PDA

View Full Version : أيهما أفضل التحليل الاساسي أم التحليل الفني في أسواق تداول العملات ✔

Samirghatas
03-19-2017, 21:48
السلام عليكم
اقدم لكم اليوم أيهما أفضل التحليل الاساسي أم التحليل الفني في أسواق تداول العملات ✔
بالتوفيق للجميع

https://www.youtube.com/watch?v=Ci9t5MqtzuI

احمد فرحان منصور
03-19-2017, 21:49
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتة اخي الكريم واستاذي الفاضل بارك الله بك عفل كل طروحاتك المفيدة وجزاك الله كل الخير

yousee
03-23-2017, 16:38
قد أقول لك عن التحليل الفني أحسن من التحليل الأساسي ولكن عليك أن تدمج بينهم لكي يكون هناك توازن فلا يمكن الإستغناء على أحد منهم

ANESS
03-23-2017, 19:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكور أخي الكريم على هذا الفيديو التفصيلي ، أنا أستخدم التحليل الفني في الفوركس لأنه يعطي نقطة الارتكاز بدقة مما يسمح لي باختيار وقت الدخول الأنسب في الصفقات
تقبل مروري

Adnan Mustafa Kamel
03-23-2017, 19:37
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
بارك الله تعالى يا اخى على هذا الموضوع من الافضل ان ندمج بين التحليلين الاساسى والفىنى وان شاء الله تعالى سوف يستفيد من الكثير من اعضاء المنتدى وبالتوفيق للجميع

snnaky
06-02-2017, 18:15
الكلام جميل بس عاوز اقول لحضرتك ان دة مش هو التحليل الأساسى انما الشغل على الأخبار ممكن نطلق علية االلمتاجرة بنظام الأخبار انما لا يصح ان نطلق علية تحليل اساسى
المشكلة ان كتير من المتاجرين بيعتقدوا انهم بيشتغلوا تحليل اساسى وهما بيتابعوا اخبار وفاكرين ان الأخبار هى التحليل الأساسى ودة من الأخطاء الشائعة
عارف تحليل اساسى يعنى اية يعنى حضرتك تكون بتصنع المعلومة المالية او بتستخرجها مش بتشتغل على نتيجتها
يعنى مثلا الناتج لأى مؤشر انت لا تعرفة ولا تتحكم فية ولا تستطيع ولكن انت بتشتغل علية لما يظهر انما اللى جمعة واعدة هو دة اللى عرف تحليل مالى فهمتنى يا غالى