PDA

View Full Version : تجاهل الباى بال لمصر

resala11111
05-10-2012, 20:04
ما هى الاسباب الرئيسية من وحهة نظرك التى تجعل الباى بال يتجاهل مصر
مع كون مصؤ من اكبر الدول العربية بعدد السكان وتعاملا كبيرا فى الاسواق المالية

Mohamed90
05-10-2012, 21:31
يمكن اسباب اقتصادية اخي لانه الامر لا يتعلق بالعدد السكان نحن ايضا في المغرب تم تفعيل الباي بايل ماخرا

mando
05-10-2012, 23:37
تنمى انه يتم دعم بنك الباى بال فى مصر كانت فى حملة على النت بتقديم شكوة او حاجة زى كده
بيطلبو انه تكون مصر من ضمن الدول التى يدعهما بنك الباى بال ان شاء الله نسمع خبر عن قريب انه مصر من تكون من ضمن الدول التى يدعمها بن الباى بال

kingman
05-10-2012, 23:53
فيه مواضيع كانت تحدثت عن ذلك وكان دعم البى بال يخبرهم بأن المشكلة هى عدم موافقة الحكومة المصرية فى ذلك
واعتقد حجة الحكومة دائما هو الخوف من خروج رؤس الأموال للخارج مع انهم من يهربون اموال مصر للخارج وهذا ظاهر جدا وكشفتهم الثورة على حقيقة فسادهم

Smart
05-11-2012, 00:33
المشكله للاسف فى سياسه الدوله متمثله فى (البنك المركزى المصرى) الذى يريد الاحتفاظ باكبر قدر ممكن من النقد الاجنبى داخل خزائنه
وده طبعا مش حاجه وحشه بل بالعكس هو جيد للاقتصاد ولكن نقدر نحمى اقتصادنا بطرق اخرى اكثر تقدم
ولكن احنا كمصريين دائما نحافظ على الطرق التقليديه لانها فعلا اكثر امنا وان كانت ابطىء وحاجه ملل
كمثال لتوضيح...اتعلمون ان مصر اقل الدول تعرضا للهاكر لانها تستخدم اكثر الانظمه والبرمجيات البدائيه :d
وهكذا

DZforex
05-11-2012, 21:39
نعم هذه ساسة البنوك فهناك دول يدعمها البايبل و دول لا يدعمها قد تكون اسباب اقتصادية مالية بالدرجة الاولى

resala11111
05-14-2012, 00:54
المشكله للاسف فى سياسه الدوله متمثله فى (البنك المركزى المصرى) الذى يريد الاحتفاظ باكبر قدر ممكن من النقد الاجنبى داخل خزائنه
وده طبعا مش حاجه وحشه بل بالعكس هو جيد للاقتصاد ولكن نقدر نحمى اقتصادنا بطرق اخرى اكثر تقدم
ولكن احنا كمصريين دائما نحافظ على الطرق التقليديه لانها فعلا اكثر امنا وان كانت ابطىء وحاجه ملل
كمثال لتوضيح...اتعلمون ان مصر اقل الدول تعرضا للهاكر لانها تستخدم اكثر الانظمه والبرمجيات البدائيه :d
وهكذا

شكرا للرد بس اظن ان تجارة البرمجيات والتحديث من الوسائل التى تدعم الاقتصاد بصورة كبيرة جدا
خصوصا ان يوجد اغلب الدول تعتمد على تلك الصناعات التى تجلب الكثيير من الاموال

نعم هذه ساسة البنوك فهناك دول يدعمها البايبل و دول لا يدعمها قد تكون اسباب اقتصادية مالية بالدرجة الاولى

اظن ان الحكومة المصرية لا تقبل التعامل مع شركة اى باى التى تملتك بنك الباى بال الالكترونى
لكن هذا البنك مميز جدا واتمنى ان نراة قريب يدعم مصر وتكون المشاكل والخلافات دى كلها انتهت

تنمى انه يتم دعم بنك الباى بال فى مصر كانت فى حملة على النت بتقديم شكوة او حاجة زى كده
بيطلبو انه تكون مصر من ضمن الدول التى يدعهما بنك الباى بال ان شاء الله نسمع خبر عن قريب انه مصر من تكون من ضمن الدول التى يدعمها بن الباى بال

اتمنى ذلك واوافقك الراى اخى العزيز
وارجوا ان يقوم كل المستخدمين للبنوك الالكترونية بعمل حملات ورفع مطالب لدعم وقبول الباى بال فى مصر
كما تتعامل البنوك المصرية والاسواق مع المونى بوكرز

magic777
05-19-2012, 02:52
فيه مواضيع كانت تحدثت عن ذلك وكان دعم البى بال يخبرهم بأن المشكلة هى عدم موافقة الحكومة المصرية فى ذلك
واعتقد حجة الحكومة دائما هو الخوف من خروج رؤس الأموال للخارج مع انهم من يهربون اموال مصر للخارج وهذا ظاهر جدا وكشفتهم الثورة على حقيقة فسادهم

وهل هناك جديد في هذا الموضوع بعد الثوره
اعتقد ان النظام سوف يتغير الان او خلال الفتره القادمه يعني ممكن بعد سنه ان شاء الله يتم حل هذه المشكله
ويتم تفعيل الباي بال لنا وكذلك الخدمات الالكترونيه الاخرى المعطله

silverfox
05-19-2012, 03:05
اعتقد شخصيا ان الليبرتى فى مصر هاو من افضل البنوك المتاحه لديك لوجود الكثير من الوسطاء الذين يتعاملون معها بسعر عالى

forexBOSS
05-19-2012, 06:12
اولا البيبال لا يدعم مصر و طريقه التعامل معه صعبه انا على اى حال لا احب هذا البنك وفى اخر و اول الامر دى سياسه بنوك و اجد ان الرت بالى و ليبرتى افضل بكثير

mohamed eldamnhorey
05-23-2012, 21:33
هى اكيد اسباب اقتصاديه ماليه

مع سيستم البنك

بس ازاى الشروط دى متكنش متطابقه على مصر

قلب الشرق الاوسط

مصر

ياريت الكل يطالب بتفعيل الباى بال فى مصر

ramid
05-23-2012, 23:39
اعتقد ان الاوضاع الامنية في مصر قد تكون هي السبب وراء عزوف هدا البنك عن التعامل مع الراسمال المصري وهي مناسبة للدعوة لمصر والمصريين بالاستقراروالازدهار وتعويض كل ما فات

mohamed eldamnhorey
05-24-2012, 15:14
انا سمعت انهم منعوو البنك

علشان بعض المصريين عملووو حاجات غير شرعيه مع البنك

فالبتالى اصدروو قرار بوقف البنك ده

chilsaoui
05-25-2012, 17:21
الوزراء ورجال الاعما يهربون الاموال للخارج بالمليارات واحنا اللي بنشتري عبر النت ببضع دولارات لا يسمحون لنا بهذا رغم ان اغلب الدول المتقدمة تسمح بدخول وخروج الاموال بحرية لا حول ولا قوة الا بالله ...الموضوع ده يحتاج لوحدة ثورة

mohamed eldamnhorey
05-25-2012, 19:45
والله ياعم

كل المصريين المهتمين بالبنوك الاليكترونيه

يذهبووو الى موقع البنك ده

ويبعتووو رسائل وشكاوى

والكل يقف ونعرف ايه السبب من وقف التعامل معنا فى مصر

امر عجيب

mirimiri
05-26-2012, 19:48
البايبال هو بيجهل تقريبا كل الدولة العربية حتى دول الخليج ومصر وتونس وباقي دول الاخرى
يبدو أنه لديه سياسة الاقصاء وعدم اعتراف بالدول التي ذات معملات مالية ضئيلة

mirimiri
05-26-2012, 19:52
لا أظن أن أوضاع أمنية هي السبب لأنه قبل الثورة كذلك لا يتعامل مع مصر ومع باقي الدول العربية

mohamed eldamnhorey
05-29-2012, 12:22
البايبال هو بيجهل تقريبا كل الدولة العربية حتى دول الخليج ومصر وتونس وباقي دول الاخرى
يبدو أنه لديه سياسة الاقصاء وعدم اعتراف بالدول التي ذات معملات مالية ضئيلة

هل بنك البايبال يعمل فى السعوديه والكويت ؟

انا كان عند علم انه لا يعمل فى المملكة العربية السعوديه
مغلق ايضاً هناك

vamoscapitos
06-02-2012, 15:48
في المغرب هناك مشكل من نوع اخر وهو:

ان بايبال يدعم المغرب لكن البنوك المغربية لا تقبل التعامل مع

بايبال

vamoscapitos
06-02-2012, 15:56
اعتقد ان الاوضاع الامنية في مصر قد تكون هي السبب وراء عزوف هدا البنك عن التعامل مع الراسمال المصري وهي مناسبة للدعوة لمصر والمصريين بالاستقراروالازدهار وتعويض كل ما فات

لا اعتقد ان الاوضاع الامنية هي السبب وراء بايبال

والدليل ان قبل وقوع الاحداث والثورة لم تكن مصر مدعمة والسبب

الله اعلم

hardjob
06-02-2012, 18:48
السلام عليكم
انا كنت سمعت سبب جعل البايبال في الدول العربية اغلبيتها
ممنوعا
وهو غش المستعملينبس ما فهمت الغش في ايه
يبدو لي انه متل القرصنة و سرقة الاموال او ما شابه
ممكن تؤكدي لي المعلومة

AhmedMagnifico
06-05-2012, 16:23
بصراحة كرهت هذا البنك لعدة اسباب منها عدم دعمه لمصر وايضا صعوبة التعامل معه وفى النهاية هي سياسية بنوك كما تفضل الاخوة واجد ان اليرت باى افضل البنوك حالياً لاسباب كثيرة منها دعمه لمعظم الدول وسهولة التعامل معه حيث واجهته بسيطه جداً الخ ذلك من الامور :)
دمت بود اخى وربنا يصلح الاحوال!

hardjob
06-08-2012, 09:24
بصراحة كرهت هذا البنك لعدة اسباب منها عدم دعمه لمصر وايضا صعوبة التعامل معه وفى النهاية هي سياسية بنوك كما تفضل الاخوة واجد ان اليرت باى افضل البنوك حالياً لاسباب كثيرة منها دعمه لمعظم الدول وسهولة التعامل معه حيث واجهته بسيطه جداً الخ ذلك من الامور :)
دمت بود اخى وربنا يصلح الاحوال!

بنك ليبتري الافضل في نضري

اعتقد انه يدعم كل الدول و ليس معظم

بس الباي بال ايضا جميل امكانية شراء الاشياء عبر النت من موقع ايباي متلا

وهدا مايجعل تعاملن مع ايباي صعبا وهو عدم امكانية الدفع

AhmedMagnifico
06-08-2012, 14:30
بنك ليبتري الافضل في نضري

اعتقد انه يدعم كل الدول و ليس معظم

بس الباي بال ايضا جميل امكانية شراء الاشياء عبر النت من موقع ايباي متلا

وهدا مايجعل تعاملن مع ايباي صعبا وهو عدم امكانية الدفع
والله يا اخى هى راحات فى النهاية ومع اننى امتلك حسابا فى كلا البنكيت البايزا والليبرتى
الا اننى افضل البايزا بصراحة ويمكن ان يكون ذلك بسبب ان معظم تعاملاتى من خلال هذا البنك كما ان هناك
شركات لا تتعامل الا مع البايزا او الباى بال ولا تتعامل مع ليبرتى فى حين ان اغلب الشركات
التى تتعامل مع اليبرتى تتعامل مع البايزا ارجوا ان تكون وجهة نظرى قد اتضحت لك :)
آسف على الاطالة

ana1990
06-10-2012, 01:03
اجاوبك انا على السؤال ده بسهولة و السبب هو تخلف الانتر نت في مصر فبنك البايبال عرض على مصر ان يدعمها و لكن طلب منهم ان يحولوا نظام الايبيهات في مصر لانه يعتمد على تغير الايبي بشكل مستمر و بهذا يسهل جدا اختراق البنك لذا جاء بعض المندوبين لمناقشة هذا الموضوع مع شركات الانترنت في مصر و حتى الان لم يوافق وزير على هذا الطلب لذا البنك مش هيتحايل علينا قم بالالغاء و اصبح لا يفكر في دعم مصر اساسا

hardjob
06-10-2012, 02:22
والله يا اخى هى راحات فى النهاية ومع اننى امتلك حسابا فى كلا البنكيت البايزا والليبرتى
الا اننى افضل البايزا بصراحة ويمكن ان يكون ذلك بسبب ان معظم تعاملاتى من خلال هذا البنك كما ان هناك
شركات لا تتعامل الا مع البايزا او الباى بال ولا تتعامل مع ليبرتى فى حين ان اغلب الشركات
التى تتعامل مع اليبرتى تتعامل مع البايزا ارجوا ان تكون وجهة نظرى قد اتضحت لك :)
آسف على الاطالة

شكرا لك اخي

بس خلينا احنا في موضوع البايبال ده

فهمت وجهة نضرك بخصوص البايزا والليبرتي بس احنا نحتاج فهم بخصوص البايبال

عشان نقدر نلاقي حل كي نتمكن من الاستفادة من البايبال لاحقا

ana1990
06-10-2012, 02:29
الموضوع مفيهوش اكتر من قلة دعم و تخلف من الحكومة المصرية مش عايزين يصرفوا شوية علشان البلد تطور لا عايزين يسرقوا كل حاجة يعني لمعلومات الجميع اسعار الانترنت في مصر من اعلى الاسعار على مستوى الدول و السرعات المنتشره في مصر مثل 256 و 512 لم يعودوا متداولين في الدول الاخرى و اقل سرعه عندهم هي واحد ميجا و اسعارهم رمزية ايضا و هذا لاعتماد مصر على الاسلاك الخاصة بالتليفون مما يؤدي لضعف السرعه بينما تستخدم الدول المتقدمه شئ يسمى الالياف الضوئية

mido95
06-10-2012, 02:39
الجميع يتمنى ان يقبل البايبال مصر لانهمن اهم البنوك الالكترونية و اللذى يعتمد عليه العديد من مواقع التسوق الشهيرة مثل امازون و اى باى و جودادى و ايضا الفيس بوك يقبل الباى بالو اعتقد ان البديل له عندنا كمصريين هو اللبيرتى و بايزا

hesham itch
06-10-2012, 05:27
لان موضوع الباى بال لا يستخدم ف عدد من الدول وذلك لتعارضه مع بعض قوانين
التضارب بهاوممكن تكون مصر من هذه الدول ونتمنى تطبيقها قريبا

2x1
06-11-2012, 22:48
انا من رائي الناس تعمل حملة تاني ويوصلوا صوته للكبار ويخلوها
قضية عشان البنك المركزي يستجيب للموافقة

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 22:55
انا من رائي الناس تعمل حملة تاني ويوصلوا صوته للكبار ويخلوها
قضية عشان البنك المركزي يستجيب للموافقة

انا والله معك فى هذا الرأى

نعمل ضغط على المسئولين على هذا الموضوع

المهم انت عليك ياغالى تقولنا نتجه لمين واحنا وراك

AhmedMagnifico
06-12-2012, 20:11
انا والله معك فى هذا الرأى

نعمل ضغط على المسئولين على هذا الموضوع

المهم انت عليك ياغالى تقولنا نتجه لمين واحنا وراك
والله يا ريس انا شايفها صعبه شوية
انا اعرف البنوك الالكترونى من سنين ومن اول ماعرف البنوك والباى بال حاظر المصريين بالتلاته !!

yassinoh
06-13-2012, 02:20
قبا كان المغرب من بين الدول التي لا تستطيع التعامل به
لكن بعد الإتحاد والتصويت الجماعي الذي قمنا به بمراسلة البنك بدعمه وجعله يتعامل معنا
استطعنا أن نحقق النجاح وتم القبول والآن هناك مقر للبنك في مدينة الدار بيضاء
فلابد الإتفاق والإجتماع على كلمة واحدة ومراسلة البنك ليتم إدراجكم في قائمة الدول المتعامل معها

AhmedMagnifico
06-14-2012, 14:22
لكن بعد الإتحاد والتصويت الجماعي الذي قمنا به بمراسلة البنك بدعمه وجعله يتعامل معنا
فلابد الإتفاق والإجتماع على كلمة واحدة ومراسلة البنك ليتم إدراجكم في قائمة الدول المتعامل معها
امممممممممم
والله ربنا يسهل مع انى شايفها صعبة زى ما قلت لكن ربنا يسهل لو كده نحاول نشوف اى وسيلة ان شاء الله :)

mohamed eldamnhorey
06-14-2012, 14:46

ان شاء الله نتحد مثلكم
ولكن مين اللى مفروض نتكلم معاه

ومين الجهه الرسميه اللى نتوجه ليها ياغالى ؟

kingman
06-14-2012, 15:48
لايضيع حق ورائه مطالب وبأذن الله ده اللى ناويين نعمله بعض استقرار البلاد بعض الشئ ووجود رئيس منتخب وحكومة مستقرة ومش فى الباى بال بس لا فى حاجات كتير اووووى عايزة تظبط فى مصر وحقوقنا ضايعة فيها

sandapa
06-14-2012, 16:04
الاسباب بالخصوص ليس مصر فقط بل الدول العربية كلها هي العقلية الهاوية
استتني في هذا المجال فقط الامارات

yousef1981
06-16-2012, 04:06
بنك ليبرتى افضل بكثيررررررررررررر ولكن من زمان بعيد دعوات تنشيط البنك فى مصر ةولكن لا يوجد شى

yassoo011
06-16-2012, 13:14
فعلا لازم البنك المركزي يغير هذا التفكير القديم
وخصوصا بعد الثورة
ويفتح الباب لكل البنوك الالكترونية

AhmedMagnifico
06-16-2012, 14:31
طيب حالياً باردو محدش جاوبنا
نتجه لمين ومين الجهة الرسمية اللى ممكن تعمل حاجه فى الموضوع دا ؟!

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 15:14
طيب حالياً باردو محدش جاوبنا
نتجه لمين ومين الجهة الرسمية اللى ممكن تعمل حاجه فى الموضوع دا ؟!

انا مازلت منتظر الاجابه من الاخ المغربى اللى قال احنا قمنا بمراسلة البنك والتواصل معهم فى حل مشكلتهم

نريد ان نعرف نحن ايضاً ماذا سنفعل ؟

AhmedMagnifico
06-17-2012, 20:43
انا مازلت منتظر الاجابه من الاخ المغربى اللى قال احنا قمنا بمراسلة البنك والتواصل معهم فى حل مشكلتهم

نريد ان نعرف نحن ايضاً ماذا سنفعل ؟
هو اتكلم وجرى معرفش راح فين
نحن فى الانتظار
ولعل المانع خير ان شاء الله :)

Mr.GooDMaN
06-19-2012, 03:35
وهكذا

كلامك جميل يا سمارت وكل حاجة لكن برضه مهم صراحة بنك زي باي بال يدعم مصر
لان حاجات كتير جدددددا تدعمه وسهل وامن اي تسويق اجنبي ع الانترنت لازم يكون فيه الباي بال ف المعاملات

كريم
06-19-2012, 03:38
اعتقد تجاهل البال بل لمصر ان هناك مزورين مصريين كثيرا للفيزا و لذلك منعت الباي بل فتح حسابات للمصريين

و ان شاء الله الباي بل يغيروا هذه الفكرة و المصريين قد المسؤولية و ربنا يوفق الجميع

و يا ريت يكون لنا صوت في كل مكان

AhmedMagnifico
06-19-2012, 21:18
اعتقد تجاهل البال بل لمصر ان هناك مزورين مصريين كثيرا للفيزا و لذلك منعت الباي بل فتح حسابات للمصريين

و ان شاء الله الباي بل يغيروا هذه الفكرة و المصريين قد المسؤولية و ربنا يوفق الجميع

و يا ريت يكون لنا صوت في كل مكان
هما بصراحة المصريين ميتوصوش فى حاجه زى دى
لكن مش كلهم ^__^

ana1990
06-19-2012, 23:58
يا جدعن بجد انا كنت معاهم و ذي ما بقولكم بالظبط من حولي سنه و نصف عندما بدا الباي بال بدعم الكثير من الدول العربيه و منها المغرب عرضوا على جهاز الاتصالات في مصر و كل ما طلبوه منهم هو تغيير نظام خطوط الانترنت في مصر و هو امر سهل لانها تعتمد على تغيير الايبي يوميا مما يؤدي الى سرقة و فقدان الكثير من الحسابات و الارصده و عندها تقاعصت الحكومه و لم توافق على هذا فالباي بال بدوره رفض انه يرجع مصر تاني

moez02
06-20-2012, 14:56

ليس مصر فقط فالعديد من الدول العربية يتجاهلها هذا الأخير
أنا شخصيا لا و لن أستعمله

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 15:10
يا جدعن بجد انا كنت معاهم و ذي ما بقولكم بالظبط من حولي سنه و نصف عندما بدا الباي بال بدعم الكثير من الدول العربيه و منها المغرب عرضوا على جهاز الاتصالات في مصر و كل ما طلبوه منهم هو تغيير نظام خطوط الانترنت في مصر و هو امر سهل لانها تعتمد على تغيير الايبي يوميا مما يؤدي الى سرقة و فقدان الكثير من الحسابات و الارصده و عندها تقاعصت الحكومه و لم توافق على هذا فالباي بال بدوره رفض انه يرجع مصر تاني

من حقهم يرفضووو

علشان حكومتنا الجاهله اللى مش عايز تطور من التكنولوجيا

ahm2020
06-20-2012, 15:40
من حقهم يرفضووو

فعلا و الله عندك حق الحكومة السابقة مكنتش عايزة التطور يخش مصر و نفضل كده مع اننا ممكن ندخل احد التكنولوجيا بكل سهولة بس العيب فينا احنا الى ساكتين احنا ممكن نضغط عليهم على الشركات يعنى بس انشاالله انا متفائل بالرئيس الجديد الى و الحمدالله بعيد عن الفلول و فاز الدكتور محمد مرسى

AhmedMagnifico
06-20-2012, 20:32
من حقهم يرفضووو

والله فعلاً حكومة جاهلة وبدائية !!
ربنا يستر علينا

ana1990
06-20-2012, 20:51
من حقهم يرفضووو

دي حكومه معفنه حاجه ذي دي متتكلفش كتير بس هم معفنين طب ما يشوفوا الفوائد اللي هتعود عليهم من انتشار البنك ده على العموم الله يسامحه مهما كان في الارض او في السما هو السبب في اللي احنا فيه طول عمره مكنش عايز الشعب يفتح عينيه كان نفسه الشعب يعيش و يموت على جهله يلا الله يسامحه مطرح ما يكون

eg100
06-20-2012, 22:13
الاسباب ترجع الى الاسباب السياسية لكل بلدشوان المالية التى تسمح او ترفض بالتعامل
ولكن السبب الذى اظنة هو مصر لا تريد اخراج الاموال خارج مصر عن طريق الانترانت ولكن كما قولت

لكل بلد قانون الخاص بها

نامل ان يدعم مصر قريبا ان شاءء الله

ahmedhammad
06-21-2012, 17:15
:happy::happy: اعتقد شخصيا ان الليبرتى فى مصر هاو من افضل البنوك المتاحه لديك لوجود الكثير من الوسطاء الذين يتعاملون معها بسعر عالى

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 19:54
:happy::happy: اعتقد شخصيا ان الليبرتى فى مصر هاو من افضل البنوك المتاحه لديك لوجود الكثير من الوسطاء الذين يتعاملون معها بسعر عالى

بالظبط اخى
من اكثر البنوك الاليكترونيه تعامل بين المصريين ويوجد وسطاء كثيرين

ولكن اسعار عاليه - ليس مثل باقى البنوك الاليكترونيه الاخرى

AhmedMagnifico
06-21-2012, 22:48
بالظبط اخى

هيا ايه اللى اسعار عاليه
تقصد عملوة الوسطاء ولا سعر دولار الليبرتى ؟!

kimokonolove
06-22-2012, 04:57

اولآ اسباب كثيرة
المصريون بطباعه لا يشترون كثيرآ مثل الاوربيون والأمريكان
وكمان شركات التى تقدم المنتجات بالخارج وسيلة انتقالها سهلة وبعضها يكون مجانى ولا يحاسبك على وسيلة انتقال
اما فى مصر صعب تشترى حاجة ولو جاتلك غير انها بتتاخر لحد ما توصل
وكمان حساب النقل عليك وفى بعض الأحيان ممكن ما تدخلش مصر
بسبب تصريح من الجهازة القومى للاتصالات لو اشتريت اجهز نت او وايرلس او قطع كمبيوتر ممنوع دخولها الى مصر
ثانيآ ارى الفيزا كارد والماستر افضل من الباى بال فمنها تمكنك من شحن الرت باى والتعامل بة
او التعامل مع وسيط وتشحن ليبرتى
وهذة الحالات هى البديلة طبعى حتى الان

---------- Post added at 01:57 AM ---------- Previous post was at 01:55 AM ----------

بالظبط اخى

مادام الشخص يجد ارباح يستطيع تحقيقها
فلابأس لو تبرع بنسبة بسيطة
وتكون عمولة للوسيط

nrgslawi
06-22-2012, 14:37
انا شخصيا لا افضل البايبال واتعامل مع البيونر والليبرتي
بخصوص الباي بال في دولة مصر اظن انه يحتاج الى عقد اتفاقية مع الجهات المسؤولة في المصر كما الشان الذي وقع في المغرب

AhmedMagnifico
06-22-2012, 15:04
انا شخصيا لا افضل البايبال واتعامل مع البيونر والليبرتي
بخصوص الباي بال في دولة مصر اظن انه يحتاج الى عقد اتفاقية مع الجهات المسؤولة في المصر كما الشان الذي وقع في المغرب
والله لم يجب علينا احد فى ما الواجب فعله كى يتحك المسؤلون فى مصر
لدعم الباى بال لمصر !!

mahmoud 0711
06-22-2012, 15:09
حينما تستقر الأمور ستكون هناك فرص كثيرة للتطوير و لكن لابد من الصبرلحين ان نحدد اتجاهنا
فلازلنا نبحث عن بصلة لنعرف الأتجاهات الصحيحة

AhmedMagnifico
06-23-2012, 22:27
حينما تستقر الأمور ستكون هناك فرص كثيرة للتطوير و لكن لابد من الصبرلحين ان نحدد اتجاهنا
فلازلنا نبحث عن بصلة لنعرف الأتجاهات الصحيحة

ربنا يسهل ونلاقى حد يدلنا ان شاء الله
فى انتظار اى اجابة من اى حد !

ana1990
06-23-2012, 23:46
هيا ايه اللى اسعار عاليه
تقصد عملوة الوسطاء ولا سعر دولار الليبرتى ؟!

لا يا اخي يقصد سعر بيع دولار الليبرتي اعلى من سعر بيع دولار الالرت باي بمعنى انك لو رحت لوسيط هيحولك دولار الالرت باي بخمسه جنيه بينما عند نفس الوسيط لو طلبت منه يحولك دولار الليبرتي هيحولهولك بسته جنيه هو ده فرق السعر اللي بيخلي الجميع يفضل الليبرتي خصوصا في المبالغ الكبيره الجنيه هيفرق معاك

AhmedMagnifico
06-24-2012, 14:14
لا يا اخي يقصد سعر بيع دولار الليبرتي اعلى من سعر بيع دولار الالرت باي بمعنى انك لو رحت لوسيط هيحولك دولار الالرت باي بخمسه جنيه بينما عند نفس الوسيط لو طلبت منه يحولك دولار الليبرتي هيحولهولك بسته جنيه هو ده فرق السعر اللي بيخلي الجميع يفضل الليبرتي خصوصا في المبالغ الكبيره الجنيه هيفرق معاك
اهاا
تمام كده يا ريس
شكراً على التوضيح :)

sheko
06-25-2012, 03:12
اخي الاسباب الرئيسيه ضعف السيوله المصريه عند المصرين علشان كله مفلس بالصريح المريح + كله بيتداول ع النت بكل سهوله و طلاقه شرا و بيع و كل حاجه لكن شوف انتا كام واحد من التسعين مليون مصري اشتري كام حاجه من النت و استخدم البنك و حط فيه سيوله قد ايه علشان البنك هاتكون استفادته قليله خالص بس كده

---------- Post added at 12:12 AM ---------- Previous post was at 12:07 AM ----------

سعر البيع في كل بنك بيختلف علي حسب السوق يعني لو الوسيط محتاج اليرت اكيد بيرفع سعره لكن نظرا لان الليبرتي مطلوب جدا جدا و بكميات كبيره بسبب الفوركس فهو سعره عالي نظرا لكثره الطلب عليه اتمني اكون افدتك اخي

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 13:36

الليبرتى ممتاز فعلاً وسعره عالى

وانا افضل التعامل معاه ولا افضل اى بنك سواه

AhmedMagnifico
06-25-2012, 21:15
اخي الاسباب الرئيسيه ضعف السيوله المصريه عند المصرين علشان كله مفلس بالصريح المريح + كله بيتداول ع النت بكل سهوله و طلاقه شرا و بيع و كل حاجه لكن شوف انتا كام واحد من التسعين مليون مصري اشتري كام حاجه من النت و استخدم البنك و حط فيه سيوله قد ايه علشان البنك هاتكون استفادته قليله خالص بس كده

---------- Post added at 12:12 AM ---------- Previous post was at 12:07 AM ----------

سعر البيع في كل بنك بيختلف علي حسب السوق يعني لو الوسيط محتاج اليرت اكيد بيرفع سعره لكن نظرا لان الليبرتي مطلوب جدا جدا و بكميات كبيره بسبب الفوركس فهو سعره عالي نظرا لكثره الطلب عليه اتمني اكون افدتك اخي
فعلاً الليبرتى مطلوب فى مجال الفوركس
لذلك بيزيد تمنه عن غيره !

Eslam
06-25-2012, 21:29
المشكلة ليست بالباى بال نفسة
المشكلة فى الصعوبات عندنا احنا من الوزارة وحجتهم خايفيين من زيادة موضوع غسيل الاموال ؟

ايه الجديد
06-25-2012, 21:42
الضعف من عندنا وليس الباى بال
أتمنى أن تاتى وزارة اتصالات ومالية أفضل من سبيقاتها
مشاكل مصر كثيرة جدا فى هذا المجال

AhmedMagnifico
06-25-2012, 22:07
الضعف من عندنا وليس الباى بال
أتمنى أن تاتى وزارة اتصالات ومالية أفضل من سبيقاتها
مشاكل مصر كثيرة جدا فى هذا المجال
ربنا يسهل بجد والامل فى الرئيس الجديد كبييير جداً وربنا يسهل وميخيبش املنا

KOGI
06-26-2012, 04:16

kareem
06-27-2012, 15:01

بالظبط المشكلة لدينا وليست لدى الباى بال
ولكن مع التغيير ان شاء الله ستتحسن الامور قريبا

AhmedMagnifico
06-27-2012, 22:19
بالظبط المشكلة لدينا وليست لدى الباى بال
ولكن مع التغيير ان شاء الله ستتحسن الامور قريبا
ان شاء الله
ولكن على فكرة الباى بال لانه لا يدعم الكثير من الدول وكمان متوفر جامد عن الوسطاء سعره فى الارض حوالى 4.5 جنيه مصرى !

mohamed eldamnhorey
06-29-2012, 19:13
ان شاء الله
ولكن على فكرة الباى بال لانه لا يدعم الكثير من الدول وكمان متوفر جامد عن الوسطاء سعره فى الارض حوالى 4.5 جنيه مصرى !

بس هو غير موجود فى مصر وليس له وسطاء

كيف عرفت انه سعر

4.5 جنيه

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

AhmedMagnifico
06-30-2012, 01:22
بس هو غير موجود فى مصر وليس له وسطاء

كيف عرفت انه سعر

4.5 جنيه

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لا يا باشا ليه وسطاء طبعاً ولو محتاج باى بال اجيبلك وسطاء
لان فى ناس بتحتاجه فى الالعاب الاونلاين !

mony
06-30-2012, 04:22
اتمنى ان بنك بى بال يدعم مصر فى المستقبل ان شاء الله لانه من افضل البنوك على الانترنت

mido303037
06-30-2012, 21:11
الباى بال اظن انة يقدم خدماتة للدول الاقتصادية الكبرى
ومصر فى الاونة الاخيرة متراجعة اقتصاديا
وفى كمان مشكلة وهى ان هنالك هكر للبنوك وكدا

AhmedMagnifico
06-30-2012, 21:28
اتمنى ان بنك بى بال يدعم مصر فى المستقبل ان شاء الله لانه من افضل البنوك على الانترنت
موضوع صعب جداً يا اخى
لكن الامل فى الحكومة الجديدة بعد استقرار البلاد تنظر الى حاجات زى دى ان شاء الله ^_^

Forex Eyes
07-12-2012, 03:51
يا اخي يجب ان تعرف ان الباي بال ليس هو الدي يرفض الدخول الى مصر لكن الحكومة المصرية او وزارة المالية لاسباب محددة ام الباي بال لا يمانع ان دعم العالم باكمله

ehab
07-12-2012, 22:17
عن نفسى كرهت هذا البنك لعدة اسباب منها عدم دعمه لمصر وايضا صعوبة
التعامل معه وفى النهاية هي سياسية بنوك كما تفضل الاخوة واجد ان اليرت باى
افضل البنوك حالياً لاسباب كثيرة

Ahmed Ghanem
07-16-2012, 15:07
الامر غير متعلق بالنبك نفسه
البنك يتمنى دعم دولة مثل مصر لكن الحكومة وشروطها المتعنتة لس الا !

kimokonolove
07-16-2012, 15:14
هذا البنك فاشل
وقد سألت كثيرون ليست الحكومة التى لا تدعمة
لاكن لا يهتمون بالعرب عمومآ

MahmouD Elbadawy
07-16-2012, 15:19
الاسباب كتير يا غالي

اولا ..

اعتقد في مشاكل بين البنوك و الحكومات المصريه

وده اللي بيدي الي اغلاق اي حساب باي بل بيفتح من مصر

ثانيا

المشاكل الكتير وان ف الكثير من المصريين بيلعبو ف البنوك سوا سرقه او نصب ..

والله اعلم

وشكرا علي فكره النقااش الرائعه

Ahmed Ghanem
07-17-2012, 13:41
الاسباب كتير يا غالي

اولا ..

اعتقد في مشاكل بين البنوك و الحكومات المصريه

وده اللي بيدي الي اغلاق اي حساب باي بل بيفتح من مصر

ثانيا

المشاكل الكتير وان ف الكثير من المصريين بيلعبو ف البنوك سوا سرقه او نصب ..

والله اعلم

وشكرا علي فكره النقااش الرائعه
الحمد لله احنا المصريين تاريخ فى الحاجات دى
فينا ناس كويسة كتير اوى :p

aboushnb
07-17-2012, 17:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
الكلم اخون
kingman
صح
احسن بنك اليرت بال
ولليبرتى
وانا تحت امرك فى كل حاجة

Ahmed Ghanem
07-17-2012, 20:55
الكلم اخون
kingman
صح
احسن بنك اليرت بال
ولليبرتى
وانا تحت امرك فى كل حاجة
اليرت باى بنك جميل جداً
بس الناس للاسف مش عارفه تتفاهم معاه
هو بيحاول يحمى الكل ويخدم الكل ولذلك بيزعلوا من قوانينه !

mohamed yossef
07-22-2012, 11:06
من الممكن ان تكون اجراءات تتخذها الحكومة على البنك
او عدم صلاحية البنك للعمل فى مصر لشروط او اتفاقات معينة

elkorashe
07-22-2012, 11:17
على ما اعتقد انه لاسباب فى سياسة الدول بس لازم كل ده يتغير احنا داخلين على عهد جديد ولازم الحكومة تنظر بنظره اوسع واشمل لكل الامور ولا تتجاهل اى شئ

mohaned
07-23-2012, 01:55
والله مش شايف انه ذات اهميه كبرى لانه فى الكثير من البدائل
زى ليبرتى ومونى بوكرز وغيره
طالما ان عدم وجوده فى مصر هيحافظ على الاقتصاد

aboushnb
07-23-2012, 21:01
شخصيا ان الليبرتى فى مصر
بتوفيق الجميع

sahbi20011
07-27-2012, 14:04
سيبك من البايبال أخي انه كثير التعقيد و مشاكله لا تحصي و لا تعد فضلا عن
عمولاته الباهضة أنصحك أخي بتجاهله كما تجاهلكم و البادي أضلم أنصحك باستعمال الليبرتي

HOUSAMMI
07-27-2012, 15:20
لا توجد اجابة شافية حتى الان

واتتمنى ان يرد احد فعلا عن السؤال

Ahmed Ghanem
07-27-2012, 17:50
لا توجد اجابة شافية حتى الان

واتتمنى ان يرد احد فعلا عن السؤال
تقدر تقول يا باشا اختصارا لكل اللى فوق
السبب هو تعنت الحكومات والبنوك المركزية مش اكتر !

spectra4
08-04-2012, 08:43
السلام عليكم حبيت ان اضيف هذا
تحذير : حسابك ممكن يتقفل فى أى وقت ، بمجرد أكتشاف باى بال أنك بتدخل من أى بى مصرى سوف يتم تجميد الحساب واستحاله تعرف تفتحه تانى ، خدوها نصيحة ، مش هينفع نفتح حساب مضمون نسحب علية فلوسنا واحنا مطمنين الا لما بنك paypal يضيف مصر فى اللسته غير كده لا
http://misrstars.com/vb/showthread.php?t=65162

lovemoon
08-04-2012, 18:39
الأخوة اللي بيقولوا ان الحكومة المصرية مش موافقة طيب ازاي الرت باي و موني بوكرز مسموح ان احنا نفتح حسابات فيها اعتقد الموضوع اكبر من كدا

Shady Moustafa
08-04-2012, 19:07
الأخوة اللي بيقولوا ان الحكومة المصرية مش موافقة طيب ازاي الرت باي و موني بوكرز مسموح ان احنا نفتح حسابات فيها اعتقد الموضوع اكبر من كدا لان اليرت باى ومونى بوكرز غير الباى بال فالباى بال يعتبر طريقه للشراء من الانترنت بسهوله لكن احنا منعرفش نشترى حاجه من النت عن طريق اليرت باى ولا مونى بوكرز

mohamed eldamnhorey
08-04-2012, 19:34
الأخوة اللي بيقولوا ان الحكومة المصرية مش موافقة طيب ازاي الرت باي و موني بوكرز مسموح ان احنا نفتح حسابات فيها اعتقد الموضوع اكبر من كدا

حبيبى الغالى فيه فرق بين بنك اليرت باى وفيه فرق بين بنكك الباى بال وفيه فرق بين بنك مونى بوكر

كل بنك مختص بذاته

احنا بنقول ان بنك الباى بال موقف التعامل مع المصريين وصلت ياغالى الفكره

reda
08-05-2012, 01:04
على ما اعتقد انه سيفكر فى القريب العاجل بمصر بعد الربح الالكترونى مبدا ياخذ منحنى جديد بمصر

alhanidz
08-05-2012, 04:56
الحمد لله البايبال موجود في الجزائر لكنني أفضل بايزا لأن البايبال لاتوجد فيزا يمكنك السحب عن طريقها
مصر بلد كبير و نشاط التجارة الالكترونية فيه جد كبير حتى أنا محتار و الله غريبة

cpa lead
08-05-2012, 06:05
الباى بال لا يعمل فى مصر ليس السبب شركة باى بال
وانما حسب ما فهمت هو ان البنك المركزى المصرى هو من يمنع دخول الباى بال مصر
واحتمال يكون السبب ان باى بال فى تعاملها مع العرب بيكون التعامل انك تدفع بس لكن مش تسحب
لكن مع الاجانب الباى بال بتسمح بانك تدفع وتسحب
فى هذه الحالة يجب ان باى بال توحد المعاملة بين العرب والاجانب

artiste2008
08-05-2012, 06:28
السلام عليكم اخي نعم امر غريب جدا هو عدم اضافة الباي بال لمصر لاكن هناك من قال ان الحكومة
في مصر كانت رافضة الباي بال بسبب انه يادي الى خروج المال الى الخارج وربما يتم اضافة الدول على حسب مقايس
اقتصادية ان شاء الله يتم اضافة الباي بال قريبا وتحل عدةة مشاكل

tamer
08-05-2012, 06:33
موضوع مهم جدا وان شاء الله يتم اضافة الباي بال قريبا وتحل كثير من المشاكل

freemo14200
08-05-2012, 08:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الموضوع من وجهة نظرى ان الموضوع ملوش دعوى بالسياسة او بالحكومة المصرية
انما من حيث المكانة وانه بيشوف مصر من الدول النامية

zakaria1987
08-13-2012, 18:57

أعتقد بأنها أسباب إقتصادية بالجملة لأن البنك لا يقوم بإضافة دولة إلا
إذا كان إقتصاد تلك البلد مرتفع أو في طور النماء مع إستقرار الأوضاع السياسية
هذا و الله أعلم

g0go010
08-13-2012, 19:14
اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Smart مشاهدة المشاركة

وهكذا
شكرا للرد بس اظن ان تجارة البرمجيات والتحديث من الوسائل التى تدعم الاقتصاد بصورة كبيرة جدا
خصوصا ان يوجد اغلب الدول تعتمد على تلك الصناعات التى تجلب الكثيير من الاموال

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DZforex مشاهدة المشاركة
اظن ان الحكومة المصرية لا تقبل التعامل مع شركة اى باى التى تملتك بنك الباى بال الالكترونى
لكن هذا البنك مميز جدا واتمنى ان نراة قريب يدعم مصر وتكون المشاكل والخلافات دى كلها انتهت

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mando مشاهدة المشاركة
اتمنى ذلك واوافقك الراى اخى العزيز
وارجوا ان يقوم كل المستخدمين للبنوك الالكترونية بعمل حملات ورفع مطالب لدعم وقبول الباى بال فى مصر
كما تتعامل البنوك المصرية والاسواق مع المونى بوكرز

simsimou213
08-13-2012, 19:25
نعم الباي بال يتجاهل أيضا الجزائر أكبر الدول الإفريقية لا أدري لماذا والله الواحد راحت عليه عروض وشركات تدعم الباي بال

domadoma
08-13-2012, 19:28
لا يعتبر الباى بال من البنوك الجيده نلاحظ ذلك من خلال معظم مواقع الفوركس والهايب ال بى تى سى لا يطلبه الكثير من المواقع وبالتالى ليس ضرورى

Ans Rolz
08-13-2012, 19:34
أها أنا ياما أشتركت فى مواقع للربح و كان كلهم فى وقت واحد و كنت اطلب تحويل المال من باى بال و اغلب المواقع كانت تدعم فقط باى بال و فى الاخر اكتشفت ان باى بال من المواقع الغير داعمه للشرق الاوسط للاسف و راح تعبى على الفاضى لاكن التعالم مع اليرت باى مضمون و جيد و البنك ممتاز صراحة

katara50
08-13-2012, 20:27
نعم مصر من الدول العربية القليلة التي لم يشملها بايبال بالقبول

اعتقد ان التجارة الالكترونية هناك ضعيفة جدا اعملو صفحة في الفايسبوك و اجمعوا الدعم و التوقيعات و ارسلوها للبايبال

domadoma
08-13-2012, 21:28
الباى بال معترف فى معظم الدول الخليجيه واسرائيل بس مش معترف بيه فى مصر حتى الان ونلجا للخداع بان نقول اننا تابغين لليونان او حتى اسراشيل للتسجيل

Moselhy
08-14-2012, 03:41
يعن هى المشكله كلها البنك المصرى المركزى هو عاوز يحفظ اكبر كميه من الدخل الاجنبى ام البنك الليبرتى هو من افضل البنوك الا على النت وممكن تتداولها

domadoma
08-14-2012, 05:16
مفيش تجاهل ولا حاجه هو مش عاوز يعترف بمصر واحنا كمان مش معترفين ان فى حاجه اسمها باى بال وهوالخسران فى الموضوع ده مش احنا

somia93
08-14-2012, 05:45
اولا بنك بايبال كويس جدا فى التعاملات الاستثماريه الالكترونيه لكن الحكومه المصريه فعلا بدائيه وما كانتش عايزانا نتطور ونستفيد من وقتنا لكن اظن ان الاحوال هتتحسن فى النظام الجديد والبايبال هيدعم مصر بس فى سؤال لو انا من مصر ممكن استخدم البايبال فى ارسال اموال على الانترنيت بس ولا يعنى مثلا من بنك الرت باى احول الى باى بال اموال علشان ارسلها لشركات ما بتتعاملش غير مع بايبال ولا ما ينفعش

red line
08-14-2012, 10:19
اغلب الظن اخي بسبب عدم هروب الاموال للخارج بسبب انه اكبر بنك الكتروني موجود حتى الان

islam96
08-14-2012, 11:36
أكيد لأمور اقتصادية وسياسية في الدولة ، أنا لا أعرف ما الذي يميز بنك بي بال عن غيره ؟
بيزا وليبيرتي أفضل للمصريين من وجهة نظري

domadoma
08-14-2012, 14:56
الباى بال مش معترف بمصر وله مشاكل كتير فى التعامل على المواقع كمان مفيش وسطاء بيرضوا يسحبوه مننا لكن ممكن يشحنولك

waheedpcc
09-29-2012, 13:42
الوزراء ورجال الاعما يهربون الاموال للخارج بالمليارات واحنا اللي بنشتري عبر النت ببضع دولارات لا يسمحون لنا بهذا رغم ان اغلب الدول المتقدمة تسمح بدخول وخروج الاموال بحرية لا حول ولا قوة الا بالله ...الموضوع ده يحتاج لوحدة ثورة

eslam92
09-30-2012, 00:39
لقد قرأت عن ذلك كثيرا وكانت اكثر الاراء او الاسباب انتشارا
هو النبك المركزى المصرى واقتصاد الدولة التى لا تدعم التحويلات البينكية او دعم بنوك كبيرة مثل الباى بال خصوصا وان التعداد الكبي رقد يؤثر كثيرا فى حركة
تغير العملات بسبب كثرة الصرف من عملة لأخرى وهذا ما اعتقده ايضا لكن نتمنى انى تحل هذه المشكلة فى ظل ما نراه من تغيرات فى الفتره الحالية
لكى الله يا مصر :(

sarah
12-02-2012, 13:58
انا سمعت انه بسبب حالات النصب
التى تحدث دائما ولذلك الفوركس غير
معترف به فى مصر

Ahmed H
12-21-2012, 19:49
ان مافيهاش كنترول علي الانترنت
اعتقد الباي بال ماقبلش مصر لانه مش هيعرف يتواصل مع جه حكوميه لمكافحه قضايا غسيل والنصب وغيرها

احمد عباس
12-24-2012, 13:35
في الحقيقة انا لا اريد وسطاء فانا لا اثق كثرا بهذه الطريقة،لقد سمعت ب
moneybookers
فهل هناك من جربها،و ماذا يجب ان افعل بعد فتح هساب في
moneybookers

MAGDY
01-13-2013, 10:46

السبب بسيط ومعروف
سياسة بلدنا ونظامها الإقتصادى المتحضر
والفكر الراقى والمتفتح ، وحرصها على جذب الإستثمارات الأجنبية
تسمح لى أمسح دموعى فى منديلك ؟؟؟ على مصر وسياسة مصر ونظام مصر
مصر هى أمى .. أمى وأبويا وأخويا .. تحيا مصر
منديلك لو سمحت
علشان المكتب والكى بورد ، غرقوا من دموع الحسرة والمرارة

zinamalqa
01-13-2013, 14:22
المشكلة في سياسة الدولة وليس من بايبال

فالبنك المركزي يريد الحفاظ على الدولار في مصر

وهكذا فلن يتم التفاهم بين بايبال و سياسة الدولة

أمين هـ
01-13-2013, 14:24
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أهلا أخي,
إن شاء الله يفعلوا البايبال لمصر قريبا
تحيااااتي

tohamy
02-21-2013, 23:54
الامر يرجع الى سياسية البلد
وانا بصراحة اريد تفعيل الباى بل لمصر اغلب التعاملت واكثر البنوك تعامل واول البنوك الباى بل

علشان دة اتمنى ان يقبل مصر

mny45
02-22-2013, 00:03
شاكر الفضل لكم جميعا
الحقيقة السبب أعتقد يتعلق بأشياء عنصرية أو من ذات القبيل
مش فرقة كتير الباى بال يدعم مصر ولا لأ

melalih
02-22-2013, 00:07
الحمد لله البايبال موجود في الجزائر لكنني أفضل بايزا لأن البايبال لاتوجد فيزا يمكنك السحب عن طريقها
مصر بلد كبير و نشاط التجارة الالكترونية فيه جد كبير حتى أنا محتار و الله غريبة

ramyw
02-22-2013, 05:11
الحكـاية مش حكاية شعبيـه ... لا طبعا

الموضوع هو خاص بأمن المعلومات
فمن المعروف ان امن المعلومات في مصر ضعيف ولذا تجد شركات التجارة من الانترنت تخاف دخول هذا السوق

واغلب الدول العربية لم تدخل بحسابات الباي بال
والي داخلة فيهم مسموح لها ترسل عن طريق الباي بال ولكن لا يمكنها استقبال الاموال عن طريقها

رووو اتمنى الافادة

yehiamarketer
02-22-2013, 15:58
ما هى الدول العربية التى تدعم بنك الباى بال؟

forex_lionz
02-22-2013, 20:16
على ما اسمع ان الباى بال اصلا معقد فى التعامل معاه
كما انه قفل حساب لصديق لى به حوالى 5000$ بدون سبب
ولم يفتح الحساب مرة اخرى الا بعد تفعيل الحساب بفيزا حساب بنكى

locos
02-22-2013, 21:45
البايبال اهم بنك الكتروني لكنه بنك "عنصري"
يتجاهل كل الدول العربية للاسف

Master V
02-22-2013, 21:54
يمكنك استعمال البروكسي شل او فتح حساب في البنك العالمي الامريكي وهو افضل حل لك مما
يساعدك على سحب اموالك بسهولة وانا
افضل بنك بايونر الالكتروني

bidaaa
02-22-2013, 22:22
انا اعتقد انة لا يستخدم فى بعض
الدول وذاك لتعارضة مع بعض القوانين
وشكر

forex24day
02-23-2013, 12:57
هذه البنوك يا تتعامل مع دول ولا تنحاز لدولة على اخر
كما انه مش شرط علشان عدد السكان من باب اولى كانت نظرت الى الحالة الاقتصادية

egmagician
02-23-2013, 15:34
المشكلة مش فى الباى بال المشكلة فى البنوك بتاعتنا بتخاف انه تحصل عمليات تحويل وتهريب اموال للخارج عن طريق الباى بال

walidmax1974
02-23-2013, 16:42
السلام عليكم ... على ما اظن من سؤ استخدام بعض الناس من
مصر للبنك ( على فكرة انا مصرى و اسكندرانى ) و ان شاء الله
يقبل التعامل مع مصر ... و شكرا

ramzi-s
03-11-2013, 01:41
مساء الخير
هذه ساسة البنوك فهناك دول يدعمها البايبل و دول لا يدعمها
وهذا راجع لاسباب اقتصادية مالية بالدرجة الاولى

بالتوفيق

A.H.M.E.D
03-13-2013, 14:56
اتمني في المستقبل ولكن حاليا انا اتعامل
مع بنك للبيرتي واستخدام وسيط

girges
03-13-2013, 21:00
اخى الكريم مساك الله بالخير اتمنى لك التوفيق والنجاح في كل تعاملاتك بالفوركس انت واهل المنتدس الكرام

madn
03-14-2013, 03:23
وهكذا

يمكن ميصلحش ان الواحد يضيف هنا غير
هم يبكى وهم يضحك
للاسف ان مصر دا حالها فكلل حاجه

mouadsad
03-28-2013, 23:46
بسم الله الرحمان الرحيم
اخي العزيز على حسب وجهة نضري يمكن ان تكون هناك اسباب سياسية
شكراا على تفهمكم بالتوفيق

forex_lionz
04-27-2013, 00:13
هذه البنوك تعمل بخطة وليس هباءا
وفعلا تم ادراج مصر الان فى قائمة البنك

salma saad
04-28-2013, 02:14
الحمدلله تم اعتماد مصر من الدول التى يعتمدها البايبال
وهذا الخبر صدر حديثا منذ ايام فقط

taoufik bajjou
04-30-2013, 01:12
السلام عليكم أخي الغلي سمعت اخي أن البنك لم يعد يتجاهل مصر أخي الكرمي و هو أن يدعم مصر و أتمنى من أشقائنا المصريين الإستفادة منه

yazed
04-30-2013, 02:39
ده بسبب رفض الحكومه المصريه لا لتجاهل الباى بال لنا وذلك بحجه الخوف من خروج الاموال خارج مصر وسمعت خبر مؤخرا انه اصبح بمصر الان والله اعلم

ahmed_magdddy
05-25-2013, 00:43
اعتقد ان العيب فى مصر ذات نفسها و مش من الباى بال بس على فكرة دلوقتى تم فتح الباى بال فى مصر
و اى حد يقدر انه يتعامل من خلاله و دى خطوة ايجابية لكل المصريين علشان كان فى ناس كتيرة فلوسها متعلقة على الموقع

maheralphax7
05-27-2013, 16:08
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اللي اعرفه ان باي بال تم تشغيله بحيث يدعم مصر ولبنان
لكن لست متاكد هل ممكن السحب منه ام هو للايداع فقط

mohamedsamy040
05-30-2013, 00:36
اكيد مصر هى المشكلة من غير ما اعرف السبب الحقيقى بس اكيد احنا اللى مش متساهلين معاهم فا هما مش متاحين لينا التعامل مع البنك دا
بس دلوقتى بقى متفعل اعتقد بس مش عارف خد سحب منه ولا لسه

mimo3050
05-30-2013, 04:22
خلاص المشكلة دى اتحلت فى الايام دى و الباى بال اصبح بيدعم مصر خلاص الحمد لله
و اى حد يقدر دلوقتى انه يعمل حساب و مش يتقفل زى الاول و من غير مشاكل فى الاى بى
علشان فى الاول الواحد كان لاوم يعنل الحساب من اى مكان غير مصر

maged mohamed
05-30-2013, 06:22
بسم الله الرحمن الرحيم
على فكرة مصر هى التى تقبل او ترفض لان دى سياسة دولة مش البنك هو الللى يدعم مصر
مصر ام الدنيا ولها حق الاختيار فى قبول البنوك وعلى ذلك العملية مش عدد سكان العملية سياسية وتقدم تكنولجى

can2012
06-26-2013, 05:07
اخي ليست مصر فقط حتى المغرب والجزائر وتونس و ليبيا كل الدول الافريقية و الشمالية الان هده هي سياسة البيبال

salah001
07-23-2013, 00:20
السلام عليكم هو فعلا لازم البيبال يبدأ التعامل مع مصر . الان يتعامل مع المغرب و هو رائع فعلا في التغامل و بالتوفيق انشاء الله

lues23
07-23-2013, 00:23
شكرا جزيلا لهذا الموضوع الجميل
جزاك الله خيرا

karim omar
07-23-2013, 00:31
اعتقد ان الشركة لا تتجاهل تفعيله و لكنه فقط يحتاج الي فترة لتفعيله و بإذن الله يفعل قريبا

بالتوفيق للجميع

doola2020
08-20-2013, 19:11
طبعا من الأسباب الرئيسية كثرة النصب علي الانترنت والهاكرز الموجودين باستمرا فهذا يعتبر من الأسباب الرئيسية

forex_lionz
08-20-2013, 19:35
اذا كنت حضرتك بتتكلم عن عدم السماح بالسحب من البنك فاكيد هى هتيجى واحدة واحدة
غير ان حضرتك لو ليك حساب فى بنك اجنبى ممكن تسحب من عليه

joker7diaa
08-20-2013, 19:54
الباي بال هو معترف في مصر الان ده خبر كان منذ اشهر
لاكن الان بعد التطورات الاخيرة في مصر لا اعرف
ربنا يكون معاكي يا مصر

lahcen merroun
08-21-2013, 13:56
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته اخي الكريم
المشكلة في السياسه و الاقتصاد ولا اظن بان هناك سبب آخر

hicham07
08-23-2013, 04:30
اخي الباي بال متواجد في مصر مند سنة تقريبا
و ليست مصر هي البلد الوحيد التي تدخلها باي بال
هناك المغرب و لبنان و تونس

hema2013
08-23-2013, 07:50
يا اخى الحمد لله الباى بال موجود فى مصر الان ومن السهل ان تتعامل معه بس الواحد الاول كان بيتمنى انه يدخل فى مصر
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

sanadiab
08-23-2013, 11:16
تقريبا بسبب الهكر وعدم المصداقيه
بس انا اعرف ناس فى مصر
وبتتعامل مع الباى بال عادى جدا
تقبل مرورى

samieh
08-26-2013, 04:18
السلام عليكم يا جماعة الباى بال من الاخر بيتعامل مع الدول العربية
اللى معاها فلوس يعنى دول الخليج غير كدة لا يتم النظر الى اى دولة عربية
وملهاش دعوة بعدد السكان ولا حرب اكتوبر

mvpopcina
08-26-2013, 18:14
انا اتعتقد اخي انه لم يتم تفعيل الباي بال في مصر للاسباب سياسية والله اعلم

hebkar
08-29-2013, 21:07
لقد سمعت انه جارى ضمها هذه السنه باذن الله مع العديد من الدول الاخرى
وتاكدت بالفعل من هذه المعلومه ويمكنك التعامل من مصر مع بايبال عن طريق
التفعيل بماستر كارد انيستا
تحياتى لك

mvpopcina
10-11-2013, 17:46
اصلا الباي بال اخي الكريم هو لايعترف بالدول العربية يعني احنى مش موجودين بس الحمد لله في كثير بنوك عاملة تسهيلات زي النتلر يدعم كل البنوك
تقبل مروري

kaaf
10-29-2013, 00:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اضن ان التجاهل كان عاما بالنسبة للدول العربية ولكنه مؤخرا بدا يتقلص بدعم العديد من الدول العربية حاليا والله الموفق

ahmedhawash
10-29-2013, 21:44
لا اعرف موضوع رخم جدا

سعت ان البنك المركزى المصرى لابد ان يوافق بس عندنا متخلفين كالعاده

اكيد خايفين من حاجه

والله اعلم

WASEM DALLOUL
10-29-2013, 22:20
وهكذا

السلام عليكم
شكرا لك ياأخي الكريم على هذا الرد الجيد والمفيد والوافي وجزاك الله كل خير وبارك الله فيك
وارجو النجاح والتوفيق للجميع

doola2020
11-09-2013, 10:29
أنا قرأت أن سبب تجاهل الباي بال لمصر أنه بنك إسرائيلي أصلا ولذلك لا تريد الباي بال أن تجعل مصر مرتبطة بها في بنكها وياسيدي لو كانت اسرائيلية فالله الغني

abdelaziz
11-14-2013, 20:14
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله
انا مبتدئ
شكرا لك اخي على الموضوع ممتاز.... شرح أكثر من رائع .......

RomanyMoreed
11-16-2013, 20:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا اسمع من بعض الاشخاص وبعض الاعضاء في المنتدي ان مصر قبلت من بنك باي بال

تقبل مروري

ashrafshawky
11-19-2013, 20:47
اخى الكريم من الاخبار الجديد انة تم تفعيل بنك الباى بيل لمصر حديثا وبالتوفيق والربح الوفير من هذا العالم الممتع

Moro_Mezo
11-19-2013, 20:51
يقصد سعر بيع دولار الليبرتي اعلى من سعر بيع دولار الالرت باي بمعنى انك لو رحت لوسيط هيحولك دولار الالرت باي بخمسه جنيه بينما عند نفس الوسيط لو طلبت منه يحولك دولار الليبرتي هيحولهولك بسته جنيه هو ده فرق السعر اللي بيخلي الجميع يفضل الليبرتي خصوصا في المبالغ الكبيره الجنيه هيفرق معاك

abo heba
11-25-2013, 01:22
البايبال الان يدعم مصر ولكنى اعتقد انه اتجاه واحد كما سمعت من قبل اى ايداع فقط
ولا اعرف لماذا لا يدعم السحب الى مصر وربما تدعمه فى المستقبل باذن الله
تحياتى لك

reda ali
11-25-2013, 09:43
قال الله تعالى
(( وعنده مفاتح الغيب لا يعلمها الا هو ويعلم ما فى البر والبحر وما تسقط من ورقة الا يعلمها ولا حبة فى ظلمات الارض ولا رطب ولا يابس الا فى كتاب مبين ))

yahia ali
11-25-2013, 13:14
بسم الله الرحمن الرحيم

(ربنا وءاتنا ما وعدتنا على السنه رسلك ولا تخزنا يوم القيامه انك لا تخلف الميعاد فاستجاب لهم ربهم انى لا اضيع عمل عامل منكم من ذكر او اثنى بعضكم من بعض فالذين هاجروا و اخرجوا من ديرهم وأوذوا فى سبيلى وقاتلوا وقتلوا لاكفرن عنهم سيئاتهم ولآدخلنهم جنت تجرى من تحتها الانهر ثوابا من عند الله والله عنده حسن الثواب) صدق الله العظيم

reda ali
11-25-2013, 16:00
قال الله تعالى
(( وعنده مفاتح الغيب لا يعلمها الا هو ويعلم ما فى البر والبحر وما تسقط من ورقة الا يعلمها ولا حبة فى ظلمات الارض ولا رطب ولا يابس الا فى كتاب مبين ))

mazen2508
11-25-2013, 16:17
اخى الفاضل تحياتى
قد يكون ذلك القرار من قبل البنك المركزىالمصرى دعما للاقتصاد المصرى
والدنيا مش هتقف على بنك واحد هناك عشرلت البنوك الاخرى
وما هو الموقف اذا منعة انستا التعامل مع هذا البنك؟

ebram
11-25-2013, 16:35
البايبال الان يدعم مصر ولكنى اعتقد انه اتجاه واحد كما سمعت من قبل اى ايداع فقط
ولا اعرف لماذا لا يدعم السحب الى مصر وربما تدعمه فى المستقبل باذن الله
تحياتى لك

هو مش بيدعم السحب علي مصر
لان اقتصاد مصر غير ثابت
وده الي بيجعل البنوك الالكترونيه ليس لها تعامل مع مصر وبالاخص الباي بال
وكمان في ناس قالت علشان اسباب سياسيه والله اعلم

juve4ever
12-14-2013, 17:38
بسم الله والصلاه والسلام على خير الانام محمد صلى الله عليه وسلم مشكور اخي الكريم على الموضوع
الباى بال معترف فى معظم الدول الخليجيه بس مش معترف بيه فى مصر حتى الان مصر من الدول العربية القليلة التي لم يشملها بايبال بالقبول

a7med84
04-03-2014, 00:09
البيبال الحمد لله اخير اصبح يدعم مصر الان

واتقد ان ده بعد المطالبات الكتيره من اجل ان يكون البنك داعم لمصر

والحمد لله انه حصل

forex_lionz
04-18-2014, 15:14
الجميع يتمنى ان يقبل البايبال مصر لانهمن اهم البنوك الالكترونية
و اللذى يعتمد عليه العديد من مواقع التسوق الشهيرة مثل امازون و اى باى و جودادى و ايضا الفيس بوك يقبل الباى بال

INTHENAMEOFALLA
04-18-2014, 15:41
لا يوجد بنك الكترونى اسمه الليبرتى فى البنوك الالكترونية لانه اعلن افلاسه ولا ادرى لماذا تتحدثون فى موضوع لا تعلموا عنه كل الحقائق ؟
ارجو قبل الاجابة ان تفكروا وتكون حقيقة وليس رد بدون دراية

aymansaleh
04-18-2014, 22:57
اخي العزيز
بنك البايبال بنك سهل التعامل ومقبول لدى معظم المواقع والشركات على الانترنت, اتمنى ان يتم قبوله في مصر ويتم التعامل به في مصر
وبالتوفيق للجميع

---------- Post added at 09:57 PM ---------- Previous post was at 09:55 PM ----------

لا يوجد بنك الكترونى اسمه الليبرتى فى البنوك الالكترونية لانه اعلن افلاسه ولا ادرى لماذا تتحدثون فى موضوع لا تعلموا عنه كل الحقائق ؟
ارجو قبل الاجابة ان تفكروا وتكون حقيقة وليس رد بدون دراية

الرد كان بتاريخ قبل اعلان افلاس بنك ليبرتي اخي العزيز
لزم التوضيح وشكرا

fahd1988
04-19-2014, 01:23
بايبال يعد من أسوأ البنوك بالنسبة للعالم العربي حتى في تونس لا تستطيع إسقبال الأموال من خلالها
أنصحك بالبنوك التالية التي توفر بطاقة سحب هناك
بايونير و نتلر و أوك باي و هناك العديد و تلك البنوك أشهرها والأكثر إستعمال

lambarkia
04-19-2014, 12:23
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ؛
صراحة لا يمكنني معرفة أسباب ذلك ؛ مع العلم أن الشعب المصري لديه الخبرة المالية عبر البنوك ،
نحن عندنا في الجزائر البايبال عادي جدا وأعتقد أن الحكومة ليس لها أي معرفة بهذا الشأن ،

doola2020
04-20-2014, 05:47
أخي هذه مشكلة كبيرة وخاصة إن كان لدينا أموال في بنك الباي بال ولا نعرف كيف نسحبها علي حساباتنا في البنوك المصرية فهذه مشكلة كبيرة جدا

yara alaa
04-20-2014, 05:55
بــســــم الله الــرحـــمـــن الـــرحـــيــم
الــســلام عــلـــيـــكــم و رحــمــة الله تــعــالــى و بــركـــاتــه
والله انا اعرف ان هذه مشكلة عند ناس كتير اوي ومش عارفين يسحبوا منهم فلوسهم

slow
04-22-2014, 19:38
في رايي الجميع يتمنى ان يقبل البايبال مصر لانهمن اهم البنوك الالكترونية و اللذى يعتمد عليه العديد من مواقع التسوق
.الشهيرة مثل امازون و اى باى و جودادى و ايضا الفيس بوك يقبل الباى بال

بوهضار
05-18-2014, 19:00
الــســلام عــلــيــكــم ورحــمــة الله وبــركــاتــه والــصـــلاة والــســلام عــلــى رســول الله
ادارة الباي بال متجعرفة فهي لاتعبر العرب لذالك يجب الا نتعامل معاه حتى وان صار يدعمنا والافضل بكون اخرى مثل النتلر او البايزا

esshazly
06-11-2014, 13:41
السلام عليكم ..........اظن ان عدم التعامل مع مصر ف المعاملات الماية الاكترونية هو ان القوانين والتشريعات المصرية مش بتحمي البنوك دي من النصب ............

payza
06-11-2014, 20:56
والله الباي بال ما زال متجاهل في مصر حتي الان
وعلي فكرة محدش هيستعمله الا القليل

http://im78.gulfup.com/6kPcfh.jpg (http://www.gulfup.com/?0BNVh9)

maghribia
06-11-2014, 20:59
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم
اعتقد
ان ارم التجاهل فهو راجع للامور الى تحدث الان
في مصر فهي لا زالت غير مستقرة نظرا للانقالب العسكري

تقبل احتراماتيى

عبد الرحمن محمد
06-11-2014, 21:00
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي تطرقت إليها و التي أتمنى ان يستفيد منها
الإخوة الكرام إن شاء الله و يحققوا الكثير من النتائج القيمة و المبهرة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

abokarem
08-10-2014, 21:41
السلام عليكم
للاسف مصر تاتى فى نهايه كل شىء كما فى السابق ولكن الان البايبال يدعم مصر وحتى الدعم ناقص لانه للارسال
فقط وليس للارسال ولا اعرف معنى هذا الا انه ضيع علينا اموال

hema2013
08-10-2014, 21:47
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد ولابد من عمل ولابد من عمل التحليل الفنى فهو مهم لمعرفة سعر العملةولابد من عمل الفيديوهات الهامة للربح وللتعلم واخذ الخبرة
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

محمد عبد اللطيف
10-19-2014, 12:32
السلام عليكم
البايبال فعلا يدعم مصر لكن فى الارسال فقط وليس الاستقبال ولا اعرف ما معنى ان لا يستقبل المال الى الحساب
وهناك العديد من الطرق الاخر ىا لجيده للغايه

اسامه كمال بدوي
11-22-2014, 09:23
السلام عليكم العضو الكريم شكرا علي سؤالك
واعتقد ان ضعف الاقتصاد والظروف التي يمر
بها اقتصادنا الوطني كفيل ان يكون سبب كافي لذلك

ahmedibrahim258259
11-22-2014, 11:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هو فح فعلا اخي الكريم في مصر وانستا اوقفت التعامل معاه من فترة موش عارفين ليه
تقبل مروري

amermazzen
11-22-2014, 11:50
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريممشكور على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي تطرقت إليها لابد منا التعلم الجيد وكسب الخبرة الكافية خاصة عن طريق التعلم الجيد في الحساب التجريبي الذي يعتبر بوابة التاجر في كسب الخبرة الكافية التي تساعد في المتاجرة الحقيقية.