PDA

View Full Version : اعلى خسارة تم تحقيقها فى الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

elking
05-10-2012, 01:31
ما هى اعلى خسارة حققتها فى الفوركس من اول يوم متاجرة حتى الان؟

kingman
05-10-2012, 01:44
حقيقى مش هقدر اتذكر لأن معظم الماجرة كانت بحسابات صغيرة دائما اقوم بسحب الأرباح وكتير بخاطر بمخاطرة عالية فسهل جدا ان اضيع الحساب
وهكذا فالخسارة عندى تراكمى امثر منها خسارة فى صفقة او فى حساب
ويمكن عندى خسارة اكبر من خسارة النقط والأموال وهى خسارة الوقت او الصحة
وان شاء الله نستفيد من تحارب الأعضاء فى هذا الموضوع وربى يجعلها نهاية الخسائر والطريق الأرباح لكل واحد

wolfkamikaz
05-10-2012, 18:13
كانت الخساراة كثيرة في البداية لانني كنت احلم ان يصبح عندي الملايين من مجرد دولارات لا استطيع ان اقول كم لانها كانت مبالغ صغيرة لكن مع المدة تراكمت
على فكرة لا يوجدل ناجح لم يمر بخسارة

kadifx
05-10-2012, 18:55
فـــي البــــــــــداية خسائــــــر كبيــــــرة كنـــت اتكبدهـــــا و الان بــــدات تقل لانـــــي كل يــوم يمــر عـــلي خاســـر . اكتشـــف شيــئ رابـــح وهـــذه حـــال الفوركـــس ....

Mohamed90
05-10-2012, 19:42
السلام عليكم
الفوركس طبعا ربح و الخسارة و ان اتعرض للخسارات كبيرة في بداية و الان تقلصت و مزلنا نكافح هههه
و السبب هو الحسابات بالمبالغ صغير و مخاطرة العالية لربح بالسرعة

كريم
05-10-2012, 21:12
بدايات الفوركس هي اكبر خسارة عندي تم تحقيقها

و ان شاء الله كل ما بتزيد خبرتك كل ما يقل المعدل

و بالتوفيق للجميع

kingman
05-11-2012, 00:09

اتفق معك بشدة فى هذه المقولة وهذه المقولة هى ماتعطينى الأمل فى هذا السوق والعزيمة واحساسى مع كل خسارة انى اصبحت اقرب للنجاح واحاول مع كل خسارة ادرس اسباب خسارتى واحاو لاتجنبها فى التالى
وبفضل الله كتير من الأخطاء كل يوم بحاول اقيمها واصححها لتكون مصدر للنجاح وليس الفشل
وربى يكرم الجميع بأذن الله

tervarto
05-11-2012, 00:29
الحمد للة أعلى خسارة ليا كانت 100 دولار , لكن على حساب تجريبى و كنت أتعامل معة على انة حساب حقيقى , ز كان الدخول بلوت 2 دولار لمبلغ 300 دولار , و لم أستخدم ستوب لوز , و من ساعتها قررت عدم الطمع و الدخول بلوت مناسب لحجم راس المال مع وضع ستوب

كريم
05-11-2012, 11:14
الحمد للة أعلى خسارة ليا كانت 100 دولار , لكن على حساب تجريبى و كنت أتعامل معة على انة حساب حقيقى , ز كان الدخول بلوت 2 دولار لمبلغ 300 دولار , و لم أستخدم ستوب لوز , و من ساعتها قررت عدم الطمع و الدخول بلوت مناسب لحجم راس المال مع وضع ستوب

الحمدلله على انها حساب تجريبي

و فعلا ستوب لوز قد تكون مناسبة و أيضا الصفقة على حسب راس المال

و بالتوفيق للجميع

tornado66
05-12-2012, 03:20
اكبر خساراتي علي الاطلاق والتي لن انساها كانت خسارة مبلغ 17000 دولار في صفقة واحده سهرت الليالي لتحقيق هذا المبلغ وفي صفقة واحده طار ومن ساعتها وانا في انحدار وانهيار

DZforex
05-12-2012, 09:21
اعلى الخسارة تكون في اول بديات ااالامر لانك تكون مبتدا لاتعرف شيء و ليست لك خبرة في هذا المجال
لكن ستقل نسبة خسارتك تدريجيا يوم بعد يوم ..ولن اقول لك انك ستصبح تخسر بعد اليوم لان الفوركس
تربح او تخسر و لذلك انصح بالحسابات التجريبية حتى تكون لك معرفة
واكثر دقة و اكثر حيلة في الفوركس

aboualy
05-12-2012, 09:50
انا اكبر خسارة بالنسبة لى لما تكن كبيرة كمبلغ ولكن كنت كبيرة لانى خسرت 100% من الحساب وكانت محبطة بعض الشئ ولكنى الحمد لله استفدت من هذا الدرس انه لابد من الالتزام بقواعد ادارة راس المال مهما تكون الاغراءات

Hamad
05-12-2012, 11:44

و بالتوفيق للجميع

في البدايه خسائر كثيره ولكن بعقود صغيره ثم ارباح والمضاربه بالارباحثم تتكرر الخسائر بسسب كثرة الاستراتيجيات والتوصيات ولكن مع ادارة رأس المال تستمر الارباح تتبعها الخسائر واعلى خساره كانت 1000 دولار بسبب أخطاء بسيطه وايضاً الدخول وقت الاخبار من اكبر اسباب الخساره وباستخدام الاستوب تم تقليل الخسائر

Mohamed90
05-12-2012, 12:36
اعلى الخسارة تكون في اول بديات ااالامر لانك تكون مبتدا لاتعرف شيء و ليست لك خبرة في هذا المجال
لكن ستقل نسبة خسارتك تدريجيا يوم بعد يوم ..ولن اقول لك انك ستصبح تخسر بعد اليوم لان الفوركس
تربح او تخسر و لذلك انصح بالحسابات التجريبية حتى تكون لك معرفة
واكثر دقة و اكثر حيلة في الفوركس
طبعا هذا هو المطلوب و مع مرور الوقت اامتداول يكتسب خبرة و يحاول تقليس خسائره لاقل نسبة ممكنة حسب خبرته و تحليلته و استراتجيته المعتمدة

derfcase
05-12-2012, 13:53
400 $

في شركة اخري غير انستا فوركس .. كنت واضع ستوب لوز للصفقة عند 60 نقطة خسارة و عندما عدت وجدت الحساب قد تصفر
و عندما اتصلت بالدعم ووضحت لهم الامر كذبو علي و قالو لي انني لم اضع امر وقف الخسارة
فعلمت انها شركة نصابة و تركتها علي الفور

mahmood-noor
05-12-2012, 15:58
في الحقيقة انا خسرت الكثير في الفوركس قبل ان أبدأ في الربح وهذا بسبب اني كنت أحلم بالملايين من الدولارات وانا لازلت مبتدأ فكنت أدخل بلوتات كبيرة جدا و لا اضع ستوب لوس أملا في ان اربح الصفقة أما اكبر خسارة في صفقة واحدة كانت قبل سنتين ,, دخلت بلوت كبير ولم اضع لا ستوب لوس ولا تيك بروفت لأنني أردت اغلاق الصفقة يدويا فدخلت الصفقة وربحت ما يقارب ال200$ من الصفقة ولكنني طمعت ولم اغلق الصفقة الا ان انقلب السعر في ثواني واصبحت خاسرا 1000$ في صفقة واحدة

kingman
05-12-2012, 22:30
دخلت بلوت كبير ولم اضع لا ستوب لوس ولا تيك بروفت لأنني أردت اغلاق الصفقة يدويا فدخلت الصفقة وربحت ما يقارب ال200$ من الصفقة ولكنني طمعت ولم اغلق الصفقة الا ان انقلب السعر في ثواني واصبحت خاسرا 1000$ في صفقة واحدة

سبحان الله فى هذا السوق معظمنا بيتعرض لنفس أخطاء الآخريين فكتير منا تعرض لمثل هذا الموقف بأختلاف طبعا المبالغ لكن القصد ان بيخسر حساب بسبب هذه العوامل الطمع فى ربح المزيد عدم وضع استوب حتى بعد تحقيق الربح فممكن الواحد يضع استوب على نقط الدخول على الأقل حتى لايخسر شئ لو انعكست الصفقة
وعموما بيبقى درس قاسى بنتعلم منه وبعد كده بيبقى مكسب حقيقى للمتاجر لأنه علمه درس قاسى افاده فى تجاته المستقبلية

عمرو
05-15-2012, 10:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
امـــــــــا بــــــــعد ....

موضوع مهم فعلا
انا خسرت اكثر من 2000 دولار فى مجمل تداولى ولكن استعوضت الله فيها وانا اللن اركز على استراتيجية سوف تعوض خسائرى بأذن الله

magic777
05-15-2012, 14:18
يااااااه
انا عن نفسي خسرت كتير ولكن على مراحل وليس مره واحده لكن مقدرش اقول اني ندمت
لاني اتعلمت اكتر من الخساره اللي خسرتها ولولا هذه الخساره ماكنتش وصلت للمرحله اللي انا فيها
واللي بعتبرها بدايه الطريق الصح
فالفيصل هنا انك تكون بتحب المتاجره ومجال الفوركس نفسه علشان تتحمل الخسائر والصعائب وتجتهد للوصول لهدفك

Noah
05-15-2012, 17:32
لقد خسرنا الكثير فى الفوركس ولا يمكن ان نتذكر اعلى خسارة وزلكن لو على سبيل الحصر اعتقد اننى فى مرة خسرت حساب بمبلغ 118 $ فى صفقة واحدة واكنت نسبة المخاطرة عالية جدا وكان هذا اكبر مبلغ خسرته على مرة واحدة ولكن متفرق لا تعد كثير تقرياب

mohamed eldamnhorey
05-24-2012, 12:05
الحقيقه يا اعزائى

انا لم اخسر اى حساب من جيبى الشخصى نهائى

كلها كانت جسابات جوائز

مسابقات وجوائز من المنتديات

والحمد لله لم اخر نهائى من جيبى اى شئ

ولكن المحصله معى حتى الان ربح

واحمد الله على كل شئ

واتمنى مزيد الارباح لكم

shero
05-24-2012, 14:35

بالنسبة لى انا اتذكر ان اعلى خسارة كانت حوالى 500 دولار وذلك حدث فى احدى المرات التى تدخل فيها البنك المركزى اليابانى فى السوق وصعد يومها زوج المجنون ( الباوند/ين ) الى اكثر من 600 نقطة , وكنت فى نفس الوقت لا اضع وقف خسارة مما ادى الى تدمير الحساب بالكامل

mohamed eldamnhorey
05-24-2012, 14:38
شوفتى بقا ياشيرووو اهمية وضع اداة وقف الخساره

مهمه جداً

وبسببها ادمر الحساب

والله ياجماعه الاداه دى حماية للحسابات الصغيره بتعتنا

من المارجن

that is me
05-24-2012, 17:33
عن نفسى مرة وصلت حساب فيه 10 دولار الى 400 دولار فى حوالى اسبوعين وعشان كتر الطمع بقا دخلت كام صفقة تعبانة كدا وخسرتهم فى اقل من يومين :( :(

mosghaly
05-24-2012, 19:56
انا خسرت كتير في الفترة الي فاتت دي حوالي 120 دولار كان منهم خسارة 100 دولار مرة واحدة وكان حجم البونص الاساسي اصلا حوالر 35 دولار وكنت زعلان بجد علي النتيجه دي ودة بسبب اني مكنتش عاما ادارة لراس المال

kingman
05-24-2012, 20:56
شوفتى بقا ياشيرووو اهمية وضع اداة وقف الخساره

مهمه جداً

وبسببها ادمر الحساب

والله ياجماعه الاداه دى حماية للحسابات الصغيره بتعتنا

من المارجن

بالنسبة لى انا اتذكر ان اعلى خسارة كانت حوالى 500 دولار وذلك حدث فى احدى المرات التى تدخل فيها البنك المركزى اليابانى فى السوق وصعد يومها زوج المجنون ( الباوند/ين ) الى اكثر من 600 نقطة , وكنت فى نفس الوقت لا اضع وقف خسارة مما ادى الى تدمير الحساب بالكامل

اعتقد ان تدخل البنك المركزى بعد الزلزال هذه الفترة كثير من المتاجرين خسروا حساباتهم وانا ايضا خسرت حساب فى هذا اليوم لكن الحمدلله على كل شئ كان حساب صغير نسبيا وكان المعظم شارى نظرا لهبوط حاد فى ازواج الين وتوقعوا الصعود والمعظم على ماذاتذكر كان داخل من غير استوب حتى انا فى هذا اليوم كان درس الواحد اتعلم منه جيد جدا
ههههه الأستوب حصانك ان لم تصنه لم يصانك
:dance:

mohamed eldamnhorey
05-24-2012, 21:09
المشكله ان الاغلبية عرفيين مدى اهمية الاستوب

ولكن محدش بيحطه

يقولك ياكنج هو انا هحط استوب ويرجع السعر لنقطة الدخول التانى
طب ما اسيبه زى ماهو مفتوح وخلااص

الكل يفكر كده او الاغلبيه العظمى

ولكن الصح يامان انك استوب قبل هدفك يتحط على الاوردر
بالتوفيق

ahmed
05-24-2012, 21:36
لن تصدق يا اخى حيث اننى اول مرة اتاجر فيها حققت نسبه ربح 200% وظننت ان هذا السوق سهل ويمكن تحقيق ثروات طائله فى خلال شهور
لكن هيهات فقد بدئت الخسار من ثانى يوم تداول وتصفر الحساب والحمدلله
واكبر خسارة كانت 600 دولا

DZforex
05-25-2012, 13:39
خسرت حوالي 5000دولار ..... ولكن على حساب الديمو صراحة لم ابدا بالحقيقي بعد
ولكن يقال كلما خسرت كلما زادت ثقتك بنفسك و تعطيك درس للقادم
وليس المعنى ان تبقى دائما تخسر ولكن تعرف كيف تحول الخسارة الى ربح

sunlight
05-25-2012, 16:43
اكبر خساراتي علي الاطلاق والتي لن انساها كانت خسارة مبلغ 17000 دولار في صفقة واحده سهرت الليالي لتحقيق هذا المبلغ وفي صفقة واحده طار ومن ساعتها وانا في انحدار وانهيار

17000
دا على الحقيقى ولا على الديمو الله يعوضك خير ولكن تعلم ان لاتضع البيض كله فى سله واحده اخى
ان شاء الله تعوضه لو كان المبلغ دا على الحقيقى يبقى حضرتك بروفيشنال وهاتجيبه تانى بسهوله ولو على التجريبى ان شاء الله
تعوضه

chilsaoui
05-25-2012, 17:30
خسرت الكثر من المال في الفوركس واغلب الخسرات تتراوح بين 50 و500 دولار
مجموع ما خسرته هو 2000 دولار تقريبا
وهذا المال كله ربحته من رفع الملفات ولم اخسر سنتا واحدا من مالي الخاص

forexBOSS
05-25-2012, 18:56
انا خسرت كتير اوى مره خسرت 50 دولار و ديه كنت حاجه بسيطه لانه كان اول حساب لى و مره الانسان الالى خسرنى فوق ال 120 دولار ده غير الكنت بخسره بسبب استراتيجيات فاشله لكن الحمد لله دلوقتى البونص حل المشكله بجد لولا البونص كان زمان الواحد خسر كل فلوسه

ramid
05-25-2012, 20:16
اعتقد ان أكبر خسارة تكبدتها هي أنني لم أكتشف عالم الفوركس الا مؤخرا واتمنى
ان اتوفق في تعويض الوقت الذي قضيته في الضغط على الاعلانات في الشركات الربحية

عزبز 18
05-25-2012, 20:25
انا عندما كنت مبتديء في الفوركس دخلت في عدة صفقات بدون تحليل فكانت النتيجة
سلبية للغاية ولاكن الا والحمد لله تعلمت كثيرا من الخسارة واسترجعت راس مالي وزائد الارباح

mohamed eldamnhorey
05-25-2012, 20:42
من ردود الناس كلها

قدرنا نفهم ياجماعه

انى والله مفيش حد بيكسب ارباح من السوق ده حظ ابداً

لو كسبها بالحظ
هيخسر هيخسر

لازم اداره جيده للمال وطريقه عمل محترمه وتلتزم بيها

تحياتى

kingman
05-25-2012, 22:17

ربنا يعوض عليك بأذن الله وتقدر تعوضهم فى هذا السوق لكن احب انوه الى نقطة مهو هذه الأموال ايضا تعتبر من مالك الخاص فانت قد عملت بها وكسبتها من تعبك وشغلك ولهذا فى اموال خاصة بنا وطبعا افضل شئ كى لانتاجر من اموالنا هى البونصات وان شاء الله تقدر تستفيد من بونص المنتدى ويكون طريقك وطريقنا للربح

magic777
05-26-2012, 02:46

طيب الحمد لله اخي انه كان مش من مالك الخاص
المهم انك تكون كمان اتعلمت من الخساره دي علشان متتكررش سواء مع حساب من مالك الخاص او حساب من بونصات
حاول تعرف ايه اللي كان السبب في خسائرك السابقه وتقعد كده مع نفسك تعمل جدول بالاخطاء وتكون امين مع نفسك فيها
وتدور لها على حلول وتلتزم بها وهكذا الى ان تصل الى بدايه طريق الارباح

Mohamed90
05-27-2012, 14:00
السلام عليكم الصراحة لحد الساعة لم اتجاوز حساب فيه 100 دولار لهدا خسائر تعتبر ليست كبيرة
و اكبر خسارة في 100 نقطة في صفقة واحدة
و ان شاء الله تدركت الامر و علجت ذلك و اصبح تسبة الخسارة قليلة مفارنة مع الارباح

youmuststop
05-30-2012, 07:05
انا اكبر خساره لي في الفوركس في حساب كانت 100 $ واكني خسرت مبالغ اخري ايضا ولكنها متفرقه في عده حسابات ::d

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 12:26
انا اكبر خساره لي في الفوركس في حساب كانت 100 $ واكني خسرت مبالغ اخري ايضا ولكنها متفرقه في عده حسابات ::d

مش عيب انك تخسر

لكن العيب انك متتعلمش من الخساره بتعتك

لا تكرر نفس الاخطاء التى كنت تقع فيها

حتى تتجنب الخساره مره اخرى

تقبل تحياتى

HARRY POTTEER
05-30-2012, 15:30

17000 دولار يا اخي و في صفقة واحدة الله يكوون في عونك

انا اكبر خسارة كانت حوالي 700-800 دولار في الايام الاولى

magic777
05-30-2012, 15:34
مش عيب انك تخسر

لكن العيب انك متتعلمش من الخساره بتعتك

لا تكرر نفس الاخطاء التى كنت تقع فيها

حتى تتجنب الخساره مره اخرى

تقبل تحياتى

صح اخي محمد وياريت فعلا الكل يلتزم بهذه النصيحه ويضعها امام عينيه دائما
خاصه في مجال الفوركس اللي اكتساب الخبره فيه اساسه التعلم من الاخطاء والخسائر ومعرفه الاسباب الحقيقيه لها
سواء سوء استخدام التحليل او عامل نفسي زي الطمع
وبكده يعرف يصحح الاخطاء دي ويكتسب الخبره التي تساعده على النجاح

kingman
05-30-2012, 20:57
17000 دولار يا اخي و في صفقة واحدة الله يكوون في عونك

انا اكبر خسارة كانت حوالي 700-800 دولار في الايام الاولى
فعلا 17 الف دولار يضيعوا فى صفقة واحدة بيبقى شئ سئ جدا ومخاطرة غير مقبولة ابدا خصوصا ان المبلغ تم جمعه عن طريق العمل الجاد وصفقات كثيرة بيبقى حرام اووى على الواحد يشوفه يضيع فى صفقة واحدة وده بيبقى درس قاسى جدا وياريت اننا نقدر نبعض عن مثل هذه الخطورة التى تقرب الى المقامرة اكثر من المتاجرة روبى يوفقنا جميعا

safiforex
05-30-2012, 21:02
هذا بطبيعة الحال يحز في النفس ان الواحد يضيع ماله هكذا بين لحظة و ضحاها ، فمهود الشهور يضيع في دقيقة هذا هو الجنون بعينه ، لهذا عليكم اخواني بادارة راس المال بشكل صارم ، و ان شاء الله لن تعرفوا مثل هاته الخسائر ، اللهم ربح قليل او خسارة مدمرة ، و العاقل من يعرف يتقي الخسائر

فعلا 17 الف دولار يضيعوا فى صفقة واحدة بيبقى شئ سئ جدا ومخاطرة غير مقبولة ابدا خصوصا ان المبلغ تم جمعه عن طريق العمل الجاد وصفقات كثيرة بيبقى حرام اووى على الواحد يشوفه يضيع فى صفقة واحدة وده بيبقى درس قاسى جدا وياريت اننا نقدر نبعض عن مثل هذه الخطورة التى تقرب الى المقامرة اكثر من المتاجرة روبى يوفقنا جميعا

bousshimin
06-15-2012, 15:25
أول يوم بالمتاجر لي أخدت بونص من أحدى شركات وساطة 25 دولار فغلب عليا التسرع
وقمت بفتح صفقة دون تحليلها على المستوين فني والأخباري فكنت خسارة بونص

ana1990
06-15-2012, 15:32
اكبر خساره بالنسبه لي كانت $300 كنت عملهم راس مال و دخلت و انا معتمد تمام عالى الحظ مكنتش اعرف حاجه و عمل شتري و بيع الغريب اني كسبت في فتره من الفترات ووصلت ل340 لكن بعد كده بدات الخسائر حتى وصلت للصفر و بصراحه الموضوع مش ماثر في حاسس اني استحق الخساره

mohamed eldamnhorey
06-15-2012, 15:45
اكبر خساره بالنسبه لي كانت $300 كنت عملهم راس مال و دخلت و انا معتمد تمام عالى الحظ مكنتش اعرف حاجه و عمل شتري و بيع الغريب اني كسبت في فتره من الفترات ووصلت ل340 لكن بعد كده بدات الخسائر حتى وصلت للصفر و بصراحه الموضوع مش ماثر في حاسس اني استحق الخساره

مش عيب انك تخسر ياغالى

وكلنا خسرنا كتيررر
لكن العيب انك تتمادى فى الخساره ومتتعلمش من الخطأ بتاعك

firas1984
06-15-2012, 20:48
اعلى خسارة 500 $ ولكن تعلمت منها كثير اشياء ف 500 ثمن دروس تعلمتها وما بعتبرها خسارة

mohamed eldamnhorey
06-15-2012, 21:49
اعلى خسارة 500 $ ولكن تعلمت منها كثير اشياء ف 500 ثمن دروس تعلمتها وما بعتبرها خسارة

فعلاً لازم نخسر علشان نتعلم

الحاجه الوحيده اللى بتخلى الانسان يتعلم

هو انه يخسر فلوس من جيبه

بياخد درس قوى

وطبعاً فيه ناس مش بتتعلم من اخطائها وبتكرر نفس سيناريو الخطأ اللى بيقعوو فيه

ma90do
06-15-2012, 21:50
خساره اول مبلغ بدئت بيه يعتبر 100 دولار في اسبوع ومبلغ كبير بالنسبالي لاني مكنتش شغال ودافعهم من جيبي والحمد لله علي كل شيء

elzeel
06-15-2012, 21:57
الحمد لله الخسارات الاولى كانت فى الحسابات التجريبيه والمجانيه وانا الان اضارب بمبلغ قليل ثم مع الخبرات سيزيد المبلغ ان شاء الله وربنا مايجيب خساير

Mohamed90
06-15-2012, 22:09
السلام عليكم انا الحمد لله فتحت اول حساب فقط كالتجربة وكان محدود جدا فقط 30 دولار و خسرتها كلها
و هذه كانت اكبر خسارة لي لانه الخسارات الاخرى كلها على التجربي لا شئ على الحقيقي

remo
06-16-2012, 02:15

خسرت مبلغ 600 دولار فى بعض الصفقات المتهورة جدا لانى طمعت ساعتها انى احول هذا المبلغ الى 1000 دولار فى فترة زمنية صغيرة فدخلت صفقات باستوبات كتيرة جداا وبلوتات كبيرة قوى من غير مدرس كويس

kamizidan
06-16-2012, 02:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ......... شكرا اولا على الموضوع عزيزي//// اكبر خسارة حصلت معي هي تقريبا 500 دولار خسرتها بعد ايام من الايداع
ههههههه ضروري من تذوق طعم الخسارة في هذا المجال

yassie
06-16-2012, 03:02
السلام عليكم
انا ما زلت مبتدئ و بداتم تخوفوني بهده الخسارات
و ربنا يعوض كل خاسر
و بالتوفيق للجميع

sho
06-16-2012, 03:47
مازلت فى بداية طريقى فى سوق الفوركس مازلت اسعى للتدريب على الحساب التجريبى لاكتساب الخبرة الكافية لم اتعرض حتى الان لاى خسارة حقيقية فى سوق الفوركس

hager
06-16-2012, 03:49
انا لا اعتقد انة يمكن تحقيق خسارة اكبر من تصفير الحساب
ولكن لو على المبلغ فانى حتى الان لا احقق خسائر كبيرة لانى لا اجازف كثيرا

kingman
06-16-2012, 03:58
خسرت مبلغ 600 دولار فى بعض الصفقات المتهورة جدا لانى طمعت ساعتها انى احول هذا المبلغ الى 1000 دولار فى فترة زمنية صغيرة فدخلت صفقات باستوبات كتيرة جداا وبلوتات كبيرة قوى من غير مدرس كويس
للأسف اكثر بتكون خسارتنا بهذه الطريقة وممكن الواحد يحقق نقاط كثيرة نقول مثلا 200 ولا 500 نقطة ويجى بمخاطرة عالية على صفقة ب 50 نقطة يخسر حسابه وده بيبقى اسوء شئ فى المتاجرة

maklad94
06-16-2012, 11:31
اغلى او اعلى خسارة حققتها كانت فى 1000 دولار وكلهم راحوا فى يومين ودى كانت اول تجارة ليا ومكنتش اعرف حاجه وطبعا كان غباء منى انى ادخل بمبلغ زى ده من بدايتى كدا ولكن الحمد لله الايام دى فيه ارباح حتى لو قليلة بس موجودة الحمد لله .

Mohamed90
06-16-2012, 11:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ......... شكرا اولا على الموضوع عزيزي//// اكبر خسارة حصلت معي هي تقريبا 500 دولار خسرتها بعد ايام من الايداع
ههههههه ضروري من تذوق طعم الخسارة في هذا المجال

السلام عليكم اخي العزيز و لا يهمك ان شاء الله تعوضها و صراحة مبلغ كبير شوي و لا اتمنى خسارت واحد مثله
و الخسارة في الفوركس شئ عادي جدا ولكن لايجب ان تك الخسارة تاخد كل شئ

ahmed
06-16-2012, 12:01
المهم بعد تزوق مرارة الخسارة يا اخوانى ان نستعد
ونجتهد لعدم الوقوع مرة ثانيه فى الخسائر او الافضل
العمل ديمو حتى الاتقان فنحن فى هذا الصرح الكبير اتينا من اجل ان نحصد الارباح
وليس من اجل ان نخسر اموالناوللاسف سمعت امس عن تصفر بعض حسابات اخواننا بمبالغ كبيرة
عوضهم الله خيرا منها ورزقنا جميعا من حيث لا نحتسب

magic777
06-16-2012, 14:41
وليس من اجل ان نخسر اموالناوللاسف سمعت امس عن تصفر بعض حسابات اخواننا بمبالغ كبيرة

صح ليه نخسر فلوسنا لو ممكن نصبر شويه ونتعلم صح ونكتسب الخبره اللي هتساعدنا في تحقيق الارباح دي
بدل التسرع والخساره والرجوع لنقطه الصفر اكتر من مره قبل اختيار الطريق الصحيح

AhmedMagnifico
06-16-2012, 14:42
الحمد لله الى الان لم احقق اى خسارة
حيث اننى اعمل على حساب ديمو ^_^

mturk2007
06-16-2012, 14:47
انا بدات بالحسابات الصغيرة واكن اول خسارنة تقريبا 49 دولار فقط وبعدها بدأ الواحد يتعلم شوي شوي وانشالله نسير مثل التجار الكبار

The Mester X
06-16-2012, 18:03
انا لم احقق اي خسارة لحد الساعة في الفوركس لاني لم اتداول بالحقيقي لحدة الساعة و استعمل فقط الحساب ديموو انا احاول استفادة من اخطا الاهوة للتجنب الخسارة في اول حساب حقيقي لي

A7mad_Aziz
06-16-2012, 18:06
يااااااااه..فكرتني بأيام سودة يا راجل :woo:

اكبر مبلغ خسرته كان 4000 دولار وكان 50% من الحساب وقتها..وبعدها سحبت بقيت راس المال..لكن الحمد لله عوضت كل ده

Rami
06-16-2012, 18:20
السوال هذا اجاته واحدة عند معظم المتداولين وهو تصفير اول حساب
مهما حاولت الحرص لانك لم تجرب العامل النفسى على الحقيقى فستكون الخسارة كل المبلغ

ramid
06-16-2012, 21:05
صراحة في البداية تمرجن حسابي مرتين ولكن لم تكن فيه الا دولاارات قليلة
لم أكن اهتم بالستوب لوز والتأكد من التوقيت المناسب لدخول الصفقة

kingman
06-16-2012, 22:51
امبارح كانت فيه حركة قوية على الباوند وكان مغرد بقوة خارج السرب وحت مع الأغلاق لم يتوقف عن الصعود ونشوف الأفتتاح هيكون ازاى اعتقد اننا هنجد جاب كبير والله اعلم وربنا يكفينا شر هذا السوق

H!m0
06-19-2012, 12:45
أنا لا أذكر حجم اكبر خسارة وعلى ما أعتقد انها كانت 24 دولار و كان حسابي أنذاك 25 يعني أكثر من 240 نقطة عكست و لم اغلقها قلت يالمارجن أو نقطة الدخول و أدكر أني فقدت عدت حسابات بونص و غالبا لا أضع مبالغ كبيرة في الحساب لكي لا أغامر

zikooo014
06-19-2012, 12:53
اعلي خساره بالنسبه ليا 3 مارجن كول كنت بخاطر بشكل شنيع و كنت بدخل مع توصيات
لحد ما اتعلمت كيفية ادارة راس المال و ربنا يوفقني و اتعلم من اخطائي

yassinoh
06-19-2012, 13:24
كانت الخساراة كثيرة في البداية
لانني كنت احلم ان يصبح عندي الملايين من مجرد دولارات
لا استطيع ان اقول كم لانها كانت مبالغ صغيرة لكن مع المدة تراكمت

yassoo011
06-19-2012, 14:03
اكبر خسارة حققتها كانت 111 دولار وهو اكبر ربح حققته
ولكني امل في ان اقلل الخسارة في المستقبل وازود الربح
بأتباع استراتيجية ربحية جيدة والتحكم شبه الكامل بالاعصاب

The Mester X
06-19-2012, 15:02
كانت الخساراة كثيرة في البداية
لانني كنت احلم ان يصبح عندي الملايين من مجرد دولارات
لا استطيع ان اقول كم لانها كانت مبالغ صغيرة لكن مع المدة تراكمت

هههه ايوه كلنا كده الفوركس في البجاية وقبل التعلم و الدخول فيه جيدا تراه سهل و تحلم انك راح تحقق الكثير من المال و لكن سرعان
مايتبخر الحلم لانك مع الممسارة وتجربة تجد انا الفوركس اصعب مما تتخيل و ليس سهل كما يوصف لك

busileh
06-19-2012, 15:14
عمري ما خسرت بالفوركس لانو ما اشتغلت بمبالغ كبيرة كتير
بس على قدي المبالغ مش هائلة او طائلة

compaq0
06-19-2012, 16:57
لن اربح فى هذا الموضوع اكبر خساراتى كانت 500 دولار و هذا لانى ارى ان الفوركس مجموعه من المحاولات الفاشله التى تسبق محاوله واحده ناجحه فلا داعى لضخ مبالغ ضخمه

kamizidan
06-19-2012, 17:00
السلام عليكم ورحمة الله ..يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الخبرات مع باقي الاخوة... تقريبا خسارة 500 دولار امريكي ولكن حب النجاح ساهم في تفادي خسارات اخرى ولله الحمد لله

deadlyfox
06-19-2012, 17:01
فى البدايه بتكون الخسارة لكن بعد كده الواحد بيعرف غلطاتة ويتعلم منها
بعد كده بتقل نسبه الخسارة لكن كام مش فاكر

talal
06-19-2012, 17:43
اعتقد مبلغ 300 دولار تقريبا وكنت ناوي اعوض خسارتي ولكن الخسارة تزيد الى ان وصلت 300 دولار الحمد لله على كل حال وربنا يعوض علينا
وهو السبب في ذلك المخاطرة العالية ندخل في الصفقات باحجام عقود كبيرة لاتناسب راس المال .

Mr.GooDMaN
06-19-2012, 17:51
الله يعوضك اخي الكريم
لكن كيف خسرت مبلغ مثل هذا في صفقة واحدة
اعتقد ان الطمع كان عدوك وتخليت عن ادارة رأس مالك

اما بالنسبة لي فاكبر خسارة كانت 500 دولار وعوضتهم الحمد لله

ZOUHAIR_ZIZO28
06-19-2012, 18:00
المشكله ان الاغلبية عرفيين مدى اهمية الاستوب

ولكن محدش بيحطه

يقولك ياكنج هو انا هحط استوب ويرجع السعر لنقطة الدخول التانى
طب ما اسيبه زى ماهو مفتوح وخلااص

الكل يفكر كده او الاغلبيه العظمى

ولكن الصح يامان انك استوب قبل هدفك يتحط على الاوردر
بالتوفيق

AhmedMagnifico
06-19-2012, 20:58
الحمد لله مفيش خسارة حتى الان
لازلت اعمل على الديمو :p

ahmed abdalla
06-19-2012, 21:43
تتراوح الخسائر دائما مابين الصفقات وتتحددمن خلال سعر النقطة وهل ستقفل الصفقة مباشرة عند تحقيق خسائر او ستستمرحتى تحقق مكاسب لذلك فاعلى خسارة لى حتى الان هى جعل حسابى صفر

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 22:06
الحمد لله مفيش خسارة حتى الان
لازلت اعمل على الديمو :p

هانت يابوحميد وهتشتغل على الحقيقى اهوة

ركز بقا وعايزك تحقق نتائج كويسه

الله يكرمك ويكرم الجميع

magic777
06-19-2012, 23:11
الله يعوضك اخي الكريم

اكيد فتح صفقه فل مارجن كما يطلقون عليها ولما عكست معاه سابها اعتمادا على قوه النقطه مثلا
حصلت معايا قبل كده مرتين وبعدها قررت عدم الدخول في اي صفقه فل مارجن ابدا
مهما كانت ثقتي في الصفقه دي ايه

kingman
06-19-2012, 23:21
الله يعوضك اخي الكريم

هو فعلا 17 الف مبلغ كبير جدا بالنسبة للخسارة فى صفقة واحدة لكن كل شئ ممكن ان يحدث فى هذا السوق بفضل المخاطرة العالية مع رافعة عالية ولوت كبير بسهولة تقول لأى مبلغ باباى وربنا يعوض على الجميع ويجعلنا نستفيد من هذه الأخطاء ونقدر نحقق الأرباح بفضل الله

Texxon
06-19-2012, 23:31
طبيعي جدا ان تكون هناكس خسائر في البداية، وهذه الخسائر ستكون كبيرة أو صغيره على حسب المبلغ الذي تاجرت به، فغالبا اول حساب فوركس هتفتحة هتخسرة، ولكن من غير المبرر أن تستمر الخسائر الى الأبد

KOGI
06-19-2012, 23:54
فـــي البــــــــــداية خسائــــــر كبيــــــرة كنـــت اتكبدهـــــا و الان بــــدات تقل كل يــوم يمــر عـــلي خاســـر . اكتشـــف شيــئ رابـــح وهـــذه حـــال الفوركـــس ....

Mostafa Mando
06-20-2012, 07:20
الحقيقة يا اخي انا خسرت كثيرررا في هذا السوق الكبير لكن مع كل خسارة

كسبت خبرة وتعليم وهذا ما اريده واتمناه لان الخبرة اهم عنصر نجاح في الفوركس

الخبرة تأتي بالمال لكن المال لا يستطيع ان يأتي بالخبرة

zahran
06-20-2012, 07:34
اجمالى خسارتى من ساعه ما دخلت الفوركس من سنتين تقريبا قبل ما ابتدى اكسب هو 4000$ .. على عده حسابات مقسمسن على 10 مرات متتاليه تقريبا وكل مره كنت بخسر بسبب الطمع ليس اكثر

ولكن الحمد لله بعد كدا عرفت طريق الربح وحققت ارباح معقوله مع انها اخدت وقت طويل بس هو دا الصح .

Hell Rozar
06-20-2012, 07:53
بتبقى فى البداية بس بتحصل خساير انما مع الممارسة ومع التعلم بتقل الخساير ومعظم الحسابات بتبقى صغيرة فالخسائر مش بتبقى كبيرة

Smart
06-20-2012, 16:27
الحقيقه لا اتذكر بالضبط الخساره
ولكن كان معايه منذ اكثر من سنه حساب به 277 دولار وخسرنه فى ساعتنين
وده تقريبا كان اكبر مبلغ خسرته ويارب ماتتكرر تانى
ربنا يبعد عنا وعنكم الخساره

HARRY POTTEER
06-20-2012, 16:49
اجمالى خسارتى من ساعه ما دخلت الفوركس من سنتين تقريبا قبل ما ابتدى اكسب هو 4000$ .. على عده حسابات مقسمسن على 10 مرات متتاليه تقريبا وكل مره كنت بخسر بسبب الطمع ليس اكثر

ولكن الحمد لله بعد كدا عرفت طريق الربح وحققت ارباح معقوله مع انها اخدت وقت طويل بس هو دا الصح .

دائما ما نتهاان بهدا المجاال فنقوول انني ساكسب بسهوولة

لكن الحقيقة غير دلك لانك لا تعرف الكتير عنه و بالتالي نتحمل النتائج الكارتية

فلا بد من التركيز على ادارة الراسمال و استراتيجيات فعاالة

midomido419
06-20-2012, 16:49
فى بداية التداول بتكسب كتير حظ مبتدائين بقى وبعدين تبدء تخسر كتير
ولكن مع كل خسارة بتتعلم حاجة وبتزود خبرتك

HARRY POTTEER
06-20-2012, 16:58
فى بداية التداول بتكسب كتير حظ مبتدائين بقى وبعدين تبدء تخسر كتير
ولكن مع كل خسارة بتتعلم حاجة وبتزود خبرتك

اكيد يا غالي الخسارة سيئة و لكن على الاقل
الانسان يتعلم منها للمستقبل

magic777
06-20-2012, 17:00

بصراحه خساره اخي تخلي السوق ياخد منك مبلغ زي ده وعلى 10 مرات كمان
وبسبب الطمع يعني الغلط منك ومتعلمتش من مره ولا اتنين انتظرت 10 مرات علشان تقتنع
المهم ربنا بأذن الله يعوضك عنهم ولكن بشرط تلتزم بأه وتنسى الطمع ده نهائي

firas1984
06-20-2012, 17:03
السلام عليكم
بدايتي في الفوركس لم تكن كبيرة ولكن بدات براس مال جيد بعض الشيء 250 وبعد فترة شهر اصبح 450 ولكنني خسرت راس المال والربح ايضا
لكن الان تعلمت من اخطائي السابقة

assidi saber
06-23-2012, 15:18
اكبر حسارة خسرتها في الفوركس هي في حسابي الحقيقي و هي 600 دولار

abdello052
06-23-2012, 20:22
دايات الفوركس هي اكبر خسارة عندي تم تحقيقها

karbak
06-23-2012, 20:45
السلام عليكم من المؤكد ان الكثير منا قد خسر الكثير من امواله وخصوصا في البدايات وانا عن نفسي لا احب ان اتكلم عن مقدار الخساره ولكن انصح المبتدئين أن يستمروا فالخساره امر طبيعي والربح سيأتي مع الاصرار والصبر ومحاولة التعلم بشكل أكثر

aminos
06-23-2012, 21:25
السلام عليكم
أعلى خسارة حققتها مند بدايتي في هذا المجال و هي الحساب كله ههه
و الله كل الحساب أمام عيني يدهب و كان قدره 100 دولار
و الحمد لله على كل حال

ahmed saleh
06-23-2012, 21:27
انا عن نفسى حققت مكاسب كثيرة وخسارة اكثر
واظن انة لا يوجد اشخاص لا تحقق خسارة وانا اكبر خسارة حققتها هى 60 دولار من الممكن ان تكون خسارة بلنسبالك صغيرة بس دة اكبر خسارة

mohamed1happy
06-23-2012, 21:43
اعتقد ان أعلي خسار حققتها في تجارة الفوركس كان 100 دولااااار وكان بسبب طمعي وعدم أدراتي الجيدة لرأس المال
واحد الاسباب ايضا المؤدية للخسارة هي عدم وضع استوب لووووز

tarek22
06-23-2012, 22:45
اعلى خسارة تكبدتها في الحسابات الحقيقية هي خسارة 8 حسابات دات مبلغ 10$ جعلتني اترك الفوركس لمدة طويلة

kingman
06-24-2012, 00:59
انا عن نفسى حققت مكاسب كثيرة وخسارة اكثر
واظن انة لا يوجد اشخاص لا تحقق خسارة وانا اكبر خسارة حققتها هى 60 دولار من الممكن ان تكون خسارة بلنسبالك صغيرة بس دة اكبر خسارة
والأساس فى الخسارة هى المحصلة فممكن الواحد يخسر عادى لكن فى النهاية ايهما اكبر وده اللى بيحدد على اساسه الخسارة من الربح وفيه ناس تعرضت لخسائر كبيرة فى بدايته لكن مع الوقت استطاعوا التعويض وحققوا ارباح تفوق خسائرهم

محمد فرغلى
06-24-2012, 02:36
صراحة مش فاكر بس اكيد الواحد لازم يتعرض لمكسب وخسارة
ومن هنا تاتى الخبرة اكيد والتعلم الصحيح

magic777
06-24-2012, 04:07
والأساس فى الخسارة هى المحصلة فممكن الواحد يخسر عادى لكن فى النهاية ايهما اكبر وده اللى بيحدد على اساسه الخسارة من الربح وفيه ناس تعرضت لخسائر كبيرة فى بدايته لكن مع الوقت استطاعوا التعويض وحققوا ارباح تفوق خسائرهم

بالضبط المهم انهم يستفيدوا من الخسائر هنا بانهم ياخدوا خبره منها من خلال تعلم اسبابها
وايجاد الحلول العمليه لتقليل من هذه الخسائر وبمرور الوقت هيلاقوا نفسهم عوضوا الخسائر دي وعملوا ارباح
كمان فوقها بأذن الله

abdello052
06-24-2012, 20:30
وركس طبعا ربح و الخسارة و ان اتعرض للخسارات كبيرة في بداية و الان تقلصت و مزلنا نكافح هههه

The Mester X
06-24-2012, 21:44
انا يا اخوي لم اتعرض للخسارة من قبل و لذلك لاني لم افتح حساب حقيقي لحد الساعة
و انا ملتزم على الديمو لاتمكن من الفوركس للمدة اكثر و اكبر

moonlight
06-24-2012, 21:55
تعرضت لمكاسب وخسائر فى حساب تجريبى ويجب تقبل هذا الامر حتى لو كانت الخسائر فى حساب حقيقى فهذا السوق
كغيرة يجب ان نتقبل الخسائر حتى نستطيع التعلم من اخطائنا وتحقيق الارباح وتعويض الخسارة

nrgslawi
06-24-2012, 22:02
خسارتي منذ ان ابتدات 300 دولار لكن ربحت الالاف والحمد لله
كل شيء مبني على الارادة والتصرف الصحيح

hehelibeb
06-24-2012, 22:17
أكبر خسارة كانت عندي هي 1400 دولار ولأسف في ثلاثة أيام
1000 دولار كان رأس مالي الأول وربحت بعدها 400 ولكن أصبت بالغرور واعتقذت أني
أكبر محترف في الفوركس وخسرت مالي كله

i5land_man
06-24-2012, 22:19
طبعا ربنا يعوض علي خسارتك وده درس ليك
اتمني كلنا نستوعبه انه حتي الحسابات المتوسطة لو طمعنا واستعجلنا ممكن نخسرها

assidi saber
06-24-2012, 22:23
اكبر خسرتي في الفوركس هي 2000 دولار و السبب في تلك الخسارة هي اني كنت احلم بكسب الملايين في غضون بضعة اشهر

عزبز 18
06-24-2012, 22:35
انا حكايتي كبيرة دخلت باراس المال 100 دولار وتاجرة به وحققت ارباح ولاكن سحبتهم لاني اعلم اني ساخسر وخسرت حقا راس مالي كامل وبقت الا 20 دولار وزارني المارجن كول و
و تمرجن حسابي

fafa280384
06-24-2012, 22:40

الله يعوض عليك انا لو كنت
في مكانك اجنن انا خسرت 25دولار كدت اجنن

dodovedo
06-27-2012, 09:24
اخى الكريم
انا اتمرجنلى حسابين واحد ب 25 دولار ومره ب 35 دولار بسبب الطمع بصراحه والواحد اتعلم
تقبل ودى وتقديرى

saad
06-27-2012, 14:49
عن نفسى مرة وصلت حساب فيه 10 دولار الى 400 دولار فى حوالى اسبوعين وعشان كتر الطمع بقا دخلت كام صفقة تعبانة كدا وخسرتهم فى اقل من يومين

foouaad
06-27-2012, 15:56
انا لسه مدخلتش على الفوركس بس انا بتعلم بجد واستعين باصدقاء لى للتعلم
لتفادى الخساره الفادحه التى بتحدث فى الاول وأحاول اكتسب الخبره من اصدقائى
والفديوهات والمنتدايات

i5land_man
06-27-2012, 16:01
ربنا يعوض عليك يا اخي
وانت تعلم سبب خسارتك اكتر ن اي شخص
وان شاء الله تعوض كل خسايرك بالصبر والتعلم والالتزام وربنا يبارك في زرقنا

saad
06-27-2012, 16:02
عن نفسى مرة وصلت حساب فيه 10 دولار الى 400 دولار فى حوالى اسبوعين وعشان كتر الطمع بقا دخلت كام صفقة تعبانة كدا وخسرتهم فى اقل من يومين

aboualy
06-27-2012, 16:06
اكبر خسرتي في الفوركس هي 2000 دولار و السبب في تلك الخسارة هي اني كنت احلم بكسب الملايين في غضون بضعة اشهر

فهلا احى العزيز حلم الربح السريع هو السبب الرئيسى فة اغلب الخسائر التى تحدث فى الفوركس وبقدر ما تكون احلامك كبيرة بقدر ما يمكن ان تكون خسائرك كبيرة ولذلك يجب ان لا نضع حلم المليون امام عيوننا فى بداية عملنا فى الفوركس بل يجب ان يكون هدفنا هو اكتساب الخبرة اولا

konine
06-27-2012, 16:09
تعرضت لمكاسب وخسائر فى حساب تجريبى ويجب تقبل هذا الامر حتى لو كانت الخسائر فى حساب حقيقى فهذا السوق
كغيرة يجب ان نتقبل الخسائر حتى نستطيع التعلم من اخطائنا وتحقيق الارباح وتعويض الخسارة

فعلن تقبل أخطاء ومعرفة أسبابها هو أول طريق للربح
لذلك فخسارة معروفة سبب تعتبر ربح و خسارة غير معروف سبب يعتبر خسارة
الله كريم

Noah
06-27-2012, 17:15
اعتقد اننى فى يوم قد خسرت حساب لى كان به 118 $ وكانت هذه اكبر خسارة تعرضت لها فىا لفوركس ولا يوجد اى خسارة اكبر من هذه تعرضت لها فى الوقت الراهن ولهذا السبب اعتقد انه من الممكن ان يتم تحقيق نسبة ارباح كبيرة لوز تعلم كل متاجر من اخطائه

yamiyugi
06-27-2012, 17:17
انا قبل كده خسرت 5000$ ع الديمو لكن اكبر خسارة قد حققتها ع الحساب الحقيقى كانت 300$ ففى صفقة واحدة

وطبعا مبلغ كبير فى صفقة واحدة

magic777
06-27-2012, 17:39
اعتقد اننى فى يوم قد خسرت حساب لى كان به 118 $ وكانت هذه اكبر خسارة تعرضت لها فىا لفوركس ولا يوجد اى خسارة اكبر من هذه تعرضت لها فى الوقت الراهن ولهذا السبب اعتقد انه من الممكن ان يتم تحقيق نسبة ارباح كبيرة لوز تعلم كل متاجر من اخطائه

والمهم هنا انك تكون اتعلمت من الخطأ اللي خلاك تخسر في هذه التجربه
علشان متكرروش تاني مع البونص مثلا اللي هتاخده وتكون مجهز استراتيجيه جيده
ومجربها مده كافيه على الديمو

elazez
06-27-2012, 17:46
في راي ان الخسارة مكسب في حالة واحده فقط
في حالة دراستها وتحليلها ومعرفة الاسباب والاخطاء التي ادت الي الخسارة
لعد تكرارها مستقبلا
في هذه الحالة اعتبرها مكسبا طالما تعلمت الدرس جيدا
اما الخسارة التي تعتبر خسارة فعليه فهي تللك التي تتكرر مرات ون الاستفادة منها او التعلم من تكرار الخطا

sami
06-27-2012, 17:53
أعلى خسارة حققتها منذ بدايتي بالفوركس إلى الآن هي ١٠٠٠ دولار،و السبب أنني دخلت الصفقة بعقد كبير بسبب الطمع،إلى أن خسرت نصف الحساب،و قررت حينها أن ألتزم بإدارة رأس المال و أن لا أغامر من جديد و لو كنت واثقا من نجاح الصفقة ٪ ٩٠ فالطمع كما يقال ضيع ما جمع

assidi saber
06-27-2012, 18:41
اعلى خسارة حقيقتها في مجال الفوركس هي 2200 دولار و هذه في 3سنوات

xtomorrow
06-28-2012, 06:09
اعلى خسارة كانت لي هي 15 دولار
وكانت بسبب انقطاع النت فجاة
وكنت قد اقفلت الصفقة من مقهى للانترنيت

KOGI
06-28-2012, 07:41
اعلى خسارة كانت لي هي 15 دولار
وكانت بسبب انقطاع النت فجاة
وكنت قد اقفلت الصفقة من مقهى للانترنيت

هههههه احمد ربنا يا اخى خسارتك بسيطة الحمدلله انا اول خسارة ليا كانت 50 دولار وبعدها خسرت 100 دولار تخيل بقا حالتى النفسية كانت ازاى

omar kapo
06-28-2012, 07:53
اعتقد اني لم اخسر حتي الان وهذا رجع الي توفيق الله لي
واني مازلت اتعلم ف التجريبي
انما ف الحقيقي لا اعلم ولكني سوف اكون ع اشد الحذر
وليس القلق واتخاذ القرارت التي تعلمتها ف التجريبي سطبقها ف الحقيقي

okash
06-28-2012, 08:08
على ما اعتقد انه اكبر مبلغ خسرته في الفوركس خ=هو 350 دولار كوني مبتدئ ولا اخاطر في رأس مال كبير لأني عارف اني سوف اخسر
ولكن الان بدأت بتعويض رأس مالي

Mostafa Mando
06-28-2012, 08:36
انا خسرت في الفوركس 10680 دولار للاسف لكن الحمدلله

طلعت الخسارة على الحساب الديمو ههههههه

الحمدلله انا لسه مبتدأ في الفوركس ولم ابدأ بالخسارة بعد

2x1
06-28-2012, 09:06
هههههه احمد ربنا يا اخى خسارتك بسيطة الحمدلله انا اول خسارة ليا كانت 50 دولار وبعدها خسرت 100 دولار تخيل بقا حالتى النفسية كانت ازاى

بس اعتقد انك استفدت من خسارتك واتعلمت ودة شيئئ ايجابي فالخسارة فحد ذاتها لذلك لرا يجب ان نندم علي خسارة المال لانة من الممكن ان تكون مكسب لنا فالمستقبل

sa sa
06-28-2012, 11:20
بس اعتقد انك استفدت من خسارتك واتعلمت ودة شيئئ ايجابي فالخسارة فحد ذاتها لذلك لرا يجب ان نندم علي خسارة المال لانة من الممكن ان تكون مكسب لنا فالمستقبل
انت محق خساره المال يمكن تعويضها وبسرعه المهم انك تتعلم من الاخطاء التي وقعت وفيها وتعمل علي ضمان عدم تكرارها مره اخري فيالمستقبل وتكتسب الخبره من اخطاؤك واخطاء الاخرين

saad
06-28-2012, 11:37

hisoka
06-28-2012, 12:41
انا لم اتاجر حتى الان اخى ولكن وودت ان اشارك لتعلم ما هى الاخطاء الشائعه التى يقع بيها المبتدؤن
وذالك لاتفادها والحمد الله لقد تعلمت بعض منها لكى اكون ناجحا فى التعالم وان يكون الربح من نصيبى دائماًع

mohamed eldamnhorey
06-28-2012, 13:09

شوف انت عملت انجاز كبير وبعد كده طيرت الانجاز وضيعت كل شئ

بسبب الاهمال وترك الادارة الماليه والطمع فى ربح اكثر واكثر

mostafakamal
06-29-2012, 22:53
اعلى خسارة حققتها فى الفوركس حوالى 200 نقطة
كنت كسبان حوالى 70 نقطة ونتظر اكملها 100 نقطة
ولكن جه خبر ضرب الستوب لوس
وكانت هذه بداية معرفتى باهمية التحليل الاساسى

ابو محمد
06-29-2012, 22:57
اعلى خسارة خسرتها الف وخمسمائة دولار
ولكن عوضتها خلال سنة والحمد لله

kingman
06-30-2012, 00:19
اعلى خسارة حققتها فى الفوركس حوالى 200 نقطة
كنت كسبان حوالى 70 نقطة ونتظر اكملها 100 نقطة
ولكن جه خبر ضرب الستوب لوس
وكانت هذه بداية معرفتى باهمية التحليل الاساسى
بتحصل كثيرا وخصوصا فى فترة الأخبار والواحد لازم يكون واخد باله من الأخبار وفترة صدورها ومكن يامن نفسه بعمل هيدج او اوامر معلقة لوقف الخسارة فى حالة اذا ماجاء الخبر ضده واكيد الواحد بيستفيد من هذه التجارب

Mtec
06-30-2012, 00:40
اعلى خسارة تعرضت لها كانت 2000 دولار ، ولكن المحزن في الامر ان الصفقة كانت رابحة 700 دولار الى ان الطمع للوصول الى الهدف جعلني اخسر كل شيء

hesham itch
06-30-2012, 08:17
حتى الان لا استطيع ان اؤكد على تحقيق خسارة فعلية لانها كانت كلها فى
الحساب التجريبى وهذا يمكن ان يكون محقق بالفعل ولكن بشكل غير نقدى

mohamed adel
06-30-2012, 10:05
انا كمبتدئ لم اجرب حتى الان على حساب حقيقى
ولكنى على الحساب الديمو دائما ما اتعرض للخسارة الكبيرة
وان شاء الله فى الحساب الحقيقى لن اجاذف بمبالغ كبيرة

elssayed
06-30-2012, 13:15

ربنا يعينك ويعوضك ياغالي ان شاء الله
انا اعلي خسارة كانت حساب ب 2000 دولار خسرته بسبب اني دخلت صفقات كتير جدا في نقطة كنت متاكد منها
ولكن للاسف عكس السعر معي وربنا يعوضنا جميعا ان شاء الله

waleed adel
06-30-2012, 13:17
السبب هو الحسابات الصغيره و المخاطرة العالية لربح بالسرعة
انا اول ساب ليا اتمرجن كان ب 250 بس اتعلمت بيهم كتير

magic777
06-30-2012, 18:54
ربنا يعينك ويعوضك ياغالي ان شاء الله
انا اعلي خسارة كانت حساب ب 2000 دولار خسرته بسبب اني دخلت صفقات كتير جدا في نقطة كنت متاكد منها
ولكن للاسف عكس السعر معي وربنا يعوضنا جميعا ان شاء الله

وده دليل وتجربه واقعيه على ان السوق مالوش امان ومهما كنت واثق من نقطتك المفروض
متدخلش بعقود فيها مخاطره لرأس مالك علشان متديش السوق فرصه يضيع
ربح سابق انت تعبت في تجميعه مثلا

ابو محمد
06-30-2012, 19:02
اكبر خسارة خسرتها بالفوركس هي
الف وخمسمائة دولار وتم تعويضها

mony
06-30-2012, 22:17
فقدت حوالى 200 دولار ف بدايه فتح حساب يعنى خسرت كل راس مالى

husamart
06-30-2012, 22:18
صعب كتير الواحد يتذكر بس بعد ما حطيت الستوب لوز ما خسرت امتر من 65 نقطة لانو هدا الستوب لوز اللى بحطو اعلب الاوقات .. والحمد لله ما بيخسر كتير

maged
06-30-2012, 22:26
انا خسرت حوالي 300 دولار بس دول كانوا ارباح
والحمد لله علي كل شيء

forex man
06-30-2012, 22:55

ينهار ابيض 17 الف دولا مرة واحده ؟؟؟؟؟؟ ليه كدا
يا ريت تفدا بتجربتك لانها مخيفة فعلا
انا اكبر خسارة كانت على الديمو
حوالى 6الاف دولار
كنت فاتح اكتر من صفقه والخسارة غطت على المارجن واغلقت كل الصفقات اكثر من مرة
تحياتى

ابو محمد
06-30-2012, 23:00
اعلى خسارة حصلت معي منذ بدايتي
بالفوركس كانت 1500دولار وذلك لعدم وضعي استوب لوز

عزبز 18
06-30-2012, 23:18
التجارة دائما لا محالة ستتعرض الي الخسارة
انا شخصيا تعرضت الي عدة خسائر ةكانت اقصي خسارة هي 30 دولار

Mostafa Mando
06-30-2012, 23:20

هذا خطأ كبير يا اخي لأن الاستوب لوز من اهم عناصر ادارة راس المال

التي يجب الالتزام بها مهما كنت مبتدا او محترف فهي عصب الفوركس

kingman
06-30-2012, 23:43
صعب كتير الواحد يتذكر بس بعد ما حطيت الستوب لوز ما خسرت امتر من 65 نقطة لانو هدا الستوب لوز اللى بحطو اعلب الاوقات .. والحمد لله ما بيخسر كتير
من افضل الأشياء فى هذا السوق ان الواحد يلتزم دائما باستوب وده مفيد جدا فى الفوركس لنه ببساطة هتقد تحدد اقصى خسارة ليك فى الصفقة وده بيبقى عمل امان كبير للحساب الى جانب ادارة راس المال

forex man
07-01-2012, 00:32

كتير يا اخى 1500 دولار الاستب لوز هوا اقوى درع ضد هجوم السوق
وكما قال الاخوة هو من اهم عناصر ادارة راس المال
تحياتى

ymn30
07-01-2012, 00:35
اكبر حساب خسارة حقيقى كان صفقة فقد فيها مبلغ 100$ لئنى كنت فاتح الصفقة وكنت بعيد عن الجهازومع الاسف لم استطيع ان اضع استوب للصفقة وعكس السعر وخسارة المبلغ 100$ وتعلمت من هذة الصفقة احترام الفوركس

eng2012
07-01-2012, 00:37
اعتقد انى حققت ربح كثير وايضا خساره فى بدايه تعلمى لتجاره العملات ولكن اعتقد ان كبر نسبه خساره حققتها فى صفقه واحده كانت حوالى 120نقطه خساره وهذه الخساره جعلت رصيده فى التداول يتحول الى صفر

waleed adel
07-01-2012, 20:42
الخساره على الحساب التجريبى لايعتبر خساره لانه للتعلم والتجربه
المهم الحساب الحقيقى

abdallah elbaz
07-06-2012, 03:34
انا عن نفسي لسه مش جربت ولا عايز اجرب ربنا يسترها
واهم حاجه سواء اتعرضت لخسائر او لآ نتعلم من الخسائر دي اخطائنا واننا مش نكون اصحاب طمع

theboy2226
07-06-2012, 23:38
اكبر خسارة ليا كانت 50 يورو بس دول كانوا بونص من شركة فمش مهمين اوي انما الخسارة اللي خسرتها من فلوس اصلا كنت كسبتها كانت 50 دولار قعدت اسبوع اعمل فيهم
لكن اتعلمت من الخسارة دي عدم التسرع و الطمع و عدم فتح اكتر من 3 صفقات في وقت واحد و طبعا استخدام الاستوب لوس

ehab
07-07-2012, 00:06
الفوركس طبعا ربح و الخسارة و ان اتعرض للخسارات كبيرة في بداية و الان تقلصت و مزلنا نكافح
و السبب هو الحسابات بالمبالغ صغير و مخاطرة العالية لربح بالسرعة

meldeeb
07-07-2012, 00:08
مريت بالتجربة دي مرة ايام زلزلال اليابان المدمر وخسرت 100 نقطة وخلتني ابعد عم المجال فترة كبيرة

roka
07-07-2012, 00:31

حتى الان انا لم اخسر لانى لما اتاجر لانى اتعلم الفوركس

kingman
07-07-2012, 00:58
انا عن نفسي لسه مش جربت ولا عايز اجرب ربنا يسترها
واهم حاجه سواء اتعرضت لخسائر او لآ نتعلم من الخسائر دي اخطائنا واننا مش نكون اصحاب طمع

من المهم طبعا ان الواحد ياأخذ كل الأحتياطات كلى يبعد عن الخسائر وافضل سبيل لذلك هو ان يلزم المتاجر المتاجرة على الديمو فترة مناسبة وحتى عندما يقرر ان ينتقل الى الحقيقى يفتح حساب تجريبى بالمبلغ الذى يريد به فتح الأساسى ويشوفه تجارته هتؤول لأيه

magic777
07-07-2012, 01:02
اكبر خسارة ليا كانت 50 يورو بس دول كانوا بونص من شركة فمش مهمين اوي انما الخسارة اللي خسرتها من فلوس اصلا كنت كسبتها كانت 50 دولار قعدت اسبوع اعمل فيهم
لكن اتعلمت من الخسارة دي عدم التسرع و الطمع و عدم فتح اكتر من 3 صفقات في وقت واحد و طبعا استخدام الاستوب لوس

الحمد لله اخي المهم زي ما انت قولت كده اتعلمت درس مفيد ليك يساعدك في حساباتك الجديده
والمهم انك تنوى انك متكررش تاني اخطاء التهور والطمع ده
وتتعلم التحليل الجيد اللي هيساعدك على النجاح بدون مخاطره

nada
07-07-2012, 01:38
الخساره كانت كبير لاكن الحمد الله ابتديت افهم لية الخساره
والحمد الله الان بداء فى جنى الارباح

fx-man
07-07-2012, 03:17
افتكر اعلى خسارة ليا كان حساب فيه حوالى 350 دولار بس انا مازعلتش اوى لانى كنت سحبت ارباح من الحساب دا
انا خسائرى عموما ما بتخلينيش زعلان او محبط اوى لان معظم فلوسى كانت فى الاصل ارباح من بونصات وانا ما بدفعش حاجة من جيبى .

hesham1046
07-07-2012, 03:23
الحمد الله ولا خسارة خسرتها بعد سنة 2010 الانى بقيت اعتمد على نفسى فى التحليل لكن قبل كدة كنت بكسب كثير وبخسر كثير
بس لما دخلت بنفسى وبا الاستراتجية الهيدج والله من وقتها وانا ولا مرة قفلت صفقة على خسارة ابدا وممكن اسيبها لمدة اسبوع وشهر بس اقفلها على مكسب واقوم ساحب المكسب عالطول
بس الحاجة الوحدية اللى مش بعمل فيها الهيدج هى الذهب هههههههههههههه

mohamed yossef
07-09-2012, 10:36
أعلى خسارة حققتها كانت 210 دولار وذلك فى زوج نحس النحس nzd / cad
الصفقة كانت حوالى قبل صلاة الظهر بعشر دقائق وكنت فاتحها من منتصف اليوم السابق وكانت محققة ارياح تقريبا 45 دولار الى ان انشغلت بعد الصلاة بالكلام مع احد الزملاء وتركتها لاقيتها ضاربة الاستوب ب210 دولار

Desperate
07-09-2012, 13:04
افتكر اكبر خسارة عملتها مرة واحدة كان حساب ب 100 دولار ضاع فى صفقتين تقريبا
دايما حساباتى بتبقى بقيم صغيرة فمش بزعل عليها لما تضيع اوى
وضيعت حسابات كتير اوى ب 100 و ب 50 و 200 فى الحدود دى

resala11111
07-09-2012, 13:58
أعلى خسر ليا كانت فى البداية لانى كانت عندى
خبرة قليل وكانت تقدر ب 1000 دولار
ولكن الان الخسائر قليل لانى الواحد عنده خبرة كويس والحمد الله على كل شى

kingman
07-09-2012, 15:24
الحمد الله ولا خسارة خسرتها بعد سنة 2010 الانى بقيت اعتمد على نفسى فى التحليل لكن قبل كدة كنت بكسب كثير وبخسر كثير
بس لما دخلت بنفسى وبا الاستراتجية الهيدج والله من وقتها وانا ولا مرة قفلت صفقة على خسارة ابدا وممكن اسيبها لمدة اسبوع وشهر بس اقفلها على مكسب واقوم ساحب المكسب عالطول

ماشاء الله ده اللىب قولوا على الهيدج اللى يقدر يتقنه بفضل الله لن تكون هناك صفقة خاسرة واكيد بيحتاج مواصفات فى المتاجر ان يكون صبور وملتزم جدا بطريقة متاجرته وعدم التسرع ابدا

magic777
07-09-2012, 22:01

كويس اخي وده مثال ان ربنا مبيضيعش تعب حد ابدا طالما اجتهدت في الاول وادربت وتعبت وخسرت كمان
يعني اكيد موصلتش للمرحله دي بالساهل
ولكن اصرارك على النجاح هو اللي ساعدك للوصول لهذه المرحله الجيده في المتاجره

waleed adel
07-11-2012, 20:10
بدايتي في الفوركس لم تكن كبيرة ولكن بدات براس مال صغير بعض الشيء 250 وبعد يوم اصبح 340
ولكنني خسرت راس المال والربح ايضا

sky44
07-11-2012, 21:45
بالنسبة لي ليس لدي الكثير من الخسائر لاكن معظمها خسائر صغيرة لانني لا اجازف كما انني التزم بادارة راس مال صارمة و كما ادكر اكبر خسارة لي كانت 42 دولار و كانت بسبب التسرع و عدم دراسة السوق جيدا قبل الدخول الى الصفقة

kingman
07-11-2012, 22:16
افتكر اعلى خسارة ليا كان حساب فيه حوالى 350 دولار بس انا مازعلتش اوى لانى كنت سحبت ارباح من الحساب دا
انا خسائرى عموما ما بتخلينيش زعلان او محبط اوى لان معظم فلوسى كانت فى الاصل ارباح من بونصات وانا ما بدفعش حاجة من جيبى .
وبالفعل ده اللى بنوصى بيه المتاجر خصوصا فى البداية ان دايما يسحب ارباحة او جزء منها بحيث لا قدر الله اذا تعرض للخسارة لايخسر كل شئ وارباحه تعوضه

salah.bmw
07-11-2012, 22:55
هاد السؤال بقى اختصاصي انا
انا اختصاصي خسارة :)
بصراحة خسران كتير بس اعلى خسارة اتمرجنت صفحتي منها هي 1050 دولار

mrxr00t3d
07-11-2012, 22:56
انا وصلت لخسارة 80 بالمئه من راس المال
و فعلا كانت خسارة فادحة

delpi
07-11-2012, 23:04
كانت الخساراة كثيرة في البداية لانني كنت احلم ان يصبح عندي الملايين من مجرد دولارات بسيطة جدا لانها لكن مع المدة
لكن الحمد لله مع الوقت اخدت خبرة وذكاء
والضرورى فى الموضوع الصبر

HUSSENEY
07-11-2012, 23:15
انا اعلى ايداع عملتوا كان 250 دولار
فضلت اضاعف فيهم واسحب منهم
لحد لما فضل فى حسابى 1200 دولار وكنت محتاج فلوس
فقولت اعمل صفقة اخليهم 1500
اسحب الالف واسيب 500
وتاتى الرياح بما لا تشتهى السفن ولا اطول الالف او الخمسمية ومش سحب وكان اسبوع اسود عليا

revenge
07-11-2012, 23:19
ياااااااااااااااه
فكرتني بايام :d

اعلي خساره حوالي 1800 $ من 8 ايام :(

ابو محمد
07-11-2012, 23:21
اعلى خسارة حصلت معي اول
بداية لي بالفوركس وخسرت
الف وخمسمائة دولار

ahmed rabee
07-12-2012, 00:18
اعلي خسارة تعرضتلها الاولي كانت 700 دولار والثانيه كانت 400 دولار

الحمد لله علي كل شيء

تعلمت منهم الكثير جدا

واسعي لتعويضهم ان شاء الله في الفترة القادمة

Amany Mohamed
07-12-2012, 00:23
السلام عليكم
حتى الان انا لم ابدأ المتاجرة
و لكن سوف ابدأ فور الانتهاء من تعلم الفوركس
و اتمنى ان يبعد الله عني شر الخسارة

عزبز 18
07-12-2012, 00:27
انا الحمد لله لم احقق خسائر كبيرة حتي الان ولاكن بسبب فتح حساب صغير
والخسائر ايظا كانت صغيرة واكبر خسارة هي 30 دولار فقط

abdodomino
07-12-2012, 00:50
أنا لحد الآن لم أبدأ المتاجرة
لكنني في فترة التعلم
و الخسارة و الربح يعتمدان بالأساس على خبرتك و دهائك بالإظافة إلى المبلغ المتداول به في التداول
هذا على حد علمي و الله أعلم

abanoub
07-12-2012, 01:24
اكبر خسارة مع اني مش متذكر اوي بصراحة لكن هي كانت في حساب اعتقد وصل ل100 دولار من 70 دولار بصفقة النقطة بدولار وجبت 30 نقطة وبعد كده الحساب نزل جامد واتمرجن بسبب الطمع طبعا ومن ساعتها بدور على استراتيجية كويسة وبحاول ارجع تاني ولكن انا واثق في ربنا ان ان شاء الله هرجع افضل من الاول وباستراتيجية اقوى

mage
07-12-2012, 02:32
كانت الخساراة كثيرة في البداية لانني كنت احلم ان يصبح عندي الملايين من مجرد دولارات بسيطة جدا لانها لكن مع المدة
لكن الحمد لله مع الوقت اخدت خبرة وذكاء
والضرورى فى الموضوع الصبر

ومن قال لك انه لا يحلم كل من دخل الى عالم الفوركس بهذه الملايين وانه يريد ان يتمكن من تحقيق الملايين كل يوم من الفوركس وما زال الجميع يحلم نفس الحلم بالرغم انه تعرفوا على الفوركس الا ناهم مازالوا يحلمون بالمليون

ma90do
07-12-2012, 03:51
ومن قال لك انه لا يحلم كل من دخل الى عالم الفوركس بهذه الملايين وانه يريد ان يتمكن من تحقيق الملايين كل يوم من الفوركس وما زال الجميع يحلم نفس الحلم بالرغم انه تعرفوا على الفوركس الا ناهم مازالوا يحلمون بالمليون

الحلم ليس شيء مستحيل الحلم هدف يمكن تحقيقه ولكن يحتاج الي الوقت والصبر والمجهود بحثا عن العلم والتطوير في هذا المجال واكيد هتواجه الفرد الكثير من الصعوبات والخسائر بس لزم لا تهزمه هذه الخسائر

xtomorrow
07-12-2012, 04:18
اكبر خسارة مع اني مش متذكر اوي بصراحة لكن هي كانت في حساب اعتقد وصل ل100 دولار من 70 دولار بصفقة النقطة بدولار وجبت 30 نقطة وبعد كده الحساب نزل جامد واتمرجن بسبب الطمع طبعا ومن ساعتها بدور على استراتيجية كويسة وبحاول ارجع تاني ولكن انا واثق في ربنا ان ان شاء الله هرجع افضل من الاول وباستراتيجية اقوى
الطمع عدو الربح المنتظم وكنت ضحيته مرارا وتكرارا للاسف
وما ان نظمت حدود ربحي وخسارتي تحسن وتقلصت المخاطرة

sabre
07-12-2012, 04:21
طبعا انا خسرت كتيير بس الحسابات ايلى كنت بخسرها كلها حسابات صغيرة
واكبر حساب خسرتو كان تقريبا 1000$

ehab
07-12-2012, 04:54
خسرت كتير في الفترة الي فاتت دي حوالي 120 دولار كان منهم خسارة 100
دولار مرة واحدة وكان حجم البونص الاساسي اصلا حوالر 35 دولار وكنت زعلان بجد
علي النتيجه دي ودة بسبب اني مكنتش عاما ادارة لراس المال

theprince
07-12-2012, 05:30
اكيد كلنا مرينا بخساير صعبه في بدايتنا
بس الخساره واتعلمنا منها وده الأهم افتكر انى خسرت حسابي في صفقه اتمرجن

tictok
07-12-2012, 08:16
أعلى خسارة حدثت لي كانت حوالي 50 دولار بعد أن كانت الصفقات رابحة حدث أرتداد وتغيير أتجاه السعر عموما لا تجارة بدون خسارة
فكما تتقبل الربح لابد أن تتقبل الخسارة

naitsi
07-12-2012, 14:29
السلام عليكم
خسرت حوالي 400 دولار ... بالحقيقي ولكن يقال كلما خسرت كلما زادت ثقتك بنفسك و تعطيك درس للقادم وليس المعنى ان تبقى دائما تخسر
ولكن تعرف كيف تحول الخسارة الى ربح

willy
07-12-2012, 14:34
الاخ تورنادو كان الله في عونك انا خسرت 5000 دولار حتى الان وحاسس اني مدمر لكن لاتياس حاول وحاول لكل مجتهد نصيب

Mr.GooDMaN
07-12-2012, 14:41

ربنا يوفقك اخي الكريم ان شاء الله عن طريق بونص المنتدى يمكنك البدأ من جديد بادارة رأس مال صارمة
وابعتد عن الطمع بس شوية مجهود منك عشان تزود البونص بتاعك عشان تقدر تحقق ارباح كويسة

kero
07-12-2012, 15:24
اكبر خسارة حققتها كانت حساب بونص فى الحقيقة
وكان فيه مبلع 90 دولار وطارو كلهم ف صفقة واحده للاسف لان دخلت بمخاطرة عالية جدا رغبة ف تدبيل الحساب

dodovedo
07-12-2012, 15:55
اخى الكريم
والله 200 دولار هما اعلى
خساره ليه فى الفوركس وربنا يعموض عليا
تقبل مرورى

Mohamed90
07-12-2012, 16:53
السلام عليكم اخي انا تعرض لخسارة ولكن صغير و ليس كبيرة و لا توصف
لانها لم تاثر علي المهم نستفيد من تكل الخسارات و نكتسب مهارات اكثر

obada-90
07-12-2012, 16:56
كانت الخساراة كثيرة في البداية لانني كنت احلم ان يصبح عندي الملايين من مجرد دولارات لا استطيع ان اقول كم لانها كانت مبالغ صغيرة لكن مع المدة تراكمت

---------- Post added at 04:56 PM ---------- Previous post was at 04:55 PM ----------

اليوم 04:53 PM #204
Mohamed90
Mohamed90 متواجد حالياً
عضو ماسى الصورة الرمزية Mohamed90

Accumulated bonus
317.70 USD

إرسال رسالة عبر ICQ إلى Mohamed90 إرسال رسالة عبر AIM إلى Mohamed90 إرسال رسالة عبر MSN إلى Mohamed90 إرسال رسالة عبر Yahoo إلى Mohamed90

السلام عليكم اخي انا تعرض لخسارة ولكن صغير و ليس كبيرة و لا توصف
لانها لم تاثر علي المهم نستفيد من تكل الخسارات و نكتسب مهارات اكثر

hossam eldeen mohamed
07-12-2012, 17:01
السلام عليكم
اخي الكريم انا لحد الان لم ابدا بالتداول وان شاء الله قريب جداا هبدا
ولكن بعد ان استفيد من اخطاء الغير لكي لا اخسر
وبالتوفيق للجميع

gemyyy
07-12-2012, 17:55
والله يا ريس انا لغاية دلوقتى لسة مبداتش بالتداول
ولسة بحاول اتعلم عن كيفية التداول
وربنا يوفق

peter
07-12-2012, 19:40
اكبر خساره انا شوفتها كانت لصديقي
بسبب انهيار سعر الين الياباني
بسبب الازمه الاقتصاديه في 2011
صديقي خسر 5 الاف دولار

السيد الجبالي
07-12-2012, 20:20
اكبر خساره واجهتها في صفقه واحده كانت تقريبا 200 دولار في صفقه علي اليورو دولار
السبب اني لم اكن استخدم وقتها الاستوب لووس
ووقتها كانت صفقه سكالبينج كان هدفي لا يتعدي العشرين نقطه .. وانقطع التيار الكهربي وقتها ولم ياتي الي في اخر اليوم .. لاجد الصفقه وقد وصلت خساره لاكثر من 200 دولار ..
من وقتها ولا ادخل اي صفقه دون ستوب لووس

mido
07-12-2012, 20:20
اخي الكريم كانت الخساراة كثيرة في البداية لانني كنت احلم ان يصبح عندي الملايين من مجرد دولارات لا استطيع ان اقول كم لانها كانت مبالغ صغيرة لكن مع المدة تراكمت
تقبل مروري اخي الكريم ولك فائق احترامي

Noah
07-12-2012, 21:22
الفكرة اخى ان لا نتذكر هذه الخسائر حتى لا يكون لدينا اليأس ويجب ان نفكر فى كيفية التخلص من هذا اليأس سريعا حتى لا يكون هناك نسبة كبيرة منا لسيطرة العقلية علينا بسبب هذه الخسارة التى تعرضنا لها فى سوق الفوركس

mostafakamal
07-12-2012, 21:31
اعلى خسارة كانت فى مسابقة وليس حساب حقيقى
كنت محقق حوالى 200 بالمئة ربح ثم خسرت راس المال كله فى صفقة واحدة

pimo
07-12-2012, 21:40
انا اول شيء حققته في الفوركس هو الخسارة وكانت بمبلغ 25 دولار خسرته كله لانني كنت قليل الخبرة في الفوركس ولكن لحد الان ان اتقدم خطوة خطوة الي الامام واتمن في الربح في المستقبل

kingman
07-13-2012, 01:19
الفكرة اخى ان لا نتذكر هذه الخسائر حتى لا يكون لدينا اليأس ويجب ان نفكر فى كيفية التخلص من هذا اليأس سريعا حتى لا يكون هناك نسبة كبيرة منا لسيطرة العقلية علينا بسبب هذه الخسارة التى تعرضنا لها فى سوق الفوركس
وممكن مش بنتذكرها لكثرة الخسائر التى تعرضنا لها فى بدايتنا هههه هى البداية عموما بتبقى مليئة بالتجارب السيئة لكنها بتبقى مفيدة بعد كده المهم نتعلم منها وتكون سبب فى تقدمنا

mage
07-13-2012, 03:42
انا اول شيء حققته في الفوركس هو الخسارة وكانت بمبلغ 25 دولار خسرته كله لانني كنت قليل الخبرة في الفوركس ولكن لحد الان ان اتقدم خطوة خطوة الي الامام واتمن في الربح في المستقبل

هههههههه جميل ان يكون لك فى البداية نسبة خسارة من السوق ولكن عليك ان تعرف ان الخسارة هى احد الوسائل الى النجاح والتى من خلالها نتعلم جميعا ويمكننا ان نستفيد من كل خطأ يحدث لنا فى سوق الفوركس

ehab
07-14-2012, 01:13

خسرت كتير في الفترة الي فاتت دي حوالي 120 دولار كان منهم خسارة 100
دولار مرة واحدة وكان حجم البونص الاساسي اصلا حوالر 35 دولار وكنت زعلان بجد علي النتيجه دي

forex4ever
07-14-2012, 01:16
صعب صعب جدا استطيع ان اعرف عدد المرات التي خسرت فيها حساباتي والحمد لله كانت حسابات صغيرة نسبيا ولكن اعلى خسارة حصلت لي من حوالي 6 شهور وكانت 1600 دولار طبعا كانت صدمة كبيرة نفسيا والى الان لم اعوض الا 740 دولار فقط من الحساب وجاري العمل ان شاء الله للتعويض

waleed
07-14-2012, 15:41
الله يكون فى عونك بصراحة على الخسارة دى
انا لو مكانك مش عارف كان هايحصلى ايه

msh4egy
07-14-2012, 16:36
لن تصدق يا اخى حيث اننى اول مرة اتاجر فيها حققت نسبه ربح 200% وظننت ان هذا السوق سهل ويمكن تحقيق ثروات طائله فى خلال شهور
لكن هيهات فقد بدئت الخسار من ثانى يوم تداول وتصفر الحساب والحمدلله
واكبر خسارة كانت 600 دولا

ehab
07-14-2012, 18:38
أخدت بونص من أحدى شركات وساطة 25 دولار فغلب عليا التسرع

ymn30
07-14-2012, 18:41
أخدت بونص من أحدى شركات وساطة 25 دولار فغلب عليا التسرع

ياخى هناك خسارة اكبر من خسارة الفولوس وهو عندماتحس بالفشل فهذة هى اكب خسارة ممكن ان تتعرض لها ولكن بعد التعلم والصبر بيتغير كل شئ ان شاء الله

sara123
07-14-2012, 18:42
في البداية كنت أخسر مبالغ كبيرة ,, وأعتقد أن جميع خسائري حتى الآن تقدر ب 400 دولار ..ولكن الان بفضل الله لا توجد خسائر منذ فترة وآمل أن أستمر على ذلك ..ورمضان كريم.

waleed adel
07-17-2012, 16:25
الخسارة الفعليه ليا كان حساب ب 250 دولار وده للاسف
كان بسبب انهيار اليورو

top2milan
07-17-2012, 16:27
كنت بخاطر مخاطره عاليه جدا جدا وخسرت حساب حقيقي 200$ في 3 ايام بالظبط
كانت لسه في بداية التعلم وحساب بونص مسابقة

xtomorrow
07-17-2012, 16:37
في البداية كنت أخسر مبالغ كبيرة ,, وأعتقد أن جميع خسائري حتى الآن تقدر ب 400 دولار ..ولكن الان بفضل الله لا توجد خسائر منذ فترة وآمل أن أستمر على ذلك ..ورمضان كريم.
ان شاء الله والخسارة اخي ممكن تخلق من الانسان تاجر محترف وحريص خاصة ان استطاع الاستفاذة منها
ويجب ان تعرف انك متاجر حقيقي لانك لم تستسلم للخسارة ورجعت من جديد حتى تعوض ونجحت فعلا في جهودك وبالتوفيق لك

ehab
07-21-2012, 15:03
عن نفسى حققت مكاسب كثيرة وخسارة اكثر
واظن انة لا يوجد اشخاص لا تحقق خسارة وانا اكبر خسارة حققتها هى40 دولار

kero
07-21-2012, 15:43
على ما اتذكر اكبر خسارة حققتها فى صفقة واحدة
كانت 90 دولار وكنت داخل بلوت عالى جدا والكهرباء قطعت قبل تحديد الاستوب

ramid
07-21-2012, 15:46

الخسارة لا يتم تحقيقها بل يتم تكبدها والربح هو الذي يتم تحقيقه
عن نفسي كانت أكبر خسارة تقارب 180دولار الله لا يعيدها خسارة
اتمنى لك الربح الوفير

havic
07-21-2012, 16:08
اعلى خسارة حققتها في الفوركس و في صفقة واحدة هي 430 دولار ، حيث رغم انني كنت حريصا على راس المال الى ان السوق تحرك بشكل عنيف

V2x_
07-21-2012, 16:12
كانت فى البداية الخسارة كبيرة لانى كنت عضو جديد
لكن الان الحمد للة الخسارة قلت ان لم تكن انعدمت
و السلام عليكم

hossam eldeen mohamed
07-21-2012, 16:12
اعلى خسارة حققتها في الفوركس و في صفقة واحدة هي 430 دولار ، حيث رغم انني كنت حريصا على راس المال الى ان السوق تحرك بشكل عنيف

ياااااااااااه
مبلغ كبير جداا ان شاء الله تعوضهم وياريت تتعلم من اخطائك

tarek22
07-22-2012, 03:26
انا مش عارف ايه هوه السبب ممكن الى عارف يعرفنى من فضلكم انا محتاج الى ان حد يعرفنى ممكن تعرفونى انتم يا اخوانى

nader
07-22-2012, 03:31
اعلى خسارة بالنسبة لي
كانت مبلغ بونص يقدر ب35 دولار في البداية كانت الامور تسير بشكل جيد جدا بحيث حققت بعض المكاسب الصغيرة والتي جعلتني اغتر نوعا ما بقدراتي التحليلية
لكن مع الانخفاض العنيف الذي شهده زوج اليورو دولار في الاونة الاخيرة حصلت على مارجن كول وذالك لانني لم اضع ستوب لوز

dent
07-22-2012, 03:38
100 % محدش يحسد بقى
حصلت كتير وبتحصل مع كل المتداولين بس باسباب معروفه لدى
والحمد لله تغلبت على معظمعها وجارى التغلب على الباقى ان شاء الله

Aker001
07-22-2012, 03:46
لا نتذكر هذه الخسائر حتى لا يكون لدينا اليأس ويجب ان نفكر فى كيفية التخلص من هذا اليأس سريعا

KOGI
07-22-2012, 04:01
100 % محدش يحسد بقى
حصلت كتير وبتحصل مع كل المتداولين بس باسباب معروفه لدى
والحمد لله تغلبت على معظمعها وجارى التغلب على الباقى ان شاء الله

هههههههههههه لا طبعا مش هحسد ولا اقدر احسد ما شاء الله
لكن اهم حاجة قلتها بجد هى انك عارف اسباب المرجنة وعرضت علاجها غير تاجر بيخسر وما زال بيكرر نفس الاخطاء
تقبل مرورى اخى الكريم

magic777
07-23-2012, 03:04
عندى خسارة اكبر من خسارة النقط والأموال وهى خسارة الوقت او الصحة
وان شاء الله نستفيد من تحارب الأعضاء فى هذا الموضوع وربى يجعلها نهاية الخسائر والطريق الأرباح لكل واحد

فعلا اخي الواحد هنا مش بيخسر فلوس بس ده بيخسر من وقته وصحته وعلاقاته الاجتماعيه اضعاف اضعاف خسارته الماليه
ولكن بأذن الله ربنا مبيضيعش تعب حد ابدا وهتلاقي على قد ما تعبت ان ربنا هيرزقك من عنده فلا تيأس ابدا

swingawy
07-23-2012, 03:27
لم اخسر اى حساب من جيبى الشخصى نهائى

كلها كانت جسابات جوائز

مسابقات وجوائز من المنتديات

والحمد لله لم اخر نهائى من جيبى اى شئ

ولكن المحصله معى حتى الان ربح

واحمد الله على كل شئ

MixMax
07-23-2012, 03:46

يا اخي 17000 الف اليس مبلغ كبير؟؟ يعني انت راحلك المبلغ في رمشة عين صعبة وخطيرة حقيقة للاسف
الله يخلف عليك ياغالي

Ahmed Salama
07-23-2012, 04:23
السلام عليكم اولا انا لسة عضو جديد يعنى طازج لم اخسر حتى الان ولكن حاسس انى هبتدى باذن الله وهشوف اذا كنت هخسر ولا هكسب بس باذن الله هحاول واكسب وابعد عن الخسارة الكبيرة

BRUFEN
07-23-2012, 04:43
حسابين كلها من 30004 الاول كنت اتابع توصيات آي بي لأحد الشركات وسبحان الله أراد أن يجعلني أخسر هذا المبلغ
وكلها بسبب إتباع من يضع توصيات وهو أساساً لا يعرف كيف يدير حسابة وفعلن ذهب المبلغ ادراج الرياح
والحساب الثاني برضه 3000$ وكان هنالك عضو لمدة شهر لم أكن أملك أي مبلغ ولا يوجد لدي حساب يوجد به مال
واول ما نزل الراتب بحسابي على طول دخلت بكل ما املك طبعاً هذا العضو كنت اتابعه وغيري يتابعونه وكان من يتابع معنا
أعضاء ما شاء الله تبارك الله لديهم عقل يستوعب وذكاء فعرفوا طريقتع بكل سهوله أما انا فمثل الاطرش في الزفه
وفجأة وجد طريقة ثانية بنفس اليوم الذي قمت بإيداع المال بحسابي وعينك ما تشوف إلا النور وكل صفقة خسارة اكبر
من الصفقة التي قبلها حتى بقي بحسابي 600$ فقط ولكن تحطمت نفسيتي وآمالي والمخ عندي تقفل خلاص
وحاولت اعتمد على نفسي ولكن أراد الله بعد أسبوعين وكول مارجن
هذه الخسارة بالحسابين كان يفصل بين الحساب الاول والحساب الثاني شهرين فقط بمعنى في خلال ثلاثة شهور 6000$ خسارة
ولكن الحمدلله والشكر لله كما ينبغي لجلال وجهه وعظيم سلطانه والحمدلله والشكر لله على كل حال وعلى كل شيئ

معرفتي وعقلي أصبحت أفضل بكثير وتعلم الكثير من المنتديات مما كنت عليه عندما خسرت هذا المبلغ وهذا أنا اعتبرة مكسب وتوفيق من الله سبحانه

apolo
07-23-2012, 05:00

5000
دولار على الحساب التجريبي

كم أفرحني الأمر عندما خسرتها :))

mannon
07-23-2012, 05:36

شوف اعلى خسارة فعلا حصلتلى فى مرة واحدة وكمان فى وقت قياسى يعنى قول كدة فى حوالى 4 ساعات ايام زلزال اليابات ، ساعتها خسرت حساب ب 1500 دولار ما كنتش لسة اشتغلت عليهم وكنت يدوبك عامل الادياع من ايام هه

All 4 You
07-23-2012, 06:02
لا خسآرة حتى الآن
لأني لم اتآجر بعد
أنا مبتدىء

zahran
07-23-2012, 06:04

و بالتوفيق للجميع

صدقت يا اخى فان بدايات الفوركس هى اكبر الخسائر لدى اكثر المتاجرين ان لم يكن كلهم
الفوركس فى بدايته يجذب المتداول جذبه شديده جدا . المتداول يجعل تفكيره ليلا ونهارا فى الفوركس الى ان يفتح السحاب الحقيقى ويبتدى يشوف الحقيقه المره اللى مكنش شايفها قبل ما يدخل
كلنا كنا شايفين المكسب بس محدش كان شايف الخساره صح ولا ايه

madman
07-23-2012, 11:45
اعلى خساره حققتها فى اول يوم تجاره 340 دولار وباقى منهم خمسين دولار فقط

Mohamed90
07-23-2012, 13:29
السلام عليكم اخي العزيز انا لم احقق اي خسارة كبية جدا تؤثر علي لان كنت اتاجر بحساب صغير لا يتجاوز 50 دولار
و الان انا اتاجر بالبونص للحد الساعة الخسارات معقولة و مقبولة و الحمد لله نتمنى نكمل على هذا المنوال

magic777
07-23-2012, 22:53
السلام عليكم اخي العزيز انا لم احقق اي خسارة كبية جدا تؤثر علي لان كنت اتاجر بحساب صغير لا يتجاوز 50 دولار
و الان انا اتاجر بالبونص للحد الساعة الخسارات معقولة و مقبولة و الحمد لله نتمنى نكمل على هذا المنوال
طيب كويس اوي اخي ونصيحه خليك ماشي خطوه خطوه وابعد عن اي طمع او تهور انا خسرت حساب البونص السابق بسبب تهوري
وفتحي لاكتر من صفقه مقدرتش اتابعهم كلهم بتركيز وعلشان كده خسرت

eng2012
07-24-2012, 02:26
اعتقد انى فى بدايه الامر قد توصلت الى خساره تصل الى ان تحول رصيدى الى صفر ولم استطع الاستمرار كثيرا فى السوق

minaking
07-24-2012, 03:33
انا شايف ان الخسارة بتكون فى الاول لكن مع الستعانة بالله
وكمان لاتهدر وقتك وتقسيم الوقت واكتساب الخبرات يقلل من الخسائر

kanzsea
07-24-2012, 03:48
المكاسب تعد على اصابع اليد الواحدة انما الخسارة فتعد على راس الشعر

ملاحظة انا اقرع