PDA

View Full Version : هل انت راضي على مكسبك

Pages : [1] 2 3 4 5

wolfkamikaz
05-10-2012, 17:40
اردت فقط السؤال هل انت راضي بارباحك ام تريد المزيد
بكم بدأت و كم حققت الان هل انت راضي على ارباحك ام تريد المزيد
اذا كان لديك 30 دولار كم يلزمك من الوقت لتصبح 100
تحياتي

Smart
05-10-2012, 17:52
اهلا اخى
للاسف اغلبنا يريد تحقيق ارباح سريعه وكبيره على الرغم من صغر حجم حساباتنا
شخصيا راضى الحمد لله عن الارباح التى حققها
بخصوص تحويل مبلغ 30 دولار الى 100 دولار يختلف من شخص الى اخر
وحسب نسبه الخطوره المستخدمه فقد تحققها فى يوم او اسبوع او شهر او عده اشهر

wolfkamikaz
05-10-2012, 17:58
هنا يكمن سر الرضا اذا اعطيت شخصا 30 دولار و قلت له المدة لتصبح 100 دولار و اجاب اريدها ان تصبح 100 في يوم فاعلم اخي انه لا يكتفي و عنده من الطمع الكثير
لان مضاعفة الحساب 3 مرات في اليوم شيء رائع لكنه لا يحترم ادارة راس المال و بالتالي مهدد بالافلاس السريع
الادارة السليمة هي اساس السوق
لكن يبقى راس المال مهما لتحقيق اكبر ربح

كريم
05-10-2012, 21:15
الحمدلله راضي والرضا من عمليات تريحك

و طبعا كل ما تكون مخاطرك اكتر كل ماتكون النسبة اعلى و الخطورة اعلى

لكن عليك الرضا بالقليل قبل الكثير

بالنسبة لمضاعفة مبلغ 30 دولار الى 100 دولار فهو على حسب مخاطرتك و لكني لا افضل المخاطرة الكبيرة

فلذلك ممكن تحقيقه في 6-7 صفقات و اعتقد انو مناسب

و بالتوفيق للجميع

kingman
05-11-2012, 00:07
الحمدلله على كل شئ
بالنسبة للأرباح الى الآن ليس راضى علىها وبتمنى الوصول الى الأفضل بحيث يكون الربح متسقر ومناسب مع ماتمناه من الفوركس
وبخصوص حساب 30 دولار وتحويله الى 100 بمخاطرة عالية ممكن بفضل الله تحويله الى ذلك بثلاث صفقات
اما بأدارة راس مال ممكن اسبوعين اوحسب الأستراتيجية

tervarto
05-11-2012, 00:32
الحمد لله , انا راضى عن أرباحى و ان كانت قليلة , لأنى أقتنعت أن الطمع هو أول مسمار فى نعش الحساب , لذلك الربح القليل المتراكم , خير من المخاطرة الغير محسوبة العواقب و غالبا ما تؤدى الى زيارة صديق لدود وهو المارجين كول

maklad94
05-11-2012, 11:36
دائما الانسان بطبيعته يحتاج الربح اكثر واكثر واغلبية المتاجرين يكونو طماعين بطبيعة شخصيتهم الفوركسية ودائما نرى الجميع يحتاج الى ان يكون هذا الربح سريع ايضا ليس فقط كبيرا وهذا ايضا نوع من انواع الطمع وبالنسبة لسؤالك نعم استطيع تحقيق ذلك فى فترة ممكن تكون شهر باذن الله .

eldawley
05-11-2012, 12:25
والله يا اخى انا كسبت بس من التجارة حوالى 2 دولار وانا راضى كل الرضا ولله الحمد و اوقفت التجارة حاليا بسبب الدراسة ولكن بخصوص 30 حتى 100 ولار اعتقد انه من الصعب جدا بالنسبة لى ان احققها فى سنة

rimi841
05-11-2012, 19:51
تحياتي

أممممممممممممم أسئلة في الصميم حبيبي ة و كل واحد و كيف يتكيف معاها و كل واحد و طرقو في التجارة حبيبي

شوف انا شخصيا أحب التجارة في هذا السوق على قلبي هي العمل ب حسابات لا تتعدى قيمتها الـ 50 إلى 150 دولار كاقصى حد برافعة كبيرة طبعا ليس لأنني أستطيع تنحقيق أرباح كبيرة او ماشابه ذلك و لكن هته الحسابات بصراحة تجعل مني محترفا في المضاربة اكثر كما انها تعلمك الصبر على دخول السوق فتأكد انك بحسابات مثل هته لن تدخل السوق غلا و انت متأكد تماما بإذن الله من صفقاتك لانك عارف انو اي خطا و لو بسييييييييط سيقضي على حسابك حبيبي

اما بخصوص الـ 30 دولار فكل ما يلزمني هو عطلة مرضية ليوم واحد فقط هههه(يعني للتفرغ التام للمتاجرة) و تصير أكثر من 100 دولار بإذن الله حبيبي و لكن لاتنسى ان الرافعة هنا تلعب دورا كبيرا بالغضافة غلى تحديد نقاط الدخول بكل روية و دقة

اما بالنسبة لسؤالك عن كم حققنا إلى الان فتأكد ان لا احد سيجيبك عنه حبيبي لانه امر خاص جدا جدا و من يجيبك عن سؤال كهذا فاعلم انه لا يعطيك الحقيقة اخي العزيز

تحياتي

DZforex
05-11-2012, 21:54
عندنا مثل في الجزائر يقول البركة في القليل
اخيhن ردت ان تربح مال فعليك ان لا تخاطر وتقوم بعمبلبات كبيرة حتى لا تخسر كل شيء

فالقناعة كنز لا يفنى

Mohamed90
05-11-2012, 22:36
بخصوص الرضى بما نكسب الاغلبية اتي تتدوال بحسابات صغير تتراوح بين 30 و 200 لا نرضى بمانكسبه الصراحة لانه يبقى قليل و نريد مضاعفة الحساب في اقرب وقت و هذا يادي للخسارة طبعا لانه لا نرضى بنجاح الصفقة وحدة او طمع في تحقيقي نقاط اكثر
اما بالنسبة لل30 دولار يمكن توصلها ل100 في مدة شهريين مدون مخاطرة و يمكن توصلها ل100 في اسبوعين بالمخاطرة

kingman
05-12-2012, 01:49
أممممممممممممم أسئلة في الصميم حبيبي ة و كل واحد و كيف يتكيف معاها و كل واحد و طرقو في التجارة حبيبي

شوف انا شخصيا أحب التجارة في هذا السوق على قلبي هي العمل ب حسابات لا تتعدى قيمتها الـ 50 إلى 150 دولار كاقصى حد برافعة كبيرة طبعا ليس لأنني أستطيع تنحقيق أرباح كبيرة او ماشابه ذلك و لكن هته الحسابات بصراحة تجعل مني محترفا في المضاربة اكثر كما انها تعلمك الصبر على دخول السوق فتأكد انك بحسابات مثل هته لن تدخل السوق غلا و انت متأكد تماما بإذن الله من صفقاتك لانك عارف انو اي خطا و لو بسييييييييط سيقضي على حسابك حبيبي

اما بخصوص الـ 30 دولار فكل ما يلزمني هو عطلة مرضية ليوم واحد فقط هههه(يعني للتفرغ التام للمتاجرة) و تصير أكثر من 100 دولار بإذن الله حبيبي و لكن لاتنسى ان الرافعة هنا تلعب دورا كبيرا بالغضافة غلى تحديد نقاط الدخول بكل روية و دقة

اما بالنسبة لسؤالك عن كم حققنا إلى الان فتأكد ان لا احد سيجيبك عنه حبيبي لانه امر خاص جدا جدا و من يجيبك عن سؤال كهذا فاعلم انه لا يعطيك الحقيقة اخي العزيز

تحياتي

وانا ايضا مثلك من فترة قليلة اصبحت اعمل بحسابات بمثل هذه القيمة وغالبا صفقاتى بتكون فول مارجن وزى ماحضرتك ذكرت الدخول الخطا بيبقى مهناها نهاية الحساب
وده بيخلى الواحد حريص جدا فى اختيار صفقاته حتى لايفقد الحساب حتى وان كان صغير بيبقى ليه الم الفقدان كاى حساب آخر وحقيقى الفكرة متقبلها جدا وبحاول اطور فيها

tornado66
05-12-2012, 02:38
اكبر المشاكل واهم القواعد التي يجب اتباعها في الفوركس وعند بداية سلكك لطريقه هي ان الطمع قل ماجمع
وبناء علي هذه القاعده يجب ان تكون هي اساس تفكير كل شخص مننا في هذا الطريق ولكن للاسف لو كان لابن ادم واديان من ذهب لتمني ثالثا ولهذا فمهما حقق الواحد من ربح وبسبب الطمع كانت الخسارة اقرب واكبر من الربح المحقق

elking
05-12-2012, 04:04
بالتاكيد راض عن مكسبى وما احققه لانه رزق من الله ومهما حاولنا لكى ناخذ اكثر من رزقنا لن نستطيع وانا راض كمبتدئ مازلت عن ما احققه الى الان وفى كل وقت بالتاكيد

derfcase
05-12-2012, 15:56
تحياتي

بكم بدات و كم حققت الان ؟ - اعتقد ان هذه اسئلة من الصعب الاجابة عليها رغم ان بدايتي كانت بمبلغ لا يتعدي ال 400 دولار
اما هل انا راض عن ارباحي الي الان ؟ فاجابتي هي الي حد كبير و بالطبع احاول تطوير الاستراتيجية الخاصة بي
و المثال الخاص ب 30 دولار فكم احتاج من الوقت لتحقيق 100 ؟
فاعتقد اننا لو جعلنا المثال بصورة نسبة مئوية سيكون افضل .. فاذا كنت تقصد كم من الوقت يلزمني لتحقيق 210% تقريبا من قيمة راس المال مستقبلا
فاجابتي هي ليس اقل من شهرين او 60 يوم تداول

mahmood-noor
05-12-2012, 16:42
في الحقيقة انا تقريبا راضي عن مكسبي لكن دائما طبعا اريد المزيد و اريد زيادة ربحي واما عن تحويل ال30$ الى 100$ فهذا يختلف من شخص الى آخر
فقد تجد شخصاً يحول هذا المبلغ الى المبلغ المطلوب في يوم وآخر يحوله في شهر !! أما عن نفسي فأنا اعتقد انني وبرافعة عالية 1:1000 أستطيع ربح ال100$ في يوم ولكن قد أخسره في دقائق أيضا !! فلا يجب الوثوق بهذا السوق ابداً

Hamad
05-12-2012, 19:28
لكي تربح من الفوركس عليك أن تقوم بفتح صفقات ناجحة ومن أجل صفقات ناجحة انت بحاجة الى مزود توصيات يقوم بتزويدك بتوصيات ناجحه بشكل يومي أواستراتيجيات قويه قليل من المتعاملين بالفوركس يملكون مبلغا يزيد عن 100.000 دولار ويوجد اكثر من طريقة للربح

aboualy
05-12-2012, 19:36
الحمد لله انا راضى تماما عن ارباحى كنسبة لراس المال
ولكن طبعا بكل تاكيد اريد ان ازيد ارباح كمبلغ كل شهر وليس كنسبة لان هذه النسبة انا مقتنع بها جدا

عمرو
05-15-2012, 10:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
امـــــــــا بــــــــعد ....

انا كنت احول ال30 دولار الى 100 دولار احيانا فى يوم واحد ولكن العامل النفسى هو اساس الموضوع
فكنت اتاجر ب30 دولار من ارابحى فى حساب عالى المخاطرة وكانت اغلب الوقت تصيب معى ويصبح المبلغ 100 دولار

magic777
05-15-2012, 13:49
طبعا مافيش حد مش عاوز يزود ربحه
ولكن طبعا لازم يعمل ده بطريقه مدروسه وبدون تهور او طمع وبالتدريج ربحه هيزيد مادام معتمد على خطه جيده لاداره راس المال
ولتحويل 30 دولار الى 100 طبعا الوقت الملزم ده بيختلف من متاجر لاخر حسب وقته وحسب الاستراتيجيه التى يعتمدها وايضا على حسب حاله السوق نفسه وحركه العملات
من رأي ممكن التحويل في شهر

amar90
05-15-2012, 14:02
الكل يريد المزيد ولكن لا ياتى المال من الهواء او تساقط السماء بة او تنمو الارض بة
يحتاج الى العمل والتركيز
الكل يطمع ويريد ان يربح اكثر من كلمة المزيد انا وانت والاخرون
اما بالنسبة لتحويل 30 الى 100
الكل يرغب فى حصول الى 100 بدل ما يدفع شى
الغاية تبرر الوسيلة

forexBOSS
05-28-2012, 01:30
انا طبعا مقتنع جدا بارباحى و احلى حاجه لما تعمل مبلغ كويس من عدم يعنى من غير ما تدفع فلوس من البونص و ان الفوركس خساره و مكسب يعنى الواحد لو جاله مبلغ صغير احمد ربنا مش بدل الخساره و اعتقد ان من الصعب حسبه محتاج قد ايه عشان اوصل ل100 دولار من 33 لان الواحد ممكن يخسر او يكسب يعنى ممكن اعمل المبلغ ده فى يوم او اسبوع او شهر حسب السوق

ramid
05-28-2012, 01:40
انا عن تفسي اركز كثيرا على مرحلة الديمو
واريد ان استفيد من هده المرحلة اقصى استفادة
ومن المعلومات المقدمة من الاعضاء الكرام المنتمين لهذا المنتدى الرائع

mohamed eldamnhorey
05-28-2012, 03:52
انا عن نفسي اركز كثيرا على مرحلة الديمو

وانا على اتم استعداد لمساعدتك ومساعدة اى حد فى اى شئ انا اعرفه فى هذا المجال

اجتهد وربنا هيوفقك

sunlight
05-28-2012, 19:22
بنسبت لي نا مو راضي لان الخسارتي اكتر من ربحي

كلنا بدأنا بالخساره لعدم معرفه السوق جيدا وانصحك بالقراءه الكثيره وتطبيقها على الشارت بتاعك جيدا ومعرفه نقط الدعم والمقاومه وان شاء الله بالممارسه ومع الوقت ستصبح ناجحا ومكسبك اكثر من خسارتك

mohamed eldamnhorey
05-28-2012, 19:33
بنسبت لي نا مو راضي لان الخسارتي اكتر من ربحي

انت اكيد لسه مبتدئ

فاكيد ده طبيعى الخساره اللى فى الاول دى

بس الاهم انك تتعلم وتعرف انت ليه بتخسر

حاول تراجع نفسك وتشوف انت بتغلط فى ايه واحنا هنسعدك ونحل معاك كل المشاكل اللى بتقابلك باذن الله

تحياتى

HARRY POTTEER
05-28-2012, 20:51
لحمدلله راضي والرضا من عمليات تريحك

و بالتوفيق للجميع

kingman
05-28-2012, 21:02
انت اكيد لسه مبتدئ

فاكيد ده طبيعى الخساره اللى فى الاول دى

بس الاهم انك تتعلم وتعرف انت ليه بتخسر

حاول تراجع نفسك وتشوف انت بتغلط فى ايه واحنا هنسعدك ونحل معاك كل المشاكل اللى بتقابلك باذن الله

تحياتى

وفى بداية المشوار يجب على المتعلم الا تعنيه الخسارة او الربح اكثر من التعلم والتدريب والممارسة والقدرة على فهم السوق ومحاولة الوصول الى طريقة جيدة او استراتيجية يتاجر بها ويستطيع يعتمد عليها وبعد كده يبدا يقيم نفسه على اساس الربح والخسارة بعد ان يكون اصبح ذو خبرة ودراية وينتمل طريقة للمتاجرة وربى يوفق الجميع

youmuststop
05-30-2012, 06:17
لا لاني بالرغم من المكسب السريع الذي استطيع تحقيقه فاني في نفس الوقت بسبب عدم الدراسه الكافيه اخسر كل هذا المكسب في لحظه مثلما كسبته والمحصله تكون صفر

AhmedMagnifico
06-09-2012, 16:24
والبحر يحب الزيادة زى مابيقولوا وزى ماحبيبنا النبى قال ولن يملا فاه الا التراب
ماظنش ان فى حد بيرضى غالباً باللى معاه الا قليل جدا بيكون عنده قناعة
يعنى الكل عنده طمع لكن بنسب متفاوتة مش اكتر ولا اقل :)

fafa280384
06-09-2012, 16:42
30
دولار ممكن بالنسبة لي تاخذ
4
ايام لكن بخطر كببير
جدا
لاني سبق وانه راس مال
15
دولار رجعت 65 في 3 ايام

pimo
06-09-2012, 16:55
لكي تستطيع ان ان تحقق مبلغ 70 دولار من 30 يجب عليك ان تلتزم بالصبر و الحذر وعدم القلق لكي لاتخسر راس المال وتكون تتبع استراتجية تؤدي بك الي ضرب ربح لا يقل عن 2 الي 3 دولار في اليوم

ahmed
06-09-2012, 18:50
الحمد لله راضى ومقتنع بنسبه الارباح
ودائما اسعى للتطوير لتحقيق نسبه اكبر
وبالنسبه لل30 دولا يتحولون الى 100 دولار
بأدارة راس مال صحيحه قد استغرق شهرين ونصف او اكثر
حيث انك تتحدث عن تدبيل راس المال مرتين

mohamed eldamnhorey
06-09-2012, 18:59
لكي تستطيع ان ان تحقق مبلغ 70 دولار من 30 يجب عليك ان تلتزم بالصبر و الحذر وعدم القلق لكي لاتخسر راس المال وتكون تتبع استراتجية تؤدي بك الي ضرب ربح لا يقل عن 2 الي 3 دولار في اليوم

صح كلاااامك وقبل ما تدور على الاستراتجية السلميه
فكر تدير مالك بطريقه صحيحه واخرك فى اى عقد

10 سنت

لوت ميكرووو صغيررر

الله معك

Mohamed90
06-09-2012, 19:15
السلام عليكم طبعا لحد الساعة انا لست راضي على ما اكسبه و هذا بسبب حجم الحساب يكون صغير و لايكفي
ولكن مع الاستمرارية في التداول يمكن تضاعف الحساب و تبقى راضي عن ماتكسبه

kingman
06-10-2012, 01:03
والبحر يحب الزيادة زى مابيقولوا وزى ماحبيبنا النبى قال ولن يملا فاه الا التراب
ماظنش ان فى حد بيرضى غالباً باللى معاه الا قليل جدا بيكون عنده قناعة
يعنى الكل عنده طمع لكن بنسب متفاوتة مش اكتر ولا اقل :)

هو عموما مش عيب ان الواحد دايما يتطلع الى الفضل له لكن بشكل صحيح ويكون مبنى على اساس وليس لمجرد فقط ان يشبع شهوة الطمع وشرهها فالطمع النفسى من اسوء مايعرض الأنسان للمشاكل فى اى مجال وخصوصا لو كان مجال متعلق بالأموال فالطمع اساسه اموال ودهب وبيكون معدل ظهور اكبر فى هذا السوق

sho
06-10-2012, 01:07
الحمد للة انا راضية تماماعما احقق من ارباح وان كانت قليلة ولكنى راضية واعرف ان الفوركس يحتاج الى وقت ومجهود لا يوجد مهنة تحقق ربح سهل وسريع بدون تعب .. الموضوع يحتاج الى وقت وتعليم وسوف تزيد هذة الارباح باذن الله فى الوقت المناسب لذلك يجب على المتداول ان لا يتسرع

magic777
06-10-2012, 17:52
صح كلاااامك وقبل ما تدور على الاستراتجية السلميه
فكر تدير مالك بطريقه صحيحه واخرك فى اى عقد

10 سنت

لوت ميكرووو صغيررر

الله معك
بس اخي محمد 10 سنت كتير اوي على حساب 30 دولار مثلا
ممكن يكون جيد مع حساب ب 100 دولار لو الرافعه مثلا 1:1000
لكن هنا الاسلم انه يخلي العقد ب 3 سنت لا اكتر ولا اقل لحساب 30 دولار
عملا بمبدأ المتاجره ب 10 في الميه من الحساب

AhmedMagnifico
06-12-2012, 21:46
هو عموما مش عيب ان الواحد دايما يتطلع الى الفضل له لكن بشكل صحيح ويكون مبنى على اساس وليس لمجرد فقط ان يشبع شهوة الطمع وشرهها فالطمع النفسى من اسوء مايعرض الأنسان للمشاكل فى اى مجال وخصوصا لو كان مجال متعلق بالأموال فالطمع اساسه اموال ودهب وبيكون معدل ظهور اكبر فى هذا السوق
مظبوط يا اخى زا مقلتلك موضوع الطمع دا بيكون عند الكل لكن بنسب متفاوته فيه اللى علطول طمعان وفيه اللى بيطمع بقناعة
يعنى فقط لجنى المزيد وتحقيق الذات وغيره
ربنا يهدى الجميع :)

magic777
06-12-2012, 22:12

بس هو هنا هيحتاج كمان مجهود ووقت اكتر ومتابعه للصفقات لانه هنا بالحساب ده هيضطر يشتغل
انترداي ويفتح صفقات كتير علشان يكبر حسابه في الوقت اللي هوعاوزه ومن غير مخاطره كبيره في نفس الوقت
لكن في النهايه هيلاقي الرصيد بيكبر بأذن الله من ارباح صغيره متراكمه

zahran
06-12-2012, 22:27
انا عن نفسى اؤمن بمبدا التضاعف ايمانا حسنا ولكن طبعا مع الالتزام وهذا هو الشرط الوحيد الذى يجعلك تعمل من خلال هذا المبدا وتجنى ارباحا \.. اعرف متاجرين بداوا حسابات ب 1000 دولار وفى فتره قليله من خلال تطبيق مبدا التضاعف وصلوا بالمبلغ الى 16000 دولار فى شهرين تقريبا ولكن طبعا كان هناك شيئ من المجازفه

magic777
06-12-2012, 23:12
انا عن نفسى اؤمن بمبدا التضاعف ايمانا حسنا ولكن طبعا مع الالتزام وهذا هو الشرط الوحيد الذى يجعلك تعمل من خلال هذا المبدا وتجنى ارباحا \.. اعرف متاجرين بداوا حسابات ب 1000 دولار وفى فتره قليله من خلال تطبيق مبدا التضاعف وصلوا بالمبلغ الى 16000 دولار فى شهرين تقريبا ولكن طبعا كان هناك شيئ من المجازفه

اعتقد انك تقصد المتاجره بطرق المضاعفات ودي طرق جيده فعلا وسهله للكل
لكن عايزه بس خطه اداره راس مال مناسبه لحجم راس مال الحساب
تحميه من المارجن ويكون المتاجر مركز في الطريقه دي على عمله واحده منعا للتشتت

kingman
06-13-2012, 00:30
بس هو هنا هيحتاج كمان مجهود ووقت اكتر ومتابعه للصفقات لانه هنا بالحساب ده هيضطر يشتغل
انترداي ويفتح صفقات كتير علشان يكبر حسابه في الوقت اللي هوعاوزه ومن غير مخاطره كبيره في نفس الوقت
هى المبالغ الصغيرة عموما يسهل تحقيق منه ربح معقول لأنه بيسهل تدبيله بسرعة ربح صفقة بيبقى ربح كبير بالنسبة لرأس المال و30 دولار يقدر الواحد يدخل عليه صفقة بعشرة سنت وهيقدر يحقق ارباح جيدة فى المحصلة بفضل الله اذا كانت طريقته جيدة بس اهم شئ مايدخلش فول مارجن ومن خلال تجربتى بجد ان 30 دولار سهل جدا تحويلهم الى مئة دولار بادارة جيدة لكن المهم ان المتاجر يرضى بالربح وميغامرش

bousshimin
06-13-2012, 00:42
نعم رضي حمد لله على مكاسب لي حققتها أما بخصوص مثال الذي قلته اذا كان لديك 30 دولار كم يلزمك من الوقت لتصبح 100
على حسب كل متاجر من يحترم أدارة رأس ماله يحتاج لوقت أسبوع أو شهر
أما طماع فقد يكون حط بجانبه ويحقق دلك ولكن مع مرور وقت سيخسر كل شئ

Texxon
06-13-2012, 17:32
المهم ان يكون لديك المقدرة على الصبر حتى تستمر لفترة أطول في المتاجرة وحتى تستطيع تحقيق ربح لفترة أطول ولو كان صغير، هذا افضل من تحقيق ربح كبير بمخاطره عليه تنهيه بخسارة كبيرة تأكل ما ربحت

magic777
06-14-2012, 00:49
هى المبالغ الصغيرة عموما يسهل تحقيق منه ربح معقول لأنه بيسهل تدبيله بسرعة ربح صفقة بيبقى ربح كبير بالنسبة لرأس المال و30 دولار يقدر الواحد يدخل عليه صفقة بعشرة سنت وهيقدر يحقق ارباح جيدة فى المحصلة بفضل الله اذا كانت طريقته جيدة بس اهم شئ مايدخلش فول مارجن ومن خلال تجربتى بجد ان 30 دولار سهل جدا تحويلهم الى مئة دولار بادارة جيدة لكن المهم ان المتاجر يرضى بالربح وميغامرش
كده انت هتخاطر وتدخل بعشره سنت على حساب به 30 دولار
حتى لو انت متمكن من الطريقه برده احتمال الخساره هنا اكبر من الربح اخي كينج
والا ماكنش حد غلب وقدر يشتغل على 30 دولار ويكبرهم وخلاص

عزبز 18
06-14-2012, 01:44
يا اخي انصحك بعدم التسرع بالربح السريع فقط ممطن تخسر راس مالك في دقائق اد انقلب عليك السعر انا في البداية كان لدي راس مال 40 دولار حققت 20 دولار وخسرة 30 دولار ولاكن الحمد لله سحبتهم الي البنك المهم تحقيق 100 دولار بسرعة يتطلب الخبرة وعدم التسرع في فتح صفقات عشوائية غير مدروسة وحظ موفق.

Mr.GooDMaN
06-14-2012, 01:53
اخي الكريم الحمد لله ع كل شئ ويجب ان نرضى بأي وضع سواء مكسب او خسارة
والله يبارك ويزيد الجميع

Noah
06-14-2012, 02:36
بالفعل انا راضى عن مكسبى واعتقد ان الكثير منا لمتاجرين فى الفوركس يمكنهم ان يروا كيف ان المتاجرين فى الفوركس يكونوا راضيين عن تجارتهم يكون لهما لمزيد منا لرضا بالاخص عندما يحققون نسبة ارباح كثيرة فىا لفوركس وهذا هو اعلى درجاتا لرضا فى السوق

AhmedMagnifico
06-14-2012, 06:23
مظبوط فالعملية بالفعل محتاجه صبر شديد وعدم تهور حتى لا يخسر الكل !

Rami
06-14-2012, 12:19
انا اعتقد ان اى شخص لازم يكون مقتنع من نسبة معقولة من الربح , فمثلا حضرتك طرحت مبلغ 100$ , المبلغ ده مش هينفع
تقول لى ان 15% يكفى لا ن المبلغ اصلا صغير لكن لو المبلغ 10000 ف15% ممتازين يعنى 1000$ مربح

realyone
06-14-2012, 13:02
بالنسبة لي لم احقق شيئا لحد الان اللي اكسبه اليوم بكره اخسره,بصراحه السوق هذا صعب جدا ماعرفت كيف اتعامل معاه,اما بالنسبة لتحويل 30دولار الى 100دولار بالأمكان تحويله في يوم واحد اذا استعملت طريقة اسكالبينج

mohamed eldamnhorey
06-14-2012, 13:14
بالنسبة لي لم احقق شيئا لحد الان اللي اكسبه اليوم بكره اخسره,بصراحه السوق هذا صعب جدا ماعرفت كيف اتعامل معاه,اما بالنسبة لتحويل 30دولار الى 100دولار بالأمكان تحويله في يوم واحد اذا استعملت طريقة اسكالبينج

السلام عليكم

تحويل المبلغ 30 الى 100 فى يوم واحد

ده مخاطره جامده جداً ياغالى

وكده حسابك هيتعرض لمارجن كووول

لانك ادارة رأس المال

ramid
06-14-2012, 14:00
أنا راض عن أرباحي مهما كانت لانني لا احب المخاطرة وبالتالي أحقق أرباح قليلة
ولكن لا أحقق الا خسائر صغيرة لحد الان
تداولا ناجحا لكم ان شاء الله

remo
06-14-2012, 14:55
تحياتي

انا احتاج الى 20 نقطة يوميا مكسب اى 100 نقطة فى الاسبوع فى 10 سنت يعنى 10 دولار يعنى احتاج الى سبع اسابيع عشان اوصل ال 30 الى مائة دولار جيد انك تريد المزيد من المكاسب لان هذا هو الطمووح بس احذر يقلب طمع

kingman
06-14-2012, 15:31
انا اعتقد ان اى شخص لازم يكون مقتنع من نسبة معقولة من الربح , فمثلا حضرتك طرحت مبلغ 100$ , المبلغ ده مش هينفع
تقول لى ان 15% يكفى لا ن المبلغ اصلا صغير لكن لو المبلغ 10000 ف15% ممتازين يعنى 1000$ مربح
هو ممكن اتباع ادارة راس المال بعشرة فى الميه بسهولة عل حساب مئة دولار لكن المهم يقتنع المتاجر بالربح يعنى يقدر يفتح صفقة بمخاطرة عشرة فى الميه يعنى عشرة دولارات وده جيد يعنى ممكن يفتح صفقة بعشرين سنت ويضع لها استوب لايزيد عن خمسين نقطة

magic777
06-14-2012, 16:24

اخي صعب اوي حتى بطرق الاسكالبنج حتى ولو كنت من اكبر المحترفين في الفوركس اخي
ممكن تحوله في اسبوع مثلا وبمخاطره كبيره برده لو حظك حلو
لكن في يوم استحاله من وجهه نظري

a5rzamn
06-14-2012, 16:53
انا الحمد لله ما كسبت ولا شي حد الان هههههههه
لانه استرتيجيتي بالتداول اكتشفت انها فاشله تماما
بس ان شاء الله راح اتبع اسراتيجيه جديده مفتاحها الصبر وعدم الطمع

ربنا يوفق الجميع

safiforex
06-14-2012, 17:22
هو ممكن اتباع ادارة راس المال بعشرة فى الميه بسهولة عل حساب مئة دولار لكن المهم يقتنع المتاجر بالربح يعنى يقدر يفتح صفقة بمخاطرة عشرة فى الميه يعنى عشرة دولارات وده جيد يعنى ممكن يفتح صفقة بعشرين سنت ويضع لها استوب لايزيد عن خمسين نقطة

انا ممكن ان اوفقط على هذا ، ان المتداول يحقق عشر في المية من راس المال ن و هذا طبعا اذا طكان المتداول يعمل على طريقة ممتازة و باستراتجية محكمة
و للاشارة ما دام راس المال 100 دولار فقط ، فانا لا انصح بهذه المغامرة العشر في المية ، لانه قد تاتي بالعكس على صاحبها ، اذا ما لم يعمل على حماية ماله بالستوب
و بالتوفيق لمن يود الربح في الفوركس

magic777
06-15-2012, 05:05

وبطريقه منظمه ومتدرجه يقدر يزود اللوت بتاعه كل لما راس ماله يكبر وبالتالي ربح اكتر
وتعب اقل بس زي ماقولت كده اخي كينج مين يصبر الكل متسرع على الربح ومبياخدش في الاخر حاجه
ويخسر ويرجع لنقطه الصفر وهكذا

mony
06-15-2012, 05:15
الحمد لله راضيه نوعا ما عن ادائى فى الفوركس واتمنى ان اتعلم اكثروان اصبح محترفه حتى استطيع ان احقق ارباح جيد واحقق راس مال كبير

mohamed eldamnhorey
06-15-2012, 16:02
الحمد لله راضيه نوعا ما عن ادائى فى الفوركس واتمنى ان اتعلم اكثروان اصبح محترفه حتى استطيع ان احقق ارباح جيد واحقق راس مال كبير

مع الوقت ان شاء الله تصبحين محترفه

بصراحه انا احقد على البنات
هههههههههههههههه

لما الاقى بنت شطره كده وناجحه فى المجال ده بكون مبسوط اوى منها

على الاقل احسن من غيرها من البنات

تلاقى البنت بتدور على اخر قصه - على احدث بلوزه على الموضه

ولكن انتى شايفه مصلحتك وعايزه تبقى سيدة اعمال

الله يوفقك يابنت الناس

karbak
06-15-2012, 23:10
إن كان السؤال عاما فالجواب الرضى ضروري ولازم ولان الطمع ومحاولة الدخول في عدة صفقات ومحاولة مضاعفة رأس المال في وقت قياسي قد يؤدي الى خسارة فادحة وخسائر نفسية واجتماعيه اما إن كان السؤال شخصيا فأنا راضي والحمد لله وإن كنت احاول جاهدا الاستزاده والاستمرار بقوه

elzeel
06-15-2012, 23:12
طبعا صعب انى اتكلم حاليا على المكسب لانى لسه تجريبى
لكن اى كان اكيد هكون راضى لانه كله نصيب

magic777
06-16-2012, 16:52
مع الوقت ان شاء الله تصبحين محترفه

بصراحه انا احقد على البنات
هههههههههههههههه

لما الاقى بنت شطره كده وناجحه فى المجال ده بكون مبسوط اوى منها

على الاقل احسن من غيرها من البنات

تلاقى البنت بتدور على اخر قصه - على احدث بلوزه على الموضه

ولكن انتى شايفه مصلحتك وعايزه تبقى سيدة اعمال

الله يوفقك يابنت الناس
وليه الحقد ده اخي محمد وعلى فكره البنات متفوقين اوي على الولاد في كل المجالات الصراحه مش في الفوركس بس
خاصه المجالات التعليميه ومش كل البنات تفكيرهم واحد واكترهم على فكره اللي بيكون عندهم طموح وليهم اهداف
لكن العيب في مجتمعنا العربي اللي دايما يقتل اي طموح للبنت ويقولها ان اقصى حلم ليها لازم تقف عنده هو حلم انها تتجوز وتجيب اطفال وبس

H!m0
06-19-2012, 12:47
عليك الدخول بـ 10 سنت للنقطة الواحدة و لا تغامر و صفقاتك لا تكون طويلة جدا يعني تحقيق هدف 50 نقطة في الصفقة الواحد على الأكثر و الاشتغال اسكالينغ ووضع الستوب لوز لأنه ضروري علما أنا الحساب صغير ولا يتحمل الانعكاسات الكبيرة

yassinoh
06-19-2012, 13:26
بالنسبة للأرباح الى الآن ليس راضى علىها
وبتمنى الوصول الى الأفضل بحيث يكون الربح متسقر ومناسب مع ماتمناه من الفوركس
وبخصوص حساب 30 دولار وتحويله الى 100 بمخاطرة عالية ممكن بفضل الله تحويله الى ذلك بثلاث صفقات

ARAB_PIGEON
06-19-2012, 13:29
تحياتي

نعم بفضل الله
الحمد لله على نعمه وفضله

yassoo011
06-19-2012, 14:16
حتى الان غير راضي عن ارباحي ولكني امل في المستفبل القريب تحقيق ربح جيد ان شاء الله
وبدات بالبونص بدون ايداع ثم بدات بالايداع بعد ذلك
واحتاج مدة اسبوعين لتحقيق مكسب 100 دولار من 30 ان شاء الله

The Mester X
06-19-2012, 15:13

الحمد لله على كل حال و اجمل ما في الامر القناعة بالمدخلو حتى لو كان قليل المهم النجاح لو ممكن تحقق كل صفقة حتى بمدخلوالقليل يعتبر نجاح و طبعا نحن دئما نبحث عن الافضل و الاحسن و نجتهد حتى مع الرضى بالمدخول تحس انك مزال تملك المزيد للتحقيق المزيد

remas
06-19-2012, 16:10
والله الى الان الامور ماشيه تمام بحقق مكاسي صحيح انها مكاسب صغيره لكن بفضل الله بقالها فتره مستمره ومخاطره قليله ومحسوبه والحمد لله اهم شىء الاستمرار

magic777
06-20-2012, 22:55
الحمد لله على كل حال و اجمل ما في الامر القناعة بالمدخلو حتى لو كان قليل المهم النجاح لو ممكن تحقق كل صفقة حتى بمدخلوالقليل يعتبر نجاح و طبعا نحن دئما نبحث عن الافضل و الاحسن و نجتهد حتى مع الرضى بالمدخول تحس انك مزال تملك المزيد للتحقيق المزيد

المهم انك تكون دايما راضي ومرتاح نفسيا مع هذه الارباح حتى لو كانت قليله علشان
ده هو المهم هنا وهو اللي هيمنعك من انك تتهور وتطمع وتفتح صفقات بلوتات عاليه تخسر بيها حسابك لا قدر الله

deadlyfox
06-20-2012, 23:23
مالهاش مقياس ثابت حيث ان كل شخص يتبع استراتيجية مختلفة
وبكدة ماتقدرش تحدد وقت ثابت

eg100
06-20-2012, 23:24
انا بشكل عام راضى والحمد الله على المكسب هذا رزق من عند الله
وايضا على الخسارة راضى لان هذا خطا منى وسوف اجتهد كى اتعلم اكثر
بالنسبة لتحويل 30 الى 100 هذا يرجع الى حركة السوق يمكن تحويلهم فى شهر او اسبوع كل تاجر يختلف لكل شخص خطة يمشى عليها

kingman
06-21-2012, 00:18
ده هو المهم هنا وهو اللي هيمنعك من انك تتهور وتطمع وتفتح صفقات بلوتات عاليه تخسر بيها حسابك لا قدر الله

فعلا الراحة النفسية وعدم التعصب والتعرض للضغوط نفسية افضل من ارباح كبيبرة مصحوبة بتلك العوامل السيئة على الصحة وزى مابنقول المال يتعوض اما الصحة للأسف مش هنقدر نعوضها وربنا يوفقنا

talal
06-21-2012, 00:32
انا راضي على الارباح ممكن احصل على 30 او 50 نقطة يوميا
ولكن المشكلة في راس المال حيث ان الارباح قليلة جدا مما يضرني الى المخاطرة العالية وبالتالي اخسر راس المال

mohamed hamdy
06-21-2012, 00:39
فى هذا المجال يجب ان تكون طماع ولكن بحدود
لانك اذاانجرفت وراء طمعك ممكن ان تخسر كل شئ

compaq0
06-21-2012, 13:10
لم اسحب اى ربح حتى الان و اى ربح حققته انتظرت حتى اكبره و اظل انتظر حتى اخسره كله لذلك غير راضى عن ادائى فى الفوركس حتى الانو لكى تحول 30 الى 100 طبقا لاداره جيده لراس المال تحتاج الى اربع شهور

jans
06-21-2012, 13:32
القناع اهم شيء في هذا المجال لابد أن تكون قنوع بالمكسب
الذي حصلت عليها طالما هو مكسب خير وبركه افضل اكيد من انه الشخص يطلع من الصفقة بخسارة .

magic777
06-21-2012, 15:09
انا راضي على الارباح ممكن احصل على 30 او 50 نقطة يوميا
ولكن المشكلة في راس المال حيث ان الارباح قليلة جدا مما يضرني الى المخاطرة العالية وبالتالي اخسر راس المال

يبقى انت كده مش راضي عن الربح البسيط اللي بتحققه من ال 30 نقطه وال 50 نقطه دول
وحاسب اخي من التهور او انك تشتغل بمخاطره لانك كده هيضيع تعبك مع الحساب وارباحك السابقه يمكن كمان في صفقه واحده
باسلوب المخاطره ده وتأكد ان الربح البسيط التراكمي لو صبرت عليه هيزيد راس مالك وبالتالي ربحك القادم فقط بالصبر وعدم المخاطره

remas
06-21-2012, 15:11
احمد لله الرضا لازم يكون موجود فى حال تحقيق مكسب او حتى خساره ولكن الى الان من فتره والامور ماشيه تمام الحمد لله ومفيش اى مشكله ومستمر من فتره على الربح الثابت الحمد لله

mohamed1happy
06-21-2012, 15:14
أنا الحمد لله راضي عن ما أجنيه من أرباح في تجارة الفوركس ولكني طبعا أريدها ان تزيد
فأنا قد بدأت برأس مال 100 دولاار وفي خلال 3 شهور أصبحوا 1000 دولاار
فأما بخصوص تحويل 30 دولاار الي 100 فأنا أعتقد أن بأمكاني فعلها في اقل من اسبوع وخصوصا لو أعتمدت علي الاخبااار

safiforex
06-21-2012, 15:23
أنا الحمد لله راضي عن ما أجنيه من أرباح في تجارة الفوركس ولكني طبعا أريدها ان تزيد
فأنا قد بدأت برأس مال 100 دولاار وفي خلال 3 شهور أصبحوا 1000 دولاار
فأما بخصوص تحويل 30 دولاار الي 100 فأنا أعتقد أن بأمكاني فعلها في اقل من اسبوع وخصوصا لو أعتمدت علي الاخبااار

جيد اخي الكريم انك توصل مبلغ 100 دولار اغلى 1000 في ظرف 3 اشهر فهذا شيئ جيد
المهم ان تكون ملتزم بما تقتنع به في تداولك لكي لا تدخل في نطاق الطمع الذي قد يقتل كل شيئ

remo
06-21-2012, 15:31
يبقى انت كده مش راضي عن الربح البسيط اللي بتحققه من ال 30 نقطه وال 50 نقطه دول
وحاسب اخي من التهور او انك تشتغل بمخاطره لانك كده هيضيع تعبك مع الحساب وارباحك السابقه يمكن كمان في صفقه واحده
باسلوب المخاطره ده وتأكد ان الربح البسيط التراكمي لو صبرت عليه هيزيد راس مالك وبالتالي ربحك القادم فقط بالصبر وعدم المخاطره

انا من اول الاشياء الضرورية الازمة لاى متاجر فى الفوركس هى الصبر لازم تتعلم الصبر متطمعش مهما حصل ومتخطرش الا فى المضمون فقط لان زى ما بيقول الاخ ماجيك انت بعد كدا راس مالك هيكبر والربح كمان هيكبر

Ahmed EL Deeb
06-21-2012, 15:52
لن تجد احد يرضيه مكسبه لان الانسان بطبعه طماع ويريد المزيد من المكاسب ولن يكتفي عند حد معين اما بخصوص كم يلزمني من الوقت يتحويل حساب ب 30 دولار الي 100 دولار فهو حسب نسبه المخاطره يعني اذا كنت لا اريد الحساب او هو حساب زائد عن فلوسي فسأعمل بمخاطره عاليه نوعا ما وربما وصلت الي الهدف ف اسبوع تداول او اسبوعين وربما وصلت الي المارجن

The Mester X
06-21-2012, 16:01

ايوه اخوي متفق معاك تماما في لي قلته و بالفعل الرضى بالربح القليل و الالتزام بالادراة راس المال
تبقى مهمة جدا للاكمال التدوال و المحافظة على راس المال بدون مخاطرة كبيرة

Amgad91
06-21-2012, 16:16
بالتاكيد كلنا لازم نرضى لان ده رزق ربنا بيرزقه لينا لن ينقص ولن يزيد ولكن ده مش معناه اننا لا نسعى للأكثر و الافضل
بالنسبة لتحويل 30 دولار الى 100 دي معناها انك محتاج تدبيلتين للحساب وطبعا دي مش حاجة سهلة
و غالبا مش هتسحب ارباح لمدة طويلة .. انا شخصيا ممكن بادارة راس مال سليمة وبدون سحب ارباح اوصل للمبلغ ده في شهرين

abdello052
06-21-2012, 16:25
بالنسبة لمضاعفة مبلغ 30 دولار الى 100 دولار فهو على حسب مخاطرتك

younesjoe
06-21-2012, 16:49
في الحقيقة كلنا نعاني من المكسب ان كنا نحقق ارباح الن كلما كان الحساب كبير كلما كان احسن يعني خمسة في المائة لحساب كبير نفترض تعطي خمسون دولار هدا مكسب يمكن تحقيقه في صفقة واحدة و في يوم واحد مما يمكن من سحبه اما اصحاب الحسابات الصغيرة ف خمسة بالمائة ممكن تمتل خمس دولار و يلزمك العديد من الصفقات الناجحة لكي تصل الى مبلغ يمكن سحبه مع مراعات ترك نصف الارباح لتساهم في الارتقاء بالحساب

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 17:22
لكي تربح من الفوركس عليك أن تقوم بفتح صفقات ناجحة ومن أجل صفقات ناجحة انت بحاجة الى مزود توصيات يقوم بتزويدك بتوصيات ناجحه بشكل يومي أواستراتيجيات قويه قليل من المتعاملين بالفوركس يملكون مبلغا يزيد عن 100.000 دولا

اصحاب رؤس الاموال
اغلبهم من الاجانب
بس لايعتمدون على التوصيات

ناس بتفكر وتشتغل بنفسها ولا يعتمدوو على الاخرين فى اى شئ

M Sabry M Elbakrawy
06-21-2012, 17:41
لكي تربح من الفوركس عليك أن تقوم بفتح صفقات ناجحة ومن أجل صفقات ناجحة انت بحاجة الى مزود توصيات يقوم بتزويدك بتوصيات ناجحه بشكل يومي أواستراتيجيات قويه قليل من المتعاملين بالفوركس يملكون مبلغا يزيد عن 100.000 دولا

لاا يا اخي انا مش معاك خاالص حلاوة الفوركس تحليلك انت والمكسب اللي بيجي لما تحليلك يبقي صح حتي لو صغير
فمزودي التوصيات مش احسن مننا في حاجة يعني

aboualy
06-21-2012, 17:55
لاا يا اخي انا مش معاك خاالص حلاوة الفوركس تحليلك انت والمكسب اللي بيجي لما تحليلك يبقي صح حتي لو صغير
فمزودي التوصيات مش احسن مننا في حاجة يعني

فعلا اخى العزيز من الافضل الاعتماد على النفس وعدم الاعتماد على مزودى التوصيات فالتوصيات لا تقدم اى اضافة الى خبرتك وهذه الخبرة هى كنزك الحقيقى الذى يتحول مع الزمن الى الكثير من الارباح

ashraf el-araby
06-21-2012, 17:56
اكيد كل واحد بيحلم انو يكسب اكتر من اللى بيكسبة بس لاز يكون عنده قناعة لان الطمع سوف يجعلة يخسر كل راس مالة

safiforex
06-21-2012, 18:12
اصحاب رؤس الاموال
اغلبهم من الاجانب

عندك حق في هذا اخي الكريم فاصحاب الاموال الكبيرة هم بيتاجروا على حسب تحليلاتهم
و هم بيعملوا وفق استراتيجية محكمة و التزام تام بادارة المال لذلك تجدهم ناجحين

i5land_man
06-21-2012, 18:13
اصحاب رؤس الاموال
اغلبهم من الاجانب

انا بشوف اغلب المتاجرين الناجحين من روسيا والهند والصين فيه نسبة متاجرين علي درجة عالية من الاحتراف
يعني لما بيكون فيه مسابقة بلاقي الجنسيات دي محتلة مراكز متقدمة

Hell Rozar
06-21-2012, 18:23
تحياتي

اهلا اخى الحبيب انا من الناس اللى عندى قناعة وبقتنع باى شى مش بدور على الربح السريع اوى انا برضى باللى بخدو علشان كدة مش بخاطر كتير

ولو 30 دولار علشان تخليه 100 اممممم دا بيبقى حسب خبرتك بس الافضل انك تبدا ب 100 مش 30 علشان تكسب كويس يا اما كدة هتكسب سنتات او شى غير مذكور بالمرة

Dam3 ELForaq
06-21-2012, 18:32
انا لسه في بدايه المشوار و الحمد لله علي كل حال حتي لو خسرت هكمل عشان لو مخسرتش مش هكسب عشان اتعلم من اخطائي

KOGI
06-22-2012, 22:02
هنا يكمن سر الرضا اذا اعطيت شخصا 30 دولار و قلت له المدة لتصبح 100 دولار و اجاب اريدها ان تصبح 100 في يوم فاعلم اخي انه لا يكتفي و عنده من الطمع الكثير

hesham itch
06-23-2012, 08:25
حتى الان اعمل على حساب تجريبى لزيادة مهاراتى وخبراتى ف مجال الفوركس حتى استطيع
ان اتعامل واتاجر على حساب حقيقى ورباستاتيجية محددة وادارة جيدة لراس المال

2x1
06-23-2012, 08:54
دة بيختلف من طريقة لاخري في التداول ومدي نسبة المخاطرة التي تتاجر بها

فكلما كانت المخاطرة اعلي كان سهل تحقيق هذا المبلغ في وقت قصير

ZOUHAIR_ZIZO28
06-23-2012, 10:59

assidi saber
06-23-2012, 23:01
انا اذا كان عندي 30 دولار فاني في اسبوعين على الاكثر استطيع ان احول المبلغ الى 100 دولار و انا راضا كثير على مكسبي لانه يكفيني

aminos
06-25-2012, 00:08
حتى الان اعمل على حساب تجريبى لزيادة مهاراتى وخبراتى ف مجال الفوركس حتى استطيع
ان اتعامل واتاجر على حساب حقيقى ورباستاتيجية محددة وادارة جيدة لراس المال

السلام عليكم
تمام و أنا أيضا مازلت أتدرب على الديمو لأني فتحت حساب حقيقي و خسرته كله
لم أكن راضي على نفسي و قررت التعلم لكي لا أقع في نفس الخطئ

sa sa
06-25-2012, 00:17
حتي الان انا راضي علي المكسب الذي احققه ,اذا كان لدي 30 دولار كيف اجعلهم 100دولار هذا يتوقف علي قدرات واستحداد كل شخص والتي تختلف من تاجر الي اخر الربح ليس مرتبط بوقت محدد. ,

abdello052
06-25-2012, 00:17
لم أكن راضي على نفسي و قررت التعلم لكي لا أقع في نفس الخطئ
في اسبوعين على الاكثر 100 دولار

Mtec
06-25-2012, 00:52
الرضى من اهم الصفات التي يجب ان تكون في المتداول ، حيث لا يجب الطمع
بل يجب الصبر حتى يكبر راس المال ومعه تكبر الارباح

simo424
06-25-2012, 01:08
تحياتي

الحمد لله
في ايام بكسب كويس و ايام بخسر كل حاجة
على فكرة انا مرة حولت 25 دولار الى حوالى 900 دولار و اتمرجن الحساب من بعد
لاني كنت عامل الحساب ده بمخاطرة عالية

safiforex
06-25-2012, 01:35
الرضى من اهم الصفات التي يجب ان تكون في المتداول ، حيث لا يجب الطمع
بل يجب الصبر حتى يكبر راس المال ومعه تكبر الارباح

بطبيعة الحال اخي الكريم ، فالرضى هو من بين اهم الاشياء التي يجب ان يتوفر عليها المتداول
لكي يكون راضي عن طريقته و عن الربح و عن العمل في الفوركس

abokhaledelmasry
06-25-2012, 03:23
تحياتي

الموضوع مش حكاية انى راضى على مكسبى ام لا

ولكن كل وقت له ظروفه احيانا احقق ربح كبير عندما يوجد حركه كبير قى السوق واحيانا السوق يعكس معايا اخسر جزء من حسابى

فكل شىء ارزاق ولكن يجب ان نحدد لانفسنا استراتيجيه مناسبه لرأسمالنا

i5land_man
06-25-2012, 03:29

ولكن كل وقت له ظروفه احيانا احقق ربح كبير عندما يوجد حركه كبير قى السوق واحيانا السوق يعكس معايا اخسر جزء من حسابى

اظن اننا لسه في مرحلة مينفعش فيها نقيم ادائنا او مكاسبنا لاننا مازلنا مبتدئين في المتاجرة
بس اللي متاكد منه انه الرضا ده نسبي علي حسب الهدف اللي بنسعاله

nrgslawi
06-25-2012, 03:39
انا راضي عن ارباحي
وبخصوص تحويل 30 دولار الى 100 دولار سؤحولها في يومين باذن الله وليس هذا طمع بل خبرة المتواضعة في السوق التي جعلتني احول مبلغ صغير الى الضعف

mage
06-25-2012, 04:17
اظن اننا لسه في مرحلة مينفعش فيها نقيم ادائنا او مكاسبنا لاننا مازلنا مبتدئين في المتاجرة
بس اللي متاكد منه انه الرضا ده نسبي علي حسب الهدف اللي بنسعاله

بالفعل معظمنا ما زال فى البداية ولا يمكننا ان نعرف ان كنا على طريق النجاح او الخسارة لان المتاجرين فى الفوركس لا يمكنهم ان يعملوا على حساب ارباحهم وخسائرهم وتقييم انفسهم حتى يتمكنوا من العمل فى الفوركس وتحقيق هذه الارباح بالفعل

dodovedo
06-27-2012, 08:54
اخى الكريم
بصراحه لسه محققتش ارباح ومستنى البونص علشان ابدا بيه من جديد على امل انى اكبره باذن الله والله الموفق

تقبل ودى ومرورى

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 14:49
اخى الكريم
بصراحه لسه محققتش ارباح ومستنى البونص علشان ابدا بيه من جديد على امل انى اكبره باذن الله والله الموفق

تقبل ودى ومرورى

اخى لا تتاجر بالحساب اللى ان شاء الله هتستلمه على اول الشهر

غير لما تتعلم التحليل وتمارس استراتجية جيده على الديمووووو

لان الدخول الى الحقيقى بدون خبره سابقه على الديمووو هيدخلك فى سين وجيم

بلاااش من الاول افضل وذاكر شويه

saad
06-27-2012, 14:51
انا طبعا مقتنع جدا بارباحى و احلى حاجه لما تعمل مبلغ كويس من عدم يعنى من غير ما تدفع فلوس من البونص و ان الفوركس خساره و مكسب يعنى الواحد لو جاله مبلغ صغير احمد ربنا مش بدل الخساره و اعتقد ان من الصعب حسبه محتاج قد ايه عشان اوصل ل100 دولار من 33 لان الواحد ممكن يخسر او يكسب يعنى ممكن اعمل المبلغ ده فى يوم او اسبوع او شهر حسب السوق

jihadazzam
06-27-2012, 14:59
تحياتي

السلام عليكم
100 دولار انصح بالتداول بها انما
لصفقة واحدة والبيب قيمته 10 سنت
اكرر لصفقة واحدة لان الحساب صغير

elazez
06-27-2012, 15:32
بالنسبة لامر ال 30 دولار وتحويلها الي 100
تختلف من مضارب لاخر واستراتيجيته المستخدمه
وهل هو مخاطر ولا راضي بتحقيق ارباح قليلة

saad
06-27-2012, 16:19
الكل يريد المزيد ولكن لا ياتى المال من الهواء او تساقط السماء بة او تنمو الارض بة
يحتاج الى العمل والتركيز
الغاية تبرر الوسيلة

magic777
06-27-2012, 16:33

طبعا في الاول والاخر ده رزق من عند ربنا محدش قال العكس
بس المتاجر لما بيحدد لنفسه متوسط ربح شهري وبيكون هو قادر انه يعمله في كل احوال السوق
العمليه هنا بتكون منظمه معاه شويه ومريحه نفسيا ليه

sami
06-27-2012, 16:39
أنا راض عن مكسبي و الحمد لله،و أود تحقيق حلم المليون دولار يوما ما،بالنسبة ل ٣٠ دولار ممكن تحقق بها ١٠٠ دولار،مع أن تحديد المدة الزمنية التي يتطلبها الأمر راجع للطريقة التي تعمل بها و حجم الأهداف التي تنوي تحقيقها كل يوم

osama shaban
06-27-2012, 16:45
المشكله ان كل واحد عايز يضاعف حسابه في فتره قصيره
لو معايا 30 دولار مش هفكر اخليهم 100 هشتغل بحذر جدا عشان المبلغ صغير ومش عارف هيبقوا 100 دولار في اي وقت

mosghaly
06-27-2012, 16:49
هي نسبه وتناسب علي فكرة عمليه الرضا دي , لان في واحد بيبقي عاوز يضاعف راس ماله زيي كدة وواحد تاني بيبقي عاوز دخل شهري ثابت وحد تاني كل ما يكسب بيبقي عاوز يكس اكتر بدون اي هدف اساسي للتجارة ( طمع يعني )

Noah
06-27-2012, 17:30
الرضا عن المكسب شئ اساسى ولكن علينا ان نعرف انا لمكسب فى الفوركس يكون له عامل كبير جدا من حيث ان المتداول فى الفوركس لديه خبرة كبيرة ومن هذه الخبةر يمكنه ان يقوم بتقسيم المكسب ويعرف ان كان هذا المكسب يرضيه ام لا فى هذا السوق

omar kapo
06-27-2012, 17:32
اذا لم تقتنع بالقليل لن تقتنع بالكثير
واذا سوف تخسر كل ما تملك
الرضاء كنز لا يفني

assidi saber
06-27-2012, 17:35
اي واحد يتاجر في الفوركس يريد ارباح اكثر و لكن يجب ان نرضى على اي ربح يومي نجنيه من الفوركس

Mostafa Mando
06-27-2012, 18:04
اذا لم تقتنع بالقليل لن تقتنع بالكثير
واذا سوف تخسر كل ما تملك
الرضاء كنز لا يفني

بالفعل يا اخي الفوركس لا يحب الطمع ربح قليل وخطورة قليلة افضل من ربح كبير وخطورة كبيرة

وخسارة كل شئ في لحظة ما والفوركس لا يغرف الرحمة ولا ينفع فيه الندم

saad
06-27-2012, 18:56
يحتاج الى العمل والتركيز
الغاية تبرر الوسيلة

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 18:59
المشكله ان كل واحد عايز يضاعف حسابه في فتره قصيره
لو معايا 30 دولار مش هفكر اخليهم 100 هشتغل بحذر جدا عشان المبلغ صغير ومش عارف هيبقوا 100 دولار في اي وقت

اشتغل وحده وحده ولا تفكر فى مضاعفة الملبغ او الطمع باى شكل من الاشكال

وادخل النقطه ب10 سنت برأس مالك ده يازعيم ولا تتهور وكن ياقظ بكل شئ يحدث حولك

Mostafa Mando
06-27-2012, 19:46
اشتغل وحده وحده ولا تفكر فى مضاعفة الملبغ او الطمع باى شكل من الاشكال

وادخل النقطه ب10 سنت برأس مالك ده يازعيم ولا تتهور وكن ياقظ بكل شئ يحدث حولك

عدو الفوركس رقم واحد هو الطمع ان كنت تريد تكوين اول مليون في اول شهر من الفوركس

فانصحك بالابتعاد عن الفوركس لإنك سوف تخسر اكثر من مليون في الفوركس

يجب القناعة بمكسبك لأن ربح قليل = خطورة قليلة = ربح شبه ثابت

KOGI
06-27-2012, 20:26

ما شاء الله عليك اخى الكريم فعلا احسن جمله قلتها القناعة =ربح شبه ثابت
لك فائق احترامى

saad
06-27-2012, 20:27

Ahmed_webs
06-27-2012, 21:33
المهم الحفاظ علي الربح وكان يوجد موضوع وانا متابعة ويعجبني جدا وانة حول 11$ الي 70$ في حوال 3 ايام وتم خسارة ال 70$ في يومين وقبل اي شئ هو متاجر اسكالبنج محترف جدا وكان في البداية يضع استوب وبعد الوصول الي 70$ اهمالها وهذا ما اتي بالخسارة ولكن الاهم بعد الخسارة التعلم وهيبدا من جديد ولكن مع وضع الاستوب كما كان

AhmedMagnifico
06-27-2012, 22:02

مليون فى شهر
لو معاك 750الف $ عادى ممكن تخليهم مليون فى شهر
بهزر طبعاً دا مش طمع دا جشع !

ahmed forexawy
06-27-2012, 22:43
تحياتي

انا ارضى بكل ما يقسمه الله لى ولكن لو تقصد عن طموحى فطموحى اعلى من ذلك بمراحل كثيره لانى الان فقط ابنى راس مال لا اريد ان اسحب الان فقط اضع خلفيه فى راس المال تمكنى من الربح شهريا ما يقرب 10 الاف دولار باقل النقاط .اذا كان لديك 30 دولار لو تستخدم اداره راس مال جيده يعنى الصفقه ب 10 % اذن ستدخل فى الصفقه ب 3 دولار يعنى 3 سنت للنقطه يعنى لو المفترض 100 نقطه فى اليوم اى مكسب 3 دولار فى اليوم يعنى تحتاج 10 ايام وتصبح 60 دولار بعدها يرتفع المكسب نتيجه راس المال فتكسر 6 فى اليوم يعنى بعد 20 يوم ممكن توصل ما يفوق ال 120 دولار وده طبعا نظرى العملي يختلف ويعتمد عليك كثيرا

kingman
06-27-2012, 22:56

العامل النفسى عموما هو عدو المتاجر الأول فى سوق الفوركس وفى اسواق المال عموما وكم من متاجرين خسروا اموالهم وثرواتهم بسبب ذلك وفى بعض الأوقات كانت سبب فى انتحارهم للأسف عفانا الله من ذلك وثبتنا على دينه

devloppman
06-27-2012, 23:20
الحمد لله أنا راضي على أرباحي رغم أنها صغيرة
لكن قليل ودائم أحسن من كثير ومقطوع
بالنسبة لخبرتي ووقتي
ممكن أحول 30 دولار إلى 100 دولار في أقل من أسبوع بلوتات صغيرة طبعا

yamiyugi
06-27-2012, 23:25
نعم انا راضى جدا عن مكسبى فعندما كنت اقوم بتفعيل توصيات

من دكتور فى الفوركس كنت اكسب ولكن عندما اخسر كنت الوم نفسى ع تجربه التوصيات

لكن الان انا راضى كل الرضا

Mostafa Mando
06-27-2012, 23:37

عموماً يا اخي لا تعتمد على التوصيات حلل بنفسك حتى لو خسرت يبقى انت جربت بنفسك

وكمان وسعت خبرتك في المجال وكمان تعلمت من الخطأ لو خسرت لا قدر الله ولو كسبت

يبقى انت حللت بنفسك واعتمدت على نفسك

mage
06-28-2012, 03:31

اخى الكل راضى عن العمل فى الفوركس ولولا الرضا عن العمل فى الفوركس لما وجدت نسبة كبيرة من التجار يعملون فى الفوركس فى الوقت الحالى بالرغم من ان سوق الفوركس اصبح متغير ومتقلب ولكن الكل راضى عنه والحمد لله

amrmorasamir
06-28-2012, 03:43
اخى الكل راضى عن العمل فى الفوركس ولولا الرضا عن العمل فى الفوركس لما وجدت نسبة كبيرة من التجار يعملون فى الفوركس فى الوقت الحالى بالرغم من ان سوق الفوركس اصبح متغير ومتقلب ولكن الكل راضى عنه والحمد لله

فعلا ياباشا كلامك صح اغلب المتاجرين فىا لسوق راضين عن عملهم فى الفوركس ولو لا انهم راضين مكنتش هتلاقى حد هنا فى المنتدى ولا فى السوق خالص

xtomorrow
06-28-2012, 05:02
لا انا لست راض على مكسبي
لاني اخسر كثيرا ولا احقق ربحا قارا
والسبب هو الطمع وعدم الالتزام

Mostafa Mando
06-28-2012, 07:21
لا انا لست راض على مكسبي

مادمت يا اخي عرفت سبب الخسائر تستطيع ان تتجاوزها وان شاء الله ربنا يعوضيك عن كل خسارة

خسرتها لكن الاهم انك مريت بالتربة وعرفت بعض اسباب الخساير بنفسك

sa sa
06-28-2012, 11:13
مادمت يا اخي عرفت سبب الخسائر تستطيع ان تتجاوزها وان شاء الله ربنا يعوضيك عن كل خسارة

خسرتها لكن الاهم انك مريت بالتربة وعرفت بعض اسباب الخساير بنفسك
بالضبط الخساره في حد ذاتها هي بدايه لكسب الخبره وبالتالي تحقيق الربح ,لا يوجد شخص غير معرض للخساره مهما بلغت بيه درجه الخبره الي وصل اليها

jihadazzam
06-28-2012, 11:41
تحياتي
السلام عليكم
والله يا اخي انا الى الان الحمدلله راضي على ارباحي
انما اطمح ليكون عندي حساب بعشرة الاف دولار
ومن هناك ان شاء الله متل ما بقولو الفلس بجيب 2 الحساب الصغير مش نافع معي

Mohamed90
06-28-2012, 12:19
لا انا لست راض على مكسبي

السلام عليكم طبعا اخي تجربة هذه الامور مفيدة للمتجر للمعرفة كل اخطار و اضرار تلك الاخطا التي نرتكبها
منها الطمع عدم الالتزام و التسرع اتمنى تستفيد من هذه الامور و تتعلم اخي و تحاول تبحث عن طريق الامان

ايه الجديد
06-28-2012, 12:24
انا استفدت من الموضوع أكتر من مشاركتى ولكن للإضافة
بدات مبلغ فى حدود ال 300 دولار والربح وصل ل 150 تقريبا وخسرت 37 دولار
كان فيه طمع دة اللى رجعنى تانى بس ان شاء الله اعيد تقييم نفسى اولا ثم الصفقات

maroc89
06-28-2012, 12:30
انا راض في بعض الحالات و في بعض الحالات لا يعني نص نص
و لا الوم من قدم التوصيات لانه لم يقوم الى بالخير
و اقوم بسياسة التقشف اي لا اخاطر براس المال و اتجنب الطمع لانه اهم سبب في تخقيق الخسائر الكبرى

hisoka
06-28-2012, 12:30
الحمدلله على كل شئ
بالنسبة للأرباح الى الآن ليس راضى علىها وبتمنى الوصول الى الأفضل بحيث يكون الربح متسقر ومناسب مع ماتمناه من الفوركس
اما بأدارة راس مال ممكن اسبوعين اوحسب الأستراتجهج

انا اتفق معاك فكل كل ما قلته يا اخى فالمخاطره بذلك غير مستحبه ..يجب وضع الاسترتيجه اولا ثم العمل عليها لزيادة راس المال بصفه صحيحه

kimokonolove
06-28-2012, 12:32
تحياتي
التفكير بهذا اكبر خطأ
يمكن ان تحول 10 دولارات الى 100 دولار وربما فى اسبوع
لاكن انتبة فالــ 100 دولار هتخسرهم حتمآ عاجلآ ام اجلآ
والسبب انك لم تتبع ادارة رأس المال وسترجع للوراء لمرحلة الصفر
لاكن لو مشيت واحدة واحدة مع تطبيق ادارة جيدة بنسبة لا تزيد عن 10 % من رأس المال
ستجد تقدم مع مرور الشهور وبمخاطر اقل ولا تطمع لأن الطمع نهايتة الفشل

hppt
06-28-2012, 12:41
بلنسبالي انا محققتش ولا ربح واحد غير 1 دولار وخسرتهم وانا راضي لاني انا اللي غلط ومدربتش في حسابات تجريبية
وانا عايز سنة علشان ابتدي من 30 دولار ل100 دولار بس يارب تفرج معايا واحاول اوصل بلبونص ل30 دولار ان شاء الله

mohamedfx2005
06-28-2012, 12:56
السلام عليكم ورحمة الله
للاسف يا اخي اغلبنا يبحث عن الربح السريع والكبير وهذا دائما يادي الى خسارة الحساب
لتحويل مبلغ 30 دولار الى 100 دولار فهذا يختلف من متاجر لاخر فبامكانك ان تحقق 100 دولار في ساعة او يوم او عدة اشهر
السكالبير بامكانهم تحويل 30 دولار الى 100 دولار ربما في اقل من يوم لكن تجد المخاطرة كبيرة وهذا لا انصحك به
عليك بالصبر والالتزام والقناعة لنه ربح قليل ومستمر احسن من ربح كبير ومنقطع
وفقك الله

mohamed eldamnhorey
06-28-2012, 13:17
بلنسبالي انا محققتش ولا ربح واحد غير 1 دولار وخسرتهم وانا راضي لاني انا اللي غلط ومدربتش في حسابات تجريبية
وانا عايز سنة علشان ابتدي من 30 دولار ل100 دولار بس يارب تفرج معايا واحاول اوصل بلبونص ل30 دولار ان شاء الله

ياله ربنا يكرمك يااستاذى وان شاء الله تصل الى هدفك

لكن ركز واجتهد ودير رأس مالك بطريقه صحيحه

HUSSENEY
06-28-2012, 18:34
راضى الى حد ما
فما احققوا لا يسطيتع غيرى ان يحققوا
وهذا نجاح فى حد ذاتوا
واسطيتع تحويل 30 دولار الى 100$ فى يوم واحد

abdallah elbaz
06-29-2012, 03:30
القناعه كنز لايفني
اكيد طبعا
انا لو طمعت اني احقق ارباح تانيه يمكن ادخل صفقات غير مضمونه واخسر كل راس مالي

khaled zizo
06-29-2012, 04:55
اغلبية المتاجرين يكونو طماعين بطبيعة شخصيتهم الفوركسية ودائما نرى الجميع يحتاج الى ان يكون هذا الربح سريع ايضا ليس فقط كبيرا وهذا ايضا نوع من انواع الطمع وبالنسبة لسؤالك نعم استطيع تحقيق ذلك

محمد فرغلى
06-29-2012, 09:28
اكيد لازم ترضى على مكسبك لان الطمع ممكن يخليك لاقدر الله
تخسر كل اللى كسبته فلذلك يستحسن عدم الطمع فى الصفقات

xtomorrow
06-29-2012, 13:13
اخي الكريم لازم تحمد الله على كل حال
ايضا التفاءل بالمستقبل وبالنجاح فيه
هذا يكسبك الراحة والاطمئنان النفسيين

2x1
06-29-2012, 13:18
اعتقد بعد فترة جيدة من التدريب وكسب الخبرة الكافية
من السهل تحقيق هذة الارباح باذن الله

magic777
06-29-2012, 16:01
التفكير بهذا اكبر خطأ
يمكن ان تحول 10 دولارات الى 100 دولار وربما فى اسبوع
لاكن انتبة فالــ 100 دولار هتخسرهم حتمآ عاجلآ ام اجلآ
والسبب انك لم تتبع ادارة رأس المال وسترجع للوراء لمرحلة الصفر
لاكن لو مشيت واحدة واحدة مع تطبيق ادارة جيدة بنسبة لا تزيد عن 10 % من رأس المال
ستجد تقدم مع مرور الشهور وبمخاطر اقل ولا تطمع لأن الطمع نهايتة الفشل

طبعا لانه اكيد اعتمد على مخاطره عاليه هنا لتحويل 10 دولار الى 100 دولار
وده ان كان نجح معاه صدفه او ضربه حظ فهو هنا مش ضامن تكرار الصدف الحلوه دي معاه
فاذا لم يغير من طريقه عمله الخطره دي هتقلب معاه مره بخساره كبيره او مرجنه للحساب

foouaad
06-29-2012, 17:13
عندنا مثل في الجزائر يقول البركة في القليل
اخيhن ردت ان تربح مال فعليك ان لا تخاطر وتقوم بعمبلبات كبيرة حتى لا تخسر كل شيء

فالقناعة كنز لا يفنى
نعم انا اتفق معاك بس الانسان طماع جداً مهما يكسب هيكون عابز اكتر وانا بصراحه لسه مدخلتش عالم الفوركس بس انا نفسى ان يكون
لى ربح ثابت 1000دولار شهرياً وبحاول ان اعمل على ذالك معا انى اعلم ان الفوركس متقلب ربنه يستر

meldeeb
06-29-2012, 17:15
اكيد لا لاني لسة في مرحلة التعليم واتطلع لزيادة الخبرة وبالتالي زيادة المكسب

a5rzamn
06-29-2012, 17:18
يا اخي العزيز مفتاح النجاح في الفوركس هو القناعه

الطمع هو الذي يؤدي بك الى الخساره

الواحد ما بغنى بيوم وليله

foouaad
06-29-2012, 17:21
انا لسه مدخلتش على الفوركس بس انا بعمل بجد واتعلم من المنتدايات والفديوهات واصدقاء لى وسوف اقوم
بتجميع الاموال من اصدقاء لى حتى يكون لى راتب شهري من الفوركس 1000 دولار
فكم يلزمنى من الاموال
ارجو الرد على السؤال

Mostafa Mando
06-29-2012, 18:23
اكيد لا لاني لسة في مرحلة التعليم واتطلع لزيادة الخبرة وبالتالي زيادة المكسب

التعليم والخبرة هما افضل مكسب ليك لأنك إذا تعلمت ووسعت خبرتك الارباح

هتيجي ان شاء الله لكن الاساس هنا التعليم والخبرة الواسعة لذلك لاتتعجل في التعلم

mostafakamal
06-29-2012, 22:51
هو اليومين دول حد ممكن يحقق ارباح
ده السوق طالع نازل متعرفش هما متفقين علينا ولا ايه
مش عارف حاسس الوركس ده لعبة دول معينة بتحركه يمين وشمال

ابو محمد
06-29-2012, 22:59
الحمد لله راضي لانه انا قنوع بالربح
ربح قليل دائم خير من كثير منقطع

jihadazzam
06-29-2012, 23:02
الحمد لله راضي لانه انا قنوع بالربح
ربح قليل دائم خير من كثير منقطع

السلام عليكم
اليومين دول كانو ا صعبين ان شاء الله الاسوع القادم يكون اخضر على الحميع
وبكون السوق اتضج اتجاهه لان اليوم اغلاق اخر الشهر وساقب يوم الجمعة

derfcase
06-29-2012, 23:14
اعتقد ان هذا السؤال اجابته الغالبة لدي معظم التجار و خاصة المبتدئين انهم لايزالون في مرحلة يسعون اليها لتحقيق بعض الارباح او تقليل الخسائر و تعويضها و هم في ذلك يتعلمون الان من خلال تداولهم المستمر في السوق حتي يكتسبون الخبرة التي ستكون لازمة لتحقيق ذلك

kingman
06-30-2012, 00:06
طبعا لانه اكيد اعتمد على مخاطره عاليه هنا لتحويل 10 دولار الى 100 دولار
وده ان كان نجح معاه صدفه او ضربه حظ فهو هنا مش ضامن تكرار الصدف الحلوه دي معاه
فاذا لم يغير من طريقه عمله الخطره دي هتقلب معاه مره بخساره كبيره او مرجنه للحساب

وكثيرا ماتكفى صفقة واحدة لخسارة الحساب نظرا لصغره واكيد الأعتماد على المخاطرة العالية بيبقى سهل جدا معها خسارة الحساب سريعا لكن اعتقد ان المخاطرة مع حساب عشرة دولار مخاطرة مقبولة نظرا لصغر راس المال

islamselmy
06-30-2012, 01:00
انا شخصيا راضى بخسارتى قبل ارباحى لان الرضا عامل مهم جدا فى الموضوع دة
بدات بصراحة ب 20 دولار ههههههههه مبلغ مضحك
طبعا دى البدايه لكن دلوقتى اختلف الموضوع
و لو معايا 30 دولار ممكن اخليهم 100 فى اسبوعين او اكثر او اقل دة بيتعتمد على الاستراتيجيه اللى بستخدمها

mrhoda
06-30-2012, 01:02
تحياتي

انا عن نفسى مستعد ارضى بخمسة دولار يوميا ومفيش مشاكل معايا
ويوم مابدأت كنت ساعتها بادىء ببونص خمسة دولار من شركة وساطة لا داعى لذكر اسمها
وحققت ارباح كويسة وسحبتها وكنت هاعمل فرح وقتها فى المنطقة
ولو انا معايا ستة دولار بامر الله مستعد اوصلهم لستين دولار فى اسبوع على الاقصى

mido303037
06-30-2012, 01:19
لو عندى ثلاثين دولار اعتقد انى احتاج الى اسبوعين لكى احقق الثلاثة دولارات
وانا اتزكر انى حولت حساببى من 5 دولار الى 10 دولار فى يوم كان انجاز بالنسبة ليا

mhmd
06-30-2012, 01:20
الحمد لله علي كل شيء

يوجد نوعين من المكسب .. مكسب سريع و خسارة بطيئة

waleed adel
07-01-2012, 21:37
المكسب القليل افضل من المكسب الكبير بمخاطرة عاليه طبعا
فابدا بلوت صغير وتوقع ستكسب ايه وستخسر بردو ايه

avocato bola
07-08-2012, 16:47
انا لسة فى بداية مشوارى الى الكفاح مع فوركس واتمنى من الله ان يرضينى بالمكاسب التى سوف اجنيها ان شا ءلله

ehab
07-08-2012, 19:17

waleed adel
07-10-2012, 20:38

الديمو من اهم مراحل التدرب الجيد بشرط انك تفتح حساب الديمو بمبلغ قليل
نفس اللى هتفتحه حقيقى

theboy2226
07-11-2012, 18:35
بصراحة لا و طبيعي ان الواحد ما يرضاش عن وضعه الحالي و يطمح دائما للاحسن
حتي لو لقيت واحد بيعمل مليون في الشهر مش حيرضي و حتلاقيه بيحاول بكل جهده انه يعمل اكتر
انا لغاية دلوقتي عملت ربح 300%من راس مالي و ده لما جمعتهم كلهم مع بعض لاني خسرت 7 حسابات
و بصراحة مش عارف دي نسبة كويسة ولا لا في 9شهور

ehab
07-12-2012, 05:59
احلى حاجه لما تعمل مبلغ كويس من عدم يعنى من غير ما تدفع فلوس من البونص و
ان الفوركس خساره و مكسب يعنى الواحد لو جاله مبلغ صغير احمد ربنا مش بدل الخساره
و اعتقد ان من الصعب حسبه محتاج قد ايه عشان اوصل ل100 دولار

tictok
07-12-2012, 08:09
أنا إلى الآن لم أحقق مكسب يذكر رغم أني كسبت أغلب الصفقات ولكنها صفقات صغيرة ثم أخسر ما كسبته في صفقة تكون ضد الأتجاه الذي حددته
ولكن مازالت أحاول لانني بالفعل نجحت في صفقات كثيرة

roka
07-12-2012, 08:46
تحياتي

بصراحة انا لسة مبتدئة بس الرضا وعدم الطمع مطلوبين اكيد عشاان نحقق ارباح كويسة

forex man
07-12-2012, 09:33
الحقيقه ان كل واحد يريد المزيل ويريد ان يربح كثيرا وبسرعه وبراس مال صغير وعدم
احترام لراس المال وهى معادله تقود للفشل وباذن الله نرضى على القليل لانه طريق الكثير
تحياتى

egypt2012
07-12-2012, 09:37
الحمد لله على كل شىء
و بعدين المكسب ده بيكون نسبة و تناسب من راس المال

fxjoseph
07-12-2012, 09:43
اعتقد علشان تحقق 100 دولار من 30 دولار فانت محتاج مخاطرة عالية جدا لو عاوز تعملهم بسرعة اما لو استخدمت مخاطرة قليلة فمعاك مشوار طوييييل مش عارف الصراحة ده اعتقد يعتمد علي نسبة نجاح تحليلاتك اما بالنسبة ليا الحمد لله راضي علي كل شيء ولكن انا بحب التطوير المستمر يعني لو مكسبي النهاردة دولار هحاول اخليه 2 بكره

islamselmy
07-12-2012, 09:48
بصراحة لا و طبيعي ان الواحد ما يرضاش عن وضعه الحالي و يطمح دائما للاحسن
حتي لو لقيت واحد بيعمل مليون في الشهر مش حيرضي و حتلاقيه بيحاول بكل جهده انه يعمل اكتر
انا لغاية دلوقتي عملت ربح 300%من راس مالي و ده لما جمعتهم كلهم مع بعض لاني خسرت 7 حسابات
و بصراحة مش عارف دي نسبة كويسة ولا لا في 9شهور

انا شايف انها نسبه كويسه و خلينا منساش ان الفوركس فى الاول و فى الاخر مكسب و خسارة معادله طرف فيها يكسب و طرف فيها يخسر

anaskassis
07-12-2012, 09:54
انا مقتنع بل النجاح الذي حققته
حيث بدءت بي 100 دولار + 30 بونص والان معي حولي 1300$ خلال 3 شهور

بل النسبة للقناعة ليس الان

Looser
07-12-2012, 11:38
راضى الحمد لله عن الارباح التى حققها

عليك الرضا بالقليل قبل الكثير

mido95
07-12-2012, 11:45
الحمد لله انا راضى عن ما حققته من ارباح حتى الان رغم انها ارباح قليلة
اما بالنسبة لتحويل ال100 دولار الى 30 دولار فلو دخلت صفقة بلوت عالى يمكن ربح المبلغ فى صفقة واحدة لكن لا تتنسى انها مخاطرة يمكن ان تخسرك مالك

hunlion
07-12-2012, 12:02
السلام عليكم
للأسف لست راضيا يما أحققه لحد الآن 00-60 دولار شهريا .و هدفي توفير رأس مال جيد من 1500-2000 دولار من أجل تحقيق أرباح أفضل
بالنسية لل 30 دولار ستجعلها 100 دولار بعد شهر و نصف تقريبا و بتسبة
بمخاظرة صغيرة جدا
تحياتي

mido
07-12-2012, 12:04
يا اخي الكريم هنا يكمن سر الرضا اذا اعطيت شخصا 30 دولار و قلت له المدة لتصبح 100 دولار و اجاب اريدها ان تصبح 100 في يوم فاعلم اخي انه لا يكتفي وانة طماع ومش راضي غلي مكسبة
تقبل مروري ولك فائق احترامي

sky44
07-12-2012, 13:05
السلام عليكم بالنسبة للارباح التي حققتها لحد الان انا راضي عليها و اطمح في المزيد ارباحي ليست كبيرة لانني افتح صفقات صغيرة و دالك فقط للتدريب على العامل النفسي لا غير

theprince
07-12-2012, 13:05
الحمد لله علي كل حال
بس اعتقد ان الواحد بيطمح للربح الأكتر بردوا حتي لو الربح كويس
بخصوص تحويل ال30 ل100
اعتقد ان دي تختلف حسب المخاطره وحسب ادارتك لرأس المال

ma90do
07-12-2012, 13:14
الحمد لله علي كل حال
بس اعتقد ان الواحد بيطمح للربح الأكتر بردوا حتي لو الربح كويس
بخصوص تحويل ال30 ل100
اعتقد ان دي تختلف حسب المخاطره وحسب ادارتك لرأس المال

اكيد هيا تاخد وقت حيث يجب الالتزام بالصبر حتي يتم تكبير هذا المبلغ
او يا اما في صفقه واحده ب1 دولار ولكن ده اشد خطوره وممكن الواحد يخسر كل حاجه

ahmed
07-12-2012, 13:17
يجب ان تكون راضى عن مكسبك وما قسمه الله لك من ربح او خسارة فى كل صفقه هذا امر مسلم به
وان لم ترضى عن مكسبك سوف يودى بك ذلك للدخول فى لوتات بحجم كبير لزيادة الارباح وهذا اول طريق المارجن يا عزيزى

avocato bola
07-12-2012, 13:33
للاسف لسة لم اربح اى شئ فى الفوركس واريد ان اربح الكثيرمنة ولكنى

مازلت مبتدا ولم اتعامل او ادخل فى اى من التعاملات والتجارة

mrxr00t3d
07-12-2012, 13:35
انا راضي على مكسبي و الحمد لله
إرضى بالقليل يعطيك الله الكثير

naitsi
07-12-2012, 14:00
السلام عليكم
دائما الانسان بطبيعته يحتاج الربح اكثر واكثر واغلبية المتاجرين يكونو طماعين بطبيعة شخصيتهم الفوركسية ودائما نرى الجميع يحتاج الى ان يكون هذا الربح سريع ايضا ليس فقط كبيرا وهذا ايضا نوع من انواع الطمع وبالنسبة لسؤالك نعم استطيع تحقيق ذلك فى فترة ممكن تكون شهر

hzal2om
07-12-2012, 14:02
انا لا اطمع فى الثفقات فمن الممكن ان اخذ فترة ليست قليلة لزيادة ال 30 الى 100 ولكن لذلك يسعدنى عندما احقق الربح حتى ولو بعد وقت

naitsi
07-12-2012, 14:05
السلام عليكم
الانسان بطبيعته يحتاج الربح اكثر واكثر واغلبية المتاجرين يكونو طماعين بطبيعة شخصيتهم الفوركسية ودائما نرى الجميع يحتاج الى ان يكون هذا الربح سريع ايضا ليس فقط كبيرا وهذا ايضا نوع من انواع الطمع وبالنسبة لسؤالك نعم استطيع تحقيق ذلك فى فترة ممكن تكون شهر

Looser
07-12-2012, 14:20
مبروك لمن حقق هذه النسب من الأرباح , في إعتقادي من إستطاع أن يحافظ على معدل 5% ربح شهرياً وبشكل مستمر فقد وصل إلى الإحتراف في هذا السوق ولو أراد العمل في البنوك وشركات الوساطة لوجد الكثير من العروض أمامه , تحياتي للجميع

Mr.GooDMaN
07-12-2012, 14:33
السلام عليكم
للأسف لست راضيا يما أحققه لحد الآن 00-60 دولار شهريا .و هدفي توفير رأس مال جيد من 1500-2000 دولار من أجل تحقيق أرباح أفضل
بالنسية لل 30 دولار ستجعلها 100 دولار بعد شهر و نصف تقريبا و بتسبة
بمخاظرة صغيرة جدا
تحياتي
ربنا يوفقك يا اخي لكن الا اعتقد لكي تحقق من 1500 - 2000 دولار شهريا فانت تحتاج مبلغ لا يقل عن 5000 دولار تقريبا او اكثر
وهذا مبلغ كبير بالنسبة لنا ولكن ان شاء الله مع شوية مجهود ف المنتدى والريفرالز ممكن تحقق اللي نفسك فيه باذن الله

pimo
07-12-2012, 15:02
انت تعرف اننانملك حسابات مصغرة لا تتجاوز 1000 دولار والمبلغ الذي تستطيع ان تحققه ليس كبير ولكن نحن نحاول ان نقوم بتكبير راس المال لكي نستطيع ان نتاجر به واذا استطعت ان تحقق مبلغ 150دولار في الشهر هذا امر جيد وانت تسير في الطريق الصحيح اما عن سؤالك كم يستغرق تحويل مبلغ 30 الي 100 دولار تستطيع فعل ذلك في مدة زمنية معين وهذا يرجع بالاساس الي نسبة المخاطرة التي سوف تتبعها

kero
07-12-2012, 15:22
الحمد لله انا راضى عن كل حاجة مكسب وخسارة
اما بخصوص تحويل الا 30 دولار ل 100 فده عائد للتاجر نفسه ونسبة المخاطرة الا بيشتغل فيها وايضا الوقت الا بيقضيه فى التداول

nrgslawi
07-12-2012, 15:31
السلام عليكم ورحمة الله تعالى
الحمد لله انا راضي عن مكسبي وربنا يوفق حميع الاعضاء الى ما فيه الخير

Mohamed90
07-12-2012, 15:37
الحمد لله على كل شىء
و بعدين المكسب ده بيكون نسبة و تناسب من راس المال

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الربح يجب ان يكون متناسب مع الحساب و لايجب ان ندخل بالنسبة كبير من الحساب لكي لا نحقق خسارة غير مرغوب فيها
و اكيد انا رضي على مكسبي حتى مع ضعف حسابي الحساب يكبر بحول الله خطوة خطوة و مع ضغط زناد الامان لكي لا يروح الجهد في مهب الريح

DZforex
07-12-2012, 15:41
الحمد لله ان لازلت مبتدأ خسرت البونص في ظرف قياسي بعدما حققت 3 دولار ربح

رح اتعلم بسرعة ان شاء الله الكل يسعى الى الربح السريع و المبلغ الكبير في ظرف زمن قصير و هذا من اكبر الاخطاء التي يعترض الفوركسي

HARRY POTTEER
07-12-2012, 15:43
لا تنسى يا غالي انك مهما خاطرت فقد تكوون هناك خطوورة على الحساب
و الحل هو التعلم وو التعلم تم الصبر و لكي تصل الى اعلى السلم لا بد لك من تسلقه من الاوول

ma90do
07-12-2012, 15:48
انت تعرف اننانملك حسابات مصغرة لا تتجاوز 1000 دولار والمبلغ الذي تستطيع ان تحققه ليس كبير ولكن نحن نحاول ان نقوم بتكبير راس المال لكي نستطيع ان نتاجر به واذا استطعت ان تحقق مبلغ 150دولار في الشهر هذا امر جيد وانت تسير في الطريق الصحيح اما عن سؤالك كم يستغرق تحويل مبلغ 30 الي 100 دولار تستطيع فعل ذلك في مدة زمنية معين وهذا يرجع بالاساس الي نسبة المخاطرة التي سوف تتبعها

طبعا كل لم يكون راس المال كبير كل ما كان الربح اكبر وفعلا 150 او 200 ربح جيد جدا يعتمد علي الاداره الجيده لرائس المال

hossam eldeen mohamed
07-12-2012, 15:50
السلام عليكم
انا الحمد لله راضي على كل شيء سواء كان الربح كبير او قليل
والحمد والشكر لله

safiforex
07-12-2012, 16:04
السلام عليكم
انا الحمد لله راضي على كل شيء سواء كان الربح كبير او قليل
والحمد والشكر لله
و الحمد لله على كل حال
و الاهم ان يكون المتداول قنوع بالربح القليل لان هذا سيكون له فيه خير احسن من ان يطمع ليربح اكثر فيخسر كل شيء
القناعة كنز لا يفنى

dodovedo
07-12-2012, 16:12
اخى الكريم
والله انا بحب التجارة بالاسكالبينج
والمبلغ الصغير مينفعش نتاجر بالاسكالبينج علشان تقلب السوق
تقبل مرورى

gemyyy
07-12-2012, 16:38
والله انا لغاية دلوقتى لسة محققتش ارباح
علشان انا لسة مبتدا بس ربنا يوفقك ويوفقنى
ان شاء الله

sabre
07-12-2012, 16:41
انا سبب خسارتى هو استعجالى على المكسب الكبير حيث رصيدى كان
بالفعل 30 وخسرته لتسرعى فى تكبيرة ليصيح 100
ولاكن ال30 علشان تبقى 100 اعتقد محتاج 3 شهور لو هتشتغل صح

aboualy
07-12-2012, 16:42
الحمد لله طبعا على كل شئ انا ارى ان الارباح القليلة الدامة افضل كثيرا من الارباح الكبيرة المتقطعة
وانا اسعى الى ان احافظ على معدل ارباح شبه ثابت ان شاء الله

tarek22
07-12-2012, 18:23
الرضا بالقليل وعدم الطمع لأن القليل مع القليل سيصبح يوما ما كثير بأمر الله
وانا على يقين ان من استطاع فهم ذلك سوف يصل بأمر الله في يوم من الأيام الى هدفه اسئل الله سبحانه وتعالى ان يوفقني ويوفقكم لما يحبه ويرضى

delpi
07-12-2012, 20:23
كلنا بدأنا بالخساره لعدم معرفه السوق جيدا وانصحك بالقراءه الكثيره وتطبيقها على الشارت بتاعك جيدا ومعرفه نقط الدعم والمقاومه وان شاء الله بالممارسه ومع الوقت ستصبح ناجحا ومكسبك اكثر من خسارتك ولكن كل ده بيجى مع الوقت بالخبرة ان شاء الله

salah.bmw
07-12-2012, 20:32
انا عن نفسي راضي بأرباحي والحمدلله
وراضي كتير كمان بس يلي مش راضي فيه مطلقا هو خساراتي
يعني ارباحي قليلة وبشكل يومي ونهاية الشهر اعمل مبلغ حلو
بس لما بعلق بمصيدة بتروحلي تعب 15 سيوم او تعب شهر كامل :(

mostafakamal
07-12-2012, 21:30
الصراحة الواحد مش اقول غير راضى ولكن طموح
وده بسبب قلة راس المال فلازم احقق نقاط كثيرة لكى اشعر بالمكسب
ولكن اول لما يزيد راس المال لدى اكيد سوف ارضى بنقاط قليلة

Noah
07-12-2012, 21:49
والله مش دائما وفى شهور وشهور ببقى راضى وفى ايام وشهور اخرى ببقى مش راضى عن مكسبى واعتقد ان الكثير من المتاجرين فىا لفوركس لديهم نفس الشعور انهم مش راضين دائما عن المكسب

swingawy
07-12-2012, 21:52
للاسف لم اقوم بالربح بشكل واضح
واى ربح اكسبه هو مجرد فقط تعويض للخساره السابقه

ولكنى انصح الكل ان يلتزم باداره رأس مال قويه وصارمه
حتى نكون فى الحياد ونحافظ على ارباحنا

انا عن نفسى دخلت بحساب 500 وخسرته ودخلت بحساب بونص 250 دولار ولربحت منه

BlackSan
07-12-2012, 22:10
للاسف لم اقوم بالربح بشكل واضح
واى ربح اكسبه هو مجرد فقط تعويض للخساره السابقه

عزبز 18
07-12-2012, 22:56
انا لست راضي عن مكسبي ولاكن الانسان بيحمد ربنا علي الربح والخسارة
انا حققت ارباح كبيرة نسبيا ولاكن ايظا حققت خسائر نسبيا

mahmoud2012
07-12-2012, 23:27
انا غير راض تماما عن ارباحى الحاليه

حيث ان ارباحى لم تصل الى 10 % من رأس المال

فانا اتمنى من الله ان يوفقنى فى زيادة مكاسبى

fx-man
07-12-2012, 23:41
انا الحمد لله بقدر احقق ربح جيد اسبوعيا وشهريا .بالنسبة لارباحى ككل اكيد محتاج اكتر وان شاء الله اقدر احقق مبالغ اكبر من الفوركس الفترة الجاية
.انا من حوالى 4 شهور كان معايا حساب فيه 34$ وقدرت احوله فى شهر واحد لـ105 دولار بس معنى كدا انى بقدر احقق نفس نسبة الربح دى على طول.

kingman
07-13-2012, 00:01
والله مش دائما وفى شهور وشهور ببقى راضى وفى ايام وشهور اخرى ببقى مش راضى عن مكسبى واعتقد ان الكثير من المتاجرين فىا لفوركس لديهم نفس الشعور انهم مش راضين دائما عن المكسب

واهم شئ ان الواحد يبعد عن الخسائر وبالطبع كتير الواحد بيصاب بحالة من عدم الرضى سواء على ادائه فى طريقة تداوله ونتائجه حتى وان كانت رابحة فالنسان يحب دائما ان يطور من نفسه ويطمح للأعلى

ehab
07-13-2012, 23:49
الحمدلله راضي والرضا من عمليات تريحك

بالنسبة لمضاعفة مبلغ 30 دولار الى 100 دولار فهو على حسب مخاطرتك و لكني لا افضل المخاطرة الكبيرة

فلذلك ممكن تحقيقه في 6-7 صفقات و اعتقد انو مناسب

و بالتوفيق للجميع

طبعا الحمدلله اكيد الواحد لازم برضضى بالى كاتبو ربنا علية

tarek22
07-14-2012, 20:31
بالتاكيد راض عن كل ما احققه فى الفوركس فهو رزق من الله ولابد وان ارض به تماما

forex4ever
07-14-2012, 20:33
الحمد لله والشكر لله على نعمه وفضله طبعا طبعا راضي جدا واشكر الله ليلا نهارا على الارباح وان كانت قليلة فالله يبارك في القليل المستمر خير من الكثير المنقطع وربنا يديم علينا وعليكم الارباح ويبعد الخسائر عنا حساباتنا البونص والحقيقي وحتى الديمو !!!

HUSSENEY
07-15-2012, 06:30
انا غير راض تماما عن ارباحى الحاليه

حيث ان ارباحى لم تصل الى 10 % من رأس المال

فانا اتمنى من الله ان يوفقنى فى زيادة مكاسبى

الف مبروك على تحقيق هذه النسبة
فاحب ان اعلمك ان حفاظك على راس مالك هو فى حد ذاتوا ربح

jihadazzam
07-15-2012, 06:45
اهلا اخى
للاسف اغلبنا يريد تحقيق ارباح سريعه وكبيره على الرغم من صغر حجم حساباتنا
شخصيا راضى الحمد لله عن الارباح التى حققها
بخصوص تحويل مبلغ 30 دولار الى 100 دولار يختلف من شخص الى اخر
وحسب نسبه الخطوره المستخدمه فقد تحققها فى يوم او اسبوع او شهر او عده اشهر

السلام عليكم
نعم هكذا نفكر اول ذي بدء عملنا بالفوركس
انما صدقني الربح القليل هو الوصول للحساب الكبير ويجب الانسان ان يمر اولا بالطمع ليتعلممن خسارته

elking
07-15-2012, 07:43
انا لست راض عن ارباحى حتى الان فانا ارى ان مازال الطريق طويل والامل امامى وبالتعلم وبالخبرات وبمشيئة الله سيكون كل شئ على مايرام

waleed adel
07-16-2012, 03:33
انا ارضى بكل ما يقسمه الله لى ولكن لو تقصد عن طموحى فطموحى اعلى من ذلك بمراحل كثيره لانى الان فقط ابنى راس مال لا اريد ان اسحب الان

resala11111
07-18-2012, 20:32
انا بدات فى الفوركس ب 200 دولار
وخسرتهم كلهم فى البداية ولكن
الحمد الله بحقق مكسب يوميا حوالى 5 دولار
وارغب فى الزيادة
وبالتوفيق لكم

jihadazzam
07-18-2012, 20:38
[QUOTE=resala11111;116276]انا بدات فى الفوركس ب 200 دولار
وخسرتهم كلهم فى البداية ولكن
الحمد الله بحقق مكسب يوميا حوالى 5 دولار
وارغب فى الزيادة
وبالتوفيق لكم[/QUOT

السلام عليكم
الحمدلله هذه السنة صار عنا ارباح يومية اكتر من الخسائر وهلق
صرت رتضي على نفسي انما السنة الماضيى الخسارة اكتر من الربح ومرات ومرات يتمرغن الحساب وكل حساب بالالف دولار و ال500 دولار
كله بسبب فتح عدة صفقات والطمع الرجاء من الجميع صقة او 2 تتناسب نع حسابك وبدون طمع نعم بدون طمع يا شباب

jamal
07-18-2012, 20:52
لان مضاعفة الحساب 3 مرات في اليوم شيء رائع لكنه لا يحترم ادارة راس المال و بالتالي مهدد بالافلاس السريع
الادارة السليمة هي اساس السوق
لكن يبقى راس المال مهما لتحقيق اكبر ربح

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
امـــــــــا بــــــــعد ....

شكرا لك اخوى على الاجابة الله يجعله فى ميزان حسناتك وتربح فى الفوركس اضعاف اضعاف ارباحك وشكرا مرى تانية على الاجابة

MrSniper
07-18-2012, 20:53
الحمد لله حاليا أنا راضي على مكسبي
بالنسبة ل 30 دولار هوراس مال غير كافي
على الاقل لازمك 100 دولار
و لن تدخل لك 30 دولار مربحا كافيا

mohamed yossef
07-19-2012, 02:49
اجل يا اخى العزيز انا راضى كل الرضا عما حققته واحققه حتى الان فى الفوركس سواءا كان مكسب او خسارة
اقوم بادارة راس مال جيدة والحمد لله الارباح ممكن تكون صغيرة ولكن عدم الخسارة فى السوق فى حد ذاته هو مكسب
اما موضوع ال30 دولار متى تبقى 100 فهذا يرجع الى الفرص فى السوق التى اراها مناسبة والتى تخبرنى بها استراتيجيتى

marem2007
07-19-2012, 02:50
الحمد للة راضي عن ارباحي الي كنت كسبانها هي كانت ارباح كويسة
الحمد للة رضا علي كل شيء

زيزو
07-19-2012, 23:03
الي الان مبتدئ
وفي مرحلة التعلم
وان شاء الله قريب ادخل هذا المجال

ARAB_PIGEON
07-21-2012, 12:29
بخصوص الرضى بما نكسب الاغلبية اتي تتدوال بحسابات صغير تتراوح بين 30 و 200 لا نرضى بمانكسبه الصراحة لانه يبقى قليل و نريد مضاعفة الحساب في اقرب وقت و هذا يادي للخسارة طبعا لانه لا نرضى بنجاح الصفقة وحدة او طمع في تحقيقي نقاط اكثر
اما بالنسبة لل30 دولار يمكن توصلها ل100 في مدة شهريين مدون مخاطرة و يمكن توصلها ل100 في اسبوعين بالمخاطرة

omanfx
07-21-2012, 12:34
اهلا اخي
انا الجمد لله رااضي نوعا ما عن مستوى تدااولي وليس عن اربااحي حتى الان
بخصوص تحويل الثلااثين الى ميه اعتقد هذا امر غير قاابل للتقيج بوقت معين

y4x
07-21-2012, 12:54
انا عن نفسى كسلانة اوى

بس بحاول اجتهد

علشان اعمل مبلغ كويس اتاجر بية

Mohamed90
07-21-2012, 13:32
انا عن نفسى كسلانة اوى

بس بحاول اجتهد

علشان اعمل مبلغ كويس اتاجر بية

السلام عليكم بتوفيق لك اختي الكريمة و الفوركس يحتاج لاجتهاد للنجاح فيه
و ان شاء الله تجمعي راس مال جدي و تحقيق ارباح على دوام بحول الله تعالى

markk
07-21-2012, 13:34
نعم انا راضى على مكسابى ولاكن فى بعض الاوقات يكون فى خسائر

Aker001
07-22-2012, 13:47
تجربة هذه الامور مفيدة للمتاجر للمعرفة كل اخطار
و اضرار تلك الاخطا التي نرتكبها
منها الطمع عدم الالتزام و التسرع التي لا
تساعد على المكسب

asmoshaa2012
07-22-2012, 13:50
نقطة هامة جدا جدا يا اخى واعتقد ان يفصلنا عن الطموح والجشع خط رفيع جدا , فاعتقد ان الرضى بما حققت والسعى وراء زيادة الربح فى المرات المقبلة هو المطلوب تحقيقه
ولكن عدم الرضى بهذا الربح والسعى الدائم الى تحقيق ربح اكثر واكيد لن نرضى بهذا الربح الاكثر ونريد ان نحقق اعلى واعلى فهذا يؤدى الى الجشع لا غير

DZforex
07-22-2012, 14:00
الكل يريد تحقيق ارباح خيالية في ضرف قصير و هذا خطا

بشان تحويل 30 دولار الى 100

فهذا يختلف من شخص لاخر

قد تجد من يحولها في ظرف قصير

وقد تجد من يخسر المبلغ

alkatom
07-22-2012, 14:00
أعتقد انه يلزمني أسبوع أو أسبوعين لتحويل 30 إلى 100 دولار

peter
07-22-2012, 14:03
انا راضي مهما كانت النتائج اسواء مكاسب او مخاسر
لانني لم ادفع شئ من فلوسي الشخصيه
فاي شئ ياتي هو كرم من الله

magic777
07-22-2012, 14:21

فعلا اخي دي المشكله هنا ان الحساب الصغير لو درت راس مالك معاه مش هيديك ربح مرضي ليك وهتلاقي نفسك
بتتعب كتير في التحليل والمتابعه وفي الاخر تلاقي ربح بسيط مما يجعلك تضطر الى المخاطره لزياده نسبه الارباح وطبعا بيكون معروف نهايه المخاطره
دي ايه