PDA

View Full Version : الفارق بين الاستراتيجية والخطة

Pages : [1] 2 3

husamart
08-03-2012, 02:47
الكثيرون من التجار لا يفرقون بين خطة التداول والاستراتيجية التي يعملون بها
والصحيح ان هذا الامر يسبب الارباك لهم في طريق الفوركس .

اما الاستراتيجية
فهي الادوات التي تستخدمها كمتاجر من مؤشرات وخبرات وتحليل كلاسيكي وهي واضحة للاغلب .

اما الخطة
فهي الطريقة والسلوك الذي تتاجر به مثل هدفك اليومي وهدفك الاسبوعي والشهري واوقات جلوسك على الشارت واوقات دوامك ونهاية دوامك ومتى تخرج من العقد الخاسر وهذه تعتبر فنيات تفرق بين تاجرين استخدما نفس الاستراتيجية احدهما نجح والاخر فشل .

noureen
08-03-2012, 02:49
نعم معك حق يا اخى فالكثير لا يفرق بين الاستراتيجه و الخطه
و بالطبع لابد التفريق بينهم للوصول الى المكسب فى عالم الفوركس

mosha
08-03-2012, 06:12
معك حق فقليل منا من يعلم الفرق بين الاثنين

webtech
08-03-2012, 06:26
الاستراتيجية تكون دائمة اما الخطة فتكون لحظية

Tarek
08-03-2012, 12:35
السلام عليكم ....عموما الفرق بين الاستراتيجية والخطة فى اى مجال وليس الوركس فقد ..هو ان الخطة تستخدم على المدى القصير وقابلة للتغير فى اى وقت اما الاستراتيجية فهى تتعلق بالتخطيط طويل الاجل

farid7adid
08-03-2012, 12:40
فعلا الطريقة ممكن استعملها مرة او اتنين

ام الاستراتيجية بتاخد فترة طويلة و بتشتغل عليها لشهور عدة

eletrebi
08-03-2012, 12:50
والله بتهيئلى الاتنين واحد وان كان فى النهاية الخطة بتكمل الاستراتيجة
بس الفرق ان الاستراتجية هى الاسلوب الى هتتبعو
اما الخطة هى زى بالظبط ختطك فى الربح
يعنى انت ممكن يكون خطتك تروح تشترى حاجة من عند عم على البقال جرنا
بس ادامك شارعين تروح من انهى شارع فيهم بقا
دى الى هتحددو استراتيجيتك

ashraf
08-03-2012, 13:16
اشكرك على التوضيح الفارق بين الاستراتيجية والخطة
وانا اؤمن بانه لابد من وجود خطة للعمل فى سوق الفوركس وهى لا تتعلق بالجانب الفنى ولكن تخطيط للصفقة نفسها وفقا لمعطيات السوق وظروفه

compaq0
08-03-2012, 13:24
انا اشعر انى ملتزم اكثر بخطه تداول من قيمه العقد الذى ادخل به الصفقه او طريقه التبريدات و نقاط الاستوب و قد يكون هذا هو السبب الذى يجعلنى اربح بعض الاحيان مع انى غير ملتزم باستراتيجيه

derfcase
08-03-2012, 16:30
و لكني اعتقد اخي الكريم
husamart
انه اذا كانت الاستراتيجية جيدة بشكل عام
فلن يكون الاختلاف بين المتداول صاحب الخطة و الاخر الذي لا يعتمد علي خطة معينة - كبير يصل الي درجة النجاح و الفشل
اذا استمرا بالتداول معا لفترة زمنية معينة
و انما من الممكن ان ينحصر الاختلاف حول نسبة الربح و الخسارة التي يحققها كليهما طول هذه الفترة

ma90do
08-03-2012, 16:34
فعلا اخي يجيب علي كل شخص وضع خطه سير جيده للوصول من خلالها الي تحقيق الاهداف مع استخدام استراتيجيه جيده ومجربها علي حساب تجريبي بفتره لا تقل عن 3 اساابيع

AMANI
08-03-2012, 16:35

اما الاستراتيجية
فهي الادوات التي تستخدمها كمتاجر من مؤشرات وخبرات وتحليل كلاسيكي وهي واضحة للاغلب .

اما الخطة
فهي الطريقة والسلوك الذي تتاجر به مثل هدفك اليومي وهدفك الاسبوعي والشهري واوقات جلوسك على الشارت واوقات دوامك ونهاية دوامك ومتى تخرج من العقد الخاسر وهذه تعتبر فنيات تفرق بين تاجرين استخدما نفس الاستراتيجية احدهما نجح والاخر فشل .

كنت اعتقد ان الاثنين واحد ولا يوجد فرق بين الخطه والاستراتيجيه

silver
08-03-2012, 16:36
بالفعل معك حق

واغلبهم لا يمكن لا الاستراتيجية ولا الخطة

بالتوفيق لنا ولكم

Meerak
08-03-2012, 16:38
لا اعتقد ان متاجر الفوركس قد لا يعرف ما الفرق بين خطة العمل واستراتيجية التداول
ممكن نقول انه احيانا لا يلتزم بخطة للتدوال واسترتيجية واحدة

mohamedlee
08-03-2012, 16:42
كلام مظبوط وسليم وفعلا يجب على الجميع معرفة الفرق بين الاستراتيجية والخطة
وايضا يجب على كل تاجر ان يضع خطة لنفسة ومحاولة الوصول اليها

light
08-03-2012, 16:48
كلامك سليم يا اخي ، لكن على المتداول ان تكون له استراتيجية يتداول بها ، و ولينجح في الاستراتيجية يجب ان تكون له خطة محكمة تساند استراتيجيته

tifanytomato
08-03-2012, 16:51
الاستراتجية احد اداوات خطة العمل عشان كدة لازم يكون عندك استراتجية واحدة مستقرة عليها فاهمها كويس مجربها على الاقل سنتين انا بصراحة شايف انى الفترة دى كافية جدا تانى حاجة الخطة مش للازم يكون هدف محدد نقط لانك عند عدم تحقيق الهدف حتضايق امشى معها انى هى رزق فية فى بلاش التحديد

roma
08-03-2012, 16:56
السلام عليكم ورحمة وبركاته
دى الى هتحددو استراتيجيتك وشكرا على هذا الموضوع الجميل

magic777
08-03-2012, 19:48
بصراحه احنا المفروض واحنا بنعمل خطه لينا للعمل نسير عليها بتكون الاستراتيجيه هنا فرع من فروعها
وتكون الطريقه اللي هنشتغل بيها بالاستراتيجيه دي فرع تاني مكمل ليها حتى
تحديد وقت العمل ونظامه وخطه اداره راس المال
المفروض هنا كلهم بيكونوا في النهايه مكملين لبعضهم

hichemdz
08-03-2012, 19:51
السلام عليكم

شكرا اخي الكريم على المعلومة استفدت منها طثيرا بارك الله فيك.

rabie10
08-03-2012, 20:12
نعم يا أخي الإستراتيجيات يمكن نسخها من الآاخرين أما الخطط فتختلف من شخص لآخر
حسب شخصيته و هدفه و رأس ماله ,,, ؛

mohamed eldamnhorey
08-03-2012, 21:24
بصراحه احنا المفروض واحنا بنعمل خطه لينا للعمل نسير عليها بتكون الاستراتيجيه هنا فرع من فروعها
وتكون الطريقه اللي هنشتغل بيها بالاستراتيجيه دي فرع تاني مكمل ليها حتى
تحديد وقت العمل ونظامه وخطه اداره راس المال
المفروض هنا كلهم بيكونوا في النهايه مكملين لبعضهم

معك حق اننا لابد ان نخطط للإستراتجية التى نعمل بها ونخطط لادارة رأس المال

talal
08-03-2012, 21:46
نعم كلام سليم
انا لدي خطه ولدي استراتيجية
واخسر دائما اكثر عند المتاجرة بالخطه
اما الاستراتيجية تكون شبه مضمون في الحفاظ على راس المال
وربحها اكثر وافضل من الخطه

amr nabil
08-03-2012, 21:52
اخى الكريم كلامك صحيح 100/100 فمن واقع دراستى لابد من التفرقه بينهما فى مجال سواء الفوركس او غيره
فما بالنا بالفورك وهو مجال حساس جدا ينبغى فهم كل كبيرة وصغيرة فيه بشكل جيد

kimokonolove
08-03-2012, 22:47
الكثيرون من التجار لا يفرقون بين خطة التداول والاستراتيجية التي يعملون بها والصحيح ان هذا الامر يسبب الارباك لهم في طريق الفوركس . اما الاستراتيجية فهي الادوات التي تستخدمها كمتاجر من مؤشرات وخبرات وتحليل كلاسيكي وهي واضحة للاغلب . اما الخطة فهي الطريقة والسلوك الذي تتاجر به مثل هدفك اليومي وهدفك الاسبوعي والشهري واوقات جلوسك على الشارت واوقات دوامك ونهاية دوامك ومتى تخرج من العقد الخاسر وهذه تعتبر فنيات تفرق بين تاجرين استخدما نفس الاستراتيجية احدهما نجح والاخر فشل . معك حق فى هذا الكلام لاكن يجب ان تعتمد على نفسك حتى ولو وجدت اشخاص علموك الفوركس لأنة سوق اشبة بالسحالى تتلون وتتغير شكلها فيجب ان لا تكتفى بهذا بل تواظب على التدريب فترة كافية ومع استخدام استراتيجيات عدة كما ان الأصدقاء ممكن تختلف طريقة تفكيرهم مع طريقة تفكيرك بأسلوب التداول فأنت تأخذ الأساسيات والأستراتيجيات التى ستعمل عليها ثم تعدلها انت لترى ما يتاسب معك عمومآ

meroo
08-03-2012, 22:53
كلامك صحيح اخى يوجد فرق بين الاستراتيجية او خطة التداول التى نعتمد عليها فى التداول
والخطة التى نسير عليها فى سوق الفوركس كتحقيق الاهداف ولابد ان يرسم كل تاجر خطة لنفسه ليسير عليها فى هذا السوق ويحدد اهداف يصل اليها

nemo emo
08-03-2012, 23:03
شكرا على التوضيح المهم انا فعلا اول ما دخلت على الموضوع كان نفسى اعرف هل فعلا فى فرق
لانى كنت بعتقد ان الاتنين بمعنى واحد

osama00971
08-04-2012, 15:57
مشكور اخي واكيد الخطط الناجحة لابد ان تبنى
على استراتيجيات ناجحة

mahmoud1
08-04-2012, 16:01
بالفعل وعشان تكون ناجح لازم يكون فى خطة عمل وترتيب احدد لى نفسى هدفى يومى والتزام ببية وايضا مهم لازم يكون فى استراتجية قوية التزام بيها لو كان فى استراتجية بدون ما يكون فى خطة مش هاقدر انجح لانه انا مش عارف عايز اية من السوق لازم الاتنين يكملو بعض خطة عمل مع استراتجية

walied
08-04-2012, 16:05
الخطه هيا التفكير بستخدام طريقه معينه اثناء المتجاره اما الاستراتيجيه في اساسات وادوات تتعامل بها وفقا لطريقه ثابته مدروسه

ahmedzaki_az
08-04-2012, 16:09
فعلا الخطة هي تحديد اهدافك وتقييم الوصول اليها
اما الاستراتيجية فهي طريقة العمل نفسها لتحقيق تلك الاهداف

gamal
08-04-2012, 16:20
اكيد يوجد فرق بينهم لكى توصل لتحقيق المكسب
ولابد من وجود خطة فى عالم الفوركس

forex_8
08-04-2012, 16:21
بالطبع يا اخى موضوعك مهم جدا وبالفعل هناك الكثير ممن يختلف عليهم الامر بين الاستراتيجية والخطة ويعتقدون ان كلاهما نفس الشئ ولكن بالفعل فالخطة هى الاهداف التى تسعى الى تحقيقها والطرق التى سوف تستخدمها فى تحقيق هذه الاهداف اما الاستراتيجية هى الطريقة بالتفصيل لكى تحقق الخطة التى وضعتها

safiforex
08-04-2012, 16:44
الاستراتجية هي مجموعة من الاسياء التي يتاجر بها المتداول و هي تكون مفعمة بمؤشرات عديدية لتحقيق شروطها في الصفقات
اما الخطة فهي خطة عمل وفق تخطيط يكون مدبر على مدار زمني محدد من اجل بلوغ هدف او حلم للواحد

kingman
08-04-2012, 18:44
الخطة بتبقى خطة عامة لمتاجر فى هذا السوق ويدخل فيها عناصر كثير مثل وقت المتاجر وقت الراحة هدفه الشهرى الأسبوعى وهكذا اما الأستراتيجية غالبا اصبحنا نطلق عليه لطريقة المتاجرة فى السوق

magic777
08-04-2012, 19:36
بالطبع يا اخى موضوعك مهم جدا وبالفعل هناك الكثير ممن يختلف عليهم الامر بين الاستراتيجية والخطة ويعتقدون ان كلاهما نفس الشئ ولكن بالفعل فالخطة هى الاهداف التى تسعى الى تحقيقها والطرق التى سوف تستخدمها فى تحقيق هذه الاهداف اما الاستراتيجية هى الطريقة بالتفصيل لكى تحقق الخطة التى وضعتها

انت عكست كده اخي المفروض هنا الخطه هيا الاساس هنا اللي بتشمل الاستراتيجيه وخطه اداره راس المال والوقت المناسب
وغيرها من الامور والادوات اللي هتساعد المتاجر في عمله
وكل دول متجمعين مع بعض بنطلق عليهم اسم خطه العمل

salah.bmw
08-05-2012, 02:36
اخي الكريم انا بتوقع انو ال 2 يلي بتحكي عنهن هما واحد
يعني اكيد الخطة هي رح تكون جزء من الاستراتيجية يلي بشتغل عليها
ولو اني ما لاقيت فرق بين ال 2 هاد رأيي تقبل مروري

marou49
08-05-2012, 03:45
السلام عليكم و رحمه الله

لما نتحدث عن الخطه فنحن نتحدث عن أهدااف نسطرها و نسعى الى تحقيقهاا
و خسائر نتجنبهاا
أما الإستراتيجيه فهي طريقة العمل كيف تسير نفسك في مسيرتك

walied
08-05-2012, 03:54
الاستراتيجيه قواعد واساسيات تمت درستها وبطبقها في عملك اما الخطه هيا فكر وحوار انتا بتعمله علشان توصل للي انتا عايزه

alaoui11
08-05-2012, 04:00
بعيدا عن فلسفتك يا اخي ليس هناك فرق كبير بين الخطة و الاستراتجية
و الحقيقة الإتنيني يتغيرون حسب عوامل السوق و عوامل العرض و الطلب يا عزيزي

register
08-05-2012, 04:04
يجب على المتداول في الفوركس ضبط المصطلحات جيدا ، حتى لا يختلط عليه الامر ، وخصوصا المصطلحات الانجليزية
المتداول يضع الاستراتيجية للتداول ، ثم يضع خطة لتنفيذ هذه الاستراتيجية

abdelaal
08-05-2012, 04:15
أظن أنك تقصد العكس
الاستراتيجية هي الخطة طويلة الامد اللي المفروض بشتغل بيها علي طول وما بتغيرها غير مع تغير الوضع العام لك
اما الخطة في قصيرة الامدفدي بتتغير مع زيادة تعليمك وخبرتك
والله أعلم

tamid0
08-05-2012, 17:59
اشكرك على التوضيح الفارق بين الاستراتيجية والخطة
بس اعتقد ان الناس مش بيفرق معاها المسميات اصلا و ده الفرق بينا و بين الغرب مش بنهتم بالتفاصيل

pimo
08-05-2012, 18:29
الخطة تكمل الاستراتجية المتبعة في التداول وهذا من اجل تحقيق ربح في الصفقة المعقود في السوق واذا كانت الاستراتجية في تحليلها الفني تستعمل معطيات وادوات فنية لمعرفة اتجاه السوق فيجب علي خطة العمل ان تكون تسير في نفس اتجاه الاستراتجية لتحديد نقاط الدخول والخروج

Noah
08-05-2012, 19:23
الاستراتجية هى التى تعمل بها فى سوق الفوركس والتى يتم تحديد نقاط الدخول والخروج منا لصفقات ولكن الخطة هى التى تضعها لنفسك ويكون محدد فيها الاهداف التى تريد ان تصل اليها فى فترة زمنية معينة من العمل فى الفوركس

maklad94
08-05-2012, 19:26
فعلا ياغالى فيه فرق كبير بين الاستراتيجية وبين لخطة . الخطة ممكن تكون بمعنى انك محدد انك توصل لكام دولار ربح السنة دى او ناوى تبدأ من كام وتخلص امتى وده احيانا بنسميها الرحلة برضو تختلف المسميات لكن القصد واحد وبالنسبة للاستراتيجية فالكل عارف ان ده اسلوب العمل فى الفوركس من مؤشرات او غيره .

Spiderhoof
08-09-2012, 20:12
فعلا عندك حق كتير مايعرفوش المعلومه دي

FaroukDzz
08-09-2012, 20:25
فعلا يوجد من لا يعرف هذه المعلومة مثلي أنا خخخخ

sami
08-13-2012, 20:04
الفارق بين الإستراتيجية و الخطة يكمن في أن الإستراتيجية هي طريقة التداول سواء كانت كلاسيكية أو رقمية أو قائمة على مؤشرات محددة،أما الخطة فهي نسبة المخاطرة أو الربح التي ننوي تحقيقها بصفة يومية أو أسبوعية أو شهرية أو لفترة أكبر،و إذا إلتزم أي متاجر بإستراتيجية ناجحة و خطة عمل محددة فبكل تأكيد سيحقق الغاية التي يصبو لها بإذن الله

gullever
08-13-2012, 20:08
شكرا علي التوضيح و بصراحه من موضوعك اتضح لي اني كنت امزج بين الاسترتيجيه و الخطه لكن المهم انها تحقق ارباح و اعتقد ان هذا هو المطلوب و لكن برضه موضوعك مفيد في تبيين بعض الاشياء

marwa
08-13-2012, 20:33
كلام صحيح نعم يا أخي الإستراتيجيات يمكنك نسخها من الأخرين أما الخطط فتختلف من شخص لآخر يا أخي

safiforex
08-13-2012, 21:44
كلام صحيح نعم يا أخي الإستراتيجيات يمكنك نسخها من الأخرين أما الخطط فتختلف من شخص لآخر يا أخي

نعم هذا فعلا صحيح لان الاستراتيجية يمكن ان يجلبها الواحد من اي مكان و يعمل بها و يحقق بها الربح
و لكن الخطة هنا بتكون لها ركاءز مالية و عملية و على حسب طبيعة الواحد

jamalsale
08-13-2012, 22:16
طبعا الاستراتيجية هي العمليات التي تقوم بها في السوق و كيفية الدخول و الخروج
اما الخط فهي المبالغ التي تدخل بها و كيفية التعامل معها

mostawda3
08-13-2012, 22:18
أنا ممن لا يعرفون ما هي الإستراتيجية هههه
ولا أعرف ما هي الخطة أيضا
لأني ما زلت مبتدئ ولم أصل لها بعد

p2up
08-13-2012, 22:21
شكرا على المعلومة
اخي سيستفيد منها المبتدئين
و معك حق هناك فرق كبير بين الخطة و الاستراتجية

davithamada
08-13-2012, 22:26
اتفق معك يا اخي ارجو ان سكون شرح في هذا الميدان لتعلم

ahsankhan
08-13-2012, 22:26

اما الاستراتيجية

اما الخطة

و بالطبع لابد التفريق بينهم للوصول الى المكسب فى عالم الفورك

mahfoudh
08-13-2012, 23:11
لا يوجد فرق كبير بين الخطة و الاسترانيجية

وانما الاستراتيجية تكون عملية تطبيقية طويلة المدى اي تتعامل بها لمدة طويلة

بسمة الحياه
08-15-2012, 20:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أصبت بيت القصيد يا أخي
فلن أذهب بعيدا .انا نفسي لم أكن أعرف الفرق و قد وجدت موضوعا سابقا لم افهم منه جيدا اما الان فبطرحك القيم توضحت الصورة جيدا
بوركت

ROTARY28
08-15-2012, 22:34
السلام عليكم
الافضل من البحث عن الفارق بينهما هو البحث عن الطريقة المثلى لدمجهم مع بعضهم البعض
لتحقيق نتائج ايجابية اكثر من المتوقع ان شاء الله

mssforex
08-16-2012, 13:22
فعلا اخى الكريم انا فعلا كنت اطبق استرتجيلت ناجحه وكانت بتفشل معى بسبب الخطه غير مناسبه لى الاستراتجيه لكن لما طابقتهم مع بعض نجحت الاسترتجيه التى اعمل بها الان بسبب الهدف الخاص بى

saramoza
08-17-2012, 17:45
السلام عليكم
انا اشعر انى ملتزمة اكثر بخطه تداول من قيمه العقد الذى ادخل به الصفقه او طريقه التبريدات
و نقاط الاستوب و قد يكون هذا هو السبب الذى يجعلنى اربح بعض الاحيان مع انى غير ملتزم باستراتيجيه

mokaforex
08-17-2012, 18:44
ما فهمته ان الخطة جزء من الاستراتيجية
اى ان الاستراتيجية ما هى الا خطط
بتنفيذ الخطط المطلوبة فى الوقت المحدد لها
يتم بذلك اكمال الاستراتيجية
هل هذا صح ما قلته ام به تعديل

sa3idsmp
08-17-2012, 19:34
تمام اخي بس الاثنين يكملو بعض الاستراتيجة يمكن ان اعتبرها ضمن الخطة
لكن الخطة هي المجموع الكامل اي العمل كله
والله اعلم

Mohib_El_Hikma
08-17-2012, 19:54
انت محق لكن الخطة مدمجة ضمن الاستراتجية وممكن تجد عدة خطط اجلة او عاجلة ضمن استراتجية واحدة والخطط تبنى على الاستراتجية مثلا شراء زوجي الاورو والدولار هو خطة صفقة ما والاستراتجية هي تتبع المؤشرات التي تفيد بتهاوي الاورو مثلا في ظل ازمته الخانفة

face book
08-17-2012, 20:53
جزاك الله خيرا اخي العزيز
معلومات كويسه ومفيده مع انها بدايه للفوركس

Mohamed Osman
08-18-2012, 20:37
الاتنين واحد يا جماعة الاستراتيجة خطة محكمة والخطة هى الاستراتيجية البسيطة الاتنين وجهان لعملة واحدة

salah-alhoot
08-19-2012, 03:55
نعم اخي فقد تجد الكثير من الاشخاص يملك الاستراتيجيات لكن مع كل اسف لايوجد لدية خطة متاجرة واضحة مما يؤدي الى خسارته

hossam hossam
08-21-2012, 23:43
فعلا معاك بس في ناس بتدخل سوق الفوركس بدون خطه واستراتجيه انت ممكن تدخل بدون خطه
لكن استراتجيه اعتقد صعب لزم تكون فهم الاستراتجيات كويس عشان تقدر تحقق ارباح

badrheba48
08-21-2012, 23:54
انا حسب فهمى فالخطة هى ما ترسمه لنفسك من اهداف يعنى تقول انا عايز الشهر دة 30% أرباح مثلا و بعد 3 شهور يكون معايا كذا .. اما الاستراتيجية فهى طريقة دخولك و خروجك من الصفقات اى تعاملك مع الشارت

nado bado
08-22-2012, 01:47
شكرا على التوضيح المهم و انا فعلا واحدة من اللى مكنوش يعرفوا الفرق بين الاستراتيجية و الخطة
و دى استفادة كبيرة لمعرفة الفرق بينهم للتجار الخبراء و المبتدئين

mamo10
08-22-2012, 02:03
السلام عليكم اخى الكريم

نعم هذة معلومة جميلة جدا لاننا اذا ما فرقنا بين هذين الامر يكون لسة مبتدئين وليس محترفين فى الفوركس

islam96
08-25-2012, 02:42
شكراً لك على المعلومة الجديدة
صراحة لم أكن أعلم الفرق بينهما

medhat
08-25-2012, 02:52
الاستراتيجيه هى الخطه بعيده المدى اوالاسلوب فى تحقيق الهدف الرئيسى وتوضع فى سبيل ذالك
خطط قصيره المدى تتغير بتغير الاوقات والظروف اما ما تتكلم عنه على انه خطه من تحقيق عدد من
النقاط او المكسب اليومى اوحتى السنوى فهو الهدف الذى تسعى اليه من خلال الاستراتيجيه

hesham itch
08-28-2012, 11:50
اعتقد ان الفارق واضح وصريح ويتضح ذلك لاى متاجر محترف قادر على تحقيق الارباح من
اى صفققة وربما يلتبس الامر على بعض المتاجرين المبتدئين فى تلك النقطة دون غيرها

YASER83
09-19-2012, 17:43
السلام عليكم
هذا الامر يتبع الى طريقة الشخص الذي تتبع توصياته
او يتبع للإستراتيجية التي تستخدمها ان كانت تتبع اسلوب السكالبينج او السوينج طويل المدى

4ex
09-19-2012, 20:58
كلامك صحيح اخى يوجد فرق بين الاستراتيجية او خطة التداول التى نعتمد عليها فى التداول
والخطة التى نسير عليها فى سوق الفوركس كتحقيق الاهداف ولابد ان يرسم كل تاجر خطة لنفسه ليسير عليها فى هذا السوق ويحدد اهداف يصل اليها

mrhero
09-22-2012, 20:41
السلام عليكم ....عموما الفرق بين الاستراتيجية والخطة فى اى مجال وليس الوركس فقد
هو ان الخطة تستخدم على المدى القصير وقابلة للتغير فى
اى وقت اما الاستراتيجية فهى تتعلق بالتخطيط طويل الاجل

MAGDY
09-22-2012, 20:43

اما الاستراتيجية

اما الخطة

كلام سليم ومعقول
وفى النهاية بنقول :
كل شيخ وله طريقة
الطريقة اللى بتعرف تشتغل وتكسب بها
تحياتى

mostafaabdelgawad
09-24-2012, 02:18
شكرا اخي على المعلومة
فعلا لابد من اتباع استراتيجية وخطة في نفس الوقت حتى تتمكن من تحقيق ارباح في الفوركس

m.o.b
09-24-2012, 04:12

ahmedgalal
09-24-2012, 04:59
انا عن نفسى لدي خطه ولدي استراتيجية
اما الاستراتيجية تكون شبه
مضمون في الحفاظ على راس المال
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

نور العمر
09-24-2012, 05:19
الاستراتيجية
فهي الادوات التي تستخدمها كمتاجر من مؤشرات وخبرات وتحليل كلاسيكي وهي واضحة للاغلب .اما الخطة
فهي الطريقة والسلوك الذي تتاجر به مثل هدفك اليومي وهدفك الاسبوعي والشهري واوقات جلوسك على الشارت واوقات دوامك ونهاية دوامك ومتى تخرج من العقد الخاسر وهذه تعتبر فنيات تفرق بين تاجرين استخدما نفس الاستراتيجية احدهما نجح والاخر فشل .كلام حلو اوى بجد

mohamed amin
09-24-2012, 05:23
مجهود ممتاز جدا اخى العزيز تستحق عليه بالتاكيد
جزيل الشكر اتمنى للك التوفيق الدائم وارجو الاكثار من هذه المعلومات

asmaa omar
09-24-2012, 05:31
بالفعل كلام منطقى سليم جدا
وخطه العمل تشمل الاستراتيجه التى سوف تعمل عليها

azifek
09-24-2012, 08:12
شكرا على توضيح الفرق بين الخطة و الاستراتجية
و عموما الناس لا يهمها سوى الربح في الفوركس بغض النظر عن الطريقة

maro50
09-24-2012, 08:52
الفرق بين الاستراتيجيه والخطه واضح فانت بحاجه الى ترتيب افكارك قبل بدء التداول كوضع اهدافك منه وتحديد مايجب ان تقوم به من اجل الربح اما الاستراتيجيه فهى عمل فنى تحتاج الى التحليل المسبق واستخدام اسلوب للتداول الخاص بك

2x1
09-24-2012, 08:58
اعتقد الخطة اللي بتحطها وتمشي عليها عشان تحقق اهدافك من المتاجرة اما الاستراتيخية
دي الخاصة بطريقة تداولك وكل شخص بيختار اللي مرتاحلة من الطرق الموجودة

mohamed eldamnhorey
09-24-2012, 10:53
الاستراتجيه هى التى تعتمد عليها فى اشارات الدخول سواء بيع او شراء

لكن الخطه تعنى التخطيط لادارة رأس مال وحجم العقود وهكذا

Eslam
09-24-2012, 17:11
اعتقد ان الاستراتيجية التى تتبعها من تحليل للشارات والى اخرة تعتبر الاساس بغض النظر عن تحقيق الهدف اليومى فمن الممكن عدم استطاعت تحقيق الهدف اليومى من النقاط التى حددتها فليس من الضرورى ذلك اذا لم يسمح تحليلك بذلك

mohammed1991
09-24-2012, 17:40
بامعنى العامى اكيد كل من الخطة والاستراتيجية ذو معنى واحد
لكن فى مجالالفوركس فكل منهما لهم معنى مختلف

keko
09-24-2012, 19:27
فعلا انا واحد من الاشخاص كنتلا ادرى ما الفرق بينهم بل دائما اعتبرهم شىء واحد فشكرا لك على هذا
التوضيح والمبسك الذى يبين لناالفرق بين الخطه والاستراتيجيه واتمنىان يكون الجميع قد استفاد من موضوعك

dina
09-24-2012, 19:32
صح جدا والفرق واضح ولكن فى بعض الاحيان يحدث لبس
مشكور اخى الفاضل على التوضيح ويارب يوفقنا جميعا

nrgslawi
09-24-2012, 19:55
نعم موضوعك توضيحي اكثر
انا لدي خطة اوظف فيها استراتيجية
يعني كل شيء بنظام

Zala
09-24-2012, 20:03
جزاك الله خيرا فعلا معلومات كويسه جدا ل اى مبتدىء و دا فعلا زى ما قولت يسبب الارباك لهم في طريق الفوركس
عشان فعلا فيه كتير جدا بيجهلو الفرق بين الاستراتيجيه و الخطه و ان شاء الله الكل يستفاد

shery
09-24-2012, 21:02
خطة فوركس :هي الأمر الذي سوف تقوم به اليوم، و لا نعني بذلك تحديد ما سوف تقوم بعمليه بيعه او شراءه، او أين سوف تبيع او تشترى، بل التخطيط هو عملية تكتيك سلوكي
إن خطة الفوركس و إستراتيجية الفوركس هما عبارة عن وحدتين ذوات قيمة واحدة، و يستغرقان الوقت و التفكير و الصبر. فعندما يرتفع حساب تداولك، فإنك سوف تعلم كيف تم ذلك

ahmedamz
09-24-2012, 21:06
من وجهة نظرى انا اعتبر ان الاهداف ونوع الفريم من الاستراتيجية ايضا
مثل المؤشرات والترند لان كل تستخدمه وتتاجر على اساسه

ona
09-24-2012, 21:18
الاستراتيجيه للامد الطويل اما الخطه فتكون للاوقات القصيره والخطه هى
تنفيذ للاستراتيجيه فيمكن تثبيت الاستراتيجيه وتغيير الخطه التى تنفذ بها هذه الاستراتيجيه

forex.fee
09-24-2012, 21:20
اشعر انك انسان فنان فهل هذا صحيح وبجد تشكر على المعلومه وفعلا هناك فرق بين الخطه والاستراتيجيه ولازم كل
واحد فى الدنيا مصصم على النجاح ان هو يكون عنده خطه واستراتيجيه معينه ماش بيها فى حياته وشكرا كتير اخى الكريم على الموضوع الرائع بل الاكتر من رائع واتمنى منك المزيد واتمنى ان يكون التفاعل اكتر من الاعضاء
وتقبل مرورى اخى الكريم وشكر لك

yasser habola
09-24-2012, 21:58
شكرا علي تفسيرك الواضح فعلا فالاستراتيجية هي طريقة العمل التي تفضلها وطريقة تداولك فالخطة اخي العزيز
مرتبطة بالطموح والتخطيط للهدف الذي تسعي لتحقيقة في مجال الفوركس فلكل تاجر حلم يريد ان يحقققة

amine laksar
09-24-2012, 22:02

mohamed saad
09-29-2012, 14:33
اعتقد انه ليس هناك فرق بين هذا وذاك بل الاثنان يرتبطان ببعض ارتباط وثيق فلا يوجد استراتيجية بدون خطة ولا خطة بدون استراتيجية يجب ان يتم التوافق بين الاثنان بطريقة متوازنة وعقلانية لتحقيق النتائج المرغوب فيها في نهاية الامر

mohamed eldamnhorey
09-29-2012, 14:47

يجب ان يكون لدينا خطه واستراتجيه لان ده شئ وده شئ

elking
09-29-2012, 14:52
فى فرق طبعا لان الاستراتيجية دى ال بنشتغل بيها ولكن الخطة
دى بتبقى عبارة عنا لتنظيم والادارة ال بنحطها من اجل النجاح فى الفوركس

mahmoud1
09-29-2012, 14:55
الاستراتجيه هى التى تعتمد عليها فى اشارات الدخول سواء بيع او شراء

لكن الخطه تعنى التخطيط لادارة رأس مال وحجم العقود وهكذا

طبعا معروف الاستراتجية انها هى اللى بتخش بناء على اشارات الدخول سوء كان بيع ا شراء وبالنسبة للخطة فى المفروض انها تكوم خطة كاملة مش خاصة بارس المال فقط لازم يكون فى خطة شاملة يعنى اختر الاستراتجية الىل هاشتغل بيها هاختار اشتغل بستوب ولا بدون ستوب ولو اشتغلت بدون ستوب هاشتغل تبريد عادى ولا مضاعفات ولا هيدج الواحد لازم يكون عندة خطة مسبقة عشان يقدر يتعامل مع الصفقات بناء على الخطة

Ama0200
09-29-2012, 14:55
الاستراتيجية هي الطرق و الادوات التي تستخدمها

لدخول و خروج الصفقة

و الخطة حسب رأيي

هي تخطيطك للربح كم تريد ان تكسب و غيرها

magic777
09-29-2012, 17:58
فى فرق طبعا لان الاستراتيجية دى ال بنشتغل بيها ولكن الخطة
دى بتبقى عبارة عنا لتنظيم والادارة ال بنحطها من اجل النجاح فى الفوركس

الخطه هنا بتكون شامله طريقه العمل مع وقت العمل ومع خطه اداره راس المال المناسبه
لحجم الحساب ونسميها خطه العمل الاساسيه

magictrader
09-30-2012, 20:06

yassoo011
09-30-2012, 20:14
من رأيي ان الخطة هي سبب خسارة كثير من التجار
في السوق مثل كيفية الخروج من العقد الخاسر

logly
10-09-2012, 09:09
نعم كلام سليم

derar
10-09-2012, 19:54
السلام عليكم
الخطة+الاستراتيجة +التركيز+الخبرة
كلها من اسباب النجاح
والخطة تحتوي وتشمل الاستراتيجية

NeT.RaiDaR
10-09-2012, 19:59
وده راجع ان الناس بقت تنفذ التوصيات بدون فهم او حتي تحليل بسيط
شاكر ليك توضيحك وملاحظاتك الهايلة وربنا يوفقنا الي ما فيه الخير ان شاء الله

tictok
10-10-2012, 10:23
فعلاً يا أخي معك حق هناك فرق بين الإستراتيجية والخطة التي يتبعها المتداول ويجب التطوير في الأثنين بأستمرار لأن الفوركس متقلب ومتغير ولابد من مسايرة هذا التغيير
فلا نستمر في نفس الإستراتيجية ولا نحدد أهداف ثابتة لابد من قياس الظروف الحالية ووضع خطة مناسبة لكل مرحلة في التداول

Ahmed Farouk
10-10-2012, 11:23
شكرا علي طرحك اخي الكريم وبالفعل اهم الخطط هو كيفية الخروج من
الصفقة الخاسرة وتقليل الخسارة بقدر المستطاع واذا امكن تحويلها الي مكسب

bondokpower
10-10-2012, 12:41
بصراحه وبمنتهى الأمانه شكرا للشركه الرائعه والرائده إنستا فوركس فشركة إنستا فوركس طبقت شعار الفوركس فى متناول الجميع فهى تقدم لك الدعم الفنى وتقدم لك المنتديات المختلفه بالعربيه والانجليزيه وتوفر لك الدورات التدريبيه وتوفر لك أيضا رأس المال من خلال البونص شكرا لكى ايتها الشركه الرائده وشكرا لمنتدانا الحبيب

prince0025
10-10-2012, 13:34

بسطو
10-10-2012, 13:39
معاك حق جدا كتير اوى بيجهل الفرق ده بارك الله فيك

moonli
10-10-2012, 13:44
احيانا فعلا بتلاقى خلط بين الامرين فى اسئلة بعض الناس
وبشكل مختصر الاستراتيجية جزء من خطة العمل ككل
خطة العمل بيكون متحدد فيها
ادارة راس المال
الهدف اليومى او الاسبوعى او غيره على حسب اختيارك
الاستراتيجية او الطريقة اللى هتتداول بيها

engineer
10-10-2012, 13:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اكيد الالتزام بالاهداف الوضحة هو مايميز التاجر الناجح
والتاجر الخاسر ولكن يجب ان يكون هناك خطة موضعة مدروسةللالتزامك بها

safouan100
10-10-2012, 13:55
نعم يا اخي كتير من اخوة يخلط بينها فالاستراتيجية تكون دائمة اما الخطة
فتكون لحظية يعني ان الاستراتيجية للمدى طويل و خط للمدى قصير

CoRLeoN300
10-10-2012, 14:11
بسم الله الرحمن الرحيم
أشكرك على التوضيح يا أخي
تحياتي لك

safouan100
10-11-2012, 01:04
السلام عليكم ....عموما الفرق بين الاستراتيجية والخطة فى اى مجال وليس الوركس فقد ..هو ان الخطة تستخدم على المدى القصير وقابلة للتغير فى اى وقت اما الاستراتيجية فهى تتعلق بالتخطيط طويل الاجل

علاء بدران
10-11-2012, 03:07
الاسترتيجة تكون دائمة لا تتغير الا بتغير السوق
وحوالة انما الخطة فتكون متغيرة دائما

magictrader
10-12-2012, 22:44
والخطة التى نسير عليها فى سوق الفوركس كتحقيق الاهداف ولابد ان يرسم كل تاجر خطة لنفسه ليسير عليها فى هذا السوق ويحدد اهداف يصل اليها[COLOR="Silver"]

---------- Post added at 07:44 PM ---------- Previous post was at 07:43 PM ----------
ربما مكن نقول الاستراتيجية تفرض علينا خطة لبلوغ الاهداف المحددة
ولو الشخص الواحد اعتمد على استراتيجيتين فأكيد سيضع خطتين مختلفتين

sunlight
10-12-2012, 22:46
اعتقد ان الاستراتيجيه هىخطه مصغره للخطه الكبيره التى سوف تستخدمها فى السوق الاستراتيجيه عباره عن مؤشرات وتحليل ولكن الخطه هاتكون امتى تدخل وامتى تطلع

amar1989
10-12-2012, 22:46
السلام عليكم
الاستراتجية تكون هي الاساس الذي نتبعه في عالم الفوركس
اما الخطة فهية الطريقة والسلوك الذي نمشي عليه في التدوال والصفقات

mahmoud1
10-12-2012, 22:49
اعتقد ان الاستراتيجيه هىخطه مصغره للخطه الكبيره التى سوف تستخدمها فى السوق الاستراتيجيه عباره عن مؤشرات وتحليل ولكن الخطه هاتكون امتى تدخل وامتى تطلع

هو تحديد الدخول والخروج ايضا بيكون عن طريق الاستراتجية وعن طريق الخطة بنقدر نحدد اهدفنا واحنا عايزين اية ويكون خطة شاملة ادارة راس مال وتحديد اهداف سوء على المدى القريب او المدى البعيد ويكون فى خطة عند الخسارة هانتعامل ازى وحاجات كتير الخطة بتكون شاملة لكل شئ

willy
10-12-2012, 22:52
ممكن نلخص الخطة بانها اسلوب ادارة راس المال من ناحية الهدف واللوط واذا كان لديك اسلوب للمضاعفات واذا خسرت ماذا تفعل وهل هناك خطة بديلة لخطتك الاساسية اذا لم تنجح استراتيجيتك التي تتداول بها لفترة معينة يتذبذب فيها السعر وعلى فكرة الاستراتيجية بدون خطة فهي فشل وخطة بدون استراتيجية فشل ايضا

aoneman3
10-12-2012, 22:56
السلام عليكم
اخى الكريم فى الواقع كلامك صح
خطة التداول هو الادارة
الحكيمة لراس المال
وتفرق عن الاستراتيجية

ramzy sayed
10-18-2012, 03:01
الاستراتيجية هى تعتبر طريقة التحليل التى تبنيها لدخول الصفقة اما الخطة فهى ادارة راس المال
فلابد من التفرقة بين كل منهما فلابد من وجود الخة قبل وجود الاستراتيجية

mohamed10037
10-18-2012, 03:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد التحية والسلام اخوانى الكرام على جميع الاعضاء الموجودين
هل ناك فارق بين الاستراتيجية والخطة وياريت حد يجاوبنا على هذا السؤال لو سمحتم

Noureldonia
10-18-2012, 03:44
الاستراتيجية هى اللى بتساعد على نجاح الخطة بمعنى ان الشخص يضع استراتيجية جيدة ينفذها بدقه تنجح خطته ،والاستراتيجية والخطة فى الحياة عامة مش فى مجال واحد بس ، وعادة اى عمل يضع له خطة جيدة وتتنفذ باستراتيجية متقنة اكيد يصبح عمل ناجح.

علاء
10-18-2012, 18:45
اشكرك على هذا التوضيح والفرق بين الاستراتيجيه والخطه وجعل الله هذاا العمل فى ميزان حسناتك

joker7diaa
10-18-2012, 19:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد التحية والسلام اخوانى الكرام على جميع الاعضاء الموجودين
هل ناك فارق بين الاستراتيجية والخطة وياريت حد يجاوبنا على هذا السؤال لو سمحتم

نعم هناك فرق ليس كبير ووضح الاعضاء هذا الفرق ولكن الخطة والاستراتيجية الشي المشترك فيما بينهم هو الالتزام , بالتوفيق

yazeed
10-18-2012, 19:23
السلام عليكم
شكرا لك على التوضيح هذه الفورقات بين الاستراتيجيات و الخطط في الفوركس و شكرا لك

derar
10-19-2012, 13:48
مساء الخير
جيد جدا كل ما ذكرته يجب
ان يتوفر وهو متوفر لدى المتداول
الناجح

شيرين
10-19-2012, 14:17
فعلا لابد التفرقة بينهم للحصول علي المكسب ف عالم الفوركس
سلمت يدآك على الطرح الرئع ربي يجعلة في ميزان حسناتك

waleed elhadary
10-19-2012, 14:29
السلام عليكم هذا الكلام صحيح و مفيد و يجب الاعتماد على الاثنين معا
و بالتوفيق للجميع

علاء
10-20-2012, 20:17
جزاك الله خيرا عنا اخي الكريم
فانا عن نفسي كنت لا افرق بين الاستراتيجيه والخطه
الي ان اوضحت لنا هذا الفارق

amgad boles
10-21-2012, 09:35
كلامك صح وفى ناس كتير فعلا ممكن تكون معاها استراتيجية ناجحة
و بالرغم من كدة بتخسر و الموضوع محتاج خطة قوية افضل بكتير من البحث عن استراتيجية ناجحة

فارس
10-21-2012, 10:14
تماااااااام جدا كلامك اخى فرق يجب على كل الاعضاء معرفتة جيدا
حتى نتمكن من الماتجرة جيدا وان نكون على علم جيد

cristiano
10-22-2012, 00:32
لا اعتقد ان متاجر الفوركس قد لا يعرف ما الفرق بين خطة العمل واستراتيجية التداول
ممكن نقول انه احيانا لا يلتزم بخطة للتدوال واسترتيجية واحدة

toto
10-26-2012, 09:44
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الجميل
والرائع ان الخطه هيا التفكير بستخدام طريقه
معينه اثناء المتجاره اما الاستراتيجيه في اساسات
وادوات تتعامل بها وفقا لطريقه ثابته مدروسه

ahmedsaied
10-27-2012, 17:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا لسه مبتدا فى العمل ف الفوركس واتمنى مزيد من المعلومات لاستفيد منها واشكركم على ارائكم لانها تفيدنى كثرا واتطلع الى ان اكون محترف ف الفوركس انشاء الله

ameer
10-27-2012, 18:00
اهلا بيك اخي الكريم بالنسبة لموضوعك ان الاتسراتيجية والخطة هما فعلا لا يوجد اختلاف بينهما ولا يختلفون باي شي حيث اذا كانت لديك خطة في الفوركس يجب ان تكون مبنية على استراتيجية معينة

forex.masr
10-27-2012, 18:39
الخطه هى منهج تسير عليه وتكون الاستراتيجيه ضمن الخطه اما الاتراتيجيه ى جزء من الخطه
وشكرا وانتظر منك المزيد من الموضوعات الرائعه وتقبل مرورى

mohamedemara
10-27-2012, 18:43
انا اعتقد ان الاستراتيجيه هى مجرد خطوات نسير عليها حتى نصل الى شىء
وتكون نتائجها معروفه
اما الخطه فهى خطه عمل موضوعه ولا يعرف ما هى نتائجها

lala
10-27-2012, 19:24
طبعا توضيح انا اول مره اخذ بالى منه فبارك الله فيك على توضيحك له وفعلا لازم كلنا نعرف نفرق ما بين
اهدافمنا من وضع الخطه والاستراتيجيه الى بتبعها لتحقيق هذه الاهداف

mdgazy
10-27-2012, 19:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ..
كلامك مظبوط يا أخي الكريم .. جزاك الله خيرا

marcelo
10-27-2012, 19:46
سلام عليكم كلاامك سليم يا اخي ، لكن على المتداول ان تكون له استراتيجية يتداول بهاا ، و ولينجح في الاستراتيجية يجب ان تكون له خطة محكمة تساند استراتيجيته

mido_mt
10-27-2012, 20:33

اما الاستراتيجية

اما الخطة

أتفق معك أخى الغالى فهناك فرق بين الخطة والأستراتيجية
فيجب عليك أن تفرق بينهم لتنج بتجارة العملات أخى الفاضل

sky4net
10-28-2012, 03:29

marem2007
10-28-2012, 03:42
الستراتيجية هي الطريقة الي انت بتاجر بيها بكس الخطة
دية الوسيلة الي بتعملها

meeco
10-28-2012, 04:27

اما الاستراتيجية

اما الخطة

كلامك صحيح يا اخى
لان الاستراتيجية من الممكن تغييرها فى اى وقت اما الخطة فهى دائمة او طويلة المدى

hams
10-28-2012, 04:31
اكيد الاسترتجيه مهمه جدا بالنسبه للمتداول لانه بيستخدمها للمده الطويل

انما الخطه لحظه بس بتكون مهمه جدا لانها الفيصل بين المكسب والخساره

mohamed amin
10-28-2012, 06:38
حتى الان لا اظن ان هناك فرق بين الاستراتيجيات والخطط ولكنى اخى
اشكرك على هذه المعلومات القيمة واضح ان فهمى كان خاطى مشكور

mitorh
11-16-2012, 20:19
السلام عليكم اخوتي
الاستراتيجية هي طريقتك للربح من الفوركس لمعرفة نقاط الدخول و الخروج اما الخطة فهي تنظيمك للاستراتيجية من حيث راس المال المستخدم و من حيث قيمة اللوت هذا رايي و الله اعلم

hassan asayed
11-20-2012, 11:23
اشكرك يا اخى الكريم على هذا التوضيح
لان عندك حق وكثير من الناس لا يفرقون بين الاثنين
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا

qusayyy
11-21-2012, 14:01
صحيح كلامك اخي لكن الخطة والاستراتيجية مرتبطان مع بعظهما لذلك لا
يميز المتاجرين بينهما لانهما الوسلتان الاساسيتان للنجاح فلا يوجد خطة الا
ولها استراتيجية معينة

jyem
11-29-2012, 16:08
السلام عليكم :
موضوع مهم بالفعل هناك اختلاف
بين الاستراتيجية والخطط التي
نحن نحددها

issa1988
11-29-2012, 16:11
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم فعلا موضوع جميل ورائع ومهم
وان شاء الله ان يستفيد منه كل الاخوا في هدا المنتدى الرائع
مع تحياتي للجميع وتمنياتي بالربح الوفير

fafa
11-29-2012, 17:25
فعلا الف شكر ليك يا اخى العزيز على توضيح هذا الفارق البسيط وبهذا الاسلوب المنظم والواضح لنا جميعا
وانا بابفعل كنت اجهل الفارق ما بين الخطه والاستراتيجيه بارك الله فيك

abd123
11-29-2012, 17:27
بسم الله
هذا الطرح يحمل الكثير من الافادات الجميلة
التي تساعد اي شخص ينوي المضاربة
شكرا لك اخي الكريم على المعلومة المفيدة
لا تبخل علينا اخي الكريم بمعلوماتك خبراتك
جزال الله الف خير
وبارك الله فيك

wizz
11-29-2012, 23:23
سلام عليكم فعلاا اخي يجيب علي كل شخص وضع خطه سير جيده للوصول من خلالها الي تحقيق الاهداف مع استخدام استراتيجيه جيده ومجربها علي حساب تجريبي بفتره لا تقل عن 3 اساابيع

mohmed waged
11-29-2012, 23:28
بسم الله الرحمن الرحيم
الموضوع مهم جدا صراحه فانا لا افرق بين الخطط والاستراتيجيه ولكن سوف اغير فهمة عنها وبالتوفيق للجميع

Mohi1192
11-29-2012, 23:37
لكن اعتقد اخي العزيز

ان الاستراتيجيه والخطه والتحليل الفني

يكون في مابينهم توازن كبير حتى تقدر ان تدرس الموضوع جيدا

Hassan DAOUDI
11-29-2012, 23:45
السلام عليكم
اولا الخطة هي التخطيط للصفقات قبل القيام بها وادراكها عقب حدوثها
والاستراتيجة تعكس الخطط المحدثة التي من خلالها يتححقق الهدف

Forex4moon
11-30-2012, 00:01
السلام عليك اخي
لم اكن ايضا افرق بينهما وكنت اعتقدت ان الخطة هي الاستراتجية فشكرا لك على هذه المعلومة التي كان يجهلها الكثيرين و قد استعملوها بطريقة خطأة الكثرون.
والله المعين و به أستعين.

haze5m
11-30-2012, 00:12
اعتقد ان الخطة هي الخطوات التي تقوم باتباعها كلما قمت
بفتح صفقة والاستيراتيجية هي كيف تتعامل مع الشارت او السوق

p2000
11-30-2012, 00:18

اما الاستراتيجية

اما الخطة

نعم معك حق اخى فى كل ما قلته
هناك بعض الاخطاء التى يقع فيها بعض المتداولين وفى الاعتماد على المتاجره بالاستراتيجيات والبعد عن وضع خطه للمتاجره

may
11-30-2012, 03:19
يجب أن تأخذ الوقت الكافي لتقوم بدراسة الأدوات المتعددة المنتشرة في السوق بالنسبه لتطوير الاستراتجيه

abero
12-08-2012, 17:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا اخوانى
ممكن انن نقول ان قبل الدخول هى اتراتيجيه اما بعد الدخول فى الصفقه تصبح مرونه وادوات
الله اسال لكم التوفيق والارباح والسداد

magic777
12-08-2012, 20:56
نعم معك حق اخى فى كل ما قلته
هناك بعض الاخطاء التى يقع فيها بعض المتداولين وفى الاعتماد على المتاجره بالاستراتيجيات والبعد عن وضع خطه للمتاجره

للأسف الشديد ان معظمنا لا يوجد لديه خطه عمل واضحه وحتى لما بنضع خطه معينه لا نلتزم بيها اغلب الاوقات
دايما تلاقينا بنمل من فكره اننا نفضل ماشين بنمط واحد علشان كده بنخسر

latraaa
12-08-2012, 21:04
الإستراتيجية هي التي تكون مبنية على مدة زمنية محددة أما الخطة فهي التي تبنى على فترات طويلة

yaallah3
12-18-2012, 01:25
ايون صح يبأه الخطة في معناها يشمل الاستراتيجية وليس العكس, لان الخطة اللي بحطها بتكون ايه هي الاستراتيجية
وازي همشي في الصفقة وايه هيكون قبل ايه وايه بعد ايه وكده يعني وايه طبعا اهدافي من الصفقة وايه الحلول في الظروف الطارئة وكده

birdgull
12-18-2012, 01:30
الخطه بتختلف من شخص إلى آخر والعامل النفسي بيأثر أوي على الخطه
وبتفرق بين شخص مفترغ وآخر
وممكن تاجر يكون عامل استراتيجية حلوه اوي ومتابع كويس ولكنه حاطت خطة غلط تبوظ الاستراتيجية

nabilo
12-19-2012, 16:40
دى الى هتحددو استراتيجيتك

ayman.shosha
12-22-2012, 21:24
نعم اخى العزيز
كنت فى البداية اخلط بين الامرين
الا اننى تعلم بعد ذلك الفرق
فالخطة هو مبنية على السلوك والقرار

asmoune
12-25-2012, 00:51
شكرا على توضيح الفرق بين استراتيجية والطريقة
يعني أن الإستراتيجية يمكن أن يستعملها الكثيرون بنفس الطريقة
أما الخطة فغالبا ما تكون مختلفة من متاجر لآخر
وذلك راجع لعدة أسباب مثل الفروقات في رؤوس الأموال وغيرها

hanady
12-28-2012, 20:23
اعتقد مفيش فرق بين المصطلحين
لكن ربما تكون الخطه مفهوم اوسع و اعم من الاستراتيجيه
الخطه تضمن استراتيجية العمل وطريقة تعويض الخسائر وخطة سحب الارباح كل فتره وهكذا لذلك الخطه مفهوم اوسع من الاستراتيجيه

safi
12-28-2012, 20:59
لسلام عليكم ...... انت علي حق اخي بالفعل الكثير يخلط الامرين ببعض وهذا يؤدى للخسرة ، الاستراتيجية هى الادوات والخطة شامله الطريقة و الاهداف اليومية والاسبوعية

Eslam Rashwan
12-28-2012, 21:31
كلام سليم اخى واتنفق معك ففعلا يحدث فى احيان كثيرة لبس بين الامرين وخلط بينهم ولكن فعلا كما قلت تعتبر التحليلات امور عامة للجميع يطلعون عليها ولكن الخطة تكون خاصة بالمتاجر وتختلف من تاجر للاخر حسب وجهه نظرة وظروفة واهدافه وتختلف تبعا لامور كثيرة

peternaser190
12-28-2012, 21:42
عبارة اتخاذ وضعية الشراء أو اتخاذ وضعية البيع مصطلح يستخدمه المتداولون ويعني الشراء أو البيع.
وطلما تذكرت أن كلمة long تعني الشراء و كلمة short تعني البيع فقد اجتزت نصف الطريق.
لكن المرحلة التالية أعقد قليلا...

nori
12-29-2012, 02:49

محمود شبايك
12-29-2012, 12:29
بص انا عايز اقول للناس ان الخطة دى هييا
ادارة راس المال اللى انت بتشتغل بيها ولازم تكون صارمة

محمد عويس
12-29-2012, 14:26
بجد موضوع جيد وهذا ما نريده هنا المواضيع الهادفه التى يستفيد منها الجميع وخاصتا المبتدئين الذين يستفيدون من مثل هذه المواضيع ويكتسبون خبرة و نريد منك المزيد من مثل هذه المواضيع

LTF
12-29-2012, 14:28
السلام عليكم و رحمة الله
مشكور أخي الكريم على هذا التوضيح الرائع
الأن فقط و بكل صراحة أصبحت أعرف الفرق بين الأستراتيجية و الخطة
لكن أعتقد أن كل خطة معينة مبنية على أستراتيجية معينة بحد ذاتها....هل هذا الكلام صحيح؟؟؟
شكرا

Hamdy Elhossiny
12-30-2012, 20:00
شكرا جدا اخى على المعلومات دى وانا شخصيا استفدت
منها جدا وهى دقيقه ايضا

statom
01-03-2013, 19:06

sabel
01-03-2013, 19:13
بالطبع اخي فهناك فرق بين الخطة ولاستراتيجية
لكن الاتنين معا مهمين

chekroud43
01-03-2013, 20:34
نعم أخي الكريم
لكن الإعتماد على وضع خطة لتكوين استراتيجية تكون شخصية
أفضل من الإستراتيجيات التي تجدها في المنتديات لأنها ستخسر في أغلب الأحيان

ياسر
01-03-2013, 20:43
بسم الله الرحمن الرحيم
فعلا معك حق يا اخى فالكثير لا يفرق بين الاستراتيجه و الخطه
و بالطبع لابد التفريق بينهم للوصول الى المكسب فى عالم الفوركس فقليل منا من يعلم الفرق بين الاثنين

mansourito
01-04-2013, 16:06
اكيد اخي تتغير المرادفات والمعنى واحد انا اعتبر ان الاستراتجية هي طريقة العمل
ةالخطة في نفس الوقت لي اقوم بها

princeua
01-04-2013, 16:09
اني بصراحة افضل الاستراتيجة على الخطة لان الاستراتيجية مظمونة نوعا ما وكل الناس والخبراء عملو عليها بينما الخطة هي انت تاسسها وتضعها لنفسك ولاتؤثر على السوق او على ربحك اي لاتزيد منة شي هذا هو اعتقادي والله اعلم

rose flower
01-04-2013, 16:11
الفرق بينهم مش كبير لكن الاستراتيجيه تكون ضمن الخطه
اما الخطه فمهومها واسع

harimeche
01-04-2013, 16:16
بارك الله فيك اخي والله موضوع قصير لكنه يبين شرح لكلمتين
أغلب الناس عندهــــا واحدة شرح مميز للكلمتين

hamo
01-04-2013, 16:34
انا اعتقد ان كلاهما يتوقف على الشخص نفسه حيث انه هو الوحيد القادر على وضع استراتيجيه تتضمن جميع ما يحتاج من مؤشرات وخبرات وتحليل كلاسيكى وكل ذلك يحتاج الى خطه جيده للترتيب والتنظيم وكل ذلك يتم تحديده من المتداول نفسه لذلك فان كل شخص يرغب فى بدايه صفقه حقيقيه يجب ان يكون على درايه بكل جوانبها من ناحيه التحليل الفنى والاسترتيجى ووضع الخطه المناسبه التى تقيم كل ذلك وتؤدى الى الربح

taoufik bajjou
01-04-2013, 16:36
شكرا لك على الموضوع ولردود لأعضاء فهومهم جدا لأمثالي كمبتدئين فأنا لم أفرق بينهم قبل اليوم , لاتحرمونا من خبرتكم

dragon2
01-04-2013, 16:38
بالنسبه للاستراتيجيه هى المؤشرات التى تعتمدها فى عملك وطريقه العمل

اما الخطه فهى ادارة راس المال والتنظيم

وانا اشوف الخطه والالتزام بها اهم من الاستراتيجيه نفسها

Omaryat1
01-04-2013, 16:49
السلام عليكم و رحمة الله
فعلا أخي فالفرق واضح فالإستراتجيية ممكن موجودة ضمن الخطة لأنه الخطة هي طريقك في الفوركس من إدارة رأس مال و ما إلى ذلك أما الإستراتيجية فتتعلق فقط بالمتاجرة

egypt2013
01-04-2013, 16:52
السلام عليكم ........ شكرا اخي علي الموضوع وفعلا نخلط كثيرا بين الامرين ولكن لكل منهم نتيجة ووظيفة ، وكلا منهم له اهمية قصوى لا يمكن التخلي عنها ، تحياتى وتقبل مرورى

zeze mohamed
01-04-2013, 20:17

اما الاستراتيجية

اما الخطة

شكرا على شرح الفرق بين الاستراتيجية والخطة وانا فعلا مكنتش اعرف الفرق وفى انتظار المزيد لان المبتدأين بيستفادوا من المعلومات المعروضة المفيدة مثل هذه المعلومة .

lamar
01-04-2013, 20:59
نعم يا اخى شكرا على الشرح الجيد ولكن يجب ان نعرف ان كلاهما جزء لا يتجزء من الاخر فى طريق النجاح .. فلكى تحقق ربح يجب ان تملك استراتيجية وخطة وادارة اموال ناجحة لكى تصل الى هدفك المرجو من التداول

safiforex
01-04-2013, 21:09
الاستراتجية هي التي يمكن استعمالها على الشارت و هي تكون مكونة من مؤشرات و ادوات فوركسية
اما الخطة فهي تلك التخطيط الذي يمكن يعمله المتداول للصول الى هدف معين و ذلك بالنظر الى الطريقة التي يجب اتباعها و الى الزمان و شروط التداول

matrcx
01-04-2013, 22:51
السلام عليكم

الفرق بينهم ان الاستراتيجية بتكون للتداول اما الخطة بتكون لاداره راس المال

prince of dark
01-05-2013, 01:35
الخطه هى ان تكون مرتب وعامل ترتيبات وتكون الاستراتيجيه جزء من الخطه
ام الاستراتيجيه فهى نظام المتاجره وشكرا لك وتقبل مرورى وسلامى لك اخى الكريم وتقبل تحياتى

my work
01-07-2013, 21:12
السلام عليك موضوع جميل يا صديقى من وجهة نظرى ارى ان الخطة هى التى يضعها التاجر لنفسه فى عمله كيف يسير العمل وكيف يدخل بالمال ويحدد الربح والخساره اما الاستراتيجية مجربه من قبل ومعروفه لكى تدخل للعمل

Ahmed H
01-07-2013, 21:18

الى الامام
01-07-2013, 22:25
من لا يملك خطة و استراتيجية و تحليل جيد فمصيره الفشل فيجب ان تتعلم و تتقن كل هذا ثم بعد ذلك عليك ان تدخل فى السوق حتى تستطيع ان تجنى منه الارباح

star forex
01-10-2013, 20:23

اما الاستراتيجية

اما الخطة

اشكرك على التوضيح فعلا موضوع ممتاز فالكثير من المبتدئين فى هذا المجال لا يستطيعون
التمييز بين الإستراتيجيه والخطه ولكن هذا الموضوع يوضح الأمر

ماتريكس
01-10-2013, 20:30
بكل تاكيد ، أخي الكريم ، فان خطة العمل تشكل فارقا جوهريا
بين التاجر الناجح و التاجر الفاشل ، فمن ينظم وقته بشكل مضبوط
و محدد لا يمكن مقارنته بالمتاجر العشوائي حتى و ان التزم
باستراتيجية محددة فانه يكون واقعا تحت تأثير مجموعة من
العوامل النفسية و العاطفية تشتت تركيزه و لا تجعله متوفقا
في تحليلاته.

salma saad
01-10-2013, 20:36
السلام عليكم
مشكور على هذا التوضيح وعندك حق فعلا كثيرين منا لا يفرق بين الخطة والاستراتيجية

ezel
01-11-2013, 18:31
فعلا هناك فرق واضح ولازم نلتزم بكل من الاستراتيجية والخطة
الخطة في رايي هي اسهل من الاستراتيجية التي ممكن نفسل باغلبها

nsr3
01-11-2013, 19:24
الاستراتيجية بيكون لها طرق واهداف وتحليلات وافكار انت تتبعها اما لطريقة دا بيكون اسلوبك انت
وتحقيق اهدافك مبنى عليها

Egyptian Trade
01-11-2013, 19:29
موضوع رائع وكلام جميل ونريد منك المزيد من مثل هذه المواضيع التى تفيد الجميع وخاصتا المبتدئين الذين يكتسبون خبرة من خلال هذه المواضيع الهادفه وهذا ما نطلبه من الاعضاء هنا

moonlight32
01-11-2013, 19:32
الستراتيجية هي دائمه اما الخطه فه لزمن معيين ووقت معيين

ahamed ali
01-14-2013, 13:09
يجيب علي كل شخص وضع خطه سير جيده للوصول من خلالها
الي تحقيق الاهداف مع استخدام استراتيجيه جيده ومجربها علي
حساب تجريبي بفتره لا تقل عن 3 اساابيع

ahmed1
01-14-2013, 17:03
جزاك الله خيرا اخي الحبيب علي معلوماتك القويه هذه واتمني من الله ان يجعله في ميزان حسناتك

ونتمني ان تشاركنا في مواضيع جميله من هذه

FiFi
01-14-2013, 17:57
اهلا اي صح لو كان الناس ياخذو هي الشروط بعين الاعتبار
لكان نسبه الخسارة عندهم قليله جدا
لكن الناس ساعيه وراء الطمع والربح الكبير

birdgull1
01-14-2013, 21:32
والله اول مره اعرف الفارق ده بالظبط كده
وكنت لسه بسأل نفسي ايه الفارق بالظبط

ezel
01-19-2013, 12:08
والله اول مره اعرف الفارق ده بالظبط كده
وكنت لسه بسأل نفسي ايه الفارق بالظبط

اكيد الفرق موجود فالخطة من ضمنها الاستراتيجية وكل ما سنقوم به
بالتالي الخطة هي الخريطة الشاملة لطريقة تداولنا والاستراتيجية جزء منها

ess_ess
01-19-2013, 12:51

اما الاستراتيجية

اما الخطة

جزاك الله خيرا اخىالفاضل على هذا التوضيح الممتاز وانا كمبتدأ استفدت من معرفة الفرق فى انتظار المشاركات النافعة

dragon2
01-19-2013, 12:55
الاستراتيجيه هى المؤشرات وطريقه العمل على الشارت اللى انت بتختارها

اما الخطه فهى عباره عن ادارة راس المال وتقسيم حجم المخاطره لكل يوم

sky4net
01-21-2013, 01:34

no name
01-21-2013, 02:01

اما الاستراتيجية

اما الخطة

توضيح ممتاز ومفصل يا اخى الكريم ومشكور عليه وانا اخختصر الامور بان الاستراتيجية جزء من الخطة التى نستخدمها لان الخطة اعم واشمل بكثير من الاستراتيجية لانها تتضمن كل شيء عن تداولنا ونظامنا فى الفوركس اما الاستراتيجية داخل السوق فقط

joliana
01-21-2013, 08:27
نعم معك حق قد يختلف الاستراتيجية والخطة عن بعض
الاستراتيجية هي التحليل والمؤشر ولكن الخطة وقت وفترة الصفقة والايام والمدي

body
01-21-2013, 10:16
الاستراتجية هى خطة موضوعه من ناحية ناس متاجرين فى الفوركس لهم الخبرة وانت تتبع اسلوبهم فى الوصول الى الربح
اما الخطة فهى طرق التى تتبعها انت لكى تصل الى الهدف الذى تريد ان تحققة

سمر صلا
01-21-2013, 10:40
شكرا اخى على هذه المعلومات فانا شخصيا كنت لا افرق بينهم ولكنك افادتنى بمعلوماتك كثيرا واشكرك كتيرا

fog
01-21-2013, 11:13
تسلم اخى على المعلومات القيميه واتمنى منك مواضيع اكتر فى التعليم واعطائنا مزيد منا المعلومات فى مجال الفوركس ننتظر المزيد منك

Yaser
01-21-2013, 11:46

Karem1
01-22-2013, 00:33
اشكرك على التوضيح اخى خاصه ان موضوعك سيفيد كل مبتدئ هنا بشكل كبير جدا وانا
شخصيا اعتمد على الإستراتجيه مع خطه جيده وهذا يعود عليا بالربح

talal
01-22-2013, 00:39
اعتقد الطريقة تكمن مثلا في ادارة راس المال
فمثلا يجعل على خطه معينه كان يربح 5 دولار يوميا ويقف عن المتاجر

اما الاستراتيجية فهي التي تححق له الارباح
ويستخدم فيها مجموعه من المؤشرات والرسوم التي تحقق له دخل وربح وفير
طبعا بعد التجربه من الاستراتيجية والتاكد من سلامتها

مارو
01-22-2013, 02:12
الاستراتجيه ان تضع انت استراتجيتك التى تعمل بها مثل اتباع استراتجيه
احد الخبراء فى الفوركس
اما الخطة فهى طرق التى تتبعها انت لكى تصل الى الهدف الذى تريد ان تحققة

forexever
01-22-2013, 02:22
السلام عليكم و الله يا اخى العزيز انا اشكرك على هذا التوضيح المهم و بالتوفيق للجميع

rachidamarrakech
01-22-2013, 11:42
عموما الفرق بين الاستراتيجية والخطة فى اى مجال وليس الوركس فقد
هو ان الخطة تستخدم على المدى القصير

noda
01-22-2013, 14:27
معك حق يا اخى فالكثير لا يفرق بين الاستراتيجه و الخطه

صديق العمر
01-24-2013, 20:49
كيف حالكم اصحابى اناا رى ان الاستراتيجيه هى التى تكون محدده ويختار منها التاجر
ما يناسبه اما الخطه هى التى يضعها التاجر ويعمل بها من خلال دراسه وخبرة

spiderforex
01-24-2013, 20:52
مشكور اخي على هذا التوضيح بين الاسترتيجية وخطة العمل وأنا اوافق الرئي فالاستراتيجية هي مجموعة من المؤشرات التي تساعدك على دخول الصفقات والخروج منها بينما الخطة هي أسلوب تداولك اليومي والاوقات التي تناشبك في الاشتغال فيه

LiNDa1
01-25-2013, 12:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الاستراتيجيه تساعدك فقط في التدوالك وتشوف ايش النقاط للدخول في الصفقه
اما خطه وهي لازمه لكي تدير بها راس مالك وشكرا لك

درش الحبوب
01-25-2013, 14:06
كيف حالكم اصحابى اناا رى ان الاستراتيجيه هى التى تكون محدده ويختار منها التاجر
ما يناسبه اما الخطه هى التى يضعها التاجر ويعمل بها من خلال دراسه وخبرة

magic777
01-25-2013, 20:34
معك حق يا اخى فالكثير لا يفرق بين الاستراتيجه و الخطه

هو طبعا فيه فرق هنا بين الاستراتيجيه والخطه لان الخطه بتكون اشمل ويندرج
تحتها استراتيجيه العمل وايضا اداره راس المال ووقت العمل ايضا

amera samer
01-25-2013, 20:40
اكيد صح كلامك مظبوط الكثير منا لا يعرف الفرق بين الاتنين انا عن نفسى كنت مفكراهم الاتنين واحد

Dana
01-25-2013, 21:08
♠♠☺السلام عليكم ورحمة الله وبركاته♠♠☺
========
Dana
========
الخظة ديما تتبع الإستراتجية لو ما يكون عندك استراتجية كيف تشكل خطة حلوى

medo323
01-25-2013, 21:33
الفرق بين الاستراتيجية والخطة فى اى مجال وليس الوركس فقد ..هو ان الخطة تستخدم على المدى القصير وقابلة للتغير فى اى وقت اما الاستراتيجية فهى تتعلق بالتخطيط

nabil9
01-25-2013, 21:35
نسلم الايادى
الفرق رائع جدا جدا
مارحمنا الله من ابداعاتك

magic777
01-25-2013, 21:46
الفرق بين الاستراتيجية والخطة فى اى مجال وليس الوركس فقد ..هو ان الخطة تستخدم على المدى القصير وقابلة للتغير فى اى وقت اما الاستراتيجية فهى تتعلق بالتخطيط

اخي العكس هو الصحيح لان خطه العمل هيا اللي بتكون شامله كل ادوات عملك
اللي ممكن انت تغيرها من وقت للتاني ومنها استراتيجيه العمل

asma
01-25-2013, 22:02
توضيح كتير مهم والتاجر الناجح لابد ان يكون لديه استراتيجية جيدة وخطة عظيمة لتحقيق الاهداف
مشكور على الموضوع الرائع

aladdensima
01-25-2013, 22:06
لا اعتقد ان هناك فرق بين الاستراتيجه والخطه كلاهما تنظر الى المستقبل وتهدف الى الوصول الى نقاط محدده ولكن يختلف الاسلوب في التطبيق والادوات المستخدمه

medo323
01-25-2013, 22:37
موما الفرق بين الاستراتيجية والخطة فى اى مجال وليس الوركس فقد ..هو ان الخطة تستخدم على المدى القصير وقابلة للتغير فى اى وقت اما الاستراتيجية فهى تتعلق بالتخطيط

---------- Post added at 07:37 PM ---------- Previous post was at 07:36 PM ----------

:ok:عموما الفرق بين الاستراتيجية والخطة فى اى مجال وليس الوركس فقد ..هو ان الخطة تستخدم على المدى القصير وقابلة للتغير فى اى وقت اما الاستراتيجية فهى تتعلق بالتخطيط ..

yassineremo
01-25-2013, 22:39
و بالطبع لابد التفريق بينهم للوصول الى المكسب فى عالم الفوركس نعم