PDA

View Full Version : اي نوع تفضل في المتاجرة التحليل بالمؤشرات ام التحليل الكلاسيكي

Pages : [1] 2 3 4 5 6

ronny
05-08-2012, 22:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

تحياتي للجميع اما بعد :::::

سؤال محير لاكنه مفيد جدا لكل متاجر فمنا من يهتم بالمؤشرات واعتقد القليل منا من يهتم بالتحليل الفني او الكلاسيكي

وحسب وجهة نظري الشخصية المتاجرين بالمؤشرات اعتزر عن وصفهم بالكسالي لانهم يتركون المؤشرات تتوقع لهم اتجاه السوق دون اعمال العقل

المؤشرات ليست مرنة فلا تراعي التغيرات التي تطرأ علي هذا السوق المتغير بخلاف التحليل الكلاسيكي او الفني

المحلل كلاسيكيا يستطيع التأقلم مع ظروف السوق المتغيرة

بالنسبة لي تحليلي كلاسيكي بحت اهتم بالمؤشرات لاكني لا استخدمها اعتقد انها مفيدة ولها دور لاكن دورها ليس الاساس فا الاساس هو ادراك سلوك السوق جيدا حتي نستطيع فلترة اشارات المؤشرات واخذ ما يتواكب مع تحليلنا الكلاسيكي

اي نوع انت ؟؟؟

هل انت مضارب بالاستراتيجيات المتمثلة في عدة مؤشرات ؟؟؟

ام انت من هواه التحليل الكلاسيكي او الفني ؟؟؟

ام انت مختلط بين هذا وذاك ؟؟؟

كريم
05-08-2012, 23:04
أنا افضل التحليل الاقتصادي + التحليل الفني + التحليل الاقتصادي

و ايضا لا يكون اعتمادك كليا على المؤشرات لكن تفيدك ايضا

و الاحساس بالسوق ايضا و بالتوفيق للجميع

ronny
05-08-2012, 23:31

اخي التحليل الأقتصادي ليس بالهين فا دراسة اقتصاد دولة ليس بالأمر السهل خاصة لو كنا هنستخدمو في سوق الفوركس

كما ان رأي ان التحليل الاقتصادي يعتمد عليه فقط البنوك وصناديق الأستثمار الضخمة لانهم تجار غير يوميين بمعني دول تجار صفقات طويلة الأمد

لان التحليل الأقتصادي يعتبر تحليل طويل الأمد وليس معني ان تحليل اقتصادي لدولة ما يقول انها قوية اقتصاديا ان عملتها ستستمر في الصعود يوميا

بل هناك حالات تشبع ودا معناه ان فيه حالات تصحيح هتم سواء قصيرة في يوم او اتنين او طويلة في اسبوع او اتنين

اذا فا التحليل الاقتصادي لا يعتمد عليه بالنسبة لينا وان كان مهم طبعا

btisso
05-08-2012, 23:39
أنا افضل التحليل الكلاسيكي لانها مفيدة ويساعدني كثيرا ل

hamalm
05-09-2012, 00:56
مفضل العمل بالتحليل الفنى

kingman
05-09-2012, 01:44
انا لا احبذ العمل بالمؤشرات الا المساعدة فقط فى التحليل كالموفنج ولااعتمد على التقاطعات وانما فى التحليل فقط
وانا لااحب التعقيد فى التداول احب الكلاسيكى مع الأساسى
وبحاول بأذن الله ازود معلوماتى عن الأساسى لأستفيد منه فى دعم الكلاسيكى

elking
05-09-2012, 02:46
انا افضل العمل بالتحليل الاخبارى بالتاكيد حتى لا ينعكس السعر واخسر واعتمد على التحليل الكلاسيكى فهو جيد للغاية كما اننى اعشق العمل بالاسكالبينج

عمرو
05-09-2012, 10:21
التحيليل الكلاسيكى هو سيد السوق اغلب الوقت ومنه استخلصت افضل الاستراتيجيات فى الفوركس واذا تم دمجه مع التحليل الموجى والزمنى يصبح الناتج اقوى وافضل

tervarto
05-09-2012, 10:58
التحليل الكلاسيكى هو أساس كل انواع التحاليل الموجودة فى سوق الفوركس , انا أعتقد ان من لا يتقن التحليل الكلاسيكى , لا يتقن الفوركس و قراءة معطيات الشارت بشكل صحيح, فانا فى الأساس اقوم بالأعتماد على التحليل الكلاسيكى , وتكون نقطة دخولى أو خروجى عليها , اما بالنسبة للتحليل الفنى , فانا استخدم المؤشرات للأطمئنان فقط , ولكن لا اعتمد عليها فى تأكيد قراراتى

kingman
05-09-2012, 16:05
التحليل الكلاسيكى هو أساس كل انواع التحاليل الموجودة فى سوق الفوركس , انا أعتقد ان من لا يتقن التحليل الكلاسيكى , لا يتقن الفوركس و قراءة معطيات الشارت بشكل صحيح, فانا فى الأساس اقوم بالأعتماد على التحليل الكلاسيكى , وتكون نقطة دخولى أو خروجى عليها , اما بالنسبة للتحليل الفنى , فانا استخدم المؤشرات للأطمئنان فقط , ولكن لا اعتمد عليها فى تأكيد قراراتى

متفق معاك جدا فى خصوص الكلاسيكى فعموما كل الأستراتيجيات والطرق والتحليلات بتحاول توصل الى مايهدف اليه الكلاسيكى فمهما تعقدت الطرق والتحليلات فهدفها هو هدف الكلاسيكى البسيط لكن اللى بيختلف هو طريقة كل واحد فى الوصول الى ذلك وانا عن نفسى بفضل ابسط الطرق من مقاومة ودعم وترند

كريم
05-09-2012, 21:33
اخي التحليل الأقتصادي ليس بالهين فا دراسة اقتصاد دولة ليس بالأمر السهل خاصة لو كنا هنستخدمو في سوق الفوركس

كما ان رأي ان التحليل الاقتصادي يعتمد عليه فقط البنوك وصناديق الأستثمار الضخمة لانهم تجار غير يوميين بمعني دول تجار صفقات طويلة الأمد

لان التحليل الأقتصادي يعتبر تحليل طويل الأمد وليس معني ان تحليل اقتصادي لدولة ما يقول انها قوية اقتصاديا ان عملتها ستستمر في الصعود يوميا

بل هناك حالات تشبع ودا معناه ان فيه حالات تصحيح هتم سواء قصيرة في يوم او اتنين او طويلة في اسبوع او اتنين

اذا فا التحليل الاقتصادي لا يعتمد عليه بالنسبة لينا وان كان مهم طبعا

بالعكس تماما فقد يتغير السوق بسبب انهيار كما نزول اليورو امام الدولار بسبب الانتخابات في فرنسا و اليونان

و بالتوفيق لك

ronny
05-11-2012, 13:04
بالعكس تماما فقد يتغير السوق بسبب انهيار كما نزول اليورو امام الدولار بسبب الانتخابات في فرنسا و اليونان

و بالتوفيق لك

اذا انت تحتاج الي انتخابات شهريا او شئ يضاهي حجم الأنتخابات حتي يؤثر علي السوق وتدخل صفقاتك ؟؟؟؟؟؟:)

اخي انا بتكلم معاك علي المنظور الطويل للنظرة الاقتصادية لأقتصاد الدولة الأنتخابات والأزمات المفاجئة اشياء لا تتكرر كثيرا اذا فا النظر اليها ليس له اهمية غير ( في وقت حدوثها )

تحياتي

kingman
05-11-2012, 14:15
اذا انت تحتاج الي انتخابات شهريا او شئ يضاهي حجم الأنتخابات حتي يؤثر علي السوق وتدخل صفقاتك ؟؟؟؟؟؟:)

اخي انا بتكلم معاك علي المنظور الطويل للنظرة الاقتصادية لأقتصاد الدولة الأنتخابات والأزمات المفاجئة اشياء لا تتكرر كثيرا اذا فا النظر اليها ليس له اهمية غير ( في وقت حدوثها )

تحياتي

الأنتخابات ايضا فى نتائجها ممكن تغير النظرة بشكل كبير الى وضع الأقتصاد على المدى المتوسط والبعيد بوصول حزب او فكر اقتصادى جديد يؤثر على الشكل الحياة فى الدولة سواء بنظرة سلبية للوضع فى المستقبل تحت هذا الحكم او بالنظرة الأيجابية فكلها احداث تؤثر فى الأقتصاد والحياة فى الدول
وتحتاج الى وقفة تحليلة ومدى تأثرها من عدمه

tornado66
05-12-2012, 03:12
ولما لانعتمد علي الوسيلتين معا كل منهما مكمل للاخر وتسخير كل ماهو متاح في سبيل تحقيق هدف واحد وهو الربح وتعظيمه

اعتقد ان ذلك ممكن وبسيط كما انه ممن وجهه نظر ي ان جميع الطرق ماهي الا كلاسيكي بسيط

elking
05-12-2012, 04:03
انا افضل التحليل عن رطيق المؤشرات بالرغم من انها شديدة المخاطرة بالتاكيد اكثر من التحليل الكلاسيكى الا اننى اعشق الاسكالبينج لان صفقاته قصيرة وبالتالى اعمل بالمؤشرات

Mohamed90
05-13-2012, 12:17
ولما لانعتمد علي الوسيلتين معا كل منهما مكمل للاخر وتسخير كل ماهو متاح في سبيل تحقيق هدف واحد وهو الربح وتعظيمه

اعتقد ان ذلك ممكن وبسيط كما انه ممن وجهه نظر ي ان جميع الطرق ماهي الا كلاسيكي بسيط
طبعا اخي فكرة تبقى جيدة
و لكن كل واحد ان يجد مبتغاه و اين يحقق هده
و كل واحد يشوف الطريقة لتنسبو و متمكن منها طبعا

kingman
05-13-2012, 16:14
انا افضل التحليل عن رطيق المؤشرات بالرغم من انها شديدة المخاطرة بالتاكيد اكثر من التحليل الكلاسيكى الا اننى اعشق الاسكالبينج لان صفقاته قصيرة وبالتالى اعمل بالمؤشرات

هو كل واحد بيميل لطريقة معينة بيحب ان يتداول بها فالكل ليس على نفس الشاكلة فكل واحد ليه الطريقة التى تناسبة وتختلف من شخص لشخص
لكن كان ليا سؤال ليه بالرغم من علمك ان المؤشرات فى التعامل مع السوق شديدة الخطورة وبالرغم من كده تفضل التعامل بها عن اى طريقة اخرى؟
السؤال فقط للأفادة واثراء المناقشة وليس تدخل ابدا فى خصوصيتك

aboualy
05-13-2012, 16:25
انا افضل التحليل الفنى الكلاسيكى واعتقد ان السعر يحترم التحليل الكلاسيكى اكتر من اى نوع اخر من انواع التحليل
وانا دئما اعتمد على تحديد الترند على الفريم اليومى اما ادعم والمقاومة فاقوم بنحديدهم على فريمات اليومى والساعة

aboualy
05-13-2012, 16:32

تحياتي

الكثير من الاخوة يخلط بين التحليل الاساسى والاخبار
التحليل الاساسى يستخدم لتوقع قوة او ضعف عملة معينة فى مواجهة عملة اخرى وتاثير هذه القوة او الضعف لا يكون لحظى او سريع بل يكون ممتد لفترة طويلة ولا يتغير الا بتغير الوضع الاقتصادى لاحدى الدولتين
اما الاخبار فهى ذات تاثير لاحظى او سريع وهو ما يعتمد عليه الاخوة الذين يتاجرون وقت الاخبار اما التاثير الاخر فهو التاثير الممتد ويكون مصدره تاثير البيان او التقرير الاقتصادى على حالة الاقتصاد بصفة عامة

Noah
05-13-2012, 18:18
فى الوقاع المؤشرات الفنية هى التى افضل العمل بها فى الفوركس ولكن فى بعض الاحيان اعتقد ان الكلاسيكي له دوره من حيث تحديد نقاط الدعم والمقاومة القوية فى الشارت وايضا احترام بعض الطرق الكلاسيكي اتلى يحترمها السعر كثيرا

elking
05-14-2012, 00:04
ارى ان التحليل الكلاسيكى فرصه قليلة وتاخذ فترة الى ان تنتهى الصفقة فالتحليل الفنى افضل وايضا الاعتماد على الاخبار والاسكالبينج افضل بكثير من الباقى

resala11111
05-14-2012, 00:17
التحليل الكلاسيكى افضلة فى اغلب الاوقات لانه يعطى معى لحد ما نتائج ايجابيبة
ويختلف قبول التحليل من شخص لاخر حسب الاستراتيجيات وخطة التداول الخاصة بكب مضارب

aboualy
05-14-2012, 00:25

اتفق معك اخى العزيز فعلا كل شخص يختلف عن الاخر فى نوع التخليل الذى يمكن ان ينجح فيه وربما يدخل فى ذلك صفات شخصية
التحليل الفنى يعتمد على دقة الملاخظة فالجميع ينظر الى الشارت ولكن لا يرى الجميع نفس الفرصة للاختلاف فى دقة الملاحظة

Hamad
05-14-2012, 07:17
الأفض الكلاسيكى لأنه تقريبا طبيعي يعنى تاخذ الحاجه بطبيعتها وتحللها يعنى تنظر على الشارت على الشموع مثلا وتحللها ببساطه جدا وهتحتاج ايضاً خبره فى التحليل الفنى عشان يساعدك فى التحليل وتعرف انواع الشموع وخصوصا الانعكاسيه وتشتغل من غير موشرات نهائى وهذا رائي البسيط ويعتمد بشكل اساسي على الترند العام للزوج
وعلى الدعوم والمقاومات المتمثلة في القمم والقيعان
وكذلك مستويات فيبوناتشي وبعض نماذج الشموع اليابانيه

عمرو
05-14-2012, 11:26
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين ...

انا افضل التحليل الفنى الكلاسيكى ولا اعتمد على المؤشرات الا نادرا او اذا كانت استراتيجية كلاسيكية والمؤشرات عوامل مساعده ليس الا
اما غير ذلك فلا اعتمد عليى المؤشرات اطلاقا
وبالتوفيق

Mohamed90
05-14-2012, 11:38
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين ...

انا افضل التحليل الفنى الكلاسيكى ولا اعتمد على المؤشرات الا نادرا او اذا كانت استراتيجية كلاسيكية والمؤشرات عوامل مساعده ليس الا
اما غير ذلك فلا اعتمد عليى المؤشرات اطلاقا
وبالتوفيق

اه طبعا اخي العزيز التحليل الفني الكرسكي جيد و دقيق نوعاما اما بخصوص المؤشرات اغلبها فقط تتبع سلوك حركة السعر و لكن يعتمد عليها في الستراتجية و تبقى طيبة الصمعة و لها نتائج مقبولة

mando
05-14-2012, 13:37
لا غنى عن الاتنين الكلاسيكى والمؤشرات نعمل دمج بين الاتنين لى انتقاء نقطة الدخول القوية هو مشكلة المؤشرات انها بتعطى اشارة دخول متاخرة لكن طبعا كل شخص يختلف عن الاخر وله طريقة مختلفة يعنى مش اى مؤشر ينفع استخدمة مع التحليل الكلاسيكى

elking
05-15-2012, 05:10
انا اتاجر بالمؤشرات مع انها تمثل خطورة لان المؤشرات وحدها غير كافية ولكننى ارى انها اسهل فى الاسكالبينج وبالنجاح لنا جميعا بمشيئة الله

magic777
05-15-2012, 19:27
انا عن نفسي افضل التحليل الكلاسيكي اكتر واعتمد على المتاجره بكسر القمم والقيعان والدخول مع اعاده الاختبار
وعلى اي فريم
وبالنسبه للمؤشرات ارى انها معظمها تابعه للسعر ولا تخدمك كثير الا في حالات الحركه المستقره للسعر يعني لا يكون هناك تذبذب قوي في الحركه ولا حركه سريعه قويه

zahran
06-09-2012, 21:49
لا هذا ولا ذاك .. التحليل الرقمى ثم التحليل الرقمى
لانه يخلو تماما من العواطف التى تؤثر على نسبه كبيره من المتاجرين
له هدف ثابت واستوب لوس ثابت وممنوع تغيرهم
له اساسيات ثابته من الممكن ان يسلكها المتاجر كطريق له طبعا مع تغير بعض المعادلات على حسب الوقت

kingman
06-09-2012, 22:17
لا هذا ولا ذاك .. التحليل الرقمى ثم التحليل الرقمى
لانه يخلو تماما من العواطف التى تؤثر على نسبه كبيره من المتاجرين
له هدف ثابت واستوب لوس ثابت وممنوع تغيرهم
له اساسيات ثابته من الممكن ان يسلكها المتاجر كطريق له طبعا مع تغير بعض المعادلات على حسب الوقت

هو بالفعل التحليل الرقمى بيبقى جيد جدا مع التعامل مع العوامل النفسية وبيجعل الأوامر ثابتى دون تغير فهى واحد زائد واحد بيساوى اتنين وده جيد فى حد ذاته واللى بيتقن التحليل الرقمى اكيد هيحقق بأذن الله نتائج جيدة لكن ليس كلنا نستكيع ان نتعامل مع الرقمى فهو يحتاج قدرات خاصة خصوصا انها بتعتمد على قدرة المتاجر على ابتكار معادلات رياضية وليس تطبيق على الجهاز والسلام

magic777
06-10-2012, 18:33
هو بالفعل التحليل الرقمى بيبقى جيد جدا مع التعامل مع العوامل النفسية وبيجعل الأوامر ثابتى دون تغير فهى واحد زائد واحد بيساوى اتنين وده جيد فى حد ذاته واللى بيتقن التحليل الرقمى اكيد هيحقق بأذن الله نتائج جيدة لكن ليس كلنا نستكيع ان نتعامل مع الرقمى فهو يحتاج قدرات خاصة خصوصا انها بتعتمد على قدرة المتاجر على ابتكار معادلات رياضية وليس تطبيق على الجهاز والسلام

وعلشان كده الاغلبيه اللي بتحب التداول بالطرق الرقميه وفي نفس الوقت مش عارفيين يعملوا
استراتيجيه خاصه بيهم في المجال ده يقوموا يدوروا على اللي بيتكلم عن الاستراتيجيات دي ويحاولوا يفهموا معاه طرقه
ويشوفوا احسن طريقه مناسبه ليهم ويعتمدوها في شغلهم مع الالتزام بشروطها

mokhtar26
06-11-2012, 02:55
انا اتاجر بمؤشر وحيد وهو رائع جدا كنت من قبل املا الشارت بالمؤشرات و اول مرة في الفوركس كنت اتاجر بالشموع فقط في شارت فارغ الا من الشموع اليابانية و لكن استخدم المؤشرات التي لا تعيد رسم نفسها كالستوكاستيك و الموفنغ و الار اس اي و الماكد و الزيقزاق و الفيبو

Mr.GooDMaN
06-11-2012, 03:43
بلا شك التحليل الكلاسيكي اروح انواع التحليلات فما اقوى الترندات والدعوم والمقاومات وما اصدق النماذج السعرية
واحترام الاسعار لخطوط الفيبو وغيرها من الادوات الكثير والكثير
ولكن المؤشرات هي فقط يمكن استخدامها كوسيلة مساعدة او اداة لتقوية الفرص

Rami
06-11-2012, 09:47
الكلاسيكى رااااائع لكن هذا لايمنع من استخدام الموشرات كتاكيد على عملية الدخول سواء بيع او شراء , مع ان منها يعيد رسم نفسه حسب تغير السعر ويتتبع السعر اينما ذهب الا اننى اعتبرها جيدة للتاكيد على الدخول , وتعطيك ثقة للتحليل الكلاسيكى , مع ان معظمها لا ينفع وقت التذبذب , لذا الحذر واجب منها

Texxon
06-14-2012, 15:11
المؤشرات اصلا تتبع السعر وليس العكس، يعني انته ميكنك الاستغناء عنها اما التحليل الكلاسيكي لا يمكن الاستغناء عنه لأه هو عصب التحليل وهو الاساس وكل ذلك جاء بعده ومساعد له ليس اكثر من ذلك

realyone
06-14-2012, 15:23
انا مع جعل التحليل الكلاسيكي هو الاساس والمؤشرات جعله كعامل مساعد يعني للتأكيد لدخول صفقة,انصح بعدم الأعتماد على المؤشرات لأنه تخطيء كثير,يجب عليك الاعتماد على التحليل الكلاسيكي لأنه هو الأساس الذي سوف يخبرك باتجاه السوق

remo
06-14-2012, 16:05

سؤال محير لاكنه مفيد جدا لكل متاجر فمنا من يهتم بالمؤشرات واعتقد القليل منا من يهتم بالتحليل الفني او الكلاسيكي

وحسب وجهة نظري الشخصية المتاجرين بالمؤشرات اعتزر عن وصفهم بالكسالي لانهم يتركون المؤشرات تتوقع لهم اتجاه السوق دون اعمال العقل

المؤشرات ليست مرنة فلا تراعي التغيرات التي تطرأ علي هذا السوق المتغير بخلاف التحليل الكلاسيكي او الفني

بالنسبة لي تحليلي كلاسيكي بحت اهتم بالمؤشرات لاكني لا استخدمها اعتقد انها مفيدة ولها دور لاكن دورها ليس الاساس فا الاساس هو ادراك سلوك السوق جيدا حتي نستطيع فلترة اشارات المؤشرات واخذ ما يتواكب مع تحليلنا الكلاسيكي

اي نوع انت ؟؟؟

انا افضل تحليل المؤشرات لانى اعتير المؤشر هو اكتر ضامن لمسار العملة فى الفترة القادمة لذلك افضل استخدم الار اس اى بتشبع 28 او البيفوت او الزجزاج وبجانب المؤشرات بلعب او بتاجر على الاخبار القوية زى الفائدة والبطالة

magic777
06-14-2012, 16:34
الكلاسيكى رااااائع لكن هذا لايمنع من استخدام الموشرات كتاكيد على عملية الدخول سواء بيع او شراء , مع ان منها يعيد رسم نفسه حسب تغير السعر ويتتبع السعر اينما ذهب الا اننى اعتبرها جيدة للتاكيد على الدخول , وتعطيك ثقة للتحليل الكلاسيكى , مع ان معظمها لا ينفع وقت التذبذب , لذا الحذر واجب منها

من وجهه نظري اي لا اعتقد بوجود مؤشر لا يتبع السعر ابدا وده مبيقللش من قيمه المؤشرات
بس علشان تستفيد منها لازم تختار المؤشر الصحيح في الوقت الصحيح
كمثال لا تتستعمل مؤشرات التشبع عندما يكون السوق في حاله تذبذب لان اشاراتها هنا هتكون غير صادقه

mohamed eldamnhorey
06-14-2012, 20:46
بلا شك التحليل الكلاسيكي اروح انواع التحليلات فما اقوى الترندات والدعوم والمقاومات وما اصدق النماذج السعرية
واحترام الاسعار لخطوط الفيبو وغيرها من الادوات الكثير والكثير
ولكن المؤشرات هي فقط يمكن استخدامها كوسيلة مساعدة او اداة لتقوية الفرص

الحقيقه يامستر
انا لم اجد مثل النماذج الفنيه فى التحليل
اغلب النماذج ممتازه جداً وتعطيك اشارة دخول جيده

اذا اردت احتراف الكلاسيكى عليك بدراسة النماذج دراسه دقيقه وجاده

محمد الفواعره
06-14-2012, 21:56

اي نوع انت ؟؟؟

اولا منور المنتدى حبيب قلبى وجهة نظرى ان افضل نوع للتحليل بالفوركس
هو اللى لما اطبقة يعطينى ارباح ويقلل من الخسائر واعتقد لو كان السهل والبسيط
احلل باقصر الطرق التى تصل لاهدافها ليس اكثر
تحياتى

ahmed saleh
06-14-2012, 22:24
اة فعلا انا معاك فى الى بتقولة ان المؤشرات لا يمكن الاخذ بيها الا لو مجموعة مؤشرات كثيرة تعطى نفسالاشارة
ولكنى انا لا استخدم المؤشرات ولمنى اعتمد على الاخبار فقط

magic777
06-15-2012, 04:28
اة فعلا انا معاك فى الى بتقولة ان المؤشرات لا يمكن الاخذ بيها الا لو مجموعة مؤشرات كثيرة تعطى نفسالاشارة
ولكنى انا لا استخدم المؤشرات ولمنى اعتمد على الاخبار فقط

من وجهه نظري سواء مؤشر واحد او مجموعه مؤشرات ليها نفس الاشاره بتكون هيا هياها اذا اعتمدت عليهم فقط
من غير تحليل سواء فني او رقمي مثلا برده هتكون طريقتك ناقصه هنا بدون تحليل للسعر نفسه

mony
06-15-2012, 10:57
اكيد التداول بالمؤشرات افضل ويجب على المتداولون تجنب استخدام الكثير من مؤشرات فوركس من نفس الفئة.وافضل مؤشر الماكد

kingman
06-15-2012, 16:35
من وجهه نظري سواء مؤشر واحد او مجموعه مؤشرات ليها نفس الاشاره بتكون هيا هياها اذا اعتمدت عليهم فقط
من غير تحليل سواء فني او رقمي مثلا برده هتكون طريقتك ناقصه هنا بدون تحليل للسعر نفسه
متفق معاك فى هذا الكلام واعتقد ان من الخطأ كما رنى الكثير من الستراتيجيات عبارة عن توليفة فقط من المؤشرات وكل واحد يقدر يبتكر استراتيجية بهذه الطريقة بسهولة لكن مش بعتقد انها طريقة جيدة من فكثيرا ماتعطى اشارات كذابة وثباتها فى السوق مش بيستمر فترة طويله

magic777
06-16-2012, 17:27
متفق معاك فى هذا الكلام واعتقد ان من الخطأ كما رنى الكثير من الستراتيجيات عبارة عن توليفة فقط من المؤشرات وكل واحد يقدر يبتكر استراتيجية بهذه الطريقة بسهولة لكن مش بعتقد انها طريقة جيدة من فكثيرا ماتعطى اشارات كذابة وثباتها فى السوق مش بيستمر فترة طويله

وكمان الاعتماد على توليفه من المؤشرات بدون اي تحليل مساعد معاه طريقه متاجره خطره خاصه لو كانت المؤشرات دي كلها مننفس النوع
واشاراتها واحده هتكون وقتها زي قلتها حتى لو حطيت 100 مؤشر كمان لانها هتديك نفس الاشاره اللي ممكن يديهالك
مؤشر واحد منهم

Smart
06-16-2012, 17:29
انا لا اعتمد كثيرا على المؤشرات
اغلب متاجرتى تحليل كلاسيكى بحت فقط
وفى رايى الشخصى هو افضل وسائل معرفه اتجاه السوق

maklad94
06-16-2012, 17:42
بفضل التحليل الكلاسيكى طبعا لأنى مش بحب المؤشرات ابدا لانها مجرد تابع للسعر مش دليل على حركة السعر القادمة لكن الفنى عن طريق النماذج والدعوم والمقاومات وطرق كتيرة ممكن تعرف بيها الاتجاه .

A7mad_Aziz
06-16-2012, 17:46
انا شخصياً استخدم التحليل الكلاسيكي ممزوجاً ببعض المؤشرات المساعدة ولكن اعتمادي الاساسي على التحليل الكلاسيكي والدعوم والمقاومات

kamizidan
06-16-2012, 17:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .مساء الانوار لك وللجميع اخي الكريم ويسعدني النقاش معكم ... بالنسبة لي احب التحليل الرقمي وكل تجارتي على التحليل الرقمي فقط واراه جيدا جدا
ولكن يجب دراسته والتعمق فيه طبعا

jans
06-16-2012, 21:18
المؤشرات ممكن نعتبرها أدوات مساعده و لا نستطيع الاعتماد عليها بشكل كلي
و ترك التحليل الفني لأنها ليست كافية .

kingman
06-16-2012, 22:39
وكمان الاعتماد على توليفه من المؤشرات بدون اي تحليل مساعد معاه طريقه متاجره خطره خاصه لو كانت المؤشرات دي كلها مننفس النوع
واشاراتها واحده هتكون وقتها زي قلتها حتى لو حطيت 100 مؤشر كمان لانها هتديك نفس الاشاره اللي ممكن يديهالك
مؤشر واحد منهم

لكن دائما الوقاع بيبقى عكس المفروض انه يحصل فنجد كثرة الأستراتيجات التى تعتمد على توليفة من المؤشرات ونجد كل فترة واحد يطرح استراتيجية وتجرى ناس كتير تجرب فيها وتستعملها دون وعى حقيقى لمجرد كلام معسول عنها

ahmed
06-16-2012, 23:01
الحمد لله استخد التحليل الكلاسيكى مع المؤشرات للمساعد فى ترجيح التحليل
من عدمه فاعتبر اننى مزيج ما بين هذا وذاك

H!m0
06-18-2012, 12:19
أنا لدي استراتيجيات تعمل بالمؤشرات لتساعدني فقط و لا أدخل عليا الا قليلا و أستعمل الكلاسيكي كثيرا نوعا ما في تحديد اتجاه الزوج و توقع أماكن الارتداد و أيضا الأهداف وحتى المؤشرات لها دور كبير في معرفة أمكان التشبع

magic777
06-19-2012, 18:44
لكن دائما الوقاع بيبقى عكس المفروض انه يحصل فنجد كثرة الأستراتيجات التى تعتمد على توليفة من المؤشرات ونجد كل فترة واحد يطرح استراتيجية وتجرى ناس كتير تجرب فيها وتستعملها دون وعى حقيقى لمجرد كلام معسول عنها

بالضبط وبتغريهم الوان المؤشرات وياريت يكون معاهم كمان مؤشر بيدلك سهم احمر فوق الشمعه تقوم تبيع منها
والعكس والكلام ده وفي الغالب بيحققوا ربح يوم ولا اتنين ويجي يوم صعب مثلا مش مناسب للاستراتيجيه دي
يضيع جهد وربح اليومين اللي فاتوا وهكذا

aboualy
06-19-2012, 18:47
المؤشرات ممكن نعتبرها أدوات مساعده و لا نستطيع الاعتماد عليها بشكل كلي
و ترك التحليل الفني لأنها ليست كافية .

فعلا اخى العزيز المؤشرات لا يمكن الاعتماد عليها وحدها بمعزل عن التحليل الفنى الكلاسيكى ولكن يمكن اعتبارها ادوات مساعدة فى التحليل
بينما انا افضل العمل مع التحليل الفنى الكلاسيكى بدون اى مؤشرات

The Hunter
06-19-2012, 18:55
بلغة بسيطة المؤشرات تتبع السعر فقط فهي لا تتوقع الإتجاه ومنه التحليل الفني تستطيع توقع خطوات السعر

وخير دليل كبار او عمالقة الفوركس يعتمدون على التحليل الفني في دخول صفقاتهم

magic777
06-19-2012, 18:59
فعلا اخى العزيز المؤشرات لا يمكن الاعتماد عليها وحدها بمعزل عن التحليل الفنى الكلاسيكى ولكن يمكن اعتبارها ادوات مساعدة فى التحليل
بينما انا افضل العمل مع التحليل الفنى الكلاسيكى بدون اى مؤشرات

هيكون احسن برده ومش هتفرق معاك كتير لو انت متمكن من ادوات التحليل الفني دي كويس وعارف
فين هتفتح صفقاتك وفين هتحط الاهداف والاستوبات والاهم انك تكون مركز على زوج واحد ده هيساعدك
اكتر

sunlight
06-19-2012, 19:00
بلغة بسيطة المؤشرات تتبع السعر فقط فهي لا تتوقع الإتجاه ومنه التحليل الفني تستطيع توقع خطوات السعر

وخير دليل كبار او عمالقة الفوركس يعتمدون على التحليل الفني في دخول صفقاتهم

نعم المؤشرات تظهر اتجاه السعر للمتاجر الذى لا يستطيع تحديد اتجاه السعر ولكن تحليلك انت هو الذى يظهر لك الخطوه المستقبليه اذا كانت معاك اوضدك
ولكن لا يوجد مؤشر يعطى كل الحركات صحيحه ميه فى الميه ولكن بجانب المؤشر يجب علينا التحليل الفنى لتفادى الاخطاء

abokhaledelmasry
06-19-2012, 19:03
والله كلامك مظبوط وعندك حق فى معظم كلامك ان التحليل الكلاسيكى يجعلك تشعر بالسوق ونتغيراته

ولكن لايمنع ان نتابع ببعض المؤشرات حتى نصل الى نتيجه افضل

لابد على كل مستثمر ان يرى السوق باكثر من عين حتى تكتمل الصوره امامه ويستطيع ان يأخذ قراره

shwaikich
06-19-2012, 19:23
انا افضل التحليل الكلاسيكي لانني لا اثق بالمؤشرات فهي لا تراعي المتغيرات و لا تتاقلم مع الظروف بسرعة بالاضافى الى انها برايي غير مرنة بينما الكلاسيكي او اليدوي برايي فهو افضل واكثر ثقة بالنسبة لي

compaq0
06-19-2012, 20:02
اعتقد ان التحليل الكلاسيكى اكثر فائده بكثير فالتحليل بالمؤشرات لا يفلح فى كثير من الاوقات يجب علينا ان ندرس الشارت جيدا و نبدا فى وضع لمستنا الخاصه

kingman
06-19-2012, 20:54
انا افضل التحليل الكلاسيكي لانني لا اثق بالمؤشرات فهي لا تراعي المتغيرات و لا تتاقلم مع الظروف بسرعة بالاضافى الى انها برايي غير مرنة بينما الكلاسيكي او اليدوي برايي فهو افضل واكثر ثقة بالنسبة لي
واان ايضا افضل الكلاسيكى ولم اقتنع بالمؤشرات منذ دخولى السوق لهذا بعدت عن التعرف عليها ومحاولة الأستفادة من الكلاسيكى من ترندات ودعوم ومحاولة اضافة ادوات للشارت تكون مساعدة له

shwaikich
06-20-2012, 20:46
افضل دائما التحليل الكلاسيكي اي الذي يعتمد على تحليلي الشخصي للظروف و المعطيات و العوامل التي لها اثرها الكبير على الفوركس سواء سلبي او ايجابي

---------- Post added at 05:46 PM ---------- Previous post was at 05:44 PM ----------

اما التحليل بالمؤشرات فهو غير مرن و غير امن دائما لانه يكون مبهم و غير واضح في معطم الاحيان

kingman
06-21-2012, 03:52
افضل دائما التحليل الكلاسيكي اي الذي يعتمد على تحليلي الشخصي للظروف و المعطيات و العوامل التي لها اثرها الكبير على الفوركس سواء سلبي او ايجابي

---------- Post added at 05:46 PM ---------- Previous post was at 05:44 PM ----------

اما التحليل بالمؤشرات فهو غير مرن و غير امن دائما لانه يكون مبهم و غير واضح في معطم الاحيان

المؤشرات اشبه بالرقمى كثير بتعتمد عليه وخلاص يعنى بطبق الطريقة دون تحليل وخصوصا لو توليفة من المؤشرات بيبقى الدخول لمجرد انه اعطت اشارة واكيد ممكن ظروف السوق متكونش مناسبة وتكون اشارة كاذبة وبتحصل كتير مع المؤشرات

deadlyfox
06-21-2012, 10:52
التحليل الكلاسيكى بالنسبة ليه افضل من التحليل الفنى
وكما ذكرت التحليل الكلاسيكى يجعلك تتاقلم مع تغيرات
سوق العمل

ARAB_PIGEON
06-21-2012, 11:04

اي نوع انت ؟؟؟

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
لم افهم ماذا تقصد بالضبط بالتحليل الكلاسيكى
فالتحليل الفنى له عده اساليب منها على سبيل المثال لا الحصر

التحليل الكلاسيكى ويكون ذلك باستعمال المؤشرات

the price action
وهو ما تقصده حضرتك ويكون بدراسه حركه السعر لاستنباط اتجاهات السوق ومن ادوات هذا الاسلوب دراسه الشموع اليابانيه والنماذج

من اساليب التحليل الفنى ايضا التحليل الموجى وهو ما اختص فيه باذن الله

aminos
06-21-2012, 11:07
السلام عليكم
أفضلهما هم الإتنين و أتدرب عليهما
لأنه في يوم سوف تحتاج التحليل الكلاسيكي و يوم أخر سوف تحتاج التحليل الفني
لذالك يجب الإعتماد عليهما هم الإثنين

Noah
06-21-2012, 14:07
المؤشرات الفنية هى الطريقة اتلى افضلها فى الفوركس وارى انا لمؤشرات الفنية من الممكن ان توفر للمتاجر الكثير من الوقت على العكس من الكلاسيسكي من الممكن ان ياخذ من وقتك الكثير جدا فى هذا التوقيت بالذات ولكنا لمؤشرات توفر لك كل شئ وتجعلك من النظر فقط تعرف الاتجاه

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 14:22
التحليل الكلاسيكى من اجود وادق انواع التحليلات

من تعامل بدقه والتزام بالتحليل الكلاسيكى

سيجنى ارباح كثيره من ورائه

safiforex
06-21-2012, 14:24
التحليل الكلاسيكى من اجود وادق انواع التحليلات

من تعامل بدقه والتزام بالتحليل الكلاسيكى

سيجنى ارباح كثيره من ورائه
هو فعلا اخي الكريم ان التحليل الكلاسيكي جيدفي التداول
لكن انا افضل التحليل الفني عليه لانني ارى ان الفني احسن بكثير

zikooo014
06-21-2012, 14:30
طبعا التحليل الكلاسكي بسيط و سهل
بدل المؤشرات اللي بتخلي الشارت زحمه و بتعقدني و التحليل الكلاسكي ناجح مش فاشل و معظم الخبراء بيشتغلو بيه

remas
06-21-2012, 14:31
انا شخصيا افضل التحليل الاساسى لانى بشوف انه الاصدق لكن مع ذلك مش التحليل الاساسى بس اللى يمكن الاعتماد عليه انت لازم تشوف باقى كل انواع التحليل كلهم مكملين لبعض

magic777
06-21-2012, 16:59

ماهو طبيعي ان المؤشرات لن تغنيك عن تحليلك ولن تكون بديلا جيد عنه هيا بس مجرد
اداه مساعده تستخدمها انت لفتره صفقاتك فقط ولكن لا تعتمد على اشاراتها بدون تحليك جيد منك للسعر

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 17:29
انا شخصيا افضل التحليل الاساسى لانى بشوف انه الاصدق لكن مع ذلك مش التحليل الاساسى بس اللى يمكن الاعتماد عليه انت لازم تشوف باقى كل انواع التحليل كلهم مكملين لبعض

افضل شئ انك تعمل مزيج من التحليلات

تعمل كوكتيل وتطلع بالنتيجه فى الاخر وبناءً على النتيجه الاخير تاخد قرارك الاخير

aboualy
06-21-2012, 17:35

فعلا اخى العزيز كل انواع التحليل سواء التحليل الفنى او التحليل الاساسى او موجات اليوت كلها يمكن ان تحقق ارباح كبيرة ولكن بشرط ان يكون من يستخدم هذه الطرق فى التحليل قد تدرب عليها وقت كافى يسمح له بان يكون ملم بكل قواعد الطريقة التى يستخدمها

ashraf el-araby
06-21-2012, 18:42
انا افضل العمل بالتحليل الفنى وكذلك التحليل الاخبارى لان التحليل الفنى هو اساس التحليل بالنسبة للمتاجر العادى لاننا نتعامل مع الصفقات الصغيرة التى تبدء وتنتهى فى نفس اليوم

younesjoe
06-21-2012, 19:05
التحليل بنوعيه مهم للغاية الشخص للزم يستطيع يحلل بالطريقتين التحليل بوضع الموشرات و البحت عن نقاط الدخول و الخروج و ايضا التحليل الكلاسيكي مهم يعطيك نضرة كونية حول السوق و تستطيع وضع لجام له و توقع اي اتجاه لهفي المستقبل

ahmed
06-21-2012, 19:08
افضل شئ انك تعمل مزيج من التحليلات

تعمل كوكتيل وتطلع بالنتيجه فى الاخر وبناءً على النتيجه الاخير تاخد قرارك الاخير
مهم جدا انك تبقى عندة معرفه وملم بالفوركس بجميع تحاليله ولو بفكرة عامه عن التحليل الاخرى
لان دة بساعدك فعلا فى عمل كوكتيل جميل بتقدر من خلاله تحديد صفقاتك

konine
06-21-2012, 20:02
أنا أحل على طريقة كلاستيكية و أحب كلاستكي .
و من مفيد إرفاق شار بمأشرات ... حتى نتأكد بعض شيء
الله كريم

ahmedhammad
06-21-2012, 20:15
الاخبار اهم عنصر المتاجرة

kingman
06-21-2012, 23:58
هو فعلا اخي الكريم ان التحليل الكلاسيكي جيدفي التداول
لكن انا افضل التحليل الفني عليه لانني ارى ان الفني احسن بكثير

هو حلاوة الكلاسيكى ان بسيط فى التعامل مع الشارت وبيعتمد اكثر على خبرة واحترافية المتاجر فى نظرته للشارت واستخدام ادوات الكلاسيكى بطريقة صحيحة وانا بعتبر الكلاسيكى لازم يكون مكمل لأى تحليل

magic777
06-22-2012, 18:53
هو حلاوة الكلاسيكى ان بسيط فى التعامل مع الشارت وبيعتمد اكثر على خبرة واحترافية المتاجر فى نظرته للشارت واستخدام ادوات الكلاسيكى بطريقة صحيحة وانا بعتبر الكلاسيكى لازم يكون مكمل لأى تحليل

فعلا الكلاسيكي من ابسط واقوى التحليلات وميزته انك تقدر تشتغل بيه في اي وقت ومع اي تغيير في متوسط حركه العملات
ورغم انه اقدم تحليل في المجال الا انه مازال صامدا امام كل التحليلات الجديده الحاليه

kingman
06-22-2012, 22:12
فعلا الكلاسيكي من ابسط واقوى التحليلات وميزته انك تقدر تشتغل بيه في اي وقت ومع اي تغيير في متوسط حركه العملات
ورغم انه اقدم تحليل في المجال الا انه مازال صامدا امام كل التحليلات الجديده الحاليه
واعتقد مهما تغيير السوق هيظل الكلاسيكى صامدا لأنه يعتبر من المبادئ الأساسية للسوق لكن يتوقف نجاح على المتاجر ذات نفسه ومدى قدرته على توظيفه صح فى متاجرته وتحقيق النجاح من خلاله

hesham itch
06-23-2012, 07:54
لكل متاجر استراتيجيته الخاصة والتى يتعامل بها ويتاجر بشكل مستمر لزيادة معرفته بمجال الفوركس
وجميع مدخلاته واسسه والحرص على تحقيق ذلك مع الحفاظ على ادارة جيدة لراس المال

Noah
06-23-2012, 15:59
افضل الاعتماد علىا لمؤشرات الفنية فهى احد اهم الطرق التى اعتمد عليها فى الربح من الفوركس ويرجع السبب فى ذلك الى اننى منذ ان تعلمت الفوركس وانا اعتمد على المؤشرات الفنية فى هذا السوق ولذلك انا احقق نسبة ارباح كبيرة جدا منه العمل به

abdello052
06-26-2012, 03:12
انا افضل العمل بالتحليل الاخبارى بالتاكيد حتى لا ينعكس السعر واخسر واعتمد على التحليل الكلاسيكى فهو جيد للغاية كما اننى اعشق العمل بالاسكالبينج

safiforex
06-26-2012, 03:26

و انا معك في هذا و متفقك معك على الاخر فيه ، لان التحليل الكلاسيكي هو الاهم في الفوركس
و انا باعتمد عليه احيانا و بيعطي لي اشارات واضحة تماما ، وهذا ما يعجبني فيه انه واضح

KOGI
06-26-2012, 09:09
انا لا احبذ العمل بالمؤشرات الا المساعدة فقط فى التحليل كالموفنج ولااعتمد على التقاطعات وانما فى التحليل فقط

dodovedo
06-26-2012, 09:20
التحليل الفنى
ترندات
دعوم ومقاومات
ترندا
وممكن بعض المؤشرات

elzeel
06-26-2012, 10:48
انا لسه طبعا مبداتش بالمتاجره لانى لسه جديد لكنى هحاول انى استخدم كل الطرق
ان شاء الله والتحاليل والمؤشرات لان اكيد كل طريقه لها كسبها وعواملها اللى ممكن تنجح صفقه معينه

abdallah elbaz
06-26-2012, 14:15
انا عن نفسي مبتدا لكني سمعت
ان افضل التحليل الاقتصادي و التحليل الفني والتحليل الاقتصادي

remo
06-26-2012, 14:50
التحليل الفنى
ترندات
دعوم ومقاومات
ترندا
وممكن بعض المؤشرات

معاك ان التحليل الفنى عبارة عن ترندات ودعوم ومقاومات ومؤشرات
ولكن انا احب ان استخدم كمان الشموع اليابانية

fx-man
06-26-2012, 15:57
بالنسبة لى انا الهدف من صفقاتى هو عدد قليل من النقاط وانا بستخدم التحليل الكلاسيكى فى معرفة الاتجاه لكن بستخدم بعض المؤشرات لمعرفة نقط الدخول والخروج من الصفقات .

magic777
06-26-2012, 16:21
ان شاء الله والتحاليل والمؤشرات لان اكيد كل طريقه لها كسبها وعواملها اللى ممكن تنجح صفقه معينه

المهم اخي لما تبدأ تتعلم ابدأ من الصفر وحاول تتعلم كل حاجه عن المجال ده
سواء من كتب او فيديوهات او غيره المهم تواصل تجميع المعلومات بطريقه منظمه
علشان هيا دي ومرحله التدريب هما اللي هيكونوا خبرتك في النهايه

kingman
06-26-2012, 18:23

وبيبقى من الجيد فى الأول تان الواحد يتعرف على اشيائ كثيرة فى هذا السقو من باب العلم حتى ان لم يستخدمها بعد كد فى تجارته فذلك هيوسع افقه ويجعله على علم والمام بادوات السوق المتنوعة

saad
06-27-2012, 18:12
ارى ان التحليل الكلاسيكى فرصه قليلة وتاخذ فترة الى ان تنتهى الصفقة فالتحليل الفنى افضل وايضا الاعتماد على الاخبار والاسكالبينج افضل بكثير من الباقى

mostafakamal
06-29-2012, 23:15
انا افضل الدخول بالمؤشرات والدعوم والمقاومات وذلك بعد معرفة اتجاة العملة من التحليل الاساسى
وخصوصا الاخبار الهامة التى تتعلق بالتوظيف والبطالة والفائدة

aboualy
06-29-2012, 23:17
التحليل الفنى الكلاسيكى افضل كثيرا من المؤشرات لان المؤشرات فى الغالب تعطى اشارات متاخرة ولكن اذا تم دمج المؤشرات مع التحليل الفنى فان ذلك سيكون افضل

i5land_man
06-29-2012, 23:19

يا اخي التحليل الكلاسيكي نوع من انواع التحليل الفني ولكن ميزته
انه لا يستخد مؤشرات اطلاقا ويعتمد فقط علي الترندات ومستويات الدعوم والمقاومة

naoual
06-29-2012, 23:19
الافضل ان تكون الاستراتيجية تايدها جميع التحليلات و انا افضل الرقمي
و المضارب الجيد عليه ان يكون ملم بجميع انواع التحليل

madoxegy
06-29-2012, 23:20
السلام عليكم
بالنسبة لى اتبع التحليل الكلاسيكى لان المؤشرات تتبع السعر فلماذا لا اتبع انا السعر

aminos
06-29-2012, 23:27
السلام عليكم
أفضلهما هما الإثنين أحب تعلم كل شيئ
و نطلب من الله التوفيق للجميع

kingman
06-29-2012, 23:32
السلام عليكم
بالنسبة لى اتبع التحليل الكلاسيكى لان المؤشرات تتبع السعر فلماذا لا اتبع انا السعر
والمؤشرات جزء بسيط من التحليل الفنى وليست المؤشرات هى كل التحليل الفنى وطبعا يقدر المتاجر يستفيد من الأدوات التى يجدها تساعده فى المتاجرة وتخدم طريقة متاجرته وكل واحد وليه طريقته

mando
06-29-2012, 23:32
السلام عليكم

فعلا التحليل الكلاسيكى قوى لكن ممكن ايضا نستخدام المؤشرات فى التحليل الكلاسيكى
مثل مؤشرات التشبع فى استخراج الدايفرجنس

M Sabry M Elbakrawy
06-29-2012, 23:39
والله الواحد شغال بين ده وده وبعتمد علي الكلاسيكي في تحديد اتجااه السعر والنماذج والشارتات
لكن اكتر الاسكالبر اظني غافلين حكاية التحليل الكلاسيكي دي ومادام الاسكالب بيجبوو ربح يبقي ايه فايدة الكلاسيك :d

ZOUHAIR_ZIZO28
06-29-2012, 23:43
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين

sami
06-30-2012, 00:28
أنا أفضل التحليل الكلاسيكي من دعوم و مقاومات و ترندات و غيرها و لا أميل إلى المؤشرات لأنها غالبا
ما تتبع السعر،و المؤشر الوحيد الذي أعتمد عليه في بعض الأحيان هو مؤشر الدايفرجنس فقط لا غير

derfcase
06-30-2012, 00:39
بالطبع اذا اردنا ان نتحدث عن الاساس فهو التحليل الفني الكلاسيكي
و لكن مع مرور الزمن و ظهور المؤشرات الفنية فاني اعتقد ان استخدام تلك المؤشرات و تجميعها بصورة معينة من الممكن ان يساعد كثيرا في عملية التحليل الفني - و قد يتطور ف النهاية و يصبح استراتيجية

waleed adel
07-01-2012, 22:16
لابد من الاعتماد على كل انواع التحليلات للمتاجره الصحيحه والتحليل الفنى
والمؤشرات ضروريه طبعا ولا غنى عنها

madoxegy
07-01-2012, 22:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

sabre
07-01-2012, 22:25
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
طبعا مفيش احلا المختلط مؤشرات + تحليل وبالنسبه للمؤشرات انا دائما اقول ليس العيب فيها ولاكن لو خسرت العيب بيكون فى ايلى استخدمها غلط

madoxegy
07-01-2012, 22:27

nada
07-01-2012, 22:57
انا اعتمد على التحليل الكلاسكى بجانب الاستراتجية الخطة بية لاتاكيد الدخول
ومن مناطق قوية ويعطينى ثقة بنفس

kingman
07-02-2012, 02:40

هو الواحد يحدد الأدوات التى تساعده على التعامل مع السوق ويكون قادر على الستخدامه وتناسب شخصيته يغض النظر عن اى نوع من التحليلات سوف يتبع المهم انه يكون قادر على تحقيق النجاح من خلالهم ده المهم

waleed adel
07-02-2012, 15:06
هو الواحد يحدد الأدوات التى تساعده على التعامل مع السوق ويكون قادر على الستخدامه وتناسب شخصيته يغض النظر عن اى نوع من التحليلات سوف يتبع المهم انه يكون قادر على تحقيق النجاح من خلالهم ده المهم
اكيد اخى الكريم رايك صائب تماما ولكن لابد ان يكون للمتاجر
درايه بكل انواع التحليل

aboualy
07-02-2012, 15:09

اتفق معك اخى العزيز لابد لكل شخص ان تكون له طريقته فى التحليل الفنى للشارت
وهذه الطريقة يمكن تكوينها من الادوات التى يجيدها والتى يعتقد انها تعطى معه نتائج افضل

Dentist Ahmed
07-02-2012, 17:32
ارى ان التحليل الكلاسيكى هو اهم تحليل فى عالم الفوركس
فمن لا يتقن التحليل الكلاسيكى لا يتقن الفوركس
افضل العمل بالتحليل الكلاسيكى مع التحليل الاخبارى الاساسى

magic777
07-02-2012, 18:16

خطأ هنا اخي كتر التحليلات هنا هتشتتك وهتاخد منك وقت كبير لتحليل الزوج
ولكن ماعدا التحليل الاساسي ده لازم يكون معاك دايما في تحليلك للسعر
غير كده ممكن تختار تحليل مكمل ليه من باقي التحليلات
كالتحليل الفني مثلا او الرقمي

Rami
07-02-2012, 18:19

لكن الحذر كل الحذر ياغالى من المؤشرات
فهى ياما دمرت حسابات لانها غير موثوقة او ان المتاجر لايحسن استعمالها
تحياتى لك

Spiderhoof
07-06-2012, 20:26
على المحلل الفنى عدم التداول باسلوب واحد يجب ان يكون السستم الخاص بيه متنوع وبيه الكثير من الاستراتيجات والاساليب حتى يحصل على روئيه لجميع تفكير المضاربين الاخرين

memostar3
07-07-2012, 00:59

اي نوع انت ؟؟؟

انا العب على اساسيات الكلاسيكي
و الايشيموكو كينكو هيو
ونظام الفوليم سبريد اناليسسز وهو مزيج جد راااائع

ehab
07-07-2012, 04:31
انا ارى ان التحليل الكلاسيكى طبيعي يعنى تاخذ الحاجه بطبيعتها وتحللها يعنى تنظر على الشارت
على الشموع مثلا وتحللها ببساطه جدا وهتحتاج ايضاً خبره فى التحليل الفنى عشان يساعدك فى التحليل
وتعرف انواع الشموع وخصوصا الانعكاسيه وتشتغل من غير موشرات نهائى

Mr.GooDMaN
07-07-2012, 05:15
انا ارى ان التحليل الكلاسيكى طبيعي يعنى تاخذ الحاجه بطبيعتها وتحللها يعنى تنظر على الشارت
على الشموع مثلا وتحللها ببساطه جدا وهتحتاج ايضاً خبره فى التحليل الفنى عشان يساعدك فى التحليل
وتعرف انواع الشموع وخصوصا الانعكاسيه وتشتغل من غير موشرات نهائى
تمام اخي الكريم اانا احب التحليل الكلاسيكي وغالبا ما استخدم الاستراتيجيات التي تعتمد على الكلاسسكيات
ولا مانع ان استخدم مؤشر او اثنين كمؤكدين لاشاراتي مثل اشارات التشبع

mohamed adel
07-07-2012, 08:27
انا عن نفسى افضل العمل وفقا للتحليل الفنى ولكنى اعتمد قليلا على الموشرات

Mohamed90
07-07-2012, 12:42
السلام عليكم طبعا اخي العزيز التحليل الكلاسيكي
جيد نوعا ما على التحليل بالمؤشرات
التحليل بالمؤشرات يحتاج لمؤشرات تلائم او تكمل بعضها البعض
لزيادة نسبة مصداقيتها تحياتي

mostafakamal
07-12-2012, 22:05
الصراحة سؤالك محير فلا اعتقد انه فى تحليل فنى بدون الاستعانة بالمؤشرات
وايضا لااستطيع اهمال كسر اللاخبار لاى تحليل فنى او مؤشر ما

salah.bmw
07-12-2012, 23:28
انا استمع للتحليل الفني حتى اكون حذر
لكن بشكل عام انا اتاجر على استراتيجية المؤشرات

ehab
07-12-2012, 23:54
التحليل الكلاسيكى فرصه قليلة وتاخذ فترة الى ان تنتهى الصفقة
فالتحليل الفنى افضل وايضا الاعتماد على الاخبار والاسكالبينج

kingman
07-12-2012, 23:58
لكن الحذر كل الحذر ياغالى من المؤشرات
فهى ياما دمرت حسابات لانها غير موثوقة او ان المتاجر لايحسن استعمالها
تحياتى لك
والمتاجر المفروض لايعتمد على اى اداة الا ذا قام باتقانها وتجريبها فى المتاجرة فترة مناسبة لتقييمها على الديمو واسوء شئ ان الواحد ياخد استراتيجية جاهزة ويتداول بها على الحقيقى مباشرة

naitsi
07-13-2012, 00:31
السلام عليكم
لا غنى عن الاتنين الكلاسيكى والمؤشرات نعمل دمج بين الاتنين لى انتقاء نقطة الدخول القوية هو مشكلة المؤشرات انها بتعطى اشارة دخول متاخرة لكن طبعا كل شخص يختلف عن الاخر وله طريقة مختلفة يعنى مش اى مؤشر ينفع استخدمة مع التحليل الكلاسيكى

ehab
07-14-2012, 00:35

انا شايف برضو انه التحليل الأقتصادي يعتبر تحليل طويل الأمد وليس معني ان
تحليل اقتصادي لدولة ما يقول انها قوية اقتصاديا ان عملتها ستستمر في الصعود يوميا

tarek22
07-14-2012, 00:41
بعض الناس اللي اتعلمت و دلوقتي عايزين يبقوا محترفين او السوق مغلبهم و مش عارفين يستقروا علي طريقة تحليل تجبلهم مكسب ثابت بدل ميجيبوا المكسب و يرجع يطير تاني كالعاده
اثناء دراستي للفوركس انا حسيت في البداية ان المؤشرات دي حاجه عبقرية بس سبحان اللله من البداية مكنش فيه عمار بيني و بين المؤشرات و كنت ديما بحس انها مجرد اشياء تتغير بتغير السوق و بتحرك سعر الزوج و هوه لا يعطي اشارات سليمة و ده رايي الشخصي و لكن في موضوع البعض يغفله او لا يحب دراسته رغم انه بجد مفيد هوه معادلات المؤشرات
بمعني ان كل مؤشر بيبقي ليه معادلة رقمية ماشي عليها المؤشر و صدقوني لو درسنا المعادلات دي و عرفنا اسباب اشارات المؤشر والمؤشر ده ماشي علي اساس ايه و هتبقي الرؤية في عنينا اوضحبكتير
النوع الثاني اللي حقيقة اعشقه هوه التحليل الكلاسيكي و طبعابعد دراسة اعتبرها مجرد بداية طريق ليا في سوق الفوركس شايف ان التحليل الكلاسيكي بجد من افضل انواع التحليل في رايي و ان لم يكن افضلها و طبعا بعد تعليمات دكتور اسامة و دروسه اللي بجد لها دورها الاهم في تعليمي اسس و مباديء هذا البحر
النوع الثالث هوه التحليل الرقمي و بجد يا جماعة التحليل ده انا لحد دلوقتي بستغرب اوي ليه و هقلكم السبب يا جماعه
مهما كان التحليل الكلاسيكي كويس و قوي و لكن ديما بنلاقي استوبات تضرب و صفقات تفضل لفترة طويلة و ده مش معناه ابدا ان التحليل الرقمي مش بيضرب بيه استوبات بس في فرق لاني اعرف عباقرة في التحليل الرقمي و دول فعلا لا يفقهوا شيئ في التحليل الكلاسيكي و رغم كده شغلهموارباح شبه متواصلة و كل اللي بيعملوه شوية ارقام و بيحددوها و معادلات بعضها تشبه المستخدم في المؤشرات و هكذا
وراي انا طبعا ان ما افضله في التحليل هو الكلاسيكي طبعا لكن انا بعتبر ان التحليل الرقمي ده بحر يحتاج الي فهم جيد و دراسة و و متهيالي اللي يتقن النوعين دول بجد هيبقي وصل تقريبا الي جزء كبير من تعلمه للفوركس

ehab
07-14-2012, 18:01
التحليل الكلاسيكى على اليومى بيكون نتائجه فوق الممتازه وتحديد اتجاه الترند وافضل استخدام له فريم الساعه
ويمكن ان تتاجر به على فريمات اقل من الساعه والترند هو أساس استراتيجية الترند المكسور وهو أهم عنصر

waleed adel
07-15-2012, 22:15
التحليل الكلاسيكي نوع من انواع التحليل الفني ولكن ميزته
انه لا يستخد مؤشرات اطلاقا ويعتمد فقط علي الترندات ومستويات الدعوم والمقاومة

forex4ever
07-15-2012, 22:18
التحليل الفني الكلاسيكي المعتمد على مقاومات ودعوم وانماط شموع هو الافضل طبعا ولهذا تجد ان معظم خبراءنا الكبار يتعاملون معه وياخذون قرارتهم بناء على المعطيات الفنية امامهم التحليل الكلاسيكي سهل التعلم فعلا ولكن يحتاج الى قوة ملاحظة وتركيز وعدم الغفلة عن بعض الشموع الانعكاسية التي قد تغير راي المحلل باستمرار صعود او هبوط السعر
انا مع التحليل الكلاسيكي ومن عشاقه

السيد الجبالي
07-15-2012, 22:31
اعتقد اننا لو استخدمنا المؤشرات لنؤكد نظرتنا الكلاسيكيه للشارت هذا سيفيدنا كثيرا ...
وجود تكامل بين الاثنين سيكون في صالح تاكيد الصفقه للمتداول

kero
07-15-2012, 22:36
بالنسبة ليا فى التداول لا افضل المؤشرات والاعتماد على اشارتها فى فتح الصفقة
افضل جدا التحليل الكلاسيكى والاستعانه بالمؤشر لتاكيد الاتجاه

nrgslawi
07-15-2012, 22:40
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا استعمل الطريقتين معا اي التحليل الفني + التحليل الكلاسيكي
حسب الظروف والوقت الذي اتوفر عليه
وفي بعض الاحيان اعتمد على تحليلات اصدقائي

dz-yac
07-15-2012, 22:58
السلم عليكم
فضل التحليل الفني الكلاسيكي لانه اكثر افدة ومصداقية وهو الاساس اما بخصو تحليلات المؤشرت فهي ثانوية
واصلا المؤشرات تمشي مع حركة السوق فلا تعطيك نظرة مستبقه عنه بل نظرة سابقة هدا ما يتجاهله كثيرون
قد تستفيد فقط من المؤشرات في حالة تشبع السوق بالبيع او الشراء لكنه يبقى نسبي ويتم استعمله في المدى القصير

siafari
07-15-2012, 23:03

اي نوع انت ؟؟؟

وعليكم السلام

هناك مؤشراات قوية جدااا في الدخول لكنها خاصة
ويبقى التحليل الكلاسيكي من احسن التحليلات

egypt2012
07-15-2012, 23:07
طبعا انا باستخدم استراتيجية بمؤشرات و بفلتر بالكلاسيك عشان اتأكد من اتجاهى صحيح

essam1985
07-19-2012, 15:17
بصراحة اخي العزيز

انا استعمل الاثنان معا

و كلا منهم يكمل الاخر
و لكن الكلاسيكي ميزته انه الاسرع

mohamed yossef
07-20-2012, 20:16
انا لا اتداول بالاعتماد على المؤشرات اطلاقا
فانا اعمل بنظام الايشيموكو وقليل من التحليل الكلاسيكى

assidi saber
07-20-2012, 20:44
افضل التحليل بالمؤشرات افضل لانه يساعد على معرفة اتجاه السعر بشكل واضح

Aker001
07-20-2012, 20:46
انا احب التحليل الكلاسيكى طبعا لأنى مش بحب المؤشرات
ابدا لانها مجرد تابع للسعر مش دليل على حركة السعر القادمة لكن الفنى
يبقى الافضل

pimo
07-20-2012, 21:10
تحليل المؤشرات الاقتصادية هي الاهم في معرفة اتجاه السوق علي المدى البعيد والقريب وليس التحليل الفني اهم من التحليل الاقتصادي لان التحليل الفني لا يكتمل الا بالتحليل الاقتصادي

Amgad91
07-20-2012, 21:16
انا لا اثق بالمؤشرات وحدها فهي لا تعطي نتائج جيدة في كل الاحوال اعتمد دائما على التحليل الفني فهو الاكثر توافقا مع السوق
ايضا التحليل الكلاسيكي على الفريمات الكبيرة نتائجه اكثر من ممتازة و يمكن جدا الاعتماد عليها
اما المؤشرات وحدها فهي لا تصلح على الاطلاق ان تصنع متاجرا ناجحا

Aker001
07-20-2012, 21:19
احب التحليل الكلاسيكى طبعا لأنى مش بحب المؤشرات ابدا

لانها مجرد تابع للسعر مش دليل على حركة السعر القادمة

لكن الفنى عن طريق النماذج والدعوم والمقاومات وطرق كتيرة ممكن تعرف

الاتجاه والعمل عليه
بالتوفيق

Mahmoudnashaat
07-20-2012, 22:07
انا افضل التحليل الكلاسيكى

فهو العمود الفقرى للفوركس وله مصداقيته

hamdy
07-20-2012, 22:24
لااحب التعقيد فى التداول احب الكلاسيكى مع الأساسى

waleed adel
07-22-2012, 01:47
لا غنى عن الاتنين الكلاسيكى والمؤشرات نعمل دمج بين الاتنين لى انتقاء نقطة الدخول القوية هو مشكلة المؤشرات انها بتعطى اشارة دخول متاخرة لكن طبعا كل شخص يختلف عن الاخر وله طريقة مختلفة

chuchab
07-22-2012, 01:48

Shady Moustafa
07-22-2012, 01:49
لا غنى عن الاتنين الكلاسيكى والمؤشرات نعمل دمج بين الاتنين لى انتقاء نقطة الدخول القوية هو مشكلة المؤشرات انها بتعطى اشارة دخول متاخرة لكن طبعا كل شخص يختلف عن الاخر وله طريقة مختلفة
كلام منطقى وسليم فبمدج الاتنين حيطلعلنا استراتيجيه كويسه ومضمونه
واهم حاجه التجربه وغذا ثبت نجاحها يمكن تحويلهال لاكسبيرت لقنص جميع الفرص

chuchab
07-22-2012, 01:55

ahmed rabee
07-22-2012, 02:00
انا بفضل الخلط بين الاتنين

لان انا لسه مبتدئ مضمنش يكون التحليل الكلاسيكي بتاعي سليم 100% لكن باضافه الموفينجات مثلا بيتاكدلي التحليل او لا

وفي النهايه كل شخص وله اسلوبه اللي بيحترفه وبيحقق بيه ارباح

ehab
07-22-2012, 18:04

بس اانا اعرف ان المتاجرة وقت نزل الاخبار خطر جدا ومش بتاخد ربحك بالكامل
الى اعرفه بتاخد نسة من الارباح ارجو التوضيح فى هذه النقطة

عزبز 18
07-22-2012, 18:05
يا غالي كل متاجر في الفوركس و استراتيجية في المتاجرة
انا عن نفسي اتاجر سكابلينج و احب المتاجرة بالمؤشرات مثل البولينجر و ستوكاستيك الخ

delpi
07-22-2012, 20:49
مع مرور الزمن و ظهور المؤشرات الفنية فاني اعتقد ان استخدام تلك المؤشرات و تجميعها بصورة معينة من الممكن ان يساعد كثيرا في عملية التحليل الفني و قد يتطور ف النهاية و يصبح استراتيجية
أنا أفضل التحليل الكلاسيكي من دعوم و مقاومات و ترندات و غيرها و لا أميل إلى المؤشرات

sunlight
07-22-2012, 20:54
افضل التحليل الكلاسيكى عن المؤشرات لان المؤشرات تتبع التحركات الحاليه او الماضيه ولكنها لا تعطينا صوره واضحه عن المستقبل ولكن التحليل الكلاسيكى يعطيك صوره للمستقبل بنسبه 70%

hossam eldeen mohamed
07-22-2012, 21:02
السلام عليكم
انا افضل التحليل الفني / التحليل الاقتصادي
واعتمد على المؤشرات

dodovedo
07-22-2012, 21:06
اخى الكريم
التحليل الكلاسيى بيكمله المؤشرات
يعنى الاتنين بيكملو بعض
تقبل احترامى

havic
07-22-2012, 21:09
انا افضل التحليل الكلاسيكي بدعم من الاخبار لتحديد الاتجاه
حيث انا تعلمت الكثير من انواع التحليل ولم يناسبني الا التحليل الكلاسيكي

Desperate
07-22-2012, 21:26
انا مختلط بين هذا وذاك, لا اعتقد ان طريقة واحدة تكفى
بل اخلط كل شئ مع بعضة لاضل لاى افضل نتيجة ممكن
واعرف حركة وسلوك السعر جيدا حتى لا اقول بعد انتهاء الصفقة يا ليتنى كنت استعملت هذه الطريقة
المزج بين اكتر من طريقة ليه فؤائده وعيوبه
ولكن الفكرة تكمن فى الوصول لاى افضل نتيجة ممكنة ولو حتى بعد مدة تحليل طويلة

mido
07-23-2012, 00:28
اخي الكريم
أنا افضل التحليل الكلاسيكي لانها مفيدة
تقبل مروري ولك فائق احترامي

kingman
07-23-2012, 02:30
افضل التحليل الكلاسيكى عن المؤشرات لان المؤشرات تتبع التحركات الحاليه او الماضيه ولكنها لا تعطينا صوره واضحه عن المستقبل ولكن التحليل الكلاسيكى يعطيك صوره للمستقبل بنسبه 70%

انا ايضا اتعالم بهذه الطريقة وبحاول استفيد ايضا بالتحليل الأساسى الى جانب الكلاسيكى وهى طريقة صعبة شوية ومرهقة وتحتاج الى خبرة ومهارة فى التعامل مع الأسواق وربنا يوفقنا ونقدر نكتسب الخبرة والأحترافية المناسبة فى هذا السوق

zizo_a_86
07-23-2012, 02:54
الكلاسيكى هو تعليمى لكن لابد من الدخول بمؤشرات لتوضيح الرؤية اكثر والبعد ان اى مشاكل بالثفقة وتحيق الربح المطلوب

tarek22
07-23-2012, 03:00
ان اسس التحاليل شىء لابد منها مش هذاالكلام صحيح ولا انتم شايفين غير كده ممكن تعرفونى من فضلكم انا عايز اعرف ممكن من فضلك تعرفنى

mohamed saad
07-23-2012, 03:08
طبعا مفيش افضل من التحليل الكلاسيكي فهو متعة السوق واكثر شيء يطمن صفقتك لان كثير من العملات تحترم هذا النوع من التحليل ومعظم المضاربين يستخدوه افضل من المؤشرات ويمكن الاستعانة ببعض الموشرات داخل التحليل الفني لتأكيد الدخول

KOGI
07-23-2012, 05:08
السلام عليكم
انا افضل التحليل الفني / التحليل الاقتصادي
واعتمد على المؤشرات

طب ليه يا اخى مش بتهتم بالتحليل الاقتصادى بالرغم من اهميته الكبيرة
انا شايف ان افضل حاجة لاى مضارب انه يجمع ما بين التحليل الفنىو الاقتصادى

madman
07-23-2012, 13:51
انا مش بحب التحليل خالص للانه صعب بالنسبه ليا

magic777
07-23-2012, 17:05
طب ليه يا اخى مش بتهتم بالتحليل الاقتصادى بالرغم من اهميته الكبيرة
انا شايف ان افضل حاجة لاى مضارب انه يجمع ما بين التحليل الفنىو الاقتصادى

هو المتاجر الناجح في المجال هو اللي بيهتم بالتحليل الاساسي وبيقدر يدمجه مع تحليله الشخصي سواء
فني او رقمي لانه بيكون عارف قيمه التحليل الاساسي ده وانه المحرك الاساسي للسوق هنا

mohamed1happy
07-23-2012, 17:06
أنا افضل التحليل الفني والاساسي والاخباري
مع وجود بعض المؤشرات لمساعدتي

منصور
07-23-2012, 18:02
المتاجر المتزن اخي الكريم هو اللي بيعتمد علي التحليل الاساسي والاخباري ويتم الربط بالتحليل الفني الكلاسيكي وترجمة الاحداث علي الشارت ثم بعد ذلك يحدد اتجاه عام وممكن يستخدم اي استراتيجية في الاتجاه المتوقع

MrSniper
07-23-2012, 18:04
اخي انا افضل التحليل الكلاسيكي لأنه اسهل
و أيضا يعطي نتائج مرضيه و لكن كل متاجر لديه طرقه

sharkawy
07-23-2012, 18:08
الاثنين مهمين جدا والجمع بينهم مفيد

والمؤشرات بتسهل وبتوضح حاجات كتيره في الشارت

ehab
07-24-2012, 16:08

تمام مواقف علىكلامك والتحليل الكلاسيكى من افضل التحليلات
والتى تعطى نتائج جيدة فى هذا المجال تساعدك على اتخاذ القرار السليم

jawadfes
07-24-2012, 16:15

safari42
07-24-2012, 16:41
انا عن نفسي افظل التحليل الفني والنمادج لانها تعطيك مسار السعر باطمانان
وكذلك التحليل بالمؤشرات لانها تساعدك لمعرفة اتجاه السعر وتسهل اتخاد القرارات الصائبة
ودون ان ننسى تاثير الاخبار على السوق لذا يجب اخدها في الاعتبار

زيزو
07-24-2012, 18:43
لا يمكن الاستغناء عن اي اداة فيهم
كل حاجة منهم وليها دورها في الفوركس
المؤشرات بتدينا تحليلات قوية واوقات الدخول والخروج من الصفقات
وكذلك الكلاسيكي بيكون قوي

kanzsea
07-29-2012, 05:35
انا عن نفسى مضارب بالاستراتيجيات المتمثلة في عدة مؤشرات لانى لا املك الخبرة الكافية فى التحليل الكلاسيكى وعندما اكتسب الخبرة وفهمة جيدا ممكن اتجة الية

Tips™
07-29-2012, 05:57

صح انا بسمع بردو لما بكون اعد مع الناس و بيحكو بس المشكله
ال انا مكنتش فاهم حاجه ساعتها و الحمد لله حالا افضل شويه

sahbi20011
07-29-2012, 06:00
السلام عليكم و رحمة الله و براكاته
أنا في الحقيقة لاأفضل لا هدا و لا هدا أنا عندي صديق أعتمد عليه في ارسال التوصيات

msh3egy
07-29-2012, 06:11

dollyabdallah
07-29-2012, 12:03
انا اتاجر بالمؤشرات مع انها تمثل خطورة لان المؤشرات وحدها غير كافية ولكننى ارى انها اسهل فى الاسكالبينج وبالنجاح لنا جميعا بمشيئة الله

spectra4
08-06-2012, 03:36
التحليل الفنى لان سهل ويساعد كثيرا
اما باقى التحاليل مش عارف عنها حاجة

mido95
08-06-2012, 03:46
انا حاليا اتتبع استراتيجية م التزم بها فى متاجرتى و هى تعتمد على موشر البرولينجر و الستوتاتسك

و بالنسبة للتحليل الاساسى فانا دلوقتى فى صدد تعلمه و ان شاء الله هعتمد عليه فى الايام القادمة

medhat
08-06-2012, 03:49
التحليل بمؤشر لا يغنى عن التحليل الفنى ولاكن يؤكده ويدعمه فال تحليل الفنى هو الاساس
ولكى تتاكد من الموقف والاتجاه تحتاج الى الؤشرات التى تساعد المتاجر

magic777
08-06-2012, 23:09
انا عن نفسى مضارب بالاستراتيجيات المتمثلة في عدة مؤشرات لانى لا املك الخبرة الكافية فى التحليل الكلاسيكى وعندما اكتسب الخبرة وفهمة جيدا ممكن اتجة الية

حاول تركز على تعلم التحليل الفني والاساسي لان دول اللي هينفعوك في المجال ده لانك انت كده
بادئ من النص مش من البدايه الصحيحه وهيا تعلم الاساسيات وكده هتضيع وقتك مع المؤشرات اللي هيا في الاخر مجرد تابع للسعر

silver
08-06-2012, 23:10
بالنسبة لي افضل التحليل الكلاسيكي

فكما تعرف ان المؤشرات تتبع السعر وليس العكس

ROTARY28
08-06-2012, 23:34
السلام عليكم
التحليل الكلاسيكي طبعا
لان معظم المؤشرات تتبع السعر
بينما التحليل الكلاسيكي فيه نوع من الدقة والقراءة الصحيحة

forexawy
08-10-2012, 15:29
انا لا احبذ العمل بالمؤشرات الا المساعدة فقط فى التحليل كالموفنج
ولااعتمد على التقاطعات وانما فى التحليل فقط
وانا لااحب التعقيد فى التداول احب الكلاسيكى مع الأساسى

علاء بدران
08-10-2012, 15:33
افضل العمل الكلاسيكى لانة سهل جدا ويساعدنى كثيرا
ولان ب الطبع كل الطرق والتحليلات بتوصل الى نفس مايهدف الية الكلاسيكى

mmt123
08-10-2012, 15:49
انا بالنسبالى ان المؤشرات دى عباره عن اداه تاكيديه يعنى انا دايما بقوم بالمتاجره بالتحليل الفنى وليس المؤشرات لان المؤشرات بتتبع السعر ولا يمكنها توقع حركه السعر القادمه يعنى لا تستخدم الا للتاكيد فقط لا غير

kingman
08-10-2012, 16:32
انا بالنسبالى ان المؤشرات دى عباره عن اداه تاكيديه يعنى انا دايما بقوم بالمتاجره بالتحليل الفنى وليس المؤشرات لان المؤشرات بتتبع السعر ولا يمكنها توقع حركه السعر القادمه يعنى لا تستخدم الا للتاكيد فقط لا غير

المشكلة الحقيقة فى المؤشرات واللى جعلت كثيرين لايعتمدون علهيا ولايثقون فيها هى الأستراتيجيات الكثيرة المطورحة التى تعتمد اعتماد كلى على المؤشرات لكنها غير جيدة ويمكن ده سبب ان كل واحد بيحاول يخترع استرايتجية بناءا على توليفية بين المؤشرات

hwida nada
08-10-2012, 17:09
السلام عليكم
التحليل الكلاسيكي طبعا
لان معظم المؤشرات تتبع السعر
بينما التحليل الكلاسيكي فيه نوع من الدقة والقراءة الصحيحة

اخى اعتقد ان التحليل الكلاسيكى او المؤشرات كلها امور لابد ان نتبهعا
لان كل عملة تحتاج الى استراتيجة معينة

sky44
08-10-2012, 17:11
السلام عليكم . انا شخصيا افضل المتاجرة على التحليل الكلاسيكي و لا اثق كثيرا بالمؤشرات لان نسبة التوقع تعتمد اساسا على التحليل الكلاسيكي و الاخباري بنسبة كبيرة جدا

thomsonkarw
08-10-2012, 17:14
انا اتاجر بمؤشر وحيد وهو رائع جدا كنت من قبل املا الشارت بالمؤشرات و اول مرة في الفوركس كنت اتاجر بالشموع فقط في شارت فارغ الا من الشموع اليابانية و لكن استخدم المؤشرات التي لا تعيد رسم نفسها كالستوكاستيك و الموفنغ و الار اس اي و الماكد و الزيقزاق و الفيبو

magic777
08-10-2012, 17:38

مافيش شك هنا ان المؤشرات مجرد وسائل مساعده للمتاجر في التحليل او لفلتره تحليله الشخصي وطريقه استخدام المتاجر للمؤشر هنا
ومدى فهمه لطبيعه عمله والوقت اللي يقدر يستخدمه فيه بنجاح هيا اللي بتحدد مدى استفاده المتاجر ده من المؤشر اللي بيستخدمه

HOUSAMMI
08-10-2012, 18:11
تعرف ان الى مش بيعرف التحليل الكلاسيكى مش بيعرف فوركس لان هو اساس الفوركس

ومعظم المؤشرات بتبقى فى اتجاه السعر عشان كدة مضلله لحد بعيد

بالتوفيق

hend
08-12-2012, 17:54
الاخبار بتصدر اخبار عن اقتصاد كل دولة مثل البطاله و مؤشر اسعار المستهلك
و بتكون موضحه بالوقت كموقع فوركس فاكتوري الشهير و تقوم بناء الخبر
بالبيع او الشراء و عليك باستخدام الأخبار القوية فقط

husamart
08-12-2012, 18:23
التحليل الكلاسيكي هو الافضل من وجهة نظري
مؤشرات الموفينج والفيبوناتشي فهي تزيد في توضيح الرؤية لكن يمكن دمج لكن لا يعتمد عليها لوحدها

skiimer
08-12-2012, 18:25
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اما بعد ،

mozoabdo
08-12-2012, 18:50
انا لا افضل التحليل بالموشرات فهى غير حقيقيق وتعطى اشارات كاذبه فى اغلب الاحيان والافضل التحليل الكلاسيكى

dentist
08-12-2012, 19:05
انا عن نفسي يا غالي بفضل التحليل الكلاسيكي اثناء المتاجره
بس بردو بخللي بالي من المؤشرات الفنيه والاخبار الاقتصاديه

magic777
08-12-2012, 20:54
التحليل الكلاسيكي هو الافضل من وجهة نظري
مؤشرات الموفينج والفيبوناتشي فهي تزيد في توضيح الرؤية لكن يمكن دمج لكن لا يعتمد عليها لوحدها

التحليل الكلاسيكي هينفعك طبعا لو انت متاجر انترادي وبتعمل يوم بيومه مع متابعه المفكره الاقتصاديه لمعرفه اوقات السيوله
ولكن لو اشتغلت سوينجيات يبقى لازم تتابع التحليل الاساسي والاخبار بدقه اكبر علشان هيدوك فكره عن الاتجاه
على المدى المتوسط والبعيد للزوج الذي تعمل عليه بصوره اوضح

simo patrik 9
08-12-2012, 20:56
السلام عليكم جميعااااااااااااااااا
أنا افضل التحليل الكلاسيكي لانها مفيدة ويساعدني كثيرا وشكراااااااااااااااا

hossam hossam
08-25-2012, 20:17
انا عن نفسي لا اعتمد علي الموشرات اعتمد علي التحليل الفني الي هو الترند والدعم والمقاومه
والتحليل الاساسي الاخبار المتعلقه بي مجال العملات

sami
08-25-2012, 20:23
انا لا افضل التحليل بالموشرات فهى غير حقيقيق وتعطى اشارات كاذبه فى اغلب الاحيان والافضل التحليل الكلاسيكى

أتفق معك تماما أن المؤشرات تعطي إشارات كاذبة لأنها بكل بساطة تتبع السعر لكن هناك مؤشرات لا
غنى عنها لكل متاجر كالدايفرجنس الذي يحدد القمم و القيعان بدقة و كذلك مؤشر القوة النسبية الذي يوضح
مناطق التشبع سواء بيع أو شراء

bony2
08-25-2012, 20:45

اي نوع انت ؟؟؟

انا مختلط بصراحة لانى شايف ان الاعتماد على حاجة واحدة بس مش بتبقى مثمرة زى اكتر من حاجة
و ساعتها لما بتفتح الصفقة بتبقى مرتاح وانت داخل كده ومتاكد

kashif
08-25-2012, 21:26

sa3idsmp
08-25-2012, 21:29
لقد جربت التحليل بالمؤشرات و الاستراتيجيات لكنها لم تعطي اكل معاي لا اعرف لمادا

لكن التحليل الكلاسيكي المعتمد على الدعوم و المقاومات و رسم الترندات

حققت بواسطته ربح رغم انه قليل يعتبر ربح

صراحة كل و طريقة تحليله و عمله

daisy
08-25-2012, 21:31
تستطيع ان تقول اننى مختلطه بين هذا وهذا
استخدم التحليل الفنى ولكن بابسط الادوات الفيبوناتشى والار اس اى فقط
مع متابعة الاخبار ..مواعيدها وتاثيرها على السوق

أسكبيد
08-25-2012, 22:16
انا بستخدم كل الادوات واولهم التحليل الكلاسيكي والتحليل الاساسي ودائما تكون البساطة هي افضل الطرق
كذلك نظام الايشيموكو والسلوك السعري لحركة العملات من خلال الشارت نفسه

hmaidu2020
08-25-2012, 22:40
من اول عملي بل من اول معرفتي في الفوركس وانا لا احب بل وادعو الجميع الي الاخذ بل وسيلة من الوسائل التي تؤدي الي النجاح الاكيد في تجارة الفوركس فإن السبب الرئيسي الذي يؤدي الي قول كثير من المتاجرين بالفوركس هو عدم الالمام بكل شيء يؤدي الي انعدام الخسارة وضمان النجاح والوصول الي الربح لذا ارجو ان نأخذ بكل انواع التحاليل والمؤشرات ولا نقول هذا يكفي عن هذا

aminewactop
08-26-2012, 01:45

hend
09-05-2012, 04:09
المتاجرة بالمؤشرات افضل بصراحة ده من وجهة نظرى
لانه عن طريق المؤشرات تستطيع ان تحلل تحليلك الشخصى

ahmedgalal
09-15-2012, 01:51
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الجميل ان
ان التحليل الكلاسيكى فرصه قليلة وتاخذ
فترة الى ان تنتهى الصفقة فالتحليل الفنى افضل
وايضا الاعتماد على الاخبار والاسكالبينج افضل بكثير من الباقى
وبالتوفيق للجميع فى السوق

4ex
09-17-2012, 18:09
التحليل الكلاسيكى افضلة فى اغلب الاوقات لانه يعطى معى لحد ما نتائج ايجابيبة ويختلف قبول التحليل من شخص لاخر حسب الاستراتيجيات وخطة التداول الخاصة بكب مضارب

elkhawaga
09-17-2012, 18:11
انا مش حاسس ان المؤشر اصلا بيعبر فى كثير منالاحيان
و لكن التحليلات مهمة بل هى الاهم

YASER83
09-17-2012, 18:26
السلام عليكم
انا لا احبذ المؤشرات عموما لأنها تتبع السعر فقط وتعطيك نتائج متاخرة
ومنها ما يعيد رسم نفسه غالبا وهذا الخداع ممكن ان يكلفك خسائر كبيرة

face book
09-17-2012, 18:49
التحليل الكلاسيكي مع احترامي لكل الكلاسيكيين هو اثبت فشله منذ السبعينيات بكل المقاييس

ولكن انا استخدم بعض الادوات البسيطه في التجاره بعيدا عن الكلاسيكي وبعض المؤشرات الموجوده في الميتا تريدر

mrhero
09-20-2012, 19:39
انا افضل العمل بالتحليل الاخبارى بالتاكيد حتى لا ينعكس السعر واخسر
واعتمد على التحليل الكلاسيكى فهو جيد للغاية
كما اننى اعشق العمل بالاسكالبينج

keko
09-21-2012, 03:17
فعلا انت معك حق فىان الاعتماد علىالمؤشرات وحدها فان هؤلاء الاشخاص يعرضون انفسهم للمخاطر فى تحقيق
الخساره لان المؤشرات وحدها كما ذكرت غير مجديه لكن بالنسبه لى احاول الاعتماد على التحليلات الفنيه والكلاسيكيه فهى افضل بكثير

azifek
09-21-2012, 03:20
بالنسبة لي أفضل التحليلين الفني و الكلاسيكي و أمزج بينهما معا
و أضيف إلى لذلك توقعي الشخصي أيضا فلا يمكنني أن أهمل توقعي كذلك
وفي كل الأحوال يححدث أحيانا إنقلاب للأسعار تعكس كل التوقعات السابقة و التي لا مفر منها

PEPO
09-21-2012, 03:47
والله الواحد شغال بين ده وده وبعتمد علي الكلاسيكي في تحديد اتجااه السعر والنماذج والشارتات
لكن اكتر الاسكالبر اظني غافلين حكاية التحليل الكلاسيكي دي ومادام الاسكالب بيجبوو ربح يبقي ايه فايدة الكلاسيك :d

m.o.b
09-21-2012, 04:01

abdellatif2013
09-21-2012, 04:09
كل انواع التحاليل الموجودة فى سوق الفوركس , انا أعتقد ان من لا يتقن التحليل الكلاسيكى , لا يتقن الفوركس و قراءة معطيات الشارت بشكل صحيح, فانا فى الأساس اقوم بالأعتماد على التحليل الكلاسيكى , وتكون نقطة دخولى أو خروجى عليها

mohamed amin
09-21-2012, 04:28
السلام عليكمك ورحمة الله وبركاتو اظن اخى العزيز ان التحليلين
سواء كان الموشرات او الكلاسيكى مهمين لا بد من المعرفة بيهم جيدا وشكرا

beso
09-21-2012, 16:17
التحليل الفنى الكلاسيكى هو افضل انواع التحليل مع مساعدة المؤشرات .

mohamed eldamnhorey
09-21-2012, 16:30
التحليل الفنى الكلاسيكى هو افضل انواع التحليل مع مساعدة المؤشرات .

نعم اخى الكلاسيكى من افضل واجود التحليلات

منه النماذج والترندات والدعوم والمقاومات اهم شئ والله

ومن يتنقها سينول المكسب من هذا السوق

MAGDY
09-21-2012, 16:32

اي نوع انت ؟؟؟

كلا التحليلين مهم وكل منهما مُكمل للآخر
فلا مضاربات بدون تحليل أساسى
ولا مضاربات بدون تحليل فنى
تحياتى

faster4
09-21-2012, 17:03
بالنسبة لي انا افضل التداول بالتحليل الكلاسيكي
بالاضافة الاعتماد على التحليل الاخباري

kramziie444
09-21-2012, 17:20
اخي افضل التحليل الكلاسيكي لما له من اجابيات كثيرة و صراحة لا اثق
كثيرا في المؤشرات فليست كلها صحيحة .

smail
09-22-2012, 04:09
لااحب التعقيد فى التداول احب الكلاسيكى مع الأساسى

ehap
09-22-2012, 13:35
التحليل الكلاسيكى على اليومى بيكون نتائجه فوق الممتازه وتحديد اتجاه الترند وافضل استخدام له فريم الساعه
ويمكن ان تتاجر به على فريمات اقل من الساعه والترند هو أساس استراتيجية الترند المكسور وهو أهم عنصر

sarim
09-22-2012, 13:43
تمام اخي الكريم اانا احب التحليل الكلاسيكي وغالبا ما استخدم الاستراتيجيات التي تعتمد على الكلاسسكيات
ولا مانع ان استخدم مؤشر او اثنين كمؤكدين لاشاراتي مثل اشارات التشبع

gigi
09-29-2012, 09:20
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان
التحليل الكلاسيكى فرصه قليلة وتاخذ فترة
الى ان تنتهى الصفقة فالتحليل
الفنى افضل وايضا الاعتماد على
الاخبار والاسكالبينج افضل بكثير من الباقى

asmaa omar
09-29-2012, 22:09
انا عن نفسى ادمج بين الاثنين فاتعامل
مع 6 شارتات لعمله اليورو دولار وكل شارت بفريم مختلف واستراتيجيه مختلفه
وهم خليط بين موجى وكلاسيكى ومؤشرات وهذه الطريقه تربحنى ذهب الحمد لله

alfarsalaraby
09-29-2012, 22:39
عن نفسي افضل التحليل بالمؤشرات
واتباع الاخبار بعض الاحيان .. ولكن المؤشرات تمثل لي 100% من اشارات الدخول

noureen
09-29-2012, 22:53
انا مثلك تمام فانا ايضا لا ارى المؤاشرات كاشف للسعر
بل مجرد تابع له و اغلبها تغير حركتها باتجاه السعر
و لذا فالتحليل الفنى و الاساسى افضل

sayed taha
09-29-2012, 22:59
اخى الكريم
شكرا على هذا الموضوع اللذى يؤرق كثير من المبتدئين
فاعتقد ان التحليل الكلاسيكى يحدد لك اتجاة الزوج وهل حركتة الان فى اتجاة الترند او فى اتجاة موجة ارتدادية فمنة مثلا تحدد اتجاة الصفقة و المنطقة اللتى تتاجر داخلها و تساعدك المؤشرات
فى تحديد نقطة الدخول و الخروج بتاكيدها من التحليل الكلاسيكى

loco
09-29-2012, 23:04
السلام عليكم اخي انا مبندء في عالم الفوركس
كنت اتعلم على الحساب التجريبيي بالاعتماد على التحليل الفني

tecman
09-29-2012, 23:14
التحليل الكلاسيكى هو أساس كل انواع التحاليل الموجودة فى سوق الفوركس , انا أعتقد ان من لا يتقن التحليل الكلاسيكى , لا يتقن الفوركس و قراءة معطيات الشارت بشكل صحيح, فانا فى
الأساس اقوم بالأعتماد على التحليل الكلاسيكى , وتكون نقطة دخولى أو خروجى عليها , اما بالنسبة للتحليل الفنى , فانا استخدم المؤشرات للأطمئنان فقط , ولكن لا اعتمد عليها فى تأكيد قراراتى

هدا هو معنى التحليل بوركت اخي

eletrebi
09-29-2012, 23:20
انا حاليا بعتمد على حاجتين
الحظ
والمؤشرات وهو مؤشر الفيبوناتشى بس وساعات بستخدم الدعوم والمقومات

magic777
09-30-2012, 01:20
نعم اخى الكلاسيكى من افضل واجود التحليلات

منه النماذج والترندات والدعوم والمقاومات اهم شئ والله

ومن يتنقها سينول المكسب من هذا السوق

وخاصه الترندات لان ممكن تبدل مستويات الدعم والمقاومه بمستويات الفيبو او اي مستويات قويه
ولكن الترندات لا بديل لها ولا يمكن الاستغناء عنها ابدا

shaimaa1
09-30-2012, 05:15
التحليل باستخدام المؤشرات افضل وخصوصا المؤشرات الفنيه مثل مؤشر المتوسط المتحرك والماكد

derar
10-21-2012, 21:10
السلام عليكم
انا افضل استخدام التحليل
بالمؤشرات وبعض التحليل
الكلاسيكي سويا

cristiano
10-21-2012, 21:21
ويختلف قبول التحليل من شخص لاخر حسب الاستراتيجيات وخطة التداول الخاصة بكب مضارب .

ibrahiem2012
10-21-2012, 21:30
انا بفضل التحليل بالمؤشرات لكني لا اهمل الكلاسيكي فيجب دمج التنين معا حتي تكون النتائج دقيقه الي حد ما