PDA

View Full Version : اساسيات الأسكالبنج وفنونه

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

forexawy
07-28-2012, 23:53
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله

الاسكالبنج هو الدخول بعدد لوتات كبير وخطف عدد نقاط قليلة تبدا من 5 نقاط الى 10 نقاط
الموضوع مفتوح للمناقشة ولزيادة المعلومات

ashraf
07-28-2012, 23:57
ارى ان ارباح السكالبينج قد تكون مفيدة ولكن لا يمكن الاعتماد عليها لفترة طويلة
اضف الى ذلك ان خسائر الاسكالبينج قد تتخطى المكاسب فى بعض الاحيان
وافضل المتاجرة ذات الاهداف العالية والتى تصل الى 100 نقطة

nrgslawi
07-29-2012, 00:15
نعم هذه هي طريقتي في الربح لكن راس المال كبير نوعا ما فوق 1000 دولار

kingman
07-29-2012, 00:21
انا عن نفسى بفضل صفقات الأسكالبنج انها تكون بنفسة آليات دخول الصفقات ذات الهداف كبيرة نسبيا لكن بدل ماجعل للصفقة هدف خمسين ولا مية نقطة اجعلها عشرة ولا عشرين بتكون صفقات اضمن كثيرا وطبعا كل واحد ليه طريقته فى التعالم مع الأسكالبنج

mohamedlee
07-29-2012, 00:24
نعم كلام مظبوط اخى الكريم ولاكن احذر انعكاس السعر وايضا حاول تعمل ادارة سليمة لرأس المال
وايضا حاول ان تدرب اكثر من مرة على هذة الطريقة على حسابات تجريبية وباذن الله تحقق الى انت عاوزة

hunlion
07-29-2012, 00:26
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله

الاسكالبنج هو الدخول بعدد لوتات كبير وخطف عدد نقاط قليلة تبدا من 5 نقاط الى 10 نقاط

نعم يمكن يصل عدد النقاط حتى 20 نقطة و لكن الإسكالبينج يحتاج إستراتيجية جبدة
بها أستوب لوز لحماية الحساب لأن الدخول بلوت كبير بؤدي إلى تصفير الحساب في حالة عكس السعر عليك

goold
07-29-2012, 00:29
تمام اخى الكريم
بس الفكره على اى اساسا بقى هدخل اخد النقط دى
يعنى اشترى امته وابيع امته
هى ده الفكره

apolo
07-29-2012, 00:38
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله

هو نوع من انواع المتاجرة وكما قلت الدخول بلوتات كبيرة وخطف نقاط صغير

وينصح بعدم استعماله الفترة الاسيوية اين يشهد السوق ركودا مقارنة بالفترات الاخرى

mido95
07-29-2012, 00:40
نعم يمكن يصل عدد النقاط حتى 20 نقطة و لكن الإسكالبينج يحتاج إستراتيجية جبدة
بها أستوب لوز لحماية الحساب لأن الدخول بلوت كبير بؤدي إلى تصفير الحساب في حالة عكس السعر عليك

لا اعتقد يا اخى ان هناك اسكالبينج باكثر من 10 او 15 نقطة على الاكثر

لان اكثر من ذلله سيكون فيه خطورة ارتداد السعر مرة اخرى و خسارة فادحة

master_egypt
07-29-2012, 00:47
هو نوع من انواع المتاجرة وكما قلت الدخول بلوتات كبيرة وخطف نقاط صغير

وينصح بعدم استعماله الفترة الاسيوية اين يشهد السوق ركودا مقارنة بالفترات الاخرى

فعلا كلامك مظبوط اخى الكريم بس انا مش بفضل التعامل بة
احيانا بتعامل بة بس مش ع طوول

ahmed fakhry
07-29-2012, 00:52
الاسكاليبنج صفقات قصيرة المدة لا تطول اكثر من 24 ساعة وبحجم لوت كبيرة والنقاط من 5 الى 20 نقطة لكن الدخول عكس الاتجارة الصحيح للزوج هيبقا نهاية الحساب وهيكون المارجن هوا النتيجة

safiforex
07-29-2012, 00:55
اول ما شفت العنوان الموضوع افتكرت فعلا انك ستذكر فنون السكالبينج لكن انت فقط وضعت التعريف و هو مهم فبارك الله فيك
اما السكالبينج اخي فمعناه ان تكسب في الصفقة سريعة ما يكسبه الواحد في يوم كامل من صفقات يومية
و هذا اكيد لازم الدخول بلوت عالي و بنقط قليلة ، لكن يجب ان يعرف له الواحد كيف يتجاول بهذا
و هو صالح جدا في وقت التذبذب ، و يجب على الواحد ان يعرف مناطق الانعكاس ليعمل عليها فهنا يكون لاسكالبينج جيد جدا

زيزو
07-29-2012, 18:16
طبعا الاسكالبنج مربح جدا
وفي نفس الوقت ممكن يدمر الحسابات
لازم يكون هناك استراتيجة والتزام وبعد عن الطمع
بالتوفيق

hesham itch
07-29-2012, 18:23
بالفعل الاسكالبينج من الاستراتيجيات التى تتيح تحقيق ارباح بسيطة للحسابات الصغيرة للمتاجرين
المبتدئين ولكن شركة انستا فوركس تضع بعض الشروط للمتاجرة عن طريق الاسكالبينج

kanzsea
07-30-2012, 05:37
طريقة الاسكالبنج هى طريقة تداوال جيدة بتدخل صفقات سريعة باهداف قلييلة من 5 الى 10 نقاط على فريمات صغيرة ولتكن 5 دقائق او 15 دقيقة

sunlight
07-30-2012, 05:43
الاسكالبينج صعب جدا وعايز متاجر ناصح وذكى وصبر وعدم تسرع لانك بتدخل مع تحركات صغيره وممكن تكون تصحيح مش ترند لذلك قد تجد من يتاجرون بالاسكالبينج يعانون من الخساره العائمه وينتظرون الربح لفتره كبيره

i5land_man
07-30-2012, 05:45
فعلا كلامك مظبوط اخى الكريم بس انا مش بفضل التعامل بة
احيانا بتعامل بة بس مش ع طوول

اهم شئ تبقي عارف الوقت المناسب للاسكالبينج
لانه فعلا مينفعش لكل الاوقات مثلا وقت الاخبار اللي يدخل سكالبينج اما تدبيل او مارجن كول

mage
07-30-2012, 06:11
الاسكالبينج بالفعل يجب ان يكون له اساسيات وقواعد صارمة لان الاسكالبينج من اكتر طرق الفوركس ربحت وفى نفس الوقت من اكثرها خطورة ويجب ان ننظم العمل على الاسكالبينج جيدا جدا

Aker001
07-30-2012, 06:14
حاول التدرب اكثر من مرة على هذة الطريقة على حساب تجريبي
وباذن الله تحقق النجاح معك

All 4 You
07-30-2012, 06:16
نعم اخي جيدة لكن لا يستحسن الاعتماد عليها لمدة طويلة
إلا إدا كان لديك رأس مال يفوف ال 1000دولار

maklad94
07-30-2012, 06:51
مش شرط يكون عشرة وعشرين نقطة الاسكالبنج طريق النجاح فى الفوركس بس للى يعرف يحترفه ويستخدمه كويس وفى نفس الوقت من غير ما يخاطر لأن المخاطرة سر فشل الاسكالبنج مع الكل برضو لأن حتى لو فيه نسبة مخاطرة لازم تكون فى المعقول برضو .

elkorashe
07-30-2012, 07:02
والله هى فكره كويسة جدا وبالنسبة للمبتداين الى عاوزين يحافظوا على اموالهم لفترة كبيره ويتعلموا ويحققوا ارباح
ومفيد بردو للحسابات الكبيره الى بتشتغل على العقود الكبيره الى مكسبها من 10 دولارات فيما فوق للنقطة

hossam hossam
07-30-2012, 07:28
افضل النوع من هذا المتاجره فهي مربح ولاافضل المتاجره لعد ايام
فهي خطيره جدا وافضل الفريم الصغير

KOGI
07-30-2012, 12:13
انا عن نفسى شغال اسكالبنج وهو زى ما حضرتك قلت فعلا تخطف وتجرى
وممكن تخطف كمان 20 نقطه المهم تختار الصفقة القوية اللى تخش فيها بكده
وانا فى راى هى من اقوى طرق الربح واكثرها خطورة عل الاطلاق

mido
07-30-2012, 23:19
اخي الكريم
انا عن نفسي بفضل المتاجرة بي الاسكالبنج
تقبل مروري ولك فائق احترامي

Aker001
07-30-2012, 23:21
الاسكالبينج صعب جدا وعايز متاجر ناصح وذكى وصبر وعدم تسرع لانك بتدخل مع تحركات صغيره
وممكن تكون تصحيح مش ترند لذلك قد تجد من يتاجرون بالاسكالبينج يعانون من الخساره
ويجب ان ننظم العمل على الاسكالبينج جيدا جدا

mohamed hamdy
07-30-2012, 23:22
انا غن نفسي لا افضل المتاجرة بهذه الطريقه
لان مخاطرها كبيرة للغايه علي عكس استراتيجيات اخرى

silver
07-30-2012, 23:24
الجميع يقول هذا
فانولكن في نظري لوا ندخل بعدد صفقات كبيير وادارة مالية صارمة سوف لن نخسر كثيرا

مثلا ندخل ان خسرنا 5 صفقات هذه تكون خسارة 1%من راس المال

marcos
07-30-2012, 23:26
بس لازم تحسن إختيار وقت الدخول مش تدي راسك للمؤشرات
وكمان تعرف إتجاه العام بتاع السوق

mannon
07-31-2012, 02:17
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله

النصف الاول من المشاركة صح لكن اعتقد ان النصف الاخر هو الى فعلا خطا لان الاسكالبنج لا يتعدى باى شكل من الاشكال 5 نقاط لان اكتر من كدة بقى هتكون صفقة عادية مش اسكالبنج لان ممكن لاسعر يعكس تبقى مصيبة لو مفيش استوب

safiforex
07-31-2012, 02:29
النصف الاول من المشاركة صح لكن اعتقد ان النصف الاخر هو الى فعلا خطا لان الاسكالبنج لا يتعدى باى شكل من الاشكال 5 نقاط لان اكتر من كدة بقى هتكون صفقة عادية مش اسكالبنج لان ممكن لاسعر يعكس تبقى مصيبة لو مفيش استوب
اه ممكن اخي انه يتعمل ب5 نقط كربح و لكن اعتقد ان هذا يكون فقط في الشركات التي لا تعمل السبريد يعني 0 سبريد او جزء قليل من 1
اما ان نجد في الزوج 3 نقط سبريد فاتقد احسن شيء العمب ب 8 او 10 نقط في السكالبينج

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 02:30
الاسكالبنج مفيد اخى الفاضل
ولكن الاعتماد عليه وحده صعب خاصة وانه فيه خطورة عالية غير انه اصلا محتاج خبرة وتدريب جامد باردو

s.n
08-05-2012, 16:26
السلام عليكم
أنا ماولت مبتدأ وأحاول أن أتعلم قبل أن أبدأ
تقبل مروري أخي الكريم

theshadow1
08-05-2012, 16:28
الاسكالبينج يعتمد على نقاط المقاومة ونقاط الدعم .. وايضا يحتاج فترة تذبذب السوق ..
ولكن هو تعب وحرق اعصاب بشكل كبير

marou49
08-05-2012, 16:43
انا عن نفسى بفضل صفقات الأسكالبنج انها تكون بنفسة آليات دخول الصفقات ذات الهداف كبيرة نسبيا لكن بدل ماجعل للصفقة هدف خمسين ولا مية نقطة اجعلها عشرة ولا عشرين بتكون صفقات اضمن كثيرا وطبعا كل واحد ليه طريقته فى التعالم مع الأسكالبنج

أنا الطريقه عملتها قبل ما أقرأ عليها تعاملت معها في حسابي التجريبي
و هي صالحه لما يكون الزوج متأثر كثير مثل الأسبةع ده اللي حصل مع اورو و الدلار
و مكاسبه تكوون حلوه

Rami
08-05-2012, 17:12
الاسكالبنج يحتاج له مهارة عالية وقدرة كبيرة
على المناورة مع تقلب حركة السوق لهذا الحذر واجب
تحياتى لشخصكم الكريم

maro50
08-05-2012, 17:16
اعتقد ان استخدام الاسكالبينج فيه خطورة لانه من يمارسه ينبغى ان يتمتع بتركيز عالى وقوه ملاحظة لانه قد ياتى فى بعض الاحيان بالخسارة هذا من جهة
اما عن الجهة الاخرى فارى انه لايحقق للتاجر ارباحا جيدة نظرا للفتح والغلق الكثيرين ولايرضى شعورك كتاجر ناجح

mohamedlee
08-05-2012, 17:19
بالفعل اخى الكريم من وجهة نظرى حاول ان لا تتعدى اكثر من 12 نقطة حتى لا ينعكس عليك السعر
فى الاسكالبينج وعدم الطمع وباذن الله سوف تحقق اكبر قدر من الصفقات فى خلال اليوم الواحد

marou49
08-05-2012, 17:36
بالفعل اخى الكريم من وجهة نظرى حاول ان لا تتعدى اكثر من 12 نقطة حتى لا ينعكس عليك السعر
فى الاسكالبينج وعدم الطمع وباذن الله سوف تحقق اكبر قدر من الصفقات فى خلال اليوم الواحد
نعم لكن السوق ده لا تعرف متى يقلب عليك
المهم الحذر ثم الحذر لتفادي الخساره

hend
08-09-2012, 15:51
والله الى اسمعه عن الاسكاالبتينج هوا عامل زى القط والفار تعمل انك داخل الصفقة
وتخش تخطف وتجرى ودى طريقة كويسة بس عاوزة محترف

ahmed
08-09-2012, 15:58
حقيقه يا اخى عندما كنت اسمع عن الاسكليبنج فى اول دخولى السوق كنت اظن انه سهل فى التعامل ويمكن عمل الكثير من النقاط يوميا
لكنى اكتشفت بالتطبيق انه للمحترفين يا اخى لان صفقه واحدة خاسرة من الممكن ان تاكل الكثير من الربح
وعامه ان لا اقتنع بالعمل بهذة الطريقه تماما

علاء بدران
08-09-2012, 16:01
العمل ب الاكسالينج يحتاج الى عمق اكثر واخاف من هذة المعاملة مع انها الربح منها يكون كثير
ولكن قد يكون بها خسارة تتخطى راس المال نفسة

ahmedyousef33
08-09-2012, 16:06
عملت حساب تجريبى واتبعت خطوات الاسكالبينج لكنى لم اتعد السبع نقاط حتى لا ينعكس المؤشر وتصل الىالربح الذى تتمناه

White Knight
08-09-2012, 16:08
انا احب الاسكالبينج ولكن هناك مخاطرة كبير على الحساب فقد يتعرض للمرجن
بسبب دخولى بلوت عالى وهذا يعتبر عدم احترم لادار راس المال

mezo love
08-09-2012, 16:11
مممممممممممـ ولكن هذة الطريقه تطلب رأس مال كبير

tamid0
08-09-2012, 16:22
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا شايف الاسكالبينج خسايره
اكتر من مكسبه و بفضل ابعد عنه
و سمعت مرة انه حرام
بالتوفيق

magic777
08-09-2012, 18:28
هو الاسكالبنج فن جيد جدا لمن يتقنه على الاقل بتحقق اهدافك في وقت قصير وكمان بتاخد ربح جيد من كام نقطه
ولكن طبعا مش اي حد يقدر يشتغل بيه لازم يكون محترف في ايجاد نقاط الدخول والخروج القويه هنا علشان ااقل انعكاس في الصفقات دي بتكون خساره كبيره

safiforex
08-09-2012, 18:33
هو الاسكالبنج فن جيد جدا لمن يتقنه على الاقل بتحقق اهدافك في وقت قصير وكمان بتاخد ربح جيد من كام نقطه
ولكن طبعا مش اي حد يقدر يشتغل بيه لازم يكون محترف في ايجاد نقاط الدخول والخروج القويه هنا علشان ااقل انعكاس في الصفقات دي بتكون خساره كبيره

نعم صحيح ما ذكرت اخي الكريم فايجابية السكالبينج انه بيحقق للواحد دخل كبير في وقت وجيز و بعدد قليل من النقط
مما يوفر الوقت له كثير و بربح كبير يمكن لواحد ان يربحه في يوم او يومين

Rami
08-09-2012, 18:41
انا لا احبذ الاسكالبنج كوسيلة للمتاجرة به فى هذا السوق
بالطبع كلنا سمع انه يدر دخلا كبيرا على المتداولين به لكنه خطيييير جدا
تحياتى لكم

Noah
08-09-2012, 19:24
الاسكالبينج نفس فنون التداول العادى ولكنا لاسكالبينج فيه شئ واحد فقط مميز وهو ان الاسكالبينج بحاجة الى السرعة فى تنفيذ الصفقات وهذه السرعة التى من خلالها تتمكن انت المتاجر من التخلص من المشاكل التى تواجهك فى السوق

ameer
08-09-2012, 19:50
بس الاسكليبنج مو كل مرة يربح وينجح افضل الدخول بالصفقات الطويلة اذا كنت متاكد من تحليلك حيث ان الاسكليبنج خطر ونسبة الخطورة بي عالية

safiforex
08-09-2012, 19:59
بس الاسكليبنج مو كل مرة يربح وينجح افضل الدخول بالصفقات الطويلة اذا كنت متاكد من تحليلك حيث ان الاسكليبنج خطر ونسبة الخطورة بي عالية

السكالبينج فهو نظام خطير يعتمد على نقط قليلة في الهدف و في الخسارة كذلك
و من يعمل به يجب ان يكون على دقة كبيرة في التحليل لكي يعرف نقط قوية للعمل عليها

Shady Moustafa
08-09-2012, 20:05
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله

جميل وانا بحبه بس حلاوته مع استخدام تريلينج ستوب وستوب صغير ولو وصل للترلينج وبدء يرحل الصفقه ومشى السعر فى طرييييقنا ممكن نقفل الصفقه بربح كبير

marou49
08-09-2012, 20:09
الاسكالبنج هو فن جيد جدا لمن يتقنه فهو يسهل عليك تحقيق اهدافك في وقت قصير وكمان بتاخد ربح جيد من كام نقطه
ولكن طبعا مش اي حد يقدر يشتغل بيه لازم يكون محترف في ايجاد نقاط الدخول والخروج القويه هنا وده من أجل أن ااقل انعكاس في الصفقات دي بتكون خساره كبيره

register
08-09-2012, 20:33
بالنسبة لي افضل السكالبينغ ، رغم خطورته على الحساب .ان تم ضبط تحركات الشارت تكون النتائج مبهرة خصوصا مع عدد لوتات كبير ، لكن يبقى هذا النوع من المتاجرة في حاجة اكثر من غيره الى استراتيجيات فعالة و هامش كبير

pimo
08-09-2012, 20:39
طريقة التداول المعروفة بالسكالبنج هي ممنوعة عند بعض الشركات ومسموح عند البعض الاخر وهي تعتمد علي التداول السريع في تحقيق الربح بتكبير اللوت وتصغبير الهدف ويحبذ مستعملي هذه الطريقة شركات الوساطة التي تقدم سبرايد منخفض

ahmedalex
08-09-2012, 20:53
انا لا ارى ان يمكن الاعتماد عليه لانك تعرض نفسك للمخاطره فيمكن ان تخسر بطريقه مفاجاه ويمكن ان تكون تحليلك سليم وان تستطيع استغلال الفرص واستخدام هذه الخصيه سوف يحرمك من هذا المكسب الكبير

nour7
08-09-2012, 21:33
هذه الطريقة صعبة أخي الكريم
تتطلب وقتا طويلا لتتبع الأسعار
وهي خطيرة للغاية
العوامل النفسية تؤثر كثيرا في هذا النوع من المتاجرة

kingman
08-09-2012, 21:55
المهم فى اى نظام متاجرة او استراتيجية ان الواحد يقدر يتعامل معه ويتقنه هو ده المهم واى طريقة متاجرة تعتبر ليه مخاطر لكن مايزيد مخاطر الأسكالبنج هو اللوت العالى واذا لم يدير حسابه بادارة راس مال جيدة ممكن يتعرض للانهيار

ROTARY28
08-09-2012, 22:02
السلام عليكم
السكالبينج طريقة سريعة لتحقيق الارباح
ولكني لا احبها كثيرا
واعتمد في متاجرتي على صفقات السوينج الطويلة الامد

mahmoud1
08-09-2012, 22:07
الاسكالبينج ممكن يعطك مكسب جيد لانه اهدافك صغيرة لكن المشكلة فى حجم اللوت بيكون عالى والمخاطرة الكبيرة ممكن تؤدى الى الخسائر ممكن تحاول تبحث عن استراتجية جيدة تجربها على حسب ديمو لفترة لو ناجحة اشتغل عليها حقيقة بس لا تدخل فى فرص كتير لانه فى الاول ممكن تربح منها وبعدين ممكن تطمع وتخش اكتر من فرصة وممكن الفرص الاخرى لا تربح منها

realyone
08-09-2012, 22:13
عن نفسي ابحث عن استراتيحات قويه للأسكالبينج ولكني لم اجد استراتيجيه مناسبة للأسكالبينج,فأنا اعتقد ان طريقة اسكالبينج هو طريقة الوصول الى المليون,لأن اسكالبينج تعتمد على لوتات كبيره

SlaiteR
08-10-2012, 00:32
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله

واخي الكريم السوينجيه رائعه

فهي الدخول بحجم لوت صغير

واحيانا اهدافها بالمتوسط تصل الى 80% من راس المال

MedoMix
08-10-2012, 00:39
الاسكالبينج ده ممتع جدا بس خطر جدا برضو ولكن يتميز بوضوح اتجاهاته من خلال حركه الازواج المتذبذبه وهوا فعلا يسبب مكاسب كبيره ولا يفضل الدخول فيه في اي وقت ولكن في اوقات الحركه البطيئه للسوق

zakariasec
08-10-2012, 00:42
نعم كلام مظبوط اخى الكريم ولاكن احذر انعكاس السعر وايضا حاول تعمل ادارة سليمة لرأس المال
وايضا حاول ان تدرب اكثر من مرة على هذة الطريقة على حسابات تجريبية وباذن الله تحقق الى انت عاوزة

شكرااا لك اخي على التوضيحات لاني كنت غافلا عنها و لا استعملها و نتمنا تدقق لنا في هذه المعلومات و شكرا و فقك لله و نشكرك اخي طرح الموضوع المفيد

MrDeloma
08-10-2012, 00:56
نعم أخي حتى الاسكالبينج يحتاج معرفة حركة السووق قبل الدخول في اي صفقات
يمكن تدخل و السوق يرتد بنسبة كبيره و ترووح جميع الصفقات
و يتمرجن حسابك
لدلك أي خطوه في الفوركس مهما كانت تحتاج الى تحليل

hwida nada
08-10-2012, 01:00
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى هسائلك سؤال لو بعد ما نفذت خطة الاسكيلنع والصفة عكست معاك
هتتصرف ازاى وضعك المالى هايكون عامل ايه
انا شايفة ان الاسكينخ مخاطرة كبيرة

safiforex
08-10-2012, 01:12
اخى هسائلك سؤال لو بعد ما نفذت خطة الاسكيلنع والصفة عكست معاك
هتتصرف ازاى وضعك المالى هايكون عامل ايه
انا شايفة ان الاسكينخ مخاطرة كبيرة
نظام السكالبينج اخي الكريم معروفة طريقته
ان الواحد بيعمل هدف على 10 نقط مثلا و الخسارة على 10 ، يعني الصفقة اما ان تضرب الهدف او ان تضرب الستوب
فهذا هو اساس السكالبينج و لهذا فهناك طرق جد حساساة لهذا تعطي فرص كبيرة و بتحقق فيها ربح بالسكمالبينج راءعة ، و طبعا انها بتكون فيها خساؤر و لكن الارباح كثيرة

meeco
08-10-2012, 01:25
نظام اسكالبينج هو الافضل لى لانى لااجيد التعامل مع الاستراتيجيات طويلة المدى
لكن لابد من وضع استراتيجية محكمة حتى لا تخسر كثيرا من حسابك

safiforex
08-10-2012, 04:53
نظام اسكالبينج هو الافضل لى لانى لااجيد التعامل مع الاستراتيجيات طويلة المدى
لكن لابد من وضع استراتيجية محكمة حتى لا تخسر كثيرا من حسابك

الاهم ام تكون مقتنع به تماما انه المناسب لك و اعمل على معرفة طرق الربح مه و استراتيجياته
و اعرف انه نظام خطير و يجب ان تعرف النقط المهمة و الحساساة للدخول فيه

noor24
08-10-2012, 04:57
فعلا الاسكالبينج يعتمد علي دخول الصفقة السريع وغلقها السريع مع ربح نقاط قليله يمكن اخذ القليل من النقاط مع ارتداد السعر عن لمسه لخط الترند علي فريم الربع ساعة او الخمس دقائق

khoroto
08-10-2012, 22:02
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله

السكالبيغ هو وحش من الوحوش الربح هناك من يربحح منه ارباح رائعة

safiforex
08-10-2012, 22:15
السكالبيغ هو وحش من الوحوش الربح هناك من يربحح منه ارباح رائعة

ليس وحشا اخي الكريم بالمعنى هو فعلا يمكن الواحد من ربح جيد في الفوركس
و لكنه يتطلب احترافية كبيرة في التعامل معه و الخبرة اللزمة للتعامل معه

بسمة الحياه
08-11-2012, 17:57
فعلا السكالبينج استراتيجية رائعة و قد تذر ارباحا جيدة
و لكنها تستلزم الذكاة و الفطنة و الكثير من الخبرة
بالتوفيق يا اخوتي

dollyabdallah
08-11-2012, 17:59
............والله هى فكره كويسة جدا وبالنسبة للمبتداين الى عاوزين يحافظوا على اموالهم لفترة كبيره ويتعلموا ويحققوا ارباح

aladdensima
08-11-2012, 18:49
بالنسبه لهذه الطريقه انا لم اتعامل بها من قبل لاني لست متدربا عليها ولكن مما سمعته عنها اعتقد انها ممكن ان تحقق عائد جيد في وقت متاجره قصير ومن هذا الوصف استنتج انها لما لها من احتمالات ربح جيده في وقت قصير فان لها بالتاكيد مخاطره ايضا على الخساره وفي وقت قليل لذلك الحذر مطلوب

sky44
08-11-2012, 18:51
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته المتاجرة عن طريق الاسكالبينج مربحة جدا لاكنها تحتاج الى راس مال كبير على الاقل 1000 دولار حتى تتمكن من فتح صفقات بعقود كبيرة

safiforex
08-11-2012, 19:01
فعلا السكالبينج استراتيجية رائعة و قد تذر ارباحا جيدة
و لكنها تستلزم الذكاة و الفطنة و الكثير من الخبرة
بالتوفيق يا اخوتي

اكيد اخي الكريم ان السكالبينج طريقة راءعة لمن يعرف له ، فهو نظام بيعمل الربح السريع في وقت وجيز و بعدد قليل من النقط
و لكن هذا فعلا يتطلب حنكة و خبرة كبيرة للتعامل بهذه الطكريقة و الا فان الخساءر يتعم على الواجحد

themaxprofit1
08-11-2012, 22:10
اهو انا مكنتش اعر الاسكيلنج دا كدا انا عرفتة من اجابة بعض زملائى الاعضاء شكرا ليكم على التوضيح ولافدة

face book
08-14-2012, 18:28
بس لازم تستخدم استوب لانه عامل زي المنشار اللي بتجمعه في شهور سهل يروح في ساعه زمن واحده فقط
وعايزه ناس متمكنه جدا
ولكن طريقه مرهقه جدا

mannon
08-16-2012, 10:34
بسم الله الرحمن الرحيم

فعلا الاسكالبنج على قدر ما هو مربح على قدر ما هو خطير وهذه سنة التجارة كلما ذاد الربح ذادت المخاطرة ، وانا بشوف ان افضل شئ للى بيشتغل اسكالبنج انة يسحب اى مكسب يعملة بصورة مستمرة
وبالتوفيق للحميع

gullever
08-16-2012, 11:20
الاسكلبينج طريقه جيده بالنسبه لي و هي من وجهة نظري تجاره سريعه لتحقيق مكاسب كبيره و بها مخاطره كبيره و لكن اختار الاوقات المناسبه للدخول فيها و ليست الاوقات التي تكون من المستحيل او من الصعب المتاجره بطريقة الاسكالبينج لأقلل احتماليه الخساره

Mohamed90
08-16-2012, 11:36
السلام عليكم اخي العزيز السكالبينج طريقة و استراتيجية جيدة و هي تعتمد على قنص النقاط القليل من السوق
و بعقد كبير طبعا للربح اكبر و لكن تبقى مفعمة بالمخاطرة و تحتاج للخبرة و تعلم و اتقان قبل تطبق او الاعتماد عليها

sharkawy
08-16-2012, 11:42
نعم يا اخي فالاسكالبنج هو خطف عدد نقاط قليله ولكن مع تكرار العمليه فتزداد الارباح

ولكن الاسكالبينج نظام ذو حدين فهو مفيد لخطف عدد نقاط صغيره ولكن في حاله انعكاس السعر تكون الخساره كبيره ولذلك يجب ادراره راس المال اداره صارمه حتي لا نقع في فخ الخساره

moneymachine5
08-16-2012, 11:45
الاسبالبينج
مخاطرة ومحتاجة صياد محترف علشان تخطف الخمس نقط لازم تكون لعيب

amrx3
08-16-2012, 12:14
وافضل المتاجرة ذات الاهداف العالية والتى تصل الى 100 نقطة

lastnostalgia
08-16-2012, 21:39
السلام عليكم
مشــ شرط يكون عشرة وعشرين نقطة الاسكالبنج طريق النجاح فى الفوركس بس للى يعرف يحترفه ويستخدمه كويس وفى نفس الوقت من غير ما يخاطر لأن المخاطرة سر فشل الاسكالبنج مع الكل برضو لأن حتى لو فيه نسبة مخاطرة لازم تكون فى المعقول برضو

aladdensima
08-16-2012, 22:45
هذه الطريقه طريقه مجربه من معظم خبراء الفوركس ولكن تحتاج الى الحظر الشديد فقد تخسر كل ارباحك وكمان راس المال لذلك لابد من اداره صارمه لراس المال حتى لا تكون فريسه الاسكالبنج

mannon
08-17-2012, 19:46
الاسبالبينج
مخاطرة ومحتاجة صياد محترف علشان تخطف الخمس نقط لازم تكون لعيب

فعلا معاك حق واعتقد ان المتداول الى هيشتغل على طرق الاسكالبنج محتاج طريقة ثابتة او استراتجية تحدد مناطق الدخول بدقة عالية بحيث لا ينعكس منها السعر الا نادرا لان الاسكالبنج على قدر ما هو مربح على قد ما هو خطير

face book
08-17-2012, 20:53
هو مافيهوش مناقشه كده
هو زي ما انت قولت كلمتين وانتهي الموضوع

egypt25
08-21-2012, 04:06
انا مش بحب السكاليبنج ده رغم فيه ناس كتيرة بتشتغل بيه
بس عيبه انه ممكن فى صفقة واحده ينعكس عليك وساعتها مش هتعرف تعمل ايه وهتخسر كتير

Spiderhoof
08-24-2012, 23:51
انا عن نفسى بفضل صفقات الأسكالبنج انها تكون بنفسة آليات دخول الصفقات
ذات الهداف كبيرة نسبيا لكن بدل ماجعل للصفقة هدف خمسين ولا مية نقطة اجعلها عشرة
ولا عشرين بتكون صفقات اضمن كثيرا وطبعا كل واحد ليه طريقته فى التعالم مع الأسكالبنج

keko
10-12-2012, 18:21
انا بالنسبه لى اتجنب التعامل مع اسلوب الاسكالينج لانى بالرغم من ان مميزاته جميله ومكسبه وارباحه كويسيين الى
حدكبير بس اخاف انى اقوم بالمتاجره بمثل هذا الاسلوب لان بالفعل مخاطرته عاليه

drifter
10-12-2012, 18:23
انا لا افضل هذا الاسلوب في التداول لانه خطر شويه وافضل صفقه واحده بس طويله شويه تحقق نقط اكتر

CoRLeoN300
10-12-2012, 19:33
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا يا أخي على الشرح ده
تحياتي لك يا اخي

yacrao
10-12-2012, 19:39
يا اخي الكريم هو من الاول الفوركس صعب وهذه الطريقة
في التداول صعبة وخطيرة لذلك صعب على صعب ما النتيجة
لا انصحك بالسكالبينج

ebram
10-12-2012, 19:48
الاسكالبنج يحتاج الي محترفين في هذا المجال لانو بيختلف عن التداول القصير حتي نستطيع التصرف اذا انعكست علينا صفقه وشكرا

derar
10-13-2012, 15:47
السلام عليكم
موضوع مفيد ياريت افادة اكثر
مع توضيح وشرح موسع كوني مبتدأ
وجديد في عالم الفوركس

benb
10-13-2012, 16:02
نعم الاسكالبينج هو السلاح الفتاك و الاقوى في الفوركس
و انا اعتمد على استراتيجية للدخول في صفقات ذات اهداف كبيرة
لكنى اضع اهداف صغيرة بعشرة او خمسة عشر نقطة
لكي تكون الصفقة اضمن

ramzy sayed
10-15-2012, 18:15
انا لا احب الاسكالبينج لانة غير مضمون ويحتاج الى خبرة كبيرة من اجل
اقتناص عدد صغيير من النقاط مقابل مخاطرة عالية انا احب الصفقات
المضمونة بدون مخاطرة

ebram
10-15-2012, 18:21
الاسكالبنج دي استراتيجيه يجب علي التعامل معها يكونو محترفين في الاسكالبنج لان لو انعكس السوق يستطيعو التعامل مع الانعكاس

sky4net
10-15-2012, 20:23
طريقة السكالبينج جيدة و هي تعتمد على ربح نقاط قليلة من السوق
و بعقد كبير طبعا للربح اكبر و لكن تبقى مفعمة بالمخاطرة و تحتاج للخبرة و التعلم و الاتقان

tarek1995
10-15-2012, 20:28
السلام عليكم
لا اعتمد عليه ولا اعتقد ان من يعتمد عليه يتاجر اصلا كما انه فيه مخاطرة كبيرة
السكالبينج ممنوع في بعض شركات الوساطة
تقبل مروري

atefmagdy
10-15-2012, 20:35
نعم اخى العزيز هذا كلام صحيح ولكن لابد وان يكون راس المال عالى بنسبه معينه
ولكن من الممكن فى هذا النظام تتعدى الخسائر المكاسب

ahmed mohamed
10-19-2012, 05:47
انا اعتبر نفسى لا اجيد الاسكابينج لكن للاسكالبينج اشخاص مميزون لا يجيدة الا هم
فهم وصلوا لمرحلة تحقيق الربح من فرص ضئيلة جدا واعتقد انى لا استطيع ان افعل
مثلهم لذلك انا اعمل على الفريمات الطويلة

mannon
10-19-2012, 13:43
الاسكالبنج دي استراتيجيه يجب علي التعامل معها يكونو محترفين في الاسكالبنج لان لو انعكس السوق يستطيعو التعامل مع الانعكاس

لأ يمعلم مين الى قال ان الاسكالبنج دى استراتجية ؟
دى مجرد طريقة للعمل يعنة بنقول صفقات طويلة وصفقات قصيرة المدى وصفقات عالية المخاطرة اسكالبنج

jamalsale
10-19-2012, 14:35
نعم اخي عندك حق السكالينج يستهدف عدد نقاط
قليل بعدد لوت كبير و هو يستعمل في حالت الخركة القوية لسوق

asmaa omar
10-28-2012, 14:21
الاسكالبينج هو نوع من انواع المتاجره وتعنى الاهداف السريعه
اى تكون اهدافها صغيره وبلوتات عاليه وهى طريقه خطره وتحتاج الى احتراف

ahsankhan
10-28-2012, 14:22
الاسكالبنج هو فن جيد جدا لمن يتقنه فهو يسهل عليك تحقيق اهدافك في وقت قصير وكمان بتاخد ربح جيد من كام نقطه
ولكن طبعا مش اي حد يقدر يشتغل بيه لازم يكون محترف في ايجاد نقاط الدخول والخروج القويه هنا وده من أجل أن ااقل انعكاس في الصفقات دي بتكون خساره كبيره

kingptc
10-28-2012, 14:25
هناك بعض الشركات تمنع الاسكابلينج من ناحية تكتيكية
لانك ممكن تفتح صفقة تعملها حد على 10 نقاظ
فالصفقة ميكونش معدي 1 دقيقة الا وهي مقفلة
فالشركة بتحط ان اقل مدة للصفقة هي 5 دقائق
فانت كده بتخلي للشركة ممر تدخلك منه عشان تغلقلك الحساب فاحذرو من الشروط

mohamedemara
10-28-2012, 14:29
انا اعتقد ان الدخول بعدد كبير من اللوتات
يجعل وجود خطوره كبيره على راس المال

mahmoud1
10-28-2012, 14:37
السلام عليكم
موضوع مفيد ياريت افادة اكثر
مع توضيح وشرح موسع كوني مبتدأ
وجديد في عالم الفوركس
الاسكالبينج عبارة عن طريقة للمتاجرة على الفريمات الصغيره باهداف صغيرة وبيكون الدخول فيها باللوت عالى لانه فى الغالب الاهداف بتكون من 5 الى 10 نقاط ولازم يكون المتاجر محترف عشان يقدر يتشغل بالطريقة دى لانه طريقة خطرة جدا ممكن الربح منها ربح كبير وايضا الخسارة كبيرة

shawar
10-28-2012, 14:38
هناك بعض الشركات تمنع الاسكابلينج من ناحية تكتيكية
لانك ممكن تفتح صفقة تعملها حد على 10 نقاظ
فالصفقة ميكونش معدي 1 دقيقة الا وهي مقفلة
فالشركة بتحط ان اقل مدة للصفقة هي 5 دقائق
فانت كده بتخلي للشركة ممر تدخلك منه عشان تغلقلك الحساب فاحذرو من الشروط

mohamedmmk
10-28-2012, 15:04
مظبوط ميه في الميه و دى احسن واسهل طريقه انا بحبها جدا انك بتعمل عدد نقط كتير
و في نفس الوقت بلوت عالى جدا

شيرين
10-28-2012, 15:10
لا اعتقد يا اخى ان هناك اسكالبينج باكثر
من 10 او 15 نقطة على الاكثر

لان اكثر من ذلله سيكون فيه خطورة
ارتداد السعر مرة اخرى و خسارة فادحة

mamon
10-28-2012, 15:55
نعم اخى العزيز هذا كلام صحيح ولكن لابد وان يكون راس المال عالى بنسبه معينه

cristiano
10-29-2012, 02:19
مش شرط يكون عشرة وعشرين نقطة الاسكالبنج طريق النجاح فى الفوركس بس للى يعرف يحترفه ويستخدمه كويس وفى نفس الوقت من غير ما يخاطر لأن المخاطرة سر فشل الاسكالبنج مع الكل برضو لأن حتى لو فيه نسبة مخاطرة لازم تكون فى المعقول برضو..

mahmoudhemo
10-29-2012, 04:11
مشكور اخى على المعلومة الجميلة

nermy
10-29-2012, 15:56
شكرا على تعريف الاسكالبينج لانى لا اعرف معناها وهل فيه اى خطوره من استخدامه

فارس
11-03-2012, 19:03
بالفعل اخى انة نوع من انواع المتاجرة ويفضل ان لاا تستعملة
فى خلال الفترة الاسيوية وانا صراحة لا اتعامل بة

engineer
11-03-2012, 21:08
ايوا اخى عند حق الاسكالبينج ممكن يحقق مكاسب كويسه لكن خسارته قويه كمان فا خلى بالك وحلل صح قبل فتح اى صفقة

محمود شبايك
11-03-2012, 21:09
انا لاعلم ماهو الاسكالبنج وماهى فنونه لكنى اعتقد انه نوع من المتاجرة وله فنون فى المضاربة

mahmoud1
11-03-2012, 21:10
بالفعل اخى انة نوع من انواع المتاجرة ويفضل ان لاا تستعملة
فى خلال الفترة الاسيوية وانا صراحة لا اتعامل بة
الفترة الاسيوية بيكون فى بطئ فى الحركة فى الغالب الاسعار بتكون شبة ثابته مافيش تغير كتير لكن فى ناس بتفضل انها بتخش فى الوقت دة بيخطو كم نقطة باللوت عالى بعيد عن التحركات الكبيرة اى واحد عندة استراتجية اسكالبينج قوية يقدر يشتغل فى اى وقت

mozoabdo
11-03-2012, 21:16
الاسكاليبنج صفقات قصيرة المدة لا تطول اكثر من 24 ساعة وبحجم لوت كبيرة والنقاط من 5 الى 20 نقطة لكن الدخول عكس الاتجارة الصحيح للزوج هيبقا نهاية الحساب وهيكون المارجن هوا النتيجة

فارس
11-03-2012, 21:16
هو نوع من المتاجرى ولكنى لا استخدمة كثيرا لاانى ليس عندى
علم بة كويس

yasinbobo
11-04-2012, 16:01
والله الاسكلابنج كويس بس عايز تعلم وممارسه كبيره
لانه صعب شويه وانا بحاول التعلم بالمتاجره على هذه الطريقه

ENG
11-04-2012, 16:03
بصراحه الاسكالبنج عن تجربة مغرى جدا فى ارباحه السريعه
وبيزعل جدا ناس كتير وانا منهم :)

alaa-aam
11-04-2012, 16:05
بصراحه الاسكالبنج عن تجربة مغرى جدا فى ارباحه السريعه
وبيزعل جدا ناس كتير وانا منهم :)
طب منين ارباحه عاليه زي ما بتقول ومنين بيزعل ناس كتير ممكن توضح

sunlight
11-04-2012, 16:06
الاسكالبينج فعلا استراتيجيه مربحه جدا ولكنه على الاغلب اذا لم تكن على درايه بالاتجاهات تدخل فى انعكاسات وتنتظر الخساره العائمه فى حالتين لاما السعر يعود او يكون ضدك

Eldeghedy
11-04-2012, 17:21
أوافق على إستخدامك لطريقة Scallping .. ولكن لا داعى أن تفتح أكثر من صفقة .. بل نفتح صفقة واحدة وتراقبها جيدا وترضى بما قسم الله لك .. وستجنى أرباحا كثية بإذن الله

zizo20
11-04-2012, 17:23
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لسه مبتديء ومش عارف كتير عن الاستراتيجيات دي وياريت التوضيح

فتحية55555
11-04-2012, 17:55
والله يا اخى ان لسة بجرب فى الحساب التجريبى ولا عندى لسه اى فكرة اساسيات الاسكاليتج ولا فنونه

فارس
11-04-2012, 18:17
حضرتك معاك حق وقد اوضحت المعلومة لكن
بصراحة انا مش بتعامل ب الاسكالينج كثيرا

vip1988
11-04-2012, 18:23
السلام عليكم
شكرا لك اخي العزيز علا هدا الموضوع المميز والاكنر من راءوان شاء الله تن يستفيد منه اكبر عدد ممكن
مع تحياتي

eletrebi
11-04-2012, 19:21
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله

فعلا انا جربتو كتير جدا والحمد بينجح معايا
الا مرة واحدة بس
ودى الى خسرت فيها كل البونص ههههههههههههههههههههههههه هه
الحمد لله قدر الله مشاء فعل
وااكد ان الاسكالبنج كويس بس خطير جدا
انا الى عملت حاجة خلتنى اخسر البونص كلو كانت فى لحظة شيطانية
بس يالا الحمد لله معلشى محدش بيتعلم ببلاش

samorai
11-04-2012, 19:46
هدا هو اساس السكالينج و هو الدخول بلوت كبير مستهدفا عدد نقاط لا يتجاوز 20
و يجب اختيار مكان الدخول بدقة حتى لا يرتد عليك السعر

y4x
11-04-2012, 20:31
يا اخى الموضوع كلة مخاطر الاسكابلينج سلاح ذو حدين

لازم يكون عندك خبرة عالية لانة الاسكابلينج ممكن يكسبك كتير وبعد كدة ممكن يخسرك لا قدر الله

brahim
11-04-2012, 22:24
طريقة السكالبينج جيدة و هي تعتمد على ربح نقاط قليلة
دى مجرد طريقة للعمل يعنة بنقول صفقات طويلة وصفقات قصيرة المدى وصفقات عالية المخاطرة اسكالبنج

vamoscapitos
11-04-2012, 22:33
اقوم بتلك الطريقة في بعض الاحيان

عندما اتاكد بان اليورو او اي عملة اخرى سينزل 100 بالمئة

ادخل بلوت كبير والهدف 30 نقطة والحمد لله يتحقق

iiitamarki
11-10-2012, 19:05
اتفق معك
لكن المشكل يقع عند انعكاس السعر
حينها تكون الخسارة كبيرة، خصوصا عند الدخول ب لوت كبير كما قلت في موضوعك

هذه الطريقة بمثابة سيف ذو وجهين، يمكن أن يجرحك في أي لحظة

ali alwan
11-11-2012, 06:27
السلام عليكم
تُشكر صديقي، ماذا سنناقش وأنت في كلمتين شرحت الموضوع المتعلق ب الإسكالبينج
" الدخول بعدد لوتات كبير وخطف عدد نقاط قليلة"
وهو أوفى وأفضل ما يمكن قوله عن هاته الخاصية

s3doss
11-11-2012, 22:26
انا من اكثر المعجبين للاسكالبينج لانهال مربحة جدا وسريعة ولكنها تتطلب اسبريد قليل فمثلا الطريقة دى تنفذ فى usd/jpy لانه اكثر صعودا ونزولا كثير لكن الاسبريد الذى يلزمه كبير جدا فلايمكن تحقيقة عمليا فى بعض الشركات الوساطة

hassan asayed
11-12-2012, 01:28
اخى الكريم الاسكالبنج هى احد الطرق التى يتم بها التداول
وان كونت اقوم باستعمالة بس مش بفضلة
لانة بتعتمد على عدد نقاط صغير ولكنى استعمل بعض الطرق الاخرى
فى بعض الاوقات لكى احقق اكثر من نقطة قد تصل الى
50 نقطة او 100 نقطة

osama shaban
11-12-2012, 08:46
الاسكابينج له فنون حتي تستطيع تحقيق منه ارباح جيده
غالبا العمل في فترات هدوء السوق مثل الفتره الاسيويه تحديد نقاط الدخول والخروج من الصفقه قبل دخولها

حمو
11-12-2012, 17:17
معذر
هل يمكن لاحد الشرح بالاستفاضة ورفع فديو او صور به خطوات العمل علي اكثر من صفقة واكثر من عملة

waleed elhadary
11-13-2012, 01:49
السلام عليكم الاسكالبنج انا اعمل به فى بعض الاحايين فى معظم الصفقات
التى لا اكون واثق من استمرار الربح فيها فهى طريقة للربح القليل

zasd
11-13-2012, 19:58
الاسكالبينج مربح جدا
ولكن المشكله انه برضه محتاج خبره وتعرف امتى تدخل وامتى تخرج
وكمان لا يصلح العمل به فتره طويله
بالتوفيق

eng_ali
11-13-2012, 20:05
الاسكالبينج طريقة جيدة لاصحاب الحسابات الصغيرة التى تتعامل فى الاساس على عدد نقاط قليل
لكن المشكله انعكاس السعر خطر كبير على المتعاملين بهذة الطريقة

gomana
11-13-2012, 20:08
هو بالفعل كما ذكرت ويحتاج لاستراتيجيات قوية للعمل به وايضا لتركيز عالى وسرعة بديهة للتعامل مع الصفقة ومش كل الاوقات بتكون مناسبة للعمل به غالبا بيكون افضل وقت للعمل به
بالسيولة الهادئة وبالسوق الاسيوى وللازواج ذات السبريد القليل لكن عن نفسى لاافضل التعامل به مطلقا ولا يناسبنى لخطورته العالية ولانى بحب الاهداف المتوسطة المدى وكبيرة نوعا ما

mocha2011
11-13-2012, 20:14
لا انصح به اطلاقا لانو غير مضمون جايز يكسبكك وجايز يخسرك كتييير من حسابك انت ونصيبك من الاخر
خليك في الصغير المضمون احسن ده رايي وكل واحد حر

otakon
11-13-2012, 20:31
الاسكالبينج لا احد يستهزئ فيه فهو اسلوب محترف يستخدمه المتداولين المحترفين بسبب المكسب الكبير
وفيه اكسبيرتات كثيره تتداول بالاسكالبينج انا استخدم الاسكالبينج في بعض الصفقات

a5rzamn
11-13-2012, 20:34
افضل اوقات التداول بالاسكالبنج هو من الساعه الثامنه مساءا الى النانيه صباحا

عندما يكون السوق هاديء...اما باقي الاوقات يكون فيه مخاطره

اميرة
11-13-2012, 20:37
موضوع الاسبكالنج بالنسبة لي كان صعب جدا بس مشاء الله كل اجابات الاعضاء وافية وكافية واستفدت فعلا منها جزاكم الله كل خير

azifek
11-13-2012, 20:43
طريقة جيد للربح السريع و في وقت قصير جدا دون عناء الانتظار لوقت كبيرة
ولكن عيب هذه الطريقة أنها من الممكن أن تتسبب في مرجة الحساب في حالة تحرك الأسعار بشكل قوي في لحظة ما

elking
11-13-2012, 20:47
اهم ااسيات الاسكالبينج اننا ندور على ازواج يكون الاسبريد فيها منخفض جدا
وكمان من اهم الاساسيات هو العمل بالاسكالبينج فى السوق الاسيوى فقط وليس الاوروبى او الامريكى

elking
11-13-2012, 20:48
اهم ااسيات الاسكالبينج اننا ندور على ازواج يكون الاسبريد فيها منخفض جدا
وكمان من اهم الاساسيات هو العمل بالاسكالبينج فى السوق الاسيوى فقط وليس الاوروبى او الامريكى

ibrahiem2012
11-13-2012, 21:02
التجاره بالاسكالبينج خطيره جدا لمن لا يتقتها فممكن ان تضيع الحساب بسهوله
لكنها ايضا من الطرق الاحترافيه في تحقيق الارباح لكن لللمحترفين من التجار الذين يستعملون هذا الاسلوب في المتاجره

sayed taha
11-13-2012, 21:19
اخى الكريم
الاسكالبينج من اكثر الاستراتيجيات المربحة مع من يحترف الاسكالبينج لان من يتاجر بالاسكالبينج يجب ان يتمتع بالهدوء و الصبر مع السرعة و التركيز ووجود رصيد حساب كبير و انا افضل الاعتماد على التحليل الكلاسيكى فى دخول الصفقات بما فيها الاسكالبينج

latraaa
11-13-2012, 21:42
و الله يا إخوتي مشكورين و بارك الله فيكم على ردودكم القيمة، لقد استفدنا كثيرا

daisy
11-13-2012, 22:10
انا بشتغل اسكالبينج برده
هدفى 5 ل10 نقاط فى اليوم
بس طريقتى مختلفه شويه يعنى انا بدخل الصفقات العاديه اللى فى الطبيعى بيكون هدفها من 30 ل50 نقطه بس انا بكتفى ب5 او 10 نقاط بس

ismailrachid
11-13-2012, 22:23
أظن أن هذه الطريقة ستكون مربحة و لكن هي أيضا تتطلب تحليلا فنيا :)
على كل حال سأجربها في حساب تجريبي و نرى هل ستجني أرباحا أم لا
و شكرا على الموضوع

Mustarinho
11-13-2012, 22:25
مش شرط يكون عشرة وعشرين نقطة الاسكالبنج طريق النجاح فى الفوركس بس للى يعرف يحترفه ويستخدمه كويس وفى نفس الوقت من غير ما يخاطر لأن المخاطرة سر فشل الاسكالبنج مع الكل برضو لأن حتى لو فيه نسبة مخاطرة لازم تكون فى المعقول برضو .

mahmoud1
11-13-2012, 22:29
اللى بيشتغل اسكالبينج المفروض يعمل حساب الخسارة قبل الربح لانه فى الغالب اللى بيخش صفقات اسكالبينج بيكون بمخاطرة عالية وممكن يكسب مرة او اتنين ويرجع يخسر صفقة تخسرة كلة الارباح بالنسبة لى انا بفضل انه اشتغل بادارة راس مال وابعد عن المخاطرة لانه لما يكون الحساب صغير من اقل انعكاس ممكن نخسر الحساب بالكامل لذلك بفضل عدم المخاطرة

Mamadof55
11-13-2012, 22:33
فعلا نصيحة جيدة جدا يا اخى لان الكثير منا يخطئ فى استخدام الاسكلبنج و تكون العواقب وخيمة و خاصة بالنسبة للمبتداين

kandyarab
11-13-2012, 22:56
هو شيء مفيد
بس ببعد عنو
لانو غير مربح بالمرة

first4ever
11-13-2012, 23:37
شكرا لك اخي الكريم هي طريقة جيدة للربح القليل براس ما قليل وكبير براس ما اكبر
شكرا لك و ننتضر جديدك

khalid1568
11-14-2012, 00:01
على حسب راس المال لا يمكن لمثل هده الاستراتيجيات ان تنجح ادا كان راس المال صغيرا ويمكن ان تكون خسائرها كبيرة

king
11-14-2012, 00:52
هذا هوا اسلوبى فى التداول افضل المتاجره اسكليبنج ولكن هذا الاسلوب يحتاج الى دقه عاليه جدا فى تحليلك للسوق وقدره عاليه على تحديد اتجاه الترند فى الوقت الحالى ونصيحتى لكل تاجر لا تتاجر اسكليبنج فى وقت بطء الحركه فى السوق وبالاخص اوقات السوق الاسيويه لا تصلح فيها هذا الاسلوب وافضل اوقات التداول بهذا الاسلوب اوقات حركة السوق فى اوقات بورصة لندن طبعا

a7med918
11-14-2012, 01:25
اهلا أخوانى
وهنا الكثير من طرق الاسكالبينج عن طريق الهدجبجزء معين واخذ العمله طالع نازل وخاصه فى الفتره الاسيويه
الله أسأل لكم التوفيق جميعا

one17
11-14-2012, 01:43
انا اعتبر ان الاسكالبينج من اعظم الطرق التي تداولت بها
حيث انه يعتمد على مراقبة السوق لفترة واخد النقاط بسرعة

محمود شبايك
11-14-2012, 01:46
بص هو الارباح التى بتيجى من الاسكالبنج هيا مفيدة بس قليلة
وممكن الخسسائر بتاعته ممكن تغطى الارباح اوذا كان فى اسكالبينج
باكثر من 15 نقطة فان هناك خطورة ارتداد السعر فكده كل شىء
راح والاسكابينج نوع من انواع المتاجرة

adel_k
11-14-2012, 02:11
انا بخاف جدا من هذه الطريقة علشان فعلا خسرت بسببها كثير
لانى ساعات بحس انها ممكن تمشى معايا فى الاتجاه الخطأ و يرجع السعر يقلب
و اخسر اكتر كتير من المكسب اللى حققته علشان كده وقفت استخدام هذه الطريقة

first4ever
11-14-2012, 02:34
لا اعرف بعد ما هو الاسكالبنج وما دوره
انشاء الله سابحت عنه و ان قمت بالتعرف عليه يسرني ان اشارككم الحديت فيه

ANGEL_FROM_SKY
11-14-2012, 14:49
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله

لا احب التداول بهذا الاسلوب اخى الكريم وذلك نظرا للمخاطره الكبيره التى قد اتعرض لها لو تداولت بهذه الطريقه حيث من كلامك لوتات كبيره هذا يعنى اننى لن استعمل اداره مناسبه لراس مالى وانى سادخل الصفقه باكثر من 10 فى المائه

face book
11-15-2012, 07:41
الاسكالبج انا اراه هو اعنف التجاره في السوق الفوركسي الل هو بطبيعه الحال اعنف اسواق العالم يعني الموضوع شبه انتحار اما ان تكبر بسرعه في السوق او تموت بسرعه في السوق انا لا احبذ تلك التجاره لان الموضوع هيكون صعب نتيجه خساره راس مالك بسرعه

محمود شبايك
11-15-2012, 16:35
من اساسيات الاسكابينج ان لو زاد الحد عن 15 نقطة
ممكن تتعرض لخسارة كبيرة وممكن تخسر جزء كبير من
راس مالك وبرده ارباح مفيدة بس لايمكن الاعتماد عليها
كدخل اساسى ليك

محمد اسامه
11-15-2012, 22:31
الاسكالبينج هو استغلال حركات السعر الصغيرة والسريعة للدخول بحجم تداول عالى والخروج فى فترة قصيرة بربح نقاط صغيرة بهدف تحقيق ارباح كبيرة بسرعة وبخطورة عالية
هناك عده انواع من شركات الوساطه فى مسالة الأسكالبنج هناك شركات وساطه لاتقبل السكالبنج وهناك شركات وساطه تقبله ولكن بشروط قاسية وهناك شركات وساطه تقبله بدون شروط
بالنسبة للنوع الأول والثانى فلا اعتبرهم شركات وساطه حقا بل هم صناع سوق من الدرجة الأولى واضمن لك انهم لن يمرروا اوامرك للسوق الحقيقى لماذا؟؟
لانهم يخافون من تجار الأسكالبنج لان هؤلاء التجار خطرون على مصالح هذه الشركات ويمكنهم ان يخسروها الألف فى دقائق لو اتاحت لهم الشركة المتاجرة فى غرف المقاصه لذلك اما يرفضون الأسكالبنج او يقيدوه بشروط بحيث لا يصبح اسكالبنج من الأساس.

بالنسبة للنوع الثالث فهو النوع الذى يقبل الأسكالبنج بدون شروط وبدون قيود وهذا هو النوع الصالح لهذا النوع من المتاجره.

وهناك شركات وساطه توفر حسابات مخصصه للأسكالبنج وهذا من راىى افضل انواع الحسابات لانهم يخصصونه لتجارة الأسكالبنج ويعلمون جيدا انهم لن يسطيعوا ان يجاروهم لذلك مع هذا النوع من الحسابات تمرر الشركة اوامرهم للسوق الحقيقى بدون نقاش ولذلك تكون الرافعة منخفضة واقل ايداع لفتح الحساب يكون عالى ولكن تضمن معهم الشفافية والامان التام والأسبريد المنخفض جدا الذى يصل إلى 0.2 نقطه اثنين من عشره نقطه فقط فما بالك بالدخول تحت وكيل إرجاع عمولة فى هذا النوع من الحسابات!! نعم الأسبريد سيصل إلى صفر احيانا وهذا هو افضل شئ للاسكالبنج.

ibrahiem2012
11-16-2012, 00:10
فعلا كلامك مزبوط فالاسكالبينج من اكثر طرق التداول شهره لكن احذر لانه سلاح زو حدين
ان لما تتقنه ممكن يخسرك حسابك في لمح البصر

stp96
11-16-2012, 16:02
اعتبر ان التداول بطريقة سكالبينج مرهق جدا
لانه بالاساس يتطلب مراقبة حركة السوق لفترة طويلة

jarade
11-23-2012, 19:25
سلام عليكم الااسكاليبنج صفقات قصيرة المدة لاا تطول اكثر من 24 ساعة وبحجم لوت كبيرة والنقاط من 5 الى 20 نقطة لكن الدخول عكس الاتجارة الصحيح للزوج هيبقا نهاية الحساب وهيكون المارجن هوا النتيجة

up97
11-25-2012, 21:37
في الاسكالبينج ليس شرط ان تدخل بلوت كبير
انا اعتمد على الاسكالبينج احيانا لكي اكسر ملل الصفقات الطويلة

asmoune
11-27-2012, 01:07
أساس الإسكالبينج هو عدم الطمع
لأننا نعرف جميعا أن هذه الإستراتيجية تعتمد على أخد نقط قليلة بلوتات كبيرة
5 نقاط إلى 10، لكن في حالات نجد أن الصفقة مستمرة بالربح وتنتظر أن تصل إلى أقصى حد
لكنها سرعان ما ترتد عليك ويضيع الربح ورأس المال

best13
11-27-2012, 15:38
انا اتداول بطريقة اسكالبينج ولا اطمح للمجازفة في اغلب الاحيانا
فانا افتح الصفقات بادارة راس مال جيدة

abdenbi
11-27-2012, 21:03
نعم يا اخي السكالينج هو الدخول في صفقة بهدف
لا يتجاوز ال20 نقطة بلوت كبير نسبيا

Mahmoudzooka
11-27-2012, 23:08
نفسى حد يحطلنا استراتيجية سكالبنج مجربة و مضمونة
انا دوخت على النت و لكن بدون فائدة الاسكالبنج محتاج خبرة فعلا و مقدرة عالية على التركيز و تحصيل الهدف

mahdigy
12-16-2012, 20:31
السلام عليكم اخي الاسكالبنج هو رائع جدا لمن يتقنه فهو يسهل عليك تحقيق اهدافك في وقت قصير و بسرعة و يحقق لك ربح جيد من بعض
النقاط لكنه يحتاج بعض المهارات و يجب ان تحترف السكالبينغ حتى تحقق الارباح

Sama Mohamed
12-16-2012, 20:34
كلامك صح جدا بس بصراحة انا معنديش معلومات كافية عنه ولكن جمعت معلومات كتيرة من ردود الاعضاء بارك الله فيهم فدونى كتير جزاك الله خيرا

saly
12-16-2012, 20:38
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله

انا بشتغل اسكالبينج بس مش بلوتات كبيره يعنى لو هدفى فى اليوم 20 او 30 نقطه على حسب جودة السوق فى اليوم دا
يبقى بقسم الهدف دا على صفقتين او تلاته

birdgull
12-16-2012, 20:44
كلامك مظبوط يا اخي
ولكن حاول انك تعمل دراسة مظبوطه لرأس المال
وكمان تكون متدرب عليها كويس على الديمو علشان ما تخسرش

ezel
12-23-2012, 13:21
صحيح هو الفوركس ممكن تعمل منه ارباح ضخمة في اقل واسرع وقت
انما لازم نعرف ان اللوت يكون كبير واي خسارة تكون جد مدمرة للمتداول

أمير الحياة
12-23-2012, 14:34
طبعاً مع وجود رأس مال كبير
اكيد المخاطرة بتكون عالية
علشان اكده انصح الجدد بعدم المحولة علي الحقيقي قبل التدرب عليها واجادتها علي الديمو

mero12
12-23-2012, 14:40
شكرا يا اخى والله ما كان عندى فكره عن هذها الموضوع " الاسكالبينج"
ونتمنى المزيد من الموضوعات الجديده ان شاء الله ويارب التوفيق الجميع

مروة
12-23-2012, 17:09
الهدف كبير نسبيا لكن بدل ماجعل للصفقة هدف خمسين ولا مية نقطة اجعلها عشرة ولا عشرين بتكون صفقات اضمن كثيرا وطبعا كل واحد ليه طريقته فى التعامل مع الأسكالبنج

ezel
12-24-2012, 14:00
الهدف كبير نسبيا لكن بدل ماجعل للصفقة هدف خمسين ولا مية نقطة اجعلها عشرة ولا عشرين بتكون صفقات اضمن كثيرا وطبعا كل واحد ليه طريقته فى التعامل مع الأسكالبنج

هي فعلا 5 او 10 نقط انما لا تنسى اها بلوت كبير واي خسارة فهي موجعة جدا
بالتالي الاسكلبينج ليس بالامر السهل ولازم ارتكازات جد قوية للاعتماد على مستوياتها

alalfy
12-24-2012, 14:20
السلام عليكم
اخى الكريم الهدف كبير نسبيا لكن بدل ماجعل للصفقة هدف خمسين
ولا مية نقطة اجعلها عشرة ولا عشرين بتكون صفقات اضمن كثيرا
وطبعا كل واحد ليه طريقته فى التعامل مع الأسكالبنج
وشكر الله يعيكم

محمد عويس
12-24-2012, 15:00
وعليكم السلام .. موضوع رائع وجميل وكلامك صح واتفق معاك فى هذا ولكن انا لم اجرب التعامل من خلال الاسكالبنج ولكنى اعرف عنه هذا الذى زكرته انت فى الموضوع وسوف اجربه واعرف اذا كان مفيد فى الفوركس ام لا

shimaa
12-24-2012, 15:04
انا عن نفسى باحب طرقة الاسكالبينج جدا رغم ان ارباحها قليلة ولكنها سريعة يعنى بتتم فى وقت قصير ...وكمان مرة فى مرة بتلاقى نفسك عملت رقم محترم بالطريقة دى .

ayman.shosha
12-24-2012, 15:23

اؤيدك الرأى اخى العزيز
خاصة مع الارصدة الصغيرة
فهى قد تصنع معها طفرة كمية

وتفتح الباب فيما بعد للصفقات الطويلة نسبيا

maged mohamed
12-24-2012, 15:28
بسم الله الرحمن الرحيم
الموضوع دة مهم جدا لانى لسة جديد فى هذا المجال
ولكن مع التواصل ربنا يوفقنا ونتعلم اكتر

maysty
12-24-2012, 15:29
الاسكالبنج من احسن الاشياء اللي انا اشتغلت بيها في الفوركس بصراحة
وانا بفضل طريقة العمل دي ودايما بدخل الصفقات بلوتات كبير بس مش اوي والحمد لله بتجيب ارباح حلوة

Omaryat1
12-24-2012, 15:52
السلام عليكم
فعلا أخي فاستراتيجية السكالبينغ جيدة ربما إن كنت متاجر محترف و لكن إذا خسرت ستكون الخسارة كبيرة جدا

magic777
12-24-2012, 15:55
هي فعلا 5 او 10 نقط انما لا تنسى اها بلوت كبير واي خسارة فهي موجعة جدا
بالتالي الاسكلبينج ليس بالامر السهل ولازم ارتكازات جد قوية للاعتماد على مستوياتها

موضوع الاسكالبنج والمخاطره دي من اخطر طرق المتاجره في الفوركس وغالبا حتى المتاجر المحترف
بيخسر كتير من طرق المخاطره دي ما بالك بالمتاجر متوسط الخبره او المبتدأ

mansourito
12-24-2012, 16:09
سكالينج اخي هو خطف نقاط صغيرة والمتاجرة اليومية بلوتات كبيرة
وهو عكس السوينج لي يعتمد على المتاجرة الطويلة

hanady
12-28-2012, 10:23
الاسكالبينج رائع ولكن هناك مخاطرة كبير على الحساب فقد يتعرض للمرجن
بسبب الدخول بلوت عالى جدا وهذا فيه خطوره كبيره على الحساب لان الدخول الخاطئ سوف يكلفك الكثير

walid1
12-28-2012, 19:33
إن ارباح الاسكالبنج لا تدوم ، لذا انصح بعدم إستخدامها كثيرا
و من الافضل المتاجرة باهداف عالية و شكرا على الموضوع اخي الكريم

safi
12-28-2012, 22:03
السلام عليكم ..... هوطريقة تداول و الدخول فيها بلوتات كبيرة وخطف نقاط صغير " سلخ فروة الراس " وبيستخدمها معظم الجدد في الفوركس لانها لا تحتاج الى فريم طويل ولا تحليل كامل

ياسر
12-28-2012, 22:12
السلام عليكم ورحمة الله
ارى ان ارباح السكالبينج قد تكون مفيدة ولكن لا يمكن الاعتماد عليها لفترة طويلة واضافه على ذلك انهخسائره اكثر من مكاسبه

imaddine1986
12-28-2012, 22:17
طبعا اجمل الاستراتيجيات هي الاسكالينج ويوجد العديد من الاستراتيجيات الشمعة الانعكاسية، الارتدادية ...
لكن اخي شركات الوساطة تحارب هذا النوع من الاستراتيجيات لانه يقضي على السيولة عندها
لذلك فلا انصح بها كثيرا فقط اعمل عليها بعض النقاط في اليوم لانك ممكن ان تطلب الارباح فلا تعطيك الشركة الارباح
بحجة انك خالفة البنود التي وافقت عليها عند فتح حساب والعديد من المتاجرين حصل معاهم هذا الشيء

kami
12-28-2012, 22:21
افضل النوع من هذا المتاجره فهي مربح كدة بقى هتكون صفقة عادية

nori
12-29-2012, 02:47

Hamdy Elhossiny
12-30-2012, 19:11
فعلا اخى انت كلامك صحيح جدا وده تعريفه الاساسى
ولكن هذا النوع من الصفقات خطير جدا ولا احبزه

ahmed lamour
12-30-2012, 19:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بس يا اخى العزيز الموضوع ده خطورته كبيره جدا وانت كلامك صح

malihashahid
12-30-2012, 19:30
تمام اخى الكريم
بس الفكره على اى اساسا بقى هدخل اخد النقط دى
يعنى اشترى امته وابيع امته
هى ده الفكره

chabbi
01-10-2013, 02:45
يجب ان يكون للاسكالبينج اساسيات وقواعد صارمة لان الاسكالبينج من اكتر طرق الفوركس ربحا وفى نفس الوقت من اكثرها خطورة
ويجب ان ننظم العمل على الاسكالبينج بشكل جيد جدا

medo144
01-10-2013, 03:03
الاسكالبنج من اخطر انواع المتاجره ويحتاج الى خبره كبيره وقدره فى التعامل مع تغيرات السوق وانا لا انصح المبتدئين به

harimeche
01-10-2013, 03:09
السلام عليكم ورحمة الله
أولا بــــارك الله فيك اخونــــــــا
على الموضوعـــــ لني أنـــا شخصيـــا وأنــــا لا زلت في الديمو لا
أعتمد على هده الخاضية وأعتمد كتير على النقاط الكبير وإن كانت كانت متوسطة
المدى وتحياتي لك أخي

pirlo
01-10-2013, 11:06
الكلام كله مظبوط عن الاسكالبينج ولكن انا الان اعتمد علي الاهداف القصيره ان شاء الله في المستقبل القريب اعتمد علي هذا النوع من المتاجره واعتقد انه امن الي حد ما من اي نوع اخر

star forex
01-11-2013, 15:51
اشكرك اخى على طرح الموضوع وانا مبتدئ فى هذا المجال واستفدت بشكل
جيد من موضوعك وردود الأخوه الأعضاء تحياتى للجميع

أمين هـ
01-11-2013, 15:55
يرجى الإنتباه على المتاجرة بالأسكالبنج
فقد يصفر حسابك
يجب أن تتدرب عليه لفترة لا تقل عن أسبوعين في حساب ديمو
تحيااااتي

egypt2013
01-12-2013, 14:22
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته ، انا معك أخى الكريم ان الاسكالينج يمكن للشخص تحقيق ربح صغير من وراءها فى عدد صفقات كثير فيحصل على ربح كبيرفى النهايه الا ان هذه الطريقه تحتاج الى خبره كبيره و ان يحترفها الشخص حتى لا يتعرض الى الخسائر الكبيره التى ستقابله عند تنفيذها لذلك فانا ارى تجنب الاسكالينج افضل من تعلمها و الله الموفق

star
01-12-2013, 14:36
الاسكالبينج هو اننا ندخل بلوت كبير وعالى وبمخاطرة عالية فى مقابل نقاط قليل قد تكون خمس نقاط فقط
ولكن يجب ان تكون فى الفترة الاسيوية

ahamed ali
01-12-2013, 14:37
مش شرط يكون عشرة وعشرين نقطة الاسكالبنج طريق النجاح
فى الفوركس بس للى يعرف يحترفه ويستخدمه كويس
وفى نفس الوقت من غير ما يخاطر لأن المخاطرة سر فشل الاسكالبنج

deya2005
01-12-2013, 15:20
هو بمجرد انك تدخل بلوت كبير تستني مكسب من 2 الى 5 نقاط
وتتطلع من السوق افضل من الاهداف الكبيره

ahamed ali
01-12-2013, 15:21
الاسكالبينج صعب جدا وعايز متاجر ناصح وذكى وصبر وعدم تسرع لانك
بتدخل مع تحركات صغيره وممكن تكون تصحيح مش ترند لذلك قد تجد
من يتاجرون بالاسكالبينج يعانون من الخساره العائمه وينتظرون الربح لفتره كبيره

FCBXL
01-12-2013, 15:54
المشكل اخي في السكالينج انه يحتاج الى راس مال كبير وكمان مخاطرة عالية وعالية جدااا
احسن شيئ عندي هو سوينج

forexever
01-12-2013, 16:06
السلام عليكم انا كمبتدئ جديد فى هذا العالم بدات تجارتى بالاسكالبنج و اعتقد انه جيد و لكن يحتاج الى استراتيجيات جيده ايضا

mohamed sayed
01-12-2013, 16:13
اذا لم يعرف المتداول كيف يقوم بتجنب الخسارة ويعلم تماما ما يفعله فى السوق

فسيعد عندئذ الاسكالبينج وحش يعمل ضدك

princeua
01-12-2013, 16:15
شكرا لك اخي الكريم على هذا الموضوع الرئع بصراحة كثير مفيد وانا اوفقك على كذر ما ذكرتة في تجارة السكالينج لاكن اخي الكريم عليك ان تدرس الشموع اليابانية ايضا وتدرجها على تجارة السكالينج وشوف النتائج التي سوف تظهر لك

ezel
01-12-2013, 16:49
الاسكالبينج هو اننا ندخل بلوت كبير وعالى وبمخاطرة عالية فى مقابل نقاط قليل قد تكون خمس نقاط فقط
ولكن يجب ان تكون فى الفترة الاسيوية

الف شكر اخي على التعريف المختصر والمفيد للسلوب الاسكلبينج
انا اظن انه فعلا خطير ويحتاج الى احتراف كبير لمجال الفوركس

Ahmed H
01-12-2013, 16:57
الاكسالينج يحتاج الى عمق اكثر واخاف من هذة المعاملة
مع انها الربح منها يكون كثير ولكن قد يكون بها خسارة كبيرة

medo1
01-12-2013, 17:02
احب ان اصلح معلومة
بعد اذنك
الاسكبلنج هو الدخول بلوت كبير الحجم وليس العدد
يعني ممكن تدخل النقطة بدولار او بخمسة او بعشرة
والدخول والخروج بيكون سريع عندما يتحقق الهدف

nader halfa
01-12-2013, 17:09
فن جميل جدا ولكن لا انصح به المبتدئين وحتى المحترفين المتهورين

chabbi
01-13-2013, 22:58
المتاجرة عن طريق الاسكالبينج مربحة جدا لاكنها تحتاج الى راس مال كبير على الاقل 1000 دولار حتى تتمكن من فتح صفقات بعقود كبيرة
وتكون في مأمن عن انعكاس السعر

sabel
01-13-2013, 23:01
انا بصراحة بفضل طريقة اسكالبينج
لاني برتاح عليها اكثر

safiforex
01-13-2013, 23:02
المتاجرة عن طريق الاسكالبينج مربحة جدا لاكنها تحتاج الى راس مال كبير على الاقل 1000 دولار حتى تتمكن من فتح صفقات بعقود كبيرة
وتكون في مأمن عن انعكاس السعر

السكالبينجح ان كان و لابد من راس مال كبير فانه يجب ان يكون اكبر من 1000 دولار لكي كيون التدجاول به جيدا
و طبعا ان السكالبينج ليس بذلك الطريقة السهلة للكل فهو يحتاج الى احتراف ذكاءي في الفوركس

yassoo011
01-13-2013, 23:18
من التار من ييحترف الاسكايلنج ويربح
منه ولا يتاجر الا عليه ولكني لا اجيد ذلك حتى الان

nader halfa
01-13-2013, 23:48
السكالبينجح ان كان و لابد من راس مال كبير فانه يجب ان يكون اكبر من 1000 دولار لكي كيون التدجاول به جيدا
و طبعا ان السكالبينج ليس بذلك الطريقة السهلة للكل فهو يحتاج الى احتراف ذكاءي في الفوركس

ي غالي اتفق معك في كل شي بس مش شرط حسابك يكون كبير انا اشتغلت اسكالب وحسابي 100 دولار بس برافعةكبيرة واستوب لوز صغيييييييييير

color
01-14-2013, 13:28
فعلا مميزات الاسكالبينج هو السرعة وعدم انتضار الهدف طويلا
لذا كل من يريد ان يعمل بهذه الطريقة يجب ان يتدرب عليها جيدا

birdgull1
01-14-2013, 15:00
هو نوع من انواع المتاجرة وخطف نقاط صغيرة
ومن الافضل يا اخي انك تبتعد عن استعمال الفترة الاسيوية

أمين هـ
01-14-2013, 15:02
أهلا أخي,
في الأسكالبنج يتم الدخول بلوطات كبيرة و الهدف من 5 إلى 15 نقطة
تحيااااتي

FiFi
01-14-2013, 15:41
♠♠☺السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♠♠☺

اهلا انا عن نفسي ما افضل الاسكالبينج الا لما يكون الشارت بطيء في الحركه
كذا لازم السكالبينج عشان تخط الارباح

salma saad
01-15-2013, 20:25
السلام عليكم ارباح السكالبينج مفيدة ولكن لا يمكن الاعتماد عليها لفترة طويلة لان بها مخاطرة كبيرة وقد تتعدى خسائرها الارباح التى تحققها

forex2013
01-19-2013, 19:58
نعم أخي حتى الاسكالبينج يحتاج معرفة حركة السووق قبل الدخول في اي صفقات
يمكن تدخل و السوق يرتد بنسبة كبيره و ترووح جميع الصفقات
و يتمرجن حسابك
لدلك أي خطوه في الفوركس مهما كانت تحتاج الى تحليل

كريم سليمان
01-19-2013, 20:00
الأسكالبنج كثير ما نسمع عنه انه اقوى واصعب اساليب المتاجرة بالفوركس كثيرا ما نسمع من يقول إذا اتقنت الأسكالبنج
سوف تجد بغيتك بالفوركس كثيرا ما نسمع الأسكالبنج وحش الفوركس وهو ما يجعل الفوركس يخضع لك

bhaiali
01-19-2013, 20:12
بفضل صفقات الأسكالبنج انها تكون بنفسة آليات دخول الصفقات ذات الهداف كبيرة نسبيا لكن بدل ماجعل للصفقة هدف خمسين ولا مية نقطة اجعلها عشرة ولا عشرين بتكون صفقات اضمن كثيرا وطبعا كل واحد ليه طريقته

MAGDY
01-19-2013, 20:21
شكراً يا أستاذنا الفاضل
لتوضيح هذى الأساسيات الهامة
ودائماً .. ننتظر منك المزيد والمفيد للأعضاء
تحيااااااااااااتى

SiSi
01-19-2013, 20:24
اهلا اخير عرفت ايش عني الاسكالبينج شكرا لك على كل حال

ahmedsalah
01-19-2013, 20:24
السلام عليكم
نعم هذه هي طريقتي في الربح لكن راس مالي
صغير وانا مبتداء

Yaser
01-19-2013, 20:54
نرى مواضيع عديده تتحدث عن استراتيجيات الأسكالبنج المختلفة وهيه استراتيجيات رائعة ولكن يفشل الكثير فى الأسكالبنج ويقولون انه مدمر للحسابات انه اكثر خطورة من ربحه وانه مجرد لعبة قمار ان الكثير فشل فيه ولكن اتعرف لماذا يفشل الكثير بة

prince of dark
01-20-2013, 00:50
فعلا اخى الكريم هذه هى طريقه الاسكالبينج وبجد اتمنى لك التوفيق اخى الكريم