PDA

View Full Version : حجـم العـقـد Contract size

Pages : [1] 2

painofhell
04-27-2012, 00:28
حجـم العـقـد Contract size

كل السلع والخدمات تباع وتشترى على أساس وحدات ثابتة ، فالذهب مثلا يباع ويشترى بالجرام ، ومن النادر أن يشتري المرء سلعة او خدمة بغير وحدة بيعها

والعملات تباع وتشترى على أساس وحدات ثابته أيضاً تسمى الوحدة لوت LOT .
وهي أقل حد يمكن المتاجرة به في سوق العملات .

فاللوت LOT : هو أقل حد يمكن المتاجرة به في سوق العملات ولايمكن المتاجرة إلا به أو بمضاعفاته .

أي يمكنك أن تشتري لوت من اليورو أو 2 لوت أو 3 لوت أو 20 لوت ... الخ
ولكن لايمكنك أن تشتري لوت ونصف أو لوت وربع , بل بمضاعفات اللوت فقط .

ولكن كم يساوي اللوت من اليورو أو من أي عملة أخرى ؟

يختلف ذلك على حسب نوع الحساب ، ففي الحساب العادي Standard يساوي اللوت 100.000 وحدة من العملة الأساس ، أما في الحساب المصغر فيساوي اللوت 10.000 وحدة

وتسمى القيمة التي يساويها اللوت من عملة ما بحجم العقد contract size .

فمثلا في الحساب العادي Standard عندما تطلب شراء لوت يورو سيتم شراء 100.000 يورو وسيدفع ثمنها بالدولار الأمريكي حسب السعر في ذلك الوقت , لأن اليورو هو العملة الأساس مقابل الدولار .

وعندما تطلب شراء لوت جنية سيتم شراء 100.000 جنية إسترليني وسيدفع – يباع – مقابلها الدولار الأمريكي حسب السعر في ذلك الوقت .

أما عندما تطلب شراء لوت ين فسيتم شراء ين بما يعادل 100.000 دولار لأن الدولار هو العملة الأساس مقابل الين . وعندما تطلب بيع لوت ين سيباع ما يعادل 100.000 دولار من الين .

وكذلك بالنسبة للفرنك السويسري فعتدما تطلب شراء لوت فرنك سيتم شراء فرنك بما يعادل 100.000$ وسيباع ما يعادل 100.000$ من الفرنك في حالة طلب بيع الفرنك حيث أن الدولار هو العملة الأساس مقابل الفرنك السويسري .

kingman
05-01-2012, 17:40
ناس كتير بتتلخبط خصوصا عندما تقرأ على موقع اى شركة تنفيذ 500.000
مثلا او 100.000
وده بيرجع انهم مش عارفين قيمة الوت الأستاندرد يساوى كام
والموضوع ده هيسهل الموضوع ده للكثيرين وببساطة اللوت الأستاندر يساوى 100.000
والمينى 10.000
والميكرو 1000

كريم
05-02-2012, 23:06
أخيرا فهمت بحثت كتير عن الموضوع ده و أخيرا عرفته الف شكر يا ريس و الله

magic777
05-08-2012, 23:55
وايضا لابد ان يتناسب حجم العقد مع استخدام رافعه ماليه مناسبه مع حجم الحساب نفسه
يعني مينفعش افتح لوت استاندر في حساب ميكرو صغير
مهما كانت الرافعه الماليه كبيره لان ده يعتبر مخاطره عاليه ممكن توصل الحساب للمارجن كول لا قدر الله

عمرو
05-09-2012, 11:03
العقد الاستاندر قيمة النقطة فيه ب 10 دولار
والعقد المينى قيمتة 1 دولار
والعقد الميكرو 10 سنت
.
تاجر بما تريد لكن تذكر كم سيتحمل حسابك انعكاسات بالسالب؟؟؟

AhmedMagnifico
06-15-2012, 18:35
بصراحة كنت بدور على موضوع زى دا والحمد لله انى لقيته
بجد موضوع جميل ومهم جداً احييك عليه
وجعله الله فى ميزان حسناتك :)

sunlight
06-15-2012, 20:24
وجعله الله فى ميزان حسناتك :)

نعم ولكن انستا عندها عقود استاندر وممكن تتاجر بيه بسنتات وتسمى استاندر
ولكن ما ذكرته يوجد فى شركات اخرى العقود الاستاندر والمينى والميكرو ولكن انستا فوركس الاستاندر فيه اللوت ممكن تغيره زى ما حضرتك تحب

maklad94
06-15-2012, 22:28
حجم اللوت واتاحة الفرصة لفتح حجم كبير مع مبلغ صغير هو ده اكبر اسباب الخسارة فى الظروف الحالية وده بسبب الطمع طبعا وتوافر الوسيلة لعمل ده بالتالى لازم نحذر من حجم اللوت وندرس كيفية ادارة راس المال لأن دى اهم حاجه فى الفوركس والحماية من المخاطر .

mohamed eldamnhorey
06-15-2012, 22:33
شكرا على نقل الموضوع ياغالى

وياريت متبقاش تاخد كوبى وباست كده

اعمل تعديل حتى وابذل اى مجهود من دماغك

الله يصلح حالك

ana1990
06-16-2012, 01:18

نفس الحال عندي مكنتش قادر افهم النقطه دي من اي مكان بجد شكرا لصاحب الموضوع مشكلتهم في الكتب بيعتمدوا على انك فاهم مع ان دائما اللي بيحمل كتاب دائما بيبقى مش فاهم و الا مكانش حمله اما اغبيه صحيح يلا شكرا لصاحب الموضوع و في انتظار المزيد منه

ana1990
06-16-2012, 01:19

نفس الحال عندي مكنتش قادر افهم النقطه دي من اي مكان بجد شكرا لصاحب الموضوع مشكلتهم في الكتب بيعتمدوا على انك فاهم مع ان دائما اللي بيحمل كتاب دائما بيبقى مش فاهم و الا مكانش حمله اما اغبيه صحيح يلا شكرا لصاحب الموضوع و في انتظار المزيد منه

mando
06-16-2012, 16:17
شكرا على الموضوع حكاية العقود دى فى أول بداية لي فى الفوركس كانت مع شركة انستا لقيت انه فى اختلاف بين انستا
وبين شركات اخرى فى حجم العقد يعنى فى انستا 1.00 تساوى عقد 1$ حبيت اشتغل على منصة أخرة وفتحت عليها عقد بى 1.00 أتضح لى انه العقد فى هذة الشركة يساوى 10$ اى يسوى عقد ستاندر من بعدها بقت اقراء عن الموضوع لحد ما عرفت حجم العقود وعرفت انه فى اختلاف فى انستا عن الشركات الاخرى بالنسبة لحجم العقود

magic777
06-18-2012, 16:40

ان شاء الله اخي تفهم كل حاجه بس انت بس اجتهد واقرأ كتير وجرب والي متعرفوش اسأل على طول فيه
وهتلاقي هنا الكل بيساعدك المهم متسيبش حاجه تعدي عليك كده مرور الكرام من غير ماتعرف هيا ايه
وهتشتغل بيها ازاي

2x1
06-19-2012, 08:59
ولكن ما ذكرته يوجد فى شركات اخرى العقود الاستاندر والمينى والميكرو ولكن انستا فوركس الاستاندر فيه اللوت ممكن تغيره زى ما حضرتك تحب
معتقدش ان الموضوع دة بيختلف من شركة لشركة اعتقد انها

قاعدة موحدة بين كل الشركات وموجودة ومتاحة للمتداولين فاي مكان

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 13:01
معتقدش ان الموضوع دة بيختلف من شركة لشركة اعتقد انها

قاعدة موحدة بين كل الشركات وموجودة ومتاحة للمتداولين فاي مكان

موضوع السنتات الا لم اجده فى شركة محدوده
شركة انستا وشركتين كمان لم اتذكر اسمهم

بس ميزه كويسه جداً علشان اللى معاه رأس مال صغنون ومش عايز يخسره

sho
06-19-2012, 14:50
معلومات قيمة ومفيدة ... الموضوع دا بحثت فية كثيروبصراحة دا اسهل شرح قريتو ... بس احنا كمان لازم واحنا بنفتح صفقة لازم نراعى ان حجم اللوت لازم يتلائم مع حجم حسابنا

magic777
06-21-2012, 02:06
موضوع السنتات الا لم اجده فى شركة محدوده
شركة انستا وشركتين كمان لم اتذكر اسمهم

بس ميزه كويسه جداً علشان اللى معاه رأس مال صغنون ومش عايز يخسره
فعلا دي ميزه رائعه للحسابات الصغيره اللي اصحابها عاوزين يشتغلوا عليها بدون مخاطره
والحمد لله انها موجود في شركه انستا مع الرافعه الماليه العاليه اللي بعتبرها اهم ميزه في الشركه الصراحه

sobissa
06-21-2012, 02:17
هذي هي النقطة التي مازالت غامضة عندي فمثلا تفتح حساب ميكرو والكل يقول أن المكرو تكون النقطة 0.1 لكن عندما تفتح الصفقة تكون ان من تحدد حجم العقد ويمكن أن يصل حتى 100 دولار للنقطة لهذا أنا لا أجد فرق بين الحسابات مادام أنت من يحدد حجم اللوت

Noah
06-21-2012, 14:18
من وجهة نظرى حجم العقد متوقف على راس المال الذى تمتلك وعلىا لرافعة المالية ولكن راس المال اهم بالنسبة لى لان كلما كان هناك راس مال كبير كلما كان هناك قلة فى نسبة المخاطر ولكن لو كان راس المال صغير ولكن معه رافعة كبيرة سيكون هناك نسبة مخاطر عالية

konine
06-23-2012, 15:37
معلومات قيمة لذلك يجب على كل متاجر جديد معرفة هذه أساسيات
و معرفة حجم عقد مناس حسب إدارة رأس مال
الله كريم

KOGI
06-25-2012, 06:14
حجم اللوت واتاحة الفرصة لفتح حجم كبير مع مبلغ صغير هو ده اكبر اسباب الخسارة فى الظروف الحالية وده بسبب الطمع طبعا وتوافر الوسيلة لعمل ده بالتالى لازم نحذر من حجم اللوت وندرس كيفية ادارة راس المال

nrgslawi
06-25-2012, 06:35
شكرا لك يا مستر اخي موضوع العقود ده يجب التركيز عليه اكثر من طرف المبتدئين
لكن لا يجب ان اللوت ماشي مع راس المال

assidi saber
06-25-2012, 14:35
شكرا لك اخي على هذه المعلومات التي افدتنا بها و اتمنى لك التوفيق و النجاح

waleed adel
07-06-2012, 18:35
معلومات قيمة لذلك يجب على كل متاجر جديد معرفة هذه النقاط قبل التداول الحقيقى
وياريت من عندهم حسابات فى انستا يوضحوا الموضوع اكتر

Mr.GooDMaN
07-07-2012, 04:11
من المهم جدا ان يتناسب حجم العقد مع الرافعة المالية المستخدمة
مع حجم الحسابب

derfcase
07-07-2012, 13:52
موضوع جيد اخي الكريم
painofhell
و لكني اعتقد انه كان سيكون افضل اذا تم مقارنة الشرح الموجود بالاعلي بما هو موجود علي منصات الميتاتريدر التي يستخدمها معظم المتداولين

ehab
07-10-2012, 23:41
انا اعرف ان حجم التعاقد ده بيتوقف على حجم راس المال
الاساسى الى على اساسة بيتعامل المضارب ولو انا عندى حاجة غلط ارجو التصحيح هذا راى الشخصى

sabre
07-10-2012, 23:46
موضوع مهم معرفه حجم العقد وطريقه حسابه علشان تعرف ازاى تتعامل
مع ادارة رأس المال وازاى تحددها

abdallah elbaz
07-11-2012, 01:51
ههههه
بصراحه فى ناس بتقول انك ناقل الموضوع كوبي وباست
بس على كل حال تسلم جدا على المجهود اديك حولت

Looser
07-11-2012, 12:51
سؤالي , بخصوص تحديد حجم العقد , هل هناك قيود لتحديد حجم العقود لدي الشركات ؟؟؟ , يعني مثلا في الميتاتريدر اقصي حاجه 8 لوت , يعني النقطه 80 دولار ..... لو كتبنا 100 لوت مثلا يعني النقطه بل 1000 دولار .... هنلاقي البرنامج لا يستجيب ؟؟

طبعا انا حسابي تجريبي و عملته ب 5000000 دولار ورافعه 1:250 .... كنت عايز اجرب حاجه في دماغي ..

mohamed yossef
07-14-2012, 15:35
مشكور على الشرح يا غالى
والاهم ان حجم العقد بتاعك لازم يكون عن طريق الاستوب لوز الفنية اللى انت اخدتها
تحياتى

msh4egy
07-14-2012, 17:33
شكرا على الموضوع حكاية العقود دى فى أول بداية لي فى الفوركس كانت مع شركة انستا لقيت انه فى اختلاف بين انستا
وبين شركات اخرى فى حجم العقد يعنى فى انستا 1.00 تساوى عقد 1$ حبيت اشتغل على منصة أخرة وفتحت عليها عقد بى 1.00 أتضح لى انه العقد فى هذة الشركة يساوى 10$ اى يسوى عقد ستاندر من بعدها بقت اقراء عن الموضوع لحد ما عرفت حجم العقود وعرفت انه فى اختلاف فى انستا عن الشركات الاخرى بالنسبة لحجم العقود

mahmoud1
07-14-2012, 17:40

نفس الشئ حدث معاى بالفعل واتضح لى انه العقد فى انستا يختلف عن بقى الشركات
ومن وقتها قريت عن حجم العقود وعرفت انه يوجد اختلاف فى حجم العقود فى شركة انستا

shady hamza
07-14-2012, 19:39
ان شاء الله اخي تفهم كل حاجه بس انت بس اجتهد واقرأ كتير وجرب والي متعرفوش اسأل على طول فيه
وهتلاقي هنا الكل بيساعدك المهم متسيبش حاجه تعدي عليك كده مرور الكرام من غير ماتعرف هيا ايه
وهتشتغل بيها ازاي
ولكن لو كان راس المال صغير ولكن معه رافعة كبيرة سيكون هناك نسبة مخاطر عالية

hesham1046
07-14-2012, 21:10
لعقد الاستاندر قيمة النقطة فيه ب 10 دولار
والعقد الميكرو 10 سنت
.
تاجر بما تريد لكن تذكر كم سيتحمل حسابك انعكاسات بالسالب؟؟؟

revenge
07-14-2012, 21:31
موضوع مفيد جدا

بس برضه ممكن نتاجر باجزاء من العقد مش شرط العقد او مضاعفاته

dodovedo
07-14-2012, 21:35
اخى الكريم
فعلا موضوع تحديد اللوت ده من اهم الاشياء فى اداره راس المال
يعنى تعرف راس مالك كام وهتدخل بلوت كام
تقبل مرورى

spiderxp
07-21-2012, 23:11
فعلا اللوت لازم كل المبتدئين يعرفوا عشان يبدوا بيها التداول والاهم يختاروا ويدخلوا بلون قليل وصغيررررر

Aker001
07-21-2012, 23:12
يجب على كل متاجر جديد معرفة هذه أساسيات
و معرفة حجم عقد مناس حسب إدارة رأس مال

khaled zizo
07-24-2012, 22:06
الفرصة لفتح حجم كبير مع مبلغ صغير هو ده اكبر اسباب الخسارة فى الظروف الحالية وده بسبب الطمع طبعا وتوافر الوسيلة لعمل ده بالتالى لازم نحذر من حجم اللوت وندرس كيفية ادارة راس المال و معلومات قيمة لذلك يجب على كل متاجر جديد معرفة هذه النقاط قبل التداول الحقيقى و لكني اعتقد انه كان سيكون افضل اذا تم مقارنة الشرح الموجود بالاعلي بما هو موجود علي منصات الميتاتريدر التي يستخدمها معظم المتداولين بصراحه فى ناس بتقول انك ناقل الموضوع كوبي وباست

master_egypt
07-26-2012, 00:48
نعم اخى بالفعل حجم عقد دخولك معتمد اعتماد كلى على راس مالك والرافعه الماليه فى نفس الوقت والاهم الرافعه الماليه وصلت الان الى 1/3000 فى بعض الشركات هذا شئ خيالى وغير معقول وانتحار لراس المال

Aker001
07-26-2012, 00:49
موضوع العقود ده يجب التركيز عليه اكثر من طرف المبتدئين

aggg
07-26-2012, 02:33
الحقيقة موضوع هام ومفيد
انا شخصيا كنت متداولة فى الاسهم وكنت احب اشتغل فوركس بس كنت متخوفة عشان الطريقة والمصطلحات الخاصة بالتداول لكن كدة ممكن اتشجع

mokhtar26
08-13-2012, 13:40
السلام عليكم
حجم العقد خاصية من الظرورة معرفتها و فهمها و ادراكها جيدا
لانه مرتبط بادارة راس المال فيجب تحديد اللوت بناءا على راس المال
و المخاطرة و انا دائما ان يكون اللوت على الاقل واحد في الالف

HOUSAMMI
08-13-2012, 14:18
بسم الله

بالنسبة للعملة الاساس والمباشرة وكدة

بتلغبط ناس كتير اوى

خليك دايما على العملة الاولى فى الزوج وعمل عليها حركتك صعودا وهبوطا ً

osama00971
08-13-2012, 15:22
فعلا حجم العقد بيختلف من حيث نوع
حسابك استاندرد او ميني
او ميكرو

Eng PTC
08-13-2012, 15:40
اكثر ما يميز الفوريكس هو اللوت

جيث ان نسبة العامش كبيرة

بالاضافة الى حجم الرااافعة اللذي يشكل عامل اساسي في الربح

smartmos
08-14-2012, 10:39
أشكرك اخي العزيز لك تحياتي

moneymachine5
08-14-2012, 16:18
مثلا او 100.000
والمينى 10.000
والميكرو 1000
الميكرو ده بيكون للحساب اللي يساوي كام ؟

shadoow
08-15-2012, 06:59
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركته
شكرا علي موضوعك المفيد و الضروري
بالتوفيق لكم جميعا

mannon
08-15-2012, 09:23
ض

فعلا وعلى الاقل كل واحد يعرف عن العقود دى فى كل شركة لان فى حاجة مهمة المبتدئين مش بياخدوا بالهم منها ان كل شركة او كل منصة لها نظام معين فى حجم العقود عند فتح الصفقة ودة موضوع مهم جدا

salah440
08-15-2012, 09:41
اعتقد بانه ليس من الضرورة مضاعفة عدد العقود تؤثر على الربح فربما تعقل صفقة واحدة تجني من خلالها ما لا تجنية بعشرات العقود و لكن اعتقد منالناحية الاخرى اي الخسارة فكثرة العقود تجعل الخسارة اقل

zasd
08-15-2012, 10:52
مهما كانت الرافعه الماليه كبيره لان ده يعتبر مخاطره عاليه ممكن توصل الحساب للمارجن كول لا قدر الله

انا اوافق على كلامك .. كلامك صحيح 100 فى الميه .. لان الرافعة الماليه كبيرة اذا لم تتقن فى استخدامها + استخدام ايقاف الخساره .. ممكن جدا توصل للمارجن كول ..

mohmed94
08-18-2012, 00:36

كل السلع والخدمات تباع وتشترى على أساس وحدات ثابتة ، فالذهب مثلا يباع ويشترى بالجرام ، ومن النادر أن يشتري المرء سلعة او خدمة بغير وحدة بيعها

فاللوت LOT : هو أقل حد يمكن المتاجرة به في سوق العملات ولايمكن المتاجرة إلا به أو بمضاعفاته .

يختلف ذلك على حسب نوع الحساب ، ففي الحساب العادي Standard يساوي اللوت 100.000 وحدة من العملة الأساس ، أما في الحساب المصغر فيساوي اللوت 10.000 وحدة

فمثلا في الحساب العادي Standard عندما تطلب شراء لوت يورو سيتم شراء 100.000 يورو وسيدفع ثمنها بالدولار الأمريكي حسب السعر في ذلك الوقت , لأن اليورو هو العملة الأساس مقابل الدولار .

وعندما تطلب شراء لوت جنية سيتم شراء 100.000 جنية إسترليني وسيدفع – يباع – مقابلها الدولار الأمريكي حسب السعر في ذلك الوقت .

أما عندما تطلب شراء لوت ين فسيتم شراء ين بما يعادل 100.000 دولار لأن الدولار هو العملة الأساس مقابل الين . وعندما تطلب بيع لوت ين سيباع ما يعادل 100.000 دولار من الين .

وكذلك بالنسبة للفرنك السويسري فعتدما تطلب شراء لوت فرنك سيتم شراء فرنك بما يعادل 100.000$ وسيباع ما يعادل 100.000$ من الفرنك في حالة طلب بيع الفرنك حيث أن الدولار هو العملة الأساس مقابل الفرنك السويسري .

السلام عليكم اخوي ومشكوور علي المجهود الراءع وفي ناس كثيير بتتلخبط خصوصا عندما تقرأ على موقع اى شركة تنفيذ 500.000
مثلا او 100.000

no1forex
08-18-2012, 02:37

السلام عليكم ورحمة الله

توضيح جميل ومعلومات جيده توضح اشياء يغفلها الكثير وهى تعريف بعض المصطلحات والمعلومات فى المتاجره ودا الى بيعجبنى فى الفوركس لكل شئ معنى وليست ثرثره مثل تعلمناه فى المدارس والجامعه ولكن هنا كل شئ له معانى واصغر الامور هى ادق الاشياء

وتحياتى

amininho10
08-18-2012, 02:41
السلام عليكم و رحمة الله لقد أفدتنا نحن المبتدئين بهذا الشرح الرائع لحجم العقد و أرجو توضيحه أكثر و شكرا

mmm2013
08-18-2012, 02:58
اعتقد انه حقا تعريف جيد يعطى فرصه كبيره لكل مبتدىء ان يتعرف جيدا على حجم الصفقه التى يقوم بفتحها جيدا ويحق الربح بسهوله

simonie2010
08-18-2012, 04:38
فعلا دي ميزه رائعه للحسابات الصغيره اللي اصحابها عاوزين يشتغلوا عليها بدون مخاطره
والحمد لله انها موجود في شركه انستا مع الرافعه الماليه العاليه اللي بعتبرها اهم ميزه في الشركه الصراحه

medhat
08-18-2012, 04:44
لذالك لابد من استخدام الرافعه الماليه حتى نستطيع نحن منعدمى الاستثمارات التداول فى هذا السوق
الكبير والضخم فى تعاملاته فان رؤس اموالنا لا تساوى شئ فى هذه الارقام

mohmed94
08-18-2012, 05:43
مشاء الله من يوم اتسجلت بهزا المنتدى وانا معلوماتي تزيد ايضا تسلمو شباب

salah-alhoot
08-18-2012, 06:22
الف شكر على المعلومات القيمة والطريقة السهله في الشرح
لان المواضيع دية تكون صعبه على المبتدئين على الرغم من سذاجتها

mohmed94
08-18-2012, 11:45

السلام عليكم اخي الكريم وشكرا علي هزا الموضوع الجميل وفعلا في ناس كثيير بتتلخبط عندما تقراء مواقع اي شركة تنفيز وده بيرجع انهم مش عارفين قيمة الوت الأستاندرد يساوى كام

mssforex
08-19-2012, 14:05
اكيد الموضوع دا مميز وهيساعد ناس كتير فى اختيار الوت بناء على الر افعه الماليه وبناء على حسب رائس المال الخاص بهم موفق اخى على الشرح وشكرا لك وجعله فى ميزان حسناتك

aminewactop
08-24-2012, 03:48
وجعله الله فى ميزان حسناتك

hesham itch
08-31-2012, 15:54
اعتقد ان تلك النقطة يجب ان يتم العمل عليها فى ظل نوع من المعرفة والتوعية التمة والتى
تختلف من متاجر لاخر والتى تتوقف على اساس حجم العقد او حجم راس المال للمتاجر

thunderfot
08-31-2012, 18:55
أوقات ناس كثيرة تتلخبط في حساب اللوت

فالميتا تريدك يختلف أيضا عن منصات كثيرة

وبالنسبه لانستا فلديها لوت جديد لم اراه في اي شركه أخرى

0.01 InstaForex lot trade = 0.01 USD pip cost

النقطة بواحد سنت

mohamed alalfy
09-08-2012, 02:00
السلام عليكم
العقد والصفقه التى
تدخل بها ولا يوجد
حد للصفقه
وشكر الله سعيكم

Kamal El-Kilany
09-08-2012, 13:20
الموضوع مان صعب شوية بالنسبة لى ،،
بس الحمد لله بعد ما قرات االموضوع قدرت افهمه شوية

nabeel_25
09-08-2012, 14:56
السلام عليكم
يجب الربط بين حجم العقد مع الرافعة المالية
الرافعة المالية تتيح لك استخدام ما هو حجم العقد

fady10
09-09-2012, 00:59
موضوع قد يفيد الكثيرين جدا من المبدئين يساعدهم على معرفة كيفية التعامل مع الميتاتريدر وحجم الصفقة التى يريدون الدخول فيها وماهى الصفات او الكم الذى يمكنهم من خلالة دخول الصفقة

themystery
09-09-2012, 15:09
مشكور ع الموضوع يا غالي
بارك الله فيك و
بالتوفيق لبكم جميعا :)

mohamed alalfy
09-27-2012, 13:21
السلام عليكم
شكرا جزيلا عىل كا ما تقدمه لنا من
معلومات ونرجو من سيادتكم ان تقدمو لنا كل
ما هو جديد ى هذا السوق
وشكر الله سعيكم

mohammed1991
09-27-2012, 13:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الاكريم الاعزيز
ما هو المقصود بحجم العقد لو سمحتم ارجو التوضيح

boshboshking
09-27-2012, 14:15
انستا عندها عقود استاندر وممكن تتاجر بيه بسنتات وتسمى استاندر
ولكن ما ذكرته يوجد فى شركات اخرى العقود الاستاندر والمينى والميكرو ولكن انستا فوركس الاستاندر فيه اللوت ممكن تغيره زى ما انت عايز

yasser habola
09-27-2012, 16:35
السلام عليكم اخي الكريم
شكرا علي التوضيح لان كان في بعض النقاط كانت تايهة عندي
ولما قريت موضوعك اكتشفت حاجات مكنتش اعرفها
فعلا موضوع اكثر من رائع

noureen
10-06-2012, 01:35
شكرا على هذا الموضوع يا غالى
بس هذا المنتدى يمنع النقل
تقبل مرورى

rigiray
10-08-2012, 15:31
السلام عليكم اخي الفاضل
حجم اللوت واتاحة الفرصة لفتح حجم كبير مع مبلغ صغير هو ده اكبر اسباب الخسارة فى الظروف الحالية وده بسبب الطمع طبعا وتوافر الوسيلة لعمل ده بالتالى لازم نحذر من حجم اللوت وندرس كيفية ادارة راس المال

abd123
10-15-2012, 02:14
السلام عليكم ورحمه الله

شكرا لك اخى الكريم على المجهود الرائع فى التلخيص لهدف الافاده للجميع

جزاك الله خيرا وجعله الله فى ميزان حنساتك

وبالتوفيق ان شاء الله

mohamed10037
10-15-2012, 02:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخوانى الكرام بعد التحية والسلام اخوانى
ما معنى حجم العقد هذا وكيفية استحادة ومتى يستخدم ولماذا وهل هو يؤدى للربح

keko
10-15-2012, 20:14
بجد طبعا تركيزك على موضوع حجم العقد وتناسبه مع استخدام الرافعه الماليه ده امر مهم ويكفى انك قمت بعرضه على
تعم الافاده لان بالفعل كثيرا جدا كانوا يجهلون هذه النقطه ودائما فى لغبطه عندهم والموضوع الى بيكون بالشرح الجميل ده بيوفر على الاعضاء فهم لفوركس احسن

azifek
11-26-2012, 22:51
شكرا لك أخي الكريم على توضيحك لحجم العقد
و أنا أنصح عن تجربة كل الأعضاء بالدخول بلوت صغير
لأن الدخول بلوت كبير يجعلك لا تتحمل الخسائر و لا تستطيع الصبر عليها

أمير الحياة
11-29-2012, 12:34
في انواع مختلفه

عقد قياسي (Standard Lot): ويساوي 100,000 وحدة من عملة الأساس.عقد مصغر (Mini Lot): ويساوي 10,000 وحدة من عملة الأساس.عقد ميكرو (Micro Lot): ويساوي 1000 وحدة من عملة الأساس.والمتاجرة في سوق العملات تكون عن طريق هذه الوحدات القياسية، فمثلًا تشتري 3 عقود قياسية أو عقدين مصغرين، ولا يمكن شراء عقد ونصف وهكذا.

radoinehajhouji
11-30-2012, 01:39
مشكور اخي على الموضوع القيم اللدي يساعد المبتدءين في معرفة خبايا الفوركس لانه عالم صعب
جزاك الله خيرا

محمد جمال محمد احمد
01-16-2013, 21:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا على الموضوع الجميل
واتمنى التوفيق لجميع الاعضاء

alif
01-17-2013, 12:00
هو ده اكبر اسباب الخسارة فى الظروف الحالية وده بسبب الطمع طبعا وتوافر الوسيلة لعمل ده بالتالى

MAGDY
01-17-2013, 12:07
شكراً يا أستاذنا الفاضل
لعرض هذى المعلومات القيمة عن وحدات المعاملات المادية
والتعريف بمعنى الـ : لوت .. بالنسبة لعملات سوق الفوركس
لك منى :
تحيااااااااتى

مروة
01-19-2013, 17:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة جزاك الله خير علي الموضوع استفدت كتيرالموضوع ومن ردود الاعضاءوبالتوفيق لجميع اعضاء منتدانا الرائع

superman
01-19-2013, 18:37
الف شكر علي هذه المعلومات القيمة و المفيده ونتمني منك ان تواصل وتفيد باقي الاعضاء المبتدئين في هذا المجال

prince of dark
01-20-2013, 00:10
والله بجد الواحد مش عارف يقولكم ايه فى المنتدى هنا وبجد اخى الكريم الواحد كتير اوى بيستفاد منكم

Aya Ali
01-20-2013, 00:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شرح سهل جدا ومفيد كمان واستفدت منه لانى لسه فى مرحلة التدريب
بالتوفيق للجميع

buxgaineregy
02-13-2013, 14:15
موضوع مميز وطرح مفيد للمبتدئين جدا جدا
شكرا اخي الحبيب على الطرح الممتاز

Mambo
02-14-2013, 02:32
شكرا و جزاك الله خير على طرح مثل هذه المواضيع المفيده للكل و ربنا يوفق الجميع ان شاء الله

mostafaabdelgawad
02-23-2013, 01:40
اهم شئ ان الواحد يحسب حجم العقد المناسب
لانه ده هو فعلا ادارة راس المال سواء استخدم ستوب او عزز

romariototti
02-23-2013, 08:21
شكرا على طرح الموضوع
واتمني ان تكون الاعضاء استفادت
تقبل مروري

alokaily
02-25-2013, 14:37
شكرا جزيلا واسمحلى أضيف شئ وهو انه يوجد لوت أخر وهو 1000 وأيضا يكون الحجم الأقصى للعقد 1000 هو 10 سنت للنقطة وحجم اللوت 10000 هو واحد دولار وحجم أقصى للوت 100.000 هو 10 دولار للنقطة ولكن أنصح بعدم اختيار الحد الأقصى والا تعتبر مخاطرة

yacrao
02-25-2013, 14:50
حجم العقد مهم جدا لمعرفة او للتمكن من ادارة راس المال لان الامر
فعلا يحتاج الى تعمق وبحث شكرا اخي الكريم على الموضوع المميز

sokratte1
02-25-2013, 15:27

haitham
02-25-2013, 16:24
جزاك الله خيرا اخى الكريم على شرح هذا الموضوع والافاده التى حصلناها منه وان شاء الله يكون الكل استفاد

ayman.shosha
02-25-2013, 16:30
شكرا على التوضيح اخى العزيز
فالجهل ببعض تلك الاساسيات قد يؤدى احيانا الى خسائر محققه

شكرا لك وللقائمين على المنتدى

amrahmed1996
02-25-2013, 17:05
السلام عليكم
استفدت فعلاً من الموضوع أنا أول مرة أعرف أنواع الحسابات دي
ألف شكر

khaliluch
03-25-2013, 17:18

الله يصلح حالك

doha shreef
03-26-2013, 01:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
موضوع يحتوى على معلومات مفيده وهامه
ومجهود واضح يستحق الشكر

jawado88
03-26-2013, 03:11

السلام عليكم
تعريف دقيق اخي الكريم معلومات هامة جدا اوردتها في الموضوع جزاك الله خيرا. واتمنى لك التوفيق

melad
03-26-2013, 03:19
بسم الله الرحمن الرحيم , شكرا لحضرتك على الشرح و فعلا حجم العقد من الأشياء الأساسيه لكل مضارب فى سوق تبادل العملات الفوركس

mrsw
03-26-2013, 10:14
بالفعل موضوع مهم اللوت وذالك لكي نعرف مدى تحمل الحساب الإنعكاس
وشكرا لكم لتوضيح هذه النقطة

Dr.Waseem
03-26-2013, 11:15
تحية طيبة
موضوع جميل وشرح واضح ...بالمناسبة ما يعجبني في أنستا ولم أجده في سواها أن هناك عقود ب 1 سنت أي أصغر حتى من العقد المكرو وهو أمر جيد جداً في الفترة الفاصلة بين التجريبي والحقيقي للمبتدئين.

mr.ahmedmohamed
03-26-2013, 12:56
بالتوفيق يا معلم موضوع قمة في الجمال للمبتدأين و غيرهم
أتمني الاستفادة لكم جميعاً و في أنتظار المزيد

booody
03-26-2013, 13:32
السلام عليكم ورحمة الله
مش عارف والله بس احتمال تكون مش موجودة ولكن اريد المعرفة منكم

oo0khaled0oo
03-26-2013, 13:33
شكرا اخي كما قلت و لكني و جدت كلمه ستاندر او eurikaو انا بغير نوع حساب و ارجوك اخي انا هضيفك عشان اريد خبرتك في موضوع
مثلا او 100.000
والمينى 10.000
والميكرو 1000

hebkar
03-26-2013, 13:34
حجم العقد لابد ان يكون بالتزام وخطه تابعه لراس المال
ويكون هناك تناسب دائما
الف شكر لشرحك الرائع
تحياتى

sherymoon7
03-26-2013, 14:26
السلام عليكم ورحمة الله
لابد من احجام في التداول لكي يعرف كل منا حجم العقد المناسب له

juliano
03-26-2013, 14:41
حجم العقد او اللوت المستخدم لابد ان يكون متناسب مع راس المال واكيد كلنا عارفين ان الرافعة لا تؤثر فى حجم النقطة
يعنى لو استخدمنا رافعة كبيرة او صغيرة حجم النقطة هيكون واحد فى الاتنين اللى بياثر اكتر و حجم راس المال نفسة وكم سيتحمل من الانعكاس

doha shreef
03-26-2013, 15:05
مجهود يشكر عليه ومعلومات جيده ان شاع الله تفيد ناس كتير
مشكور على التواصل

الناصرمراد
03-26-2013, 15:10
و هناك 0,01 - 0,1 ... لوت و يمكن تحديد قيمة العقد بضرب قيمة اللوت في حجم العقد
و هناك قيمة متغيرة للنقاط حسب حجم اللوت او نوع العقد و اعتقد ان حجم العقد في الانستا هو 10000 دولار

ميوية حسن
03-28-2013, 17:06
توضيح مهم حتى يكون المتداول على درايه
ولايكون العمل عشوائي بدون فهم
جزاك الله خير

verdi verdi
03-29-2013, 17:44
يجب ان يكون تناغم و تناسق بين اللوت و حسابك
مثلا لا يمكن ان تفتح عقد الاستنادر و حسابك 100 او
150 دولار يعني انت تبحت عن الخسارة و العكس صحيح

SaFiioT
03-29-2013, 17:58
السلام عليكم
شرح واضح اخي للوط الدي يعتبر جزء مهم في الفوركس
ويلزم الواحد انه يحد ويختار لوط مناسب لقناعاته وراس ماله حتى لا يخسر الكثير

ramyw
03-29-2013, 18:44
يا اخي الله يكرمك ـ تتابعنى ف الردود ...........

انا حسابى ستاندرت تمام ؟
انا اتحولى بونص بقيمة 4.65 $ !! ، واشتغلت بيه ، بحجم 0.01 للنقطة ، بس مكنتش بقدر احسبها هى فعلا 0.01 للنقطة ، ولا لكل 10 نقط وكانت بتختلف !!
ومش فاهم اى حاجة ف اى حاجة

يعنى اية لوط + مثال
يعنى اية نقطة + مثال
يعنى اية حجم صفقة + مثال

Tobi
03-29-2013, 19:08
السلام عليكم ورحمة الله
مش عارف والله بس احتمال تكون مش موجودة ولكن اريد المعرفة منكم

adam19
03-29-2013, 19:16
السلام عليكم ورحمة الله
بارك الله فيكم على هذا الطرح القيم.جزاك الله خير

Esam kader
03-29-2013, 19:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صديقي العزيز والله اولا اشكرك علي الموضوع الجميل يا صديقي العزيز ولكن انا
مثلا مش من محبزي المتاجره في العملات ولك كل الشكر والتوفيق

bourhan25
03-29-2013, 19:51
السلام عليكم اخي انا الان فهمت جيد اللوت و معناه في الفوركس الف
شكر لك اخي على الموضوع الرائع ....تحياتي

taoufik bajjou
03-29-2013, 20:24
السلام عليكم خي الغالي شكرا ك على الموضوع و التوضيح المهم لكيفية تحديد حجم العقد معظم المبتدئين يجهلون دلك

hamouni
03-29-2013, 20:29
السلام عليكم
شكرا لك اخي هلى التوضيح فعلا استفدت كثيرا
وطبعا حجم اللوت يتغير على حسب الحسابات

mn007
03-30-2013, 11:07
فى أول بداية لي فى الفوركس كانت مع شركة انستا لقيت انه فى اختلاف بين انستا
وبين شركات اخرى

fadiaboalainain
03-30-2013, 23:07
أخيرا فهمت بحثت كتير عن الموضوع
ده و أخيرا عرفته الف شكر يا أخي العزيز

shreef
03-31-2013, 00:21
السلام عليكم ورحمه اللع وبركاته
مشكور على طرح الموضوع ده وان شاء الله يفيد الكل وايضا شرح اللوت مختصر ومفيد
بالتوفيق للجميع

saad forex
03-31-2013, 05:59
لازم كل واحد يفهم الموضوع ده كويس ويتعامل بناء عليه
فى تحديد الاستوب لوز وحجم الصفقه اللى هيعملها وكام نقطه هدفه وهيربح كام
بس طبعا الاهم يبقى عارف هيخسر كام وهيقدر يستحمل خساره قد ايه
لانه فى ثانيه ممكن يخسر كل حاجه

payza
03-31-2013, 18:24
مشكور جداااااا لانه موضوع هام يوضح ما هو اللوت وكم وحدة شكرا لك نحن نتعلم منكم ونتوا لاتبخلوا شكرا لكم جزيلا

عبدالرحمن سعيد
03-31-2013, 18:34
طيب ممكن اعرف دا ربه اما لا لان انا خائف جدا
ارجو المساعده شكرا

ايهاب عادل
03-31-2013, 18:44
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك المفيد والمجهود المتميز جدا اتمنى منك
المزيد من المعلومات والابداع المتميز شكرا لك

maxerdark
03-31-2013, 22:50
مشكور اوى اوى يا باشا وبجد الواحد مش عارف يعمل معاك ايه ويقولك ايه شكرا وننتظر مزيدك يا اخى الكريم وربنا يوفقنا

bondaa
04-02-2013, 21:15
موضوع ممتاز ويجب على كل متاجر معرفة هذة المفاهيم المهمة شكرا على موضوعك

bessem
04-02-2013, 22:12
لازم كل وااااااحد يفهم الموضوع ده كويس ويتعامل بناء عليه

axle
04-02-2013, 22:51
صحيح الموضوع جيد مع الشرح لكن اخي ممكن المواضيع يكون بالعربي .
شكر للاخ kingman على شرحو المميز و اللي اعطانا خبرة جيدة
تاجر بيه .اخي اللوت في مكان العملة و هو اصغر شيء تقدر ت

djebril
04-02-2013, 23:20
السلام عليكم
دائم اححسب فوليم الف نقطة
و ستوب لوز على 5 بالمئة من رصيدك

شهرزاد1
04-03-2013, 00:03
شكرا جززززززززززززززيلا

wadoud22
04-03-2013, 01:03

---------- Post added 04-03-2013 at 12:03 AM ---------- Previous post was 04-02-2013 at 11:57 PM ----------

حجم اللوت واتاحة الفرصة لفتح حجم كبير مع مبلغ صغير هو ده اكبر اسباب الخسارة فى الظروف الحالية وده بسبب الطمع طبعا
وتوافر الوسيلة لعمل ده بالتالى لازم نحذر من حجم اللوت وندرس كيفية ادارة راس المال لأن دى اهم حاجه فى الفوركس والحماية من المخاطر .

assemhassan
04-03-2013, 10:00
تمام الله ينور عليك معلومات اساسيه شكرا وبارك الله فيك

ess_ess
04-03-2013, 11:54
جزاك الله خيرا اخى الفاضل على هذا الموضوع المفيد والقيم بارك الله فيك وفى انتظار المزيد من المعلومات

ramyw
04-03-2013, 18:48
لازم كل وااااااحد يفهم الموضوع ده كويس ويتعامل بناء عليه

اهو الستووووب لوز دة مشكلتى !!!
هو اللى بيخلينى اخسر يا بسيم ؟؟؟
بالمناسبة اسم ظريف :)

7amo
04-03-2013, 18:51
السلام عليكم
دائم احسب فوليم الف نقطة
و ستوب لوز على 5 بالمئة من رصيدك

calatador
04-03-2013, 18:52
تقبل مروري

guerguer
04-03-2013, 19:13
السلام عليكم
حجم العقد من الاساسيات التي يجب على المتداول فهمها جيدا و خاصة المبتدئين
موضوعك شرح مفصل تحياتي

zeze mohamed
04-03-2013, 20:36
شكرا على هذا الموضوع المفيد والنافع معلومات قيمة استفدت منها واتمنى ان يستفاد منها كل الاعضاء

BiBo
04-10-2013, 23:54
بارك الله فيك يا صديقي العزيز على هي الموضوع
الجميل تقبل مروري
تحياتي لك

maged mohamed
04-11-2013, 05:07
بسم الله الرحمن الرحيم
شكراعلى التوضيح الجيد المفيد علشان دى معلومات يجب التعرف عليها للتغامل مع الفوركس

mimo3050
05-15-2013, 03:32
شكرا ليك اوى انا كنت فعلا متلغبط اووى فى الموضوع دا و كويس انك فهمتنى اكتر من خلال موضوعك

latraaa
05-15-2013, 21:09
حجم العقد من أهم الأدوات التي يجب علينا أن نتقنها و نعرف معناها و قيمتها، و لابد أن نتعلم الموضوع و ربطه برأس المال

3amr
05-17-2013, 14:30
حلوة آوي وانا هستفاد بالموضوع دا ان شاء الله وشكراً علي متباعتكم لنا

adell
05-21-2013, 08:00
اللوت ينقسم لاى ميكرو وجحم العقد يكون 1000
ومينى يكون 10000
واللوت الأستاندر يكون 100000
والافضل عدم فتح صفقات كبيرلاة فى اوقات يكون السوق غير واضح

like
05-29-2013, 22:12
جزاك الله خيرا علي الشرح الوافي
طبعا حجم العقد من الاساسيات التي يجب معرفتها
لما له من اهميه بالغه في ادارة رأس المال والمخاطر

simo_akon
05-30-2013, 03:30
مثلا او 100.000
والمينى 10.000
والميكرو 1000

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا يا اخي من الي بيلخبطوا في الموضوع ده
شكرا انك شرحت النقطة دي
اكيدالمبتدئين حيستفدوا من لايجابة دي
تقبل مروري

انس بن تن
05-30-2013, 16:01

الله يصلح حالك
السلام عليكم يا اخي
يعني هو منقول يا اخي الاداره بتقفل اي موضوع منقول ع العموم الله يصلح حال الجميع

انا وعد
05-30-2013, 16:02
السلام عليكم انا بلفعل مكنتش على معرفه كافيه بهذا الموضوع اتمنى المزيد من هذا الموضيع تقبل مرورى

soooonor
06-07-2013, 12:08
قرأت عن حجم العقد و اللوت كثيرا لكنى استفدت من موضوع حضرتك لسهولة اسلوبه

شكرا على المعلومات الجيدة

ezz22
06-08-2013, 02:54
اللوت شئ اساسى فى عملية ادارة راس المال ولازم نفهم هو ايه ومعناه
وازى نحدده بشكل يتوافق مع ادارة راس مال صحيحه تحافظ على الحساب

tazi larbi
06-08-2013, 11:58
السلام عليكم شكرا على الموضوع الرائع وانشاء اله يستفيد منه جميع الاخوة الاعضاء الجدد لنتفادى تكرار اتلاسئلة لكن لي طلب ان تضفي على المواضيع شئ من عنتدك كان تعيد صياغته بطريقتك الخاصة وشكرا على الموضوع مرة ثانية والله الموفق

hearts prince
06-08-2013, 14:08
جزاك الله كل خير على المجهود الرائع وموضوعك الاروع ومساهمتك فى مساعدة المتداولين المبتدئين
تقبل تحياتى

gna28
06-08-2013, 14:39
شكر خاص لصاحب الموضوع
من فهمى للموضوع.تن حجم اللوت يختلف باختلاف العملة ذاتها وكمان نوع الحساب اما استاندر أو مصغر

hicham07
06-08-2013, 17:55
شكرا لمشاركت الموضوع و تسهلو على المبتدئ
كي لا يبحت في اماكن اخر و ارجو ان تضع لمسات خاص بك في المرة القادمة

محمد سمير Msf
07-05-2013, 02:19
معلومه جمبللللللللللللله جدا ومفيده واللوت للعملات زى الجرام للذهب
اتمنى ان يستفيد الاعضاء من مشاركات حضرتك
واتمنالك التوفيق

Daly7
07-05-2013, 02:44
السلام عليكم المعلومات مصاغة بطريقة سلسة و سهلة الهضم .مشكور لكن لم لا يتم فتح قسم كامل خاص بابجديات الفوركس دون تعقيدات القسم التعليمي المليئ بالمواضيع الخاصة بالاستراتيجيات و و التحاليل و غيرها من الحاجات المعقدة بالنسبة للمبتدئين

darkman
07-05-2013, 03:56
شكرا على الموضوع فقد استفادت حقا فأول مرة اسمع عن مصطلح اللوت ده وانه يساااوى 100.000 من العملة

latraaa
07-05-2013, 19:28
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم الدي قدمته، و لكن سبق و أن تم التطرق إليه من قبل، لدا ارجوا أن ننتبه لمسألة التكرار مر أخرى، بالتفويق إن شاء الله

doola
07-05-2013, 19:29
حجم العقد ھو القیمة الفعلیة للسلعة التي تسمح لك المؤسسة بالمتاجرة بھا

nadeer
07-05-2013, 20:17
من اول المعلومات التى قد اكتسبتها من هذا المنتدى فى هذا المجال وموضع اشكرك عليه وعلى الشرح الوافى ليه

mmesho
07-05-2013, 20:41

شكرا جدا على الشرح
وفعلا فيه ناس كتير مش عارفه قيمة اللوت او ازاى بيستخدم وبيتم التعامل به
بس حضرتك نسيت الحسابات المايكرو واللى بيكون قيمة العقد فيها 1000 وحده
تحياتى ,,,,

محمد السيد محمد
07-06-2013, 01:26
والله كل ما بجد معلومة من المعلومات التي تفيد في وضع خطة الادارة المالية أنا بأفرح
مشكووور جدا ياباينو ..

mmxxmm2
07-06-2013, 02:17
شكرا جدا علي موضوعك
افادني كتير واكيد افاد
ناس تانيه كتير كانت بتتلغبط
ومبتعرفش تفرق بينهم و
جزاك الله خيرا تحيااااااتي

mohamed61172
07-06-2013, 10:10
مشكور اخي الكريم علي هذه المعلومات عن معرفة اللوت المستخدم في العملات

NADA NANO
07-06-2013, 20:18
شكرا جدا على موضوعك يااخي الكريم انا مكنتش اعرف حاجة عن حجم العقد وفهمت كويس جدا من شرحك ياريت حضرتك نفيدنا دايما بخبرتك ولو بجزء صغير لان في مبتدئين كتير تايهين بين مصطلحات الفوركس الكثيرة بالتوفيق لك وللجميع

mai66
07-21-2013, 00:35
اللوت حسب نوع الحسااب
وكمان بيتحدد حسب راس المال كلما كان صغير نصغر اللوت حتى نحافظ ع راس المال
شكرا ع الشرح

goody
07-21-2013, 02:17
شكرا اخي علي المعلومات المختصره المفيده والتي بتكون مركزه ومفيده عن كثير من الكتب اللي بيتوه فيها الواحد من كتر المقدمات والتوضيح والاسترسال
.........................الله كريم

---------- Post added at 11:17 PM ---------- Previous post was at 11:00 PM ----------

شكرا اخي علي المعلومات المختصره المفيده والتي بتكون مركزه ومفيده عن كثير من الكتب اللي بيتوه فيها الواحد من كتر المقدمات والتوضيح والاسترسال
.........................الله كريم

ali mohammed
07-23-2013, 14:59
السلام عليكم
شكرا اخي الكريم علي الموضوع
لكن لابد علي كل متداول ان يضع نصب اعينه الادارة الجيدة لراس المال
بمعني الا يضع عقد كبير لايناسب حجم حسابه لان ذلك خطر علي الحساب بالكامل لانه يعرضه للخسارة الكبيرة بل للمرجن كول
بالتوفيق للجميع

moabe
07-23-2013, 15:13
معلوماااااااات اكثر من رائعة شكر اخى الكريم على شرحك
ومجهودك بتمنالك التوفيق

2x1
08-04-2013, 21:30
هذي هي النقطة التي مازالت غامضة عندي فمثلا تفتح حساب ميكرو والكل يقول أن المكرو تكون النقطة 0.1 لكن عندما تفتح الصفقة تكون ان من تحدد حجم العقد ويمكن أن يصل حتى 100 دولار للنقطة لهذا أنا لا أجد فرق بين الحسابات مادام أنت من يحدد حجم اللوت

وانا معاك فالراي دة انا مبهتمش بنوع الحساب لانة مش هيفرق معايا فاي شيء الرافعة هي اللي بتفرق
وراس مالك غير كدة نوع الحساب ملوش اي اهمية اللي بيحدد انتا تقدر تفتح عقد بكام هو راس الال والرافعة

Elcapitano
08-05-2013, 00:34
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على سيدنا محمد أشرف المرسلين .
نعم , لكن تتوافر مجموعة من العقود بانستا ما يجعلها من أفضل شركات الوساطة .

MAGDYABDO
08-14-2013, 00:06
معلومه مفيده وشرح رائع انا حاليا اعمل على اللوت يساوى 1 سنت ولما فكرت اعليه واعمله 1 دولار كسبت فى صفقه 3 دولار وجربت تانى خسرت فى صفقه 18 دولار كنت هكسر الجهاز ههههههههههههههههههههههه

forex90
08-28-2013, 22:19
اشكرك اخى حجم العقد لابد من ادارة بشكل سليم يعنى مثلا لو راس المال 100 دولار لابد ان يكون حجم اللوت 10 سنت لو حجم راس امال 1000 دولار يكون حجم اللوت 1 دولار وبكدة بتدير راس مالك ب10% فقط

csebai11
08-28-2013, 22:46
مشكور اخي على الموضوع أخي
معلومات مفيدة عن اللوت أفادتني كثيرا

gamal20
08-28-2013, 23:42
وان كان الموضوع منقول اخى الكريم ولكن
شكرا على مجهودك على كل حال ولك تحياتى

doaa sary
08-29-2013, 01:25
شكرا ليك ع شرح العقد
العقد او اللوت بيتحدد حسب راس المال وانت اللى تحددة
ودى اسمها ادارة راس المال انك تدخل بلوت قليل

maha elsayed
08-29-2013, 01:35
السلام عليكم ورحمه الله لازم تدير راس مال بنسبه 10 فى المئه بس
عشان تتاجر كتير ومتخسرش

MAGDYABDO
08-31-2013, 10:05
حجم اللوت واتاحة الفرصة لفتح حجم كبير مع مبلغ صغير هو ده اكبر اسباب الخسارة فى الظروف الحالية وده بسبب الطمع طبعا وتوافر الوسيلة لعمل ده بالتالى لازم نحذر من حجم اللوت

ahmedhawash
08-31-2013, 18:18
الاستاندر قيمة النقطة فيه ب 10 دولار
المينى قيمتة 1 دولار
الميكرو 10 سنت

doola2020
09-26-2013, 15:42
ولكن هذا الشرح يا أخي شرح أكاديمي فأنا الأن أحدد حجم العقد ب5 دولار مثلا إذن أنا اشتريت كام لوت أريد أن أعرف هذه النقطة

mohamed-djihad
09-30-2013, 23:47
السلام عليكم موضوع اكثر من رائع وعلومات جديدة علي
مشكور اخي كتيرا و بارك الله فيك

أميمة
10-01-2013, 01:15
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اهلا بك
اخى الكريم اشكرك على طرح موضوعك الاكثر من رائع وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

WASEM DALLOUL
10-01-2013, 01:21
السلام عليكم
شكرا لك ياأخي على هذه المشاركة المفيده والجيده وجزاك الله كل خير وارجو النجاح للجميع

aaa
10-07-2013, 04:38
هذا شرح وافى وجميل جدا ويكون المستفيد الاكبر هو الاعضاء المبتدئين فى سوق الفوركس
وننتظر منك ان تقوم بنشر المزيد من المواضيع الجميلة والمفيدة

harimeche
10-07-2013, 19:36
السلام عليكم ورحمة الله

تشكر أخي على الموضوعـــــ

ولازم يتوافق حجم العقد مع ليفرج أو الرافعة المالية

لكي تكون إدارة مال جيدة وبالتوفيق وحسن الإختيار

forex4
10-07-2013, 21:35
مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع الهام
واتمنى ان يستفيد منه الاعضاء الكرام خصوصا
وان حجم العقد من اساسيات التداول

hasback
10-07-2013, 21:45
اهلا اخي الكريم وشكرا على المعولمات ولكي نبسط ما قلته اكثر وبناء على كون الاغلبية يختار حساب ميكرو فاللوت يكون 0.01 اي واحد سنت وذلك معناه انك قمت بصفقة 100 دولار ,واللوت 0.10 يعني 10 سنت اي انك قمت بصفقة بقيمة 1000 دولار ,اما اللوت 1.00 اي صفقة ب 10 الف دولار فهو يعني ان قيمة النقطة 1 دولار وهناك من سقوم بفتح صفقات بلوت اكبر ولكن بشرط الاحتراف وايضا يجب ان يكون راس المال كبير وهم يقومون بصفقان 10 لوت اي 10 دولار للنقطة وهي صفقة ب 100 الف دولار

radwangerr
10-08-2013, 01:40
السلام عليكم ورحمة الله
اهم ما يشغل بال اي متاجر هو الادارة الجيدة لرأس المال
اي استخدام لوت مناسب للتجارة كي لا يغامر بالحساب
تقبلوا االمرور ودي وتقديري

nahla safwt
10-08-2013, 01:49
اساسا لكى تبدا التداول فانك تقوم بتحديد اللوت المستخدم فيها وذلك التحديد بناء على المبلغ الذى تتاجر بة فاذا كان مبلغ كبير فانك تضع لوت عالى والعكس صحيح
وحجم اللوت معروف اذا كان 0.01 فان حجم اللوت بواحد سنت واذا كان ب 1.00 فان حجم الوت بواحد دولار وهكذا

mazen2508
10-08-2013, 02:06
اخى الفاضل تحياتى
واضح انك اخترت موضوع كان عامل مشكله لمعظم الاخوه المبتدئين
واصبح واضح بالنسبه ليهم على الغم من ان انستا مسهله الموضوع ومخليه الحساب واحد من اةل 0.01لحد10

egy26
10-24-2013, 03:27
مشكور يا اخى الكريم على موضوعك القيم والاكثر من رائع والمفيد ونحن فعلا فى حاجة لمثل هذه
المواضيع المفيدة والقيمة لكى يتداول المبتداء منا بكل سهولة ويسر

Atef ben Amor
10-24-2013, 03:38
معلومات قيمة موضوع مهم لذلك يجب على كل متاجر جديد
معرفة هذه النقاط قبل التداول الحقيقى

رشا الهوارى
10-24-2013, 08:59
طبعا كل اللي بيبدا يدرس الفوركس بيكون متلغبط جدا بين اللوت والبوينت وقيمة العقد وعددة ومصطلحات كثيرة فهى تعتبر اهم الاساسيات التى يستخدمها المتداول في صفقاتة فنتمنى ان نجد الكثير من الموضوعات التى تشرح هذة النقاط الهامة

zyzo
10-24-2013, 09:19
الحمد لله رب العالمين
استاذنا الكريم الفاضل شكرا لك على تعريف اللوت
فهو الذي يجعل الصفقه كبيره ام صغيره
وهو ايضا الذي يحدد حجم
الخساره مع الاستوب لوز
و بالله التوفيق للجميع

zamalkkawy
10-24-2013, 09:34
لابد ان يتناسب حجم العقد مع استخدام رافعه ماليه مناسبه مع حجم الحساب نفسه
مهما كانت الرافعه الماليه كبيره لان ده يعتبر مخاطره عاليه ممكن توصل الحساب للمارجن كول

ebram
10-24-2013, 10:11
حجم العقد له العديد من الادوات لتحديده

1-الاداره الخاصه لراس المال
2-الاستراتيجيه وكميه الربح والخساره المتوقعه
3-التحليل وكميه النقاط الي ممكن ان ناخذها

AshrafQassim
10-24-2013, 11:25
والله انا ما فاهم حاجة ومتحير بس ان شاء الله هروح على اليوتيوب واشوف الكورسات التعليمية

rikif
10-24-2013, 15:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي الكريم
مشكور كبير وجزاك الله كل خير يا اخي الكريم فبالتوفيق لك وللجميع
يا اخي الكريم مع السلامة وفي امان الله

hazem50
10-24-2013, 16:04
يتناسب حجم العقد مع استخدام رافعه ماليه مناسبه مع حجم الحساب نفسه
مهما كانت الرافعه الماليه كبيره لان ده يعتبر مخاطره عاليه ممكن توصل الحساب

ashrafshawky
10-24-2013, 16:06
اخى الكريم لك كل الشكر ويجب على كل المشاركات ان تكون بالفعل ذات موضوعية وسهلة للفهم لكل الاعضاء وخاصة المبتدئين فى هذا المجال وبالتوفيق

melad
10-24-2013, 16:19
بسم الله الرحمن الرحيم , شكرا لحضرتك للتوضيح حجم العقد و هى العقود ثلاث انواع ستاندرد و شركة إنستا الستادرد بتاعها مختلف 10,000 بدل 100,000 و المينى و الميكرو و كله بردة مختلف

helbwer
10-24-2013, 16:24
السلام عليكم
واللة معلومات مفيدة وجيدة لمن يرغب فى العمل بالفوركس
والتكرار يستفيد منة الشطار واتمنى الحظ للجميع

Eng_Amr
10-24-2013, 18:19
السلام عليكم اخوانى
اللوت هو عدد الوحدات التى يتم التعامل بها و هو 100.000 و طبعا اللوت فى شركة انستا ليس قياسى
مشكور و تقبل مرورى

anamoody
12-11-2013, 00:20
مشكور اخى الكريم على التوضيح و جزاك الله خيرا على شرح حجم العقد
وفقك الله فى فعل الخير وجعله فى ميزان حسناتك
ننتظر منك المزيد ولا تحرمنا الجديد
تقبل مرورى

mohamaher
12-11-2013, 01:00
مشكور كتير على موضوعك الرائع وطرحه ع المنتدى
واشكرك على شرح وتوضيح حجـم العـقـد Contract size
جزاك الله خيرا
تقبل مرورى

Rambob
12-11-2013, 02:11
العقد الاستاندر قيمة النقطة فيه ب 10 دولار
والعقد الميكرو 10 سنت

joker7diaa
12-11-2013, 02:40
يجب ان يتم تحديد حجم العقد على حسب الادارة لراس المال
لان ادراة راس المال هيا من تحمي حسابك مثل عمر الحساب وشكر لك على توضيح اللوت

karam22
12-11-2013, 02:43
مشكور اخي علي الموضوع القيم
حجم اللوت يتوقف علي حجم الرافعة المالية وكلما ارتفعت الرافعة كانت حماية للحساب وحرية في رفع حجم اللوت

ahmedmido79
12-11-2013, 02:47
لازم يبتناسب حجم العقد مع راس مالك
حتى لا تتعرض للخسارة وتصفير الحساب فى اسرع وقت
شكرا على موضوع والطرح

انس بن تن
12-11-2013, 02:51
مشكور جدا لجلبك ذلك المعلومات
من الواضح اننا كلنا كنا محتجنها بارك الله فيك انتظر كل جديدك

osamamamoon
12-13-2013, 00:37
يتناسب حجم العقد مع استخدام رافعه ماليه مناسبه مع حجم الحساب نفسه
مهما كانت الرافعه الماليه كبيره لان ده يعتبر مخاطره عاليه

ahmad lord
12-13-2013, 00:41
السلام عليكم
اخى الكريم مشكور على طرحك لهذا السؤال لانك افدت
كثيرا من الناس ما كانوا يعرفون اى شئ عن هذا الموضوع
ارجوا الكثير من هذه المواضيع المستفاد منها
والى اللقاء فى موضوع اخر وشكرا

sarimo1
12-13-2013, 01:06
.الله يصلح حالك
شكرا لصاحب الموضوع و في انتظار المزيد منه
وجعله الله فى ميزان حسناتك ...

---------- Post added at 11:06 PM ---------- Previous post was at 11:03 PM ----------

افدت
كثيرا من الناس ما كانوا يعرفون اى شئ عن هذه المواضيع شكرا.
و في انتظار المزيد

salimned
12-13-2013, 01:20
السلام عليكم
مشكور اخي على معلوماتك الرائعة حول احجام العقود
و هي مهمة لكل متاجر يجب ان يكون مطلعا عليها
و اتمنى ان تفيدنا دائما بجديدك حتى نتعلم احسن من السوق
موفق اخي.

nabile26
12-13-2013, 01:29
بسم الله الرحمن الرحيم
اشكرك اخي على هدا الشرح المتواضع في الحقيقة لد الستفدة الكثير من موضوعك ارجو منك الزيد و السلام عليكم..

رزق ديريه
12-13-2013, 01:34
موضوع راائع جدا ، لشرح اللوت ...
لكن اخي انستا تتيح لنا تغير اللوت حسب ما نريد اليس كذالك ؟؟
حسب الديمو يوجد من 1 سنت حتى 8 دولارات .... ؟

اتمنى التوضيح

millions
12-23-2013, 17:25
لابد ان يتناسب حجم العقد مع استخدام رافعه ماليه مناسبه مع حجم الحساب نفسه عني مينفعش افتح لوت استاندر في حساب ميكرو صغير
مهما كانت الرافعه الماليه كبيره لان ده يعتبر مخاطره عاليه ممكن توصل الحساب للمارجن كول

east26
12-29-2013, 00:39
فى البداية احب اشكرك يا اخى على هذا الموضوع وانا فى غاية السعادة بالتفاعل الواضح من قبل
الاعضاء فى هذا المنتدى واتمنى ان يستفيد الجميع من هذه المواضيع المفيدة

waelmma
01-20-2014, 17:39
يوجد انواع من الحسابات وهى الميكرو والمينى والاستاندرد فاولى يكون حجم العقد بعشرة سنت
والثانية يكون حجم العقد بواحد دولار والثالثة يكون حجم العقد بعشرة دولار

waelmma
01-21-2014, 10:17
:(:(;) واتضح ان افضل العقود لراس مال بقيمة الف دولار
هو واحد دولار وذلك لكل العقود مجتمعة يعنى كل صفقة مثلا بعشرة سنت او عشرون سنت وهكذا

falcon26
01-24-2014, 03:15
شرح مميز واكثر من رائع وانت قمت بشرح الموضوع بطريقة مبسطة
مما يتيح للاشخاص المبتدئين فهم الموضوع بسهولة

Mostafa_ali
01-24-2014, 03:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
نشكر جميع الاعضاء على مجهوداتهم ...
وان شاء الله نكبر جميعا فى مجال الفوركس

Ali Mahmoud
01-24-2014, 03:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ....

لازم كل واحد يفهم الموضوع ده كويس ويتعامل بناء عليه

3omda El-Nopy
01-25-2014, 03:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته,
لا يجب على المتداول ان يعمل بأسترايتجيه كبيره فى حساب صغير مهما كانت الرافعه الماليه كبيره لان ده يعتبر مخاطره عاليه ممكن توصل الحساب للمارجن كول
تقبل مرورى ومشكور جدا

Wdiaa41
01-25-2014, 03:22
تحياتى أسأل الله ان يرزقنا وإياكم رزقا واسعا
لك وشكرا لك

وان شاء الله بالربح
ونسأل الله الخيرة واتمنى لك ولجميع المشاركين التوفيق والسلام عليكم

تـقبـل مـروري .. بـالتـوفيـق للجميع

واتمنى لك المكسب الوفير فى سوق الفوركس ياعزيزى :)d)

Nader7
01-25-2014, 03:23
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﻛﺎﺗﻪ
ﺍﺧﻰ ﺍﻟﻔﺎﺿﻞ ﺍﻟﻤﺤﺘﺮﻡ ﻣﺸﻜﻮﺭ ﻛﺜﻴﺮ
ﻋﻠﻰ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﻤﻘﺎﻝ ﻭﺍﻟﺬﻯ ﺍﻓﺎﺩﻧﺎ ﻛﺜﻴﺮﺍ
ﺷﻜﺮﺍ ﺟﺰﻳﻼﺍﺍﺍﺍﺍﺍﺍﺍ ﻭﺑﺎﺭﻙ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﻴﻚ
ﻭﺍﺗﻤﻨﻰ ﺍﻟﺘﻮﻓﻴﻖ ﻟﻠﺠﻤﻴﻊ ﻭﻧﺴﺄﻝ ﺍﻟﻠﻪ
ﺍﻟﻌﻔﻮ ﻭﺍﻟﻌﺎﻓﻴﺔ :)

sara ali
01-25-2014, 12:42
لابد ان يتناسب حجم العقد مع استخدام رافعه ماليه مناسبه مع حجم الحساب نفسه
مهما كانت الرافعه الماليه كبيره لان ده يعتبر مخاطره عاليه ممكن توصل الحساب للمارجن

محمد رجب
01-25-2014, 12:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته حجم اللوت واتاحة الفرصة لفتح حجم كبير مع مبلغ صغير هو ده اكبر اسباب الخسارة فى الظروف الحالية وده بسبب الطمع طبعا وتوافر الوسيلة لعمل ده

rami007
02-16-2014, 23:26
السلام عليكم
حجم اللوت واتاحة الفرصة لفتح حجم كبير
مع مبلغ صغير هو ده اكبر اسباب الخسارة فى الظروف
الحالية وده بسبب الطمع طبعا وتوافر الوسيلة لعمل ده
بالتالى لازم نحذر من حجم اللوت وندرس كيفية ادارة راس المال
سلام تحياتي
بالتوفيق

محمد أبو بكر
02-18-2014, 05:23
السلام عليكم و رحمته و بركاته
حجم اللوت واتاحة الفرصة لفتح حجم كبير مع مبلغ صغير هو ده اكبر اسباب الخسارة فى الظروف الحالية
وده بسبب الطمع طبعا وتوافر الوسيلة لعمل ده بالتالى لازم نحذر من حجم اللوت
وندرس كيفية ادارة راس المال
و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

ilyes chaieb
02-18-2014, 15:00
حجم العقد او حجم المقطة لازم تكون مبنية على اسس و قواعد احترام ادارة المال
اتمنى للجميع التوفيق و شكرا على طرح الموضوع
تقبل مرورى

amr mostafa
02-18-2014, 15:59
استراتجية ممتازة جدا وواجب المتابعة حتى نصل الى كل ماهوجديد
وفى النهاية اشكر اخى الكريم على هذا الاستراتجية

naceurbens
02-22-2014, 23:03
عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
شكراً أخي الكريم على هذه المعلومات القيمة و جزاك الله كل خيرا و إنشاله بالتوفيق

yopibianco
02-22-2014, 23:30
اعرف ان حجم التعاقد ده بيتوقف على حجم راس المال الاساسى الى على اساسة بيتعامل المضارب ولو انا عندى حاجة غلط ارجو التصحيح
اعتقد انه كان سيكون افضل اذا تم مقارنة الشرح الموجود بالاعلي بما هو موجود علي منصات الميتاتريدر

حسنى صادق
02-23-2014, 00:00
حجم العقد هو ادلة قياس لحجم تداولاتك التى تريد ان تقوم بالتداول بها فى اليوم و لكن عليك ان تتقن فنون ادارة راس المال كى لا تقع فى الخسائر

مصطفى حمدان
02-23-2014, 00:24
طبعا اخى الفاضل حجم العقد مهم جدا فينبغى ان ياخذ كل متاجر فى اعتباره حجم العقد نظرا لراس ماله عند دخوله اى صفقة كذلك يجب ان يختار رافعة مناسبة

sara ali
02-23-2014, 18:36
كتير بتتلخبط خصوصا عندما تقرأ على موقع اى شركة تنفيذ 500.000
مثلا او 100.000

sabritouzi
02-23-2014, 18:47
السلام عليكمو رحمه الله و بركاته
لساني لايقدر ان يصف المضوع
ما شاء الله عليك أخي الكريم
وااااصل

norur
03-06-2014, 20:45
السلام عليكم
الحجم العقد مهم جدا في ادارة راس المال لانه بالاخص هو الي يمكن ان نربح منه ربح كبير
و ممكن ان نخسر منه خسارة فادحة

seif1987tt
03-13-2014, 07:24
شرحك فيه كلام مغلوط فاللوت متعامل به عالميا بغض النظر عن حجم الحساب
اللوت هو 100 الف و لا فرق بين اي شركة و اه=خرى او حساب و اخر مهما كان حجمة

ashrafko
03-13-2014, 09:28
مشكور اخى الحبيب على الموضوع الجيد والممتاز وننتظر الكثير من تلك المواضيع الجيدة والهامة والمفيدة والتى يستفاد منها الجميع

SANDY
03-13-2014, 12:25
انت قلت ان الوحده او المسمى للبيع او الشراء هو اللوت او العقد ....
وان اللوت فى التعاملات ال عاديه بيقدر 100000
لاكن فى التعاملات ال صغره بيبقى 10000
معنى ذالك ان لما انا اجى اشترى 10000 دولار بى جنيه مصر مثلا والدولار ب 4.5 مصر يبقى كده هنضرب 10000* 4.5 = 45000

faridfrance
03-13-2014, 13:45
السلام علكيم ورحمة الله وبركاته
موضوع مهم معرفه حجم العقد وطريقه حسابه علشان تعرف ازاى تتعامل
مع ادارة المال.
المهم جدا ان يتناسب حجم العقد مع الرافعة المالية المستخدمة