PDA

View Full Version : نصائــــح فوركسيــــــــة " ::: النصيحة الرابعة ::: خدعـــــــة تسمي الرافعة الماليــ

Pages : [1] 2

painofhell
04-27-2012, 00:33
" نصائــــح فوركسيــــــــة " ::: النصيحة الرابعة ::: خدعـــــــة تسمي الرافعة الماليـــة

اعضاءنا الكرام اهلا بكم

مع رابـــــع حلقة في سلسلة

" نصائــــح فوركسيــــــــة "

النصيحة الرابعـــــــــــــة

طبعا اي واحد هيشوف العنوان دة هيقولي ازاي دي

مش خدعة دة حقيقة وانا بحصل علي رافعة المالية فعلا

طيب تعالي نقسمها واحدة واحدة وكلة يركز في الكلام اللي جي دة بالله عليكم

وهتفهموا اللعبة فين وازاي

طبعا كلنا عارفين ان المتاجرة في البورصة خطر

وكلنا عارفين الرافعة المالية انها بتضاعف رأس مالك 100 ضعف او 400 ضعف

الرافعة المالية هي سبب خسارة المضاربين

لو انت هتشتغل ب 10,000 دولار في العملات من غير رافعة مالية

هتكسب كام % في الشهر من قيمة رأس المال

لا تتعدي ال 2 %او ال 3%

وكنت ممكن مثلا تخسر 10 دولار ولا حاجة حد ضحك علي في ورقة مثلا

تخيل واحد بقي قالك طيب انا هشاركك وهخليلك ال 10,000 دولار دول

مليــــــــون دولار بس مليش دعوة بالخساير والمكسب كلة ليك كمان

يعني خسرنا مليم واحد عليك مش علية

مش هتشك في الراجل دة

يبقي الراجل مش هيستفاد من مكسبك بس اكيد هيتسفاد من خسارتك

وطبعا في الفوركس البنوك بتستفاد من خسارتك

نكمل القصة انت طبعا فرحت قوي قوي قوي وافتكرت نفسك هتكسب جامد قوي

يعني لو كسبت 2% او 3%

زي كنت هتكسب قبل كدة يعني هيبقوا 30,000 دولار

يعني 200% مش 200 دولار زي الاول

وطبعا دة حلم كل الناس نفسها تعمل 100% او 200% في الشهر

علشان فاهمين الموضوع غلط

قولت انا موافق بقي

وابتديت تشتغل بالمليون دولار علي اساس انهم بتوعك

بس نسيت حاجة مهمة قووووووووووووووي

ان الراجل دة قالك اي خسارة عليك مش علية

فطبعا انت ممكن وانت شغال في العملات اشتريت عملة غلط

طلعت مزورة مثلا او بدل متاخد رزمة 100 خدتها 99

فخسرت 1000 دولار طبعا الف دولار دي ولا اي حاجة في المليون

بس تمثل 10% بالنسبة لل 10,000 دولار بتوعك انت نسيت ان اي خسارة عليك

يتبع

نسالكم الدعاء

kingman
05-01-2012, 17:36
بالنسبة ليا الرافعة المالية فقط مفيدة مع رؤس الموال الصغيرة فهى بتساعد على تحقيق الأرباح بشكل مرضى وتنمية راس المال الصغير وحتى وان كان ذلك خطر فان المخاطرة تستحق المعاناة هنا
اما مع رأس المال الكبير اقل رافعة مناسبة لأن افضل شئ فى هنا هو ادارة راس المال والدخول بخطورة ضئيلة جدا وهو مفتاح النجاح فى هذا السوق

aboualy
05-01-2012, 20:32
الرافعة المالية زى ما بتزود المكسب بتزود الخسارة ولكن هى ضرورية للحسابات الصغيرة يعنى انت لو معاك 100$ وحتقدر تعمل مكسب 10% يبقى حتكسب 10$ دولار فقط لكن لو شغال برافعة 1:100 يبقى حتعمل مكسب 1000$ دولار
الرافعة المالية مهمة للحسابات الصغيرة ولكن لابد من ادارة راس المال ايضا بحرص شديد

kingman
05-01-2012, 20:38
الرافعة المالية زى ما بتزود المكسب بتزود الخسارة ولكن هى ضرورية للحسابات الصغيرة يعنى انت لو معاك 100$ وحتقدر تعمل مكسب 10% يبقى حتكسب 10$ دولار فقط لكن لو شغال برافعة 1:100 يبقى حتعمل مكسب 1000$ دولار
الرافعة المالية مهمة للحسابات الصغيرة ولكن لابد من ادارة راس المال ايضا بحرص شديد
الرافعة المالية 100:1 هنا تنفع للطريقة الأولى اكتر انك تعمل عشرة فى الميه من الحساب واكتر من كده خاطر ان الحسابات الصغيرة النسبة مش بتبقى معبرة اوووى
اما مثلا لو عايز تعمل منها 1000 دولار فاكيد هتحتاج مخاطرة اكبر ورافعة اكبر وهتبقى افضل رافعة هنا مثلا 500:1
وهتقدر كده تدخل عقود مينى

كريم
05-02-2012, 23:03
أنا كنت استعمل رافعة مالية 1:1000 و كنت بكسب اضعاف اضعاف الحمد لله و لكن عندما خسرت خسرت ايضا اضغاف اضعاف و أنا افضل الرافعة 1:400 و شكرا على الطرح المميز و بالتوفيق يا برنس

kingman
05-02-2012, 23:35
أنا كنت استعمل رافعة مالية 1:1000 و كنت بكسب اضعاف اضعاف الحمد لله و لكن عندما خسرت خسرت ايضا اضغاف اضعاف و أنا افضل الرافعة 1:400 و شكرا على الطرح المميز و بالتوفيق يا برنس

افضل شئ مع المخاطرة العالية هو سحب الأرباح دائما حتى لو قدر الله تعرضت لخسارة لايضيع كل شئ
لأن المخاطرة العالية المعروف عنها هو ان الحساب بيبقى على شفا المرجن وكل الأحتمالات بتبقى واردة
فالأفضل السحب دائما منه

fatah
05-04-2012, 01:30
السلام عليكم
موضوع رائع لنقاش
+
انا من ناحيتي افضل الرافعة الماالية 1.400
انا كسبت منها كثيرا ممكن ايضا اي واحد يكسب منها هذا لوكان يستعمل استراتجية ناجحة

تحياتي

memostar3
05-04-2012, 02:24
هى صالحه للحسابات الصغيره
لانه لو حسابك 1000 دولار
يبقى هتكسب ملاليم وليس سينتات

لذلك فهى عمود لاى حساب صغير
فهى الدافعه له في هذا السوق الضخم

hmadi
05-04-2012, 02:42
انا شغال علي رافعه 1:200 اعتقد انه كويسه للحسابات الصغيرة

magic777
05-08-2012, 23:33
رغم اضرار الرافعه الماليه بسبب انها بتغري المتاجر بفتح عقود باحجام كبيره تعرضه للمارجن كول
ولكن في اعتقادي هيا اجمل ميزه في مجال الفوركس ووسيله لتحقيق مكاسب جيده جدا من حسابات صغيره
ولكن بشرط ادراه راس مال صارمه مع تحليل جيد للصفقه وايضا وضع كيفيه معالجه المخاطر
ده هيزود فرص النجاح اكتر

kingman
05-09-2012, 02:27
رغم اضرار الرافعه الماليه بسبب انها بتغري المتاجر بفتح عقود باحجام كبيره تعرضه للمارجن كول
ولكن في اعتقادي هيا اجمل ميزه في مجال الفوركس ووسيله لتحقيق مكاسب جيده جدا من حسابات صغيره
ولكن بشرط ادراه راس مال صارمه مع تحليل جيد للصفقه وايضا وضع كيفيه معالجه المخاطر
ده هيزود فرص النجاح اكتر
بسبب الرافعة العالية خصوصا الرافعة 1000:1
بلجأ ليها بانى ادخل بحسابات صغيرة جدا لاتتحمل سوى الأستوب وادخل بها فول مارجن فى بعض الصفقات القوية
وبتكون ميزة كبيرة انك مثلا تقدر تدخل بعشرين دولار عقد مينى وكده استوبك اقل من عشرين نقطة وده طبعا للمخاطرة والمغامرة اللى كتير بيحبها فيكون ده اسلم حل بعيدا عن الحساب الرئيسى

عمرو
05-09-2012, 10:38
فعلا معلومات قيمة وستغير من وجهة نظرى فى التداول وستجعلنى افكر فى القناعة وان اكون واقعى

tutaaaaa
05-09-2012, 12:00
فعلا موضوع مهم للمبتدئين
انا كنت قريت عالموضوع هذا في عدة كتب
لكن بصراحة لم افهم تماما شو تعني جملة الرافعة المالية سلاح ذو حدين الا من شرحك المبسط

شكرا لك
تحياتي

derfcase
05-11-2012, 19:02
صراحة انا مقتنع جدا بهذا الامر .. و كثيرا ما سؤلت عن اختيار الرافعة فكنت انصح باختيار الادني دائما و اذا استطاع ان لا يختار رافعة يكن افضل
و ذلك لان من وجهة نظري الرافعة المالية ما تم وضعها الا لشفط اموال صغار المستثمرين

و رافعتي المالية المفضلة هي 1:100

فهي اولا تحافظ علي راس المال .. ثانيا تمنحك فرصة اكبر لتعويض الخسائر .. و كلما قلت يكون افضل

kingman
05-11-2012, 19:16
صراحة انا مقتنع جدا بهذا الامر .. و كثيرا ما سؤلت عن اختيار الرافعة فكنت انصح باختيار الادني دائما و اذا استطاع ان لا يختار رافعة يكن افضل
و ذلك لان من وجهة نظري الرافعة المالية ما تم وضعها الا لشفط اموال صغار المستثمرين

و رافعتي المالية المفضلة هي 1:100

فهي اولا تحافظ علي راس المال .. ثانيا تمنحك فرصة اكبر لتعويض الخسائر .. و كلما قلت يكون افضل
الرافعة 100:1 ليها ميزة جيدة جدا فى ادارة راس المال بأنها سوف تجبر المتاجر على احترام ادارة راس المال لأنه بها لن يستطيع فتح عقود كبيرة نسبيا كما فى رافعة 500:1
واحختيار المتاجر لهذه الرافعة معناها انه ناوى ان يشتغل على ادارو راس مال سليمة ولن يلجا الى المخاطرة
وان افضلها فى المبالغ الأكثر من خمسائة دولار

Hamad
05-13-2012, 18:32
إن الرافعة المالية المبالغ بها وتركز المخاطر وعدم ادارة رأس المال قد تكون قوه مدمرة ذات تأثيرات خطيرة على الحسابات وطريقة حساباتك تعتمد على المضاعفات بقدر ما هي مربحة بقدر ما هي مدمرة و يمكن استخدام الرافعه الماليه استخدامات خاطئة و مدمرة فتدمر الحسابات الرافعة ليست مهمة بل الاهم هو الادارة المالية وإن إحتمالية الخسارة المدمرة عالية أيضا في سوق الفوركس

hesham itch
06-30-2012, 12:07
من المعروف عن الرافعة المالية اهميتها التى يجب ان يعتمد عليها كل متاجر لاستخدام
راس ماله الصغير للحصول على ارباح مرضية تتوافق مع حجم العمليات

husamart
06-30-2012, 13:51
افضل رافعة مالية .. اعلى 200 .. وهي فعلا تزيد في الطمع وتهدر رأس المال .. واتفق مع فكرة سحب الارباح بشكل مستمر .. خوفا من ضياع المبلغ .. والحل الامثل هو دائما هو الستوب وعدم المماطلة في الخسارة والحفاظ على المال الباقي والانطلاق من جدي في السوق ففيه فرص لا تنتهى

mhmd
06-30-2012, 15:03
الرافعة المالية فقط مفيدة مع رؤس الموال الصغيرة

بس انا شايف ان كل ما تكون الرافعة اكبر

تكون افضل وافضل

mohamed4
07-01-2012, 01:49
نعم اخى الرافعة المالية صلاح زو حدين
فمن السهل جدا ان تحقق من خلالها ارباح ومكن ايضا ان تعرض الحساب للمارجن كول
ومهم جدا ادارة راس المال بطريقة صحيحة
تحياتى

nrgslawi
07-01-2012, 20:24
طبعا الرافعة المالبة نعمة ونقمة فهي يمكن ان تعطيك 100 في المائة من حسابك ويمكن ايضا ان تمرجن حسابك في رمشة عين
اتحدث عن الرافعة 1:1000

Mr.GooDMaN
07-02-2012, 04:30
من خلال خبرتى وجدت ان
الرافعة المالية كما هو الحال فى احيان تعمل على زيادة الربح فهي ايضا ف احيان اخري تؤدى الى خسارة شديدة
ولذلك فهى تصلح فقط فى الحسابات الصغيرة
ولكنها تضر ف الحسابات الضخمة

osama00971
07-10-2012, 15:41
اكيد الرافة المالية من اهم الاسباب والنجاحات لدى اصحاب رؤوس الاموال
الصغيرة على الاقل لزيادة راس المال

mohamed yossef
07-10-2012, 16:27
انا من رايى ان الرافعة المالية مفيدة للحسابات الصغيرة والكبيرة على حد السواء
فهى اداة مالية من ادوات البنوك ولكن فلتعلم ان الرص كل الحرص من تلك الاداة على الحسابات الصغيرة رغم انها مفيدة اكثر للحسابات الصغيرة

ehab
07-10-2012, 23:13
الى اعرفه ان الرافعه دى بتبئا مفيدة جدا للناس الى لديها اكونتات
صغيرة دة بيئبا مفيد وبيضاعف الاكونت ده الى اعرفه عنها

abdallah elbaz
07-11-2012, 02:19
انا شغال علي رافعه 1:200
ان كويس للحسابات الصغيرة

Looser
07-11-2012, 12:36
يقف العديد أمام مصطلح الرافعة المالية ويستخدمونه بشكل كبير ولكن العديد منهم لا يعلمون بالفعل ما هو المعنى الحقيقي للرافعة المالية وهو الامر الذي يؤدي في العديد من الاحيان الى مشاكل اثناء المتاجرة.
ولن اعتمد اسلوب من سبقوني بوضع التعريف لنظام الرافعة المالية وانما سأبدا بالشرح لهذا المصطلح وكيف وصلنا الى استخداماته الحالية.

لنبدا الشرح بمثال توضيحي:

لنفترض انك ترغب بالاستثمار في عقار ما والذي تتوقع ان يرتفع سعره خلال شهرين بنسبة 20% ولكنك لا تملك قيمة هذا العقار وانما تملك مبلغا يعادل 10% من قيمة العقار
ما يمكن ان تقوم بعمله في هذه الحالة هو التوجه الى احد البنوك وطلب قرض تغطي به قيمة العقار حيث ستشتري العقار واذا ما ارتفع سعره فستقوم ببيعه لاحقا وسداد قيمة القرض وتحقيق ربح يعادل 20% من قيمة العقار وعمليا يعادل 200% من قيمة رأس مالك
لتوضيح اكبر بالارقام فلنفترض ان رأس مالك هو 10,000 دولار وقيمة العقار هي 100,000 دولار في هذه الحالة انت تشتري العقار بعد حصولك على قرض بقيمة 100,000 دولار وعندما يرتفع العقار 20% تقوم ببيعه بمبلغ 120,000 دولار وتغطي القرض البالغ 100,000 دولار وتكون قد حققت ربحا بقيمة 20,000 دولار اي ما يعادل 200% من قيمة استثمارك الحقيقي وهو 10,000 دولار

ولكن هل سيقوم البنك بمنحك القرض دون تأمين؟
بالطبع لا...
البنك سيطلب منك بداية رهن العقار.
كما وسيطلب تأمين في حال انخفاض سعر العقار.

وفي هذه الحالة سيكون قيمة رأسمالك البالغ 10,000 دولار هي التأمين الذي سيبقيه البنك لديه كتأمين ان انخفض قيمة العقار ليقوم ببيع العقار المرهون واكمال قيمة القرض من التامين ورد المتبقي اليك.
وفي زمن اصبحت فيه العملات ايضا يتم التعامل بها تماما مثل التعامل بالعقارات اي انها اصبحت تباع وتشترى ويمكن تحقيق الربح بها بدات البنوك بمنح تسهيلات على شكل قروض مقابل رهن العملة المشتراة لديها بالاضافة الى تامين وبدأ يظهر لدينا مبدأ الهامش او ما يعرفه الاغلب بالمارجن (Margin) وهو عبارة عن التامين الذي تبقيه لدى البنك مقابل القرض الذي تحصل عليه بعملة معينة لتقوم ببيعها وشراء عملة أخرى يبقيها البنك لديه (يرهنها) حتى تقوم ببيعها اما بربح او بخسارة وفي حال الربح فسيقوم البنك بالافراج عن تأمينك الذي قمت بوضعه مضافا اليه القيمة التي ربحتها وفي حال الخسارة سيقوم البنك بخصم الخسارة من التامين والافراج عن المبلغ المتبقي.
ويتم العمل بهذه الطريقة بشكل منظم حيث يسمح البنك لك بالحصول على قرض يعادل اضعافا محددة من قيمة التأمين الذي تضعه بمعنى آخر اذا قمت بوضع تأمين بقيمة 10,000 دولار يمكنك الحصول على قرض يعادل 100 ضعف تأمينك اي يمكنك الحصول على مليون دولار كقرض ولكن لن يكون بامكانك الحصول عليه نقدا وانما سيكون هذا القرض مشروطا بشرائك لعملة اخرى يبقيها البنك مرهونة لديه الى ان تقوم ببيعها لتغطي بذلك القرض وعندها يمكنك الحصول على الفرق او دفع الفرق.
في هذه الحالة سيكون المصطلح بأن البنك قد منحك رافعة مالية قدرها 1:100 اي ان البنك سيسمح لك باقتراض مبلغ يعادل 100 ضعف التامين الذي قمت بايداعه لديه.
ومن هنا نصل الى تعريف مبسط لنظام الرافعة المالية وهو نظام يمنح المستثمر الفرصة للاستثمار باضعاف محددة من راسماله.
ويعتبر العديد هذا النظام فرصة ذهبية يمكن للمستثمر تعظيم ارباحه من خلالها ولكن الحقيقة أن استخدام الرافعة المالية يعتبر سلاح ذو حدين ويمكن أن يعتبر كارثة ان تم استخدامه بطريقة غير مدروسة وباستثمار معرض للفشل وهو ما يعرض المستثمر لخطر خسارة كامل رأسماله في هذه الحالة.

sabre
07-11-2012, 12:41
هيا الرافعه الماليه الكبيرة بتؤدى الى الطمع وبالتالى الطمع بيعمى عين المتاجر
ويخليه ما يحسبش نسبه الارتداد المطلوبه للسعر قد ايه وبيخسر فقى الاخر
جزاك الله خيرا

KOGI
07-11-2012, 17:38
تسلم ايدك اخى على الموضوع وعلى النصيحة وفعلا الرافع ةالمالية سلاح ذو حدين زى ما بيزودلك ارباحك ممكن تخليك فى صفقة واحده تخسر حسابك كله بس بلنسبة لى الرافعة المالية من اهم المزايا فى الفوركس
تقبل مرورى اخى الكريم

khaled zizo
07-24-2012, 19:15
بلجأ ليها بانى ادخل بحسابات صغيرة جدا لاتتحمل سوى الأستوب وادخل بها فول مارجن فى بعض الصفقات القوية وبتكون ميزة كبيرة انك مثلا تقدر تدخل بعشرين دولار عقد مينى وكده استوبك اقل من عشرين نقطة وده طبعا للمخاطرة والمغامرة اللى كتير بيحبها فيكون ده اسلم حل بعيدا عن الحساب الرئيسى وهي فعلا تزيد في الطمع وتهدر رأس المال .. واتفق مع فكرة سحب الارباح بشكل مستمر .. خوفا من ضياع المبلغ .. والحل الامثل هو دائما هو الستوب وعدم المماطلة في الخسارة والحفاظ على المال الباقي والانطلاق من جدي في السوق

x-sat-x
08-04-2012, 18:35
شكرا على النصائح القيمة

لكن للأسف أنا لا أعرف ما هي "الرافعة" ؟؟

ذلك لأني مبتدأ في هذا المجال

kingman
08-05-2012, 01:13
شكرا على النصائح القيمة لكن للأسف أنا لا أعرف ما هي "الرافعة" ؟؟ ذلك لأني مبتدأ في هذا المجال الرافعة المالية هى الية فى هذا السوق تسمح لك بالشراء اضعاف المبلغ الذى تملكه بناءا على حجمها وهو نظام يسمى بالهامش وياريت تقرا كتاب فوركس فور عرب هيفيدك فى فهم اساسيات هذا السوق وربنا يوفقك

hend
08-11-2012, 17:10
معلومة كويسة احييك عليها اخى العزيز وياريت متحرمناش
من شروحاتك الجميلة دى وتقبل مرورى اخى الكريم

breaking
08-11-2012, 17:19
السلام عليكم
موضوع رائع لنقاش
+

master_egypt
08-12-2012, 00:17
اخطر ما فى الفوركس وما تغرى به شركات الفوركس تخيل ان بعض الشركات دلوقتى اتاحت رافعه 1/3000 وده يعتبر انتحار للمال لكن من رايى ان الشركات المحترمه والموثوقه بتتيح فقط حتى 1/200

moussasabri
08-12-2012, 02:38
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته ادن الرافعة هي التي تخدد لك مكسبك كان كبيرا او صغيرا ولاكن تضاربة الاراء اي رافعة احسن بالنسبة للراس المال الضعيف او الصغير

businessomar
08-12-2012, 02:40

بالضبط الرافعة المالية زى ما بتزود المكسب بتزود الخسارة ولكن هى ضرورية للحسابات الصغيرة يعنى انت لو معاك 100$ وحتقدر تعمل مكسب 10% يبقى حتكسب 10$ دولار فقط لكن لو شغال برافعة 1:100 يبقى حتعمل مكسب 1000$ دولار

ahmedyousef33
08-12-2012, 02:44
هل الرافعة الماليه انا كمبتدا اقدر استخدمها واعمل بها ام المحترفين واصحاب الخبرة فقط هم من يعملون عليها وشكرا على النصيحة وانتظر الاجابه على سؤالى

midohema
08-12-2012, 14:28
شكرا اخي علي علي هذا الشرح والتوضيح
ولابد ان ناخذ حذرنا جيدا
بارك الله فيك

Mohib_El_Hikma
08-12-2012, 18:24
لدي سؤال مهم هل الرافعة المالية التي نجدها عند1.50 اثناء التسجيل لها اهمية معينة للتداول وهل يمكن تبديلها فيما بعد؟

breaking
08-12-2012, 18:30
السلام عليكم
موضوع رائع لنقاش

:d

محب الصحابه
08-13-2012, 06:44
السلام عليكم والله الموضوع جميل ومنسق وهذا رمز يدل علي مدي خبرتك بالمجال اخي ننتظر جديدك

aminewactop
08-25-2012, 13:51
هى صالحه للحسابات الصغيره
لانه لو حسابك 1000 دولار
يبقى هتكسب ملاليم وليس سينتات

لذلك فهى عمود لاى حساب صغير
فهى الدافعه له في هذا السوق الضخم

Moselhy
08-25-2012, 14:21
النصائح ده جميله وكمان مفيده جدا للمبتدأين وكمان لازم نكون مقتنعين ان الرافعه دى مفيده جداا للحسابات الصغيره

sa3idsmp
08-25-2012, 14:56
لا اعتقد دلك اخي فانا اعمل على رافعة كبيرة و استعمل دائما

ستوب لوز مناسب مع راسمال محترم اداكانت هناك خسارة ستكون قليلة

ادا حققت ارباح ستكون طبعا كبيرة

reda6
08-25-2012, 15:29
الرافعة المالية هي أم أداة في الفوركس بالنسبة للحسابات الميكرو لأنها تحقق أرباح كببيرة ، ولكن الأهم من هذا هو التحكم فيها بالعلم وعدم المجازفة والدخول في الصفقات بالعواطف وهذا أخطر من الرافعة نفسها ولكن يجب الدخول على الصفقات بأفضل أدوات التحليل وإدارة رأس المال

رضا جامع
08-25-2012, 15:59
الرافعة مش خدعة ولا حاجة دي بتخليك تقدر
تكسب مع راس مال صغير وتكسب مكسب معقول وممكن تخسرك برضه فلوسك

moneymachine5
08-25-2012, 17:33
" نصائــــح فوركسيــــــــة " ::: النصيحة الرابعة ::: خدعـــــــة تسمي الرافعة الماليـــة

اعضاءنا الكرام اهلا بكم

لا تتعدي ال 2 %او ال 3%

مش هتشك في الراجل دة

يعني لو كسبت 2% او 3%

علشان فاهمين الموضوع غلط

قولت انا موافق بقي

يتبع

نسالكم الدعاء

يعني بالعربي
هل هناك لعب في البرنامج لصالح السركات او البنوك

amr beni ata
09-02-2012, 01:49
اشكرك على هذه النصائح الرائعه وافضل ما قرات هو

المونه في عرض الموضوع

mai
09-05-2012, 12:09
جزاك الله خيرا اخي علي هذا الموضوع الرائع
ونتتظر منك البقيه ان شاء الله
تمنياتي لك وللجميع بالتوفيق والنجاح
:bravo:

themystery
09-10-2012, 18:23
رغم ان الرافعه الماليه مفيده جدا ف انها بتساعد
ذوي الحسابات الصغيره انهم يتداولوا و يحصلوا علي ربح مجزي
الا ان للعمله وجه اخر مساوي للمكسب تماما وهو الخساره
انا افضل الرافعه 1:200
تحياتي

Shawky Farag
09-10-2012, 18:30
:rules:
عزيزي
سلام الله عليكم ورحمته وبركاته
والله عندك حق
أفادك الله وجزاك بكل خير
فالمعلومات مفيدة ومبسطة وكافية
وأرجو أن يستفيد منها الأصدقاء جميعا
:happy:
ولك خالص تحياتي

cheetoslover
09-10-2012, 19:01
شكرا جزيلا على النصائح و ارجو ان تستمر فيها لانى لم اكن اعلم ما هى الرافعة المالية

lordmidox
09-11-2012, 00:27
لدي رافعة ماليه 1:100 < اطن انها من احسن الروافع في التجارة

jerroudiyoussef
09-11-2012, 15:00
فعلا معلومات قيمة وستغير من وجهة نظرى فى التداول وستجعلنى افكر فى القناعة وان اكون واقعى

pop00000089
09-11-2012, 15:49
الرفعة المالية مهمة خصوصا فى الحسابات الصغيرة كما قال الاخوة الاعضاء
شكرا لك اخى على الموضوع الرائع فى شرح الرافعة وفى انتظار الجديد

benb
09-11-2012, 16:56
بالنسبة للحسابات الصغيرة أفضل الرافعة المالية 1:1000
لمضاعفة رأس المال
لكن المخاطرة فيها كبيرة جدا
لذا يشترط فيها التحليل الجيد والادارة الصارمة لرأس المال

mohammad
09-11-2012, 18:40
نقدر ان نقول انها سلاح ذو حدين ممكن تكون مفيدة جداً بالنسبة للحسابات الصغيرة
وفي نفس الوقت ممكن ان تخسر خسارة كبيرة من خلالها و يمكن حتى انو حسابك يعمل ميرجن لذلك
يجب الحذر منها

mostafaabdelgawad
09-11-2012, 18:53
اخي طبعا الرافعة لها خطوورة عاليه جداً
لكنها ايضا مفيدة جدا لو راس مالك قليل
فهي سلاح ذو حدين
ايضا من يريد البدء بمبلغ قليل صعب جدا عليه انه يشتغل من غير رافعة

zedan92
09-12-2012, 08:53
والله ياخي الرافعه الماليه مهما فبدون هده الرافعه لانستطع نحن المتدولين الافراد التواجد في هدا السوق
انا استخد رافعة واحد ال الف على منصقة شركة انستا واعتبرها ممتازه

nabeel_25
09-12-2012, 14:42
السلام عليكم
افضل رافعة مالية هي من 1:100 او 1:200 لكي تتجنب اكبر خسارة ممكنة
اهم شيء هو حجم الصفقة

eslam1980
09-12-2012, 16:50
الرافعه الماليه سلاح ذو حدين ممن تكسب منها تير وممن تخسر منها اكتر

syed
09-12-2012, 21:55
معلومة كويسة احييك عليها اخى العزيز وياريت متحرمناش
من شروحاتك الجميلة دى وتقبل مرورى اخى الكريم

amiraamira
09-13-2012, 01:15
شكرا على الموضوع و على الشرح
لما افتح حسابي التجريبي سوف اطبق ما كتبت في موضوعك هذا
فقد يساعدني في بداية تداولي التجريبي

MAGDY
09-13-2012, 01:30

اعضاءنا الكرام اهلا بكم

لا تتعدي ال 2 %او ال 3%

مش هتشك في الراجل دة

يعني لو كسبت 2% او 3%

علشان فاهمين الموضوع غلط

قولت انا موافق بقي

يتبع

نسالكم الدعاء

كل الإحترام والتقدير لشخصك الكريم وأحترم رأيك وفكرك .. ولكن وباختصار
كل شئ وله اللى يناسبه .. بمعنى : رأس المال الصغير ، يناسبه الرافعة الكبيرة
استنى بس .. بلاش تنط فى الكلام
ورأس المال الكبير ، يناسبة رافعة أقل
بدليل
إن الشركات بتشترط إن الرافعة العالية دى ، لغاية رأس مال كذا .. مثلاُ
ولو زاد رأس المال ده ، يبقى تدخل فى شريحة رافعة أقل
ومش ده المهم .. المهم بقى ، وقلنا وكررنا ولسانا نشف
الرافعة زى السكينة الحامية أوى .. حامية أوى أوى
لو ماتعرفش تمسك السكينة صح وتستعملها صح ..
يبقى بلاش تتكلم خالص عن الرافعة وطبعاً ولا تشتغل بيها
غير لما تعرفها وتعرف تستعملها
الرافعة دى زى حاورينى يا كيكة
لو مسكتك ، مش هترحمك .. يبقى تمسكها انت صح
تحياتى

m.mokhtar01
09-13-2012, 02:01
فعلا شكرا جدا لان راي الرافعة المالية خدعة انا متاكد منه لان في شركات كتيرة اجنبية بتقوم بتحديدها كحد اقصى 1:50 فقط

Samasim1
09-13-2012, 03:02
عند الحسسابات الصغيرة من الضررروري جدا اختيار رافعـة كبيرة عشان تزيد فرصة ربح أكثر لكن لو انـا حسابي صغير و ما استدخدمت الرافعـة فالربح سيكون قليل جدا ه حقيية
يجب ادارة جيدةو استراتيجية سواء برافعـة او غيرها وعندما يصل الإنسنان لمبلغ محترم يمكن ان يستغني عنها
شكرا لك

hossam zaki
09-13-2012, 15:20
احنا بنستعمل الرافعة المالية لان رؤؤس الاموال بتاعتنا صغيرة
حتى يكون التداول له معنى
ومين هيشتغل ب 100 الف
احنا بنشتغل ب 100 دولار مش اكتر

eng2012
09-13-2012, 16:38
اعتقد اننا نحتاج الىالكثير من تلك النصائح حتى نستطيع ان نحقق الربح بكل سهوله
وعند الالتزام بكل النصائح التى نتعلمها من الممكن ان نحقق الكثير من الربح بعيدا عن اى اخطاء تؤدى الى خسائر

abderrahim
09-13-2012, 17:01
شكرن لكم على المعلومة

malwazeer
09-13-2012, 17:04
إذا انت تعرف ان الرافعة المالية تفيدك في الربح فقط فلماذا تخسر إذا انت لست متأكد من صفقتك فلا تفتحها
وللعلم انك ليس شرط ان تفتح صفقات يوميآ بل الأفضل ان تظل يوم ويومين وثلاثة بدون فتح صفقات حتي تتأكد من ان السوق نشط

ana sayed
09-13-2012, 17:15

اعضاءنا الكرام اهلا بكم

لا تتعدي ال 2 %او ال 3%

مش هتشك في الراجل دة

يعني لو كسبت 2% او 3%

علشان فاهمين الموضوع غلط

قولت انا موافق بقي

يتبع

نسالكم الدعاء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

الرافعة المالية مفيدة للى يعرف الفوركس

اما للى ما يعرفش فهى مصيبية

mohamed alalfy
09-15-2012, 13:12
السلام عليكم
شكر ا جزيلا لكم
على كل ما نقدمونه لنا من
معلومات وتذيدونا به
وشكر الله سعيكم

moody mooda
09-15-2012, 13:21
لكسر هذه الخدعه لا بد من ااداره راسا لمال بطريقه حريصه
والرافعه الماليه كما ذكر انفا مهمه للحسابات الصغيره لتنميتها

alkods5000
09-15-2012, 13:26
يعنى كده بقا سواء كنت مبتدأ أو قديم ف المجال ده
تبتعد عن المتاجرة بالرافعة الماليه
ولا ليها ناسها برده

yassoo011
09-15-2012, 14:44
كلامك في محله اخي فمعظم ةالمتاجرين يخسرون ولكن
من يتاجر بخبرة واحترافيه تكون الرافعة جيده له حيث يحقق ارباح كبيرة
فهذا يعتمد على مدى كفاءة المتاجر

abdulhadi
09-15-2012, 16:07
بارك الله فيك على هذا الشرح الجميل
وارجو من الجميع المتابعة لان الموضوع شيق جدا

apolo
09-15-2012, 18:54
بالفعل الرافعة المالية هي السبب في خسارة أكبر عدد من المتاجرين وبالمقابل مصدر ربح لعدد قليل
فاول شيئ يفعله المضارب بعد خسارة صفقة صغيرة هو زيادة حجم الرافعة المالية قصد تعويض الخسارة لكن هنا تقع الكارثة

azifek
09-15-2012, 19:14
بالنسبة للحسابات الصغير فإن أكثر شيئ يقتلها بسرعة هي الرافعة المالية
و صراحة لا يجب أن تكون قوية سواء للحسابات الكبيرة أم الصغيرة لأنه في حالة الخسارة ستكون جد مؤلمة
و أيضا يصعب تقبلها

moheb
09-15-2012, 20:02
السلام عليكم
بصراحه انا بشكرك كتير
لاني مبتدء وحدرتك فتني كتير جدا
ويرب ديما تفدنا بالجديد

يوسف سيد السمطي
09-15-2012, 21:22
الرافعة مش خدعة ولا حاجة دي بتخليك تقدر
تكسب مع راس مال صغير وتكسب مكسب معقول وممكن تخسرك برضه فلوسك

goodbye_love
09-15-2012, 22:58
الرافعة المالية على اد مابتكون نقمة وقت الخسارة
ولكن بتكون نعمة وقت الربح خصوصا لاصحاب رأس مال الصغير
انا عن نفسي استخدم رافعة 1:200

tarek22
09-16-2012, 15:22
اهم شيء اكثر من الرافعة هو إذا كانت أهدافك من الصفقة هو تحقيق ربح أقل من 20 نقطة ننصحك أن لا تدخل الصفقة ، عدد النقاط التي تدفعها بين الدخول والخروج تجعل احتمال الفرصة ضدك أكبر .

fady10
09-16-2012, 17:55
ضبط الرافعة على حسب راس المال امر مطلوب لانة بزيادة ارافعة تزداد المخاطر وكذلك النسبة فى كسب الاموال لكن لابد للمتداول من توخى الحذر فى مثل هذة الامور

elkhawaga
09-17-2012, 00:08
انا من ناحيتي افضل الرافعة الماالية 1.400
انا كسبت منها كثيرا ممكن ايضا اي واحد يكسب منها هذا لوكان يستعمل استراتجية ناجحة

tarek22
09-23-2012, 01:48
الحاله النفسيه عامل مهم جدا فى تحقيق الربح او الخساره للمتاجر لانه تودى به الى حاله قد يفقد فيها السيطره على التفكير او التركيز او تهوى به الى الهدوء التام الذى يتيح له التداول بكل سهوله

ainouna27
09-23-2012, 02:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نعم بالنسبة لرؤوس المال الصغيرة فالرافعة المالية عليها ان تكون كبيرة لمضاعفة راس المال
اما رؤوس المال الكبيرة جدا فعلى المتاجر ان ينقص المخاطرة

nader
09-23-2012, 02:37
نعم الرافعة المالية هي سر تألق الفوركس والتهافت عليه من طرف السماسرة الذين كثر عددهم او من طرف التجار
لكن تبقى الرافعة المالية سلاح ذو حدين اما ربح او خسارة
ومادامت فرص النجاح والفشل متساوية فلا بأس

ahmed zehiry
09-23-2012, 02:58
السلام عليكم ورحمة لله و بركاته
انا شخصيا مقتنع تماما بالرفعة المالية لكن بشرط
ان يكون هذا الشحص على دراية كاملة بالفوركس و اضرار الرافعة المالية
شكرا

man4arab
09-23-2012, 03:41
انا اللي خلاني اكتشف المجال ده وابدأ اتعلمه هو الرافعه الماليه

فلو مفيش رافعه ماليه مكنتش هفكر فيه اساسا ولا ادخل فيه لاني لا احتكم علي رأس مال كبير مثل رجال الاعمال والمليونيرات ...وهذا المجال كان ليهم في الاول

اما بعد نظام الهامش ما اتعمل ....اتاح لطوائف كثيره انهم يدخلوا هذا المجال ويكتشفوه بمجرد استثمار مبلغ لا يذكر من المال

msm51130
09-23-2012, 03:55
شكرا جزيلا يا اخي على الموضوع المفيد والاكثر من رائع
جزاك الله خير بأذن الله

mohamed eldamnhorey
09-23-2012, 11:58
الرافعه فعلاً ممكن تخدع المضارب وتجعله يدخل بعقود اكبر من رأس ماله باضعاف
ويخاطر اكتر وده هيرجع اكيد بمارجن كووول وقتى

nabeel_25
09-23-2012, 12:58
الرافعة المالية للحسابات الصغيرة اما الحسابات الكبيرة لا تحتاج الى رافعة مالية كبيرة
شكر لك

amir
09-23-2012, 18:02
الرافعه الماليه هى هدف الكثير من المتداولين بالفوركس
والا ماكانش هبقى فيه اقبال عليه

tarek22
09-30-2012, 02:26
الرافعة المالية سلاح ذو حدين ممكن نستخدمها لتحقيق ربح كبيرة ويمكن ان تسبب فى مضاعفة الخسارة كما تتسبب فى مضاعفة المكسب ولذلك يجب ان لا نستخدم الرافعات الكبيرة بدون ان نكون على علم باخطارها

amr beni ata
09-30-2012, 12:01
الرافعه الماليه اخواني من اهم مقومات
الفوركس وهو كما نعرف جميعا سلاك
ذو حدين يجب الحذر في التعامل معه

slex0
09-30-2012, 14:16
عندي ملاحظة بسيطة : هذا النوع من الشركات التي ذكرتها لا تستمر وخلال اشهر او سنة بالكتير تتبخر
لان الشركات لا يمكن ان تستمر الا اذا ربحت من فارق السبريد وهذه الارباح تعتبر ثابتة للشركة ومضمونة لها , اذا لا يمكن الا ان يكون حساب فعلي حقيقي

اما ان الحساب ديمو فهذا لا يكون ابدا الا عندما تعطيك الشركة بونص من غير ايداع وبعد فترة لو ربحت وزاد المبلغ تحوله الى حقيقي وهي مجبورة على ذلك لتستفيد من فارق السبريد ,,, وهدف هذه الطريقة هي كسب اكبر عدد من المتعاملين معها
وهناك الكثير من التلاعبات والله اعلم,, ولكن ما يهمنا هو ان
عند سحب المال تكرم الشركة او تهان

ahmed sleem
09-30-2012, 14:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يا جماعه انا لسه مبتديء في عالم الفوركس ولكني مستمتع جدا بالدروس والنصائح
التي اجدها في المنتدي شكرا جزيلا ومن نجاح لنجح ان شاء الله وتقبلو مروري

nemo19
09-30-2012, 15:46
اكيد الرافة المالية من اهم الاسباب والنجاحات لدى اصحاب رؤوس الاموال
الصغيرة على الاقل لزيادة راس المال

yassin
09-30-2012, 16:03
باتت الرافعة المالية Financial Leverage، أي نسبة الدين إلى حقوق المساهمين، في الوقت الحالي من أهم المعايير نظراً لأزمة الديون والسيولة العالميتين التي تواجهها العديد من الشركات الاستثمارية.
وفي سوق الفوركس، الرفع المالي يعرف بمقدار رؤوس الأموال المقترضة لزيادة إمكانات استثماراتك. وبعبارة أخرى التداول بإستخدام الرفع المالي يزيد من القوة الشرائية الخاصة بك، ولكن اذا استخدمت بشكل خاطئ، يمكن أيضا أن تزيد من خسائرك.
التداول باستخدام الرفع المالي يتيح لك أن تودع مبلغ صغير نسبيا والتداول مع مبلغ أكبر نسبيا مما كنت قد أودعته في البداية. عندما تستخدم بالصورة الصحيحة ، ويتيح لك الرفع المالي زيادة كبيرة في العائد على إستثمارتك الأساسية.

yasser habola
09-30-2012, 16:07
شكرا اخي علي التوضيح وبالنسبة للرافعة المالية فهي ليست خدعة بل هي سلاح ذو حدين الحد الايجابي
هو بيسمح للمتداول الصغير الدخول والربح بمبلغ بسيط لان الشركة بتقرضو اما الحد السلبي هو المجازفة في الحساب تؤدي الي التصفير.

sjc
09-30-2012, 16:23
طبعا كلما زادت الرافعة زادت المخاطرة
يعني ممكن تخسر حسابك في ثواني وتوصل للمارجن بسبب سوء استخدام الرافعة

yasna
09-30-2012, 17:04
مهما حاولت التنبيه فى موضوع الرافعه الماليه ده وخطورتها برضه المبتدئين هيجربوها فى البدايه , اغراء الدخول فى صفقات كتير فى البدايه وبراس مال صغير لا يمكن مقاومته ابدا , لكن المهم عدم استخدام رافعه ماليه عاليه جدا لأنها مدمره فعلا

kingmos4
09-30-2012, 17:58
والله يااخى جزاك الله خيرا انت كده خلتنى اقلك من اولها
وربنا يسترها لانى المبتدء لسه مش عارف شئ

amr beni ata
10-02-2012, 13:42
الرافعه هي اصلا ما يميز هذا المجال الرائع

لكن الحذر لانه هي عباره عن سلاح ذو حدين

سياسه ادارة راس مال نجحه هي ما تريد

noureen
10-02-2012, 18:57
شكرا اخى على هذه النصائح القيمه جزاك الله خيرا
و هى طبعا اكيد راح يستفاد منها كل مبتدء و كمان المحترفين
تقبل مرورى

educatetrading
10-02-2012, 19:58
حسب الاخوان وبعض الدروس التي درستها ان الرافعة خطيرة وقد تخسرك كل ما تملك
علينا بدراسة اكثر

nany13
10-03-2012, 18:15
السلام عليكم

الرافعه الماليه ضروريه للحسابات الصغيره

و لاكن لابد من الحرص اشد الحرص فى اداره راس المال

و بالتوفيق لنا جميعا يارب

abd123
10-17-2012, 01:32
شكرا على اهتمامك بتقديم المساعده للأصدقاء ومزيد من المواضيع الهادفه ان شاء الله
وانتظر خبراتك دائما

keko
10-17-2012, 01:44
طبعا الرافعه الماليه او اى شىء اخر فى الفوركس لازم زى ما له عيوب له مميزات والاستخدام الخاطىء منا نحن المتداولون
يوقعنا فى اخطاء بالفعل نحن مش قدها ولذلك انا متفقه معك ان الذى يسىء استخدام الرافعه الماليه بتبقى النتيجه خساره كبيره

bilalkaz
10-25-2012, 15:38
انا ارى ان ال\ي لديه راس مال محترم يجتنب المارجن كليا على الاقل لتفادي الشبهة

ahmed sleem
10-25-2012, 17:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا كمبتديء شايف الرافعه الماليه سلاح ذو حدين
واخاف استخدمها في الوقت الحالي

mitorh
11-16-2012, 21:50
السلام عليكم اخي الرافعة شيء رائع في الفوركس و لولاها لكنت تجمع السنتات بدل الدولارات يوميا
و واضح انه يجب استعمالها جيدا حسب نوع متاجرتك و راسمالك

kingmos4
11-17-2012, 20:24
مشكور اخى على النصيحة
ولكن اين الحل فلا من وجود الرافعة المالية بسبب ارتفاع قيمة اللوتات
فالرافعة المالية تفيد اصحاب الحسابات الصغيرة ولكن يحتاج لادارة راس مال حكيمة

mohamed djat
11-22-2012, 20:48
ارى ان الرافعة المالية مهمة في رؤوس الاموال الصغيرة عندما تحقق ربح يكون معتبر
اما في الخسارة ستقع في مشكل

LTF
11-22-2012, 21:01
السلام عليكم و رحمة الله
أعتقد أن الرافعة المالية1:1000 هي رافعة مالية مغرية جدا ....لكن في نفس الوقت رافعة مكلفة جدا ان لم تسر الأسعار حسب الأتجاه المتوقع لها.....أعتقد أنها جيدة بالنسبة للحسابات المالية الصغيرة ...

HOUSAMMI
11-22-2012, 22:12
لو عندك ادارة حازمة لراس المال

وخطة جيدة للمتاجرة هتقدر تفتح صفقات كتيرة فى نفس الوقت بسبب الرافعة المالية العالية

والعكس تماما لو مش عندك ماسبق ممكن فى يوم واحد تخسر كل حاجة

superman
01-12-2013, 02:48
انا من ناحيتي افضل الرافعة الماالية 1.400 انا كسبت منها كثيرا ممكن ايضا اي واحد يكسب منها هذا لوكان يستعمل استراتجية ناجحة

ahmed shebl
01-12-2013, 03:21
انا من ناحيتي افضل الرافعة الماالية 1.500 انا كسبت منها كثيرا ممكن ايضا اي واحد يكسب منها هذا لوكان يستعمل استراتجية ناجحة

locos
01-12-2013, 11:16
انا مع الرافعة المالية رغم انها سبب لي الخسارة
دخلت لموقع الشركة ورفعتها
لانها اغراء ربح بالنسبة للجميع

alif
01-12-2013, 11:19
مع رؤس الموال الصغيرة فهى بتساعد على تحقيق الأرباح بشكل مرضى وتنمية راس المال الصغير

ctv4me4u
01-12-2013, 16:00
الرافعه المالية تفيد من يتاجرون بمبالغ قليلة اقل من 100 دولار
وكلما زاد مبلغ التداول يجب ان تقل الرافعة للحفاظ على رأس المال

مروة
01-12-2013, 17:34
الرافعة المالية لازم تستخدم بحساب حسب راس مالك حتي لا تعرض للخسارة ويكون رصيدك متحمل تحركات اسوق ولازم تكون فاهم عشان تتاجر

alrush9000
01-12-2013, 17:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ممكن اعرف ماهى الرافعة المالية لانى جديد ولا افهم شئ انا لسه مشترك جديد لزلك اريد حل سريع ارجو الرد سريعا وجزاك الله خيرا الرد سريعا والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

alif
01-12-2013, 17:41
الأولى اكتر انك تعمل عشرة فى الميه من الحساب واكتر من كده خاطر ان الحسابات الصغيرة النسبة مش بتبقى معبرة اووو

zinamalqa
01-12-2013, 18:25
نعم لكنها لا تخدع كل المتاجرين

بل تخدع المتاجرين الطماعين فقط

والمتاجر الملتزم بادارة المال سيتعامل مع الرافعة بشكل احترافي

ayman.shosha
01-12-2013, 20:47
شكرا لك اخى العزيز
الا اننى اختلف معك
فنظام الهامش سمح للكثير من ضغار المستثمرين دخول المجال
وفى النهاية الكل مسئول عن اخطاؤه
وهذا لا يكن فى الفوركس فقط بل فى اى مجال اخر

شكرا لك مرة اخرى وتقبل مرورى

melad
01-13-2013, 15:54
شرح مهم جدا جدا و لكن لو سمحت ممكن توضح اضرار الرافعه و كيف نستخدمها احسن إستخدام

ahamed ali
01-13-2013, 15:55
رايى ان الرافعة المالية مفيدة للحسابات
الصغيرة والكبيرة على حد السواء
فهى اداة مالية من ادوات البنوك ولكن
فلتعلم ان الرص كل الحرص من تلك
الاداة على الحسابات الصغيرة

محمد جمال محمد احمد
01-23-2013, 21:25
شكرا على هذا الموضوع
واتمنى التوفيق لجميع الاعضاء

ahmdkadok
01-23-2013, 21:29
السلام عليكم
مشكوور اخي الكريم على هده النصائح الرائعه والمفيدا
واهم شيء بنضري ان نتبع هده النصائح ولا نجعلها فقط امور نضريه نقرأها وننسا
يجب علينا ان نطبقها في الحقيقه
مع تحياتي

حمودى
01-23-2013, 21:37
بصراحة الرافعة المالية مهمة جدا ليا لان رصيدى صغير جدا وبدون الرافعة مش هعرف اتاجر
بس انا معاك انها خطورة كبيرة لما الرافعة بتكون كبيرة ولكن انا اعمل على رافعة 1:200
واعتقد انها مناسبة الى حد ما

mn007
01-25-2013, 12:17
للطريقة الأولى اكتر انك تعمل عشرة فى الميه من الحساب واكتر من كده خاطر ان الحسابات الصغيرة النسبة

forex.secret
01-25-2013, 14:51
بجد الرافعه الماليه زى ما ليها مميزات ليها عيوب اخوانى الكرام وبجد مش هزار وتقبل مرورى اخى الكريم وان شاء الله ربنا يوفقنا

wb1989
01-26-2013, 00:40
شكرا لك أخي الكريم
لقد أصبحت الآن مسألة الرافعة المالية أكثر وضوحا بالنسبة لي فأنا مازلت مبتدأ في هذا المجال
و ما فهمته من هذا الشرح هو أن هذه الرافعة هي سلاح ذو حدين لذلك يجب توخي الحذر

نور مريم
01-26-2013, 02:55
طيب وليه خدعه واحنا متفقين عليا انا والشركه ثم انها اعطت فرصه لناس كتير للعمل واذا كان من حقى المكسب والخساه هو كمان من حقه مايخسش ماله بسبب اخطائى انا شايفه انها ميزه مش خدعه لاحط كم الشباب اللى بيحاول ينجح ويلاقى شغل احنا ومهراتنا وليه انت فاكر الخساره بس وناسى المكسب

hamid
01-26-2013, 02:59
هذا الموضوع مفيد
واتمنى لك التوفيق و لجميع المتاجرين inesta forx

kebaierkhaled
01-26-2013, 03:44
الرافعة المالية مثل البونيس لتضاعف ارباحك و هي مدرجة في لعبة الفوركس و مفروضة بشكل كلي لذا وجب التعامل و التثبت بكل دقة من خطواتك و نجاح عملياتك لتكون للرافعة المالية
الاثر الاجابي و لا السلبي.
الاستراتجية السليمة تظمن اسغلال جيد للرافع المالية و العكس صحيح

free.person
01-26-2013, 15:57
والله يا جماعه انتوا خايفين من الرافعه الماليه دى زياده عن اللزوم وبجد انصح الجميع انه مش يخاف منها وبجد تسلم الايادى وننظر مزيدك من الموضوعات الرائعه

haitham
03-03-2013, 22:41
والله اخى كلامك ممكن يكون منطقى بس لو امكن توضيح اكثر شوية وجزاك الله خيرا اخى الكريم

ess_ess
03-04-2013, 12:41
كلامك صحيح اخى الفاضل ولكن انا افضل العمل بالرافعة المالية لمن يملك رأس مال صغير لتساعدة على تحقيق ربح عالى ان شاء الله

buxgaineregy
03-04-2013, 13:23
اولا كلامك مليون في المائة صح ولكن دون الرافعة المالية لن نحقق ارباح مقنعة
يعني لو تاجرنا في حالة ال 10000 دولار مثلا ممكن نكسب اخر الشهر بالعافية ده مع وجود خسائر
نكسب 20 او 30 دولار بالكتير اظن ان ده مكسب مضحك وميشجعش وميجزيش حتى حق اشتراك الدي اس ال
فمن هنا جأ قيمة واهمية الرافعة المالية مع التاكيد ان كلامك صح مليون في المائة

rebaoui
03-04-2013, 14:21
السلام عليكم اخي
انا اختلف معك جوهريا فلو لم تكن هناك الرافعة لما استطعنا منافسة اصحاب الملايين و
بالتالي فان هذه الرافعة كما يدل اسمها تجعلك ندا للند لاصحاب الراس المال الكبير
ومن هنا تاتي شطارتك كما يقال و حسن ادارتك لراس مالك
دمممممتم في رعاية الرحمان و تقبلوا مروري

zeze mohamed
03-04-2013, 18:02
انا اعرف ان الفوركس من غير الرافعة المالية ميكنش ليه اى اهمية عند المتداولين خاصة اللى رأس مالهم صغير ممكن يكون مناسب للناس اللى رأس مالهم ضخم ومحترفين فى الفوركس

achrafraja
03-04-2013, 18:09
السلام عليكم
==============
مشكور اخي الكريم هده المواضيع مشكورين عليها بالتوفيق لكم وكل المشتركين
وشكرا

yamen-b
03-04-2013, 18:37
كلام مزبوط وسليم لكن للحظ دور ايضا ممكن الحساب يربح100% فعلا انت وحظك والخساره فعلا 100% ايضا

darin hamed
03-04-2013, 18:39
موضوع رائــــــــــــــــــــــ ـــــــع والله

الرافعة الماليه مهمة جداا من وجهة نظرى

للذين يملكون راس مال صغير

maged mohamed
03-04-2013, 18:43
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لسة فى بداية التعلم على الخساب التحريبى
وسوف اخذ بالنصائخ وربنا يوفق الجميع

bidaaa
03-04-2013, 19:19
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
ان الرفعة المالية تفقيد من يتاجرون بمبالغ قليلةاقل من 90دولار
وكلما زاد مبلغ التداول يجب ان تقل الرفعة للحفاظعلى المال

moselm2011
03-05-2013, 21:22
الرافعه الماليه فى كثير من الاحيان تكون مفيده جداااااااااا ولكن فقط تؤذى من يسىء استخدامها

نور الحياة
03-05-2013, 21:27
السلام عليكم
بالنسبة للرافعة المالية من وجهة نظرى فأنها لها دور كبير جدا
وانا افضلها ولكن يكون استخدامها بطريق جيدة
فأنها تفيد المتاجرين اللذين لا يمتلكون رأس مال كبير للمتاجرة به
واغلب المتاجرين فى المنتدى رأس مالهم 100 دولار وهيا تحويل البونص كل شهر للمتاجرة به
والرافعة المالية تذيد هذا المبلغ
تقبلو مرورى ..

botros
03-06-2013, 04:18
ما هو الفوركس مبنى أساسا على الرافعة المالية وبدونها لا اهمية له لكن المهم هو كيفية إدارة رأس المال بطريقة صحيحة وجيدة

ahmedreda
03-06-2013, 14:56
اعتقد ان من اخطر الطرق هى استخدام رافعه ماليه كبيره هذا سوف يكون خطير جدا على الحساب ممكن ان يؤدى الى خسائر
فادحه وان تم تحقيق ارباح جيده. اعتقد ان الرافعه المايه 1.200 هى الافضل.

Zamalkawy4ever
03-18-2013, 14:21
السلام عليكم اخي العزيز
اشكرك اخي علي المعلومات الرائعه واتمني ان تستمر في العطاء وبارك الله فيك

yoyoutta
03-18-2013, 14:26
السلام عليكم
انا كل هذه المصطلحات جديدة علي
شكرا للنصيحة وللمعلومة

heroo252
03-18-2013, 14:29
الرافعة المالية مفيدة طبعا
لانها سمحت للكتير من اصحاب رئوس الاموال الصغيرة ان يكون ليهم نصيب فى الدخول الى سوق الفوركس وجنى ربح كبير اة هى كمان ممكن تؤدى لخسارة سريعة لكنمحدش ينفى اهميتها

fares1alex
03-18-2013, 14:49

الرافعة المالية ليها مميزاتها وعيوبها

بس انا شايف ان عيوبها اكتر من مميزاتها واكيد حضراتكوا طبعا عارفين

اتمنى لكم التوفيق

taoufik bajjou
03-18-2013, 14:55
السلام عيكم اخي الكريم شكرا لك على الموضع الجميل فعلا الرافعة المالية خدعة و سلاح دو حدين يخسرك مالك إن لم تستغله جيدا

Omaryat1
03-18-2013, 15:59
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
فعلا أخي فأظن أنه من المفضل أن تكون الرافعة صغيرة لكي تساعدك في إدارة رأس المال

bondaa
04-20-2013, 15:07
فين باقيت الشرح هل هو فى موضوع اخر لان عجبنى الشرح وكان نفسى اكمل عموما مش هينفع اكرر الكلام صح ام لا غير لما الاقى باقيت الموضوع علشان اقرر بس اللى اعرفة ان الرافعة المالية مهمة للراس المال الصغير يعنى مهمة جدا للمبتدئين حتى يمكنهم التداول

maroc_forix
04-20-2013, 16:02
بالنسبة ليا الرافعة المالية فقط مفيدة مع رؤس الموال الصغيرة فهى بتساعد على تحقيق الأرباح بشكل مرضى وتنمية راس المال الصغير وحتى وان كان ذلك خطر فان المخاطرة تستحق المعاناة هنا
اما مع رأس المال الكبير اقل رافعة مناسبة لأن افضل شئ فى هنا هو ادارة راس المال والدخول بخطورة ضئيلة جدا وهو مفتاح النجاح فى هذا السوق

صحيح الخطر هنا يستحق المعانات
و تحقيق المكاسب لا يكون بالاحلام و الاماني ب الاجتهاد و المثابرة تأتي بنتيجة مرضية

latraaa
04-20-2013, 16:04
مشكور أخي الكريم على النصيحة و النصائح بصفة عامة، و الرافعة المالية لها الدور الفعال و المهم في الفوركس، لولاها لما استطاع صغار المتداولين أن يعملوا في الفوركس

انس بن تن
04-27-2013, 01:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
وهو يا اخي يجب ان اشتغل ع اي رافعه بالنسبه لي انني مبتدئه تقبل مروري

karimosama
04-27-2013, 02:04
افضل شئ مع المخاطرة العالية هو سحب الأرباح دائما حتى لو قدر الله تعرضت لخسارة لايضيع كل شئ ..

mxmx
04-27-2013, 02:39
الرافعة لامالية فعلا ممكن تكن جميلة
بس فى ناس مش بتهتم بيها اوى وبتخسر

abdousrk
04-27-2013, 03:02
احترم رأيك اخي الكريم الرافعة المالية خطر ولكن يوجد طرق لاحسان استعمالها
فنحن اصحاب الرؤوس اموال الصغيرة لسنا كأصحاب الرؤوس الكبيرة
فنحن لن نحقق اي ارباح بدون رافعه سنحقق بضع سنتات فقط
وهدا غير مناسب بالفعل لنا لدلك يبقى للرافعة دور كبير في وجودنا في السوق
موفق اخي الكريم

معز الدالي
05-02-2013, 03:19
شكراً على المعلومات أخي على الرافعة المالية وتأكدك أنها خطر
لكن أعتقد ومع إحترم رأيك فيبدو أنها تساعد أصحاب
الرؤوس مالية الظعيف كثيراً :)

Lemo
05-04-2013, 18:20
الرافعة المالية تعتبر سلاح ذو حدين فهي مكسب وخسارة ف نفس الوقت فهي مربحة ف الحسابات الصغيرة ولكنها غير مربحة في الحسابات الضخمة

azezomsr
05-04-2013, 18:30
السلام عليكم
صراحه يااخي كلامك خلى الواحد يقلق
طيب المفروض نعمل ايه؟
ونخلي الرافعه الماليه كام؟ مشكور على موضوعك

ibrahim2015
05-04-2013, 18:50
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا جزيلا ياأخي الغالي على النصائح الفوركسية المميزة

day44.ah
05-04-2013, 18:55
و اخي على الفرد ان يفكر الف مرة قبل ان يستخدمها لانها سلاح دو حدين ادا عرفت كيفية استخدجامها ستربح اموال طائلة ام اد لم تعرف او خسرت ستكلفك الكثيرو اكثر مما تتصور
تحياتي لك اخي الفاضل
وتقبل مروري

ESLAM ELSEGINY
05-04-2013, 19:30
مشكور ليك على هذية النصيحة الجميلة
بس انتا فاهم الرافعة المالية غلط ازاى لما انا ابقا داخل مثلا بواحد دولار واكسب 100 دولار فا المكسب ازاى مئة نقطة ولا 10

hebkar
05-04-2013, 22:05
الرافعه الماليه بالفعل تزيد الخساره ولكنها تزيد الربح
سلاح ذو حدين
لا يوجد اى شىء بدون خسائر
اتمنى لك الافضل

dalirap
05-04-2013, 22:31
نعم أخي الرافعة المالية تتيح لك الفرصة بمضاعفة رأس مالك حتى 3 مرات
لاكن يجب إن تكون الرافعة متوافقة مع حجم رأس مالك

aboshoker
05-05-2013, 00:20
ارافع المالية تحقق ارباح عالية لانها بضعف المبلغ اللى انا قمت بادعه فى الشركة التى انا اتدوال معها
وايضا الخسائر بتكون كبيرة جدا فى حالة استخدام رافعة مالية كبيرة جدا فى سوق متقلب

ecccco
05-05-2013, 03:21
السلام عليكم اخى بس انا شايف ان الرافعه الماليه جيده للحسابات صغيره المال وانا اعمل عليها
وتحياتى لك اخى الفاضل

mimo3050
05-15-2013, 03:42
الرافعة المالية هامة جدا من وجهة نظرى بالنسبة للمبالغ الصغيرة علشان الربح يبقى اسرع بس لازم الواحد ياخد باله لما يستثمر مبالغ كبيرة

funpda
05-17-2013, 16:46
انا لسه مبتدئ ولازم
اتعلم من خبرتكم يا رجاله
فعلا الفوركس موضوع كبير ولازم الدراسة الجيدة

eagle26
05-21-2013, 05:11
شكرا جدا يا اخى على النصائح المفيدة واهم شىء فى الموضوع هو حسن ادارة راس المال
والحفاظ علية واتمنى من حضرتك ان تمدنا بالمزيد من النصائح المفيدة

yacrao
05-23-2013, 12:05
شكرا اخي الكريم على الموضوع المميز انا ضد ان تكون الرافعة المالية سببا في
الخسارة لانك وان كانت الرافعة المالية مهما تكون فاذا انضبطت على الادارة
السليمة لراس المال لا يمكن ان تخسر ابدا

zezo_22
05-23-2013, 12:17
الرافعه المالبه اخى الحبيب من ممبزات سوق الفوركس فمن غيرها لايستطيع الافراد ذات المالبه الضعيفه التجاره فى سوق الفوركس

doaa sary
05-23-2013, 14:23
يالعكس بقاا انا شيفاها مهمه
ثم ان الخسارة انت بتعوضها بعد شهر واحد من البونص دا اذا خسرت يعنى كل الحساب
ولو كسبت هيبقا اضعاااف راس مالك
وانت اللى بتحدد الرافعه المناسبة محدش بيختارلك

Bassemrko
05-24-2013, 13:36
بص يا غالى الرافعه المالية مفيدة جدا لينا احنا لان كل اعتمادنا على البونص واقصى حد للبونص هو 100 دولار
يعنى لو فتحنا عقد هيبقى قليل
فلازم نستخدم الرافعه المالية لكى نتمتع بالعقود الكبيرة
وبالتوفيق ليكم

tahirbadro
05-24-2013, 14:12
السلام عليكم
أنا جديد و أود معرفة ما هو الخطر من المتاجرة في البورصة
وشكرا على الرد

انا وعد
05-24-2013, 14:14
السلام عليكم كلام بلفعل سليم بس الرفعه الماليه حلوه ووحشه فى نفس الوقت لانها فى الارباح تضاعف راس المال وفى الخساره بتضاعف الخساره ايضا

ahmed dorgham
05-31-2013, 00:08
اعتقد افضل تكون الرافعة المالية كبيرة مع رأس المال الصغير
لكى يحقق ربح جيد ويزيد من رأس ماله
تقبل مرورى ،،،

انس بن تن
05-31-2013, 04:21
السلام عليكم يا اخي
رغم اضرار الرافعه الماليه انا متاءكده ان مميزاتها تخلينا نشتغل عليها
دي وصيله لتحقيق مكاسب جيده جدا
بالتووووفيق للجميع

taqa
05-31-2013, 23:44
السلام علكم ورحمة الله وبركاته
شكرا اخى العزيز على نصائحك
المهمة جدا والمفيده ونعم ان الرافعه الماليه هى التى يتميز بها الفوركس

soooonor
06-21-2013, 04:41
قرأت كلام حضرتك بعناية .. ولكنى ارى ان المشكلة ان معظم المستثمرين الصغار غالبا لا يتعدى رأس مالهم 100 أو 200 أو حتى 500 دولار .. فكيف يمكنهم المتاجرة بدون رافعة مالية لتحقيق ارباح مرضية بالنسبة لهم حتى لو هناك مخاطرة فعليهم تحملها ... و العمل بخطة تقلل قدر الامكان من تعرضهم لخسارة

gamal20
06-21-2013, 10:22
لا انكر ان روح المخاطره فى الفوركس لها مذاقها وحلاوتها
ولكن لابد ان تكون على وعى كامل بالمخاطره التى تقوم بها

payza
06-21-2013, 18:15
اللي اعرفه يا باشا ان الرافعة هي اللي بتحدد الهامش
في الحساب لدخول الصفقات

sheref zakarea ahmed
06-21-2013, 18:19
اذا تم التاجرة برافعة مالية 1 الى 500 بمبلغ 100 دولار هل ينصح باستراتيجيات معينة تمنعع من الخسارة ام ماذا تعتقدو ا ان افعل لكى اصبح تاجر محترف يجيد التجارة

Eng_Amr
06-21-2013, 23:12
بالنسبة ليا الرافعة المالية فقط مفيدة مع رؤس الموال الصغيرة فهى بتساعد على تحقيق الأرباح بشكل مرضى وتنمية راس المال الصغير
بالرغم انه خطر جدا و لكن مربح جدا
مشكوور و تقبل مرورى

2x1
06-22-2013, 00:01
انا معاك اننا لازم ناخد بالنا من الرافعة المالية متكونش عالية بس انتا ممعكش حق فانها خدعة هي فرصة واللي يعرف يستغلها لصالحة اكيد كسبان يعني فية اللي بيخليها نقمة وفية اللي يخليها نعمة انتا وشطارتك والخبرة اللي اكتسبتها فتعلمك للفوركس

hellelali
06-22-2013, 00:23
الرافعة المالية مهمة للبدا بالتداول خاصة للحسابات الصغيرة وهي تمكن المتداول من ربح المال من خلال فتح صفقات كان ليس بمقدوره فتحها

mai66
06-22-2013, 00:38
شكرا ليك ع الشرح هى فعلا خطر عشان كدا اختار رافعه مناسبة لو ممكن 1:100
اصغر حااجة لان برضة الرافعه مهمه لمضاعفه العقود

oo0khaled0oo
06-22-2013, 00:45
بدون الرافعه الماليه
لا يوجد الفوركس نحن العرب نعاني
من نقص السيوله في رأس المال
انها ليست خدعه اخي انها حقيقه واضحه لكل المتاجرين

mmxxmm2
06-22-2013, 00:48
مساء الخير
انا عن نفسى افضل الرافعة المالية
وادارة راس المال الصغير طبعا لو انا
راس مالى صغير لازم يكون فى مرعات راس
المال شكرا اخى على الموضوع وتقبل تحياتى

gamal20
06-22-2013, 11:45
انا بستخدم رافعه ماليه عاليه نوعا ما لانى بحب المخاطره
بعض الشىء ولكن بحساب طبعا فالمغامره لها حلاوتها
ومرراتها فى نفس الوقت

melad
06-22-2013, 15:12
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته , شكرا جدا على الموضوع الرائع و لكنى لست افهم لماذا كل هذه الضجه حول الرافعه الماليه فإنها شئ طبيعى , هى اينعم مفيده بشكل رهيب و لكنها عاديه او ميزه من ضمن مميزات السوق ليست اكثر

mohamed61172
06-25-2013, 11:01
الرافعة المالية فعلا اخي الكريم سلاح يعتبر
ذو حدين الرافعة الكبيرة خطيرة لذلك وجب حذر والتعامل
برأس المال مضبوط

hichem9
06-26-2013, 00:50
الرافعة المالبة نعمة ونقمة فهي يمكن ان تعطيك 100 في المائة من حسابك ويمكن ايضا ان تمرجن حسابك
الرافعه الماليه الكبيرة بتؤدى الى الطمع وبالتالى الطمع بيعمى عين المتاجر

saad forex
07-31-2013, 07:56
انا الرافعه اللى بشتغل بيها هى 1.100 وشايف انها كويسه جدا ومش واحشه
المه انى اتعلم الفوركس وبعد كده مش مهم اى حاجه

monira salah
07-31-2013, 09:05

السلام عليكم

اتفق معك تماما لان معظمنا محتاج ان حسابة يكون كويس وكبير علشان يقدر يستفيد بيه والى بيضيع حسابة بيضيعة بأيدة بعدم وجود ادارة راس مال جيدة وانة كمان مش ملتزم بيها وبعدين يرجع يقول العيب فى الرافعة او فى الحساب وهو العيب فى طيرقة استخدام الحاجات دى والدليل ان فى ناس بتستخدمها بس استخدام تانى وبتنجح بيها هنا الفرق ازاى بتستخدمها ؟؟؟؟

may
07-31-2013, 11:00
شكرا على النصائح ومن النصائح الجيده الاهتمام باداره راس المال ووضع خطه جيده واستخدام الاوامر المعلقه

ezz22
07-31-2013, 15:14
فكرة ان الشركات بتستفيد من خسارتى دى انا مش مقتنع بيها اوى
بس لو فضيت هحاول افهم بالتفصيل باذن الله لانه شئ مقلق

يزيد
07-31-2013, 15:37
السلام عليكم
شكرا لك يا اخي على هذه النصيحة و اتمنى ان تقدم لنا المزيد من النصائح في المستقبل

mahdix
07-31-2013, 15:48
السلام عليكم
الرافعة المالية هي اداة لتضخيم مالنا و تسمح لنا للدوخول السوق والمتاجرة مع كبار التجار
مشكورين على الشرح الموضوع و بارك الله فيكم

mero12
07-31-2013, 15:51
الراعفة المالية فى ناس فعلا بتنخدع فيها
وتبدا تختار اعلى حاجة وتقع

catw
07-31-2013, 16:45

اعضاءنا الكرام اهلا بكم

لا تتعدي ال 2 %او ال 3%

مش هتشك في الراجل دة

يعني لو كسبت 2% او 3%

علشان فاهمين الموضوع غلط

قولت انا موافق بقي

يتبع

نسالكم الدعاء

مشكور اخى على هذة المعلومه والنصائح بس انا ارى ان الرفعه الماليه مع المضارب الناجح الفاهم والمتدرب اكيد بتفيدو وبتخليه يحقق مكاسب
مع تمنياتى لك بالرزق الوفير
تحياتى وتقديرى

brahim99
07-31-2013, 17:10
مع رؤس الموال الصغيرة فهى بتساعد على تحقيق الأرباح بشكل مرضى

MAGDYABDO
08-14-2013, 00:29
فعلا ولكن هذا ان كنت تريد ان تضاعف 10000 الى 1000000 ولكن ان سرت مثلا ان تحصل يوميا على 100 دولار فهذا جيد وستستخدم الرافعه ايضا
الحكايه كلها حكايه طمع فيمكن للطمع ان يخسرك كثيرا

osamaazme2002
08-16-2013, 05:15
صالحه للحسابات الصغيره فقط وهيا ميزة قوية في الفوركس وربنا يوفق الجميع

Fourat
08-16-2013, 08:16
الرافعة المالية مفيدة مع اصحاب رؤوس الاموال الصغيرة اما الباقي فيمكن تصغيرها او الاستغناء عنها

ali2000
08-16-2013, 12:24
الرافعه الماليه مهمة جداً وانا استخدم الرافعه 1:500 لأنها رافعه متوسطه وجيده ولك كل التقدير والاحترام

AhmadMorad
08-16-2013, 13:09
لكامك صحيحي في حال انه ما كان في إدرة رأس مال هي الرفعة المالية لعبة خبيثة و خطرة جدا لكن لو عرفنا نلعب اللعبة و ننظم راس المال و نتحكم بالطبع و الله ستصبح اللعبة لعبتنا و الهوى هوانا :d

rsfbg2010
08-16-2013, 15:14
السلام عليكم جميعا
الرافعه الماليه مفيده للحسابات الصغيره
لان بدونها هتبقى المكاسب قليله جدا

maha elsayed
08-16-2013, 17:45
مع رؤؤس الاموال الصغيره هتحصل ع ربح مرضى

اهم شئ الصبر ومعرفه السوق

---------- Post added at 06:45 AM ---------- Previous post was at 05:58 AM ----------

طالما معاك فلوس قليله هتخطر بخطوره قليبله جدا

عكس الدخول بمبالغ كبيره وتتعرض للخساره

karam22
08-16-2013, 17:51
انا افضل الرافعة المالية من 1/200 فهي انسب رافعة للحسابات الصغيرة في راي
فكبر حجم الرافعة اغراء لمن لا يملك الخبرة يعرض حسابه للهلاك انا من 1/200 فهي متوسطة وتحافظ علي الحساب من الانهيار سريعا عن اي تقلبات للسعر

barcaloni3333
08-16-2013, 19:21
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
فعلا أخي ضروري من مراقبة الرافعة المالية و التحكم فيها

MichMich
08-16-2013, 19:48
طيب ما هي انسب رافعة مالية في
سوق فوركس بالنسبة لمبتدئ عنده بونص فقط

doudi
08-16-2013, 19:58
السلام عليكم و رحمة الله
يعني على حساب كلامك انه لا ينصح باستخدام الرافعة المالية
ماذا لو كان رأسل المال صغير 100 دولار مثلا
اضن انها ضرورية

mahmoud2291
08-16-2013, 20:08
شكرا على النصائح ومن النصائح الجيده الاهتمام باداره راس المال ووضع خطه جيده واستخدام الاوامر المعلقه وكمان الراعفة المالية فى ناس فعلا بتنخدع فيها
وتبدا تختار اعلى حاجة وتقع

bimbo
08-16-2013, 20:12
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الرفعة المالية سلاح ذو حدين لذا لانصح بستعمالها
للمبتدئين

nirvana79
08-16-2013, 20:50
شكرا على النصائح القيمة
بدأت أتعلم بعض المصطلحات التقنية للفوركس

WASEM DALLOUL
08-16-2013, 21:29
السلام عليكم
شكرا لك على هذه المشاركة الجميلة والمفيدة وأرجو من الجميع الأخذ بهذه النصيحة ولا تنخدع بالرافعة الكبيرة

abugoad
08-17-2013, 04:24
لااعلم اذا كانت الرافعة خدعة أم لا
فهناك البعض ضاعف راس ماله وهناك من خسرة
ولاكن على من أراد ذالك ان يكون خبيراً جداً
وليس قليلاً

mohamed issa
08-17-2013, 15:11
ببساطة شديدة الرافعة المالية هي مجرد اداة ... وانت موافق على عيوبها وحسناتها
طيب نقول تانى
الشخص ال معندوش ادارة راس مال وادارة مخاطر ... يارب لو دخل رافعة 1:1 برضه هيخسر
يعني هى مش بتخسرك
انت ال بتتحكم ف المكسب والخسارة بالطريقة
كده هنتفادي عيوبها ..
طب نييجي لفوائدها
مكسبك هيكبر هتضاعف حسابك
هتسحب راس مالك الحقيقي
كده انت شغال بالمكسب
كل ما تكسب هتشيل راس مال تانى
حتى لو لاقدر الله حصل طظروف والمارجن كول وصل
يبقي انت مش خسران كتير ... واعتبر ان ال خسرته انت عوضته كتير

forex4
08-18-2013, 12:39
مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع
وانا اوفقك الراى بان الرافعة الماالية هى سبب الخسائر
لذلك انصح اخوانى بتوخى الحذر اثناء التداول

hellelali1
08-18-2013, 12:45
الرافعة المالية مهمة جدا لكل متداول لكي يتمكن من ربح المال الكثير من خلال مبلغ صغير وانا اشجع الناس عل مزيد فهم الفوركس

root09
08-18-2013, 14:05
السلام عليكم، لست على دراية كاملة بموضوع الرافعة، عند التسجيل اخترت 1:200, وأنا مبتدئ ليس لي أي أدنى خبرة
هل يمثل هذا خطراً على حسابي أم ليس فيها مايقلق ! أرجو المساعدة! وشكراً

adeool
08-18-2013, 14:11
السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته بارك الله فيك اخي الكريم وجزاك الله خيرا
لكن الرافعة المالية لكي تستخدم بطريقة مفيدة لا بد من الاعداد المسبق ودراسة ادارة رأس المال
كي تقدر على تدبر الامر وكما ذكر الاخوة الافاضل في مفيدة جدا للمبالغ الضعيفة .

رشا الهوارى
08-19-2013, 06:20
شكرا لك علي المعلومات الهامة واتمنى الاستفادة منها لانىى من المبتدئين واتمنى ان اكتسب الكثير من الخبرات منكم وشكرا

afaf123
08-19-2013, 10:23
شکرا لک اخی علی مجهودکم التعلیمیه والمفیده
ویاریت الا کثار من المواضیع التعلیمیه وشکرا

MuRa
08-27-2013, 01:33
ان شاء الله هعمل كدا وبجد الموضوع دة عآجبني آوي

doola2020
09-27-2013, 04:15
شكرا لك أستاذي الفاضل علي شرح هذه المصطلحات الفوركسية الهامة لكل مبتديئ في مجال التداول وهو ‏الفوركس

محمد السيد محمد
09-27-2013, 04:20
يعني انت رأيك نشتغل من غير رافعة ؟
طيب ازاي وايه لازمته الغوركس بقه؟

MichMich
09-28-2013, 00:36
طيب يا اخي
انا اتسائلفي حالة الخسارة هل المتاجر وحده يخسر ام
ان الشركة ايضا لها نسبة فس الخسارة

forex pip
09-28-2013, 01:59
مشكور اخي الكريم علي موضوعك ولكن كلامك ممكن يكون منطقى بس لو
امكن توضيح اكثر شوية وتقبل مروري وبالتوفيق

انس بن تن
09-28-2013, 07:41
رغم اضرار الرافعه الماليه انا متاءكده ان مميزاتها تخلينا نشتغل عليها
وهى الدخول بصفقات كبيرة

gmhd
09-28-2013, 08:04
السلام عليكم
اعتقد ان الرافعة المالية مفيدة جدا لاصحاب رئوس المال الصغيرة
مثل
لانها بتساعد في تحقيق ارباح اوفر
ومشكور اخي علي الشرح

kaaf
09-28-2013, 11:58
اضن انك محق في جميع النقط التي تكلمت عنها

مصطفى122
09-28-2013, 12:01
معلومه مهمه وعندما ابدا بالمتاجرة ساختار رافعه ماليه
1:100 لانها تناسب رؤس الاموال الصغيرة

mohammad belha
09-28-2013, 12:02
بعا كلنا عارفين ان الاستوب لوز هوا صمام الامان فى الفوركس ولكنه سلاح ذو حدين لمن لا يستخدمه بطريقة صحيحة حيث يكون سبب للخسارة عند عدم وضعه فى المكان المناسب

ahmedanwar
09-28-2013, 12:03
المخاطرة العالية هو سحب الأرباح دائما حتى لو قدر الله تعرضت لخسارة لايضيع كل شئ
لأن المخاطرة العالية المعروف عنها هو ان الحساب بيبقى على شفا المرجن وكل الأحتمالات بتبقى واردة

mohammad belha
09-28-2013, 12:03
بعا كلنا عارفين ان الاستوب لوز هوا صمام الامان فى الفوركس ولكنه سلاح ذو حدين لمن لا يستخدمه بطريقة صحيحة حيث يكون سبب للخسارة عند عدم وضعه فى المكان المناسب النجح هو كل شيئ فل الفوركس

---------- Post added at 11:03 AM ---------- Previous post was at 11:03 AM ----------

بعا كلنا عارفين ان الاستوب لوز هوا صمام الامان فى الفوركس ولكنه سلاح ذو حدين لمن لا يستخدمه بطريقة صحيحة حيث يكون سبب للخسارة عند عدم وضعه فى المكان المناسب لا تخسر بل اربح فل الفوركس

mazen2508
09-28-2013, 12:23
اخى الفاضل تحياتى ا
لرافعة الماليه سلاح ذو حدين ولكنها اهم مايميز الفوركس عن غيره من الاسواق الماليه
وهى ليست خدعه بل من لايعرف كيف يديرراس ماله هو من يخدع نفسه وليس الرافعه هى التى تخدع

انس بن تن
09-28-2013, 17:15
الرافعة المالية هى سلاح ذو حديدن ويجب الاستفادة منها فى الوقات التى تصدر فيها الاخبار
حي يكون الربح فىذلك الوقت

ahmedhawash
09-30-2013, 15:46
الرافعه الماليه هى السلاح الذو حدين فى السوق

فهى تسالعدك على التداول فى السوق براس مال ضعيف وفى نفس الوقت هى تشدك الى الطمع وخساره ربحك وراس مالك الساسى معه

ilyes chaieb
09-30-2013, 15:55
موضوع رائع وجميل و الرافعةدي سلاح ذو حدين
بس انا مختلف معك ان شركات الوساطة بتستفيد من خسارة العميل
مش كل الشركات ,