PDA

View Full Version : مصر تخطط لطرح سندات دولية

tomeo23
11-30-2016, 21:18
نقلت وكالة أنباء الشرق الأوسط المصرية عن وزير المالية المصري عمرو الجارحي قوله يوم الاثنين إن مصر تعتزم طرح سندات دولية تتراوح قيمتها بين 2.5 مليار و3 مليارات دولار خلال النصف الأول من يناير كانون الثاني المقبل وطرح شريحة ثانية بنفس القيمة في النصف الثاني من 2017.

وكانت مصر تعتزم بدء جولة ترويج للسندات الدولية في نوفمبر تشرين الثاني ولكنها قالت في وقت لاحق إنها قد تؤجله عدة أسابيع بسبب اضطرابات السوق.

وفي الثالث من نوفمبر شترين الثاني تخلى البنك المركزي عن تحديد سعر الجنيه المصري عند 8.8 جنيه مقابل دولار الأمريكي ورفع أسعار الفائدة بواقع ثلاث نقاط مئوية في خطوة تهدف لجذب المستثمرين الأجانب الذين ابتعدوا بعد انتفاضة 2011 وتحفيز تدفقات العملة الصعبة.

وقفزت العائدات على سندات الخزانة المصرية في المزادات التي أعقبت تحرير سعر صرف الجنيه ورفع أسعار الفائدة ولكنها انخفضت فيما بعد مع زيادة الطلب على أدوات الدين الحكومية.

ونقلت الوكالة عن الجارحي قوله في مؤتمر مالي في القاهرة إن الاستثمارات الأجنبية في أذون وسندات الخزانة المصرية بلغت نحو 500 مليون دولار في الاسبوعين التاليين لتحرير سعر الصرف.

Yahia Shahen
11-30-2016, 21:54
السلام عليكم
شكرا لك ااخي الكريم علي هذا الموضوع

وبالتوفيق دائما انشاء الله

mohamedsonbol
12-02-2016, 09:04
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
تحياتى لك و لاعضاء المنتدى الكرام
شكرا لنشر الموضوع و اتمنى الاستفادة للجميع
تقبل مروري

Mahmoud Gaber Mohamed
12-03-2016, 19:14
تحياتى لك اخى الكريم على هذا الموضوع هى خطوة جريئة من عمرو الجارحى لانى عملية اصدار السندات دى بردة مش عملية سهلة و مش عملية اى وزير يقدر يمشيها لانى ليها مخاطر كبيرة و كتيرة جدا على الجانبين الجانب الدولى و الجانب المحلى فالموضوع خطير و يجب الاهتمام به و انا شايف انى دى فرصة لتحسين الاقتصاد المصرى و ممكن تساهم انها تقلل عجز الموازنة و شدة الاعباء على مصر حكومة و شعبا لانى الكل هيستفيد من السندات دى و هتبقى خير استثمار للاجيال القادمة

Asmaa Mamdoh
12-04-2016, 06:52
انا معاك فى طرحك للمووع ده انه كان لازم حقيقى خبر زى ده يبقى موجود عشااان يوفرلنا الفرصة و يوفر الفرصة لاى حد انوا يعرف يتابع يشوف مصر ماشية ازاى و نقدر كمان اننا نتابع اول باول ايه هى خطة الحكومة المصرية انا شايفة انى خبر السندات ده مفيد جدا لاقتصاد اى دولة و لاقتصاد دولة زى مصر فهو هيعمل حركة و انتعاش فى الاقتصاد المصرى بدرجة كبيرة جدا اينعم انا مش اقتصادية عشااان احكم بردة ولكن بحكم انى دارسة اقتصاد ولكنى شايفة انى قرار محترم و السيرة الذاتية لعمرو الجارحى تحترم جدا لانه رجل المهام الصعبة فى الفترة الاخيرة فى الحكومة المصريىة و شال كتير جدا من المهام فى الفترة الاخيرة