PDA

View Full Version : مش بنتعلم من الخطا

mahmoud552
04-15-2017, 20:00
اننا مش بنتعلم من الخطا

مرة ننسى نرسم مش عارف ايه

ومرة ننسى ان فيه شمعة مش عارف ايه موجودة هنا

ومرة ننسى نعمل استوب

او منعملوش اساسا. وحاجات تانى كتير اوى

لا واحلى حاجه كمان نقول ده نصيب من عند ربنا

ايوه جميل عارفين انه نصيب ربنا طبعا

بس ليه مش نحاول نصلح من غلطنا ده المره الى بعدها

لا ده بيحصل العكس احنا نفتح صفقه بدها ونخصر برد ليه بنقع فى الخطأ كذه مره

وبعدها صفقه ف التانيه ف التالته نخصر الحساب كلو واحنا مش واخدين بالنا ونقول ده نصيبنا

طيب منعرف الخطا منين ونحاول منعملهوش تانى

خلاصه الكلام عشان مش اطول عليكم

عايز تتعلم فوركس جيدااا

يبقى تتعلم انك تواجه نفسك من جوا اوى

اكتب الاخطاء الى وقعت فيها ف ورقه وخليها معاك ع طول حطها قدامك عشان مش تقع فيها تانى

ممكن تعاقب نفسك بحيث انك مش تكرر المشكله دى تانى

واتمنى الناس الى بتقع ف المشكله دى تقرا كلامى كويس

وبالتوفيق للجميع يارب

doaa sary
04-29-2017, 18:13
فعلا بنقع ف الاخطاء مرة واتنين وتلاتة والذكىاللى يتعلم من اخطائة وتقل مع الوقت ويكسب ويبقا عارف بيعمل اية مشكور ع الموضوع وبالتوفيق للكل

yousee
04-29-2017, 18:49
أنت مفروض عليك أن تتعلم من اخطائك لأن الخطأ هو أحسن درس ممكن أن أتعلم منه في الفريكس لأن أنا شخصيا تعلمت الفوركس من الأخطاء التي إترتكبتها في الماضي

mido elshabrawy
04-29-2017, 19:45
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
بالفعل اخي العزيز ان المتداول الفاشل هو الذي لا يتعلم من خطا و لا يستطيع ان يبتعد عنه
صحيح انه لا يوجد متداول لا يخطئ في تحليله و لكن هناك الكثير من من يخطؤن في اسلوب التحليل و الغفله عن اهم اداوت التحليل
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

mohamed_elsayed
04-29-2017, 20:20
لسلام عليكم و رحمة الله تعالي و بركاته
موضوع في غاية الأهمية و والإفادة.. شرح متميز و بسيط الشرح شكرا جزيلا على مشاركتنا هذة المعلومات القيمة وجزاك الله عنا كل الخير
دوما متميز

rashasameer
04-29-2017, 20:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فعلا دائمآ نقع في نفس الأخطاء مره واتنين وكلنا نتعلم من أخطائنا جزآك آلله خيرا وبالتوفيق دائما
تقبل مروري

ahmed megahed
04-29-2017, 21:27
ممتاز وبارك الله فيك اخي وجزاك خيرا على هذا الموضوع وهذه الاستراتيجية وكيفية المتاجرة في سوق الفوركس فشكرا لك

snnaky
06-24-2017, 22:31
كثيرا ما ينصح المتداولين بضرورة السيطرة على انفعالاتهم حتى يستطيعوا تحقيق النجاح، ورغم أن هذا الحديث مضبوط وفي محله، إلا أن معظم الناس الذين ينصحون بذلك الأمر لا يذكرون حقا كيفية فعل ذلك، حيث تتطلب المواقف المختلفة أساليب مختلفة للسيطرة على انفعالات المرء. بما أن التداول ينطوي على وجود أموال على المحك وربما يصعد السوق ويهبط في صالحك أو في غير صالحك، قبل أن تؤتي الصفقة ثمارها في النهاية، فمن المهم للغاية أن لا تسمح للسوق أن يوثر عليك من خلال هذا الصعود والهبوط في حركته بمجرد دخولك في الصفقة،

nore
06-25-2017, 02:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته تسلم اخي الكريم الغالي لطرحك موضوع مهم لكل مبتدا ومعلومات مهمه اكيد مبنتعلمش من الخطا لاننا نقع فيه مرة واثنين وثلاثه

MOHSSINE NASSIRI
06-25-2017, 03:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخي الفاضل على هذا الموضوع الرائع والمفيد، شخصيا استفدت منه كثيرا
أتمنى ان يستفيد منه جميع الاعضاء في المنتدى ، بالتوفيق للجميع .
تقبل مروري

Morocco
06-25-2017, 04:40
السلام عليكم،اود ان اشكر صاحب الموضوع على هذا الطرح المميز حيث استفدت من بعض المعلومات خصوصا انني شخص جديد في عالم الفوركس