PDA

View Full Version : المتاجرة وقت الاخبار ممكن تسبب خسلائر كبيرة

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

companero
08-02-2012, 19:46
السلام عليكم , أحببت فقط ان انبه الإخوة الكرام إلى عدم المغامرة و المتاجرة وقت صدور الأخبار والبيانات ألأقتصادية خاصة اخبار اللون الأحمر أي صاحبة التأثير القوي, حيث من الممكن أن، نشهد تحركات و ارتدادت تفوق 200 نقطة , و طبعا أصحاب الحسابات الصغيرة هم أول الضحايا , الله يعوَض علينا

sa3idsmp
08-02-2012, 20:02
(الأوقات التى يمكن ان تخسر فيها)

تعتبر الاوقات التى نتكلم عنها هى اكثر الأوقات التى يخسر فيها المضاربون و يفضل تجنبها وفى النهايه هذا الامر يرجع لكم فقط هذه المقاله مستوحاه فقط من خبرتنا

الجمعه

يعتبر هذا اليوم من أكثر الأيام التى يخسر المتعاملون فيها اموالهم بسبب ان هذا اليوم هو نهايه الأسبوع مما يجعل هناك دائما تصفيه للمراكز و عدد من الاخبار التى لا يمكن توقع نتيجتها على حركه العملات

الاحد

يتم التداول فقط بفتره صغيره من هذا اليوم و تعتبر حركته غير متوقعه بالمره
و لذلك غالبا ما يخسر المتداولين فى هذا الوقت اموالهم

الاجازات

تغلق البنوك فى اوقات الاجازات ممايعنى حجم تداول قليل للغايه ممايجعل الحركه غير متوقعه و حدوث الخسائر شئ متوقع

التقارير الأخباريه

لا احد يعرف حقيقتا أين يمكن ان يذهب السعر عند ظهور التقارير الأخباريه . فأنت يمكنك ان تخسر ثروه خلال

النشرات الأخباريه أو التقارير الماليه . فلو لم تكن تعلم ماذا تفعل ستخسر و بشده

silver
08-02-2012, 20:04
نعم معك حق

وليس فقط اصحاب الحسابات الصغيرة فقط حتى اصحاب الحسابات الكبيرة في خطر في اوقات الاخبار

والاضل الالتزام بالادارة المالية

pimo
08-02-2012, 20:08
ولكن اذا كنت تعتمد كثيرا في تداولك علي التحليل الاساسي كيف لا تتداول وقت صدور الخبر فهذا سوف يساعدك في كسب جيد لصفقتك بدون اي خسائر اذا تعاملة جيد مع راس المال

rabie10
08-02-2012, 20:13
المتاجرة في اوقات الأخبار لها أسس يجب العمل بها
وهناك مختصون في العمل في وقت الأخبار و هذا
يدر على المختصين أرباح ممتازة

companero
08-02-2012, 20:14
في بعض الأحيان يكون الخبر جيدا لعملة ما , و لكن في السوق يكون العكس تماما , التحليل الاساسي و حده غير كاف لا بد من التحليل الفني ايضا , بالتوفيق على كل حال

mahmoud1
08-02-2012, 20:18
بالفعل المتاجرة وقت الاخبار القوية ممكن تسبب خسائر كتير كلنا شفنا اليوم التحركات الكبيرة اللى حصلت لليور والباوند وكل العملات هبطت مئات النقاط امام الدولار فى دقايق بعد تصريحات من قبل رئيس البنك المركزي الأوروبي الرئيس دراجي

hmadi
08-02-2012, 20:19
الاخبار لها اجابيات وسلبيات فياريت التوخي الحذر في الاخبار ويمكن خبر ايجابي وبعدها ب10 دقايق
يجيك خبر يعكس كل ايلي كنت رابحه من النقاط
فعند التعامل مع الاخبار ضع نسبه معينه من راس مالك للمداوله بيها فقط

y4x
08-02-2012, 20:25
ربنا يسترها معنا احنا مش حمل

اى خسارة ربنا ما يجيب لنا اى خسارة

marou49
08-02-2012, 20:26
نعم يا غالي تعتبر الفترة صدور الأخبار من بين الفتراة التي تهددك بالخستره الفادحه بعد صدور الخبر لا أحد يعرف مجرى السوق و غالبا ما يكون التداول بعد صدور الخبر بنصف ساعه أو ساعه كما انه التداول اثناؤ صدور الأخبار يمكن يكون اجابي و تجيب ربح و لكن المخاطره يجب تجنبهااا للسلامه

themaxprofit1
08-02-2012, 21:00
لية اصحاب المباغ الصغيرة يكون الله يعوض علية المفرود ان اصحاب المبالغ الكبيرة هوة ال بضر ولا فى راى تانى او اكون انا غلط

light
08-02-2012, 21:50
بالتأكيد اثناء الاخبار يتحرك الزوج بعنف ، ويمكن ان يؤدي الى خسائر كبيرة ، لكن اذا كنت متمكن من التحليل الاخباري سوف تتمكن من جني ارباح جيدة

hamzah krishan
08-02-2012, 21:57
شكرا على التنويه في اوقات الانخفاض اذا يفضل التداول في وسط الاسبوع هو وقت مناسب والابتعاد عن التداول في اوقات الاخبار او نهاية الاسبوع

hossam hossam
08-11-2012, 14:26
شكرا للاخ صاحب الموضوع وشكرا sa3idsmp
فعلا فادتني كثير لاني كنت اتاجر يوم الجمعه خسرت كثير اوي عكس يوم الخميس
كان ربح ومكنتش عارف ايه السبب

ahmed
08-11-2012, 14:28
المتاجرة وقت الاخبار بالتاكيد لها فنيات عاليه فى التعامل من الممكن ان تتسبب فى خسائر قويه جد
اذا لم يكن لديك خبرة ومن الممكن ايضا تحقيق ا رباح جيدة منها

theshadow1
08-11-2012, 14:29
الكلام جيد ومظبوط تماما
لكن لماذا الشركة تغلق
انا الخاسر وانا موافق .. هل الشركة تريد فرض قيود معينه لعدم ربح الاخرين

otakon
08-11-2012, 14:32
طيب تمام اوقات صدور الاخبار هي من تخسرنا او تسحق حساباتنا لكن كيف اعرف
وقت صدور الخبر الحقيقي من يعلمنا كيف ؟

mido95
08-11-2012, 14:59
اظن يا خى ان نظرتك للاخبار مظلمة لانه يمكن ان يتحرك السعر فى صالحك و تحقق ارباح جيدة
و اما عن خسارة حسابات فانا اعتقد ان من يلتزم بادارة راس مال صارمة لن يفقد حسابه بسهولة

hadeer hamdy
08-11-2012, 15:01
احيان بيكون المتاجرة خطأ كبير فى
وقت صدور الاخبار لانها ممكن تأثر بالسلب

hazem ahmed moahmed
08-11-2012, 15:02
اعتقد انه يجب الاعتماد علي التحليل الفني و التحليل الاساسي معا لاتخاذ القرار لان الاتنين بيكملوا بعض لكن ماينفعش نعتمد علي التحليل الاساسي اوحده و العكس صحيح

waleed adel
08-12-2012, 05:03
اكيد طبعا معظم الخسائر بتكون بسبب الاخبار ولابد
طبعا من اخذ الحذر اثناء وقت الاخبار

marwa
08-12-2012, 05:21
طبعاً يا أهوة بالتأكيد اثناء الاخبار يتحرك الزوج بعنف ويمكن ان يؤدي الى خسائر كبيرة لذلك انا مبحبش اتاجر وقت الأخبار

mannon
08-12-2012, 06:36
اكيد طبعا معظم الخسائر بتكون بسبب الاخبار ولابد
طبعا من اخذ الحذر اثناء وقت الاخبار

مش كل الخسائر بتكون بسبب الاخبار ، على فكرة فى ناس بتكسب من الاخبار دى اخبار مهولة ، لكن متهيقلى المهم ازاى نتعامل مع هذه الاخبار ، لكن الخسارة فعلا ممكن تيجى لو اننا تجاهلنا الاخبار ودخلنا من غير خطة معينة يبقى كدة ممكن فعلا نخسر بسبب الاخبار

sonic_eg
08-12-2012, 09:44
السلام عليكم , أحببت فقط ان انبه الإخوة الكرام إلى عدم المغامرة و المتاجرة وقت صدور الأخبار والبيانات ألأقتصادية خاصة اخبار اللون الأحمر أي صاحبة التأثير القوي, حيث من الممكن أن، نشهد تحركات و ارتدادت تفوق 200 نقطة , و طبعا أصحاب الحسابات الصغيرة هم أول الضحايا , الله يعوَض علينا

اكيد يا اخى
انا انصح المبتدئين بالعب بعيدا على الاخبار وتحقيق اهداف صغيره لحد ما يحترفو وشكرا على كدا وكدا هتبقى فى امان مع ادارة رائس مال جيده
وتحياتى لك

ebtehag
08-14-2012, 18:45
ايوه انت كلامك تمام اخى الكريم المتاجره وقت الاخبار بالفعل ممكن تسبب خسائر كبيره وبالعكس ممكن تحقق ارباح كبيره ودا مش صعب ولا مستحيل العمليه ببساطه التزم حط استوب لوز لو هتدخل وقت الاخبار وبكده مش هيكون عليك اى ضغوط او خوف من خساره كبيره

face book
08-14-2012, 22:59
جزاك الله خيرا اخي الحبيب علي خوفك علي اخوانك
فعلا انا بسميها مضاربه مش متاجره بس لو طريقتي اجبرتني علي الدخول في وقت الاخبار ولا يهمني هدخ واستوبي هيحميني

الماهر
08-15-2012, 00:23
اوقات مهمه اخي الكريم يجب على المتاجر الاحتراس منها او ان يتاجر بصفقات قليله اذا

ضربته حمى الفوركس بالمتاجرة

Eslam Torres
08-15-2012, 00:46
نعم المتاجرة وقت الاخبار بيسبب خسائر كتير كلنا شفنا التحركات وكل العملات هبطت مئات النقاط امام الدولار فى دقايق بعد تصريحات من قبل رئيس البنك المركزي الأوروبي

امجد محمد
08-15-2012, 00:52
نعم تعتبر الفترة صدور الأخبار من بين الفترات التي تهددك بالخساره الفادحه بعد صدور الخبر
لا أحد يعرف مجرى السوق و غالبا ما يكون التداول بعد صدور الخبر بنصف ساعه أو ساعه
كما انه التداول اثناء صدور الأخبار يمكن يكون ايجابي و تجيب ربح و لكن المخاطره يجب تجنبهااا للسلامه

nrgslawi
08-15-2012, 01:00
نعم اخي كلامك صحيح فلا يجب علينا المغامرة والمتاجرة وقت الاخبار
سبب لي سابقا تمرجن الحساب

FannanQ8
08-15-2012, 01:56
اكيد أخي لكن ليست دائما الخسارة وقت الاخبار
هناك بعض المتاجرين يستغلون السووق و ممكن يتاجرون اسكالبينج

Lotus-FX
08-15-2012, 02:16
نعم هدا صحيح ، لكن ايضا ممكن تربحك ارباح كبيره
لأنه يبقى دلك على حسب الاستراتيجيه التي تعمل بها
فلو كان متاجر محترف ممكن يستغل الوقت ده بالاسكالبينج او الهيدج او شيء اخر

husamart
08-15-2012, 02:25
ما يميز وقت الاخبار انها تكون عالية المخاطرة والكسب فيها يكون كبير وكذلك الخسارة تكون كبيييييرة
الا اذا وضعت ستوب قليل ويكون ايضا ضربه بسرعة كبيرة

mannon
08-15-2012, 07:08
نعم اخي كلامك صحيح فلا يجب علينا المغامرة والمتاجرة وقت الاخبار
سبب لي سابقا تمرجن الحساب

فعلا لانها عادة بتكون مغامرة نتائجها معروفة وهى المارجن الذى يزور الحساب مرة واحدة فيدمرة العمل وقت الاخبار محتاج حساب منفصل تكون انت اصلا مضحى بة ومش الزمك فلوسة فى حاجة

tictok
08-15-2012, 10:58
اكيد المتاجرة وقت الأخبار بها مخاطر كبيرة والأفضل تجنبها والدخول بعدها بوقت كافي حتى تتضح الرؤية واتجاهات السوق ولكن احيانا تكون فاتح صفقة قبل صدور الأخبار
وطال بها الوقت ولم تحقق الهدف وقتها لن تستطيع تجنب الأخبار ربما تساعدك وربما تكون ضد الصفقة المفتوحة

ebtehag
08-15-2012, 12:59
انا مش عارف ليه يا اخوانى الرعب من العمل وقت الاخبار وليه معتقدين انه مدمر للحسابات بالعكس ممكن يكون مدبل للحسابات ايضا فقط احنا لو التزمنا وشوفنا طريقه نقدر نشتغل بيها وقت الاخبار هيكون افضل وطالما حاطط استوب لوز حامى حسابك هتخاف من ايه

Mohamed90
08-16-2012, 11:58
السلام عليكم اخي العزيز وقت الاخبار مهم جدا في التداول و ممكن تحقق منه الكثير و يجب استغلال ذلك
و لكن لا انصح اي واحد بالتداول على الاخبار الا اذا كانت عنده الخبرة الكافية و قدرة على ذلك

islam96
08-23-2012, 05:42
شكراً لك أخي على النصيحة
هي أكيد بتدمر حسابات بس ممكن تخليك تربح كتير لو إنت توقعت صح

tictok
08-28-2012, 14:09
المتاجرة وقت الأخبار سلاح ذو حدين من الممكن أن تخسر خسارة كبيرة وكذلك يمكن أن تربح ربح كبير لذلك لابد من الحذر والدخول بشكل صحيح وبلوت صغير حتى تقلل المخاطر التي تتعرض لها
كما أن هناك أوقات لا تستطيع أن تبتعد عن الأخبار أذا كنت بالفعل فاتح صفقة وأتت الأخبار وانت منتظر تحقيق الهدف وقتها تخضع لظروف الأخبار لو كانت في صالحك خير اما لو كانت ضدك فأعتقد ان الخسارة تكون كبيرة أيضاً

Mostafa Ragab
08-28-2012, 14:22
نعم كلام مظبوط فان المتاجره وقت الاخبار يسبب الخساره احيانا

mhb2012
08-28-2012, 14:50
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كيف الحال شباب منتدئ فوركس العرب نعم مثل ماقالوا الاخوه علينا الحدر من التداول وقت النشرات او الاخبار لان دالك سيلحك بالمتداول الضز لدلك على الكل الحدر من النشرات لانه تشكل خطر على رووس المال وشكرا

egypt25
08-29-2012, 14:15
المتاجرة وقت الاخبار ليها ناسها
يعنى فيه ناس عارفه هتعمل ايه وعندها طريقة معينة وعنده جدول لأخبار كلها

ولكن لو على انستا اصلا مش بتسمح بالشغل وقت الاخبار

hesham itch
08-29-2012, 14:21
فى المنتدى وطبقا لشروط العمل هنا فان المتاجرة وقت الاخبار لا بأتى منها الا الخسارة
فقط لان الربح ممنوع عند البدء فى المتاجرة بالفوركس بالمنتدى وقت الاخبار

mmm2013
08-29-2012, 14:39
اعتقد ان اسواء تصرف من الممكن ان اى تاجر يقوم به هو انه يقوم بالتداول وقت صدور الاخبار لان الاخبار بتحدد الاتجاه بناء على الخبر نفسه وانا عند صدور الخبر ببقى مش عارف الخبر حيكون ايه عشان اقدر احدد الاتجاه الصحيح
ولو قمت بالدخول الى السوق فى هذه الفتره من الممكن ان تكون الخساره كبيره جدا

ayaa
09-11-2012, 09:18
السلام عليكم
فكل قد يخسر في هذه الاوقات اصحاب الامواال القليله مثلي
واصحاب المال الكثيره
فيجب ان نختار الوقت الذي نتداول فيه

yasefsami3
09-11-2012, 09:23
بالفعل المتاجرة وقت الاخبار القوية ممكن تسبب خسائر كتير كلنا شفنا اليوم التحركات الكبيرة اللى حصلت لليور والباوند وكل العملات هبطت مئات النقاط امام الدولار فى دقايق بعد تصريحات من قبل رئيس البنك المركزي الأوروبي الرئيس دراجي

kashif
09-11-2012, 10:26

ايوه انت كلامك تمام اخى الكريم المتاجره وقت الاخبار بالفعل ممكن تسبب خسائر كبيره وبالعكس ممكن تحقق ارباح كبيره ودا مش صعب ولا مستحيل العمليه ببساطه التزم حط استوب لوز لو هتدخل وقت الاخبار وبكده مش هيكون عليك اى ضغوط او خوف من خساره كبيره

chakib'b
09-11-2012, 10:53
ااااالسلام عليكم
فى ااااالمنتدى وطبقا لشروط العمل هنا فان المتاجرة وقت اااالاخبار لا بأتى منها اااالا الخسارة
فقط لان ااااالربح ممنوع عند البدء فى المتاجرة بالفوركس بالمنتدى وقت ااااالاخبار ...

lotf
09-11-2012, 16:56
المتاجرة وقت الأخبار
خسارة أكيدة

amera-nada
09-11-2012, 17:08
شكرا لك اخي على النصح
واتمني الاخوة يعملو به لانه من مصلحتهم

safiforex
09-11-2012, 17:18
ااااالسلام عليكم
فى ااااالمنتدى وطبقا لشروط العمل هنا فان المتاجرة وقت اااالاخبار لا بأتى منها اااالا الخسارة
فقط لان ااااالربح ممنوع عند البدء فى المتاجرة بالفوركس بالمنتدى وقت ااااالاخبار ...
لا افهم شيء مما قلته لان المنتدى لوحده و المتاجرة على الاخبار وحده ، فالمنتدى 8هنا فقط يوفر البونص ليس الا
اما المتاجرة فهذا يخص شروط الشرطكة في التداول التي تمنع التداول وفت الاخبار و قد تخسم جزء من الارباح في وقت الاخبار

dalia
09-11-2012, 17:19
فعلا اوقات الاخبار تحركاتها كبيره جدا خاصة المهمه
ودخول الصفقات بيكون مغامره
المفروض محدش يقوم بيها الا لو كان عنده حساب يقدر على المغامره دى

m.o.b
09-11-2012, 17:27
ربنا يخليك اخى الكريم ع النصيحه الكويسه دى

وتمام انك قوت بحيث انى مبتدىء جديد لسسه

وان شاء الله اعمل بيها

موفق ان شاء الله

ahmedamz
09-11-2012, 17:29
التداول عتماد على الاخبار سلاح ذو حدين ففى وقت الاخبار تكون
حركة الزوج صاحب العلاقة بالخبر سريعة فربما ان تاتى فى صالحك او لا

maro50
09-11-2012, 17:30
معك حق فالمتاجرة عبر الاخبار يعرضنا لفقد المال وخاصه رؤس الاموال الصغيرة لذلك ينبغى المتاجرة وفق التحليل المسبق والعمل من خلال استراتيجيه وعدم الخروج عنها مهما كانت الاغراءات بالربح و اذا اردنا المتاجرة عبر الاخبار ينبغى اتباع فترة زمنيه منايبه من 1:4 ساعات للتاكد من صحة الخبر

face book
09-11-2012, 17:39
التداول اثناء الاخبار

انا لا اعي الاخبار اي اهتمام لا من قريب ولا من بعيد.

لان الاخبار في بعض الوقت تأتي في صالح الزوج و ترى الزوج يتحرك حركه غريبه جدا عكس التوقعات المطلوبه من الزوج

hossam zaki
09-11-2012, 18:44
المتاجرة في اوقات الأخبار لها أسس يجب العمل بها
وهناك مختصون في العمل في وقت الأخبار و هذا
يدر على المختصين أرباح ممتازة

كونان
09-11-2012, 18:51
جميعنا اثناء فترات الاخبار التى تخص الفوركس ننتظر حتى نرى ما سوف تنتج عنة
تلك الاخبار وبعدها نقرر ما سوف نقوم بة ويجب ان تنظر الى تعليمات اصحاب الخبرة
فى المجالورؤيتهم الفنية اثناء فترات الاخبار

lala
09-11-2012, 18:52
اولا انا لا افضل الاعتماد على هذه الاخبار لان فى اخبار انت بتكون مش متاكد من مصدرها وخصوصا بالنسبه لاى
شخص مبتدا عليه ان يبعد تماما عن وقت الاخبار نظرا لقله معرفته وفهمه لهذه الاخبار فمن الممكن ان تخسره كل شىء

MAGDY
09-11-2012, 19:00

دى معلومة مغلوطة ، تجدها فى معظم مواقع الفوركس
وغالباً ، هى مقصود أن تكون مغلوطة عمداً
المتاجرة والمضاربة فى وقت صدور الأخبار ، هى أجمل وأروع وأربح من أى وقت آخر
فقط .. هى تحتاج لممارسة سابقة ودراية بكيفية التعامل والعمل وقت صدور الخبر
وحقيقةً : إن لم تعرف كيف تضارب فى وقت صدور الخبر ، فلاداعى للعمل فى الفوركس
تذييل : من كثرة تكرار المعلومة الخطأ ، أصبحت هى الصح فى أذهان الغالبية
حسبى الله ونعم الوكيل ، لمن يقول معلومة خاطئة وهو يعلم أنها خطأ
تحياتى

aladdin
09-11-2012, 19:01
عادة تكون هناك مخاطره عاليه فى المتاجره وقت الاخبار ولاكن هذا فى النهايه يعود على مهراتك وخبرتك فى السوق

m.mokhtar01
09-11-2012, 19:06
الف شكر على نصيحتك و تنبيهك لنا كامبتدئين

eslam92
09-11-2012, 19:17
قرأت عن هذه النقطة كثيرا لكنى حتى الأن لم افهم السبب الحقيقى
او لم ادرك الموضوع بشكل جيد واعتقد ان تكرار هذه النقطة فرصه جيدة لمساعده المبتدئين فى ملاحظة اهميتها
شكرا اخى

defie
09-11-2012, 20:20
تسمى هده الفترة بالدروة حيث تكون مختلف البورصات مفتوحة ومع صدور الاخبار تعرف النقط
ارتداد كبير يفوق 200 نقطة

Sad
09-11-2012, 20:29
نعم ان وقت الاخبار القويه يكون نسبه الخساره فى التداول اكثر
ف انا افضل اخى التداول فى وقت الاخبار الضعيفه
ف انا كمبتدىء احاول ان ابتعد عن الاوقات التى تسبب الخطر و المجازفه حتى اتجنب الخساره فى البدايات بالرغم من انها شىء لابد منه مع كل متداول فى مجال الفوركس

abdellatif2013
09-11-2012, 20:39
الاخبار القوية ممكن تسبب خسائر كتير كلنا شفنا اليوم التحركات الكبيرة اللى حصلت لليور والباوند وكل العملات هبطت مئات النقاط امام الدولار فى دقايق بعد تصريحات من قبل رئيس البنك المركزي الأوروب....:)

beso
09-11-2012, 20:46

معك حق اخى الكريم
اصعب انواع التداول هى مع الاخبار وخاصة الاخبار القوية
لان السعر حينها يتحرك بسرعه كبيره جدا

amiraamira
09-11-2012, 21:34
موضوعك رائع
و شكرا جزيلا على النصيحة

djilani
09-11-2012, 23:52
المتاجرة وقت الأخبار من أخطر أنواع التجارة
بقدر ما هي مربحة قد تأدي إلى المرجن كول
لذلك لا يفضل المتاجرة وقت الاخبار

ahmedgalal
09-12-2012, 05:16
انا عن نفسى اعتقد ان فترة
صدور الأخبار من بين الفترات
التي تهددك بالخساره الفادحه بعد صدور الخبر
لا أحد يعرف مجرى السوق و غالبا ما يكون التداول
بعد صدور الخبر بنصف ساعه أو ساعه
كما انه التداول اثناء صدور الأخبار يمكن يكون ايجابي
و تجيب ربح و لكن المخاطره يجب تجنبهااا للسلامه
وبالتوفيق للجميع فى السوق

abde1234
09-12-2012, 06:35
ممكن تسبب خسائر كتير كلنا شفنا اليوم التحركات الكبيرة اللى حصلت لليور والباوند شكرا لك اخي على النصح

ibrahimhabony
09-12-2012, 06:39
مشكور اخى على النصايح الغالية جدا
وانا اوافقك الرأى عن تجربة يوم الجمعة الخسارة فية اكثر من الربح بكتير

kami1995
09-12-2012, 09:36
السلام عليكم
مشكور اخى على النصايح الغالية جداااا
وااانا اواااافقك الرأى عن تجربة يوم الجمعة
الخسارة فية اكثر من الربح بكتير

mozoabdo
09-12-2012, 11:48
بالطبع عدم المغامرة و المتاجرة وقت صدور الأخبار والبيانات ألأقتصادية خاصة اخبار اللون الأحمر أي صاحبة التأثير القوي, حيث من الممكن أن، نشهد تحركات و ارتدادت قد تودى الى الحساب الى الرجن كون وتضيع راس مالك فى لحضه

mansourito
09-14-2012, 19:16
صحيح اخي خطير اخي التداول في أثناء صدور الاخبار فممكن تهزك وممكن تمرجن حسابك

ayman.shosha
09-14-2012, 19:19
المتاجرة اخى العزيز وحتى المحترفين يحزرون منها لما تحويه صفقاتها من نسبة مخاطرة عالية
وهى سلاح زو حدين
اما الثراء السريع
او الانهيار السريع
ويمكنك ان تعرف ذلك على حسابك التجريبى وترى بنفسك

azifek
09-14-2012, 19:20
نعم كلامك صحيح
في وقت الأخبار القوية تشهد الأسعار حركات قوية جدا جدا
و أصحاب الحسابات الصغيرة ستخسر كل أموالها
و لكن حسب رأيي يمكن المغامرة و ذلك بـفتح صفقة مع تحديد الخسارة
فإذا سارت العملة بما تشتهيه فإنك ستربح أموالا كبيرة
و إذا سارت بعكس ما تشتهيه فأنك لن تخسر سوى القليل

l3azzi
09-14-2012, 19:21

تعتبر الاوقات التى نتكلم عنها هى اكثر الأوقات التى يخسر فيها المضاربون و يفضل تجنبها وفى النهايه هذا الامر يرجع لكم فقط هذه المقاله مستوحاه فقط من خبرتنا

الجمعه

يعتبر هذا اليوم من أكثر الأيام التى يخسر المتعاملون فيها اموالهم بسبب ان هذا اليوم هو نهايه الأسبوع مما يجعل هناك دائما تصفيه للمراكز و عدد من الاخبار التى لا يمكن توقع نتيجتها على حركه العملات

الاحد

الاجازات

تغلق البنوك فى اوقات الاجازات ممايعنى حجم تداول قليل للغايه ممايجعل الحركه غير متوقعه و حدوث الخسائر شئ متوقع

التقارير الأخباريه

لا احد يعرف حقيقتا أين يمكن ان يذهب السعر عند ظهور التقارير الأخباريه . فأنت يمكنك ان تخسر ثروه خلال

شكرا لك على هده المعلومات القيمة لتجنب الخارة او الافلاس او كمايعرف تصفير الرصيد
المهم ان نستفيد اكتر لنصبح محترفين في الفوركس

sharif4
09-14-2012, 19:22
السلام عليكم , أحببت فقط ان انبه الإخوة الكرام إلى عدم المغامرة و المتاجرة وقت صدور الأخبار والبيانات ألأقتصادية خاصة اخبار اللون الأحمر أي صاحبة التأثير القوي, حيث من الممكن أن، نشهد تحركات و ارتدادت تفوقنعم يا غالي تعتبر الفترة صدور الأخبار من بين الفتراة التي تهددك بالخستره الفادحه بعد صدور الخبر لا أحد يعرف مجرى السوق و غالبا ما يكون

bondokpower
09-14-2012, 19:25
فعلا كلامك مظبوطأنا حسابى ضاع الاسبوع الماضى بسبب المتاجرة فى وقت الأخبار

SlaiteR
09-14-2012, 19:25

الجمعه

الاحد

الاجازات

التقارير الأخباريه

فعلا اخي الكريم المتاجرة وقت الاخبار قد تكون مربحه وقد تكوت خاسرة لاانني قد جربتها من قبل وصراحة استعملت معها استراتيجية محاصرة السوق وهي عبارة عن فتح صفقتين بيع وشراء مع العلم بأن المتاجرة وقت الاخبار ممممنوع في انستا

sky44
09-14-2012, 19:42
اتفق معك اخي فالتداول وقت الاخبار فيه خطورة كبيرة على الحساب و لا يمكن التنبأ بحرك السعر في هذه الفترة حيث تعرف السوق تقلبات رهيبة يمكن ان تدهب برأس مالك في بضع ساعات لهذا حداري من هذه الفترة الحساسة .

islamoh
09-14-2012, 19:54
نعم اخي معك حق
كان معي 100 دولار اليوم صارت 9 دولار لاني فتحت صفقه كان المفروض تكون بيع و اعتمدت على الاخبار لكن في نصف ساعه طلعت 200 نقطه عكس ما اتوقعت و بعدها نزلت لكن بعد فوات الاوان كنت خسرت اموالي

HOUSAMMI
09-14-2012, 20:16

المتاجرة بالاخبار مثلها مثل التحليل الفنى يجب الممارسة قبل العمل على الحقيقى وعموما فيه من يسجل على الاخبارى باسهل واكتر من مايربحه من

الفنى بس المسئلة كلها خبرة العمل على الاخبارى

4ex
09-14-2012, 20:19
المتاجره وقت الاخبار بالفعل ممكن تسبب خسائر كبيره وبالعكس ممكن تحقق ارباح كبيره ودا مش صعب ولا مستحيل العمليه ببساطه التزم حط استوب لوز لو هتدخل وقت الاخبار وبكده مش هيكون عليك اى ضغوط او خوف من خساره كبيره

rasmania
09-14-2012, 20:29
نعم اخي كلامك صحيح فعلى سبيل المثال البارح بالليل الى حدود الساعة صعد اليورو دولار حوالي 200 نقطة والحمد لله هذا الارتفاع كان لصالحي

soso1691
09-14-2012, 21:09
ممكن تسبب خسائر كبيرة لان هذه الاخبار تؤدى الى تغيرات سريعة فى الاحداث فلابد من الصبر والتأنى
وعدم المغامرة فى هذه الاوقات

madoxegy
09-14-2012, 21:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
افضل اوقات التداول هى الاوقات اللى بيكون فيها ترند واضح لتجنب الخسارة
وعدم المتاجرة وقت الاخبار ويوم فتح السوق ويوم الاغلاق

Zala
09-14-2012, 21:33
لا يفضل التداول فى السوق أثناء ورود الأخبار الاقتصادية لان أغلب الحركات الكبيرة تحدث قبل وأثناء وبعد وقت الأخبار،
حيث يكون حجم التداول ضخما وكمية العقود كبيرة جدا وتكون الحركة حقيقية وتأخذ اتجاها مطردا ، ومن غير المستحسن الدخول إلى السوق خلال هذه الفتر

shery
09-14-2012, 23:58
طريقة سهلة قراتها ف احد المنتديات ولكنها تحتاج بعض من التفكير لأنها تعتبر الأشد خطرا في المتاجرة وقت الخبر وفيها يتم

وضع أمر شراء في سعر معين قبل صدور الخبر مع وضع حد خسارة وحد مكسب
وضع أمر بيع عند نفس السعر السابق قبل صدور الخبر مع وضع أمر حد خسارة وحد مكسب .يفضل كثير ا من التجار الذين يستخدمون هذه الطريقة الدخول عند نقطة سعر واحدة لتقليل السبريد

basemkamal
09-15-2012, 00:09
السلام عليكم ..طبعا هو خطرجدا بس اعتقد انه ممكن يستغل الوقت دة بعد لما السوق يهدا شوية من تاثير الاخبار و بردو اهم حاجة اسعار الفائدة و حديث برنانكى

egypt25
09-16-2012, 05:24
طبعا وقت الاخبار القوية على اليورو والدولار خصوصا واحيانا الكندى
السوق بيبقى مراجيح فعلا ووقتها الواحد قبليها بيتفرج بس على الشارت من غير دخول
وان كان فيه ناس شغلها كله وفت الاخبار ده

hendbadr33
09-16-2012, 06:44
طبعا ممكن تسبب خسائر كبيرة لكن كمان ممكن تسبب ارباح كبيرة مش كدة ولا ايه ؟ اى حاجة فيها مخاطرة كبيرة فيها كمان امكانية ارباح كبيرة جدا و انا لاحظت ان بعد الخبر غالبا السعر بيترد الى مستوياته الطبيعية فلو عندك حساب كبير ممكن تدخل عادى بمخاطرة معقولة و تخرج لو السعر اتعكس عليك بعد الارتداد.

elkhawaga
09-16-2012, 07:02
نعم معك حق

وليس فقط اصحاب الحسابات الصغيرة فقط حتى اصحاب الحسابات الكبيرة في خطر في اوقات الاخبار

hali880
09-16-2012, 08:17
انا عن نفسى أعشق المتاجرة وقت الأخبار و لكن ما يوقفنى فقط هو القوانين الصارمة فى بعض الشركات بعدم المتاجرة وقت الأخبار و عدم احتساب الارباح فى هذه اللحظات و لكنها أفضل الاوقات بالنسبة لى لتحقيق ارباح جيدة .

almjhol
09-16-2012, 11:35
نعم تعتبر الفترة صدور الأخبار من بين الفترات التي تهددك بالخساره الفادحه بعد صدور الخبر
لا أحد يعرف مجرى السوق و غالبا ما يكون التداول بعد صدور الخبر بنصف ساعه أو ساعه
كما انه التداول اثناء صدور الأخبار يمكن يكون ايجابي و تجيب ربح و لكن المخاطره يجب تجنبهااا للسلامه

ziko
09-16-2012, 12:07
لذلك لا بد من وضع اوامر لتحديد الربح وكذلك اوامر لتحديد الخساره والالتزام باستراتيجيتك وعدم اتباع الاخريين والاعتماد على الذات

forex_9
09-16-2012, 12:12
التتداول وقت الاخبار فيه الكثير من الاراء فهناك من يفضل هذه الاوقات ويعتمد على المغامرة ولكن الكثير يحذرون من هذه الاوقات حتى انه من الاراء ان المتاجرة اثناء الاخبار مخالفة والارباح التى تحقق فى مثل هذا الوقت لا تحسب كاملة وبالنسبالى لا افضل ابدا هذا الوقت للتتداول

same
09-16-2012, 12:14
المتاجره اوقات الاخبار قد تقودك للخساره وخاصه الاخبار القويه متل معدل البطاله وتثبيت الفائده للبنوك المركزيه للدول الكبرى مثل امريكا واوروبا ولكن ممكن تكسب اذا توفرت الخبره اللازمه للتعامل مع الاخبار مع الالتزام باداره راس المال

naoual
09-16-2012, 12:18
لا اوافقك الراي اخي الكريم فمن يملك استراتيجية ناجحة يتاجر بها في كل الاوقات و لا تهمه الاخبار و لا غيرها
شرط الالتزام بها كليا

mahmoud1
09-16-2012, 12:21
فعلا اللى عندة استراتجية قوية او بيحلل جيد ممكن يتاجر فى كل الاوقات الاخبار القوية بتحرك السوق لكن كل شئ بيكون واضح على الشارت قبل الاخبار وفى الغالب الخبر بيكون فى اتجاة التحليل

YASER83
09-16-2012, 14:26
السلام عليكم
المتاجرة وقت الاخبار هي احدى طرق الربح من هذا السوق
فهناك من يتداول فقط على الاخبار
وهناك من يتوقف تماما عن التداول في وقت الاخبار
وهناك من لا تهمه اوقات الاخبار القوية وتجده يستمر كما لو ان لاشيء سيحدث

assidi saber
09-16-2012, 14:34
نعم بالطبع فانا لا انصح بالمتاجرة وقت الاخبار فيمكن ان يحدث انعكاس للسعر و يتسبب لك في الخسارة الكبيرة

mouwal555
09-18-2012, 20:36
السلام عليكم يا إخواني الكرام
انا لا أعتمد على الأخبار وأفضل التحليل
الفني لانه يكو مبني على مجهود وتكون فرص الفشل فيه قليل

rafah
09-18-2012, 20:43
طبعا الخسارة شيئ صعب
لازم الواحد يختار الوقت المناسب للاستمار
ويكون مكن الفكرو ويختار الفرصة المناسبة
تحياتي لكم

pota1999
09-18-2012, 20:45
المتاجره وقت الاخبار تحتاج الى تحليل فني جيد وبالفعل ممكن تسبب خسائر كبيره وبالعكس ممكن تحقق ارباح كبيره ودا مش صعب ولا مستحيل العمليه ببساطه التزم حط استوب لوز لو هتدخل وقت الاخبار وبكده مش هيكون عليك اى ضغوط او خوف من خساره كبيره

kramziie444
09-18-2012, 20:48
السلام عليك اخي الكريم كلامك سليم جدا فمن الغباء المتاجرة وقت الاخبار لان السوق في ذلك
الوقت تتحرك لذا يجب الصبر قليلا حتى تنتهي الاخبار .

2x1
09-18-2012, 20:53
بصراحة انا جربت التحليل الاساسي والمتاجرة عالاخبار مش دايما الزوج بيحترم الخبر ويمشي معاة
ودة عن تجربة ولقيت انة ممكن يكون الخبر جيد للعملة ويكون ذو اهمية لكن تاثيرة غير موجود انو تاثير عكسي

fnaan
09-18-2012, 21:09
المتاجره وقت الاخبار خطيره جدا لانها قادره على عكس كل التوقعات فى حالة صدور خبر قوى سوف يتأثر الجميع وليس فقط اصحاب الحسابات الصغيره لن نزيف النقاط الذى يمكن ان يحدث سوف يكون كبيرا جدا صحيح ان الحسابات الصغيره هى اول المتأثرين لكن لاحظوا ان صغار المتدوالين يستعملون رافعه صغير قد تقيهم شر تلك التقلبات الى حد ما اما اصحاب الحسابات الكبرى عادة الرافعه الماليه تكون كبيره لديهم ولذا ستكون خسارتهم اكبر وسبحان الله ان هناك بعض المتدوالين لايتدوالون الا فى اوقات الاخبار ولكنهم ليسوا بالكثير من متدوالى الفوريكس

amiraamira
09-18-2012, 21:45
فعلا المتاجرة وقت الاخبارصعبة جدا و لا يستطيع القيام بها الا
المحترفين بل و حتى المحترفين احيانا قد يتعرضون لخسار كبيرة اثناء الاخبار
و الاخبار هنا انواه منها اخبار مؤثرة و اخبار مؤثرة جدا و اخبار مفاجئية

yasefsami3
09-18-2012, 21:46
نعم بالفعل المتاجرة وقت الاخبار القوية ممكن تسبب خسائر كتير كلنا شفنا اليوم التحركات الكبيرة اللى حصلت لليور والباوند وكل العملات هبطت مئات النقاط امام الدولار فى دقايق بعد تصريحات من قبل رئيس البنك المركزي الأوروبي الرئيس دراجي

yaoub
09-18-2012, 22:00
بعد صدور الخبر لا أحد يعرف مجرى السوق و غالبا ما يكون التداول بعد صدور الخبر بنصف ساعه أو ساعه كما انه التداول اثناؤ صدور الأخبار يمكن يكون اجابي
و تجيب ربح و لكن المخاطره يجب تجنبهااا للسلامه

amr_tefa60
09-18-2012, 22:21
شكرا على توضيح الصورة اخى الكريم
نتمنى للجميع التوفيق وعدم الخسارة باذن الله

kaderbest
09-18-2012, 22:25
أغلب الخسائر الكبيرة تحدث عند نهاية الأسبوع أو منتصف الشهر أو نهاية الشهر أي تكون هناك أخبار قوية و ارتدادت عنيفة أحيانا تضرب معظم ستوب لوزات
. و بالتالي فعل المتاجر الصبر و عدم التسرع و المغامرة فحتى لو ضاعت منك فرصة حقيقية فهناك ألاف الفرص

vip1988
09-18-2012, 22:27
والله انا لا انصح بالمتاجره وقت الاخبار بحيث انه ممكن ينعكس المؤشر ويرتد ارتداد كبير ويسبب خسائر كبيرا جدا جدا جدا لا انصح بالمتاجره وقت الاخبار

ahmed zayan
09-18-2012, 22:30
نعم انا ارى ان هذا الموضوع حقيقه فلابد من الانتظاره حتى نسمع كامل الاخبار
لانه احيانا تكون الاخبار مبنيه على بعضها البعض وتسبب لك ازمه ماليه

king
09-18-2012, 22:34
كلامك صحيح المتاجره وقت الاخبار خطير جدا والافضل عدم المغامره وقت الاخبار والتداول بعد نزول الخبر بدقائق حتى يكون الاتجاه واضح جدا للجميع ويمكن اتخاذ قرار صحيح من اجل تحقيق حجم جيد من الارباح فى النهايه

mahmoud1
09-18-2012, 22:34
بصراحة انا جربت التحليل الاساسي والمتاجرة عالاخبار مش دايما الزوج بيحترم الخبر ويمشي معاة
ودة عن تجربة ولقيت انة ممكن يكون الخبر جيد للعملة ويكون ذو اهمية لكن تاثيرة غير موجود انو تاثير عكسي

فعلا مش ديما بيحترم الزوج الخبر كتير بيكون الخبر سلبى ونلقى الزوج فى صعود والعكس فى كذا طريقة للتعامل مع اخبار وفى اخبار قوية مش كتير هى الىل بتحرك السوق فى الاتجاة الصحيح لى الخبر مع الخبرة اكتر هانقدر نعرف الاخبار اللى ممكن تفيد الواحد اثناء التداول لكن تبقى المشكلة فى شركات الوساطة اللى بتحارب المتاجرة وقت الاخبار

keko
09-18-2012, 22:36
فعلا انت عندك حق وشكرا لك على هذه النصيحه الغاليه ففعلا اول من يتعرضوا للخطر وقت صدور الاخبار
هم اصحاب رؤوس الاموال الصغيره والمبتدئيين لان بيحدث اثناء الاخبار تصاعدات وهبوط للاسعار بشكل جنونى ومش من السهل على اى مبتدأ التعامل مع مثل هذه الاخبار

jamalsale
09-18-2012, 23:03
المتاجرة وقت الاخبار انر خطير على المبتدئين
حيت التدبدب الكبير و الحركة المفاجئة التي يمكن ان يشهدها لسوق

osamaelnino
09-19-2012, 00:22
اكيد لان السيولة تكون كبيرة جدا و قد تؤدى الى مارجن كول
فعلينا الابتعاد عن السوق وقت الاخبار

gigi
09-30-2012, 23:24
انا من واجهه نظرى الشخصية فى هذا الموضوع ان المتاجرة
وقت الاخبار بيسبب خسائر كتير كلنا شفنا التحركات
وكل العملات هبطت مئات النقاط امام الدولار فى دقايق
بعد تصريحات من قبل رئيس البنك المركزي الأوروبي

mohamedmmk
09-30-2012, 23:35
ليس اي احد يعمل في وقت الاخبار فهناك اسس يجبب العمل بها و هذا يحتاج الي واحد خبره جدا

eslam2665
10-01-2012, 00:10
يجب اثناء صدور الاخبار التداول بحذر شديد وانتباه
ويجب التأكد من اى خبر لان وقت صدور الاخبار تصدر ايضا الشائعات

Mido0o-style
10-01-2012, 00:14
بالتأكيد هناك تناسب طردى بين المخاطرة و الارباح فكلما زادت المخاطرة زادت الارباح و كلما قلت المخاطرة قلت الارباح و هكذا و كما قلت قد تحقق خسائر كبيرة لكن أيضا قد تدبل حسابك.

Mado
10-01-2012, 00:26
العمل على الاخبار محتاج استراتيجية وواحد قادر انه يتعامل مع النوع ده من الانفجار السعري
وده غير التحليل الاساسي اللي بيكون له نظره أعمق وأشمل وأبعد تمتد إلى فترات كبيرة مقبلة

yara n
10-01-2012, 00:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بالتاكيد دا شئ صحيح جدا لان من السهل ان السوق يحصل فيه تغيرات وانت خلاص وضعت صفقاتك ويمكن اقفلت كمان ودا ممكن يضيع فلوس وفرص للربح كتير جدا

دا غير انه خطر

asmaa omar
10-01-2012, 00:36
من الممكن الابتعاد عن السوق وقت التداول
ومن الممكن وضع استوب لوس كضمان لاى شئ قد يحدث

علاء بدران
10-01-2012, 00:36
اة فعلا كلامك انا معاة تماما ففى يوم الجمعة والاحد والاربع والاجازات
فهيا ايام غير مفضلة للتجارة

omran
10-01-2012, 00:40
اكيد طبعا الاخبار ليها عامل مهم ومؤثر فى اتجاه السعر ولكن ياريت يكون فى موضوع بيحط
فيه اول الاخبار والاخبار وقت صدورها ومدى تاثيرها على السوق عامه والعملات خاصه

zeyadkabeel
10-01-2012, 00:49
نعم المتاجرة وقت الاخبار بيسبب خسائر كتير كلنا شفنا التحركات وكل العملات هبطت مئات النقاط امام الدولار فى دقايق بعد تصريحات من قبل رئيس البنك المركزي الأوروبي

mansourito
10-01-2012, 00:49
انا اتفق معك في هذا الشيئ في وقت صدور الاخبار السوق يكون خطير وخطير جداا لذا ينصصح بالابتعاد عنها لانها للكبار فقط

ramzy sayed
10-14-2012, 14:31
انا لا احب المتاجرة وقت الاخبار ولكن اذا قررت اتاجر وقت الاخبار ي
جب ان يون حسابى كبيير ويتحمل الخسارة الكبيرة

sarim
10-14-2012, 14:39

والاضل الالتزام بالادارة المالية تسبب خسائر كتير كلنا شفنا اليوم التحركات الكبيرة اللى حصلت لليور والباوند وكل العملات هبطت مئات النقاط امام الدولار فى دقايق بعد تصريحات من قبل رئيس البنك المركزي الأوروبي الرئيس دراجي

mohamed ezzat
10-14-2012, 20:18
السوق يكون متذبذب جدا وقت الاخبار
ممكن ان يصعد 100 او 200 نقطة ويهبط بأضعاف ذلك
وحدثت معى أكثر من مرة من قبل
خصوصا مع اليورو دولار

forex way
10-14-2012, 23:27
المتاجره وقت الاخبار تحتاج الى تحليل فني جيد
وبالفعل ممكن تسبب خسائر كبيره وبالعكس ممكن تحقق ارباح كبيره
ودا مش صعب ولا مستحيل العمليه ببساطه التزم
حط استوب لوز لو هتدخل وقت الاخبار وبكده مش هيكون عليك اى ضغوط او خوف من خساره كبيره

elkashif
10-15-2012, 00:02
لتصحيح المعلومة فتح الصفقات قبل صدور الخبر بقليل يحقق خسائر كبيرة بينما المتاجرة بعد صدور الخبر بعشرة دقائق هذا هو وقت المتاجرة الصحيح الذي تتمكن منة تحقيق ارباح مهولة في خمس دقائق فقط

ahmed zehiry
10-15-2012, 00:17
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا يا باشا على الموضوع الجامد دا و ربنا يوفقنا جميعا

mohamedemara
10-15-2012, 00:24
انا اعتقد ان التداول وقت صدور الاخبار هى اسواء الاشياء التى من الممكن ان نقوم لها
لاننا لا نعرف الاتجاه الذى سوف توجه الخبر

latraaa
10-15-2012, 00:25
عن تجربتي

الجمعه

الاحد

aladdensima
10-15-2012, 00:30
المتاجره وقت صدور الاخبار سلاح خطير ذو حدين فالسعر تحدث له تغيرات كبيره جدا في وقت قليل وتجد ان في معظمها السعر يذهب اقصى اليمين ويعود اقصى اليسار فيضيع الذي بنيته في ايام امام عينيك في لحظات اسأل مجرب ولا تسأل فوركسي خبير

meeco
10-15-2012, 00:48
المتاجرة وقت الاخبار يحمل مخاطر كثيرة
وكثيرين يفقدون حساباتهم بسبب التداول وقت الاخبار

mohamed amin
10-15-2012, 00:49
بالتاكيد اخى الكريم فهو وقت يكون فيه كل الاسواق متقلبة
ولا مجال للتداول فيه فقد تعرض نفسك لاتخاذ قرارات خاطئة اتمنى البعد عن الوقت دا

xtomorrow
10-15-2012, 00:51
المتاجره وقت صدور الاخبار سلاح خطير ذو حدين فالسعر تحدث له تغيرات كبيره جدا في وقت قليل وتجد ان في معظمها السعر يذهب اقصى اليمين ويعود اقصى اليسار فيضيع الذي بنيته في ايام امام عينيك في لحظات اسأل مجرب ولا تسأل فوركسي خبير

صحيح هناك من يعتمد على الاخبار ويجعل من ذلك استراتيجية خاصة به
شخصيا ابتعد عن التداول وقت صدور الخبر لانه وقت حساس وخطير جدا

majdquran
10-15-2012, 01:14
المتاجرو وقت الاخبار من الممكن ان تحقق نتائج خيالية ومن الممكن ان تقصف بالحساب بثواني ...ولكن انتبه حسب علمي المتاجرة وقت الاخبار ممنوعة في انستا فوركس .

atefmagdy1
10-15-2012, 02:07
المتاجره وقت الاخبار شئ خطير جدا اكتر مما هو مفيد
لان الاسعار لها تقلبات كثيره وليست على منوال واحد

mohamed10037
10-15-2012, 02:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخوانى الكرام بعد التحية والسلام اخوانى الاعزاء
انا لا اعلم هل المتاجرة وقت الاخبار قد تؤدى لخسائر كبيرة ام لا وارجو الرد من حضراتكم

mdgazy
10-15-2012, 03:02
سلمت يداك يا أخي الكريم على هذه النصيحة الرائعة .. أنا فعلا أبتعد عن التداول وقت الأخبار القوية

moheb
10-15-2012, 03:22
السلام عليكم
بصراحه انا ما اقدر افتي في هاذا لاني لسه مبتدء ونسبه الخبره مش اد كده
تمنياتي لكم بالتوفيق

willy
10-15-2012, 03:36
انا والحمدلله بابتعد عن المتاجرة اثناء الاخبار تماما خصوصا حديث بيرنانكي وقرارات الفائدة لمختلف العملات وليس على اليورو او الدولار فقط لان قرارات الفائدة تؤثر على جميع العملات احيانا اضف الى ذلك ان شركة انستا لاتقبل المتاجرة اثناء الاخبار القوية

amar1989
10-15-2012, 11:30

الجمعه

الاحد

الاجازات

التقارير الأخباريه

مشكور اخي على هذه الشروحات

amgad boles
10-15-2012, 13:42
نشكرك على النصيحة بس فى ناس بتحب تتاجر فى الوقت دة
هو طبعا الموضوع عايز واحد يكون فاهم هو بيعمل اية

fersinho2012
10-15-2012, 13:44
المهم أنو المتداول يعرف إمتى يتداول و إمتى يفتح و إمتى يغلق الصفقات مو هيك يتصرف من عقله و بعدين
يقول الحساب إتصفر

ebram
10-15-2012, 13:45
انا مؤيد جدا الي كلامك لانك لا تعلم الشمعه ممكن تروح بيك فين لان الاخبار ممكن تأثر وترد تاني وشكرا

ProTrader
10-15-2012, 14:01
اخي هناك من يستغل هده الاوقات في ادخال ارباح طائله
ليس دائما تكون هناك خسائر ، يعني ممكن الانسان يستغلها لصالحه

emyjonson
10-15-2012, 14:29
التداول وقت الاخبار صعب
الرغم من ان فيه ناس بتربج جامد وقت الاخبار

mohamed ezzat
10-15-2012, 14:34
نعم معك حق

متفق معك تماما ان لم يتبع الفرد ادارة جيدة لراس المال الخاص به
كم من مرات رأينا حسابات بالألاف تطير فى غمضة عين

yacrao
10-15-2012, 14:40
نعم معك حق اخي الكريم حتى وان كنت امام الشارت
واردت ان تلغي الصفقة فيتعذر عليك ذلك لان السعر
في حركة مستمرة

latraaa
10-15-2012, 14:43

CoRLeoN300
10-15-2012, 14:43
بسم الله الرحمن الرحيم
أنا يا أخي لا أعتمد على أوقات الأخبار
تحياتي

yazeed
10-15-2012, 14:45
السلام عليكم
اغلب الخبراء في الفوركس ينصحون بعدم التداول في اثناء الاخبار لان وضع السوق يكون متذبذب

joker7diaa
10-15-2012, 15:07
لا احد ينصح في التداول وقت الاخبار , ولكن هناك من يتداولون وقت الاخبار ويحققون ارباح بس يكونو ذه خبرة كبيرة

elomrlhza
10-15-2012, 15:19
اكيد طبعا وقت الاخبار بيكون فى خطوره كبيره على الصفقات لان ممكن بكل سهوله انتا تكون فاتح
الصفقه وفى خبر عكسى على العمله اللى انتا فاتح عليها فدا هياثر عليك بالسلب طبعا وبالخساره

ramzy sayed
10-17-2012, 08:22
اكيد طبعا المتاجرة وقت الاخبار ممكن تسبب خسائر كبيرة وكبيرة جدا ولكن هناك من يحققون ارباح هائلة جدا من الاخبار
اماعنى فانا لا احبذ ان اتاجر وقت الاخبار تخوفا من الخسارة فانا حويط اكثر من اللازم

احمد نبيل معوض
10-17-2012, 08:25
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف المرسلين اما بعد
عتقد اه تسبب خساره فللأفض ان تكون الكتاجره بعد الاخبار حتى لو خسرت فى تخسر مبالغ كبيره
والمتاجره وقت الاخبار يعتبر ضربة حظ ممكن يكسب وممكن يخسر

lionking
10-17-2012, 08:44
عندك حق فى هذا الموضوع ان اصحاب الحسابات الصغيرة هم ضحايا تقلبات السوق فى جميع المراحل
حيث ان السعر يتغير فجاءة بنسبة كبيرة من النقاط ثم يرجع الى مساره الطبيعى بعد ذلك ولكنه يكون
حصد الكثير من الحسابات الصغيرة التى لاتتحمل هذة التقلبات

sharif4
10-17-2012, 10:04
ولكن اذا كنت تعتمد كثيرا في تداولك علي التحليل الاساسي كيف لا تتداول وقت صدور الخبر فهذا سوف يساعدك في كسب جيد التداول بعد صدور الخبر بنصف ساعه أو ساعه كما انه التداول اثناؤ صدور الأخبار يمكن يكون اجابي و تجيب ربح و لكن المخاطره يجب تجنبهااا للسلامه

Ahmed Farouk
10-17-2012, 14:06
طيب وايه هو وقت الاخبار ممكن الافادة
بمواعيد الاخبار ومدي تأثيرها علي اسعار العملات

toto
10-26-2012, 08:32
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الجميل
والرائع ان المتاجرة وقت الاخبار بيسبب خسائر
كتير كلنا شفنا التحركات وكل العملات هبطت
مئات النقاط امام الدولار فى دقايق بعد تصريحات
من قبل رئيس البنك المركزي الأوروبي

mr.cavally
10-26-2012, 09:08

بالفعل اخى يعتبر اصعب انواع التداول هو وقت الاخبار
لذلك يجب اتباع ادارة رأس مال صحيحة

ahmedsaied
10-30-2012, 03:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا يا اخى على توضيح المعلومه انا عموما يوم الاحد والتنين اكتر وقت بتداول فيهم النتائج والرح بيكون شبه مضمون

hams
10-30-2012, 03:49
ابتعد عن اوقات التذبذب وهو يوم الجمعه بيكون يوم مش معروف فيه اتجاه السوق

وابتعد عن فتره وقت صدور الاخبار لانه ممكن تغير كل شى فى لحظه وتسبب فى خساره كبيره ليك

mocha2011
10-30-2012, 03:49
تجنب المتاجرة وقت الاخبار الا بعد دراستها جيدا و
معرفة تاثيرها على العملات كي لا تخسر اموالا طائلة

شيرين
10-30-2012, 04:26
نعم معك حق

مظبوط كلامك اتفق معك في الراي

mohamed amin
10-30-2012, 04:46
الخسائر الكبيرة اخى بتحدث فى اى وقت سواء دا كان فى
الوقت الى بتسمع فيه الاخبار ولالا بس على ماعتقد الوقت دا خطير

بسطو
10-30-2012, 07:11
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
عندك حق بجد اوعى حد يتاجر وقت صدور الاخبار لان السعر محدش بيتوقع ساعتها هيبقى طاله ولا نازل

oudai
10-30-2012, 11:43
موضوع رائع وشكرا
على هذه المعلومات
واتمنى للجميع التوفيق
وعلى الله التوكل

rafeeq
10-30-2012, 15:04
لقوية ممكن تسبب خسائر كتير كلنا شفنا اليوم التحركات الكبيرة اللى حصلت لليور والباوند وكل العملات هبطت مئات النقاط امام الدولار فى دقايق بعد تصريحات من قبل رئيس البنك المركزي بنصف ساعه أو ساعه كما انه التداول اثناؤ صدور الأخبار يمكن يكون اجابي و تجيب ربح و لكن المخاطره يجب تجنبهااا للسلامه

brahim
10-31-2012, 19:18
السلام عليكم و رحمة الله
------------------

الشكر لكل الاخوة الاعضاء على

توجيهاتهم و اكيد ان هده النصائح معمول بها

emyforex
10-31-2012, 19:40
معاك حق بس بالرغم من ان التداول وقت الاخبار فيه مخاطره
بس فيه ناس بتحقق منه ارباح عاليه جدا

علاء
11-01-2012, 00:55
بالطبع المتاجره وقت الاخبار من المخاطره الكبيره جدا جدا
وممكن ان تؤدى الى خسارة الحساب بالكامل

فارس
11-02-2012, 21:14
انا بصراحة اخى لم اكن فى بالى هذا الموقف بل اننى كنت انتظر
الخبرة ثم اقوم بتحليلة ثم ادخل الى الصفقة

tarek22
11-02-2012, 23:27
الاخبار مهمة جدا طبعا وبتاثر في السوق
بالنسبة للمبتدئين لازم نعرف توقيت الاخبار ونبعد عن التداول فيها
لانها ممكن تدمر الحسابات خالص
تقبلوا تحياتي

فارس
11-02-2012, 23:29
انا عن نفسى بتاجر وقت الاخبار ولكن بعد التحليل الجيد
للخبرة وعمل استرتاجية جيدة وخطة محكمة

saeda abdelmgeed
11-03-2012, 13:42
طبعا المتاجرة وقت الاخبار ليها مخاطر كبيرة من الممكن انك تحقق ارباح
كبيرة او خسائر كبيرة عشان كدة لازم الحظر قبل الدخول وقت الاخبار

om omar
11-10-2012, 22:16
انا دائما اعتقد ان التجار وقت الاخبار محتاجه محترفين في مجال الفوركس
لا لو الخبر غير صحيح ممكن يدمر الحساب في ثواني فانا لا اعلم التداول من خلال الاخبار
ويجب ان يكون الخبر الصحيح وتتأكد منه كي لا تخسر حسابك كله سواء كان محترف اومبتديء وربنا يوفق الجميع

Mamadof55
11-14-2012, 10:23
انا ارى انه من الواجب الانتظار ساعتين بعد الخبر لمعرفة مدى تاثر السوق بالخبر و معرفة الاتجاه العام للعمله بعد الخبر

waleed elhadary
11-14-2012, 21:32
السلام عليكم هذا الكلام صحيح و حصل معايا بالفعل فانا كنت داخل صفقه دولار الين
و كان يومها فوز اوباما بالرئاسه و انخفض الين جامد و خسرت كتير

hassan asayed
11-15-2012, 00:18
اشكرك يا اخى على هذة الايضاحات الجيدة
وهى مهمة جدا لان فعلا هذة الاوقات خطرة فى التداول
على اصحاب رؤس الاموال الكبيرة فما بالك بصغار المتاجرين
اكيد هيتصفر حسابات كثير منهم
وان كونت اتاجر فى هذة الاوقات بس مش بنسبة كبيرة
وعلى حزر جدا .
وان شاء الله ربنا يوفق الجميع

ماتريكس
11-15-2012, 17:39
المتاجرة وقت صدور الأخبار هي من عوامل الخسارة بالنسبة للمتداولين الذين يعتمدون على التحليل الفني في استراتيجياتهم
أما بالنسبة للمتاجرين الذين يستخدمون التحليل الأساسي فالمكاسب تكون كبيرة و عظيمة ، لكن الصفقات المتوسطة
و الطويلة لا تتأثر بصدور الأخبار الاقتصادية ، لأن لها أهدافا كبيرة يمكن تحقيقها و لو بعد عدة أيام أو أسابيع.

lollipop
11-16-2012, 18:07
المتاجرة وقت الأخبار ليها أسس
لذا لابد من توخى الحزر و عدم التسرع تجنبا للخساره

محمود شبايك
11-16-2012, 23:33
بص هو المتاجرة خلال الاخبار لها اصول يعنى لازم تكون الى
حد ما خبير عشان تقدر تشتغل فيها يعنى انت لو فهمتها ممكن تعمل شغل
عالى من الحنة دى لا ده كمان انت هاتخسر صفقة واحدة من عشر صفقات

stp96
11-17-2012, 16:29
بالفعل المتاجرة وقت الاخبار بدون معرفة للتحليل الاخباري يمكن ان تكون من اكبر اسباب الخسارة
لذا اما ان تتعلم التحليل الاخباري او ان تبتعد عن التداول وقت الاخبار

بحر الدولارات
11-17-2012, 17:07
بالفعل المتاجرة وقت نزول الاخبار يمكن ان تسبب فى خسائر كبيرة جدا لانه وقت مضلل لاتعرف فيه الحقيقة وتتعرض لحدوث تحليل خاطىء واشكرك على هذه النصيحة المهمة

Mamadof55
11-17-2012, 18:32
بالفعل فالمتاجرة وقت الاخبار خطرة جدا لانك لا تعلم ما ستسفر عنه الاخبار من تاثيرات على العملات و لكنى ارجح الانتظار حوالى الساعتين بعد الخبر لمعرفة مدى تاثر الشارت بالخبر و بعد ذلك افتح صفقاتى تبعا للتاثير الجديد ان وجد

yassoo011
11-17-2012, 19:13
انا شخصيا تاجرت على النيوزلاندي هذا الاسبوع وكان فيه خبر وفي 2.5 ثانية
كانت حركة كبيرة جدا مارجنت الحساب واتصفر في ثانيتين فالاصح استخدام ستوب لوست

abero
11-17-2012, 20:07

اخى الكريم اوقات الاخبار هى التى قد يكون بها خبر اقتصادى او خبر عالمى او اوروبى قد يكون قوى ويؤثر على الفوركس لان هناك بعض الاخبار قد لا تحرك السوق ولا تؤثر عليه
كما انك يمكنك الاطلاع على الاخبار قبل ان تحدث و هناك بعض المواقع يكون فيها الاخبار التى ستحدث خلال اليوم ومواعيد حدوثها وعليك ان تترقبها وتكون متاهب لفتح صفقة اذا كنت تفضل الدخول وقت الاخبار

gomana
11-17-2012, 22:08
هو اوقات الاخبار القوية ممكن السوق يتحرك حركات عنيفة لكن مش دايما الواحد يتجنب المتاجرة وقت الاخبار لان كتير بيكون الخبر محرك للسعر فى الاتجاه الى مفترض تسير بيه وفقا
للتحليل الفنى وطبعا اى حساب سواء صغير او كبير يجب ان يكون به ادارة جيدة لراس المال بغض النظر عن الحركات القوية بالسعر وقت الاخبار

abdenbi
11-17-2012, 22:09
طبعا للاشخاص الدين يعتمدون على التحليل الاساسي فالاخبار فرصة
و لكن للدين يعتمدون على التحليل الفني فالاخبار يجب تجنب الدخول فيها

ANGEL_FROM_SKY
11-17-2012, 22:24

نعم اخى الكريم . على المبتدئ وعلى من لا يمتلك فنون ومهارات التحليل الفنى ان يترك السوق قبل صدور الاخبار ولكن المتداول المخضرم فهو يعرف كيف يقراء الشارت جيدا وسيعرف اين سيتجه السعر

amin dabes
11-18-2012, 01:26
والله انا علي الديمو لسه واري ان متابعه الاخبار مهمه جدا وممكن تعمل ارباح عليها جامده

jyem
11-30-2012, 14:56
السلام عليكم :
نعم اخي صحيح ان وقت الاخبا
ممكن ان تسبب خسارة كبيرة
والله الموفق

houcinelamraki
11-30-2012, 14:57
السلام عليكم ورحمة الله
الموضوع مفيد جدا للمبتدئين بما فيه من نصائح مفيدة
وشكرا

issa1988
11-30-2012, 14:58
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على هدا الموضوع الجميل
ولكن اخي ادا كان علمنا بالخبر انه سوف يكون ايجابي مسبقا
فلمادا لا ندخل مع اتجاه الخبر بدل الابتعاد عنه
مع تحياتي للجميع وشكرا

bombasasa
11-30-2012, 15:05
انا لافهم ما هي الاخبار التي توثر في الفوركس لاني في مرحلة البداية
وارجو الفهم والتوضيح

نانسي
11-30-2012, 15:29
انا عن نفسي مازلت اتداول علي حساب الديمو ولكن من خبرتي القليله المتواضعه استطيع ان اقول انه افضل اوقات التداول هي في وسط الاسبوع بالنسبه للذين يفتحون صفقات متوسطه
لان السوق تكون مستقره الي حد ما اما الذين يفتحون صفقات يوميه فافضل وقت هو في الصباح الباكر

sma
11-30-2012, 15:35
نعم السوق بيتاثر بالاحداث الجارية يجب ان يكون المتاجر حذر ويقظ ولا يغامر بالمتاجرة في مثل هذة الاوقات

Forex4moon
11-30-2012, 17:50
السلام عليك
اخي فعلا التداول وقت صدور الأخبار خطيرة جدا جدا . و من الأفضل تجنبها فلن تخسر شيء بانتظار بضعة دقائق .
كما ان هناك عدة شركات تقوم بمنع التداول وقت الأخبار.
الله المعين و به أستعين.

unes99
11-30-2012, 18:10

الجمعه

الاحد

الاجازات

التقارير الأخباريه

bebo
11-30-2012, 18:21
فى الحقيقة ان التوقيت مهم جدا فى اتخاذ القرار المناسب لان الظروف والاحوال الاقتصادية فى العالم
قد تاثر على القرارات السليمة وتؤدى احيانا الى الخسارة

unes99
11-30-2012, 18:58
نعم معك حق

may
11-30-2012, 19:44
التداول وقت صدور الاخبار يمكن ان يسبب خسائر وتقريبا بعض الشركات تمنع ذلك منهم شركه انستا فالافضل الابتعاد عن التداول وقت الاخبار

saiedhassan26
12-06-2012, 15:55
أعتقد انه يمكنك ان تدرس بشكل جيد التقارير الاخبارة و تتعلم تأثير الخبر على العملات بشكل عميق و تتاجر فى هذا الوقت لتحصل على تلك الـ 200 نقطة فى وقت قياسى للغاية اليس كذلك لكن حاذر من قوانين الشركة التى تتداول فيها.

ahamed ali
12-06-2012, 16:50
نعم تعتبر الفترة صدور الأخبار من بين الفتراة التي تهددك بالخستره الفادحه
بعد صدور الخبر لا أحد يعرف مجرى السوق و غالبا ما يكون التداول بعد
صدور الخبر بنصف ساعه أو ساعه كما انه التداول اثناؤ صدور
الأخبار يمكن يكون اجابي و تجيب ربح

lacoste
12-06-2012, 22:18
المتاجرة وقت الاخبار بيسبب خسائر كتير كلنا شفنا التحركات وكل العملات هبطت مئات النقاط امام الدولار فى دقايق ..

mannon
12-07-2012, 17:18
نعم معك حق

دة حقيقى وقت الاخبار بيكون فى تحركات عنيفة فى السوق وممكن اى حساب يتعرض لخسارة كبيرة لو صاحب الحساب مش مستعد وشغال بأدارة مالية سليمة ، او مستخدم استوب لوز لحماية نفسة وقت الاخبار

romy21
12-07-2012, 17:21
الكل ممكن يخسر وقت الاخبار مش بس اصحاب الحسابات الصغيره لاء الكبيره والصغيره ممكن يكون بتاجر علي فريم عالي فا يخسر مش شرط وممكن تكون الاخبار الي ظهرت دي اشاعات كمان وبالتالي تأثرها سلبي وممكن يضرب الخظ بس طبعا مش في حد يعتمد علي كده زتكون مثلا اشتريت بقليل اوي فا تبيع بعالي جدا وده نادر

yaallah3
12-14-2012, 00:20
المتاجرة وقت الاخبار غير مضمونة ولا يمكن التنبا بحاله السوق فى هذا الوقت
واعتقد ان هناك مختصين للمتاجرة وقت الاخبار ويعرفون جيدا ماذا يفعلون

ahamed ali
12-14-2012, 00:26
وقت الاخبار بالتاكيد لها فنيات عاليه
فى التعامل من الممكن ان تتسبب فى خسائر قويه جد
اذا لم يكن لديك خبرة ومن الممكن ايضا تحقيق ا رباح

faracha
12-14-2012, 00:34
انا بسميها مضاربه مش متاجره بس لو طريقتي اجبرتني علي الدخول في وقت الاخبار

Sahar JO
12-14-2012, 16:05
ولكن أخي الكريم هناك بعض المتاجرين المحترفين لا يعملون الا في هذه الأوقات التي تكون مليئة بالأخبار السيئة والتقلبات لأن لديهم استراتيجيات وطرق للتأمين على حساباتهم ويستطيعون جني الأرباح أما من كان عديم الخبرة فسيخسر خسارة فادحة في هذه الأوقات

brahimbba
12-14-2012, 16:06
سوف نتجنب هذه الاوقات ياخي لتفادي الخسائر ان شاء الله

magic777
12-15-2012, 00:43
ولكن أخي الكريم هناك بعض المتاجرين المحترفين لا يعملون الا في هذه الأوقات التي تكون مليئة بالأخبار السيئة والتقلبات لأن لديهم استراتيجيات وطرق للتأمين على حساباتهم ويستطيعون جني الأرباح أما من كان عديم الخبرة فسيخسر خسارة فادحة في هذه الأوقات

مش كلهم اخي تقريبا كده المحترفين في السوق ده بيكون اغلبهم بيشتغلوا بالاوامر المعلقه او بالسونجيات
ومش مهم عندهم اوقات اخبار ايه الا طبعا الاخبار القويه جدا اللي ممكن تحرك السعر عكس اتجاه صفقاتهم بشكل قوي

raed3
12-18-2012, 10:44
ولا ممكن نعم وممكن لا فأكيد اى شىء لة سلبياته وايجابياته ومع الوقت ممكن تتبع الأخبار الصحيحة وتحقق الارباح على خلالها

basma.bosy
12-18-2012, 11:56
السلام عليكم جزاك الله خيراً على هذا التحذير وهذه فعلا من الامور التى يقع فيها المتاجرين خاصة المبتدئين ومن ليست لديه خبرة فى المجال

جهاد الاسلام
12-18-2012, 12:13
نعم معك حق ولكن اوقات يكون السهم منخفض جدا ويحصل خبر مهم يساعد فى ارتفاع لسهم بشكل كبير علينا توخى الحذر ايضا حتى لا نخسر رصيدنا وفعلا اول من يخسر هم المبتدئين اللى زينا

حمو
12-18-2012, 14:44
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
ممكن تسبب خسائر كبيرة جداً لكن ممكن تسبب ربح كبير لكن للمتمكن من المتاجرة اما اذا كنت مبتدء صاحب خبرة بسيطة انصحك بالابتعاد وقت الاخبار

m4ha
12-18-2012, 15:35
السلام عليكم
فى الحقيقه يختلف ذلك على حسب الشخص نفسه والاستراتيجيه التى يقوم بها يجب ان يكون ذو خبرة كبيرة ويوجد الكثير من ينصح بالمتاجره فى هذا الوقت لانك تحقق الكثير منالنقاط فى وقت الاخبار
وعلى الرغم من ذلك انا لا احب القيام بالمتاجره فى هذا الوقت لاننى ما زلت اتدرب على الحساب الحقيقى ومازلت احقق القليل من الارباح ولا احزن لاننى احب ان يكون ذلك الى ان اتعلم واتدرب جيدا واصبح على درجة كبيرة من الخبرة

nabilo
12-18-2012, 17:26
ولكن اذا كنت تعتمد كثيرا في تداولك علي التحليل الاساسي كيف لا تتداول وقت صدور الخبر فهذا سوف يساعدك في كسب جيد لصفقتك بدون اي خسائر اذا تعاملة جيد مع راس المال

amira
12-20-2012, 03:21
المتاجره وقت الاخبار تصلح لاصحاب الخبرات العاليه الذين يحبون المغامره
لان وقت الاخبار تكون تحركات السوق قويه جدا

forex3
12-20-2012, 08:36
فى السوق هناك اخبار هامة و اخبار متوسطة و اخبار للمدى البعيد وصحفية و كلام كتير احاديث لازم تحدد ايه الخبر اللى نستفيد منه فى مضاربتنا يقولنا وجهتنا عشان
الدخول يكون افضل

yaallah2
12-20-2012, 09:40
السلام عليكم
يعتمد ذلك على احتراف الشخص وقوة الاستراتيجيه التى يملكها
لانك لو تمتلك استراتيجيه قوية تستطيع ان تقوم بالمتاجره وقت الاخبار وتربح الكثير جدا
لان هذا الوقت يكون قوى ولكن اذا كانت لا تمتلك استراتيجيه قوية فيجب الا تعمل فى وقت الاخبار
لانك سوف تحقيق الكثير من الخسائر حتى ان شركة انستا حفاظا على عملائها تحذر من التداول وقت الاخبار

ana_masrya
12-21-2012, 01:05
صح يااخي يجب عدم التسرع في فتح الصفقت الا لما نتأكد بالخبر صحيح ام لا احسن السوق
يعكس علينا ويصبح الخبر كاذب ونخسر الكثير لا يجب الاعتماد كليا عيل الاخبار رغم انها مربحه وشكرا

dmx
12-21-2012, 01:43
المتاجرة وقت الاخبار كنز لمن يعرف استغلاله وخصوصا مجرمين الاسكالبنج

خطف نقاط بيع وشراء منتهزين تذبذب الاسعار

ودى اللى ناوى اتعلمها ان شاء الله فى الفترة الجاية

وبردو المتاجرة فى نهاية الاسبوع بتكون خطرة خصوصا يوم الجمعة بيكون يوم متقلب جدا

walid1
12-21-2012, 04:10
العمل على الاخبار محتاج استراتيجية وواحد قادر انه يتعامل مع النوع ده من الانفجار السعري
وده غير التحليل الاساسي اللي بيكون له نظره أعمق وأشمل وأبعد تمتد إلى فترات كبيرة مقبلة

ahmed1
12-21-2012, 15:09
لا علاقه للاخبار بوقت التداول اطلاقا ولا علاقه للتحليل السليم بوقت خبر ما علي عمله ما

الاخبار تتبع التحليل الفني وليس العكس كما يتوهم الاخرون وده من وجهه نظري

magic777
12-21-2012, 18:45
لا علاقه للاخبار بوقت التداول اطلاقا ولا علاقه للتحليل السليم بوقت خبر ما علي عمله ما

الاخبار تتبع التحليل الفني وليس العكس كما يتوهم الاخرون وده من وجهه نظري

هو ده صحيح الخبر بيجي علشان يوصل السعر لهدفه اللي لو راجعت وراء الخبر هتلاقي فيه تحليل فني
سليم يوجهه السعر لطريق الخبر ده ولكن احنا مأخدناش بالنا منه

ياسر
12-21-2012, 18:48
ههههههههههه
والله ان كان الامر كذلك فلابد ان نحطاط
وبلاش الاوقات دى

xp4h
12-22-2012, 14:13
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الجميل ان المتاجرة فى وقت خطيرة اوى لانها
ممكن تكسبك او تخسرك مبالغ كبيرة وبالتوفيق للجميع فى مجال الفوركس

البرجيسي
12-22-2012, 14:17
بيكون فيها بعض المخاطرة يا اخي وغالبا ما يكون السوق في حالة تذبذب ولذلك بلاش نخاطر وننتظر احنا كمان نسمع الاخبار والتحليلات الفنية وبعدها ناخد قرار البيع او الشراء لاي عملة ولان انا مبتدأ بحاول علي قدر الامكان عدم المجازفة انا بعتمد علي البونص وهي مش بتيجي بالسهل برده :woo:

omar.winner
12-22-2012, 14:20
المتاجرة وقت الاخبار خطيرة للغاية ولكن فى نفس الوقت يمكن تحقيق مئات النفاط فى لحظات اثناء صدور الاخبار , انه سلاح ذو حدين بلا شك

Mahmoudzooka
12-22-2012, 14:21
الاحد

طب ازاى و اصلا يوم الاحد اجازة اظن ان حضرتك تقصد يوم الاتنين

deya2005
12-22-2012, 14:22
فعلا بتسبب خساره كبيره بس كمان
ممكن تسبب ربح كبير اذا كنت دارس الخبر صح
وداخل صح هايسببلك ربح ممكن يتحقق معاك باسبوع

hwida nada
12-22-2012, 14:24
بعض المحترفين لا يفضلون التجارة الى فى وقت الاخبار
لانها تاتى لهم بارباح وفيرة جدا
ولذالك انا اظن ان المسالة مسالة حد بيعرف وحد ما بيعرفش يعنى مش مشكلة الاخبار مشكلتنا احنا

أمير الحياة
12-22-2012, 14:29
كل وقت وله اذان
طبعاً كل المبتدئين بيخافو انهم يشتغلو وقت الاخبار وانا بدعمهم علي هذا القرار
ام هناك محترفي التجارة بيكون وقت الاخبار بالنسبة لهم فرصة انهم ياخدو ربح كبير

abdelaal
12-22-2012, 14:48
التداول وقت الاخبار مش وحش علي العموم فيه ناس بتحترف التعامل وقت الخبر ولها أستراتيجيات معقولة
لكن أنا بردو معاك في الوقت دة التادول خطر جدا

sahbi20011
12-22-2012, 14:57
طبعا الخسارة شيئ صعب
لازم الواحد يختار الوقت المناسب للاستمار
ويكون مكن الفكرو ويختار الفرصة المناسبة

mostafaabdelgawad
12-22-2012, 15:48
انا من الناس اللي خسرت كتير بسبب المتاجرة وقت الاخبار
انا شايف انك تحلل وتدخل على برايس اكشن ايا كان الوقت لكن لا تنتظر وقت الاخبار

rinko
12-22-2012, 17:16
انا انصح المبتدئين بالعب بعيدا على الاخبار وتحقيق اهداف صغيره لحد ما يحترفو وشكرا على كدا وكدا هتبقى فى امان مع ادارة رائس مال جيده
وتحياتى لك

haze5m
12-22-2012, 17:40
اان اعتقد ان المتاجرة وقت الاخبار من اخطر الاوقات للمتاجرة بها طبقا للتحليل الاساسي ويجب المتاجرة بعد نزول الخبر بوقت معين