PDA

View Full Version : التحليل الرقمي vs التحليل الفني

hoodhood700
04-16-2017, 17:10
السلام عليكم
انا مبتدئ في عالم الفوركس الي اعتقد انه عامل زي كلية الهندسة كدا الداخل مفقود و الخارج مولود لكن بصراحة حابه جدا مش لحاجة غير لانه ممكن يخليني اجيب المرسيدس بنز c 180 في حالة المكسب او لا قدر الله هركب اتوبيس في الحالة التانية .

بداية شكر واجب لمجهود الدكتور اسامة و الي عرفت المنتدى دا عن طريق فيدوهاته التعليمية على اليوتيوب و الصراحة فهمت تقريبا المبادئ الاساسية لهذا العالم الجميل .

بعد ما خلصت فيدوهات المبتدئين مع اني مبحبش الكلمة دي بتحسسني ان المشوار طويل لكن مش مهم دي سنة الله في كونه وهي الانسان يبدأ صغير و بعدين يكبر و دا في اطار زمني يعني الموضوع بيس .

المهم بعد ما خلصت و بدأت الاستزادة من مصادر اخرى و بما اني من مؤمنين نظرية المؤامرة جدا و دا نتيجة دراستي للعلوم السياسة في الكلية فبحس ان كل حاجة بتتعمل خصوصا الاقتصاد بيكون تحت تحكم اباطرة الاقتصاد العالمي يعني الناس دي بتحط نظام ميخسرهاش بالعكس يكسبها و لوهلة قولت اكيد في معادلة او معادلات لحسبه حركة الاسعار دي و بتكون مرسومة مسبقا و قد تكون معادلة متغيره تبعا للظروف الواقعية و لكنها محسوبة ايضا و مصممي الماتريكس اقصد الفوركس - لاحظ التشابه اللفظي هههههههههههه - ممكن يكونوا حاطين هذه المعادلات كاسرار عليا و خاصة ان د اسامة لما ذكر الفايبوناتشي في دروسه و ان المستويات دي ليها اهمية قولت بسسسسسس انا كدا تمام و التحليل الفني دا ملوش لزمة و ان الرقمي يكسب .

وقعدت ادور بقى على النت على سر معادلة الفوركس و الي هتظبطني و هنا و كالعادة لقيت نفسي بلف في مكاني قريت مواضيع كتير و الي فهمته منها فهمت ان الي كاتبها مش فاهم حاجة او انا مش فاهمه . صحيح في ناس كاتبه حاجات ممتازة جدا نظريا لكن عمليا مش لاقيها متوافقه و صحيح في ناس ممكن تكون وصلت لمعادلات تقدر تتوقع بيها حركة الاسعار بشكل كبير لكن تبقى دي نظريه لاني اعتقد ان بتوع الفوركس لو اكتشفوا ان في حد وصل للمعادلة فمنتهى البساطة هيحطوا المعادلة التانية و الي هتضرب الاولى و الا مكنش حد غلب .

نهاية الموضوع يعني انا شايف ان الفوركس هو مزيج من التحليل الفني و الرقمي مع اني اميل للرقمي اكتر حتى الان لكن مش حاسس ان في حد ممكن يوصل لحاجة حقيقية بالنسباله و كلها اجتهادات زي التحليل الفني الي تقعد تحلل و تحلل و تحلل و تتحلل في مكانك و بعدين تاخد القرار بالشراء مثلا فتلاقي السعر بيهبط ! او العكس و كان في حد مستني يشوفك هتعمل ايه و يعمل عكسه و يقعد يضحك هههههههههههههه .

في انتظار رأي الناس الخبرة ايهما افضل للمبتدئ التحليل الفني ام البحث اكثر في الرقمي و لكم جزيل الشكر

saidassouik
04-16-2017, 17:16
السلام عليكم
كل تحليل له ايجابيته و سلبياته سواء الرقمي او الفني
لكن دائما يجب التوفيق بين جميع انواع التحليلات من اجل الوصول الى نتائج جيدة
بالتوفيق للجميع

Adnan Mustafa Kamel
04-16-2017, 17:17
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
بارك الله تعالى يا اخى على هذا الموضوع جميل وقصة رائعة ومعبره جدا يا اخى بالتوفيق لك وان شاء الله تعالى سوف يستفيد من الكثير من اعضاء المنتدى وبالتوفيق للجميع