PDA

View Full Version : مؤشرات التذبذب Oscillators

abdicheibr
01-30-2017, 04:14
هي مؤشرات تكون محصورة بين حد علوي وحد سفلي، وتستخدم بشكل رئيسي في إيجاد مناطق التشبع الشرائي والتشبع البيعي، حيث يفترض حدوث التشبع الشرائي عند اقتراب المؤشر من حده العلوي، ويفترض حدوث التشبع البيعي عند اقتراب المؤشر من الحد السفلي

snnaky
01-30-2017, 06:00
مش عارف انت بتشرح اية وفين الموضوع اللى بتشرحة وفين الشرح اللى انت كاتبة انا مش شايف اى معنى ولا اى موضوع
الفايدة انك تشرح المؤشر وتوضح عيوبة ومميزاتة وطريقة استخدامة من خلال الشارت والتطبيق العملى مع الشرح مش الشرح بالكلام والنقل بس الكلام دة ولا لية اى معنى بدون شرح على الشارت وطالما انت عاوز تعمل موضوع عن المؤشرات اعملة صح مش كلمتين بنرميهم ونمشى وناخد بونص ونقول عملنا موضوع انت كدة ولا عملت موضوع ولا اعطيت افادة لأى حد

aymansaleh
01-30-2017, 07:02
السلآم عليكم ورحمة الله وبركاته
الأخ الكريم
مؤشرات الزخم او التشبع هي مؤشرات قويه ودقيقة إلى حد كبير جدا وهي تشير إلى وصول الزوج لدرجة التشبع سواء البيعي او الشرائي وتختلف دخول صفقة بيع او شراء حسب الإستراتيجية والفرص الزمني
تقبل مروري

zizoo99
01-30-2017, 07:45
شكرا لك اخى على هذا الموضوع فمؤشرات التذبذب هى بالفعل لقياس حالات التشبع البيعى و الشرائى و يتم التداول بناء عليها و لكن يفضل فى الاساس عمل تحليل فنى

waelmma
01-30-2017, 07:49
;););) تمام اخى الفاضل والحقيقة انه المؤشرات لااثق فيها وبارك الله فيك اخى
لكن ممكن الاستعنة بمؤشر التذبذب الاستوكاستك احيانا :(

ragab012
01-30-2017, 08:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا ليك اخى على طرحك هذاا الموضوع
مؤشرات التذبذب
ونننتظر منك المزيد
وبالتوفيق للجميع

waelmma
01-30-2017, 08:37
;):(:)):o بارك الله فيك اخى الفاضل والحقيقة انا لااحب التعامل مع مؤشرات
التذبذب كثيرا لان معظمها هو الذى يمشى خلف السعر وليس العكس وبارك لله فيك اخى

samehsaeed13
02-11-2017, 20:43
من المهم جداً أن تقوم بتقييم الإستراتيجية التي تتبعها بشكل إحترافي و دوري. و عليك أن تقوم بهذا الأمر بعيداً كلياً عن العواطف بهدف البحث عن أية تحسينات أو تطويرات من الممكن تطبيقها في الإستراتيجية. وهناك بعض القواعد المهمة المعروفة التي لا يمكن الاستغناء عنها أثناء التداول هى ان المتداول نفسة هو صاحب الفكرة والهدف ويبقى فقط طريقة التطبيق