PDA

View Full Version : المتاجرة عن طريق الهاتف

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

elking
05-09-2012, 16:50
هل تفضل المتاجرة عن طريق الحاسب الالى ام الموبايل ولماذا وهل تستطيع بالفعل المتاجرة وملاحظة تغيرات السوق والتعامل معها عن طريق الهاتف الصغير ؟

kingman
05-09-2012, 18:00
انا عن نسى لاافضل ان اتعامل مع الهاتف فى الأنترنت الا فى اضيق الحدود ويوجد المتداولين من يلجأون اللى الهاتف لصغره ووجوده معهم فى اى مكان حتى فى العمل
ههههههه غير كده ممكن اتعصب عليه ويكون نهايته مكسر على اى حائط

sunlight
05-09-2012, 21:05
المتاجره عن طريق التليفون تنفع فى حاله شىء واحد لو كت مسافر ولم يكن معى جهاز الكمبيوتر الخاص بي وعايز اتابع السوق والصفقات اللى معلقها كسبت ام خسرت ولكن على راى كينج لو خسرت نسيره الكسر ام التعصب عليه ولكنه من ضمن الوسائل الموجوده والمعترف بها

كريم
05-09-2012, 21:18
المتاجرة عن طريق الهاتف لا تمكنك من التحليل الفني قبل بدء الصفقة اما اذا قمت بالتحليل الفني و الاقتصادي

و بدأت الصفقة من خلال الكمبيوتر و قمت بمتابعتها على الهاتف فلا مانع من ذلك

و بالتوفيق للجميع

elking
05-10-2012, 00:26
انا ارى ان المتاجرة عن طريق الهاتف امر شديدا لصعوبة فهو لن يجعلنا فى قمة تركيزنا مثلما نكون على الحاسب الالى وايضا لن نستطيع متابعة تغيرات السوق وكيفية التعامل معها من الهاتف بسهولة

gogofx
05-10-2012, 00:36
انا الحقيقة لم اجرب المتاجرة عبر الهاتف من قبل واظن انه صعب لانى متعود على الكمبيوتر
طبعا هذا يختلف من شخص الى اخر
وبالتاكيد هناك اناس يفضلون الهاتف

kingman
05-10-2012, 00:53
انا ارى ان المتاجرة عن طريق الهاتف امر شديدا لصعوبة فهو لن يجعلنا فى قمة تركيزنا مثلما نكون على الحاسب الالى وايضا لن نستطيع متابعة تغيرات السوق وكيفية التعامل معها من الهاتف بسهولة

هى ممكن تبقى مفيدة اذا كان الشخص فاتح صفقات تحتاج متابعتها بشكل مستمر فساعتها الموبايل افضل شئ فى كده لانه اينما ذهب سيكون متصل بالسوق
فالهاتف هيكون فايدته انه هيحل ازمات فى اوقات معينة
وكذلك ايضا لمعرفة الأسعار دائما وحركتها

elking
05-10-2012, 01:26
هى ممكن تبقى مفيدة اذا كان الشخص فاتح صفقات تحتاج متابعتها بشكل مستمر فساعتها الموبايل افضل شئ فى كده لانه اينما ذهب سيكون متصل بالسوق
فالهاتف هيكون فايدته انه هيحل ازمات فى اوقات معينة
وكذلك ايضا لمعرفة الأسعار دائما وحركتها

اتفق معك ولكن هناك شئ افضل من الهاتف وهو اللاب توب فهو يستطيع حمله فى اى مكان وايضا من خلاله سنستطيع التعامل مع متغيرات السوق بقمة السهولة واليسر بعكس الهاتف والتعامل معه

kingman
05-10-2012, 01:46
اتفق معك ولكن هناك شئ افضل من الهاتف وهو اللاب توب فهو يستطيع حمله فى اى مكان وايضا من خلاله سنستطيع التعامل مع متغيرات السوق بقمة السهولة واليسر بعكس الهاتف والتعامل معه

اكيد وحتى الأيباد لكن هنا المجال يتسع للموبايل فهو موجود مع الشخص فى اى مكان بيكون يعنى ملازم ليه فى كل مكان وهيكون اسهل واخف من اللاب ولاهيقيد حركته وومكن يتابع وحتى هو ماشى فى الشارع لواراد دون ادنى مشكلة

born to learn
05-11-2012, 13:00
يمكننى ان اقوم بفتح صفقه واتابعها على الهاتف ولكن لبدء صفقه على الهاتف فلا اعتقد انه يمكننى ان افكر فى مثل هذا حيث اننى لا استخدم الهاتف فى الانترنت كثيرا وانت تعرف مدى ضغط الاعصاب فى التداول فلا اعتقد ان الهاتف سيفيد فى هذه النقطه

tornado66
05-12-2012, 03:15
في ظل التقدم التكنولوجي الذي تشهده الدنيا هذه الايام استطاعت شركات الفوركس مواكبة واستيعاب التطور عن طريق توفير برامج متاجرة خاصة باجهزة الموبايل الحديثة والتي من شأنها تسهيل الامر علي المتداولين

Mohamed90
05-12-2012, 18:46
اه فكرة جميلة و مفيدة للناس التي لاتجلس دئما اما الجهاز و التي تكون بعدية عن اجهزتها شواء في العمل او اماكن عامة و خطوة ايجابية و انا صراحة لم اجرب هذه الخاصية ممكن في المستقبل

Hamad
05-12-2012, 19:00
المتاجرة عن طريق الهاتف يمكن قبوله وتنفيذه فقط في الحالات الطارئة واستخدام الحاسوب للتحكم بكل نواحي تجارة تبادل العملة ينفذ بسهولة والمتاجرة تمارس عن طريق الاتصال التلفوني والإنترنت بالحاسوب في وقت واحد واكثر المتاجرين عن طريق الإنترنت بالكمبيوتر افضل من المتاجرة عن طريق الهاتف

wolfkamikaz
05-12-2012, 19:04
لا احبذ استعمال الهاتف لكن يبقى حلا جيدا لان و الحمد لله في البلدان العربية كثر انقطاع التيار الكهربائي
اذن يبقى هو الحل لمتابعة الصفقات

aboualy
05-12-2012, 19:06
انا افضل المتاجرة عبر الحاسب الشخصى العادى ولا اهوى استخدام التليفون او اللاب توب . وذلك لان شاشة الكمبيوتر العادى اوضح وتمكننى من التحليل اكثر وكذلك انا اعتقد ان الجلوس امام الجهاز يعطى احساس بالجدية وهذه الميزة ربما لا تتوفر فى التلفون المحمول الذى يمكن استخدامه فى حالة الضرورة فقط

mahmood-noor
05-12-2012, 19:36
أنا لم اجرب التجارة على الهاتف ولكنني لا أريد أتاجر أبداً عن طريق الهاتف إلا اذا كنت في مكان لا يوجد به حاسب واحتجت ان اتاجر على الهاتف وفي ذلك الوقت سوف أبدأ بالمتاجرة ,,
لكن طبعا يوجد فرق كبير بين المتاجرة بالهاتف مما يسبب خطورة عليك لأنك قد تخطئ و تضغط زراً آخر بسبب صغر حجم الهاتف ولا يمكنك التحليل الفني وسوف يصعب عليك اغلاق وفتح الصفقات

magic777
05-15-2012, 17:55
اعتقد لكي تستطيع ان تحلل صح لابد من شاشه كبيره واضحه للشارت تقدر تتابع عليها وتحلل وترسم وتضع مؤشراتك
وده مابيسمحش بيه الهاتف لذلك افضل العمل على الابتوب في التحليل ودراسه الصفقات ووضع الاوامر
لكن ايضا الهاتف مهم جدا وميزه في نفس الوقت لانك هتقدر تتابع صفقاتك وانت في اي مكان دون الالتزام بمكان محدد او حمل جهاز الابتوب معاك
فااستخدام الابتوب والهاتف مهمين جدا للمتاجر ولكن الاهم طبعا الابتوب عن الهاتف اذا خير بين الاتنين

youmuststop
05-31-2012, 00:25
صعب علي او علي غيري التداول عن طريق الموبايل ربما تراقب الصفقات لكن التحليل صعب جدا من الموبايل الجهاز الشخصي افضل كثيرا

HARRY POTTEER
05-31-2012, 18:26
انا لا احب التداوول باي شكل من الاشكال
من الموبايل لانك ممكن لا تتمكن من كافة خصائص التداول من الموبايل
و بالطبع ده راجع لنووع موبايلك ..احب التداول من حاسوبي الخاص

mohamed eldamnhorey
05-31-2012, 19:31
لا احبذ استعمال الهاتف لكن يبقى حلا جيدا لان و الحمد لله في البلدان العربية كثر انقطاع التيار الكهربائي
اذن يبقى هو الحل لمتابعة الصفقات

ظاهره غبيه فعلاً انقطاع الكهرباء فى بعض الاوقات فى المنطقه العربية

فالهاتف النقال هو الحل السريع لمتابعة

امتى بقى نبقا من الدولة المتقدمه والكهرباء متفصلش عندنا

حلم ربنا يحققه

kingman
05-31-2012, 19:40
ظاهره غبيه فعلاً انقطاع الكهرباء فى بعض الاوقات فى المنطقه العربية

فالهاتف النقال هو الحل السريع لمتابعة

امتى بقى نبقا من الدولة المتقدمه والكهرباء متفصلش عندنا

حلم ربنا يحققه
وخصوصا مصر شوية شتا ولا رياح ههههه تبهدل الدنيا وتقطع الكهربا زكده واساسا هو لسه فيه دول بتمشى سلوك على عواميد مشكلة حكاية الكهربا دى فى مصر ويارب مايحصلش ازمة زى السنين الماضية فى الصيف ويقطعوا الكهربا باستمرار وتبقى كملت ازمات فى ازمات من بترول لأمن لكهربا وان شاء الله يكون المتداول حريص دائما فى تح صفقاته

ramid
05-31-2012, 20:01
للمتاجرة عبر الهاتف ايجابيات وسلبيات
من ايجابياتها الاتصال المباشر مع السوق في ظروف عديدة ولمدة أطول
لكن من سلبياتها انها لاتتيح لك الاستفادة من تحليل المؤشرات الضرورية كما انه قد تسبب لك المتاجرة عبر الهاتف نوعا من الادمان حيث ستتاجر وانت في عملك اوفي رحلة مع احبائك او او او ممايسبب لك نوعا من الهوس

forexBOSS
06-01-2012, 21:50
اعتقد انه مفيش مشاكل من المتاجره على الجوال او الايباد بس المشكله فقط فى التركيز لان التركيز بيبقى بنسبه اعلى امام الحاسب الالى بسبب كبر حجمه انا استخدم الموبيل فى حاله انى خارج المنزل او فى مجال عملى و لا اجد اى مشاكل اهم حاجه هى التركيز فقط و ستحقق الارباح حتى لو ماسك ايه

MixMax
06-02-2012, 02:53
الهاتف قد لا يفيد لصغر حجمه وايضا الايقونات والصفحات الكثيرة في التداول وبرنامج التداول يعني هادي كلها تتطلب كمبيوتر وليس هاتف
وعليه فالكثير يفضل الكمبيوتر لسهولة الامر وتوفر كل الصفحات والايقونات امامهم
ومنه يأتي الربح ان شاء الله
تحياتي لك يا بطل وشكرا على الموضوع

Mohamed90
06-02-2012, 12:48
السلام عليكم
لم اجرب صراحة التداول على الهاتف و هو خطوة جيدة و مميزة للمتابعة السوق عن القرب حتى لو انت مبتعد عن البيت او في العمل و ايضا مفيد في حالة انقطاع النت او الكهرباء كما ذكر الاخوة و الله ينجنا من انقطاع الكهرباء يارب امين

hardjob
06-02-2012, 13:01
في نضري ان المتاجرة عن طريق الهاتف صعبة شوية من حيت التحليل و تتبع الاخيار لان التحليل لازم رسوم ترندات تتبع استراجيات و كلنا عارفين هدا
لكن بخصوص الهاتف فيمكنك تتبع الصفقة عن طريق
وهده هي افادة الهاتف في نضري
لدا فانا افضل الحاسوب طبعا
تحياتي

The Mester X
06-02-2012, 18:31
السلام عليكم المتاجرة على الهاتف جميلة و لكن يجب ان تعتاد عليها و تتدرب في تعامل مع الخانف للمدة
و انا لا افضل الهاتف و اذا ضاع منك الهاتف او تسرق هل يكون الحساب في خطر يمكن يضيع لك

ahmed
06-02-2012, 21:09
لم اجرب المتاجرة بالهاتف
لكن بها مميزات واضحه فى متابعه
الصفقات خارج المنزل والتحكم فى فتحها
واغلاقها واى فى راى الشخصى انها ميزة رائعه تستحق التجربه
فى المستقبل القريب

kingman
06-02-2012, 21:34
اعتقد انه مفيش مشاكل من المتاجره على الجوال او الايباد بس المشكله فقط فى التركيز لان التركيز بيبقى بنسبه اعلى امام الحاسب الالى بسبب كبر حجمه انا استخدم الموبيل فى حاله انى خارج المنزل او فى مجال عملى و لا اجد اى مشاكل اهم حاجه هى التركيز فقط و ستحقق الارباح حتى لو ماسك ايه

هى دى الميزة للهواتف الذكية انها بتسهل علينا مور كثيرة قد يصعب من غيرها ان نصل الى النترنت فى بعض الأوقات والاماكن كاوقت العمل مثلا والعالم بيشهد تطور مستمر فى تطوير وصناعة الهواتف الذكية واللوحات الرقمية اصبحت اكثر ميزة واكبر حجما من الهواتف المحمولة وممكن تكون حل وسط بين الهاتف الصغير والكومبيوتر

sho
06-03-2012, 02:29
قمت بتحميل برنامج الميتاتريدر 5 على هاتفى المحمول بنظام الاندرويد .. لكنى لم استخدمة فى المداولة حتى الان على حسابى التجريبى قمت فقط بفتح حساب ديمو لتجربة البرنامج واستخدامة .. انا ارى انة جيد ولكن قد يكون الكمبيوتر اسهل واوضح واريح سوف اتاجر فقط على الهاتف فى حالات الضرورة

Texxon
06-06-2012, 10:06
لا يوجد فرق كبير بين المتاجرة ، على أي شئ، سواء كان هتاف محمول أو لاب توب أو جهاز بي سي أو أي باد، طالما أنك قادر على تحميل المنصة التي تتبع للشركة التي تتاجر عليها فلن يوجد اي فرق وبامكانك المتاجره على اي شئ

zahran
06-06-2012, 12:47
المتاجره الصحيحه اجعلها عن طريق الكمبيوتر. فمنه يمكنك التحليل الصحيح و الاتشارت يكون امامك كبير . فتجيد التحليل والمتاجره .. اما عن طريق الهاتف اجعلها لو انك خارج المنزل وتريد متابعه الاسعار او تريد متابعه صفقه تبعك ..اجعلها للمتابعه فقط او لو كان هناك فرصه قويه جدا ادخلها .

Mohamed90
06-06-2012, 13:05
السلام عليكم انا اشوف لا فرق بين الهاتف و الحاسوب و الميزة في الهاتف انه يمكنك التداول من اي مكان في العالم لن تجد مشكلة الا في حالة انعدام اشارة طبعا ههههه
و لكن صراحة افضل الحاسوب هو ممكن تشتري حاسوب صغير جدا تتداول به ويكون خفيف يمكن تحمله معاك اين ما ذهبت

AhmedMagnifico
06-06-2012, 13:20
سلام عليكم
والله حسب نوع الجوال انا معى SE Xperia NEO
اظنه كافى جداً لاى غرض والنت عليه جميل بصراحة ولكن فى النهاية لن يكون كالكمبيوتر !!
+
انه يكلفك المزيد من المال يعنى اللى تربحه من الفوركس تشحن بيه الموبايل
:d

The Mester X
06-06-2012, 15:09
التدوال على الهاتف او الحاسوب مافي اشكال وكل شخص يرتاح في شئ معين و انا افضل الحاسوب على الهاتف و الحاسوب يبقى افضل للمتابعة الاخبار و التحليل و التدوال في الهاتف خطوة مبشرة للناس الذين لايجلسون على طول امام الحاسوب

konine
06-06-2012, 15:32
عن نفسي لا أتاجر على هاتف و لم أجربه يوما في حياتي .
ولكني يمكنني بعد تطور أوضاعي أن أتاجر عليه مع أن فكرة لا تدخل دماغي لأنه مهدد في أي لحضة للكسر . على عموم المتاجرة عبر هاتف لتجار ضيقي وقت
تقبل موري

magic777
06-08-2012, 01:44
لا يوجد فرق كبير بين المتاجرة ، على أي شئ، سواء كان هتاف محمول أو لاب توب أو جهاز بي سي أو أي باد، طالما أنك قادر على تحميل المنصة التي تتبع للشركة التي تتاجر عليها فلن يوجد اي فرق وبامكانك المتاجره على اي شئ

لا طبعا يوجد فرق كبير مش طبعا في البرامج اللي انت بتحلل عليها ولا بتحط منها الاوامر
البرامج هنا واحده لكن طبعا لما تحلل على جهاز كمبيوتر شاشته كبيره اسهل بكتير من موبايل شاشته مهما كبرت لن تتجاوز حجم كف اليد
فالافضل هنا انك تستخدم الموبايل للمتابعه فقط

ahmed saleh
06-08-2012, 01:49
انا لم اجرب هذة الطريقة من قبل ولكن اظن ان المتجارة من خلال الهاتف تكون صعب
وعدم التحكم فى الصفقات بطريقة جيدة ولكن من الممكن ان تتابع حركات السوق فقط

2x1
06-08-2012, 18:33
لا انا ارتاح اكثر للحاسب الالي لان الهاتف الواحد ميقدرش يطول فالتركيز علية
وممكن يسبب كتر التركيز فية لصداع ووجع فالعين و مش مريح ابدا

Noah
06-09-2012, 02:45
المتاجرة عن طريق الهاتف هى من اكثر الطرق انجازا للوقت وانا شخصيا اعتقد اننى فىا لمستقبل قد اتاجر عن طريق الهاتف حتى اؤمن اوقاتى واوقات العمل الخاصة بي ولكن لا اعرف الى الان ما هو الهاتف الافضل الذى يمكننى الاعتماد عليه فى الفوركس

Mr.GooDMaN
06-09-2012, 03:25
طبعا العمل على الحاسب اكثر سهولة من الموبيل حيث تستطيع التحليل بسهولة والتحكم الاسرع ف الدخول والخروج من الصفقات خاصة عملاء الاسكالبنج
لكن الهاتف اعتقد ان اقصاه فتح واغلاق الصفقات ومعرفة الاسعار الحالية فقط

realyone
06-09-2012, 12:56
افضل المتاجره عبر جهاز كمبيوتر,لأن التداول عبر الهاتف لايسمح لك بالتحليل ,البرامج التي تقبل التحميل من الهاتف اعتقد فقط لتنفيذ الاوامر وليس للتحليل,مثل منصات الويب,فاذا كنت تعتمد على التوصيات فلا ضير ان تتداول عبر الهاتف,اما اذا كنت تدخل صفقاتك على تحليلك فأكيد التداول عبر الهاتف لن ينفعك

mohamed eldamnhorey
06-09-2012, 13:14
افضل المتاجره عبر جهاز كمبيوتر,لأن التداول عبر الهاتف لايسمح لك بالتحليل ,البرامج التي تقبل التحميل من الهاتف اعتقد فقط لتنفيذ الاوامر وليس للتحليل,مثل منصات الويب,فاذا كنت تعتمد على التوصيات فلا ضير ان تتداول عبر الهاتف,اما اذا كنت تدخل صفقاتك على تحليلك فأكيد التداول عبر الهاتف لن ينفعك

انا اوجهه صعوبه فى التحليل الدقيق على الهاتف

بسبب صغر الادوات وصغر الشارت

سيبك انت ياجدع مفيش افضل من الشاشة الكبيره

اللى تقدر تشوف الشمعه عليها بطول الانسان
ههههههههههههه

الله يكرمك يازوق

Rami
06-09-2012, 14:10
انا لا افضل المضاربة عن طريق الهاتف فعن طريق الكمبيوتر افض لانه يمنحك الفرصة المثلى للتحليل واتخاذ القرار المناسب وهذا الشى لا يتحه الجوال او حتى مختلف البرامج المدعومة على جهازك , فعلى ما اعتقد الخدمة مقتصرة على تزويدك بالاسعار فقط دون الشارتات والادوات المساعدة للتحليل

عزبز 18
06-09-2012, 14:17
لا ااظن المتاجرة عبر الهاتف جيدة الي ادا كان صفقات كبيرة انا بالنسبة الي افضل
المتاجرة عبر الاعلام الالي يعني الكمبيوتر ومتابعة الصفقات بنفسي افضل من الهاتف

jans
06-09-2012, 14:46
اعتقد بأنه الحاسب أفضل كثير بما فيه من امكانيات ويجعل
الشخص ينتهي من امور كثير بشكل اسرع
ام الهاتف ممكن يكون لإجراء إغلاق لصفقة او فتح صفقة في توقيت معين ان تحدده
يعني لو فكرنا فيها ممكن الاثنين لهم فائده و كل شخص على حسب نوع تداوله الاشخاص الذين يتداولون لفترات طويلة المدى اعتقد انهم لن يحتاج الهاتف كالذي يتداول بشكل يومي

magic777
06-10-2012, 20:51
انا لا افضل المضاربة عن طريق الهاتف فعن طريق الكمبيوتر افض لانه يمنحك الفرصة المثلى للتحليل واتخاذ القرار المناسب وهذا الشى لا يتحه الجوال او حتى مختلف البرامج المدعومة على جهازك , فعلى ما اعتقد الخدمة مقتصرة على تزويدك بالاسعار فقط دون الشارتات والادوات المساعدة للتحليل

لا اخي انا اعرف متاجريين يستخدمون الهاتف في المتاجره وبيكون عليه الشارت والادوات وكل شي عادي
جدا زي اللي موجود على شاشه الكمبيوتر
بس الاختلاف هنا ان شاشه الموبايل مهما جبته انت من اكبر شاشه بتكون صغيره ومبتقدرش تشوف الشارت عليها واضح زي الكمبيوتر

mohamed eldamnhorey
06-10-2012, 21:45
اعتقد بأنه الحاسب أفضل كثير بما فيه من امكانيات ويجعل
الشخص ينتهي من امور كثير بشكل اسرع
ام الهاتف ممكن يكون لإجراء إغلاق لصفقة او فتح صفقة في توقيت معين ان تحدده
يعني لو فكرنا فيها ممكن الاثنين لهم فائده و كل شخص على حسب نوع تداوله الاشخاص الذين يتداولون لفترات طويلة المدى اعتقد انهم لن يحتاج الهاتف كالذي يتداول بشكل يومي

صح كلااامك
الهاتف لعمل تعديل بسيط فى صفقة او اغلاق صققه

لكن التحليل يبقا صعب عليه ومتعرفش تحلل بدقه

زى شاشة الحاسب

kingman
06-10-2012, 21:52
لا اخي انا اعرف متاجريين يستخدمون الهاتف في المتاجره وبيكون عليه الشارت والادوات وكل شي عادي
جدا زي اللي موجود على شاشه الكمبيوتر
بس الاختلاف هنا ان شاشه الموبايل مهما جبته انت من اكبر شاشه بتكون صغيره ومبتقدرش تشوف الشارت عليها واضح زي الكمبيوتر
هو اكيد المشكلة فى جميع الحالات صغر الشاشة لأن ده هيبقى عائق كبير لو المتاجر اراد التحليل لكنى ارى ان الموبايل هيكون جيد فقط فى بعض الأمور البسيطة كمعرفة الأسعار وغلق او فتح صفقات او تعديل بناءا على تحليل مسبق ةمستويات سعرية يعرفها المتاجر وذلك فى حالة عدم استطاعته الوصول الى البى سى بتاعه

mokhtar26
06-11-2012, 02:11
الهاتف يصلح لتعليق الاوامر فقط او الدخول و الخروج من الصفقات فقط اما المتاجرة و التحليل من الهاتف فهي صعبة حسب رايي من الايفون و الاندرويد بينما تتوفر الهواتف التي فيها نظام ويندوز موبيل 7 فما فوق على امكانية التحليل الكلاسيكي و المؤشرات و الله اعلم

djongar
06-17-2012, 16:08
المتاجرة بالهاتف مفيدة عندما يكون المتاجر في حاجة لفتح صفقات مستعجلة ويكون بعيد عن الحاسوب ولكن افضل المتاجرة بالشاشة الكبيرة لتوفر الإمكانيات والرأية الواضحة للتحليل ولكن يبقى الهاتف مفيد في بعض الحالات

A7mad_Aziz
06-17-2012, 16:15
بالطبع من الافضل استخدام الحاسب الالي في التحليل والمتاجرة ولكن ان كنت مجبر على المتاجرة عبر الهاتف فالافضل يكون على الاقل 10 بوصه ليتيح لك التحليل بصورة جيدة

ashraf el-araby
06-17-2012, 16:40
انا لا افضل التداول من خلال الهاتف وبالنسبة للتداول من خارج المنزل يمكن استخدام الاب توب فهو افضل من هاتف ويمكن حملة فى الى مكان

remas
06-17-2012, 18:05
انا لم اجرب شخصيا انى اتاجر بالفوركس عن طريق الهاتف وبعدين المتاجره عن طريقه بتكون فى حالات الضروره فقط لو انت بره البيت وعاوز تشوف صفقاتك مثلا انما المتاجره على الجهاز افضل

fafa280384
06-17-2012, 18:07
هل تفضل المتاجرة عن طريق الحاسب الالى ام الموبايل ولماذا وهل تستطيع بالفعل المتاجرة وملاحظة تغيرات السوق والتعامل معها عن طريق الهاتف الصغير ؟
عن نفسي لم اجرب التدوال عبر الهاتف
لكن لي صديق تدوال عبر بلاك بيري قالي ان تداول رائع فيه
والله اعلم

firas1984
06-18-2012, 00:31
مرحبا
المتاجرة عن طريق الهاتف اسهل واسرع ومتاحة في كل مكان ولكن افضل الكمبيوتر على الهاتف
الهاتف افضل كونه متاح في كل مكان وسهل الحمل وخفيف

H!m0
06-18-2012, 19:43
الهاتف لا يصلح للتحليل مطلقا لأن حجمه صغير مقارنة بشاشة الكمبيوتر و قد ينفع الهاتف في تعليق الأوامر أو غلق الصفقات فقط وهناك أجهزة قد أراها تصلح نوعا ما على سبيل المثال الأيفون أظن يمكنك أن تقوم بالتحليل تحليل كلاسيكي

kingman
06-18-2012, 23:04
الهاتف لا يصلح للتحليل مطلقا لأن حجمه صغير مقارنة بشاشة الكمبيوتر و قد ينفع الهاتف في تعليق الأوامر أو غلق الصفقات فقط وهناك أجهزة قد أراها تصلح نوعا ما على سبيل المثال الأيفون أظن يمكنك أن تقوم بالتحليل تحليل كلاسيكي

هو بالطبع ده هدفه الأساسى للمتابعة السريعة للأسعار ومتابعة الصفقات المفتوحة وتعديل الوامر المعلقة وغيره من متابعة السوق ام التحليل اكيد محتاج كومبيوتر بشاشة كبيرة عشان الواحد يقدر يحلل براحته

zikooo014
06-18-2012, 23:29
انا افضل المتاجره عن طرييق الحاسب الالي لاني بكون فاتح الصفحات الاخباريه لو في اخبار ولا حاجه
و كمان ببقي واخد راحتي :d علي الجهاز

kimokonolove
06-19-2012, 01:23

افضل تحليل فنى جيد عبرالحاسب الألى واحدد نقاط الدخول او بيع وبالنسبة للهاتف عندما اكون خارجآ انتظر الأشارة التى مخطط لها من البداية ويكون هنا الموبيل مفيد ومفيد ايضآ فى حالة فتح صفقات واقوم بمتابعتها لاكن الهاتف لايصلح للتحليل وانما للمتابعة خارج المنزل وعدم وجود كمبيوتر

mage
06-19-2012, 01:25
المتاجرة عن طريق الهاتف مفيدة جدا جدا للمتاجر اللى مش فاضى للعمل فى الفوركس كما الاخرين المتفرغين للفوركس ولكن فى كل الحالات اعتقد ان الفوركس سوق يحتاج منا الى بعض المجهود حتى نتمكن من تحقيق نسبة ارباح جيدة من العمل عليه ولذلك اعتقد ان الافضل العمل بطريقة مبسطة

magic777
06-19-2012, 18:11
المتاجرة عن طريق الهاتف مفيدة جدا جدا للمتاجر اللى مش فاضى للعمل فى الفوركس كما الاخرين المتفرغين للفوركس ولكن فى كل الحالات اعتقد ان الفوركس سوق يحتاج منا الى بعض المجهود حتى نتمكن من تحقيق نسبة ارباح جيدة من العمل عليه ولذلك اعتقد ان الافضل العمل بطريقة مبسطة

ميقدرش اي متاجر يتاجر عن طريق الهاتف اخي لانه هيكون محتاج يحلل الصفقات في الاول
ومحتاج يشوف الشارت كويس ومؤشراته وادواته فهيكون صعب عليه العمل بالموبايل
لكن الموبايل ليه وظيفه تسهيل متابعه الصفقات فقط للمتاجر

shwaikich
06-19-2012, 20:15
انا لا افضل المتاجرة عن طريق الهاتف لانني لا اتحكم بالفوركس مثل الكمبيوتر او اللابتوب بينما الهاتف ليس سريع التجاوب
مثل الكمبيوتر و الكمبيوتر سهل الاستخدام اكثر من الهاتف

sunlight
06-19-2012, 20:29
انا لا افضل المتاجرة عن طريق الهاتف لانني لا اتحكم بالفوركس مثل الكمبيوتر او اللابتوب بينما الهاتف ليس سريع التجاوب
مثل الكمبيوتر و الكمبيوتر سهل الاستخدام اكثر من الهاتف

انا لم اجربه من قبل ولكن اظاهر الناس مش عاتقه الفوركس حتى فى الموبايل واللى يضحك انهم كمان بيكتبو المشاركات بتاعت المنتدى من الموبيل يعنى الناس هاتموت على الفوركس

kingman
06-19-2012, 20:34
ميقدرش اي متاجر يتاجر عن طريق الهاتف اخي لانه هيكون محتاج يحلل الصفقات في الاول
ومحتاج يشوف الشارت كويس ومؤشراته وادواته فهيكون صعب عليه العمل بالموبايل
لكن الموبايل ليه وظيفه تسهيل متابعه الصفقات فقط للمتاجر
ده احنا على شاشة كبيرة وكتير بنحس ان احنا مش شايفين الشارت هههه والراحة فى التحليل بيخلى الواحد مرز اكتر وشايف كل الجوانب بعس الموبايل الدوات صغيرة جدا والواحد بيحس انه مش على طبيعته كما هو متعود بالتعامل مع الشارت

2x1
06-19-2012, 20:35
لا والله الواحد بيستبعد فكرة التليفون دي خالص التليفونات اليومين

دول مش حمل حدفة هههههههههه شكرا ليك عالموضوع

i5land_man
06-19-2012, 20:36
ده احنا على شاشة كبيرة وكتير بنحس ان احنا مش شايفين الشارت هههه والراحة فى التحليل بيخلى الواحد مرز اكتر وشايف كل الجوانب بعس الموبايل الدوات صغيرة جدا والواحد بيحس انه مش على طبيعته كما هو متعود بالتعامل مع الشارت

هو الموبيل لو كان حديث وتاتش سكرين وفيه امكانيات قوية ممكن يبقي حل مميز جدا لمتابعة الصفقات او احوال السوق لو المتاجر في مكان مش متوفر معاه اتصال بالانترنت او في حالة عدم وجود لاب توب

ahmed abdalla
06-19-2012, 20:52
انا افضل المتاجرة عن طريق الحاسب الالى اما المتاجرة على التليفون المحمول انا لم اجربها ولكن لى اصدقاء يقولون انها تسببت لهم فى خسلئر كبيرة

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 22:19
انا افضل المتاجرة عن طريق الحاسب الالى اما المتاجرة على التليفون المحمول انا لم اجربها ولكن لى اصدقاء يقولون انها تسببت لهم فى خسلئر كبيرة

المتاجره عن طريق التليفون لايمكنك التحليل بشكل جيد

لكن ممكن مثلا تستخدم الهاتف فى اغلاق صفقه او تعديل هدف او الاستوب

استخدام للأمور البسيطه

ZOUHAIR_ZIZO28
06-19-2012, 22:35
لمتاجرة عبر الهاتف ايجابيات وسلبيات
لكن من سلبياتها انها لاتتيح لك الاستفادة من تحليل المؤشرات الضرورية كما انه قد تسبب لك المتاجرة عبر الهاتف نوعا من الادمان حيث ستتاجر وانت في عملك اوفي رحلة مع احبائك او او او ممايسبب لك نوعا من الهوس

KOGI
06-20-2012, 00:44
المتاجره عن طريق التليفون تنفع فى حاله شىء واحد لو كت مسافر ولم يكن معى جهاز الكمبيوتر الخاص بي وعايز اتابع السوق والصفقات اللى معلقها كسبت ام خسرت ولكن على راى كينج لو خسرت نسيره الكسر ام التعصب عليه ولكنه من ضمن الوسائل الموجوده والمعترف بها

i5land_man
06-20-2012, 00:46

يا اخي ليه العصبية وقت الخسارة احنا بنتعامل مع نشاط جزء منوه الخسارة وانا بنصح نفسي وكل المتاجرين المبتدئين انه يتاجر بامر جني ربح او وقف خسارة عشان يبقي متوقع النتيجة زي ما كانت

magic777
06-20-2012, 01:26
هو الموبيل لو كان حديث وتاتش سكرين وفيه امكانيات قوية ممكن يبقي حل مميز جدا لمتابعة الصفقات او احوال السوق لو المتاجر في مكان مش متوفر معاه اتصال بالانترنت او في حالة عدم وجود لاب توب

ايوه ماهو ده الاستخدام الصح ليه هو للمتابعه فقط مش للتحليل للأسف
لان مهما كبروا الشاشه بتاعته صعب جدا تتعامل مع الشارت والمؤشرات زي مابتتعامل معاه على الكمبيوتر
مش هتقدر تشوف الشارت وتحلل براحتك على الموبايل

ma90do
06-20-2012, 01:29
لان مهما كبروا الشاشه بتاعته صعب جدا تتعامل مع الشارت والمؤشرات زي مابتتعامل معاه على الكمبيوتر

بس هقولك حاجه حسب اختلاق انواع الهواتف الان التيكنولوجي لا يصعب عليها شيء الان مثل اي باد او جلاكسي نوت بس اكيد الحاسب الشخصي اللاب توب او النوت بوك بديل ويصلح في اي مكان

amrmorasamir
06-20-2012, 01:31

انا مجربتش المتاجره عن طريق الهاتف قبل كده بصراحه بس اعتقد انها هتبقى رخمه وصعبه شويه بصراحه والله اعلم
لانك مش هتعرف تتحكم فى اغلاق الصفقات وفتحها من الموبيل

aboualy
06-20-2012, 01:33

اتفق معك فى ذلك فشاشة التليفون المحمول لا تصلح للتحليل نظرا لصغرها مقارنة بشاشة اللاب توب او الكمبيوتر العادى
ولكن المحمول يصلح لمتابعة الصفقات المفتوحة اثناء وجودك فى الخارج وبعيدا عن الكمبيوتر

mage
06-20-2012, 02:25

الموبايلات يا جماعة يتم استخدامها للمتابعة فقط ومتابعة اخر تطورات الصفقات اللى انت فاتحها ولكن ليس اطلاقا لوضع التحليل الفنى لان الموبايل الشاشة التى به صغيرة وايضا امكانية التحكم فى الشارت من تطبيق التحليل تكاد تكون مستحيلة فى هذه الفترات

moonlight
06-20-2012, 05:14
افضل المتاجرة فى الحاسسب الالى اكيد لانه يكون اسهل واسرع وافضل ولكن اعتقد ان المتاجرة عن طريق
الهاتف فى غاية الصعوبة ولا افضل استخدامها الا فى الاحوال الاضطرارية فقط

magic777
06-20-2012, 18:02

وحتى كمان لو مش مسافر بس كنت خارج بره البيت او الشغل او في مكان عام ومش معاك اللابتوب انك تقدر تتابع بالموبايل
وبصراحه خدمه رائعه وهتسهل علينا كتير ويارب نكسب بأه علشان نجيب الموبايل ده ونعيش

Amgad91
06-21-2012, 00:49
الشركات الآن كلها تتنافس لتقديم افضل خدمة بالنسبة لمستخدمي الهواتف الذكية
ولكن التطبيقات لا زال ينقصها الكثير جدا عن تطبيقات الكمبيوتر
نتمنى ان تصل لكفاءة الميتا تريدر 4 في يوم من الايام

deadlyfox
06-21-2012, 14:50
انا ماجربتش الحكايه دى قبل كده بس لو اضطريت لكده
هاشتغل عليه مافيش مشكله

magic777
06-22-2012, 00:26
بس هقولك حاجه حسب اختلاق انواع الهواتف الان التيكنولوجي لا يصعب عليها شيء الان مثل اي باد او جلاكسي نوت بس اكيد الحاسب الشخصي اللاب توب او النوت بوك بديل ويصلح في اي مكان

هو الحل فعلا هنا نوت بوك صعير هيكون انسب هنا وممكن تحلل عليه بس افرض انت مش عايش تشيل
النت بوك ده او رايح مكان ومش عايش تشيل الا الموبايل بس يبقى هنا الموبايل هيفيدك في المتابعه برده

tariktanjaoui
06-22-2012, 00:46
بالنسبة لي لا افضل المتاجرة عبر الهاتف لانه لن يمكنك من التحليل الفني بشكل دقيق فانا لاافضل الهاتف بسبب صغر حجمه وفي حالة الخسارة قد تتعب وتلقي به بعيدا مما سيؤدي لانكساره

najoull19
06-22-2012, 01:20
انا جربتها على الايباد وكان لاشتغال به جميل

Mostafa Mando
06-22-2012, 02:58
اكيد طبعا التحكم من خلال البي سي او اللاب توب افضل واوسع

اما اذا كنت مشغول فستضطر إلى ان تتاجر عن طريق الهاتف لكن انا افضل الكمبيوتر افضل

mohamed hamdy
06-22-2012, 03:03
انا لم اجرب هذة الطريقة ابدا لذلك لا اعرف هل هذة جيدة ام لا ولكنى
اعتقد انة يوجد اشخاص يحبون المتاجرة عبر الهاتف ويوجد اخارون لا يحبون هذة الطريقة
وانا من الاشخاص الذين لا يحبون هذة الطريقة

mokas
06-22-2012, 03:08
ممكن متابعة الصفقات عبر الهاتف لكن التداول صعب

magic777
06-22-2012, 17:23
انا لم اجرب هذة الطريقة ابدا لذلك لا اعرف هل هذة جيدة ام لا ولكنى
اعتقد انة يوجد اشخاص يحبون المتاجرة عبر الهاتف ويوجد اخارون لا يحبون هذة الطريقة
وانا من الاشخاص الذين لا يحبون هذة الطريقة

اخي المتاجره عبر الهاتف متفرقش عن المتاجره على الكمبيوتر العادي لان الشارت هو هو
مش حاجه تانيه لكن احنا هنا مش بنقدر نحلل بس على الهاتف علشان الشاشه الصغيره
اللي مش هتخلينا نشوف الشارت بوضوح

elzeel
06-22-2012, 17:39
بصراحه انا مجربتش لسه لكن اكيد الحاسب هيكون افضل
لسرعه المتابعه ولانك تقدر تفتح كذا مجال والتحكم اكبر واسرع من الهاتف

aminos
06-22-2012, 17:45
بصراحه انا مجربتش لسه لكن اكيد الحاسب هيكون افضل
لسرعه المتابعه ولانك تقدر تفتح كذا مجال والتحكم اكبر واسرع من الهاتف

و أنا كذالك لم أجربه لحد الأن
لكن سأجربه إن شاء الله في هذا الصيف
و بالطبع سيبقى الحاسوب هو الأفضل بالنسبة لي

super580
06-22-2012, 17:57
انا اقوم بالتحليل و فتح الصفقات في الحاسوب ، و عندما اغادر اتتبع الصفقة من حين لاخر عبر الهاتف ، لانني لا استطيع الانتظار حتى ارجع الى الحاسوب

aboualy
06-22-2012, 18:17
انا اقوم بالتحليل و فتح الصفقات في الحاسوب ، و عندما اغادر اتتبع الصفقة من حين لاخر عبر الهاتف ، لانني لا استطيع الانتظار حتى ارجع الى الحاسوب

اخى هذا هو الاستخدام الممكن للتلوفون المحمول فى التجارة اما ان نقوم بالتحليل والمتاجرة عبر الهاتف فانا اعتقد لن دى مسائلة حتكون صعبة جدا لان حجم شاشة التلفون المحمول لا يسمح باستخدامها فى التحليل

kingman
06-22-2012, 18:46
اخي المتاجره عبر الهاتف متفرقش عن المتاجره على الكمبيوتر العادي لان الشارت هو هو
مش حاجه تانيه لكن احنا هنا مش بنقدر نحلل بس على الهاتف علشان الشاشه الصغيره
اللي مش هتخلينا نشوف الشارت بوضوح
وفيه حاجة ممكن تقرف الواحد فى المتاجرة عن طريق الهاتف وهو ضعف الشبكة فى بعض المناطق مما يسبب تقطع النترنت وتوقف المنصة وتهنيج وده كتير بيسبب اخطاء فى المتاجرة حتى مع اللى بيستعملوا يو اس بى

KOGI
06-22-2012, 21:02
انا الحقيقة لم اجرب المتاجرة عبر الهاتف من قبل
واظن انه صعب لانى متعود على الكمبيوتر

Mostafa Mando
06-22-2012, 22:01
انا الحقيقة لم اجرب المتاجرة عبر الهاتف من قبل
واظن انه صعب لانى متعود على الكمبيوتر

التحكم فقط على البي سي او اللاب توب هو افضل واوسع تحكماً عن الموبايل يمكنك

متابعة الصفقات على الموبايل ان كنت مشغول طوال الوقت

assidi saber
06-22-2012, 23:25
ان المتاجرة عن طريق الهاتف لا تعجبني كثير فانا احب ان اتستعمل الاباد عند ما اريد مشاهدة حركات السوق

aboualy
06-22-2012, 23:28
التحكم فقط على البي سي او اللاب توب هو افضل واوسع تحكماً عن الموبايل يمكنك

متابعة الصفقات على الموبايل ان كنت مشغول طوال الوقت

فعلا اخى العزيز الكمبيوتر الشخصى واللاب توب افضل كثيرا فى التحليل وفتح الصفقات
اما التلفون المحمول فه جيد فى متابعة الصفقات اذا كنت بعيدا عن الكمبيوتر

Ahmed EL Deeb
06-22-2012, 23:33
ياريت الاخوه اللي بيتاجرو عن طريق الهاتف يفيدونا بتجربتهم يعني هل التجارة مريحه وبنفس سرعه تنفيذ الاوامر ولا لا وهل في مشاكل قابلتهم ولا لا وفي شارت شموع ولا لا وبردو افضل انواع الهواتف ف المتاجره ايه هي ؟ وشكرا مقدما

sunlight
06-22-2012, 23:35
ياريت الاخوه اللي بيتاجرو عن طريق الهاتف يفيدونا بتجربتهم يعني هل التجارة مريحه وبنفس سرعه تنفيذ الاوامر ولا لا وهل في مشاكل قابلتهم ولا لا وفي شارت شموع ولا لا وبردو افضل انواع الهواتف ف المتاجره ايه هي ؟ وشكرا مقدما

الراحه ان اسمع عن التجاره فى التليفون وكمان شركه انستا منزله برنامج على التليفون يعنى ممكن نتاجر والامور تسير فى يسر واللى دهشنى كمان الناس بتكتب البوست بتاع المنتدى من الموبيل كمان يعنى التكنولوجيا باقت حاجه تمام

assidi saber
06-22-2012, 23:39
في الحقيقة لا افضل المتاجرة في الهاتف لان استعمله كاداة لروية اوضاع السوق هو غير جيد

Mostafa Mando
06-23-2012, 01:49
في الحقيقة لا افضل المتاجرة في الهاتف لان استعمله كاداة لروية اوضاع السوق هو غير جيد

الحقيقة المتاجرة عبر الهاتف انا غير متعود عليها متعود على البي سي لأن التحكم فيه افضل واوسع

بس في ناس مشغولة جدا تضطر انها تتاجر عبر الهاتف

mohamed1happy
06-23-2012, 01:55
بالطبع افضل التجارة علي الكمبيوتر الخاص بي فهو اسرع في التعامل وشاشته اوضح واسهل في التعامل ايضا اما بخصوص الهاتف فأنا لا الجأ اليه الا في اضيق الظروف عندما اكون خارج المنزل ومضطر الي متابعة صفقة ما وانا افضل هاتف جلاكسي تاب لان شاشته اعرض واوضح

omar
06-23-2012, 02:20
انا لا افضل العمل من التليفون انما الجهاز فى الحلات يكون افضل
ولاكن يمكن ان اتابع اخر الاخبار على التليفون للمتابعة

Noah
06-23-2012, 02:52
المتاجرة عن طريق الهاتف محتاجة مننا الى بعض الوقت حتى نعتاد التجارة على الهاتف لان الهاتف بالفعل من اكثر الاشياء التى تساعدنا على التعامل مع السوق فى اوقات العمل بطريقة مبسطة ولذلك انا ارى انه من الافضل لكل رجل مش متفرغ للفوركس ان يعمل على موبايل

aminos
06-23-2012, 03:27
السلام عليكم
و كذالك أنا لاأفضل العمل على الهاتف
لكن سيأتي يوم و نحتاج فيه التداول على الهاتف لذالك يجب التعلم لكل شيئ
و نطلب من الله التوفيق

remo
06-23-2012, 03:51

لو انت معاك موبايل حديث بتقدر تستب علية وندوز اندرويد هتلاقى المتاجرة هى اللى فى الكومبيوتر زى اللى فى الموبايل بالظبط يعنى مش هتفرق لكن الموبايل ميزتة انك هتاجر وانت فى اى مكان بدون مشاكل

hesham itch
06-23-2012, 07:09
انا لغيت دلوقتى كل عملياتى على حسابى التجريبى من على جهاز الكمبيوتر
الخاص بى ولم اتعامل قط على الهاتف وبصرحة مسمعتش قبل كده
عن ان ممكن تتم عملية المتاجرة عن طريق الفوركس

hanona
06-23-2012, 07:38
من وجهة نظري ان المتارجة عن طريق الهاتف ليست فيها اي مشكلة بس ممكن وانا برة البيت او فالشغل او السفر ان اعتمد عالهاتف ومتابعة التغيرات لكن مينفعش خالص الاعتماد الكلي عليه لازم الكمبيوتر او اللاب توب
بيكون الموضوع افضل اكتر عشان الموبايل ممكن يجبلي الشغط لان اصلا اثناء الصفقة مهية مفتوحة بيكون في توتر عصبي فمينفعش بجانب كدة ان استخدم الموبايل كمان ممكن الاعتماد الجزئي لحالات الضرورة فقط لكن الاستعامال الكلي
منصحش بكدة خااااااااااالص:)

2x1
06-23-2012, 08:20
صح ممكن الايباد لسهولة حملة كالتليفون وكمان شاشة اكبر وسهل التعامل فالنت عن التليفون انا بحس ان التليفون بيخنق عالنت مابالك لو بتابع علي صفقاتك

assidi saber
06-24-2012, 14:43
انا لا احب المتاجرة عبر الهاتف بل افضل المتاجرة على الكمويتر افضل

abdello052
06-26-2012, 02:04
انا ارى ان المتاجرة عن طريق الهاتف امر شديدا لصعوبة فهو لن يجعلنا فى قمة تركيزنا مثلما نكون على الحاسب الالى وايضا لن نستطيع متابعة تغيرات

elazez
06-26-2012, 02:29
لم اجرب المضاربة عن طريق الهاتف
واجدها امر في غاية الصعوبة
ولكن ميزتها انها تمكنك من معرفة اخبار صفقاتك المعلقة

dodovedo
06-26-2012, 15:55
اخى الكريم
الصراحه انا مجربتش المضاربه على الهاتف بس الكمبيوتر احلى شاشه كبيره امكانيات اكيد اكبر من امكانيات الموبيل
تقبل احترامى

mony
06-26-2012, 16:53
الافضل عن طريق الكمبيوتر لان الشاشه كبيره ام الهاتف تكون الشاشه صغيره

Mtec
06-26-2012, 17:14
انا افضل التحليل و فتح الصفقات من الحاسوب الالي
و افضل متابعة الصفقات من الهاتف

assidi saber
06-26-2012, 18:04
انا انصح بالمتاجرة عن طريق الهاتف لانه تستطع منه ان تفتح صفقات و انت ليس في البيت و كذلك تستطع ان ترى منه احوال السوق

sami
06-26-2012, 18:14
سبق لي أن قمت بعقد صفقات عن طريق الهاتف الجوال و لكن ليست بالدقة التي أعتمدها بإستخدام الحاسوب و أرى أن إستعمال الهاتف يبقى مجرد وسيلة لمعرفة جديد السوق إو إغلاق المراكز الخاسرة و لا يصلح بتاتا للتحليل الفني و القيام بعقد صفقات،وربما أغير فكرتي إذا ما تطورت آلية المتاجرة عبر الهاتف الجوال أفضل من المتاح الآن

kingman
06-26-2012, 18:30
انا افضل التحليل و فتح الصفقات من الحاسوب الالي
و افضل متابعة الصفقات من الهاتف

كده هيبقى فى موازنة بين الكومبيوتر والهاتف وتقدر تتحرك براحتك لى مكان دون التقييد بمكان معين ويمكن ده اكبر ميزة للهاتف اذا كان الواحد ليه ارتباطات يومية ولا يستطيع اصطحاب اللاب معه

Noah
06-26-2012, 18:38
المتاجرة عن طريق الهاتف جيدة واعتقد اننى سوف افكر قريبا فى ان ابدا العمل عبر الجوال فى الفوركس بالاخص ان الظروف اللى محاطة بنا فى الفوركس تستدعى ان يحدث عهذا وبكل بساطة فى السوق

abdallah elbaz
06-26-2012, 19:04
انا عن نسى لاافضل ان اتعامل مع الهاتف فى الأنترنت
هتحس انك مش قادر تتعامل معاه زي التعامل مع الكومبيوتر او اللاب توب
وانت وشطرتك

sunlight
06-26-2012, 19:10
انا عن نسى لاافضل ان اتعامل مع الهاتف فى الأنترنت
هتحس انك مش قادر تتعامل معاه زي التعامل مع الكومبيوتر او اللاب توب
وانت وشطرتك

نعم التعامل صعب جدا مع الموبايل الشاه صغيره جدا داحنا عينينا ضعفت من المتاجره على الكمبيوترات يبقى الموبايل ايه هاتضيع خالص ان شاء الله
هههههههههههه حجات غريبه

HUSSENEY
06-29-2012, 05:03
المتاجره عن طريق التليفون تنفع فى حاله شىء واحد لو كت مسافر ولم يكن معى جهاز الكمبيوتر الخاص بي وعايز اتابع السوق والصفقات اللى معلقها كسبت ام خسرت ولكن على راى كينج لو خسرت نسيره الكسر ام التعصب عليه ولكنه من ضمن الوسائل الموجوده والمعترف به

mostafakamal
06-29-2012, 22:57
الصراحة الكمبيوتر اسهل بكثير
الواحد يقدر يضع المؤشرات ويتابع الاخبار
لكن الموبايل ماجربتش

okash
06-29-2012, 23:02
انا افضل التجارة عن طريق الكمبيوتر وليس الهاتف لأن الهاتف صغير جدا لا تيسطيع ان تحلل مثل الكميوتر فسوف تصدر قراراتك بشكل ليس دقيق
اما ان تستخدم الهاتف للمتابع فقط هذا جيد براي انا

jihadazzam
06-29-2012, 23:05
انا افضل التجارة عن طريق الكمبيوتر وليس الهاتف لأن الهاتف صغير جدا لا تيسطيع ان تحلل مثل الكميوتر فسوف تصدر قراراتك بشكل ليس دقيق
اما ان تستخدم الهاتف للمتابع فقط هذا جيد براي انا

السلام عليكم
بالفعل الكمبيوتر افضل من الهاتف لنا بتقدر تعمل جولة على المنتديات وبتقارن
تحليلاتك اما التلفون له منافعه اذا كان الانسان مجبر على عمل ما خارج مكتبه اوبيته

derfcase
06-29-2012, 23:05
المتاجرة عن طريق الحاسب الالي اعتقد انها افضل لما توفره للمستثمر من اريحية اكثر في التحليل الفني و استخدام المؤشرات و سرعة وضع او الغاء الاكسبيرتات اضافة الي سرعة الانترنت التي ستكون متاحة

nrgslawi
06-30-2012, 00:04
السلام عليكم
انا اتاجر عن طريق الهاتف لاتفقد صفقاتي واراقب الاسعار فقط
اما ااتداول الاساسي اقوم به من الحاسوب

Mostafa Mando
06-30-2012, 00:14
السلام عليكم
انا اتاجر عن طريق الهاتف لاتفقد صفقاتي واراقب الاسعار فقط
اما ااتداول الاساسي اقوم به من الحاسوب

صحيح يا اخي فالمتاجرة على الحاسوب افضل واوسع تحكماً من الموبايل

اما اذا كنت مشغول او معظم وقتك في الخارج يمكنك متابعة الصفقات والاسعار واغلاق الصفقات ليس اكثر

ابو محمد
06-30-2012, 00:17
اعتقد التجارة على الموبايل شيئ حضاري
فهو يسهل على الكثير من المضاربين

waleed adel
07-01-2012, 22:18
يمكننى ان اقوم بفتح صفقه على جهاز الكمبيوتر
واتابعها على الهاتف

sabre
07-01-2012, 22:20
بالنسبه لى لم اجرب المتاجرة بالهاتف نهائيا ولاكنى اعتقد ان المتاجرة من الحاسب الالى افضل
حيث ستكون امكانيات الجهاز افضل ومريحه اكثر

madoxegy
07-01-2012, 22:36
لم اجرب المتاجرة عبر الهاتف من قبل واظن انه صعب لانى متعود على الكمبيوتر
طبعا هذا يختلف من شخص الى اخر
وبالتاكيد هناك اناس يفضلون الهاتف

nada
07-01-2012, 22:50
اتدول على الجهاز فى البيت والهاتف اتابع بية وانا فى الطريق
لاكن لسة لدخول فى صفقات

compaq0
07-02-2012, 20:01
الحقيقه افضلها عن طريق الحاسب الالى لان الكونيكشن بيكون ضعيف بعض الشىء فى الموبايل و يكون سعر ليس مباشرا كما فى المنصه لذلك ممكن اتابع السعر على الموبايل و لكن فتح الصفقات من البى سى

tarek22
07-02-2012, 20:31
كل واحد وكيف اعتاد في تداوله
ان واحد من الناس لا افضل كثرت الجلوس في الكمبيوتر وامل بسبب ذلك لذلك افضل الهاتف

sky44
07-02-2012, 20:37
السلام عليكم

نعم اخي ممكن عن طريق الايفون ان تتاجر بكل سهولة في اي مكان الا انني افضل جهاز الحاسب لما فيه من خصائص ممكن ان تساعدني احسن من الهاتف

avocato bola
07-08-2012, 16:44
المتااجرة عن طريق الهاتف لا تمكنك من الاستطاعة بالدخول الى كل صفقة ومعايرها المجددة والموجودة بشكل اوضح وبالتالى افضل المعاملة عن طريق الحاسب الالى

السيد الجبالي
07-08-2012, 16:56

طبعا افضل المتاجره علي حاسبي الشخصي ... ولا اظن ان هناك من يفضل غير ذلك .....
نستخد الهاتف فقط لمتابعه الاخبار ومتابعه الاسعار ان حتم علينا ان نترك الجهاز لبعض الوقت ...
ولكن من الصعب جدا التحليل بواسطه الهاتف ايا كان نوعه ... فقط نستخدمه للمتابعه

sendrala ahmed
07-08-2012, 17:25
اكيد لها مزايا وعيوب ومساوىء
لكنى افضل المتاجره على الحساب الشخصى

ehab
07-08-2012, 19:11
من الممكن ان اقوم بفتح صفقه واتابعها على الهاتف ولكن لبدء صفقه على الهاتف فلا اعتقد انه يمكننى
ان افكر فى مثل هذا حيث اننى لا استخدم الهاتف فى الانترنت كثيرا وانت تعرف مدى ضغط الاعصاب فى التداول

waleed adel
07-11-2012, 17:11
افضل التجارة علي الكمبيوتر الخاص بي فهو اسرع في التعامل وشاشته اوضح
واسهل في التعامل ايضا

Looser
07-12-2012, 15:27
أنا شخصيا فكرت قبل كده في الحكاية دي وكان أهم شئ أني أقدر ألاقي برنامج شارت
كويس على الأي مات,,,,
لأن برنامج التداول بتاع الشركة مفيهوش أي مشكلة .
ولقيت ان فيه نسخة من الميتاتريدر بتتباع على الموقع بحوالي يمكن 40 أو 80 دولار

مش فاكر,,,,,,لكن اللي ماعجبنيش في الموضوع انهم قايلين أن نسخة الموبايل ليس فيها
custom indicators

---------- Post added at 03:27 PM ---------- Previous post was at 03:27 PM ----------

دي حاجة مزعجة طبعا يعني مش هتعرف تتعامل بالمؤشرات اللي أنت متعود عليها ,,,
الحاجة التانية ما أظنش أن موبايل بشاشة لا تتعدى 2.7 انش ممكن تكون عمليه في الشارت والتحليل وأتخاذ القرار....ده الواحد بيشتغل على شاشة 19 وساعات بيحس أنه عاوز يمد خطوط بره الشاشة من الزحمه

هي دي كل معلوماتي عن الموضوع
مع خالص تحياتي

dodovedo
07-12-2012, 15:29
اخولنى الكرام
سؤال
هل ينفع انى اضع اكسبرت او موشرات معينه على الهاتف عادى
ولا لازم كمبيوتر
تقبلو مرورى

mido95
07-12-2012, 15:30
انا لم اجربها من قبل لانه يجب ان يكون لدى سمارت فون حتى استطيع المتاجرة عبر الموبايل و انا لا امتلك موبايل اندرويد حتى استطيع تحميل برنامج المتاجرة و ايضا لان الانترنت من خلال الهاتف ليس بالرخيص

mostafakamal
07-12-2012, 21:35
المتاجرة عن طريق الهاتف مهمة لمتابعة سلوك الصفقة اثناء اليوم
فليس من المعقول ان يجلس الشخص طول الوقت امام الهاتف

kingman
07-13-2012, 01:28
أنا شخصيا فكرت قبل كده في الحكاية دي وكان أهم شئ أني أقدر ألاقي برنامج شارت
كويس على الأي مات,,,,
لأن برنامج التداول بتاع الشركة مفيهوش أي مشكلة .
ولقيت ان فيه نسخة من الميتاتريدر بتتباع على الموقع بحوالي يمكن 40 أو 80 دولار

مش فاكر,,,,,,لكن اللي ماعجبنيش في الموضوع انهم قايلين أن نسخة الموبايل ليس فيها
custom indicators

---------- Post added at 03:27 PM ---------- Previous post was at 03:27 PM ----------

دي حاجة مزعجة طبعا يعني مش هتعرف تتعامل بالمؤشرات اللي أنت متعود عليها ,,,
الحاجة التانية ما أظنش أن موبايل بشاشة لا تتعدى 2.7 انش ممكن تكون عمليه في الشارت والتحليل وأتخاذ القرار....ده الواحد بيشتغل على شاشة 19 وساعات بيحس أنه عاوز يمد خطوط بره الشاشة من الزحمه

هي دي كل معلوماتي عن الموضوع
مع خالص تحياتي
انا عمرى ماقبلنى فى شركة ميتاتريدر بيتباع فهو مجانى وتوفره اشركة للعملاء دون اى رسوم فماذا تقصد بموضوع انك وجدته مقابل مبلغ مالى وكان فى اى شركة

mrxr00t3d
07-13-2012, 01:31
و الله لا احب التعامل بالهاتف وخصوصا في الفوركس
لأنه سرعة النت بتكون ثقيلة و المعلومات ما بتوصل بسرعه
يعني ممكن تخسر

pimo
07-13-2012, 01:32
التداول علي الهاتف يقتصر كثيرا في اوقات توجدك في مكان عام او في مكان وظيفتك اما التداول علي الحاسوب الشخصي افضل لكبر الشاشة وسهولة التعامل معه هذا علي ما اظن

mage
07-13-2012, 04:23
و الله لا احب التعامل بالهاتف وخصوصا في الفوركس
لأنه سرعة النت بتكون ثقيلة و المعلومات ما بتوصل بسرعه
يعني ممكن تخسر

كل ما تقوله سليم يا اخى ولكن ماذا تفعل لو انت بتشتغل فى اى عمل اخر وكان الفوركس بالنسبة لك عمل تانى وانت تريد ان تتابع صفقاتك وانت فى عملك اعتقد انا لهاتف هو الحل

HUSSENEY
07-13-2012, 22:53
لم اجرب صراحة التداول على الهاتف و هو خطوة جيدة
و مميزة للمتابعة السوق عن القرب حتى لو انت مبتعد عن البيت او في العمل و ايضا مفيد في حالة انقطاع النت

delpi
07-13-2012, 22:57
هى سلاح ذو حدين

لكن من سلبياتها انها لاتتيح لك الاستفادة من تحليل المؤشرات الضرورية كما انه قد تسبب لك المتاجرة عبر الهاتف نوعا من الادمان

theboy2226
07-14-2012, 00:24
انا ما جربتش موضوع المتاجرة عن طريق التليفون خالص و من غير تجربة اشك ان هو مجدي
لان الواحد لازم الاسعار تكون قدامه و تحركات السوق تكون قدام عينيه عشان يعرف يتصرف اثناء تقلبات السوق
لكن ممكن يفيد لو الواحد خارج البيت و مش معاه لاب توب و مثلا عرف ان فيه ترنداية فيستفيد منها

waleed
07-14-2012, 15:53
انا افضل الكمبيوتر العادى وليس الهاتف
لصغر حجم الهاتف وصعوبة التحكم به مثل الكمبوتر

Forex Eyes
07-14-2012, 16:09
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

هي وسيلة سهل وجديدة في التداول
الجيد فيها ممكن تفتح صفقات من اي مكان بالعالم
سواء كنت بالعمل او غيره

resala11111
07-14-2012, 16:15
انا عن نفسى عمرى ما جربت انى استخدم الهاتف بس
هيبقى الموضوع صعب اووى
وانا على طول بتسخدم الكمبيوتر او لاب توب
وبالتوفيق لكم

midoali
07-14-2012, 16:18
لم اجرب المتاجره عبر الهاتف بس اعتقد ممكن تجرب انا لحظت وجود هذا الخدمه
في انستا فوركس بي ياتري بيسحبو فلوس ولا بصراحه معرفش

dodovedo
07-14-2012, 16:56
هى سلاح ذو حدين

لكن من سلبياتها انها لاتتيح لك الاستفادة من تحليل المؤشرات الضرورية كما انه قد تسبب لك المتاجرة عبر الهاتف نوعا من الادمان

مش ادمان ولا حاجه
افرض انت فاتح صفقه وخارج وعاوز تبص عليها
بيكون فى الوقت ده ميزه جميله جدا
تقبل مرورى

Shady Moustafa
07-14-2012, 16:59
أولا المتاجره الأساسيه تكون على الحاسب الشخصى أفضل طبعا لوجود المؤشرات والاكسبرتات والكثير بينما الهواتف فهى لمجرد لمتابعه الحساب وغلق الثفقات من الخارج ولا احبذ فتح ثفقات من خلالها لعدم وجود مؤشرات وطبعا اتكلم عن الهواتف الذكيه مثل
iphone 4s و Samsung Galaxy

forex4ever
07-14-2012, 17:02
بعض الهواتف الذكية اي فون واندرويد و السمارت فون يعني الحاجات اللي بسمع عنهم دوول ههههههههههههه يكون التداول عليهم فقط لمتباعة صفقة مفتوووحة وتم تحليلها من على الكمبيوتر صعب جدا التحليل على الهاتف ويمكن مستحيل من وجهة نظري لاني لم اجرب مفيش احلى من انك تاخد الشاشة ال سي دي اللي عندك في الصالة ال 32 او 42 بووصة وتوصلها بالكمبيوتر او للاب وتشوف الشارت قدامك والشمعة كبيييييييييييرة تحفة والله جربووا ومش هتندمووواا

السيد الجبالي
07-14-2012, 17:13
لم اجرب المتاجره عبر الهاتف بس اعتقد ممكن تجرب انا لحظت وجود هذا الخدمه
في انستا فوركس بي ياتري بيسحبو فلوس ولا بصراحه معرفش
لا يوجد هناك مال مقابل هذه الخدمه .. فهم يتيحو لك برنامج لتستطيع من خلاله التجره من التليفون
وهذا سكون مجدي تماما لمن يعتمد علي توصيات الغير .. ولكن من يحلل بنفسه اظن ان هذا صعب جدا
لصعوبه التحليل باستخدام الموبيل

msh4egy
07-14-2012, 17:28

aminos
07-14-2012, 17:47
السلام عليكم
أنا من محبي الحاسوب لأني أتاجر و أقرأ و أتابع المنتدا
و أستمع للأغاني و لقد ولفت على هذه الأشياء

waleed adel
07-15-2012, 22:23
الهواتف فهى لمجرد متابعه الحساب وغلق الصفقات من الخارج
ولكن التحليلات لابد من الكمبيوتر

kero
07-15-2012, 22:35
فى الحقيقة انا لم اجرب اطلاقا التداول من خلال الهاتف المحمول
لانى مضطرتش لكده اما و الظروف اضطرتنى فاكيد هستخدمه وهيبقى نجدة وكويس طبعا

salah.bmw
07-16-2012, 01:16
انا افضل متابعة صفقة او متابعة السعر فقط على الموبايل اما عن المتاجرة
عن طريق الموبايل اكيد رافضها تماما لو مهما كانت الظروف

omanfx
07-16-2012, 01:24
التحليل ل الصفقاات يكون صعب عن طري الهاتف اكيد
ولكن مع تطور التكنلوجيا هل في احد جرب التدااول عن طريق الاجهزه اللوحيه مثل الايبااد والجلكسي تااب؟؟

hazem ahmed moahmed
07-16-2012, 01:30
انا افضل التعامل مع الكمبيوتر في التجاره حيث استطيع عمل التحليل الفني بدقه لذلك لا اميل الي استخددام الموبايل في التجاره

gemmy
07-16-2012, 01:32
انا افضل التعامل مع الكمبيوتر في التجاره حيث استطيع عمل التحليل الفني بدقه لذلك لا اميل الي استخددام الموبايل في التجاره

تمام يا غالى انا زيك بالظبط برضو مابحبش ابدا تجارتى غير من على الجهاز و الشرات و المؤشرات قدامى
بس برضو من الهاتف تقدر تعدل او تتابع تجارتك لو كنت بعيد عن الشارتات

ymn30
07-16-2012, 01:34
الهواتف فهى لمجرد متابعه الحساب وغلق الصفقات من الخارج
ولكن التحليلات لابد من الكمبيوتر

نعم اخى انا معاك بس يوجد هواتف حديثة يوجد كل التحاليل عليها وتكون امام كمبوتر بظبط وبكدة تستطيع ان تكون فى اى حته مش شايل هم الصفقة او المتابعة

kingman
07-16-2012, 03:08
المتابع اليومين دول للثورة اللى بتحصل فى العالم فى اللوحات الرقمية والموبايلات عموما تخليه يغير وجهة نظرة بالنسبة لأستخدام الموبايل فى متابعة السوق وفتح صفقات ومتابعته فكل يوم يظهر الجيد والتحديثات متستمرة وتنافس قوى جدا بين الشركات

mage
07-16-2012, 03:09
يمكنك ان تتاجر عن طري الهاتف ولكنى لا انصح ان يتم العمل عن طريق الهاتف لان هذه الطريقة غير جيدة فى التحليل الفنى وتطبيقه ولكن ان كنت غير متفرغ للفوركس وتريد متابعة الصفقات اذن انت هنا مضطر

al7oot
07-18-2012, 03:05
المتاجرة عبر الهاتف بها مميزات واضحه فى متابعه
الصفقات خارج المنزل والتحكم فى فتحها
واغلاقها واى فى راى الشخصى انها ميزة رائعه تستحق التجربه
فى المستقبل القريب

mido
07-18-2012, 03:06
اخي الكريم
انا عن نفسى لاافضل ان اتعامل مع الهاتف فى الأنترنت الا فى اضيق الحدود
تقبل مروري ولك فائق احترامي

MrSniper
07-18-2012, 03:06
انا لا أحب المتاجرة عن طريق الهاتف
أولا بسبب ضعف صبيب النت مما يؤدي الى وصول المعلومات بطيئة
و يمكن دلك يؤدي الى الخسارة + عدم وجود ادوات التحليل

bullot
07-18-2012, 03:09
يمكن ان استعمل الهاتف في الفوركس ادا كان الهاتف كبير وقليلا وله اضافات جديدة متل الحاسوب غير هدا لا استطيع العمل به في هدا المجال

madoxegy
07-18-2012, 03:15

Noah
07-18-2012, 04:03
انا لا احب العمل فىا لفوركس الا عن رطيق الكمبيوتر ولكن المتاجرة عن طريق الهاتف متاجرة خطرة جدا لان فرص تطبيق التحليل الفنى فيها بيكون قليل جدا وعلشان كد ه لازم يبقى فى رطيقة مميزة فيها

hussaina2008
07-18-2012, 04:59
اخي الكريم انا احسه شي صعب ان اتاجر واحلل الصفقات على الموبايلات القديمة والصغيرة الا في الضرورة القصوى اما الان اضن انها نزللت جولات جديدبة بشاشات كبيرة مثل الايفون وجالكسي 2 وجالكسي3 هذا يمكن اتقدر ان تتاجر عليها بس لاكن عن نفسي لن اتاجر فيها الا في الضرورة تقبل مروري اخي الكريم وشكرا

mohamed yossef
07-18-2012, 10:16
كلا اخى الكريم لم اتاجر عن طريق الهاتف فى اى من المرات او حتى استعين به
عندى جهاز كمبيوتر بالعمل
وبالمسكن جهاز شخصى
ولكن ارى انه لا توجد ضرورة للتداول على الهاتف الصفقات ممكن تستنى شوية يعنى

زيزو
07-20-2012, 01:38
افضل المتاجرة عن طريق الحاسب الالي او اللاب
لكن الموبايل لم اجربه اطلاقا واعتقد ان استخدامه سيكون في حالة انقطاع الكهرباء مش اكتر

Aker001
07-20-2012, 01:39
المتاجره عن طريق التليفون تنفع فى حاله شىء واحد لو كت مسافر ولم يكن معى جهاز الكمبيوتر الخاص بي وعايز اتابع السوق والصفقات اللى معلقها كسبت ام خسرت

mage
07-20-2012, 02:11
المتاجره عن طريق التليفون تنفع فى حاله شىء واحد لو كت مسافر ولم يكن معى جهاز الكمبيوتر الخاص بي وعايز اتابع السوق والصفقات اللى معلقها كسبت ام خسرت

او لو انت ليك شغلك الخاص اللى المفروض انك بتبقى متواجد فيه لفترة طويلة فى هذه الحالة يمكنك ان تتفرغ للعمل على اى طريقة جيدة فى الفوركس عن طريق المتابعة عن طريق الهاتف النقال الذى تحمله معك

midoali
07-21-2012, 14:10
اكيد عن الحاسب الالي لم اجرب عن طريق الموبيل لكن ممكن اجرب حكايها
الموبيل قدام اكون محترف شويه اجرب حكايه الموبيل

DZforex
07-21-2012, 14:33
بالنسبة لي التداول عن طريق اللاب توب احسن من الموبايل

هذا بالنسبة لي و يوجد من يفض المتاجرة باهاتف بدل الالب توب

bilalo200
07-21-2012, 14:38
السلام عليكم
لم اجرب المتاجرة عن طريق الهاتف ولاكني افضل لمتاجر عن طريق الحاسوب فهو يتيح لك امكانيات افضل

msh3egy
07-21-2012, 18:48

magic777
07-22-2012, 03:58
او لو انت ليك شغلك الخاص اللى المفروض انك بتبقى متواجد فيه لفترة طويلة فى هذه الحالة يمكنك ان تتفرغ للعمل على اى طريقة جيدة فى الفوركس عن طريق المتابعة عن طريق الهاتف النقال الذى تحمله معك

وهنا فعلا هتبرز ميزه استخدام الهاتف في المتاجره وهتساعد متاجريين كتير انهم يتابعوا صفقاتهم المفتوحه اثناء العمل
بحيث ميفضلوش قلقانيين عليها وميركزوش في اعمالهم الميدانيه بسبب القلق ده

alkatom
07-22-2012, 10:56
بالطبع وبلا أدنى شك المتاجرة بالحاسوب أفضل بكثير لأن المتاجرة بالموبايل وضعت للحالات الخاصة والضرورية

HOUSAMMI
07-22-2012, 11:00
الماجرة بالهاتف من اللاساليب التى اتحاتها التكنولوجيا الحديثة

وهى جدا رائعة لمن لا يطيق البعد عن الاسواق

ولكن ايضا الفوركس اتاحت اوامر _ الاومر المعلقة _ تغنيك عن هذا

تقبل تحياتى

elkorashe
07-22-2012, 11:43
انا عن نفسى لا افضل التعامل من خلال الهاتف ده ممكن يكون فى مصر بس بسبب ان خدمة الانترنت على الموبيل ليست بالكفاءة الكافية لادارة هذه العملية الدقيقة والمهم ممكن تنفع فى اى دولة تانية غير مصر احنا عندنا اماكن فى مثصر مفيهاش شبكة اساسا ازاى هاشغل فيها انترنت واشتغل على الفوركس مستحيل

ahmed
07-22-2012, 11:45

تقبل تحياتى

فعلا هناك الاوامر المعلقه ولكن ليست كل الاستراتجيات تعتمد
على طريقه الاوامر المعلقه
ويجب فيها الدخول ماركت وبالفعل هى تحتاج الى هذة الخاصيه الهامه

madman
07-22-2012, 15:41
والله كل واحد له مطلبات وله طريقه للشغل عليه لما تكون فى مكان متقدرشى تفتح فيه اللاب بيكون افضل لك انك تفتح الموبيل ولما تكون فى البيت الحاسب افضل

magic777
07-22-2012, 17:44

تقبل تحياتى

هو طبعا العمل بالاوامر المعلقه هيريح المتاجر هنا كتير من القلق على صفقاته لكن برده فيه متاجريين
حتى لو اشتغلوا بطرق الاوامر المعلقه بيكونوا محتاجين يتابعوا الصفقا دي من وقت للتاني على الاقل يشوفوا
الصفقه اتفعلت ولا لا ولا حتى طرأ امر جديد على السوق يخليهم يعدلوا في الصفقه وهكذا

havic
07-22-2012, 18:10
انا بالنسبة لي لا افضل فتح الصفقات من الهاتف
انا افتح الصفقات من الحاسوب و اقوم بمتابعتها من الهاتف

عزبز 18
07-22-2012, 18:12
نعم طريقة المتاجرة بالهاتف مفيدة جدا للمضاربين خاصة للدين ليس لديهو اوقات كثيرة للتجارة
انا عن نفسي لم اتاجر بالهاتف الي حد الان و لاكن في المستقبل القريب ساجربها انشاء الله

egypt2012
07-22-2012, 18:13
انا فى الاساس بتاجر من جهازى الشخصى و لكن فى بعض الاوقات بكون خارج المنزل و بعيد عن جهازى فلابد من المتابعة عن طريق موبيلى
للضرورة احكام

imadm201
07-22-2012, 18:39
المتاجرة علي الحاسب اجمل بكثير من الهاتف
في الواقع لا املك ميول لاستعمال النت علي الهاتف

khaled zizo
07-23-2012, 16:30
الكمبيوتر الخاص بي فهو اسرع في التعامل وشاشته اوضح واسهل في التعامل ايضا اما بخصوص الهاتف فأنا لا الجأ اليه الا في اضيق الظروف عندما اكون خارج المنزل ومضطر الي متابعة صفقة ما وانا افضل هاتف جلاكسي تاب لان شاشته و مكن الايباد لسهولة حملة كالتليفون وكمان شاشة اكبر وسهل التعامل فالنت عن التليفون انا بحس ان التليفون بيخنق عالنت مابالك لو بتابع و بيكون الموضوع افضل اكتر عشان الموبايل ممكن يجبلي الشغط لان اصلا اثناء الصفقة مهية مفتوحة بيكون في توتر عصبي فمينفعش بجانب كدة ان استخدم الموبايل كمان ممكن الاعتماد الجزئي لحالات الضرورة فقط لكن الاستعامال الكلي

foouaad
07-23-2012, 18:05

نعم انا افضل المتاجره عن طريق الهاتف الزكى لانه يكون معاك طوال اليوم
فى المنزل او فى الخارجمعك على طول بس قليل ما يستخدمون الهاتف الزكى فى الفوركس

alkatom
07-25-2012, 16:29
طبعا أفضل التجارة بالحاسب الألي ... لا أقوم بالتجارة من الجوال لإلى للضرورة القصوى
لأن التداول فيه مصمم للضرورة

magic777
07-25-2012, 18:28
نعم انا افضل المتاجره عن طريق الهاتف الزكى لانه يكون معاك طوال اليوم
فى المنزل او فى الخارجمعك على طول بس قليل ما يستخدمون الهاتف الزكى فى الفوركس

اخي الهاتف هنا اعتقد مش هتقدر تحط عليه المؤشرات العاديه ولا انك تشوف بيه الشارت بوضوح وممكن تخطأ
لكن هوعملي فقط في متابعه السوق ومتابعه صفقاتك المفتوحه من اي مكان انت موجود فيه
ودي ميزه رائعه الان ربنا يوعدنا ونجيب واحد

kanzsea
07-25-2012, 19:28
انا اتاجر عنى طريق لاب توب وممكن اتابع الاسعار عن طريق الهاتف عندما اكون فى العمل صباحا

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 02:34
المتاجرة عن طريق الهاتف بصراحة مرهقة جداً ولكن يمكن ان تستخدمها فى حالة الضرورة فقط
حتى لا تتعب نفسك !

YesIcan
07-28-2012, 02:42
ههههههههه مثل ما قال الاخوة ممكن تكون اخرت التداول بالهاتف انو على
الحيط مكسر لكن ممكن اتداول ان كنت بعيد عن المنزل و ليس معي الحاسب المحمول

eng2012
07-28-2012, 03:02
اعتقد انه هو هو نفس السوق ونفس النقاط التى سوف تتبعها فى العمل ولكن فى اى مكان تريده

msh3egy
07-28-2012, 03:10
للمتاجرة عبر الهاتف ايجابيات وسلبيات

kero
07-28-2012, 03:11
بالطبع التداول من خلال البى سى افضل بكثير من الموبايل
لم اجرب التداول على الموبايل من قبل لم تضطرنى الظروف للجوأ اليه

Aker001
07-28-2012, 03:14
الهاتف بالفعل من اكثر الاشياء التى تساعدنا على التعامل مع السوق فى اوقات العمل
بطريقة مبسطة ولذلك انا ارى انه من الافضل لكل رجل مش متفرغ للفوركس ان يعمل على موبايل

waleed adel
07-28-2012, 23:31
إستعمال الهاتف يبقى مجرد وسيلة لمعرفة سعر السوق و لا يصلح طبعا
للتحليل الفني و القيام بعقد صفقات

sunlight
07-28-2012, 23:36
اعتقد ان المتاجره فى الموبايل شىء جديد ولكنى لا احب المتاجره فى الموبايل حتى لا ارتبط بالفوركس حتى النخاع
يعنى مش قادر اصبر على المتاجره هافتحها فى الموبايل لا انا لا احب ذلك

i5land_man
07-28-2012, 23:40

بس برضه بيعتبر افضل من لا شئ لمتابعة حال السوق في حالة عدم توافر كمبيوتر ووصلة انترنت بالمكان
صراحة لازم نحاول نستغل كل طرق التكنولوجيا الاتصال في كل الانشطة

forexawy
07-28-2012, 23:41
يجب ان تحلل عن طريق اللاب توب او الكمبيوتر
لكنت الموبايل يستخدم علشان تطمن على الصفقة او تقفلها
زيادة امان يعنى

nrgslawi
07-28-2012, 23:45

نعم اخي انا متفق معك الهاتف يمكننا استعماله في الاوقات التي لا يكون معنا حاسوب مكتبي

kingman
07-29-2012, 01:19
اعتقد ان المتاجره فى الموبايل شىء جديد ولكنى لا احب المتاجره فى الموبايل حتى لا ارتبط بالفوركس حتى النخاع
يعنى مش قادر اصبر على المتاجره هافتحها فى الموبايل لا انا لا احب ذلك

انا عن نفسى لما بصدق ابعد عن الشاشة عشان رايح راسى من السوق وبفضل اثناء بعدى عن الكومبيوتر انى ماشغلش بالى بالسوق لكن اكيد للضروة احكام وفيه مضطر للمتابعة على الموبايل ولكل واحد ظروفه الخاصة

uventene
07-29-2012, 09:02
اكيد طريق الحاسوب افضل من الهاتف بس الهاتف ليه ميزه انه معاك في كل وقت بتقدر تتابع في كل وقت المتغيرات الي بتحصل فا ممكن تتاجر منه في الوقت ده

shemo
07-29-2012, 09:12
ارى ان التداول بالكمبيوتر اكيد افضل لان الشاشه تكون اكبر ولكن الموبايل ينفع للضروره

Tips™
07-29-2012, 09:25
الحاسب افضل علشان انت واخد راحتك و كده
انما الهاتف مساحه الشاشه صغيره و هتغيب لما تشوف الحاجع على عكس الحاسب

engshady
07-29-2012, 18:55
المتاجره عن طريق الهاتف ممتعه لانك تقدر تتاجر في اي مكان وفي اي وقت لكن
يعيب المتاجره عن طريق الهاتف انك لا تستطيع اضافة مؤشرات او اكسيبرتات او اي تمبلت
لكن يمكن عن طريقها متابعه الصفقات المفتوحه وانت خارج البيت واتخاز قرارات بأغرلاق صفقات او تعليق اوامر او فتح صفقات مباشرة

nour7
07-29-2012, 18:59
أفضل الحاسوب لاب توب لأنه يمنح مشاهدة أفضل وبالتالي تحليل أفضل
أما الهاتف فهو شيء جميل ولكن شاشته صغيرة لا يساعد على مشاهدة جيدة

Noah
07-29-2012, 19:38
المتاجرة عن طريق الهاتف وسيلة رائعة جدا جدا والتى من خلالها يمكنك ان تتابع الصفقات التى تقوم بفتحها فى هذا السوق واعتقد ان هذه الفرصة ممتازة للكثير الذين يعملون فى سوق الفوركس بالذات

aboualy
07-29-2012, 19:42
أفضل الحاسوب لاب توب لأنه يمنح مشاهدة أفضل وبالتالي تحليل أفضل
أما الهاتف فهو شيء جميل ولكن شاشته صغيرة لا يساعد على مشاهدة جيدة

فعلا شاشة اللاب توب افضل كثيرا فى التحليل من شاشة الهاتف فشاشة الهاتف صغيرة ولا تعطى روية جيدة للشارت ولكن الهاتف يمكن استخدامه فى متابعة الصفقات المفتوحة اثناء الوجود بعيدا عن المنزل

no1forex
07-31-2012, 10:04
مش بستمتع بالمتاجره غي من الكمبيوتر كدا احس بى انتعاش الموبيل مش بقتنع بالمتاجره عليه اساسا

silver
07-31-2012, 10:06
افضل التعامل عن طريق الموبايل

لانه احيانا اكون بالخارج ولا يمكنني النظر الى الشارت الا بالموبايل

ونعم ممكن متابعة من خلاله

waleed adel
08-02-2012, 23:42
المتاجرة بالكمبيوتر اعتقد انها افضل لما توفره
من ادوات في التحليل الفني و استخدام المؤشرات

ELMoSeKaR
08-05-2012, 03:39
هذا يعتمد على الإمكانيات المتاحة فإذا كنت فى مكان معين لا أستطيع إستخدام فيه حاسب شخصى او لابتوب فإننى أقوم بالمتاجرة من خلال الموبايل وهذا يكون نادرا لان الموبااايل شئ بططططئئئ هههههه بعض الشئ والمتاجرة من خلال الموبايل تكون مؤقته فقط ومقتصرة على فتح صفقات وغلقها وعمل هدف ستوب وهكذا ولا يمكن متابعة تغيرات السوق والتحليل عن طريق الهاتف

x-sat-x
08-05-2012, 21:35
سؤال

هل هناك برنامج خاص بالهواتف للمتاجرة عبر الفوركس ؟؟

إذا كان الجواب "نعم" فما هو وأين يمكن أن أجده ؟؟؟

شكرا

kingman
08-05-2012, 22:51
سؤال هل هناك برنامج خاص بالهواتف للمتاجرة عبر الفوركس ؟؟ إذا كان الجواب "نعم" فما هو وأين يمكن أن أجده ؟؟؟ شكرا بالطبع واصبحت كل شركة توفر منصة تداول خاصة بالموبايل ونظم التشغيل المختلفة وهتجدها فى موقع الشركة فى قسم الداون لود وان شاء الله تقدر تستفيد منه

saramoza
08-05-2012, 22:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا لسه مجربتش اي متاجرة
بس من رايى المتاجرة بتكون احسن على الطبيعة
يعنى الكمبيوتر والموبايل ايه الفرق بينهم

Mido0o-style
08-05-2012, 23:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا لسه مجربتش اي متاجرة
بس من رايى المتاجرة بتكون احسن على الطبيعة
يعنى الكمبيوتر والموبايل ايه الفرق بينهم

لم أفهم معنى المتاجرة على الطبيعة ..
فالكمبيوتر هو الطريقة الطبيعية بالنسبة لنا فهى السبيل الوحيد لوضع أوامرك لشركة الوساطة
اما الموبايل فميزته هو امكانية المتاجرة فى اى وقت و اى مكان دون التقيد بالجلوس امام الكمبيورت فيمكنك ان تتاجرى حتى و انت فى المواصلات

noureen
08-05-2012, 23:35
انا مش جربت الموبيل بصراحه بس انا كتير مرتاحه
على الكمبيوتر بعتقد ان الموبيل بيكون مهم للى ميقدرش انه يكون
الكمبيوتر علطول

mohamed farag
08-06-2012, 20:45
لا انا بحب المتاجره بالنت افضل واسهل و شايف ان انا كده كويس
ومرتاح جدا
يارب تكونو انتو كمان كدده

MohamedAdel
08-07-2012, 09:33
المتاجره عن طريق التليفون تنفع فى حاله شىء واحد لو كت مسافر ولم يكن معى جهاز الكمبيوتر الخاص بي

safari42
08-07-2012, 09:41
انا الجا الى الهاتف اذا كنت فاح صفقة وتركتها وكنت خارج
البيت يمكنني الهاتف من مراقبة اسعار السوق والاطمأنان عليها

moonlight32
08-07-2012, 09:50
لا اعتقد ان الهاتف يمكن ان يفيدني كثيراً في التداول
فانا استخدم النت في الهاتف قليلاً
لذا لااعتقد انه مناسب

dent
08-07-2012, 13:04
الحساب طبعا لان المجال يكون اوسع ويكون اكبر وممكن نعمل تحليل كويس له
اما الموبايل ممكن ننفذ عليه الاوامر فقط لاغير لانه مش هينفع عليه تحليل

ahrou
08-07-2012, 13:17
أنا يا أخي أتاجر بالحاسب فقط ولا أملك البرنامج على الهاتف

Gravity
08-07-2012, 13:25
على حسب نوعية الهاتف .. ان كان هاتف ذكي ذات قدرة عادية ..
وليس هناك فرق بينه وبين الكمبيوتر سأختار الهاتف الذكي ..
وان كان لعدم التفرغ او لا اكون في البيت كثيرا .. فاما الهاتف واما النوت بوك

waleed adel
08-11-2012, 01:54
انا عن نفسى لم اتداول على الموبايل لقله الامكانيات
على برنامج تداول الموبايل

marou49
08-11-2012, 01:58

لا شك أن الهاتف جيد لصغر حجمه و تواجده الدائم بقربك لكن لا أعتقد أنه سيفيدك في الدخول منه الى صفقاات
ربما لن تستطيع ان تحلل فنيااا , انا اذ حللت و دخلت للصفقه ممكن تتابع منه صفقااتك عادي

webtech
08-11-2012, 02:05
السلام عليكم تخيل نفسك انك تتاجرو انت تقدم على غلق الصفقة لتربح رن الهاتف و اخذك حد لك لكلكلكلكلك و بعدين رجعت على التطبيق وجدت الصفقة خسرة هههه ايه حيكون مصير الهاتف من الاحسن الابتعاد عن استعمال الموبايل اخي

mohamed2010
08-11-2012, 02:06
السلام عليكم بالفعل انا افضل العمل عن طريق
الحاسب الالى لانى لا اعرف كيف اعمل من الهاتف

elmasry
08-11-2012, 02:09
بالمنطق والتفكير الهاتف قد لا يفيد لصغر حجمه وايضا الايقونات والصفحات الكثيرة في التداول وبرنامج التداول يعني هادي كلها تتطلب كمبيوتر وليس هاتف وفنفس الوقت الجهاز افضل

maged
08-11-2012, 02:47
لا انا اتاجر عن طريق الكمبيوتر ولكن في حالة انقطاع
ااتصال ادخل علي الموبايل لكي اري الاسعار فقط

mahmoudemam
08-11-2012, 02:48
مفيش مشاكل من المتاجره على الجوال او الايباد بس المشكله فقط فى التركيز لان التركيز بيبقى بنسبه اعلى امام الحاسب الالى بسبب كبر حجمه انا استخدم الموبيل فى حاله انى خارج المنزل او فى مجال عملى و لا اجد اى مشاكل اهم حاجه هى التركيز فقط و ستحقق الارباح حتى لو ماسك ايه

نجم الفوركس الساطع
08-11-2012, 02:53
غالبا ما تتحدد وسيلة التداول حسب المتوفر لكن شخصيا افضل الحاسوب لسرعته
و وضوحه في ساحة التداول كما ان الهاتف قد لا يطلعك على كافة المعطيات

marwan
08-11-2012, 06:01
المتاجرة عن طريق الهاتف المحمول متعبة وانا افضل بالكمبيوتر الا في حالات استثنائية واذا ما قدرت بالكمبيوتر

lzw41188@gmail.com
08-12-2012, 02:07
السلام عيلكم
لكل أداة غاية, فبالنسبة لي , أنا أفضل اتخدام الحاسوب على العموم
أما فيما يخص الهاتف أو الأيباد فالاستعمال يكون غالبا لاغلاق الصفقات أو فتح سريع للصفقات و أحيانا لمتابعة الحساب
و السبب هو أن الشارتات لا تكون واضحة في الهاتف بل أن متابعة المؤشرات غير سهل إطلاقا

fx-man
08-12-2012, 02:27
انا بتاجر على اللابتوب بتاعى وما جربتش انى اتعامل على الموبيلات وما اعتقدش ان التعامل والتحليل فى منصات التداول فى الموبيلات او السمارت فونز هتبقى بنفس الكفاءة اللى موجودة فى الكوبيوترات .

simo patrik 9
08-12-2012, 02:29
السلام عليكم جميعا و رحمت الله و بركاته
انا لست مبتدا و لا اعرف كيف و شكرااااااااااااااااااا

bony2
08-12-2012, 02:53

طيعا افضل المتاجرة عن طريق الكمبيوتر افضل بكتير
ولكن لما اكون بالخارج بتبقى متابعتى فقط عن طريق الموبايل و ساعات كتير بتحكم فى الكمبيوتر عن طريق الموبايل