PDA

View Full Version : الربح القليل ... هل ترضى به؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

elking
05-09-2012, 04:00
هل عندما تحقق ربحا قليلا فى الفوركس ترضى به ام انك تشعر بانه قليل وبالتالى تطمع فى تحقيق المزيد وربما تخسر بسبب الجشع

tervarto
05-09-2012, 11:02
نعم انا أرضى بة , ربح قليل = الدخول بعدد محدود من العقود +العقود تكون بلوت صغير = أدارة راس مال صحيحة , و انا اعتقد ان ربح قليل متراكم , افضل من ربح كبير يمكن ان يضيع بسرعة بسبب صفقة أو صفقتين خاسرتين

Mohamed90
05-09-2012, 12:18
السلام عليكم من وجهة نظري افضل الربح القليل و دائم افضل من الربح الكبير و متعثر
الرضى بنقاط او لوت لاباس به يوميا يبقى مدخول شهري جيد بالنسبة لنا
تحياتي

sunlight
05-09-2012, 13:04
ارضى بالربح القليل فى بدايه الامر ولكن مع مرور الوقت واصبحت متمكنا استطيع ان اطمع ولكن ليس طمعا بالمعنى اقصد احاول ان ازود هدفى من المكسب ومع مرور الوقت سأصل الى نقتطى التى حددتها وبهذا اكون قد اصبحت محترفا واجنى المال الكثير

kingman
05-09-2012, 15:53
انا بحب يكون الربح مناسب لنفسية العضو وجهوده حتى يتقبله ولايضطر ان يحدث خلل فى تجارته بان يشعر بان ربحه لايناسب المرجو منه فيضطر الى المخاطرة العالية فى بعد الأحيان من اجل تحقيق مافاته
فالربح لازم يكون فيه توازن يعنى مش قليل بيحث لايشعر معه المتاجر بالأرباح ولاكثير يصل للطمع ورأس المال عادة يحدد ذلك

كريم
05-09-2012, 21:34
عن نفسي احب هذه القاعدة

الربح القليل افضل من الخسارة و أيضا لو راس مال كبير سترضى بالربح على ايه حال

elking
05-10-2012, 00:24
بالفعل الربح القليل افضل من الخسارة باى حال من الاحوال كما انه يكون رزق وهبه الله لنا فلن ناخذ اكثر مما كتبه الله لنا بالتاكيد فلابد ان نرضى بما نحققه

born to learn
05-11-2012, 13:03
لا اعتقد ان الفوركس للربح القليل حيث ان الفوركس يختلف عن باقى الاعمال فى انه يوفر مبالغ قويه وإذا اردنا ان نحقق شئ قليل فيمكن ان نقول نسبه قليله وليس ربح قليل بل تكون نسبه صغيره من راس المال10-15% مثلا

Shady Moustafa
05-11-2012, 14:25
الربح القليل اوى برده غلط مينفعش نقول قناعه وكده لان اى ثفقه غلط حتقضى على الارباح كلها وبعدين لازم برده الواحد دايما يبحث عن الطريقه اللى ممكن يكسب بيها اكتر وميقفش مكانه عشان لازم الواحد يفرق بين الكسل فى البحث عن طرق جديده وبين القناعه وميبقاش الكسل هو القناعه بالعكس لازم الواحد يسعى ودايما يبقى عنده طموح ويبص اقدامه

aboualy
05-11-2012, 17:57
الربح القليل اوى برده غلط مينفعش نقول قناعه وكده لان اى ثفقه غلط حتقضى على الارباح كلها وبعدين لازم برده الواحد دايما يبحث عن الطريقه اللى ممكن يكسب بيها اكتر وميقفش مكانه عشان لازم الواحد يفرق بين الكسل فى البحث عن طرق جديده وبين القناعه وميبقاش الكسل هو القناعه بالعكس لازم الواحد يسعى ودايما يبقى عنده طموح ويبص اقدامه

اتفق معك اخى العزيز فى فرق بين الكسل والقناعة , القتاعة لا تعنى ان ترضى بالربح القليل بدون البحث عن الوسائل التى تساعدك على زيادة ارباحك . بينما الرضا بالقليل مهما يكون وبدون محاولت زيادة ارباحك بدون مخاطر اضافية فدى فهذا هو الكسل

rimi841
05-11-2012, 19:01
و الله الموضوع هذا جد حساس و مؤثر علينا كثيرا نحن كمضاربين يوميين و لكن للاسف اغلبنا لا يلاحظ ذلك

طبعا الربح القيلل كل واحدذ كيف عهرفه او يفسره جسب طرقه في المتاجرة فهناك من يستعمل لوتات كبيرة نوعا ما باهداف صغيرة و يعرف هذا بالربح القليل طبعا انا لا أتكلم هنا عن السكالبرز
كما ان هناك من يستعمل لوتات صغيرة جدا و بأهداف كبيرة و يفسرها عاى انها أرباح قليلة بإدارة راس مال جيدة

اما انا تعريفي للربح القليل فهو الحصول على عدد معين من النقاط يوميا او أسبوعيا طبعا حسب البرنامج الذي أعتمده لمدة معينة من الوقت للوصول طبعا إلى هدف معين

تحياتي

Mohamed90
05-11-2012, 22:46
اتفق معك اخى العزيز فى فرق بين الكسل والقناعة , القتاعة لا تعنى ان ترضى بالربح القليل بدون البحث عن الوسائل التى تساعدك على زيادة ارباحك . بينما الرضا بالقليل مهما يكون وبدون محاولت زيادة ارباحك بدون مخاطر اضافية فدى فهذا هو الكسل

يوجد فرق بين الرضى و الكسل كما ذكر الاخ و طبعا نرضى بالقليل افضل من المخاطرة بالكثير و عدم ربح اي شئ و في اطار المدخلو القليل نبحث عن طرق و نجتهد اكثر لمدخول و ربح اكبر و يضي النفس تحياتي ههه

عزبز 18
05-12-2012, 00:35
انا ارضي بالربح القليل ولاكن في بعض الاحيان اغتر وادخل بلوت كبير فاخسر المال
الكبير في الصفقة لدي يجب الصبر والرضا بالربح القليل

tornado66
05-12-2012, 02:52
كما سبق وقلت فان الحبيب محمد عليه السلام قال انه لو كان لابن ادم واديان من ذهب لتمني ثالثا ولايملؤ عين ابن ادم الا التراب فهذه قاعده ولا ينطق عن الهوي
بالفعل النفس لاتشبع وافه الفوركس ودائه ومرضه هو الطمع والجشع

وبمعادلة بسيطة فوركس + طمع = صفر

elking
05-12-2012, 04:31
كما سبق وقلت فان الحبيب محمد عليه السلام قال انه لو كان لابن ادم واديان من ذهب لتمني ثالثا ولايملؤ عين ابن ادم الا التراب فهذه قاعده ولا ينطق عن الهوي
بالفعل النفس لاتشبع وافه الفوركس ودائه ومرضه هو الطمع والجشع

وبمعادلة بسيطة فوركس + طمع = صفر

اوافقك الرأى بكل تاكيد بان الفوركس زائد الطمع بيساوى ليس صفر بل خسارة كل راس مال المتاجر فيجب ان نرضى بما نحققه فهو رزق مكتوب لنا

DZforex
05-12-2012, 09:36
نرضى بالربح القليل لان القناعة كنز لايفنى ولكن مادوى هذا الربح ونحن لى ثقة بانفسنا و اننا نؤمن بان نحقق مكسب اكبر من هذا المكسب القليل
فلا مانع في المخاطرة بعض الاحيان و ليست المخاطرة التي نخسر فيها كل شيء
اجعل لنفسك قاعدة تمشي عليها

Hamad
05-12-2012, 10:15
هل عندما تحقق ربحا قليلا فى الفوركس ترضى به ام انك تشعر بانه قليل وبالتالى تطمع فى تحقيق المزيد وربما تخسر بسبب الجشع

الربح القليل في الفوركس هي هي من السلبيات التي يمكن تحويلها الى ايجابية فهي تحتاج الى وضع الطمع بعيداً عن الحساب وهي افضل بكثير من مرجنت الحساب وذلك عن طريق استخدام زوج واحد وتحليله و امكانية دخول المضاعفات من اي مستوى فني قوي

Hamad
05-12-2012, 10:24
يوجد فرق بين الرضى و الكسل كما ذكر الاخ و طبعا نرضى بالقليل افضل من المخاطرة بالكثير و عدم ربح اي شئ و في اطار المدخلو القليل نبحث عن طرق و نجتهد اكثر لمدخول و ربح اكبر و يضي النفس تحياتي ههه

نسبة 25% هى ممتازة وتسمح لك بمرونة التداول وامكانية وضع خطة لعدة اشهر ولانسمح لصفقة ان تدمر حسابنا او لشهر يأكل ما جمعناة خلال السنة وعن تجربه الربح القليل أمان ونمو لرأس المال ولكن للاسف اكبر نسبة للخساره داخل السوق ترجع الي المخاطره العاليه وقليلٍ دائم ولا كثيرٍ منقطع

derfcase
05-12-2012, 15:43
ساكون صريحا معك
ففي بداية تجارتي بهذا السوق لم اكن اكتفي بالربح القليل مما كان يدفعني لدخول السوق بلوت اعلي و بمخاطرة اكبر
و هو الذي تسبب في تصفير اكثر من حساب خاص بي
اما الان و مع الممارسة اكتشفت ان العمود الفقري لهذا السوق هو تحليلك الفني الشخصي و امر الاستوب لوز الذي تضعه لصفقتك
فصرت افتح الصفقات بناء علي التحليل .. و قد يكون الهدف اعلي من 100 نقطة و قد يكون 10 نقاط كما في حالات الاسكابلينج

و بالتالي اجد نفسي الان قد تخلصت من مقبرة كل متداول في هذا السوق و هي الطمع الذي يؤدي الي الجشع الذي يؤدي بدوره في النهاية الي الخسارة

mahmood-noor
05-12-2012, 16:34
للأسف الجشع وارد مهما حصل في المبتدئين والذين يحلمون بالملايين من الفوركس من لا شيء .. أما انا عن نفسي فأرضى بالربح القليل و لا اخاطر بالدخول في صفقات غير متأكد منها فقط لأعزز من ربحي و أشبع طمعي .. لأنني لدي سوابق كثيرة في الفوركس مع الطمع وكا ذكرت في موضوع آخر سابقا فقد خسرت مبلغ 1000$ من صفقة واحدة وهو اكبر مبلغ خسرته من صفقة واحدة لذلك تعلمت أن لا أطمع مهما حصل

kingman
05-12-2012, 22:16
الربح القليل في الفوركس هي هي من السلبيات التي يمكن تحويلها الى ايجابية فهي تحتاج الى وضع الطمع بعيداً عن الحساب وهي افضل بكثير من مرجنت الحساب وذلك عن طريق استخدام زوج واحد وتحليله و امكانية دخول المضاعفات من اي مستوى فني قوي
الطمع يتحول الى ايجابية فقط اذا كان طمع فى الطموح والعمل فهو سيكون وقتها من اهم عوامل النجاح لأنه يستحث الأنسان على العمل بجد لتحقيق مايطمع اليه
ولكن الطمع ان يكون اللى مفروض يتحقق حمسين وهو بلا اى اساس منطقى يطمع فى جعلها مية فهذا هو الطمع فى الفوركس والذى يؤدى الى الخسائر

sunlight
05-12-2012, 22:23
انا راى الطمع انى اكون احسن لا يسمى طمع بل يسمى عايز انجح يعنى لو معايا مبلغ ليس كبير وحابب اغامر واختار الوقت المناسب ممكن انجح واثبت ذاتى
لكن الطمع من ان اكون عملت مبلغ كبير واطمع بأن يكون ازيد ثم ازيد هذا هو الطمع ممكن اخسره ساعتها
لذلك يقولون الطمع يقل ما جمعت

Mohamed90
05-13-2012, 12:08
انا راى الطمع انى اكون احسن لا يسمى طمع بل يسمى عايز انجح يعنى لو معايا مبلغ ليس كبير وحابب اغامر واختار الوقت المناسب ممكن انجح واثبت ذاتى
لكن الطمع من ان اكون عملت مبلغ كبير واطمع بأن يكون ازيد ثم ازيد هذا هو الطمع ممكن اخسره ساعتها
لذلك يقولون الطمع يقل ما جمعت
يختلف الطمع اخي من شخص الى اخر حسب مفهومة يوجد من يقصد بالطمع يعني عندما تحقق الصفقة الهدف المطلوب لايتم الخروج منها بل ينتظر ارتفاع و كسب نقاط اضافة و العكس ايضا عند ضرب استوب لوز لايتم الخروج بل ينتظر رجوع الصفقة في اتجاه الصحيح و هذا يضر بالشخص و حسابه

عمرو
05-14-2012, 11:49
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين ...

على حسب شخصية كل متاجر
فمنا من هو قنوع ويرضى بالقليل
ومنا من هو طماع ولا يرضى بالقليل

ولكن راس المال اذا كان كبيرا فالربح القليل سيكون كثرا والعكس صحيح

mando
05-14-2012, 12:58
الربح القليل افضل من الم الخسارة يعنى لو الواحد ربح ربح قليل ومستمر افضل من انه اخش فى مخاطرة واخسر كل شئ
ممكن الواحد يطمع ودى المشكلة هايجى مثلا انت دخلت صفقة بعقد صغير ميكرو والصفقة حققت الهدف هاتقول لو كنت خشيت بعقد اكبر وخليت الهدف اكبر دة اسمه طمع واحيانا الطمع بيكون سبب فى الخسارة

Noah
05-14-2012, 15:38
الفكرة ليست فى الربح القليل ولكن ان كانت الفرصة التى امامك ترى انه يجب ان تحقق منها ربح لا يزيد عن عدد نقاط معين اذن كان كذلك وان رايت انا لصفقة يمكن ان تتحرك كثيرا اونه يوجد لديك فرصة لتحقيق المزيد من الارباح يمكنك ايضا ان تنتظر علىا لهدف

Hamad
05-14-2012, 19:19
لادارة رأس المال أهمية كبيرة جدا فاساءة ادارة رأس المال قد تؤدي الى خسائر كبيرة أما الادارة الجيدة لرأس المال تضمن المحافظة على الأرباح واستمرارها فقد يستخدم شخصين نفس الاستراتيجية ويدخل كلاهما نفس الصفقات ولكن أحدهما رابح والاخر خاسر ويكون السبب هو أن الرابح لديه استراتيجية جيدة لادارة رأس المال أما الاخر فلا يعرف شيئا عن ادارة رأس المال

hemaabdo
05-14-2012, 23:04
والله اهم حاجه انى بربح انا من وجهه نظرى الخروج من الصفقه ببح مهما كان دى النجاح بعينه فى المجال ده
الربح القليل بيكون اساس المال الوفير بس الواحد يصبر لن مش كل الحسابات الكبيره ابتدت بالمبلغ الكبير

elking
05-15-2012, 05:00
بكل تاكيد ارضى بما احققه من اهداف مهما تكون الارباح قليلة الا انه رزقى ويجب ان ارضى به لانه لا يوجد احد ياخذ اكثر من ربحه ورزقه وليبارك الله لنا فى ارزاقنا بمشيئة الله

magic777
05-15-2012, 19:46
ارضى به في البدايه واؤمن انه بدايه تحقيق حلمي
وان الزياده في الربح آتيه بأذن الله
واحاول تطوير استراتيجيتي وخطتي لتحقيق ربح اكبر خطوه بخطوه في المستقبل
والتعلم من الاخطاء
هكذا يكون مشوار النجاح وفي اي مجال ايضا بدون تهور ولا تسرع ولا طمع

resala11111
05-15-2012, 19:48
الربح القليل افضل بكثير من خسارة فادحة تلحق بك
لكن فى بعض الاحسان ارانى يجذبنى شىء من الطمع من الممكن ان يعكس السعر على واقع فى منطقة خطرة بدل الربح
يتحول الى خسارة

kingman
05-16-2012, 00:04
الربح القليل افضل بكثير من خسارة فادحة تلحق بك
لكن فى بعض الاحسان ارانى يجذبنى شىء من الطمع من الممكن ان يعكس السعر على واقع فى منطقة خطرة بدل الربح
يتحول الى خسارة

انا عن نفسى طول مانا بدخل بأدارة راس مال او حتى لوت صغير نسبيا بحقق ارباح جيدة ومعظم صفقاتى ربح وقت مادخل لوت كبير او فول مارجن على طول تيجى الخسارة كأن السعر كان بيستنانى هههههههه لدرجة ان ساعات بحس ان حد بيراقينى وبيستنى الصفقة دى هههههه عشان يحرك السعر ضدى وياسلام لوضربت مارجن على اللو اليومى

nader
05-16-2012, 03:44
الكثير من الاشخاص يعتقدون انهم سوف يرضون بالربح القليل وهذه وجهة نظر عملية مادامت ارباحا فالافضل ان نقنع بها بدل السقوط في الطمع والتعرض للخسارة .لكن السؤال هل فعلا كل الاشخاص يرضون بالارباح القليلة ؟ فاذن لماذا يتعرض اغلب المتاجرين لخسارة رصيدهم لو كان الامر كذالك ؟
كل شيء يعتمد على التجربة والخبرة الضرورية حتى لا يتعرض المتاجر في سوق الاوراق المالية للخسارة والاقتناع بالربح حتى لو كان متواضعا

عمرو
05-16-2012, 03:57
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم

اما بـــــــعد

فانا ارى ان الربح القليل الدائم والمستمر خير من الكثير المنقطع فجأة
وطالما حسبت حسبتك بالمنطق والعقل وقارنت بين ربح المشروع او ربح البنك الربوى وقارنتها بالفوركس وانت جالس فى منزلك وقتها تستطيع ان ترتضى بالربح القليل وان سعيد ايضا

Hamad
05-16-2012, 07:25
الأفضل الأستراتيجية التي تعطي نقاط اكبر ودخول اقل بمعنى لو دخلت مرتين تلاتة بالأسبوع وربح ثابت افضل من عشر مرات باليوم نصهم ضرب ستوب المقصود ان الاستراتيجيه بتتعامل مع كل ظروف السوق بثبات و ثقه و تكون متدرب عليها جيدا و بالتالى لن تواجه مشاكل سواء كان الربح بسيط او كبير

عمرو
05-16-2012, 10:11
الأفضل الأستراتيجية التي تعطي نقاط اكبر ودخول اقل بمعنى لو دخلت مرتين تلاتة بالأسبوع وربح ثابت افضل من عشر مرات باليوم نصهم ضرب ستوب المقصود ان الاستراتيجيه بتتعامل مع كل ظروف السوق بثبات و ثقه و تكون متدرب عليها جيدا و بالتالى لن تواجه مشاكل سواء كان الربح بسيط او كبير

انا اؤيد رايك ولكن ترى لو تمتلك استراتيجية سكالبينج تعطيك 5 نقاط فقط كهدف وتدخل مرتين فى الساعه وتستطيع ان تجنى بها ربح مهول ولكن ترى اين هذه الاستراتيجية السحرية التى نبحث عنها ؟؟؟؟؟؟؟رغم كل البحث لم اتجد هذه الاستراتيجية

Hamad
05-16-2012, 10:55
أعتقد ان هذا المفتاح من اهم عوامل الربح في تداول الفوركس عليك ان تتعلم ان تربح القليل باستمرار وعلي فترات طويله تداول الفوركس ليس بالشكل الذي تتخيله أو بالشكل الذي سوق لك عن طريق الكثير من المواقع الأخري او شركات الوساطه مثل مثلا أنا حققت 4000 دولار بالأمس او مثلا حقق ثروه طائله من تداول العملات في أقل من أسبوعين

Mohamed90
05-16-2012, 11:07
أعتقد ان هذا المفتاح من اهم عوامل الربح في تداول الفوركس عليك ان تتعلم ان تربح القليل باستمرار وعلي فترات طويله تداول الفوركس ليس بالشكل الذي تتخيله أو بالشكل الذي سوق لك عن طريق الكثير من المواقع الأخري او شركات الوساطه مثل مثلا أنا حققت 4000 دولار بالأمس او مثلا حقق ثروه طائله من تداول العملات في أقل من أسبوعين

السلام عليكم نعم اخي معاك حق يجب اتباع منهج واحد و هو اقتناع بالربح القليل اليومي اوالنقاط القليلة اليومية وتدوم للفترة طويلة يمكن تصل لهدفك ولكن صبر شوي

Hamad
05-16-2012, 13:49
جميع التجار يبحثون عن الربح في سوق فوركس واختراع الفوركس تم اختراعه بحيث يوفر فرص عمل وعمال لدى اصحاب رووس الاموال والذين يتمثلون بالبنوك والحكومات ان الدولارات القليله التي نربحها او نخسرها هم يستفادون منها فائده كبيره جدا حيث انهم هم الذين يستطيعون توجيه الصعود اوالهبوط للعمله بالشكل الذي يخدم مصانعهم وتجارتهم

aboualy
05-16-2012, 15:17

اتفق معك اخى العزيز فى هذا الرأى فعلا استراتيجية تعطى فرص قليلة وقوية تكون افضل من استراتيجية تعطى فرص كثيرة واحتمال نجاح الفرص قليل
وكذلك الفريمات الاكبر افضل لان فرصها قليلة وقوية بعكس الفريمات الصغيرة

kingman
05-16-2012, 18:15
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم

اما بـــــــعد

فانا ارى ان الربح القليل الدائم والمستمر خير من الكثير المنقطع فجأة
وطالما حسبت حسبتك بالمنطق والعقل وقارنت بين ربح المشروع او ربح البنك الربوى وقارنتها بالفوركس وانت جالس فى منزلك وقتها تستطيع ان ترتضى بالربح القليل وان سعيد ايضا
ولغة العقل هدى الواحد بيحس قيمتها جدا خصوصا بعد خسارة حساب ومرجنته بسبب مخارطة عالية وبينطق عللها المثل عصفورٌ فى اليد خيرٌ من عشرة على الشجر هههه كتير بتعرض لخسائر كبيرة بسبب المخاطرة العالية مع ان فى المعظم عدد صفقاتنا الناجحة بتبقى اكبر من الخاسرة لكن الصفقة الخاسرة بتبقى بلوت اعلى غالبا

moodycruise
05-16-2012, 18:31
من وجهة نظرى انا ارى ان تستخدم الوقف المتحرك بدلا من اغلاق الصفقة مدام انت تعلم انها الى الهدف مستمرة...والله اعلم

sunlight
05-16-2012, 19:56
من وجهة نظرى انا ارى ان تستخدم الوقف المتحرك بدلا من اغلاق الصفقة مدام انت تعلم انها الى الهدف مستمرة...والله اعلم

دا اللى اتعلمته ان الربح القليل خير من الربح الكثير لانى كلما فتحت صفقه بربح صغير اكسبها وعندما اطمع وازود اخسرها كأن السوق يعاندنى
والله الفوركس دا ساعات بحس انه شخص يشعر ويرى لانه بيعاند جامد قوى اجى اشترى صفقه شرى السعر ينزل بسرعه واجى اعمل صفقه بيع يرتفع
والله مش عارف اعمل ايه

shero
05-16-2012, 20:18

فى الواقع انا افضل الربح القليل الدائم , فهو احسن بكثير من اى ربح ضخم قد يزول فى ثوانى معدودة , اعتقد ايضا ان القناعة كنز لا يفنى وكلنا نعرف جيدا ولدينا ايضا العديد من التجارب المؤلمة لكل من يطمع ويجرى خلف مشاعرة , ويتسبب جشعة فى تحطيم حسابة

aboualy
05-17-2012, 02:34
فى الواقع انا افضل الربح القليل الدائم , فهو احسن بكثير من اى ربح ضخم قد يزول فى ثوانى معدودة , اعتقد ايضا ان القناعة كنز لا يفنى وكلنا نعرف جيدا ولدينا ايضا العديد من التجارب المؤلمة لكل من يطمع ويجرى خلف مشاعرة , ويتسبب جشعة فى تحطيم حسابة

اتفق معك اخى العزيز ففى سوق عالى الخطورة مثل سوق الفوركس الاحتفاظ بمعدل ربح قليل ولكن مستمر يعد هو النجاح وهو بكل تاكيد افضل من تحقيق معدلات عالية من الارباح وغير مستمرة وكل ما تكسب مبلغ معين ترجع تخسره تلانى

Hamad
05-17-2012, 06:37
الفريمات الصغيره هي الاساس الي بتمشي عليها على فريمات الساعه والاربع ساعات واليومي والخ صحيح التذبذب فيها اكثر ولكن تعطيك الترند مبكرا
ومن وجهة نظري وخبرتي بسوق فال5 وال 15 دقيقه هي كافيه لتدبيل كل 3 او 4 اشهر بدون خساره تذكر
فقط شيل كلام المحللين من راسك فسوق لم يعد يحترم اي تحليل كلاسيكي موجي فني جميعها ممتازه كادوات لكن كالرباح

ahmednabil240
05-17-2012, 08:36
والله احانا الربح القليل يبقى معم لانه يبقى بداية الربح الكثير

ahmednabil240
05-17-2012, 08:37
وممكن فعلا يكون الربح القليل ده عبارة عن جهد قيل ولكن لو جهد كثير اكيد كان هايصبح ربح كثر وشكرا

ahmednabil240
05-17-2012, 08:38
واحيانا انا افضل الربح القليل الدائم , فهو احسن بكثير من اى ربح ضخم قد يزول فى ثوانى معدود

Mohamed90
05-17-2012, 12:01
الفريمات الصغيره هي الاساس الي بتمشي عليها على فريمات الساعه والاربع ساعات واليومي والخ صحيح التذبذب فيها اكثر ولكن تعطيك الترند مبكرا
ومن وجهة نظري وخبرتي بسوق فال5 وال 15 دقيقه هي كافيه لتدبيل كل 3 او 4 اشهر بدون خساره تذكر
فقط شيل كلام المحللين من راسك فسوق لم يعد يحترم اي تحليل كلاسيكي موجي فني جميعها ممتازه كادوات لكن كالرباح

طبعا اخي السوق مختلف من وقت لاخر ممكن تجد تحليل ناحج في اسبوع ولكن اسبوع القادم لن ينجح لانه فيه تقلبات كثيرة
و كل واحد يشوف الفرايم الافضل للتحليل الفني

Hamad
05-17-2012, 13:44
كلما كانت فلوسك قليلة فاربحاك ستكون ايضا قليل - ولايوجد شئ فى عالم الفوركس ايضا اسمه ربح قليل بل مكسب وخسارة فقط

وان معظم من يحققون الربح فى عالم الفوركس يودعون مبالغ ضخمة لكى يتمكنوا من الربح فى الفوركس والمبالغ الكبيرة اى 10000 $ فما اعلى

عمرو
05-17-2012, 14:21
كلما كانت فلوسك قليلة فاربحاك ستكون ايضا قليل - ولايوجد شئ فى عالم الفوركس ايضا اسمه ربح قليل بل مكسب وخسارة فقط

وان معظم من يحققون الربح فى عالم الفوركس يودعون مبالغ ضخمة لكى يتمكنوا من الربح فى الفوركس والمبالغ الكبيرة اى 10000 $ فما اعلى

كلامك فية جزء صح وجزء مش صح
يعنى ان الاثرياء فقط من يحققون الارباح اعتقد مش شرط
لكن ممكن بمبلغ بسيط بس هتتعب شوية ممكن يكبر وتبقى متاجر كبير فيوم من الايام

mage
05-17-2012, 17:33
انا بالفعل ارضى بالربح القليل واعتقد ان نسب الربح القليل هى نتيجة جيدة لو استمرت فما المعنى بان احقق نسبة ربح كبيرة جدا فى يوم ولا استطيع ان احقق الربح بعدها لمدة طويلة اعتقد انها لافضل ان يكون هناك نسبة ربح قليلة وثابتة وهذا ما افضله واتمنى تحقيقه فى الفوركس فى اقرب وقت

kingman
05-18-2012, 18:44

لو هتحبسها بالنقط وليس بالربح المالى ممكن تلاقى روؤس الأموال الصغيرة يحققوا ارباح تاكثر بكثير لكن صاحب راس المال الكبير يكفيه صفقات قليلة ونقاط قليلة لكى يحقق ربح كبير وكمان بأدنى مخاطرة بعكس اصحاب الأموال الصغيرة صفقات كثير نقاط كتير مخاطر اعلى وطبعا ربح اقل
وده اللى بيخلى الأثريا لهم الغلبة طبعا
:dance:

magic777
05-18-2012, 20:01

بس المشكله مش في التعب ولكن في الملل وطول الانتظار
حساب صغير وارباح قليله متراكمه لتحقيق حساب كبير في النهايه يساوي وقت طويل
مبيقدرش عليه الا المتاجر الصبور القنوع الذي يستطيع هزيمه مشاعر الملل وتشجيع نفسه دائما للأستمرار والوصول الى الهدف

HARRY POTTEER
05-18-2012, 21:07
نعم انا ارضى به لانه ناتج عن ادارة صحيحة لراس المال
واعتقد ان الجشع هو السبب الرئيسي للخسارة

elking
05-19-2012, 04:28
نعم انا ارضى به لانه ناتج عن ادارة صحيحة لراس المال
واعتقد ان الجشع هو السبب الرئيسي للخسارة

بالتاكيد اتفق معك ويجب علينا العمل فى حدود راس مالنا حتى لا نخسر بمشيئة الله وكلما زاد راس المال زاد الربح بالتاكيد باذن الله فكل شئ من وجهة نظرى يتوقف على حجم راس مالنا

عمرو
05-19-2012, 08:11

بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
اما بعــــــــــــد
نعم الراى اخا العرب
فعلا الربح القليل من مبلغ كبير يكون فعليا كبير فمثلا لو تاجرت ب100 الف وربحت 20% شهريا فستكون رابحا 20 الف دولار وهو مبلغ رائع
اما لو تاجرت ب100 دولار وربحت 20% فستكون بعد شهر من العناء رابح 20 ولار
وهى لن تشبع رغبتك فى المكسب واكمال المتاجرة

kingman
05-20-2012, 03:11
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
اما بعــــــــــــد
نعم الراى اخا العرب
فعلا الربح القليل من مبلغ كبير يكون فعليا كبير فمثلا لو تاجرت ب100 الف وربحت 20% شهريا فستكون رابحا 20 الف دولار وهو مبلغ رائع
اما لو تاجرت ب100 دولار وربحت 20% فستكون بعد شهر من العناء رابح 20 ولار
وهى لن تشبع رغبتك فى المكسب واكمال المتاجرة
وده اكبر سبب خسارتنا فى هذا السوق وكتير بيعتبر نفسه فشل مع السوق بالرغم انه ممكن يكون قد نجح جدا ولكنها ناقصه ان يلتزم بأدارة راس المال وقواعد المتاجرة لكن لضغر راس المال يضطر الى تلك الطرق وبيخسر بسببها ولو عملنا مقارنة بين متاجر من اصحاب رؤس الأموال ومتارج من المبلغ الصغير ممكن نلاقى ان الصغير محقق ربح نقاط تفوق بكثير المستثمر الكبير لككن فى النهاية لايطبق قواعد المتاجرة صح

forexBOSS
05-28-2012, 21:03
انا افضل الربح المعقول يعنى المتوسط و طبعا اى ربح انا راضى بى المهم مش خساره و خلاص اما بالنسبه للمبالغ الكبيره اعتقد طبعا كل المتاجرين يريدون ربح مبالغ كبيره لكن من الصعب تنفيذ ذلك انا من رائيى ان لو الواحد عمل ربح اكتر من الخساره انشله يكون مبلغ بسيط جدا احسن من انك تحلم بمبلغ كبير و تحقق خساره عاليه

ramid
05-28-2012, 21:12
السلام عليكم
ارضى انا بكل ما حققته حتى الخسارة اتقبلها(اتجرعها)
فقط لاحظت انك تخلط بين الطموح والجشع

HARRY POTTEER
05-28-2012, 21:14
انا يقوول ان الطمع هو عدو النجاح لطالما ان الربح

قليل و بالتالي مخاطرة صغيرة

اما الربح الكبير مخاطرة كبيرة ممكن

تخسر كل ما في حسابك

mohamed eldamnhorey
05-29-2012, 12:16
الحمد لله رب العالمين

انا ارضى بكل ما كتبه الله لى

انا اعلم ان لن اخذ ولن اكسب الارزقى الذى كتبه الله لى

ولكن ما علينا الا الاجتهاد والعمل الجاد والباقى على ربنا

الانسان ليس مطالب بالنجاح ولكن مطالب بالاجتهاد

Mohamed90
05-29-2012, 13:00
السلام عليكم
نحن نخلق السبب و الكمال على الله
و عن نفسي ارضي بالقليل المتواصل و المضمون بالنسبة عالية
على الكثير و المنقطع و العالي النسبة الخطورة
و لو وجدت طريقة ايمنة حتى مع مخول قيليل لا باس المهمانها ناجحة و بخطوة خطوة يكبر الحساب و يتكسب اكثر ايضا

عمرو
05-29-2012, 14:12
السلام عليكم
ارضى انا بكل ما حققته حتى الخسارة اتقبلها(اتجرعها)
فقط لاحظت انك تخلط بين الطموح والجشع

تقبل الخسارة امر مهم فى التجارة ولذلك ترى المحترفين يفكرون قبل دخول صفقة فى مكان الاستوب لوز ولا يفكرون مثلنا ويحلمون كم من المال والنقاط سيربحون ولذلك فنصيحتى هى الرضى بالقليل الدائم وخير من الكثير المنقطع وايضا لا ننسى ان ادارة راس المال هى سر الفوركس بدون استثناء للحالة النفسية للمتاجر الشاطر

okash
05-29-2012, 14:12
بالطبع نعم فالربح القليل هو الطريق للربح الكبير ، فاذا لم نرضى في الربح القليل فهذا مهناه اننا نخاطر في رأس المال وهذا شيء خطر جدا

flymero
05-29-2012, 14:19
الرضى بالقليل خير من اللهث وراء الكثير الذى غالبا يأتى سهلا ويذهب سهلا ولا يدوم فى النهاية وتخسر كل شىء بارادتك وبدون اراده
لذلك وجب التنبية الى ان الاذكياء والمحترفين هم من يحددون ربح وهدف يومى ولا يزايدون عليه ولا يطمعون
ولذلك يجب ان تصنع لنفسك خطة محكمة فيها هدف يومى وبالتراكم ستصل الى ما تتمناه

jans
05-29-2012, 15:19
طالما انه ربح لماذا الشخص
لا يقتنع منه فكر لو كانت خساره هل سوف ترضى بها أكيد لا
الربح الذي يأتي لابد من الشخص ان يقتنع به لكي ربنا يبارك له فيه

tutaaaaa
05-29-2012, 17:34
لا احب مصطلحات طمع وجشع
يعني احس انها اهانة

طبعا الربح القليل احسن من الخسارة
لكن هذا ما يعني انك تبطل تدور على وسائل تزيد بيها ارباحك

mohamed eldamnhorey
05-29-2012, 17:41
بالطبع نعم فالربح القليل هو الطريق للربح الكبير ، فاذا لم نرضى في الربح القليل فهذا مهناه اننا نخاطر في رأس المال وهذا شيء خطر جدا

مشكلة النفس البشريه طماعه

ساعات الواحد مابيقدر يمسك نفسه عن الطمع والله

ربنا يبعد مرض الطمع ده عننا

ramid
05-29-2012, 19:53
والله اهم حاجه انى بربح انا من وجهه نظرى الخروج من الصفقه ببح مهما كان دى النجاح بعينه فى المجال ده
الربح القليل بيكون اساس المال الوفير بس الواحد يصبر لن مش كل الحسابات الكبيره ابتدت بالمبلغ الكبير

كلامك صحيح واشاطرك الرأي في كل ما قلته
ليس هناك من ولد كبيرا
وهناك مثل مغربي يقول قطرة بقطرة يمتلأ النهر

mohamed eldamnhorey
05-29-2012, 21:05

وجهة نظرك تحترم فعلاً

ولازم الواحد ينظر امامه ولا ينظر تحت قدميه

kadifx
05-29-2012, 21:09

ان كــان الربـــح قليــــل ومستمـــر ومستقــــر فلابـــأس بـــه

mohamed eldamnhorey
05-29-2012, 21:18
الربح القليل لما تربح بانتظام
ومستمر

بتلاقى المحصله فى اخر الشهر مرضيه جداً

افضل من الطمع وخسارة مالك كله فى يوم واحد

القناعه كنززززززز ياناس

HARRY POTTEER
05-29-2012, 22:06
انا من المناس التي تحب الربح القليل و تيلق السلم شيئا فشيئا و من وجهة نضري الربح القليل اامن

و تعرض حسابك لمخاطرة صغيرة

احسن من ان اغامر و في ضربة حض ممكن اخسر الحساب و ممكن اكوون رابح

مباليغ كبيرة

و الله بيعد عنا الصمع و الياس

DZforex
05-30-2012, 01:03
رايكم الصواب يحتمل الخطا و راي الخطا بحتمل الصواب
القناعة كنز لا يفنى يعني تربح مبلغ كبير و صغير الايام طويلة وليست نهاية العالم المهم ان تضع مبلغ محترم تحققه كل يوم

fx-man
05-30-2012, 01:24
اذا كان السوق مضطرب وغير واضح الاتجاه ممكن اكتفى بربح قليل لان ربح قليل افضل عندى من خسارة الحساب كله
اما فى الايام العادية فانا احاول تحقيق الهدف الاسبوعى والشهرى المحدد .

youmuststop
05-30-2012, 06:05
للاسف لا ولا اعرف لماذا الطمع الذي انا فيه اكسب كثيرا ثم اخسر كل ما ربحته مره اخري وهكذا دواليك بسبب الطمع اريد ان اجد طريقه لكي ارضي بقليل من الربح

realyone
06-11-2012, 13:07
بالنسبة لي احدد هدفي اليومي ولا ازيد عن هدفي ولا انقص فيه والحمدلله مقتنع بما رزقني الله,السوق مستمر ولن ينتهي لماذا اذن نطمع وننقهر على الربح القليل,من اكثر الأسباب الخساره في الفوركس هو الطمع وعدم القناعه بالربح القليل

AhmedMagnifico
06-11-2012, 13:14
ومستمر

القناعه كنززززززز ياناس
بالضبط يا اخى هذا ما نتكلم عنه
قليل دائم خير من كثير متقطع !

fafa280384
06-11-2012, 13:15
والله ان كان الربح بعد مثلا فتحت صفقة وعرفت انها تكون ارباح كبيرة
وتسرعت وغلقتها على ربح قليل هنا ازعل
اما ان كنت خاسر ورجعت فرصة لغلقها رابحة ولو قليلا ارضى

ahmed
06-11-2012, 13:32
الحمد لله ارتضى بالربح القليل
على امل بأذن الله بكرة
الصغير اكيد هيكبر
ومن باب الرضا بما قسمه الله

2x1
06-11-2012, 13:34
الربح القليل افضل من ان الواحد يطمع ويخسر خسارة جامدة صعب
تعويضها وممكن تخسرنا الحساب خليا قنوعين احسن

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 13:42
الربح القليل افضل من ان الواحد يطمع ويخسر خسارة جامدة صعب
تعويضها وممكن تخسرنا الحساب خليا قنوعين احسن

القناعه اجمل شئ والله
لوكل انسان يرضى بما كتبه الله له

الكل هيرتاح فى عيشته

سواء بقا فقير - غنى

بس مين يسمع الكلاااام

كله عايز يكوش على الدنيا وده اللى مخلينا جيين ورا وفى ازمات ماليه دائماً ومشاكل

الله الغنى ونحن الفقراء

Texxon
06-11-2012, 14:00
كل على حسب قناعة الشخص، بالنسبة لي انا مؤمن تماما بالقول ( قليل دائم خير من كثير متقطع ) وهذا بالفعل قول صحيح لا غبار عليه، ماذا ستستفيد اذا ربحت اليوم 100 الف دولار وغدا خسرتهم ! اعتقد ان الافضل هو القناعة والرضا بالقليل

magic777
06-11-2012, 16:23
ومستمر

القناعه كنززززززز ياناس

هو بصراحه المفروض ده الاساس لاننا هنا في مجال استثمار لكن الكل مش فاهم النظام ده
ومعندوش القدره على الصبر ودائما حركه العمله بتغري المتاجر انه يفتح صفقات كتيره
علشان يربح بسرعه وطبعا في الاخر وبالنظام العشوائي ده هيكون خساره مش ربح

AhmedMagnifico
06-11-2012, 16:27
لو الواحد انتظم فى ربح القليل هيحقق مكاسب خرافية
وكما يقال من رضى بقليله عاش !!
:d

maklad94
06-11-2012, 16:33
الانسان بطبيعته منذ خلق وهو طماع وبيحب كل حاجه تكون ليه ومش بيرضى بالقليل حتى لو كان كويس لكن مع الوقت ممكن الغاء الصفة دى عن نفسى الحمد لله لو كان الربح قليل بسحبه وابدأ من جديد ولو الحساب اتمرجن مش بزعل لأنه مكتوب عليا .

ahmed saleh
06-11-2012, 17:35
انا عندما اكون مقتنع بلربح فانى اكتفى
ولكن اذا كنت اعلم انة من الممكن ان يزيد الربح وان اطمع على اساس الوضع الحالى فى السوق
فانة من الممكن ان اطمع ولكن السوق الفوركس ليس لة امان لذلك اذا مكسبتش متخسرش

ahmed saleh
06-11-2012, 17:38
[QUOTE=AhmedMagnifico;18182]لو الواحد انتظم فى ربح القليل هيحقق مكاسب خرافية
وكما يقال من رضى بقليله عاش !!
:d[/QUOفعلا ربنا قال واذا حمدتم لازيدنك
يعنى لازم نقتنع بلفلوس او الربح الذى حققتة حتى لا ينقلب عليك السوق وتخسر كل ما كسبت
لانة يجب ان تحمد ربنا على الى كسبتة وتسعى فى تطوير اسلوبك فى كسب الربح لكى تكسب المزيد

magic777
06-11-2012, 17:42

يبقى انت كده داخل صفقه مش واثق في الهدف بتاعها وكلنا بنعمل كده برده
خوفا من السعر مايوحش للهدف ويعكس علينا بس تقريبا اعتقد انها حاله مؤقته بس في البدايه
لحد لما تكتسب الخبره اللي تخليك واثق في نفسك وفي ثفقتك

kingman
06-11-2012, 18:53
هى الطريقة كتير بيتعرض لها كثير من المتاجرين انه مش بيصبر على هدفه الى حين التحقق وبيفضل غلق صفقته على هذا الربح وده اكيد بيعرض المتاجر الى تقلص فى الأرباح وافضل شئ ان المتاجر يعتمد على تحليل واثق فيه وينتظر تحقيق اهدافه انا ايضا النهاردة قفلت صفقة ناجحة على ربح قبل ان تحقق الهدف اللى واضعو وبعضها ذهبت الى الهدف والحمدلله كنت مطمن وواثقف من ذلك لكن فى بعض الأحيان ومن السوق المتقلب الواحد مش بيبقى ضامن ايه اللى بحصل والسوق عموما مجرد احتمال

safiforex
06-11-2012, 19:00
الربح القليل و المداوم احسن بكثير من الربح الكبير فيه مخاطرة
هذه من وجهة نظري ، و اظن انه في ناس حتوافقني القول ، و خصوصا ممكن اتكوو بنار الطمع القتال ، لاننا عندما نغكر في الربح السريع فاننا نفقد كل شيء
لهذا انا افضل ان يكون ربح قليل و مداوم على ان ان اربح كثير و نفسيتي متعصبة

sho
06-11-2012, 19:15
الربح القليل مرضى .. المتداول الجيد يجب ان يتعلم ان يرضى بالربح الذى يحققة حتى لو كان قليل فى البداية .. لان الطمع يؤدى الى خسارة حتمية ... يجب ان يملك المتداول ادواتة واستراتيجية جيدة تحقق لة الربح المطلوب ومع الوقت يمكن ان يطور مهاراتة ويحقق الربح الذى يتمنى الوصول الية ولكن يجب ان لا يتسرع ويستسلم للطمع لان هذا يؤدى للخسارة

محمد الفواعره
06-11-2012, 19:51
السلام عليكم
نعم انا أرضى بة ربح قليل

zahran
06-12-2012, 22:42
نعم ارضى طبعا بالربح القليل لان سر النجاح فى الفوركس اصلا ياتى من الربح القليل وتجميعه . وليس من الصفقات الانتحاريه التى تؤدى الى فقط جزء كبير من الحساب احيانا ....
اذا كل يوم كان مخاطرتك صغيره وكنت فى اخر اليوم تطلع كسبان كل يوم ..مع نهايه الشهر وبعد اتنين وعشرين يوم مداوله ستجد انك جمعت مثلا 30 فى الميه على الاقل من راس المال وهذا مبلغ جيد

magic777
06-12-2012, 23:07
الربح القليل و المداوم احسن بكثير من الربح الكبير فيه مخاطرة
هذه من وجهة نظري ، و اظن انه في ناس حتوافقني القول ، و خصوصا ممكن اتكوو بنار الطمع القتال ، لاننا عندما نغكر في الربح السريع فاننا نفقد كل شيء
لهذا انا افضل ان يكون ربح قليل و مداوم على ان ان اربح كثير و نفسيتي متعصبة

انا معاك لكن لازم يكون عند المتاجر اللي هيشتغل بالطريقه دي الاستعداد بالوقت والمجهود
ويبقى حاطط في دماغه انه مش هياخد ارباح كبيره في الاول وانه لازم يصبر على ما يكبر حسابه وبعدها يقدر يحقق الربح
اللي يرضيه بدون مخاطره عاليه

kingman
06-13-2012, 00:40
انا معاك لكن لازم يكون عند المتاجر اللي هيشتغل بالطريقه دي الاستعداد بالوقت والمجهود
ويبقى حاطط في دماغه انه مش هياخد ارباح كبيره في الاول وانه لازم يصبر على ما يكبر حسابه وبعدها يقدر يحقق الربح
اللي يرضيه بدون مخاطره عاليه

والسوق ده اذا تعاملت معه بحكمه ومبادئ جيدة فى التداول وخصوصا فى ادارة راس المال مع الوقت ستتراكم الأرباح لكن تحتاج بعض الصبر وعدم التسرع فالمخاطرة بتعطى ربح اكبر وبتخسر اكثر وفى النهاية يجد ان المحصلة مش جيدة او حتى خسائر وبيجد فى النهاية ان مافيش افضل من المتاجرة الجدية المبنية على ادارة راس المال وحتى ان كان الربح قليل

bousshimin
06-13-2012, 00:49
حمد الله نرضى بقليل في الربح ومع تراكم قليل يصبح كثير أحسن من أنك تربح مرة كثير لأن هدا يولد
الطمع فلا ترضى بقليل وممكن يكون سبب خروجك من سوق

mage
06-13-2012, 01:15
انا ارضى بالربح القليل والحمد لله لانا لربح القليل فيه الخير وقد يمكنك ان تحقق نسبة نجاح كبيرة جدا لعىا لحساب من التعامل مع نسبة ارباح قليلة وعلى ذلك الشئ يمكننا ان نحقق نسبة ارباح تركامية جيدة من الربح الكبير الذى قد يذهب فى اسرع وقت لان اى حاجة بتيجي بسرعة بتروح بسرعة وهكذا على هذا المنوال

firas1984
06-16-2012, 02:11
مرحبا
ارضى بالربح القليل لان الربح القليل افضل من الخسارة بغض النظر لو حتى سنت واحد
انا بالنسبة لي اغلقت صفقات بربح 20 سنت و40 سنت ولكن بعدها السوق هبط وكان خسرت

HAFMAR
06-16-2012, 14:42
السلام عليكم
نفسية الانسان لا ترضى بسهولة فلو استطاع احدنا تحقيق مليون دولار يوميا لن يرضى و سيحاول تحقيق 2 مليون هههه
القناعة كنز لا يفنى و على كل متاجر ان يحدد له اهداف يومية او اسبوعية او شهرية حسب قناعاته و ان يرضى بها و يحمد الله على كل حال

AhmedMagnifico
06-16-2012, 14:43
السلام عليكم
نفسية الانسان لا ترضى بسهولة فلو استطاع احدنا تحقيق مليون دولار يوميا لن يرضى و سيحاول تحقيق 2 مليون هههه
القناعة كنز لا يفنى و على كل متاجر ان يحدد له اهداف يومية او اسبوعية او شهرية حسب قناعاته و ان يرضى بها و يحمد الله على كل حال
بالظبط هى مشكلة التحكم فى العاطفة ليس الا !

mturk2007
06-16-2012, 14:46
انا غالبا اطمع في المزيد ولكني بالغالب اخسر لاني طمعت يجب على التاجر الاكتفاء بما وصل اليه

firas1984
06-17-2012, 21:04
مرحبا
عصفور باليد خير من 10 على الشجرة
اخواني ربح الفوركس طاير بالهوا وشو ما مسكت منه ربح وبركة والواحد فينا ما يطمع ويقتنع برزقه

A7mad_Aziz
06-17-2012, 22:31
اخي القناعة كنز لا يفنى لم يكدب من قال هذه المقولة..ولكن في نفس الوقت يجب ان تستفيد من الصفقة على قد ما تقدر..ببساطة تحليلك يقولك لك هدفك 20 نقطة فلا تطمع واقتنع وارضى بهم

H!m0
06-18-2012, 12:15
عدم الاقتناع بالأرباح هو بحد ذاته خطأ في سوق الفوركس و يجب الاقتناع ولو كان أبسط مما تحققها يوميا أو في عادتك عند المتاجرة و أنا مثلا أترك الصفقة لتحقيق المزيد لاجدها تعوم في بحر م نالخسائر و اندم أما الأن أصبحت أغلق على أي ربح

mony
06-18-2012, 12:24
ارضى بالربح القليل افضل من ان اخاطر واحقق خساره لكل راس مالى الفوركس عمل محفوف بالمخاطر ويجب ان نتعامل معه بحذر شديد

magic777
06-18-2012, 19:52
مرحبا

الربح القليل لو بخطه عمل جيده وبصوره تراكميه بتزود فيها اللوت كل
لما يزيد الحساب اعتقد هتكون طريقه جيده وتقدر تكون منها حساب كبير
وتشتغل برده وتنميه اكتر ويحقق ليك ارباح اكتر

tariktanjaoui
06-18-2012, 20:47
الكل يتطلع لربح كبير من اجل تحقيق الحلم الذي يراوده لكن ماهي السبل الانجع لتحقيقي هذا المبتغى فانا ارضى بالربح القليل في بداية لكن بعد اكتساب خبرة و المعرفة ساتطلع الى المزيد في المستقبل لكن لابد ان نتخلى بالقناعة حتى نتفادى الخسارة

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 20:51
الكل يتطلع لربح كبير من اجل تحقيق الحلم الذي يراوده لكن ماهي السبل الانجع لتحقيقي هذا المبتغى فانا ارضى بالربح القليل في بداية لكن بعد اكتساب خبرة و المعرفة ساتطلع الى المزيد في المستقبل لكن لابد ان نتخلى بالقناعة حتى نتفادى الخسارة

ارضى بالقليل تكسب الكثير

طبيعى ياغالى فى الاول الارباح هتكون ضعيفه

بس مع الوقت هتكبر وتحقق كل احلامك وامنياتك

ma90do
06-18-2012, 21:00
ارضى بالقليل تكسب الكثير

ومع حساب 10 دولار وربح تراكمي ممكن تحقق مبالغ كبيره بسببه وافضل ربح الربح القليل الذي يعتمد علي مخاطره قليله علشان الواحد لو خسر كتير مش هتفرق معاه

safiforex
06-18-2012, 21:03
ارضى بالقليل تكسب الكثير

نعم الرضى بالقليل مطلوب في الفوركس ، و هذا طبعا من الاساسايات التي تجعل الواحد انه يلتزم بادارة المال
و الارباح زي ما قلت انه تكبر مع الايام كلما كبر راس المال
و هذه تعتبر خطة لمن يفهم في الخطط

ma90do
06-18-2012, 21:09
نعم الرضى بالقليل مطلوب في الفوركس ، و هذا طبعا من الاساسايات التي تجعل الواحد انه يلتزم بادارة المال
و الارباح زي ما قلت انه تكبر مع الايام كلما كبر راس المال
و هذه تعتبر خطة لمن يفهم في الخطط

بص دي كلو في الاساس يعتمد علي اداره رائس المال اداره رائس المال الجيده هيا طريق النجاح حتي لو بدئت بمبلغ صغير وبدئت باداره جيده والربح تراكمي مع الوقت والعمل هتلاقي الربح اضعاف باذن الله

issa pipi
06-18-2012, 21:13
الربح القليل ارضى به و انه احسن من الخسارة في المتاجرة فبرح قليل قد تصل الى ارباح عظيمة

kingman
06-18-2012, 21:14
ومع حساب 10 دولار وربح تراكمي ممكن تحقق مبالغ كبيره بسببه وافضل ربح الربح القليل الذي يعتمد علي مخاطره قليله علشان الواحد لو خسر كتير مش هتفرق معاه

هو مع حساب 10 دولار بيبقى التعامل معه صعب شوية وصعب الواحد يقدر يلتزم عليه بأدارة مال لصغر حجمه وان كان حساب بالسنت هيبقى الربح متناهى فى الصغر لكن اذا كان يعمل عليه كتعليم هيبقى مناسب جدا لأنه مش مهم الربح اكثر من الحتكاك بالسوق

ma90do
06-18-2012, 21:18
هو مع حساب 10 دولار بيبقى التعامل معه صعب شوية وصعب الواحد يقدر يلتزم عليه بأدارة مال لصغر حجمه وان كان حساب بالسنت هيبقى الربح متناهى فى الصغر لكن اذا كان يعمل عليه كتعليم هيبقى مناسب جدا لأنه مش مهم الربح اكثر من الحتكاك بالسوق

اكيد انا معاك بس انا بتكلم عن صغر الحساب واي اداره رائس المال تنفع مع اي مبلغ بشرط تكون انها متوافقه مع كل الشروط
وومكن يوصل لمبلغ كبير بال10 دولار برضو بس هتاخد وقت كبير جدا

Mr.GooDMaN
06-18-2012, 21:20
الرضى بالقليل وحمد ربنا ع كل شئ
ولكن هذا لا يمنع اني احيانا اقوم بالمخاطرة هههههههههه

safiforex
06-18-2012, 21:23
نعم هو فعلا صعب شوي ان يلتزم بالادارة السليمة بالنسبة لهذا المبلغ
لكن لا شيء مستحيل ، اذا كان الواحد عازم على ان يدير مثل هذا المبلغ بحنكة فانه سيعطيه القدرة ليدير مبلغ كبير بحنكة اكبر

zikooo014
06-18-2012, 21:29
هو الطمع موجود في كل واحد و اكيد مفيش حد مش بيحيب الربح الكثير و لكن بيقولو القناعه كنز لا يفني
فا انا اكتفي بقليلي و اشكر الله علي كده و ربنا هيزيدني ان شاء الله

magic777
06-19-2012, 18:54

ده الطبيعي وحتى لو استحمل فتره قول اسبوع هيلاقي انه بيربح ربح بسيط ميجيش حاجه
قدام المجهود اللي بيعمله كل يوم علشان يطلع بالربح ده

magic777
06-19-2012, 18:55
ارضى بالقليل تكسب الكثير

ده ممكن يتحقق ويستمر المتاجر في النظام ده بشرط انه يبدأ بمبلغ كويس
يحقق منه ربح شهري جيد وفي نفس الوقت منغير مخاطره
في الحاله دي المتاجر هيلتزم وهيكبر راس ماله بطريقه منظمه وآمنه

aboualy
06-19-2012, 18:58
ده الطبيعي وحتى لو استحمل فتره قول اسبوع هيلاقي انه بيربح ربح بسيط ميجيش حاجه
قدام المجهود اللي بيعمله كل يوم علشان يطلع بالربح ده

فعلا اخى العزيز ان اعتقد ان اى حساب اقل من 100 دولار يعتبر مجرد وسيلة للتدريب على الفوركس فى السوق الحقيقى
لان الحساب الصغير ام ان تغامر بصفقات سعر النقطة بها كبير لتحقيق ربح معقول وهنا تكون مخاطرة كبيرة لان الحساب لن يتجمل الخسارة التى قد تحدث واما انك تعمل بسعر نقطة صغير وفى هذا الوقت لن تستطيع تحقيق ربح مقبول

safiforex
06-19-2012, 19:07
فعلا اخى العزيز ان اعتقد ان اى حساب اقل من 100 دولار يعتبر مجرد وسيلة للتدريب على الفوركس فى السوق الحقيقى
لان الحساب الصغير ام ان تغامر بصفقات سعر النقطة بها كبير لتحقيق ربح معقول وهنا تكون مخاطرة كبيرة لان الحساب لن يتجمل الخسارة التى قد تحدث واما انك تعمل بسعر نقطة صغير وفى هذا الوقت لن تستطيع تحقيق ربح مقبول

و لكن لو كان المبلغ اقل من 100 دولار ليه اخي ما نعمل به بادارة مالية محترمة ، و لو تكون الارباح قليلة ، المهم ان نحفظ هذا المال من الضياع ، و هذا يدخل في باب الاحتراف اخي ، و اكيد ان من يعمل بادارة المال في 100 دولار اكيد انه سيكتسب خبرة في ادارة المال لما يكون لديه مال كبير

shwaikich
06-19-2012, 19:15
نعم انا ارضى بالربح القليل مع العديد من الصفقات و هذا طبعا بسبب الحد من الخسائر ان وجدت
فالطمع احيانا يجعلنا نعمل عقود كبيرة المبالغ بهدف جني ارباحا كثيرة ولكن للاسف تكون النتيجة
سلبية و تكون هنالك خسائر بدل الارباح

ashraf el-araby
06-19-2012, 19:25
انا افضل الربح القليل عن المخاطرة التى تؤدى الى خسارة كل راس المال

ARAB_PIGEON
06-19-2012, 19:32

اخى الكريم

قليل دائم افضل بكثير من كثير منقطع ومع الوقت ان شاء الله يكبر راس المال
المهم الصبر وعدم الاستعجال

i5land_man
06-19-2012, 19:35
و لكن لو كان المبلغ اقل من 100 دولار ليه اخي ما نعمل به بادارة مالية محترمة ، و لو تكون الارباح قليلة ، المهم ان نحفظ هذا المال من الضياع ، و هذا يدخل في باب الاحتراف اخي ، و اكيد ان من يعمل بادارة المال في 100 دولار اكيد انه سيكتسب خبرة في ادارة المال لما يكون لديه مال كبير

اتفق معك اخي الكريم انه كل حجم حساب وله ادارة راس مال خاصة بيه والمتاجر الناجح هوه اللي يحسن اختيار الطريقة التي تجنب حسابه المخاطرة العالية عشان يقدر يحمي حسابه وفي نفس الوقت يحقق ارباح

sunlight
06-19-2012, 19:47
اتفق معك اخي الكريم انه كل حجم حساب وله ادارة راس مال خاصة بيه والمتاجر الناجح هوه اللي يحسن اختيار الطريقة التي تجنب حسابه المخاطرة العالية عشان يقدر يحمي حسابه وفي نفس الوقت يحقق ارباح

نعم كل متاجر له طريقته الخاصه وكل هذا يعتمد على راس المال اذا كان راس المال صغيرا فسوف تكون المخاطره كبيره فلذلك سوف يكون حريص جدا فى كل شىء يفعله بعكس راس المال الكبير فممكن ان تدير هذه الاموال بسهوله ويسر وكسب الكثير من الاموال

ahmedpopo
06-19-2012, 19:49
ان التركيز عنصر اساسي من عناصر النجاح في اي امر بالاخص الفوركس فممكن في كبسة واحدة و بلحظة عدم تركيز اخسر كل مجهودي لفترات طويلة
فالتركيز مهم جدا في الفوركس

deadlyfox
06-19-2012, 19:51
ارى ان الربح الصغير يرضينى لان الربح الصغير الذى يكون بنسبه كبيرة
افضل من المخاطرة لمكسب كبير ثم تصدم ايضا بخسارة كبيرة

compaq0
06-19-2012, 19:57
لا ارضى به لذلك اغامر لانى لا اعتمد على راس مال كبير لذلك اخسر سريعا و لكن لو تمكنت من الاقتناع بربح قليل سيستمر الحساب لفتره طويله

a5rzamn
06-19-2012, 20:02
الي ناوي يتوفق في تجارتو لا زم يرضى بالقليل في البدايه
وكل ما كبر راس مالو راح تكبر ارباحو مع الوقت
الواحد ما بصير مليونير بيوم وليله

ahmed
06-19-2012, 20:08
لا ارضى به لذلك اغامر لانى لا اعتمد على راس مال كبير لذلك اخسر سريعا و لكن لو تمكنت من الاقتناع بربح قليل سيستمر الحساب لفتره طويله

احيك اخى على صراحتك
وغالبا لا يتم الرضا بالربح الناتج عن ادارة سليمه لراس المال
اذا كان راس المال فى الاساس صغير

2x1
06-19-2012, 20:10
كبداية يكون اقل ربح توصلة يعتبر انجاز بالنسبة لك لكن بعد فترة
ستجد هذا الربح الذي حققتة في بداياتك لا يكفيك وتريد المزيد

AhmedMagnifico
06-19-2012, 20:33
والله يا اخى مش فكرة مخاطرة
لكن كما اوضحت ان الرضا دا شئ شبه مستحيل فى هذا المجال بالذات
!

ramid
06-19-2012, 20:40
مرحبا

بالفعل الربح القليل مقبول وأحسن من الخسارة
وربما الربح القليل هو بداية الطريق للربح الكبير ان شاء الله
بالتوفيق

kingman
06-19-2012, 20:49

وعموما ممكن صفقة بعشرة نقاط تحقق ربح صفقة بمئة نقطة وده طبعا بيفرق فيه حجم الحساب واللوت المستخدم واكد بفضل الله النقاط القليلة بتبقى نسبة تحقيها اعلى جدا من الصفقات بنقاط كبيرة وطبعا اللى بيتعامل بالأسكالبنج بيعرف كده كويس

okash
06-19-2012, 20:53
نعم نعم الربح القليل يجب كلنا ان نرضى فيه لأن الربح القليل يقود الى الربح الكبير والى الثروة وبسرعة كبيرة ولكن مهما كان الربح يجب ان يكون هناك حذر دائم

hmadi
06-19-2012, 21:07
والله الربح القليل افضل من الخسارة مبلغك

انا اغلق الصفقات علي ربح كبير ولاكن مرات اطمن وينزل السعر واخسر راس مالي

ولاكن الربح قليل كويس والحمد لله

بالتوفيق للجميع

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 22:14
والله الربح القليل افضل من الخسارة مبلغك

انا اغلق الصفقات علي ربح كبير ولاكن مرات اطمن وينزل السعر واخسر راس مالي

ولاكن الربح قليل كويس والحمد لله

بالتوفيق للجميع

المهم يكون فيه ربح
قليل او كثير المهم فى النهايه يكون فيه ربح

ربى يجعل ايامك كلها ارباح اخى حمدى

magic777
06-19-2012, 23:53
المهم يكون فيه ربح

صح اخي محمد المهم تكون المحصله النهائيه ربح مش خساره مهما كان حجم الربح ده
بيكون برده انجاز للمتاجر انه عرف يطلع من السوق النهارده منتصر
وكمان الربح ده هيديه طاقه مشجعه للأمام

moonlight
06-20-2012, 08:13
اذا كان ربح قليل مع مخاطر قليلة اكيد سوف اتقبلة حتى لا اطمع فى مكسب كبير واخسر اموالى لان من اهم المخاطر فى الفوركس الطمع
فى المكسب والخوف فيجب علينا ان نتحكم فى عواطفنا عند التداول فى سوق الفوركس

Hell Rozar
06-20-2012, 08:16
الربح القليل المتراكم افضل فلو ربح صغير وربح صغير وهكذا يعتبر شىء عظيم انما لو ربح كثير بغرض الطمع وكدة غلط طبعا لان دا ممكن تخسرو وترجع تزعل فى الاخر

okash
06-20-2012, 13:38
نعم الربح القليل جيد فالقناعة كنز لا يفنى
انا دائما ضد فكرة القناعة كنز لا يفنى ولكن في الفوركس يجب ان يكون الطموح كنز لا يفنى وطريقه القناعة

ahmed
06-20-2012, 13:44
الربح القليل المتراكم افضل فلو ربح صغير وربح صغير وهكذا يعتبر شىء عظيم انما لو ربح كثير بغرض الطمع وكدة غلط طبعا لان دا ممكن تخسرو وترجع تزعل فى الاخر

اثرت نقطه مهمه يا اخى بارك الله فيك
وهى نقطه الربح التراكمى
الربح التراكمى القليل يا شباب ربح كبير جدا وهو افضل من الارباح الكبيرة التى بدون ادارة راس مال
جيدة ومتناسقهتاتى بارباح كبيرة وتذهب جميعها فى الهواء

zdaina
06-20-2012, 13:47
قلة هم من يستطيعون التحكم في مشاعر الخوف و الجشع لذلك بعد تجاربي المريرة نعم ارضى بالربح القليل لانني حقا مللت الخسارة .الذي يصنع الفارق فيما اعتقد هو اختيار الوقت المناسب للمضاربة اذا اردت تحقيق ربح وفير في وقت قياسي
خلاصة القول يمكن ان ارضى بدولار يوميا

ma90do
06-20-2012, 13:51
اثرت نقطه مهمه يا اخى بارك الله فيك
وهى نقطه الربح التراكمى
الربح التراكمى القليل يا شباب ربح كبير جدا وهو افضل من الارباح الكبيرة التى بدون ادارة راس مال
جيدة ومتناسقهتاتى بارباح كبيرة وتذهب جميعها فى الهواء

طبعا يا احمد الربح التراكم هذا هوا الهدف يعني واحد بيقول هدفي 100 نقطه يوميا وبعدين تاني يوم يخسر نصهم وهكذا وفي الاخر يكون عمنمل معدل 30 نقطه يوميا هيا هيا والافضل ان الواحد يستمر علي 30 نقطه يوميا بدون الاسبريد لمده شهر هتبقي شيئ جيد جدا

Smart
06-20-2012, 13:55

والله الربح القليل افضل من الخساره الكبيره
وياريتنا كلنا نرضى بالقليل لان عدم رضانا هو السبب فى الخسائر التى تلحق بنا

hppt
06-20-2012, 14:04
لا طبعا انا لازم ارضي بلقليل حتي ياتيني الكثير وبعدين الواحد لازم بصبر علي ربحة مش يمكن ربنا يرزقة والربح يزداد ل500 نقطة انا عارف انها حلم
لاكن لازم نرضي بلقليل حتي ياتينا الكثير وهذا هوا اللذي صبرني علي اني اخد البونص من المواقع لان الصبر مفتاح الفرج وبداية الفوركس الربحي ليس الخسارة عيب لاكن العيب انك تتعلم

Amgad91
06-20-2012, 14:35
للاسف حتى اكون صريح القليل جدا منا يرضى بالربح القليل و يحترم قواعد راس المال في المتاجرة
كل منا يسعى لتحقيق اعلى ربح في اقصر وقت ويلجأ بذلك للمخاطرة الكبيرة التي قد تودي بالحساب
و هذا هو السبب الحقيقي من وجهة نظري ان عدد الرابحين الحقيقيين في الفوركس لا يتجاوز 5 في المائة

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 14:38
صح اخي محمد المهم تكون المحصله النهائيه ربح مش خساره مهما كان حجم الربح ده
بيكون برده انجاز للمتاجر انه عرف يطلع من السوق النهارده منتصر
وكمان الربح ده هيديه طاقه مشجعه للأمام

كل لما تربح تزداد تفائل اكتر واكتر

ويكون عندك قابليه انك تواجهه اى مشكله تقبلك فى السوق

ويبقا عندك ارادة انك تتعلم وتعرف كل شئ فى هذا المجال

elzeel
06-20-2012, 14:58
طبعا لازم وان ترتضى بالربح حتى ولو كان قليلا فهو افض بكتير من الخساره
ولابد وان تكون قنوع ولا تطمع حتى لاياخذك الطمع الى الخساره

magic777
06-20-2012, 15:14
اذا كان ربح قليل مع مخاطر قليلة اكيد سوف اتقبلة حتى لا اطمع فى مكسب كبير واخسر اموالى لان من اهم المخاطر فى الفوركس الطمع
فى المكسب والخوف فيجب علينا ان نتحكم فى عواطفنا عند التداول فى سوق الفوركس

ماهو المشكله اننا كلنا بنقول كده في البدايه هنرضى بالربح البسيط ومش هنطمع لكن في الغالب احيان كتير
بتغلبنا مشاعر الطمع والرغبه في اختصار الوقت ونتهور وندخل صفقات اكبر مما يتحمله الحساب وبنخسر

midomido419
06-20-2012, 16:27
لو ربح صغير ممكن الواحد يرضى بيه لو كان لسه فى البداية
وعلى اساس ان ده فى الاول واكيد هيزيد
ولكنطبعا الاحسن هو الربح الثبات سواء كان صغير او كبير

firas1984
06-20-2012, 17:58
السلام عليكم
ارضى بالربح القليل مهما كان حتى لو كان سنتات
كثير من الصفقات اغلقتها على ربح سنتات قليلة

shwaikich
06-20-2012, 20:09
نعن ان ارضى بالربح القليل جراء العقود الصغيرة في مقابل تقليل نسبة الخسائر بالاخص عند البداية في الفوركس لاكتسب الخبرة شيئا فشيئا و عدم تعرضي لخسارة كبيرة تخرجني من السوق

safiforex
06-20-2012, 20:46
المهم يكون فيه ربح

عندك حق اخي الكريم ، فالاهم في الفوركس ان نحقق ارباح فيه سواء اكانت قليلة او كثيرة
المهم ان صفقاتنا تكون رابحة هذا هو الاهم ، و ان نحاول ان نقلل من الخساءر قدر الامكان

Mostafa Mando
06-21-2012, 02:20
نعن ان ارضى بالربح القليل جراء العقود الصغيرة في مقابل تقليل نسبة الخسائر بالاخص عند البداية في الفوركس لاكتسب الخبرة شيئا فشيئا و عدم تعرضي لخسارة كبيرة تخرجني من السوق

صحيح يا اخي فكلما كان الربح قليل كانت نسبة الخطورة

تصبح اقل يبقى انت عايز تكسب اكسب لكن المعقول لكي لا تندم في وقت

لا يصلح للندم

sami
06-21-2012, 02:30
القناعة شيء مطلوب و محبب،وطالما أنني ملتزم بنسبة مئوية من الربح أو الخسارة و فق إدارة رأس مال صارمة فهذا هو المكسب الحقيقي،فالإلتزام مع مرور الوقت يؤدي إلى النجاح و الأرباح الوفيرة أما الطمع فيقود لا قدر الله إلى الإفلاس

kingman
06-21-2012, 03:50
للاسف حتى اكون صريح القليل جدا منا يرضى بالربح القليل و يحترم قواعد راس المال في المتاجرة
كل منا يسعى لتحقيق اعلى ربح في اقصر وقت ويلجأ بذلك للمخاطرة الكبيرة التي قد تودي بالحساب
و هذا هو السبب الحقيقي من وجهة نظري ان عدد الرابحين الحقيقيين في الفوركس لا يتجاوز 5 في المائة
اكيد نسبة الرابحين دى قليلة لكن مع خطورة وصعوبة هذا السوق الواحد مش بيتعجب لما بيشوف هذه النسبة المتدنية من الرابحين الى الخاسرين فالسوق فعلا صعب الميراس والواحد بيبذل اقصى جهد عشان يقدر بفضل الله انه يكون من الناجحين فى هذا السوق

Mostafa Mando
06-21-2012, 05:50
السلام عليكم من وجهة نظري افضل الربح القليل و دائم افضل من الربح الكبير و متعثر
الرضى بنقاط او لوت لاباس به يوميا يبقى مدخول شهري جيد بالنسبة لنا
تحياتي

ربح قليل خطورة قليلة صفقة جيدة استراتيجية محترمة مكسب كثييييييير

طمع مكسب كبير خطور كبيرة اهمال ادارة راس المال خسارررررررة فادحة

2x1
06-21-2012, 05:56

والله تحليل ومعادلة مظبوطة فعلا اخي الطمع ممكن يؤدي لمكسب كبير لكن

هناك مخاطرة ممكن تؤدي لخسارة كبيرة لا قدر الله

okash
06-21-2012, 08:07
نعم الربح القليل يدل على طبيعة متداول متأنية لا يطمع لا يخاطر قنوع نوع ما وهذا الشيء هو افضل انواع المتداولين في الفوركس ةهو الطريق الى الربح الكبير

magic777
06-21-2012, 18:51
اكيد نسبة الرابحين دى قليلة لكن مع خطورة وصعوبة هذا السوق الواحد مش بيتعجب لما بيشوف هذه النسبة المتدنية من الرابحين الى الخاسرين فالسوق فعلا صعب الميراس والواحد بيبذل اقصى جهد عشان يقدر بفضل الله انه يكون من الناجحين فى هذا السوق

ده طبيعي جدا لان اغلب المتاجريين في الفوركس دخلوا عن طريق الاعلانات والاحلام واغلبهم مش بيكون معاهم
راس مال كويس يقدروا يتاجروا بيه ويرضوا بارباحه علشان كده الكل بيخاطر وبيخسر

mohamed1happy
06-21-2012, 18:54
أنا أرضي بالقليل لكن الانسان طماع بالفطرة فعندما أحقق ربح ما فاني لا أقتنع به فالبتالي ادخل صفقات جديدة لزيادة الربح ولكن هذة تكون مخاطرة أكبر

konine
06-21-2012, 19:02
أنا أرضي بالقليل لكن الانسان طماع بالفطرة فعندما أحقق ربح ما فاني لا أقتنع به فالبتالي ادخل صفقات جديدة لزيادة الربح ولكن هذة تكون مخاطرة أكبر

قال الله تعلى < زين لناس حب شهوات من نساء وبنين و قناطير مقنطرة من ذهب وفضة > لذلك ف إنسان طماع .
لذك وجب مجاهدة نفس
الله كريم

Smart
06-21-2012, 19:11

للاسف ياغالى دائما الواحد يحقق ارباح جيده بالالتزام
وبمجرد ان يتهور فى صفقه يخسر كل الى ربحه
يبقى الافضل لينا جميعا ان نلتزم مهما كان السوق واضح

Dam3 ELForaq
06-21-2012, 19:19
عن نفسي ارضي طبعا لان الطمع اقل ما جمع و الحمد لله ده رزق و مكتوب ليا
شكرا لك و الله الموفق

ZOUHAIR_ZIZO28
06-21-2012, 19:46
على حسب شخصية كل متاجر

i5land_man
06-21-2012, 19:48
على حسب شخصية كل متاجر

انا بشوف ان المسالة دي عامل الخبرة فيها بيلعب دور كبير اوي
فالمتاجر الخبير حيعرف اد ايه السوق ممكن يبقي خطير وحيرضي بالربح القليل وحيعتبروه خطوة جيدة للامام
وحيتذكر مواقف خسر فيها بطمعوه وحيحمد ربنا انه الصفقة انتهت بالموجب مش بالسالب

ahmed
06-21-2012, 19:51

معادله ممتازة والربح القليل هناك فى تلك المعادله الذى نتحدث عنه من 10% الى 20% من راس المال شهريا
فى حاله راس المال 100 دولار فهو ربح معقول وليس بالقليل

safiforex
06-21-2012, 19:52
للاسف ياغالى دائما الواحد يحقق ارباح جيده بالالتزام
وبمجرد ان يتهور فى صفقه يخسر كل الى ربحه
يبقى الافضل لينا جميعا ان نلتزم مهما كان السوق واضح

لديك الحق في ما قلته اخي و انا كنت سبقت و عملت موضوع عن اهمية الالتزام في الفوركس ، و هذا لما له من اهمية قصوى في النجاح
و انا كنت ذكرت التزام عملي و هو يختص بالاتزام بكل ما هو نتداول عليه من استراتيجة او ما شابه ذلك
و التزام مالي و هذا يكون في الادارة السليمة لراس المال

i5land_man
06-21-2012, 19:54
لديك الحق في ما قلته اخي و انا كنت سبقت و عملت موضوع عن اهمية الالتزام في الفوركس ، و هذا لما له من اهمية قصوى في النجاح
و انا كنت ذكرت التزام عملي و هو يختص بالاتزام بكل ما هو نتداول عليه من استراتيجة او ما شابه ذلك
و التزام مالي و هذا يكون في الادارة السليمة لراس المال

اصل ايه الفايدة من انك تحقق ربح بضربة حظ وفجاة السوق يديلك ضهروه ويقلب عليك والاخر تلاقي نفسك عمال تخسر كل ما تخاطر والمارجن كول يزورك في النهاية وتودع حسابك وارباحك. اظن انه مش دي المتاجرة الاحترافية

kingman
06-22-2012, 00:22
اصل ايه الفايدة من انك تحقق ربح بضربة حظ وفجاة السوق يديلك ضهروه ويقلب عليك والاخر تلاقي نفسك عمال تخسر كل ما تخاطر والمارجن كول يزورك في النهاية وتودع حسابك وارباحك. اظن انه مش دي المتاجرة الاحترافية

وفيه مثل بينطبق على مثل هذه الحالة بيقول اللى جه بالساهل بيروح بالساهل
وده فعلا ينطبق على سوق الفوركس ان الواحد يدخل عشوائى معتمد على حظه لو صابت مرة هتجيب اكثر من مرة وهتبقى لعبة مقامرة مش تجارة مبنية على اسباب

aminos
06-22-2012, 00:27
السلام عليكم
هل الربح القليل خسارة لا
و بالتالي فإن كل ما يسمى ربح أرضى به و الحمد لله

mohamed eldamnhorey
06-22-2012, 16:28
السلام عليكم
هل الربح القليل خسارة لا
و بالتالي فإن كل ما يسمى ربح أرضى به و الحمد لله

بالظبط المهم يبقا فيه ربح وخلااص

كبير او صغير

وبعدين لو فيه ربح صغير مع الوقت هيبقا كبير مش هيفضل صغير

The Mester X
06-22-2012, 17:31
السلام عليكمهل الربح القليل خسارة لاو بالتالي فإن كل ما يسمى ربح أرضى به و الحمد للهانا اشوف رضى او القناعة اخي متعلقة بالشخص و ليس بالكمية المال الذي يربحه فاليوجد من يربح الكثير و لا يقنع او يرضى به و يوجد من يربح القليل و يقنع و يرضى به الناس مختلفة اخوي

aminos
06-22-2012, 17:50
السلام عليكم
في هذه الحالة أقول الحمد لله على كل حال
و إلى الأمام و أبحت عن فرصة أخرى إن كانت موجودة

that is me
06-22-2012, 18:02
اكيد اى متاجرة من الافضل له تحيقي اى ربح بدلا من تحقيق الخسارة
انا عن نفسى افضل الخروج من الصفقات الغير مضمونة بدون اى ربح افضل بكثير من تحقيق اى خسارة

safiforex
06-22-2012, 18:06
وفيه مثل بينطبق على مثل هذه الحالة بيقول اللى جه بالساهل بيروح بالساهل
وده فعلا ينطبق على سوق الفوركس ان الواحد يدخل عشوائى معتمد على حظه لو صابت مرة هتجيب اكثر من مرة وهتبقى لعبة مقامرة مش تجارة مبنية على اسباب

نعم صحيح اخي الكريم ، كل ما ياتي بهولة فهو سيذهب بسهولة اكثر ،
و لهذا فيجب على الواحد ان يركز في امواله اولا قبل ما يفكر في الربح ، لان راس المال هو الاهم و عوض ان ينميه بقطة قطرة ، قد يخسره في ضربة واحدة

magic777
06-22-2012, 18:19
انا بشوف ان المسالة دي عامل الخبرة فيها بيلعب دور كبير اوي
فالمتاجر الخبير حيعرف اد ايه السوق ممكن يبقي خطير وحيرضي بالربح القليل وحيعتبروه خطوة جيدة للامام
وحيتذكر مواقف خسر فيها بطمعوه وحيحمد ربنا انه الصفقة انتهت بالموجب مش بالسالب

واكيد هو موصلش للقناعه دي الا بعد ما جرب احساس الخساره والمارجن بنفسه
ودايما احنا مش بنتعلم الا بعد ما بنعرف الخطأ ونقع فيه للأسف
لكن الشاطر هنا اللي يلحق نفسه وميكررش الغلط مرتين

ashraf el-araby
06-22-2012, 19:05
ارضى بالربح القليل فى بدايه الامر ولكن مع مرور الوقت واصبحت متمكنا استطيع ان اطمع ولكن ليس طمعا بالمعنى اقصد احاول ان ازود هدفى من المكسب ومع مرور الوقت سأصل الى نقتطى التى حددتها وبهذا اكون قد اصبحت محترفا واجنى المال الكثير

نعم اخى فكلما زادت الخبرة كلما امكن زيادة الهدف الذى اريد تحقيقة وفق امكانياتى وخبراتى دون طمع او تسرع

kingman
06-22-2012, 19:52
بالظبط المهم يبقا فيه ربح وخلااص

كبير او صغير

وبعدين لو فيه ربح صغير مع الوقت هيبقا كبير مش هيفضل صغير
اكيد اهم شئ ان الواحد يبعد عن الخسارة ايا كان الربح قيليل او كثير او حتى خرج على نقطة الدخول وفيه مقولة جيدة بتقول ضياعه ربح ولا الم خسارة وكل شئ ممكن يتعوض فى هذا السوق لأن الفرض لاتتوقف

assidi saber
06-23-2012, 13:24
نعم ارضى بالربح القليل و ليس ان اضغط على حسابي كثير لكي استطع ان اربح كثير من النقود

ahmed forexawy
06-23-2012, 13:34

انا اتمنى ان ارضى به لكن لان راس مالى قليل فيؤدى بى الى الطمع وبالتالى الى خساره رأس المال كله والبعد عن الفوركس فتره .اما الان فانا التزم بالقواعد التى تخص استراتيجيتى واداره راس المال لانى لو اتبعت هذا من الاول لكان عندى رراس مال ييكفى ان احقق ربح يومى باقل نقط ممكنه يتعدى ال100 دولار وهذا ربح يومى مرضى ليه ويكفى معيشتى فى حياتى ويكفى لابنى بيزنس خاص بى

nrgslawi
06-25-2012, 01:30
نعم ارضى به بكل تاكيد واحمد الله على انني لم اخرج خاسرا من هذا السوق مثل العديدين
فمهما ربحت فلا يهم لان ذلك هو هدفي

sniper90
06-25-2012, 01:38

نعم ارضى بالربح القليل
لان الربح القليل الدائم خير من الربح الكثير المتقطع
والربح الكثير من الممكن ان ينتهى به المطاف الى خسارة كبيرة نتيجة الجشع والطمع

---------- Post added at 12:38 AM ---------- Previous post was at 12:33 AM ----------

انا اتمنى ان ارضى به لكن لان راس مالى قليل فيؤدى بى الى الطمع وبالتالى الى خساره رأس المال كله والبعد عن الفوركس فتره .اما الان فانا التزم بالقواعد التى تخص استراتيجيتى واداره راس المال لانى لو اتبعت هذا من الاول لكان عندى رراس مال ييكفى ان احقق ربح يومى باقل نقط ممكنه يتعدى ال100 دولار وهذا ربح يومى مرضى ليه ويكفى معيشتى فى حياتى ويكفى لابنى بيزنس خاص بى

اهم شئ هو القناعة وعدم الطمع لان الطمع سوف يؤدى الى الخسائر الكبيرة ومن الممكن ان تصل الخسائر الى مرجنة الحساب فالرضى بالربح القيل سوف يقودك الى تحقيق هدفك فى الفوركس
ولابد من ادارة رأس المال ادارة جيدة للحفاظ على رأس مالك

safiforex
06-25-2012, 01:38
نعم ارضى بالربح القليل
لان الربح القليل الدائم خير من الربح الكثير المتقطع
والربح الكثير من الممكن ان ينتهى به المطاف الى خسارة كبيرة نتيجة الجشع والطمع

نعم صحيح هذا ، فالرضى بالربح القليل ما هو الا فضل من الله عز و جل
لانه لما يرضى الواحد بالقليل فان الله يبارك له فيه ، و يصبح الربح هذا مداوما عليه

sniper90
06-25-2012, 01:50
نعم صحيح هذا ، فالرضى بالربح القليل ما هو الا فضل من الله عز و جل
لانه لما يرضى الواحد بالقليل فان الله يبارك له فيه ، و يصبح الربح هذا مداوما عليه

كلام سليم لأن القناعة كنز لا يفنى
وعندما يكون الانسان راضى وقنوع بربحه القليل فبإذن الله سوف يبارك له الله فيه ويجعله يزيد
اما الطمع فنهايته هى الخسارة

sheko
06-25-2012, 02:32
هو طبعا الحكمه بتقول الطمع قل ما جمع لكن في حاله كان ربح ضعيف يومي ثابت يتم حساب المجموع الكلي في الشهر فاذا كان مناسب لجهدك و " راس مالك " فهو خير لك و اذا كان اقل من حسبانك فيجب المحاوله في زياده المهود و معرفه نقاط الضعف و علي راي الحكمه ايضا يفوز باللذات كل مغامر

abokhaledelmasry
06-25-2012, 02:39

الطمع والجشع والخوف هما اعداء الربح فى الفوركس

والاجابه على سؤالك تكون فى الاداره الجيده لراس المال هى التى تحدد متى يكون الربح قليل ومتى يكون كبير

talal
06-25-2012, 02:43
الطمع موجود في كل متداول ولكن البعض يحاول التغلب عليه
وانا فعلا ارضى بالربح القليل لانه ربح وليس خسارة ولو حتى نقطة واحدة تعتبر ربح ولكن المشكلة هل هي ثابته اعني هل هذا الربح ثابت طبعا لا فربما اخسره اليوم التالي او الاسبوع التالي

Mostafa Mando
06-25-2012, 05:25
اعتقد يا اخواني ان ربح قليل خطورة قليلة افضل بكثير من

ربح كبير خطورة كبيرة يمكن ان تضيع كل شئ

elazez
06-25-2012, 05:33
كل واحد ومدي اقتناعه وقناعته بربحه ويجب ان نعلم ان الطمع سيؤدي الي نتائج غير مرضية بالمرة
وساعتها سنندم لا قدر الله ونتمني لو الزمن يرجع للوراء واقتنعنا بالربح القليل
هذا رزقنا ونصيبنا
القناعة كنز لا يفني

KOGI
06-25-2012, 07:33
ارضى بالربح القليل فى بدايه الامر ولكن مع مرور الوقت واصبحت متمكنا استطيع ان اطمع ولكن ليس طمعا بالمعنى اقصد احاول ان ازود هدفى من المكسب

dodovedo
06-26-2012, 21:33
اخى الكريم
كنت زمان كده بصراحه بس بعد مارجن كول اتعلمت

تقبل مرورى

jihadazzam
06-26-2012, 21:38
اعتقد يا اخواني ان ربح قليل خطورة قليلة افضل بكثير من

ربح كبير خطورة كبيرة يمكن ان تضيع كل شئ
بالفعل اخي
الربح القليل احسن ما يقلب علينا السعر
وما منعود نندم لان الندم ما برجع الفلوس انما بخرب الحساب
وهيك بيكبر الحساب متل ما بقولو حبة حبة

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 21:44
اخى الكريم
كنت زمان كده بصراحه بس بعد مارجن كول اتعلمت

تقبل مرورى

هههههههههههههههه احنا شعب مش بنتعلم غير بالمارجن كوول
هههههههههه لازم خساره ولازم خراب علشان نتعلم من الخطأ

اوعى حسابك الجديد ده يتمرجن كمان ياغالى ازعل منك جداً

الله يوفقك لما فيه الخير

alskndry
06-26-2012, 22:01
الربح القليل والقناعة بالنسبة للمتدوال افضل بكثير من عدم الاقتناع به

والذى قد يتحول الى طمع وهنا تاتى الخسارة الفادحة

i5land_man
06-26-2012, 22:04
هههههههههههههههه احنا شعب مش بنتعلم غير بالمارجن كوول
هههههههههه لازم خساره ولازم خراب علشان نتعلم من الخطأ

اوعى حسابك الجديد ده يتمرجن كمان ياغالى ازعل منك جداً

الله يوفقك لما فيه الخير
المارجن هو اللي بيفوق الواهمين والحالمين بالارباح والثروات الطائلة من حسابات ضعيفة
اعتقد انه بيكون درس كافي ليهم عشان يقروا عن ادارة راس المال

sobissa
06-26-2012, 22:11
أخي أقتنع به ما دام ربح وكما يقول المثل عندنا بالمغرب اللهم قليل ومداوم ولا كثير ومقطوع أظن المعنى واضح

sky44
06-26-2012, 22:19
من وجهة نظري رغم انني مبتدا في المجال و بعد تجارب عديدة في الحساب التجريبي ارى ان القناعة كنز لا يفنى و ان الطمع و الجشع هما سبب الفشل في هدا المجال الدي لا يقبل الخطأ

saad
06-26-2012, 22:24
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين ...

على حسب شخصية كل متاجر

ولكن راس المال اذا كان كبيرا فالربح القليل سيكون كثرا والعكس صحيح

m_fekry
06-26-2012, 22:56
وجه نظرى ان الربح القليل والمستمر افضل بكثير من الربح الكثير والمتقطع او الخساره الناتجه عن الطمع فى الربح الكثير
وهذا بالأضافه الى اننى طبعا ارضى بما احققه من ربح او خساره

saad
06-26-2012, 23:18
الطمع يتحول الى ايجابية فقط اذا كان طمع فى الطموح والعمل فهو سيكون وقتها من اهم عوامل النجاح لأنه يستحث الأنسان على العمل بجد لتحقيق مايطمع اليه
ولكن الطمع ان يكون اللى مفروض يتحقق حمسين وهو بلا اى اساس منطقى يطمع فى جعلها مية فهذا هو الطمع فى الفوركس والذى يؤدى الى الخسائر

mostafakamal
06-29-2012, 23:09
هو لو كان راس المال كبير كان الربح القليل هيبان انه كبير
ولكن لان معظمنا بيتاجر بعقود صغيرة فبتمنى الحصول على نقاط كبيرة

naoual
06-29-2012, 23:22
نعم اخي انا ارضى بالربح كيفما كان حتى لو كان سنت واحد انا شخصيا احارب الخسارة فقط
و كيفما كانت و لو سنت واحد

madoxegy
06-29-2012, 23:28
بالنسبة لى فلى تارجت يومى اذا حققته اخرج من السوق
واذا وصلت الخسارة لقدر معين اخرج ايضا

jihadazzam
06-29-2012, 23:34
نعم اخي انا ارضى بالربح كيفما كان حتى لو كان سنت واحد انا شخصيا احارب الخسارة فقط

انا معك بالربح القليل حتى لو كان سنت واتجنب الخسارة
وادخل من مناطق دعم قوية

aminos
06-29-2012, 23:37

السلام عليكم
تمام يا أخي المهم أنك رابحا و ليس خاسرة
و رغم الخسارة فالحمد لله على كل حال

kingman
06-29-2012, 23:44
هو لو كان راس المال كبير كان الربح القليل هيبان انه كبير
ولكن لان معظمنا بيتاجر بعقود صغيرة فبتمنى الحصول على نقاط كبيرة

وللأسف المشكلة فى الحسابات الصغيرة ان المعظم لايرضى بقيمة الربح المتدنية وبيتجه الى المخاطرة العالية لكى يحقق ارباح يرضى عنها وبيكون سبب فى خسارة حسابه سريعا بسبب عدم اتباع ادارة راس المال

safiforex
06-30-2012, 00:31
وللأسف المشكلة فى الحسابات الصغيرة ان المعظم لايرضى بقيمة الربح المتدنية وبيتجه الى المخاطرة العالية لكى يحقق ارباح يرضى عنها وبيكون سبب فى خسارة حسابه سريعا بسبب عدم اتباع ادارة راس المال

و هذا هو المشكل الذي يقع فيه الكثيرين لانهم لديهم راس مال صغير و يريدون اغلربح منه اكبر قدر ممكن من الارباح
و هذا اكيد يؤدي الى الطمع القاتل لان يخسر نقوده بالكامل ، لان مستحيل تجد شخص تعامل بالطمع و وصل الى ما يصبوا اليه في الفوركس

mido303037
06-30-2012, 01:40
نعم انا ارضى بالربح القليل
لانة افضل من الخسارة ويجعلك تحلم بان تحقق ربحا افضل واقوى من الفوركس
الجميع فى بداياتهم بداؤا بالربح القليل

housam
06-30-2012, 02:01
هو الربح القليل نرضى به فيكون افضل من الخسارة لاكننا جميعا نحب الربح الكثير والكثير حتى نزيد من صفقاتنا فجميعا لا نريد ان نخسر ابدا ولاكن لابد من والمكسب حتى نتذوق طعم المكسب

21cent
06-30-2012, 02:29

على العموم الفوركس يحتاج الى الصبر فالربح القليل افضل من الخسارة وكما يقولون فرصة فائته
افضل من فرصة خاسرة
الطمعو الجشع غير مفيدين فى الفوركس مخاطريهم يؤدون الى المارجن فى الحساب لاقدر الله
والمكسب القليل افضل من المكسب الكثير ويكون فى مخاطرة

mage
06-30-2012, 03:31
نعم اعتقد ان نسبة كبيرة جدا من المتاجرين فى الفوركس فى حالة رضا تام من الاموال التى يحصلون عليها من التداول فى الفوركس ولذلك انا اعتقد ان الغالبية فى سوق الفوركس فى حالة رضا من اى ربح او خسارة

abdello052
06-30-2012, 06:18
نعم انا أرضى بة , ربح قليل = الدخول بعدد محدود من العقود +العقود تكون بلوت صغير = أدارة راس مال صحيحة

hesham itch
06-30-2012, 07:51
يجب ان يحدد المتاجر فى الفوركس استراتيجية لتسيير العمليا والصفقات التى سيقوم
بها وذلك لتجنب الوقوع فى خطأ الطمع والذى قد يؤدى لخسارة الحساب ككل

mohamed adel
06-30-2012, 09:04
انا عن نفسى ارضى بالربح القليل ولما لا
ربح قريب افضل من خسارة بعيدة

randy2kill
06-30-2012, 11:15
انا افضل الربح القليل في اغلب الاحيان
و لكن هناك اوقات عليك ان تغامر بها

dodovedo
06-30-2012, 11:27
انا افضل الربح القليل في اغلب الاحيان
و لكن هناك اوقات عليك ان تغامر بها

اخى الكريم
المهم المغامره تكون محسوبه برضه
علشان تكون مغامره ممتعه تنتهى بربح
تقبل مرورى

Mohamed90
06-30-2012, 12:00
اخى الكريم
المهم المغامره تكون محسوبه برضه
علشان تكون مغامره ممتعه تنتهى بربح
تقبل مرورى

السلام عليكم طبعا اخي العزيز السوق الفوركس لا يخلو من المغامرة
و لكن ك قلت يجب ان تكون محسوبة و نسبة خطورته قليلة على الحساب
و الربح القليل و دائم انا ارضى به على الربح السريع
لانه الربح السريع يكون له الخسارة السريعة في المقابل

2x1
06-30-2012, 12:07
السلام عليكم طبعا اخي العزيز السوق الفوركس لا يخلو من المغامرة
و لكن ك قلت يجب ان تكون محسوبة و نسبة خطورته قليلة على الحساب
و الربح القليل و دائم انا ارضى به على الربح السريع
لانه الربح السريع يكون له الخسارة السريعة في المقابل

فعلا اخي لا توجد صفقة تخلو من بعض المخاطر لكن يجب الحد منها قدر
الامكان لسلامة والحفاظ علي حسابك من المارجن كول

elssayed
06-30-2012, 12:21

بصراحة انا خسرت كتير بسبب الطمع واول ماكسب اقول لما ادخل بصفقات اكبر عشان اكسب اكتر
وبعدين اخسر كل اللي كسبته
بس بحاول اعود نفسي علي الرضا بالمكسب القليل عشان مخسرش تاني

husamart
06-30-2012, 12:44
الرضى بالربح القليل يعتمد على حسب السوق .. احيانا الوسق يجبرك على البقاء في الصفقة رغم اقتناعك بكم الربح .. قوة التداول هي الفيصل .. وضعف السلوك السعري يعطيك العلامات بالخروج من الصفقة والقبول بالربح ولو كان قليل .. لانه بعد قليل سوف يتحول الى خسارة .. وهنا تحضرني مقولة جميلة .. نحن نأخذ من السوق ما يعطينا وليس ما نريد

zaki_ziad
06-30-2012, 12:57
لا يوجد ربح قليل او ربح كثير لان لما تربح من الفوركس فهذا شيء عظيم لانم بدات بمعرفة اساسيات الفوركس و لم تخسر 100"بالمئة من راس المال
لان لما تربح ( و ان يكن كثير او قليل ) فهذا يدل على كريق احترافك

waleed adel
06-30-2012, 14:30
ارضى بربح قليل اوكثير حسب راس مالى طبعا لا اعتقد ان الفوركس للربح القليل حيث ان الفوركس يختلف عن باقى الاعمال فى انه يوفرارباح طبعا هائله بس طبعا راس المال هو مايجعك تكسب كثير اوقليل

jihadazzam
06-30-2012, 14:32
بالنسبة لحساباتنا لانها صغيرة لازم نرضى بالربح القليل لان لو
كبرت الصفقات متلا النقطة ب1 او 2 دولار بيوم بمرجن الحساب

magic777
06-30-2012, 15:00
بصراحة انا خسرت كتير بسبب الطمع واول ماكسب اقول لما ادخل بصفقات اكبر عشان اكسب اكتر
وبعدين اخسر كل اللي كسبته
بس بحاول اعود نفسي علي الرضا بالمكسب القليل عشان مخسرش تاني

انت كأنك بتتكلم عن تجربتي
نفس النظام بالضبط اربح شويه وبعدين اطمع واضيع كل الربح
بس المشكله ان الحساب بيكون صغير والربح طبعا مابيكونش مكافئ هنا لتعبنا علشان كده بنطمع

madoxegy
06-30-2012, 15:01
الفوركس سوق كبير فالربح فيه يكون كبير
والخسارة تكون كبيرة ايضا العملية نسبة وتناسب

Mostafa Mando
06-30-2012, 15:49
الفوركس سوق كبير فالربح فيه يكون كبير

لا يا اخي لا اتفق معك نهائياً الفوركس صح سوق كبير

لكن انت الذي تتحكم في مكاسبك وانت الذثي تتحكم في خسائرك

ان كنت طماع تريد المكسب الكبير سوف تخسر خسارة كبيرة اما إذا كنت قنوع بالممكسب

القليل تكون الخطورة قليلة وبالتالي الخسارة قليلة هذا فوركس ولي هايب

magic777
06-30-2012, 16:04

وانا معاك اخي في الرأي ده واعتقد ان المتاجر هنا بيكون المسؤل الاول والاخير
عن ارباحه او خسائره على حسب طريقه تعامله مع السوق وعلى حسب طريقه متاجرته
وهل هو ملتزم بخطه ام يعمل بطريقه عشوائيه

jonaselk
06-30-2012, 16:06
السلام عليكم
الربح القليل في البداية دليل على أنك في الطريق للصحيح
و مع مرور الوقت سيضبح الربح الكثير

ma90do
06-30-2012, 16:07

انا اؤؤيدك في هذا الرأي لان الانسان في طبيعتو طماع لزم يتغلب علي هذا الطمع ويحاول ان يرضي بالقليل والربح القليل في نهايه الشهر بصوره تراكمبيه يكون الربح اكتر لذا يجب ان يكون الواحد راضي علي المكسب القليل والتغلب اعلي الطمع

ahmed abdalla
06-30-2012, 16:34
انا كتاجر ارضى بالربح القليل ولكنى احتاج واتطلع دائما الى تحقيق الربح الكبير وما يتحقق من ذلك من زيادة معلوماتى كتاجر حتى اتحقق من تحقيق ربحى الكبير

devloppman
06-30-2012, 16:50
أنا في الأصل مقتنع بأرباحي رغم أنها قليلة
لكنها مرضية
قليل ودائم أحسن من كثير ومقطوع

Mostafa Mando
06-30-2012, 16:53
انا اؤؤيدك في هذا الرأي لان الانسان في طبيعتو طماع لزم يتغلب علي هذا الطمع ويحاول ان يرضي بالقليل والربح القليل في نهايه الشهر بصوره تراكمبيه يكون الربح اكتر لذا يجب ان يكون الواحد راضي علي المكسب القليل والتغلب اعلي الطمع

بالفعل يا اخي الانسان بطبيعته لا يملى عينه إلا التراب لكن في الفوركس

يجب التغلب على هذه النقطة لتجنب الخسارة الفادحة وفقدان الحساب

foouaad
07-01-2012, 03:37

اكيد طبعن هخسر خسائر فادحه ان الفوركس العدو اللدودله الطمع
اما الرضا اول واهم مفتاح من مفاتيح الربح فى سوق الفوركس
اما بنسبه لقيمة المكسب اى شئ يتم مقارنته مع الصفر فهوا نجاح
ربح قليل احسن من ربح كبير وخساره اكبر
القناعه كنزاً لا يفنى

ymn30
07-01-2012, 03:52
اذا تكلمنا عن الربح وادارة المحافظ فيجب ان المخاطرة لا تتعدا 10% من راس المال واذا كان الحساب صغير هذا سوف يكون الربح صغير بس مع الصبر والعمل الجاد سوف تحقيق هدفك وارجو ان تضع كل فترة هدف امام عينك تود ان تصل اليه وكلما تحقق هدف تفكر فى الذى يليه

xtomorrow
07-01-2012, 03:53
ان كنت متاكد من امكانية تنميته ممكن
لكن ان كنت لا اجد اي فرصو واضحة فلن اغامر
يعني حسب الفرص المتاحة لي والتي اتاكد منها

Dentist Ahmed
07-01-2012, 04:13
اقنع جدا بالربح القليل فى فى حاله استمراريه وثبات هذا الربح لمده طويله واراه انسب بكثير من الربح الكبير لمره واحده فقط

waleed adel
07-02-2012, 22:54
اقنع جدا بالربح القليل فى فى حاله استمراريه وثبات هذا الربح لمده طويله واراه انسب بكثير من الربح الكبير لمره واحده فقط
اكيد الاقتناع بربح قليل ومتواصل وثابت نوعا ما افضل من ربح مع مجازفه
يؤدى الى الخساره بعد الربح

siafari
07-02-2012, 23:15

هنا يكون المشكل الطمع اخي والله هو سبب الخسائر

ترضي بالقليل ومن بعد يكتر او تخسر وتبحت عن التعويض

بتوفيق للجميع

husamart
07-02-2012, 23:28
ان الله يبارك في الربح القليل هذه هي قاعدتي في التعامل مع الفوركس ... رغم انتقاد البعض فكثير من الاحيان قناعتي خدمتني وفي وقت كان يظن البعض ان السعر سيكمل في اتجاه الربح وانا اكون قد خرجت على 35 نقطة والقناعة تخدمني ويرجع السعر ويعكس . دوما حدد هدفك حسب سيولة السوق ووقت فتح الصفقة واخطف واجري فالمربح لا يجلس طويلا وهو عائم

madoxegy
07-02-2012, 23:39
لفوركس سوق كبير فالربح فيه يكون كبير

forex man
07-02-2012, 23:50
الربح القليل يساوى مخاطرة صغيرة
وانا ارضى به والحمد لله
وان لم ترضى به ربما تخسر كل شىء فى لحظة
تحياتى

fxjoseph
07-02-2012, 23:55
الربح القليل افضل بكتير من الربح الكثير مع المخاطرة لانه القليل مع الامان افضل من الكثير مع احتمالية الندم بس طبعا ميكونش الربح كلام فاضي لازم يكون له قيمة برضه يعني علي سبيل المثال انا يرضيني عن كل 100 دولار اكسب منها 20 دولار شهريا اعتقد ده معدل معقول

madoxegy
07-02-2012, 23:58
لفوركس سوق كبير فالربح فيه يكون كبير

aboualy
07-03-2012, 00:08
الربح القليل افضل بكتير من الربح الكثير مع المخاطرة لانه القليل مع الامان افضل من الكثير مع احتمالية الندم بس طبعا ميكونش الربح كلام فاضي لازم يكون له قيمة برضه يعني علي سبيل المثال انا يرضيني عن كل 100 دولار اكسب منها 20 دولار شهريا اعتقد ده معدل معقول

كلامك صحيح اخى العزيز خير الامور الوسط يعنى لا يجب ان نسعى الى الربح الكبير الذى يكون معه مخاطرة كبيرة
وايضا لا يمكن ان نقبل بالربح الهزيل الذى لا يسمن ولا يغنى من جوع