PDA

View Full Version : ارجو المساعدة ضروري في التحليل الاساسي بالفوركس

hoodhood700
03-30-2017, 15:45
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

لي سؤالين لو سمحتم

الاول :
ارجو ان تدلوني علي اي مكان في تعليم التحليل الاساسي للعملات مش الاسهم لان معظم الي شفته هو للاسهم
انا عايز اعرف الاخبار و امتي تكون و تاثيرها و كل حاجة فلو في كتاب او اي موضوع ارجو ان تساعدوني
فيه
لان التحليل الاساسي هو سبب خسارتي بالشكل دة فقررت اتعلمه ان شاء الله

السؤال التاني

يا جماعة هو ليه توقيت القاهرة - مصر مش موجود في اخبار فوركس فاكتوري ؟؟

و لكم جزيل الشكر

Mahmoud salman
03-31-2017, 11:16
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتو مرحبا اخي الحبيب اود ان اشكرك علي هذا الموضوع الرائع الذي قد استفت منه كثيرا ومن التعليقات ايظا وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

zizoo99
03-31-2017, 11:20
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
شكرا لك اخى على استفسارك و لكن يا اخى مافيش تعليم للتحليل الاساسى فالتحليل الاساسى يلزم معرفة مواعيد الاخبار الاقتصادية الهامة و متابعة اوقات صدورها

snnaky
03-31-2017, 11:27
هو انت فاكر لما تعرف الأخبار وتشتغل على نتيجتها تبقى كدة اتعلمت تحليل اساسى
هو انت فاكر ان دة تعليم تحليل اساسى مين قالك كدة ؟دة مش هو التحليل الأساسى انما الشغل على الأخبار ممكن نطلق علية االلمتاجرة بنظام الأخبار انما لا يصح ان نطلق علية تحليل اساسى
المشكلة ان كتير من المتاجرين بيعتقدوا انهم بيشتغلوا تحليل اساسى وهما بيتابعوا اخبار وفاكرين ان الأخبار هى التحليل الأساسى ودة من الأخطاء الشائعة
عارف تحليل اساسى يعنى اية يعنى حضرتك تكون بتصنع المعلومة المالية او بتستخرجها مش بتشتغل على نتيجتها
يعنى مثلا الناتج لأى مؤشر انت لا تعرفة ولا تتحكم فية ولا تستطيع ولكن انت بتشتغل علية لما يظهر انما اللى جمعة واعدة هو دة اللى عرف تحليل مالى فهمتنى يا غالى

alalbet
03-31-2017, 12:26
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا غير مؤيد للاسف
لانى بعتبر ان التحليل الاساسى غير مجدى بالمرة بالنسبة للتداول السريع
الى بيكون على فريم الدقيقة و5 دقائق والربع ساعة وحتى الساعة
هو ممكن ينفع لكبار المتداولين الي صفقاتهم بتكون على فريم اليوم او الاربع ساعات