PDA

View Full Version : مساعدة

acc-hossam
12-24-2016, 19:47
لو سمحتو انا عملت اكونت على شركة انستا ونسيت اكتب كلمة الدعايه ورجعت عملت حساب من جديد والاتنين على نفس الايميل هل فى مشكله هواجها فيما بعد انى فاتح حساب تانى اتمنى المساعده والافادة

tazi larbi
12-26-2016, 23:26
السلام عليكم لا مشكل اخي لان في النهايه مهما فتحت من حسابات لن تربط الا حساب واحد فقط مع المنتدى وانيستا تسمح بفتح اكثر من حساب انا شخصيا لي 4 عادي يعني اتمنى لكم النجاح والله الموفق

الجووكر
12-26-2016, 23:28
لا مفيش اى مشكله على ما اعتقد
لان الشركة بتسمح بتعدد الحسابات عادى بنفس البيانات
وانت طبيعى هتتعامل بحسابك الخاص بالمنتدى فقط

m7med09090
12-26-2016, 23:30
<<السلام عليكم و رحمة الله وبركاته>>
لا اخي الكريم لن تواجه اي مشكلة و اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية و اتمني من الله ان يرزقنا جميعا

AHMED NOLE
12-27-2016, 00:22
اعمل حساب جديدي فى الشركه واربطه هنا فى المنتدى قبل ان يبدأ الشهر الجديديد علشان تلحق لبونص لان لو الربط تم بعد ما الشهر يخلص مش هتستلم البونص اللى انت عملته والله المستعان

reda11
12-27-2016, 00:37
لو سمحتو انا عملت اكونت على شركة انستا ونسيت اكتب كلمة الدعايه ورجعت عملت حساب من جديد والاتنين على نفس الايميل هل فى مشكله هواجها فيما بعد انى فاتح حساب تانى اتمنى المساعده والافادة

اخى الكريم لا مشكل من ذلك لانها عندما تربط لك حسابك بالمنتدى يحق لك ان تربط حساب اخر ولك انستا تعطى لك مده حتى تستطيع ربط حساب اخر
وفى النهاية لا تربط الا حساب واحد
انت تربط انستا بالمنتدى
انت على علم بمعلوماتك فى المنتدى ولم تنسى اى شىء منها
اذا لا مشكل فى تربط مشتركها بالمنتدى

zizoo99
12-27-2016, 14:23
شكرا لك اخى على استفسارك فالجواب هو انه مافيش اى مشكله طبعا ده انت حتى ممكن تفتح 10 حسابات من غير اى مشاكل خالص المهم ان الحساب يبقى متفعل المستويين الاول و الثانى

basma.seif
12-27-2016, 16:46
مرحبا
لا يوجد مشكلة في هذا الامر حدثت معى لان عندما كتب كود الدعاية اعتقد انى عكس حروف او كتبته خطأ و رجع قالى المنتدى لايمكن الربط و لكن سجل من هنا و ارسل لينك مكان ربط الحساب و سجلت من هذا اللينك و عادى التانى يعتبر حساب بدون بونص

latraaa
12-27-2016, 18:41
يا اخي الكيرم الشيء الجميع و الرائع في الشرككة أنها تتيح فرصة مالا نهاية من عمليات الفتح للحسابات و بنفس الإسم و بنفس المعلومات و هدا الأمر راقي و قيم و يجعل الشركة و لله الحمد في المرتبة الأولى إن شاء الله

عبد الرحيم رافا
12-27-2016, 18:48
السلام عليكم و رحمة الله
اخي بخصوص كلمة المرور الخاصة بالهاتف او بالحاسوب يمكنك استرجاعهم عن طريق ملئ البيانات او كلمة السر

tamermosa
12-27-2016, 19:03
متقلقشي اخى الفاضل ، تقريبا كلنا وقعنا في نفس الغلطة و فتحنا اكتر من حساب بنفس الايميل
بس زي ما العضو الكريم قال لك ان احنا في الآخر بنربط حساب واحد في المنتدى فمفيش اي مشكلة

محمد صلاح
12-27-2016, 22:45
اهلا بك اخى العزيز طبعا لو حساب ايداع اكيد مفيش اى مشكلة بس لو حساب بونص يفضل اخى العزيز انك تفتح حساب من ايميل جديد منعا للشك

ebn masr
12-28-2016, 20:47
طالما الحساب اللى انت عملته تمام ومظبوط وانت كتبته خلاص خليك على الحساب الجديد والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فوريكسي
12-31-2016, 22:51
اهلا بك اخي الفاضل يرجى الاتصال بالدعم اخي الكرين\م شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع بالتوفيق لك ان شاء الله ولجميع الاخوة الاعضاء تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

medeldon
05-06-2017, 18:38
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته لا ياخي لا تقلق لا يوجد مشكلة في فتح حسابين
بنفس الامايل فشركة انستا تسمح بدلك

mm.samy
05-06-2017, 18:40
شكرا جزيلا على الاضافه
Thanx

moha-star
05-06-2017, 19:06
*الســــــلام علــــــــــــيــــكم و رحمــــة الله تعالى وبركـــــــاتـــه*

لا يا اخي الكريم ما في مشكلة لان شركة انستا تجعلك تفتح اكثر من حساب لكن فقط حساب

واحد اللي لازم يكون بالمنتدى بالتوفيق

AMR ELSISY
05-06-2017, 19:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا اعتقد انه يوجد علاقه بين تسجيلك لحسابين على نفس الميل طالما الموقع قبل ذلك ولكن عندما تربط المنتدى فانه سوف يكون هناك حساب واحد فقط

skylol
05-06-2017, 19:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخي الغالي لا يوجد اي مشكلة ولكن عليك ربط حساب واحد فقط لانط لو ربطت الحسابين راح تحظر وبالتوفيق للجميع

zakariacr07
05-06-2017, 23:50
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

أخي لا توجد مشكلة فقط يجب ربط حساب واحد في أنستا فوركس بالمنتدى

بدر اشطيبي
05-07-2017, 00:30
يمكنك فتح ما تريد من الحسابات على انستا لكن لا تفتح اكثر من
حساب على المنتدى لانهذا يعرض عضويتك للحظر

m7med
05-07-2017, 00:34
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
لا يا اخي الكريم لا يوجد اي مشكلة في ذلك و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

Mony Ezzat
05-07-2017, 00:37
بسم الله الرحمن الرحيم
لا حضرتك مش في اي مشكله ان شاء الله وتقدر تتاجر عادي جدا وحسابك مش فيه حاجه اعتقد بأذن الله

hany osman
05-07-2017, 00:42
ان شاء الله مافيش اى مشكلة بس المنتدى لا يربط لك سوى حساب واحد اما بخصوص الشركة فالشركة ممكن تفتح لك اكتر من حساب بس نصيحة عليك قبل ان تربط حساب بالمنتدى عليك ان تفعل المستوى الاول والمستوى الثانى تقبل تحياتى اخى

cladiator2007
05-07-2017, 12:36
اخي الفاضل اشكرك على طرحك لهدا الموضوع الهام المفيد . كما احب ان اشكر الاخوة الاعضاء على تفاعلهم الايجابي
و الدي يزيد من الافادة بطبيعة الحال . بالتوفيق للجميع ان شاء الله .
تقبل مروري والسلام بالتوفيق

latraaa
05-07-2017, 14:09
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح و على المعلومات التي تقدمت بها أخي الكيرم و أتمى أن يعرفف الإخوة الكرام كيفية الإستفادة منها إ نشاء الله أخي الكريم، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

mrramy
05-08-2017, 14:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته المفروض انك تكتب الدعاية ولو مكتبتهاش مفيش حد هيساعدك ويكتبها اتمنى تعمل واحد جديد وان شاء الله خير

mid0killer
05-08-2017, 16:15
اخي الفاضل الافضل لك انت تقوم بعمل ريستارت للروتر وايضا تقوم بعمل ايميل جديد خالص غير التاني وتقوم بالتسجيل من جديد فى الشركه والمنتدي عشان انت كدا لخبط الدنيا وسجلت غلط وتجنب لاي خطا بعدين وبالتوفيق

noobir
05-08-2017, 16:16
شكرا على المجهود الرائع بارك الله فيك
من جهتي فان هذا الموقع رائع خالي من الشوائب
زلكن الدف فيه ناقص فليل فيرجوا زيادته

el7agga
05-08-2017, 16:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لابد من فتح اكونت جديد لانك لا تستطيع ربط حسابك بالمنتدي الا اذا كنت كاتب كلمه الدعايه والله يوفقنا واياك ونصير من الرابحين

mahmoud552
05-13-2017, 15:26
لا اخى طالما مربطش الحساب القديم بحساب انستا عادى
نتمنى التوفيق للجميغ فى سوق الفوركس
تقبلو مرورى

عبد الرحيم رافا
05-14-2017, 16:32
السلام عليكم ورحمة الله
لا ياخي الفاضل مفيش اي مشكلة بخصوص حسابين انا حاليا عندي حسابين في انستا فوركس و مفعلين و بدون اي مشكل

latraaa
05-14-2017, 16:48
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح و بالنسبة للمساعدة أخي الكري مفقد تم تقديم الكثير من الماوضيع القيمة و التي من شأنها أن تساعدك إن شاء الله أخي الكيرم, و عليه انصحك باعلمل على البحث في المنتدى و فقط إ نشاء الله، بالتفويق لك و للجميع

azzedine
05-15-2017, 02:38

اشكرك على المشاركة اخي العزيز لا ياخي لا تجد مشكلة انستا تسمح ب تعدد الحسبات و معى المدة سوق يقفل الحساب السابق فقط لا تفتحه بتوفق

عبد الرحيم رافا
05-15-2017, 16:47
السلام عليكم و رحمة الله
ما فيش اي مشكل اخي يمكن ان تفتح حساب ثاني و تكتب الكلمة لي نسيتها لكي تتمكن من الربط بكل سهولة و هذا امر معروف

YOUNESS EL-BAKKIOUI
10-25-2017, 14:16
السلام الله عليكم لا مشكلة اخي الكريم عليك تفعيل الحساب التاني بالأوراق الرسمية ثم عليك تفعيل المستوى الاول و المستوى الثاني

amine saddiki
10-25-2017, 15:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
خي لان في النهايه مهما فتحت من حسابات لن تربط الا حساب واحد فقط مع المنتدى وانيستا تسمح بفتح اكثر من حساب انا شخصيا لي 4 عادي يعني اتمنى لكم النجاح والله الموفق

elmister
10-25-2017, 17:12
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم اعضاء منتدي الفوركس اخي بخصوص كلمه السر يمكنك استرجاعه ويمكن عمل حساب جديد بنفس البيانات ونفس المعلومات

ehabbob
10-29-2017, 01:57
اخي العضو الكريم لا توجد اى مشاكل اى شخص يمكن عمل اى عدد من الحسابات بايميل واحد ولكن الحساب الذى انشاته بكلمه الدعاية هو الذى يتحول اليه البونص
والله ولى التوفيق

kirollos.budggie
10-29-2017, 03:35
اخي الكريم
لا يوجد اي مشكله منفتحك لعده حسابات في انستافوركس
لكن في النهايه لابد أن يرتبط الحساب هنا في المنتدي بحساب واحد في انستافوركس
تقبل مروري

magic10
10-29-2017, 07:50
بسم الله الرحمن الرحيم

اعتقد انه لا يوجد مشكلة في ذلك اخى الكريم الشركة تتيح لك فتح اكثر من حساب لديها

elhosene
10-29-2017, 08:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
المنتدى لا يربط لك سوى حساب واحد اما بخصوص
الشركة فالشركة ممكن تفتح لك اكتر من حساب بس
نصيحة عليك قبل ان تربط حساب بالمنتدى عليك ان
تفعل المستوى الاول والمستوى الثانى

waelmma
10-30-2017, 08:09
:)):)):)) مفيش مشكلة ابدا اخى الفاضل طالما انك رابط الحساب الثانى فقط
بالمنتدى لانه غير مسموح لك بربط اكثر من حسابين من المنتدى اخى علشان تحويل البونص

---------- Post added 10-30-2017 at 05:09 AM ---------- Previous post was 10-29-2017 at 05:44 AM ----------

:)):)):)) تمام اخى الفاضل بارك الله فيكك والحقيقة انه مسموح لك بفتح اكثر من حساب اخى
ولكن حساب فقط واحد منهم اللى ممكن ان تربطه بانستا وربنا يوفقك اخى الفاضل

forexone1
10-30-2017, 09:33
لا توجد اي مشكله في ذلك لان لديك حساب واحد فقط يتمنى ان يكون له في البونص في شركه انستا فوركس عليك ان تعرف هذا جيدا و تحافظ على هذا الحساب ولا تعمل اي شيء تقول انه قد تم ايقاف هذا الحساب في التاليه لا تستطيع التداول بالبونص من شركه انستا فوركس

mrramy
12-06-2017, 13:31
بسم الله الرحمن الرحيم لا يافندم متخافش انا عملت نفس الموضوع وعدى على خير مفيش اى مشكلة نهائيا مع الشركه المهم متفتحش الاولانى خالص بقا من الجهاز نهائى

Mo7a
12-06-2017, 16:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
لا يا اخي لن يواجهك مشاكل فانت يمكنك فتح اكثر من حساب على شركه انيستافوريكس بنفس البريد ونفس البيانات ولاكن لا يمكنك فتح اكثر من حساب فى المنتدي للحصول على اكثر من بونص وهذا هو الفرق

Sofien
12-06-2017, 19:00
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، لا يمنع الانستا تعدد الحسابات ويمكن أن تقوم بإنشاء
أكثر من حساب على حساب ايميل واحد بتوفيق لك أخي الكريم

eslam etman
12-06-2017, 19:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والله انا اعتقد اذا تم تفعيل الحساب الاول والتانى ايضا وقد قمتى بالعمل من خلال الحسابين معا سوف تقوم ادارة الشركة بتعطيل الحسابين وادراجهم فى قائمة الحظر ولكن اذا كان الاول لم يتم تفعيله فلا توجد مشكلة ان شاء الله

عبد الحكيم
12-06-2017, 19:34
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته .. عند مواجه مشكله ف حسابك اسال الدعم افضل ..حيث يمكنك ان تربط حسابك بالمنتدي و احرص عل الملئ البيانات بعنايه..بالتوفيق

shr
12-06-2017, 20:04
لا مش مشكله ابدا اخي انك يكون عندك اكتر من حساب في الشركه حتى لو كانت حسابات منفرده يعني مش فاتح حسابين من نفس الحساب مش مشكله

Ayman Abdellatif
12-06-2017, 20:46
اخى الكريم لن يكون هناك مشكلة لطالما ربط حسابك مع المنتدى بشكل سليم فى المرة التالية و بالطبع عند تفعيل الحساب لدى انستا فوركس سوف تقدم المستندات الدالة على انك صاحب الحساب و لن يلتفت الى الحساب الاخر و سيتم ارشفتة من قبل الشركة و لزيادة فى التاكد من ذلك تواصل مع الدعم الفنى للشركة او خدمة العملاء حتى تحصل على رد حاسم لسؤالك و بالتوفيق

Titodoncr07
12-09-2017, 17:21
لا توجد اي مشكلة اخي الكريم لان شركة انستا فوركس تسمح بفتح اكثر من حساب بنفس المعلومات و لك الحق بربط حساب جديد بالمنتدى كل شهرين و لا مشكلة في ذلك لكن هذا الامر لا ينطبق المنتدى لانه يحق لك فتح عضوية واحدة فقط و الاستفادة من البونيص

هدير البدري نور
12-09-2017, 17:57
داا يا اخي تكلم في الدعم الفني لشركة انستا
هو مفتوح 24 ياعه اون لاين هو اللي هيفيدك الافادة الصحيحة
انتظر منك كل ما هو جديد بالتووفيق للجميع تحياااتي

M0hsenalawady
12-09-2017, 21:46
شوف يا صديقي العزيز الحساب الوحيد اللي هيتم ربطه بشركة انستا فوركس هو اللي انت كتبت فيه كود الدعاية PORTALFORUM وغير كده لن يتم الربط وبالتالي لن يتم تحويل البونص عليه

taher101
12-10-2017, 11:24
لايوجد مشكلة صديقي انا حصل معي نفس المشكلة وفتحت حساب ثاني وربطته بالمنتدى وتم تحويل البونص عليه
دون أي مشاكل

michael1
12-21-2017, 01:19
لا يوجد اى مشكلة اخى النبيل فى المنتدى هنا معنا فى فتج اكثر من حساب فى الشركة ولكن لا يمكنك ان تقوم
بفتح حسابين للبونص من المواكد الشركة سوف تقوم بقفلهم فورا

mostafa1995
12-21-2017, 01:24
اخي لا اعتقد انه يوجد مشكلة في ذلك لانه يمكنك ان تفتح اكثر من حساب على شركة انستا عادي جدا
بينما انك تفتح حساب بالمتدى هو حساب واحد فقط لا غير
وهنا حسب رايي لا مشكلة في ذلك ولو شايف في مشكلة يمكن ان تعمل ايميل ثاني وتفعله على المنتدى عادي جدا

muhammad ismail
12-22-2017, 14:09
مفيش مشكله اخى الكريم ولكن اهم حاجه انك تشتغل على حساب واحد فقط وكمان يكون عندك حساب واحد فقط على المنتدى لان المنتدى هيقفل اى حساب ليك على المنتدى لو اكتشف
ان انت عندك حسابين على المنتدى ومش هتعرف ترجع الحساب مرة تانيه

Muhammed Mustapha
12-22-2017, 16:36
مفيش مشكله اخى الكريم ولكن اهم حاجه انك تشتغل على حساب واحد فقط وكمان يكون عندك حساب واحد فقط على المنتدى لان المنتدى هيقفل اى حساب ليك على المنتدى لو اكتشف
ان انت عندك حسابين على المنتدى ومش هتعرف ترجع الحساب مرة تانيه الحساب الوحيد اللي هيتم ربطه بشركة انستا فوركس هو اللي انت كتبت فيه كود الدعاية وغير كده لن يتم الربط وبالتالي لن يتم تحويل البونص عليه لن يكون هناك مشكلة لطالما ربط حسابك مع المنتدى بشكل سليم فى المرة التالية و بالطبع عند تفعيل الحساب لدى انستا فوركس سوف تقدم المستندات الدالة على انك صاحب الحساب و لن يلتفت الى الحساب الاخر و سيتم ارشفتة من قبل الشركة و لزيادة فى التاكد من ذلك تواصل مع الدعم الفنى للشركة او خدمة العملاء حتى تحصل على رد حاسم لسؤالك و بالتوفيق

zunebha
12-22-2017, 23:07
اخي اكمل التسجيل بشكل عادي بالخساب الثاني الذي فتحته وبعدها حمل الوثائلق للتفعيل انا اعتقد انه اذا وصلك ايميل بتفعيل حسابك لن تواجه اي مشاكل .اما اذا رفض الحساب فعليك بتغير الايميل وامرك على الله.

abdelloo31
12-23-2017, 13:19
بسم الله الرحمن الرحيم
لا حضرتك مش في اي مشكله ان شاء الله وتقدر تتاجر عادي جدا وحسابك مش فيه حاجه اعتقد بأذن الله

Hassan Owen10
12-25-2017, 03:13
أنه لايوجد مشكلة يا اخي الكريم و لكن يجب عليك عند عمل الحساب
أن تقوم بكتابة الكلمة في خانة الدعاية من أجل عمل ربط الحساب بالمنتدى .

waelmma
12-25-2017, 07:50
:)):)):)) لايااخى اطمن لايوجد مشكلة طالما انك لم تربطهم بالمنتدى فانت مسموح
لك بربط حساب واحد فقط بالمنتدى والحساب الاخر ممكن ان تجعله فقط للايداع

algendy
12-25-2017, 15:12
يا أخى الكريم قواعد فتح حساب فى شركة انستا فوركس لا تتيح للعميل فتح اكثر من حساب بنفس البيانات و اذا حدث ذلك فعلى العميل فقط التداول على حساب واحد منهم لانه اذا تدوال على اكثر من حساب فسوف يتم ايقاف حساباته لدى الشركة و لذلك عليك يا أخى ربط حسابك الذى تود التداول عليه بحساب المنتدى و ترك الحساب الاخر

abo.tali.wtalin
12-26-2017, 23:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا عملت اكتر من ميل فى انستا على الايميل بتاعى بتاع الجميل والحمد للع مفيش مشاكل
وبالتوفيق للجميع

hooda
01-27-2018, 15:58
المهم جدا عند الشركه الحساب اللي مربوط بالمنتدي وبيوصلك عليه بونص غير كدا حتي لو عملت عشر حسبات مالهاش اي قيمه عند الشركه وعلي ما اظن ان الحسبات دي بتقفل بعد شهرين تلقائي

footaall
01-27-2018, 16:29
هذا الموضوع رائع و شامل لجميع المعلومات حول المساعدة واتمنى ان يستفيد منه جميع اعضاء المنتدى
واتمنى لك المزيد من النجاحات في المواضيع اللاحقة

one12
01-27-2018, 19:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انصحك اخي الكريم ان انت تكلم الدعم وهناةاكتر ناس هتفيدك في الموضوع دا هما اكتر ناس هتفيدك وتنصح تعمل ايعه مع تقبل مروري اخي الكريم

احمد نصر 22
01-27-2018, 19:32
بسم اللة باذن اللة لا يوجد ماشكل ولكن يجب عليك مراساله الدعم حنتى تكون على درايه وامان وحتى لا يكون حسابك فى خطر

doaa sary
01-29-2018, 18:46
عادى جدا بس تربط 1 بس وهو اصلا اللى مفهوش كود الدعايا عمرة ماهيربط لو مربوط بتستنا شهرين وتربط الجديد لا مفيش اى مشاكل ان شاء الله واستنا البونص اول الشهر بالتوفيق اخى الكريم ولو عدك اى مشكلة بتراسل دعم انستا وبصراحة بيردو سريع ويفدوك

zam_bozo
01-29-2018, 19:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم .. بالنسبة لسؤالك انا اعتقد انه لن يكون هناك
ثمة مشكلة أخرى ان شاء الله تعالي .. على كل حال نرجو لك التوفيق .. في حياتك الفوركسية ..

A.mustafa
02-27-2018, 11:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..
ما فيش اي مشكل اخي يمكن ان تفتح حساب ثاني
و تكتب الكلمة لي نسيتها لكي تتمكن من الربط بكل سهولة و هذا امر معروف..

emadomda
03-06-2018, 21:12
الحساب العادي: هو الحساب الذي يكون اللوت الواحد فيه = 100.000 وحدة من العملة الأساس وبالتالي تكون قيمة النقطة لكل عملة كما ذكرنا أعلاه . فعندما تطلب شراء لوت من اليورو سيتم شراء 100.000 يورو , إذا طلبت شراء 2 لوت يورو سيتم شراء 200.000 يورو والعكس صحيح للبيع . وإذا طلبت شراء لوت ين سيتم شراء ين بما يعادل 100.000$ على حسب السعر الذي تشتري فيه .

ومثل هذا الحساب تكون قيمة النقطة الواحدة لكل عملة كما ذكرنا قبل قليل . وكما رأيت من الأمثلة السابقة فإن شراء وبيع العملة بفارق 50 نقطة فقط سيحقق لك ربحاً = 500$ , هذا إن تاجرت بلوت واحد أما إن تاجرت ب 2 لوت فسيتضاعف الربح إلى 1000$ .. وقس على ذلك .

من الحقائق التي ستعلمها بمجرد أن تبدأ مراقبة أسعار العملات أن العملات تتغير بشكل مستمر بمعدل يومي يتراوح مابين 80 إلى 300 نقطة يومياً صعوداً أو هبوطاً . أي أنك لو تمكنت من المتاجرة بلوت واحد في كل يوم بفارق نقاط 50 نقطة ستحقق يومياً ربحاً يعادل 500$ أو أقل قليلاً حسب العملة التي تتاجر بها ..

ولكن هذا إن صدقت توقعاتك ..
ولكن إن لم تصدق توقعاتك فقد تكون هذه خسارة يومية عليك ..!!
فالشركة لا تشاركك الربح ولا الخسارة ..!!
وسنتحدث بالتفصيل في الدروس اللاحقة عن المخاطرة بسوق العملات .
وما مهم أن تفهمه الآن هو أن الحساب العادي والذي تساوي قيمة النقطة الواحدة كما ذكرناه أعلاه قد يكون مربحاً جداً نعم ولكنه قد يكون سبباً لخسائر فادحة أيضاً