PDA

View Full Version : النظام التداولي في الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

husamart
08-04-2012, 16:58
النظام التداول هو عملية دمج لعدة استراتيجيات في طريقة عملة واحدة لمتاجر ببهدف الوصول لإشارة دخول قوية من ويتم تجميع عدة استراتيجيات تتناول الشارت من عدة نواحي لتكن الاشارة صادقة وغير مشتتة وهي من الانظمة التي تحتاج خبرة كافية من المتاجر.

ahmed
08-04-2012, 17:01
انا لا اقتنع بأن اتفاق عدة استراتجيات على نقطه دخول من الممكن ان يجعل الصفقه قويه
فقد يحدث اتفاق مثلا وتضرب الصفقه الاستوب اذن ليس هناك ثوابت فى السوق يمكن الاعتماد عليها

ngm el forex
08-04-2012, 17:03
نعم تماما ما قلت فلابد من وجود استراتيجيه مطوره ايضا تكون معظم صفقاتها ربح وتكون مطوره ومجربه اثق بها
وربيتها على يدي ههههههههههه
حتى اتاكد من صدقها

magic777
08-04-2012, 18:41
صعب اوي اخي حكايه دمج اكتر من استراتيجيه دي هنا هيتشتت المتاجر وخاصه لو كانت الاستراتيجيات دي مختلفه عن بعضها
وهيلاقي نفسه محتار يصدق اشارات مين فيهم
فالافضل هنا للمتاجر انه يدمج ادوات مثلا من كل استراتجيه بحيث يعمل لنفسه منها استراتيجيه خاصه بيه
وتكون في نفس الوقت الادوات دي بتكمل بعضها

hmadi
08-04-2012, 19:58
مش شرط دمج الاستراجيات ولاكن اخي صعبه انو كم استراجيه تشوف عشان تحدد ممكن تاخذ وقت فلذلك يمكن نقطه الدخول تضيع منك او تشتت افكارك

hichemdz
08-04-2012, 20:01
في رأيي الاعتماد على استراتيجية واحدة تكفي
لن الذخول في الكثير من الاستراتيجيات يسب التشويش فقط وضياع الفرص.

egypt2012
08-04-2012, 20:02
بس كدة هتكون الاستراتجية معقدة جدا و انا انصح المتاجرة باستراتيجيات سهل فى التدوال

BRUFEN
08-04-2012, 20:23
صدقني يا اخي الكريم إذا كنت تعتقد بان ما تقوله صحيح لكان سبقك عكاشة عليها من زمان
فمن فترة بدأنا رحلة للمليون بإستراتيجية تبدو قوية فيها عدة مؤشرات قوية ومستويات سعرية وادوات تجعلك لا تعرف من أين تبدا وصاحب الإستراتيجية طبعاً يعرفها عن ظهر قلب ولكننا ومن يتابع معه لم نستطع مجاراته ولا مجارات الإستراتيجية فلم نستطع ان نفهم كل هذه المؤشرات الكبيرة والكثيرة ومع هذا كله هنالك ضرب أستوبات مما يجعلها تتعادل مع الأرباح
فمهما يكن مع كل هذه السنوات في الفوركس ومتابعتي لكل المواضيع القديمة والجديده لم يبدع بكل ما تعنيه الكلمة من إبداع التحليل الفني والكلاسيكي وعن متابعه لصيقة
لهؤلاء الكبار المتمكنين فدعك من كثرة المؤشرات التي لن تطول مدتها وتنتهي صلاحيتها

mizoxavi
08-04-2012, 20:25
اخي احسن شيء هو ان تعتمد على استرتيجية واحدة لكي لا تطلف اتناء التداول
وهدا فقط وجهة نظري

pimo
08-04-2012, 20:38
اذا اردت ان تحقق هدفك في السوق يجب ان تعتمد علي استراتجيتك الخاص وليس ان تجمع استراتجيات لا تعرف عيوبها ومميزاتها في السوق لتحقق هدفك فمن الخطا الكبير ان تعمل باستراتجية لمجر مشاهدتها في الفيديو او قراء عليها في كتاب او مجلة بدون ان تتدرب عليها لمدة طويلة لكي تستطيع ان تدرسها جيدا

alaoui11
08-04-2012, 20:39
كلامك سليم و يجب معرفة استعمال الاستراتجية الصحيحة حتي تتمكن من تحقيق الارباح
و الحقيقة من يربح كتير تكون لديه استراتجية خاصة به يعرفها هو فقط

silver
08-04-2012, 20:41
تسلم على الموضوع

وبالفعل عندما نرى اشارة بيع متفق عليها ريمات كثيرة تكون الفركة اقوة بكثير

ma90do
08-04-2012, 20:43
السوق مش سهل زي مانت فاهم السوق متقلب جدا بصوره فظيعه طيب والاستوب مين بيحدده لزم تجربه اسبوعين علي حساب ديمو وبعد كده نحكم عليه

webtech
08-04-2012, 20:59
معك حق اخي فكثرة الاستراسيجيات و الاخطط تشتت التفكير و التركيز و بالتالي الانسان عليه اخذ استراتيجية واحدة تساعده

ahmed rabee
08-04-2012, 21:22
والله هي مجرد تاكيدات مش اكتر لكن مفيش حاجه مضمونه

وبعدين صعب دمج اكتر من استراتيجيه مع بعض لان فيه استراتيجيات علي فريمات معينه ومتنفعش الا عليها وتبوظ لو اتنقلتت علي فريم تاني

وعشان تقعد تدور علي توافق عده استراتيجيات علي نفس الفريم وبمؤشرات متوافقه ويا صابت يا خابت افضل ليك تركز في استراتيجيه واحدة وتدرسها كويس

safiforex
08-04-2012, 21:44
والله هي مجرد تاكيدات مش اكتر لكن مفيش حاجه مضمونه

وبعدين صعب دمج اكتر من استراتيجيه مع بعض لان فيه استراتيجيات علي فريمات معينه ومتنفعش الا عليها وتبوظ لو اتنقلتت علي فريم تاني

وعشان تقعد تدور علي توافق عده استراتيجيات علي نفس الفريم وبمؤشرات متوافقه ويا صابت يا خابت افضل ليك تركز في استراتيجيه واحدة وتدرسها كويس
هو فعلا انه صعب دمج استراتيجيتان معا و لكن ربما ان كانتا متوافقتين و بسيطتين فاعتقد انه بامكان الواحد انم يدمجهما شريطة ان تكونا بسيطتين و سهلتين في التعامل
لا ان يكونا كل واحدة فيها كم هاءل من المؤشرات ، فاظن بدمجهما سيكون خليط فقط و ليس استراتيدجية

adam
08-04-2012, 21:53
هذا جميل جدا أحيانا عندما يجتمع أكثر من مؤشر ليخبرك بأن فرصتك صحيحة فتدخل الفرصة وتكون مطمن للنتيجة وفي حال حصل هناك تضاد لا تدخل فلترة الفرص أمر اساسي في الفوركس حتى تستطيع التمييز بين الفرص الصحيحة والخاطئة

Shady Moustafa
08-04-2012, 22:28
كلامك صحيح اخى فيوجد العديد من الاستراتيجيات السكابلنج اللى بتكسب فقط فى التذبذب وبتخسر كتير فى الراليات وبرده فى استراتيجيات كتير بكسب فى الراليات ويما بيجى تذبذب بتخسر كتير فاذا عملنا استراتيجيه تجمع بين التذبذب والرالى حتكون الاستراتيجيه الممتازه اللى تنفع فى جميع اوقات السوق

medhat
08-04-2012, 22:48
لن الذخول في الكثير من الاستراتيجيات يسب التشويش فقط وضياع الفرص.

رايك صحيح لكن استراتيجيه واحده لاتكون صحيحه الا من خلال تحققها فى كل الفترات الزمنيه المختلفه
كما انها لبد انتكون مرنه بحيث يمكنها التغير بتغير الظروف

hesham1046
08-04-2012, 22:52
مستحيل انك تدمج اكثرمن استراتنجية دة يبقى انت كدة بتشتت نفسك يا اخى الكريم هى الاستراتجية تكون واحدة افيد من كذا استراتجية ودة رئى

hend
08-10-2012, 14:37
والله الكلام كويس ومحتاج راس مال كويس وواحد فاهم الفوركس
كويس من الالف للياء حتى يستطيع التعامل بالاستراتيجية دى

mohamed eldamnhorey
08-10-2012, 14:59
والله الكلام كويس ومحتاج راس مال كويس وواحد فاهم الفوركس
كويس من الالف للياء حتى يستطيع التعامل بالاستراتيجية دى

الاستراتجيات كثيره مش عدد شعر الراس

ولكنها تحتاج الى خبره وفهم جيد وقبل ده كله ممارسه مده طويله على حساب ديموو

mohamed saad
08-10-2012, 15:58
اعتقد ان هذا شيء غير مضمون لان دمج اكثر من استراتيجية يعني دمج اكثر من مؤشر والمؤشرات 90 بالمائة منهم غالبا ما يعطوا اشارات كاذبة لان كما قلنا ان السعر هو الذي يحرك المؤشر وليس المؤشر هو الذي يحرك السعر ولما ان كل هذه المؤشرات على الشارت فهو يسبب ازعاج كبير وتشتيت كبير ويمكن ان يعطي كل مؤشر اشارة شكل وفي هذه الحالة ستكون مشتت التفكير

saramoza
08-10-2012, 16:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نعم تماما ما قلت فلابد من وجود استراتيجيه مطوره ايضا تكون معظم صفقاتها ربح وتكون مطوره ومجربه اثق بها واحسن شيء هو ان تعتمد على استرتيجية واحدة لكي لا تطلف اتناء التداول
وهدا فقط وجهة نظري

Noah
08-10-2012, 16:24
انه يوجد الكثير جدا منا لنظم والطرق اتلى يمكنك ان تعمل بها فىا لفوركس ولكن كل متاجر عليه ان يختار الطريقة المناسبة التى يعمل بها ويحقق من خلالها نسبة جيدة من الاموال والارباح ولهذا السبب نعمل على ادارةا لمال

mouwal
08-10-2012, 17:57
أسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صعبه اخي شرط دمج الاستراجيات و احسن شيء هو ان تعتمد على استرتيجية واحدة

kingman
08-10-2012, 17:59
انه يوجد الكثير جدا منا لنظم والطرق اتلى يمكنك ان تعمل بها فىا لفوركس ولكن كل متاجر عليه ان يختار الطريقة المناسبة التى يعمل بها ويحقق من خلالها نسبة جيدة من الاموال والارباح ولهذا السبب نعمل على ادارةا لمال

واى طريقة مهما كانت ناجحة فلن تنج من غير ادارة راس المال لأن هذا السوق كل شئ فيه مجرد احتمال يصيب او يخطا فادارةر اس المال الحل الوحيد للنجاح فى هذا السوق

magic777
08-10-2012, 20:51
واى طريقة مهما كانت ناجحة فلن تنج من غير ادارة راس المال لأن هذا السوق كل شئ فيه مجرد احتمال يصيب او يخطا فادارةر اس المال الحل الوحيد للنجاح فى هذا السوق

بالضبط ولازم كمان المتاجر يختار خطه اداره راس المال المناسبه هنا لاستراتيجيته الخاصه وعلى حسب الاهداف
التي يريد ان يحققها وخبرته في التعامل مع الانعكاسات ويسيب جزء دايما من الخطه دي لاي خطط بديله في حاله انعكاس السعر معاه

mannon
08-12-2012, 13:46
الاستراتجيات كثيره مش عدد شعر الراس

ولكنها تحتاج الى خبره وفهم جيد وقبل ده كله ممارسه مده طويله على حساب ديموو

فعلا ما اكثر الاستراتجيات التى تتعامل مع سوق العملات ، لكن المهم المتادول نفسة الذى سوف يتعامل مع هذه الاستراتجية على فكرة فى ناس بتقول ان الاستراتجية تعتبر ثالث حاجة فى ترتيب اولويات النجاح فى الفوركس

Gravity
08-12-2012, 14:12
لا اظن ذلك اخي
لاتطمع ..
اعمل باستراتيجية واحدة افضل

ahmed
08-12-2012, 14:15
فعلا ما اكثر الاستراتجيات التى تتعامل مع سوق العملات ، لكن المهم المتادول نفسة الذى سوف يتعامل مع هذه الاستراتجية على فكرة فى ناس بتقول ان الاستراتجية تعتبر ثالث حاجة فى ترتيب اولويات النجاح فى الفوركس

فعلا يا اخى الاستراتيجيه بيجى ترتيبها الثالث او الرابع من حيث النجاح فى الفوركس
لان قبلها القواعد الاساسيه الى يجب ان نتبعها من ادارة راس مال الى اخرة
بعدين خطه العمل المتبعه بعدين ممكن تيجى الاستراتيجيه

ebtehag
08-15-2012, 16:18
كلام سليم الاستراتيحجيه مش هى رقم واحد فى الفوركس لان فى قبل الاستراتيجيه القواعد اللى اتنبت عليها الاستراتيجيه وهى اهم كتير طبعا الاستراتيجيه ما هى الا تطبيق فقط واعرف ناس مبتشتغلش ابدا باى استراتيجيه بل شغاله بحاجات رقميه معينه وماشيين تمام من غير تعقيد

hesham itch
08-24-2012, 11:39
اعتقد ان لكل متاجر استراتيجية عمل يعمل بها لكى يصل الى اهدافه من وقت لاخر والتى
تتماشى مع اهدافه التى يرغب فى الوصول اليها والتى تمكنه من الوصول الى هدفه

mozoabdo
08-24-2012, 12:21
من الممكن ان تعتمد على اكثر من موقع فى اخذ اشارات النتداول والتاكد من نقطه الخول ولكن عليك ايضا ان تعتمد على استرايجيه معينه تعتمد عليها فى التدول

face book
08-24-2012, 15:38
دمج الاستراتيجيات هو عمل رائع لانه يعطيك نقط دخول قويه جدا
ولكن من الناحيه الاخري يمنعك كثيرا من الدخول نتيجه تضارب الاستراتيجيات ببعضها
فكل استراتيجيه هتقولك متدخلش من هنا وتظل منتظرا الي ان تضيع الفورص

hossam zaki
08-28-2012, 14:54
اخي احسن شيء هو ان تعتمد على استرتيجية واحدة
وهذا رائى

elkhawaga
09-18-2012, 16:52
بس كدة الموضوع هيبقى صعب جدا
الواحد بيتابع حاجة واحدة و مش بيعرف
يمكن علشان الواحد لسه جديد

ziko
09-18-2012, 17:28
اتفق تماما معك اخى الكريم فعند الوصول لتلك المرحله فهذا يعنى تكون خبرات لدى المتاجر

misho
09-18-2012, 17:42
السلام عليم ورحمه الله وبركاته
النظام التداولى هو نظام معقد ومدمج بعده استراتيجيات يحتاج العمل به الى خبره كبيره جدا
ولكنه مربح جدا
بالتوفيق ان شاء الله

mahmoud1
09-18-2012, 17:47
هو كويس انه يكون فى دمج بين اكتر من استراتجية بس المهم ما تكون الاستراتجيات دى معتمده على المؤشرات فقط
لانه كتر المؤشرات مش كويس لانه المؤشرات بتتبع السعر وممكن يكون الدخول فى الصفقات متاخر جدا

Spiderhoof
09-19-2012, 23:46
نعم من الضروري وجود استراتيجية ناجحة لتطبيق اي عمل ناجح وبالتالي بدونها تكون الصفقة في طريقها الخطأ وزيادة عدد الاستراتيجيات يؤدي الي زيادة نسب نجاح الصفقات .

zasd
09-20-2012, 00:23
بصراحه انا لسه مبيتدئ ومش فاهم حاجه من الكلام ده
انما ان شاء الله يفيدوك الاعضاء ..
وبالتوفيق لنا جميعا ان شاء الله

PEPO
09-20-2012, 02:17
اعتقد ان هذا شيء غير مضمون لان دمج اكثر من استراتيجية يعني دمج اكثر من مؤشر والمؤشرات 90 بالمائة منهم غالبا ما يعطوا اشارات كاذبة لان كما قلنا ان السعر هو الذي يحرك المؤشر وليس المؤشر هو الذي يحرك السعر ولما ان كل هذه المؤشرات على الشارت فهو يسبب ازعاج كبير وتشتيت كبير ويمكن ان يعطي كل مؤشر اشارة شكل وفي هذه الحالة ستكون مشتت التفكير

dina
09-20-2012, 02:23
اعتقد هيكون تشتييت بسبب كثرة الاستراتيجيات وممكن نتلخبط
بسبب عملية الدمج ولكن نجرب ويارب تعود بالنفع

face book
09-20-2012, 15:09
وده الي بنقوله من زمان لازم كل واحد يكون له استراتيجيته الخاصه بيه مثلا انا لقيت مؤشر في استراتيجيه كويس

اخده ادمجه مع استراتيجيتي وكأنه جزء لا يتجزء منها وبعدين اشوف اشارته مع باقي الاستراتيجيه واقيم نتائجه

noureen
09-20-2012, 15:17
معاك حق لابد من دمج عده استراتيجات لان فىحاله استخدام مؤشر واحد لا اجده صادق تمام و لا اثق به الباته لذا افضل استخدام عده مؤاشرات لتحقيق نظام تداولى متكامل

كونان
09-22-2012, 21:13
مش شرط دمج الاستراجيات ولاكن اخي صعبه انو كم استراجيه تشوف عشان
تحدد ممكن تاخذ وقت فلذلك يمكن نقطه الدخول تضيع منك او تشتت افكارك

ahmedamz
09-22-2012, 21:18
مع احترامى المتاكمل لرايك ولكن من وجهة نظرى المتواضعة اعتبر ان الافضل هو الاعتماد على استراتيجية واحدة لتحديد الهدف
وعدم التشتت

4ex
09-27-2012, 01:36
انه يوجد الكثير جدا من النظم والطرق التى يمكنك ان تعمل بها فىا لفوركس ولكن كل متاجر عليه ان يختار الطريقة المناسبة التى يعمل بها ويحقق من خلالها نسبة جيدة من الاموال والارباح ولهذا السبب نعمل على ادارةا لمال

m.o.b
09-27-2012, 02:57
انا لا اقتنع بأن اتفاق عدة استراتجيات على نقطه دخول من الممكن ان يجعل الصفقه قويه
فقد يحدث اتفاق مثلا وتضرب الصفقه الاستوب اذن ليس هناك ثوابت فى السوق يمكن الاعتماد عليها

masoodasif
09-27-2012, 03:00
فقد يحدث اتفاق مثلا وتضرب الصفقه الاستوب اذن ليس هناك ثوابت فى السوق يمكن الاعتماد عليه

shahy
09-27-2012, 03:32
ما هذا النظام وكيف يتم دمج عده استراتجيات مع بعض واعتقد ان هذا يحتاج الى شخص خبره ومحترف حتى يعرف يفعل ذلك وايضا يحتاج الى تركيز كبير

asmaa omar
09-27-2012, 07:27
عمليات الدمج بين المؤشرات يجب ان تتم بدقه عاليه
جدا ويتم اختبارها فتره ليست بالقليله حتى يتم التاكد من مصداقيتها

mohamed eldamnhorey
09-27-2012, 11:23
فقد يحدث اتفاق مثلا وتضرب الصفقه الاستوب اذن ليس هناك ثوابت فى السوق يمكن الاعتماد عليه

اخى الكريم - السوق متغيرر - يلتف من الحربايه ويريدك انت ايضاً تلاحقه لكى تستطيع الربح منه

هتفضل واقف مكانك هيتعبك ومش هتكسب منه شئ

yasser habola
09-27-2012, 11:32
اخي النظام التداولي من وجهة نظرك صعبة جدا تطبيقها لان المؤشرات الكتيرة والاستراتيجيات
تختلف من نوع الي اخر في الفرص ونقطة الدخول والخروج فأنا اعتقد ان الطريقة دي حاتفشل
وانا انصح بأستخدام استراتيجية واحدة فقط

mohamed tawfik
09-27-2012, 12:03
ا اقتنع بأن اتفاق عدة استراتجيات على نقطه دخول من الممكن ان يجعل الصفقه قويه

azifek
09-27-2012, 12:03
من الناحية النظرية يظهرلنا أنه كلما توافقت الاستراتجيات في إشارة معينة كلما كانت حظوظ نجاح الصفقة كبير
ولكن يجب أن لا ننسى أن سوق يتحرك بشكل مفاجئ في أي لحظة و خصوصا لما تصدر الأخبار

forexfun
10-03-2012, 02:01
انه يوجد الكثير جدا من النظم والطرق التى يمكنك ان تعمل بها فىا لفوركس ولكن كل متاجر عليه ان يختار الطريقة المناسبة التى يعمل بها ويحقق من خلالها نسبة جيدة من الاموال والارباح ولهذا السبب نعمل على ادارةا لمال

عائشة
10-03-2012, 03:38
هذا يحتاج الى خبرة ودراية بالسوق
وتتبع الاخبار لنتمكن من تحقيق الارباح التي ناملها.

xtomorrow
10-05-2012, 01:58
من الناحية النظرية يظهرلنا أنه كلما توافقت الاستراتجيات في إشارة معينة كلما كانت حظوظ نجاح الصفقة كبير
ولكن يجب أن لا ننسى أن سوق يتحرك بشكل مفاجئ في أي لحظة و خصوصا لما تصدر الأخبار

بالنسبة لفكرتك الاولى فاكيد كلما اتفقت عدة استراتيجيات على الشراء مثلا كان اضمن
وبالنسبة لمسالة الاخبار فيمكن تجنب التداول نهائيا اثناء صدور الاخبار لتجنب المفاجئات

elkashif
10-05-2012, 02:02
كثرة الاستراتيجيات المستخدمة في المتاجرة تشتت التركيز في اخذ قرار البيع والشراء والانتباة بحركة السعر الصحيحة فكثير من الاستراتجيات تعطي نتائج عكس بعضها فيحتار المتاجر باستخدام اي من فيهم فيكفي استخدام استراتيجية واحدة عند المتاجرة وان لم تفلح هذه الاستراتيجية يمكنك استخدام اخري

keko
10-09-2012, 17:29
بصراحه انا مقدرش اقوم بدمج اكثر من استراتيجيه فانا ليس لدى القدره على فعل ذلك المهم بس انى اتوفق
فى اختيار استراتيجيه واحده واتقنها فهذا ما اتمناه

delpiero
10-09-2012, 17:42
اختلف معك اخى فى هذا الكلام فلا يوجد فى الفوركس شئ اسمه دمج عدة استراتيجيات
لان ذلك سوف يعطى اشارات متضاربة و يؤدى الى التشتت و عدم التركيز

mannon
10-19-2012, 04:14
كثرة الاستراتيجيات المستخدمة في المتاجرة تشتت التركيز في اخذ قرار البيع والشراء والانتباة بحركة السعر الصحيحة فكثير من الاستراتجيات تعطي نتائج عكس بعضها فيحتار المتاجر باستخدام اي من فيهم فيكفي استخدام استراتيجية واحدة عند المتاجرة وان لم تفلح هذه الاستراتيجية يمكنك استخدام اخري

دة حقيقى وعشان كدة بنقول من الافضل اننا نركز على استراتجية واحدة او طريقة واحدة من التحليل لان دة هيخلينا نركز اكتر وطالما الاستراتيجة تربح فلا مشاكل

jamalsale
10-19-2012, 15:51
انا فضل استراتيجية واحدة في كل وقت اما دمج
عدت استراتيجيات فهو امر ليس جيد و قد يادي الى تشويش

magic777
10-19-2012, 20:44
دة حقيقى وعشان كدة بنقول من الافضل اننا نركز على استراتجية واحدة او طريقة واحدة من التحليل لان دة هيخلينا نركز اكتر وطالما الاستراتيجة تربح فلا مشاكل

مرحله التركيز على استراتيجيه او طريقه عمل ما بتجي بعد تجارب كتير الاول لحد لما نستقر
على طريقه عمل خاصه بينا وبعد كده نركز معاها

bnadem
10-19-2012, 21:01
السلام عليكم
كما قلت يجب أن تكون استراتيجية ناجحة وفعالة ولا يهم استراتيجيات كبيرة لتقوية الصفقة
لدالك الاستراتيجية الواحدة كافية لكنها يجب أن تكون ناجحة وتحقق أرباح على العموم
بالتوفيق

cristiano
10-29-2012, 02:54
هذا جميل جدا أحيانا عندما يجتمع أكثر من مؤشر ليخبرك بأن فرصتك صحيحة فتدخل الفرصة وتكون مطمن للنتيجة وفي حال حصل هناك تضاد لا تدخل فلترة الفرص أمر اساسي في الفوركس حتى تستطيع التمييز بين الفرص الصحيحة والخاطئة.

shawar
10-29-2012, 09:11
اذا اردت ان تحقق هدفك في السوق يجب ان تعتمد علي استراتجيتك الخاص وليس ان تجمع استراتجيات لا تعرف عيوبها ومميزاتها في السوق لتحقق هدفك فمن الخطا الكبير ان تعمل باستراتجية لمجر مشاهدتها في الفيديو او قراء عليها في كتاب او مجلة بدون ان تتدرب عليها لمدة طويلة لكي تستطيع ان تدرسها جيدا

amgad boles
10-29-2012, 13:17
انت تقصد استراتيجيات و طرق تداول و ادارة
هذا ما يجب فعلة بدفة فى المتاجرة

mohey062
10-29-2012, 13:22
نعم تماما ما قلت فلابد من وجود استراتيجيه مطوره ايضا تكون معظم صفقاتها ربح وتكون مطوره ومجربه اثق بها
وربيتها على يدي ههههههههههه
حتى اتاكد من صدقها

ososbahar
10-29-2012, 13:25
السلام عليكم
في راي ان تعدد الاستراتجيات هو من يسبب التشتت ولذلك انا افضل اعتماد علي استرتيجيه واحده من افضل طرق التداول

nermy
10-29-2012, 15:36
التداول الالى نظام جيد يكون باستخدام الروبوت ولا يحتاج الى خبره ويصلح الى المبتدئين ولكن يجب قبل شراء الانظمه ان تتاكد منها

oudai
10-29-2012, 16:11
نعم الدمج لصفقات من الامور التي
تزيد من حد الربح او ترفع الربح
وحتى بدون الدمج المتداول يدمج

hassan asayed
11-17-2012, 09:48
اخى الكريم لكل منا استراتيجية فى التداول
ومش كل واحد حقق نجاح من استراتيجية معينة
ان الكل هيحقق نفس النجاح من الاستراتيجية دى
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا

yaallah3
12-14-2012, 22:04
الواحد لازم بعد ما يجرب معظم الاستراتيجيات ويكون متعلم كل ما يتعلق بالفوركس
هو لوحده هيقدر يحدد هيكون التداول بتاعه ازاي حتي لو هيخترع لنفسه طريقة مدموجة من عدة استراتيجيات

abero
12-15-2012, 00:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا اخوانى
هناك من يدمج اكتر من 70 موشر مع بعض
الله اسال لكم التوفيق

mansourito
12-15-2012, 00:37
والله اخي السوق في بعض المرات يخيفني لدرجة أني أحس ان هناك ايادي خفية
تلعب على عكس اي دخول أي صفقة

mannon
12-15-2012, 10:35
السلام عليكم
في راي ان تعدد الاستراتجيات هو من يسبب التشتت ولذلك انا افضل اعتماد علي استرتيجيه واحده من افضل طرق التداول

والله دايما التركيز مطلوب سواء فى اختيار العملة او اخيتار طريقة التداول واعتقد ان افضل شئ انك تشوف اية هى الطريقة الى بتناسب طريقة تفكيرك ووقت الفراغ لديك حتى تستطيع تحقيق اهدافك

MAGDY
12-15-2012, 12:53
النظام التداول هو عملية دمج لعدة استراتيجيات في طريقة عملة واحدة لمتاجر ببهدف الوصول لإشارة دخول قوية من ويتم تجميع عدة استراتيجيات تتناول الشارت من عدة نواحي لتكن الاشارة صادقة وغير مشتتة وهي من الانظمة التي تحتاج خبرة كافية من المتاجر.

على قدر ما فهمت من قصدك فى مشاركتك
من الصعب العمل بعدة استراتيجيات لتحديد إشارة دخول
ومن الأفضل من هذا وذاك .. التحليل الصحيح والدقيق للشارت
تحيااااااااااااااتى

yassoo011
12-15-2012, 13:22
اذا هذه الطريقة تحتاج لكثير من المؤشرات
والمعرفة الجيدة بها والدمج لنصل لنقطة دخول قوية

yacrao
12-15-2012, 13:42
نعم اوافقك الراي بتجميع عديد من الاستراتيجيات التي تدل الى نفس الاتجاه والدخول معها كما انك
يمكنك الاعتماد على الازواج الاخرى عند محاولة الدخول على زوج لانها اكيد ستساعد فمثلا تحاول
الدخول على الزوج ين اورة فيجب ان تدرس الازواج الرئيسة لهذا الزوج لتتاكد

ayman.shosha
12-15-2012, 13:46
ياريت اخى العزيز
توضح اكتر انت تقصد ايه
يعنى بتتكلم عموما ولا بتتكلم على استراتيجية معينه؟؟

forex star
12-15-2012, 15:40
اعتقدر الدمج دا هيسبب تشتت كبير للمتاجر ودا ممكن يعرضه للخساره بشكل كبير
كمان مينفعش نعتمد على استراتيجيه بعينها فى مجالنا دا لأننا بنحاول نطور منها دائما

basma.bosy
12-15-2012, 15:51
السلام عليكم مع حق اخى وانا اتفق معك فى انها احد الانظمة الصادقة ولكنها تحتاج خبرة من المتاجر

khamis
12-15-2012, 16:08
اخي احسن شيء هو ان تعتمد على استرتيجية واحدة لكي لا تطلف اتناء التداول
هذا افضل شى لك وبالنسبة لى الاخوة المستجدين

haze5m
12-15-2012, 16:24
انا لم اسمع عنها من قبل ومن الجيد ان انعرفها للافادة
ولكن ما اصعب من دمج عدة استيراتيجيات وهل هذا ممكن

latraaa
12-15-2012, 16:29
لا أوافقك الرأي في كثير من أقوالك، يكفي أن نبني استراتجية واحدة و واضحة يمكن الدخول بها في التداول بكل راحة

ana_masrya
12-15-2012, 17:03
هيا فكره عمليه دمج اكثر من استراتيجه في وقت واحد انا حساها صعبه وممكن تشتت
لكن ممكن ايضا التجار المحترفين يتمكنوا منها انا بفضل استخدام استراتيجه واحده
لكي اعرف اصدقها واتعامل معها واربح منها وشكرا لك علي الموضوع

moonlight32
12-15-2012, 17:06
صعب يااخي دمج اكثر من ستراتيجية صعب جداً
يجب على كل منا ان يثق بستراتيجيته الخاصة

ahamed ali
12-15-2012, 23:38
كلامك صحيح اخى فيوجد العديد من الاستراتيجيات
السكابلنج اللى بتكسب فقط فى التذبذب وبتخسر كتير
فى الراليات وبرده فى استراتيجيات كتير بكسب فى
الراليات ويما بيجى تذبذب بتخسر كتير فاذا عملنا
استراتيجيه تجمع بين التذبذب والرالى حتكون الاستراتيجيه الممتازه

nabilo
12-18-2012, 15:58

romio1990
12-18-2012, 15:59
انهو نضام رائع في نضري وهذا هو الموضوع الذي احببته في الفوركس
وشكرن للموضوع الرائع وايضن للخدمات الرائعة

ezel
12-23-2012, 22:48
النظام مثل هذا فعلا ممكن يصفي الاشارات ويعطي اشارة صحيحة
انما لو كان بمؤشرات ضعيفة مثلا فلا اتفق مع الدخول باشاراتها

asmoune
12-25-2012, 01:18
نعم فلا يجب الإعتماد على مؤشر واحد أو حتى اثنين في التداول
لأنه كلما كان العدد أكبر وأعطو نفس النتيجة كلما كانت نقطة الدخول أقوى
وعلى فكرة، لا يجب الإطالة في التحليلات لأن الفرص تأتي بمدد صغيرة
وأي تأخر يمكن أن تفوتنا فرصة فتح الصفقات التي كان من الممكن نربح منها

ياسر
12-29-2012, 21:44
بسم الله الرحمن الرحيم
لابد من وجود استراتيجيه مطوره ايضا تكون معظم صفقاتها ربح وتكون مطوره ومجربه اثق بها
وربيتها على يدي حتى اتاكد من صدقها

Hamdy Elhossiny
12-29-2012, 23:12
والله كلامك كويس جدا من حيث الاستراتيجيه فى التعامل مع الفوركس
والاعامل مع تقلبات السوق بالدقه وفقا للاستراتيجيه

raed3
12-30-2012, 18:02
الاستراتيجيات كثيرة فى الفوركس فمنها ما هو سهل ومنها ما هو صعب ولكن فى اى حال عليك قراءة واخذ معلومات عن كل استراتيجية والاستراتيجيية التى تكون ممتعه بالنسبة
لك يجب ان تعمل عليها وتدرسها جيدا من اجل الوصول الى الربح

statom
12-31-2012, 02:56

saad forex
01-04-2013, 03:41
السؤال اللى نفسى اساله هل هناك
شىء ثابت فى الفوركس

amera samer
01-04-2013, 03:45
يا جماعه السوق متقلب ولا يمكن الجزم بان الشارات لو اتفقت تبقى الصفقه ناجحه

egypt2013
01-04-2013, 17:45
السلام عليكم ........ الدخول من نقطة قوية بالطبع يؤدى للوصول و الخروج من نقطة قوية ، وكل ذلك حسب الاستراتيجية التى يستخدمها التاجر ، تحياتى وتقبل مرورى

hamo
01-04-2013, 18:21
انا اعتقد ان الربح يحتاج الى اكثر من مجرد استراتيجيه بهدف الوصول لاشاره قويه للدخول حيث ان هناك العديد من العوامل التى توثر فى طريقه الربح والتى من الضرورى توافرها مع الخطه الاستراتيجيه ايضا مثل الخبره السابقه والممارسه وايضا التحليل الفنى وكثير من المقومات الاخر الازمه بجانب اشاره الدخول وبعد ذلك يكون الربح متاح ولكن مع المتابعه والاهتمام ايضا بكل ما يجد ووجود خطه لكل موقف.

lamar
01-04-2013, 18:55
لم اكن اعلم على هذا النظام من قبل ( النظام التداولى ) ولكنى ارى انة لا يوجد نظام مضمون بنسبة 100% فى سوق الفوركس فمثلها هناك استراتيجية قد تفشل هذا النظام قد يفشل ايضا ولكنة قد يحقق نتائج افضل فقط على حسب منا فهمت من الشرح لانى مجربتوش نهائى سابقا

zeze mohamed
01-04-2013, 19:45

شكرا على شرح النظام التداولى فى الفوركس وفى انتظار المزيد من الشرح الهادف وان كنت اعتقد ان لا يوجد الكثير من المتاجرين من يستخدمون هذا النظام فى التداول .

maged mohamed
01-04-2013, 21:07
بسم الله الرحمن الرحيم
انا مش عارف و الله اذا كان ده حاجه كويسه ولا لأ
لانه فى بعض الاوقات كذا استراتيجيه بيدو نقطه دخول قويه
و بعدها بشويه العمليه بتضيع

yassoo011
01-04-2013, 21:22
شىء ثابت فى الفوركس

نعم هناك اشياء اساسية يحترمها السوق مثل الترند
والنماذج السعرية والفيوناتشي وغيرهاوهي ثابتة بنسبة 85 بالمأة تقرببا

matrcx
01-04-2013, 22:30
السلام عليكم

انا شايف ان مفيش حاجة مضمونة فى السوق ده بيمشى بمزاجه محدش بتحكم فيه

mostafaabdelgawad
01-04-2013, 23:04
الله ينور يا اخي انت قصدك ان الواحد يكون له نظام
تداول متكامل يستطيع من خلاله تاكيد دخول الصفقات

Maroo
01-04-2013, 23:27
عندما يكون لديك حساب فوركس فى شركه وساطه وليس لديك الو قت او الخبره لاجراء تداولات بنفسك واذا كنت ترغب باستثمار اموالك من خلال تداولات ناجحه او من خلال نصائح وتوصيات المستثمرين المهره فى انحاء العالم يوفر هذه الخدمه الؤائعه من خلال تو جيه صفقات هوؤلآ المسثمرين المحترفين الى حسابك الخاص وبناء على طلبك هذا النظام يشبه التداول الجماعى من خلال شبكه اسثماريه عالميه

prince of dark
01-04-2013, 23:44
انت عايز الصراحه انا مش فاهم اى حاجه بس فى ناس كتير اوى اوى ردت ممكن بقى العيب منى
وسلامى لك اخى الكريم وبجد اتمنى لك التوفيق وشكرا لك

Nour eddine
01-05-2013, 00:21
شىء ثابت فى الفوركس :)

derar
01-10-2013, 17:45
مساء الخير
كثيرا ما اعتمد اكثر من
استراتجية لانها تدعم بعض
في كثير من الاحيان

nsr3
01-10-2013, 17:49
التداول الالى فى الفوركس يمكن استخامه ولكن يجب ان يكون هناك التدريب الكافى ولتمرين الجيد

star forex
01-11-2013, 16:03
فى الحقيقه ان لا افضل العمل على عدة استراتجيات ابدا وافضل العمل على
استراتيجيه واحده لكى لا اشتت نفسى بين هذه وذاك

احمد سيد
01-11-2013, 16:06
اعتقد من وجهة نظري المحدودة ان العمل بأكثر من استراتيجية امر صعب جدا ويشتت المتاجر ولكن العمل علي استراتيجية واحدة ده يسهل العمل علي المتاجر وارجوا ان تتقبل مروري

forexever
01-11-2013, 20:07
السلام عليكم شكرا اخى على هذا التوضيح و انا شخصيا اقوم بفعل هذا

taoufik bajjou
01-11-2013, 20:33
أنا أيضا أود ذلك و أعمل عليه فأنا أتعلم قدر الإمكان و أبحث و أحاول الإستفادة من خبرة الأعضاء

disha
01-11-2013, 20:43
الله ينور يا اخي فعلا ناس كتير بتعمل كده
بس احد المشاكل ان ساعات لا يتوافق التحليل بل وممكن يدي صفقات عكس بعض

منذر
01-11-2013, 21:03
الاستراتيجيات قابه للفشل او النجاح

mero mohammed
01-11-2013, 22:28
انا افضل الاعتماد علي استراتيجيات سهله وبسيطه غير معقده
حتي يكون الربح اسهل واضمن
تقبل مروري اخي

salma saad
01-16-2013, 02:00
السلام عليكم ان ارى انه صعب دمج اكتر من استراتيجيه بالنسبة لى الاعتماد على استراتيجية واحدة تكفي

كريم سليمان
01-16-2013, 02:12
اظن ان هذه الطريقه تعتمد على الحاله النفسيه للمتاجر فيجب عليه
الاسترخاء والبعد تماما عن التوتروالشد العصبي ويجب ان تكون في استرخاء ذهني و بدني تام من المهم ان تكون ردت فعلك تجاه
السوق سريعة ولكن هذه السرعة يجب ان تكون من منطلق التفكير السليم و ليس بناء علي تخوف او هلع جراء تحرك السوق .

sabirdaba
01-16-2013, 02:15
نعم اخي استراتيجيات التداول تعتمد على اشارة مؤشر أو مجموعة من المؤشرات للدخول والخروج من الصفقات لكن أنا عن نفسي أفضل التحليل الفني على الاعتماد على المؤشرات

paper
01-16-2013, 02:25
بالفعل كل الناس الخبراء بيعتمدوا على كل الاستراتيجيات فى نفس الوقت
عشان يوصل لحالة تأكد لصفقة شراء او بيع

fog
01-16-2013, 02:39
تمام اخى كلامك صح بس مختصر قوى كل الى بتحكى فيه دا بعد دراسه لا تقل عن سنه علشان كل واحد يقدر يوصل للاختصار بتاعك الى كاتبه

no name
01-16-2013, 03:56
للاسف فعلا هذا النظام يحتاج الى خبرة كبيرة فى الفوركس ولا تتوفر هذه الخبرة فى العديد مننا
ولكن هى فكرة جيدة وانا افهمها كالتالى ان ناخذ الجيد من كل استراتيجية ونستخدمهم كلهم كاستراتيجية مستقله بذاتها

ess_ess
01-16-2013, 15:29

جزاك الله خيرا اخى الفاضل على شرح النظام التداولى فى الفوركس وفى مزيد من المعلومات النافعة التى تنفع المبتدئين

أمين هـ
01-16-2013, 15:32
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أهلا أخي,
شكرا لك أخي على المعلومة
إستراتيجية واحدة تكفي
تحيااااتي

hadeer
01-16-2013, 15:33
بالنسبه لهذا النظام الذى تتحدث عنه وهو دمج اكثر من طريق التداول
خلال مصادفة فأن لا احبذ العمل بأكثر من طريقه فى نفس الوقت وأفضل فقط
العمل بطريقه تداول واحده

hasback
01-16-2013, 15:38

بالطبع اخ حسام كلما جمعت المؤشرات كلما كان التحليل اكمل لكن هناك بعد المؤشرات والاستراتجيات تتقاطع نتائج تحليلها لدا يتوجب العمل بحدر لكن من الاحسن ان يكتفي الانسان باستراتجية جيدة ومجربة خير من العديد من الاستراتجيات التي تزيد الطين بلة وكما يقال دعها بسيطة

ahmed spider
01-16-2013, 15:40
من وجهه نظرى ان الاعتماد على استراتيجية واحدة تكفي
وذلك لأن الاعتماد على الكثير من الاستراتيجيات يسب التشويش من ناحيه وضياع كثير من الفرص من ناحيه اخرى

mohamed sayed
01-16-2013, 15:41
وهل تعتقد اخى صاحب الموضوع ان ذلك الامر يتبعه ويعمل به محترفى الفوركس الذين

يحققون ارباح ثابتة شهرية من السوق لا اعتقد ذلك اخى

حاول ان تكون بسيط وحاول الا تعقد الامور لانها ابسط من ذلك

katy
01-16-2013, 15:52
مش شرط دمج الاستراتيجيات ولكن لازم معرفه كل الاستراتيجيات الناجحه وتقدر تتعامل وتعرف ايه نقط الضعف والغلطات الى عندك وتعمل انت استراتيجيه ناجحه بنفسك من اخطاءك اللى اتعلمتها

mahammed galal
01-16-2013, 16:14
اخى الفاضل انا لا اقتنع بأن اتفاق عدة استراتجيات على نقطه دخول من الممكن ان يجعل الصفقه قويه

haze5m
01-16-2013, 17:14
انا اعتدق ان هذا نظام مفيد ولكنه معقد وغير مفيد للمبتدئين
وانا لا احبه فانا اعتمد علي استيراتيجية واحده

مارو
01-16-2013, 17:45
فالافضل هنا للمتاجر انيستخدم يدمج ادوات مثلا من كل استراتجيه بحيث يعمل لنفسه منها استراتيجيه خاصه بيه
وتكون في نفس التوقيت الادوات تكمل بعضها الاخر

sky4net
01-18-2013, 23:40

rose flower
01-18-2013, 23:44
هو انا اعتقد انه معظم صفقاتها ربح وتكون مطوره ومجربه اثق بها ومن الخطأ ايضا ان تعمل باستراتجية لمجر مشاهدتها في الفيديو او قراء عليها في
كتاب او مجلة بدون ان تتدرب عليها

LiNDa1
01-18-2013, 23:54
●♥♥ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♥♥●

كذا اذا بدك تدمج اكثر من استراتجيه وحده لازم لك يا غالي شو احتراف في الفوركس
كذا يعني انك تقوم بتطوير استراتتيجه واحد

medo323
01-19-2013, 00:06
لابد من وجود استراتيجيه مطوره ايضا تكون معظم صفقاتها ربح وتكون مطوره ومجربه اثق بها اذا اردت ان تحقق هدفك في السوق يجب ان تعتمد علي استراتجيتك الخاصه

joliana
01-19-2013, 00:09
نظام التداول في الفوركس ان افعل كذا استراتيجية
وهذه تقوي هذا تشتت وممكن اخسر والا لو كانوا مختلفين عن بعض فكيف افعل هذا وضح اخي

noda
01-21-2013, 23:42
لابد من وجود استراتيجيه مطوره ايضا تكون معظم صفقاتها ربح وتكون مطوره ومجربه اثق بها

---------- Post added at 08:42 PM ---------- Previous post was at 08:38 PM ----------

لا اقتنع بأن اتفاق عدة استراتجيات على نقطه دخول من الممكن ان يجعل الصفقه قويه

elmadry
01-21-2013, 23:57
ممكن فعلا ان تتفق عدة استراتيجيات على سعر صفقة معينة
ولكن تاتى الاخبار السياسية وتغير الصفقة وتحولها الى صفقة خاسرة .

SiSi
01-22-2013, 00:12
اهلا شكرا لك على هي التوضيح الجميل والمفيد

b2000
01-22-2013, 00:21
كلام مظبوووط وكمان هناك الكثير من المؤشرات التى تساعد المتاجر فى تحديد الاتجاه
ومنها يستطيع فتح الصفقات بثقه

spiderforex
01-22-2013, 00:24
الربح من السوق يحتاج أن تكون لك استراتيجية واضحة وعندما تتحق كل شروط الاسترانتيجة تقوم بالدخول في الصفقات اما أن تعتمد على العديد من الاستراتيجيات في تحديد نقطة الدخول فهذا سيسبب لك متاعب أخي وسيشتت أفكارك

اسماعلاوي
01-22-2013, 00:25
اعتقد دمج بعض الاستراتيجيات معا ليس له اهمية ولكن اهم استراتيجية هي استراتيجيتك انت التي تتقنها

elmadry
01-22-2013, 00:36
ولكن انا متهيقلى ان لو كانت اكثر من استراتيجة متفقين على سعر معين للصفقة فهذا يدل
على ان نسبة نجاح الصفقة حوالى 80% على الاكثر باستثناء الاخبار الاقتصادية .

محمود افندى
01-22-2013, 00:44
طبعا من لدية خبرة فى مجال الفوركس لا يدخل بالحظ بل عن طريق نظرياته و تحليلاتح و تحديدة لنقاط الدخول و الخروج و كذلك الاستوب لوز

easy_mezoo
01-25-2013, 17:17
لا اعرف عن الطيرقة الاندماجية هذه ولكنى اعتقد انه ليس من الافضل تجميع عدة استراتيجيات على عملة واحدة
خاصة وان لكل استراتيجية استنتاجها الخاص بل وقد تتعارض مع بعضهم فكيف نجمه بهم

FCBXL
01-25-2013, 18:09
اكيد اخي الكريم ان النظام التداولي يعتبر من اكبر الانظمة واصعبها في تحليل
وهي تتطلب توقيت كثير وخبرة كافية في الفوركس

صديق العمر
01-25-2013, 18:51
كيف حالكم اصحابى انا اارى ان العمل فى فوركس عمل ناجح ومتاح ويمكن لتداول ان
يجعل العمل فى فوركس والتداول به متاح ويختلف النظام التداولى من وقت لاخر

حسن
01-26-2013, 19:37
نعم يا اخى صدقت فيما اقولت
وان كون ارى انة ليس بشرط دمج الاستراتيجيات

asma
01-26-2013, 19:46
معلومة جديدة مشكور اخى على هذه المعلومة المميزة
بارك الله فى جهدك

my work
01-27-2013, 00:05
السلام عليكم
الاستراتيجيات بتتختلف فى فوركس بس لازم انك تجرب معظمهم وتختار الافضل ليك انت متعتمدش على تجربة اى حد

body
01-27-2013, 00:11
التداول عموما فى الفوركس محتاج الى التدريب والى التعلم المستمر ولك اد بيجى من التعلم والتدريب على الاستراتيجيات المختلفة والتى يمكن ان نستفاد منها فى الديمو

yassine10
01-27-2013, 00:18
سم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة اجمعــــــــن

walidos
01-27-2013, 00:20
إستراتيجية وعقلانية في التداول
ربما هي أفضل حل بدون اللجوء إلى البحث عن أكثر من وحدة

ezel
01-27-2013, 00:30
إستراتيجية وعقلانية في التداول
ربما هي أفضل حل بدون اللجوء إلى البحث عن أكثر من وحدة

انا في رايي ان الاعتماد على اكثر من استراتيجية في نفس الوقت يشتت انتباهنا
بالتالي اللهم استراتيجية واحدة معقولة ونتائجها مستقرة والعمل على اتقانها

سمر صلا
01-27-2013, 00:47
السلام عليكم ورحمة الله شكرا يا اخى على هذه المعلومة الجيدة الاستيراتيجية الجيدة وساضعها فى حسبانى وقد تفيدنا كثيرا والله الموفق

Eslam Rashwan
01-27-2013, 01:43
السلام عليكم انا اعلم ام كل متاجر يقتنع بإستراتيجية معيه يقوم بالتداول وفقا لها ولكن الدمج بين عدد من الاستراتيجيات اعتقد انه يحتاج خبرة كبيرة فى الفوركس ولا يستطيع اى شخص القيام بذلك

عصفورة فى الجنة
01-27-2013, 01:58
صح جدا
كل واحد لازم يعمل لنفسه استيراتيجية ويطبقها صح
انا بصراحة لسه مبتدئة ولسه بحاول اعمل استراتيجية لنفسى
شكرا على المعلومة الرائعة

tona
01-27-2013, 02:09
الاستراتيجيات المتطورة ومعرفة كيفية التعامل مع سوق العملات باحترافية ودقة من اساسيات المكسب في الفوركس والتى يتعمد عليها الكثيرين في عالمنا هذا

فوركس مان 25
01-27-2013, 02:18
السلام عليكم
جزاك الله خيرا لنشرك لهذه المعلومة المهمة ففعلا النظام التدولى للفوركس كان محتاج للتوضيح

soufiane992
01-27-2013, 02:36
اذا اردت ان تحقق هدفك في السوق يجب ان تعتمد علي استراتجيتك الخاص وليس ان تجمع استراتجيات لا تعرف عيوبها ومميزاتها في السوق لتحقق هدفك

احمد محمد
01-27-2013, 03:14
يجب ان تعتمد علي استراتجيتك الخاص وليس ان تجمع استراتجيات لا تعرف عيوبها ومميزاتها في السوق لتحقق هدفك فمن الخطا الكبير ان تعمل باستراتجية لمجر مشاهدتها في الفيديو او قراء عليها في كتاب او مجلة بدون ان تتدرب عليها لمدة طويلة لكي تستطيع ان تدرسها جيدا وان الله تعالى سوف يعينك اذا لجئت اليه

sato
01-28-2013, 13:10
الافضل هنا للمتاجر انه يدمج ادوات مثلا من كل استراتجيه بحيث يعمل لنفسه منها استراتيجيه خاصه بيه

forex.secret
01-28-2013, 14:25
والله ياباشا انا عن نفسى انصح جميع الناس اللى هما يتبعوا حاجه واحده بس وتقبل مرورى اخى الكريم وان شاء الله ربنا يوفقنا اخى الكريم

ahmed elsayed
01-28-2013, 14:34
العباره الاصح تسمى سيستم ويكون عباره عن 5 استاتيجيات او 6 استراتيجيات وتنتظر توافقهم على نقطه دخول واحده حتى تدخل

mohamed4444
01-28-2013, 14:39
ان النظام التدوالى فى الفوركس هو ناتج من الخبرات التى اكتسبها المتعلم ثم بعد ذلك يخرجها فى السوق ونجد ان هذا النظام يجعل الكثير رابحين للاموال

may
01-29-2013, 08:42
الاستراتجيه مهمه فى التداول ولكن ان تكون استراتجيه جيده وان يتم تطويرها من حين لاخر وهى سبب نجاح التداول

kingamon
01-29-2013, 11:16
اهم حاجة انك تعرف تحلل الشارت كويس وتبدء فى معرفة مناطق الدخول والخروج قبل دخول الصفقات

ecom
01-29-2013, 11:20
التداول بنجاح يتطلب استراتيجية وخطة مميزة
لذا يمكن تطوير استراتيجية انطلاقا من الخبرة التي تاخدها من التجارب التي تمر بها

a5060
02-14-2013, 14:52
حياكم الله جميعا
طيب المهم بعد الدخول حنعمل ايه لو عكس ؟؟؟؟؟
تمنياتى بحظ اوفر للجميع

ayoub0
02-14-2013, 14:56
صعب اوي اخي حكايه دمج اكتر من استراتيجيه دي هنا هيتشتت المتاجر وخاصه لو كانت الاستراتيجيات دي مختلفه عن بعضها
فالافضل هنا للمتاجر انه يدمج ادوات مثلا من كل استراتجيه بحيث يعمل لنفسه منها استراتيجيه خاصه بيه

FCBXL
02-14-2013, 14:59
اعتقد ان سر الفوركس لا يكمن في استراتجية تتكون من مؤشرات لأننني اعتقد أن هذه المؤشرات وضعت
لكي تلهينا لاأكثر ولا أقل

FaTi
02-14-2013, 15:11
هو هذا الشيء راجع لخبرة المتداول عشان يعرف متى يدخل ومتى يخرج
وشكرا لك

insta client
02-14-2013, 15:29
هى فكره حلوه اخى الكريم ولكن انت لو ركزت فى استراتيجيه واحده بس هتلاقى ان كده احسن وتقبل مرورى اخى الكريم وان شاء الله ربنا يوفقنا اخى الكريم

ibrahiem2012
02-14-2013, 18:15
لا افضل الاعتماد علي استراتجيات متنعه لاني هتشتت اكيد
افضل الالتزام بواحده واتقانها جيدا

iliazovik
02-14-2013, 20:30
بطبيعة الحال لتربح يجب استخدام عدة استراتيجيات و العمل بها في جميع العمليات الربحية لكي تضمن ربحا وفيرا

tota2000
02-14-2013, 20:46
اخى الكريم اعتقد ان من الخطأ الكبير ان تعمل باستراتجية لمجر مشاهدتها في الفيديو او قراء عليها في كتاب او مجلة بدون ان تتدرب عليها لمدة طويلة لكي تستطيع ان تدرسها جيدا

bourhan25
02-14-2013, 20:49
السلام عليكم صديقي موضوعك رائع اضيف فقط معلومة عليك فقط
ان تعتمد على استراتيجيتك الخاصة ...تحياتي

Ahmed1_egypt
02-14-2013, 20:55
لم اجرب النظام التداولي في الفوركس فانا ما زلت مبتدئ ولم اتعدي الشهرين بعد في الفوركس حيث
ان هذا ثاني شهر لي واحاول التعلم والحصول علي المزيد من الخبرة واتمني ان يوقفني الله تعالي

بطة
02-14-2013, 21:01
لابد ان اتقن استراتيجية واحدة واتفوق بها
وبالتالي اتعامل بها لان اكثرة من واحدة
اعتقد بان الامر معقد نسبيا

shando
02-14-2013, 21:04
بحاول اطبق الكلام دة بس على حسب الهدف لو داخل الصفقة بهدف كبير بحاول ادمج الطرق مع بعضها مع التحليل عشان اخش من منطاق قوية لو شغال اسكالبينج باهداف قليلة بشتغل على الطريقة الخاصة بالاسكالبينج بس بدون دمج استراتجيات اخرى لانه هدفى صغير وابعد عن التشتات بن الطرق الكتيرة

سكوفيلد
02-14-2013, 22:16
العمل على استراتجيه واحده ليس شيئ جيد يجب ان يكون لديك مرونه فى العمل
مع السوق لا نك لو لم تتعامل مع كل شيئ لن تربح على الاطلاق

منال اليشع
02-15-2013, 19:55
وجود استراتيجيه محدده للعمل بها هذا فى رايى غير نافع فالاختلاف
يكسب المهاره والخبره فى العمل والتداول بربح معقول

Ahmed H
02-21-2013, 03:40
لكن يا اخي تطبيق عده استراتيجيات مع بعض متعب ومضيعه وقت انصحك بالاهتمام بواحده فقط
وبالتوفيق لك وللجميع وسلامي للاعضاء والسلام عليكم

mahammed galal
02-21-2013, 15:06
اخى الفاضل ...... فقد يحدث اتفاق مثلا وتضرب الصفقه الاستوب اذن ليس هناك ثوابت فى السوق

forex24day
02-21-2013, 15:13
لا اتفق مع حضرتك بدمج اكثر من استراتيجية لان معروف ان كل استراتيجية لا اسس مختلفة
وبالتالى فاكيد نقط الدخول تختلف من واحدة لاخرى فكيف يتفقوا

tecnequeforex
02-21-2013, 15:32
مشكور أخي على الموضوع الجميل الذي تشرح فيه معنى النظام وفعلا انا استفدة من شرحك وأتمنى أن باقي الاعضاء في المنتدى يكونوا استفادوا كذلك

youssef1025
02-21-2013, 15:42
كلما اشتغلنا على عدة فرمات كانت اللاشارات أصدق في نظري تحياتي

sad10
02-21-2013, 15:53
اهلا اخي الكريم نضام التداول في الفوركس هو شئ مهم جدا قبل الدخول في الصفقات و على كل من يحلم بان يصبح ذا شان في هذا المجال ان يكون ملما بكل هذه العوامل

ahamed ali
02-22-2013, 18:06
اعتقد ان هذا شيء غير مضمون لان دمج اكثر من استراتيجية يعني دمج اكثر
من مؤشر والمؤشرات 90 بالمائة منهم غالبا ما يعطوا اشارات
كاذبة لان كما قلنا ان السعر هو الذي يحرك المؤشر

yacino
02-22-2013, 18:08
كلما اشتغلنا على عدة فرمات كانت اللاشارات أصدق في نظري تحياتي

walid1
02-22-2013, 18:09
الدخول من نقطة قوية بالطبع يؤدى للوصول و
الخروج من نقطة قوية وذلك حسب الاستراتيجية

4life
02-22-2013, 19:18
اخي حكايه دمج اكتر من استراتيجيه دي هنا هيتشتت المتاجر وخاصه لو كانت الاستراتيجيات دي مختلفه عن بعضها
وتكون في نفس الوقت الادوات دي

hamidi
02-22-2013, 21:29

like
03-15-2013, 22:23
انت تقصد الدمج بين اكثر من استراتيجيه ومتابعتهم سويا
اعتقد انها فكره جيده بالفعل وبذلك سوف تحكم على كفاءة كل استراتيجيه وتعرف نقاط الضعف والقوه
ولكن في النهايه يجب ان تختار استراتيجيه واحده وتلتزم بها

eagleye
03-15-2013, 22:30
لا يمكن الاعتماد على استراتيجية لتحديد لحظة الدخول افضل من قراءة ماضي العملة فهي احسن طريقة بالنسبة لي

بيكو
03-15-2013, 22:44
اذا اردت ان تحقق هدفك في السوق يجب ان تعتمد علي استراتجيتك الخاص وليس ان تجمع استراتجيات لا تعرف عيوبها ومميزاتها في السوق
وبناء على طلبك هذا النظام يشبه التداول الجماعى من خلال شبكه اسثماريه عالميه

make
03-16-2013, 00:44
يمكن النظام التداولى لاى سوق حره واحده
لاتختلف فى شئ
ومشكور على الطرح الجميل

ramzi-s
03-16-2013, 00:48
فعلا اخي دمج عدة استراتيجيات فيها خطورة كبيرة على التاجر البساطة والاسهل احسن خاصة للمبتدئين

hebkar
03-16-2013, 00:52
انا جربت جميع الاستراتيجيات
وفعلا افضل شىء هو التركيز وعدم التسرع
بس عاوز حاجه تققلل من الخسائر

hazar
03-16-2013, 01:01
السلام عليكم و رحمة الله بركاتـــه
عليك الاعتماد على استراتيجية جيد و تدرب عليها على التجريبي و ذالك لي اكتساب خبرة و هذا من وجهة نضري
تحياتي لك

medo1
03-16-2013, 01:10
جربت استراتيجيات كتير في التداول
لكن افضل استراتيجية تعتمد علي التحليل الفني والاساسي والتحليل الكلاسيكي من وجهة نظري

ahmed mahmoud abdelhady
03-16-2013, 01:17
السلام عليكم انا من وجه نظرى اللى تكسبه العب به مش شرط استراتيجه اى كانت الطريقه التى تتدوال بها الاهم ان تصل فى النهايه الى الهدف المقصود سواء اى طريقه كانت

osos010
03-16-2013, 01:21

اانا معاك بصراحة فى كلامك واوفقك جدا على رايك وفكرتك فعلا لازم ااتراتيجية
تكون مطورة علشان الربح تقبل مرورى
تحياتى للجميع

حسن
03-16-2013, 04:24
بصراحة يا غالى انا مش افهمت حاجة
لكن هحاول افهم من تعليقات الاعضاء الكرام

Mr.JoCKeR
03-17-2013, 15:50
اول موضوع اشوفوا

و يتكلم على شيئ صواب و مفيد للاعضاء

هذا عملي الحقيقي

rafikwood
03-17-2013, 17:12
لابد من وجود استراتيجيه مطوره ايضا تكون معظم صفقاتها ربح
احسن شيء هو ان تعتمد على استرتيجية واحدة

spiderforex
03-17-2013, 23:14
انا بالنسبة للناس التي تعتمد على الاستراتيجيات اقول ان العمل على استراتيجية واحدة وجيدة هو كافي للخروج من الصفقات بارباح عند الالتزام بشروطها لكن طبعا انا لا احب الاستراتيجيات والجأ للتحليل الفني كأساس في الدخول والخروج

ashraf
03-17-2013, 23:15
انا افضل التركيز على زوج واحد من العملات فان هذا يجعلنى فى اعلى درجات التركيز للاستفادة من تحرك السعر فى الاتجاهين او القيام بعمليات السكالبينج او الهيدج بعكس التشتت مع عملات اخرى

نور الحياة
03-17-2013, 23:21
السلام عليكم
انا اعتقد من وجهة نظرى الافضل ان المتداول
ان يتعالمل مع استارتيجية واحدة فقط
بس يكون متاكد منها ومن نتيجتها

hebkar
03-17-2013, 23:27
اكيد الاستراتيجيات الخاصه او المطوره لو اقتنعت بها تكون جيده
اهم شىء تكون مقتنع بما تراه مناسب
تقبل مرورى

Mahmoud02
03-19-2013, 20:12
فقد يحدث اتفاق مثلا وتضرب الصفقه الاستوب اذن ليس هناك ثوابت فى السوق يمكن الاعتماد عليها :ok::ok::ok::dance:

L!NDa
03-19-2013, 20:58
اهلا طبعا ياغالي لازم عليك انك تضع هددف امامك للصول اليه

RomanyMoreed
03-19-2013, 21:04
ألسلام عليكم ورحمه الله

لو كترت الاستراتيجيات الواحد هيتلغبط ومش هيقدر يركز كويس انت استراتيجيه وحده بس تشتغل عليها وبس

juliano
03-22-2013, 05:04
هو فعلا لو فية اكتر من اشارة على الدخول فى السوق الاشارة دى بتكون قوية جدا زوصادقة ايضا
اما استخدام اكثر من استراتيجية دة بيسبب قلة التركيز والتشتت فى السوق
ولكن يمكن دمجهم فى اسكربت مثلا او تمبليت علشان تريح دماغك

gna28
03-23-2013, 11:58
شكر خاص لصاحب الموضوع
لابد من ربط تحليلك الفنى بالتخليل الاخبارى وتظبط دخولك عليهما معا وليس احدهما

joorry
03-23-2013, 12:01

كلام جمييل اخي ...شكرا لكك على الطرح

بالتوفيييق

makarov111
03-23-2013, 12:05
السلام عليكم و رحمة الله بركاتـــه
عليك الاعتماد على استراتيجية جيد و تدرب عليها على التجريبي و ذالك لي اكتساب خبرة:yahoo:

dido_man1987
03-23-2013, 12:10
السلام عليكم

موضوع جميل اوووووووووووى
شكرااااا ليك
بالتوفيق للجمييييييييع

prince13
03-23-2013, 12:11
السلام عليكم
شكرا على المعلومة المفيدة فعلا
ولكن اتوقع انها صعبة عليّ لانها
تحتاج خبرة اكيد تحياتي

Ahmed Dahab
03-23-2013, 12:52
ان الاستراتيجية لابد منها لكى يكون هدف محدد للمتاجر او المضارب وبالتالى يستطيع ان يربح

hasback
03-23-2013, 12:58
النظام التداول هو عملية دمج لعدة استراتيجيات في طريقة عملة واحدة لمتاجر ببهدف الوصول لإشارة دخول قوية من ويتم تجميع عدة استراتيجيات تتناول الشارت من عدة نواحي لتكن الاشارة صادقة وغير مشتتة وهي من الانظمة التي تحتاج خبرة كافية من المتاجر.اهلا اخي الكريم بالنسبة لي خلط مجموعة من الاستراتجيات للحصول في النهاية على قرار انما هو خلط لما لا يمكن خلطه لان اسس كل مؤشر تختلف عت الاخر وايضا هي طريقة فاشلة نوعا ما فالتحليل باستراتجيات سيستلزم دقائق كثيرة الا لو كنت تتاجلا على الفريمات الطويلة اما من يتاجر اسكالنج فلا تصلح له هذه الطريقة

insta client
03-23-2013, 13:01
بجد الواحد مش عارف يقولك ايه يا اخى الكريم غير كلمه شكرا وبجد انا عن نفسى مش هعرف اقولك اى حاجه تانيه وتقبل مرورى يا اخى الكريم وان شاء الله ربنا يوفقنا باذن الله تعالى

egyption
03-23-2013, 13:11
مش فهم قصدك ياريت توضح ايه المقصود عشان نعرف نرد عليك

yassoo011
03-23-2013, 13:14
مصطلح غريب ولكن الامر ايسر من ذلك
ان تتعلم التحليل الفني وتطبق ما تعلمت على الشارت

elmoa
03-23-2013, 13:37
النظام التداولى فى الفوركس يعتبر طريقة لعمل متاجرة واحده للهدف بوصول الاشارات الدخول القوية
فى الشارت من كل النواهى واعطاء اشارة صادقة للانظمة الكليه بدون خبره كافية للمتاجر او المتداول

yahoo
03-23-2013, 14:06

magnonana
03-23-2013, 15:04
مشكور اخي العزيز علي التوضيح دة بجد حاجة كويسة ان الناس تنزل مواضيع توضح فيها التعاريف وكل دة مشكورين تقبل مروري المتواضع اخي العزيز في موضوعك الرائع وشكرا تحياتي لك السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

tayani
03-23-2013, 15:09
صبحكم الله بالبشرى, ويسركم لليسرى, ودلكم طريق الحسنى, وألزمكم العروة الوثقى.

forex.mad
03-23-2013, 16:03
مشكور يا اخى الكريم على المعلومهع الجميله اوى اوى وان شاء اثله الناس تستفاد منها يا غالى وبجد الواحد مش عارف يقولك ايه بالظبط

khaliluch
03-25-2013, 18:48

dzkabyle
03-25-2013, 18:52
السلام عليكم
من الصعب ان تدمج اكثر من استراتيجية في الفوركس فلكل استارتيجية مؤشراتها
لذا من الاحسن الاعتمد على استرتيجية واحدة لكي لا تتلف اتناء التداول

rtrt
03-25-2013, 19:01
السلام عليكم موضوعك رائع ومفيد بالنسبه لكل المبتدئين مشكورا وجزاك ربي خيرا وبالتوفيق للجميع

يزيد
03-26-2013, 15:06
السلام عليكم
نعم يا اخي كما قلت هذا هو نظام التداول في الفوركس و هو يعد من الانجح انظمة التداول

ahmed.mamdouh
03-26-2013, 16:53
فعلا لابد من وجود نظام تداولى فى الفوركس بشكل منتظم على مدار الخمس الايام تداول فى الاسبوع وشكرا

mahammed galal
03-26-2013, 17:11
انا عن نفسى ........ لا اقتنع بأن اتفاق عدة استراتجيات على نقطه دخول من الممكن ان يجعل الصفقه قويه

faycel
03-26-2013, 17:11
شكر خاص لصاحب الموضوع
لابد من ربط تحليلك الفنى بالتخليل الاخبارى وتظبط دخولك عليهما معا وليس احدهما

emy anwer
03-26-2013, 17:26
اعتقد ان التداول على استراتيجية واحدة فى الفوركس افضل بكتير كثرة الاستراتيجيات حتى تقدر ان تحقق
هدفك بكل سهولة وبدون ان تقع فى اخطاء وفى اى مشاكل

tecnequeforex
03-26-2013, 17:46
انا عن نفسى ........ لا اقتنع بأن اتفاق عدة استراتجيات على نقطه دخول من الممكن ان يجعل الصفقه قويه

مضبوط الكلام دا وانا بأيدك في الكلام دا استراتيجية واحدة ناجحة تكفي بالغرض اما الاعتماد على اكثر من استراتيجية هم مش حيفيدنا بشيء بل اكثر من هيك ممكن انه يلخبطنا

ETrade
03-26-2013, 18:11
توافق الاستراتيجيات يشجع على تحديد اتجاه الاسعار بنسبة كبيرة، يعني قد يكون حتمال اتجاه السعر الناتج عن توافق الاستراتيجيات يفوق 80 بالمئة وهي نسبة جيدة يمكن تكمليها بأمور اخرى مرتبطة بالاخبار والوضع الاقتصادي للدول، اضافة الى الخبرة الخاصة.
لكن لا ينبغي وضع ثقة عمياء في هذا التوافق واعتباره انه عين الصواب ولا شك فيه.

بصرة
03-26-2013, 18:35
مرحبا . انا لا افضل تعدد الاستراتيجيات فى صفقه واحدة دى كدا هتشتت التاجر وخاصه لو هما مختلفين عن بعض وبكدا احنا ممكن نخسر الاستوب
انا بفضل توحيد الاسترراتيجيه لانها بتكون سهله الربح

hossam elwazeer
03-26-2013, 18:36
اخى الكثير يجد صعوبه فى دمج استراتيجيه على الشارت وفهمها وانت تريد دمج اكثر من استراتيجيه فهذا من غير المعقول ولكن اتمنى ان توفق فى ذلك

basemxoxi
03-26-2013, 18:48
يجب ان تدرس اي استراتجية قبل ان تقوم
باستعملها
ويجب استخراج كل عيوبها قبل الانطلاق فيها

mido_momo
04-17-2013, 14:43
انا اعتقد ان الربح يحتاج الى اكثر من مجرد استراتيجيه بهدف الوصول لاشاره قويه للدخول حيث ان هناك العديد من العوامل التى توثر فى طريقه الربح والتى من الضرورى توافرها مع الخطه الاستراتيجيه ايضا مثل الخبره السابقه والممارسه وايضا التحليل الفنى وكثير من المقومات الاخر الازمه بجانب اشاره الدخول وبعد ذلك يكون الربح متاح ولكن مع المتابعه والاهتمام ايضا بكل ما يجد ووجود خطه لكل موقف

rosha88
04-18-2013, 03:37

السلام عليكم
اعتقد انه من الأفضل ان تعتمد على استرتيجية واحدة لكي لا تتشتت اتناء التداول