PDA

View Full Version : الفوركس تعتقد انه عمل ام هواية؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6

elking
05-09-2012, 16:47
هناك الكثيرون سمعت انهم يعملون فى الفوركس لانه يشغل الوقت ويحبون العمل به كهواية وانشغال الوقت ولكن هناك من ياخذه محمل الجد وبانه عمل حقيقى وكانه يعمل فى اى مكان اخر
انت ماذا تعتقد بشان الفوركس ؟

kingman
05-09-2012, 18:04
انا بعتبره عمل حقيقى وشغل ولا احب التهاون معه
لكنى افضل ان يكون مع الوقت هوايه بمعنى ان يكون متابعتى للفوركس فيه نوع من الراحة وليس الجدية والمتابعةالمرهقة وده هياتى من الخبرة والأحتراف فى عمل فى بدايته بيكون صعب بعد كده بيخف الضغط مع التعود عليه والقدرة على الممارسة الناجحة

Mohamed90
05-09-2012, 18:10
السلام عليكم بالنسبة للفوركس يختلف اعتباره عمل او لاهوية من شخص للاخر
بالنسبة لي اعتبره عمل
و يعتبر عمل لكثير من الاشخاص الذين يحققون منه ارباح لاباس بها تغطي عنهم المصاريف و يوجد من يعتبره هوية فقط لا يعول عليه في معاشه اليومي
تحياتي

elking
05-09-2012, 19:19
انا ايضا مثلكم يا شباب اعتبر الفوركس عمل وليس كأى عمل بل عمل يحتاج الى قمة التركيز وبذل الجهد والتعب من اجل النجاح والوصول الى مرحلة الاحتراف بمشيئة الله وارفض تشبيهه باللعبة او الهواية فهو عمل حقيقى بمعنى الكلمة

كريم
05-09-2012, 21:19
اكيد عمل حقيقي و جاد لأنك تتاجر باموال ولابد ان تشعر بذلك كي تقدر نفسك في شغلك

و ليس مجرد هواية و بالتوفيق للجميع

aboualy
05-09-2012, 22:18
الفوركس عمل بالنسبة للكثيرين وهو عمل جدى جدا لان فى هذا العمل ان تخاطر باموالك التى يمكن ان تفقدها فى وقت قليل جدا اذا لم تكون جاد فى عملك فى الفوركس ونت يعتبر الفوركس هواية فهو يضيع وقته وماله بلا طائل

kingman
05-10-2012, 01:25
انا ايضا مثلكم يا شباب اعتبر الفوركس عمل وليس كأى عمل بل عمل يحتاج الى قمة التركيز وبذل الجهد والتعب من اجل النجاح والوصول الى مرحلة الاحتراف بمشيئة الله وارفض تشبيهه باللعبة او الهواية فهو عمل حقيقى بمعنى الكلمة

وكمان هو عمل مرهق فالبعض ممن يتعاملون مع السوق خسروا جزء من صحتهم كضعف النظر مثلا من كثرة المتابعة والعلم فى السوق
او اكتساب صفقات جديدة لم تكن موجودة كالتوتر او العصبية مثلا
فهو عمل ليه اضراره وليه مميزاته ولكل واحد تفكيره مع العمل مع السوق

كريم
05-10-2012, 21:23
وكمان هو عمل مرهق فالبعض ممن يتعاملون مع السوق خسروا جزء من صحتهم كضعف النظر مثلا من كثرة المتابعة والعلم فى السوق
او اكتساب صفقات جديدة لم تكن موجودة كالتوتر او العصبية مثلا
فهو عمل ليه اضراره وليه مميزاته ولكل واحد تفكيره مع العمل مع السوق

صحيح و الله يكفينا شرها

و ايضا بيضيع علاقاتك الاجتماعيه بعض الشيئ

و لكن جعله كهوايه أفضل

و بالتوفيق للجميع

Shady Moustafa
05-11-2012, 11:37
هناك الكثيرون سمعت انهم يعملون فى الفوركس لانه يشغل الوقت ويحبون العمل به كهواية وانشغال الوقت ولكن هناك من ياخذه محمل الجد وبانه عمل حقيقى وكانه يعمل فى اى مكان اخر
اللى حيعتبره سد لوقت الفراغ عمره ما حيكسب وينجح فى الفوركس لانه مش حيتعب فى البحث عن طريقه جيده للربح لازم الواحد يعتبره عمل ومهنه عشان يجتهد فيه وطبعا الواحد يما يحب مهنته وتبقى هوايته دى حتبقى دافع ليه اكتر على المواصله والاستمرار

eldawley
05-11-2012, 12:17
عمل او هواية تختلف من شخص لاخر بالنسبة لى فهو عمل اضافى وليس هواية نظرا لانه يساعدنى فى اتمام مصروفاتى

kingman
05-11-2012, 14:37
اللى حيعتبره سد لوقت الفراغ عمره ما حيكسب وينجح فى الفوركس لانه مش حيتعب فى البحث عن طريقه جيده للربح لازم الواحد يعتبره عمل ومهنه عشان يجتهد فيه وطبعا الواحد يما يحب مهنته وتبقى هوايته دى حتبقى دافع ليه اكتر على المواصله والاستمرار

ممكن فعلا يكون كلامك صحيح احيانا لكن برده ممكن تكون هذهة الطريقة لمن يتعامل مع الفوركس عامل ايجابى للنجاح لأنه بالطريقة دى ممكن يتخلص نهائى من العامل النفسى يركز فى تجارته المبنية على الهواية وربما يستطيع ان يستخلص اشياء من الشارت لم يحظى ان اكتشفها من يتعامل مع السوق بمنتهى الجدية

kanzsea
05-11-2012, 20:03
بالطبع هو ليس هوية وانما عمل ولكن يمكن ان يكون بالنسبة اليا هو عمل اضافى وليس اساسى ولكن يوجد ناس تكون بالنسبة لهم عمل اساسى

DZforex
05-11-2012, 21:53
اخي ...رح اجاوبك

الفوركس بالنسبة لي هواية فقط لاغير
ان انا اعتمدت عليه كثيرا في حياتي رح افلس و اخسر و ان كنت اربح كل يوم
لاني لا اشعر بوجودي كانسان ان لم اعمل خارج النت فنحن بحاجة لعمل ثابت

tornado66
05-12-2012, 02:55
كل حسب تفكيره ومنطقة والاليه التي تعامل بها مع الفوركس فمن تعامل معه انه مضيعه للوقت او وسيلة للتسلية فهو يسير في نفس هذا الاطار ولن يعدو كونه مجرد لعبة اما من اعتبره علما ووسيله حياه وعمل بناء علي عقيدته وسلك درب التعلم فان الله سيوفقه

elking
05-12-2012, 04:29
كل حسب تفكيره ومنطقة والاليه التي تعامل بها مع الفوركس فمن تعامل معه انه مضيعه للوقت او وسيلة للتسلية فهو يسير في نفس هذا الاطار ولن يعدو كونه مجرد لعبة اما من اعتبره علما ووسيله حياه وعمل بناء علي عقيدته وسلك درب التعلم فان الله سيوفقه

الفوركس هو عمل نربح منه المال فهومثله مثل باقى الاعمال وانواع التجارات فكيف يعتقد البعض بانع لعبه هذا مفهوم خطا للغاية

Mohamed90
05-12-2012, 13:05
طبعا اخي العزيز يبقى الاختلاف منظر الفوركس من شخص للاخر و من يحقق ارباح منظمة و يعتمد على تحيللات منطقية يعتبره عمل و من يلعب به و ينتظر ضربات الحظ تسانده فذاك يعتبره للعبة

tervarto
05-12-2012, 13:18
انا اعتبر الفوركس عمل وليس هواية , لأن فكرة انة عمل تحفذك على العمل بجدية و مصابرة لتحقيق هدفك المنشود , اما لو كان هواية , فانك لا تكترث للسوق أو متابعتة , وسيكون مجرد وقت للتسلية أو مضيعة للوقت بشكل احسن

aboualy
05-12-2012, 13:46
ممكن فعلا يكون كلامك صحيح احيانا لكن برده ممكن تكون هذهة الطريقة لمن يتعامل مع الفوركس عامل ايجابى للنجاح لأنه بالطريقة دى ممكن يتخلص نهائى من العامل النفسى يركز فى تجارته المبنية على الهواية وربما يستطيع ان يستخلص اشياء من الشارت لم يحظى ان اكتشفها من يتعامل مع السوق بمنتهى الجدية

كلامك صحيح اخى العزيز وهذا احتمال قائم ولكن هناك احتمال اخر بان يكون من يتعامل مع الفوركس على انه هواية يتعامل معه باستخفاف ولا يلتزم بقواعد التجارة الناجحة من ضرورة التحليل الجيد قبل فتح اى صفقة وعد الدخول ضد الترند و قواعد اخرى

Hamad
05-12-2012, 14:58
الفوركس ليس لعبة هو سوق تداول حقيقى يملك المليارات من الدولارات للتداول به وهو سوق حقيقي للتداول به وهو سوق حقيقى يملك الكثير من المخاطر وليس ربح فقط بل به خساره وخساره كبيره جدا قد تقضي على رأس المال بشكل كامل
و تعتبر المضاربة في العملات أربح تجارة في البورصات وأكثرها مخاطرة بسبب التقلبات السريعة التي تقوم العملات بها من الاتجاه الصاعد إلي الاتجاه الهابط أو بالعكس

mahmood-noor
05-12-2012, 15:45
أنا برأيي الشخصي اعتقد ان الفوركس هو عبارة عن هواية بالنسبة لي لكن لا أمانع اذا اعتبرته عملا في وقت الحاجة فقط
لأنك في الفوركس لا تعلم ان كنت سوف تربح ام تخسر مهما حدث وهكذا سوف تعرض نفسك لمشاكل خطيرة اذا اعتبرت الفوركس كعمل لأنك قد تخسر اموالك في الفوركس ثم لا يصبح لديك اي عمل تقوم به :accute:

kingman
05-12-2012, 22:34
الفوركس هو عمل نربح منه المال فهومثله مثل باقى الاعمال وانواع التجارات فكيف يعتقد البعض بانع لعبه هذا مفهوم خطا للغاية

دائما لايفكر فيه الأنسان بأنه عمل طبيعى مثل اى عمل او اى تجارة فمفهوم التجارة الألكترونية والربح اون لاين ثقافة بعيدة عن الكثيرين وعير منتشرة الا عند القليل ممن يتعاملون فيه
وده واضح فى مجتماعتنا وهى بدأت نتنشر بعض الشئ لكن يظل هناك فجوة فى بين العمل الطبيعى والعمل فى الفوركس لدى الكثيرين ممن لايعترفون بذلك او لايعرفوا ماهيته او خبرتهم قليلة ويعتبروه كلعبة والسلام

Mohamed90
05-13-2012, 12:05
دائما لايفكر فيه الأنسان بأنه عمل طبيعى مثل اى عمل او اى تجارة فمفهوم التجارة الألكترونية والربح اون لاين ثقافة بعيدة عن الكثيرين وعير منتشرة الا عند القليل ممن يتعاملون فيه
وده واضح فى مجتماعتنا وهى بدأت نتنشر بعض الشئ لكن يظل هناك فجوة فى بين العمل الطبيعى والعمل فى الفوركس لدى الكثيرين ممن لايعترفون بذلك او لايعرفوا ماهيته او خبرتهم قليلة ويعتبروه كلعبة والسلام

نعم اخي مجتمعنا يبقى العمل في الفوركس غريب بالنسبة لهم و يوجد من لايصدق اضلا انه يمكن تكسب مال من النت لايتقبل هذه الفكرة
و هذا المجال مزال جديد على مجتمعنا و نتمنى منه خير لنا ان شاء الله

magic777
05-16-2012, 14:35
عن نفسي انا اعتبره عمل حقيقي وفي نفس الوقت هوايه لحبي للمتاجره نفسها بصرف النظر عن الارباح او الخسائر
واعتقد انك لو جمعت الاتنين هيكون دافع قوي لك للأستمرار لانك هنا هتقلل من عامل الضغط النفسي اللي بيحصل وانت بتمارس عمل لمجرد العمل فقط
ولكن حبك للعمل الذي تمارسه هو الدافع الاقوى من وجهه نظري لتحقيق النجاح والاهم الاستمرار في هذا النجاح

kingman
05-16-2012, 19:43
نعم اخي مجتمعنا يبقى العمل في الفوركس غريب بالنسبة لهم و يوجد من لايصدق اضلا انه يمكن تكسب مال من النت لايتقبل هذه الفكرة
و هذا المجال مزال جديد على مجتمعنا و نتمنى منه خير لنا ان شاء الله

ولو عايز تكتشف الحكاية دى ههههه روح اتقدم لواحدة ولما ابوها يسئلك بتشتغل ايه قولوا فى الفوركس؟
هو الفوركس او التجارة الألكترونية عموما مش منتشرة فى مجتماعتنا لكن فى افلترة الأخيرة وخصوصا بعد الثورة المعظم اصبح بيؤمن بالنت فى الحياة اكثر من ذى قبل ومع القوت الثقافة دى هتنتشر

sunlight
05-16-2012, 19:48
ولو عايز تكتشف الحكاية دى ههههه روح اتقدم لواحدة ولما ابوها يسئلك بتشتغل ايه قولوا فى الفوركس؟
هو الفوركس او التجارة الألكترونية عموما مش منتشرة فى مجتماعتنا لكن فى افلترة الأخيرة وخصوصا بعد الثورة المعظم اصبح بيؤمن بالنت فى الحياة اكثر من ذى قبل ومع القوت الثقافة دى هتنتشر

الصراحه بعد ما عرفت الفوركس وتاجرت اصبحت اؤمن انه خطير جدا ويكون هوايه افضل من الشغل لان الهوايه مش هايكون على اعصابك وتكون ريلاكس
لكن لو شغل يبقى كل يوم نكد وعصبيه وان شاء الله مش هلاقى نفسى
يبقى لازم كل واحد حسب نفسه وحسب مقدرته ان يجعله هوايه او شغل حقيقى

Hamad
05-17-2012, 08:12
كل نصيحة تحتاج الى وقت طويل كى تؤمن بها و هذا الوقت مكلف جدا و يخسرك مالا
حاول ان تستقيم فى التجارة ولا تكون كالافعى فانك لن تبث سمومك الا فى جوفك الدخول المكثف يؤدى الى خسائر فادحة
اغلب من يربح ممن اعرفهم لا يتاجر بشكل يومى و انما يتاجر حينما تحين الفرصة الجيدة

mage
05-17-2012, 17:17
كل نصيحة تحتاج الى وقت طويل كى تؤمن بها و هذا الوقت مكلف جدا و يخسرك مالا
حاول ان تستقيم فى التجارة ولا تكون كالافعى فانك لن تبث سمومك الا فى جوفك الدخول المكثف يؤدى الى خسائر فادحة
اغلب من يربح ممن اعرفهم لا يتاجر بشكل يومى و انما يتاجر حينما تحين الفرصة الجيدة

المتاجرة السليمة هى التى تاتى فى وقت الفرص فقط ولكن من يتاجر فى اى وقت يجب ان تعرف انه متداول لا يعرف الاساليب والشروط الواجب اتباعها حتى يحقق ارباح جيدة ولهذا السبب انا اعتقد انه يجب علينا ان نحقق ارباح جيدة من السوق عن طريق الايمان بان السوق الفوركس هو عمل وليس مجرد هواية او لعية نعمل بها

youmuststop
05-30-2012, 23:55
الفوركس ليس هوايه علي الاطلاق فهو عمل ويحتاج الي وقت وجهد ايضا ودراسه فمن يدخله كهوايه يخرج منه سريعا لانه يخسر الكثير من الاموال

Smart
05-31-2012, 00:01
الفوركس اكيد عمل جاد جدا وهو فعلا من اخطر الاعمال الموجوده
ولكن لا عيب ان كنت تتأخذه كهوايه طالما تستطيع ان تحقق منه ربحا المهم ان الهوايه مش تخسرك
والهم ايضا انك لا تتخذه كلعبه ..لانى سمعت كثيرا من يسمى الفوركس بالعب او القمار

a5rzamn
05-31-2012, 00:05
الفوركس تجاره كاي تجاره لكنه يحتاج الى حذر شديد ولا يجب الاعتماد عليه كمصدر رزق
فيجب ان يكون مصدر اخر لك لان الفوركس غير مضمةن 100% ومليء بالمخاطره
ويمكن بشهر واحد يقلب حياتك للافضل

HARRY POTTEER
05-31-2012, 18:35
صحيح و الله يكفينا شرها

انا برى انه مجرد هواية بل الانسان محتاج لعمل حقيقي لكي يشعر بوجوده

و بالتوفيق للجميع

magic777
05-31-2012, 21:25

بص هما من جهه ان الاهتمام بالنت انتشر بعد الثوره فده حقيقه بلا شك
بس للأسف انتشر لمواقع التواصل الاجتماعي وغرف الدردشه بس
ولسه برده تجاره الفوركس والعمل من النت محدود الانتشار ومازالت الاغلبيه لا تصدقه

shero
05-31-2012, 21:25

لا أعتقد ان الفوركس هواية لمجرد شغل الوقت , فهناك وسائل اخرى تصلح لذلك , ولكن سوق العملات مجال عمل حقيقى قد يوفر لمحترفى المضاربة فية اموالا طائلة قد يصعب الحصول عليها من اى عمل اخر , علاوة على ذلك فان الربح منة ليس ثابت مثل اى وظيفة اخرى , كما ان تاجر الفوركس هو صاحب العمل

safiforex
05-31-2012, 22:46
لا أعتقد ان الفوركس هواية لمجرد شغل الوقت , فهناك وسائل اخرى تصلح لذلك , ولكن سوق العملات مجال عمل حقيقى قد يوفر لمحترفى المضاربة فية اموالا طائلة قد يصعب الحصول عليها من اى عمل اخر , علاوة على ذلك فان الربح منة ليس ثابت مثل اى وظيفة اخرى , كما ان تاجر الفوركس هو صاحب العمل

بالفعل الفوركس ليس هواية كما يظنه البعض فهو عمل صعب المنال ، و يتطلب الدراسة و العمل بجدية و اخلاص
اما الذين يعملون فيه عشوائيا فاظن ان هؤلاء اضمن لهم انهم في خانية الهواية مع الفوركس ، و لهذا الفوركس فهو على حسب نوع المتداول
اذا كان عمليا فهو عمل ، و انا كان هاويا فهو هواية

gogofx
05-31-2012, 22:53
اظن ان هذا يختلف من شخص الى اخر
هناك من يعتبره هواية لكن الاغلبية تعتبره عمل ومصدر رزق
بالنسبة لى الفوركس عمل

that is me
05-31-2012, 23:07
اعتقد ان المتاجرة فى الفوركس ما هى الا عمل وعمل شاق كمان
فالمتاجرة الصحيحة الرابحة فى هذا السوق تحتاج لاستخدام اسراتيجية ناجحة وتحتاج ايضا لادراة راس المال ادارة جيدة

sho
06-03-2012, 02:49
انا ارى ان الفوركس مهنة وليس هواية فقط يكون مصدر هام لزيادة دخل الكثير .. هو عمل يجب ان يأخذ على محمل الجد وان يتم التعليم والتدريب سابقا قبل الدخول الى سوق الفوركس

ramid
06-03-2012, 03:09
يجب الا يسيطر عليك الفوركس لكي لا يصبح ادمانا ولا تتهاون معه لكي لا تذهب اموالك سدا
انا اعتبره هواية لكنها تتوجب نوع من الجدية واليقظة المستمرة

safiforex
06-03-2012, 03:15
يجب الا يسيطر عليك الفوركس لكي لا يصبح ادمانا ولا تتهاون معه لكي لا تذهب اموالك سدا
انا اعتبره هواية لكنها تتوجب نوع من الجدية واليقظة المستمرة

ميدان الفوركس هذا اخي ن ما ان يدخله الشخص و يجد فيه ربح و لو قليل ، و يرى الامكانيات من الربح ، و يرى من ان كمانت القيمة للنقطة كذا ، حتى يصبح مرخهون به و بالربح منه ، و لما يبدأ و خصوصا اذا ما تعلم فانه يصبح شبيه بالمدمن عليه ، و لكن بمجرد ان يصبح في الاحتراف تقريبا ، في ذاك الوقت يكون الفوركس اصبح من المتداول كجسم منه فلن يفارقه ابدا

nader
06-03-2012, 03:22
مادام سوق الفوركس موجود ونقدر نحقق منه ارباح ملموسة او خسائر -لان السوق فيه مكسب وخسارة طبعا- في هذه الحالة نقدر نقول انه عمل حقيقي
ومدر للدخل ويتطلب مجهود فكري رهيب وفيه من الضغوط الشيء الكثير وانتم تعلمون هذا

اما بالنسبة لاعتراف الاخرين انك تمارس فعلا عملا فهذا رهين بما تستطيع اثباته لهم

لكن اضن ان الكثير منا يفضل اعتبار الفوركس هواية بدلا من ان يقول انه عمل حقيقي لاننا لازلنا في اول الطريق لذالك نحن هواة في هذا المجال الى حين ان نثبت جدارتنا وقدرتنا على فهم السوق بشكل جيد

realyone
06-03-2012, 03:23
بالنسبة لي الفوركس عمل لمن لا عمل له يعني مناسب للعاطلين عن العمل الفوركس حل مشكلة البطاله لحد ما,والفوركس يمكن يجعلك تكون راس مال جيد للبدأ في عمل مشروع تبني فيه حياتك ومستقبلك,وانا اتفق مع رأي الأغلبيه ان الفوركس عمل جدي لايستهان فيه

forexBOSS
06-03-2012, 05:08
اعتقد ان الفوركس ليس هوايه تقدر تقول عليه شغلك التانى لانه يعتبر شغل و ليس هوايه و طبعا من المهم ان تكون لك وظيفتك الخاصه التى ستخلق كيانك بجانب تجاره الفوركس لان الفوركس وحده غير كافى مهما الواحد حقق من ارباح مينفعش يعتمد عليه لانى نسبه المخاطره عاليه جدا انا اعتقد ان الفوركس مفيد جدا للتحويش وليس كعمل اساسى لانه ممكن تخسر كل الفلوس فى يوم واحد سعتها هننزل نشحت

hardjob
06-03-2012, 08:38
هو عمل حقيقي و كتير جدي
ادا تهاونت معه سيعاقبك وادا اجتهدت ستحصل
من جد وجد ومنزرع حصل
فامل ان ياخده الجميع بمحمل الجد

mony
06-03-2012, 09:09
ارى ان الفوركس عمل جاد وليس هوايه لانه عمل صعب ويحتاج الى تعلم وصبر وخبره وتدريب ووقت

2x1
06-03-2012, 09:15
العمل في الفوركس يوجد من يتخذة هواية الي ان يصل الي الاحتراف فيصبح عمل اساسي ويعتمد علية ايضا في امور الحياة الازمة لتوفر حياة كريمة وتوفير جميع الاحتياجات التي يامل كل متاجر في تحقيها عندما يفكر في الدخول في مجال الفوركس فالكثير من يعتقد انة مجال الثراء ولكن ها ليس صحيح فليس الكثيرون من يسطيعون تحقيق مثل ذلك

Mohamed90
06-03-2012, 13:25
ارى ان الفوركس عمل جاد وليس هوايه لانه عمل صعب ويحتاج الى تعلم وصبر وخبره وتدريب ووقت

يختلف ذلك المنظور او الراية من شخص لاخر حسب اهتمامه بالفوركس و اعتماده عليه اخي
في حالة اعتمدا عليه و تلبية احتياجات يمكن يكون عمل جد تكسب منه
وفي الحالة التي لاتهتم به و لا تعول عليه في المضاريف يمكن يبقى عمل ثانوي او فقط هوية

mohamed eldamnhorey
06-03-2012, 13:26

المجال ده يامونى تعطيه الوقت فى التعليم والممارسة على الحساب التجريبى والخبره

يعطيكى ما يرضيكى

HARRY POTTEER
06-03-2012, 15:48
الفوركس بيتطلب للوقت و الجهد في التعلم و الصبر تم الصبر
لكن لا يكمن ان نعتبره عمل

The Mester X
06-03-2012, 17:05
الفوركس مجال صعب و سهل و هو مجال ممتع و انا صراحة لست منتظم على الفوركس و اعتبره فقط هواية و لا اعول عليه لاني لم اصل للنسلة النجاح او الاحتراف المنتظرة و يمكن اخده كالعمل جدي لو اصبحت احقق مااطمح له منه

HARRY POTTEER
06-03-2012, 22:38
العمل في الفوركس يوجد من يتخذة هواية الي ان يصل الي الاحتراف فيصبح عمل اساسي ويعتمد علية ايضا في امور الحياة الازمة لتوفر حياة كريمة وتوفير جميع الاحتياجات التي يامل كل متاجر في تحقيها عندما يفكر في الدخول في مجال الفوركس فالكثير من يعتقد انة مجال الثراء ولكن ها ليس صحيح فليس الكثيرون من يسطيعون تحقيق مثل ذلك

الفوركس صحيح له حقه في الصعووبة و الخطوورة لانه اكبر سووق في العالم
و العمل فبه هواية و مع التعلم و الممارسة يمكن ان يتحوول الى عمل اساسي
و اكيد من يدخل الى هدا المجاال يحط في باله انه ممكن يربح و ممكن يخسر
يا اما القليل او الكتير

wolfkamikaz
06-03-2012, 22:41
الفوركس عمل و هواية في نفس الوقت لكن لا تعتبره لعبة
لانه علم كبير جدا و له اسس لا نستطيع ان نجعل الفوركس عمل يعول عليه دائما لان السوق مفيشو امان

mage
06-04-2012, 00:20
الفوركس عمل و هواية في نفس الوقت لكن لا تعتبره لعبة
لانه علم كبير جدا و له اسس لا نستطيع ان نجعل الفوركس عمل يعول عليه دائما لان السوق مفيشو امان

انا لا يمكننى ان اصف الفوركس على انه هواية لان الفوركس فى الحقيقية هو ليس هواية هو عمل طبيعي جدا ولا ميكن ان نستغرب العمل عليه وانا شخصيا ارى ان الفوركس وظيفة ممتازة ويمكن ان يعتمد عليها الكثير منا لمتاجرين ويحققوا عن طريقه الكثير من الارباح

pimo
06-04-2012, 00:44
بالنسبة لي الفوركس يوعد عمل مثل بقيت الاعمال الخرا ولهذا انا حريص في العمل والتغلم في الفوركس واريد ان احقق راس مال لايقل عن 200000 دولار لكي افتتح به مشروع استثماري كبير وهو اقامت مصنع البسة

kingman
06-04-2012, 01:14
بالنسبة لي الفوركس يوعد عمل مثل بقيت الاعمال الخرا ولهذا انا حريص في العمل والتغلم في الفوركس واريد ان احقق راس مال لايقل عن 200000 دولار لكي افتتح به مشروع استثماري كبير وهو اقامت مصنع البسة

ربنا يوفقك اخى الفاضل فى مشوارك وانت ليك هدف مميز نحو مشروع استثمارى مفيد وان شاء الله يكون الفوركس مصدر نجاح نحو تحقيق مشروعك وانا من مؤيدين ان يتم جعل الفوركس اداة ربح لتحويل امواله الى ارض الوقاع وعمل اعمار فى الأرض ولااحب ان تدار فى دائرة مغلقة من الفوركس للبنوك دون ان يستفيد منها المجتمع

maklad94
06-04-2012, 03:10
لا اعتقد انه عم لكنى اتمنى فعلا انه يصبح عمل ويصبح يمكن كتابته فى بطاقتن الوطنية كعمل بالنسبة للجميع وده هيبقى شىء ايجابى معنوى لينا كلنا بس اعتقد انه مستحيل حدوثه لأنه لازال نسبة اللى يعرفوا الفوركس قليلة جداااااااااا

vamoscapitos
06-04-2012, 03:14
انا شخصيا افضل الفوركس كهواية

حتى لو خسرت فيه فلن يكون هنالك تاثير سلبي على حياتي الشخصية

Mohamed90
06-04-2012, 12:18
انا لا يمكننى ان اصف الفوركس على انه هواية لان الفوركس فى الحقيقية هو ليس هواية هو عمل طبيعي جدا ولا ميكن ان نستغرب العمل عليه وانا شخصيا ارى ان الفوركس وظيفة ممتازة ويمكن ان يعتمد عليها الكثير منا لمتاجرين ويحققوا عن طريقه الكثير من الارباح

السلام عليكم اخي يمكن وصف الفوركس بالوظيفة او عمل و يمكن تلتزم لمتابعة السوق باستمرار و لكن لا انصحك باعتماد عليه كليا فالسوق غدار و متقلب و لا تسلم الجرة في كل مرة و هو ربح و خسارة لايمكنك ان تحقق منه راتب شهري مضمون او ثابت يجب اخد هذه الامور في عين الاعتبار

ahmed
06-04-2012, 12:30
الفوركس تستطيع انت تعتبرة هوايه ما دمت لم تنتهى من دراسته جيدا وتحقيق ارباح ماديه بشكل شهرى ثابت نسبيا على الاقل اما فى حاله تحقيق الربح بهذا الشكل فمن السهل ان تعتبر الفوركس عملا قائم بذاته يمكن الاعتماد عليه

mohamed eldamnhorey
06-04-2012, 13:00
الفوركس تستطيع انت تعتبرة هوايه ما دمت لم تنتهى من دراسته جيدا وتحقيق ارباح ماديه بشكل شهرى ثابت نسبيا على الاقل اما فى حاله تحقيق الربح بهذا الشكل فمن السهل ان تعتبر الفوركس عملا قائم بذاته يمكن الاعتماد عليه

ولكن يجب التعامل بجديه

علشان تبقا بتشغل وعارف ان ده عمل لك يجب ان تعمله باتقان
واكل عيشنا زى ما بنقول

الاحساس بالمسئولية دافع كبير للنجاح والتقدم

تكرم

remo
06-04-2012, 13:15
انا عن نفسى وظيفتى الاساسية هى طبيب بيطرى لكن انا داخل الفوركس منذ ثلاث سنوات لانى اعتقد ان الفوركس اسرع وسيلة لتحقيق مبلغ كبير من المال لذلك اتعلمت الفوركس واحاول ان اكسب فية بطريقة علمية لكن لا اعتمد علية كا وظيفة اساسية

ma90do
06-04-2012, 13:40
الفوريكس عمل وهوايه في نفس الوقت حتي لا يضغط علي اعصابك

وهوا عمل بسيط جدا بس يحتاج الي مزيد من الدقه والصبر

mohamed eldamnhorey
06-04-2012, 17:52

انا اعتبر الفوركس كل حياتى

اعطيه حقه جداً

واتابعه وقت كبير جداً

اذا حبيب الفوركس يحبك ويعطيك ماتريد منه

mosghaly
06-04-2012, 17:56
بصراحه انا معتقدش ان في حد بياخد الفوركس علي غير محمل الجد لانه مجال ربح حقيقي ومحتاج دائما الوقت والجهد والتعليم المناسب للخوض في مثل هذا السوق وبالطبع انا اتبع هذا المجال الكبير واهتم به واتمنى ان اصل الي الهدف الخاص بي

kingman
06-04-2012, 18:23
بصراحه انا معتقدش ان في حد بياخد الفوركس علي غير محمل الجد لانه مجال ربح حقيقي ومحتاج دائما الوقت والجهد والتعليم المناسب للخوض في مثل هذا السوق وبالطبع انا اتبع هذا المجال الكبير واهتم به واتمنى ان اصل الي الهدف الخاص بي

والأستهتار او الغفلة ولو لصفقة واحدة قد تسبب خسائر كبيرة فكثيرا مانفتح صفقة بدون تحليل جيد بهدف ربح بسيط ونجد نفسنا تورطنا فى صفقة تؤدى الى خسائر كبيرة لأصرارنا على اغلاقها على نقطة الدخول او ربح وخصوصا لو كانت بمخاطرة عالية فالسوق دائما يحتاج الى اهتمام وتركيز وعدم الضغط على بيع او شراء الا اذا كان بناءا على اساس صحيح

The Mester X
06-05-2012, 01:14

ايوه اخي متفق معاك و الفوركس يختلف اعتباره من عمل للهوية من متداول لاخر
و انا احب الفوركس و اجده ممتع و اعتبره هوية و لا اعول عليه كثيرا لاني لم احقق شئ منه لحد الساعة

konine
06-05-2012, 05:57
عن نفسي أنا أعتبر فوركس مصدر دخلي وحيد
ولكني لن جعله بعد سنوات هو مصدر دخلي أول لأن نسبت خسارت فيه عالية فأكتر من 95% من تجار فوركس خاسرون .
aلذلك أنا أعتبره ٱن مجرد هواية

vadas
06-05-2012, 11:31
السلام عليكم
هو عمل و في نفس الوقت هواية
لا يجب الاعتماد عيه كعمل تابت لددا يجب أن يكون كعمل تاني و ليس عمل أساسي أما عن الهواية فنفسية الانسان تهوى كل ما يوجد فيه أرباح و أموال لهدا هو يسيطر على بعض الأشخاص و يصبحون مدمنين للفوركس

magic777
06-05-2012, 17:12
والأستهتار او الغفلة ولو لصفقة واحدة قد تسبب خسائر كبيرة فكثيرا مانفتح صفقة بدون تحليل جيد بهدف ربح بسيط ونجد نفسنا تورطنا فى صفقة تؤدى الى خسائر كبيرة لأصرارنا على اغلاقها على نقطة الدخول او ربح وخصوصا لو كانت بمخاطرة عالية فالسوق دائما يحتاج الى اهتمام وتركيز وعدم الضغط على بيع او شراء الا اذا كان بناءا على اساس صحيح

حصلت معايا كتير للأسف وكانت الصفقه بتكون بهدف مثلا 20 نقطه واسيبها على اساس ان الهدف صغير واكيد هيتحقق
مش معقول 20 نقطه مش هيتحققوا وبقول كده في نفسي وارجع والاقيها عاكسه معايا 100 ولا 200 نقطه
وده بيكون غلط المتاجر نفسه لانه لم يلتزم بدراسه وتحليل الصفقه قبل دخولها وايضا كمانمعملش حساب الانعكاس ده ما يترك الصفقه

Texxon
06-06-2012, 07:47
لا أعتقد ان الفوركس هواية ايدا ، الفوركس في الأساس هو عمل ليس عمل وفقط بل عمل احترافي يتطلب أدوات احترافية للقيام به على أكمل وجه ولكن في نفس الوقت يمك ان يكون هواية بالاضافة لكونه عمل مثله مثل باقي الحرف

magic777
06-08-2012, 02:26
انا اعتبر الفوركس كل حياتى

اعطيه حقه جداً

واتابعه وقت كبير جداً

اذا حبيب الفوركس يحبك ويعطيك ماتريد منه
فعلا اخي محمد وحب المجال فعلا هو اللي بيكون الدافع الحقيقي ليك
علشان تكمل المشوار للنهايه غير كده بتكون دوافع ثانويه حتى حب المكسب
بيعتبر قدام حب المجال نفسه برده دافع ثانوي
وعلى قد ما بتجتهد في المجال ده على قد ما بتكتسب الخبره وبتحقق ما تريده بمرور الوقت

HAFMAR
06-08-2012, 12:17
السلام عليكم جميعا
الفوركس مجال مربح جدا و رائع و ممكن اي شخص يعتبره هواية او مصدر رزق قار
بالسبة لي لما كنت مبتدا في سوق الفوركس كنت اعتبر الفوركس مثل اللعبة وكان لا يتعدى كونه هواية ولكن الان بعد ان اكتسبت الخبرة الكافية و اصبحت اتاجر بحساب حقيقي الفوركس بالنسبة لي مصدر رزق و احاول جاهدا ان احافظ على ما ربحته

AhmedMagnifico
06-08-2012, 12:20
والله يا اخى بنظرى انه اذا كان هواية فيجب عليه الاقلاع عنه :d
لان اى عمل فى مجال المال يجب ان ياخذ بمحمل الجد فيكون الفوركس
عملاً اضافيا مثلاً وليس هواية
دمت بود

21cent
06-08-2012, 12:37
انا عن نفسى اخده هواية لانى كنت وانا صغير اسمع عن ناس تربح بملاين فى ثوانى وناس تخسر ملايين فى ثوانى
وتاتى لها امراض الدنيا فقلت ارى كيف تربح وتخسر هذه الناس واحببت الموضوع كثيرا ووهو يقضى على وقت فراغى
وهناك ناس متزوجة ولا تعمل الا بالفوركس يجننوا ارباح كثيرة من الفوركس
والوظائف قليلة اليومين دول فهى جيدة لمن يتقنها

compaq0
06-08-2012, 12:41
كلاهما معا اعتقد ان الاغلب منا لايستطيع الاقلاع عن المضاربه فى الفوركس ارى انه شيق للغايه ولا ارى انه وظيفه بمعنى الكلمه ارى انه فرصه عليك ان تغتنمها لمره واحده ستكفيك باقى حياتك

The Mester X
06-08-2012, 16:13
انا الفوركس فقط اعتبره هواية و لا امنحه اهتمام كبير جدا ولكن اعول عليه للربح بعض االاموال
و الفوركس يختلف من شخص للاخر حسب اعتماده عليه هل هو عمل ام هواية

fafa280384
06-08-2012, 18:19
صح انا عن نفسي هواية لكن لوتمكنت من راس مال جيد اجعله عمل واداول
كاستثمر

kingman
06-08-2012, 18:52
انا عن نفسى اخده هواية لانى كنت وانا صغير اسمع عن ناس تربح بملاين فى ثوانى وناس تخسر ملايين فى ثوانى
وتاتى لها امراض الدنيا فقلت ارى كيف تربح وتخسر هذه الناس واحببت الموضوع كثيرا ووهو يقضى على وقت فراغى
وهناك ناس متزوجة ولا تعمل الا بالفوركس يجننوا ارباح كثيرة من الفوركس
والوظائف قليلة اليومين دول فهى جيدة لمن يتقنها

هو بالفعل فى بلد زى بلدنا واننا من نعانى من بطالة وخصوصا فى صفوف الخريجين من الجامعات بيكون السوق ده ملاذ للكثيرين ممن يريدوا ان يشقوا طريقهم فى الحياة وتعذر ذلك فى عمل ميدانى مناسب لتخصصه فبيكون الفوركس الأمل فى ان يحيى اماله ان يحصل على العمل الذى يستطيع منه ان يتدبر رزقه وربى يوفق الجميع فى هذا السوق

kanzsea
06-08-2012, 18:58
بالنسبة لى الفوركس ليس هوية بل هو عمل حقيقى بس عمل ليس اساسى ولكن عمل بجانب عملى الاساسى لانة ليس مضمون ان يكون منة دخل ثابت شهرى ولكن عندما اصل انى احصل منة على دخل ثابت سوف اتفرغ لة

magic777
06-08-2012, 22:47
كلاهما معا اعتقد ان الاغلب منا لايستطيع الاقلاع عن المضاربه فى الفوركس ارى انه شيق للغايه ولا ارى انه وظيفه بمعنى الكلمه ارى انه فرصه عليك ان تغتنمها لمره واحده ستكفيك باقى حياتك

بس لازم تستغل الفرصه دي جيدا وتتعب فيها وتجتهد علشان متضيعش منك وتلاقي نفسك
ماشي عشوائي بتكسب وتخسر اكتر من اللي بتكسب
تنظيم بسيط منك هو ده المطلوب علشان تخلي الفوركس عمل شيق وفي نفس الوقت مصدر استثمار مفيد ليك

bousshimin
06-09-2012, 01:38
أعتقد أن الفوركس أكثر من عمل ودلك بإحساسك لمذق الخسارة والربح في هده التجارة فأنا عندما أقوم بتحليل لي شارت عملة ما إبتداء من تحليل فني الى تحليل الأساسي و تتوقع مصير إتجاه عملة و يكون توقعك صحيح فتلك هي متع التي توجد بالفوركس ولا تجدها في عمل آخر

zahran
06-09-2012, 21:44
من يتعامل مع الفوركس انه عمل .. ويقدر ما معنى كلمه عمل حق التقدير .. سيجيد الفوركس اجاده صحيحه وسيتعلم الكثير والكثير الى ان يربح ربح مرضى من الفوركس .. ومن يتعامل مع الفوركس انه هوايه صدقنى هيجيله وقت وهيمل حتى لو كان بيكس . بس برضه مع الخساره اللى هيخسرها مره واتنين خلاص بقى هيقفل منه .. والفوركس عايز طوووووووووووووووووووووله بال ..

okash
06-09-2012, 21:46
الفوركس هو عمل وهواية في ان واحد فهو هواية لمن يملك الخبرة في التحليل المالي وحب للامور الاقتصادية وفي نفس الوقت تستطيع ان تجلب منه المال الكثير مثله مثل اي وظيفة في الحياة واكثر

kingman
06-09-2012, 22:41
من يتعامل مع الفوركس انه عمل .. ويقدر ما معنى كلمه عمل حق التقدير .. سيجيد الفوركس اجاده صحيحه وسيتعلم الكثير والكثير الى ان يربح ربح مرضى من الفوركس .. ومن يتعامل مع الفوركس انه هوايه صدقنى هيجيله وقت وهيمل حتى لو كان بيكس . بس برضه مع الخساره اللى هيخسرها مره واتنين خلاص بقى هيقفل منه .. والفوركس عايز طوووووووووووووووووووووله بال ..

هو السوق ده اكيد محتاج صبر ومثابرة ولو الواحد كان بعد عن السوق من اول خسارة او مع العثرات التى تعرض لها مع مشواره فى هذا السوق مكنش فيه حد كمل فيه لكن لازم المتاجر دائما يكون عنده عزيمة وقدرة على المواصلة لكى يصل لهدفه بس الهواية فى هذا السوق ممكن متكونش بمعنى الأهمال وانما بمعنى عدم الأعتماد الكلى على السوق كمصدر للرزق

egyptianman
06-10-2012, 15:14
اعتقد انه عمل ل لانك تتاجر بالاموال وتحاول بالمعرفه وتوقع حركه السوق ومن ياخذه علي محمل الجد اكيد سيوفق فيه لان اي عمل تبذل فيه الجهد تكون لك ثماره وانا لازلت في بدايه الطريق ومتحمس للبدء ادعولي بالتوفيق فيه

magic777
06-10-2012, 15:31
الفوركس هو عمل وهواية في ان واحد فهو هواية لمن يملك الخبرة في التحليل المالي وحب للامور الاقتصادية وفي نفس الوقت تستطيع ان تجلب منه المال الكثير مثله مثل اي وظيفة في الحياة واكثر

ودول فعلا اللي نسبه نجاحهم في السوق ده كبيره لانه يجمع بين مجالهم الاساسي
وحبهم اصلا للأمور الاقتصاديه بصفه خاصه فبيكون من السهل عليهم انهم يستوعبوا طرق العمل في مجال الفوركس
وفي نفس الوقت يخلقوا طرق خاصه بهم عن طريق دمج خبرتهم الاقتصاديه وطرق التحليل العاديه في سوق الفوركس

djongar
06-10-2012, 15:32
الفوركس هو يجمع بين الهواية والعمل، اذا انسان يمارس في هواية وهو راغب فيها ويعلم انه لو يواصل فيها سوف تصبح عمل مربح لذلك من يدخل للفوركس يجب ان يكون يحب ويهوى هذا المجال بغض النظر عن الارباح

The Mester X
06-10-2012, 15:58
الفوركس هو يجمع بين الهواية والعمل، اذا انسان يمارس في هواية وهو راغب فيها ويعلم انه لو يواصل فيها سوف تصبح عمل مربح لذلك من يدخل للفوركس يجب ان يكون يحب ويهوى هذا المجال بغض النظر عن الارباح

ايوه اخوي الفوركس يجمع بين العمل و الهواية و انا اعتبر الفوركس هوية و لا اعتمد عليه و اعتبره عمل
لانه ليس مجال مصمون ابدا و لكن كلنا نحب الفوركس سواء كان عمل او هوية بنسبة للشخص

محمد الفواعره
06-10-2012, 16:29
انا بفضله يكون عمل اضافى وليس رئيسى لوحده نظرا لتقلباته لكن للأسف كثير بيبقى هو العمل الأساسى نظرا للظروف الأقتصادية الصعبة وانتشار البطالة

kingman
06-10-2012, 16:45
ودول فعلا اللي نسبه نجاحهم في السوق ده كبيره لانه يجمع بين مجالهم الاساسي
وحبهم اصلا للأمور الاقتصاديه بصفه خاصه فبيكون من السهل عليهم انهم يستوعبوا طرق العمل في مجال الفوركس
وفي نفس الوقت يخلقوا طرق خاصه بهم عن طريق دمج خبرتهم الاقتصاديه وطرق التحليل العاديه في سوق الفوركس

وهذه الفئة من المتاجرين بيبقوا لهم اعمال اخرى فى هذا السوق غير المتاجرة بانهم يعملوا محللين فى بعض الشركات او كأستشارين او وظائف لها علاقة بالسوق وده فى حد ذاته بيبقى عامل ايجابى له فى هذا السوق لأن كل عمله متعلق بالسوق وهو بالطبع متفرغ له وايضا يعمل كوظيفة ثابته متعلقة بهذا السوق وده حافز للنجاح

AhmedMagnifico
06-14-2012, 06:48
راى جميل بصراحة
وزى ما ذكرت انه دا حسب طبيعة المتاجر نفسه
فيه اللى واخده هواية وفيه اللى واخده عمل اساسى
وفيه عمل اضافى وغيره وغيره :)

Rami
06-14-2012, 09:49
الافضل تخليها هواية , لانه لو هواية صدقنى ستتخلص من كل ضغوات التى تفرض عليك ان تاتى بالمال من هذا البئر باسرع وقت
وبالتالى يضيع كل ما جمعت فى لمح البصر , الفضل تخليه هواية وليس هواية فقط , بل هواية ممتعة ايضا

hazem ahmed moahmed
06-14-2012, 10:22
بالنسبه لي كانت تجاره الفوركس هوايه في البدايه لكن مع الوقت تحولت الي عمل لانها تدر عليا دخل جيد شهريا لكني لا اعتمد علي الفوركس كمصدر اساسي للدخل

ahmed
06-14-2012, 11:02
اعتقد انه عمل ل لانك تتاجر بالاموال وتحاول بالمعرفه وتوقع حركه السوق ومن ياخذه علي محمل الجد اكيد سيوفق فيه لان اي عمل تبذل فيه الجهد تكون لك ثماره وانا لازلت في بدايه الطريق ومتحمس للبدء ادعولي بالتوفيق فيه

هو بالفعل عمل لا ننكر ذلك عليه
لكن احذر اخى انه لا يمكن الاعتماد عليه فى بدايه تعلمك يجب اولا اكتساب الخبرة اللازمه ىوتحقيق ارباح لفترة معقوله
وبعد ذلك نستطيع الاعتماد عليه
وقبل ذلك اجعله هوايه

magic777
06-14-2012, 18:15
الافضل تخليها هواية , لانه لو هواية صدقنى ستتخلص من كل ضغوات التى تفرض عليك ان تاتى بالمال من هذا البئر باسرع وقت
وبالتالى يضيع كل ما جمعت فى لمح البصر , الفضل تخليه هواية وليس هواية فقط , بل هواية ممتعة ايضا

وكمان هتعمل بيه وانت مرتاح نفسيا ومش هيكون الربح هو اهم شئ عندك هنا
وبكده هتقدر تستحمل الخسائر في الاول ومش هيكون ليها تأثير سلبي جدا عليك وعلى نفسيتك
لانك هتتقبل الخسائر دي كجزء من تعليم المجال

Mr.GooDMaN
06-14-2012, 18:18
اعتقد انه يختلف من شخص لاخر
فالبنسبة لي هو هواية لاني لا اعتبره مصدر دخلي الاساسي
اما بالنسبة لاخرين فهو الاساسي ويعتبر عملا لهم

safiforex
06-14-2012, 18:21
اعتقد انه يختلف من شخص لاخر
فالبنسبة لي هو هواية لاني لا اعتبره مصدر دخلي الاساسي
اما بالنسبة لاخرين فهو الاساسي ويعتبر عملا لهم

هذا جميل اخي انك تعمل على الفوركس على اساس انه مصدر دخل اضافي
فهذا سيساعدك بدون شك من الايتعاد عن بعض الضغوطات النفسية التي تكون متعلقة بالعمل الحقيقي
و بالتوفيق لك ان شاء الله

firas1984
06-16-2012, 01:12
هواية لمن يملكون راس مال ويغامرون
ولكن عمل لمن يبحث عن مال ولكن اختلف مع احترامي لمن يقول ان الذي يهوى الفوركس كهواية لا يربح

osama shaban
06-16-2012, 06:22
يختلف الفوركس من انه عمل ام هوايه علي حسب الاشخاص انا اعتبر الفوركس عمل وهوايه في نفس الوقت لانني اعمل به واحبه كثيرا وفي نفس الوقت اجني منه الارباح التي تساعدني في حياتي افضل الاشياء انك تعمل ماتحب

karbak
06-16-2012, 11:45
السلام عليكم
حقيقة انا انا استغرب احيانا ممن يصرح بأن الفوركس هوايه وانه يستمتع مع انني متأكد ان الاغلب بل الكل يتعامل معه كمصدر مالي محض خاصة ان النتائج المترتبه على الفوركس في كثير من الاحيان تجعلك تغضب من الفوركس ومن تجارتك معه ,أما المتعه فمن الؤكد انها حاصله خاصه لمن يستطيع ان يحقق ارباح منها

yassinoh
06-16-2012, 12:03
اللى حيعتبره سد لوقت الفراغ عمره ما حيكسب
وينجح فى الفوركس لانه مش حيتعب فى البحث عن طريقه جيده للربح
لازم الواحد يعتبره عمل ومهنه عشان يجتهد فيه وطبعا الواحد يما يحب مهنته وتبقى هوايته دى
حتبقى دافع ليه اكتر على المواصله والاستمرار

Sobhy
06-16-2012, 12:11
من وجهة نظرى الشخصية أنا بعتبر الفوركس يقع بين منطقة العمل الاضافى و الهواية لأنه مابيلزمنيش بوقت محدد للعمل و أنا المتحكم الوحيد فيه و هواية و شغف لأن الخسارة بتحسسنى بطعم المكسب و فرحته

Mohamed90
06-16-2012, 12:19
السلام عليكم اخي الفوركس يختلف مفهومه من شخص للاخر و يوجد من يعبره هواية و لا يهتم به كثيرا
و وجد من يعتبره عمل و يحقق من مدخول للتغطية المصاريف

ahmed
06-16-2012, 12:25
السلام عليكم اخي الفوركس يختلف مفهومه من شخص للاخر و يوجد من يعبره هواية و لا يهتم به كثيرا
و وجد من يعتبره عمل و يحقق من مدخول للتغطية المصاريف

تمام يا اخى ويجب علينا وضع قواعد صارمه
لاعتبارة عملا قائم بذاته منفرد
ومتفيق بلاغلبيه على اعتبارة هوايه

2x1
06-16-2012, 12:34
المفروض حتي اللي متخذة كهواية يعمل فية بشكل جاد وبناء علي اكتساب

خبرات لانة ممكن الهواية تاثر علية بشكل ملموس اما ايجابيا اوسلبيا

moez02
06-16-2012, 13:07
أنا جديد في هذا الميدان
بالنسبة لي الفوركس حب إستطلاع فقط و بعدها سأحكم

The Mester X
06-16-2012, 13:17
انا الفوركس اعتبره هواية و لا اهتم به كثيرا و انا لا اتداول يوميا فقط يومين او 3 على الاكثر في الاسبوع يعني لست منتظم على الفوركسو انا احبه كالهوية و لا اعول عليه كثيرا في الحياة المادية

yassoo011
06-16-2012, 13:55
فعلا اخوت ي هو عمل وهوايه
بل يصل في بعض الاحيان الى شغف
فانك تتاجر بمالك فعليك التركيز
والربح منه يغطي جزئ من المصاريف اليوميه او يفيض
ولكن لا يمكن الاعتماد عليه كليا الا اذا منت محترف

magic777
06-16-2012, 14:04
من وجهة نظرى الشخصية أنا بعتبر الفوركس يقع بين منطقة العمل الاضافى و الهواية لأنه مابيلزمنيش بوقت محدد للعمل و أنا المتحكم الوحيد فيه و هواية و شغف لأن الخسارة بتحسسنى بطعم المكسب و فرحته

هو فعلا يجمع بين الهوايه المفيده وايضا عمل اضافي ليك ممكن لما تتمكن منه يكون عملك الاساسي في يوم من الايام
بس المهم هنا انك تديه حقه يعني تاخده برده بجديه علشان تكون بتفيد وقتك وفي نفس الوقت
اصبح ليك مصدر دخل تاني يساعدك في المعيشه

AhmedMagnifico
06-16-2012, 14:13
هواية لمن يملكون راس مال ويغامرون
ولكن عمل لمن يبحث عن مال ولكن اختلف مع احترامي لمن يقول ان الذي يهوى الفوركس كهواية لا يربح
رد جميل والله يا اخى ومقنع
فهو كما ذكرت عمل على الارجح لكنها تختلف من شخص لاخر !!

ma90do
06-16-2012, 14:18
انا الفوركس اعتبره هواية و لا اهتم به كثيرا و انا لا اتداول يوميا فقط يومين او 3 على الاكثر في الاسبوع يعني لست منتظم على الفوركسو انا احبه كالهوية و لا اعول عليه كثيرا في الحياة المادية

اتفق معك في هذا بس انت لزم يكون جزء يستحق ان تتعلم من اجلة اذا اعتبرته من الهوايات فعندها لا تقوم بالتعليم

انت تعتبره من الهوايات بعد ان تكون قادر علي الاتجاه الصحيح في تحقيق الاهداف

2x1
06-16-2012, 14:23
أنا جديد في هذا الميدان
بالنسبة لي الفوركس حب إستطلاع فقط و بعدها سأحكم

ان شاء الله هتحبة جدا لما تعرفة عن قرب وتبدء تجربتة عن

طريق حساب تجريبي هيفيدك كتيير فالتعلم بسرعة

alskndry
06-16-2012, 14:27
الفوركس هوتية ام عمل حسب طريقة عمل المتاجر

فكان لو بيتاجر بمبلغ قليل جدا ولا يهتم ولا يتابع وبيدخل دون تخطيط او فكر فهوهاوى

اما ان يضع طريقة معينة للعمل ويتاجر بمبلغ كويس يبقى اكيد مش هواية

بالضبط زى الدورى الانجليزى واى دورى عربى الفرق واضح

H!m0
06-18-2012, 12:44
أنا عن نفسي أعتبره كهواية لأني أرى أن الوضيفة لا بد منها وممكن بعد أن أصبح عامل لا أدخل للفوركس كثيرا و هناك من يعتبره عمل اذا كان يحقق مبالغ جيدة تكفي لسد حاجياته فأنا لم أصل الى هذاالمستوى لذلك أعتبره كهواية حاليا

The Mester X
06-18-2012, 14:45
أنا عن نفسي أعتبره كهواية لأني أرى أن الوضيفة لا بد منها وممكن بعد أن أصبح عامل لا أدخل للفوركس كثيرا و هناك من يعتبره عمل اذا كان يحقق مبالغ جيدة تكفي لسد حاجياته فأنا لم أصل الى هذاالمستوى لذلك أعتبره كهواية حاليااممم فعلا انا ايضا اعتبره فقط هواية و لكن مع ذلك اخده على محمل الجد و انا لست ملتزم به كليا فقط من وقت الاخر و هو طريقة جيدلربح راتب اضافي و يمكن استفادة منه و لكن لايعتبر كالعمل لانه مبني على الاحتمالات الربح و الخسارة لاوجود لضمان راتب منتظم منه

ma90do
06-18-2012, 14:50
الفوركس هوتية ام عمل حسب طريقة عمل المتاجر

فكان لو بيتاجر بمبلغ قليل جدا ولا يهتم ولا يتابع وبيدخل دون تخطيط او فكر فهوهاوى

اما ان يضع طريقة معينة للعمل ويتاجر بمبلغ كويس يبقى اكيد مش هواية

بالضبط زى الدورى الانجليزى واى دورى عربى الفرق واضح

وجه نظر بس الفوريكس فعلا هوايا ولكن التعليم ليستك هوايه هوا الشيء الصعب في الفوريكس
التجار ينظرون الي الفوريكس بنظره التسليه حتي لا يضغطون علي اعصابهم
وشيء اخر قادرون علي اداره رائس المال الجيد وهذا الشيء هوا الاهم

tariktanjaoui
06-18-2012, 18:02
انا بالنسبة لي استعمل الفوركس كعمل من اجل كسب الربح و كسب العيش عن طريقه بالاضافة الى ان الفوركس استعمله كوسيلة لاقتناء متطلباتي الشخصية

ramid
06-18-2012, 18:20
انظر الضغظ النفسي الذي يتعرض له المتداول قبل وخلال وبعد فتح الصفقة وأغلبهم هواة
فما بالك بالمتداول الذي يعتمد على الفوركس كمصدر وحيد للرزق؟؟؟

magic777
06-18-2012, 19:07
أنا عن نفسي أعتبره كهواية لأني أرى أن الوضيفة لا بد منها وممكن بعد أن أصبح عامل لا أدخل للفوركس كثيرا و هناك من يعتبره عمل اذا كان يحقق مبالغ جيدة تكفي لسد حاجياته فأنا لم أصل الى هذاالمستوى لذلك أعتبره كهواية حاليا

ده التفكير الصحيح وانت هنا بتدي الفوركس حجمه الحقيقي بعيد عن الاحلام الورديه بتاعت الملايين دي
وحتى كمان اعتقد اللي بيكسب برده في السوق ده بيحافظ على وظيفته الميدانيه الاساسيه ومش بيسبها
علشان الفوركس ابدا

mage
06-18-2012, 19:38
ده التفكير الصحيح وانت هنا بتدي الفوركس حجمه الحقيقي بعيد عن الاحلام الورديه بتاعت الملايين دي
وحتى كمان اعتقد اللي بيكسب برده في السوق ده بيحافظ على وظيفته الميدانيه الاساسيه ومش بيسبها
علشان الفوركس ابدا

كل اللى بيفكر فى الفوركس بطريقة وردية وان الفوركس هيقدر يحقق عن طريقه المليون فى خلال يومين صدقنى هم الخاسرين ومن يدخل الى الفوركس ويعرف جيدا ان هذا السوق ليس الطريق الوردى الى الاحلام بل انه الواقع هو من يربح فى الفوركس

talal
06-18-2012, 19:43
اعتقد بانه عمل لان ذلك فيه فائدة للجميع وكذلك للمتداول فهو يربح الكثير من الاموال وكذلك هناك متداولين يعلمون لدى لشركات في مساعدة العملاء وتقديم المساعده لهم وتبادل الخبرات بينهم فالفوركس يعتبر عمل ووظيفة كذلك

kingman
06-19-2012, 03:14
اعتقد بانه عمل لان ذلك فيه فائدة للجميع وكذلك للمتداول فهو يربح الكثير من الاموال وكذلك هناك متداولين يعلمون لدى لشركات في مساعدة العملاء وتقديم المساعده لهم وتبادل الخبرات بينهم فالفوركس يعتبر عمل ووظيفة كذلك
لكنه لا يفيد مجتماعتنا تقريبا لأنه لايدخل فى مكونات اقتصاد البلد ومساعدة المجتمع ولكنه مفيد ان يجعل ابناء المجتمع يوصلوا الى الأموال ويكون باب رزق لهم خصوصا وان تعذر الحصول على وظائف وعمل فى المجتمع زى مصر كده

jans
06-19-2012, 03:36
اعتبره عمل حقيقي طالما أن هناك فيه ربح و خسارة لا نستطيع
أن نجعله هواية لأن الهواية يتم التعامل معها ليس بشكل جاد ويمكن معاملة الفوركس كهواية تؤدي صاحبها للخسارة .

ashraf el-araby
06-19-2012, 04:10
هو الاثنين فهو عمل لانة نجنى عن طريقة المال والارباح وفى نفس الوقت هواية لان من يعمل فية يحبة ويدمنة

lordpain
06-19-2012, 04:15
الفوركس قد يكون عند البعض عمل لكن بالنسبة لي فهو هواية لأن العمل قبل كل شيء هو هواية

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 04:22
الفوركس قد يكون عند البعض عمل لكن بالنسبة لي فهو هواية لأن العمل قبل كل شيء هو هواية

لابد ان تحب العمل لكى تبدع فيه

انت ممكن تخده هوايه والهوايه دى تنميها وتبقا عمل اساسى لك

moonlight
06-19-2012, 05:08
اعتقد ان تجارة الفوركس مليئة بالمخاطر فلا يجب الاستهانة بها ويجب ان نتعامل على انها عمل حقيقى حتى لا نتسبب فى خسارة اموالنا وبالنسبة لى اعتبر الفوركس عمل وانه عمل مميز عن باقى الاعمال الاخرى

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 13:58
اعتقد ان تجارة الفوركس مليئة بالمخاطر فلا يجب الاستهانة بها ويجب ان نتعامل على انها عمل حقيقى حتى لا نتسبب فى خسارة اموالنا وبالنسبة لى اعتبر الفوركس عمل وانه عمل مميز عن باقى الاعمال الاخرى

من يستهين بسوق الفوركس هيكون معروف ايه مصيره

مارجن كووول وقتى

التزم الجديه واعتبر الفوركس عملك التى من غيره لا تستطيع العيش

Rami
06-19-2012, 14:05
أن نجعله هواية لأن الهواية يتم التعامل معها ليس بشكل جاد ويمكن معاملة الفوركس كهواية تؤدي صاحبها للخسارة .

مع انى اختلف معك فيما تفضلت لكن الاختلاف
لا يفسد فى الود قضية
ما اجمل لو تكامل العاملين
الهواية والعمل الاحترافى فى الفوركس
تحياتى لشخصك الكريم

yassinoh
06-19-2012, 14:07
افضل ان يكون مع الوقت هوايه بمعنى ان يكون متابعتى للفوركس فيه نوع من الراحة
وليس الجدية والمتابعةالمرهقة وده هياتى من الخبرة والأحتراف
فى عمل فى بدايته بيكون صعب بعد كده بيخف الضغط مع التعود عليه والقدرة على الممارسة الناجحة

kimokonolove
06-19-2012, 14:09
من يستهين بسوق الفوركس هيكون معروف ايه مصيره

مارجن كووول وقتى

التزم الجديه واعتبر الفوركس عملك التى من غيره لا تستطيع العيش
كلامك مظبوط يا كبير
لازم يكون فى جدية وعمل بنشاط كبير طبعآ
والخبرة والممارسة اللازمة
وبارك الله فيك

ARAB_PIGEON
06-19-2012, 14:12

الفوركس اخى الكريم عمل حقيقى وليس هوايه
فهو مهنه مثل اى مهنه اخرى لها اسسها ومهاراتها
ودخلك من الفوركس يتوقف على مدى رغبتك فى التعلم والتدريب والصبر على ذلك

Rami
06-19-2012, 14:21

الفوركس عمل للمحترفيييين والمستثمرين
اصحاب الاموال الطائلة
لكن نحن صغار المستثمرين الافضل ان يكون هواية
تحياتى لشخصك الكريم

remas
06-19-2012, 14:21

الفوركس بلا شك عمل وعمل من اصعب الاعمال اللى موجوده كفايه الضغوط العصبيه اللى الواحد بيشوفها بين لحظه واخرى ومش ممكن ابدا يكون هوايه مين يهوى حاجه بالشكل ده

magic777
06-19-2012, 14:31

اكيد طبعا اخي وياريت فعلا الاغلبيه تفهم ده وتبعد عن تفكيرها الاحلام الورديه بالملايين
ويدوا للفوركس حجمه الطبيعي كمجال ربح اضافي ليهم ممكن يزودوا دخلهم عن طريق العمل به
بالتزام وصبر

deadlyfox
06-19-2012, 15:16
عشان تشتغل اى شغل لازم تاخده بجد والا مش هايكسب ابدا من
فاذا خده على انها هوايه تامة يبقى مش هايشوف المكسب خالص

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 15:19
عشان تشتغل اى شغل لازم تاخده بجد والا مش هايكسب ابدا من
فاذا خده على انها هوايه تامة يبقى مش هايشوف المكسب خالص

مش مشكله لو خده هوايه فى الاول وبعد كده يتعامل معاه بجديه

لازم تحب المجال ده علشان تاخد منه ارباح

assidi saber
06-23-2012, 16:05
أنا أعتبر ان الفوركس عمل جدي فأنا أتجار بأموال حقيقة وهو يساعدني في مصروفي اليومي

that is me
06-23-2012, 16:53
اعتقد ان الفوركس عمل جيد جدا
فهو يمكننا من تحقيق الكثير من الارباح الجيدة وكلن هذا يتطلب استخدام استراتيجة جيدة للتمكن من تحديد الصفقات الرابحة

okash
06-23-2012, 16:57
الفوركس هواية تجني منها الاموالل مثلها مثلي اي وظيفة اي بمعنى اخر هواية ووظيفة تستطيع ان تجني منها الارباح بشكل طبيعي وسريع

sami
06-23-2012, 16:59
أنا أخي الكريم الفوركس بالنسبة لي عمل و مصدر دخل و ليس هواية،و مازلت أتعلم الشيء الكثير عن عالم الفوركس لأنه ما من عمل آخر يوفر نفس الأرباح التي من الممكن أن نجنيها من الفوركس خلال فترة زمنية و جيزة

hppt
06-23-2012, 17:26
انا بعتبر هواية اه بلمرة الواحد يبرح يعمني الواحد بيتسلي بس اهة كدا ضربنا عصفورين بحجر وخلصنا الموضوع
وبعدين اكيد مص الناس هنا مبتاخدش القوركس عمل اساسي لان الفوركس مش مظبوط ممكن يخسر او يكسب علي حسب

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 17:33
انا بعتبر هواية اه بلمرة الواحد يبرح يعمني الواحد بيتسلي بس اهة كدا ضربنا عصفورين بحجر وخلصنا الموضوع
وبعدين اكيد مص الناس هنا مبتاخدش القوركس عمل اساسي لان الفوركس مش مظبوط ممكن يخسر او يكسب علي حسب

عمل فرعى وليس مصدر اساس للمعيشه

لان الارباح مش دائمه وياعالم بيك يوم تكسب ويوم تخسر

انما لما تبقا محترف اقولك ماشى اتفرع للمجال واديله وقتك كله

hehelibeb
06-23-2012, 17:41
أنا أعتبره هواية أكثر مما هو عمل وأشغل به وقتي
لأني أحب أن يكون لدي أمور أتتبعها على الحاسوب والفوركس واحد منهم

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 17:51
أنا أعتبره هواية أكثر مما هو عمل وأشغل به وقتي
لأني أحب أن يكون لدي أمور أتتبعها على الحاسوب والفوركس واحد منهم

انا من عشاق انى اشتغل اى مهنه على الكمبيوتر

سواء فوركس او اى عمل اخر

ashraf el-araby
06-23-2012, 18:06
اولا هو عمل جدى يحتاج الى جهد فى التعلم واكتساب الخبرة ولكن بعد بداية الربح والتعود تصبح هواية وادمان لايمكن الاستغناء عنة

aboualy
06-23-2012, 18:13

اخى الفوركس من الصعب ان تعتبره عمل اساسى وده راجع لنسبة المخاطرة العالية الى فيه ولذلك من الافضل ان نعتبره عمل اضافى
ولكن ايضا لا يجب ان نتعامل مع الفوركس على انه هواية واذا اردنا ان نتعامل مع الفوركس على انه هواية فيجب ان يكون ذلك على الحساب التجريبى وليس الحساب الخقيقى

himaalex84
06-24-2012, 17:11
بالنسبة لى هواية فى اوقات كثيرة و فى نفس الوقت عمل اضافى لانو بيساعد فى مصروفى الخاص

Mtec
06-24-2012, 18:00
للنجاح في الفوركس يجب التعامل معه مثل اي عمل اخر ، لانك سوف تمنحه كل ما لديك و ستبحث عن تطوير المهارة والقدرة على ايجاد طريق للربح

assidi saber
06-24-2012, 18:15
االفوركس اعتقد انه هواية لبعض المتاجرين لانه ليس مضمون كثير في ربح الاموال فيمكن في اي لحظة ان تخسر كل نقودك

nrgslawi
06-24-2012, 18:53
الفوركس هو عمل واتعامل معه على محمل الجد وازيد التعمق فيه اكثر واكثر واحاول دائما رفع المستوى الخاص بي

hesham itch
06-24-2012, 19:02
هو مفيش اى حد يقدر ينكر ان الشغل فى الفوركس ليه متعته اللى بتخلينا نحس ان احنا
بنلعب لكن برضه العائد اللى بيحصله المتاجرين يدعو ان المتاجر ياخد التعامل
فى الفوركس ببعض الجدية خاصة لو بيعتمد عليه فى تحقيق دخله

yassoo011
06-24-2012, 19:17
حتى وان اخذ البعض الفوركس كهواية
فانه بمجرد تحقيق ربح فانه ياخذه على محمل الجد
وربما يأخذه كعمل في يوم من الايام ويختلف من شخص للاخر

kingman
06-24-2012, 19:24
انا من عشاق انى اشتغل اى مهنه على الكمبيوتر

سواء فوركس او اى عمل اخر

وايه رايك فأفضل عمل عن طريق الأنترنت بعد الفوركس يعنى الواحدي قدر يتعامل معاها الى جانب التداول من وجهة نظرك
وانا عن نفسى بعتبر شئ ايجابى ان الواحد يعمل فى عمل اضافى عن طريق الأنترنت الى جانب الفروكس
ربح متغير ال جانب ربح ثابت

remo
06-24-2012, 19:25

فعلا رغم اعتقادى وايمانى ان الفوركس هو افضل مجال ممكن تربح من اكبر مبلغ ممكن من المال فى اقل وقت ولكن انا مش بعتمد على الفوركس كعمل اساسى لان نسبة الخطورة فية كبيرة جدا

yamiyugi
06-24-2012, 19:26
انا اعتبره عمل وهوايه وكل شئ فى الحياه
يمكن ان يراه كل شخص حسب رؤيته الشخصية انا اراه عمل ونظام متكامل للربح بعكس اخر يرى انه هوايه
وكل منا لديه افكار لتحقيقها

A__M__S
06-24-2012, 19:28
السلام عليكم
اعتقد انه عمل جاد جداً
لان في يوم ممكن تكسب الكثير وفي لحظه اخري ستخسره

وهذه تجاره جيده ومربحه

safiforex
06-24-2012, 19:33

و انا معاك في هذا لانه المجال الفوركس معروف عليه الربح و الخسارة ، و هذا طبيعي
لكن لما يصير الواحد محترف عفعلا فيه و يستطيع ان يربح في ه اكثر و هو متيقن من ذلك بالتحليل
فانه يمكنه حينها التفرغ الداغءم للفوركس كعمل اساسي له

sa sa
06-24-2012, 19:48
الفوركس هو عمل بالتاكيد ,لا يوجد هوايه تستمتع بها وهي تضغط علي اعصابك ,الفوركس يتيح فرص من اجل الحصول علي الربح الذي تريد ,ويمكن ان تتعرض لخساره ,من منا يهوي هوايه قد يخسر فيها المال.

abdello052
06-25-2012, 02:14
عمل او هواية تختلف من شخص لاخر بالنسبة لى فهو عمل اضافى وليس هواية نظرا لانه يساعدنى فى اتمام مصروفاتى

abokhaledelmasry
06-25-2012, 02:17

والله يااخى فعلا انا كنت فى البدايه اعمل فيه كهوايه وليس كعمل دائم

ولكن مع الوقت عشقت الفوركس فتعلمت فيه كثيرا واتقنته الى حد ما وذلك جعلنى اخصص جزء كبير من مالى وجعلت الفوركس مصدر دخل ثابت لى

simo424
06-25-2012, 02:24
هناك البعض يقول ان الفوركس عمل من لا عمل له وحقيقه هذه المقوله خطائه جدا
اعلم ان الفوركس مهنه صعبه وخطيره واذا اردت ان تتخذها عملا عليك ان تتقنها وهو ليس بالامر السهل
ولكن اذا اتقنتها ان شاء الله يمكن الاعتماد عليها

safiforex
06-25-2012, 02:32
هناك البعض يقول ان الفوركس عمل من لا عمل له وحقيقه هذه المقوله خطائه جدا
اعلم ان الفوركس مهنه صعبه وخطيره واذا اردت ان تتخذها عملا عليك ان تتقنها وهو ليس بالامر السهل
ولكن اذا اتقنتها ان شاء الله يمكن الاعتماد عليها

بطبيعة الحال اخي ، فمن يعتقد ان الفوركس يمكن ان يكون عمل فعلي فانه خاطيئ بتاتا
لان الفوركس فير مضمون بتاتا ، ولو كان المتداول وصل الى درجة الاحتراف فلا يجب ان يكون ثقة عمياء فيه

amrmorasamir
06-25-2012, 02:34

الفوركس يعتبر عمل وليس هوايه ولازم كل واحد بيتاجر فى الفوركس يعتبره عمل اضافى ليه ويركز فى مهنته الاساسيه وده هيبقى حلو جدا بالنسبه ليه

Mostafa Mando
06-25-2012, 05:35
هو عمل يا اخي ليس هواية لكن خير وحساس جدا

لذلك لا يعتمد عليه كدخل اساسي لمدى خطورته

elazez
06-25-2012, 05:43
تختلف من شخص لاخر ولكننا يجب ان نعترف بانه عمل مربح واذا اتقنه الشخص واصبح مضاربا ناجحا بمعني الكلمه سيكون عملا مربحا جدا
ويدر عائد مادي محترم

mahmoud 0711
06-25-2012, 05:43
افضل شئ في الدنيا ان تعمل ما تحب و لاتكون مرغم علي عمل ما وكثيرين منا يود لو غير طبيعة عمله او الشركة التي يعمل بها
او المجال الذي يعمل به ولكن دائما لاتكون الظروف مهيئه لذلك او لا مجال لذلك نظرا للظروف التي يمر بها سوق العمل ونعود مرة اخري للفوركس
اعتقد سيكون شئ ممتع حقا ان هاويا لاسلوب العمل بالفوركس و ينقلب هذة الهواية الي عمل جاد حسب عدد الساعات المتاحة
من وقتك و لكن ضروري جدا تنظيم الوقت ولا تجعل الفوركس يقتل كل وقتك

KOGI
06-25-2012, 21:19

The Mester X
06-25-2012, 21:38
هو عمل يا اخي ليس هواية لكن خير وحساس جدا

لذلك لا يعتمد عليه كدخل اساسي لمدى خطورته

بالفعل اخوي الفوركس مجال حساس و هو يجب اعتباره عمل و ليس هوية
و لكن لا يجب اعتماد عليه لانه غير مضمون بل يجب اخده كالعمل ثانوي

aboualy
06-25-2012, 21:43
تختلف من شخص لاخر ولكننا يجب ان نعترف بانه عمل مربح واذا اتقنه الشخص واصبح مضاربا ناجحا بمعني الكلمه سيكون عملا مربحا جدا
ويدر عائد مادي محترم

فعلا اخى العزيز اذا وصل الشخص الى مرحلة الاحتراف فى الفوركس سوف يستطيع ان يحقق ارباح كبيرة من هذه التجارة ام قبل ان نصل الى مرحلة الاحتراف فلا يجب ان نجعل الفوركس هو مصد الدخل بالنسبة لنا

jihadazzam
06-25-2012, 21:47
فعلا اخى العزيز اذا وصل الشخص الى مرحلة الاحتراف فى الفوركس سوف يستطيع ان يحقق ارباح كبيرة من هذه التجارة ام قبل ان نصل الى مرحلة الاحتراف فلا يجب ان نجعل الفوركس هو مصد الدخل بالنسبة لنا

اخي الفوركسي
بتقدر تاخذ الفوركس كعمل وبتقدر تاخذه كهواية
حسب عملك ومهنتك وانت الذي يحدد ان ناخذه مهنة
او اذا عندك عمل بتقدر تا خذه هواية

pimo
06-25-2012, 21:48
بالنسبة لي الفوركس هو عملي المفضل وانا اقضي فيه وقت اطول كل يوم لان احب هذا العمل ولكنه بالنسبة لاشخاص اخرين الفوركس عبارة عن هواية لكسب بعض المال اما نحن نريد ان نصبح محترفين في الفوركس وهذا يختلف تمام عن الهواية

okash
06-25-2012, 22:12
الفوركس عمل ففيه تبذل مجهود مثله مثل اي وظيفة في العالم وتجني منه ايضا الارباح وتخسر فيه وتتعلم في كل يوم وتكتسب الخبارت وايضا هواية لها جوانبها المسلية والتي تحيل بينك وبين الملل

my life
06-25-2012, 22:41
انا بالنسبة لي فوركس كمشروع خاص لي
اعمل عليه بالتخطيط واستراتيجة
وليس كهواية

assidi saber
06-25-2012, 22:45
انا اعتقد ان الفوركس هواية لانه عندي انا هو دخل اضافي ليس اساسي

dodovedo
06-26-2012, 18:48
اخى الكريم
اعتقد انه عاوز جديه مش لعبه علشان تقدر تنجح فيه

تقبل ودى

abdallah elbaz
06-26-2012, 19:51
السلام عليكم
لا طبعا اكيد الفوركس مش مجرد هوايه او تسليه
الفوركس ناس بتستخدمه كتيره مصدر دخل تاني ليها وبيدخل ليهم مبلغ كويس

sunlight
06-26-2012, 19:56
السلام عليكم
لا طبعا اكيد الفوركس مش مجرد هوايه او تسليه
الفوركس ناس بتستخدمه كتيره مصدر دخل تاني ليها وبيدخل ليهم مبلغ كويس

الفوركس عمل طبعا ممكن فى بدايه الامر يكون هوايه ولكن بعد ان تجرب الربحمنه سيكون عمل والتركيز عليه هايكون اكتر

okash
06-26-2012, 20:36
اذا كنت تعتقد ان الفوركس مجرد هواية ليس اكثر ولا تعتقد انه وظيفة افتح حساب ديمو واتسلى عليه
لانه الفوركس عبارة عن عمل وهواية معا فاي شخص يحب عمله يكون ايضا هواية له

safiforex
06-26-2012, 20:40
الفوركس عمل طبعا ممكن فى بدايه الامر يكون هوايه ولكن بعد ان تجرب الربحمنه سيكون عمل والتركيز عليه هايكون اكتر
اه من الممكن اخي ان يجعل الواحد من الفوركس و كانه عمل فعلي حقيقة
و لكن هذا لا يمكن الا اذا توفرت الشروط لذلك ، منها الاحترافية في العمل و هذا شيئ مهم للغاية ، و كذلك الالتزام بالعمل و بالمال
و بطبيعة الحال ان يعمل جميع التوقعات الممكنة قبل ما يدخل على السوق ، هنا ممكن الواحد ان يجعل الفوركس كعمل

saad
06-27-2012, 03:33
عن نفسي انا اعتبره عمل حقيقي وفي نفس الوقت هوايه لحبي للمتاجره نفسها بصرف النظر عن الارباح او الخسائر
واعتقد انك لو جمعت الاتنين هيكون دافع قوي لك للأستمرار لانك هنا هتقلل من عامل الضغط النفسي اللي بيحصل وانت بتمارس عمل لمجرد العمل فقط
ولكن حبك للعمل الذي تمارسه هو الدافع الاقوى من وجهه نظري لتحقيق النجاح والاهم الاستمرار في هذا النجاح

KOGI
06-27-2012, 04:35

طبعا الفوركس عمل حقيقى لو هواية اعتقد الخسارة هتبقى اكبر بكتير لان الواحد مش هياخد الامور بجدية وحزم

ahmed saleh
06-27-2012, 04:49
انا اعتقد انة يوجد فعلا اشخاص تاخذة على محمل الجد
ويوجد ناس لا تعمل فية او لا تاخذة على محمل الجد ولكن الفوركس هذا المجال لا بد وان تاخدة على محمل الجد
لانة مجال ليس بسهل ولا تهاون فية

xtomorrow
06-27-2012, 07:11
هو الفوركس لو كان براسمال ضخم
ممكن اسميه عمل فمثلا لو كان مقدار النقطة 10 دولار فما فوق
فهذا كافي لتصنع ثروة وتعتمد علية لاتمام الحاجيات
اما اذا كانت رؤوس اموال صغيرة ساعتها اعتبره هواية

abdello052
06-27-2012, 23:42
لفوركس عمل بالنسبة للكثيرين وهو عمل جدى جدا لان فى هذا العمل ان تخاطر باموالك التى يمكن ان تفقدها فى وقت قليل جدا اذا لم تكون جاد فى عملك فى الفوركس ونت يعتبر الفوركس هواية فهو يضيع وقته وماله بلا طائل

ZOUHAIR_ZIZO28
06-28-2012, 00:03
ن نفسي انا اعتبره عمل حقيقي وفي نفس الوقت هوايه لحبي للمتاجره نفسها بصرف النظر عن الارباح او الخسائر

mage
06-28-2012, 03:28
ن نفسي انا اعتبره عمل حقيقي وفي نفس الوقت هوايه لحبي للمتاجره نفسها بصرف النظر عن الارباح او الخسائر

وانا ايضا شايف ان الفوركس عمل حقيقي ومن يقول لى ان الفوركس ليس عمل حقيقي اعتقد انه ليس لديه الكثير من المعرفة عن سوق الفوركس ولهذا السبب انا ارى ان الفوركس من افضل الاعمال التى يمكن لاى انسان ان يعمل بها ويحقق منها ارباح جيدة

hesham1046
06-28-2012, 03:37
لا الفوركس با المسبة لي شغل وعمل حقيقيى الانة مصدر دخلى الاساسى للمعيشة الاننى الان لا اعمل
واقولك الصراحة مكسبى من الفوركس من السنة ونصف اللى فاتو اكثر بكتير من مكسبى من وظفتى الانى بعد شغل 9 سنين فى وزارة الكهرباء ما حوشتش غير 6 الاف جنية
معا انى فى سنة شهور كسبت من الفوركس 35 الف جنية
شوفت بقاااااا
الفوركس عمل وليس هوياة

KOGI
06-28-2012, 07:21
لا الفوركس با المسبة لي شغل وعمل حقيقيى الانة مصدر دخلى الاساسى للمعيشة الاننى الان لا اعمل
واقولك الصراحة مكسبى من الفوركس من السنة ونصف اللى فاتو اكثر بكتير من مكسبى من وظفتى الانى بعد شغل 9 سنين فى وزارة الكهرباء ما حوشتش غير 6 الاف جنية
شوفت بقاااااا
الفوركس عمل وليس هوياة

هههههههههه والله احييك على كلامك انا برضه مهندس ومرتبى ضئيل جدا لكن الفوركس ارباحه اضعاف اضعاف المرتب لكن فى نف س الوقت مينفعش نعتمد عليه اعتماد كلى لان فى لحظة ممكن نخسر كل اللى عملناه

sa sa
06-28-2012, 11:10
شوفت بقاااااا
الفوركس عمل وليس هوياة
بسم الله ما شاء الله ,الفوركس مربح بس ممكن كنت تنتظم برضو في عملك فيالكهربا وكنت تشتغل في الفوركس في نفس الوقت
الفوركس هو عمل بالدرجه الاولي يمكن ان يتحول الي هوايه .

saad
06-28-2012, 11:43

elzeel
06-28-2012, 11:47
دا بيرجع ليك ان كنت تتخذه كعمل وتعتمد عليه فى دخلك ام انه مجرد
امر ربحى بسيط تتعامل معاه فوقتها هيكون مش اساسى ليك

assidi saber
06-28-2012, 12:49
الفوركس هو عمل بالطبع لكنه يعتبر عمل اضافي تجني منه المال الحلال

mohamed eldamnhorey
06-28-2012, 12:52
الفوركس هو عمل بالطبع لكنه يعتبر عمل اضافي تجني منه المال الحلال

اخى صحيح السوق ليس عمل اساسى ولكنه عمل اضافى واستثمار اضافى ليس اساسى

والوظيفه الاساسيه لابد انا نعمل بيها لان السوق غير مضمون

mostafakamal
06-29-2012, 22:59
الصراحة هى بدات بهواية ثم قلبت بعمل
وحلم انه يغير الاوضاع المالية
بس حتى الان انا مش شايف شئ

naoual
06-29-2012, 23:05
الافضل ان يكون عمل اضافي فمن يتخذه عمل اساسي عليه ضغط دائم لانه ملرم بكسب مبلغ شهري قار يكفيه لاحتياجاته اليومية اما من يتخذه هواية فلا يضغط كثيرا على اعصابه فاذا كسب فالحمد لله و اذا لم يكسب فالسوق لن ينتهي

derfcase
06-29-2012, 23:23
اعتقد ان الفوركس يتطلب في البداية من كل مبتديء ان يتعلم بجد و هذا في الواقع يستوجب عمل جاد لتحقيق ذلك
ثم في النهاية مع اكتسب خبرة السوق اعتقد انه قد يتحول الي هواية لدي كل مستثمر

Omnia Ebrahim Hussein
06-29-2012, 23:30
الفوركس هواية ثم عمل بمعنى انه فى الاول يكون بمثابة هواية مربحة ولكن بعد ذلك يصبح عمل ولكن افضل شىء ان نتخذه كاسثمار اضافى وليس اساسى لانه لو استخدمناه كعمل اساسى السوق غير مضمون نهائيا كما انه يسبب كثير من التوتر العصبى

kingman
06-29-2012, 23:41
الصراحة هى بدات بهواية ثم قلبت بعمل
وحلم انه يغير الاوضاع المالية
بس حتى الان انا مش شايف شئ
اكيد الموضوع مش سهل ومش هيتحقق بسهولة المهم اتن الواحد يعمل بجد وياخد باسباب النجاح وفى النهاية التوفيق من عندالله والعمل الآخر بيبقى امان من مخاطر السوق اذا لم يستطيع المتاجر النجاح فى هذا السوق وربنا يوفقنا جميعا

jihadazzam
06-29-2012, 23:42
الافضل ان يكون عمل اضافي
يا اخي لا تتكل على الفوركس لازم يكون عندك حساب كبير
وفقكم الله

aminos
06-29-2012, 23:45
الافضل ان يكون عمل اضافي فمن يتخذه عمل اساسي عليه ضغط دائم لانه ملرم بكسب مبلغ شهري قار يكفيه لاحتياجاته اليومية اما من يتخذه هواية فلا يضغط كثيرا على اعصابه فاذا كسب فالحمد لله و اذا لم يكسب فالسوق لن ينتهي

السلام عليكم
تمام الفوركس هو عمل إضافي لزيادة الدخل
فقط و لله الحمد

ابو محمد
06-29-2012, 23:46
بالنسبة لي اعتبرة عمل ودخل شهري
ولكن عند البعض يعتبرة هواية وهذا غلط بنظري

M Sabry M Elbakrawy
06-29-2012, 23:55
الفوركس في البداية هوااية لكن بعد ماتتعمق فيه وتحبه يعتبر عمل اضافي وتكون انت والحاسوب عشاااق :d
واتفق مع الاخوة بانه عمل اضافي وليس اساسي في وقت لما تكون انت قادر تشتغل وشم رااضي
لكن انا بالنسة لياا عمل اساسي عشان لسه بدرس :d

dr.stress
06-30-2012, 00:02
انا بعتبر الفوركس دة زي الشغل علي عربية تاكسي ...ممكن تكسب في يوم فلوس كتيرة قوي و ممكن العربية تتخبط منك في يوم تقوم تصرف فلوسك اللي كسبنها علي التصليح

الافضل انها تفضل شغلانة جانبية لعملك الاصلي

Mostafa Mando
06-30-2012, 00:30

هو يا اخي عمل لكن لا يعتمد عليه كعمل حقيقي لمدى خطورته وحساسيته

ولكن هو ليس هواية اطلاقاً فهو ليس رسم او كرة قدم هو سوق كبير وتجارة كبيرة بين الدول العظمى

housam
06-30-2012, 01:34
بص هو على حسب شغلنا واهتمامنا بيه واعتمادنا عليه فمن الاشخاص من يعانى من الباله فيعتمد عليه كليا ومنهم من يكون هو مجرد هوايه له ليس اكثر لانه لديه عمل اخر

randy2kill
06-30-2012, 01:37
عمل و لكنه ليس اساسي
عليك العتماد علي عمل اخر بدخل ثابت

waleed adel
06-30-2012, 16:47
الفوركس اكيد لابد وان يكون عمل كاى عمل اخر يحتاج دراسه ومتابعه يختلف اعتباره عمل او لاهوية من شخص للاخر
بالنسبة لي اعتبره عمل
و يعتبر عمل لكثير من الاشخاص الذين اعرفهم ومنهم من يعتمد عليع كمصدر رزق

sunlight
06-30-2012, 16:55
الفوركس اكيد لابد وان يكون عمل كاى عمل اخر يحتاج دراسه ومتابعه يختلف اعتباره عمل او لاهوية من شخص للاخر
بالنسبة لي اعتبره عمل
و يعتبر عمل لكثير من الاشخاص الذين اعرفهم ومنهم من يعتمد عليع كمصدر رزق

الفوركس يبدا الاول كهوايه او عمل جانبى ولكن مع مرور الوقت اخذ المكاسب يصبح وظيفه اساسيه يعتمد عليه وحقيقتا الفوركس عمل جيد لانه سهل وممكن فى اى وقت لا يرتبط بوقت معين لذلك انا احبه

HUSSENEY
06-30-2012, 20:22

ابو محمد
06-30-2012, 20:25
طبعا انا اعتمده كعمل وليس كهوايه لانه
اذا كان يوجد لديك طريقه مميزه ممكن ان تكون لك كدخل شهري

AhmedMagnifico
06-30-2012, 21:25
بس اكيد طبعاً دخل اضافى لانه صعب انك تعتمد على الفوركس
كدخل اساسى انا شايفه صعبه جداً

husamart
06-30-2012, 21:35
الفوركس اخي هو عمل رسمي ولا يجوز ان يكون هواية .. فهو يحتاج لتعب ذهني كبير .. لا يعطي الانسان المساحة لعمل اخر والا فشل العلمان .. هذه قناعتي

عزبز 18
06-30-2012, 21:48

و ليس مجرد هواية و بالتوفيق للجميع

نعم الفوركس هو عمل حقيقي ممكن تحقق يه ارباح طائلة وايظا مهم للانسان كي يتعلم
ويكتسب الخبرة في التجارة الالكترونية

maged
06-30-2012, 21:54
الفوركس بالنسبة لي دخل شهري وليس هواية فهو ليس سهلا كما يظن البعض

dr.stress
06-30-2012, 22:07
الفوركس اخي هو عمل رسمي ولا يجوز ان يكون هواية .. فهو يحتاج لتعب ذهني كبير .. لا يعطي الانسان المساحة لعمل اخر والا فشل العلمان .. هذه قناعتي

اكيد هوة عمل ولا يأتي ثماره غير اللي بهتم به...ولكن الفكرة هي انك بتعتمد عليه كعملك الاساسي و لا هوة مصدر دخل اضافي
انا بعتبره مصدر اضافي ليا

pimo
06-30-2012, 22:19
انا بالنسبة لي الفوركس عمل جاد وليس هواية لان هواية المفضلة هي صيد الاسماك اما الفوركس هو عملي الذي احبه لانني احس بالحرية التام في اتخاذ قرارات بنفسي وان حر في تسرفات في السوق

ابو محمد
06-30-2012, 22:25
انا برايي الفوركس عمل وليس هواية
لايوجد انسان يمارس هوايتة ويخسر حسابة ويخسر فلوسة

mohamed eldamnhorey
06-30-2012, 22:29
انا برايي الفوركس عمل وليس هواية
لايوجد انسان يمارس هوايتة ويخسر حسابة ويخسر فلوسة

صح ياغالى الهوايه اللى تخسر بلااش منها

ليه احط نفسى فى حاجه بتخسر

ومش عيب ان اى حد يقول انا انسحبت من السوق ده علشان مش قادر اتعامل معاه ويبحث عن مجال اخر للعمل به

ابو محمد
06-30-2012, 22:38
الشباب حاليا لاتجد فلرصة عمل
فلذالك تلجأ الى الفوركس
والعمل فية حتى تعمل راتب ثابت

Mostafa Mando
06-30-2012, 22:57
صح ياغالى الهوايه اللى تخسر بلااش منها

ليه احط نفسى فى حاجه بتخسر

ومش عيب ان اى حد يقول انا انسحبت من السوق ده علشان مش قادر اتعامل معاه ويبحث عن مجال اخر للعمل به

صحيح يا اخي محمد رحم الله امرِ عرف قدر نفسه

والاعتراف بالخطأ ليس عيباً بل بالعكس هو شجاعة ادبية منك

لكن لا تستسلم بسهولة للسوق حاول مرة واثنين وثلاثة

ابو محمد
06-30-2012, 23:01
اعرف ناس كثيرون يعتمدون على
الفوركس في معيشتهم والفوركس عندهم دخل ثابت

kingman
06-30-2012, 23:45
الشباب حاليا لاتجد فلرصة عمل
فلذالك تلجأ الى الفوركس
والعمل فية حتى تعمل راتب ثابت

وده اكبر ميزة لمن لايجيدون فرص توظيف فى المجتمع بيبقى ملاذ لهم وبيبقى عندهم تفرغ اكبر لهذا السوق ومع تعلم وممارسة جيدة لفترة مناسبة بفضل الله يقدر يحقق النجاح

waleed adel
07-01-2012, 18:46
عن نفسى وبالفعل انا اتعامل معه كعمل لكن حبك للعمل الذي تمارسه هو الدافع الاقوى من وجهه نظري
لتحقيق النجاح والاهم الاستمرار في هذا النجاح هو التوفيق من الله

safiforex
07-01-2012, 20:52
وده اكبر ميزة لمن لايجيدون فرص توظيف فى المجتمع بيبقى ملاذ لهم وبيبقى عندهم تفرغ اكبر لهذا السوق ومع تعلم وممارسة جيدة لفترة مناسبة بفضل الله يقدر يحقق النجاح

نعم صحيح هذا ، و اكثر الناس الان التي لم تجد فرصة عمل بدأت تلجا الى الانترنيت لبحث عن فرص الربح فيه
و هذا طبعا وفر للكثيرين راتب شهري اكثر بكثير ما توفره الادارة العمومية للموظفين

okash
07-03-2012, 22:38
الفوركس هو من الدرجة الاولى وظيفة ولكن تقد توصل الى شخص ما ان يكون هاوي فوركس وهذا الكلام الصحيح الذي اؤيده لذلك يجب ان تحب الفوركس لكي تبدع

fxjoseph
07-03-2012, 22:42
الفوركس كالهواية في فترة التعلم ولكن بعد ذلك لابد ان تحترفه ولا ما الفائدة منه اعتقد الفوركس تجارة ولبيت تجارة عادية بل تجارة عظيمة تكاد تكون هي الافضل من وجهة نظري من حيث العائد

aboualy
07-03-2012, 22:44
الفوركس كالهواية في فترة التعلم ولكن بعد ذلك لابد ان تحترفه ولا ما الفائدة منه اعتقد الفوركس تجارة ولبيت تجارة عادية بل تجارة عظيمة تكاد تكون هي الافضل من وجهة نظري من حيث العائد

فعلا اخى العزيز اذا دخلنا فى مرحلة الحساب الحقيقى واودعنا من اموالنا الخاصة فى هذا الحساب كراس مال يجب علينا ان نتعامل فى هذا الوقت مع الفوركس على انه عمل جاد ولا نتهاون فيه والا نكون كمن يقامر بامواله

Heba samir abdallah
07-03-2012, 22:48
تختلف من شخص لاخر فالبعض يعتبرونه هوايه وانه يملا اوقات فراغهم والبعض الاخر يعتبرونه عملا يعتمدون عليه فى مصدر اموالهم

ma90do
07-03-2012, 22:49

الفوريكس يوفر عائد مادي جيد جدا ولكن غير مستقر والافضل ان تعتبره هوايا في جميع النواحي حتي لا تشعر بالملل هوايه + تركيز والمجهود المطلوب مع كل صفقه

sabre
07-04-2012, 00:20
الفوركس ممكن يكون هوايه لمن
لديه المال الكثير ومش محتاج يكون مستقبله
وهو عمل لمن عانى اقتصاد دوله منهوب

nada
07-04-2012, 00:27
انا من رائى لو حسابك كبير لهنا هيكون التفرغ للصول لهدف
اما اذا كان حساب صغير فهوه بجانب الشغل الوقعى

kingman
07-04-2012, 00:30
نعم صحيح هذا ، و اكثر الناس الان التي لم تجد فرصة عمل بدأت تلجا الى الانترنيت لبحث عن فرص الربح فيه
و هذا طبعا وفر للكثيرين راتب شهري اكثر بكثير ما توفره الادارة العمومية للموظفين
هو حقيقى مش حكاية افضل بالعكس العمل على النترنت بيكون مرهق جدا والنجاح فيه وتحقيق الأرباح بيكون طريق شاق لكن المضطر زى مابيقولوا يركب الصعاب فالواحد لو عمل فى ميدان تخصصه وتلقى اجر مناسب على عمله اكيد افضل شئ

ma90do
07-04-2012, 00:33
هو حقيقى مش حكاية افضل بالعكس العمل على النترنت بيكون مرهق جدا والنجاح فيه وتحقيق الأرباح بيكون طريق شاق لكن المضطر زى مابيقولوا يركب الصعاب فالواحد لو عمل فى ميدان تخصصه وتلقى اجر مناسب على عمله اكيد افضل شئ

اكيد لا تجني الثمار النجاح الا بعد الكثير من المجهود المبذول والتعب يوجد مجالات سهله للربح من الانترنت مثل جوجل ادسنس بس في النهايه كلو ينجذب الي هذا المجال لانه يرجح الي كفائه ومجهود كل شخص

ymn30
07-04-2012, 00:41
انا بعتمد على الفوريكس فى زيادته الدخل وممكن كمان يكون هوايه بس هوايه مربحة وصعبة كمان

thestarboy
07-04-2012, 15:31
ان انه الاول بيبقي هوايه عشان تتعلمه ومجال جديد علي الواحد عشان كده بنشوف انه هوايه في الاول
بس بعد كده بيتحول لعمل ومتابعه وكده وده كويس عشان العمل بانتباه والتحليل بانتباه للسوق
يعني سواء هوايه او عمل لازم ناخد بالنا واحنا بنتداول

tarek22
07-04-2012, 17:02
بالنسبة لي فأنا أتعامل مع الفوركس كعمل ثانوي حاليا، لأنه في النهاية بالنسبة لي غير مضمون ويجب أن يكون هناك بديل ولا أعتمد على الفوركس في دفع فواتيري

forex man
07-04-2012, 17:12
اكيد الفوركس عمل ثانوى ل 99% من المتداولين
و1% ده الى هما المحترفين والى ليهم دخل شهرى ثابت وكويس من الفوركس
وانا شخصيا مبعتبرهوش عمل
انا بعتبره هوايه فقط
تحياتى

ابو محمد
07-04-2012, 17:12
هو عمل اكثر من انه هوايه لانه اذا كنت تعرف السوق بشكل
جيد فانك سوف تربح منه وتعيش منه

memostar3
07-04-2012, 17:14

بالنسبه الى فهو عمل اضافي ليس الا
وليس شغلى الاساسي
حتى لا اتضرر به

sendrala ahmed
07-04-2012, 17:17
عمل وهوايه عمل لانه يحقق ارباح وخسائر وينفق فيه نقود وهوايه لانه لايستلزم تفرغ تام بل يمكن ممارسته فى اوقات الفراغ وبجانب الاعمال الاساسيه اليوميه

okash
07-04-2012, 17:43
الفوركس عبارة عن عمل فلو كان هواية لما كان هذا العدد الكبير من المتدوالين موجودين لذلك هي عبارة عن عمل وقد توصل بالشخص الى ان تكون هواية

ehab
07-09-2012, 01:15
الفوركس يقع بين منطقة العمل الاضافى و الهواية لأنه مابيلزمنيش بوقت محدد للعمل
و أنا المتحكم الوحيد فيه و هواية و شغف لأن الخسارة بتحسسنى بطعم المكسب و فرحته

madoxegy
07-09-2012, 09:37

Desperate
07-09-2012, 09:44
انا قابلت بعض الناس واخدين الفوركس على اساس انه هوايتهم او لعبتهم الصغيرة التى يحبون اللعب بها بين حين واخر
وفى ناس واخدينه على اساس انه عمل جاد جدا
كل واحد ونظرته لما يطبقه ويفعله فى هذا السوق وانا اظن انه عمل وليس هواية

mohamed adel
07-09-2012, 10:33
انا عن نفسى ارى ان الفوركس عمل وهواية فى نفسى الوقت
عمل لانى استطيع عن طريقه تحقيق الربح
وهواية لانى استمتع بالمتاجرة فيه
كما انى لا اعتمد عليه كوظيفة اساسية

mrxr00t3d
07-09-2012, 10:38
السلام عليكم
انا اعتبره عمل و هواية في نفس الوقت
و مع مرور الزمن بتتعود عليه و يصير عندك كأنه وباء
و شكرا

resala11111
07-09-2012, 13:11
اعتقد انى الفوركس عمل وهواية أيضا
بس عمل غير ثابت واتمنى من الجميع
الا يعتمدوا عليه كشغل تابث لانه عكس كده

Mohamed90
07-09-2012, 13:14
اعرف ناس كثيرون يعتمدون على
الفوركس في معيشتهم والفوركس عندهم دخل ثابت

السلام عليكم اخي يوجد ناس تعتمد على القوركس لان لهم راس مال كبير و طرق فعالة
تجعل منه يربحون مدخول محترم حتى في ادتى مستويات
و لاوجود لراتب تابث في الفوركس اخي

roka
07-09-2012, 16:15

انا اعتقد ان الفوركس للاوقات الفراغ واشغال الوقت وجنى بعض الربح لكن ليس اساس لكسسب الرزق

magic777
07-09-2012, 17:47
السلام عليكم اخي يوجد ناس تعتمد على القوركس لان لهم راس مال كبير و طرق فعالة
تجعل منه يربحون مدخول محترم حتى في ادتى مستويات
و لاوجود لراتب تابث في الفوركس اخي

فعلا هنا منقدرش نقول ان فيه راتب ثابت شهريا مثلا في الفوركس
لكن نقدر نقول ان فيه متوسط دخل شهريا بيحدده المتاجر لنفسه على حسب معرفته بقدراته وعلى حسب الاستراتيجيه
وخطه العمل التي يسير عليها