PDA

View Full Version : يوم الجمعة ... يوم اغلاق الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

elking
05-09-2012, 04:02
هل تتاجر يوم الجمعة وهو اليوم المعروف باغلاق سوق الفوركس به هل يكون السعر متذبذب او مؤثر تاثير سلبى على الاستراتيجيات التى تكون جيدة فى باقى الايام؟

عمرو
05-09-2012, 10:14
اتداول يوم الجمعة لو الفرص متاحة واذا كنت عالق فى احد الصفقات اتداول لكى اخرج قبل اغلاق السوق

kingman
05-09-2012, 16:21
عموما انا لاافضل العمل يوم الجمعة كعادة الكثيرين فى هذا السوق لكن ساعات الواحد بيكون عالق فى صفقات بيضطر يستمر معاها وايضا فى بعض الأحيان بيكون هناك فرص ومستويات بتتفق جدا مع تحليل الواحد فبيضطر الدخول فيها لأنها تناسب وجهة نظره وكان منتظر وصول السعر الى هذه المستويات

elking
05-09-2012, 16:36
عموما انا لاافضل العمل يوم الجمعة كعادة الكثيرين فى هذا السوق لكن ساعات الواحد بيكون عالق فى صفقات بيضطر يستمر معاها وايضا فى بعض الأحيان بيكون هناك فرص ومستويات بتتفق جدا مع تحليل الواحد فبيضطر الدخول فيها لأنها تناسب وجهة نظره وكان منتظر وصول السعر الى هذه المستويات

اتفق معك بالتاكيد ولكنى لاحظت مرارا وتكرارا انا لسعر يتذبذب ويغير اتجاه الاستراتيجيات بسبب التداول يوم الجمعة لذلك قررت عدم العمل يوم الجمعة

kingman
05-09-2012, 18:09
اتفق معك بالتاكيد ولكنى لاحظت مرارا وتكرارا انا لسعر يتذبذب ويغير اتجاه الاستراتيجيات بسبب التداول يوم الجمعة لذلك قررت عدم العمل يوم الجمعة

بمش بلاحظ انه بيكون فيه تذبذب كثير يوم الجمعة بلاحظ اتجاهات قوية تحدد الأتجاه عادة للاسبوع القادم فى كثير من الأتجاهات
واكيد حضرتك تقصد بالتذبذب ان السعر بيتحرك بقوة لأسفل واعلى قبل ان يفاجئنا برالى قوى عادة فى الفترة الأمريكية بنشوف العجب

Mohamed90
05-09-2012, 18:13
الصراحة وصول لليوم الجمعة يكون متعب و انا اتداول في الفترة الصباح فقط و الجمعة يوم مميز لانه ورائه يومين من الراحة و تعب الفوركس ههههه

كريم
05-09-2012, 21:21
الجمعه يوم ممتاز جدا فدائما يكون يوم الاتنين بداية الفوركس القوية و ترفع من سعر العملة بشكل قوي نتيجة المشتريات القوية

فإذا كانت الفرص متاحه فلا مانع من ذلك

و شكرا لك

born to learn
05-11-2012, 13:08
من الممكن ان نجد تذبذب فى الاسعار يوم الجمعه وغاليا ما اكون متواجد صباحا ولكن ايضا حتى اقوم بالخروج من صفقاتى العالقه
ويعتبر ايضا مؤشر لبداية الاسبوع الجديد

Shady Moustafa
05-11-2012, 14:22
عن نفسى أنا مش شايف فرق بين يوم الجمعه وباقى ايام الاسبوع وبكسب وبخسر فيه زيه زى أى يوم تانى وممكن الواحد يحس بفرق فى بعض الاستراتيجيات المعينه بس كان ليه سؤال كده هو ليه السوق بيفتح يوم الاحد الساعه 11 بليل مش 12 وبرضه بيقفل يوم الجمعه الساعه 11 بليل مش 12 ليه ؟ حد عنده تفسير للحكايه دى ؟

kingman
05-12-2012, 01:54
عن نفسى أنا مش شايف فرق بين يوم الجمعه وباقى ايام الاسبوع وبكسب وبخسر فيه زيه زى أى يوم تانى وممكن الواحد يحس بفرق فى بعض الاستراتيجيات المعينه بس كان ليه سؤال كده هو ليه السوق بيفتح يوم الاحد الساعه 11 بليل مش 12 وبرضه بيقفل يوم الجمعه الساعه 11 بليل مش 12 ليه ؟ حد عنده تفسير للحكايه دى ؟

اعتقد مع الوقت ده بيكون كل البنوك انهت علمها واغلقت كافة البورصات والله اعلم وفيه شركات كتير بتقفل قبل هذا الموعد وبتفتح بعد هذا الموعد ايضا وبعد الشركات بتفتح ايضا قبل هذا الموعد
واكيد كل شركة وطبيعة عملها
وان شاء الله يفيدنا الأعضاء بأرائهم

tervarto
05-12-2012, 02:18
انا أتاجر يوم الجمعة على الأخبار فقط , انا مع المتاجرين الذين يجلسون فى المدرجات و يتابعون حركة السعر فقط , و اذا كانت صفقة طويلة المدى , أتابع حركة السعر أذا علقت الصفقة أو حدثت أى مشكلة أخرى

tornado66
05-12-2012, 02:32
بالفعل المتاجرة خطيرة جدا يوم الجمعه فهو اغلاق اسبوعي وفيه تصفر الكثير من الحسابات والمعروف
انه في معظم الفترات الدورية مثل يوم الجمعه والاغلاقات الربع سنوية والشهرية يتم التدخل في السوق وتصفر الكثير من الحسابات ولكن في اعتقادي ان اي شخص
يلتزم بالمباديء السليمة لادارة راس المال ففي اعتقادي لن يفرق معها الجمعه او غيره

elking
05-12-2012, 04:40
بالفعل المتاجرة خطيرة جدا يوم الجمعه فهو اغلاق اسبوعي وفيه تصفر الكثير من الحسابات والمعروف
انه في معظم الفترات الدورية مثل يوم الجمعه والاغلاقات الربع سنوية والشهرية يتم التدخل في السوق وتصفر الكثير من الحسابات ولكن في اعتقادي ان اي شخص
يلتزم بالمباديء السليمة لادارة راس المال ففي اعتقادي لن يفرق معها الجمعه او غيره
انا ارى انه من الخطا المتاجرة فى هذا اليوم بسبب التذبذب الشديد الذى يحدث فى السوق فيجب ان يكون لدينا حذر وان لا نخاطر براس مالنا

aboualy
05-12-2012, 09:34
انا أتاجر يوم الجمعة على الأخبار فقط , انا مع المتاجرين الذين يجلسون فى المدرجات و يتابعون حركة السعر فقط , و اذا كانت صفقة طويلة المدى , أتابع حركة السعر أذا علقت الصفقة أو حدثت أى مشكلة أخرى

وانا اؤيدك اخى العزيز فانا لا اتاجر يوم الجمعة , ولا اقوم بفتح اى صفقة جديدة الا اذا كانت فرصة واضحة جدا وبهدف صغير يكون من الممكن تحقيقه فى نفس اليوم حتى لا تبقى الصفقة معلقة فى العطلة الاسبوعية

tervarto
05-12-2012, 12:09
وانا اؤيدك اخى العزيز فانا لا اتاجر يوم الجمعة , ولا اقوم بفتح اى صفقة جديدة الا اذا كانت فرصة واضحة جدا وبهدف صغير يكون من الممكن تحقيقه فى نفس اليوم حتى لا تبقى الصفقة معلقة فى العطلة الاسبوعية

نعم هذا صحيح , و كل خوفى من الصفقات المفتوحة , هو الجاب (الفجوة السعرية )) زى اللى حصل الأسبوع اللى فات على اليورو و الفرنك و شوفنا الجاب لغاية دلوقتى ماتقفلش بشكل كامل , فانا بحاول اصفى صفقاتى قبل يوم الجمعة , عشان ادخل مع الأسبوع الجديد على رواقة

Mohamed90
05-12-2012, 12:39
نعم هذا صحيح , و كل خوفى من الصفقات المفتوحة , هو الجاب (الفجوة السعرية )) زى اللى حصل الأسبوع اللى فات على اليورو و الفرنك و شوفنا الجاب لغاية دلوقتى ماتقفلش بشكل كامل , فانا بحاول اصفى صفقاتى قبل يوم الجمعة , عشان ادخل مع الأسبوع الجديد على رواقة

متفق معاكم يوم الجمعة صعب في التداول و لكن صراحة اخاطر شوي فقط في الصباح الباكر و ادخل على ثفقات واضحة المعالم
و لانه السعر يبدا من نقطة مختلفة عند افتتاحه في اول يوم اسبوع

derfcase
05-12-2012, 13:57
هل تتاجر يوم الجمعة وهو اليوم المعروف باغلاق سوق الفوركس به هل يكون السعر متذبذب او مؤثر تاثير سلبى على الاستراتيجيات التى تكون جيدة فى باقى الايام؟
في الصفقات السريعة و خاصة الاسكابلينج فاقصي ميعاد لها هو يوم الخميس صباحا
اما صفقاتي ذات المدي الطويل فاحيانا يمر عليها اكثر من 3 ايام جمعة وهي لم تغلق بعد

Hamad
05-12-2012, 14:18
يعتبر يوم الجمعة أحد ايام التداول الهامة في الأسبوع فقد تتكون أو تظهر العديد من نقاط التحول الرئيسية خلال الفترة الأوروبيه والأمريكية في نفس اليوم ويوم الجمعة هو يوم متقلب جدا فإذا أردت أن تخسر أموالك التي ربحتها كل أيام الأسبوع فتاجر في هذا اليوم ويمكن التداول يوم الجمعه بحذر شديد

kingman
05-12-2012, 22:45
متفق معاكم يوم الجمعة صعب في التداول و لكن صراحة اخاطر شوي فقط في الصباح الباكر و ادخل على ثفقات واضحة المعالم
و لانه السعر يبدا من نقطة مختلفة عند افتتاحه في اول يوم اسبوع
انا كما اوضحت سابقا لااحب التعالم فى هذا اليوم وافضل البعض عنه
لكن كثيرا بيرودنى سؤال هو مافيش طريقة اقدر استفاد بهذه التحركات فى تحقيق الربح
فمع الخسائر الكبيرة ايضا يوجد المكاسب الكبيرة
وبيفضل السؤال ده شاغل الواحد وده طبيعة فى الأنسان وساعات بدخل فيه لكن ببقى قلقان الصراحة لأشاهد تحرك ضد قوى وكان اقربها الجمعة الماضية

عمرو
05-15-2012, 10:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
امـــــــــا بــــــــعد ....

يوم الجمعه هو يوم المتضررين
فهم يتمنون ان لا يغلق السوق حتى يخرجو من صفقاتهم العالقة ويحلمون بأن تذهب الخسائر مع بداية الاسبوع الجديد

magic777
05-15-2012, 14:15
انا عن نفسي لا اعمل يوم الجمعه لانه بيكون اغلاق اسبوعي ولا يخضع للتحليلات جيدا كباقي الايام
فممكن يحصل فيه تذبذب شديد او تحركات قويه في الاتجاهين
وممكن يجي يوم جمعه موافق مع نهايه شهر او نهايه ربع سنوي وده بيكون من اخطر الايام
فالافضل السلامه والبعد عن المتاجره في هذا اليوم

youmuststop
05-31-2012, 00:28
من اسوء ايام التداول وكثيرا خسرت اموال من الفوركس بسبب يوم الاغلاق مع ان نصحني صاحبي بعدم الدخو ابدا في هذا اليوم لانه متقلب ولا يتبع التحليل الفني

sunlight
05-31-2012, 00:40
انا لا اتاجر يوم الجمعه لانه يبوم متذبذقب وجبته كثيرا ووجدت ان الافضل لا اتاجرفيه لان الخساره فيه واضحه جدا بعكس ايام الاسبوع الاخرى
ولذلك اتاجر عليه فى الديمو فقط حتى اتمرن اكثر لكن الحقيقى لا

gogofx
05-31-2012, 01:04
بالنسبة لى عادى بتاجر يوم الجمعة متل اى يوم تانى هو صحيح السوق بيكون متذبذب يوم الجمعة احيانا لكن هذا حال السوق ولازم تتعلم انك تتعامل معه فى كل الضروف
وبعدين كل شخص له اسلوبه ووقته الى يفضله

kingman
05-31-2012, 01:33
انا عن نفسي لا اعمل يوم الجمعه لانه بيكون اغلاق اسبوعي ولا يخضع للتحليلات جيدا كباقي الايام
وممكن يجي يوم جمعه موافق مع نهايه شهر او نهايه ربع سنوي وده بيكون من اخطر الايام
ويوم الجمعة موافق لبداية شهر جدد من تداول وايضا النهاردة اغلاق شهرى واعتقد هنشوف حاجة من الأتنين فى هذا اليومين ياتذبذب قوى بعض الحركات الطويلة طوال الشهر او تصحيح لكثير من الأزواج وممكن نشوف حركات جنوينة على الشارت وربنا يستر هذه الأيام اصبحت معظمها خطرة فى التداول وافضل شئ ادارة راس المال مع استوب لوس

MixMax
05-31-2012, 01:37
ربنا يفتح علينا وعليكم شباب ان شاء الله خير
واصلا يوم الجمعة يوم وعيدنا نحن المسلمين الشخص يرتاح ويصلي ويبقى مع المصحف
سورة الكهف والراحة النفسية يعني يرتاح من تعب الايام الي فاتت ^^

konine
05-31-2012, 14:51
أنا ليست عندي مشكلة في أو قات دخول أو أيام ولأني أتاجر سكلبر

safiforex
05-31-2012, 15:10
و الله اجمل شيئ يفعله الانسان يوم الجمعة ، هو المتجارة بالحسنات ، التي يضاعفها الله الى 700 ضعف باذن الله ، و لو اننا يجب ان يكون هذا دائما و ابدا ن لكن على الاقل يوم الجمعة لانه كما قلت عيدج المسلمين ، فاللهم ثبتنا على دينك و اهدنا الى صراطك المستقيم ، امين

ربنا يفتح علينا وعليكم شباب ان شاء الله خير
واصلا يوم الجمعة يوم وعيدنا نحن المسلمين الشخص يرتاح ويصلي ويبقى مع المصحف
سورة الكهف والراحة النفسية يعني يرتاح من تعب الايام الي فاتت ^^

بارك الله فيك اخي الكريم ، و بالتوفيق للجميع

Smart
05-31-2012, 16:08
نعم اتاجر يوم الجمعه ولكن باداره راس مال صارمه جدا
لان الازواج تتحرك بعنف فى هذا اليوم
حتى بالوت صغير تقدر تعمل ارباح جيده وفى نفس الوقت هتاجر وانت نفسيتك سليمه حتى مع الانعكاسات الكبيره لن تخسر الكثير

HARRY POTTEER
05-31-2012, 17:34
عمووما انا لااحب التداوول لا في افتتاح السووق و لا في اخره
لان العملات تكوون في مرحلة خطيرة ممكن تخسر فيها الكتير لو
دخلت صفقة متل هده و ده تعتبر مخاطرة كبيرة

kamizidan
05-31-2012, 17:36
نعم اتاجر ولا مشكلة المهم وضع الستوب دائما وابدا لتفادي اي سيناريو يمكن حصوله وشكرا لك حبيبي على الطرح المميز والنقاش الرائع مع الشباب

mage
05-31-2012, 17:40
يوم الجمعة هو من اكثر ايام الاسبوع تقلبا ولا يمكن لاى متاجر انه يعرف ما هو الاتجاه الذى سوف يستقر عليه الزوج فى هذه الايام وانا شخصيا اعتقد انه منا لصعب علينا ان نحافظ على التداول الخاص بنا فى يوم الجمعة لذلك انا ارشح ان يكون الابتعاد عن التداول فى هذا اليوم هو الافضل

shero
05-31-2012, 21:44

بالنسبة لى فالمتاجرة يوم الجمعة تتوقف على مدى توافر فرص المتاجرة من عدمة , فى حالة تواجد اخبار قوية يوم الجمعة اعتبر انها فرصة جيدة للمتاجرة اما اذا كان يوم ملىء بالاجازات فمن الطبيعى حدوث تذبذب وبطء شديد فى حركة السعر وافضل الابتعاد عن السوق فى هذا اليوم

safiforex
05-31-2012, 22:05
يا سبحان الله ، الكل يتخوفون من التجارة في الفوركس يوم الجمعة ، و كان الله سبحانه و تعالى يريد بالناس خيرا في دينهم
علينا المتجارة بالحسنات احواني يوم الجمعة ، قراءة القران و الصلاة ، و الدعء
هذه احسن تجارة يوم الجمعة ، و الله سبحانه و تعالى نبهنا الى ترك البيع خلال وقت صلاة الجمعة

ahmed abdalla
05-31-2012, 22:19
نعم انا اقوم بلتجارة فى الفوركس يوم الجمعة ولكن ليس كل جمعة من كل اسبوع
ولكن على حسب اهمية الاخبار الموجودة فى هذا اليوم لذلك اقوم بلمتاجرة فى هذا اليوم
وانا ايضا انى ارى ان هذا اليوم غير جيد للتجارة فية

sho
06-03-2012, 03:29
فى الغالب لا افضل ان اتداول يوم الجمعة ولكن فى بعض الحالاتاضطر للتداول ولكن فى كل الاحوال اقوم باغلاق اى صفقات قبل ميعاد غلق السوق لان السوق يغلق فى الساعة 11 مساءا وكلنا يعلم جيد خطر ترك صفقة مفتوحة فى ايام العطلة الرسمية لان هذا قد يتسبب فى خسارة عن بدء السوق فى بداية يوم الاثنين

realyone
06-03-2012, 04:17
بالنسبة لي يوم جمعة مثل باقي ايام المتاجره ليس هناك فرق,بالعكس في بعض الأحيان يكون يوم الجمعه يوم مربح لكثير من المتداولين لان السوق يكون حركته نشيطه وقويه,فالتاجر المحترف يتاجر بكل ايام السوق بدون استثناء

harmony225
06-03-2012, 05:22
انا اتاجر يوم الجمعة وبصفقة واحد او اثنتين بهدف قصير فقط واجلس باقي اليوم اتابع الشارت وادرس به لنهاية التدوال

Mohamed90
06-03-2012, 13:44
بالنسبة لليوم الجمعة لا احب التداول فيه لكثرة تقلبات فيه و هو اخر يوم في الاسبوع يكون اصعب شوي
ولكن يمكن تداول في فترة الضباح البارك و قنص نفاط و الخروج و الفترة الظهيرة لا احب التداول فيها

The Mester X
06-03-2012, 17:35
لا اعتقد انه يوجد فرق عندي سواؤ تداول او لا و انا احب تداول في كل ايام الاسبوع و هي فقط 5 ايام يجب استغلالها كلها للجمع اكبر عدد ممكن من الصفقات و استراتجياتي لايهم اي يوم تعمل على مضار الاسبوع

mohamed eldamnhorey
06-03-2012, 19:01
لا اعتقد انه يوجد فرق عندي سواؤ تداول او لا و انا احب تداول في كل ايام الاسبوع و هي فقط 5 ايام يجب استغلالها كلها للجمع اكبر عدد ممكن من الصفقات و استراتجياتي لايهم اي يوم تعمل على مضار الاسبوع

شكلك واقع على استراتجية قوية يامان

شكلك انت عندك الفرخه اللى بتبيص دهب دى
هههههههههه

اوعى تفرط فى الفرخه دى

HARRY POTTEER
06-03-2012, 22:33
بالنسبة لي يوم جمعة مثل باقي ايام المتاجره ليس هناك فرق,بالعكس في بعض الأحيان يكون يوم الجمعه يوم مربح لكثير من المتداولين لان السوق يكون حركته نشيطه وقويه,فالتاجر المحترف يتاجر بكل ايام السوق بدون استثناء

يووم الجمعة كباقي ايام الاسبووع فعالى المتاجر
ان يتاجر في كل ايام الاسبووع و كمان يكوون السووق في ركووض
وعن تجربة جرب كده ان تتداول في صباح يووم الجمعة
كسبت فيه عده صقفات.

wolfkamikaz
06-03-2012, 22:48
اتاجر فيه عادي جدا و كل الايام متشابهة بالنسبة لي الا في حالة توتر اقتصادي واضح
لكن لا اترك صفقاتي لان هناك جابات قاضية

mage
06-04-2012, 00:21
شكلك واقع على استراتجية قوية يامان

شكلك انت عندك الفرخه اللى بتبيص دهب دى
هههههههههه

اوعى تفرط فى الفرخه دى

بالرغم من ان الناس يتحدثون عن استارتيجيات جيدة ولكنى مؤمن تماما انهل ا يوجد اى طريقة ف الفوركس من املمكن ان تحقق نسبة ناجح 100% ويجب ان يكون لدى هذه الاستارتيجية المزيد منا لخسائر كما انها تحقق ارباح ولكنا لاستراتيجية الناجحة التى يكون بها ارباح اكبر منا لخسائر

pimo
06-04-2012, 00:24
يوعد اليوم الاخير في التداول هو اليوم الذي تتحقق فيه كل التحاليل التي تستطيع ان تستنتجها طوال ايام الاسبوع وينعكس فيه مسار العملة الي الاعل او الي الاسفل بفارق سعر كبير اي ان قرار صعود او هبوط العملة يتحدد في يوم الجمعة بشكل واسع

kingman
06-04-2012, 01:11
يووم الجمعة كباقي ايام الاسبووع فعالى المتاجر
ان يتاجر في كل ايام الاسبووع و كمان يكوون السووق في ركووض
وعن تجربة جرب كده ان تتداول في صباح يووم الجمعة
كسبت فيه عده صقفات.
هو يوم الجمعة فى الفترة الأوربية قبل افتتاح الفترة الأميركية بيبقى طبيعى نسبيا وفيه بعض المتداولين بيفضلوا يدخلو فيها صفقات لأنها بتكون جيدة لكن فى الفترة الأمريكية بيكون التحرك عنيف جدا وخصوصا لو فيه اخبار قوية سوف تصدر من امريكا وغاليا فى هذا اليوم بيكون فيه اخبار قوية وبنجد حركات قوية ربما معاكسة لتحليلنا كثيرا والخسارة بتبقى قاسية فى هذه الفترة

maklad94
06-04-2012, 02:55
لفترة طويلة كنت بفضل اتاجر فيه لكنى بدأت وعرفت خطورته واكتشفت انه صعب جدا تتاجر ف اليوم ده لأنه خطير جدا وبيحصل فيه تقلبات واخبار كبيرة جدا

vamoscapitos
06-04-2012, 03:00
انا افضل عدم العمل نهائيا يوم الجمعة لاسباب دينية

كانشغالي بالعبادة اكثر من الايام الاخرى فانه يوم الجمعة هناك الكثير

من الحسنات في انتظارك

ahmed
06-04-2012, 13:11
اتداول يوم الجمعه بشكل طبيعى بس المشكله انى لا احب انت تظل العقود مفتوحه حتى بدايه افتتاح السوق لان ساعات كتير بتحصل جابات
لذلك ايام كثيرة لا اتداول هذا اليوم خصوصا اذا كانت السيوله ضعيفه

ma90do
06-04-2012, 13:43
لا ان كان علي نفسي كنت بتاجر يوم الجمعه وكنت بحقق مكاسب وكنت بحقق خسائر بس ترتكت التجاره يوم الجمعه حتي لا يحصل فيها اي انهيار في اي زوج

mosghaly
06-04-2012, 17:54
عاده او دائما انا ببعد عن يوم الاتنين ويوم الجمعه بسبب فتح واغلاق السوق ودة طبعا عشان انا بردو معنديش خبرة كفايه في التحليل الاخباري لان فيه ايام بتبقي مستقرة جدا والربح بيبقي كبير فيها

kingman
06-04-2012, 18:18
انا افضل عدم العمل نهائيا يوم الجمعة لاسباب دينية

كانشغالي بالعبادة اكثر من الايام الاخرى فانه يوم الجمعة هناك الكثير

من الحسنات في انتظارك
فعلا اخى الفاضل حضرتك اثرت نقطة جيدة كثير منا بنغفل هنها وهو مال ليوم الجمعة من قدسية عندنا نحن المسلمين وفعلا افضل شئ ان الواحد يريح دماغه فى هذا اليوم ويتفرغ للعبادة ويذهب لصلاة الجمعة وهو باله هادئ بعيد عن الصفقات المفتوحة او حركة السوق ويجعله يوم للأسرة والترفيه فيوم الجمعة عيد عند المسلمين وربنا يعينا جميعا عل طاعته

magic777
06-05-2012, 18:17
عاده او دائما انا ببعد عن يوم الاتنين ويوم الجمعه بسبب فتح واغلاق السوق ودة طبعا عشان انا بردو معنديش خبرة كفايه في التحليل الاخباري لان فيه ايام بتبقي مستقرة جدا والربح بيبقي كبير فيها

بص هو يوم الجمعه صحيح يوم متقلب ولا يفضل العمل عليه الا المحترفين فقط
لكن انا مش متفقه معاك في عدم العمل يوم الاتنين وبصراحه وعن تجربه بقولك يوم الاتنين ده انسب واحسن يوم للمتاجره
بتكون الحركه فيه بطيئه ومحدوده الاتجاه وتقدر تشتغل عليه صفقات صغيره باهداف صغيره في كلا الاتجاهين

kingman
06-05-2012, 22:12
بص هو يوم الجمعه صحيح يوم متقلب ولا يفضل العمل عليه الا المحترفين فقط
لكن انا مش متفقه معاك في عدم العمل يوم الاتنين وبصراحه وعن تجربه بقولك يوم الاتنين ده انسب واحسن يوم للمتاجره
بتكون الحركه فيه بطيئه ومحدوده الاتجاه وتقدر تشتغل عليه صفقات صغيره باهداف صغيره في كلا الاتجاهين

هو بالفعل فى الأيام الطبيعية يوم الأتنين بيبقى يوم جيد فى التعامل مع الأسواق وبتكون السواق هادئة بعض الشئ وبيسهل التعامل معها وتحقيق ارباح جيدة وانا كنت بفضله فى التداول ومازلت لكن من يرى انه وم خطر لأن مؤخرا فى وقت الأزمات كان يوم ملئ بالتقلبات وفعلا كثيرين تعرضوا للخسائر فى هذا اليوم وطبعا ايام الأزمات بتبقى لاتخضع لقوانين السوق الطبيعية

zahran
06-05-2012, 22:16
نعم ثم نعم ثم نعم .. انه يوم سلبى جدا ويكون فيه تذبذب عالى وكثيرا يكون فيه الاتجاه خادع .. وبالفعل يؤثر على كثير من الاستراتيجيات .. انصحكم جميعا بعدم المتاجره يوم الجمعه
الاتنين : المتاجره بالازواج التى اما اليين
الثلاثاء : المتاجره بالازواج التى اما الدولار
الاربعاء والخميس : كلاهما معا او احداهما . ايهما تفضل

osama shaban
06-06-2012, 01:16
يوم الجمعه من اصعب الايام في السوق وحركاته بتكون حاده بس سعات بكسب كتير وده بيرجع ان الناس اللي بتبقا عامله عمليات طويله علي الاسبوع بتبدي تسحب فلوسها من السوق وده طبعا بياثر بجانب الاخبار المهمه اللي سعات بتكون موجوده

Texxon
06-06-2012, 01:23
بصراحة يوم الجمعة ليس يوم عادي لأنه يوم إغلاق الاسبوع ، قد يراه البعض طبيعي جدا ولكن في الحقيقة يوجد اختلافات جوهرية بين الجمعة وبين أي يوم آخر لأن الكثير من المضاربين يغلقون صفقاتهم يوم الجمعة حتى يقضوا الاجازة بدون أوامر معلقة

hardjob
06-08-2012, 08:36
عن نفسي لا انصح بالمتاجرة هدا اليوم بتاتا عشان السوق يكون متقلب كتير

ولا احب ان نقع في الاخطاء لدا كلما تنحينا كلما كان افضل

ان شاء الله الربح للجميع

Mohamed90
06-08-2012, 11:34
السلام عليكم طبعا اليوم الجميعة لا افضل التداول فيه اصلا ولو دخل في صفقة معينة فقط في الصباح لا اكثر
و اليوم الجمعة متقلب كثيرا بخصوص سحب الارباح و تجميع اموال الناس و اليوم الجمعة افضل للعبادة و ريح النفس كما قالو الاخوان

Noah
06-09-2012, 02:33
يوم الجمعة هو الاغلاق الاسبوعى وليس اغلاق الفوركس هههههه ولكن اعتقد ان هذغا اليوم من اكثر الايام التى يرتاح فيها المكتاجر عندما يرى انا لسوق يتم اغلاقه اكيد يشعر بالكثير من الراحة فىا لبال لانا لفوركس يسبب لنا الكثير من القلق وهذه مشكلة كبيرة

AhmedMagnifico
06-09-2012, 02:36
اخى الفاضل هذا حسب طبيعة المتاجر فهناك من يستغل يوم الجمعة فى التجارة
شانه شان غيره من الايام وهناك من يجعله للراحة من التوتر والقلق النفسى
الذى يسببه الفوركس للانسان :d

mohamed eldamnhorey
06-09-2012, 13:31

بس اقولك على شئ

وجدت دائماً ان الناس اللى بتشوف المارجن كوول

ديماً يشوفوووه يوم الجمعه

ههههههههه

حاجه غريبه

fafa280384
06-09-2012, 13:33
انا يوم الجمعة هو مفضل عندي وغالبا اعوض خسائري
بهذا اليوم اغلب الوقت

Rami
06-09-2012, 14:06
فى الغالب يكون سوق الجمعة عنيف لكن هذا لايمنع من التداول بعكس ما هو شائع عن ان هناك ايام خطيرة للتداول , ما هو اصلا الفوركس كله خطر ومخاطرة , لكن المهم تتعلم كيفية ادارة المخاطرة بغض النظر عن اذا كان اليوم الجمعة او غيره من الايام ,

magic777
06-10-2012, 18:52

وعلى حسب طبيعه الحركه في اليوم نفسه
مش كل ايام الجمعه الصراحه خطر لا فيه ايام بتكون حركه العملات فيها عاديه
ودي الجمعات اللي تقريبا بتكون تاني وتالت جمعه في الشهر
يعني لا اول جمعه ولا اخر جمعه في الشهر لان هما دول بالذات اللي ممكن تكون ايام خطره

mokhtar26
06-11-2012, 02:37
عموما يوم الجمعة تتحرك فيه كثير من العملات عكس تحركها طوال اسبوع كامل فيمكن ان نسميه انه يوم جني الارباح
و الاغلاقات في الفوركس دائما ما تكون كذلك لذلك وجب الحذر ايام الجمعة كما انه يوم الاخبار الكبيرة كالبطالة الامريكية و غيرها

Mr.GooDMaN
06-11-2012, 04:16
كنت اخاف من المتاجرة يوم الجمعة لكن الان اشعر كثيرا انها كباقي الايام ولكن ف حالة استقرار الاسعار اما اذا حدثت حركات التذبذب فلا اتاجب يوم الجمعة

bousshimin
06-11-2012, 09:23
أتداول يوم الجمعة أدا أتيحت الفرص في سوق علما أنه يكون متدبد وسعر يتحرك ببطئ شديد
وقوم بأغلاق جميع الصفقات لبدية أسبوع جديد

Mohamed90
06-11-2012, 12:44
السلام عليكم اخي العزيز اليوم الجمعة اصعب يوم في التداول و انا افضل الفرة الصباح للقفص صفقات معينة و الخروج منها قبل منتصف النهار سواء الخسارة او ربح و اليوم الجمعة تكون فيه تقلبات كثير بسبب سحب الناس اموالهم من السوق من اجل تجمعها

2x1
06-11-2012, 12:53
اللي اعرفة اللي عاوز يخسر يتاجر يوم الجمعة والاحد
فلا داعي للمخاطرة اخي وخليك فالمضمون

ahmed
06-11-2012, 13:19
بالنسبالى يوم الجمعه يوم متاجرة عادى
كنت فى اول دخولى السوق اتردد فى المتاجرة فى هذا اليوم
مما سمعت عنه ولكن اذا كان هناك استوب وخسارة محسوبه
مسبقا ورزق مقدر فلما الخوف

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 14:00

اهم شئ فعلاً استوبك
السوق اوقات كتيره بيكون مجنون يوم الجمعه بسبب الاخبار وغيرها من ا لاحداث التى تؤثر على هذا السوق

احذر وضع استوبك دائماً قبل هدفك

ونسأل الله لنا ولك الرزق الحلال

kingman
06-11-2012, 21:37

هو مادمت تتاجر بادارة راس المال واستوب فالمتارج هيكون مرتاح حتى مع الخسائر ستكون محدودة ولن تتآكل ارباح الأسبوع لكن المسكلة ان الكثير لايراعى ادارة راس المال وده بيكون سبب ان خسارة واحدة يوم الجمعة بتقلباته الكبيرة بتكون سبب فى خسارة كبيرة بسبب دخوله بلوت عالى وده سبب فى المعاناة من الخسائر فى هذا اليوم

magic777
06-12-2012, 17:47
بس برضه حرص من ايام الجمعه اللي بتوافق اول جمعه في الشهر
واخر جمعه فيه لان حركه العملات فيهم مبتبقاش مضمونه ولا بتمشي مع اي تحليل
ده من واقع تجربتي وليك حريه الاختيار

safiforex
06-12-2012, 18:08

جميل اخي الكريم ، و انا كذلك هذا موقفي من التجارة في يوم الجمعة
الاهم ان يكون المتداول ملتزم بالاستراتجية و بادارة مالية
فلما الخوف اذن ، لو كان ربح فالحمد لله ، و لو كانت الخسارة فالحمد لله على كل خير

onlyforsoldi
06-12-2012, 18:42
انا بتاجر بس بحذر شديد جدا ساعات يعنى بس فى الغالب بحاول انى اتجنب المتاجره فى اليوم ده عشان فعلا بيبقى يوم فيه تقلبات شديده جدا واكتر الخسائر اللى حصلتلى على فكره وحصلت لاغلب الناس بتكون يا اما يوم الجمعه او يوم الاتنين يعنى بدايه ونهاية السوق وبالتالى المفروض اما ان نتجب الايام دى او نتاجر بس بحذر ولازم يكون عندنا خبره كافيه

mage
06-13-2012, 02:37
يوم الجمعة هو يوم تمرجن لى حساب كبير والحمد لله ولكنى كنت حزين جدا على هذا الحساب وشعرت حينها اننى مضايق جدا انى ازاى اخسر كل هذه الاموال ولكنى اكتشفت حينها ان هناك خبر مهم هو من حرك السعر بهذه الطريقة القوية ولماذا ان السعر يتحرك مثل هذه التحركات السريعة فى وقت قصير

kingman
06-13-2012, 14:26
يوم الجمعة هو يوم تمرجن لى حساب كبير والحمد لله ولكنى كنت حزين جدا على هذا الحساب وشعرت حينها اننى مضايق جدا انى ازاى اخسر كل هذه الاموال ولكنى اكتشفت حينها ان هناك خبر مهم هو من حرك السعر بهذه الطريقة القوية ولماذا ان السعر يتحرك مثل هذه التحركات السريعة فى وقت قصير
هى اكيد التجربة افادتك كثيرا وخصوصا عدم الدخول فى صفقة الا لما نسوف المفكرة الأخبارية والجميع بينصح بكده لكن كتير الواحد مش بيتبه للحاجة الا لما يتكهرب منها والتجربة اكيد غير معلم فى هذا السوق المهم ان الواحد يستفيد من اخطائه السابقة لتكون مصدر للنجاح فى المستقبل وبتبقى التجارب دى مفيدة اكثر منها ضرر

mohamed eldamnhorey
06-13-2012, 15:14

حصلى مارجن كووول مرات عديده

فى يوم الجمعه بالاخض

لانه ملئ بالاخبار

احذر يوم الجمعه وبالذات قبل الظهر

Mohamed90
06-13-2012, 18:07
السلام عليكم يوم الجمعة هو اليوم الصعب للتدوال و الاغلبية لا يحبون التدوال في اليوم الجمعة
لان يوم الجمعة يتم جمع الارباح و سحبها و افضل وقت للتدوال هو فترة الصباح الباكر و الخروج من السوق

2x1
06-13-2012, 18:38
يستحيل اتاجر يوم الجمعة لانة يوم الخسارة فالفوركس

ومفيش حد ممكن يخاطر ويتاجر فاليوم دة مطلقا

yassoo011
06-13-2012, 20:13
من ملاحظتي للسوق يوم الجمعة الاحظ انه غالبا ما يكون هناك تحركالت كبير ة في السوق
واحيانا كثيرة تكون في عكس الاتجاه طوال الاسبوع المنصرف
ونلاحظ ايضا انه في نهاية هذا اليوم يكون هناك ارتداد مرة اخرى للسعر ولكنه
يكون بسيط

محمد الفواعره
06-13-2012, 23:10
من الممكن ان نجد تذبذب فى
الاسعار يوم الجمعه

akrem
06-13-2012, 23:31
يوم الجمعة يتسم بالتذبذب في بعض الاحيان افضل عدم المتاجرة عند إغلاق السوق و عند الافتتاح ايضا

sandapa
06-13-2012, 23:47
على حساب السوق فلو كان السوق مميز ادخل واتاجر والعكس صحيح

magic777
06-14-2012, 00:08
من ملاحظتي للسوق يوم الجمعة الاحظ انه غالبا ما يكون هناك تحركالت كبير ة في السوق
واحيانا كثيرة تكون في عكس الاتجاه طوال الاسبوع المنصرف
ونلاحظ ايضا انه في نهاية هذا اليوم يكون هناك ارتداد مرة اخرى للسعر ولكنه
يكون بسيط
التحركات دي علشان بيكون اغلاق اسبوعي وناس بتاخد ربحها وناس تانيه بتقفل صفقات نهايه الاسبوع وهكذا
وبتشدد هذه الحركات لو يوم الجمعه ده وافق اغلاق شهري كمان ده اخطر بكتير

H!m0
06-18-2012, 12:32
أنا لا أفضل المتاجرة يوم الجمعة لاكن لا يمنعني من التداول في ظل وجود فرص جيدة أغتنمها قبل اغلاق السوق وعلى العموم لاأترك صفقاتي الى الأسبوع القادم تجنبا لخطر الارتداد الكبير أفضل اقتناص الناقط القليلة يوم الجمعة

mony
06-18-2012, 12:41
يعتبر يوم الجمعة أحد أيام التداول الهامة في الأسبوع ، حيث عادة ما تتشكل فرص واضحة خلال الفترة الآسيوية

A7mad_Aziz
06-18-2012, 14:39
لما ربنا يكون كارمني طول الاسبوع وخارج كسبان لا اتاجر في يوم الجمعة ولكن بعض الاوقات يكون طول الاسبوع لم يظهر فرصة جيدة للدخول وبكون مضطر ادخل يوم الجمعة لتعويض الايام الماضية

The Mester X
06-18-2012, 14:55
يستحيل اتاجر يوم الجمعة لانة يوم الخسارة فالفوركس ومفيش حد ممكن يخاطر ويتاجر فاليوم دة مطلقااه فعلا يوم الجمعة لا احب التداول فيه على الاطلاق لاه ليس يوم التداول هو فقط يوم تجميع الارباحو الحركة فيه تكون متقلبة حسب كمية سحب الاموال ويمكن تخسر الصفقات لا اكثر في ذلك اليوم

kamizidan
06-18-2012, 14:56
السلام عليكم اخي العزيز ويسعدني الرد في موضوعك وتبادل الخبرات والاراء مع بقية الاخوة.;;; حسب طريقتي فانني اتاجر حتى يوم الجمعة وتحياتي يا حبووووووووووووووووب

tariktanjaoui
06-18-2012, 15:01
حسب تجربتي المتواضعة اظن اتداول يوم الجمعة يشكل خطر على المتداولين المبتدئين نظرا لما يعرفه السوق من تذبذبات وتحركات واندفاعات سريعة قد يستغلها المتداولين المحترفين لكسب مبلغ كبير من الربح بالنظر لخبرتهم ودرايتهم بالسوق لكن بالنسبة لي افضل تفادي هذا اليوم.

ashi
06-18-2012, 15:11
الاسعار يوم الجمعه بيكون فيه تذبذب كثير يوم الجمعة
كل البنوك انهت علمها واغلقت كافة البورصات و
انا اتداول في الفترة الصباح فقط
هذه يوم راحه من الفوريكس

hppt
06-18-2012, 15:17
لالالا طبعا لا انا اتاجر لما السوق يفتح بحيث ان الثفقات تبتدي تربح بلنسبالي انا اقر ان الثفقات عندما تربح لازم تاخد بالك لان الربح منيها مش سهل
وبعدين الفوركس عايز المصحصح بس مش عايز الخامل لانة في وقت واحد ممكن يغدر بيك فلازم تكون متابع وقت فتح الثفقات 24 ساعة لوعندما تشعر ان الثفقة تخسر اغلق الصفقة فورا وارضي بلربح القليل

compaq0
06-18-2012, 18:09
لا انصحك بعدم المتاجره فى هذا اليوم ولا يوم الاثنين و هو يوم فتح السوق فيكون الفوركس و العملات فى حركه قويه و غير منظمه لا تخضع لتحليل و كثيرا ما نخسر فى هذين اليومين

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 18:16
السلام عليكم اخي العزيز ويسعدني الرد في موضوعك وتبادل الخبرات والاراء مع بقية الاخوة.;;; حسب طريقتي فانني اتاجر حتى يوم الجمعة وتحياتي يا حبووووووووووووووووب

احذر يوم الجمعه وانظر الى الاجنده الاقتصاديه لهذا اليوم
ولاتخالف الاخبار او من الافضل ان تبعد عن السوق فى هذا اليوم

remo
06-18-2012, 18:18

انا لا افضل ابدا المتاجرة فى هذا اليوم لانة من اصعب الايام فى المتاجرة وايضا من اكتر الايام اللى بتمرجن حسابات المتاجرين فية نتيجة حركة العملات العشوائية اللى بتحصل فى اليوم دا وبحس انها مقصودة

zher_albanfsij
06-18-2012, 18:19
يوم الجمعة افضل يوم عندي للمتاجرة وخصوصا اخر ساعة دائما استخدام السكالبنج في هذا الوقت عشان الحركة بتكون نشطة وباحاول بقدر الامكان اقفل الصفقات اللي فتحتها خلال الفترة دي ولو بربح قليل

remo
06-18-2012, 18:20
لا انصحك بعدم المتاجره فى هذا اليوم ولا يوم الاثنين و هو يوم فتح السوق فيكون الفوركس و العملات فى حركه قويه و غير منظمه لا تخضع لتحليل و كثيرا ما نخسر فى هذين اليومين

انا معاك برضوة ان يوم الاتنين دا مينفعش فية المتاجرة نهائيا لان اول ايام افتتاح السوق بنلاقى ياما العملات مبتتحركش نهائيا ياما لو فى اخبار يتلاقى العملات بطير طيران يمرجنك على طول

magic777
06-18-2012, 18:23

صح ومن الافضل انك تخلي يوم الاتنين هنا لتحليل السوق ومعرفه اتجاه العملات السوق ده
هيكون ازاي طبعا انا بتكلم هنا على الاتجاه العام للعملات اسبوعيا
وبعد كده تقدر تدخل باقي ايام الاسبوع مع الصفقات اللي ماشيه مع الاتجاه ده

kingman
06-19-2012, 03:23
لالالا طبعا لا انا اتاجر لما السوق يفتح بحيث ان الثفقات تبتدي تربح بلنسبالي انا اقر ان الثفقات عندما تربح لازم تاخد بالك لان الربح منيها مش سهل
وبعدين الفوركس عايز المصحصح بس مش عايز الخامل لانة في وقت واحد ممكن يغدر بيك فلازم تكون متابع وقت فتح الثفقات 24 ساعة لوعندما تشعر ان الثفقة تخسر اغلق الصفقة فورا وارضي بلربح القليل
بس ده شئ مرهق جدا متابعة الصفقة اثناء سيراها وقت طويل ومن الفضل ان المتاجر يكون عنده ثقة فى تحليله وصفقته ويضع عوام النجاح فى صفقته حتى لايعرض نفسه للأرهاق من كثرة المتابعة اللاصيقة للصفقة

ashraf el-araby
06-19-2012, 04:24
انا اتداول فى كل ايام الفوركس فى حالة ان تكون الفرصة متاحة والصفقة تحقق الهدف اللى انا وضعة وكمان من غير مخاطرة

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 04:31
انا اتداول فى كل ايام الفوركس فى حالة ان تكون الفرصة متاحة والصفقة تحقق الهدف اللى انا وضعة وكمان من غير مخاطرة

ماشاء الله

شكلك واثق منك نفسك اخى اشرف

الثقه فى النفس شئ ممتاز يعطيك دفعه قويه للأستمرار على تحقيق هدفك

amrmorasamir
06-19-2012, 12:09

انا لا احب المتاجره يوم الجمعه الا اذا كان يوجد اخبار هامه فقط اما غير ذلك لا اتاجر لانه يكون يوم عنيف ويتم ضرب استوبات كثيره للمتاجرين
وانا خسرت كثيرا بسبب يوم الجمعه والحركات العنيفه به

Rami
06-19-2012, 12:12

ليس شرط من شروط النجاح فى الفوركس بالمتجرة اليومية
فرب صفقة خير من 20
المهم فى ظروف التداول وطريقة الدخول
تحياتى لشخصك الكريم

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 12:43
ليس شرط من شروط النجاح فى الفوركس بالمتجرة اليومية
فرب صفقة خير من 20
المهم فى ظروف التداول وطريقة الدخول
تحياتى لشخصك الكريم

20 بيب فى الصفقه
رضا لمن يرضى
انا لا اطمع فى العمليه واطلب هدف 20 بيب فقط مش غير كده

ولو صفقتين يومياً كفايه اوى عليا

ARAB_PIGEON
06-19-2012, 12:56

هل تتاجر يوم الجمعه
نعم
اخى الكريم يوم الجمعه يوم مثله مثل اى يوم اخر
حركه السوق يكون ايقاعه بطئ او سريع هذا يتوقف على الاخبار التى ستصدر خلال هذا اليوم ان كان فى اخبار
طريقه التداول او الاستراتيجيه لا تختلف او تتاثر بيوم الجمعه او غيرها لو كانت طريقه علميه
فانا عن نفسى استعمل التحليل الموجى والتحليل الموجى فقط وهو ارقى اساليب التحليل الفنى
ولا يوجد اخى الكريم زمن او يوم لا تصلح به طريقه او استراتيجيه
فهذا مجرد وهم او شماعه يعلق عليها الفاشل فشله
فمثلا لو حضرتك تقود سياره كل ايام الاسبوع ما ينفعش يجى يوم الجمعه وتقول انا مش بعرف اسوق يوم الجمعه

Smart
06-19-2012, 13:00
20 بيب فى الصفقه
رضا لمن يرضى
انا لا اطمع فى العمليه واطلب هدف 20 بيب فقط مش غير كده

ولو صفقتين يومياً كفايه اوى عليا

ربنا يوفقك يامحمد
المهم ان يتم تحديد نقاط الدخول القويه
لان ممكن تدخل صفقه بهدف 20 وتلقيها عكست 100 نقطه
انا شايف ان الدخول على الصفقات تكون متوقع لها عدد نقاط كبير افضل
حتى لو هترضى ب 20 نقطه بس

yassinoh
06-19-2012, 13:07
الصراحة وصول لليوم الجمعة يكون متعب
و انا اتداول في الفترة الصباح فقط و الجمعة يوم مميز
لانه ورائه يومين من الراحة و تعب الفوركس ههههه

The Mester X
06-19-2012, 13:33

ايوه اخي افضل طريقة للنجاة من هذا المجال الواعر فقط تحديد الهدف بنقاط معقولة ترضيك و توكل على الله و دخول
و الستوب لوز في حالة الخسارة و لا مجال للطمع و اليوم الجمعة لا اتداول فيه انا اصلا لاني لا اتداوال كل يوم فقط 3 ايام في الاسبوع اصلا

remas
06-19-2012, 16:29
انا شخصيا شغال فى كل ايام السوق مبتفرقش اغلاق اسبوعى او شهرى بس فى وقت الاغلاق سواء اسبوعى او شهرى لازم يكون فيه نوع من الحذر لان السوق بيكون متقلب جدا فى الاوقات دى

magic777
06-19-2012, 16:34
بس ده شئ مرهق جدا متابعة الصفقة اثناء سيراها وقت طويل ومن الفضل ان المتاجر يكون عنده ثقة فى تحليله وصفقته ويضع عوام النجاح فى صفقته حتى لايعرض نفسه للأرهاق من كثرة المتابعة اللاصيقة للصفقة

وخاصه كمان في اوقات التذبذب اللي ممكن الصفقه تجيب الهدف بعد يوم واتنين مثلا
وطول الانتظار هنا قدام الكمبيوتر هو تضييع وقت وجهد على الفاضي
غير التأثير السلبي طبعا على صحته

ashraf el-araby
06-19-2012, 17:02
افضل ان لا اتاجر ولكن لو كانت الفرصة متاحة اقوم بامتاجرة بس فى يوم الجمعة اذا اتت الفرصة يجب التأنى وعدم التسرع والمخاطرة لانة نهاية الاسبوع

safiforex
06-19-2012, 17:30
انا شخصيا شغال فى كل ايام السوق مبتفرقش اغلاق اسبوعى او شهرى بس فى وقت الاغلاق سواء اسبوعى او شهرى لازم يكون فيه نوع من الحذر لان السوق بيكون متقلب جدا فى الاوقات دى

صحيح ما قلت اخي الكريم ، انه خلال الاغلاق الاسبوعي و الشهري بالاخص بيكون فيه نوع من التوتر على مستوى السوق و هذا يسبب الكثير من المعاناة لبعض المتداولين
لهذا فيجب الحدر الشديد من هذه الاغلاقات و اخص بالذكر الاغلاقات الشهرية فهي بتكون جد صعبة و جد متوترة

ZOUHAIR_ZIZO28
06-19-2012, 17:31

ashraf el-araby
06-19-2012, 17:45
يوم الجمعة اخر ايام الاسبوع ومع ذلك فهو عادى عندى اذا وجدت الفرصة اتاجر

ashraf el-araby
06-19-2012, 18:35
اتداول يوم الجمعة لو الفرص متاحة واذا كنت عالق فى احد الصفقات اتداول لكى اخرج قبل اغلاق السوق

وانا اتفق مع فى ذلك ولكن اتاجر ذا اتاحة لى الفرصة

pimo
06-19-2012, 18:57
نعم هناك تذبذب كبير في سعر العملة في اليوم الاخير من اغلاق السوق وهذا نتيجة صدور تقارير مهمة في الاقتصاد الامريكي حول الشغل و نسبة البطالة ونسبة النمو في الاتحاد الاوربي وتقرير عن نسبة مبيعات المنازل في الولايات المتحدة الامريكية

kingman
06-19-2012, 22:21
وخاصه كمان في اوقات التذبذب اللي ممكن الصفقه تجيب الهدف بعد يوم واتنين مثلا
وطول الانتظار هنا قدام الكمبيوتر هو تضييع وقت وجهد على الفاضي
غير التأثير السلبي طبعا على صحته
فى هذه الحالات الواحد بيفضل وضع استوبه وهدفه ويقول للسوق باباى افضل شئ لراحة اعصابة ونفسه وعدم الوقوع فى الأخطاء وده طبعا بيحتاج احترافية وخبرة من المتاجر وقليل الخبرة بيفضل المتابعة المستمرة وده بيبقى مرهق جدا

KOGI
06-20-2012, 00:47
عموما انا لاافضل العمل يوم الجمعة كعادة الكثيرين فى هذا السوق لكن ساعات الواحد بيكون عالق فى صفقات بيضطر يستمر معاها وايضا فى بعض الأحيان بيكون هناك فرص ومستويات بتتفق مع تحليل الواحد فبيضطر الدخول فيها لأنها تناسب وجهة نظره وكان منتظر وصول السعر الى هذه المستويات

a7med.first
06-20-2012, 01:00
لازم بردو الناس دي ترتاح شويه ولا هو كله شغل شغل
يوم كده الواحد ياخد نفس ويستريح من وجع الدماغ ده

assidi saber
06-23-2012, 15:29
انا بالصراحه لا اانصح بالمتاجرة يوم الجمعة لان السوق يوم الجمعة لا يقوم باي تحركات سريعة

mohamed1happy
06-23-2012, 15:32
عم أتدوال يوم الجمعة لو في صفقة متاحة أو لكي أخرج من ضفقة شغالة
وفي بعض الاحيان تكون صفقات متعلقة بأخبار يوم الجمعة أدخلها

abdello052
06-23-2012, 20:20
الصراحة وصول لليوم الجمعة يكون متعب و انا اتداول في الفترة الصباح فقط و الجمعة يوم مميز لانه ورائه يومين من الراحة و تعب الفوركس ههههه

aminos
06-23-2012, 21:33
السلام عليكم
أضن أن من يتاجر يوم الجمعة يريد ضياع ما ربحه في الأسبوع كله
لأن يوم الجمعة من أصعب أيام التداول و أخطرها

sa sa
06-23-2012, 22:02
يفضل عدم التجاره في ايام العطلات لانه يمكن ان يكون السعر متذبذب الي حد ما كما انه لا يوجد اي اخبار فالبتالي يكون من الصعب معرفه حركه المؤشرات واتجاه السوق

jans
06-23-2012, 22:04
اذا كانت هناك فرص اتداول و لكن الفتره التي تكون الصفقة مفتوحه فيها لا تتعدى الساعه
لكي يتم الانتهاء منها بشكل سريع قبل اغلاق السوق .

deadlyfox
06-23-2012, 22:52
الجمعه يوم ممتاز
فبعده يكون ارتفاع فى الاسعار

ahmed saleh
06-23-2012, 23:01
نعم انا احيانا كثيرة اتاجر يوم الجمعة لانة من الممكن يكون السوق جيد
ومن الممكن ان يكون فى اخبار جيدة فى هذا اليوم من الممكن الاستفادة منها

kingman
06-23-2012, 23:31

وعشان الواحد يتسمتع بأجازة الويك اند لازم يكبر راسه ومايدخلش يوم الجمعة خصوصا فى الفترة الأمريكية هههه عشان يقدر يستمتع بالأجازة ومايتعلقش بصفقات تشغل راسه يوم فى الأجازة
الجمعة قبل السابقة فتحت صفقة لم اغلقها الا بعد اسبوع على يوم الخميس ههههه

kimokonolove
06-23-2012, 23:36

لو يوجد فرص قوية ماشى
لاكن بأهداف تكون قصيرة او كبيرة جدآ
وهذا يختلف حسب الفريم المستخدم سواء ديلى او 4 ساعات او ساعة

konine
06-24-2012, 00:00
أنا أتاجر يوميا و أبحت عن فرص فرص أو 3 فرص في يوم لكي أدخل لأن معضم تجارتي سكالبينج
ولا يهمني إسم يوم بل يهمني أن سوق شغال
الله كريم

abdello052
06-26-2012, 02:49
لصراحة وصول لليوم الجمعة يكون متعب و انا اتداول في الفترة الصباح فقط و الجمعة يوم مميز لانه ورائه يومين من الراحة و تعب الفوركس ههههه

Desperate
06-26-2012, 03:52
اان بتاجر يوم الجمعة
واحيانا بفتح صفقات ومش بتلحق تتضرب التارجت او الاستوب والسوق بيقفل عليها
وبضطر انتظر افتتاحه مرة اخرى لتكملة الصفقات

hesham itch
06-26-2012, 05:54
عن نفسى برتاح من تعب الدماغ اللى السوق بيفرضه عن طريق المتاجرة طول الاسبوع
وبتبقى الراحة افضل لانها بتخلى الواحد راجع بنشاط للعمل فى الفوركس

jihadazzam
06-26-2012, 06:38
لصراحة وصول لليوم الجمعة يكون متعب و انا اتداول في الفترة الصباح فقط و الجمعة يوم مميز لانه ورائه يومين من الراحة و تعب الفوركس ههههه

اخي الكريم
معك حق وصول يوم الجمعة يكون متعب لان السوق فيه تذبذب قوي
وتسكير مراكز وجني ارباح الاسبوع
وفقكم الله

okash
06-26-2012, 08:09
يوم الجمعة مع فتحت اسواق اروربا وسوق نيورك هناك حركة كبيرة جدا تحدث في السوق وخصوصا لأنه يوجد اخبار كثيرة في هذا اليوم بالتحديد ويجب على كل متداول ان يستغل هذه الفرص

dodovedo
06-26-2012, 12:47
اخى الكريم
والله لو فى فرص جيد هدخل عادى ايه اللى يمنع او لو فى تذبذب ادخل صقات اسكالبينج

تقبل مرورى

magic777
06-26-2012, 18:35
وعشان الواحد يتسمتع بأجازة الويك اند لازم يكبر راسه ومايدخلش يوم الجمعة خصوصا فى الفترة الأمريكية هههه عشان يقدر يستمتع بالأجازة ومايتعلقش بصفقات تشغل راسه يوم فى الأجازة
الجمعة قبل السابقة فتحت صفقة لم اغلقها الا بعد اسبوع على يوم الخميس ههههه
عندك حق المفروض كمان ناخد الجمعه ده اجازه رسميه مع السبت والاحد خاصه في الاسابيع اللي الجمعه
بتوافق فيها نهايه شهر او نهايه ربع او نصف سنوي والمواعيد دي
لان الحركه فيهم مبتكونش مضمونه وخاصه ان ممكن يتحقق فيهم قمه او قاع ونكون دخلنا هنا مع عكس الاتجاه من بدايته

Noah
06-26-2012, 18:57
يوم الجمعة دائما ما يكون يوم فقر بالنسبة لى لا اتذكر اننى فتحت صفقة قط فى يوم الجمعة والا وخسرت فيها مش عارف ليه يوم الجمعة هو اليوم والحيد اللى بيكون الخسارة فيه موجودة ويكون التحرك فيه عكس الاتجاه

saad
06-27-2012, 03:29
انا بالصراحه لا اانصح بالمتاجرة يوم الجمعة لان السوق يوم الجمعة لا يقوم باي تحركات سريعة

---------- Post added at 12:29 AM ---------- Previous post was at 12:28 AM ----------

من اسوء ايام التداول وكثيرا خسرت اموال من الفوركس بسبب يوم الاغلاق مع ان نصحني صاحبي بعدم الدخو ابدا في هذا اليوم لانه متقلب ولا يتبع التحليل الفني

KOGI
06-27-2012, 04:47

---------- Post added at 12:29 AM ---------- Previous post was at 12:28 AM ----------

فعلا والله من اسوا الايام انا زيك بالظبط اخى فى الله ياما خسسرت بسبب اليوم ده مع ان الدراسة صحيحة لكن السوق متقلب جداااا

saad
06-27-2012, 16:39

sami
06-27-2012, 16:45
عن نفسي أتاجر يوم الجمعة،رغم أنه آخر يوم في أسبوع التداول و يوصف بالخطير كونه إغلاق أسبوعي
بشرط أن تكون هناك فرص واضحة و تساير تحليلي،عدا ذلك فأنا أتابع من المدرجات بغاية التعلم فقط

assidi saber
06-27-2012, 18:34
انا لا اتاجر ابدا يوم الجمعة لانه يكون فيه السوق في هدوء تام و لا توجد اي تحركات سريعة كما في الايام الماضية

mostafakamal
06-29-2012, 23:08
يوم الجمعة هو اكبر يوم فيه نقاط لان ه اخر الاسبوع ويكون ملئ بلاخبار
ومعظم المتاجرين بيحبوا ينهوا اعمالهم فى هذا ليوم

naoual
06-29-2012, 23:12
بالنسبة لي لا افرق بين جمعة و ثلاثاء كل ما كان السوق مفتوح فالتجارة متاحة يبقى السر فقط في استراتيجيتك التي تتبعها
هل هي ناجحة ام لا السوق اصلا فيه 5 ايام فقط للمتاجرة اذا استثنينا يوم نهاية السوق و يوم بداية السوق فمتى سنتاجر

jihadazzam
06-29-2012, 23:12
يوم الجمعة هو اكبر يوم فيه نقاط لان ه اخر الاسبوع ويكون ملئ بلاخبار
ومعظم المتاجرين بيحبوا ينهوا اعمالهم فى هذا ليوم

نعم اخي يوم الجمعة اخر ايام الفوركس تصفية مراكز الاسبوع
وجني ارباح وساقبة اليوم اغلاق اخر الشهر ان شاء الله الاسبوع القادم اسبوع اخضر على الجميع

aboualy
06-29-2012, 23:16

فعلا اخى العزيز يوم الجمعة من اصعب الايام فى التداول لان السوق يتحرك فيه حركات غير متوقعة وغير مفهومة وربما يكون ذلك بسب اغلاق الكثير من الصفقات المفتوحة طول الاسبوع فى هذا اليوم

Omnia Ebrahim Hussein
06-29-2012, 23:16
السلام عليكم
انا لا احب التعامل فى هذا اليوم ابدا لان تحركاته سريعة وكثيرا مايسبب خسائر كثيرة ولكن يوجد بعض الناس تفضله كونه اخر ايام اسبوع التداول ويكون ملىء بالاخبار

mando
06-29-2012, 23:40
يوم الجمعه بيحصل فى احداث كتير عشان بيكون فى اخبار قوية بتحرك السوق بشكل جيد لكن احيانا بيكون فى خسائر يوم الجمعه اذا كانت الاستراتجية الخاصة بيك تعتمد على الارتداد لانه انا ملاحظ انه السوق يوم الجمعه لما بياخد اتجاة مش بيغير الاتجاة بيكمل فى نفس الاتجاة نقاط كتيرة يبقى حاول انك تخاليك مع الاتجاة او تبعد عن التدوال

kimokonolove
06-29-2012, 23:50

حسب الفرص لاكن بتكون قليلة نوعآ ما
ولو هناك فرصة كبيرة فلا مانع

kingman
06-29-2012, 23:55
السلام عليكم
انا لا احب التعامل فى هذا اليوم ابدا لان تحركاته سريعة وكثيرا مايسبب خسائر كثيرة ولكن يوجد بعض الناس تفضله كونه اخر ايام اسبوع التداول ويكون ملىء بالاخبار
والنهاردة ماشاء الله الحركة كانت قوية وشديدة على معظم الأزواج واللى مكنش متوقع الأتجاه صحيح ودخل عكس الأتجاه هتكون الخسارة كبيرة ومن توقع الأتجاه بفضل الله حصد على ربح قوى وهذا عادة يوم الجمعة

nrgslawi
06-30-2012, 00:09
في غالب الاحيان لا اتاجر يوم الجمعة لانني لا اريد ان اقع في قبضة الجاب الذي لا يكون في مصلحتي

M Sabry M Elbakrawy
06-30-2012, 00:18
النهاااردة كان جمعة اخر شهرر يعني صبااح المارجن كوول :d
وربنا يستر للي ما عملش حسابه علي كده المفروض يعرف ان ده يوم عاالمي بنكون نازلين وطالعين مع الشارت للي بيفهم بقي

yassoo011
06-30-2012, 00:25
يوم الجمعة من اكثر الايام حركة بالسوق
حيث تكون التقلبات كبيرة في معظم العملات وغالبا تكون في هية اليم
حركة تكون هي نفسها حركة بداية الاسبوع القادم وتكون في نفس اتجاه الاغلاق غالبا
سواء كان صاعدا ام هابط

safiforex
06-30-2012, 00:25
والنهاردة ماشاء الله الحركة كانت قوية وشديدة على معظم الأزواج واللى مكنش متوقع الأتجاه صحيح ودخل عكس الأتجاه هتكون الخسارة كبيرة ومن توقع الأتجاه بفضل الله حصد على ربح قوى وهذا عادة يوم الجمعة
بالفعل اخي الكريم اليوم كان السوق متحرك و العجيب انه اخد ترند معاكس لاغلب الازواج
و هذا بسبب نهاية الشمعة الشهرية ، فترقبوا المفاجئات عند افتتاح الشمعة الشهرية الاخرى

ابو محمد
06-30-2012, 00:29
لاافضل المتاجرة يوم الجمعة لانة اغلاق
السوق وتكون الحرككة بالسوق قوية وعنيفة

pimo
06-30-2012, 00:30
من اول يوم في الاسبوع يجب عليك ان تكون متاكد هل تداول يوم الجمعة ام لا فاذا رايت مسار الزوج الذي تعمل عليه انه سوف يحقق لك ربح فلماذا لا تتداول يوم الجمعة اما اذا كان السوق به تذبذب طوال الاسبوع ومسار اتجاه الزوج غير معروف انصحك ان لا تتاجر من يوم الجمعة

Mtec
06-30-2012, 00:44
بالفعل ايام الجمعة غريبة وعجيبة خاصة في مثل هذا اليوم الاقفال الشهري ، لم نوقع هذا الصعود حتى الاسبوع القادم
لكن بالفعل كل الايام ولها حقها

rainux0
06-30-2012, 00:47
السلام عليكم نعم اتاجر يوم الجمعة لكن مع الحذر الشديد
استغل الاخبار واتاجر بها

aminos
06-30-2012, 00:51
بالفعل ايام الجمعة غريبة وعجيبة خاصة في مثل هذا اليوم الاقفال الشهري ، لم نوقع هذا الصعود حتى الاسبوع القادم
لكن بالفعل كل الايام ولها حقها

السلام عليكم
نعم يا أخي كل الأيام و لها حقها
لكن يوم الجمعة صعب التداول فيه لأنه بيكون متقلب
جدا جدا و أنا لا أحب التداول فيه

tarek22
06-30-2012, 01:02
هو كذلك السعر في هذا اليوم يكون متذبذب والتداول يكون خطير فيه
لكني لا استغني عن المتاجرة فيه لكن بحذر شديد فاليوم وبفضل الله حققت 20نقطة والحمد لله

waleed adel
07-01-2012, 21:42
لو فى فرص بس وتكون قويه ومتاكد منها لان لو انعكس هتترك الصفقه
للاسبوع اللى بعده وماهنعرف الجابات هتعمل ايه

Mohamed90
07-01-2012, 21:57
لو فى فرص بس وتكون قويه ومتاكد منها لان لو انعكس هتترك الصفقه
للاسبوع اللى بعده وماهنعرف الجابات هتعمل ايه

السلام عليكم طبعا اخي العزيز و لكن اليوم الجمعة دئما متقلب حتى لو كان تحليلك صحيح يمكن ينقلب
وذلك بسحب الاموال الناس و تسحب ارباحها في اخر الاسبوع و ايضا لا افضل اغلاق السوق على صفقة مفتوحة لان السعر لايبدا من نفس النقطة في كثير من الاحيان

madoxegy
07-01-2012, 22:00
اتاجر يوم الجمعة اذا كان فىه فرص صغير (scalping)
بس بقفل الشارت بالكتير الساعة 8

waleed adel
07-03-2012, 21:30

تمام الاسكالبنج يوم الجمعه انسب نوع
للمتاجره والغلق قبل اغلاق السوق

ma90do
07-03-2012, 21:33
تمام الاسكالبنج يوم الجمعه انسب نوع
للمتاجره والغلق قبل اغلاق السوق

هوا جميل جدا وحققت منه ارباح لان السوق يغلق تدريجيا في بعض الدول وتكون حركه الاذواج معروف اتجاها ولكن يوم الجمعه اخطر يوم في التداول برضو يجب الاخذ في الحظر

kingman
07-04-2012, 01:50
هوا جميل جدا وحققت منه ارباح لان السوق يغلق تدريجيا في بعض الدول وتكون حركه الاذواج معروف اتجاها ولكن يوم الجمعه اخطر يوم في التداول برضو يجب الاخذ في الحظر

وكلنا شوفنا يوم الجمعة الماضية كيف تحركت الأسواق بقوة جنونيه وتخيل لو واحد كان داخل عكس الأتجاه ولم يكن واضع استوب اكيد هيتعرض لخسائر فادحة وده بيبين مدى خطورة التداول بدون استوب وايضا يوم الجمعة

husamart
07-04-2012, 01:57
اتداول يوم الجمعةبشكل طبيعي لو وجدت فرصة سانحة لكن احالو ان انهي عقودي قبل اغلاق السوقمهما كانت النتيجة .. ولا اتركها حتى الافتتاح يوم الاثنين لانه غالبا ما يكون جابات في الافتتاح ولا تكون مضمون لاسفل ام اعلى

king
07-04-2012, 02:19
لا افضل المتاجره يوم الجمعه حيث يعتبر نهاية اسبوع وهناك يومي السبت والحد اجازه فى السوق واذا قمت بالمتاجره خلال يوم الجمعه من الممكن
ان اعرض مالى للخطر الكبير فى حالة تغير الاتجاه بشكل كامل بعد يومى السبت والحد لذالك لا افضل المتاجره يوم الجمعه

elzeel
07-04-2012, 02:22
بصراحه مجربتش التداول لسه لانى مبتدئ بس يوم الجمعه اعتقد انه صعب ومش هتداول فيه
لان وقت اولا عباده وثانيا بيكون خروج وكدا مفيش وقت للنت

ARAB_PIGEON
07-04-2012, 02:26

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
يوم الجمعه مثله مثل اى يوم اخر
لا ادرى لماذا تخافون من يوم الجمعه لماذا هذا القلق
لو حللت فنيا بشكل صحيح فلن تهتم اذا اليوم جمعه او لا
اتمنى لك دوام التوفيق

tarek22
07-04-2012, 02:27
طبعا اتاجر هناك يومين راحة و تزيدلهم الثالث حرام عليك
لكن تكون متاجرة يوم الجمعة حذرة لان السوق متقلبة كثير يومها
وان شاء الله خير

fx-man
07-04-2012, 03:09
بالنسبة لى انا لا افضل التجارةة فى هذا اليوم لانه يوم يكون السوق فيه الحركة مختلفة عن باقى الايام وغير متوافقة مع استراتيجيتى
للاسف معظم تصفير حسااباتى كان فى هذا اليوم مع انى كنت اتاجر بنفس الطريقة اللى اتاجر بها فى باقى ايام الاسبوع .

Meerak
07-04-2012, 05:05
هو بيبقى يوم صعب علشان الاغلاق الاسبوعى وكدة
بس انا بالعكس احب اتاجر الجمعة عادى جدا

Mr.GooDMaN
07-04-2012, 05:14
هو بيبقى يوم صعب علشان الاغلاق الاسبوعى وكدة
بس انا بالعكس احب اتاجر الجمعة عادى جدا

انا كتبت ف تعليقي ف الموضوع ده كدة والله فانا متفق معاك انه ممكن نشتغل عادي ف اليوم ده
لكن مننكرش انه ساعات بيبقا فيه تقلبات كتير ف اليوم ده وربنا يبعدنا عنها

Meerak
07-04-2012, 05:36
انا كتبت ف تعليقي ف الموضوع ده كدة والله فانا متفق معاك انه ممكن نشتغل عادي ف اليوم ده
لكن مننكرش انه ساعات بيبقا فيه تقلبات كتير ف اليوم ده وربنا يبعدنا عنها

ماهو انا لو جيت قلت مشتغلش الجمعة علشان فيه حركة كبيرة
بعدها هاجى اقول مشتغلش النهاردة علشان فى قمة اوروبية وبعدها اقول مشتغلش علشان مش عارف ايه لحد ما منلاقيش يوم نشتغل فيه هههههههه

magic777
07-04-2012, 18:50
وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
يوم الجمعه مثله مثل اى يوم اخر
لا ادرى لماذا تخافون من يوم الجمعه لماذا هذا القلق
لو حللت فنيا بشكل صحيح فلن تهتم اذا اليوم جمعه او لا
اتمنى لك دوام التوفيق

اقولك ليه اخي الجميع هنا بيخاف من يوم الجمعه ده لان السعر طول الاسبوع بيلعب حركات متذبذبه
متخليش اكترنا يعرف الاتجاه الحقيقي فين بالضبط ويوم الجمعه بيكون ليه هدف لازم يوصل ليه
ومافيش وقت بأه هنا لحركات التذبذب والخداع والكلام ده فبيجري السعر للوصول للنقطه المحدده للأغلاق وفي سبيل ده بيكسر اي قواعد او تحليل معروف

waleed adel
07-05-2012, 00:58
اقوم بامتاجرة بس فى يوم الجمعة اذا اتت الفرصة يجب التأنى وعدم التسرع
والمخاطرة لانة نهاية الاسبوع

ehab
07-08-2012, 20:45
اكيد لاء مش بتاجر فية يعنى هوا معقولة فى حد عاقل
هيتاجر فى يوم فية تذبذب وارتفاع وانخفاض فى الاسعار وكدا

dodovedo
07-08-2012, 20:48
اخى الكريم
والله مش شرط انا بتاجر فى كل الايام
وبحاول ااقلم نفسى مع السوق بتماشى معاه يعنى
علشان اخرج بربح كويس
تقبل مرورى

sky44
07-08-2012, 20:49
السلام عليكم التداول في يوم الجمعة يكون خطيرا نوعا ما لاأن المتداول يكون مجبرا على الخرج من الصفقة قبل اغلاق السوق وشخصيا انا اتداول في الصباح فقط

theboy2226
07-09-2012, 01:31
صراحة زمان لما كنت مدمن تام للفوركس كنت بتاجر كل لحظة الفوركس فيها فاتح لكن بعد ما اتلسعت من يوم الجمعة و تذبذباته حرمت
دلوقتي انا مش بتاجر يوم الجمعة الا اذا كنت فاتح صفقة من يوم الخميس و معرفتش اقفلها فبحاول اقفلها باسرع ما يمكن باقل نسبة خسائر لان فعلا السوق بيبقي خطر اوي يوم الجمعة
انا بقعد اشاهد حركة السوق و السعر اللي قفل عليه و اشوف حافتح صفقه علي اي سعر يوم الاتنين
و برده بكون تعبت من طول الاسبوع فباخد الجمعة للمشاهدة فقط

madoxegy
07-09-2012, 01:33

Mr.GooDMaN
07-10-2012, 01:31

وانا كمان
واعتقد ان كل المتاجرين بسوق الفوركس
لا بفضلوا التداول يوم الجمعة
لعدم اسقرار السوق وتذبذبه

ahmedalex
07-10-2012, 10:46
انا لا احب ولا افضل المتاجره يوم الجمعه ولاكن يمكن المتاجره فيه لانهاء الحسابات المعلقه وايضا مع العلم ان المؤسسات تكون فى عطله جميعا لذلك يوم الجمعه هو يوم اعداد كشف عمل الاسبوع ومعرفة مدى تاخرى او تقدمى فى هذا المجال مع رسم خطه عمل مساعده لي فى الاجل القصير

Looser
07-10-2012, 11:13
أصلا يوم الجمعة يوم خطر جدا في المضاربة، وكم من حسابات صفرت أمسية هذا اليوم.
وممكن يكون هذا تنبيه من الله سبحانه للمسلمين الذين يشتغلون بالمتاجرة عن ذكر الله والمنادي ينادي للصلاة من يوم الجمعة.

mido95
07-10-2012, 11:42
انا قرأت اراء متاجرين كتير ان المتاجرة يوم الجمعة تكون خطرة لان العملات تكون متذبذبة جدا و الاسعار بتنزل و تعلى بجنون فعملا بمثل من خاف سلم اظن انو الافضل ترك هذا اليوم و عدم المتاجرة فيه

waleed
07-10-2012, 12:06
انا بالنسبة لى لا اتاجر يوم الجمع لان الاسعار متزببة ويكون
اخر الاسبوع بالنسبة للبنوك فيكون فيه عدم استقرار فى اسعار السوق

HUSSENEY
07-11-2012, 00:37
يوم الجمعة فى الفوركس يوم صعب جدا
بس لو فى فرص واضحة بدخل ومش برحمها
بشرط الاغلاق قبل اغلاق السوق

mostafakamal
07-12-2012, 21:53
بالتاكيد يوم الجمعة من اكثر ايام الاسبوع نقاطا بما انه اخر الايام وايضا
لكثرة الاخبار الاوربية ولامريكية فيه لذا يجب الحرص جيدا فى ذلك اليوم

swingawy
07-12-2012, 21:58
والله سوق الفوركس ليس نمطى
وكل يوم السوق بيجبلنا الجديد
ومن رأى ان تقوم بالمتجاره على حسب تحليلك ورؤيتك
فعندما تجد فرصه تقوم بالدخول فى السوق وعندما تجد السوق غير واضح
فالافضل ان تترك السوق

kingman
07-13-2012, 00:38
غدا الجمعة والكل يتوخى الحذر وفيه الليلة خبر مهم من الصين والخبر ده اعتقد هييأثر بقوة على الأسواق خصوصا ان الصين هى تانى اكبر اقتصاد فى العالم فلنتوخى الحذر بأذن الله

hesham1046
07-13-2012, 00:58
يتم اغلاق سوق الفوركس من يوم الجمعة الساعة 11 مساء ويتم افتتاح سوق الفوركس يوم الاحد الساعة 11 مساء

naitsi
07-13-2012, 01:03
السلام عليكم
نا لا اتاجر يوم الجمعه لانه يبوم متذبذقب وجبته كثيرا ووجدت ان الافضل لا اتاجرفيه لان الخساره فيه واضحه جدا بعكس ايام الاسبوع الاخرى ولذلك اتاجر عليه فى الديمو فقط حتى اتمرن اكثر لكن الحقيقى لا

mahmoud1
07-13-2012, 02:42
يوم الجمعه بيكون فى اخبار قوية كتير والسوق بيتحرك بشكل كبير وغير كده بيكون
اغلاق اسبوعى عن نفسى بشتغل لكن بحذر

amrmorasamir
07-13-2012, 02:55

انا لا افضل التداول يوم الجمعه نهائى لانه يوم عنيف ويوجد به خسائر كبيره فى معظم الاوقات ويكون فيه تذبذب كثير وضرب استوبات المتاجرين الصغار

ahmed zayan
07-13-2012, 03:03
لابد ان لا نتاجر يوم الجمعه لانه اخر الاسبوع فالاسعار تكون فى تذبذب دائم
ارجو النشر لهذا الموضوع ليستفيد الجميع

salah.bmw
07-13-2012, 03:06
انا اتداول يوم الجمعة دائما بس وقت دخول اميركا السوق وبعدين اطلع من عمليتي
واسكر البرنامج واقلو الى اللقاء ليوم الاتنين حتى ما اعلق ولا بأي عملية

mahmoud1
07-13-2012, 03:08
لابد ان لا نتاجر يوم الجمعه لانه اخر الاسبوع فالاسعار تكون فى تذبذب دائم
ارجو النشر لهذا الموضوع ليستفيد الجميع

بالعكس اخى ايوم الجمعه بيكون فى تحركات عنيفة بكشل كبير لانه بيكون فى اخبار
وبيكون اغلاق اسبوعى بيكون تصفية المراكز بمعنى جنى الارباح

bodda.2011
07-13-2012, 03:21
بالنسبه للطريقه التى اتداول بها شخصيا
اتداول كل ايام الاسبوع بصفقات اسكالبينج اعتمادا على 10 الى 20 نقطه
هذا اقصى طموحى ولكنى ادخل العقد كبير نسبيا
فاستطيع تحقيق 100 دولار من خلال عقد استاندرد انتظر هدفه 10 نقاط
افضل من انتظار صفقه بعقد مينى ل100 نقطه
ولكن هذا يتوقف على اداره راس المال الخاصه بكل حساب
ولكن دعونا نلقى نظره عن كل ايام الاسبوع وليس يوم الجمعه
فانا اتاجر بعد الساعه 11 صباحا بتوقيت مصر
وهنا يكون الاتجاه قد اتضح الى حد كبير حيث تكون قفلت شمعه اربع ساعات محدده الاتجاه القادم سواء للصعود او الهبوط
ومن وجهه نظرى هو افضل وقت للمتاجره بعض النظر عن اليوم جمعه كان او اثنين
ولكن اعتقد ان يوم الجمعه غالبا مارح يكون يوم تفريغى لاتجاه قوى سواء صعودى او هبوطى

theprince
07-13-2012, 03:36
يوم الجمعه معروف عنه التقلب في السعر مش عارف ليه؟
ممكن عشان اخر الاسبوع وكده انا بفضل اخده راحه بس لو فيه فرص ممكن افكر

tarek22
07-13-2012, 03:37
يوم الجمعه بيبقى اغلاق اسبوعى والناس بتقفل عقودها
واخبار وبالتالى السوق مبيبقاش متظبط اوى
فا احسن شيئ متتاجرش يوم الجمعه وقضي الجمعه مع الاهل والاحباب

swingawy
07-13-2012, 03:40
من رأى ان يوم الجمعه يكون اغلاق وتصفيه مراكز
ولا يكون للاسعار احترام للتجليل الفنى
وخاصه العملات ذات السيوله المرتفعه
ولذا انصح الجميع بتوخى الحذر من يوم الجمعه

mage
07-13-2012, 04:42
يوم الجمعه بيبقى اغلاق اسبوعى والناس بتقفل عقودها
واخبار وبالتالى السوق مبيبقاش متظبط اوى
فا احسن شيئ متتاجرش يوم الجمعه وقضي الجمعه مع الاهل والاحباب

فعلا يوم الجمعة دائما ما يكون يوم غريب فى كل تحركاته حيث ان السعر يتحرك بطريقة قوية جدا ولا يمكن للمتاجر فى الفوركس ان يقوم بتحديد النسبة التى قد يتحرك من خلالها السعر فى هذا اليوم

HUSSENEY
07-13-2012, 23:28
من اسوء ايام التداول وكثيرا خسرت اموال من الفوركس بسبب يوم الاغلاق
الرجاء الحذر من المتاجرة في هذا اليوم لانه متقلب ولا يتبع التحليل الفني

waleed adel
07-14-2012, 19:30
انا افضل الابتعاد الساعات الاخيره فقط قبل غلق السوق لانها غير مضمونه
وبكون حريص جدا وبدخل بلوت صغير

forex4ever
07-14-2012, 19:34
يوم الجمعة لا احب العمل فيه وبصراحة هو خطير جدا لانه اغلاق اسبوعي وشفنا كلنا اليورو والباوند والانعكاس يوم الجمعة الكل كان بايع تقريبا الا من رحم ربي واجد ان التداول يوم الجمعة سبب احيانا لخسارات غير متوقعه ابدا

HUSSENEY
07-15-2012, 06:32
انا اتداول يوم الجمعة دائما بس وقت دخول اميركا السوق وبعدين اطلع من عمليتي
واسكر البرنامج واقلو الى اللقاء ليوم الاتنين حتى ما اعلق ولا بأي عملية

المتاجرة يوم الجمعة خطيرة جدا جدا جدا
ولكنها مربحة ايضا انا عن نفسى انتظر فرض واضحة للدخول يوم الجمعة
لانه يوم متقلب

tictok
07-15-2012, 12:38
التجارة يوم الجمعة صعبة جداً خصوصاً مساءً لان السوق يكون متذبذب ولا شىء مضمون لكن هناك بعض المتاجرين يفضلون يوم الجمعة
وهم يتمتعون بخبرة كبيرة ورأس مال كبير يتحمل المخاطر

2x1
07-15-2012, 12:51
احيانا يوم الجمع يكون في اهداف كويسة بس دة من النادر جدا
ويعتبر فية مخاطرة كبيرة جدا الشغل والمتاجرة فية

ahmed
07-15-2012, 12:53
هو يو الجمعه صحيح السوق احيانا كثيرة بيبقى عنيف جدا
بس مش دة المهم المهم ان السوق يبقى واضح اثناء المتاجرة ونقدر نحدد السعر رايح فين

osama00971
07-15-2012, 12:54
اعتقد يوم الجمعة المؤشر يبقى ثابت في ايام العطلة
كلها تقريبا حتى حاولت اتداول
بلاقي السعر مش بيتحرك

Mohamed90
07-15-2012, 15:42
التجارة يوم الجمعة صعبة جداً خصوصاً مساءً لان السوق يكون متذبذب ولا شىء مضمون لكن هناك بعض المتاجرين يفضلون يوم الجمعة
وهم يتمتعون بخبرة كبيرة ورأس مال كبير يتحمل المخاطر

السلام عليكم اخي يوم الجمعة متقلب الاجواء و صعب التداول قيه
لان اخر يوم في الاسبوع و تتم فيه سحب الارباح لهذا لا يكون شئ تايث فيه

thestarboy
07-15-2012, 16:46
انا بفضل اخد الجمعه راحه من الفوركس
وكمان الواحد يرتاح ويفكر في الاسبوع الجديد
وممكن يتطور من استراتيجيته

mido
07-15-2012, 16:57
اخي الكريم
عموما انا لاافضل العمل يوم الجمعة كعادة الكثيرين فى هذا السوق
تقبل مروري ولك فائق احترامي

roka
07-15-2012, 17:02

انا مش بفضل اتاجر يوم الجمعة عشان ارتاح من التوتر والقلق بتاع الاسبوع

mrxr00t3d
07-15-2012, 17:16
نعم انا اتداول يوم الجمعه و هو افضل يوم عندي
لكن بعض المرات يكون السوق متدبدب

Bs Joker
07-15-2012, 18:35
كلنا يعلم ان أن الجمعة هو يوم اغلاق السوق لكن هناك فرص جيدة به و في هذه الحالة انا افضل المتاجرة به و تقريبا يمكن لاي متاجر جيد تحقيق ربح يتراوح بين 50 و 100 نقطة من هلال صفقات قليلة و صغيرة المدى شرك ان تعلق الصفقات قبل 6 مساء

ahamed ali
07-15-2012, 18:37
لا يوم الجمعة السوق بيبقى الدخول عشوائى والصفقات بتبقى فيها خطر عالى
لا افضل التدالو يوم الجمعة لان ديما الخسارة بتزيد فية على ما توصل للهدف

theprince
07-15-2012, 18:42
لو متاح فرص كويسه يوم الجمعه مفيش مشكله
انما لو فيه مشاكل بفضل عدم دخول السوق

willy
07-15-2012, 18:43
بص هو اول جمعة في الاسبوع بيبقى في صعود قوي او هبوط قوي الجمعة التي تليها تذبذب قوي الجمعة التي تليها صعود او هبوط وهكذا ممكن تداول بها وتبعد عن الجمعة التي سيحدث فيها تذبذب قوي

pimo
07-15-2012, 18:50
يكثر في يوم الجمعة وهو اخر ايام التداول في السوق تقلبات كبيرة في السعر
لذلك ان لا اتداول عادتا في يوم الجمعة وذلك راجع الي هذه التقلبات الكبيرة في نهاية الاسبوع وانا افضل التداول في يوم الاول من افتتاح السوق

ARAB_PIGEON
07-15-2012, 18:58
هل تتاجر يوم الجمعه
نعم
اخى الكريم يوم الجمعه يوم مثله مثل اى يوم اخر
حركه السوق يكون ايقاعه بطئ او سريع هذا يتوقف على الاخبار التى ستصدر خلال هذا اليوم ان كان فى اخبار
طريقه التداول او الاستراتيجيه لا تختلف او تتاثر بيوم الجمعه او غيرها لو كانت طريقه علميه
فانا عن نفسى استعمل التحليل الموجى والتحليل الموجى فقط وهو ارقى اساليب التحليل الفنى
ولا يوجد اخى الكريم زمن او يوم لا تصلح به طريقه او استراتيجيه
فهذا مجرد وهم او شماعه يعلق عليها الفاشل فشله
فمثلا لو حضرتك تقود سياره كل ايام الاسبوع ما ينفعش يجى يوم الجمعه وتقول انا مش بعرف اسوق يوم الجمعه اتمنى لك التوفيق

HOUSAMMI
07-15-2012, 19:02
اخى لا يوم الجمعة ولا السبت ولا الاحد

باعتقد السبت ولااحد اجازة الاسواق

delpi
07-15-2012, 19:15
يوم الجمعه يوم مثله مثل اى يوم اخر

egypt2012
07-15-2012, 19:18
فى الغالب يوم الجمعة ده بيكون فيه التداول خطر شوية و لكن ممكن ادخل فيه على خبر او فرصة قوية بس

Noah
07-15-2012, 21:04
يوم الجمعة هو احد ايام السوق التى يكون عليها نسبة كبيرة جدا من المخاطر والتى اراها من وجهة نظرى انه السوق الاسوأ الذى يمكنك ان تعمل فيه هو يوم الجمعة لان هذا اليوم متقلب لدرجة بكيرة جدا

tarek22
07-16-2012, 02:41
انا بالنسبة لي في الغالب افضل الراحة يوم الجمعة لانه يوم خطير و يا ما
راح تعب الاسبوع في عذا اليوم

mage
07-16-2012, 03:32
يوم الجمعة من اكثر الايام التى لا اتذكر اننى فى يوم ربحت فى الجمعة لذلك انا ابتعد تماما من العمل فى هذا اليوم حتى اتمكن من تقليل نسبة الخسارة لاننى اخسر دائما فى هذا اليوم ولا اعرف ما هو السبب فى ذلك

resala11111
07-18-2012, 20:34
انا دلوقتى لا افتح صفقات يوم الجمعة
بسبب خسارة أكتر من 200 دولار فى
هذا اليوم بسبب تحليل خطا
وبالتوفيق للجميع

jamal
07-18-2012, 20:51

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
امـــــــــا بــــــــعد ....

شكرا لك اخوى على الاجابة الله يجعله فى ميزان حسناتك وتربح فى الفوركس اضعاف اضعاف ارباحك وشكرا مرى تانية على الاجابة

ahmed
07-18-2012, 20:53
يوم الجمعة من اكثر الايام التى لا اتذكر اننى فى يوم ربحت فى الجمعة لذلك انا ابتعد تماما من العمل فى هذا اليوم حتى اتمكن من تقليل نسبة الخسارة لاننى اخسر دائما فى هذا اليوم ولا اعرف ما هو السبب فى ذلك

انا فقط لاحظت فعلا ان يوم الجمعه صفقاته بتبقى صعبه شويه
والسوق بيبقى الموج بتاعه عالى ومبقدرش احدد اتجاهه صح

AMANI
07-18-2012, 20:56
اعتقد ان لو المتداول متمكن من اداوته ولديه من العلم والخبره الكثير
هذا سيجعل يوم الجمعه بالنسبه له مثل اى يوم اخر
سيحقق ارباح سواء جمعه او اى يوم تانى
يعنى مثلا ما ينفعش تقود عربيه فى كل ايام الاسبوع وتيجى يوم الجمعه وتقول انا مش عارف اسوق
ولا ايه حضرتك

MrSniper
07-18-2012, 20:56
بالطبع لا تاجر في يوم الجمعه
لأنني افضل المتاجرة يوم افتتاح السوق و هو يوم الاثنين
لأن الصفقات تكون كثيره و مربحه
و أيضا الاخبار الاقتصاديه

Aker001
07-18-2012, 20:57
لاحظت مرارا وتكرارا انا لسعر يتذبذب ويغير اتجاه الاستراتيجيات بسبب التداول يوم الجمعة لذلك قررت عدم العمل يوم الجمعة

sabre
07-18-2012, 20:58
يوم الجمعه له استراتيجيات معينه خلصه بالتذبذب
وبصراحه بيحقق احلى ارباح بس طبعا عايز استرتيجيات معينه

Noah
07-18-2012, 21:28
يوم الجمعة يوم انا بتفرج علىا لسوق بيعمل ايه كانى فى مسرحية غريبة لا اعرف من هم ابطالها حقيقي يوم الجمعة بالنسبة لى من اكثر الايام استغراب به ولا اعرف الى الى الان ما الذى يجعل يوم الدجمعة شاذ كده

Mostafa Mando
07-18-2012, 21:29
انا بالنسبة لي في الغالب افضل الراحة يوم الجمعة لانه يوم خطير و يا ما
راح تعب الاسبوع في عذا اليوم

بالفعل يا اخي يوم الجمعة فيه تقلبات خطيرة جدا وكل المتداولين لا يحبون هذا اليوم

ويعتبرونه اجازة للارتياح النفسي وانا لا افضله ولا انصح به خده اجازة افضل ما تخسر

BRUFEN
07-18-2012, 21:48
في بعض الأيام يكون يوم الجمعه اخطر أيام الأسبوع ويتسبب بخسارة فادحة وخاصه إذا كان لدي تعزيز لعقودي
ولكن بنفس الوقت وبفضل الله لأيام كثيرة إستطعت أن أسترجع خسارتي بهذا اليوم وخاصه باوقات الاخبار
لان السوق يتحرك بجنون وبسرعه قوية ولكن مهما يكن هنالك أيام لا يكون تحركة ملفت لنظر بل وكانه يوم
من أيام الأسبوع العاديه مع أن يوم الجمعه إذا كان لا يتحرك بنطاق كبير فبعد الاخبر يكون وكان السوق مغلق
ولا اعرف ما سبب هذه الظاهره ولكن لاحظتها من متابعتي

mohamed yossef
07-19-2012, 03:45
لا انصحك ابدا بالمتاجرة فى يوم الجمعة لانه تكون السيولة به منخفضة ويتجه السوق للتذبذب اكثر
واعلم ان اكبر المضاربين فى السوق خسروا مضاربات ضخمة يوم الجمعة وهو يوم غير مستحب للمضاربة لذا ابتعد عنه

anas almasry
07-19-2012, 04:31
ولكن انا افضل المتاجره فى باقى ايام الاسبوع

konine
07-19-2012, 05:30
أنا يوم جمع أتاجر سكالبج لأن سوق تكون متدبدب بعض شيئ
و ممكن عقودي يتقفل عليها لحد أسبوع قادم يعني مشاكل مشاكل
الله كريم

lesa
07-19-2012, 05:32
انا افضل ان لا اتداول فى يوم الجمعة فهو يوم اغلاق السوق وقد تكون حركة السوق قليلة او بمعنى اوضح يصبح السوق ميت نظرا لقرب بدأ العطلة الاسبوعية لذلك افضل ان لا اتداول فى هذا اليوم

top2milan
07-19-2012, 05:34
بحب اتاجر يوم الجمعه لانك ممكن تطلع بربح جيد جدا مع الاغلاقات
لكن يجب الحذر لان فيه تذبذب كبير مع مراعاة ادارة رأس المال

kero
07-19-2012, 06:07
بالنسبة لى لا افضل التداول اطلاقا فى يوم الجمعة لان اتمرجن حسابى ف يوم الجمعة فبقيت بتشائم من التداول فيه
افضل الايام الا بحب التداول فيها هو الاثنين بعد افتتاح السوق مباشرة

tictok
07-21-2012, 10:23
يوم الجمعة من اصعب الأيام في التداول لانه متذبذب جداً وتحدث فيه اشياء غير متوقعة كما أنه توجد به أخبار أقتصادية كثيرة وهامة تؤثر على السوق
فيجب الحذر أثناء التداول يوم الجمعة

assidi saber
07-21-2012, 10:34
بالنسبة لي لا أحب التداول يوم الجمعة لانه لا يوجد فيه أخبار اقتصادية قوية و السوق طول الوقت نائم و اذا حدث تحرك السوق بقوة لا تفهمه لماذا

jihadazzam
07-21-2012, 10:49
السلام عليم
هو المتاجرة يوم الجمعة صعب شويه بالنسبة للفوركس
لانه يكون اخر يوم عمل بالبورصة وتسكير مراكز وجني ارباح
لذلك تشاهد تذبذبات كبيرة بالسوق