PDA

View Full Version : توقعات صندوق النقد الدولى للسعودية

Mahmoud Gaber Mohamed
12-03-2016, 17:11
فى الاوقات الاخيرة ظهر خبر انى بندك النقد الدولى بيتوقع انى السعودية عجز الموزانة بتاعها هيرجع ل 13 % مقابل 16 % فى سنة 2014 ونقلت الوكالة الاقتصادية قول تيم كالين رئيس البعثة للصندوق النقد الى السعودية و من المرجح ان يتراجع يرى المسئولين فى صندوق النقد انى قرار السعودية بسدااد المتاخرات المستحقة للمقاولين سيؤدى الى ارتفاع الانفاق و توقع ايضا انى السعودية هتحقق عائداات نفطية عالية فى 2017 و ده بردة هيساهم فى خفض عجز الموازنة ل 9.5 % من اجمالى العجز
و السعودية بقالها فترة بتعانى من تراجع العائدات بشكل حاد نتيجة تهاوى اسعار النفط بنسبة 60 % منذ عام 2014

Omar Kamal
12-03-2016, 17:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا الان لآ امتلك معلومات عن هذا الموضوع لكنى سوف ابحث عنه واعطي أفضل المعلومات أتمنى لك التوفيق دائما

Fadi Malak
12-03-2016, 17:25
للاسف الشديد لا يوجد مصدر موثوق لهذا الموضوع ولكن ساحاول اعطائك معلومات اكثر دقه عن هذا الموضوع وان كان معك اخي العزيز مصدر موثق
يتعلق بهذا الموضوع فاتمني مشاركتك بهذا المصدر معنا وشكراً وبالتوفيق للجميع

Islam Saad
12-03-2016, 17:25
بسم الله الرحمن الرحيم شكرا اخي علي هذه المعلومه المهمه وشكرا علي تعبك واعتقد ان العجز الذي حدث في 2014 ثم يتم تقليله بسبب عائداات نفطية فى 2017 ونتمني لهم كل الخير ان شاء الله

Asmaa Mamdoh
12-04-2016, 07:02
السعودية تدخل فى نفق مظلم بالنسبالى ده اسوؤء خبر سمعته لحد دلوقتى لانى السعودية مش هقول دولة اقتصادية كبيرة و لكنها دولة اقتصادية تحترم جدا جدا كمان الدولة كانت لوحدها قايمة على دعائم مركزية كتيرة جدا و كانت يعتبر بنقول انها قليل اوى لما نلاقى السعودية تبدا تقترض من برة اى اموال لمواجه احتياجتها او لسد الاحتياجات الاولية فانى السعودية تقترض ده موضوع مش عادى و موضوع مش هيمر مرور الكرام كدة على السعودية و كمان هياثر على اقتصادها كله و مينفعش ننسى انى السعودية انتاجها فى البترول قل و و انخفض جدا و ده هياثر بردة كل حاجة بتحصل ولو حتى كانت بسيطة ممكن اثر على الاقتصاد السعودى فى المرحلة القادمة