PDA

View Full Version : اول محطات التعامل للمبتدئين

aggg
07-29-2012, 16:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

انا من اصحاب الخبرة الجيدة فى التحليل الفنى ولكن مع الاسهم والبورصات
ارجوا من الاخوة المتمرسين فى تداول الفوركس ان يسهلوا ويبسطوا الامور بالامثلة للمبتدأين امثالى
لان للاسف انا مش قادرة اتواصل مع المصطلحات الخاصة بالتداول فى الفوركس ولا افهمها
عايزة حد من الاخوة كدة بشكل مبسط وسهل يشرحلى مبادئ التداول بأمثلة ومحطات من اول اختيارة للرصيد اللى حيبدأ بية ولية ثم مرورا بكيفية اختيار نوع العملة اللى حيشتغل عليها وكذلك افضل الاوقات ولماذا ثم الكم المشترى وشرح مصطلع ال ( لوت -- اسبيريد
وغيرة من المصطلحات من خلال امثلة بالارقام وانتهاء بنهاية البيع للصفقة
ارجوا ان اجد الجواب والشرح البسيط من الاخوة المترسون

زيزو
07-29-2012, 17:48
انصحك بتنزيل الفيديوهات من اليوتيوب
وكمان الكتب الالكترونية هتلاقيها هنا في قسم المبتدئين
وهتستفادي منها اووووووي
وهتتعلم اساسيات التداول
بالتوفيق

mohamed eldamnhorey
07-29-2012, 17:54
انصحك بتحميل كتاب فوريكس العرب

وايضاً يوجد فيديوهات بالقسم التعليمى ياريت تنزلها

فيديوهات اول دروس التحليل الفنى

sky44
07-29-2012, 17:56
السلام عليكم . مرحبا بك اختي في عالم الفوركس اولا اختي انصحك بتحميل هذا الكتاب و هو كتاب تعليم الفوركس للمبتدئين فيه كل شيء من الالف الى الياء و بعد ان تقرأيه توجهي الى قسم المبتدئين في هذا المنتدى سوف تجدين فيه بعض الفيديوهات التعليمية و انصحك بالبحث عن الفيديوهات و تشاهديها بكثر لانها اسهل و سيلة للتعلم
http://www.mediafire.com/?jmyntvrmqun

king
07-29-2012, 18:07
اخى انصحك اولا فهم المصطلحات الاساسيه فى المجال مثل مصطلح ازواج العملات مصطلح سعر الصرف وهوا سعر الذى سوف تبيع او تشترى عنده زوج العملات وايضا تفهم جيدا متى تشترى وذالك عندما يرتفع سعر الصرف للزوج ومتى تبيع وزالك عندما ينخفض سعر الصرف للزوج ... ومصطلح زوج العملات يعنى عمله مقابل عمله ويكتب هكذا
eur/usd : وذالك المصطلح يعنى عملة اليورو مقابل عملة الدولار

وعند البيع انت بتبيع عمله مقابل انك تشترى العمله الاخرى والعكس بالنسبه لشراء عمله مقابل عمله

يجب ان تتعلم اساسيات التداول اولا قبل دراسة التحليل التقنى والاساسى للسوق

dentist
07-29-2012, 18:16
عشان تفهمي الفوركس كويس لازم تقري كتب عن الفوركس
وكمان تنزلي الفيديوهات الخاصه بالفوركس
الفوركس مش مجرد كلمتين في كومنت
ده بحر واسع جدا ومجاله كبير

apolo
07-29-2012, 18:23
بتعلم مصطلح بمصطلح واياك ان تتسرع حتى تستطيع نكوين قاعدة صلبة يمكنك الاعتماد عليها في السوق

hesham itch
07-29-2012, 18:24
بالفعل يكون هناك عدد كبير من الخطوات والمحطات التى يجب ان يمر
عليها كل متاجر لكى يصل الى مرحلة احترافية ويصل الى اهدافه

ashraf
07-29-2012, 18:24
طالما حضرتك ليكى خبرة فى التحليل الفنى فى البورصات
هيكون سهل جدا تعلم التحليل الفنى فى الفوركس اما المصطلحات فهى بسيطة وسهلة جدا ويمكنك التعرف عليها من خلال اقسام المنتدى المختصة بذلك

aggg
07-29-2012, 18:59
يا اخوانى انا لا اريد تعلم التحليل الفنى فكما قلتان اجيد هذا العلم انا فقط اريد امثلة منكم توضيحية من وللاسف الفيدوهات هى لمن يريد تعلم التحليل الفنى
من فضلكم انا لا اريد ردود لمجرد زيادة المشاركات
انا عايزة ردود استفيد ويستفيد منها غيرى
مش معقول مافيش حد عارف يعطى امثلة

---------- Post added at 03:59 PM ---------- Previous post was at 03:55 PM ----------

اخى انصحك اولا فهم المصطلحات الاساسيه فى المجال مثل مصطلح ازواج العملات مصطلح سعر الصرف وهوا سعر الذى سوف تبيع او تشترى عنده زوج العملات وايضا تفهم جيدا متى تشترى وذالك عندما يرتفع سعر الصرف للزوج ومتى تبيع وزالك عندما ينخفض سعر الصرف للزوج ... ومصطلح زوج العملات يعنى عمله مقابل عمله ويكتب هكذا

وعند البيع انت بتبيع عمله مقابل انك تشترى العمله الاخرى والعكس بالنسبه لشراء عمله مقابل عمله

يجب ان تتعلم اساسيات التداول اولا قبل دراسة التحليل التقنى والاساسى للسوق

اكيد يا اخى امال انا بسأل لية
بس هو الاهم حضرتك لم تضع اى مثال ليجيب على سؤال فعهل هذا لانك مازلت مبتدأ ولا تعرف مثلى ام ماذا

aminos
07-29-2012, 19:00

السلام عليكم
تمام يا أخي و أنا أنصح كذالك بهذا الكتاب الاكتر من رائع
تقبل مروري

elzeel
07-29-2012, 19:07
فى قسم خاص بالشروحات فى المنتدى وقسم كتب الفوركس دا هيفيدك جدا ان شاء الله

nrgslawi
07-29-2012, 19:07
مرحبا يمكنكي ان تذهبي الى اليوتيوب هناك عدة دورات للفوركس وباللغة العربية
بالتوفيق

aggg
07-29-2012, 19:24
رغم ان اجاباتكم لم تصب فى مصلحة سؤالى اطلاقا ولكن اشكركم ومازال السؤال يحتاج الى اجابة
للاسف جميعكم يوجهنى الى ما انا قرأتة ولا احتاج الية
فقط اريد من احكم ممكن لدية الخبرة ان بتفضل بشرح مثال فقط مثال واحد
الا يوجد من يستطيع فعل هذا بدلا من توجة الى .... وحمل كتاب كذا وكلها للاسف ادوات نمطية ولا تعطينى اجابات شافية

Noah
07-29-2012, 19:42
اخىا لموضوع سهل او شئ عليمك ان تدخل الى قسم التحليل النفى وتتعلم كيفية تعلما لتحليل النفى ولكن لا تنسى قبل كل هذا ان تفهم ما هو سوق الفوركس وكيف يعمل وما هىا لرافعة المالية وغيرها من الاشياء الهامة

deadlyfox
07-29-2012, 19:46
هناك قسم فى المنتدى للمبتدئين لتعليمهم الفوركس يمكنك التوجه اليه
وايضا يمكنك تنزل الكتب ومشاهده الفيديوهات

aggg
07-29-2012, 23:37
حقيقى شيء مؤسف ان تجد ردود لباتمت بصلة لسؤالك والاعجب ان تجد ردود مأخوذة كوبى وبست من ردود اخرى
وهذا ان دل فأنما يدخل على ان من يدخل لا يهتم سوى بزيادة عدد مشاركاتة
ولا ينظر الى السؤال والحمة من المشاركات
خسااااااااااااااااااااااا رة

salah.bmw
07-29-2012, 23:52
اخي الناشر
الفوركس هو علم لا يختصر بعد سطور لكن انصحك بلبحث على اليوتيوب لدروس للدكتور اسامة عادل للمبتدئين حتى الاحتراف
اما عن بعض المصطلحات مثلا اللوت = العقد - الاسبريد = الفارق السعري ما بين البيع والشراء

gamal
07-30-2012, 00:01
لابد من تنزيل هذة الكتب ويقوموا بتحميلها لاستفادة منها
وخاصة المبتدئين لكسب الخبرة وزيادة الربح

hesham1046
07-30-2012, 00:04
شوف ادخل ديما على المنتيات التى ليها خبرة كبيرة فى الاستراتجيات الفعالة دولعاليها وهاتلقيها الان منمنوع اكتبلك اسماء المنتديات وانت هنا جمع بونص وتاجر بية وخد خبرة

uventene
07-30-2012, 00:52
في دورات تعليميه للمبتدئين في الفوركس مسجله علي مقاطع فيديو منتشره ومتوفره وممكن تحل عليها في اي وقت وبسهوله

kingman
07-30-2012, 00:53

ارجوا من الاخوة المتمرسين فى تداول الفوركس ان يسهلوا ويبسطوا الامور بالامثلة للمبتدأين امثالى
لان للاسف انا مش قادرة اتواصل مع المصطلحات الخاصة بالتداول فى الفوركس ولا افهمها
عايزة حد من الاخوة كدة بشكل مبسط وسهل يشرحلى مبادئ التداول بأمثلة ومحطات من اول اختيارة للرصيد اللى حيبدأ بية ولية ثم مرورا بكيفية اختيار نوع العملة اللى حيشتغل عليها وكذلك افضل الاوقات ولماذا ثم الكم المشترى وشرح مصطلع ال ( لوت -- اسبيريد
بأذن الله نقدر نفيدك بالفعل وليس لزيادة البونص فقط وانما من اجل الفائدة واول حاجة بالنسبة للمصطلحات فيوجد مواضيع فى المنتدى التعليمى ذاكره الكثير من المصطلحات بالتفصيل ان شاء الله تفيدك وبعد قرائتها تقدر حضرتك تسئلى عن النقط التى لم تفهيميها جيدا ونقدر نبسطهالك لن بالتاكيد الموضوع كبيرومحتاج قرأة فى مصادر تعلم هذه الأشياء والسؤال على النقاط الصعبة ونقوم بشرحها
وبخصوص مثلا اللوت هو حجم الصفقة التى تفتحه بها الصفقة مثلا عقد ميكرو بان تدخل الصفقة بعقد عشر سنت وتقدرى تكبر اللوت كيفما تريدى حسب راس مال مالك وادارته
والأسبريد هو الفرق بين سعر البع والشراء فمثلا انت بتشترى الدولار ين على 78.35 وبتبعيه 78.33
هذا الفرق هو الأسبريد

derfcase
07-30-2012, 07:46

اعتقد انه يفضل في مثل هذه الحالات اخذ بعض الدورات او الكورسات لتعلم اساسيات مصطلحات الفوركس و اليات التداول
فان لم يتيسر ذلك - فمن الممكن البدء في البحث في الشبكة عن الكتب الخاصة بالمبتدئين التي تشرح فيها ماهية سوق الفوركس اصلا

WEZA
07-30-2012, 07:51
ادخل علي جوجل و ابحث عن كتاب
اسمه كتاب تعليم الفوركس و نزله و اقراه فيه

KOGI
07-30-2012, 12:09
كل الكلام ده يا اتى الكريمة هتلاقيه فى كتاب فوركس العرب وكان مرفوع فى المنتدى قبل كده فقط الحثى عنه
وممكن تخشى القسم التعليمى وهتلاقى كل اللى انتى نفسك فيه باذن الله
تقبلى مرورى

mannon
07-30-2012, 14:13
في دورات تعليميه للمبتدئين في الفوركس مسجله علي مقاطع فيديو منتشره ومتوفره وممكن تحل عليها في اي وقت وبسهوله

ممكن على فكرة باسهل طريقة تدخل على اليوتيوب وتبحث عن تعليم الفوركس هتلاقى مجموعة كبيرة من القنوات والفيديوهات المتخصصة واعتقد هتكون مفيدة جدا لك
وكمان فى موقع اسمة فيموvemo ممتاز

aid alkholi
07-30-2012, 14:47
والله يا اختى انا مثلك لااعرف ماذا افعل وكثيراً ما اتابع واقراء مواضيع مهمه ولا افهم منها شىء
بسبب المصلحات الصعبه والكلام الغريب الذى اجده مكتوب لذلك انا اقترح بأن تحملى كتب الالكترونيهالخاصه بالفوركس فهذه الكتب تبداً معك من الصفر حتى تجعلك تحت متوسط والباقى عليك فى ان توصلى الى درججه ممتاز

aggg
07-30-2012, 15:11
يا جماعة انا عايزة مثال لطريقة فتح صفقة
اية البدايات
بحاول افهم من اى حد كل واحد بيكلمنى وكأنة لم يتداول من قبل ويوجهنى الى كتاب اقرة اووكأنى مش عارفة اتن فى كتب
ياجماعة معظم الكتب بتتكلم عن الفنى وهو ما اعرفة جيدا
عموما انا حفترض مثال
برجاء التصحيح يمكن بعضكم لم يفهم ما اقصدة
برجاء القراءة
انا مثلا عندما اريد شراء هل لابد من ان اشترى زوج من العملة على سعر مثلا .1.3 ابيعة مثلا 1.31 اكون كسبانة 1 نقطة
ولو اشتريت 10 لوت مثلا اكون كسبانة 10 نقطة هل هذا صحيح
طيب ازاى اقدر احسب عمولة الشركة عشان اعرف مكسبى صافى
دة اولا
وانتظر الاجابة حتى يمكنى سؤال اخر

hesham1046
07-30-2012, 15:13
اول محطة هى الرافعة المالية تكون 1:200 علشان لو حصل انعكاس فى السوق ماتخسرش فلوسك خالص
وابتعد عن الطمع واستخدم فى تحليليك المششرات سيبك من التحليل الكلاسيكى الانمك اكيد اكيد هاتخسر

Rami
07-30-2012, 15:14
اعتقد لو عندك خبرة سابقة فى الاسهم والبورصات
يبقى قطعت شوط طويل فى الفوركس كمجال مضاربة
تحياتى لشخصكم الكريم

alaoui11
07-30-2012, 15:14
بالفعل اختي انزلب الفيدييوهات من يوتوب هناك شرح لكل شيء
أتمني أن أكون قد افدتك و بتوفيق الفوركس ليست صعبة لتلك رجة

mido75
07-30-2012, 15:17
اختى الكريمة اضل شئ لكى كتب الفوركس للمبتدئين
و ستجدى بها كافة المصطلحات التى تحتاجينها و من الجيد لك ان لديك الخبرة فى مجال الاسهم وهذا سيسهل لك التعامل مع الفوركس فقط تعلمى حسن ادارة راس المال و المارجن و كيفية التعامل معه

aboualy
07-30-2012, 15:18
اخى العزيز ممكن بمنتهى البساطة انك تعمل بحث على جوجل على تعلم الفوركس وان شاء الله حتلاقى الكثير من المصادر الى ممكن تستفيد منها وكمان ممكن تعم بحث على اليوتيوب على نفس الكلامة وحتلاقى الكثير من الفديوهات المفيدة

jans
07-30-2012, 15:25
ممكن تحددي المصطلحات التي تحتاجين معرفتها هل هيا في برنامج التداول أو مصطلحات عامه لكي يساعدك الاعضاء فيها

وسوف احاول اضع هنا المواضيع التي في المنتدى و يوجد فيها شرح للمصطلحات و إن شاء الله تستفيد منها :

و أيضاً المواضيع التي ممكن تفيدك
اول موضوع :

مصطلحات هامة للمبتدئين فى الفوركس (http://forex-masr.com/showthread.php?697-%D9%85%D8%B5%D8%B7%D9%84%D8%AD%D8%A7%D8%AA-%D9%87%D8%A7%D9%85%D8%A9-%D9%84%D9%84%D9%85%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A6%D9%8A%D 9%86-%D9%81%D9%89-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%88%D8%B1%D9%83%D8%B3)
تعريف الحساب الأسلامي (http://forex-masr.com/showthread.php?675-%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D9%8A%D9%81-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A)
معجم مصطلحات الفوركس (http://forex-masr.com/showthread.php?1006-%D9%85%D8%B9%D8%AC%D9%85-%D9%85%D8%B5%D8%B7%D9%84%D8%AD%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%88%D8%B1%D9%83%D8%B3)
@@ شرح اوامر السوق @@ (http://forex-masr.com/showthread.php?126-%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%A7%D9%88%D8%A7%D9%85%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%88%D9%82)

اللوت والرافعة (http://forex-masr.com/showthread.php?1478-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%88%D8%AA-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A7%D9%81%D8%B9%D8%A9)

Rami
07-30-2012, 15:28
انت احسن حال من غيرك اخى الكريم لان لك خلفية فى
التحليل الفنى هناك من بداوا من الصفر ونجحوا
تحياتى لشخصكم الكريم

amrmorasamir
07-30-2012, 15:29

اولا لازم تقرا كتاب عن السوق ياباشا وده هيفيدك كتير جدا لفهم المصطلحات وبعد كده نزل الفديوهات من اى منتدى عربى او من المنتدى هنا وهتفهم كل حاجه بسهوله جدا

aggg
07-30-2012, 15:30
يا جماعة والله نفسى الاقى رد مناسب لسؤالى وليس لجمع مشاركات
اللى عندة مثال يقولة واللى عندة لينك لشرح مصطلحات الفوركس بالامثلة يتركة ولة الشكر

ameer
07-30-2012, 15:31
هنا في عالم الانترنت كثير من المواقع والمنتديات لتعليم الفوركس للمبتدئين اعملو بحث وستجدون كلشي محتاجينة وتكدون عن طريق منتدانا ايضا التعلم من خلال طرح الاسئلة لاصحاب الخبرة

remas
07-30-2012, 15:34
يا اخى الكريم لو عاوز تبدا صح يبقى لازم تتعلم صح يعنى اولا لازم تتعلم وهو دا الطريق الوحيد للوصول الى الارباح ان شاء الله وكل المنتديات مليانه اخى الكريم بالاقسام التعليميه وكلها جيده لكنى انصحك وبشده بالقسم التعليمى فى المتداول العربى

aggg
07-30-2012, 16:31
تصدق والله انت نورتى فعلا وانا فعلا مكنتش عارفة انى لازم اتعلم
طيب ياترىة حضرتك ممكن تضيف اية كمان عشان استفيد من ردك المفيد جدااااا

a7lamp3
07-30-2012, 17:01
انصحك بتحميل الكتب التي تقوم بتعليم الفوركس وهي بكثرة ومجانية بالاضافة الى مشاهد الفيديوهات

aladdin
07-30-2012, 17:04
تقدر تتابع معانا الدوره دى وهى للتحليل الاساسى
http://forex-masr.com/showthread.php?2004-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AD%D9%84%D9%8A%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3%D9%89-%D9%81%D9%89-%D8%B3%D9%88%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA
او تتابع الدوره دى وهى دوره للتحليل الفنى للعملات
http://forex-masr.com/showthread.php?2866-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AD%D9%84%D9%8A%D9%84-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%86%D9%89-%D9%81%D9%89-%D8%B3%D9%88%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA&p=170447#post170447
ولو وجهتك اى مشكله اسئل وان شاء الله هجيب على كل اسئلتك

mahmoud1
07-30-2012, 17:23
الاعضاء رود عليك انك تقراء الكتب او تشاهدى الفديوهات لكن شكلك كده كسلانه دة شرح بس لازم تقراء كتب او تشاهدة فيديوهات
اول شئ الشركة تتيح ليك برنامج تداول اسمه ميتا تريد البرنامج دة بنقوم علية بالتحليل وتنفيذ الصفقات لازم تفتحى حساب ديمو عشان تجربى علية فى ازواج فى برنامج ليها اختصار مثال
اليور EUR
الدولار USD
الباوند GBP
الين Jpy
الفرنك CHF
العملة اللى بتكون على اليسار هى العملة الرئاسية يعنى لو عملنا بيع هانبيعها ولا عملنا شراء هانشترها مثال
EUR/USD لو عملنا بيع كده هانبيع اليور مقابل الدولار ولو عملنا شراء هانشترى اليور مقابل الدولار
Bid سعر العرض يعنى سعر البيع
Ask سعر الطلب يعنى سعر الشراء
sell ايضا أمر بيع
Buy ايضا أمر شراء
Take profit أمر جنى الارباح
يعنى نفتح الصفقة ونحط الهدف وعند وصول السعر الى الهدف البرنامج يغلق اتومتك وطبعا الامر دة على حسب لو داخلة شراء بيكون فوق السعر بيع بيكون تحت السعر مثال
دخلنا شراء اليور من سعر 1.2300 وهدف 50 نقطة اذا نضع الهدف 1.2350 اول ما السعر يوصل لى هذة النقطة البرنامج هايغلق الصفقة اتومتك
stop loss أمر وقف الخسارة
يعنى نضع امر لوقف الخسارة وعند وصول السعر الى أمر وقف الخسارة البرنامج سوف يغلق الصفقة على الخسارة المحددة وطبعا بتكون على حسب لو كان شراء هايكون امر الخسارة تحت السعر لو كان بيع هايكون أمر الخسارة فوق السعر مثال
دخلنا بيع على الباوند دولار من سعر 1.5850 هانعمل أمر وقف الخسارة فوق السعر لو يكون 30 نقطة اذا هايكون الامر 1.5880 لو السعر صل الى هذة النقطة سوف يغلق البرنامج الصفقة اتومتك
Trailing stop أمر الوقف المتحرك
يعنى لو فتحنا صفقة هانحرك الاستوب كل ما يكون السعر فى صلحنا بيحس لو اغلق الصفقة وضرب ستوب يكون اغلق على ربح واقل عدد من النقاط فى انستا هو 15 نقطة

spread فرق الشراء عن سعر البيع ودة اللى بتسفيد منه شركة الوساطة لانه شركة الوساطة لا تاخذ اى عمولات اضافية غير السبريد
Lots كمية عقود التداول
اقل عقد فى شركات الوساطة هو عقد ميكرو يساوى عشرة سنت طبعا شركة انستا تختلف عن باقى الشركات فى الشركات الاخرى عشرة سنت يعنى 0.01 اما فى انستا تكتب 10 لانها 0.01 تساوى عقد 1 سنت
margin call نداء الهامش
يعنى لو الصفقات الخسارة بقت فى زيادة الحساب قرب من المرجن كول لو حصل مرجن كول بيغلق كل الصفقات وطبعا دة على كلو على حسب الرافعه المالية اللى الشركة بتوفرها وطبعا الشركة بتوفر الرافعه الماليه عشان تقدرى تتاجر باضعاف راس المال فى رافعه مالية تصل الى 1.1000 Leverage
used margin الهامش المحجوز
يعنى الشركة بتقوم بحجز مبلغ عند فتح الصفقة
الاومر المعلقة
Buy limit أمر شراء تحت السعر
sell limit أمر بيع فوق السعر
Buy stop امر شراء فوق العسر الحالى
sell stop أمر بيع تحت السعر الحالى
Hedge أمر يستخدم لفتح شراء وبيع على زوج واحد فى نفس الوقت
يعنى ممكن تعملى شراء و بيع لليور فى وقت واحد
لو قرتى كتب او شاهدتى فيديوهات هتلاقى معلومات كتير ممكن تفيدك اكتر

magic777
07-30-2012, 17:25
اختي ادخلي قسم المبتدأين هتلاقي في مكتبه الفوركس كتاب اسمه الفوركس للعرب هتلاقيه ممتاز جدا وفيه كل الاساسيات اللي انتي عايزه تعرفيها
وهيساعدك كمان في معرفه انواع التحاليل وهيديكي فكره كويسه عن مجال الفوركس

kanzsea
07-30-2012, 17:28
انصحك بدخول اى منتدى بيكون فى اقسام خاصة للمبتدئين يوجد بيها كل مصطلحات الفوركس وافتح حساب تجريبى علشان تطبق بنفسك

aggg
07-30-2012, 17:40
الاعضاء رود عليك انك تقراء الكتب او تشاهدى الفديوهات لكن شكلك كده كسلانه دة شرح بس لازم تقراء كتب او تشاهدة فيديوهات
اول شئ الشركة تتيح ليك برنامج تداول اسمه ميتا تريد البرنامج دة بنقوم علية بالتحليل وتنفيذ الصفقات لازم تفتحى حساب ديمو عشان تجربى علية فى ازواج فى برنامج ليها اختصار مثال
اليور EUR
الدولار USD
الباوند GBP
الين Jpy
الفرنك CHF
العملة اللى بتكون على اليسار هى العملة الرئاسية يعنى لو عملنا بيع هانبيعها ولا عملنا شراء هانشترها مثال
EUR/USD لو عملنا بيع كده هانبيع اليور مقابل الدولار ولو عملنا شراء هانشترى اليور مقابل الدولار
Bid سعر العرض يعنى سعر البيع
Ask سعر الطلب يعنى سعر الشراء
sell ايضا أمر بيع
Buy ايضا أمر شراء
Take profit أمر جنى الارباح
يعنى نفتح الصفقة ونحط الهدف وعند وصول السعر الى الهدف البرنامج يغلق اتومتك وطبعا الامر دة على حسب لو داخلة شراء بيكون فوق السعر بيع بيكون تحت السعر مثال
دخلنا شراء اليور من سعر 1.2300 وهدف 50 نقطة اذا نضع الهدف 1.2350 اول ما السعر يوصل لى هذة النقطة البرنامج هايغلق الصفقة اتومتك
stop loss أمر وقف الخسارة
يعنى نضع امر لوقف الخسارة وعند وصول السعر الى أمر وقف الخسارة البرنامج سوف يغلق الصفقة على الخسارة المحددة وطبعا بتكون على حسب لو كان شراء هايكون امر الخسارة تحت السعر لو كان بيع هايكون أمر الخسارة فوق السعر مثال
دخلنا بيع على الباوند دولار من سعر 1.5850 هانعمل أمر وقف الخسارة فوق السعر لو يكون 30 نقطة اذا هايكون الامر 1.5880 لو السعر صل الى هذة النقطة سوف يغلق البرنامج الصفقة اتومتك
Trailing stop أمر الوقف المتحرك
يعنى لو فتحنا صفقة هانحرك الاستوب كل ما يكون السعر فى صلحنا بيحس لو اغلق الصفقة وضرب ستوب يكون اغلق على ربح واقل عدد من النقاط فى انستا هو 15 نقطة

spread فرق الشراء عن سعر البيع ودة اللى بتسفيد منه شركة الوساطة لانه شركة الوساطة لا تاخذ اى عمولات اضافية غير السبريد
Lots كمية عقود التداول
اقل عقد فى شركات الوساطة هو عقد ميكرو يساوى عشرة سنت طبعا شركة انستا تختلف عن باقى الشركات فى الشركات الاخرى عشرة سنت يعنى 0.01 اما فى انستا تكتب 10 لانها 0.01 تساوى عقد 1 سنت
margin call نداء الهامش
يعنى لو الصفقات الخسارة بقت فى زيادة الحساب قرب من المرجن كول لو حصل مرجن كول بيغلق كل الصفقات وطبعا دة على كلو على حسب الرافعه المالية اللى الشركة بتوفرها وطبعا الشركة بتوفر الرافعه الماليه عشان تقدرى تتاجر باضعاف راس المال فى رافعه مالية تصل الى 1.1000 Leverage
used margin الهامش المحجوز
يعنى الشركة بتقوم بحجز مبلغ عند فتح الصفقة
الاومر المعلقة
Buy limit أمر شراء تحت السعر
sell limit أمر بيع فوق السعر
Buy stop امر شراء فوق العسر الحالى
sell stop أمر بيع تحت السعر الحالى
Hedge أمر يستخدم لفتح شراء وبيع على زوج واحد فى نفس الوقت
يعنى ممكن تعملى شراء و بيع لليور فى وقت واحد
لو قرتى كتب او شاهدتى فيديوهات هتلاقى معلومات كتير ممكن تفيدك اكتر
الحقيقة مشاركة مفيدة وتعد اول رد هادف ومفيد ويتضح فية مجهود المشارك بالرد وما افادنى ما هو باللون الاحمر فقط وما هو باللون الاصفر لم افهمة ويحتاج الى شرح
اما بخصوص الكسل
يا اخى المفروض ان المنتدى هنا للمشاركة بالمفيد لان لو على انى ابحث كنت دورت ومكانش حد هنا عمل ردود لو الحكاية كدة

power8
07-30-2012, 17:46
طبعا المصطلحات هي اول شيء يجب عليك تعلمه ويجب عليك التوجه للقسم التعليمي للمنتدى يوجد به الكثير يمكن ان تستفيد منهم و طبعا الفيديوهات هي احسن وسيلة للتعلم

aggg
07-30-2012, 20:46
شكرا ليك على هذة المشاركة الهادفة الحقيقة بس للاسف
مفيش كتب تعليمية لشرح المصطلحات بشكل مبسط كلها للاسف نمطية الاسلوب واكاديمية صماء
انا عايزة امثلة من اسخاص مثلى بيتعاملوا مع حد مش بيعرف من الفوركس غير اسمة اما الكتب بتكتبلك وكأنك فاهم المصطلحات

silver
07-30-2012, 20:48
اخي الكريم لا يوجد فرق في التحليل مابين الاسواق المالية

سواء كان فوركس او اسهم او معادن الجميع سواء في التحليل

mohamed 300
07-30-2012, 20:49
من المؤكد ان قراءه الكتب ومشاهده الفديوهات التعليميه وغيرها من الاشياء يجب ان يكون فى اكثر شئ من الممكن ان تفعله للتعلم الفوركس الصحيح ,وتعرف كيف تتعامل مع السوق بالطريقه المثلى

kero
07-30-2012, 20:58
افضل شىء يااختى ادخلى على اليويتوب
وابحثلا عن دروس تعليمية للفوركس وهتلاقى كتير جدا لان الفيديوهات هتوصلك المعلومة اسبط واسرع بكتير من الكتب

Tips™
07-30-2012, 21:06
اهم حاجه يكون متابع السوق و عرف اخبراه اول باول
و بكون ليه مصدر ثقه يصدقه فى كلامه و حد يعرفوا و ينبهه

mido
07-31-2012, 01:58
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

mahmoud1
07-31-2012, 02:09
الحقيقة مشاركة مفيدة وتعد اول رد هادف ومفيد ويتضح فية مجهود المشارك بالرد وما افادنى ما هو باللون الاحمر فقط وما هو باللون الاصفر لم افهمة ويحتاج الى شرح
اما بخصوص الكسل
يا اخى المفروض ان المنتدى هنا للمشاركة بالمفيد لان لو على انى ابحث كنت دورت ومكانش حد هنا عمل ردود لو الحكاية كدة
الهدف انا اعطيتك علية مثال لما تفتحى الصفقة فى خانة اسمهاTake profit
يعنى انتى لما بتخشى شراء على اليور دولار مثلا التحليل بيقول انه اليور صاعد انتى تقومى بتحديد الهدف يعنى على حسب التحليل لو مثلا متوقعه انه يرتفع 50 نقطة تضعى الهدف على بعد 50 نقطة من سعر الدخول لو 100 نقطة الهدف يكون 100 نقطة من سعر الدخول دة بالنسبة للهدف بالنسبة لى الترلنج ستوب نفترض انك دخلتى صفقة وعملتى هدف 50 او 100 نقطة بس فى نفس الوقت عايزة تضمنى الربح يعنى ممكن السعر يوصل قبل الهدف ويرتد عليك مثلا عامل الهدف 50 نقطة ممكن السعر يمشى فى صالحك 49 نقطة يعنى قبل تحقيق الهدف بى نقطة واحدة ويرجع السعر يرتد تانى هنا ممكن نستخدم ترلنج ستوب عشان لو السعر مشى فى اتجاة الهدف ورجع تانى يغلق على مكسب يعنى لو عاملة ترلنج ستوب كل 15 نقطة السعر اعطك 15 نقطة مكسب كده يكون حجز المكسب على 15 نقطة لو صعد تانى 15 يكون حجز 30 نقطة يعنى يقدم الاستوب لو ضرب الاستوب يضرب على ربح عشان لو خايفة انه السعر يرتد قبل الهدف والمكسب يروح عليك على العموم فى المنتدى فى شرح لى الاداة دى مش فاكر فى قسم المبتدئين ولا فين ممكن تقرأهاعشان تفهما أكتر مش بعرف اشرح أو أوصل المعلومة بشكل جيد وبالتوفيق ان شاء الله ونقدر نستفيد منك ونشوف ليك موضوعات مفيدة عن التحليل الفنى عشان يكون ليك مشاركات مفيدة والكل يستفيد منها

aggg
07-31-2012, 02:45
بجد الله عليك هى دى الحاجات اللى بسأل عليها وهى دى المصطلحات اللى عايزة افهمها
بجد مشاركتك كدة ة رائعة ارجوك ياريتت تكمل باقى الامثلة
لان للاسف يا جماعة الكتب اللى بتتكلموا عليها بتستخدم تعبيرات نمطية للشرح ومعظمها فنى اكتر وانا الفنى بتاعى يعنى يهمنى اعرف الفرق هنا فى الفوركس عن البورصة للاسعهم اللى انا متعودة عليها
اشكرك تانى

Tips™
07-31-2012, 03:20
هيكون سهل جدا تعلم التحليل الفنى فى الفوركس اما المصطلحات فهى بسيطة وسهلة جدا ويمكنك التعرف عليها من خلال اقسام المنتدى المختصة بذلك
مزبزط اخى من هذا الكلام
وجزاك الله خيرا على المعلوات

adam
07-31-2012, 03:29
المصادر العربية والاجنبية كثيرة جداااا اخي الكريم للتعلم من هذا السوق
اليوتيوب كنز ثمين يوجد به الاف الشروحات حول الفوركس كما ان هاك الاف الكتب الالكترونية والاف المنتدياب ويوجد هنا منتدى تعلييمي يرجى الاستفادة منه انصحك بقراءة كتاب جون ميرفي للتحليل الفني

forexawy
07-31-2012, 03:47

aggg
07-31-2012, 18:46
بصراحة اجابة حضرتك مفرحة ومبهجة والله وكلها درر
يعنى انا بقول عايزة اعرف المصطلحات ومنتظرة ان حد يشرحهالى بأمثلة تيجى حضرتك تقولى يجب عليكى تعلم المصطلحات
طب ماهو بديهى يعنى امال انا بسأل لية
بصراحة انا عرفت لية رصيدك 90 دولار و462 رد ماهو عشان بترد وبس انتما مش بتجاوب

pimo
07-31-2012, 18:51
انا اريد ان افهمك مصطلح السبريد وهو فرق السعر بين ثمن البيع والشراء بين زوج العملة وهو الفائدة التي يحققها الوسيط من ايصال صفقتك الي السوق والرافعة المالية التي وفرها لك لكي تستطيع ان تحقق ربح من فرق البيع والشراء ارجو انني ايفدك

aggg
08-01-2012, 04:21
شكرا لمجهودك بالرد والحقيقة مش عارفة اقولك
كفاية اهتمامك بالرد ان بس عايزة اجد مكان او لينك يكون فية شرح للمصطلحات بشكل مبسط وبأمثلة وغير نمطى

aggg
08-01-2012, 23:18
اشكرك اخى الفاضل
طيب هل السبيريد يختلف مقدارة بأختلاف العملة ام هو مقدار ثابت
كذلك هل اللوت هو وحدة شراء مثل السهم مثلا
يعنى انا مثلا هشترى دولار / يورو والسعر مثلا 1.2234 هل دة يسمى لوت ولا يسمى صفقة

MrDeloma
08-02-2012, 00:51
اخي هناك قسم للفيديوهات سوف تجد كل ما تبحث عنه
و إن شاء الله ادا كان اي استفسار نقدر نساعدك ، و بالنسبة للفوركس فيحتاج وقتا للتعلم

skiimer
08-02-2012, 01:34
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته !
شكرآ اخي على هذا الموضوع المميز و اضم صوتي لصوتك و نتمنى ان يقوم احد الاعضاء بانشاء موضوع يشرح فيه كل تلك المصطلحات !

---------- Post added at 10:34 PM ---------- Previous post was at 09:53 PM ----------

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته !
شكرا اخي على موضوعك الجميل ! بالنسبة لي لازال الوقت لكي اتعلم لهذه المصطلحات فانا لازلت عضوا جديدا و ما يهمني الان هو جمع البونص !

---------- Post added at 10:34 PM ---------- Previous post was at 10:34 PM ----------

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته !
شكرا اخي على موضوعك الجميل ! بالنسبة لي لازال الوقت لكي اتعلم لهذه المصطلحات فانا لازلت عضوا جديدا و ما يهمني الان هو جمع البونص !

EngAhmed
08-02-2012, 01:41
والله افضل حاجة تتعلم منها هى الفيديوهات ودى هتلاقيها على اليوتيوب كتيييييير وكمان فى كتب الكترونية لناس كبار فى التحلبل الفنى زى جون ميرفى

madoxegy

hamzah krishan
انا عندي اقتراح لاصحاب الخبرة بان يتم عقد حلقات النقاش في ساعه محددة يتم الاعلان عنها للمبتدئين عقد حلقات ويتم بحضور المتدربين ونمشي في الامر خطه بخطوه حتى يتمكن من الفهم والمعرفة وشكرااااااااااااااا

aggg
اخي هناك قسم للفيديوهات سوف تجد كل ما تبحث عنه
و إن شاء الله ادا كان اي استفسار نقدر نساعدك ، و بالنسبة للفوركس فيحتاج وقتا للتعلم

يا اخىانا عارفة ان فى قسم للفديوهات ولكن انا سؤالى ملوش علاقة بية لان الفديوهات كلها للتحليل الفنى وما اريدة هو تبسيط للمصطلحات من اصحاب الخبرة بالتداول
ثانيا حضرتك بتقولى اذا كان فى استفسار حضرتك حتساعدنى ؟؟؟؟؟؟؟
طب ماهو دة استفسار فين المساعدة

nourhan ali
08-02-2012, 02:03
الاسبريد هو الفرق بين سعر الشراء وسعر البيع اما اللوت هو وحدة قياسية وهى 3 انواع للعقود قياسى ومصغر وميكرو
وهناك الرافعة المالية وهى تمكنك من المتاجرة باضعاف راس مالك
وهناك الهامش المحجوز المبلغ الذى يقوم الوسيط بحجزه مقابل تنفيذ الصفقة
الهامش المتاح ما يتبقى فى الحساب بعد اخذ الهامش المحجوز
نداء الهامش عندما تتساوى الخسائر مع ما يوجد فى حسابك (الهامش المتاح) يقوم الوسيط باغلاق الصفقات وما يتبقى فى حسابك هو الهامش المحجوز
هناك امر يسمى الاستوب لوز وهو تستخدميه اثناء التداول وهو اغلاق الصفقة عندما يتجه السعر فى ضد اتجاه الصفقة
دى بعض من المصطلحات واتمنى اكون افدتك

mido95
08-02-2012, 03:19
اللوت يا اخى هو حجم الصفقة و كلما كان اصغر كانت الارباح اقل و يعتمد تحديد حجم اللوت على حجم رأس المال

اما الاسبريد فهو فرق النقاط بين البيع و الشراء و هو فى شركة انستا 3 بيب و هو ثابت فى الشركة لا يتغير

walied
08-02-2012, 06:28
انا لسه جديد برضه وشفت مجموعه مقاطع علي اليو تيوب لتعليم الفوركس وبقري في الموضيع الي مكتوبه هنا والمنتديات التانيه واضح انه مش صعب

محمد فرغلى
08-02-2012, 06:49
هو اهم حاجة زى مقالوا الاخوة الفيديوهات والكتب والتعليم على التجريبى بعد كدا
بس الاهم بقى انك تاخدى وقتك فى التعليم اهم حاجة عدم التسرع نهائى عشان تاخدى خبرة كافية

hussaina2008
08-02-2012, 11:57
اخي الكريم انت في بداية الطريق عليك بتحميل الكتب الاكترونية ومنها كتاب فوريكس العرب انصحك به كثيرا
وادخل اليوتيوب هم سوف يفيدك كثيرا وهناك ايضا دورات كثير لتعليم مجال الفوريكس من البداية الى الاحتراف ابحث في قوقل
تقبل مروري اخي الكريم

mahmoud1
08-02-2012, 14:17
اشكرك اخى الفاضل
طيب هل السبيريد يختلف مقدارة بأختلاف العملة ام هو مقدار ثابت
كذلك هل اللوت هو وحدة شراء مثل السهم مثلا
يعنى انا مثلا هشترى دولار / يورو والسعر مثلا 1.2234 هل دة يسمى لوت ولا يسمى صفقة

السبريد يختلف من عملة الى اخرى يعنى عندك اليو ر دولار والباوند دولار السبريد فيهم 3 نقاط فقط وفى عملات اخرى السبريد فيها اعلى فى 7 نقاط واعلى من كده العملات اللى بيكون فيها السبريد مرتفع كده دى بتكون عملات الكروسات معنى الكروسات هي الازواج الذي ليس الدولار طرف فيها
مثل gbp/jpy aud/cad aud/jpy/eur/JPY
وبالنسبة للوت هو حجم العقد يعنى انتى هاتشترى اليور من 1.2234 كده فتحتى صفقة شراء ويحدد حجم اللوت وزى ما قلتك ممكن يكون عقد ميكرو 10 سنت او عقد مينى 1دولار او عقد ستنادر 10 دولار وممكن تكتبى اى رقم اخر 2.3.4.5 دولار اى عقد انتى عايزة

aggg
08-02-2012, 15:57
الاسبريد هو الفرق بين سعر الشراء وسعر البيع اما اللوت هو وحدة قياسية وهى 3 انواع للعقود قياسى ومصغر وميكرو
وهناك الرافعة المالية وهى تمكنك من المتاجرة باضعاف راس مالك
وهناك الهامش المحجوز المبلغ الذى يقوم الوسيط بحجزه مقابل تنفيذ الصفقة
الهامش المتاح ما يتبقى فى الحساب بعد اخذ الهامش المحجوز
نداء الهامش عندما تتساوى الخسائر مع ما يوجد فى حسابك (الهامش المتاح) يقوم الوسيط باغلاق الصفقات وما يتبقى فى حسابك هو الهامش المحجوز
هناك امر يسمى الاستوب لوز وهو تستخدميه اثناء التداول وهو اغلاق الصفقة عندما يتجه السعر فى ضد اتجاه الصفقة
دى بعض من المصطلحات واتمنى اكون افدتك

كل الشكر والتقدير على الاهتمام يا نورهان وفعلا انا قرأت دة فعلا بس المهم هو تبسيط المعلومة من خلال الشرح بالامثلة
وانا بشكرك على اهتمام ومشاركتك الايجابية مش زى بعض الاعضاء اللى داخلين يزودو مشاركات وخلاص

spectra4
08-02-2012, 23:55
لكى يكون الفرد ملما بمعلومات عن الفوركس لابد ان يتطرق الى معلومات حول الفوركس ومواكبة الاحداث والتطورات
والقيام بقراءة كتب والنظر الى المواقع الالكترونية والمناقشة مع الغير

hamzah krishan
08-03-2012, 06:24
لابدمن التعرف اكثر فاكثر فهناك الكثير من الفيديوهات التى تمكنك من التعرف على التداول والتعامل

magic777
08-03-2012, 21:13
يا اخىانا عارفة ان فى قسم للفديوهات ولكن انا سؤالى ملوش علاقة بية لان الفديوهات كلها للتحليل الفنى وما اريدة هو تبسيط للمصطلحات من اصحاب الخبرة بالتداول
ثانيا حضرتك بتقولى اذا كان فى استفسار حضرتك حتساعدنى ؟؟؟؟؟؟؟
طب ماهو دة استفسار فين المساعدة
بص اخي حكايه انك تبحث عن تبسيط وملخصات ده مش هيفيدك في المجال ده صدقني
انت لازم تعرف كل التفاصيل المهمه والغير مهمه كمان علشان كل معلومه هنا بتنبي ليك الخبره
المطلوبه للنجاح في المجال ده

mohamedlee
08-03-2012, 21:22
اولا بالنسبة للوت معناه حجم الصفقة المفتوحة سواء ربع دولار او نصف دولار والنصيحة كبداية الشغل على نظام السينتات افضل واضمن لادارة راس المال
اما بالنسبة لاسبريد فهو الفرق بين سعر البيع والشراء فى شركة الوساطة بمعنى ان لما تيجى تشترى الشركة هاتبعلك بسعر اعلى من سعر السوق
فالفرق بين سعر البيع والشراء هذا ما يسمى السيبريد وبعدين الموضع هايبان اكتر ويوضح اكتر من خلال الممارسة والتطبيق على حسابات تجريبية

kingman
08-03-2012, 23:35
اشكرك اخى الفاضل طيب هل السبيريد يختلف مقدارة بأختلاف العملة ام هو مقدار ثابت كذلك هل اللوت هو وحدة شراء مثل السهم مثلا يعنى انا مثلا هشترى دولار / يورو والسعر مثلا 1.2234 هل دة يسمى لوت ولا يسمى صفقة لا طبعا بيختلف من زوج الى أخر فزوج مثلا مثل اليورو دولار الأسبريد عليه نقطتين او ثلاثه حسب الشركة وزوج زى الباوند ين اللى هو اسمه المجنون سبعة نقاط فالأسبريد بيختلف من زوج لآخر واللوت هو حجم الصفقة التى تقومين بالشراء بها فمثلا انت هتشترى من هذا السعر بحجم قد ايه يعنى 0.10 او 1.00 وهكذا

aggg
08-08-2012, 23:05
بص اخي حكايه انك تبحث عن تبسيط وملخصات ده مش هيفيدك في المجال ده صدقني
انت لازم تعرف كل التفاصيل المهمه والغير مهمه كمان علشان كل معلومه هنا بتنبي ليك الخبره
المطلوبه للنجاح في المجال ده

صدقنى يا اخى انا اعرف الكثير مما لا تعرفة ولى خبرتى بالمجال التجارى والتحليل الفنى للاسهم والبورصة ما يزيد على ال5 سنوات او اكثر بأحتراف
ولكن انا ابحث عما لا اعرفة وهو المصطلحات الخاصة بالتداول
اما ان تضيع وقتك فى معرفة ما لا يفيد فهذا اهدار للوقت
وبعدين انا مش بطلب اتعلم تحليل عشان يبقى مش مكانة هنا
بالعكس انا بطلب الاسهل واللى دة المفروض مكانة

اولا بالنسبة للوت معناه حجم الصفقة المفتوحة سواء ربع دولار او نصف دولار والنصيحة كبداية الشغل على نظام السينتات افضل واضمن لادارة راس المال
اما بالنسبة لاسبريد فهو الفرق بين سعر البيع والشراء فى شركة الوساطة بمعنى ان لما تيجى تشترى الشركة هاتبعلك بسعر اعلى من سعر السوق
فالفرق بين سعر البيع والشراء هذا ما يسمى السيبريد وبعدين الموضع هايبان اكتر ويوضح اكتر من خلال الممارسة والتطبيق على حسابات تجريبية

لا طبعا بيختلف من زوج الى أخر فزوج مثلا مثل اليورو دولار الأسبريد عليه نقطتين او ثلاثه حسب الشركة وزوج زى الباوند ين اللى هو اسمه المجنون سبعة نقاط فالأسبريد بيختلف من زوج لآخر واللوت هو حجم الصفقة التى تقومين بالشراء بها فمثلا انت هتشترى من هذا السعر بحجم قد ايه يعنى 0.10 او 1.00 وهكذا

كل الشكر على المعلومات المهمة جدااا دى وهى دى المعلومات او التعريفات اللى انا محتاجاها رغم انها فى منتهى البساطة لكن بالنسبة لى هى امر مجهول لعدم علمى بها
اما الباقى فأنا اعلمة جيدا

ROTARY28
08-09-2012, 00:10
السلام عليكم
يمكنك اختى البدا بالقسم التعليمي
ثم مشاهدة بعض الفيديوهات
والتدرب على حساب ديمو
وبما انك خبيرة في مجال قريب للفوركس فاعتقد بان الموضوع لن يكون صعبا عليك كثيرا

mokhtar26
08-12-2012, 15:14
السلام عليكم ان شاء الله يكون خيرو تجدون المساعدة و ان اردتم الاعتماد على
انفسكم يمكنكم البحث في قوقل او في المنتديات المتخصصة بالتوفيق

Spiderhoof
08-15-2012, 23:51

باي باي
08-16-2012, 00:19
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
ممكن تنزل يفديوهات وده هيسهل عليكي كتير بجانب الكتب الخاصه بالفوركس
وممكن تلاقي مواضيع الي بتشرح الحاجات الي انت مش فاهمها فيالمنتدي

amrx3
08-16-2012, 04:22

companero
08-16-2012, 04:44
اولا افتح حساب تجريبي حتى تعتاد على المنصة
ثم عليك بالكتب و الفيديوهات و المنتديات , تعلم شيئا فشيئا و طبق كل ما تعلمته على الديمو
التحليل الفني و الاساسي هما اساس الفوركس
و أخيرا عليك لا تنسى الادارة المالية الصارمة اراس المال

Moataz
08-16-2012, 05:50
هيكون سهل جدا تعلم التحليل الفنى فى الفوركس اما المصطلحات فهى بسيطة وسهلة جدا ويمكنك التعرف عليها من خلال اقسام المنتدى المختصة

abofeasle
08-16-2012, 06:00
ان شاء الله اخى ربنا يوفقنا جميعا وانا مثلك ايضا ولكن يوجد قسم خاص بالمبتدئين ارجو ان تراسل المشرف عشان يحول موضوعك وهناك ستجد مواضيع وشروحات تفيدك ان شاء الله

saramoza
08-16-2012, 06:03

ahmed fakhry
08-16-2012, 06:05
اول محطة لازم المبتدئ يتعامل معاها هيا الديمو وبالتالى هيزود خبرتة فى سوق الفوركس عن طريق حساب بة اموال مزيفة وليست حقيقية ومش هيدفع اى شئ ولا هيخسر اى شئ

lahcen077
08-16-2012, 07:14
السلام عليكم
من افضل الكتب التي وجدتها كتاب تعلم الفوركس خطوة بخطوة
وهذا الرابط http://www.4shared.com/rar/vgB20H0y/___online.html

Moselhy
08-16-2012, 07:28
التحليل الفنى للبورصات ميختلفش كتير عن التحليل الفنى للفوركس ده بالعكس الفوركس اسهل بس حاول تقراء شويه فى بعض حاجات لازم تعرفها علشان تكون اتعلمت كل حاجه والمنتدى عنا بجد موفر كل حاجه انا اتعلمت منه حاجات كتير

fzaher
08-16-2012, 08:34
الموضوع صعب يا جماعة وأنا بضم صوتى لصوت الأخت التى انشأت الموضوع ... ولكن يمكن الشرح من الإخوة الكرام الرواد فى المنتدى ولو على عدة حلقات بحيث يتعرضوا للمصطلحات المهمة وكذلك كيفية عمل الصفقات وعمليات البيع والشراء وما الى ذلك ... بحيث يتقرب الأمر الى فهمنا ونصبح قادرين على المشاركة الفعالة.

face book
08-16-2012, 11:35
جزاك الله خيرا اخي الحبيب
فعلا معلومات قيمه بس لليقدر ويستوعبها
يقدر فقط يتواصل في سوق الفوركس

sharkawy
08-16-2012, 11:47
يا اخي الانترنت مليئ بالفيديوهات التعليميه والدورات في الفوركس للمبتدئين

وايضا هانك كتب مفيده ومهم يمكن الاطلاع عليها للاستفاده

gullever
08-16-2012, 12:13
أختي الأسبريد هو الفارق بين سعر بيع و شراء العمله و أقل إسبريد بين العملات تكون في أغلب الأحيان في اليورو دولار و أنصحك متابعة الشروح الموجده في المنتدي و أيضا الفديوهات الخاصه بالمبتدئين

amrx3
08-16-2012, 12:14
وهتستفادي منها اووووووي
وهتتعلم اساسيات التداول
بالتوفيق

moneymachine5
08-16-2012, 12:17
اتمني ان يجتهد المبتدء في الحصول علي ما يفيدة
ولا يعتمد اعتماد كلي في الفهم علي المواقع الاليكتورونية لازم حد بيكون بيتابعة وجه لوجه

eng/ali
08-16-2012, 21:40
السلام عليكم بصراحة الردود كلها بتصب فى انه لازم نبدء بالتعلم ووسائل التعلم الحمدلله متاحة فى اليوتيوب والكتب وايضا فيديوهات فى المنتدى

sami212
08-17-2012, 02:51
لهدا أختار نضام استثمار و أنتهي من صداع الراس هذا

medhat
08-17-2012, 02:58
طالما انك من اصحاب الخبرات فى تحليل الاسهم و البرصات فسيكون بامكانك التعامل بسهوله مع
الفوركس بس فقط عليك ضبط موجه السرعات فهناك فرق سرعات كبير بين سوق الاسهم وبصه المال

hakim201089
08-17-2012, 04:11
السلام عليكم
انا من راي انك لما توصلك البزنص تشتغل بيهم مع جماعة الكوبي علشان ما تجازف باموالك وجهدك وتعبك وتوكل على الله اما الخسارة والربح فهي نصيبك انا عن نفسي هكدا لاساعمل سانتضر البونص تم اعمل كوبي

samyrahmy
08-17-2012, 14:45
لن تجد اختلاف كبير في طريقة العمل
اقرأ بعض كتب المبتدئين وموجوده في اي منتدى تعليمي - واقرأ الموضوعات الخاصه بالمبتدئين ستجد الكثير

thunderfot
08-28-2012, 22:11

عايزة حد من الاخوة كدة بشكل مبسط وسهل يشرحلى مبادئ التداول بأمثلة ومحطات من اول اختيارة للرصيد اللى حيبدأ بية ولية ثم مرورا بكيفية اختيار نوع العملة اللى حيشتغل عليها وكذلك افضل الاوقات ولماذا ثم الكم المشترى وشرح مصطلع ال ( لوت ** اسبيريد

أبسط كتاب في الفوركس ستجده هو كتاب الفوركس للعرب

أقرأ الكتاب في الورشه ثم أسأل أي سؤال تريده

سلسلة الترجمه * قسم الورش التعليميه * ورشة رقم 1 * كتاب الفوركس (http://forex*masr.com/showthread.php?5296)

hassanito
08-31-2012, 02:47
انا ايضا مبتدء اريد الشرح بالصور ومختصر لان كتاب التعليم بياخد وقت كبير

bendjedoud
08-31-2012, 03:53
شكرا لكم على المجهودات

wafaa
09-01-2012, 15:10

والا نقول اية هو الاسبريد
هو عرض سعر البيع والشراء لكل شركة ودية تختلف من شركة الي شركة اخري
اما اللوت فيه عدد النقاط يعني مثلا
لو انت فاتح ساب نيكرو يبقة اللوت يساوي 10سنت ولو انت فاتح حساب ميني يبقة اللوت 1 دولار ولو انت فاتح الحساب استندر يبقة اللوت 10 دولار
والنيكرو والميني والاستندر دولة انواع الحسابات

moody mooda
09-01-2012, 15:38
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مشكور اخي على هذه المواضيع التي هي مهمه
لكل المبتدئين
واشكر كل من قتم بهذا العمل
ومشكره الاداره حقيقتا على جهدها في هذه الامور

ptczalat
10-10-2012, 03:12
اولا هناك اشياء كثيرة مشتركة بين البورصة و سوق العملات الفوركس الأختلافات تكون في امرو بسيطة
و انا انصحك بقراءة كتاب فوركس العرب للمبتدئين وهاتلاقيه موجود هنا في المنتدي اقراه هاتلاقي كل المصطلحات بالعربي و الأنجليزي وشرح كل مصلح منها بالتفصيل

السهم الأسود
10-10-2012, 23:08
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مشكور اخي على هذه المواضيع التي هي مهمه
لكل المبتدئين
واشكر كل من قتم بهذا العمل
ومشكره الاداره حقيقتا على جهدها في هذه الامور

iwhoussine
10-12-2012, 22:55
السلام عليكم . مرحبا بك اختي في عالم الفوركس اولا اختي انصحك بتحميل هذا الكتاب و هو كتاب تعليم الفوركس للمبتدئين فيه كل شيء من الالف الى الياء و بعد ان تقرأيه توجهي الى قسم المبتدئين في هذا المنتدى سوف تجدين فيه بعض الفيديوهات التعليمية و انصحك بالبحث عن الفيديوهات و تشاهديها بكثر لانها اسهل و سيلة للتعلم
http://www.mediafire.com/?jmyntvrmqun

بارك الله فيك اخي الكريم
لقد قمت بتحميل هذا الكتاب
وهو كتاب رائع في تعليم الفوركس

ososbahar
10-13-2012, 23:24
السلام عليكم انا اوافق الاخوه انك لازم تشوفي فيديوهات كتير واعتقد انها تكفي بس الاهم انك تطبقي عملي

mahaseno
10-19-2012, 11:57
انا حاسس اني كل ما بقرأ عم الفوركس ان بتوه فيه اكتر
المفروض يكون في مرجع شامل متكامل يقدر المبتدي يرجع ليه في اي وقت

yazeed
10-19-2012, 12:01
السلام عليكم
انا انصحك بمتابعة الفيديوهات و الكتب لكي تزيد من خبرة في التداول عبر الفوركس فسوف يكون افضل لك

عائشة
10-19-2012, 13:18
طولي بالك اختي..انا ما زلت في اول الطريق وفعلا زي ما قالوا الاخوة
اتتبع الدروس والفيديوهات والامور بيصير اسهل يوم بعد يوم
الله يوفقك اختي

keko
10-19-2012, 16:52
انتى من خلال كلامك الى انت ذكرتيه محتاجه مجهود جبار فى الفوركس ومش هقدر اوصلك كل الى انتى تحتاجيه
من خلال شرح بسيط بالرد على موضوعك بس الافضل بالتوجه الى قسم الخاص بالمبتدئيين علشان تعرفى كل حاجه من البدايه

eslam92
10-19-2012, 17:07
اهلا اختى بك فى المنتدى واتمنى لكى النجاح فى السوق كما هو الحال فى سوق الاسهم والبورصات
حاولى الاستفادة والمشاركة فى الدورة القائمة حالية فى المنتدى ستجدين الموضوع فى موضوعات الادارة كعنوان رئيسى انصحك بالمتابعه جيدا وتنزيل الفيديوهات الدروس السابقة فى ذلك
بجانب القراءة اكثر فى موضوعات الاعضاء
تقبلى مرورى

Omaryat1
04-28-2013, 17:27
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أختي أظن أ،ه إن كانت لك خبرة جيدة في التحليل الفني للأسهم فلا يوجد فرق كبير بينها و بين العملات

ecccco
04-29-2013, 03:19
السلام عليكم اخى العزيز وبالنسبه للسؤال ابحث اخى فى المنتدى وراح تلاقى الكثير
وبالتوفيق لك اخى الكريم

farahatxbs
04-29-2013, 09:24
السلام عليكم
توجهى الى القسم التعليمى ستجدى موضوعات الفوركس من الالف الى الياء
وايضا الفوركس سؤال وجواب
وايضا على اليوتيوب يشرح الفوركس على كورسات
كتاب تعليم الفوركس
http://forex-masr.com/showthread.php?3785-%D9%83%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%88%D8%B1%D9%83%D8%B3-%D9%84%D9%84%D9%85%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A6%D9%8A%D 9%86-%D8%A7%D8%A8%D8%B3%D8%B7-%D8%B7%D8%B1%D9%8A%D9%82%D8%A9-%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D9%84%D9%81%D9%87%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%88%D8%B1%D9%83%D8%B3
مكتبه المبتدئين
http://forex-masr.com/showthread.php?31309-%D9%85%D9%83%D8%AA%D8%A8%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A6%D9%8A%D 9%86-%D9%86%D8%AD%D9%88-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%AD%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%81-%D9%83%D9%84-%D9%8A%D9%88%D9%85-%D9%83%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AC%D8%AF%D9%8A%D8%AF

iabuobeid
04-29-2013, 09:26
منتدي رائع موضوع رائع

بتوفيق ان شاء الله

hadrami11
04-29-2013, 17:29
السلام عليكم ورحمة الله انا جديد في المنتدى واود من يرشدني من اين ابدأ
وكيف احمل الكتب والفديوهات وحتى أني أود ان اعرف كيف اقوم بوضع
الحد الادنى من اجل البدأ في التداول ارجوكم ساعدوني

صحتك بالدنيا
04-29-2013, 18:19

انا مثل حضرتك تماما كنت اعتقد ان البورصه والفوركس شىء

واحد ومع دخول مجال الفوركس وجدت ان هناك اختلاف كبير جدا

فى طريقه التعامل والمصطلحات والاوقات كل حاجه تماما

mohady
04-29-2013, 21:21
طيب انا لحد دلوقتي مش عارف اعمل ايه بالظبط يعي مثلا الرد او التعليق اللي بيترتب عليه البونس

a7med-3abdo
04-29-2013, 22:09
اعتقد عن تجربة ان شرح الفيديو هو ابسط وافضل طريقة للتعلم لانه يمكنك من التطبيق العملى المباشر لكل كلمة يتم شرحها وهى متوفرة جدا على المنتدى او اليوتيوب ولكن لا غنى ايضا عن الكتب الاكترونية خاصة اذا اردت التعمق فى دراسة سوق العملات بشكل دقيق ومفصل.

abdousrk
04-30-2013, 01:16
وعليكم السلام ورحمة الله
لا احد اخي الكريم سيستطيع شرح كل شيء في رد واحد
عليك بتحميل الكتب الخاصة بالتحليل الفني وكتب شاملة عن الفوركس
واكثر من القراءة ومادام لك التجربة في البورصة ستفهم بسرعه

Mounir-92
08-12-2013, 01:54

hebkar
08-12-2013, 23:57
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
احس بالسؤال لانى كثيرا ما سالته لمن قبلى ولم يرد عليا احد لكن بالفعل لا يمكن الرد فى موضوع ليفتح كل
مجال الفوركس بين يديك لكن يمكنك قراءه كتاب فوركس 4 عرب وستتكون لديك فكره جيده
تحياتى لك وبانتظار اى اسئله

MichMich
08-13-2013, 01:24
سلام
من الواضح ان التحليل في البورصة
ليس هو التحليل هنا في الفوركس

mohamed saad
09-15-2013, 13:07
الفوركس يختلف عن مجال الاسهم في كل شيء الفوركس اكثر دقة واكثر تعقيدا في تحليله لذا يجب تعلمه بشكل موسع بالنسبة للوت هو قيمة العقد الذي تعقديه لدخول الصفقة بمعنى انك تريدي شراء يورو دولار فتحددة قيمة اللوت وهو يجب ان لا يزيد عن 10 سنت لكل 100 دولار اما الاسبريد فهو قيمة العمولة التي تأخذها الشركة الوسيطة بينك وبين البنك وبدونها لا تستطيعي ان تتاجري لانها توفر لكي الرافعة المالية وهي غالبا تكون بقيمة 3 نقاط يعني لو اللوت ب 10 سنت هيتاخد منك عمولة 30 سنت اما دخول الصفقات فيتم بناءا على تحليلات وقواعد واسس يجب ان تدرسيها جيدا وافضل زوج اليورو دولار وافضل اوقات التداول الفترات الهادئة والتي ليس بها اخبار او سيولة عالية تحدث حركات عنيفة

yassoo011
09-15-2013, 13:52
هذا يحتاج لتعلم كامل للفوركس من البداية انصحك بالفيديوهات المنشورة على المنتدى
للتعلم منها كل شيئ من البداية في التجارة

forex pop
09-15-2013, 14:29
السلام عليكم ورحمه الله هنا في عالم الانترنت كثير من المواقع والمنتديات لتعليم الفوركس للمبتدئين
اعملو بحث وستجدون كلشي محتاجينة وتكدون عن طريق منتدانا ايضا التعلم من خلال طرح الاسئلة لاصحاب الخبرة وتمنياتي للجميع بالتوفيق

ATLAS
09-15-2013, 14:38
السلام عليكم
اولا مرحبا بك في عالم الفوركس
شخصيا انصحك بتحميل بعض الكتب التي تتحدث عن فوريكس مع تحميل كدلك بعض الفيديوهات التي تقدم الشروحات في نفس المجال
بالتوفيق ان شاء الله

thelostsoul
09-15-2013, 15:56

nassim maystro
09-15-2013, 19:49
السلام عليكم
اخي انا مبتدا مثلك واريد التوضيح اكثر في مجال التداول وما هي التاجرة في سوق الفو ركس
انتظر الرد

WASEM DALLOUL
09-15-2013, 19:59
السلام عليكم
انصحك بالتوجه الى القسم التعليمي وتنزيل الفيديوهات التعليمية وفتح حساب تجريبي لكسب الخبرات

nassim maystro
09-15-2013, 20:45
السلام عليكم
اخي انا مبتدا اقدر افيدك ببعض المصطلحا مثل الميتيدريا هو برنامج شركة التداول انستا فوركس
وشكرا في مصطلح اخر

rsfbg2010
09-15-2013, 23:13
السلام عليكم جميعا
اخى العزيز حمل كتاب اسمه فوركس للعرب الكتاب
ده مفيد وهيفيدك لفهم الفوركس
بالتوفيق لك

barcaloni3333
09-16-2013, 03:38
أخي أنت خبير في تداول البورصة يعني سيكون الفوركس و مصطلحاته سهلةة عليك حاول التركيز فقط

thelostsoul
09-16-2013, 07:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وهتستفادي منها اووووووي
وهتتعلم اساسيات التداول
بالتوفيق

asero
09-16-2013, 08:21
السلام عليكم ورحمة الله

شكرة اختى الكريم على هذا الموضوع الذى استفت منه ولو بلقليل ولكن اتمنى ان يفيدنا من يعلم عن الفوركس بجدارة جدا

وتحياتى لكم بتوفيق
تقبلو مرورى ؟؟

nassim maystro
09-17-2013, 18:24
السلام عليكم
انا يا اخي مبتدا مثلك واريد التعمق اكثرفي سوق الفوركس الشهير والمصطلحات اهم شيء
في التعلم

walidabou
10-20-2013, 17:19
عليك البدء من الاول أخي الكريم وفهم اساسيات الفوركس وذالك بتحميل الكتب التعليمية ستجد فيها جميع المصطلحات التي تجدها غريبية
ثم بعد ذالك مشاهدة الفيديوهات التعليمية الموجودة في المنتدى لتزيد من قدراتك على التحليل الدقيق لاتجاه السوق

Mostafa Haval
10-20-2013, 17:22
اخي العزيز انصحك بالتعلم عن طريق الكتب او الفيديو الموجود في المنتدى فلا احد يستطيع ان يعلمك عن طريق تعليق على موضوعك

ابحث في المنتدى وبالتوفيق

zyzo
10-20-2013, 19:00
الحمد لله رب العالمين
استاذنا الكريم الفاضل بهذا يكون لديك خلفيه
جيده ان الاسبريد هو الفرق في العمله
بين الشراء و البيع يطلق عليها السبريد
و بالله التوفيق للجميع

هبة الله
10-20-2013, 19:40
اختى انا مبتدئة مثلك ولكنى اتجهت الى فهم الشرح من الفديوهات وعن طريق الدخول فى قسم المبتدئين فيه اسئلة واجوبة فى جميع المواضيع

perfect_signals
10-20-2013, 20:25
اولا يجب ان تتعلمى على منصة التداول طبعا بحساب تجريبى
ولا تبداى بالحقيقى الا بعد ان يكون لديك على الاقل مبلغ 100 دولار

Nadjiboo
10-20-2013, 22:03
هناك قسم تعليمي في المنتدى .. وهناك العديد من الكتب والفيديوهات التي يتم تحديثها يوميا ..
أنا بدأت التعلم منها حديثا
بالتوفيق لك في قادم مواضيعك

doola2020
11-20-2013, 14:22
ممكن يا أختي الكريمة تدخلي علي أي مكان فيه كتب تشرح الفوركس وأهم شيئ انك تبدئي بكتاب فوركس للمبتدئين لكي يبسط عليكي الامور

forexman55555
11-20-2013, 19:06
افضل عملة تتعامل عليها هى زوج اليورو / دولار و افضل وقت
تتاجر فيه على هذا الزوج هو وقت الظهيرة بتوقيت مصر و حتى السابعة مساءا

zidan
11-27-2013, 08:56
السبريد هو الفرق مابين البيع ولشراء وهذا الفرق يكون 3 نقاط فى العملات الرئيسية
على سبي المثال اليوو دولار سعر البيع يكون 1.3200 وسعر الشراء يكون 1.3203

ebram
11-27-2013, 09:46
يريت الاعضاء الكرام الي كانو بيدورو علي التعلم من المنتدي
اهو في ناس بتبذل مجهود وتعطيقم ادوات للناس الي مبتدئه
يريت الناس تهتم
والي مش هيهتم هو الي بيخسر
والله الموفق

yaranabil
12-16-2013, 12:50
طيب يعنى انت عندك خبرة كبيرة تؤهلك للتعامل مع سوق الفوركس ومصطلحات سوق الفوركس مصطلحات بسيطه جدا
ويوجد قسم تعليمى داخل المنتدى يمنك البدء منه حيث يوجد الكثير من المعلومات التى تساعدك فى فهم تلك المصطلحات
واتمنى لكى التوفيق والنجاح فى مجال الفوركس والعملات

tarik_razzouki
12-16-2013, 13:56
-ممكن احد يعطيني رابط ليتحميل كتاب
رابط لي منزل غيرشغال احد يعطيني رابط شغال وشكراا

mohamed bnali
12-16-2013, 15:05
السلام عليك ورحمة الله تشكر اخي التاجر
قلت انك متعلم في البرصات ففي جميع انواع التجارات من البرصات والفركس واسواق السلع يجمع بين التحليل الفني والكلاسكي واستعمال الشموع والخطوط البيانية
فانت العارف بهدا العلم الدي يشمل التجارة من الفركس الى البرصات الا انني انبهك على حاجة
هي تفرق بين البرصات وسوق الفركس انت تتاجر على البرصات باسهم وسندات وسلع فقد تنزل هده الاسهم او هده السندات او السلع وتبقى اصولها تباع وتورت اما وانت تتاجر في الفركس فانت تتاجر على سوق الامركزي تبيع وتشتري على الانترنت على الهوى
فينبغي لك الحضور المستمر والتتبع الدائم فاما ان تربح الاموال الكتيرة واما ان تخسر كل شيئ
لانك في البرصات تتاجلر على سندات تبقى دائما اما في الفركس تتاجر على الفرق بين العملا ت تستفيد من الفرق بين الاسعار تاخد الارباح
فهل انت مستعد ان تنال التروات الكبار او ان تخسر الكل هدا سؤال ينبغي ان تجعله في الحسبان اما العملات فانت تتجر على عملات معروفة ومتداولة كالدلار واليورو والجنيه الاسترلينيو الين اليابني
هده العملات معروفة ومتداولة وكل مبتدء يعرفها ويبتدء بها فادتا فتح الله اعليك يمكنك ان تتداول بها وبغيرها
اما المصطلحات فكما في البرصة مصطلحات ففي الفركس مصطلحات وهدا يسهل عليك الا انني اقترح عليك ان تدخل البيوت من ابوابها افتح حساب تجريبي تداول عليه باموال افتراضية وسيسهل عليك دلك لانك تاجر متمرس في البرصات
والتجارة في البرصات وقتية يجب ان تكون مع وقتها وحاضر معها
والتجارة في الفركس تتجر في مكتبك وفي حاضرك وترحالك وسفرك وحضورك لا تحتاج الا لكمبيوتروالى الاتصال بالانترنت
وتقبل سلامي

حسنى صادق
12-16-2013, 15:27
انت كمبتدىء عليك دائما تذكر هذا انك فقط مبتدىء حتى و ان رايت نفسك سالك تداول عليك الا تنسى انك مبتدىء فهذا التقدير لة نفع انك تكون متحسبا لكل اوردر تقوم بفتحة

Moro_Mezo
12-16-2013, 15:33
عن تجربة ان شرح الفيديو هو ابسط وافضل طريقة للتعلم لانه يمكنك من التطبيق العملى المباشر لكل كلمة يتم شرحها
وهى متوفرة جدا على المنتدى او اليوتيوب ولكن لا غنى ايضا عن الكتب الاكترونية خاصة اذا اردت التعمق فى دراسة سوق العملات بشكل دقيق ومفصل

زهرة 124
01-22-2014, 17:46
الاسبريد : هو الفرق بين سعر الشراء وسعر البيع لنفس زوج العملات وهو العمولة التي تأخذها شركة الوساطة لتقوم بتنفيذ الصفقة
اللوت هو اقل وحدة ممكن تتاجر بها ويمكن ان تتاجر بمضاعفات اللوت ولا يمكن ان تتاجر بأجزاء منه
تقبل مروري

waleedhafez
01-23-2014, 17:27
يعنى عندك خبرة يمكن ان تكون مرجعيه فى المجال
بورصة الاسهم والفوركس لاتختلف كثيرا من حيث التحليل الفنى
فانت الان عندك ميزة وهى الخبرة السابقه

Nader7
01-23-2014, 17:28
ياسلام على هذه المعلومات الرائعة أخي الكريم ويجب أن نأخذها بالحسبان حتى نضمن الاستمرارية في سوق تجارة العملات الفوركس

waleedhafez
01-23-2014, 17:37
لكى تبدئى صح عليك بالتوجه الى لاقسم التلعيمى فى المنتدى
وتحميل اول كتاب فى اساسيات لافوركس وتبدئى بالاطلاع عليه
حتى تكتسبى ثقافة تجارة الفوركس فى البدايه

ilyes chaieb
01-25-2014, 03:47

اخىى الكريم اللوت هم حجم العقد
اما الاسبريد هى عمولة الشركة عن كل صفقة منجزة سوى رابحة او خاسرة الشركة تاخذ عمولتها
تقبل مرورى

انس بن تن
01-25-2014, 05:57
انصحك ان تحمل بعض الكتب
وبعض الفيديوهات وسوف تستفيد منها وتتعلم جيدا كل ما يخص الفوركس عموما بالتووووووفيق للجميع

harimeche
03-09-2014, 06:55
الســـــــــلام عليكم ورحمة الله

هدا عــــــــادي جدا لكن لا تيأس

حمل كتاب فوركس العرب وستتعلم

أهم المصطلحــات وبسهولة

تحياااتي/ وبالتوفيق

choroukguid
03-09-2014, 11:35
اهلا بك اخي الكريم والله شوف لاتعمر راسك بهده المصطلحات
ركز على هدفك وهو تعلم التداول ولكي تتعلم لابد ان
تشاهد فيديوهات والمصطلحات رايحة تجيك وحدها مع الوقت تفهمها

tazi larbi
03-09-2014, 13:51
السلام عليكم افضل حل لك هو الانتقال الى الى موضوع للاخ المشرف وهو موضوع يشرح الفوركس من الالف الى الياء وانشاء الله ستجد به ما تريد من الشرحات المفيدة اتمنى لكم النجاح والله الموفق

نور المعرفه
03-09-2014, 13:54
الفوركس والبورصة ، قريبين من بعضهما ن إسمعي أنت تحتاجين لتحميل الكتب التي لها علاقة بالأمر ثم قرأتها أو ربما الإنضمام لكورس تعليم الفوركس في بلدك ، أعتقد أن النجاح سيكون حليفك بإذن الله ، بالتوفيق بمشيئة الله .

nihed trabelsi
03-09-2014, 18:50
حاضر اختي الكريمة سأحاول بعض المصطلحات الشّائعة في الفوركس
الاسبريد هي العمولة التي تأخذها شركة الوساطة
اللوت : هو قيمة النقطة في الصفقة
السواب: هو لا يهمنا ولكنه يمثل الفائدة مقابل انتقال الصفقة من يوم ليوم و لكن الحساب الاسلامي خال من الفوائد

homeland
03-09-2014, 19:10
بعد التحيه والسلام
يمكنك الرجوع الى صفحات ويب الخاصه بشركه انستا بها العديد من الافاده
يمكنك ان تقومى بالتداول على زوج من العملا ت زى الدولار لاسترينى دا زوج جيد التداول عليه ويعتبر محرك السوق

hasback
03-09-2014, 19:27
وعلكم السلام ورحمة الله وبركاته,اهلا بك اختي الكريمة وبالنسبة للمتاجرة بالاسهم فهي اصعب من الفوركس وانصحك كي تعرفي المصطلحات ان تقومي بتحميل كتاب للفوركس وهي موجودة في الكثر من المواضيع بالمنتدى او تجدينها في الموضوع الموجود في توقيعي

ashrafko
03-09-2014, 19:42
اختى الكريمة عليك بالتوجه الى لاقسم التلعيمى فى المنتدى
وتحميل اول كتاب فى اساسيات لافوركس وتبدئى بالاطلاع عليه
حتى تكتسبى ثقافة تجارة الفوركس فى البدايه وبالتوفيق

romyolove51
03-10-2014, 21:04
:tie:انصحك بتنزيل الفيديوهات من اليوتيوب
وهتستفادي منها اووووووي
وهتتعلم اساسيات التداول
بالتوفيق

SHADOW
03-18-2014, 08:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف المرسلين محمد عليه افضل صلاة واتم تسليم اما بعد يا شباب .......^_^........
جزاك الله خيرا اخى وبارك فيك

brahimtrader
03-19-2014, 16:29
سلام عليكم .يا اخي الانترنت مليئ بالفيديوهات التعليميه والدورات في الفوركس للمبتدئين
وايضا هانك كتب مفيده ومهم يمكن الاطلاع عليها للاستفاده. تقبل مروري

a7med84
07-18-2014, 23:43
التعلم فى السوق عموما يحتاج الى مجهود كلنا كنا نعتقد ان السوق سهل

ولكن هو صعب ولكن مع التعلم الجاد الصعب بيطكون سهل بالتوفيق للجميع فى التعلم والله المستعان

ishytower
07-31-2014, 14:42
السلام عليكم اخي الكريم مرحبا بك في الفوركس ومصطلحات الفوركس ليست عقبه للتعامل مع الفوركس ولكن العقبه الحقيقه في التحليل الفني ارجو بعد مراجعه المصطلحات تفيدينا بتحليلك الفني بالتوفيق

aymanso
07-31-2014, 14:45
السلام عليكم اخى اهلا بك فى هذا المنتدى بعد ان سجلت فى المنتدى عليك اتباع قواعد المنتدى فى الحصول على البونص الذى يؤهلك للتجارة قى الفوركس من خلال شركة انستا عن طريق ربط حسابك فى المنتدى مع حسابك فى شركة انستا ثم يتم الردود على المواضيع الموجودة فى المنتدى وتاخذ علية بونص ويحول لك فى اول كل شهر على حسابك فى انستا وبالتوفيق

wesal
08-14-2014, 15:18
السلام عليكـــم ورحمـة الله وبركـــــاتة
انا مبتدئه في مجال الفوركس
والاستفاده من خبرات الغير وتجنب اكبر قدر ممكن من المخاطر التي يمكن حدوثها في بدايه التعامل مع هذا المجال
وبالتوفيق لك وللجميع
في ميزان حسناتك ان شاء الله
وجزاك الله كل خير

awa
10-06-2014, 18:31
اول محطة تداول حقيقية لازم يتعامل معاها المتاجر المبتدئ هى
الحساب التجريبى لان الفترة دية هتحدد للمتاجر حاجات كتيرة مستقبلا

mohamed20149883
10-08-2014, 21:38
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
أخي الكريم، نسبة نجاحي في الفوركس يا أخي قليلة
الحين لازم تعلم حتى تكتسب خبرة و لازم تجمع راس مال قوي تبني عليه تجارتك بالفوركس
إن كانت نفسيتك ضعيفة فستغادر الفوركس من أول خسارة لكن عليك بالصبر والتعلم من الاخطاء
تقبل مروري
و شكرا ...

mahmoud mostafa
10-19-2014, 13:51
موضوع فى غاية الروعة بارك الله فيك اخى الفاضل
مع تمنياتى لجميع الاعضاء بالنجاح والتوفيق , والربح الوفير

---------- Post added at 10:51 AM ---------- Previous post was at 10:09 AM ----------

مع تمنياتى لجميع الاعضاء بالنجاح والتوفيق , والربح الوفير

dalirap
10-30-2014, 19:40
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
أنا عكسك أخي أفهم فقط في سوق تداول العملات ولا أفهم في تجارة الأسهم والبرصة

haythem99
10-30-2014, 20:20
لازم تجمع راس مال قوي تبني عليه تجارتك بالفوركس
إن كانت نفسيتك ضعيفة فستغادر الفوركس من أول خسارة لكن عليك بالصبر والتعلم من الاخطاء
تقبل مروري
و شكرا ...

mahdoma
10-30-2014, 20:24
للسلام عليكم ’اهلا بك اخي والله اسئلتك كثيرة نسبيا ولا استطيع الاجابة عليها ,عليك بهذا المنتدى وتجول فيه خاصة المواضيع المثبتة والفيدوهات ااهمة والقيمة التى وضعها الاخوة ممكن تستفيد منها ان شاء الله ,بالتوفيق لك و للجميع

mohammednasser
10-31-2014, 03:45

doola2020
11-24-2014, 19:18
ما هو عشان كدة لازم تقومي بتحميل اي كتاب تعليمي بسيط للمبتدئين عشان تعرفي المصطلحات الصعبة اللي انت شايفاها صعبة لكن هي مش صعبة خالص

حسنى صادق
11-24-2014, 19:37
انا فضل لكل مبتدىء ان يتعلم الاحتراف فى الكتابة و الحروف على الكيبوورد و يمارس الكتابة بحرية دون مشاكل لكى ينجح فى هذا المنتدى

RomanyMoreed
11-24-2014, 20:56
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

اهلآ بحضرتك معانا في المنتدي شوف يا غالي لو عايز تعرف اي حاجة عن التداول هتلاقيها في القسم التعليمي

بالتوفيق

ibrahim itm
01-22-2015, 05:43
السلام عليكم ورحمة الله اختي الفاضلة عليكي ان تدخلي على قسم المبتدئين فبه معلومات وكتب وفيديوهات قيمة جدا وستعطيكي كل ما تريدين وزيادة اتمنى ان تستفيدي تقبلي مروري

sherouk55
02-18-2015, 10:52
عشان تفهمي الفوركس كويس لازم تقري كتب عن الفوركس وكمان تنزلي الفيديوهات الخاصه بالفوركس
موفق :)

antonioforex
02-28-2015, 16:44
السلام عليكم
مشكور اخي على دكر هده النقاط المهمة للمبتدئين و التي يجب ان يعرفوها كي تفيدهم
في عملهم بهدا الميدان و بالتوفيق لك في عملك اخي العزيز سلام

eidemish
03-25-2015, 01:25
نصيحتي بالتعلم هي من حساب الديمو وذلك من خلال اليوتيوب والبرامج التعليمية
وهنا بالمنتدى في قسم المبتدئين
وبالتوفيق للجميع

moutanabbih mohammed
03-25-2015, 03:18
الســـــــلام عليكم ورحمة الله
يا اختي يوجد العشرات من الفيديوهات التي تشرح مبادئ الفوريكس و منصة التداول والتحليل الفني و اي شيء تحتاجينه بالقسم التعليمى الخاص بالمبتدئين ان شاء الله تكوني قد استفدتي قليلا

FullyActive
03-25-2015, 03:44
لا اعتقد ان التحليل الفنى يختلف كثير كل الموضوع ان فى الفوركس المتاجرة على شكل ازواج
والاختلاف فى المصطلحات والروافع وحجم الروافع الخ>.

mansour2010
03-25-2015, 12:55
وعليك السلام و رحمة الله وبراكاته
تجد الاجابة ايها الاخ الكريم في الفيديوهات التعليمية
فهي مفيدة وهامة للغاية بصفتك من اهل الخبرة في التحليل الفني
فهدا المجال هو مجالك عليك بالتعلم الجيد اولا
مع التدريب على الحساب التجريبي لكب الخبرة الازمة

عبده مورو
03-27-2015, 02:00
السلام ليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الفاضل
عليك بالقسم التعليمى فيه كل الشروحات الامة
وشكر ا تقبل مرروى

---------- Post added at 11:00 PM ---------- Previous post was at 11:00 PM ----------

اخى الفاضل
هناك كتير من الفيديوهات التعليمية التى تبسط لك الامور بدون اى تعقيد عليك
بها وشكرا

moutanabbih mohammed
03-27-2015, 02:28
وعليكم الســلام ورحمة الله تعالى و بركاته
اخي العزيز لكي نشرح الفوريكس نحتاج ساعات واشهر وسنوات طويلة لذلك
يا اخي انصحك بقرائة الكتب و مشاهدة الفيديوهات موفق باذن الله

OSAMA AMER
04-01-2015, 01:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركة :bravo:
مرحبا بكم اخوانى الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب
اخى هناك مشاركات كثيرة على المنتدى يتم توضيح فيها هذه المصطلحات بشكل سهل جدا
يمكنك الرجوع اليها

jalal971
04-22-2015, 00:20
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
فيديوهات رائعة بالجناح التعليمي أنصحك بمشاهدتها ستجدين فيها مبتغاك
بارك الله فيك و بالتوفيق للجميع

4ex trader
04-22-2015, 01:36
سوف تكون بداية جيدة لك اذا قرات كتاب تعليم الفوركس للمبتدئين اتمنى لك التوفيق والنجاج معنا

Ahmad maktabi
04-22-2015, 02:01
السلام عليكم اختي .
الفوركس سهل جدا وبسيط ، وممكن لاي شخص عادي
انو يعمل مكاسب منيحة منه ، بس متله متل اي مشروع ، بده
شغل ، والشغل بالفوركس ، انك تتعلمي منيح .

---------- Post added at 11:01 PM ---------- Previous post was at 10:59 PM ----------

ان كان بالفيديوهات بالقسم التعليمي ، وفي كمان كتب الكترونية مفيده جدا .
لازم تنزلي برنامج ميتانريدر عتلفونك ، ( منصة التداول ) .
وبالتوفيق انشاء الله

جابر1979
04-22-2015, 02:02
كل ما تتساءل عليه تجد الشروحات و بالتفصيل في القسم الخاص بالتعلم في مجال الفوركس و اكثر من ذلك هناك فيديوهات كثيرة على اليوتيوب ، مبسطة و سهلة الفهم و الاستيعاب . بالتوفيق

4ex trader
04-22-2015, 09:48
ممكن تقرا كتاب تعليم الفوركس للمبتدئين ستجد فيه كل م تبحث عنه كبدايات ف هذا المجال . مع تمنياتى لك بالنجاح

engaym
04-22-2015, 09:51
السلام عليكماخى شكرا لك على هذا الموضوع الخاص بالمبتدائين وتمنياتى بالمزيد بالمواضيع
التى تفيد كل الاعضاء وايضا تفيد المبتدائين وبالتوفيق ان شاء الله

doga
05-11-2015, 22:53
فلان قد ركب الفيل وقال لا تبصروني

فيا موقدا نارا لغيرك ضوؤها

قيل للبغل: “من أبوك” قال “الفرس خالي

كالحادي وليس له بعير

كالمحتمي ببيت العنكبوت

flisachraf
05-23-2015, 20:06
مرحباً شكراً على طرح موضوع انصحك بتنزيل الفيديوهات من اليوتيوب بتوفق لك ولي جميع أعضاء

osama forexawy
05-30-2015, 17:49
(السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب
ارجو ان تكونوا فى اتم صحة واحسن حال :yahoo:)
مرحبا بك اخى الكريم بيننا فى منتدى فوركس العرب هنا فى هذا القسم موضوع لشرح مصطلحات الفوركس كاملة يمكنك الرجوع اليها

mohamedpopo
06-13-2015, 21:24
هناك الكثير من وسائل
وطرق التحليل الفنى انصحك
بالفديوهات و قراءة المواضيع
فى المنتدى هتستفاد كتير

ali20
06-28-2015, 16:24
كل تاجر فى السوق يجب انه يعرف رازاى يتتداول التاجر فى الفوركس يجب اننه يكون فية فرص مناسبة جدا لكى يتعلم ويجب انه يكو فية معرفة عن الفوركس ليس مجل الفوركس سهل وليس متاح نه نحقق ربح بسهولة الفوركس ايز صبر + قوة تحمل ا كي التاجر سوف يجد انه ية فرص مناسبة جدا لكى يتعلم

sifoudz
06-28-2015, 16:51
السلام عليكم اخي
في هذا المنتدى توجد الكثير من الدروس للمبتدئين
واظن انك لن تجد اي مشكلة في تعلم التحليل الفني
بالاضافة الى هذا يوجد دورات وكتب تسهل عليك المهمة
موفق

elmahdielannabi71
06-28-2015, 20:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة

sifoudz
06-28-2015, 20:58
السلام عليكم اخي انصحك ان تقوم بمتابعة احدى الدورات وكذلك مراجعة الدروس الموجودة على المنتدى
والفيديوهات وكذالك تحميلا الكتب الموجودة في المنتدة
و وفقك الله انشاءالله

mohamed gamal hamel
07-13-2015, 20:45

rachadcom
09-25-2015, 20:15
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــــــم ...الســــــلام عليكـــمــ و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...

انصحك يا غالي بتحميل افضل كتاب فوركس عربي تحت عنوان الفوركس للعرب... تقبـــــــل تحياتـــي و مـــــــروري .

karimovtich
09-25-2015, 21:17
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم اهلا بك اعتقد ان الفوركس يختلف كثيرا عن البورصات كما ان هنا في القسم التعليمي العديد من الفيديوهات النفيده جدا في بدايه الطريق في الفوركس ارجو ان تفيدك

kirollosroumany
10-18-2015, 00:38
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته

حضرتك الاتنين زي بعض من حيث مبتدئ التحليل وبما انك كنت متداول في البورصة يبقي تجارة الفوركس هتكون سهله بالنسبالك

بالتوفيق للجميع

حسنى صادق
10-18-2015, 00:40
بالطبع فان لمبتدشين لابد لهم من ان يحقوا انجازاتهم فى العديد من الطرق التى تتعامل على قدر كبير من التفاهم فى الاسواق

katreenaziz
10-18-2015, 14:04
اخى الفاضل لا يمكننا شرح مبادئ التحليل الفنى فى التعليقات ولكن على العموم التحليل الفنى ينقسم لعدة ادوات وهى الدعوم والمقاومات والترندات والفايبوناتشى والنمازج السعرية ولابد من درايتهم كلهم حتى تكون قادر على التحليل بلتوفيق

akram mohamed obaid
10-18-2015, 14:58
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته شكرا لك اخي على هذا الطرح الجميل للموضوع واتمنى من الاخوه الاعضاء المتمرسين في مجال الفوركس ان يعطونا النصيحه والاهتمام للمبتدئين الذين انا معهم

waleed shaaban
10-23-2015, 11:04
انت بتلك الطريقه لن تتعلم ذلك لسبب بسيط هوان الفوركس كالسلم كل معلمومه تؤدى الى التى تليهاما ان تاخذ معلومه من هنا ة معلومه من هناك فهذا ليس بتعليم هذا اعده شخبطه وليس تعليم ابدا بكورس كامل و اسال عما لم تفهمه و تلك طريقه التعليم

MahmoudNofal
10-23-2015, 11:46
الفوركس هو تجارة عملات بس على النت انت بتدرس زوج من العملات و لو لقيت ان اتجاه الزوج صاعد تشترى لو لقيته هابط بتبيع و ربنا يوفقك

marwanadam
10-23-2015, 14:26
ا عليك اخى الامهم ان لديك الخبر فى التعالم فى الاسواق المالية
كل هدا الامور ممكن ان تتعرف عليها ما عليك الى ان تتجول فى المنتدى وباخص فى القسم التعلمى
ستجد العديد من المواضيع التى ممكن ان تستفيد منها
وبتوفيق

rachadcom
10-23-2015, 15:53
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــــــم ...الســــــلام عليكـــمــ و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...

انصحك يا غالي بتحميل افضل كتاب فوركس عربي تحت عنوان الفوركس للعرب... تقبـــــــل تحياتـــي و مـــــــروري .

عاشق الفوركس
11-04-2015, 20:31
السلام عليكم ’اهلا بك اخي والله اسئلتك كثيرة نسبيا ولا استطيع الاجابة عليها ,عليك بهذا المنتدى وتجول فيه خاصة المواضيع المثبته

WRZ
11-05-2015, 14:19
السلام عليكم يا كريم جزاك الله خيرا علي هذه المعلومه المميزة والمفيده
اتمنى مزيدا من الموضوعات
صراحه الشئ اللي مازلت لا اعرف فيه كثير ال bonds , share و تدخل الحكومه فيهم
و بالتوفيق

osama147
11-05-2015, 15:02
الســــــــلام علـــــــيكم ورحمــــــــــــــة اللــــــــــه وبركــــــــــــاتة وبعـــــد..
اخي يجب ان يتم التداول فى سوق الفوركس بشكل جيد من خلال التعلم على
حساب تجريبي قبل المخاطرة على الحساب الحقيقي حتى لايكون مخاطرة على حسابك
تقبـــــــــــل مشــــــاركتـــــــــــي وربــــــــــنا يوفــــــق الجمــــــيع.

csebai11
11-05-2015, 16:28
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور على الموضوع اخي
الفوركس يختلف بشكل كبير عن البورصات الاخرى من حيث القوانين و الوقت و التعامل لذلك انصحك ان تتبع دورة تعليمية في الفوركس و تطبق عاى الحساب التجريبي

forez
02-21-2016, 01:50
الســــــلام عليكـــم و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...........
طالما حضرتك ليكى خبرة فى التحليل الفنى فى البورصات هيكون سهل جدا تعلم التحليل الفنى فى الفوركس اما المصطلحات فهى بسيطة وسهلة جدا ..........

xmenflis1
03-10-2016, 22:09
مرحباً شكراً على إضافة
بتوفيق للجميع

محمد فاروق
03-10-2016, 22:40
على فكرة انتى مش فاهمه المصطلحات يبقى الشرج بتاعنا بردو مش هيفيدك .. اقراىء كتاب او اتنين عن الفوركس وهو هيشرحلك كل اجاباتك بالتفصيل
وادخل على القسم التعليمى وحاولى تفهمى من الشرح والفيديوهات .. دا الى هيفهمك لكن شرح اى عضو بردو مش هتوصلى للمعلومة كاملة

xmenflis1
03-27-2016, 17:22
مرحباً شكراً على إضافة
كل الكلام ده يا اتى الكريمة هتلاقيه فى كتاب فوركس العرب وكان مرفوع فى المنتدى قبل كده فقط الحثى عنه
بتوفيق للجميع

MASTER TRADER
10-24-2016, 14:43
يا اخي الكريم انا انصحك بالعمل على بدل بعض المجهود من خلال قرائة الكتب وفي هدا الصدد انا انصحك بالعمل على التعلم من خلال كتاب فوركس العرب الدي هو قيم وسوف يدفيدك ان شاء الله

ehapomr
10-24-2016, 19:39
بسم الله الرحمن الرحيم
اول محطات التعامل للمبتدئين . انه موضوع غايه فى المعلومات والالغاز الفكريه
ان للموضوع جزيل الفخر والعز والتقدير والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

alkaiser
10-24-2016, 22:58
انت ممكن تدور على اليوتيوب على فيديوهات تعليمية لواحد اسمه اسامه عادل ، بصراحة تعليمه هااااايل

Bassem Hassani
10-25-2016, 02:11
افضل حاجة هو تعلم الفوركس من مصدره الام وهو المواقع الاجنبية والكورسات الاجنبية
فيها بعض الصعوبة ولكنها تظل الطريقة الافضل .. وهذا لا يلغى اهمية بعض المواقع العربية الرائدة .

soltanarab
10-25-2016, 11:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...مشكور اختي على طرحك لهدا السؤال انصح كل مبتدئ بقراءة كتاب تعليم الفوركس للمبتدئين مما سيعطيه فكره شامله عن الفوركس تم بعد دالك مشاهدت الفيديوهات في اليوتيوب عن الفوركس...بالتوفيق للجميع

mansour2010
11-12-2016, 13:33
لسلام عليكم ورحمة الله وبراكاته
شكرا لك ايها الاخ الكريم على هدا الموضوع القيم
هناك العديد من الروابط في المنتدى التي تستطيعين ان تتبعيها

بشير حمدان
11-12-2016, 13:42
السلام عليكم
القسم التعليمى فيه الكثير من الشروحات وكمان فيه سلاسل تعليميه . واليوتوب كذلك فيه من السلاسل التعليميه الى هيفيدك جدا . سلسله الفور كس .

sob81
11-12-2016, 13:47
تعتب رمن اول الخطوات التى يبداء بة المتاجر الميبتداء هى التعلم ومعرفة كل شئ عن الفوركس من خلال الكتب والففيديوهات التى تشرح الفوركس والتتطبيق على الحساب الديمو الى ان تتقن التتداول

Ahmed youssef elgareb
03-24-2017, 00:54
عزيزى اول محطة للتعلم لجميع المبتدئين هى التدريب المستمر من خلال هذا المنتدى العملاق ويوجد اقسام بها جميع الكتب التعليمية الخاصة بالفوركس

fouadd19
05-31-2017, 17:20
اختي ادخلي قسم المبتدأين هتلاقي في مكتبه الفوركس كتاب اسمه الفوركس للعرب هتلاقيه ممتاز جدا وفيه كل الاساسيات اللي انتي عايزه تعرفيها
وهيساعدك كمان في معرفه انواع التحاليل وهيديكي فكره كويسه عن مجال الفوركس

nourehab
05-31-2017, 18:28
سوف تبيع او تشترى عنده زوج العملات وايضا تفهم جيدا متى تشترى وذالك عندما يرتفع سعر الصرف للزوج ومتى تبيع وزالك عندما ينخفض سعر الصرف للزوج ... ومصطلح زوج العملات يعنى عمله مقابل عمله ويكتب هكذا

فهمى لاشين
07-19-2017, 23:26
بسم الله
فى هذه المساحة المتاحة لا يمكن تلبية هذا الطلب لانه يمثل رحلة تعليم
كاملة واحسن مكان لها فى القسم التعليمى بالمنتدى وامامك الوقت ممتد
تحياتى

kariim18
10-08-2017, 18:02
انا عندي اقتراح لاصحاب الخبرة بان يتم عقد حلقات النقاش في ساعه محددة يتم الاعلان عنها للمبتدئين عقد حلقات ويتم بحضور المتدربين ونمشي في الامر خطه بخطوه حتى يتمكن من الفهم والمعرفة وشكراا