PDA

View Full Version : كيف افتح صفقة واربح بها

Pages : [1] 2 3 4

xilie
07-29-2012, 05:51
سلام عليكم ورحمة اله تعالى وبركاته
اخواني في
بتمنى منكم المساعدة والافادة

كيف افتح صفقة في انيستا واربح فيها

ارجو منكم الشرح بالصور او اي شي
بكووون شاكر والله
بتمنى تفيدوني وتتفيدو غيري
والسلام عليكم

HARRY POTTEER
07-29-2012, 05:53
موضوع ممتاز استفدنا كتيرا
ان شاء الله يفيدك الاعضاء
الله يبارك فيك

xilie
07-29-2012, 05:54
الله يسمع منك يارب بتمنى كل الخير

elzeel
07-29-2012, 05:55
الاول لازم يكون معاك حساب فى انستا وبتدخل حسابك وبتقوم بفتح
الصفقه التى تريد وان شاء الله يكون الربح من نصيبك

xilie
07-29-2012, 05:56
شكرا اخي بس كيف افتح هي الصفقة وابدا الربح ان شاء الله

apolo
07-29-2012, 05:57
يا أخي امامك دروس يجب عليك تعلمها ومصطلحات خاصة بالفوركس يجب عليك اتقانها

ليس في يوم واحد تستطيع فتح صفقة رابحة في الفوركس

تفضل من هذا القسم وابدأ تعليمك

http://forex-masr.com/forumdisplay.php?36-Forex-Beginners

i5land_man
07-29-2012, 05:58
يا اخي اقري وتصفح موضوعات التعليمية الموجودة بالمنتدي وانصحك انك تشوف اي موضوع يشرح لكل كيف تستخدم ادوات منصة التداول
وانصحك ايضا انت تقرء عن اساسيات الفوركس لانه واضح انت معندكش اي معلومات عن طبيعة نشاط الفوركس

xilie
07-29-2012, 05:59
شكرا اخي apolo
تسلم على الرد بتمنى استفيد شكرا مرة اخرى

zahran
07-29-2012, 05:59
بصى يا غالى . شكلك لسه مبتدا وجديد فى موضوع الفوركس
وجديد برضه فى المنتدى
اولا يا معلم . لو فعلا عايز تبقى ناجح فى الفوركس وتكسب منه فلوس كتير لازم تطبق اللى هقولك عليه دلوقتى
اولا . لازم تتعلم كويس جدا التحليل الفنى والاساسى والمؤشرات وعدد كافى من الاستراتيجيات
تقعد تتعلم فتره لا تقل عن سته اشهر وانت برضه بتشتغل على الديمو طول الفتره دى تمام
ومنها يا باشا تبقى بتشتغل هنا فى البوستات وحاول تعمل اكبر كميه من البوستات عشان تعمل راس مال حلو فى الست شهور اللى هتكون بتتعلم فيهم دول
ممن تعمل 2000 دولار راس مال من كتابه البوستات فى السته اشهر دول
لو اتعلمت كويس يا معلم باذن الله ومعاك المبلغ دا يبقى ممكن ان شاء الله تدخل فى الشهر مش اقل من 500 دولار ودا مبلغ كويس جدا

xilie
07-29-2012, 06:03
يا اخي اقري وتصفح موضوعات التعليمية الموجودة بالمنتدي وانصحك انك تشوف اي موضوع يشرح لكل كيف تستخدم ادوات منصة التداول
وانصحك ايضا انت تقرء عن اساسيات الفوركس لانه واضح انت معندكش اي معلومات عن طبيعة نشاط الفوركس

شكرا اخووي على الرد تسلم

---------- Post added at 04:02 AM ---------- Previous post was at 04:00 AM ----------

وجديد برضه فى المنتدى
اولا يا معلم . لو فعلا عايز تبقى ناجح فى الفوركس وتكسب منه فلوس كتير لازم تطبق اللى هقولك عليه دلوقتى
اولا . لازم تتعلم كويس جدا التحليل الفنى والاساسى والمؤشرات وعدد كافى من الاستراتيجيات
تقعد تتعلم فتره لا تقل عن سته اشهر وانت برضه بتشتغل على الديمو طول الفتره دى تمام
ومنها يا باشا تبقى بتشتغل هنا فى البوستات وحاول تعمل اكبر كميه من البوستات عشان تعمل راس مال حلو فى الست شهور اللى هتكون بتتعلم فيهم دول
لو اتعلمت كويس يا معلم باذن الله ومعاك المبلغ دا يبقى ممكن ان شاء الله تدخل فى الشهر مش اقل من 500 دولار ودا مبلغ كويس جدا

واااو شكرا يا جميل على الرد والافادة دي جاري العمل لنصيحتك تسلم

---------- Post added at 04:03 AM ---------- Previous post was at 04:02 AM ----------

السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته.
صراحتا في نظري انا اظن ان فتح سفقه امر سهل لكن ربحها صعب بعض الشيء
فهدا يتوقف على الاستراتيجيه التي ستقوم بها انت و ليس شيء آحر غيرها

نتعلم مع الوقت اخي وكل شي بوقتو حلو ان شاء الله

xilie
07-29-2012, 06:17
طبعا الأعضاء افادوني بشئ كويس
وانا ان شاء الله لمن افتح صفقة راح ادخل ببعض الدولارات
لكن استفساري كم ادنى مبلغ ادخل في صفقة ؟

ان شاء الله الكل يربح وتنعمل صفقات ان شاء الله
والكمال لله

Tips™
07-29-2012, 06:24
وجديد برضه فى المنتدى
معلومات بس الله ما شاء الله غايه فى الجمال و الروعه
اللهم ما اجعله فى ميزان حسناتك يا رب

nrgslawi
07-29-2012, 08:14
اخي اظن انت مبتدا المرجوا ان تتابع بعض الدورات التعليمية الفيديو التي توجد في القسم التعليمي

xilie
07-29-2012, 08:48
شكرا اخووان بتمنى اصير محترف
تسلمو جميعا

KOGI
07-29-2012, 11:23
الموضوع مش بالسهولة ده يا اخى الكريم انت لازم تفهم يعنى ايه فوركس الاول
يعنى تنزل كتب وتقراها وتشوف فديوهات كتير وبعديت تشتغل على حساب ديمو شهرين تلاته
لكن الموضوع ميتشرحش فى جمله

derfcase
07-29-2012, 11:28
لا يوجد شيء في الفوركس اخي الكريم
xilie
اسمه صفقة رابحة او افتح صفقة و اربح فورا - لانه اذا كان الامر كذلك لما تعرض احد الي الخسارة
و انما هناك تعلم مستمر و اكتساب خبرات و تداول اكثر و تحقيق ارباح و خسائر - الي ان تكتسب مهارة القدرة علي جعل صفقاتك الرابحة اكثر من الخاسرة

Tips™
07-29-2012, 11:50
تبع الافكار ال الواحد اكتسابها بس احسن حاجه تروح القسم التعليمى التابع للمنتدى
ولو معرفتش حاجه اهو اعمل موضوع و هتلاقى كولوا معاك زى ما حضرتك شايف

mohamed yossef
07-29-2012, 12:42
اخى الكريم اذا كنات تبحث عن المكسب السهل فبذلك لن تحققه ولن تكسب شىء

نصيحة اقرا اولا كتاب التحليل الفنى للاسواق المالية لجون ميرفى فهو مفيد جدااا فى تعليم التحليل الكلاسيكى

---------- Post added at 09:42 AM ---------- Previous post was at 09:21 AM ----------

اود ان انصحك اخى بالتعلم اولا فمن الممكن ان تخسر اى حساب تقوم بفتحه

المهم هو كيف تحافظ على الحساب من الضياع فى السوق فان ذلك هو المهم

الن تتعلم كيف تحافظ على حسابك فى السوق

elking
07-29-2012, 12:57
لازم تتعلم فوركس الاول يا اخى وتاخد كورس وتطور من نفسك فى الفوركس عن طريق المنتديات وقراءة الكتب

Aker001
07-29-2012, 13:00
لو تعمل 2000 دولار راس مال من كتابة الردود فى السته اشهر دول
لو اتعلمت كويس ومعاك المبلغ دا يبقى ممكن ان شاء الله تدخل فى الشهر مش اقل من 500 دولار
كما قال الاخ بالتوفيق

elssayed
07-29-2012, 13:15
ياغالي مفيش صفقات مضمونة لازم تتعلم كويس الاول وتحط خطة معينة تشتغل عليها
والمهم ان اجمالي مكسبك في الشهر يكون اكتر من خسارتك وربنا يوفقك ياغالي ان شاء الله

deadlyfox
07-29-2012, 13:58

كما ذكر اخى الكريم لازم تتعرف على السوق ومصطلحاته
وتتعلم اذاى تتاجر على الحساب الحقيقى مافيش حاجه اسمها اخش واكسب
لازم تدرس السوق كويس وتعرف استراتيجياات

sky44
07-29-2012, 14:00
السلام عليكم . مرحبا بك اخي في عالم الفوركس . توجه اخي الى القسم الخاص بالمبتدئين سوف تجد هناك مواضيع سوف تساعدك في سؤالك . بالتوفيق

Mohamed90
07-29-2012, 15:01
اخواني في

بكووون شاكر والله
والسلام عليكم

السلام عليكم اخي ليس الامر بتلك البساطة للتعلم كيفية فتح صفقات بيع او شراء استعن بالقسم التعلمي او فيديوهات الشرح
اما بخصوص الربح الصفقة فذاك يعتمد على الاستراتيجية التي تتبعها و يمكنك الاستفادة من الاستراتيجيات الموجودة قي المنتدى

alaoui11
07-29-2012, 15:07
اولا يجب يكون عندك راسمال محترم و تدخل تفتح اي صفقة يا عزيزي
الامر ليس بالصعب جدا بل سهل جدا لكن حداري

kimokonolove
07-29-2012, 15:08
اخواني في

بكووون شاكر والله
والسلام عليكم

ادخل على الأقسام التعليمية ويوجد كتب
حمل واعرف وافهم ثم جرب وتداول على الديمو
فكلنا فى البداية تعلمنا فليس هناك من اتولد وفاهم

realyone
07-29-2012, 15:09
ياأخي طريق الربح في سوق الفوركس يبدأ بالتدريب على حساب الديمو ولاتستعجل وتتداول بحساب حقيقي,العجلة دائما يكون عواقبها وخيمه في سوق الفوركس لهذا انصحك بالتأني الى ان تتدرب جيدا بحساب الديمو

ameer
07-29-2012, 15:10
قبل ما تفتح لازم تقراء بالبداية وتحلل وتشوف الاخبار وبعدين تشتري او تبيع حسب الخبر

mohamed1happy
07-29-2012, 15:10
لا أولا عليك تعلم الفوركس ودروس كتير وكمان بعد التعلم عليك التدريب الجيد
ثم عليك ان تكون بالتحليل الكامل والجيد قبل دخول الصفقة وبعد كده أدخل وربنا يوفقك

aid alkholi
07-29-2012, 16:04
يوجد مواضيع وشروحات كثيره جداً تقدر تستخدمها وتتعلمها وانصحك بالبدايه فى المصطلحات لانك ما راح تفهم المواضيع بدون تعلم المصطلحات بعدها ابادً تعلم من الصفر وانصحك بالبدايه من المواضيع المثبته

gamal
07-29-2012, 16:36
السلام عليكم ورمة اللة وبركاتة
اشكركم جميعا علي هذة المعلومات الرائعة وهو بالفعل سوال رائع

---------- Post added at 03:36 PM ---------- Previous post was at 03:10 PM ----------

لازم علشان تربح او تفتح صفقة لابد من ان تتعلم
كتب التحليل الفنى وتفهمة لانة يساعدك على الوصول للربح

sara123
07-29-2012, 16:45
الفوركس مش بالسهولة دي اخي الكريم
انت لازم تتعلم وتعرف اساسيات الفوركس من الاول
لازم تتدرب على الديمو لفترة لا تقل عن 3 اشهر
وبعد كدة حط مبلغ كويس
سواء من البونص او من مالك الشخصي
وبعدين افتح صفقات
وان شاء الله تربح

زيزو
07-29-2012, 18:03
لابد من التعلم بفترة كافية علشان تقدر تحقق الارباح ان شاء الله
بالنسبة علشان تفتح صفقة وتربح
ده بيكون بعد تحليل العملة والوصول الي شبه تاكد علي توقع السعر
وبعد كده بتدخل الصفقة

hesham itch
07-29-2012, 18:17
المسألة ليست سؤال وجواب ولكن الموضوع يستحق الدراسة والمعرفة التامة لكل مفردات
الفوركس لكى تصبح متاجر ناجح وتستطيع ان تحقق ارباح فى مجال الفوركس

dentist
07-29-2012, 18:26
في دروس كتيره وفيديوهات ع اليوتيوب
اتمني انك تهتم بيها

kanzsea
07-30-2012, 05:34
علشان تفتح صفقة وتكسب فيها لازم تكون عندك استراتجيية جيدة وتفهم شروط البيع والشراء فيها وتبتدى تنفذ الصفقات حسب توافر الشروط

sunlight
07-30-2012, 05:38
لكى تفتح صفقه وتكسب منها يبقى لازم تعرف اساسيات السوق وكيفيه معرفه الترندات الصحيحه واختار ترند كويس وحط الصفقه وتوكل على الله
ولكن تعلم كل شىء افضل من الحظ والفهلوه

mage
07-30-2012, 06:05
اخى اتعلم الاول لان الربح هذا هو سبيل المتاجرين اللى فى الفوركس منذ عشرات السنوات الى احدث متاجر فى الفوركس الكل يهدف الى الربح لذلك هى معركة سيغلب فيها المتاجر الناجح اللى اتعلم كتير واشتغل كتير

hossam hossam
07-30-2012, 09:47
بص يابا شكلك لسه مبتدء نصيحه بلاش تفتح حساب قبل التدريب علي حساب ديمو والعمل
عليه فتره وبعد كده افتح حساب واتمني ليك الخير

sharkawy
07-30-2012, 09:58
لابد من التعلم في البدايه اساسيات الفوركس ومصطلحاته ويوجد الكثير من الكتب والفيديوهات التعليميه الموجوده علي الانترنت

وبعد ذلك ياتي دور الحساب التجريبي لتطبق ما تعلمته من هذه الدروس

tictok
07-30-2012, 14:38
لابد لك من أن تبدأ بالتعلم والدراسة والتجربة على الحساب التجريبي لاكتساب الخبرة ثم بعد ذلك الدخول للحساب الحقيقي والربح
لاشىء يأتي من يوم وليلة لابد من الصبر والتعلم والقراءة

mido75
07-30-2012, 14:40
لكى تفتح صفقة و تربح ان شاء الله اولا عليك بالتعلم و قراءة كتب التعليم للمبتدأين و الفيديوهات
و بعد ذلك اعرف كيفية ادارة راس مالك و استراتيجيتك فى التداول
بمشيئة الله بعد ذلك ستكون من الرابحين من الصفقة التى تريد ان تفتحها

mahmoud1
07-30-2012, 14:43
عشان تقدر تربح لازم يكون متعلم الفوركس يعنى لازم تحتهد وتتعلم وبعدين انت بتعمل تحليل للعملة اللى هاتخش عليها ممكن تكسب وممكن تخسر الخسارة واردة بس كل ما تاخد خبرة فى السوق وتتعلم اكتر كل ما يكون المكسب قريب منك محتاج بس تجتهد وتتعلم حاول انك تفتح حساب ديمو وتطبق علية

Aker001
07-30-2012, 14:44
السلام اخي ممكن تتوجه اخي الى القسم الخاص بالمبتدئين سوف
تجد هناك مواضيع سوف تساعدك في سؤالك . بالتوفيق

Rami
07-30-2012, 14:48
بكل بساطة انك تفتحها من مكان
سعرى مناسب والافضل من القمم او القيعان
تحياتى لشخصكم الكريم

king
07-30-2012, 14:52
اخى الموضوع سهل اولا يجب عليك دراسة اوضاع السوق والتحليل التقنى ثم عند اتخاذ قرار الشراء والبيع اضغط على الزوج واختار امر شراء او بيع وحدد سعر الاستوب لوز وايضا سعر الاستوب بروفيت اقصى ربح ويجب عليك التركيز فى امر هام عندما تلاحظ زيادة سعر الصرف لزوج عملات يجب عليك عند فتح الصفقه الشراء والعكس عند انخفاض السعر يجب عليك البيع

ايه الجديد
07-30-2012, 17:23
اخى الكريم فيه خاصية كوبى فى انستا
تمنك من نسخ صفقات المحترفيين
ممكن تشترك بها حاليا لحين التعلم
بالتوفيق

mido
07-31-2012, 01:38
اخي الكريم
لازم يكون معاك حساب فى انستا وبتدخل حسابك وبتقوم بفتح
الصفقه التى تريد
تقبل مروري ولك فائق احترامي

mannon
07-31-2012, 02:40
بص يابا شكلك لسه مبتدء نصيحه بلاش تفتح حساب قبل التدريب علي حساب ديمو والعمل
عليه فتره وبعد كده افتح حساب واتمني ليك الخير

فعلا دى نصيحة ممتازة لاى شخص يبدا رحلتة مع الفوركس ، ادى وقت كافى للحساب الديمو وتاجر علية وكانة حسابك الحقيقى لاذى قمت بعمل ايداع لتمويلة وبعد فترة انت احكم على نفسك وشوف فين اخطاءك وصلحها قبل العمل على الحقيقى

safiforex
07-31-2012, 03:08
فعلا دى نصيحة ممتازة لاى شخص يبدا رحلتة مع الفوركس ، ادى وقت كافى للحساب الديمو وتاجر علية وكانة حسابك الحقيقى لاذى قمت بعمل ايداع لتمويلة وبعد فترة انت احكم على نفسك وشوف فين اخطاءك وصلحها قبل العمل على الحقيقى
نعم اخي الكريم فلابدج من العمل على الديمو بالنسبة للميتدءين لكي يتعلموا اسس التداول
و يا حبذا لو عملوا عليه و كانه حساب حقيقي فهذا سيكون شيء ممتاز لهم و سيعطسهم خبرة اخرى عن الفوركس

mido95
07-31-2012, 03:11
اذا كنت لا تعرف كيف تفتح الصفقة فكيف تريد ان تربح فى الفوركس !!!

اذهب يا اخى و ابحث عن دروس لتتعلم الفوركس و بعد ذلك تعلم على حساب ديمو

silver
07-31-2012, 03:13
لا يمكنك ان تربح بمجرد انك تريد ان تربح

ولا تنسى ان الفركس ربح وخسارة هناك احتمال كبير انك تخسر

وان كنت مبتدئ انصحك ان تدخل على التوصييات

islam96
08-15-2012, 02:07
أعتقد أنه يوجد شرح بالمنتدى في القسم التعليمي
إذا لم تجد ابحث في جوجل وستجد فيديوهات كثيرة بإذن الله وحتستفيد كثيراً

hossam hossam
08-25-2012, 22:38
انها ياباشا تكون في اتجاه الترند الصاعد يبقه شراء او هابط يكون بيع
مش تفتح اي صفقه والسلام ترتبح تربح او تخسر لزم تركز وانت بتفتح الصفقات

aminewactop
08-26-2012, 01:46

dzabdou
08-26-2012, 03:41
للربح في الفوركس .
يجب أن تقرأ الكتب . وتتعلم في الحساب التجريبي
و تتعلم كيفية قراءة الشارت و التحليل الفني
وبعد ذلك قم بتفح الصفقات وتوكل على الله المستعان

go89
08-26-2012, 03:42
هيدا منوا صعب لابد من الاهتمام بالدخول في الوقت المناسب والبعد عن اوقات صدور الاخبار وانتهاز تلك الفورصة السانحه لك للحصول علي المصاري التي تؤهلك للوصول والسعي الي رحلة المليون دولار امريكي والله ولي التوفيق يا اعزائي

ThE.pRoF
08-26-2012, 04:16
أولا تعمل حساب حقيقي في انستا
ثانيا تنزل منصة التداول اللي تعجبك و غالبا هتكون برنامج ميتا تريدر 4 او 5
ثالثا هتلاقي موجود اعلي البرنامج ادوات كثيره منها امر فتح صفقه جديده و هو
new order
تحدد حجم العقد و الهدف و الوقف و بالتوفيق

webtech
08-26-2012, 04:21
تحياتي لك عن هذا السؤال, المهم اخي قبل فتح اي صفقة استخر الله عز وجل ثم ابدأ بقراءة بعض الاخبار المتعلقة بالعملة المراد المتاجرة فيها
ثم حاول ان تضع الفيرم على الساعة وهو الافضل ثم راقب المؤشر وانتظر حتى يصعد الى اعلى نقطة هناك لابد ان يرتد هنا ممكن ان تضع الامر اما بالبيع او بالشراء حسب اتجاه المبيان
انصحك هنا استعمال تقنية الفيبوناتشي

go89
08-26-2012, 04:23
الحمند لله رب العالمين كل صفقاتي ناجحة فلابد لكم يا اخواني من الالتزام بما انصحكم بية من شن تحقيقي الارباح الكالمة ان شاء المولي عزوجل وان تصيوا مثلي خبراء في مجال الفوركس والله وحده اعلم ان ذلك يفرحنني كثيرا

forexawy59
08-26-2012, 04:45
اولا لازم يكون عندك حساب بالشركه وبعدها بتنزل برنامج التداول الميتاتريدر 4 مثلا من الموقع بتاع انستا وبتشغل البرنامج عندك
وبعدها بتدخل عليه برقم حسابك والباسورد وتقدر منه تفتح الصفقه

aminewactop
08-26-2012, 15:36

daisy
08-26-2012, 15:39
كيفية فتح الصفقه شئ
وكيفية ربحها شئ
عشان تعرف تفتح صفقه تبقى محتاج تتعلم اساسا ...الاساسيات والتعامل مع برنامج التداول
اما عشان تربح فيها فدا بيحتاج تحليل فنى واساسى
ودا برده محتاج تتعلمهم

dlehich
08-26-2012, 15:45
أخي يجب التعلم و الصبر و التدرب في الحساب التجريبي و في نفس الوقت تكبر رأس المال بجمع البونص و بعها تكون مستعد لدخول صفقة ان شاء الله تكون مربحة

eng/ali
08-26-2012, 15:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا شايف فعلا انك لازم تبتدى تتعلم قبل اى صفقة تحاول تفتحها وتكسب منها لانك حتى لو كسبت هتكون مرة واحدة بس اكيد بعد كدا هتخسر
لانك مش عارف تستخدم ادوات السوق ولا فاهم ازى تفهم التغيرات اللى بتحصل ابتدى بالتعليم وادرب على الديمو واشتغل زى ما الكل قالك فى المنتدى على البوست وجمع مبلغ لحد ما تتعلم
وبعد كدا تاجر بيه هتكون عملت راس مال من غير ما تدفع حاجة وكمان هتجنى ارباح

mastar_soft
08-26-2012, 15:52
الافضل بعد ما تتعلم تجرب على حساب تجريبى اولا علشان تاخد على التداول وتاخد خبره الاول حتى ولو بسيطه مع انى افضل اكتساب الخبره على مره الوقت فى الحساب التجريبى
لكن على العموم اخى حاول جيدا دراسه ومعرفه الاشياء المهمة حول استخدام الفوركس وتعلم من اخطاء الاخرين وتابع جيدا التوصيات
وان شاء الله تكون ناجح

anazoft
08-26-2012, 15:52
يا اخي الامر ليس بهذه السهولة
ينبغي عليك البحت اكتر في ارجاء المنتدى و بدل مجهود اكتر للتعلم و كسب الربح
هدا الرابط راح يفيدك ان شاء الله

marem2007
08-26-2012, 16:07
لازم الاول تزاكر
وتدرب وتفهم ازاي السوق بيتحرك
وتعرف التحليل الفني والاساسي

steef13x
08-26-2012, 16:35
سنضرب مثالاً على عملية الفوركس.دعني أقول أنك قررت شراء 1000 يورو مقابل الدولار الأمريكي. سعر صرف اليورو/دولار الذي يمكنك شراء به في هذه اللحظة هو1.4500 ولذلك يدفع 1450
دولار.
بعد 10 أيام سعر صرف اليورو/دولار الذي يمكنك بيع اليورو به مقابل الدولار الأمريكي هو 1.5500 فتبيع 1000 يورو و تحصل على 1550 دولار. قد بدأت بـ1450 دولار والآن لديك 1550 دولار أي تحقق ربحاً قدره 100 دولار.
هذه هي كيفية الحصول على الربح في سوق الفوركس ويمكنك تنفيذ هذه العملية ببضع نقرات فقط

علاء بدران
08-26-2012, 17:14
معاك حق يا باشا كلامك مظبوط ونصائح مفيدة جدا انا
كمان انشاء الله اعمل بيها انا كمان

sami
08-26-2012, 17:56
ما دمت أخي الكريم تسأل عن كيفية فتح صفقة فأنت بلا شك مبتدئ في سوق الفوركس،لذلك أنصحك أن
لا تفكر حاليا في الدخول في صفقات حاول أن تقرأ كتبا أو مواضيع حول الفوركس حتى تفهم طبيعة
التجارة التي تنوي الإستثمار فيها،و أتمنى لك التوفيق

elmirmajid
08-26-2012, 18:04
السلام عليكم اخي الكريم هو فتح الصفقات ما تكون من الشركة بل تكون من منصة الميتاتريدر وتستطيع ان تربح لكن لازم ان تكون متعلم تحليل وهو لتفتح صفقة جديدة لازم تعرف خطوات معينة على الميتاتريدر

هاك هدا الفيديو التعليمي ان شاء الله يفيدك

http://www.youtube.com/watch?v=huCyqzDD6P8&list=UUPHisWvg2JEgFC7kDxpecHg&index=9&feature=plcp

موفق

M&E
08-26-2012, 18:05
وجديد برضه فى المنتدى

كلامك جميل جدا أخي بس أنا ملاحظ إن الكل بيقول دايما لازم نتعلم مدة ما تقلش عن 6 شهور يعني مينفعش الواحد يتعلم ويستوعب ف مدة أقل من كده ولا صعب؟؟ وأشكر صاحب الموضوع علي هذا الطرح لأننا كلنا كمبتدئين بيكون عندنا نفس الأسئلة

demitri86
08-26-2012, 18:15
اخي تحتاج انك تتعلم اساسيات الفوركس و تتعرف على مصطلحاتهو بعد دلك تتعلم الميتاتريدر 4 حتى تتمكن من فتح صفقات رابحة و بالتوفيق ان شاء الله

moha55
08-26-2012, 23:50
اول شيئ يجب ان تفعله هو اكتساب بونص ثم في نفس الوقت تدرب على حساب ديمو مثلي و بعد شهر او شهرين تكون حققت بونص محترم و اكتسبت بعض المهارات ايض في نفس الوقت يجب ان تتعلم الفوركس و تدرس الكتب المتعلقة به مع استشارة الاعضاء بعد ذلك افتح حساب حقيقي و ابدئ الصفقات

midohere2012
08-26-2012, 23:59
عليك بالبدأ بقرأة بعض كتب الفوركس وان لا تتعجل الامر لأن لا احد يربح من الفوركس سريعا ولا احد يتعلم بدون مقابل والمقابل هنا هو الصبر والتركيز فى الدراسة والتطبيق وطبعا لو دورت فى النت هتلاقى كتب تعليمية كتيييرة جدا وبعد كدة تبدأ بحساب تجريبى وتمارس العمل فية لمدة غلى ان تصل الى درجة الاستعداد القصوى لا تحزن من كلامى فأنا لا اريد خداعك ولا اريدك ان تخسر اموالك

Mostafa Ragab
08-27-2012, 00:23
قبل الدخول في صفقات لابد من تعلم اساسيات وأليات السوق
حتي تتمكن من التعامل مع الصفقات وحتى لاتخسر راس مال كبير

dentist
08-27-2012, 00:24
الموضوع مش سهل للدرجه دي يا غالي هو عاوز مجهود كبير
يعني لازم تشوف الفيديوهات الخاصه بالفوركس كويس
وتعمل حساب ع الديمو عشان تمرن نفسك
وبعد كده بقي ابقي فكر في فتح الصفقات

retag
08-27-2012, 00:35
لابد ان يكون عندك حساب كويس وبعدين تقرا كويس المصطلحات الفوركسيه وبعدين تختار الصفقه اللى تناسبك وتتعلم الاستراتجيات الجيده فى

المتاجره وهنا يتضح تميز الفوركس وروعته فى مساعده المبتداين وصغار المستثمرين على الربح

talal
08-27-2012, 00:42
اخي الامر سهل جدا
ما عليك الا اختيار احد الازواج اللي على اليمين وبعد ذلك تختار شراء او بيع حسب اتجاه الترند
وحاول اختيار حجب مناسب للصفقة
ويفضل ان تجعل لك هدف قريب حتى يسهل تحقيقه
اتمنى لك التوفيق

aladdensima
08-27-2012, 01:03
صحيح ان الامر ليس بالامر السهل ولكنه بالامر الممكن تحقيقه فعليك اخي عدة اختيارات اما ان تفتح حساب حقيقي بالتسجيل في شركة انستا وتبدأ المتاجره مع اول بونص يأتيك وتتعلم من اخطاءك او تعمل على تراكم البونص في حسابك شهر او شهرين وتمارس على حساب تدريبي ديمو وتبدأ بعد ان تكون قد فهمت على الاقل كيف تبدأ صفقه وكيف تعرف اتجاه السوق وكيف تختار نقطة الدخول ووقت الخروج هذه هي اهم النقاط التى تواجهنا جميعا وفي النهايه المنتدى هنا ملئ بالمواضيع التى لو شاركت فيها ستتعلم وتربح بونص ايضا ومن هنا اتوجه بالشكر لادارة انستا فوركس على هذه الاضافه المتميزه التى ساعدتنا فيها بالتوفيق لك

hend
09-05-2012, 23:58
الكلام ده وقت متحس ان لصفقة فاتحة وييجى منها ربح كويس
تفتح صفقة وتقفلها ساعة مالتحليل يقول انها كدا تمام

said@77
09-06-2012, 00:20
صحيح ان الامر ليس بالامر السهل

yasefsami3
09-06-2012, 00:23

2x1
09-06-2012, 00:26
اخي كل المتداولين اللي فالمنتدي هنا مر بمراحل عشان يقدر يوصل لنقطة فتح اي صفقة ويربح منها وانتا هنا عاوزها فجملة طب ازاي يعني فية اللي قري دروس وفية اللي شاهد فيديوهات وفية اللي حضر محاضرات لخبرا وكل دة مش فيوم وليلة

eng2012
09-06-2012, 00:39
اعتقد ان عليك اولا ان تقوم بعمل تحليل جيد للسوق حتى تستطيع ان تربح من الصفقه
لانك عندما تقوم بدراسه السوق جيدا وتمتلك الخبرات التى تجعلك تستطيع ان تحدد الاتجاه الصحيح يمكنك بعد ذلك ان تربح كما تشاء

Shawky Farag
09-06-2012, 00:51
:yahoo:

عزيزي
سلام الله عليكم ورحمة الله وبركاته
ليس بهذه السهولة التي يقولها
الأخ طلال في مشاركة سابقة
وأيضا ليست صعبة جدا
مادمت درست الفوركس بشكل معقول
ومادمت عملت حساب تجريبي لفترة معقولة
ممكن تدخل في الحقبقي بقلب
ولك خالص تحياتي

:)):))

m.o.b
09-06-2012, 03:05
الصفقه التى تريد ووتبدا بالتداول وان شاء الله المكسب يكون من نصيبك

وموفق ان شاء الله

تقبل مرورى

mohamed amin
09-06-2012, 04:13
هذالسوال مهم جدا ارجد الرد من ذوى الخبرات القيمة والتجارب الكثيرة
وارجو ارفاق الكتب التعليمية لمبتدئين اشكرك اخى على السوال

dalia
09-06-2012, 05:52
الامر مش بالسهوله دى
وبلاش تكون تعبت فى تكوين مبلغ البونص وتتعامل باهمال هتخسر كل مجهودك دا
اتعلم الاول وافهم السوق
ابدء من قسم التعليم للمبتدئين
وانت هتفهم كل حاجه واحده واحده
ومش فى يوم وليله

mrhero
09-21-2012, 21:23

yasser habola
09-21-2012, 23:30
عندما تفتح صفقة وتربح بها ليست صدفة ولكن تعتمد علي معرفة اساسيات التداول وتكون ملم بها

فيوجد قواعد تتعلمها عن طريق كتب وهناك تتعلمة عن طريق الخبرة

فلو صادفت وربحت عن طريق الصدفة فأيضا تكون خسارتك اضعاف عما ربحت

انصحك بالتعلم الجيد وعدم الاستعجال واتمني لك التوفيق.

basemkamal
09-21-2012, 23:37
السلام عليكم...عشان تفتح صفقة تكسب فيها لازم تكون مع الترند يعنى لو الترند اب استنى اى تصحيح و اشترى قرب الدعم هنكسب ان شاء الله :)

osamaelnino
09-21-2012, 23:43
عليك تعلم الفوركس جيدا الاول بعد كدة
جرب على حساب ديمو قبل كل هذا

ahmedgalal
09-22-2012, 04:51
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان
طريق الربح في سوق الفوركس يبدأ بالتدريب
على حساب الديمو ولاتستعجل وتتداول بحساب حقيقي
,العجلة دائما يكون عواقبها وخيمه في سوق الفوركس
لهذا انصحك بالتأني الى ان تتدرب جيدا بحساب الديمو

dina
09-22-2012, 05:13
المفروض انك تتعلم اساسيات الفوركس الاول لان واضح من موضعك انك مبتدئ
فلماذا التسرع على الصفقات قبل التعلم فذلك اخى الفاضل يعرضك للخسارة

mr.cavally
09-22-2012, 05:19
هذا يعتمد على خبرتك فى التداول
واذا كنت مبتدىء يمكنك العمل بنظام فوركس كوبى

azifek
09-22-2012, 05:26
اخي الكريم
فتح الصفقة و غلقها وتحديد الربح وتحديد الخسارة و غلق الصفقة كل هذه الامور يمكنك ان تتعلمها بنفسك في برنامج ميتاترايدر بحساب تجريبي
حذاري ان تتعلم هذه الامور بحساب حقيقي

ehap
09-22-2012, 11:43

face book
09-22-2012, 11:45
ارجو الذهاب فورا الي قسم المبتدئين والتعلم جيدا علي برنامج الميتاتريدر لان انت مش عارف تفتح صفقه

يبقي هتعمل ايه في حسابك وحساب اللوت والاستوب والاهداف ارجو التدرب لمده لا تقل عن 3 اشهور فقط علي برنامج التداول

ahmedamz
09-22-2012, 11:45
انا لا افهم سؤالك جيدا هل تقد كيف تفتح صفقة اى طريقة فتح الصفقة ام انك تقصد
كيف تفتح فقد تقصد اوقات فتح الصفقات

YASER83
09-22-2012, 15:53
السلام عليكم
نوع الصفقات يتبع الى طريقة الشخص الذي تتبع توصياته
او يتبع للإستراتيجية التي تستخدمها ان كانت تتبع اسلوب السكالبينج او السوينج طويل المدى

magic777
09-23-2012, 01:37
الامر مش بالسهوله دى
وبلاش تكون تعبت فى تكوين مبلغ البونص وتتعامل باهمال هتخسر كل مجهودك دا
اتعلم الاول وافهم السوق
ابدء من قسم التعليم للمبتدئين
وانت هتفهم كل حاجه واحده واحده
ومش فى يوم وليله
ياريت فعلا الكل يفهم ويسمع للنصائح دي ويعرف انها درر غاليه ممن سبقوه واخطأوا وخسروا كتير في المجال ده
وبينصحوه علشان ميقعش في اخطاؤهم دي ويخسر زيهم بس نقول ايه قليل جدا من يسمع ويعمل بالنصائح دي

ahmedprns
09-23-2012, 01:41
لو فعلا عايز تبقى ناجح فى الفوركس وتكسب منه فلوس كتير لازم تطبق اللى هقولك عليه دلوقتى

keko
09-23-2012, 02:10
الموضوع طبعا مش بالبساطه الى انت متوقعها دى على الاطلاق بل يجب عليك ان تقوم بالبحث عن الوسائل التى تساعدك فى
تعلم الفوركس وعن طريقها تكتسب الخبرات بالتدرب اولا على الحساب التجريبى واهم حاجه عدم التسرع وان شاء الله توصل فى النهايه لما تريده من تحقيق ارباتح

mohammed1991
09-23-2012, 02:14
نعم اريد من حضراتكم ان تفيدونىفى هذا الموضوع رجاءاااا
ولكم جزيل الشكر

msm51130
09-23-2012, 02:48

loco
09-23-2012, 03:10
اخي لازم يكون عندك حساب في انستا فوركس
و تقومبتكميل منصت التداول وافتح الصفقات وانشاء الله تربحها

wacasat
09-23-2012, 05:43
السلام عليكم ورحمة الله
بتدخل حسابك وبتقوم بفتح
الصفقه التى تريد وانت وتحليك وعلى حسب كدا بتختار هل بيع ام شرا والله معك
والافضل انك تتعلم فوركس من البدايه للنهاية

4ex
09-23-2012, 06:06
طريق الربح في سوق الفوركس يبدأ بالتدريب على حساب الديمو ولاتستعجل وتتداول بحساب حقيقي,العجلة دائما يكون عواقبها وخيمه في سوق الفوركس لهذا انصحك بالتأني الى ان تتدرب جيدا بحساب الديمو

fnaan
09-23-2012, 08:08
يااخى الفاضل قبل ان تفكر فى كيفية فتح صفقه تعلم ماهو الفوريكس من الاساس فما فائدة فتح صفقه وانت لاتعلم اى شىء فى اى ممايتعلق بالاوامر على المنصه نفسها ولاتعلم ماهى المؤشرات حتى تتابعها ولا تعلم كيف تدخل الصفقه المناسبه لك ولرأس مالك قبل ان تدخل الى التفكير فى التدوال اقرأ وتعلم فوريكس جيدا ولديك فى المنتدى الكثير والكثير الذى يساعدك على ذلك

Mido0o-style
09-23-2012, 08:33
هذا الموضوع يعنى انه عليك ان تذهب فى رحلة طويلة و بدون عودة قريبة الى قسم التعليم فى المنتدى لا يمكنك ان تتعلم الفوركس بهذا النوع من الأسئلة على الأطلاق اذهب الى القسم و جد موضوع جيدا لتتابعه.

y4x
09-23-2012, 08:33
وجديد برضه فى المنتدى

كلامك كلة صح الصح بس معقول 2000 دولار تعمل 500 دولار شهريا

لو كان دة يبقى حلو اوى فعلا الواحد يشتغل فى المنتدى وبعد كام شهر يعمل مبلغ كويس

ويشتغل بمبلغ كبير احسن

zubair
09-23-2012, 08:37
لو اتعلمت كويس ومعاك المبلغ دا يبقى ممكن ان شاء الله تدخل فى الشهر مش اقل من 500 دولار
كما قال الاخ بالتوفيق

pota1999
09-23-2012, 09:15
فتح صفقة فى الفوركس لا يوجد اسهل منه المشكله هو ان تربح منها فهذا يعتمد على اياستراتيجية ستعمل بها وان تحلل السوق لتعرف اتجاه الترند انصحك فى هذا الموضوع بقراءةكتاب الفوركس للعرب سيفيدك كثيرا

mohamed eldamnhorey
09-23-2012, 10:12
اذا اردت الربح يجب الاعتماد على طريقه او استراتجيه قويه ثابته سواء تتكون من مؤشرات او تحليل كلاسيكى

المهم يكون ليك طريقتك الخاصه لكى تستطيع تحقيق ارباح

MAGDY
09-23-2012, 10:27
Draw not easily de my crony Karim are essential to believe firstly ******* any Forex
******* down and scan books and conduct Vdyohat ßEíN and Baadit operate on a demo invoice two or digit months
but the issuing Metcherhac inter

إن شاء الله ، فى أقرب وأسرع وقت ، سيتم إيقافك وحظر دخولك
المنتدى هنا والمشاركات ، للجادين اللى عايزين يتعلموا ويشتغلوا
وسبق وأرسلت لحضرتك أكثر من تحذير
لكن واضح إنك متخيل نفسك أذكى من الإدارة وأذكى من المشرفين
شيل بقى يا جميل نتيجة تصرفاتك الغير مسئولة ونتيجة مشاركاتك اللى مالهاش معنى
فين الإدارة !!!؟ فين المشرفين الأفاضل !!!؟

الشياطين الحمر
09-23-2012, 10:33

HOUSAMMI
09-23-2012, 11:27
اخواني في

بكووون شاكر والله
والسلام عليكم

اخى فتح صفقة مش مهم الاهم انك تتعلم وواضح من السؤال انك لسة فى البداية

رجاء تعلم الاول عبر المنتدى به جزء خاص للمبتدئين

sohir
09-23-2012, 11:43

amine laksar
09-23-2012, 12:04

maro50
09-23-2012, 12:07
لنجاح الصفقه الخاصه بك عليك اتباع استراتيجيه ناجحه من خلال القيام بالتحليل الاساسى والتقنى قبل البدء كما ينبغى ان يكون التركيز عالى لديك والاهم من ذلك ان تحرص على استثمار مبلغ صغير اذا كنت مبتدىء

kameleddinm
09-23-2012, 13:02
هو سؤال غريب شوية لانه ليس من السهل و في يوم و ليلة تستطيع عمل صفقة ناجحة و لكن يجب التعلم اولا و معرفة كل خبايا التداول
و راسمال جيد و من ثم تبدا الصفقات في حساب تجريبي ثم تصل اخيرا الى الحقيقي

amir
09-23-2012, 17:30
اولا لازم يكون عندك حساب فى انستا
وبتقوم بفتح الصفقه التىتوريدها بيع او شراء وبالله التوفيق

pips
09-23-2012, 17:32
إن شاء الله أن يفيدك أحد الأعضاء
فأنا مبتدأ فالمجال و شكرا على الموضوع

magic777
09-23-2012, 19:50

بس لازم تختاري النقطه الجيده هنا اللي تدخلي منها مع الاتجاه مش نقطه ضعيفه تعكس عليكي كتير
لحد لما تجيب هدفك حتى لو انتي مع الاتجاه فبردو لازم تختاري النقطه القويه

mohammed1991
09-23-2012, 19:59
دائما ما اسال نفسى هذا السوال
ولا اعرف كيفية فتح الصفقات الناجحة
وذلك لعدم خبرتى فيها

sahbi20011
09-23-2012, 20:17
قبل ان تفتح صفقة يجب انتدرسها جيدا بالاستعانة بالمؤشرات و مختلف الادوات الاخرى
ثم تتوكل على الله و تصبر ولا تتسرع فى اتمامها و الله ولى التوفيق

mohamed alalfy
09-24-2012, 17:44
السلام عليكم
لكي تستطيع ان تفتح صفقه وتربح فيه
يجب ان تعمل مجهود كبير قبل تعمل الذى تقوله عليه
وهذا المجهود هو الدراسه الجيده للفوركس
والتحليل الجديد للسوق
وشكر الله سعيكم

simo512
09-26-2012, 13:56
موضوع ممتاز استفدنا كتيرا
ان شاء الله يفيدك الاعضاء
الله يبارك فيك

mohamed saad
09-26-2012, 17:54
ممكن ان تتابعي دورة الموقع الحالية لكي تفهمي جيدا او تقرأي كتب او مشاهدة العديد من الفيديوهات حتى تستفادي وانصيحة لا تتاجري حقيقي بدون تعلم حتى لا تخسري اموالك بل تابعينا ونحن سنعينك بأي استفسار

noureen
09-26-2012, 19:15
اخى يجب ان تتبع تحليلك للمكسب او تعتمد على التوصيات
اذا كنت مبتدء و من ثم التعلم و الربح فى هذا المجال

Hamdy Elhossiny
09-26-2012, 19:53
لابد وان يكون لديك حساب فى انيستا وتقوم بتحميل برنامج
الميتا تريدر وتقوم بقتح الصفقه من خلال هذا البرنامج وانا انصحك
بالتعلم الجيد قبل الدخول والتعامل مع الصفقات

najoull19
09-26-2012, 20:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركات
موضوع ممتاز اخي واصل

Nahrawy_Forex
09-26-2012, 21:32
اخواني في

بكووون شاكر والله
والسلام عليكم
الامر ليس سهل كما تظن !
الامر محتاج منك لوقت طويل لتتعلم كيفية الربح قد تصل لسنوات و على حسب قدرة استيعابك ؟
لاتنخدع بأن السوق سهل تربح منه و انك داخل هتكسب هتكسب
التوفيق من عند الله و فقط ما علينا الا الاخد بالاسباب

forexfun
10-02-2012, 13:27
طريق الربح في سوق الفوركس يبدأ بالتدريب على حساب الديمو ولاتستعجل وتتداول بحساب حقيقي,العجلة دائما يكون عواقبها وخيمه في سوق الفوركس لهذا انصحك بالتأني الى ان تتدرب جيدا بحساب الديمو

ramzy sayed
10-14-2012, 15:17
يعنى اية افتح صفقة واربح منها وشرح اية الى بالصور
لو الموضوع سهل كدة كان كلة حقق ربح اخى العزيز
يتوجب عليك التعلم اولا قبل التفكيير فى الربح

majdquran
10-15-2012, 10:40
اخواني في

بكووون شاكر والله
والسلام عليكم

هذا السؤال لا يستطيع اي منا ان يعطيك جواب علية -- فلا احد يقدر ياكدلك انك راح تربح او تخسر بعد ان تقوم بفتح الصفقة .

lionking
10-15-2012, 11:08
اخى الكريم اذا كنت تقصد كيفية فتح الصفقة هناك فيديوهات فى القسم التعليمى تشرح ذلك بالتفصيل
ام اذا كنت تسل ازاى تفتح الصفقة وتكون رابحة لابد لك من تحليل الصفقة قبل الدخول فيها ويجب ان تدخل من نقطة دعم او مقاومة على حسب البيع او الشراء

jesy
10-15-2012, 11:25
الزميل العزيز شكلك متعرفش كتيير عن الفوركس انصحك انك تقرا وتتعلم وتشاهد الفيديوهات وتطبق ما تعلمته على حساب ديمو كل هذا لازم يحصل قبل ما تداول فى حساب حقيقى وتحلل الصفقة بنفسك وتعرف انك تقرا السوق فانصحك متتهورش وتبدا بدون تعليم

fawadmuzzi
10-15-2012, 11:47

ahmed esmat
10-15-2012, 11:50
لكى تفتح صفقة وتربح فيها لازم من ان تتعلم الفوركس وتتقنه لكى يكون عندك بعد نظر وتعرف هل هذه الصفقة ستربح ام لا وهذا رائى

emyjonson
10-15-2012, 12:00
عشان تدخل صفقه لازم الاو يكون عندك حساب في انستا
بس مينفعش تفتح حساب وتفتح صفقه من قبل ماتطبق ع الديمو عشان تتجنب الاخطاء
فاانت ممكن كبدايه تتعلم من المنتدي هنا فيه مواضيع حوه وفيديوهات وافتح اول موضوع محطوط القسم هنا هيفيدك برده
وادخل انستا وافتح حسا تجريبي وطبق عيه عشان ع ملتتعلم تكون اخدت خبره كافيه وبعد كده تفتح حساب حقيقي
ومتحطش من مالك الخاص في البدايه ابقي خد البونص وتتداو بيه كام شهر وبعد كده ممكن تحط من مالك الشخصي علي حسب حريتك
بس المهم متخطرش البدايه من مالك الشخصي

حمودى
10-15-2012, 12:03
السلام عليكم اخوانى
انا فعلا سعيد جدا لانضمامى لهذا المنتدى الرائع
واتمنى التوفيق للجميع وانتظر الوقت المناسب حتى ابدأ فى المتاجرة واريد ان اتعلم من خبراتكم فى هذا المجال

sharif4
10-15-2012, 12:06

jamalsale
10-15-2012, 15:15
كي تدخل صفقة افتح حساب الاول و من بعد ادهب الى المنتدى الخاص بالتعليم
و سوف تجد ضالتك فالامر ليس سهلا حتلى يتم شرحه هكدا

ahmed mohamed
10-18-2012, 06:16
اعتقد ان عليك التعلم اولا فلا يوجد صور تعرفك كيف تحقق ارباح اذهب لقسم المبتدئيين
وتعلم كيفية ادار ةراس المال فى البداية ومن ثم التحليل وان شاء الله تحقق ارباح

kingmora2005
10-18-2012, 11:34

asmaa omar
10-18-2012, 11:47
يا اخى من الواضح انك لسه متعرفش اى حاجه فى الفوركس
انصحك نصيحه لوجهه الله اتعلم وفى نفس الوقت زود ردودك ولما تتعلم وتتمرن كويس هتلاقى حساب تشتغل عليه

mohamed ezzat
10-18-2012, 12:01
من كلامك واضح انك مبتدأ جدا لذا مينفعش انك تقوم بفتح صفقات حاليا
ادخل الاول على المنتدى التعليمى من هنا
http://forex-masr.com/forumdisplay.p...orex-Beginners
وادرس فى القسم ولف فيه شوية
وادخل عاليوتيوب تابع دورات
ومن اول دروس هتتعلم ازاى تشتغل على المنصة
بالتوفيق ان شاء الله

فارس
10-18-2012, 12:17
يريت حد فعلا يتفضل بوضع شروحات عشان فى ناس زيها مش عارفة
ويريت الاعضاء المحترفين او الخبراء يتفضلو بالتوضيح

mohamed ezzat
10-21-2012, 19:02
كدة انت مبتدئ بلاش تفتح صفقات خاصة بمالك الخاص
اشتغل عالديمو وادخل على اليوتيوب نزل اى فيديو شرح منصة الميتا تريد 4
وادخحل على الشركة هتلاقى كلمة تحميل المنصة أسف الموقع حملها واشتغل

ام يوسف
10-21-2012, 19:05

شكرا لك لانك بتفيدنا جميعا بالتوفيق انشاء الله للجميع

abdullah bakri
10-21-2012, 19:13
صراحة انا ما احب التسرع للمبتدئين في الفوركس يعتقدون كل شيء يلتي بسهولة ولاياتي شيء بغير تعب وجهد ووقت .

miss_jpy
10-21-2012, 19:17

اخى الكريم من الاسباب التى تجعلك تفتح صفقة وتربح منها:
1-البعد عن الطمع
2-لديك راس مال مناسب وكبير حتى لا يطير سريعا
3-ان تعتمد على خطة او استراتيجية معين
4-عمل استوب لوز كلما احتاجت الصفقة لعمل ذلك
والله الموفق لنا جميعا

derar
10-21-2012, 20:06
السلام عليكم
انا تفتح صفقة وتربح
بها هاي مطمح كل متداول
ادرس واجتهد لكي تحصد

hard currency
10-21-2012, 20:08

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
من الجيد ان تتعلم جيدا وتستفاد من الاعضاء ومن خبراتهم وبالتاكيد هذا الموضوع جيد لابد من رؤيته لكى تتفهم بعض الاشياء التى صعب فهمها لديك
بالتوفيق للجميع

ansi09
10-21-2012, 20:11
أخي الكريم، هنالك دروس للجدد الذين لا يعرفون شيئا عن الفوركس إلا الإسم، إبدأ بتلك الدروس النظرية ومن ثم شاهد الفديوهات التعليمية فهي مفيدة جدا وأنا شخصيا تعلمت من خلالها أبجديات الفوركس. لا تطوع أن تجد كل شيء أمك أوفي المنتديات أخي الكريم، بعض الجهد مطلوب من المتعلم، وين شاء الله تتعلم.

latraaa
10-21-2012, 20:16

cristiano
10-21-2012, 20:39
غالي مفيش صفقات مضمونة لازم تتعلم كويس الاول وتحط خطة معينة تشتغل عليها
والمهم ان اجمالي مكسبك في الشهر يكون اكتر من خسارتك وربنا يوفقك ياغالي ان شاء الله .

---------- Post added at 06:39 PM ---------- Previous post was at 06:22 PM ----------

السلام عليكم اخي ليس الامر بتلك البساطة للتعلم كيفية فتح صفقات بيع او شراء استعن بالقسم التعلمي او فيديوهات الشرح
اما بخصوص الربح الصفقة فذاك يعتمد على الاستراتيجية التي تتبعها و يمكنك الاستفادة من الاستراتيجيات الموجودة قي المنتدى .

hasback
10-21-2012, 21:14
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته انت يا اخي ليس الصور ما يلزمك بل مشاهدة الفيديو عن احدى طرق المتاجرة فالصور لن تنفعك عموما لا نعرف ان كنت تتاجر مند مدة ومدى تمكنك من التحليل الفني والاخباري ففي نضري هذه هي الامور التي يجب ان تبحت عنها اولا

lovemoon
10-21-2012, 21:16
اخواني في

بكووون شاكر والله
والسلام عليكم
هو دا سؤال عن سر المهنة هههه
لازم تتعلم تحليل فني و تحليل اساسي
و ادارة راس المال حتي تصل الي اجابة سؤالك

mohamedsous
10-21-2012, 21:57
ماشاء الله عليك سؤال فيه الفوركس كله احنا هنا يابرنس علشان نجاوب علي السؤال دا اللي هو اجابته اصلا عاوزه سنين دراسه وتدريب وانت عاوز نكتب الاجابه في سطرين وكمان بالصور دا انت قاسي اوي ياعم

رامى
10-22-2012, 13:58
مشكوووووووووووووووووووور على الايجابات والردود

sarim
10-22-2012, 14:03
اخواني في

بكووون شاكر والله
والسلام عليكم

لكى تفتح صفقه وتكسب منها يبقى لازم تعرف اساسيات السوق وكيفيه معرفه الترندات الصحيحه واختار ترند كويس وحط الصفقه وتوكل على الله
ولكن تعلم كل شىء افضل من الحظ والفهلوه

شيرين
10-22-2012, 14:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

minaedward
10-22-2012, 15:04
لابب دمن تكوين رصيد فى البداية ثم بعد ذلك القيام بعملية بيع لعملة معينة او سلعة معينة تتوقع انها ستعطيك ربح من خلال زيادة سعرها

oudai
10-22-2012, 15:14
السلام عليكم
اتوكل على الله والرزق بيد الله
والصبر مفتاح الفرج

mohamedmmk
10-22-2012, 15:44
يا حبيبى الموضوع سهل و بسيط جدا هذه خصائص في البرنامج فقط يمكن ان تبحث
في الوتيوب عن فيدولشرح برنامج الميتاتريدر سعتها حتفهم ازاى تفتح صفقه انما الربح فه1ا يحتاج الى تعلم و تحليل و ممارسه

waleed elhadary
10-22-2012, 16:44
السلام عليكم شكرا على التعليقات من الاخوه فقد افادتنا كثيرا
و جزاكم الله خيرا

saasa
10-24-2012, 18:57
السلام عليكم اخي يجب ان يكون عندك حساب انستا فوركس
تم قوم بتحميل منصت التداول وافتح الصفقات كما تشاء

CoRLeoN300
10-24-2012, 19:54
بسم الله الرحمن الرحيم
على حسب تحليلك يا أخي و خبرتك في الفوركس
تحياتي

ahmedsaied
10-25-2012, 08:13
يارب يسمع منك ونفتح ب قى الصفقات دى
انا بحلم بيها قول يا رب و
يا رب يوفقك ويوفقنا

blackknight
10-25-2012, 08:33
مش فاهم قصد حضرتك ايه انت ممكن تفتح الحساب فى شركة انستا عادى جدا بس فتح الصفقه وانك تربح دى
هتكون مشكله شويه لانك انت لازم تكون عارف الحاجات دى والا فابتعد عن الفوركس

magictrader
10-25-2012, 18:51
الطريق الى الربح في سوق الفوركس يبدأ بالتدريب على حساب الديمو ولاتستعجل وتتداول بحساب حقيقي . العجلة دائما يكون عواقبها وخيمه في سوق الفوركس لهذا انصحك بالتأني الى ان تتدرب جيدا بحساب الديمو

mdgazy
10-27-2012, 00:31
واضح يا أخي الكريم إنك جديد تماما في مجال الفوركس .. و طبعا أمامك الكثيــر لتتعلمه
أتمنى يكون الإخوة الأعضاء أفادوك
,أتمنى لك التوفيق

ahmedsaied
10-28-2012, 07:08
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اضم صوتى لصوت الناشر للموضوع اريد ايدا معرفه تلك المعلومه بصورة جيده

khafajji
11-04-2012, 03:56
اخى اتعلم الاول لان الربح هذا هو سبيل المتاجرين اللى فى الفوركس منذ عشرات السنوات الى احدث متاجر فى الفوركس الكل يهدف الى الربح لذلك هى معركة سيغلب فيها المتاجر الناجح اللى اتعلم كتير واشتغل كتير

zezoo torky
11-04-2012, 04:01
اتعلم الاول ولازم تتعلم بالفيديو لان النظري مالهوش لازمة من وجهة نظري
وشوف المنتدي هنا والمواضيع كتير ممكن تتعلم منها وتفيدك
وان شاء الله مع الوقت هاتبقي كل حاجة بالنسبة ليك سهلة ان شاء الله

hams
11-04-2012, 04:14
اخى الفوركس محتاج وقت عشان تقدر تتعلمه وتكتسب الخبره الى تخليك تقدر تدخل على حساب حقيقى

انت الاول تهتم بجمع البونص فى المنتدى وانت بتتعلم على الحساب التجريبى لحد ما تقدر تعرف ايه الاسترتجات

الى تقدر تدخل بيها وتكون مناسبه لراس مالك واهتم بالتحليل الفنى والاساسى اتعلم عن طريق فيديوهات على اليوتيوب حتكون اسهل

zikovic
11-04-2012, 04:39
الموضوع لا حاجة له يمكن الدخول لقسم التعليم و ستجد مجموعة استراتيجيات مهمة و طريقة الاشتغال على منصة الميتاتريدر

yasinbobo
11-04-2012, 09:44
مافيش حاجه اسمها افتح صفقه رابحه
انت بتعمل تحليل فنى للعمله لاستخراج اكبر توقع لاتجاهها
وتبدا انك تفتح الصفقه لو صدق توقعك بتكون رابحه

ANGEL_FROM_SKY
11-04-2012, 09:55
اخواني في

بكووون شاكر والله
والسلام عليكم

الفوركس ليس بهذه البساطه اخى الكريم . فهو علم له اسس واصول يجب عليك معرفتها قبل كل شئ

haytham_mhmd
11-04-2012, 10:05
ات مبتدا مثل كثير من الاعضاء وانا منهم الافضل لك البدا في التعلم والبحث وقراءاه الكتب والاستماع للفديوهات حتي تفهم كيفييه عمل الفوركس وكيفيه استخدام منصات التداول
ثم بعد ذلك وبعد التدريب علي حساب تجريبي تنتقل للحساب الحقيقي

yasefsami3
11-04-2012, 10:10
هل انت تتحكم بالسوق ام السوق هو من يتحكم فيك اخي لا تستطيع معرفة الصفقة اذا كانت تربح او تخسر سوا كنت تعرف السوق جيدا من حيث التوصيات
ونقاط البيع والشراء

engineer
11-04-2012, 10:24
ولا اخى
انت بتحلل الزوج اللى ناوى تفتح الصفقة عليه وتحدد ان هتشترى و لا هتبيع
ثانيا تقف على زوج العمله وتدوس كليك يمين وتختار نيو اوردر وبعدين هيفتح لك ويندو تانيه عليها اسم الزوج و
اسفل الفوليوم اللى هو حجم اللوت هتختاره او تكتب اللى انت عايزه بعدين فى الاستوب تحددها والتيك بروفت
بعد كدا تضغط على البيع او الشراء وكد الصفقة تكون فتحت

rafeeq
11-04-2012, 10:25
موضوعات التعليمية الموجودة بالمنتدي وانصحك انك تشوف اي موضوع يشرح لكل كيف تستخدم ادوات منصة التداول
وانصحك ايضا انت تقرء عن اساسيات الفوركس لانه واضح انت معندكش

فارس
11-04-2012, 16:31
انك تحلل الخبر جيدا وانك تحدد هدفك والنقظة المعية
واستوب لوز يحميك من الخسارة وقبل كل دة يكون عند خبرة وتكون متعل كويس الاول

abdelrahman
11-04-2012, 16:36
وجديد برضه فى المنتدى

لك كامل احترامى اخ زهران على الافاده
فعلا يجب تحديد مده كافيه للتعليم اولا ثم العمل ع ارض الواقع

فارس
11-04-2012, 18:19
عشان حضرتك تدخل صفقة ونتجح فيها عليك الاول بتحديد الهدف ووضع ستوب لوز كويس
وتحلل الخبرة كويس وبعد كدة تدخل ان شاء الله

eletrebi
11-04-2012, 19:30
الييك هذا الرابط يا اخى بة شرح جميل وان شاء الله يعجبك
http://www.youtube.com/watch?v=qm0TwRSJFvI
افهمو واحدة واحدة وهتلاقى شرحات معاة تانية كتير
تشكيلة حلوة على زوقى انا ياريس ي
يارب تعجبك

samorai
11-04-2012, 20:11
عليك الدهاب الى القسم التعليمي و تعلم الفوركس جيدا
و فتح حساب تجريبي و سوف تجد الشرح بالفيديو

mohyedal
11-04-2012, 21:47
الخلاصة المفيدة من هذا الكلام المفيد هي ضررة التعلم و الاستفادة ثم جمع راسمال جيد . و بعدها الدخول الى السوق. و هكذا فالمعرفة زائد راسمال كويس يؤديان بنسبة كبيرة الى النجاح و الربح. إذن فالتريث في البداية قبل الاقدام على الممارسة لا العجلة و ما يترتب عنها من ندامة

zizo20
11-04-2012, 21:53
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لسه مبتديء وياريت حد يعمل موضوع شامل لاستفاده جميهع الاعضاء منه

mmmaaa
11-04-2012, 22:24
ليست بهذه السهوله يجب عليك التدرب اولا وفتح حساب تجريبي قبل الحقيقي وقراءه دروس ومشاهده فديوهاتالي ان تكتسب خبره حتي لاتخسر راس مالك

سولي
11-28-2012, 16:34

yassoo011
11-28-2012, 17:58
لكي تربح عليك مراقبة السوق الى ان يسنح فرصة
من ارتداد او كسر ترند فتكون فرصة للدخول والربح

fafa
11-28-2012, 19:59
طبعا الواضح من سؤالك انك لسه فى البدايه وكمان تريد الشرح بالصور والشرح ليس بالسهوله الى انت متوقعها عليك
بالذهاب الى القسم التعليمى الخاص بالمبتدئيين فى هذا المنتدى وان شاء الله تحصل على كل ما تتمناه من استفسارات

Mohamed Ramadan Helal
11-28-2012, 20:21
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ولانى مبتدىء
مش هقدر افيدك طبعا والردود كافيه

melgebson
12-06-2012, 00:47
احييك على هذا السؤال يا اخى العزيز واحب ان اقول لك انه لابد ان تتعلم جيدا ولا تقوم بالمغامرة وخصوصا فى البداية
ثم بعد ذلك حاول تتاجر فى حساب ديمو لحد م تاخد خبرة وبعد كدة هاتلاقى نفسك من نجاح الى نجاح ان شاء الله ..

ana_masrya
12-12-2012, 02:34
اولا لكي تتعلم كيفية تفتح صفقه وتربح منها يجب ان يكون عندك حساب تجريبي
في البداية لكي تنجح منه وتستطيع ان تتعلم من خلاله ازاى يكون الربح بيكون من
طرق كثيرة متابعاتك لحركة السوق وايضا تطبيق استراتيجه ناجحه وربنا يوفقك

kingmos4
12-12-2012, 03:28
اخى الكريم
انصحك بزيارة القسم التعليمى للمبتدئين وتشاهد الفديوهات
حتى تعلم كيف تفتح صفقة رابحة بس اوعى تنسانا الله يكرمك

forex3
12-13-2012, 11:54
شكلك لسه مبتدىء وجديد فى المجال زى حالاتى بس عليك اولا بمشاهدة الفيديوهات الموجودة على اليوتيوب لتتعلم كيفية فتح صفقات وتعرف ايه هى الاستراتيجيات المستخدمة

mannon
12-13-2012, 12:59
اخى الكريم
انصحك بزيارة القسم التعليمى للمبتدئين وتشاهد الفديوهات
حتى تعلم كيف تفتح صفقة رابحة بس اوعى تنسانا الله يكرمك
تمام يمعلم هناك فى شرح لكل حاجة
وكمان انصح الاخ صاخب الموضوع يشوف الفيدو دة

http://www.youtube.com/watch?v=moygFcflArc

xp4h
12-23-2012, 17:11
يا أخى لازم تتعلم الاول مجال الفوركس من اجل الربح منه
وهناك العديد من الكتب شوفها علشان تتعلم وبالتوفيق للجميع

magic777
12-23-2012, 17:44
يا أخى لازم تتعلم الاول مجال الفوركس من اجل الربح منه
وهناك العديد من الكتب شوفها علشان تتعلم وبالتوفيق للجميع

بالضبط كده عمر المبتدأ ما هيقدر يكسب في السوق ده بدون تعليم جيد وكمان اكتساب خبره
جيده والمشوار لده طويل وحتاج ممارسه وتدريب عملي طويل

do.dy
12-23-2012, 17:56
لا يوجد قاعده عامة لفتح صفقة والربح منها فنحن لا نضمن حالة السوق وكيف يتحرك لذلك يجب ليك
ان تتعلم الفوركس جيدا ومن ثم تكتسب خبرة لكى تستطيع ان تفتح صفقات رابحه وتجنى من خلالها المال

shimaa
12-23-2012, 18:02
اهلا بيك معانا فى المنتدى واتمنى انك تبدأ رحلة تكوين رأس المال باجتهاد من دلوقتى.... ونصيحة ليك من مبتدئة زيك ...كل ما تلاقى موضوع مفيد اثناء ردك على المواضيع احفظه فى فولدر عندك على الجهاز واوعى يضيع منك ...ولما تكون فاضى افتحه وافهمة كويس اوى ...واوعى ردودك على المشاركات تنسيك انك تتعلم وتاخد منك الوقت كله ....وبالتوفيق ان شاء الله :).

amira
12-23-2012, 23:23
انت الاول افتح حساب
او اجمع بونص من الردود
وبعدين بتنزل البرنامج على جهازك وتبدا تفتح صفقات بس طبعا لازم تتعلم كويس وتتدرب
والربح من عند الله

yaallah3
12-24-2012, 00:13
كدة مش هتقدر توصل لحاجة مفيدة
من الافضل انك تبحث وتتعلم او ادخل على اليوتيوب هتلاقى شروحات للفوركس او المنتدى التعليمى فى المنتدى

alalfy
12-24-2012, 00:15
السلام عليكم
أخى الكريم لازم تتعلم الاول مجال الفوركس من اجل الربح منه
وهناك العديد من الكتب شوفها علشان تتعلم
وكر الله سعيكم

Sama Mohamed
12-24-2012, 00:17
انا لسه جديدة ولا اعرف افيد حضرتك بس اكيد باقى الاعضاء عندهم معلومات تفيد حضرتك

asmoune
12-24-2012, 04:15
من خلال كلامك الظاهر أنك أتممت خطوة التسجيل
يعني عليك ثانيا تحميل منصة التداول ميتاتريدر 4
وبعد أن تحملها على حاسوبك اعمل لها أنستال
حينها ابحث عن new order واضغط عليها لفتح صفقة

melgebson
12-24-2012, 04:25
اعتقد يا اخى الكريم انه يجب عليك اولا ان تتعلم جيدا فن الفوركس
وهذا موجود فعلا فى منتدى فوركس مصر فتفضل بالدخول الى القسم
المخصص لتعليم اصول المتاجرة فى المنتدى .........

magic777
12-24-2012, 20:24
كدة مش هتقدر توصل لحاجة مفيدة
من الافضل انك تبحث وتتعلم او ادخل على اليوتيوب هتلاقى شروحات للفوركس او المنتدى التعليمى فى المنتدى

بص اخي قبل ما يدخل اليوتيوب فيه هنا كتاب اسمه الفوركس للعرب وهو كتاب ممتاز جدا لاي مبتدأ يقدر يتعلم منه
اهم اساسيات المجال ده بشرط انه يقرأه بتمهل ويطبق المعلومات اللي به عملي

ayman.shosha
12-24-2012, 22:27
اخى العزيز
يبدو من كلامك انك ليس لديك معلومات اساسا حول المتاجرة
اذا عليك بالمنتدى التعليمى
حمل كتب الفوركس وشرحاته المصورة
ثم حمل كتب التحليل الفنى
ومن ثم حساب تجريبى
وفى النهاية الحساب الحقيقى

ووقتها ان شاء الله لن تسأل هذا السؤال

eslammohamd
12-24-2012, 22:32
احسن حاجه انك تبحث وتدور وتشوف فيديوهات ودروس كتير لحد ماتوصل للى انت عاوزه ان شاء الله

s&a
12-25-2012, 00:09
اعتقد يا اخي ان يوجد الكثير من المواضع التعليمه التى سوف تفيدك كثيرا في
تعليم التجارة والامر سهل حاول ان تبحث عنها لكي تتعرف عليها لان المعرفه الشفويه ممكن متفهمشي منها حاجه وشكرا

kingmos4
12-25-2012, 00:54
اخى الكريم
انصحك بالذهاب الى القسم الخاص بتعليم المبتدئين
وتحمل شروحات الفوركس من البداية وتشاهدها اكتر من مرة
وان شاء الله تستطيع ان تفتح صفقات وتربح منها

البرجيسي
12-25-2012, 00:57
احب ان انصحك اخى الكريم انه عندما تريد ان تفتح ضفقة فى انيستا لابد اولا من جمع الخبرات الكافية والمعلومات الشاملة بالفوركس وايضا معلومات وخبرات من خلال خساب ديمو لانه يكفل له ان يمشى على الخطوات السليمة فلابد من ذلك قبل الدخول فيه

محمد عويس
12-25-2012, 01:55
موضوع جميل وسؤال غريب انا ممكن اقولك ازاى تفتح صفقه لكن تربح ازاى دى معرفش ولا اى حد ممكن يقولك لانها بتختلف فى الوقت اللى انت فيه وما هى الاخبار وما هى حركه السوق على الصفقه اللى انت عايز تفتحها

khamis
12-25-2012, 02:28
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اخى عليك الاول ان تتعلم على حساب ديمو قبل متغامر وتخسر

Alfreedom
12-25-2012, 02:45
اخى اولا علشان تفتح صفقه ليك حساب فى انستا او ليك رصيد فيها انت الاول بتابع التحاليل الفنيه ومنها تقدر تبيع او تشترى العمله الى تحب انك تدخل فيها بس بعد دراسه فى هنا قسم التعليمى ادخل فيه

amira
12-25-2012, 03:51
كما قال الاخ بالتوفيق
ياه يعنى انا لو عملت 2000 دولار من الردود
هقدر اربح شهريا 500 دولار
ده كده الفوركس احسن من اى وظيفه

abdello052
12-25-2012, 16:33
الصفقه التى تريد وان شاء الله يكون الربح

ahmed lamour
12-25-2012, 16:33
اخى اولا علشان تفتح صفقه ليك حساب فى انستا او ليك رصيد فيها انت الاول بتابع التحاليل الفنيه ومنها تقدر تبيع او تشترى العمله الى تحب انك تدخل فيها بس بعد دراسه فى هنا قسم التعليمى ادخل فيه

abdello052
12-26-2012, 02:47
الصفقه التى تريد وان شاء الله يكون الربح

a.mahmoud
12-26-2012, 02:51
لا شئ مضمون في عالم الفوركس..فاالربح او الخساره انما تعتمد علي قراراتك التي تتخذها و فقا لتحليلاتك الفنيه ومعرفتك بنقاط الدخول و الخروج واين تضع الاستوب لصفقاتك

mansourito
12-26-2012, 15:59
صراحة اخي بسؤالك هذااا اظن انك مبتدأ لانه لا يوجد ضمان على اي صفقة تكون ناجحة
لانها لو كان هناك ضماتن يبقى ان لديك سر الفوركس

محمود شبايك
12-26-2012, 19:39
انك اهم حاجة تتبع القواعد اللى الخبراء بيقولوا
عليها عشان تعرف تكسب واهم حاجة تتعلم كويس فى الاول

Dana
12-26-2012, 19:43
لكي تربح يجب عليك تعلم في تجريبي

لكي تصير محترف اقرأ كتب و شاهد فيدوات و شروحات من كل نوع

اسال اصدقاء و اعضاء بدون حرج

و إنشالله كلنا نتعلم و نصير محترفين

ياسر
12-26-2012, 19:43
سلام عليكم ورحمة الله
الصفقه التى تريد وان شاء الله يكون الربح من نصيبك واهو كلنا بنجتهد والباقى على الله هو الرزاق زى القوة المتين

egypt25
12-26-2012, 19:45
العمل على انستا زى العمل على اغلب باقى الشركات لانها نفس المنصة منصة metatrader4
من كلمة new order
بتعمل طلب شراء او بيع

forex 2
12-26-2012, 19:47
يجب ان تتعلم الفوركس و تختار استراتيجيه تتداول بها
او ممكن في بدايتك ان تتبع موصي محترف حتى تتقن الفوركس

tamer al abboushi
12-26-2012, 19:47
اخي الكريم يجب عليك تعلم اساسيات الفوركس وطريقة فهم الاخبار والمؤثرات الاقتصادية على الاسعار لكي تعرف كيف تدخل الصفقات ولكي تدخلها في الوقت المناسب وتخرج منها في الوقت المناسب وهذا بالطبع سيحقق لك ربحا وفي النهاية تكون قد ربحت الصفقة لذلك عليك الدخول في عالم التحليل وعالم الفوركس والتعمق به قبل ان تفتح اي صفقة

محمود شبايك
12-26-2012, 19:54
لازم يكون عندك يقين بنفسك انك تفدر تكسب من الفوركس
ولازم تكون ذكى وتعرف ازاى تشتغل فى الفوركس

raed3
12-26-2012, 19:58
اعتقد انك لازم تكون متقن للفوركس ومتعلم ومشاهد للفديوهات
وبعد ذلك ممكن تفتح صفقة فى الفوركس وتقدر تربح ان شاء الله من الفوركس

haggag
12-26-2012, 20:11
السلام عليكم
انا رأى ابعد عن الطمع والخوف والتسرع وامشى باستراتيجية واحده ومتحولش تغيرها وفكك من اى حاجة تانية

maged mohamed
12-26-2012, 20:44
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم لازم يكون عندك حساب و فيه راس مال كويس
و عشان تحقق ارباح لازم تكون فاهم فوركس مش مجرد مغامره و خلاص

Em@N
12-30-2012, 03:02
السلام عليكم يا عزيزي حقيقة وجه نظري ونصيحتي لك ان تفتح حساب تجريبي
وليس حساب حقيقي حيث انك مبتدئ ولا نريد ان تخاطر بأموالك يا عزيزي

walid1
12-30-2012, 03:32
اهلا اخي الكريم اعتقد ان الربح لا يؤتي بالسهولة التي تتخيل لكن على العموم عليك فتح صفقة و تحدد اختياراتك و بعدين تستنى و تشوف النتائج و ان شاء الله رابحة

amera samer
12-30-2012, 03:44
شكرا اخواننا الاعزاء

saly
12-30-2012, 16:03
كيف تفتح صفقه دى تقدر تتعلمها من اى فيديو فى اليوتيوب بسهوله
لكن كيف اربحها دى موضوع كبير كلنا بنبحث عن اجابة نفس السؤال وكل واحد ليه اسلوبه فى التداول

MEDOOO1989
12-30-2012, 16:21
اخي ابدا اولا في التعليم الجيد ثم بعد ذلك طبق ما تعلمت في الحسابات الديمو لتضع لنفسك خطة وإستراتيجية تمشي عليها بعد ذلك
ابدأ في المتاجرة من البونص لتتعلم اكتر ويوجد دروس تعليمية هنا في المنتدى كثيرة تفيدك بكيفية البداية الصحيحه

remas
12-30-2012, 16:34
والله جيد انك تسال اخى الكريم بس السؤال ده ازاى تفتح صفقه وتربح منها اجابته سهله وبسيطه جدا اجابته انك تدخل على المنتديات العربيه وتدخل على الاقسام التعليميه فيها دا اهم حاجه انك تتعلم الاول الفوركس ولما تتعلم اكيد ان شاء الله هتعرف ازاى تفتح صفقه وزاى تربح منها كل دا هيجى مع الصبر والخبره

gr53
12-30-2012, 17:00
حتى تصل للنجاح الذي تتمناه يجب عليك أولا تعلم كل ما يدور حول الفوركس و متابعة جيدة للصفقات التي تدخل فيها
فلا شيء يسمى بصفقة مضمونة الربح دون استراتيجية سليمة واضحة
ابدأ بحساب ديمو للتدريب من خلاله بعد معرفة المصطلحات الاساسية و الاهم يجب عليك التحلي بالصبر لأن العجلة عواقبها وخيمة

forex star
12-30-2012, 17:12
اخى طالما انت لم تعرف حتى الأن طريقه فتح صفقه فأنصحك بعدم فتح اى صفقات
قبل ان تتعلم الفوركس بشكل جيد اولا تحياتى

amera samer
12-30-2012, 17:35
افتح حساب اولا بالمنتدى واربط الحساب بالشركه واتعلم كيفيه فتح الصفقه والتدوال من خلال الشاشات

statom
01-01-2013, 04:49

rouka
01-01-2013, 04:51
ارسم ترند وضع المؤشرات عليه وعندما ترتكز الشمعة على الترند
انتظر حتى تتاكد بشمعة اخرى ثم ادخل الصفقة