PDA

View Full Version : قواعد دان زنجر في التداول

Pages : [1] 2

adam
07-30-2012, 19:20
. 1-

يجب ان تتأكد بأن السهم المراد شراؤه قد شكل نموذجا واضحا من نماذج التحليل الفني .... اي ابتعد عن الشارت الغامض .

2. اشتر السهم عند الارتداد او عند اعطاء النموذج على الشارت اشارة الشراء , تأكد من كمية التداول وايضا عليك بمعرفة معدل كمية التداول على السهم لثلاثين يوم .... اذا لم تستطع ان تشتري السهم في البداية وكان قد ارتفع 5% فما فوق فلا تدخل .

3. كن سريعا في بيع سهمك لانه سرعان ما سيعود الى الهبوط .. ولا تنسى ان تفعل ايقاف الخسائر (ستوب لوز) .. (هذا بالنسبة لأسهم الانفجار) .

4. قم ببيع 20 الى 30% من كمية الاسهم التي اشتريتها بعد ان يرتفع السهم 15 الى 20% من نقطة الاختراق.

5. احتفظ بأقوى سهم لديك لأطول مدة وقم ببيع الاسهم التي لم تعد تصعد او اصبحت بطيئة الحركه ....... تذكر الأسهم تكون جيدة فقط حين تكون متحركه للأعلى .

6. ابحث وتعرف على مجموعة الأسهم القويه واتبعها ... واجعل اختيارك للأسهم في نطاق هذه المجموعه .

7. بعد ان يتحرك السوق لمدة طويله , ستكون اسهمك هشه امام عمليات البيع مما قد يجعلها تهبط بشكل عنيف وسريع بصورة لن تصدقها .... تعلم نقاط الانعكاس من خلال التحليل الفني ... وذلك اما عن طريق الشموع اليابانيه او النماذج الفنيه التي تدل على انعكاس الاتجاه .
(أحد المراجع التي تفيد بذلك : Encyclopedia of Chart Patterns, by Bulkowski.) .

8. تذكر بأن تحرك السهم يحتاج الى كمية تداول , لذلك ابدأ بالتعرف على سلوك كميات التداول لسهمك , واعرف ردة فعل السهم لقفزات كميات التداول (الفوليوم) , تستطيع ان تراها على الشارت نفسه , كمية التداول هي المفتاح لحركة سهمك وهي مفتاح نجاح الحركه او فشلها .

9. كثير ما ترى أسهم التوصيات مع نقاط دخول محددة , ولكن ...... لا يعني ذلك ان الدخول السليم يكون بمجرد ملامسة نقطة الدخول ...... عليك اولا ان ترى حركة السهم ومقارنتها مع كمية التداول وكذلك وضع السوق بشكل عام ... بعد كل هذا يتم الشراء.

10. لا تستخدم المارجن أبدا الا عندما تتنقن قراءة السوق وتتقن قراءة الشارت وتتحكم بعواطفك ... المارجن (الهامش) قد يؤدي بك الى الإفلاس .

عزبز 18
07-30-2012, 19:22
سلام عليكم شكرا عي الموضوع الجيد و المميز لنا اعضاء المنتدي من المبتدئين الي المحترفين انا استفدت كثيرا من هدا الموضوع و انا مبسوط جدا مشكور

adam
07-30-2012, 19:24
نست قلكم مين دان زنجر:
دان زنجر متداول ومحلل فني محترف ... هو صاحب اكبر نسبة ربح في تاريخ السوق لصالح محفظته الشخصيه خلال عام , وهو يحمل الرقم القياسي في ذلك , فقد ربح خلال سنه واحدة بنسبة مئويه مقدارها 29233% من محفظته الشخصيه كما انه حامل الرقم القياسي لجني الارباح الشخصيه لمدة عام ونصف أيضا.

.

Noah
07-30-2012, 19:47
كل متاجر كان له باع طويل فى سوق الفوركس اعتقد انا لواحد لو اتبع هذه القواعد من املمكن ان يكون له9 الكثير من الارباح والاموال فى سوق الفوركس والله ل اتبعنا بس

aboualy
07-30-2012, 19:51
عمل ارباح تسعة وعشرين الف فى المية فى سنة واحدة دى ايه الافترى ده
وعلى فكره ياجماعة الواضح من كلامه انه بيتكلم على الاسهم يعنى النسبة دى فى سوق الاسهم رغم ان الحركة فيها ابطئ من سوق العملات والمكسب بيكون من الاتجاه الصاعد فقط تقريبا

mannon
07-31-2012, 03:40
وعلى فكره ياجماعة الواضح من كلامه انه بيتكلم على الاسهم يعنى النسبة دى فى سوق الاسهم رغم ان الحركة فيها ابطئ من سوق العملات والمكسب بيكون من الاتجاه الصاعد فقط تقريبا
هه فعلا افترى والله ياخى الواحد لما يسمع عن الارقام دى بيقول فى نفسة ان اكيد الفوركس مواهب ، لكن والله لو فكرنا كده عمرنا ما هنطور من نفسنا احنا فقط نعمل الى علينا والباقى على ربنا بقى وهى فى الاول وفى الاخر ارزاق

theboy2226
07-31-2012, 06:42
ايه الناس دي يا جدع ده الواحد حاسس انه بيلعب في الفوركس مش بيتاجر
بس اكيد اللي هو وصله ده كان بعد سنين الله اعلم بعد سنين احنا حنكون فين ممكن نوصل لمستويات عالية

elzeel
07-31-2012, 06:46
احلى نصيحه وقاعده فى الموضوع هى دى

10. لا تستخدم المارجن أبدا الا عندما تتنقن قراءة السوق وتتقن قراءة الشارت وتتحكم بعواطفك ... المارجن (الهامش) قد يؤدي بك الى الإفلا
فعلا قويه جدا ومشكور اخى الكريم لموضووعك المميز

YesIcan
07-31-2012, 06:49
اها فهمناك ههههه احسن خلي الواحد يرجعلو الامل بعد الخسائر الي شفناها ما فيش حاجة اسمها مواهب
في البورصة يا شباب فيه حاجة اسمها اتعلم و طبق و اكسب الخبرة تصبح من الناجحين

Single phase
07-31-2012, 06:59
نصايح جميله وفعلا تؤدي بنسبه كبيره للنجاح
اتمنى عندما ابدء واصبح متاجر حقيقي ان استخدمها

hossam hossam
07-31-2012, 07:06
نصائح جميله وخصوصا هذه النصيحه
10. لا تستخدم المارجن أبدا الا عندما تتنقن قراءة السوق وتتقن قراءة الشارت وتتحكم بعواطفك ... المارجن (الهامش) قد يؤدي بك الى الإفلاس .
فعلا ياريت الناس تفهم النقطه دي وتنفذها كويس

mannon
07-31-2012, 07:22

طيب ازاى بقى نطبق النصيحة دى ياخى الكريم ازاى يعنى لا نستخدم الهامش تعالا كدة ناخد مثال
انا معايا حساب الرافعة فية 1:1000 فى انستا و ب100$ ازاى بقى لا استخدم الهامش ؟

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 15:23
نصائح جميلة
وان شاء الله نحاول نستفيد منها ونطبقها باذن الله
بالتوفيق :)

mohamed eldamnhorey
07-31-2012, 15:52

المارجن لو استخدمته ضدك هدمر الحساب
لانه سلاح ذو حدين

يجب عدم المخاطره والدخول بعقود كثيره

HOUSAMMI
07-31-2012, 16:06
نست قلكم مين دان زنجر:
دان زنجر متداول ومحلل فني محترف ... هو صاحب اكبر نسبة ربح في تاريخ السوق لصالح محفظته الشخصيه خلال عام , وهو يحمل الرقم القياسي في ذلك , فقد ربح خلال سنه واحدة بنسبة مئويه مقدارها 29233% من محفظته الشخصيه كما انه حامل الرقم القياسي لجني الارباح الشخصيه لمدة عام ونصف أيضا.

.

بصراحة راجل مشرف جدا

ومثال يحتدى به فى لاسوق شوقتنا عن ندور على كتب ليه بارك الله فك

silver
07-31-2012, 16:08
السلام عليكم

شكرا اخي على هذه النصائح والقواعد الثابته

بارك الله فيك

mahmoud1
07-31-2012, 16:08
الحقيقة انا بعمل بدون النماذج الفنية بس هاحاول انها اتعلمها لانه مفيدة وطبعا اهم شئ فى اى طريقة عمل سواء كان تحليل فنى او اساسى هو عدم الاستعجال والصبر وادارة راس المال

mohamed 300
07-31-2012, 16:10
من المؤكد انه شئ جميل جدا ,ان هذه العلومات تكون كذلك ,لان هذه المعلومات تعد من اهم الثوابت فى الفوركس ,والتى تعطى لنا خبر مسبقه

Tips™
07-31-2012, 16:20
اها فهمناك ههههه احسن خلي الواحد يرجعلو الامل بعد الخسائر الي شفناها ما فيش حاجة اسمها مواهب
في البورصة يا شباب فيه حاجة اسمها اتعلم و طبق و اكسب الخبرة تصبح من الناجحين

على رايك والله ترجعلوا الامل شويه بعد ما كان الياء مسك الواحد
بس اهم حاجه ححضرتك و انت بتخسر ابقا احمد ربنا شويه
تقبل كرورى

willy
07-31-2012, 16:28
ممكن لمحة تاريخية عن دان زنجر انا سمعت عنه الكثير لكن اردت ان اعرف من هو بالضبط وعلاقته بالبورصة كيف بدات وماهي مرتبته الان كمحلل فني

salah.bmw
07-31-2012, 17:00
قواعد هامة جدا وشكر لك على طرحها
وانا دائما ما اتسرع انتظر السعر الى ان يوصل الى نقطة معينة وابدأ بلدخول الى تنفيذ صفقة لا يساعدني سرعة السيرفر ويأكل مني ارتداد السعر وابقى مصر على ان ادخل العملية

mido
07-31-2012, 17:28
اخي الكريم
ايه الناس دي يا جدع ده الواحد حاسس انه
بيلعب في الفوركس مش بيتاجر
تقبل مروري ولك فائق احترمي

Noah
07-31-2012, 18:15
اخي الكريم

عندك حق الناس دى من اول يوم وهما كل همهم انهم ازاى يحققوا نسبة جيدة من الارباح ومش شرط يصلوا الى الملاين من اول يوم كما نفعل نحن من تسرع فى الفوركس واعتقاد انا لعمل ياتى سريعا

mohamed hamdy
07-31-2012, 18:16
انا اشكرك شكرا جزيلا علي هذه المعلومات المفيده
الواحد نفسه يبقي حاجة فى الفوركس يارب يامسهل

marou49
07-31-2012, 18:28
السلام عليكم
أولا شكرا لك يا غالي , يا كبير عن الموضوع المتميز و الغني بالفائده و النصائح

طبعاااا نعلم أنو القوااعج و النصائح مهمه قبل التداول لازم نعمل بهااااا و نحرص على تطبيقهااا و تطويرهاا كذلك لا نتركها كما هي لا بل يجب أن نظيف عليها لمساتنااا الخاصه و التي نكتسبها بعد عدة تجارب

pimo
07-31-2012, 18:32
اخي اشكرك علي الموضوع ولكن نحن نحب التداول في الفوركس اي بورصة العملات وليس بورصة الاسهم وهذه التوصيات خاص لمن يتداولون في هذا النوع من البورصات ارجو منك التوضيح اكثر

AMANI
07-31-2012, 18:39
. 1-

يجب ان تتأكد بأن السهم المراد شراؤه قد شكل نموذجا واضحا من نماذج التحليل الفني .... اي ابتعد عن الشارت الغامض .

2. اشتر السهم عند الارتداد او عند اعطاء النموذج على الشارت اشارة الشراء , تأكد من كمية التداول وايضا عليك بمعرفة معدل كمية التداول على السهم لثلاثين يوم .... اذا لم تستطع ان تشتري السهم في البداية وكان قد ارتفع 5% فما فوق فلا تدخل .

3. كن سريعا في بيع سهمك لانه سرعان ما سيعود الى الهبوط .. ولا تنسى ان تفعل ايقاف الخسائر (ستوب لوز) .. (هذا بالنسبة لأسهم الانفجار) .

4. قم ببيع 20 الى 30% من كمية الاسهم التي اشتريتها بعد ان يرتفع السهم 15 الى 20% من نقطة الاختراق.

5. احتفظ بأقوى سهم لديك لأطول مدة وقم ببيع الاسهم التي لم تعد تصعد او اصبحت بطيئة الحركه ....... تذكر الأسهم تكون جيدة فقط حين تكون متحركه للأعلى .

6. ابحث وتعرف على مجموعة الأسهم القويه واتبعها ... واجعل اختيارك للأسهم في نطاق هذه المجموعه .

7. بعد ان يتحرك السوق لمدة طويله , ستكون اسهمك هشه امام عمليات البيع مما قد يجعلها تهبط بشكل عنيف وسريع بصورة لن تصدقها .... تعلم نقاط الانعكاس من خلال التحليل الفني ... وذلك اما عن طريق الشموع اليابانيه او النماذج الفنيه التي تدل على انعكاس الاتجاه .

8. تذكر بأن تحرك السهم يحتاج الى كمية تداول , لذلك ابدأ بالتعرف على سلوك كميات التداول لسهمك , واعرف ردة فعل السهم لقفزات كميات التداول (الفوليوم) , تستطيع ان تراها على الشارت نفسه , كمية التداول هي المفتاح لحركة سهمك وهي مفتاح نجاح الحركه او فشلها .

9. كثير ما ترى أسهم التوصيات مع نقاط دخول محددة , ولكن ...... لا يعني ذلك ان الدخول السليم يكون بمجرد ملامسة نقطة الدخول ...... عليك اولا ان ترى حركة السهم ومقارنتها مع كمية التداول وكذلك وضع السوق بشكل عام ... بعد كل هذا يتم الشراء.

دان زنجر من كبار المضاربين عالميا وشهرته تسبقه
ولكن هو متداول فى بورصات الاسهم
فهل هذه القواعد تنطبق على سوق الفوركس

Spiderhoof
08-07-2012, 20:40
نصائح رائعه واتمني من كل متاجر ان يستخدمها تسلم ايدك يا اخي

hend
08-10-2012, 17:57
مشكور على الموضوع اخى الكريم وتقبل مرورى بس ياريت مزيد من
الموضوعات الجيدة كهذه وياريت برضو لو فيديوهات يبئا كويس جدا

mannon
08-12-2012, 11:51
عندك حق الناس دى من اول يوم وهما كل همهم انهم ازاى يحققوا نسبة جيدة من الارباح ومش شرط يصلوا الى الملاين من اول يوم كما نفعل نحن من تسرع فى الفوركس واعتقاد انا لعمل ياتى سريعا

والله يرجالة الى بيحقق مكاسب سريعة فى البداية دة احنا بنسمية متاجر اللحظة او الفرقعة
يعنى يظهر فجاءة يعمل مكسب سريع جدا ثم بعد كدة يختفى وانا بعتبر النجاح فى الفوركس هو استمرار الارباح وليس فقط الارباح

العوامى
08-12-2012, 11:57
طبعا دان زنجر من الرواد الذين يحترم كلامهم وتؤخذ بنصائحهم
حيث ان الاوائل قد عانوا كثيرا فى اسواق الاسهم التى هى مؤسس الفوركس بكل قواعدها ولكن فرق السرعة فى التشكل والتنفيذ والربحية

ebtehag
08-14-2012, 19:10
صحيح انه دان زنجر من الرواد فى المجال ده وانه قواعده فى المضاربه بتطبق على نطاق واسع بين المضاربين ولكن لا يمكن فقط الاعتماد على قواعده فى التجاره هناك طرق وقواعد اخرى ممكن تعتمد عليها بجانب قواعد دان زنجر ولاوز تستفيد من الكل

face book
08-14-2012, 21:08
جزاك الله خيرا اخي الحبيب
فعلا قواعد جميله بس السوق مرن مش لازم يمشي بالمسطره زي ما بيقول دان زنجر

OujdiPrince
08-14-2012, 21:21
قواعد مفيده و جيده ، لكن تحتاج خبرة لتطبيقها
و إن شاء الله راح اجربها ، لأرى مدى فعاليتها

Marado9
08-14-2012, 21:30
شكران اخي العزيز علي المعلومات الكثيرة الي انتة حططها

جزاك الله كل خير

Mohib_El_Hikma
08-14-2012, 22:54
تشكر اخي على النصائح القيمة التي تفيد اي متداول يريد ان ينجح في سوق الفوركس للاسهم لان المكاسب عادة اكون كبيرة في حال نجاح الصفقة ودائما التعلم يفيد الخبرة ويؤدي الى المكسب لا محالة

الماهر
08-15-2012, 00:38
نصائح بل قوانين مهمه تعتبر اساس للمتاجرة في الفوركس من شخص كبير في هذا الشيء سأحتفظ بهذه النقاط في مذكرة خاصة على سطح المكتب وكلما ادخل المتاجرة سأنظر الى هذه النصائح

شكرا لك اخي العزيز على تزويدن بهذه النقاط المهمه

alaoui11
08-15-2012, 00:40
شكرا اخي العزيز هذه القواعد مهمة جدا
دان زنجر من لا يعرف كيف يستعمله سيخسر و بالتالي انصح جميع الاعضاء بضبط نقطه جيدا

nrgslawi
08-21-2012, 21:03
شكرا لك على هذه القواعد
فعلا الانسان يبتعد في بعض الاحيان عن هذه الاشياء ويرجع اليها حتى يخسر كل شيء

islam96
08-25-2012, 00:15
موضوع رائع بمضمون رائع
شكراً لك أخي
وأكيد قواعد مهمة

aminewactop
08-29-2012, 22:25

hesham itch
08-31-2012, 10:58
اعتقد ان كل متاجر محترف لديها طريقة للعمل يحاول ان يوصلها للمتاجرين
الاخرين او المبتدئين لكى يعملو عليها ليصلو الى النجاح فى الفوركس

mohamed alalfy
10-01-2012, 00:52
السلام عليكم
شكرا جزيلا على كل ما تقدمه لنا من معلوامت
ونرجو من سيادتكم ان
تقدمو لنا كل ما هو جديدفى هذا السوق
وشكر الله سعيكم

CoRLeoN300
10-05-2012, 03:02
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا لك يا أخي على الموضوع المفيد ده
تحياتي ليك يا أخي

maaado
10-05-2012, 21:15
قواعد مهمة جدا
وفعلا مؤثرة في مجال التداول في الفوركس
وتيجها المحافظة علي الحساب
وتحقيق الارباح

magic777
10-06-2012, 00:40

لا فيه ناس بتعمل ارباح زي دي في الفوركس بس غالبا بتكون على حسابات ديمو او في مسابقات
لكن على الحقيقي نادر جدا ان يصدق ويكون فعلا بيحقق الربح ده

keko
10-08-2012, 23:43
فعلا انا سمعت كثيرا عن دان زنجر وهو فعلا من احرف المحلليين الفنيين فى سوق الفوركس وفعلا كل ما كتبته
ونشرته عنه اكثر من رائع ولازم الكل مننا يتعلم من هؤلاء العمالقه فى الفوركس ويستفيد منهم

zeyadkabeel
10-09-2012, 00:47
اخي اشكرك علي الموضوع ولكن نحن نحب التداول في الفوركس اي بورصة العملات وليس بورصة الاسهم وهذه التوصيات خاص لمن يتداولون في هذا النوع من البورصات ارجو منك التوضيح اكثر

masoodasif
10-09-2012, 01:37
كل متاجر كان له باع طويل فى سوق الفوركس اعتقد انا لواحد لو اتبع هذه القواعد من املمكن ان يكون له9 الكثير من الارباح والاموال فى سوق الفوركس والله ل اتبعنا بس

علاء بدران
10-09-2012, 02:27
قواعد متميزة جدا وفى غاية الاهمية اخى العزيز اشكرك
لتوضيحها واشكرك على هذا المجهود الرائع

said@77
10-09-2012, 18:40

mahmoud1
10-09-2012, 18:44
لا فيه ناس بتعمل ارباح زي دي في الفوركس بس غالبا بتكون على حسابات ديمو او في مسابقات
لكن على الحقيقي نادر جدا ان يصدق ويكون فعلا بيحقق الربح ده

طبعا الواحد على الحساب الديمو او فى المسابقة مش بيخاف انه يخاطر وبيخش بعقود كبيرة خصوصا فى المسابقات الواحد بيكبر حجم العقد عشان بيكون عايز يربح فى المسابقة لكن على الحقيقى بيكون فى ادارة راس مال اكتر بس اللى بيكسب فى المسابقة قادر على تحقيق ربح على الحساب الحقيقى لكن اقل طبعا من الربح اللى بيكون على الديمو او على حساب المسابقات

mannon
10-09-2012, 19:27
طبعا الواحد على الحساب الديمو او فى المسابقة مش بيخاف انه يخاطر وبيخش بعقود كبيرة خصوصا فى المسابقات الواحد بيكبر حجم العقد عشان بيكون عايز يربح فى المسابقة لكن على الحقيقى بيكون فى ادارة راس مال اكتر بس اللى بيكسب فى المسابقة قادر على تحقيق ربح على الحساب الحقيقى لكن اقل طبعا من الربح اللى بيكون على الديمو او على حساب المسابقات

دة على الرغم من انها حاجة كويسة الا انى بشوف ان الى بيعمل كدة عمرة ما هيتعلم على الحقيقى ، لانة للاسف لو عمل كدة مش هيلاقى الحساب الحقيقى بطلع معاه نفس النتائج
هيشتغل بقى ديمو طول عمره ؟

cristiano
10-23-2012, 01:09
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترمي ..

abd123
10-23-2012, 14:58
السلام عليكم
شكرا الك على القواعد المهمة التي يجب
على كا مبتدأ ومحترف ان يعمل بها
سلام

ameer
10-23-2012, 15:02
ملاحطات قيمة شكرا الك اخي العزيز وساطبقها على الحساب التجريبي لاني هاي اول مرة اسمع بها وطموحنا ان تكون مفيدة ومربحة مو مثل التحليلات الوهمية السابقة وتبعدنا عن المصيدة

abd123
10-24-2012, 05:55
شكرا لك اخي الكريم على المعلومات القيمة
بارك الله فيك وجزاك كل خير
سلام

oudai
10-24-2012, 19:44
السلام عليكم
الله ولي التوفيق وان شاؤ خير
وعلى الله المستعان

وكل عام وانتم بخير

ahmedsaied
10-24-2012, 20:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا يا اخى على الموضوع الجيد و المميز لنا اعضاء المنتدي من المبتدئين الي المحترفين انا استفدت كثيرا من هدا الموضوع و انا مبسوط جدا مشكور واتامل الى مزيد من المعلومات الجديه وشكرا وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

brahim
10-24-2012, 23:02
السلام عليكم و رحمة الله
هده القواعد مفيدة بلا شك وانا اشكرك على مجهودك هدا اخي العزيز

ميرامار
10-24-2012, 23:09
شكرا لك اخي الكريم على هدا الموضوع الرائع والاكثر من مفيد
وان شاء الله ان تعم الفائده على الجميع من هده المعلومات الاكثر من رائعه
تحياتي للجميع

meeco
10-24-2012, 23:23
. 1-

اشكرك على على هدا المجهود الكبير
هده مجموعة من النصائح المهمة التى ينبغى ان يقرأها كل متاجر

joker7diaa
10-24-2012, 23:32
هذه القواعد لا اعتقد انه تتماشي مع كل الاستراتيجيات كل استرتاتيجية لها خصائصها وقواعدها التي تميزها عن غير , وشكرا لك

magic777
10-25-2012, 00:46
دة على الرغم من انها حاجة كويسة الا انى بشوف ان الى بيعمل كدة عمرة ما هيتعلم على الحقيقى ، لانة للاسف لو عمل كدة مش هيلاقى الحساب الحقيقى بطلع معاه نفس النتائج
هيشتغل بقى ديمو طول عمره ؟

بس فيه مسابقات بيكون ليها شروط بتلزم المتاجر باداره راس المال السليمه هنا ودي انسب
مسابقات الواحد يتعلم عليها

latraaa
10-25-2012, 00:53
سلام عليكم شكرا عي الموضوع الجيد و المميز لنا اعضاء المنتدي من المبتدئين الي المحترفين انا استفدت كثيرا من هدا الموضوع و انا مبسوط جدا مشكور

mohamed gharieb
10-25-2012, 00:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا ليك ع القواعد المهمه دى وان شاء الله يكون ليها فايده كبيره عند تطبيقها
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

mohamedemara
10-25-2012, 00:56
اعتقد ان علينا ان نتفهم جيدا تلك القواعد الهامه التى تجعلنا
نستطيع ان نحقق الربح بكل سهوله

ahmedsaied
10-25-2012, 04:50
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع جميل يا اخى وزاستفدت منه كثيرا انا لسه مبتدا واستفاد كثيرا من اراشكم وشكرا لكم السلام عليكم ورحم ه الله وبركاته

anito
10-25-2012, 04:51
شكرا لك اخي الكريم على المعلومات القيمة
بارك الله فيك وجزاك كل خير
سلام

asmaa omar
10-25-2012, 11:00
مشكور جدا يا اخى الكريم وبالفعل دان زنجر من اشهر المضاربين
فى سوق العملات العالميه الفوركس ونصائحه قويه جدا ويجب الاخذ بها

azifek
12-10-2012, 22:53
مشكور اخي الكريم على وضعك لقواعد دان زنجر
أتمنى أن تفيدنا نحن المتداولين في تحسين الأرباح و تقليل الخسائر

Mohamed Ramadan Helal
12-10-2012, 23:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته معلومات مفيده جدا
ومشكوووووور كتييير ع المجهود

moisaid
12-10-2012, 23:16
ماشاء الله
موضوع قيم و مفيد
هذه عصارة سنين من الجد و الكد
ان شاء الله الكل يستفيد من خبرتك
متابعين جديدك
بالتوفيق

forex3
12-11-2012, 11:31
جزاك الله خيرا فعلا قواعد مهمه جدا لكلمبتدء وحتى المحترف وعلينا اتباعها والاتزام بها لتجنب الخسارة

king123
12-11-2012, 11:37
السلام عليكم ورحمة اللع وبر كاتة
اتمني من الجميع التركيز في الموضوع جيدا حيث انه مفيد جدا ويمكن ان نستفيد منه جيدا ونحقق ارباح رائعة ادا اخدناه علي محمل الجد

mansourito
12-11-2012, 16:03
هل هاته القواعد دان زنجر فقط للتداول الأسهم ام العملات أيضا
لأننا هنا في العملات وليس الأسهم

nabilo
12-17-2012, 22:10

ana_masrya
12-17-2012, 22:14
سلام عليكم اخي الكريم
تسلم على موضوع المميز ونصاح اكت من رائعه
اخي ان شاء اله انا بادن الله لما ابدء في تداول وتجارة هستعمل هد نقط
وبالتوفيق وتحياتي

ahamed ali
12-17-2012, 22:21
ن النماذج الفنية بس هاحاول انها اتعلمها لانه
مفيدة وطبعا اهم شئ فى اى طريقة عمل
سواء كان تحليل فنى او اساسى هو عدم الاستعجال والصبر

yaallah2
12-17-2012, 22:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
على المستوى الشخصى انا اعتقد ان كل هذه النصائح مهمه ولكن للاسف معظمنا لا يفعل بما يقال فيها وغالبا ما يغالبنا الطمع اثناء التجاره
رغبه فى تعويض الخساره او تعزيز الربح بالتوفيق للجميع

ayman.shosha
12-22-2012, 02:27
بالرغم من انك اخى العزيز
تتحدث فى المقام الاول عن سوق الاسهم
الا ان كلامك ينطبق من بعيد على سوق العملات
فى بعض الامور

تقبل مرورى

mohamed_forex2011
12-22-2012, 02:58
نصائح جميلة جدا
جزاك الله كل خير عنها

yaallah3
12-22-2012, 04:20
والله كلام مهم جدا ووجهة نظر لازم تحترم طبعا
وشكرا علي الموضوع ده وطبعا النصائح بتختلف من مدرسة لمدرسة بس كله بيأدي في الاخر الي النجاح ان شاء الله
. 1-

mxmx
12-22-2012, 04:35
قواعد ممتازة اخى الكريم فعلا اتمىن ا ن نسير
عليها فى اتجارة نقوم بها حتى نربح

kingmos4
12-22-2012, 10:52
مشكور اخى الكريم
طبعا دان زنجر من اعظم المضاربين فى سوق الفوركس
فقد استطاع ان يحول حساب بقيمة 11000 دولار الى 22 مليون دولار فى سنة واحده
والى 43000 دولار فى العام التالى فهى قواعد مهمة جدا

nasim39
12-22-2012, 11:27
مهم جدا ووجهة نظر لازم تحترم طبعا وشكرا علي الموضوع ده وطبعا النصائح بتختلف من مدرسة لمدرسة بس كله بيأدي

usaelshamy
12-22-2012, 11:47
دان زنجر متداول ومحلل فني محترف ... هو صاحب اكبر نسبة ربح في تاريخ السوق لصالح محفظته الشخصيه خلال عام , وهو يحمل الرقم القياسي في ذلك (بمعنى الكلمه) , فقد ربح خلال سنه واحدة بنسبة مئويه مقدارها 29233% من محفظته الشخصيه (اي يبا الرقم صحيح ..... تسعه وعشرون الفا ومئتان وثلاثه وثلاثين بالمئه) , كما انه حامل الرقم القياسي لجني الارباح الشخصيه لمدة عام ونصف أيضا.

محمود شبايك
12-22-2012, 12:35
انا اسمع ان الراجل ده من عظماء السوق وانه
على ماعتقد حقق مكاسب خرافية من الفوركس
وكمان من المحترفين فى الفوركس

waleed elhadary
12-22-2012, 14:01
السلام عليكم شكرا يا اخى على هذه القواعد المهمه و التى تفيدنا اثناء التداول
اليومى و التى يجب الاعتداد و الاخذ بها للوصول الى الربح

Mahmoudzooka
12-22-2012, 14:04
الكلام ده ينطبق على البورصة اكتر منه على الفوركس لان فى البورصة الفرصة الوحيدة للربح هى من شراء الاسهم
عموما مشكور على المعلومات و بالتوفيق ليك يا معلم

hwida nada
12-22-2012, 14:11
احنا طبعا اكيد كلنا بنحترم راجل زى ده بعقليته دى
بس الكلام ده متطابق اكتر عن سوق الاسهم بالبورصة وليست سوق العملات او الفوركس

rinko
12-22-2012, 14:56

mostafaabdelgawad
12-22-2012, 15:23
الله ينور معلومات ونصائح جيدة يا اخي شكرا لك
واهم شئ في المتاجرة هي وضوح نموذج التحليل وعدم الطمع اثناء التداول

deya2005
12-22-2012, 15:24
تسدق اول مره اعرف عن هذه القواعد
استفدت منها وتعرفت من خلالك على كاتب هذه القواعد اشكرك

mansourito
12-22-2012, 15:47
قواعد دان زنجر في التداول
هل هي صالحة في البورصة وحدها ام في الفوركس ايضاا

rinko
12-22-2012, 17:17
اخي الكريم

haze5m
12-22-2012, 17:31
انا اعتقد ان دان زنجر من اشهر المحللين وان تحضر
لنا قواعده في التداول لهو شي مفيد جدا لكل المتاجرين

ahmed1
12-22-2012, 18:22
شكرا يا عزيزي علي هذه المعلومات الجميله هذه واتمني من الله ان يجعله

في ميزان حسناتك لابد اولا من شكرك علي حرصك لتعليم اخوانك المبتدئين

asmoune
12-24-2012, 16:56
أشكرك على النقل الممتاز
قواعد فعلا لها مصداقية كبيرة ونتمنى تطبيق بعضها
تحياتي لك

noureen
12-24-2012, 19:05
قواعد مفيده لكل متداول جديد اذا عمل بها بس مشكله المتداولين
انهم مش بياخدوا النصيحه غير لما يجربوا الخساره الاول

محمد عويس
12-24-2012, 19:17
موضوع جيد ومفيد ومعلومات ونصائح رائعه ونريد المزيد من مثل هذه المواضيع التى تفيد الجميع وسوف اجرب هذا الكلام عندما ابداء التداول والعمل الحقيقى فى الفوركس ونريد من الاعضاء ان يقومو بوضع مثل هذا الموضوع التى تفيد الناس

ياسر
12-29-2012, 21:46
سلام عليكم
هو صاحب اكبر نسبة ربح في تاريخ السوق لصالح محفظته الشخصيه خلال عام , وهو يحمل الرقم القياسي في ذلك , فقد ربح خلال سنه واحدة بنسبة مئويه مقدارها 29233% من محفظته الشخصيه كما انه حامل الرقم القياسي لجني الارباح الشخصيه لمدة عام ونصف أيضا.وعقبلنا كده يا رب

Hamdy Elhossiny
12-29-2012, 22:00
شكرا جدا ياباشا على المعلومات الجميله دى وربنا
يوفقك لما فيه الافضل لينا وليك

nori
12-29-2012, 22:16
نست قلكم مين دان زنجر:

raed3
12-30-2012, 10:25
معلومات جيدة يا اخى وشكرا على المعلومات واتمنى منك ان تزودنا بالمزيد وان تطلعنا على كل ما هو جديد
وانا استفدت من هذا الموضوع

أمير الحياة
12-30-2012, 12:34
بسم الله الرحمن الرحيم
جميل اوي ممكن نطبق النصائح او الخطوات علي سوق العملات

safi
12-30-2012, 12:52
السلام عليكم ..... شكرا علي الموضوع الرائع واللى اكيد كل من راه سوف يستفيد واحب ان اشير الى النقطة الثالةوالخاصة بالسرعة ، والا بتكون احيانا السبب في تحقيق الربح ، وانا بسميها سرعة بديهه ، بالتوفيق للجميع

smarteng99
12-30-2012, 13:54
اعجبتني القاعدة الاخيرة حيث اني مخالف لها واجعل ستوبي المارجن

النسر الأسود
12-30-2012, 14:52
. 1-

وعلى فكره ياجماعة الواضح من كلامه انه بيتكلم على الاسهم يعنى النسبة دى فى سوق الاسهم رغم ان الحركة فيها ابطئ من سوق العملات والمكسب بيكون من الاتجاه الصاعد فقط تقريبا على ما اظن...

ezel
12-31-2012, 00:15
فعلا نصائح في صميم احياجات كل المتداولين خاصة منهم المبتدئين مثلي
بالتالي اهم شيئ اننا نعمل بهاته النصائح ولازم نكون في اشد الالتزام بها

salma saad
01-05-2013, 04:12
دان زنجر متداول ومحلل فني محترف ... هو صاحب اكبر نسبة ربح في تاريخ السوق لصالح محفظته الشخصيه خلال عام ومن اهم قواعد هى
ابحث وتعرف على مجموعة الأسهم القويه واتبعها

harimeche
01-05-2013, 04:16
السلام عليكم ورحمة الله
بارك الله فيك أخي فهته القواعد يجب على كل منـــا تعلمهــــا وإستخدامهـــا
بالتوفيق

stranger333
01-05-2013, 04:22
القواعد جميلة جدا بس متهيألى محتاجة الخبرة علشان
تفهمها صح وتطبقها اصح
تقبل تحياتى

Egyptian Trade
01-05-2013, 04:25
موضوع رائع وجميل ونريد منك المزيد من مثل هذه المواضيع الهدافه وايضا من باقى الاعضاء حتى يستفيد الجميع وخاصتا المبتدئين الذين يكتسبون خبرة من مثل هذه المواضيع الرائعه وايضا من خلال الردود

noda
01-22-2013, 00:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة نصايح جميله وفعلا تؤدي بنسبه كبيره للنجاح

disha
01-22-2013, 00:50
قواعد جيدة جدا يا اخي وتصلح جدا في صوق البورصة
وممكن نستفيد منها كثيرا ايضا في الفوركس

مارو
01-22-2013, 01:09
على ما اظن ان الفوركس عمليه صبر ليس اكثر عليك ان تصبر
حتى تتعلم لكى تربح ولكن الاستعجال هو الذى يفسد كل شيئ

FCBXL
01-22-2013, 02:07
أكبر شيئ ابهرني اخي هو هذه المعلومة التي لم اكن اعرفها بالمرة

easy_mezoo
01-25-2013, 17:26
نست قلكم مين دان زنجر:

.
ماشاء الله باين من نصايحه انه مش بس خبير فوركس لاء دة تحس انه هو اللى مؤسس علم الفوركس
اسال الله ان يجعلنا مثل هؤلاء وان ننفع الاخريين بما تعلمنا

derar
01-26-2013, 11:12
السلام عليكم
نصائح قيمة وممتازة وفي
الخير وان شائ الله تحسب
في ميزان حسناتك

my work
01-26-2013, 11:25
السلام عليكم ورحمة الله جزاك الله خيرا يا اخى العزيز فهذه المعلومات القمة لابد من الاستفادة منها
واتمنى من باقى الاعضاء الاستفادة منها خصوصا المبتدئيتن

sato
01-27-2013, 18:52
شكرا عي الموضوع الجيد و المميز لنا اعضاء المنتدي من المبتدئين الي المحترفين انا استفدت كثيرا من هدا الموضوع

forexever
01-27-2013, 19:09
السلام عليكم شكرا جزيلا يا اخى العزيز على هذا التوضيح المفيد جدا و بالتوفيق للجميع

Ahmed H
01-27-2013, 21:12
اخي جيد جدا انك تجمع هذه المجموعه الحلوة من قواعد زنجر
لكن ايضا اريدك ان تعلم ان الراجل ده ليه مؤلفات كتير

star
01-27-2013, 21:24
القواعد جميلة جدا بس متهيألى محتاجة الخبرة علشان
تفهمها صح وتطبقها اصح
تقبل تحياتى

العاشق الصغير
01-27-2013, 21:28
من اقواله الرائعه
لا تستخدم المارجن أبدا الا عندما تتنقن قراءة السوق وتتقن قراءة الشارت وتتحكم بعواطفك ... المارجن (الهامش) قد يؤدي بك الى الإفلا
فعلا قويه جدا

ahmed elsayed
01-27-2013, 21:31
قواعد دا نزنجر وقواعد جون ميرفى ان اقوى الاشياء التى تجعل المتداول يفهم معنى التجاره والمضاربه بالنسبه لهؤلاء

حسن
01-27-2013, 21:33
مشكور يا اخى على هذة المعلومات الرائعة
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا

العاشق الصغير
01-27-2013, 21:36
شكرا جدا على هذا الكلام الرائع انا استفدت كتير من هذه المعلومات القيمه

mxmx
01-27-2013, 21:42
قواعد متميزة جيدا الى حد كيبر
تستحق كل الاحترام اولتقدير

may
01-28-2013, 07:45
شكرا على هذه القواعد الجيده ولكن هل هذه القواعد خاصه بتداول الاسهم ام العملات الاجنبيه وشكرا

kingamon
01-28-2013, 09:34
اعتقد ان اهم حاجة من النصائح انك تدخل الصفقة من النقاط القوية

SiRa
01-28-2013, 09:52
اهلا انا صراحه اول مره اسمه بان زانجر شكرا لك على العموم

kaka30
01-28-2013, 13:26

جميل الكلام دا اوى وخصوصا لو طبقناه على العملات
أتمنى التوفيق للجميع

yassoo011
01-28-2013, 14:15
يجب ان يكون التاجر مرن مع السوق ولا يعاند السوق فلو
رأى السوق انكس يجب ان يسير مع الاتجاه

mamigo
01-28-2013, 14:17
شكرا لك اخى الكريم على هذا الموضوع الشيق اللى اكيد هيفيدنا كلنا و احنا فى رحلة البحث عن معلومات عن الفوركس
قواعده و اساسياته و الاستراتيجيات و التحليل و كل شئ عن الفوركس

صديق العمر
01-29-2013, 00:58
كيف حالكم اصحابى انا اشكرك كل الشكر يا صديقى على هذا المجهود والتعب واودج من
كل مبتدئ الا يهمل اى معلوومه مفيده ويستخدمها فى تحقيق اهداف الربح

majdellah
01-29-2013, 02:57
نصايح جميله وفعلا تؤدي بنسبه كبيره للنجاح بالتوفيق للجميع إن شاء الله

7oda
01-29-2013, 03:34
ماشاء الله كل هذه كمية ارباح ولكن يا اخى كيف لا نستخدم الهامش؟ نحن جميا مبتدئين ولا نجد اموال كبيرة لكى ندخل بها الى سوق الفوركس مما يؤدى الى اننا يجب ان نستخدم الهامش فى التداول حتى نستطيع ان نتداول فى سوق العملات

dragonhell
01-29-2013, 03:41
السلام عليكم و رحمه الله و بركه
اولا الموضوع رائع ولك كل الشكر يا اخي
ثانيه ان شاء الله بالقواعد دي نربج بقدر الامكان
ربنا يوفقنا كلنا ان شاء الله

lil ledo
01-29-2013, 04:23
شكرا علي هذا الموضوع الاكثر من رائع ونصائح جميله بالفعل بارك الله فيك

soufiane992
01-29-2013, 04:31
سلام عليكم شكرا عي الموضوع الجيد و المميز لنا اعضاء المنتدي من المبتدئين الي المحترفين انا استفدت كثيرا من هدا الموضوع

علاء أبوشامة
01-29-2013, 04:32
وفوق كل ذى علم عليم فعلا طريقة تستحق الأهتمام

islammosad
01-29-2013, 12:28
شكرا على النصائح الجميله و هى تودى الى النجاح لذا علينا ان نتلتزم بها

a5060
02-14-2013, 14:51
حياكم الله جميعا
اان عاوز اعرف الكلام دا منطبق على الاسهم بس ولا الفوركس كمان
تمنياتى بحظ اوفر للجميع

ayoub0
02-14-2013, 14:58
نصائح جيدة ومفيدة
شكرا ليك

FCBXL
02-14-2013, 15:03
نصحية جيدة اخي وقواعد اجمل لكن الاحظ أن هذه القواعد هي لمتاجرة البورصة والأسهم فقط
أم ماذا لأنني ارى اسم الأسهم تتكرر كثيرا

بطة
02-14-2013, 15:11
انها نصائح وقواعد قيمة افادتنا كثيرا
وتستحق الثناء

Mr V
02-14-2013, 15:12
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا على النصائح الجميله و هى تودى الى النجاح لذا علينا ان نتلتزم بها

FaTi
02-14-2013, 15:17
شكرا لك على طرح موضوع مميز شكرا لك على شيء
وان شاء الله يتم العمل بهي القواعد

insta client
02-14-2013, 15:34
مشكور يا باشا على الموضوع الجامد اوى اوى وان شاء الله الناس كلها تستفاد منه ان شاء الله اخى الكريم وتقبل مرورى اخى الكريم وان شاء الله ربنا يوفقنا اخى الكريم

iliazovik
02-14-2013, 15:55
يعطيك العافية أخي موضوع قيم وجدير بالقراءة. موضوع مفيد لي كمبتدأ على عالم الفوريكس. لم أسمع من قبل باسم دان زنجر، لكن من خلال الردود تعرفت على أنه صاحب اكبر نسبة ربح في تاريخ السوق لصالح محفظته الشخصيه خلال عام.

spiderforex
02-14-2013, 16:20
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع وطبعا دان هو معروف في السوق وهو من عمالقة تاريخ المضاربة وهذا ما يبرز الدور الكبير الذي ستقدمه هذه المعلومات للتجار

maged mohamed
02-14-2013, 16:28
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور اخى الكريم على الموضوع الجميل
و على القواعد الغاليه
بالتوفيق للجميع

challenger
02-14-2013, 16:33
الموضوع يتكلم عن الاسهم؛
لكن لا مشكلة فالنقاط الموجودة فيه مهمة كثيرا في تجارة الفوركس

masrytotal
02-14-2013, 16:40
كم من قدر شرحك الوافى اشكرك على هذا النشاط ويعجبنى النقطين

كثير ولاكن اعلم جيدا يجب ان انظر لجميع النقاط

kingmos4
02-14-2013, 23:02
مشكور اخى الكريم على هذه المشاركة القيمة
ودان زنجر من اعظم الضاربين فى مجال الفوركس

tamer al abboushi
02-21-2013, 14:55
السلام عليكم اخي الكريم اعتقد انك تتكلم عن بورصه الاسهم وليس العملات وهذا الموضوع يستفيد منه المتداولين في سوق الاسهم وبالطبع سوق الاسهم له علاقه كبيره في سوق العملات فاذا كانت اسهم الشركات في بلد معين جميعها في حالة صعود فهذا يدل على ازدياد قوه الاقتصاد في تلك البلد ويزيد من قيمه عمتلها فيؤثر على سوق الفوركس

prince of dark
02-22-2013, 22:53
مشكور بجد يا باشا على الموضوع الجامد اوى وان شاء الله ربنا يوفقنا وتقبل مرورى اخى الكريم وتسلم الايادى على الموضوع الجميل وربنا يوفقنا

hamidi
02-24-2013, 22:42
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركته
ايه الناس دي يا جدع ده الواحد حاسس انه بيلعب في الفوركس مش بيتاجر

mannon
02-26-2013, 04:41
مشكور بجد يا باشا على الموضوع الجامد اوى وان شاء الله ربنا يوفقنا وتقبل مرورى اخى الكريم وتسلم الايادى على الموضوع الجميل وربنا يوفقنا

موضوع جامد فعلا وعلى فكرة الراجل الى اسمة فى الموضوع دة لة كتب وباع طويل فى الفوركس وكان من افضل المحللين فى الفوركس فى وقت من الاقوات ودى ملعومة ليكم

taoufik bajjou
02-26-2013, 23:39
السلام عليكم أخي الكريم شكر على الموضوع و القواعد المميزة أجد أن بعض منها يدخل في قواعد العامة للتداول أتمنى التوفيق للجميع

sad10
02-27-2013, 00:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته دان زنجر متداول ومحلل فني محترف ... هو صاحب اكبر نسبة ربح في تاريخ السوق

الى الامام
02-27-2013, 01:02
شكرا على تلك القواعد يا اخى و ارجوا ان يتعلم منها من يعمل فى مجال الاسهم فانا اتعلم فقط العملات و ليس الاسهم و لا ينطبق كثير من هذه الكلمات على العملات

mero mohammed
02-27-2013, 02:39
نصائح وقواعد مهمه جدا ومفيده لكل المتاجرين
نتمنى ان نسير على نهجها وتحقيقها والنجاح فيها

minaedward
02-28-2013, 00:57
شكرا لك على الموضوع المفيد وفعلا قواعد يجب اتباعها لتحقيق الربح فى الفوركس

mannon
02-28-2013, 05:20
نصائح وقواعد مهمه جدا ومفيده لكل المتاجرين
نتمنى ان نسير على نهجها وتحقيقها والنجاح فيها

طبعا احنا كلنا متواجدين هنا عشان نستفيد من خبرات ومعلومات بعضنا البعض
ودى فائدة التواجد داخل مجتمع فوركس زى منتدى انستا العربى

karkar
02-28-2013, 11:11
انا عاوز اعرف حاجه الكلام دا كويس اوى على الاسهم طيب لو طبقناه على الفوركس حنعمله ازاى ؟
دعواتكم معايا عشان اعوض خسارتى

juliano
03-21-2013, 02:57
اى متاجر وصل الى مرحلة الاحتراف والابداع فى الفوركس بيكون لية تجربة شخصية بيقولها للناس
والتجربة دى بتكون عدة نصائح هو ان بيهتم بيها وعرف يستخدمها كويس وهى اللى وصلتو للمرحلة الكبير ة دى

rebaoui
03-21-2013, 03:11
السلام عليكم
قواعد تكتب بماء الذهب و لكن هل من مطبق و انما كلنا نمر عليها مرور الكرام
هي و غيرها من النصائح وكاننا الاقدر و لا نفيق بعد فاجعة الخسارة
اعاذني الله واياكم منها
دممممتم في رعاية الله و تقبلوا مروري

capo ahlwy
03-21-2013, 03:15
شكرا اخى على الوضوع دا وبجد كويس اوى للكل ويريت نكون استفادنا مته لانه فعلا مفيد وللناس كتير كمان
وان شاء الله الكل يعرفه ويشاركه وياخد خبره منه عشان التجاره فى السوق

abdellah01
03-21-2013, 03:19
مشكور بجد يا اخى الكريم على الموضوع الجميل اخى الكريم وتقبل مرورى اخى الكريم وربنا يوفقك اخى الكريم

capo ahlwy
03-21-2013, 03:21
شكرا اخى على الموضوع دا فعلا مفيد جدا والكل يستفاد منه وان شاء الله خير للك وانا شايف ان دى طريقه لكل
تاجر ولو اتبع كل واحد الطريقه دى اكيد ان شاء الله يحقق ارابح كبيره

lovemoon
03-21-2013, 03:22
اخي الكريم بارك الله فيك
انا حاولت ابحث عن شخصية دان زنجر
و لكني لم اتمكن انا عايز اعرف تفاصيل
عن الشخصية دي

emy anwer
03-21-2013, 03:44
النقطة رقم 3 ديه حلوة جدا وانا ناوية باذن الله لما ابدا المتاجرة اعمل بيها ان شاء الله عن قريب والنقطة هيا 3. كن سريعا في بيع سهمك لانه سرعان ما سيعود الى الهبوط .. ولا تنسى ان تفعل ايقاف الخسائر (ستوب لوز) .. (هذا بالنسبة لأسهم الانفجار) .

Aya Ali
03-21-2013, 03:59
موضوع قيم جدا وقواعد كتير مميزه وننتظر منك المزيد من النصائح المفيده
بالتوفيق للجميع

mongi
03-21-2013, 04:08
السلام عليكم و رحمة الله
مشكور على هذه النصائح.. بارك الله فيك

THE TRIND
03-30-2013, 22:40
اعتقد ان هذه المعلومات خاصة بالبورصة لكن فيها بعض الفائدة للفوركس
معلش مشكور

MINAED
03-30-2013, 23:02
موضوع مفيد وقواعد مهمة لكل متداول يريد النجاح فى مجال الفوركس

medo323
03-30-2013, 23:27
هايل والله يا اخى موضوعك هايل ومتميز شكراً لك وتقبل يااخى مرورى

mannon
03-31-2013, 10:42
طبعا نصائح لا خلاف عليها
وفعلا الى يقدر يلتزم فى الفوركس بقواعد النجاح هو الى هيقدر يكمل ويوصل لما يريد وينجح ويحقق اعلى المكاسب

aziz271
03-31-2013, 10:47
كلام فس الصميم لا يمكن الا ان يساعدنا نحن
المبتدئين يا صديقي العزيز مشكور جداً

mafeshmane3
03-31-2013, 11:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم انا عاوزة اشكرك جدا علي المعلومات اللي اخدناها منك وفعلا موضوعك مفيد جدا واكثر من رائع وبشكرك علي قواعد التداول اللي اخدناها منك وللاسف انا مفهمتش اوي بس اهو عرفت ويا ريت لو عندك اي معلومة تانية يا ريت تفيدنا بيها ومتبخلش علينا بيها وتقبل مروري اخي الكريم ولك مني كل التحية والتقدير

BiBo
03-31-2013, 11:43
السلام عليكم ورحمةا لله وبركاته
طبعا اخي نصائح مفيده وايضا لو كل متداول اخذ بهي النصائح يبقى ناجح في الفوركس على طول

krim gom3a
03-31-2013, 13:05
ونصائح رائعه ونريد المزيد من مثل هذه المواضيع التى تفيد الجميع وسوف اجرب هذا الكلام عندما ابداء التداول
والعمل الحقيقى فى الفوركس ونريد من الاعضاء ان يقومو بوضع مثل هذا الموضوع التى تفيد الناس
،

maxerdark
03-31-2013, 13:41
مشكور يا غالى بس الواحد لو يتبع القواعد دى يبقى زى الفل اوى يا غالى وبجد انا عن نفسى شايف كد يا باشا وننتظر المزيد من الموضوعات الرائعه وربنا يوفقنا يا غالى

mohamed61172
03-31-2013, 13:43
املي ان اصل الي مستوي هذا الرجل الحكيم
ممكن الواحد فيوم وليلة يلاقي نفسه هو اللي بيدي نصائح للناس عشان توصل زيه

maxerdark
03-31-2013, 23:49
والله يا اخى الكريم بجد انا عن نفسى بجد اتمنى ان استطيع ان اعمل اى حاجه يا باشا وبجدو ربنا يوفقنا باذن الله تعالى يا غالى وننتظر مزيدك يا اخى الكريم وربنا يوفقنا

shreef
04-01-2013, 00:06
مشكور على ذكر القواعد وشرحها جزاك الله خيرا
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

cian s
04-02-2013, 18:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم مشكور جدا على المعلومات الاكثر من رائعه وربنا يوافقك باذن الله
وان شاء الله الكل يستفاد منها وربنا يوافق الجميع ان شاء الله فى الفوركس وتقبل مرورى اخى الكريم

Ahmed Waheed
04-02-2013, 18:15
تمام الكلام و نصائح كويسه فعلا

ربنا يوفق الكل للخير و نقدر نستفيد من كل حاجه بنتعلمها

amr002
04-02-2013, 19:53
فى الحقيقه انا اود تقديم الشكر على كل هذه المعلومات الثمينه والله الموفق والمستعان

calatador
04-02-2013, 19:55
احنا طبعا اكيد كلنا بنحترم راجل زى ده بعقليته دى
بس الكلام ده متطابق اكتر عن سوق الاسهم بالبورصة وليست سوق العملات او الفوركس
تقبل مروري

طريق الهدى
04-02-2013, 20:21
السلام عليكم اولا مشكور للموضوع المفيد افادك الله اما بالنسبه ل دان زنجر دا سبحان الله قدر يعمل كدا ازاى يارب عقبال لما نعمل لو جزء بسيط منه دا احتراف من الاخر

Ahmed Dahab
04-02-2013, 20:36
تعتمد اخى الكريم قواعد دان زنجر على الدعم والمقاومة بصفة رئيسية وهذا يعتمد على السهم القوى

Fakeraroua
04-02-2013, 20:42
نست قلكم مين دان زنجر:

abdou02
04-02-2013, 20:48
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
نصايح جميله وفعلا تؤدي بنسبه كبيره للنجاح

كيرلس يوسف سوريال بولس
04-02-2013, 20:53
انا استفد من هذا الدرس انصح الجميع من ذو خبرة اتباع هذة القواعد
تمنياتى ليكة بالنجاح

meroloveme
04-02-2013, 20:59
سلام عليكم شكرا عي الموضوع الجيد و المميز نست قلكم مين دان زنجر:عمل ارباح تسعة وعشرين الف فى المية فى سنة

hasback
04-02-2013, 21:08
. 1-

اهلا اخي الكريم وشكرا على المقال ولكن ان لاحظت نحن لا نتاجر بالاسهم هنا فقط تجارة العملات لكن اغلب التوصيات التي ذكرت ترتبط ايضا بالفوركس ويمكن ان نستفيد منها

maltiniooo
04-02-2013, 21:24
بسم الله الرحمن الرحيم

الف الف شكر على الخدمات دى يا زوق
ياترى عندك ايه جديد بالنسبة للاخبار التحليلية

The Grid
04-02-2013, 21:31
شكرا جزيلا علي الموضوع الرائع ده و تقبل مروري
و باذن الله الأعضاء يستفيدوا

7amo
04-03-2013, 00:20

amrsadeq
04-03-2013, 01:11
السلام عليكم ورحمة اله
ونعم القواعد التي ابحبها واستفاد منها في التداول عن طريق الفوركس

krim gom3a
04-03-2013, 15:45
نصائح بل قوانين مهمه تعتبر اساس للمتاجرة في الفوركس من شخص كبير في هذا الشيء
سأحتفظ بهذه النقاط في مذكرة خاصة على سطح المكتب وكلما ادخل المتاجرة سأنظر الى هذه النصائح

شكرا لك اخي العزيز على تزويدن بهذه النقاط المهمه

نرمين
04-03-2013, 16:13
السلام عليكم ورحمة الله هو فعلا موضوع مهم ومميز واتمنى ان يكون استفاد منة الجميع ونتمنى ان نرى منك مزيد من المواضيع المميزة وجزاك الله خيرا

G shehab
04-07-2013, 23:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور جدا اخى العزيز على مشاركتك وفى انتظار مشاركات اخرى منك
كلام مظبوط اخى الكريم وان شاء الله نستفاد منه وربنا يوافقنا ان شاء الله فى التجاره

caron
04-08-2013, 10:01
دى فعلا نصائح مفيدة ويجب على كل متداول فى سوق الفوركس ان يأخذ بها واتمنى ان نقدر ان نتمسك بهذه النصائح من اجل تحقيق الاهداف فى النهاية

marwafawzy941
04-08-2013, 22:57
والله موضوع جميل وانا اول مرة اسمع عنه بصراحة الله يبارك لك على
هذه النصائح المفيدة والجميلة .

laffetmaher
04-08-2013, 23:05
اتمنى ان استخدمه عندما احصل على بونيص جيد
شكرا أخي الكريم

shimaashimo
04-08-2013, 23:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم انا عاوزة اقولك ان انا استفدت جدا من القواعد بتاعتك دي فعلا نصايح وقواعد مهمة جدا وانا كنت هسالك في الرد بتاعي مين دان زنجر بس لقيتك قولت هوه مين في رد ليك فعلا استفدت منك كتير جدا وتقبل مروري اخي الكريم ولك مني كل التحية والتقدير وربنا يكرمنا دجميعا ان شاء الله

yacrao
04-08-2013, 23:22
شكرا على هته القواعد اخي الكريم قواعد مميزة واذا انضبط اي فرد عليها فانه سينجح
اكيد باذن الله سبحانه وتعالى الى مزيد من التالق تقبل مروري

alavocato hader
04-08-2013, 23:25
شكرا على النصائح الغالية

juliano
04-21-2013, 17:36
السلام عليكم ... اى متاجر وصل الى مرحلة الاحتراف والابداع فى الفوركس بيكون لية تجربة شخصية بيقولها للناس
والتجربة دى بتكون عدة نصائح هو ان بيهتم بيها وعرف يستخدمها كويس وهى اللى وصلتو للمرحلة الكبير ة دى

يزيد
04-21-2013, 20:26
السلام عليكم
شكرا لك على هذه القواعد المهمة اتمنى منك ان تقدم لنا المزيد من هذه المواضيع و شكرا

newavocato
04-21-2013, 21:10
السلام عليكم يوجد الكثير من المؤشرات التى اتداول عليها غير هذا المؤشر وشكرا

bramjnet.50
04-21-2013, 21:11
اهلا اخي الكريم و شكرا على الموضوع الجميل اها فهمناك ههههه احسن خلي الواحد يرجعلو الامل بعد الخسائر الي شفناها ما فيش حاجة اسمها مواهب ;:

ahmed fawzy
04-21-2013, 21:51
السلام عليكم ورحمة الله شكرا ليك اخى الكريم على هذا الموضوع الجيد بما يتضمنة من معلومات قيمة ومفيدة وفى انتظار المزيد من المعلومات والموضوعات

moon2ooo
04-21-2013, 22:10
مشكور على العرض الرائع لقواعد المحترف دان زنجو فى التداول
بالتوفيق للجميع

golf
04-21-2013, 22:11
اعتقد انا لواحد لو اتبع هذه القواعد من املمكن ان يكون له الكثير من الارباح والاموال

1000
04-21-2013, 22:24
مشكور يا باشا بجد على القواعد دى وبجد ان شاء الله جارى العمل بها يا غالى وتقبل مرورى يا باشا

hebkar
04-21-2013, 22:29
الف الف شكر لحضرتك على القواعد الهامه
بالفعل قواعد جيده ومفيده جدا
تقبل مرورى وتحياتى

forex14
04-21-2013, 22:36
الف شكر على هذا الموضوع المفيد و الجميل

بركة الله فيك اخي الكريم مشكور

استفدنا كثيرا من موضوع

remas
04-21-2013, 22:49
والله اخى الكريم القواعد دى موجوده من زمن ولكن مع ذلك مين اللى بيلتزم بالقواعد دى ولا مين اللى بيعمل بيها من الاساس هما قله ودول هما اللى بيربحوا فى اساس

تسنيم
04-21-2013, 22:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الله يعطيك العافية على موضوعك الجميل وعلى هذة النصايح المفيدة
التى تودى بنا الى نسبة كبيرة من النجاح

Omaryat1
04-22-2013, 01:41
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بارك الله فيك أخي الكريم على طرحك لتلك القواعد التي يعمل بها دان في التجارة

mahmoud_26
04-22-2013, 04:05
شكرا جدا يا اخى الكريم على هذا الموضوع الجميل والمفيد
وانا بالفعل استفاد الكثير من الاعضاء الكرام وانتظر المزيد

zamalkkkawy
04-25-2013, 14:25
السلام عليكم
جزاك الله كل خير يا اخي الفاضل في الدنيا والاخره
وان شاء الله في ميزان حسناتك هذه الفيديوهات التعليميه

omr sherif
04-25-2013, 15:17
طرق كلها بسيطه وغير معقده اى ان الملخص انه يستهدف النقاط القويه جدا فى الدخول
وبعد التأكد يدخل بحجم لوت كبير جدا مما يجعل ارباحه كبيره جدا ، فعلا البساطه مع التركيز افضل استراتيجيه فى الفوركس

A A A
04-25-2013, 15:18
نصائح ممتازه وعجبتنى نصيحة التوصيات فعلا مش معنى ان التوصيات محدده نقطه دخول يبقى هى صحيحه لازم نتاكد منها الاول
تمنياتى بالارباح لجميع الاعضاء الكرام

dandash
04-25-2013, 15:25
شكرا على هذه النصائح ويارب تكون زي اللي بيكسبو بس اللي بيخسرو لاء ان شاء الله نكسب ...
تحياااتي....

انس بن تن
04-25-2013, 19:21
السلامك عليكم ورحمه الله وبركاته
تقبل مروري يا اخي اكيد اللي وثله دا اكيد بعد مده طويله بالتوووووفيق للجميع

zeze mohamed
04-25-2013, 22:55
شكرا على عرض هذه القواعد انا كمبتدئة استفدت منه كتير وان شاء الله الكل يستفاد وفىانتظار المزيد من المعلومات المفيدة

alybaba
04-25-2013, 23:21
فيديوهات فعلا ممتازة اخى الكريم هل يمكنك ان تقوم بفتح ورشة عمل لتطبيق الاستراتيجية البسيطة تلك لكى
نساعد بعض فى اتقنها ياريت لو عندك وقت او اح من الاخوة لديه الخبرة لتطبيقها عملى

day44.ah
04-25-2013, 23:29
والله اخي المعلوووماات رااااائعة و جد مفيييدة و ستنفعني بالتاكيييد اشكرك اخي على التدكير بيها و تقبل مروري اخي الفاضل
تحياتي لك اخي

mou1234ssa
04-25-2013, 23:29
سلام عليكم شكرا عي الموضوع الجيد
و المميز لنا اعضاء المنتدي من المبتدئين
الي المحترفين انا استفدت كثيرا من هدا
الموضوع و انا مبسوط جدا مشكور
بتو فيق للجميع

nadyaa
05-15-2013, 17:13
السلام عليكم, ملاحظات قيمة شكرا الك اخي العزيز وساطبقها على الحساب التجريبي لاني هاي اول مرة اسمع بها وطموحنا ان تكون مفيدة ومربحة مو مثل التحليلات الوهمية السابقة وتبعدنا عن المصيدة

moro610
05-16-2013, 10:12
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
قواعد مهمة جداا و مفيدة و مشاركة متميزة و فعلا الاخذ بالقواعد دي يساعد على النجاح في تجارة الفوركس بصورة كبيرة ربنا يوفق الجميع ان شاء الله

haitham mohsen
05-16-2013, 13:57
جزاك الله خيرا اخى الكريم على تلك النصائح والمعلومات وانها حقا معلومات قيمه ويجب الالتزام بها لتحقيق النجاح ان شاء الله

Butterfly2
05-16-2013, 14:12
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

شكرا على الموضوع المتميز

جزاك الله خيرا

AhmedShawky1
05-16-2013, 15:37

شكرا شباب على الموضوع ونتمنى التوفيق للجيمع

3amr
05-17-2013, 14:13
جميله ع فكرا وانا بآزن الله هعمل كدا ان شاء الله ومشاء الله علي هذة المعلومات وجزاكم الله كل خير وع فكرا قواعد مفيدة وسوف أعطيها ل أصدقائي لتداولها

طلبى رضى ربى
05-17-2013, 14:43
نصائح مفيده وغاليه بجد شكرا على المعلومات احنا بنتعلم منكم دايما وان شاء الله نكون زى الراجل ده خلاص حتى نصه

adell
05-21-2013, 07:55
هذا من اكبر التجار فى عالم الفوركس وهذة قواعد مهمة جدا
واذا اخذنا بها نتسطيع ان نصل الى فهم الفوركس والوصول الى الخبرة وتحقيق ارباح

mshmsha
05-22-2013, 18:42
السلام عليكم ورحمة الله بروكاته
مشكور اخي الكريم علي الموضوع بتاعك ده وبجد استفدت منه كتير جدا وربنا يكرمك ويجازيك خير علي القواعد اللي اخدناها منك
وتقبل مروري اخي الكريم ولك مني كل التحية والتقدير وربنا يكرمنا جميعا ان شاء الله

like
05-31-2013, 22:42
الراجل دا من العقليات اللي انا بحترمها جدا
وفعلا نصائح ذهبيه جدا
انصح اي حد يركز فيها كويس اوي وهيستفيد منها ان شاء الله

melad
05-31-2013, 23:27
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته , انا ارى إن اهم قاعد هى قاعده الستوب لوز لإنه من غير ستوب لوز فسوف تفقد كل تعبك فى ثانيه و لا فائده من الندم او البكاء على ما ضاع بعد ذلك

saad forex
07-31-2013, 05:56
هو الموضوع ده عن الاسهم اللى فى البورصه العاديه بورصه الاوراق الماليه
ولا فى الفوركس
على ما اعتقد انه مش بيتكلم عن الفوركس

monira salah
07-31-2013, 08:22
السلام عليكم

قواعد مهمة اكيد لا يمكن اهملها وموضوع قيم واا نفسى استفدت منه خصوصا رقم 7-بعد ان يتحرك السوق لمدة طويلة ستكون اسهمك هشه امام عمليات البيع مما يجعلها تهبط بشكل عنيف وسريع وشكرا لك على مجهودك وبالتوفيق ان شاء الله

konine
07-31-2013, 08:49
شكرا على هته معلومات قيمة و أضيف إدارة رأس مال هي أساس كل شيء حتى و لو تم إتقان التجارة و تداول تبقى إدارة رأس مال هي ملك
لذلك وجب علينا إحترامها