PDA

View Full Version : مبتدا في مجال الفوركس

maachou
04-29-2013, 00:01
السلام عليكم انا مبتدا في مجال الفوركس اريد منكم الطريقة الصحيحة والسهلة للبدا في خوض هدا المجال من برامج اساسية وخطة عمل والله لا يضيع اجر المحسنين

ecccco
04-29-2013, 02:38
السلام عليكم اخى العزيز فى المنتدى فى كتاب كتير للناس الجديده راح تلاقى حاجات كتير حلوه
وبالتوفيق لك

ahmed_magdddy
05-25-2013, 00:09
بص هو مش فيه طريقة سهلة علشان الواحد يتعلم بيها الفوركس بمعنى ان الموضوع مش بيبقى من خلال كلمة سحرية ولا حاجة
لكن لازم تتعلم كويس و تدرب على الحساب الديمو فترة كويسة

melad
06-23-2013, 17:00
السلام علكم و رحمه الله و بركاته , انا هقولك مقوله قالها نابليون هيل و دى لازم تحفظها و تطبقها قبل كل شئ : Patience, persistence and perspiration make an unbeatable combination for success.
الصبر و المثابره و العرق هم اعظم خليط يوصلك للنجاح
انا إللى مترجمها هى ترجمه مش حرفيه

hebkar
07-02-2013, 20:37
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
كلنا مبتدئين اخى العزيز اهم شىء هو ان تكون الدوافع قويه للتعلم والدخول الى الفوركس من اوسع ابوابه والتغلب
على كل الصعوبات التى ستقابلك لديك القسم التعليمى واليوتيوب
تحياتى لك

ghalyghaly
07-03-2013, 08:10
لا يوجد
شئ اسمة الطريقة السهلة والصحيحة
طالما دخلت مجال الفوريكس لا بد من فرصض جميع الاحنمالات وتعلم الكثير من الاستراتيجيات ومن ثم اختيار ما يناسبك

Eng_Amr
07-05-2013, 03:51
السلام عليكم
عن طريق التعلم و قراءه الكتب و المقالات و الفيديوهات و غيرها و المهم اخى ان تتعلم التحليل الفنى فهو شديد الاهميه
مشكورو تقبل مرورى

mero3200
07-05-2013, 13:20
ليس هناك شيء اسمه طريقة سهلة يجب عليك ان تجتهد و تقرأ و تددرب حتي تنجح في هذا المجال

shoshostar1
07-05-2013, 13:26
ممكن تبدا حضرتك بالبحث ف المنتدى او حمل الكتاب ده هتعرف منه كتير
http://forex-masr.com/showthread.php?5207
وكمان اتفرج على يوتيوب خاص بتعليم الفوركس

ssnsafi
07-05-2013, 14:24
ابدأ بالتعلم طبعا ولا تضيع الوقت بالسؤال بل ادخل الى القسم التعليمي وحمل الكتب واقرأها ثم شاهد الفيديوهات التي تعلمك الفوركس واقرا عن منصة الميتاتريدر حتى تعرف كيف تفتح وتغلق الصفقات وتستطيع بكل سهولة دخول غوغل واليوتيوب لتحصل على ما تريد

ghalyghaly
07-05-2013, 23:55
عليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
خطة العمل ممكن حضرتك تضعها لنفسك وتكون سهلة وهي علي النحو التالي
ان تقوم بالتعلم من موضوعات المنتدي وفي نفس الوقت تشارك بوجهات نظرك في اتلموضوعات وبكدة تجمع بونص
تقدر تدخل تتاجر بية وبعد كدة تفتح حساب تجريبي للتجربة علية كل ما تعلمتة من المنتدي

om moataz
09-14-2013, 17:02
بصراحة مفيش حاجة اسمها الطريقة السهلة لكن بدايتك هتكون من التعلم من الدروس الموجودة فى القسم التعليمى فى المنتدى كمان فى فيديوهات على اليوتيوب لشرح الفوركس كمان هتستفيد من مشاركات و ردود الاعضاء على المواضيع المختلفة لكن فى الوقت نفسه تقوم بمشاركات فعالة تكسب منها البونص اللى هتتاجر بيه بعد كدا

waelmma
09-14-2013, 17:09
الدراسة اولا ومشاهدة الفيديوهات لفترة طويلة
ثم التجريب على حساب الديمو :))

nassim maystro
09-14-2013, 19:03
السلام عليكم
اخي انت مبتدا انصحك بالرد على المواضيع وكل موضوع ترد عليه لك سنت
دولار وتابع هذا يوميا

doola2020
10-28-2013, 05:37
أترك خطط العمل جانبا في الوقت الحالي وابدأ بالتعلم من خلال تحميل الكتب التعليمية ومشاهدة الفيديوهات التعليمية الموجودة بالقسم التعليمي

rsfbg2010
10-29-2013, 00:24
السلام عليكم جميعا
اخى العزيز الفوركس يحتاج الى التعلم الصحيح
لذلك عليك التوجه الى القسم التعليمى هنا فى المنتدى والتعلم
من خلال الكتب والفيديوهات الموجوده فى المنتدى

ahmedhawash
11-11-2013, 23:02
ابدا بقرأه الكتب عن الفوركس ومصطلحات الفوركس وهتلاقى كله فى القسم التعغليمى فى المنتدى هنا

وبعد ذلك تعلم التدجاول من خلال الفديوهات ووفتح حساب تجريبى للتطبيق عليه ولتجربه اى استراتيجيه لتعرف نتائجها

والله المستعان

ilham
11-11-2013, 23:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهوالصلات والسلامعلى اشرف الانبياء والمرسلين
اولااخي يجب عليك فتح حساب تجريبي حتى تتمكن من التداول

joker7diaa
11-11-2013, 23:39
لا يوجد طريقة مختصرة في هذا المجال عشان تبقى عارف
الوكرسات كتير والكتب كتير انا من وجهة نظري انها كلها مفيدة وممكن تعلمك
لاكن ابدا في الاساسيات ومن ثم تبدا في التعمق في المجال

Mostafa Haval
11-11-2013, 23:48
السـلام علـيكم ورحـمة الله وبـركاته

اقرأ الدروس والفيديوات التعليمية واجمع البونص

تحـيـاتي لـكم ... بـالتـوفـيـق

zyzo
11-12-2013, 02:09
الحمد لله رب العالمين
استاذنا الكريم الفاضل تعلم بجد واجتهاد في هذا القسم
ستجد عدة مواضيع مكتوب عليها مثبت
ستفيدك كثيرا ثم الفيديوهات
و بالله التوفيق للجميع

ilham
11-12-2013, 14:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين
عليك اخي بتدريب اولا في الحساب التجريبي بعدها يمكنك التداول في الحساب لحقيقي

WASEM DALLOUL
11-12-2013, 16:17
السلام عليكم
انا انصحك ببادئ الأمر يا أخي الكريم بقراءة كتاب الفوركس للعرب وهو كتاب جيد جدا للمبتدئين وسوف تجده بالبحث عنه بمنتدانا الرائع
وشكرا

jihed20
11-12-2013, 17:38
السلام عليكم اخي انصحك بالالتحاق
بالمنتديات التعليمية و خاصة بالتدرب على الحساب الافتراضي

NISOG
11-12-2013, 17:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا انصحك يا أستاذنا الفاضل بالدخول الى القسم التعليمي في المنتدى والبدء بالتعلم وكسب الخبرات الجيده

forexman55555
11-15-2013, 22:35
السلام عليكم , الطريقة السهلة للتعلم فى الفوركس هى الكورسات الفوركسية المصورة و التى تقسم
الفوركس لمجموعة موضوعات و تشرح كل موضوع على حدى و هذه الكورسات موجود بعضها فعلا على هذا المنتدى

malak558
11-16-2013, 00:19
فى البدايه لازم تتعلم صح وفى كتاب اسمه الفوركس من الالف الى الياء بالعربى اعمل بحث هتلاقيه
بعد كدا اتجه للدروس الفيديو وهتستفيد منها جدا

salim telecom
11-16-2013, 00:47
السلام عليكم أخي الكريم شكرا لك اخي الكريم بارك الله فيك انا اري اخي الكريم ان تقوم بدراسة جيدا و التعلم جيدا و اري ان تتعلم في هدا الوقت ان تفتح حساب تجربي و طبق فيه ما تعلمته
و الله أعلم و الله الموفق

ilham
11-16-2013, 19:28
عليك اخي بالدخول للقسم التعليمي فهناك ستجد ما يفيدك

xdorex
12-28-2013, 19:52
اخي الكريم لاتوجد طريقه سهلة فقط اتبع الطريق الصحيح وحاول ان تتعلم كل الاساسيات الفوركس
حتى تتمكن من كل الامور وستعرف الطريقه السليمه مع التداول

زهرة 124
12-29-2013, 11:25
اهلا بحضرتك
انصحك بقراءة كتاب فوركس لكل العرب كخطوة اوليه ودا ممكن تحمله من قسم الكتب بالمنتدي
كمان تابع في قراءة الموضوعات ومشاهدة الفيديوهات وخاصة للاخ دودو فيدو والاخ ساندر فوت

chokrito
02-22-2014, 22:15
:Paid-ar::writer:
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
عليك اخي بالدخول للمنتدى التعليمي لايجاد كل الطرق الصحيحة للتعلم
وتقبل المرور

RomanyMoreed
04-17-2014, 16:16
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

لا يوجد طريقه سهله للعمل في مجال الفوركس لابد ان تجتهد في العلم وبذل مجهود كبير من اجل النجاح

بالتوفيق

ilyes chaieb
04-17-2014, 20:23
انا انصحك بالتوجه للفيديوهات المثبت بالقسم التعليمي راجعها كلها هى عبارة عن دورة متكاملة ان شاء الله راح تستفيد منها , لاننا كلنا بدءنا من ذلك القسم

a7med84
05-26-2014, 04:14
اخى الكريم القسم التعليمى هنا فى المنتدى هيفيدك فى هذا الامر ان شاء الله وتقدر تتابع هناك هتلاقى كتب

وفديوهات من اجل البدايه الصحيحه الى جانب ايضا فتح حساب تجريبى

chokrito
05-26-2014, 23:57
اخي لازم عليك التعلم زي متعلمنا احنا من المنتدى التعليمي

rojan22
05-27-2014, 00:00
السلام علیکم، علینا کمبتدئین ان نهتم بالتعلم بجدیه،
و ذالك عن طریق ڤیدیوهات فی الیوتیوب، ابحث عن تعلیم مبتدئین فورکس فی الیوتیوب و هناك تجدها کل ما تحتاجها، بالتوفیق

mohamed bnali
08-29-2014, 13:21
عزيزي المحترم والمبتدء متلنا في تعلم الفركس ونيل معارفه نزلت اهلا وحللت سهلا
وسنرشدك الى الطريق حسب ما حصل لنا في تجاربنا مع الفركس .
1 اذا اردت مستقبلا في الفركس فاسعى الى معارفه بشتى الوسائل واترك الجري وراء الفلوس .
فالمعارف قد تقربك من الثروات وتبعدك عن المخاسر هذه نصيحتي الاولى تم توكل على الله وافتح حساب ديمو
في منتدانى فركس العرب وتداول تدريجيا ولا تكلف نفسك ولا تحملها مالم تطق ورد على مقالة الاعضاء
في هذه الردود مناقشة وتعلم وحوار ومعارف وقد استفدنا من اعضائنا ورفاقنا مالم نستفده من اساتذتنا وستاخد بنصا على كل رد فاذا كانت الردود مستوفاة وحسب قوانينها فستحصل على 100 دلار كل شهر
وتكون هذه النواة في تهييئ ادارة راس مالك
وعند اتمامك الشهر افتح حسابك في انستا وفعله مع حسابك في المنتدى وستصل اليك هذه البنصات في العشر الاوائل من كل شهر تم واصل ولكي تتجدد معارفك لابد ان تطالع كتب الفركس
وساقول لك هده الكتب التي ستجد فيها بغيتك ولابد لك منها هي
1 تعليم الفركس للمبتدئين
2 الفركس خطوة خطوة
3 الفركس من الابرة الى الصاروخ
ففي هده الكتاب تقرء اساسيات الفركس
ومكونات الفركس ونظام الفركس والتداول فيه من الدقيقة الى الدايلي الى السنة الى اكتر
تم اهم كتبين لا غنى لك عن مراجعتها وقرائتها
1 كتاب التحليل الفني والتحليل الفني بخطوطه البيانية وشموعه اليبانية واشاراته ومؤشراته وانماطه
فهذه التحليلات تنفعك في سوق الفركس وان كانت لا تؤتر فيه فهي توضحه سيكولوجيا والمهم ان بوصلة التحليل الفني توصلك الى النقطة التي مرادها الاتجاه فاذا عرفت الاتجاه سهل عليك ان تضع الهدف وان تشتري وياتيك النصف التاني او الشطر الكبير من الفركس
2وهو كتاب التحليل الاساسي الذي يشمل الاخبار هذه الاخبار الطبيعية وغير الطبيعية الاقتصادية والتنموية
واعلم ان هذه الاخبار هي وقود السوق ولها تاثير على محيطه
فمهما عملت في التحليل الفني وحللت قدرت وتنبأت فالاخبار تملك السوق و تؤتر في محيطه وعلى السعر
واعلم ان السوق له كلمته ولا مرد لها ابدا .
وقدعلمت ما ينفعك في الفركس و ما دركرنا في التقافة والكتب ما هو الا سلاح تتسلح به وهذا السلاح يبقى عديم الجدوى اذا لم تتدرب عليه وتطرحه على ارض الواقع في التجربة والخبرة والمران
فاذا شعرت انك كسبت من المعرفة بعض الشيئ فلا تضن انك عرفت كل شيئ فالكمال لله
وما اوتيت من العلم الا قليلا انما تستطيع ان تكون قويا بمعارفك بتدريباتك وتجاربك بذلك تكسب مهارة حتى تقف في السوق وتعلم كيف هو السوق ومن هم اصحاب السوق او من يكونون السوق وهؤلاء يؤثرون في العرض والطلب ويتبارون مع الاسعار صعودا وهبوطا او دبدبة وهم البائعون والمشترون او ما يلقبهم الفركسيون بجماعة الدببة والتيران وانضم الى الجماعة القوية .
واياك ان تتاتر بعواطفك ولا سيما الخوف والطمع ولا تنساق مع القطيع كما يفعل الكتيرون بل في كل شيئ وفي كل صفقة حكم عقلك التقني وفلتر كل ما تريد الاقدام عليه بغربال ضيق يشرف عليه عقلك التقني فما وافقه فاعزم عليه وما خالفه فتراجع عنه وفكر فيه.
اندالك تعرف كيف تدخل الى السوق فترسم الهدف وتشتري الصفقات وتراعيها مع الترند في صعوده وهبوطه وتستغل انكساره وتنتبه الى هدا الانكسار فقد يكون حقيقيا او وهميا وتعرف ذلك بمرور الترند على قمم صحيحة او غير صحيحة وكذلك القيعان وكل هذا مع علمك وحدقك وتجاربك ومهارتك وعملك في طريقة عملية فصيحة واتق بها
اذا ربحت فقد عملت واذا خسرت ففوق جهدك لا تلام لان للسوق كلمته
وانذاك ستعرف من اين تؤكل الكتف وستاتيك الثروات تحبو على بطنها واذا واصلت مع معارفك فستكون من رجال المال والاعمال الدين يشار لهم بالبنان ولا يتجادل امامهم اتنان ولا يتناطح في طريقهما عنزان وتنال التروة والمقصد
والمكسب وتلك البغية من الفركس (اذا كان عون من الله للفتى تهيئ له من كل صعب مراده ...وان لم يكن عون من الله للفتى فاكتر ما يجني عليه اجتهاده. )
وتقبل ما نلته من المعرفة

ishytower
09-27-2014, 11:00
السلام عليكم اخي الكريم الطريقة الصحيحه للتعلم هي ان تبدأ بقراءه الكتب ثم مشاهدة الفيديهوهات ثم الانتقال الي اهم مرحله وهي التطبيق العملي علي الحساب التجريبي بالتوفيق

abdgaribtc
09-27-2014, 16:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لا يوجد افضل من ان تعتمد على نفسك وذلك
من خلال التعلم من الكتب وقراءتها ومشاهدة الفيديوهات التعليمة

awa
11-05-2014, 19:25
البدء الصحيح فى الفوركس يكون من خلال تعلم التحليل الفنى تحديدا لان التحليل
الفنى اهم نوع تحليل و هو اللى هيفهمك كيف تتعامل مع السوق بأحترافية

anna
11-05-2014, 19:29
ينصح معظم الخبراء استخدام حساب فوركس تجريبي لفترة زمنية معينة قبل أن تقوم بالتدوال بالأموال الحقيقية.

antonioforex
11-16-2014, 16:32
السلام عليكم
اخي هناك عدة طرق لتعلم الفوركس و انا انصحك ان تشاهد الفيديوهات التعليمية
و تقرا الكتب كي تستطيع القيام بعمل افضل و بالتوفيق لك.

alaa ali
11-16-2014, 17:20
السلام عليكم
اعتقد انك تفتح خساب تجريبى وتجتهد فى المنتدى الرائع وتكتسب الخبرات اللازمة مع استراتيجية لتحقق النجاح
شكرا

abdgaribtc
01-09-2015, 19:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صديقي العزيز أهلا وسهلا بك في المنتدى و مشاهدة الكورسات في سوق الفوركس العالمي للعملات الأجنبية من أهم العوامل

محمد السيد محمد
02-23-2015, 20:28
معذرة اخي العزيز .. ارى بدلا من ذلك ان تنتقل مباشرة الى القسم التعليمي بالمنتدي
والاطلاع على الموضوعات المثبتة فيه وستجد فيه كل الاجابات على مايدور براسك .. واخيرا اتمنى لك التوفيق
اسهاما مني في مساعدتك على التعلم ادخل على هذا الرابط وحمل هذا الكتاب فى الفوركس
http://www.filesin.com/4F28D356593/download.html

MahmoudNofal
02-25-2015, 21:02
البداية انك تتعلم من القسم التعليمى فى المنتدى و عندك فيديوهات على اليوتيوب و مش هتحتاج تنزل غير برنامج الميتاتريدر عشان تطبق عليه الى بتتعلمه

sinoo
02-25-2015, 21:21
السلام عليكم اخى العزيز فى المنتدى فى كتاب اسمه تعلم الفوركس من الالف الى الياء وادخل الى القسم التعليمي وحمل الكتب واقرأها ثم شاهد الفيديوهات التي تعلمك الفوركس

Hend salah
02-25-2015, 23:28
السلام عليكم ............
حقيقة المنتدي رائع حيث يحقق اهدافا رائعة من الاستفادة من بعضنا البعض
انا في الحقيقة لازلت مبتدئ ولا اعلم كيفية الربح من الانترنت والفوركس وكيفية سحب الاموال لكنني ارجوا في الايام المقبلة ان اعرف اكثر
بالتوفيق تحياتي

tazi larbi
02-25-2015, 23:32
السلام عليكم اخي التعل ليس بهذه السهولة المهم ان تبدا من هنا في المنتدى التعليمي هناك ورشات وفيديوهات تابعها وستتعل اتاول انشاء الل اتمنى لكم النجاح والله الموفق

falcon
02-26-2015, 00:48
التحليل الفنى يعتبر من اكثر انواع التحليل شيوعا فى سوق الفوركس وايضا اسهلها لكنه يحتاج الى التدريب والممارسة
كاى نوع اخر من انواع التحليل والادوات المختلفة

falcon
02-27-2015, 13:24
التحليل الاساسى من الساسيات المهمة فى سوق الفوركس والتى لابد من اتقانها لانه لا يقل اهمية
عن اى نوع من انواع التحليل الاخرى

katreenaziz
03-14-2015, 02:24
اخى الكريم اهلا بيك فى عالم الفوركس واهلا بيك فى منتدانا الجميل انصحك تدخل القسم التعليمى هناك وفية فيديوهات وكورسات خاصة بلمبتدين

mansour2010
03-14-2015, 12:07
عليك ايها الاخ بالتعلم الجيد من خلال الردود والاسئلة في المنتدى
ومشاهدة الفيديوهات النعليمية
في نفس الوقت افتح حساب تجريبي تتدرب عليه جيدا لكسب الخبرة الازمة

abdgaribtc
03-14-2015, 18:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صديقي العزيز من الطبيعي ان تعرف كيف تفتح حساب تجريبي مجاني في سوق الفوركس العالمي للعملات الأجنبية من اكبر واضخم الاسواق

aymanso
03-20-2015, 13:04
السلام عليكم اخى اهلا بك فى هذا المنتدى بعد ان سجلت فى المنتدى عليك اتباع قواعد المنتدى فى الحصول على البونص الذى يؤهلك للتجارة قى الفوركس من خلال شركة انستا عن طريق ربط حسابك فى المنتدى مع حسابك فى شركة انستا ثم يتم الردود على المواضيع الموجودة فى المنتدى وتاخذ علية بونص ويحول لك فى اول كل شهر على حسابك فى انستا وبالتوفيق

mansour2010
03-20-2015, 13:19
انصحك اخي الكريم بقرائة الردود والاسئلة في المنتدى
مشهادة الفيديوهات التعليمية وقرائة الكتب في المجال
التدريب المتواصل على الحساب التجريبي لكسب الخبرة الازمة

chennana
03-21-2015, 23:19
السلام عليكم ورحمة الله وبراكته
لا يوجد طريقة ثابتة لتحقيق الربح
عليك بالتعلم صحيح من خلال الكتب الخاصة بالفوركس و التعلم في الحساب التجريبي
بالتوفيق

moutanabbih mohammed
05-06-2015, 02:01
اخي العزيز افضل و اقوى طريقة للنجـاح في هذا السوق هو التسلح بالتعلم و المعرفة اولا ثم التطبيق العملي على الحساب التجريبى

sinn
05-09-2015, 21:22
بص هو مش فيه طريقة سهلة علشان الواحد يتعلم بيها الفوركس بمعنى ان الموضوع مش بيبقى من خلال كلمة سحرية ولا حاجة
لكن لازم تتعلم كويس و تدرب على الحساب الديمو فترة كويسة

doola2020
05-19-2015, 14:44
أخي الكريم هناك استراتيجيات موجودة هنا بالمنتدي وبالمنتديات الاخري المتعلقة بالفوركس جرب احدي هذه الاستراتيجيات وقم بالعمل عليها وتاجر من خلال ما تعلمته منها

عاشق الفوركس
06-04-2015, 14:55
مرحبا بك اخى
انصحك بتالقسم التعيمي لكى تستفيد ثم ادا اصبحت ملما بكل شيى توجة الى الحساب الديمو ثم تاجر بالحساب الحقيقي

mohamedpopo
06-09-2015, 07:42
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
اهى بك فى مجال الفوركس
اعتفد ان فى البداية ترى
شروحات الميتاترايد
بعد كدا افتح حساب ديمو
وجرب و طبق على الشروحات

OSAMA AMER
06-23-2015, 03:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :rules:
مرحبا بك اخى الكريم وكل الاخوة اعضاء ومشرف منتدى فوركس العرب
اتمنى للجميع حظا سعيدا :happy:
اخى الكريم العمل فى سوق الفوركس يحتاج منك ان تتعلمه جيدا من خلال الكتب والكورسات التعليمية وان شاء الله تحقق الربح فى القريب العاجل

elmahdielannabi71
06-29-2015, 21:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة

SALLyy
07-05-2015, 22:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لابد من كل مبتدأ في مجال الفوركس ان يطالع الكتب الخاصة بالفوركس و يشترك في المنتدايات و مشاهدة الفيدوهات التي تخص هذا المجال و هي بكثرة في محركات البحث و الاستفادة من معلومات المحترفين و الخبراء في هذا المجال

AH3
07-11-2015, 05:41
انت بتعرف حاليا الشركات الجاده عن الشركات النصابه بالسؤال عنها في المنتديات من ممن تعامل معها يعني بقى سهل اوي معرفه ده عن زمان
ودايما خد الشركه الي بقالها فتره في السوق والمرخصه اي المراقبة سواء في امريكا او الاتحاد الاوروبي

sheref elsayed gomaa
07-11-2015, 05:52
السلام عليكم اخى الكريم
لابد من كل مبتدأ في مجال الفوركس ان يطالع الكتب الخاصة بالفوركس و يشترك في المنتدايات و مشاهدة الفيدوهات التي تخص هذا المجال و هي بكثرة في محركات البحث والله الموفق

---------- Post added at 04:52 AM ---------- Previous post was at 04:49 AM ----------

السلام عليكم اخى الكريم
لابد من كل مبتدأ في مجال الفوركس ان يطالع الكتب الخاصة بالفوركس و يشترك في المنتدايات و مشاهدة الفيدوهات التي تخص هذا المجال وهى متوفره والله ولى التوفيق

rachedcom
07-11-2015, 21:23
عليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
خطة العمل ممكن حضرتك تضعها لنفسك وتكون سهلة وهي علي النحو التالي
ان تقوم بالتعلم من موضوعات المنتدي وفي نفس الوقت تشارك بوجهات نظرك في اتلموضوعات وبكدة تجمع بونص
تقدر تدخل تتاجر بية وبعد كدة تفتح حساب تجريبي للتجربة علية كل ما تعلمتة من المنتدي

rachadcom
09-29-2015, 01:29
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــــــم ...الســــــلام عليكـــمــ و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...

اول خطوة يا غالي حمل كتاب حلو عن الفوركس و لو اردت مشورتي فكتاب فوركس للعرب

راح يكون افضل بداية لك ا شنء الله بالتوفيك يا غالي... تقبـــــــل تحياتـــي و مـــــــروري .

kirollosroumany
10-22-2015, 01:54
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته

اول حاجة تعملها هو انك تتعلم الاساسيات الخاصه بالتداول وتعرف المصطلحات وازاي تتعامل مع منصه التداول وكمان يعني اية ادارة رأس المال

kobessy
10-22-2015, 10:13
اهم حاجة انك متستعجلش ع المضاربة الحقيقية.تتعلم الاول وتتدرب كتير وتعمل بونص كويس تبدأ بيه وربنا يوفق الجميع

ishak88
10-22-2015, 14:37
السلام عليكم اخي الطريقة الصحيحة لبدء الخوض في مجال الفوركس
هي التعلم الجيد لمعرفة اساسيات الفوركس و التدرب على الحساب التجريبي

marwanadam
10-22-2015, 14:46
بصراحة الامر افضل طريقة لتتمكن من التعمل فى السوق هى ان تجرب الامر
فى الحساب التجريبى لدى من الافضل ان تكرس وقت لتعلم وكدال لتجرب كل الدى تعلمه
لتتمكن من صقل الامر
وبتوفيق

rachadcom
11-07-2015, 17:03
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــــــم ...الســــــلام عليكـــمــ و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...

اول خطوة يا غالي حمل كتاب حلو عن الفوركس و لو اردت مشورتي فكتاب فوركس للعرب

راح يكون افضل بداية لك ا شنء الله بالتوفيك يا غالي... تقبـــــــل تحياتـــي و مـــــــروري .

xmenflis1
03-29-2016, 03:15
مرحباً شكراً على إضافة
بتوفيق للجميع

Carlos
03-29-2016, 07:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى العزيز الطريقة الصحيحة هى دراسة التعليم الفنى جيدا ومعفة اليات عمل السسوق وكيفية التبؤ بحركة الاسعار وبعد ذلك العمل على الديموا فترة لتطبيق ما تعلمت بلتوفيق

ahmedhathout
04-13-2016, 17:20
انصحك بمشاهده الفيديوهات اولا لكي تستطيع ان تطبق بسهوله على المنصه
ونصحك بعدم الاستعجال في هذا المجال وايضا عدم الطمع

adamarwan
04-20-2016, 15:24
الطريقة الجيد اخى هى ان تاخد فترت فى التعلم
وان تجرب ما تعلمته فى الحساب التجريبى ان لا تستعجل فى الدخول فى التداول الحقيقى
ال ان تحترف الامر وان تعتاد على الدخول فى السوق
وحظ موفق

Zezobebo3
04-23-2016, 21:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... اخى الحبيب الفاضل نصيحتى لك هى ان تقوم بالتعلم ثم التعلم والصبر ثم الصبر واداره رراس المال الصارمه حتى لا تقع فى دائره المارجن كول البغيضه

mahoud
08-19-2018, 02:45
السلام علكم و رحمه الله و بركاته , انا هقولك مقوله قالها نابليون هيل و دى لازم تحفظها و تطبقها قبل كل شئ : Patience, persistence and perspiration make an unbeatable combination for success.ابدأ بالتعلم طبعا ولا تضيع الوقتعن طريق التعلم و قراءه الكتب و المقالات و الفيديوهات و غيرها و المهم اخى ان تتعلم التحليل الفنى فهو شديد الاهميه
بالسؤال بل ادخل الى القسم التعليمي وحمل الكتب واقرأها ثم شاهد الفيديوهات التي تعلمك الفوركس واقرا عن منصة الميتاتريدر حتى تعرف كيف تفتح وتغلق الصفقات وتستطيع بكل سهولة دخول غوغل واليوتيوب لتحصل على ما تريد

hatemelpop
09-23-2018, 12:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بص هو مش فيه طريقة سهلة علشان الواحد يتعلم بيها الفوركس بمعنى ان الموضوع مش بيبقى من خلال كلمة سحرية ولا حاجة
لكن لازم تتعلم كويس و تدرب على الحساب الديمو فترة كويسة وبالتوفيق ان شاء الله