PDA

View Full Version : ما الفرق بين المستر كارد والفيزا ؟

eletrebi
08-04-2012, 15:53
ما الفرق بين المستر كارد والفيزا ؟

hend
08-09-2012, 13:40
والله انا شخصيا مش عارفه مش هما الاتنين فيزا بس اكيد فية فرق بينت
الشركتين انا كنت درستها فى الثانوية بس مش فاكره بصراحه الفرق ايى

lightrain12
08-09-2012, 13:52
بالنسبه للفرق فلايوجد فرق لكن كانت الفيزا افضل سابقا لانتشارها اكثر وتعامل جميع الاماكن الصغيره والكبيره بها
اما الان تساوى الحال تقريبا
الفرق بين الفيزا والماستر كارد إنه كل وحدة شركة مختلفة عن التانية وبنفس الأهداف

بس عندك شركة الفيزا Visa international تأسست قبل Master international والفيزا تعتبر أكبر شركة دولية في إصدار البطاقات الائتمانية وتليها مباشرة الماستر

وأى موقع على النت عادة بيقبل الشراء منك سواء بالفيزا أو الماستر

وكارد السحب اللي معاك بتقدر تستعمله بالتسوق عبر النت ولكن وتحتها خط أحمر لا أنصحك باستخدامها للنت

يفضل إستخدام البطاقات الخاصة بالتسوق على النت وللي هيه مسبوقة الدفع سواء كانت ماستر أو فيزا لا يهم الأمر بيرجع للبنك اللي بيصرفهالك وتقدر تحط فيها المبلغ اللي انت عايز تتسوق بيه فقط يعني لو تشتري برنامج ب 100 دولار مثلا حط بالبطاقة 105 مثلا و بتشتري وانت مطمئن .. وكل ما احتجت للشراء بتروح على البنك وبيملالك الفيزا أو الماستر بالقيمة إللي انت عايزها
عشان موضوع الهاكر و الكلام دة امان مش اكتر :)

theshadow1
08-09-2012, 13:53
الماستر كار ده شركة عالمية متخصة في الكروت الايكترونية
وكذلك الفيزا ولكن الفيز شركة اكبر من ماستر كارد

White Knight
08-09-2012, 13:56
ان المستر كارد والفيزا شركتان مختلفتان تقدما نفس الخدمة
وهى سهولة الشراء وسهول الحصول على المال من اماكن كثيرة وبصور اسرع

besttrader13
08-10-2012, 15:25
الفيزا كارت والماستر كارت شركات عالميه ولكن الفيزا كارت تاسست قبل الماستر كارت
والاثنان بمثابه ائتمان او قرض تحصل عليه من احد البنوك ثم تقوم بسداده خلال فتره معينه تتوقفغ علي شروط استخدام تلك البطاقه

mannon
08-11-2012, 06:20

سؤال كويس بس ومتهيقلى انا معظم الفيزات الى موجودة بتكون ديبيت ، يعنى تقدر بس تعمل بها ايداع لكن لا تصلح للسحب
لكن الماستر كارد بتكون ديبيت وكريديت فى نفس الوقت تسحب وتستلم عليها

alaoui11
08-11-2012, 06:21
يا اخي الموضوع لا علاقة له بالفوركس
و لا بالمنتدي و بالتالي يا اخي العزيز ان اجيبك لأني أصلا ليس لي خبرة و خارج مواضيع المنتدي اتمني ان تتفهم

saramoza
08-11-2012, 06:29
السلام عليكم :)
انا اعرف الفيزا واعرف ان الشركة بتاعتها مشهووورة اكتر من المستر كارد اللى لسه مشفتوش ولا جربته
لان معظمنا بيشتغل بالفيزا بس هل المستر كارد بيستعمل وبيسحب الفلوس زي الفيزا عن طريق اي ماكنة ولا له ماكنة سحب خاصة ؟؟

asad
08-11-2012, 06:33
الفيزا شركه
و الماستر كارد شكره تانيه
بس الفيزا منتشره اكتر بشويه من الماستركارد

Mohammed kabeel
08-11-2012, 06:49
السلام عليكم
انا معنديش معلومات كفايه اوى او تقريبا مش عارف الفرق بينهم ايه بس هما قريبين من بعض اوى واعتقد ان الفيزا اسهل من ناحيه التعامل

madman
08-11-2012, 10:52
اعتقد كدا مفيش فرق بينهم على حسب علمى لو خطأ حد يصححلى يخوانا شكرا ليكم على التوبيك وواصلوا

elghoul2014
08-11-2012, 11:10
بالنسبة لفيزاء أو ماستر كارد كلها واحد بس هاذي أسمها فيزا وهاذي أسمها ماستر كارد
هي بطاقات ئتمانية ماتفرق
وثانيا يخوي وش تبي بالراجحي أبعد عنة والله ينكبك في سفرتك من زين بطاقاتة
بالنسبة لنوعيت البطاقات على حسب رصيدك وعلى حسب راتبك وين ينزل على البنك نفسة والا لا
لأن الدعوة ليمتات كل بطاقة لها لمت معين فية بطاقات توصل لحد مائة ألف ريال على حسب رصيدك
لاكن تقدر تحط لمت من عندك بس الى أعرفة انا مافية أقل من 12 ألف ريال
بس ياأخي سهم أنت لازم تمر البنك لاأنو البطاقة تاخذلها 12 يوم عشان تجيك
توكل على الله والأمور سهالات رح للبنك الى ينزل علية راتبك او حسابك التجاري لو كنت مو موظف
وقلهم ياحلوين بغينا بطاقة ئتمانية وأشترط انو يكون سدادها 100 % 100 حتى ماتدخل بالرباء
وعاد هم راح يحددون المبلغ الى في البطاقة على حسب رصيدك وتعاملك مع البنك لاأنو انت عارف البنك يفرق بين العميل العادي والتميز والنخبة
فلا تحسب الموضوع صعب االأمر بسيط جداًٌُ بس أنت تقول سفرتك قربت يعني لازم تلحق
وإيذا ماوضحلك شي أرجع اكتبة وأنا تحت امرك لا تتردد
ولا فية فرق بين الفيزا أو الماستر كارد هذي أسامي شركات فقط بس أحرص على فيزا أفضلك

elking
08-11-2012, 11:18
اعتقد ان الاتنين فى الفايدة واحدة ولكن دى شركة ودى شركة

register
08-11-2012, 11:27
لم يعد هناك فرق بين الشركتين ، فجميع البنوك تعتمدهما ، ومواقع التسوق عبر الانترنت تدعمهما.
و يمكن التعامل بهما في جميع الصرافات الآلية

أسكبيد
08-11-2012, 11:28
مافيش فرق بينهم هي بطاقات ذكية لسحب الاموال والشراء
والفرق بين ماستر كارد وفيزا هو انهم شركتين مختلفتين بيقدموا الخدمة دي
في بنوك بتفدم النوعين من البطاقات عادي سواء كريديت كارد أو ديبت كارد أو بريبيد كارد

mr rk
08-11-2012, 11:32
what is the diffrent bewtwin master and visa we do not know reagasrdignthis mater any one can
suggest me what is visa and master.

mmt123
08-11-2012, 11:49
هيه الفكره ان دى لشركه ودى لشركه تانيه لكن نفس الاستعمال يعنى مفيش اى اختلاق يذكر بينهم

companero
08-11-2012, 11:51
لا أظن ان هناك فرقا الا في الاسم
فكلاهما بطاقتا ائتمان تساعدان في تسهيل عمليات البيع والشراء في اي مكان و زمان

Gravity
08-11-2012, 11:54
الماستر كارد تقريبا تقدر تقول انها جديدة
عدا الفيزا من زمااان وانا اسمع عنها .. رغم اني ماعرف ايش هي

abdelmouman
08-11-2012, 12:04
انا اظن ان لهما نفس العمل وهو انه تسمح بسحب وايداع المال من اي مكان فقط شركتين مختلفتين لاكن الفرق بين الكريدت كارد والديبت كارد لان الكريدت كارد تقرض اموال لاكن تاخذ فوائد ربيوية وهذا حرام

hossam hossam
08-11-2012, 13:37
اعتقد الاثنين شبه بعض والاثنين بتسحب منهم فلوس يعني مفيش فرق كبير
والاثنين ممكن تشتري بيهم اي حاجه من علي النت او تحول فلوس لحسابك في
الفوركس

silver
08-11-2012, 13:38
شكرا للسائل والمجيب

استفدنا من الاجوبة التي قدمها الاخوة كثيرا

بالتوفيق

tarekfx
08-11-2012, 13:42
سؤال جميل معظم الفيزات الى موجودة بتكون ديبيت ، يعنى تقدر تعمل بها ايداع لكن لا تصلح للسحب
في راي ماستر كارد احسن

sharkawy
08-11-2012, 13:59
اعتقد انه اختلاف مسميات الشركات ليس اكثر ولا اقل

وان كان هناك بعض الاختلافات الطفيفيه بين الاثنين

Mohamed90
08-11-2012, 15:00
السلام عليكم اخي العزيز الفرق بين الماستر و الفيزا هو ان الفيزا تتعامل بها فقط في دولتك او في نطاق البنك المتعلق بالفيزاا
ما الماستر تكون متاحة للتعامل بها من اي مكان من العالم على ما اعتقد تحياتي

MedoMix
08-11-2012, 15:02
الماستر كارد سحب علي المكشوف ده بالنسبه لو عاملها في اي بنك ممكن تقترض من خلالها وطبعا انت بتكون مقدم ضمنات كتير وممكن تشحنها باي مبلغ عادي ام الفيزا حساب بنكي عادي تودع فيه اموال وتسحبها لا تقترض من خلالها

lovemoon
08-11-2012, 18:19
الفيزا كارد دي للاستخدام الداخلي داخل حدود دولتك اما لو كنت هتسافر خارج دولتك هتحتاج ماستر كارد لأن هي دي اللي بتصرف بيها بره

hwida nada
08-11-2012, 18:30
مش عارفة بس انا عارفة ان الماستر كارد دى بتنتجها شركة ماستر فوركس علشان السحب من خلالها

domadoma
08-12-2012, 04:21
الاثنين من اكبر الشركات العالميه فى السوق اللى ممكتن تتعامل معاهم فى الخدمات الماليه بس الاكتر سمعه وانتشار الفيزا كارد

zakaria1987
08-12-2012, 04:27
أعتقد أت الفرق يكمن في نسبة العمولة التي يتم إقتطاعها في كل عملية
حيث تسعى كل شركة في جلب أكبر عدد من الزبائن عن طريق تحفيزهم و تطوير الخدمات الموجهة إليهم هذا و الله أعلم

medhat
08-12-2012, 04:31
هم نوعين من الشركات التى تتعامل فى مجال التحويلات الماليه وكل مجموعه من البنوك
تشترك فى شكه لدعم حتى تكون لها قابليه للصرف من الحساب من اى مكان فى العالم
وممكن تكون وحده انجليزى والثانيه امريكيه

abdallah elbaz
08-13-2012, 01:26
الفرق فى بعض المميزات ان المستر كارد يمكن يكون على مستوي اكبر
من الفيزا لكن فى نفس الوقت الفيزا من السهل انك تلاقي ليها مكن صرف الي atm

eletrebi
08-13-2012, 17:36
والله الاراء متباينة اوى ومش عارف اعمل اصدق مين
بس فى اراء ممكن اقتنع بيها عن غيرها
فى كلتا الاحوال شكرا ع المعلومات وعلى الرد

domadoma
08-13-2012, 19:35
كلاهما ممثل لشركه عالميه وكبيرة مع احتفاظ الفيزا بالموقع الاول لانتشارها وكثرة عدد مستخدميها فى العالم وبخاصه فى الاموال عبر النت

katara50
08-13-2012, 20:22
الفرق كبير فيزا وشركة و ماستركارد شركة اخرى

و لكن تجدهم في كل المواقع التي تقبل الدفع

دائما تجد فيزا و مستركارد معا

domadoma
08-13-2012, 21:51
من اشهر البطاقات المنتشرة بقوه فى العالم تسمح بالتنقل فى اى دوله دون حمل الموال منعا للسرقه وتسمح بالتسوف من المتاجر ومن النت ايضا

Amer_alajalen
08-13-2012, 22:55
الفيزا كارد من شركة visa
والماستر كارد من شركة master card

domadoma
08-14-2012, 05:25
قلنا قبل كده الاتنين من اكبر شركات المعاملات الماليه فى العالم مع الاسبقيه لفيزا نظرا لعدد مستخدميه وانتشارة عن الماستر كارد

don abdelah
08-14-2012, 05:45
انا اضن ان الفيزا كراد افضل لانها معروفة وهي الاكثر استعمالا لدا الجميع ونسبتها ليسة غالية كثيرا

somia93
08-14-2012, 06:17
بجد بجد الله يكرمك اخى sedik
الرد بتاعك بجد مفيد ونافع وكلنا بأذن هنستفيد منه انا كان بيختلط عليا الانواع اللى حضرتك ذكرتها ولكن جزاك الله عنا كل خير والشرح كمان مختصر ومفيد اتمنى الجميع يستفيدوا من الموضوع ده

red line
08-14-2012, 10:04
بس عندك شركة الفيزا Visa international تأسست قبل Master international والفيزا تعتبر أكبر شركة دولية في إصدار البطاقات الائتمانية وتليها مباشرة الماستر

وكارد السحب اللي معاك بتقدر تستعمله بالتسوق عبر النت ولكن وتحتها خط أحمر لا أنصحك باستخدامها للنت

يفضل إستخدام البطاقات الخاصة بالتسوق على النت وللي هيه مسبوقة الدفع سواء كانت ماستر أو فيزا لا يهم الأمر بيرجع للبنك اللي بيصرفهالك وتقدر تحط فيها المبلغ اللي انت عايز تتسوق بيه فقط يعني لو تشتري برنامج ب 100 دولار مثلا حط بالبطاقة 105 مثلا و بتشتري وانت مطمئن .. وكل ما احتجت للشراء بتروح على البنك وبيملالك الفيزا أو الماستر بالقيمة إللي انت عايزها

islam96
08-14-2012, 11:38
الاثنتين بطاقات ائتمانية ، ولهما نفس الغرض
الفرق أن الفيزا أكثر انتشاراً وتعاملاً من الكريدت كارد

domadoma
08-14-2012, 14:57
الفيزا مشهورة جدا عن الماستر كارد لكن الاتنين معروفين عالميا المشكله فى المستر كارد هو عدم الانتشار فى بعض الدول

hehelibeb
08-15-2012, 07:29
هو الفرق في الإسم لأنهما يلعبان نفس الدور

هما يقومان ينفس الدور الذي هو فيزا يعني عبر جميع الأبناك أو أغلبها

والله أعلم

zasd
08-15-2012, 19:09
ولا بطاقة الائتمان او (credit card) دية من نوع من انواع البلاستيك كارد (يعنى البطايق البلاسيك) حاجة كدة زى بطاقتك الشخصية بس بمواصفات مختلفة
الاول كدة يعنى اية بلاستيك كادر
هى عبارة عن بطاقة مصنوعة من البلاستيك ولها انواع كتير باستخدمات كتير .........طيب اية انواعها
1-بطاقة الخصم debit card
2-بطاقة الائتمان credit card
3-البطاقة المدفوعه مقدما prepaid card
'طبعا هتسالنى اية الفرق بين الثلاث انواع
ا1-بطاقة الخصم
ودية عبارة عن بطاقة بتمثل رصيدك فى البنك يعنى مثلا انت معاك10000 جنية مصرى وحبيت تحطهم فى البنك وفتحت بيهم حساب...........تمام كدة.........فى نفس الوقت انت مش عاوز تتعامل مع الموظفين ووكمان بتتعامل ديما بالليل فى شغلك وبتحتاج فلوس بالليل اثناء ما البنك قافل فبتقوك سيادتك رايح البنك وتقولهم عاوز اطلع بطاقة خصم debit card على الحساب بتاعى ومن خلالها تقدر تسحب المبلغ اللى انت عاوزة من الرصيد اللى حضرتك فتحته فى البنك فى اى وقت حتى والبنك قافل من اى مكينة صراف ألى اللى بنشوفها فى الشوارع.
(الخلاصة:انك معاك بطاقة بتسحب بيها من مكينة صراف الى فى اى وقت بدل التعامل المباشر مع البنك)
2-بطاقة الائتمان
ودية قصتها كبيرة ولكن انا هديك المختصر المفيد
حضرتك راجل محترم وشغال شغلانة محترمة وبتقبض مرتب كويس فتروح البنك وتقولهم عاوز اطلع بطاقة ائتمان طبعا الاسم واضح البطاقة اسمها بطاقة ائتمان يعنى بتاخد قرض طيب القرض كدة ظروفه اية
انت سيادتك فى الاول البنك بيدرس الملائة المالية بتاعتك وبعد كدة بيحددلك سقف ائتمانى ولنفترض ان البنك حددلك سقف ائتمانى15000 جنية يبقى هيتفتحلك حساب قرض باسم بطاقة الائتمان كانك بتسحب منه بالبطاقة طيب هسحب ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟حضرتك نازل تعمل شوبنج ومش عاوز تشيل فلوس يبقى تاخد الكريدت كارد بتاعتك وتطلع على كارفور مثلا تشترى اللى انت عاوزه وياخد منك البطاقة (بطاقة الائتمان)ويخصم منها حساب المشتريات طيب هتقولى اصلا البطاقة مفهاش فلوس هقولك ما انا عارف انت دلوقت كانك استلفت فلوس من البنك طيب هتقولى هردها امته للبنك هقولك قدامك 45 يوم ترجع فيهم الفلوس للبنك من تاريخ اول شراء وبعد 45 يوم لو مدفعتش بيبدا يعد عليك فوايد !!!!!!!طيب ياترى فى خلال ال45 يوم اللى فى الاول هل البنك بياخد فوايد هقولك لا طيب واية المصلحة ان البنك يسلفنى فلوس لمدة45 يوم من غير ما يكسب منى فوايد هقولك الموضوع اكبر من كدة ...............زى ما تقول كدة البنك بيجر رجلك فى الاول علشان يحقق اللى هوة عاوزة ....................طيب البنك عاوز اية..............
البنك لما بيديك بطاقة ائتمان هيكسب الاتى:
1-مصاريف وعمولة فتح حساب ائتمانى(بتاع بطاقة الائتمان)فى الغالب مش بيبقى كتير يعنى نقول20 جنية ولا حاجة بس فى الكمية بيجمع فلوس كتير
2-بعد كدة بيجر رجلك لقرض شخصى قرض سيارة قرض شقة والكلام دة
3-حضرتك دلوقت بقيت عميل فى البنك يعنى لو بقيت غنى شوية ولا حاجة طبعا هتفتح عندهم حساب جارى او حساب توفير وهكذا
كل الكلام دة البنك بيستفيدة منك مقابل خدمة صغيرة باديهالك
(الخلاصة:بطاقة الائتمان عبارة عن قرض البنك بيمنحهولك لمدة معينة بدون فوائد وبعد انتهاء المدة بيبدا يعد عليك فوايدوطبعا صرف القرض بيتم من خلال البطاقة البلاستيكية دية(بطاقة الائتمان)
3-البطاقة المدفوعة مقدما
دية بطاقة برضو بلاستيك بتدفع قيمتها مقدم للبنك زى ما هو واضح من اسمها يعنى مثلا بتروح بنك مصر وتقوله عاوز اطلع بطاقة مدفوعه مقدما هيقولك عاوزها بكام تقولة مثلا بخمسين جنية تدفع الخمسين جنية +مصاريف البطاقة (فى الغالب10 جنية) وبتاخد البطاقة و بتعمل بيها اى حاجة وعلى سبيل المثال انك لو عاوز تشترى حاجة من خلال النت بتطلع البطاقة دية وتشترى بيها اللى انت عاوزة
هتقولى طيب ما انا استخدم البطاقة الاولى اللى هية(بطاقة الخصم) واهو بكدة انا بسحب من حسابى هقولك لو انت خايف مثلا من شركة نصابة فى النت انها تسرق فلوسك ممكن لما تحطلهم الاسم ورقم البطاقة يسرقوا منك الحساب كله انما البطاقة المدفوعه مقدما بتبقى على مزاجك كدة يعنى عجبك تى شرت مثلا ب150 جنية مثلا على النت وعاوز تشترية وانت خايف تستعمل بطاقة الخصم بتاعتك علشان فيها مثلا 50000 جنية فتعمل اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟تروح البنك تطلع بطاقة مدفوعه مقدمة وتشحنها ب150 جنية بس وتروح تشترى التى شرت ومبروك عليك التى شرت
كمان لو عاوز تدي البطاقة دية هدية لخطيبتك او زوجتك او والدتك ممكن تشحنها باسمهم ومش شرط تروح البنك ومعاك الشخص اللى همتلك البطاقة؟؟؟؟لا ......لا انت ممكن تطلعها باسمة من دون علمه وتقدمهاله هدية وطبعا انت وكرمك بقي شوف عاوز تشحنها بكام واشحنها ........
بس يا سيدى دة انواع البطايق الموجودة
ثانيا ATM
بكل اختصار دية اله الصراف الالى الموجودة فى الشوارع ودية اللى بتصرف منها الفلوس عن طريق البطاقة اللى معاك اى كان نوعها
وهية اختصار ل (ATM( ِِAutomated Teller Machine
طبعا نست اقولك فى شركات عالمية مسؤلة عن تنظيم الحركات بين المكينات دية ومن اشهرهم فيزا وماستر كارد وهما دول المسؤلين عن ربط الشبكات ببعضها ومكينات الصراف الالى بين البنوك وبعضها
اسف على الاطالة
واتمنى انى اكون شرحت الشرح الوافى

والله برافو عليك .. انت فعلا شرحت كل حاجه بالتفصيل والمعلومة وصلت
جزاك الله خير

ahrou
08-15-2012, 19:27
شكرا على تفاعلات الأعضاء و الردود التي وضحت لنا الفرق بين الفيزا و الماستر الكارط

nrgslawi
08-24-2012, 18:07
هي الفيزا احسن لانك ممكن تستقبل بها الاموال من على الانترنت
لكن بالنسبة للماستر كارد لا يمكن الاستقبال الا من البنك الذي اصدرها

abdo-madrid
08-25-2012, 14:18
سلام عليكم
اللفيزا كارت والماستر كارت شركات عالميه ولكن الفيزا كارت تاسست قبل الماستر كارت
والاثنان بمثابه ائتمان او قرض تحصل عليه من احد البنوك ثم تقوم بسداده خلال فتره معينه تتوقفغ علي شروط استخدام تلك البطاقه

Designeur
08-25-2012, 18:13
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
لا يوجد فرق كبير عزيزي فالماستر كارد هي شركة متخصصة في الكروت البنكية وكذلك هي شركة فيزا اتمنى أن أكون أوصلت الفكرة بكشل سلس وبسيط
تقبل تحياتي اخوك في الله محمد

hesham itch
08-30-2012, 17:16
اعتقد ان هناك العديد من المواضيع التى تناولت هذه الفكرة بالتحليل
الجيد وتوضيح نقاط الاختلاف والاتفاق حول تلك القطة ايضا

hassanito
08-31-2012, 03:12
السلام عليكم

أخي الكريم كل من ماستر كارد و فيزا كارد شركتان منفصلتان عن بعضهما, و هما يمكن القول أنهما في حالة تنافس دائمة للإستيلاء على السوق الدولية

هما بطاقتان مختلفتان على حسب الخدمات و الرسوم عند الشراء أو السحب

لكن عمومان متساويان في طريقة العمل

الفرق الوحيد هو أنه بطاقات فيزا كارد منتشرة أكثر من ماستر كارد

domadoma
08-31-2012, 14:44
الفيزا كارد والماستر كارد من اسهل وسائل نقل الاموال عبر الدول بدون حدود ولكنها تستخدم ايضا فى الشراء عبر الانترنت واستقبال الاموال ايضا ولكن مع الاعتذار لانستا الفيزا اشهر واكبر من الماستر كارد

hergli9
09-01-2012, 20:31
انا في الحقيقة لا اعرف الفرق لكن اعلم ان الفيزا توافق عليها اغلب المواقع عكس الماستر

ahmedKUM
09-02-2012, 02:51
اعتقد مفيش انا مش عارف بصراحه

بس ان شاء الله تكون

استفدت يا حبي ^_^

ahmedmaher
09-02-2012, 04:31
اعتقد مفيش انا مش عارف بصراحه

بس ان شاء الله تكون

استفدت يا حبي ^_^

بس اعتقد مفيش فعلا :)

amine-dz2
09-05-2012, 09:29
الماستر كار ده شركة عالمية متخصة في الكروت الايكترونية

simsimou213
09-05-2012, 14:48
والله أنا نفسي أيضا كنت أريد معرفة الفرق
وشكر للأعضاء على الشرح وإبيصال المعلومة المهم الواحد يثقف ويعرف فين يحط رجله

aya elalfey
09-05-2012, 14:56
ع حد علمي ولست متاكدة ان الفيزا اعم واشمل من الماستر
وكلاهما شركات متخصصة عالمية فالبطاقات الالكترونية

ansi09
09-07-2012, 03:02
من تجربتي الشخصية، الفيزا أفضل من الماستركارد، وهذا بمقارنة بسيطة :
1) الفيزا ليس فيها ضريبة صيانة شهرية.
2) المستركارد فيها ضريبة صيانة شهرية، حسب ما أذكر 2 دولار شهريا (طبعا عندما تكون مشحونة يقطع اقتطعها).
تبقى الفيزا أقوى بكثير من الماستركارد.

fady10
09-07-2012, 20:25
دى عبارة عن شركتان متنافستين تقدم خدمة تحويل الاموال من خلال الحسابات البنكية ةومقرهم الولايات المتحدة ويخضعون للرقابة على الاموال وهما من انجح الشركات التى تقدم هذة الخدمة بل اوسعها انتشارا على مستوى العالم

eletrebi
09-08-2012, 11:10
انا في الحقيقة لا اعرف الفرق لكن اعلم ان الفيزا توافق عليها اغلب المواقع عكس الماستر

فعلا يا اخى عندك حق الفيزا اكثر انتشارا من المستر كارد وانا لحظت ذالك ولكن فى انستا مش بيستخدمو الفيزا مش عارف لية

بس البنوك الى بتوفرها انستا بتستخدم الفيزا

---------- Post added at 08:10 AM ---------- Previous post was at 08:09 AM ----------

من تجربتي الشخصية، الفيزا أفضل من الماستركارد، وهذا بمقارنة بسيطة :
1) الفيزا ليس فيها ضريبة صيانة شهرية.
2) المستركارد فيها ضريبة صيانة شهرية، حسب ما أذكر 2 دولار شهريا (طبعا عندما تكون مشحونة يقطع اقتطعها).
تبقى الفيزا أقوى بكثير من الماستركارد.
صح بيخدو فى الماستر كارد تقريبا 3 دولار شهريا مش 2 دولار

y4x
09-08-2012, 12:57
اظن مفيش فرق بينهم بس الفرق بيكون فى التعامل لكن تفرق من ناحية الرسوم من بنك الى بنك

بس اسمع عن مسالة الرسوم فى ناس بتقول عنها حرام والله اعلم

islamoh
09-08-2012, 13:29
لا يوجد فرق كبير بينمها نفس الخدمه و العموله
يمكن نقول فيزا سبقت ماستر كارد

sweettoon
09-08-2012, 21:05
هما الاتنين شركتين كبار وعمالقه لكن الفيزا اكبر ومنتشر اكتر فى اماكن كتير وليها خبره طويله والماستر كارد برضو كبيره لكن مش بقوة الفيزا لكن مفيش اختلافات جوهرية مابين الاتنين اتمنى ان لو فى حد عنده معلومات اكتر برضو يضيفها علشان نستفيد كلنا

HOUSAMMI
09-08-2012, 21:38
اعتقد اخى انه لايوجدا اى فرق بين الاثنين ربما الفيزا اقدم فقط

اما المصروفات فهدا فرق غير جوهرى اطلاقا

mohammad
09-08-2012, 22:32
الشركتين نفس النظام الفرق فقط هو مدى انتشار الشركة و مدى قبولهم حول العالم
من تجربتي الفيزا مدعومة في كل مكان في العالم يعني لما تسأل عن دعم البطاقة الاءتمانية اسأل عن مستر كارد و كون متأكد من دعم فيزا

youssef1
09-08-2012, 23:43
المستر كارد والفيزا شركتان لهما نفس الخدمة في الشراء و الحصول على المال و تختلفان في الشروط

nabeel_25
09-09-2012, 02:07
السلام عليكم
انا اعرف للحصول على الماستر كارد يجب ان يكون رصيدك في البنك مبلغ كبير
اما الفيزا فهيا بطاقة مدفوعة مسبقا

ابراهيم حافظ
09-09-2012, 23:27
أخي الفرق بين الفيزا والماستر كارد إنه كل وحدة شركة مختلفة عن التانية وبنفس الأهداف

الملك الموقر
09-10-2012, 20:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخي الكريم الفيزا والماستر كارد الاثنان شركات ولا يوجد أي فرق بينها سوى انو الفيزا ظهرت قبل الماستر كارد

bisouti
09-11-2012, 00:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
لا يوجد فرق بينهما فهما يتجهان في نفس المنحنى والخط الفرق الوحيد انهما شركتان مختلفتان ووحد لها الاسبقيه على الثانيه
واللي هي شركه الفيزا انترناشيونال

Mohamed Ahmed Mohamed
09-11-2012, 08:08
السلام عليكم
انا الصراحة احكم على الفارق بينهما من خلال ما يمكن الاستفادة به من خلالهما
وانا اجدهما هما الاتنين واحد ولا اجد فرق ولكن اختلاف شركات فقط

HISOGA
09-11-2012, 13:37
بالنسبه للفرق فلايوجد فرق لكن كانت الفيزا افضل سابقا لانتشارها اكثر وتعامل جميع الاماكن الصغيره والكبيره بها

عشان موضوع الهاكر و الكلام دة امان مش اكتر

2x1
09-12-2012, 07:07
زي ما الجميع قالوا مفيش فرق هما الاتنين نفس الشيء بس كل واحدة
صادرة من الشركة الخاصة بيها بس مش اكتر

zedan92
09-12-2012, 07:13
لاتوجد فروق من حيت المهام فجميعا بها مبلغ من المال تقوم بوسطتها بدفع مشترياتك وسحب الاموال من ماكينات السحب
ولكن تختلف التسميات حسب الشركه المصدره لها وتوجد اسماء كثير غير التي دكرتها...

missan
09-12-2012, 21:42
بالنسبه للفرق فلا يوجد فرق
ولكن بعض الدول تتعامل مع الفيزا أكتر من ماستركارد

ayman.shosha
09-12-2012, 22:17
اعتقد اخى العزيز انه لا يوجد فرق بين الماستر والفيزا كارد
كلاهما بطاقة ائتمان الكترونية

koko990
09-14-2012, 15:52
السلام عليكم
اعتقد الاثنين شبه بعض والاثنين بتسحب منهم فلوس يعني مفيش فرق كبير
والاثنين ممكن تشتري بيهم اي حاجه من علي النت او تحول فلوس لحسابك في
الفوركس
بالتوفيق ان شاء الله

Shawky Farag
09-14-2012, 16:06

:rules:
عزيزي
سلام الله عليكم ورحمته وبركاته
جزاك الله بكل خير
ياعزيزي ليس بينهما أي فرق
على ماأعتقد حيث أنهما لهما مسمى واحد
لدى البنوك وهو ( كريديت كارت )
:happy:
ولك خالص تحياتي

msm51130
09-14-2012, 16:58
شكرا لك اخى العزيز على المعلومة القيمة
والتى اتمنى ان ينتفع بها المبتدأين من امثالنا
وجعلها الله فى ميزان حسناتك

Karesmh
09-21-2012, 23:44
سؤال مهم جدا جدا الاتنين اسخدمهم واحد
وعشان تعرف الفرق بالتفصيل ادخل ع مواقعهم الام
هتعرف الفرق

mohamed eldamnhorey
09-22-2012, 11:22
السلام عليكم :)
انا اعرف الفيزا واعرف ان الشركة بتاعتها مشهووورة اكتر من المستر كارد اللى لسه مشفتوش ولا جربته
لان معظمنا بيشتغل بالفيزا بس هل المستر كارد بيستعمل وبيسحب الفلوس زي الفيزا عن طريق اي ماكنة ولا له ماكنة سحب خاصة ؟؟

لا ياساره بتقدرى تسحبى من اى ماكينة atm

اللى هى بتكون امام اى بنك فى العالم كله

تحياتى

boshboshking
09-22-2012, 16:44
الأتنين هما المحتكرين السوق فى الكروت الأئتمانيه لكن الفيزا مصاريفها السنويه اعلى من الماستر و هى منتشره فى امريكا اكتر بعكس الماستر منتشره فى اوروبا اكتر

aymen
09-22-2012, 16:49
هوما بطاقات الكترونية الفيزا متوفرة للغلابة يعني اقل من 100 دولار تعمل فيزا لكن الماستر تكون باليورو ولازم حساب بنكي ومشاكل كثار
في كل الاحوال الشركتان عالمتيان وهما الاشهر في هذا المجال لكن الماستر أأمن والفيزا ابسط

skynetwork
09-23-2012, 03:15
الفيزا كادر كانت منذ السبعينات و تابعة لعدة بنوك في أمريكا ، بينما جاءت ماستر كارد و التي مقرها في نيويورك بعد الفيزا لكن تغييرا الاسم و الميزات و لكنها نفس المبدأ
غير أن الفيزا صعبة المنال و القليل من يحصل عليها أما الماستر كارد فالجميع يحصل عليها و من أفضل الموزعين المعتمدين الذين تعاملت معهم و يقدمون البطاقات :

Towah و Payoneer و Neteller .

hossam zaki
09-23-2012, 03:42
انا اظن ان لهما نفس العمل وهو انه تسمح بسحب وايداع المال من اي مكان فقط شركتين مختلفتين لاكن الفرق بين الكريدت كارد والديبت كارد لان الكريدت كارد تقرض اموال لاكن تاخذ فوائد ربيوية وهذا حرام

msm51130
09-23-2012, 03:52
الأتنين هما المحتكرين السوق فى الكروت الأئتمانيه لكن الفيزا مصاريفها السنويه اعلى من الماستر و هى منتشره فى امريكا اكتر بعكس الماستر منتشره فى اوروبا اكتر

2x1
09-23-2012, 04:03
لا ياساره بتقدرى تسحبى من اى ماكينة atm

اللى هى بتكون امام اى بنك فى العالم كله

تحياتى

اة بس لازم تكون الماكينة عليها علامة ماستر كارد عشان
تقدر تسحب وطبعا من اي مكان لو حتي روحت الصين

eslam92
09-23-2012, 08:50
كلاهما شركات كبرى على حد علمى لا يوجد فرق كبير بينهما
لكننى اعتقد ان الفيزا اكثر انتشارا واكثر صلاحيات حول العالم فى التعامل
وهذا بناءا على حجم البنوك اللتى تتعامل مع فيزا

hossam reda
10-03-2012, 16:28
الفيزا كادر اكثر شهره من الماستر بس فى الوقت الحالى الماستر كارد هيااللى مستخدمه بنسبه كبيره

وانا بصراحه احترت بينهم

saher.fes
10-03-2012, 17:05
سلام عليكم

انا اظن ان لهما نفس العمل وهو انه تسمح بسحب وايداع المال من اي مكان فقط شركتين مختلفتين

hana sherif
10-03-2012, 17:12
هما فعلا مايش فرق بينهم غير ان دى شركه
ودى شركه تانيه ولكن افيزا بقت اكثر انتشارا

عائشة
10-03-2012, 19:14
صحيح الفيزا منتشرة اكثر من الماستر كارد
والاتنين بيقوموا بنفس العمليات
اظن والله اعلم

salahsambo5600
10-03-2012, 19:30
انا اظن ان لهما نفس العمل وهو انه تسمح بسحب وايداع المال من اي مكان فقط شركتين اظن والله اعلم

samad.haroun
10-03-2012, 21:23
اخي الكريم الماستر كارد تختلف عن الفيزا الكارد لكنهم يقدمان نفس الخدمة وهي الشراء و سحب واداع الاموال اي بنك الكتروني

farahatxbs
10-03-2012, 22:03
الفيزا منتشره اكتر بالدول العربيه اما الماستر كادر فمنتشر بالخارج اكثر
ولكن كلاهما وجهان لعمله واحده
هما شركتان لاصدار البطاقات الائتمانيه

ahmedaljrah
10-04-2012, 08:44
موضوع اكثر من رائع شكرا لكم وعلىكل ماتبذلوه من اجل الرقي في هذا الصرح العظيم
تقبلو تحياتي

Mamadof55
11-10-2012, 22:20
كروت الاتي ام هي كروت بطاقة الصراف الالي و هي قد تكون بغير فيزا او مستر كارد ويمكنك به سحب النقود من حسابك في البنك من ماكينة الصراف الالي ام الفير ا و الماستر فانهما تيضمنان امكانية استخدام الصراف الالي + امكانيات اخري مثل الشراء ثم دفع حساب المشتريات لاحقا في حسابك

tarek22
11-15-2012, 08:41
فعلا انا شايف البنوك الالكترونية اضمن واسرع لانك بسهوله بتحول الفلوس فىحسابك وتكلم الوسيط وتتفق معاه وتحولهملة وهو يعملك ايداع بيهم فى حسابك فى البنك

gouda1969
11-17-2012, 23:58
عن تجربتى البسيطة مع الفيزا والماستر انا لم الاحظ اى فارق سوى فى الاسم اما المميزات متساوية
فانا معى ماستر كارد اتعامل به مع مع المعاش اسحب واودع والفيزا مع بنك اخر ايضاً استعملها فى
السحب والايداع ولم اجد اى فارق سوى الاسم

1one
11-18-2012, 01:12
موضزع مفيدجدا
كانعندي نفس السؤال
شكرا

khaledyosrie
11-18-2012, 23:16
السلام عليكم
شكرا اخى الكريم على التوضيح الجميل ده
لانى انا كمان مكنتش اعرف ايه الفرق
ودلوقتى عرفت
اتمنى التوفيق للجميع

mohamed djat
11-23-2012, 13:23
ليس عندي معلومات كفايه اوى او تقريبا مش عارف الفرق بينهم ايه بس هما قريبين من بعض اوى واعتقد ان الفيزا اسهل من ناحيه التعامل

Omaryat1
11-24-2012, 04:06
أظن لا يوجد فرق أخي فقط الفرق في التسمية لا شيء أخر
و أيضا الأن الماستر مستعملة أكثر من الفيزا

brimoel
11-24-2012, 21:07
السلام عليكم و رحمة الله
الفرق هو انهما شركتان مختلفتان و قد تجد بعض البنوك التي تفضل الفيزا مثل البايبال و يبقى التنافس بينهما
شديد و لكن اعتقد ان الفيزا هي الاكثر انتشارا

LTF
11-28-2012, 22:30
السلام عليكم و رحمة الله
أخي العزيز كلاهما بطاقة دفع ائتمانية...ولكن لا أدري أو لا أضن أن هناك فارق كبير بينهما

MAGDY
01-13-2013, 08:16

لا فرق بين الإثنين
غير أن هذى شركة .. وتلك شركة أخرى
والإثنين ، لايمكن السحب عليهما .. فقط هما للإيداع
تحياااااااااااتى

forexing
01-13-2013, 09:48
البطاقات الإئتمانية تصدر عالميا عن طريق نوعين فيزا وماستر كارد ومؤخرا اميركان اكسبريس

شركة الفيزا Visa international تأسست قبل Master international والفيزا تعتبر أكبر شركة دولية في إصدار البطاقات الائتمانية وتليها مباشرة الماستر كارد

وأغلب المواقع الالكترونية تقبل كلا البطاقتين بدون مشاكل وأيضا المحلات والأماكن العامة التي تقبل الدفع بالبطاقات الائتمانية عادة تقبل كلا الشركتين بدون مشاكل لذا لا تزعج نفسك بالبحث عن الفوارق لانهما الأكثر انتشارا الأن ومتواجدين بكل مكان

حسب علمي ولم أجرب بشكل شخصي فيزا أسرع فى الاستخراج واقل وفى نسبة الفوائد اذا ستستخدمها فى الاقتراض فألية عمل البطاقات الائتمانية انك تستطيع الشراء بها ويسدد البنك عنك بشكل فوري ثم تعود للبنك لتسديد المبلغ وعليه فائدة محددة يتم حسابها حسب الفترة التي سيتم فيها تسديد القرض وهذا النوع من البطاقات يفضل عدم التعامل به الا فى حالة أن يقدم البنك خدمة التسديد بدون حساب فوائد فى فترة محددة وتقوم بالتسديد فيها

zinamalqa
01-13-2013, 15:11
ليس هنالك فرق كبير سوى

انهما شركتين اي بنكين مختلفين

فقط واختلاف في العمولة ..

forexing
01-19-2013, 06:59
اولا بطاقة الائتمان او (credit card) دية من نوع من انواع البلاستيك كارد (يعنى البطايق البلاسيك) حاجة كدة زى بطاقتك الشخصية بس بمواصفات مختلفة
الاول كدة يعنى اية بلاستيك كادر
هى عبارة عن بطاقة مصنوعة من البلاستيك ولها انواع كتير باستخدمات كتير .........طيب اية انواعها
1-بطاقة الخصم debit card
2-بطاقة الائتمان credit card
3-البطاقة المدفوعه مقدما prepaid card
'طبعا هتسالنى اية الفرق بين الثلاث انواع
ا1-بطاقة الخصم
ودية عبارة عن بطاقة بتمثل رصيدك فى البنك يعنى مثلا انت معاك10000 جنية مصرى وحبيت تحطهم فى البنك وفتحت بيهم حساب...........تمام كدة.........فى نفس الوقت انت مش عاوز تتعامل مع الموظفين ووكمان بتتعامل ديما بالليل فى شغلك وبتحتاج فلوس بالليل اثناء ما البنك قافل فبتقوك سيادتك رايح البنك وتقولهم عاوز اطلع بطاقة خصم debit card على الحساب بتاعى ومن خلالها تقدر تسحب المبلغ اللى انت عاوزة من الرصيد اللى حضرتك فتحته فى البنك فى اى وقت حتى والبنك قافل من اى مكينة صراف ألى اللى بنشوفها فى الشوارع.
(الخلاصة:انك معاك بطاقة بتسحب بيها من مكينة صراف الى فى اى وقت بدل التعامل المباشر مع البنك)
2-بطاقة الائتمان
ودية قصتها كبيرة ولكن انا هديك المختصر المفيد
حضرتك راجل محترم وشغال شغلانة محترمة وبتقبض مرتب كويس فتروح البنك وتقولهم عاوز اطلع بطاقة ائتمان طبعا الاسم واضح البطاقة اسمها بطاقة ائتمان يعنى بتاخد قرض طيب القرض كدة ظروفه اية
انت سيادتك فى الاول البنك بيدرس الملائة المالية بتاعتك وبعد كدة بيحددلك سقف ائتمانى ولنفترض ان البنك حددلك سقف ائتمانى15000 جنية يبقى هيتفتحلك حساب قرض باسم بطاقة الائتمان كانك بتسحب منه بالبطاقة طيب هسحب ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟حضرتك نازل تعمل شوبنج ومش عاوز تشيل فلوس يبقى تاخد الكريدت كارد بتاعتك وتطلع على كارفور مثلا تشترى اللى انت عاوزه وياخد منك البطاقة (بطاقة الائتمان)ويخصم منها حساب المشتريات طيب هتقولى اصلا البطاقة مفهاش فلوس هقولك ما انا عارف انت دلوقت كانك استلفت فلوس من البنك طيب هتقولى هردها امته للبنك هقولك قدامك 45 يوم ترجع فيهم الفلوس للبنك من تاريخ اول شراء وبعد 45 يوم لو مدفعتش بيبدا يعد عليك فوايد !!!!!!!طيب ياترى فى خلال ال45 يوم اللى فى الاول هل البنك بياخد فوايد هقولك لا طيب واية المصلحة ان البنك يسلفنى فلوس لمدة45 يوم من غير ما يكسب منى فوايد هقولك الموضوع اكبر من كدة ...............زى ما تقول كدة البنك بيجر رجلك فى الاول علشان يحقق اللى هوة عاوزة ....................طيب البنك عاوز اية..............
البنك لما بيديك بطاقة ائتمان هيكسب الاتى:
1-مصاريف وعمولة فتح حساب ائتمانى(بتاع بطاقة الائتمان)فى الغالب مش بيبقى كتير يعنى نقول20 جنية ولا حاجة بس فى الكمية بيجمع فلوس كتير
2-بعد كدة بيجر رجلك لقرض شخصى قرض سيارة قرض شقة والكلام دة
3-حضرتك دلوقت بقيت عميل فى البنك يعنى لو بقيت غنى شوية ولا حاجة طبعا هتفتح عندهم حساب جارى او حساب توفير وهكذا
كل الكلام دة البنك بيستفيدة منك مقابل خدمة صغيرة باديهالك
(الخلاصة:بطاقة الائتمان عبارة عن قرض البنك بيمنحهولك لمدة معينة بدون فوائد وبعد انتهاء المدة بيبدا يعد عليك فوايدوطبعا صرف القرض بيتم من خلال البطاقة البلاستيكية دية(بطاقة الائتمان)
3-البطاقة المدفوعة مقدما
دية بطاقة برضو بلاستيك بتدفع قيمتها مقدم للبنك زى ما هو واضح من اسمها يعنى مثلا بتروح بنك مصر وتقوله عاوز اطلع بطاقة مدفوعه مقدما هيقولك عاوزها بكام تقولة مثلا بخمسين جنية تدفع الخمسين جنية +مصاريف البطاقة (فى الغالب10 جنية) وبتاخد البطاقة و بتعمل بيها اى حاجة وعلى سبيل المثال انك لو عاوز تشترى حاجة من خلال النت بتطلع البطاقة دية وتشترى بيها اللى انت عاوزة
هتقولى طيب ما انا استخدم البطاقة الاولى اللى هية(بطاقة الخصم) واهو بكدة انا بسحب من حسابى هقولك لو انت خايف مثلا من شركة نصابة فى النت انها تسرق فلوسك ممكن لما تحطلهم الاسم ورقم البطاقة يسرقوا منك الحساب كله انما البطاقة المدفوعه مقدما بتبقى على مزاجك كدة يعنى عجبك تى شرت مثلا ب150 جنية مثلا على النت وعاوز تشترية وانت خايف تستعمل بطاقة الخصم بتاعتك علشان فيها مثلا 50000 جنية فتعمل اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟تروح البنك تطلع بطاقة مدفوعه مقدمة وتشحنها ب150 جنية بس وتروح تشترى التى شرت ومبروك عليك التى شرت
كمان لو عاوز تدي البطاقة دية هدية لخطيبتك او زوجتك او والدتك ممكن تشحنها باسمهم ومش شرط تروح البنك ومعاك الشخص اللى همتلك البطاقة؟؟؟؟لا ......لا انت ممكن تطلعها باسمة من دون علمه وتقدمهاله هدية وطبعا انت وكرمك بقي شوف عاوز تشحنها بكام واشحنها ........
بس يا سيدى دة انواع البطايق الموجودة
ثانيا ATM
بكل اختصار دية اله الصراف الالى الموجودة فى الشوارع ودية اللى بتصرف منها الفلوس عن طريق البطاقة اللى معاك اى كان نوعها
وهية اختصار ل (ATM( ِِAutomated Teller Machine
طبعا نست اقولك فى شركات عالمية مسؤلة عن تنظيم الحركات بين المكينات دية ومن اشهرهم فيزا وماستر كارد وهما دول المسؤلين عن ربط الشبكات ببعضها ومكينات الصراف الالى بين البنوك وبعضها
اسف على الاطالة
واتمنى انى اكون شرحت الشرح الوافى

مروة
01-19-2013, 23:21

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة جزاك الله خير علي الرد استفدت كتيراوبالتوفيق لجميع اعضاء منتدانا الرائع

ghostmedo10
01-20-2013, 05:05

locos
01-20-2013, 22:34
الاثنين زي بعض
فيزا تقدم نفس خدمات المساتركارد كدفع
او سحب وهم اهم
بطاقتين عالميتين

civil
01-20-2013, 22:54
انا واله مش عارف اجابه ع السوال ده بس الحمد لله استفدت من الموضوع
وقدرت اعرف الفرق من المشاركات

ام سفيان
01-22-2013, 20:42
لئسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
يارب حد يفيدك فى الموضوع ده
ربنا يوفقك يارب

zamalkkkawy
02-03-2013, 15:10
هما الاثنان لا يختلفا بكثير عن بعض بس الفيزا اشهر بالطبع
وشكرااااا

ABOoODy
02-10-2013, 03:24
الماستر كارد هيا بردو وسيلة سحب زيها زى الفيزا كارد الاتنين اسمهم كريتد كارت بس اللى بيفرق بينهم ان الفيزا بتبدأ برقم 4 والماستر كارت رقمها بيدا برقم 5 والله الموفق

ahmed moustafa
02-10-2013, 03:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

أخى العزيز الفرق بين المستر كارد والفيزا

بأن المستر كارد لها القدرة على عمل العمليات المحلية وهى الشراء بيها فى المحلات

أما الفيزا فهى قدرة على الشراء عالميا وفى أى وقت أرجو أنا أكون أفدتك

ahmed bejaoui
02-10-2013, 17:00
نفس الشي بس هذي شركة وهذي شركة وكلها تؤدي نفس الغرض
لكن كانت الفيزا افضل سابقا لانتشارها اكثر وتعامل جميع الاماكن الصغيره والكبيره بها

ساره العنزي
02-10-2013, 17:58
البطاقات الإئتمانية تصدر عالميا عن طريق نوعين فيزا وماستر كارد ومؤخرا اميركان اكسبريس

شركة الفيزا Visa international تأسست قبل Master international والفيزا تعتبر أكبر شركة دولية في إصدار البطاقات الائتمانية وتليها مباشرة الماستر كارد

أحمد زكريا
02-14-2013, 12:25
السلام عليكم ورحمه اللة وبركاتة

شكرا علي السئال كتير ممتاز
بارك الله فيكم، وشكرا

tipap
02-21-2013, 18:18
والله انا شخصيا مش عارف الفرق
موضوع رائع جازاك الله خيرا

salamazakaria
02-21-2013, 19:28
لو حبيت اعمل اى من البطاقتين ايهما افضل واكثر ميزة وشكرا

chaieb83
02-22-2013, 17:44

forex24day
02-24-2013, 17:02
تقريبا على ما اسمع ان الماستر كارد هو خاص بمكاينات الصرافة فقط اى تقوم بالسحب والايداع من الماكينة ولا يشترط ان يكون لك حساب فى البنك
اما الفيزا فتحمل الاثنين حياب بنكى ايضا

luky007
03-15-2013, 11:10
ليس هناك فرق فهما صراحة لهم نفس الخدمة و الدر و هو سحب الاموال في كل انحاء العالم
و السلا م

bidaaa
03-15-2013, 11:55
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
اخى العزيز ليس فرق كبي بين المستر كاد والفيزا انة متشابهين فى بعض الاحيان
شكراً

G shehab
03-16-2013, 03:47
لا مفيش فرق بين الاتنين عشان تقريبا دول نفس الاستخدام
فى الايكترونيات وكل الناس بتتعامل بيهم دلوقت وان شاء الله تكون اجبتى مفيده

forex24day
03-16-2013, 13:11

تقريبا الماستر كارد متعلق بحسابك فى البنك الخاص بك
اما الفيزا تختص بتعاملات النت والشراء على المكشوف وغيرها

msbabou
03-22-2013, 03:33
والله انا شخصيا مش عارفه مش هما الاتنين فيزا بس اكيد فية فرق بينت
الشركتين انا كنت درستها فى الثانوية بس مش فاكره بصراحه الفرق ايى

taoufik bajjou
03-22-2013, 23:02
السام عليكم خي الغالي لا يوجد فرق على ما أظن أخي الكريم هو أن فقط الشركات مختلفة مع بعض لمميزات الطفيفة كما ان الصراف لألي الدي يدعم الفيزا منتشر أكثر بين البنوك

ibrahiem2012
03-23-2013, 01:18
اختلاف شركات فقط يااخي لكن الفيزا كار مدعومه اكتر من الماستر كارد
ويوجد بعض الماقع والشركات لا تقبل الا فيزا كارد

ismail slimani
03-23-2013, 01:22
اخى الغالى
الماستر كارت شركة عالمية متخصة في الكروت الايكترونية
وشكراااااااااااا

Haidar Ahmed
03-23-2013, 21:34
السلام عليكم
لا توجد أي فرق بين الماسترد و الفيزا
فقط شركتين مختلفان.

Mr.Blade
03-24-2013, 02:49
الاتنين شركات عالميه ومفيش فرق كبير بين الاتنين
مممكن فرق عمولات بسيطه

nimbuzz
03-24-2013, 03:07
سؤال جميل معظم الفيزات الى موجودة بتكون ديبيت ، يعنى تقدر تعمل بها ايداع لكن لا تصلح للسحب
في راي ماستر كارد احسن[COLOR="Silver"][COLOR="Silver"]

hadeerdoddaa
03-24-2013, 03:08

bourhan25
03-24-2013, 08:42
السلام عليكم الفيزا تكونت قبل الماستر كارد وهي اول شركة تصدر بطاقات الائتمانية
وبعدها جائت الماستر وهم من شركة مختلفة عن بعضهم

chichif
04-18-2013, 02:35
الفيزا كارت والماستر كارت شركات عالميه

tazi larbi
04-18-2013, 11:20
السلام عليكم لا اظن هناك فرق الا في الاسبقية لدخول عالم التعملات المالية وفيزا هي الاول لكن كل منهما لها شهرة كبيرة وكدلك كل مواقع ومراكز التجارة تتعامل معها للدفع والله الموفق

salma saad
04-25-2013, 03:26
الاتنين واحد وليهم نفس المزايا والامكانيات ولكن الفيزا اشهر واتعملت قبل الماستر كارد على حد علمى

abdousrk
04-25-2013, 07:24
لا يوجد اي فرق بينهما نفس الخصائص مشتركة
الفيزا شركة و الماستر كارد شركة ايضا
وكلاهما عالميتين ومشهورتين جدا
رغم ان الفيزا تعتبر اكثر شهرة من غريمتها
الى ان الماستركارد افضل لان شركة انستا توفر بطاقة خاصة بها

mrsw
04-25-2013, 07:26

وأغلب المواقع الالكترونية تقبل كلا البطاقتين بدون مشاكل وأيضا المحلات والأماكن العامة التي تقبل الدفع بالبطاقات الائتمانية عادة تقبل كلا الشركتين بدون مشاكل لذا لا تزعج نفسك بالبحث عن الفوارق لانهما الأكثر انتشارا الأن ومتواجدين بكل مكان

حسب علمي ولم أجرب بشكل شخصي فيزا أسرع فى الاستخراج واقل وفى نسبة الفوائد اذا ستستخدمها فى الاقتراض فألية عمل البطاقات الائتمانية انك تستطيع الشراء بها ويسدد البنك عنك بشكل فوري ثم تعود للبنك لتسديد المبلغ وعليه فائدة محددة يتم حسابها حسب الفترة التي سيتم فيها تسديد القرض وهذا النوع من البطاقات يفضل عدم التعامل به الا فى حالة أن يقدم البنك خدمة التسديد بدون حساب فوائد فى فترة محددة وتقوم بالتسديد فيها
وتفضل هذا الرابط فتوي بخصوص البطاقات الائتمانية:/
http://www.islamfeqh.com/News/NewsIt...ewsItemID=1116 (http://www.islamfeqh.com/News/NewsItem.aspx?NewsItemID=1116)

اذا كان الهدف من سؤالك رغبتك فى شحن احد الحسابات بشركة وساطة وترغب فى استخراج بطاقة ائتمانية لهذا الهدف فيمكنك ببساطة طلب تفعيل بطاقة ATM التي يتم استخراجها وربطها على حسابك الجاري بالبنك تطلب تفعيلها للشراء من الانترنت وبهذا ستتمكن من استخدامها فى التسوق وشحن حسابك من رصيك بالبنك مباشرة دون الحاجه لاستخراج بطاقة ائتمانية بنك بلوم يوفر هذه الخدمة وبطاقته ممتازة عن تجربة ونصيحة اذا ستطلب التفعيل على الانترنت ان تكون حذر فى الاستخدام والا تترك مبالغ كبيرة بالحساب لانه كما تعلم يمكن تعرض الجهاز فى أى وقت لعملية قرصنة تتسبب فى سرقة بيانات البطاقة لا قدر الله ...

zamalkkkawy
04-25-2013, 08:12
السلام عليكم
يا اخي الفاضل واستاذي الكريم
كلا منهما
بطاقات ائتمان
يقدمون خدمات مشتركه

mmxxmm2
04-25-2013, 08:14
اعتقد ان مفيش فرق بين الاتنين
الاتنين حاجه واحده

maged mohamed
04-25-2013, 08:59
بسم الله الرحمن الرحيم
الماستر كرت وجد بعد افيزا كارت لكن الاثين لنفس الغرض للسحب من البنوك
وفى الشركة لما تفعل الحساب وتطلب الكارت بيوصل على العنوان بياعك بعد مدة صغيرة

dadaimad
04-25-2013, 12:36
الماستر كارد تستطيع اراسل الاموال منها فقط اما الفيزا كارد تستطيع السحب و الارسال منها
بالتوفيق لك و السلام عليكم

moh133
04-25-2013, 14:42
ال 2 شركتين مختلفين
للتعمل المالي فيزا كانت قبل ماستتر
وال 2 امنين للتعمله في الفلوس

moez02
04-25-2013, 14:48
بالنسبه للفرق فلايوجد فرق , الفرق فقط هو مدى انتشار الشركة و مدى قبولهم حول العالم

mshmsha
05-28-2013, 13:22
الماستر كارد شركة
والفيزا كارد شركة تانية يا اخي الكريم والاتنين شركات عالمية
بس الفيزا اقدم من الماستركارد واكبر منها كمان وعتقد ان الفرق اللي بينهم بسيط جدا مش كبير اوي يعني

mecellem
05-28-2013, 13:37
السلام عليكم و رحمة الله و بركته هما على حسب علمي شلاكتين في السحب الاموال و الايداع
و بالتوفيق

salahmc
05-28-2013, 15:06
السلام عليكم اخي الفرق بينهم هو ان visa شركة و master شركة اخرة في بعض المواقع بتقبل بس وحدة فيهم ك بنك بيزة بيقبل التفعيل ب visa مش حينفع تتفعل بالمستر

mohamedsamy040
05-29-2013, 00:31
الماستر كارد تبع الماستر كارد نفسها لكن الفيزا دى بقى ممكن تبقى تبع بنوك كتير اوى
يعنى ممكن تعمل فيزا تبع بنك فلان او تعمل فيزا انترنت
او تعمل فيزا تسحب بيها و بس

walidmax1974
05-29-2013, 00:39
السلام عليكم ... اولا اخى العزيز معلوماتى الضئيلة بخصوص الفيزا و الماستر كارد انهما شركتين الفيزا اقوى من
الماستر كارد و أقدم و الدليل على ذلك ان معظم بل كل البنوك الالكترونية تقبل الفيزا و لا تقبل الماستر كارد و ذلك
لانتشاره و سهولة التعامل به و لكن برضوا لان الفيزا تلزمك فى معظم الاحيان على وضع بياناتك انما الماستر كارد ممكن
تكتفى ببينات الموقع اللى اصدرها ... و شكرا

yazed
05-29-2013, 15:10
هما الاتنين واحد بس الفيزا كانت سابقه للماستر كارد فى البدء وهى اكبر من الماستر كارد لكن استخداماتهم واحده

joker7diaa
05-29-2013, 16:18
دي شركة ودي شركة تانية
ولا يوجد اختلافات كثيرة بينهم يمكن التمييز بين بطاقة الفيز والمستر عن طريق الرقم التي تبدا به ..
يختلف الفيزا عن المستر في الرقم ده

salah001
08-07-2013, 19:47
السلام عليكم اخي الفرق ان هناك بعض المواقع لا تقبل الماستر كارد و العكس صحيح

okba yebda
08-07-2013, 19:48
السلام عليكم اخي الفرق ان هناك بعض المواقع لا تقبل الماستر كارد و العكس صحيح
يوجد اختلافات كثيرة بينهم يمكن التمييز بين بطاقة الفيز والمستر عن طريق الرقم التي تبدا به

doola2020
08-07-2013, 20:37
الماستركارد عبارة عن كارت يستخدم للشراء من التاجر ويمكن استخدامه للسحب من الرصيد ، بينما الفيزاكارد هو كارت ائتمان لحامله ، حيث يضمن صاحبه أمام التاجر والعملاء والسحب على المكشوف فى حدود مبلغ معين

hebkar
09-07-2013, 14:00
بصراحه لا اعرف الفرق لكنى قرات العديد من الموضوعات التى تقول ان الفيزا اعلى شان
ولكن من الاستخدام اجد ان الاتنين متقاربين فى كل شىء لانتشار الماستر ايضا
تحياتى لك وانتظر الاجابات لزياده المعلومات

hicham07
09-07-2013, 16:15
المستر ممكن ان تسحب بها من اي مكان في العالم بمجرد ان تكون مكنت السحب مكتوب عليها مستر كارت
اما افيزة فهي محدود في وطنك و يمكن ان تسحب منا او تقتني بها هدا هو الفرق

WASEM DALLOUL
09-07-2013, 16:40
السلام عليكم
انا اعتقد انه لا يوجد اي فرق وكلاهما نفس العمل ونفس المبدأ ولكن لشركتين مختلفتين

mazen2508
09-07-2013, 17:35
اخى الفاضل تحياتى
الفيزا شركه اقدم ولكن المتر ايضا شركه ولكنها احدث نسبيا وكلاهما يقدم نفس الخدمات البنكيه

yamenov
09-07-2013, 17:56
الكرتين الاثنين من رواد و اوائل الكروت
و الإثنين عندهم مميزاتهم

محمد بوهضار
09-07-2013, 18:16
السلام ليكم ورحمة الله وبركاته
اخي مفيش فرق الفرق شكلي بس وضاهر فمعضم المواقع الي تقبل فيزا صارت تقبل ماتر كارد والعطس صحيح

abo heba
01-05-2014, 02:13
اهلا بك
اعتقد ان الفيزا افضل واقدم ولكن فى تعاملنا نحن ليس هناك اى فرق فكلاهما نتعامل به بدون اى اختلاف
وان وجد اختلاف فيكون فى اشياء اخرى لم نصل لها
تحياتى لك

محمد عز الدين عيد خضري
01-05-2014, 02:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
الفيزا اقدم من الماستركارد في استخراج البطاقات
ولكن اعتقد ان كلا منهم له مميزات الخاصة به
وبالتوفيق تحياتي

مصطفى حمدان
01-17-2014, 23:27
بصراحة اخى الفاضل انا لم استعمل الفيزا ولكن اعتقد ان الماستر كارد والفيزا وجهان لعملة واحدة يعنى مفيش اى اختلاف فيما بينهم لان نظام العمل بهما واحد والله الموفق

ashrafko
01-17-2014, 23:39
اخى الكريم اعتقد ان الماستر كارد والفيزا هما نفس البطاقة ولكن كلا منها يتبع لشركة عن الاخرى وبلتوفيق والربح السريع والكبير

maha elsayed
01-18-2014, 00:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهالماستؤ كارت يا اخى هو الفيزا
الاتنين واحد مفيش فرق بينهم ابدا يا اخى والله اعلم طبعا

faaateh16
01-18-2014, 02:37
السلام عليكم
هما شركتان متشابهتان الى حد بعيد في تقديم نفس الخدمات
غير ان فيزا اكثر شهرة بقليل من ماستركارد
بالتوفيق

No Appo
01-18-2014, 03:16
السلام عليكم
الفيزا مثل بايزا وماستر كارد مثل بايونير
برأيي لا يوجد فرق كبير من حيث الخصائص والعروض
الفرق الوحيد الشركة

joker7diaa
01-18-2014, 03:50
السلام عليكم
هما شركتان متشابهتان الى حد بعيد في تقديم نفس الخدمات
غير ان فيزا اكثر شهرة بقليل من ماستركارد
بالتوفيق
بزبط لاني في كثير من الموقع اجدها تتعامل مع الفيز ولا تتعامل مع المستر كاردت ها لا يعني عدم
شهرة المستر كارد لان في الحقيقي الفيز اشهر ولها شعبية اكبر وشكرا لك وبالتوفيق للجميع

a7med84
04-02-2014, 03:44
الاتنين فى التعالم واحد اخى الكريم وهما شركتين متنافستين

فى دول تتعامل بالاتنين وفى دول بتشتغل بواحده وتمنع الاخرى بس التعالم انا شايف انه واحد

Rachiiids
04-06-2014, 00:07
لا أعلم أخي الكريم أظن أن الفرق هو ماستر كارد تستطيع أن تدفع ثمنها بعدين و الفيزا مسبقة الدفع
أو لا أعلم اكيد هناك شيء مختلف بينهم و ان شاء الله مختصين يجيبوننا

forex_lionz
04-08-2014, 16:59
في راي الماستر كارد احسن لان الفيزات الى موجودة بتكون ديبيت ، يعنى تقدر تعمل بها ايداع لكن لا تصلح للسحب

mohamed01
04-08-2014, 21:52

السلام عليكم
الف شكر اخي الكريم على التوضيح و الله معلومة جديدة عن نفسي ماكنتش عارف الفرق بينهم
على العموم شكرا لك و لصاحب الموضوع
بالتوفيق

atta250
04-08-2014, 23:03
الماستر كارد شركه مستقله بذاتها والفيزا شركه مستقله بذاته ايضا ولا تستطيع ان تستخدم الفيزا في الصراف الذي يدعم الماستر كارد والعكس صحيح

kirozoka
04-08-2014, 23:54
والله برافو عليك .. انت فعلا شرحت كل حاجه بالتفصيل والمعلومة وصلت
جزاك الله خير
شرح وافي ودقيق وأحيك عليه أخي الكريم
ولو ممكن أخي أعرف أن كان ممكن أحول فلوس من البنوك الألكترونية إلي البطاقة المدفوعة مقدما ولا لازم حساب شخصي

aymansaleh
04-09-2014, 02:28
شركتين مختلفتين ياأخي, شركة فيزا وشركة ماستر كارد
وتجد علامات لهذه البطاقات موجوده على الصراف الالي وذلك يعني انه يمكنك استخدامها عبر هذه الأله
وكذلك اماكن التسوق, هناك اماكن تقبل بطاقه ولا تقبل الاخرى ولذلك تجد علامة البطاقات المقبوله في مكان ظاهر

esshazly
06-11-2014, 16:13
السلم عليكم .........بانسبة للفيزا والماستر كارد ... هما الاتنين شركتين لاصدار البطاقات االالكتونية مسبوقة الدفع ... وفي بعض البنوك بتستخدم الفيزا واخري الماستر

darsh
06-11-2014, 17:44
السلام عليم ورمة الله وبركاته
هما شركتان تقدمان الخدمات المالية عن طريق الكروت الالكتروانية والامور معروف لا يحتاج الى سؤال يا اخى الكريم

payza
06-11-2014, 21:37
الماستر شركة والفيزا شركة اخري مختلفة عنها
يا اخي دي ليها مميزات بس نفس الخدمة المقدمة

http://im78.gulfup.com/6kPcfh.jpg (http://www.gulfup.com/?0BNVh9)

abokarem
08-10-2014, 20:54
السلام عليكم
بصراحه مع انى سالت هذا السؤال من قبل الا اننى لا اتذكر الاجابه الصحيحه ولكن ما فهمته ان الفيزا اقوى من الماستر
ولكن فى باقى الاستخدامات تقريبا يعملوا مثل بعضهم

mohamed.atef
09-25-2014, 05:49
أى موقع على النت عادة بيقبل الشراء منك سواء بالفيزا أو الماستر

عشان موضوع الهاكر و الكلام دة امان مش اكتر

Ahmed Rami Ben Fradj
09-25-2014, 10:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
أخي العزيز فيزا وماستر كرد هما شركتان يختصاً في صناعة البطاقات البنكية ..
بتوفيق للجميع ..

ahmedibrahim258259
09-25-2014, 13:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته دي شركة ودي شركة بس الاتنين تقريبا متساويين في الخدمات لكن المعظم على النت حتى البنوك الالكترونية معظمها بيستخدم الماستر كارد
تقبل مروري

nuclear2010
10-03-2014, 15:01
السلام عليكم جميعا
الاثنان واحد ياخى ولكن الماستر كارد يمكنك السحب والايداع
من خلالها بينما الفيزا لايمكنك السحب من خلالها
تقبل تحياتى

ahora
10-04-2014, 20:19
توجد الكثير من الاختلافات و الفروقات
اولا الشركتين مختلفتين و لديهما نظام رسوم مختلف عن بعضهما البعض
خاول ان تدخل الى موقع الشركتين و ترى الفرق بينهما

محمد عبد اللطيف
10-12-2014, 00:19
السلام عليكم
بالنسبه لنا واستخداماتنا الاثنين مثل بعض بالضبط ولكن الفيزا اقدم من الماستر كارد وهى اكبر واشمل
والى الان لدى الاثنين واعتقد انهم لا فرق يذكر الا ان كنت تريدها لشىء معين

dellos
10-12-2014, 14:13
السلام عليكم
مرحبا اخي العزيز ليس هناك فرق بينهم فقط الفرق في شركة ولكن انا افضل بطاقة ماستركارد قم بطلبها من
موقع باييونر

esshazly
11-02-2014, 17:54
السلام عليكم .. الفيزا والماستر كارد بيعملوا نفس الوظيفة من انتقال الاموال من والي البنوك الالكترونية علي حسب البنك ونةع الفيزا او الماستر كارد ولكن دي تابعه لشركة ودي تابعه لشركة تانية خالص

اسامه كمال بدوي
11-09-2014, 04:32
السلام عليكم العضو الكريم شكرا علي سؤالك
بالنسبه للماستر كارد او الفيزا هما شركتان اموال
لكل شركه الفيزا الخاصة بها ولكل منهما ماكينات
الصرافه الخاص بها