PDA

View Full Version : تعرف علي الفرق بين التعزيز والتبريد

mahmoud552
11-25-2016, 18:57
التبريد هو انه تكون الصفقه عاكسه عليك وخسران وتدخل بلوتات تانيه فى نفس اتجاه الصفقه رغبة فى تقليص الخساره واملا فى ان يعكس السعر مره اخرى

التعزيز هو انه تكون الصفقه ماشيه تمام فى الاتجاه اللى انت داخل معاه وكسبان و تدخل بلوتات تانيه فى نفس الاتجاه رغبة فى مزيد من المكاسب واملا فى ان يستمر السعر فى نفس الاتجاه

الهيدج هو انك تكون داخل فى صفقه و بعد ما السعر يمشى مسافه معينه تدخل بلوتات معاكسه لاتجاه دخولك الاول . سواء كنت كسبان او خسران
يعنى لو كنت بايع تشترى ولو كنت شارى تبيع .. بنفس عدد الوتات ونفس الكميه اللى دخلت بيها فى البدايه ولكن فى اتجاه معاكس

snnaky
05-02-2017, 23:05
لا شك ان احد مهارات التداول هى التبريد والتعزيز وكل هذا فى النهاية يكون عماد او احد دعائم ادارة رأس المال هى احد اهم اضلاع المثلث الفنى للنجاح وهو التحليل فنى اساسى وادارة رأس المال واستخدام منهجية او القدرة على استخدام مهارات التداول من مضاعفات او تبريدات او هيدجات ومعظم هذه الإستراتجيات، إن لم يكن كلها، متاحة على الإنترنت للحصول على خبرات ونسخ

Mr Fathy
05-02-2017, 23:07
بسم الله الرحمن الرحيم انا الحمد لله رب العالمين اتعلمت الحاجات دى وهى سهلة جدا ان التعزيز بعزز عملياتى اكتر لو انا شايف ان السعر ماشى فى صالحى والتبريد لو عكس عليا السعر وانا شارى مثلا اشترى كمان من تحت عشان اوصل لهدفى