PDA

View Full Version : الذهب ينخفض ويتجه لتسجيل رابع خسارة أسبوعية

Mahmoud Gaber Mohamed
12-02-2016, 19:00
تواترت الانباء عن انخفاض الذهب ليسجل رابع خسارة اسبوعية
وهذا تم قبل صدور بيانات الوظائف الأميركية التي من المتوقع أن تعزز الثقة في أكبر اقتصاد في العالم وتزيد مبررات مجلس الاحتياطي الاتحادي (البنك المركزي الأميركي) لرفع أسعار الفائدة بعد بيانات قوية لنشاط المصانع أمس.
والذهب شديد التأثر برفع أسعار الفائدة الذي يجعل المعدن الأصفر غير المدر لعائد أقل جاذبية في حين يعزز الدولار المقوم به المعدن.
وبحلول الساعة 11:38 بتوقيت غرينتش انخفض الذهب 0.1 بالمئة في المعاملات الفورية إلى 1169.66 دولار للأوقية (الأونصة). وسجل المعدن الأصفر أدنى مستوياته منذ الخامس من فبراير عند 1160.38 دولار للأوقية في الجلسة السابقة ويتجه لتسجيل خسارة للأسبوع الرابع على التوالي.
وزاد الذهب في العقود الأميركية الآجلة 0.2 بالمئة إلى 1171.60 دولار للأوقية.
وانخفض مؤشر الدولار الذي يقيس أداء العملة الأميركية مقابل سلة من العملات الرئيسية بنحو 0.1 بالمئة.

Mohamed Khateeb
12-02-2016, 22:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا اخي الكريم علي هذا الموضوع انا مبتدا في هذا المجال واتمني الكثير من الشروحات للمبتدئين
لكي تفيدنا وناخذ الخبرة الكافية للتداول في سوق الفوركس ..

---------- Post added at 09:54 PM ---------- Previous post was at 09:50 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا اخي الكريم علي هذا الموضوع انا مبتدا في هذا المجال واتمني الكثير من الشروحات للمبتدئين
لكي تفيدنا وناخذ الخبرة الكافية للتداول في سوق الفوركس ..

mohamedsonbol
12-03-2016, 05:27
موضوعك جميل اخي الكريم
جزاكم الله خيرا انت واعضاء منتدي فوركس العرب على هذه المشاركات الرائع
وانا عن نفسى استفدت كتير منها
وخاصة انى لسه مبتدا وارجو ان تمدونا بالمزيد وشكرا لكم مره اخري
وجزاكم الله الف خير

Asmaa Mamdoh
12-04-2016, 07:56
زى مانتااا قولت انى الذهب شديد التاثر بالفائدة و هو يعتبر حاجة كدة بتتاثر جدا و نوع من الاقتصاديات الى ممكن تتاثر باى حاجة فى ثانية فعشااان كدة لازم نوجه اهتمامتنا المرحلة الجاية لعنصر الدهب عامة و نفهم انى اى حاجة هتحصل فى امريكا بتسمع فى الاقتصاد العالمى كله و باكملة مفيش حد مبيتأثرش و اسعار الدهب كل يوم فى شان مختلف وانا شايف انى امريكا عامة مش هتعدى الموضوع بالساهل لازم تدخل المرحلة الجاية و تبدأ تظبط شوية فى الاساليب