PDA

View Full Version : الليرة التركية فى مواجهة الانقلاب

Mahmoud Gaber Mohamed
12-02-2016, 19:26
لا شك ان الانقلاب الذى حدث فى تركيا فى الاونة الاخيرة قد اثر فعليا على سوق العملات فى تركيا بشكل كبير جدا وفى ظل الصراعات التى تحدث تعرضت
الليرة التركية لضربة موجعة يوم الخميس الماضى بتاريخ الثانى من ديسمبر فقد تتراجعت بنسبة 1.75 % الى ادنى مستوى لها
ومعنى الكلام ده انى الليرة مقابل الدولار اصبحت الليرة الواحد = 3.05 دولار فده بيعمل تشأؤم فى المناخ الاقتصادى التركى بسبب تداعيات الانقلاب
وتركيا سوف تقوم باجراءات عديدة للحفاظ على الانفاس الاخيرة لليرة وهو انها سيقوم البنك المركزى برفع الفائدة للمرة الاولى منذ عامين متحديين كل الظروف الاقتصادية من اجل الحفاظ على سيسة النقد لدعم النمو
ولاشك انها ستتأثر فى الفترة القادمة كثيرا بسبب الاضطرابات و المشاكل فى تركيا

Fadi Malak
12-02-2016, 19:32
اخي الكريم اي انقلاب هذا هذا الموضوع قدين جداً علي ما اعتقد واتمني منك البحث مره اخري في هذا الموضوع لانه لم ينجح هذا الانقلاب وكان الانقلاب منذ حوالي ثلاثه اشهر فهل ما ذال له تأير حتي الان؟

Mahmoud Gaber Mohamed
12-02-2016, 19:56
استأذ فادى اشكرك انك اهتميت و دخلت علقت على الموضوع
الخبر صحيح و الليرة التركية نزلت الى ادنى مستوياتها الامس و اليوم بسبب تصريحات الرئيس التركى رجب طيب اردوغان الى قال فيها و طلب من الناس تحول العملات الاجنبية الى معاها الى ليرة او دهب و قال لهم انوا هيبدا يفتح السوق للمستثمرين انهم يثتثمروا باسعار فائدة قليلة
و الكلام ده كان فى كلمه القاها فى مجمع لعرض السيارات الاوربية فى الافتتاح و كان النهاردة
و اشكرك مرة اخرى على اهتمامك

---------- Post added at 06:56 PM ---------- Previous post was at 06:48 PM ----------

وايضا فى جزئية هل للانقلاب تاثير ليومنا هذا
عشااان ابقى رديت على مشاركتك كلها
طبعا اخى الكريم الانقلاب له تاثير و انت اعلم منى انى بسبب ثورات الربيع العربى كل البلاد العربية تاثرت فى المجال الاقتصادى بالرغم انى مر اكثر من 5 سنوات على الثورات و لكن الى الان هناك تاثير واضح على اقتصاد الدول العربية
اكبر مثل على الكلام ده هو انى لو حصل بس عندك مثلا فى مكان شغللك اعتصام ولا اضراب للعاملين عايز اقوللك انوا هيأثر على الشركة فى المستقبل القريب و البعيد كمان
الاقتصاد هو مجال سريع التاثر عن اى مجال اخر بنتكلم عنه اقل خبر او اشاعة ممكن تحصل ممكن تغير و تقلب موازين اقتصادية

Masterabdo
12-02-2016, 23:36
نعم اخي الكريم اي انقلاب يؤثر علي العملة حتي ولو كان الانقلاب فشل ولاكن اثر بشكل كبير علي العملة التركية فا هذا طبيعي في سوق البورصة ولاكن اعتقد ان الليرة التركية
سوف تعود بقوة فا لها تاثير كبير علي السوق تقبل مروري وشكرا لك اخي الكريم

mohamedsonbol
12-03-2016, 05:30
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
تحياتى لك و لاعضاء المنتدى الكرام
شكرا لنشر الموضوع و اتمنى الاستفادة للجميع
تقبل مروري

Asmaa Mamdoh
12-04-2016, 07:26
بالرغم انى معنديش وقت كتير وانى لما دخلت المنتدى حسيت انى مش هستفاد و المشاركة هتبقى من طرف واحد بس ولكنى استفدت كتير جدا من المواضيع المختلفة و الطرح المختلف للافكار و مناقشة الاقتصاد عامة هو شى يدخل السرور للقلب وخلينى ادخل فى ردى على الكلام ده هو انى عشااان واحدة سافرت تركيا اكتر من مرة و شفت تركيا البلد بقى مش زى ما الاخبار بتقول و خلاص و عارفة قد ايه الدولة دى ممكن تواجه اى عوائق و اى انقلابات و اى حاجة ممكن تقف قدامها و الليرة التركية باذن الله هترجع تانى و هتصعد و الاقتصاد هيقوم اقوى من الاول و زى ما قولت هيبقى لينا مناقشة فى كذا موضوع هنا و نشوف اراء بعض بردة