PDA

View Full Version : هل تصدق أن الربح من الفوركس أبسط من كل شيئ

akkouche salah
03-15-2017, 14:54
السلام عليكم ورحمة الله
أن أعلم أن غالبيتكم سيجذبه العنوان لكن صراحة إخوتي لماذا لا نربح كثيرا مثلما نخسر كثيرا
الشيئ الذي محيرني فعلا..ان السوق لو له 10 إحتمالات إضافة للبيع و الشراء لقلنا ربما الأمر صعب أنك تقع في
الإحتمال الصحيح لكن لو نفكر قليلا سنجد أنفسنا تافهين كيف يعني ???
السوق له إحتمالين إثنين لا أكثر إما الصعود يعني الشراء أو الهبوط يعني البيع
فبالله عليك كيف أننا لا نستطيع الربح من إحتمالين لا اكثر :profit-ar::profit-ar:

doaa sary
03-15-2017, 16:14
الفوركس سهل وصعب السهل الممتنع
الميزة ان السوق امامك ويعمل ع مدار ال24 ساعه 5 ايام بالاسبوع
وانت المتحكم انك تعمل ردود راس مالك لحد150 دولار ف الشهر
عليك تتعلم ازاى تحلل وتفتاح الصفقات

Mo7a
03-15-2017, 16:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
اخي الكريم الربح سهل وبسيط لمن لديه العلم والخبره لقراءه وتوقع السوق ولاكن من لا يتوفر لديه الخبره والعلم المناسب سيعتمد على الحظ والعواطف وبالتالى احتمالاته ربما تكون ربح ويمكن الخساره وفى الاغلب بتكون خساره

abdallah.2017
03-15-2017, 16:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هو ربح جميل ولذيذ جدا عندما تربح وتمسك الفلوس بيدك بعد سحب اﻻرباح فشعور فى غاية الروعه والجمال فاتمنى للجميع الربح والمكسب الدائم.

smartawi
03-15-2017, 16:47
الامر ياا خي لا يهم صعود او نزول فقط انما لو قلنا الصعود فيه صعود قليل وكبير ايضا في البيع
بالتالي الامر ليس سهل كما تتصور لانه ممكن تاتيك الخسارة الكبيرة في لحظة وممكن الربح ياتيك قليل وفي زمن اطول فالواحد حتى لو كان اتجاه صفقته صحيح ممكن لا يقفل على ربح ان كان الهدف غير صحيح او يقفل على خسارة اذا ستوب لوز غير دقيق

Mohamed Youssef
03-15-2017, 16:59
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
يعنى لو متعلم ومتدرب كويس هتبقى ناجح
لكن لو واخدها كده هتفشل وتترمجن
تقبل مرورى وتحياتى

nour3iny
03-15-2017, 17:00
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
لا نستطيع الربح من الاحتمالين لان اغلب المتدوالين المبتدئين ينظرون الى الربح ولا ينظرون الى التعلم

minamon
03-15-2017, 17:02
الميزة ان السوق امامك ويعمل ع مدار ال24 ساعه 5 ايام بالاسبوع
عليك تتعلم ازاى تحلل وتفتاح الصفقات

وبالتوفيق للجميع

Ahmed youssef elgareb
03-15-2017, 17:16
لا طبعا انا لا أصدق ان الربح من الفوركس أبسط من كل شيئ الفوركس ده شيئ صعب جدا ومحتاج شخص متعلم ومثقف وعلي درايه كامله بالسياسه
الاقتصاديه والسياسيه وكل شيئ لانه متعلق بالفوركس والتداول وسواء كانت أخبار عالميه او محليه كمان

Mr Fathy
03-15-2017, 17:18
بسم الله الرحمن الرحيم والله كلامك مظبوط جدا يا زعيم يعنى هما حاجة من اتنين يا يصعد يا يهبط وملوش حل تالت غير دول وبرضه ناس كتير بتخسر

Saeed EL Sayed
03-15-2017, 18:55
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته فعلا فأن الربح في سوق الفوركس يكون بطريقة بسيطه وليست صعبة لدرجة انك ممكن أن تربح مائة دولار في لحظة وتخصرها في لحظه .

muhammad ismail
03-15-2017, 19:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مش بالسهوله دى اخى الكريم والا مكنش حد خسر فى الفوركس واى حد كان تاجر فيه وحقق ثروة كبيرة
منه لكن المووضع بيحتاج لتحاليل وتدريب وخبرة كبيرة

ابوفؤاد
03-15-2017, 19:14
البح بكل سهوله خذ طريق وواحد لك فاما ان تكون بائع او تكون مشترى و ياتى الطمع من كونك تريد ان تبيع و تشتر ى و تربح و لكن جرب خذ 10 صفقات بيع فقط متتاليه انظر هل من ربح او من خساره الاكيد المجمل ربح

dadanada
03-15-2017, 19:18
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

واللله يااخى من عنوان الموضوع تفاءلت ولكن عندما قرات موضوعك تفاجات وكانك توكد من الفوركس صعب وفيه خسارة اكثر من الربح ونحن كمبتدوون مازلنا لم نفهم ولم نتعمق بعد فى هدا المجال اتمنى ان يكون غير دلك وبالتوفيق والنجاح لنا جميعا

latraaa
03-15-2017, 19:38
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و ل ن أخي الكيرم ارى انه من الأفضل العمل على تقديم الدليل و أنا أقول لك و للجميع أنه من الأفضل العمل على تقديم الفوركس على انه السهل الممتنع لكي نصل إلى ما يمكن بتعريفه

M0hsenalawady
03-15-2017, 20:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي لكم جميعا اخي العزيز الكلام ده مظبوط جدا جدا ودعائي لك بالتوفيق والنجاح الدائم ولابد من التدريب المستمر والدراسات الكافية

---------- Post added at 07:06 PM ---------- Previous post was at 07:04 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي لكم جميعا
اخي الكريم الكلام ده صحيح جدا ومشكور على هذا الطرح

hosam2020
03-15-2017, 20:07
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
الربح فى الفوركس سهل و لكن يحتاج الى تركيز
و مجهود شويه عشان تتعلم و تكتسب خبره

drahmedmagdy
03-15-2017, 20:28
سم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين وعلى الله فاليتوكل المتوكلون
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
مشكور اخي الكريم على هذا الطرح الارئع وارى ان طبعا الفوركس سهل وصعب السهل الممتنع الميزة ان السوق امامك ويعمل ع مدار ال24 ساعه 5 ايام بالاسبوع وانت المتحكم انك تعمل ردود راس مالك لحد150 دولار ف الشهر عليك تتعلم ازاى تحلل وتفتاح الصفقات يعنى هما حاجة من اتنين يا يصعد يا يهبط وملوش حل تالت غير دول وبرضه ناس كتير بتخسر

ilyestoumi
03-15-2017, 20:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
اخي الكريم مشكور على طرحك
و تحية لك و للاعاء الافاضل
الربح سهل وبسيط لمن لديه العلم والخبره لقراءه وتوقع السوق
تقبل مروري و الله يوفق الجميع

سندباد
03-15-2017, 20:33
فعلا هما اختيارين فقط بيع او شراء
لكن بدون تحليل جيد للسوق لن تستطيع التحديد
ولا ننسي ادارة راس المال
نسال الله النجاح والارباح
:bravo:

mistro2
03-15-2017, 21:00
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
موضوع الربح من الفوركس يحتاج اساسا الي فهم معني التداوول والممارسة المبنية علي العلم وكلاهما مرتبط بعامل الفهم السريع لحركة العملة والنقاط المكتسبة بالاضافة الي الخبرة

مروه عصر
03-15-2017, 21:50
السلام عليكم
الربح بالفوركس بسيط جدا ولكن يحتاج الى التعلم والمعرفه بكل شئ عن الفوركس ودراسته جيدا حتى نتمكن من تحقيق الاهداف التى نسعى اليها من خلال العمل به ...

capoeira
03-15-2017, 22:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان الامر لا يتعلق بالاحتمالات انما بتحليل السوق و اختيار
نقاط الدخول و الخروج من السوق وعدم الاعتماد على العشوائية

mirinda
03-15-2017, 23:16
اخى مع احترامي لك هذا كلام انشاء
المكسب والخسارة يعني ارقام يعني تحليلات يعني مؤشرات ليس بديلين فقط كما تقول انما استراتيجية كامله يجب تحقيقها بصرامه

skylol
03-23-2017, 01:30
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

بالفعل اخي الغالي بامكانالشخص ان يربح في حال السوق الصاعد والسوق المنخفض ولكن كيف اعرف وضع السوق

مصطفي السيد
03-23-2017, 02:42
السلام عليكم ورحمة الله
أن أعلم أن غالبيتكم سيجذبه العنوان لكن صراحة إخوتي لماذا لا نربح كثيرا مثلما نخسر كثيرا
الشيئ الذي محيرني فعلا..ان السوق لو له 10 إحتمالات إضافة للبيع و الشراء لقلنا ربما الأمر صعب أنك تقع في

احتمالات المكسب والخساره متساويه
فليس الامر بهذه السهوله وانت لا تعرف
حركه السعر بعد لحظات بلاضافه الي
انك تداول علي اعصابك خوفا من الخساره

big.pharaoh
03-23-2017, 02:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... المشكله علىى فكره مش في ان السوق بيع وشرا فقط. الموضوع مش كده. الموضوع انك لازم تختار مناطق قويه للدخول وتبقى عارف امتى هتخرج من الصفقه

hich-bel
03-23-2017, 03:05
السلام عليك ورحمة الله تعالى وبركاته يا اخي احييك لانك تعطي تحفيز خاصة لي لكوني من المبتدئين شكرا على هدا التحفيز اخي

lionhmada
03-23-2017, 05:23
ما هو لو بالسهولة اللي بتقول عليها مكانش حد غلب .

اه هو بيع وشراء لكن فيه حاجة كتير مؤثرة على صفقة البيع او الشراء بتاعتك بتحدد حجم الربح او الخسارة

يعني نقطة دخولك الصفقة وخروجك منها , توقيت الدخول , حجم اللوت

waelmma
03-23-2017, 06:02
:(:)):o اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة ان عملية الربح يجب ان تكون مبنية على دراسة قوية
للصفقات التى تقوم بفتحها ولايجب ان تفتح الصفقات بدون دراسة اخى الفاضل

ahmedmca
03-28-2017, 14:49
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد أخي الفاضل الفوركس سهل وصعب السهل في نفس الوقت

مصطفي السيد
03-29-2017, 20:01
السلام عليكم ورحمة الله

كلامك صحيح نظريا فقط اخي الكريم
ولكن من الناحيه العمليه فالوضع مختلف تماما
فالامر ليس واضح كما تقول والتقلب مفاجئ

zouga91
03-29-2017, 20:12
بسم الله الرحمن الرحيم و السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته وهل تعلم يا اخي الكريم ان هناك اشخاص يعملون فقط بموشرات بسيطة ويربحون باستمرار السر فقط في طريقة التفكير كيفية ادارة راس المال والنفسية

Saeed EL Sayed
03-29-2017, 20:43
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته يا أخي العزيز فالصعوبة ليست في قلة أو زيادة الأختيارت أو الأحتمالات ولكن الصعوبة ماذا سوف تختار شراء او بيع .

medosytara
03-29-2017, 20:44
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة :-

اتفق معك صديقي ان من وجهة نطر انذاك ف ان سوق سعل جدا وغير صعب

بالتوفيق للجميع

marwa94
03-29-2017, 21:07
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد اخي الفاضل شكرا اخى الفاضل على هذه المعلومات القيمة لقد استفدت كثيرا من موضوعك..

---------- Post added at 08:07 PM ---------- Previous post was at 07:48 PM ----------

لسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد اخي الفاضل شكرا اخى الفاضل على هذه المعلومات القيمة لقد استفدت كثيرا من موضوعك..

baker31
03-29-2017, 21:08
شكرا اخي على الموضوع الشيق في انتظار جديدك ان شاء الله للمزيد من النمو في عالم الفوركس
المهم ربنا يوفقك فيما يحب و يرضى
:peace::peace:

mohamed shams
03-29-2017, 21:33
السلام عليكم اخى الكريم
بالطبع الربح من الفوركس ابسط من كل شىء ولكن ايضا اصعب من كل شىء
فهو السهل الممتنع
بالتوفيق

flashytoty
03-29-2017, 21:42
السلام عليكم ورحمة الله

السلام عليكم و رحمة الله الاخ صاحب الموضوع و الاخوة الكرام اعضاء المنتدى
هو فعلا كدا هم احتمالين فقط بس تفكير سليم بس لازم بردو خبره و دراسه سوق و توصيات صادقه يعني لو هنكلم انها احتمالات فقط هتبقى زي قمار

kerkacem
03-29-2017, 21:45
سلام عليكم
ذاك مايصعب الامر لانو فيه احتمالين لو تشتري يهبط و لو تبيع يصعد و ممكن يمشي في التجاهين ماتحتاجه لتحقق الربح انك تتعلم و تعرف كيف تتعامل مع الاخبار الاقتصادية

s@mou
03-29-2017, 21:48
السلام عليكم و رحمة الله.
فعلا اخي الكريم شيء محير، رغم ان هناك احتمالين الا نسبة الخسارة اكثر من الربح وذلك راجع الى ان السوق متذبذب بطبعه ويغير نفسية المتداول بسرعة حيث تتبدل عواطفه ويتغير تفكيره لكنه اذا استقر على راي واحد فسيكون رابحا ان شاء الله.

bakdz
03-29-2017, 22:54
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
نعم أخي الكريـم الفوركس مكن يكون بسيط جداا على التاجر المحترف الذي يفهم هذا السوق و يستطيع الربح منه بكل سهولة .

murad3infor
03-29-2017, 23:23
السلام عليكم
اخي االمشكلة الكبرى هي الطمع عند الاعضاء لذلك يعتمد على فتح لوت كبير وبذلك يخسر الكثير لانه مبتدا
والافضل ان يتعلم الاول بلوت قليل بعدها عند الاتقان يتم رفع اللوت

YoussefMohamed
03-29-2017, 23:37
السلام عليكم أولا
ثانيا الكلام الي حضرتك بتقوله ده غلط مش بسهولا دي لو كان بلسهوله ده كانت الشركات اتخرب بيتها هيا و البنوك العالميه
لازك يكون حضرتك متمكن يعني ايه لازم يكون في ادوات عامله زي المسأله الرياضيه اما الرقم النهائي يطلع سالب او موجب بتحددها بقونين الرياضيه
الفوركس كده بقا لازم يمون فأيدك ادوات الي هيا الترند العام و الترند الفرعي و الفيبو و القمام و القيعات و طلب وعرض و نقطه الدخول الصحيحه و دي هيا من أهم الحاجات

stethoscope
03-30-2017, 03:03
هو كل شئ بالماؤسة والتدريب هيبقا اسهل وهتتتود عليه ولو حتى فى نسبة خسارة هتتعود علها وتبقا جزء من المكسب لحد لما تقل وتكون خبرة وتبعد عن كل سبب يؤدى إلى الخسارة

Ayman_2005
03-30-2017, 05:28
اتفق معك ان الفوركس سهل بس بعد دراسة كبيرة ومرجنة واحباط ودورة متتالية من النجاح والفشل .. سهل بعدم كثرة المؤشرات ع الشارت
انا من خلال متابعتي لبعض القنوات الاجنبية وطريقة عمل الاجانب تلاقيهم مبيستخدموش مؤشرات باستثناء البولينجر والموفنج افريدج والفيبوناتشي ...
الخلاصة البساطة سر الربح وعدم التعقيد

ali gamal
03-30-2017, 05:39
لميزة ان السوق امامك ويعمل ع مدار ال24 ساعه 5 ايام بالاسبوع
بالنوفيق للجميع والسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته

stethoscope
03-30-2017, 06:29
هو كل شئ بالممارسة والتدريب هيبقا اسهل وهتتعود عليه ولو حتى فى نسبة خسارة هتتعود علها وتبقا جزء من المكسب لحد لما تقل وتكون خبرة وتبقا​ مميز وتحقق نجاح

waelmma
03-30-2017, 08:58
:yahoo::yahoo::yahoo: تمام اخى الفاضل بارك اللله فيك لكن المهم ان تعرف متى
تدخل الصفقة واى نوع تريده بيع ام شراء وجزاك الله خيرا اخى :o:o

جمال صادق
03-30-2017, 09:01
يكون احيانا العمل فى سوق الفوركس من اهم الطرق التى يجب ان نحترفها بالصبر و التعلم من الاخطاء و محاكاة الناجحين و لابد من تطبيق استراتيجيات جيدة

remon2010
03-30-2017, 11:53
السلام عليكم جميعا
مشكله هذا السوق ياخى هو ان
تختار الوقت المناسب للبيع او الشراء وهذا سر الفوركس
تقبل مرورى

Aymen djouani
03-30-2017, 12:00
بسم الله السلام عليكم ورحمة الله أخي المشكلة مشكلة وقت فقط. لان ف علم الإقتصاد يقال ان الوقت من ذهب ف البيع و الشراء. هكذا يعمل الفوركس و شكرا

khalidtrader
03-30-2017, 12:22
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم الربح سهل وبسيط لمن لديه العلم والخبره لقراءه وتوقع السوق ولاكن صعب المتدوالين المبتدئين الذين ينظرون الى الربح ولا ينظرون الى التعلم..

soltanarab
03-30-2017, 12:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...بالطبع اخي الكريم هناك احتمالين فقط بيع او شراء واحد مربح والاخر خاسر الى ان العديدي من المتداولين يخسرون ودالك لصعوبة اتخاد القرار المناسب في سوق متقلب

zouga91
03-30-2017, 13:03
بسم الله الرحمن الرحيم و السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم الفوركس بسيط ولكن لس سهل هناك فرق الناجح فبه يحترم ادارة راس المال وارباحه اكثر من خساىره والعكس صحيح بالنسبة لطرف الاخر

marwa94
03-30-2017, 13:09
السلام عليكم اخواني كيف يمكنك ان تنجح نجاحك رهين بنجاح الاخرين وإدا ساعدت اشخاص كتر سوف تنجح لامحالة الموقع جيد لاكن ان ساعدنا بعضنا وانضممنا الى صفحة على الفيس بوك لمساعت المحتاجين للمساعة متلي انا تسجلت اليوم لاكن احتاج لممن يرشدني حتى اتمكن من تحقيق اهداف جيدة بمساعدتكم الرجو ان ناسس صفحة وكل من قام بقرائة الموضوع ان يضيف حسابه على الفيس بوك حتى نجتمع فيه وشكرا

bakmosta
03-30-2017, 13:15
ممكن يكون الفوووركس سهل جدا على بعص المتداولين لانهم فهمو اسراراهم و عرفوو كيف يقتنصو الفرص الصحيحية منه بدون تعب و بكل شهولة.

grow
03-30-2017, 13:47
الفوركس سهل وصعب ف نفس الوقت
سهل ع اللي عنده خبره ف السوق وبيعرف يتحكم فيه
وصعب ع كل مبتدء مش عارف يبدء منين انصح كل مبتدء ان يتداول ع حساب تجريبي

ahmadinho100
03-30-2017, 13:53
لا يا اخي الفوركس هو صعب لا تغالط الناس و لاكن ليس مستحيف فقط يجب ان تعطيه وقتك الكافي و تكون طريقة جيدة وستجح يا اخي بالتوفيق

yousee
03-30-2017, 13:59
لا الربح من الفوركس ليس بسيط ولكن لما تتعلم هدا المجال بشكل جيد ستعرف أن الفوركس هو بسيط لدرجة لا يمكن أن تتصورها لهدا اعمل ولا تفقد الأمل

Lante
03-30-2017, 14:02
اخي الكريم الربح سهل وبسيط لمن لديه العلم والخبره لقراءه وتوقع السوق ولاكن من لا يتوفر لديه الخبره والعلم المناسب سيعتمد على الحظ والعواطف وبالتالى احتمالاته ربما تكون ربح ويمكن الخساره وفى الاغلب بتكون خساره

amine-14
03-30-2017, 14:10
السلام عليكم اخي الكريم طبعا هو بسيط لكن في نفس الوقت صعب مهما تعمقت راح يصير صعيب عليك ان تتعامل معه بحذر و الا راح تفقد كل شئ فيه بالتوفيق لك انشاء الله

YOUNESS EL-BAKKIOUI
03-30-2017, 14:23
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته. فتح صفقة بيع أو شراء يحتاج إلى الخبرة الدائمة و البحث العلمي في الأسواق المالية و وجود توصيات قوية جدا بدللك تتمكن من

stethoscope
03-30-2017, 14:55
أن شاء الله كل شئ مع التعود عليه واكتساب الخبرة بيبقا سهل جدا وهتكسب منه بس مع الوقت والصبر والالتزام بالعمل وتكوين بونص لتتاجر به وتتمكن من تعلم التداول على. اصول

yaseranwer
03-30-2017, 14:56
‎السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم علي طرح هذا الموضوع المهم ولكني لي وجهة نظر في هذا الموضوع فدائما ما تتعدد الاساليب والاستراتيجيات ويبقي دائما ادارة راس المال هي اهم اسباب النجاح لأي تداول علي الاطلاق مهما تعددت المؤشرات والتحليلات الفنية والاساسية وهذة هي وجهة نظري مع تمنياتي بالتوفيق والنجاح.

The_Kuzaki
03-30-2017, 15:14
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
اكيد لن اصدق شكرا على الموضوع بالتوفيق
اسال الله العلي القدير ان يوفقك لما يحبه و يرضاه

ebn masr
03-30-2017, 15:54
حقيقة انه الخاسرين فى سوق التداولات كتار جدا علشان كدة لازم انه اى متداول يلتزم بخطة عمل تجعله قادر على النجاح فى التداول فى الفوركس

---------- Post added at 12:54 PM ---------- Previous post was at 12:19 PM ----------

حقيقة انه الخاسرين فى سوق التداولات كتار جدا علشان كدة لازم انه اى متداول يلتزم بخطة عمل تجعله قادر على النجاح فى التداول فى الفوركس

zianitrader
03-31-2017, 00:31
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته, شكرا لك اخي الكريم على مشاركتك لنا هذا الموضوع القيم
لكن اخي الفوركس يحتاج الى دراسة و تعلم و ليس بالسولة الذكورة في العنوان

yshawky100
03-31-2017, 20:15
السلام عليكم
لو اختار اسم اخر للفوركس فهو سوق البساطة
انجح الاستراتيجيات تعتمد على البساطة فى هذا السوق الكبير و المتداخل
فالدعوم و المقاومات على الرغم مم بساطة فكرتها الاانهاناجحة جدا مع الكثير من الناس
بالتوفيق

tamermosa
03-31-2017, 20:21
لامك مظبوط تماما اخى الفاضل ، المنطقى ان نسبة النجاح تكون 50%
بس للاسف هذا لا يحدث نتيجة للاخطاء الشائعة و المعروفة من تهور و الدخول بلوتات عالية جدا

zeze2017
03-31-2017, 20:22
https://www.youtube.com/watch?v=NCxyay0IDUU

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ----------------------------------------اعرف كيف تقتنص افضل مناطق التداول عن طريق البريس اكشن

أنس أبوعودة
03-31-2017, 20:32
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم
اخي العزيز العمل بسوق الفوركس يحتاج الى خبرة كبيرة جدا ودراسة السوق وايضا هاد غير مضمون لكثرة الاخبار وعدم استقرار المؤشر فتلاقي صعوبة كبيرة جدا في تحقيق الأرباح وهاد كله يحتاج الى جهد كبير للتعلم وكسب المزيد من خبرات وبتمنالك التوفيق والنجاح في المنتدى وشكرا لك وتقبل مروري

imaddine1986
03-31-2017, 20:52
للاسف اخي انت على حق فالمشكلة هي في عقلية التاجر لا اكثر فمثلا تجد الواحد
فتح صفقة وواضح حد للربح ممكن 10 الى 50 نقطة والاستوب لا يوجد
اي يحدد الربح ولا يحدد الخسارة فهنا هو لن يحتاج الا الى صفقة واحدة خاسرة

alonsoo
04-06-2017, 07:55
ودى اكبر مشكلة اخى الفاضل ان الفوركس له احتمالين يعنى انت كدا النسبة بالظبط بتكون 50 % الى نسبة 50 % ليس اكثر وهذا معناه انت ممكن تكسب او تخسر بنسبة ال 50 %

baker31
04-10-2017, 21:24
مشكور اخى الكريم على طرحك لهذا الموضوع المتميز ونتمنى طرح المزيد من المواضيع المفيدة للمبتدئين
تقبل مرورى و بالتوفيق ان شاء الله

amirak
04-16-2017, 11:02
موضوع في قمة الروعه
لطالما كانت مواضيعك متميزة
لا عدمنا التميز و روعة الاختيار دمت لنا ودام تالقك الدائم

فهمى لاشين
04-16-2017, 12:31
حياك الله
اذا كان الامر بهذه البساطة اى ان المر محصور فى احتمالين فقط
وانا معك فى ذلك اذن لابد ان اسباب الخسارة مرجعها الى المتداول
وعدمالالتزام الصارم بما تعلم ويتعلم
تقبل تقديرى

Hamza El36
04-17-2017, 00:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
يعتمد الأمر على الخبرة إذا أردت أن تربح أكثر لا بد لك من التعلم والتدرب...
فالفوركس كما قالت إحدى الخبيرات هو سهل وصعب.....
أتمنى من الله العلي القدير أن يمدنا بالنجاح والتوفيق..
وتقبل مروري..
تحياتي

tazi larbi
04-17-2017, 00:08
السلام عليكم نعم اخي والله لا اسهل من الربح لكن الطمع يجعل الخسارة هي السائدة فلو كان معك 100 دولار وفتحت صفقة واحدة ب0.10 سنت ربحت 50نقطة يعني 5 دولار يوميا مبلغ جيد لكننا لا نقنع ونبحث عن المزيد الى ان نقع في الخسارة اتمنى لكم النجاح والله الموفق

alaa mohamed
04-17-2017, 00:33
بسم الله الرحمن الرحيم ... ايوه فعلا الفوركس من اسهل مجالات الربح لكنه يحتاج الى راس مال ومخاطره وخبره كبيره فى التداول ..ولكن انا شخصيا اعتمدت عليه ف الاول فى مجال الربح من الانترنت ..عن طريق انى كنت باخد توصيات من اصدقائي وبنفذها لغاية لما بقي معايا راس مال كبير وبعد ذلك اخذت كورس ف الفوركس والحمدلله ..بالتوفيق للجميع .

ابوعلى
04-17-2017, 02:18
السلام عليكم ورحمه الله اخىالكريم والله الفوركس الربح سهل بس انت تبقى متعلم كويس ان شاء الله تقبل لمرور اخى الكريم

ebn masr
04-18-2017, 02:03
لا طبعا التداولات فى سوق الفوركس لاىيمكن ان يكون الا بعلم وعمل واجتهاد ومجهود مش بسهولة انه انت تستطيع تحقيق هذا بسهولة

abo.tali.wtalin
04-20-2017, 19:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
فعلا هو الفوركس بسيط جدا ويعمل فى مدار اليوم
والله الموفق للجميع
وبرجاء تقبل مرورى على موضوعك

m7med
04-20-2017, 21:44
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
انا عن نفسي اخي الكريم اصدق ذلك فانا قد ربحت الكثير من الفوركس جدا جدا و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

magic777
04-20-2017, 22:43
ازاي بس وانت شايف ان النسبه الكبيره هنا بتخسر زي ما بنشوف وعدد الي بيكسب قليل يبقى العمل والربح في المجال ده
مش لاي حد واهو بنعمل الي علينا

big.pharaoh
04-20-2017, 22:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... انت فاهم غلط. لان الموضوع مش موضوع بيع وشراء فقط. انما الموضوع نقطه دخول ونقطه خروج واستوب لوز وتيك بروفت وادارة رأس مال. وتحليل.. الخ

Rozeta
04-21-2017, 00:34
ممكن يكون الربح من الفوركس سهل ولكن محتاج مجهود كبير حتي يبقي سهل فلابد من تعليمه جيدا

drahmedmagdy2
04-21-2017, 00:35
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
لا يا اخى بل اصعب من كل شئ لانه يحتاج الى جهد عالى ومثابرة شديدة

cairodevil
06-19-2017, 13:04
من الأخطاء المتكررة ألا يقوم المتداول بجني الربح عند المستوى الذي حدده من قبل؛ فالأسواق تسمح بفرصة جني الربح قبل أن تعود لتسحب مكاسب أكبر.

رغم الربح الذي تكون قد حققته بالفعل، فإنك تظل تسعى إلى تحقيق أقصى استفادة من مركز التداول. يمكن القول ببساطة إنك لو ظللت في السوق بعد وصوله إلى مستوى الربح المستهدف، فأنت بذلك تبالغ في الاحتفاظ بالمركز.

الاستثناء الوحيد يكون إذا كان السعر يتحرك بقوة في اتجاهك. حرِّك مستوى إيقاف الخسارة في اتجاه السعر المستهدف أو استخدم الإيقاف المتحرك للخسارة.

alaa mohamed
06-21-2017, 11:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
تحيه طيبه و بعد ....
جزاك الله خيرا اخى الكريم على تلك المشاركه الرائعه وفعلا عندك حق ف كلامك .... اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله ...
تقبل مرورى

Nony
06-21-2017, 11:29
السلام عليكم ورحمة الله عندك حق في انه المظهر من بره يافي صعود وربح او هبوط وخساره بس اي شيء في بداية تعلمه بيكون صعب ومع التسرع وعدم الصبر او الطمع تحدث الخسائر وهذا مايحدث لاي مبتدأ في الفوركس . . . تقبل مروري

a2oo
06-21-2017, 11:33
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى ليس الامر بتلك البساطة لان السوق لا ياخد او لا يسلك احد الاتجاهين بصورة ثابته اى انه لا صاعد على طول ولا هابط على طول ويمكن ان يكون صاعد لفترة وخبر يقلبه لهابط والعكس
تقبل مروري

settouti
06-21-2017, 12:02
ربح من الفوركس
لقد نورتنا بهذا الموضوع الهام و الذي بحت عليه منذ مدة و لم اجده الى اليوم , المهم ارجو الشرح اكثر من قبل
المشاركين بالتعليقات حتى تزيد الفائدة و ارجو من الجميع المساهمة في هذا الموضوع الهام فانا من اللذين
يهتمون بمشاركات الناس فهي مهمة لي جدا جدا

M0hsenalawady
06-21-2017, 12:32
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
ياعزيزي الفاضل بصراحة الفوركس ربح وخسارة والخاسرون اكثر من الرابحين وذلك لضعف الخبره والتدريب والدراسات في المتاجرة والطمع والتسرع وعدم وجود استراتيجية

hamadasalama
06-21-2017, 12:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته نعم يا اخي الكريم فان الربح من الانترنت شئ جميل جدا واللله يوفقنا ونحقق ارباح كبيره من الفوركس ونسحب ارباح من حساب البونص

Khalid badr
06-21-2017, 12:52
بسم الله الرحمن الرحيم
مثلما انت تري ان احتمال ربحك كبير والربح يطون سهل
ففي نفس الوقت احتمال خسارتك يكون كبير وخسارتك تكون سهله
يجب عليك ان تتعلم كيف تزود من التحلايلات والتوقعات الصحيحه
تقبل مروري

KARIM2017
06-21-2017, 13:01
تحيه طيبه وبعد
ولكنه يحتاج الي التعلم الجيد
والانتباه للشرط والمتاجره

abutalia
06-21-2017, 13:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا يا اخي الكريم انا لا اصدق لان سوق الفوركس سوق صعب جدا التبؤ بحركته المستقبليه والله يوفقنا ونحقق ربح كبير من السوق

one12
06-28-2017, 08:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي لك ولي كل أعضاء منتدى فوركس العرب الربح سهل وبسيط لمن لديه العلم والخبره لقراءه وتوقع السوق ولاكن من لا يتوفر لديه الخبره والعلم المناسب سيعتمد على الحظ والعواطف

elsaied
06-28-2017, 08:31
هذا الموضوع من أهم المواضيع التي يجب أن يركز عليها المنتدي
شاااابوووه للكلمات القصيره والمفيده جدا نشكرك اخي استمر

yasmein
06-28-2017, 08:33
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته اخى الفاضل حضرتك الموضوع مش بسيط خالص و مفيش ربح دون تعب و قيس علي كدة جميع امور الحياة و فكرة أن هما فرصتين يا تبيع يا تشتري يا مكسل او خسارة مش سهله محتاجه تركيز و فهم و استراتيجية و الله المستعان و الموفق

zunebha
06-28-2017, 11:33
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته فعلا اخي هناك طريقان في سوق الفوركس يا صعود يانزول هنا لازم نعتمد على استراتجية جيدة وندخل صفقات مبنية على تحاليل لكي ننجح

forexman11
07-03-2017, 00:17
عليك اولا انت عامل تحليل فني لسهم لكليه الدراسات القرانيه في الشرق الاوسط كلها حتى افهم هل سوف افعل الزهراوي سوف يثبت لي انك سوف تعرف الاتجاه الحقيقي

cladiator2007
07-03-2017, 11:42
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و ل ن أخي الكيرم ارى انه من الأفضل العمل على تقديم الدليل و أنا أقول لك و للجميع أنه من الأفضل العمل على تقديم الفوركس على انه السهل الممتنع لكي نصل إلى ما يمكن بتعريفه

fouadar
07-03-2017, 12:27
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
نعم اخي فالفوركس فيه الكثير من المال لكن اغلب الناس يظنون انه مضيعة للوقت
تقبل مروري جزاك الله خير

KARIM2017
07-03-2017, 13:05
تحيه طيبه وبعد
الاهم تحديد نقاط الدخول والخروج
واتجاه المؤاشرات

sob81
07-03-2017, 13:06
الفوركس من المجالات الجيدة التى يمكن تحقيق ربح منها ولكن تحتاج الى المعرفة اولا والتعلم ومعرفة كيفية التتداول بطريقة صحيحة فى الفوركس واختيار التوقتي المناسب فى الدخول فى الصفقات وعدم التسرع

fathi22
07-03-2017, 13:16
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الفاضل
الفوركس سهل على من يتعلم ويحترفه فحتى احتمالين سيوقعونك في الخظا

KARIM2017
07-03-2017, 13:19
تحيه طيبه وبعد
بكل تاكيد ولكنه يحتاج الي التعلم الجيد
ومتابعه الازواج لتحديد فرصه لادخول

mrmrmrmr
07-03-2017, 19:48
الفوركس سهل وصعب فى نفس الوقت اذا كنت تسعى لكى تدرس وتتعلم وتكتسب الخبره من الآخرين سوف يكون سهل انا اذا تداولت بدون خبره وعلم سوف تجده صعب

amanygamal
07-03-2017, 20:08
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الفاضل
ان الفوركس ليس بسهل ولا الحصول علي ارباح منه سهله فانه يعتبر السهل الممتنع فانك علي حسب قولك اذا اخترت احدا الاختياران وكان خطا فانك سوف تخسر وتتحطم معنوياتك وهنا تكمن صعوبه الفوركس

IBR
07-03-2017, 20:20
سلام اخي نفس السؤال طرحته في نفسي والجواب هو ان عندم نخسر نترك الصفقة مفتوحة امل في ان يرتد السعر في صالحنا وعندما نحقق بعض النقاط نتسرع في اغلاق الصفقة
وبتالي تحديد الهدف ووقف الخسار امر مهم للغاية اخوتي

ziadmail7
07-03-2017, 21:00
لعده اسباب اهمها الطمع
وعدم اداره راس مال
والانخداع في الاتجاه والتداول بدون معرفه مسبقه
يغنيك عن التوصيات التي لا يعرف اصلها من فصلها

Basmala Abdo
07-03-2017, 21:06
السلام عليكم و رحمه الله تعالى و بركاته
الخسارة الكتير معناها ان الذي يتداول ليس لديه خبره كافيه للتداول و فتح الصفقات

ahmedmahmoud2017
07-03-2017, 22:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بالطبع التداول داخل الفوركس غير مضمون على الاطلاق يجب البعد كل البعد عن الثقة الزائدة بالتداول

A.mustafa
08-06-2018, 12:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
الربح بالفوركس بسيط جدا ولكن يحتاج الى التعلم والمعرفه بكل شئ عن الفوركس ودراسته جيدا حتى نتمكن من تحقيق الاهداف التى نسعى اليها من خلال العمل به ...

riadhweb
08-06-2018, 13:59
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .
الفوركس ببساطة هو سوق تداول العملات الأجنبية حيث يمكنك على الانترنت بيع و شراء العملات الأجنبية مقابل بعضها و الاستفادة من تغير السعر بين العملات الأجنبية المختلفة لتحقيق ربح. يعتبر الفوركس الوسيلة الأولى للاستثمار و الربح من الانترنت و هو يشبه تماما تداول الأسهم فى البورصة مع الاختلاف أن فى الفوركس يمكن التداول و الربح بمبالغ صغيرة جدا حتى 5 دولار أمريكى فقط.
بالتوفيق للجميع.

Mohssine_Ben
08-06-2018, 15:25
السلام عليكم ورحمة الله

أخي الكريم
ليست المسألة في الصعود و الهبوط فقط. المشكلة في إدا صعد كم سيصعد و كم المدة سيبقى صاعد قبل أن يرتد... و العكس صحيح
المحترف هو الذي يعرف كم سيبقى في الصفقة قبل أن يخرج منها
نحن بطبيعتنا طماعين و نسعى إلى الربح بسرعة و نريد أي صفقة ندخلها تكون رابحة من البداية

MENDJA
08-06-2018, 18:02
الإجابة نعم بكل تأكيد، فإن كنت تريد أن تحقق ثرة طائلة، تداول في الفوركس، إن كنت تريد أن تعمل بمجال مربح دون تعب فالحل هو ارباح الفوركس.

ولكن ..

الموضوع ليس بالسهولة التي تظنها، الموضوع فعلاً بسيط ولكنه بكل تأكيد غير سهل.

Alijeneidi
08-07-2018, 02:19
اخي الفوركس ليس مجرد امر شراء او امر بيع الفوركس علم كبير واكل انسان
له تفكيره وطريقة عمله وفلم كل ناس نفس التفكير لما خسر احد في حياته
الفوركس سهل اذا تعلمته وفهمته
وشكراً

Alijeneidi
08-07-2018, 02:58
هو ربح جميل ولذيذ جدا عندما تربح وتمسك الفلوس بيدك بعد سحب اﻻرباح فشعور فى غاية الروعه والجمال فاتمنى للجميع الربح والمكسب الدائم

benmezroua1
08-07-2018, 11:52
السلام عليكم و رحمه الله تعالى وبركاته اخي العزيز
السوق عبارة عن فرص يجب أن تغتنمها في الوقت المناسب
و خاصة اثناء الاخبار الاجابية بحيث يكون التداول سهل.

Alijeneidi
08-07-2018, 23:16
هو ربح جميل ولذيذ جدا عندما تربح وتمسك الفلوس بيدك بعد سحب اﻻرباح فشعور فى غاية الروعه والجمال فاتمنى للجميع الربح والمكسب الدائم

--- Update ---

السلام عليكم و رحمه الله تعالى وبركاته اخي العزيز
السوق عبارة عن فرص يجب أن تغتنمها في الوقت المناسب
و خاصة اثناء الاخبار الاجابية بحيث يكون التداول سهل.