PDA

View Full Version : بونص انستا

muhammad ismail
04-18-2017, 20:40
السلام عليكم يا شباب
انا كنت فاتح صفقه بحساب بونص والصفقه قفلت لوحدها
هل كدة انا هعوض الخسارة بتاعه الصفقه ولا مش هعوضعها واى ربح هقدر اسحبه ؟؟
ارجو الرد والتاكد من المعلومه

msamir2013
04-20-2017, 15:18
واضح ان حسابك كدة اتمرجن للاسف وانا الصفقة كانت خاسرة واستنفذت رصيدك بناء على ذلك تم اغلاق الصفقة

فى الشهر القادم انت لست مطالب بالتعويض ولكن انصحك بالتعلم واتباع استراتيجية وعدم التسرع

hosam2020
04-20-2017, 15:24
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
البونص بيتحول لحسابك فى شركه انستا فوركس
فى الاسبوع الاول من كل شهر عشان تتاجر بيه

fayadansakr
04-20-2017, 15:29
السلام عليكم و رحمه الله تعالي و بركاته اخي الكريم
ان سؤالك لا علاقه له بالعنوان فانت في العنوان تسال عن البونص و في الداخل تسال عن صفقه تم اغلقها كيف ذلك

rayzigar
04-21-2017, 11:57
الصفقة يا اخي ممكن تقفل لوحدها بسبب الستوب لوز الي حطيته اي ليس بسبب المارجن كول اي لم تصفر حسابك طبعا
انت شوف يا اخي الراس مال الي كان لديك وكم تبقى الان وستلاحظ ان الحساب صار ممرجن وعاجز او مازالت فيه سيولة

mostafa1995
04-21-2017, 12:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ............ انت لما عملت الصفقة وقفلت لوحدها كده يعني انت لازم تعوض الخسارة
مثلا انت معاك 50 خسرت 5 لازم تعوض الخمسة من الارباح
يعني عوض اخي

M0hsenalawady
04-21-2017, 18:01
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته تحياتي للجميع
اخي الكريم مشكور على هذا الموضوع وطبعا اذا خسرت البونص كله يبقى مش عليك تعويض ولكن إذا خسرت جزء منه يبقي عليك تعويضه. تقبل تحياتي

Samira shabban
04-21-2017, 23:18
معنى ذلك ان الحساب اتمرجن يعنى خسرت كل البونص
وهى الحاله الوحيده التى لا يلزمك فيها التعويض ويمكنك البدء من جديد بتجميع البونص ..

tazi larbi
04-22-2017, 00:58
السلام عليكم ان وصلت للمارجن بغلق الصفقة فانت غير مطالب بالتعويض لكن ان اغلقت الصفقات يدويا فانت مطالب بتعويض البونص اخي اتمنى لكم النجاح والله الموفق

asmaamagdy
04-22-2017, 01:00
السلام عاليكم ورحمة الله ونرجو من الله حسن التوفيق
البونص فى انستا للتداول به وان تربح وارباحك تحولهالك الشركة على حسابك

hamadasalama
04-22-2017, 01:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اي خساره من حساب البونص بتبقي مطالب انك تعوضها الا في حاله ان تم مرجنه حسابك فسو تتعامل بارقام جديده

مصطفي السيد
04-22-2017, 01:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
يعني ايه الصفقه قفلت لوحدها لم افهم سؤالكوبالنسبه للبونص اللي اخدته من المنتدي لو قل وجب عليك
تعويضه قبل ان تفكر في سحب الارباح

moha-star
04-22-2017, 02:32
*الســــــلام علــــــــــــيــــكم و رحمــــة الله تعالى وبركـــــــاتـــه*

من كلامك ان الصفقة اغلقت لوحدها ان الحساب ما بقي فيه الا سنتات قليلة وبهذا حسابك اتمرجن

اخي الكريم كان عليك وضع الستوب للوز دائما نشير لهذه الكلمة لانها تحافظ على الحساب

اللهم نصف خسارة ولا خسارة كاملة للاسف .

nour3iny
04-22-2017, 02:43
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اعتقد ان بغلق الصفقه يكون الحساب قد تمرجن وبهذا انت غير مطالب بعويض البونص تقبل مرورى

m7med
04-22-2017, 02:44
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
اذا اخي الكريم انت غير مطلب بتعريض الاخسائر و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

mahmoud552
04-22-2017, 16:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حضرتك السوال هل الصفقة قفلت على ربح او خسارة لو خسارة يبقى حسابك قرب على المرجنة
نتمنى التوفيق للجميع والنجاح فى سوق الفوركس
تقبلو مرورى

capoeira
04-22-2017, 17:34
السلام عليكم وحمة الله وبركاته طالما الصفقة تم اغلاقها بدون تدخل منك فلن تصبح مطالب بالتعويض لخسارة رأس المال
انت مطالب بتعويض الخسارة فقط اذا اغلقت الصفقة بنفسك لذلك يمكنك ان تقوم بسحب الارباح التى تأتى من الصفقات المقبلة

houarisat
04-22-2017, 17:43
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي
لا أنت لن تعوض أي خسارة أبدا في الشهر القادم وهذه ميزة جميلة جدا من إنستا فوركس فأنت تكمل من حيث بدأت ولن تعوض خسارتك الماضية

Mohammed Darwish
04-22-2017, 18:03
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد حياك الله أخي أظن ان حسابك اتمرجن وانت غير مطلب بتعويض البونص جزاك خيرا تقبل مروري

mido elshabrawy
04-22-2017, 18:20
السلام عليكم و رحمه الله وبركاته
اخي الفاضل بما انك بتسال عن تعويض البونص فده معناه ان الصفقه قفلت خسرانه
فالسؤال هنا بقي هل اغلاق الصفقه لوحدها كان سببه المارجن كول و لا انت كنت حاطط استوب لوز و قفلك الصفقه
فلو كان مارجن كول يبقي لازم حسابكيكون رصيده اقل من دولار عشان متكونشي مطالب بتعويض بونص
لكن لو كان في رصيد في حسابك يبقي انت مطالب بتعويض البونص قبل سحب الارباح
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

almajek22
04-22-2017, 19:04
لست مطالب بتعويض الخساره ما دام الحساب قد اتمرجن وستستلم البونص الجددي ان شاء الله اول الشهر اما اذ خسرت جزء من البونص فقط فانت ملزم بالتعويض
تقبل مروري ونصيحه من اخ تعلم الفوركس جديا من الفديوهات الموجوده علي اليوت يوب ومن كل مكان

عبد الرحيم رافا
04-22-2017, 23:18
السلام عليكم و رحمة الله
بونص انستا اخي الفاضل هو جيد لكل مبتدئ لا يملك اي شيئ لكي يبدأ ب التداول و يجب ان لا تخاطر به

M0hsenalawady
04-23-2017, 02:07
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته تحياتي للجميع
اخي الكريم مشكور على هذا الموضوع وطبعا إذا خسرت البونص كله يبقى مش عليك تعويض ولكن إذا خسرت جزء منه يبقي عليك تعويضه. تقبل مروري

fifi ghonem
04-23-2017, 02:50
تاكد اخي الفاضل من وجود رصيد في حساب لان من الممكن ان تكون الصفقه اغلقت لانها ضربت الهدف مثلا وليس شرط ان يكون الحساب اتمرجن بالتوفيق للجميع

medeldon
04-27-2017, 20:53
السلام علكم و رحمة الله و بركاته تعويض الخسارة يتم بواسطة
الارباح المحققة فيعاد البونيص كما كان و تسحب باقي الارباح

zunebha
04-27-2017, 20:57
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
اخي لا تقلق حالك بما ان الصفقة اغلقت بنفسها.
ليس عليك تعويض الخسارة بالتوفيق تقبل مروري.

abo.tali.wtalin
04-27-2017, 21:21
بسم الله الرحمن الرحيم
لو الصفقه قفلت لوحدها مش هتعوض ولو انت الي قافلها يبقي هتعوص والله الموفق المستعان
وبرجاء تقبل مروري علي موضوعك

zakariacr07
05-03-2017, 19:06
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

أخي الكريم حسابك تمرجن و الله أعلم و أنت ليس مطالب بتعويض البونيص

Manoush
05-04-2017, 02:11
وصلت للمارجن بغلق الصفقة فانت غير مطالب بالتعويض لكن ان اغلقت الصفقات يدويا فانت مطالب بتعويض البونص اخي اتمنى لكم النجاح والله الموفق

ahmedmahmoud2017
05-04-2017, 02:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لا اخي معني انها تم اغلاقها بانطك مرجنت حسابك بالطبع يجب الوعي ل1ذلك جيدا تقبل تحياتي ومرورى

ahmedm
05-04-2017, 02:47
لو مكنتش محدد ستوب لوز والصفقة ضربت الستوب يبقي كدة الصفقة اتقفلت بسبب المارجن كول وانت غير مطالب بالتعويض سواء في الشهر الحالي او الشهر القادم ولو في ارباح لسه موجودة في الحساب تقدر تسحبها

Drissi
05-04-2017, 05:36
انستافوركس لا تقفل الصفقات لوحدها لكن الصفقة تقفل اذا وصلت التسكع بروفيت أو الستوب لوز لنفترض انك تتداول ببونص 100دولار فأي ربح فوق ال100دولار يمكن تسحبه لنفترض أكثر خسرت 20دولار الباقي 80 الشهر الثاني أضفت بونص 100دولار مرة أخرى إذا المجموع 180دولار أي ربح فوق هذا المبلغ يمكنك سحبه

freetrade
05-04-2017, 05:40
علي حسب نتيجة الصفقة يا اخي الكريم لو كانت خسارة جزئية فيلزمك تعويضها اذا انتقصت من اصل البونص لديك اما لو لا قدر الله تمرجن حسابك فلا يلزمك التعويض

alonsoo
05-04-2017, 05:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اه لو قفلت الصفقات على خسارة من غير مارجن كول يبقى لازم تعوض الرصيد اللى انت خسرته

shr
07-30-2017, 21:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لو كانت الصفقه دي بسبب ستوب لوس انت مطالب اما لو كانت غلقت لحالها ده يعني مساواه قيمه الرصيد مع الخساره مش مطلوب منك حاجه فالحاله دي

yousif200
07-30-2017, 21:09
الصفقة قفلت لوحدها لاناه ضربت استوب لوز وطبعا لازم تعوض اللي خسرتة من البونص
علشان تعرف تسحب اربحاك مش بترجعة في حالة وحدة لو الحساب اتصفر

michael1
07-30-2017, 21:09
وعليكم السلام ورحمه اللة وبركاته
اخى العزيز معانا فى المنتدى لو تم قفل الصفقات اوتموتكيا
فهذه مرجنه ولست مطالب بالتعويض
وشكرا

عمر عبدالرحمن
08-04-2017, 22:05
ملحوظ ان حسابك كدة اتمرجن للاسف وانا الصفقة قد قد كانت خاسرة واستنفذت رصيدك بناء على ذلك تم اغلاق الصفقة

فى الشهر القادم انت لست مطالب بالتعويض ولكن انصحك بالتعلم واتباع استراتيجية وعدم التسرع

---------- Post added at 09:05 PM ---------- Previous post was at 08:51 PM ----------

ملحوظ ان حسابك كدة اتمرجن للاسف وانا العملية التجارية قد كانت خاسرة واستنفذت رصيدك تشييد على هذا تم اغلاق العملية التجارية

فى الشهر الآتي انت لست مطالب بالتعويض ولكن انصحك بالتعلم واتباع تخطيطية وعدم التسرع

فهمى لاشين
08-04-2017, 22:28
بسم الله
فى الحقيقة ان سؤالك غير واضح ولكن سنحاول .. اذا كان حسابك اغلق بسبب
خسارة كل رصيدك وهذا يسمى مرجنة الحساب فلا تعويض عليك فقط انتظر حت يحول لك
البونص الجديد ولحين ذلك عليك بتنمية قدراتك الفوركسية المعلوماتية
تحياتى

algendy
08-04-2017, 22:45
الصفقة سواء كانت باموال البونص او براس مالك الخاص لا تغلق من نفسها الا فى حالة بلوغ الحد الاقصى للخسارة المسموح به من قبل شركة انستا فوركس
و بالنسبة لمعلومة انك غير مطالب بتعويض ما خسرته من اموال البونص فهذه معلومة غير مؤكدة و الافضل وضع تعويض اموال البونص فى الحسبان قبل التفكير فى سحب اى ربح

snnaky
08-04-2017, 22:58
نرد على حضرتك ازاى يعنى مش فاهم هو حضرتك مش توضح سؤالك عشان نفهم حضرتك عاوز اية واية الموقف اللى حنرد علية
يعنى عملت صفقة وتيك بروفت والصفقة قفلت على ربح خلاص انت فل كسبان
عملت صفقة وقفلت على خسارة استوب لوس وضح وقول عشان نفهم واية حجم الخسارة
للأسف مش عارف الأعضاء بتبخل لية بأنها تسأل وتضع التفاصيل يعنى يا اخى اذا انت كسلان وبخلان تكتب استفسارك بالتفصيل وبشكل صحيح تفتكر اللى بيجابوك ممكن يجاوب واحد مش مهتم بأستفسارة

hamid1
08-04-2017, 23:17
لا يا اخي في حالة اغلاق الصفقة بشكل اوتوماتيكي لا يلزم تعويض البونص الذي خسرته واي ارباح اخرى تجنيها يمكنك ان تسحبها

tolin
08-04-2017, 23:42
قفل الصفقة اتوماتيك معناه ان حسابك اتمرجن وغير مطالب بالتعويض لكن لو خسرت جزء من البونص بتكون مطالب بتعويضه انت كده تبدء من جديد وتقدر تسحب ارباحك

manotripleewry
08-05-2017, 02:17
السلام عليكم
اذا اغلقت الصفقه ع خساره فان هذا اسمه مرجنه يعني عدم تحمل الحساب الصفقه
وسببه انك فتحت صفقه بلوت غير معقول علي حساب صغير وعكست الصفقه كتير
اذا اردت الربح يجب عدم المخاطره

jojo99
08-05-2017, 02:19
مبروك ياباشا الحصول على البطاقة اولا
ويا رريت تحكلنا تجربتك هل وصلتك من اول طلب ارسلته ام دوخوك زى حالتنامبروك ياباشا الحصول على البطاقة اولا
ويا رريت تحكلنا تجربتك هل وصلتك من اول طلب ارسلته ام دوخوك زى حالتنامبروك ياباشا الحصول على البطاقة اولا
ويا رريت تحكلنا تجربتك هل وصلتك من اول طلب ارسلته ام دوخوك زى حالتنا

Hala Abdo
08-05-2017, 02:48
لو الصفقة قفلت لوحدها بدون وضع ستوب لوز لها فطبعا مش هتكون مطالب باي تعويض لكن لو بسبب الاستوب لوز فلاز طبعا تعوض

waelmma
08-05-2017, 08:52
:)):)):)) اخى الفاضل باركك الله فيك والحقيقة انه طالما ان الصفقات تم اغلاقها لوحدها فان
هذا معناه ان حسابك تم مرجنته والله الموفق اخى الفاضل

elmister
10-24-2017, 20:22
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم اعضاء منتدي الفوركس اخي الكريم الصفقه تغلق بسبب عدم وجود راس مال وخساره البونص وممكن تعوض بعدين من بونص الشهر القادم

magic10
10-24-2017, 20:59
بسم الله الرحمن الرحيم

لا لست مطالب بتعويض في حالة إغلاق الصفقة من نفسها اى عندما تتمرجن ويمكنك جمع بونص من جديد والتداول من جديد

alaa50
10-24-2017, 21:48
الصفقه كدا من خلال وصفك قفلت بمارجن يعنى لوحدها من خلال الشركه
بسبب ان خسارتك تخطت راس مالك الموجود فهو فى الحاله دى انت مش مطالب انك تعوض البونص اللى خسرته
الشهر الجاى هيتم تحويل البونص الجديد عادى وتبدء التداول بيه

ehabbob
10-24-2017, 21:57
السلام ورحمة الله وبركاته
اخى العضو الكريم من الواضح ان الصفقه مرجنه حسابك لان الصفقة لا تغلق نفسها الا فى 3 حالات فى حاله وضع امر اخد الربح وفى حاله امر ايقاف الخساره والحاله الثلثه مرجنة الحساب
والله ولى التوفيق

amine saddiki
10-26-2017, 16:31
واضح ان حسابك كدة اتمرجن للاسف وانا الصفقة كانت خاسرة واستنفذت رصيدك بناء على ذلك تم اغلاق الصفقة

Najmi
01-30-2018, 11:45
مرحبا أخي الكريم
كيف يعني قفلت وحدها لا يمكن أن يحدث هذا الأمر إلا إذا كنت قفلتها بالخطأ .. عموما تواصل مع الدعم
حتى تستطيع حل هذه المشكلة خاصة إذا أغلقت في فترة أقل من الخمس دقائق
تقبل مروري وتحياتي

Anas.Talaat2
01-30-2018, 11:51
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بالطبع يا أخى ستستطيع التعويض فى صفقات أخرى و ستستطيع سحب الأرباح عندما تربح فالحالة الوحيدة التى لا تمكنك من سحب الأرباح هى الخسارة لقدر الله فلا تيأس ولا تحزن اجعل الخسارة حافز لك لكى تتغلب على الصعاب و تحقق الربح فيما بعد ان شاء الله

Mo7a
01-30-2018, 12:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
اخي الكريم بما ان الصفقه قفلت اوتوماتيك بعد انتهاء رصيدك او المارجين لم يتحمل مقدار الخسارة فانت غير مطالب بتعويض البونص الذي خسرتة ويمكن سحب اى ربح من البونص القادم

A.mustafa
02-24-2018, 20:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..
لو الصفقه قفلت لوحدها مش هتعوض ولو انت الي قافلها
يبقي هتعوض البونص والله والمستعان
تقبل مروري المتواضع..

Abd Errahim
02-24-2018, 21:38
سواء كانت باموال البونص او براس مالك الخاص لا تغلق من نفسها الا فى حالة بلوغ الحد الاقصى للخسارة المسموح به من قبل شركة انستا فوركس و بالنسبة لمعلومة انك غير مطالب بتعويض ما خسرته من اموال البونص فهذه معلومة غير مؤكدة و الافضل وضع تعويض اموال البونص فى الحسبان

emadomda
02-24-2018, 22:40
إن ثقافة العمل منتشرة بشكل كبير جداً في دول الغرب ، وفي الآونة الأخيرة ظهرت هذه الميول عند الكثير من الشباب في الدول العربية، لاسيما بعد أن أتضح أن عملية تحقيق الربح من المال حقيقة وليست خيالاً، وقبيل أن نتعمق في الحديث عن هذا الموضوع، ينبغي علينا أن نذكر أمثلة من الويب العربي عن أشخاص أصبح لديهم دخل يومي ثابت من شبكات الانترنت المتنوعة، ومعظمهم أجمعوا على أن الدخل الذي يحصلون عليه عبر الانترنت أفضل بكثير من الدخل المتوقع الحصول عليه إذا صار موظفاً.
ومن أمثلة الأشخاص الذين نالوا شهرة كبيرة في العالم العربي :-

1/ محمد باعبيت : والذي يطلق عليه إسم "سيمو لايف" ، فهو مستشار وخبير في مجال التسويق من خلال شبكة الانترنت والتجارة الإلكترونية، وصار باعبيت ثرياً عن عمر 22 عاماً.

2/ أمين رغيب:- هو صاحب أشهر مدونة تقنية في عالمنا العربي والتي تعرف بـ "مدونة المحترف" ، فهو خبير في الأمن المعلوماتي والحماية، ووصلت شهرته الواسعة في هذا المجال إلى الدول الغربية أيضاً