PDA

View Full Version : الاسكالبينج و التجارة وقت الاخبار لكي لا يتم الغاء صفقاتك

Pages : [1] 2 3 4 5

os-x
08-04-2012, 20:24
السلام عليكم
اخواني لدي بعض الاستفسارا ت لم افهمها لحد الان ممكن احد المندوبين للشركة او احد الاعضاء ان يجيب بارك الله فيكم
اولا بالنسبة للسكالبينج هل فعلا يجب اغلاق الصفقة الا بعد دقيقتين وان اغلاق صفقة في اقل من دقيقتين يؤدي الى الغاء الشركة للصفقة فكيف اتجنب هذا المشكل
تانيا بالنسبة لاوقات الاخبار سمعت انه في حالة انه لو كان هناك ربح اكثر من عشرة في المئة يتم الغائه لاكن كيف اعرف الاخبار واتابعها واذا كنت عامل صفقة طويلة الامد واتى خبر بعد مدة معينة هل هذا يؤدي الى الغاء الصفقة
وشكرا

ma90do
08-04-2012, 20:33
لا يا اخي انا مع تجربتي للاسكالبينج كانت الامور طبيعيه ولا الشركه تخصم شيء لان الاسكالبينج اهدافه صغيره 5 نقط الي 10 نقط وبحجم اكبر للنقطه يعني لو قعدت 5 دقايق ممكن تخسر

بالنسبه للاخبار اعتقد انها عادي لان الناس بتخسر اموال كتير في هذه الاخبار ادام كده المفروض الشركه ترجعلها 90% من الخساره صح ولا ايه

os-x
08-04-2012, 20:43
لا يا اخي انا مع تجربتي للاسكالبينج كانت الامور طبيعيه ولا الشركه تخصم شيء لان الاسكالبينج اهدافه صغيره 5 نقط الي 10 نقط وبحجم اكبر للنقطه يعني لو قعدت 5 دقايق ممكن تخسر

بالنسبه للاخبار اعتقد انها عادي لان الناس بتخسر اموال كتير في هذه الاخبار ادام كده المفروض الشركه ترجعلها 90% من الخساره صح ولا ايه

نعم اخي الهدف في السكالبينج هو من خمسة الى خمس عشر نقطة على الاكثر لاكن للاسف يجب غلق الصفقات بعد دقيقتين
وهذا ما بحت ععنه الان وتاكد لي برد احد المندوبين

adam
08-04-2012, 22:28
الاسكالبينغ خطير جدا لمن لا يعرف التعامل معه فهو يعتمد على مبدأ اخطف وأجري وكذلك المتاجرة وقت الاخبار ان لم تكون لديك الخبرة الكافية للمتاجرة وهناك الكثير من الشركات تمنع المتاجرة بالاسكالبينغ وفتح واغلاق الصفقة بسرعة يؤدي الى اغلاق الحساب

salah.bmw
08-04-2012, 23:15
اتمنى من الاخوة الاعضاء ذوي الخبرة
او من المشرفين افادتنا بخصوص هذه الاسئلة المهمة لأن اغلب الاعضاء يتوقعون توقع ولا احد يفيدنا بجواب

silver
08-05-2012, 00:25
كل شركة وسياساتها في التعامل

ولا تخسر الارباح من خلال الاسكالبنج ولكن وقت الاخبار يرتفع السبريد وبالتالي لوا كنت ربحان 10 نقام وارتفع السبريد 11 نقطة تكون خسرت 1 وهذا الشيء ليس فيكل الشركات

بالنسبة لاغلاق الصفقة فلا يتم ذالك

marou49
08-05-2012, 00:58
السلام عليكم و رخمه الله تعالى و بركااته

جاري متابعة الأوضاع للإستفااده

hesham1046
08-05-2012, 01:00
نعم اخي الهدف في السكالبينج هو من خمسة الى خمس عشر نقطة على الاكثر لاكن للاسف يجب غلق الصفقات بعد دقيقتين

كلامك صحيح اخى الكريم لازم الصفقة تقعد دقيقيتين مفتوحة وبعد كدة تقفلها بس مبدا انت تفتح صفقة وبعد 40 ثانية تقفلها الشركة بتمنتع دة

maged
08-05-2012, 01:04
اعتقد اقل شي في مدة فتح الصفقة واغلاقها هو دقيقتين
ويمكنك ان تتاجر اسكالبنغ وقت الخبر عادي ولكن راقب الاسبريد

eng.rashidy
08-05-2012, 01:06
لو حضرتك بتتكلم عن انستا ف هيا تقريبا بتمنع الاسكالبينج لكن في شركات كتير بتتيح التعاملل بالاسكالبينج و انستا فيها مشكلة برده ان الاسبريد بتاعها عالي ف صعب انك تتعامل بالاسكالبينج فيها

ma90do
08-05-2012, 01:17

بصراحه انا زق ماقولتلك اني كنت شغال اسكالبينج في انيستا في دقيقتين تلاته وكانت الدنيا تمام محصلش اي خصم بس اخر صفقه دخلت اسكالبينج وخسرت بس انا بوضح انها عادي لان دي متاجرتك كل مانت بتكسب الشركه بتكسب هيا كمان

أسكبيد
08-05-2012, 01:35
ياريت بجد نتاكد من الموضوع ده عشان مايلخبطش حساباتنا
طب ليه لازم دقيقتين قبل اغلاق الصفقة انا بتاجر في شركة وبقفل الصفقة بعد ثواني عادي خالص
وكمان حكاية الاخبار ايه المشكلة اننا ناخد الربح كامل

realyone
08-05-2012, 01:41
بصراحه اذا كان هذه الشروط بشركة انستا بيكون التداول صعب وغير مريح,لكن انا فتحت صفقة واستمرت ساعات ولم يتم اقفال صفقتي ,وبعض الأخوه قالوا يجب اقفال الصفقة بعد دقيقتين ارجو من مندوبين شركة انستا يجاوبوا على هذه النقطة

os-x
08-05-2012, 01:55
بصراحه اذا كان هذه الشروط بشركة انستا بيكون التداول صعب وغير مريح,لكن انا فتحت صفقة واستمرت ساعات ولم يتم اقفال صفقتي ,وبعض الأخوه قالوا يجب اقفال الصفقة بعد دقيقتين ارجو من مندوبين شركة انستا يجاوبوا على هذه النقطة

نعم اخي يمكنك فتح صفقة حتى بالايام وليس بالساعات هذا ليس بالمشكل المشكل هو انه لا يمكنك فتح صفقة واغلاقها في مدة تقل عن دقيقتين
وهذا شيي صعب بالاسكالبينج لان فقط تحتاح ثواني في عمل صفقة لربح فقط خمسة او عشر نقاط بعقود كبيرة
اتمنى ان الفكرة وصلت

Rami
08-05-2012, 01:56
الحمدلل انى وجدت موضوعا يثير موضوع ال10 فى
المية , لكن من الردود اعتقد ان قصة الدقيقتين واقعية
تحياتى لك

meroo
08-05-2012, 02:09
ايوه يااخى من شروط شركة انستا ان الصفقة تفضل مفتوحة دقيقتين على الاقل
ولكن انت فاهم نقطة التداول على الاخبرا غلط لو كنت فاتح صفقة طويلة ومش قبل الخبر بدقيقة عشان الخبر فده عادى الربح مش بيتلغى لان ده مش تداول على الاخبار

tamid0
08-05-2012, 17:34
السلام عليكم و رحمة الله
بس انا قريت فعلا في قوانين الشركات ان في نسبة معينة مينفعش تعديا في الاسكالبينج و في وقت الاخبار

osama shaban
08-05-2012, 17:38
بنود الشركه واضحه وتم الحديث في تللك الموضوع من قبل الاسكالبينج لابد من مرور دقيقين علي الصفقه
المتاجره وقت الاخبار بمعني الدخول قبل الخبر بدقيقتين لابد الا تتجاوز الصفقه 10 % من الحساب والا سوف يتم تصحيح الصفقه
اتمني اي يكون تم الافاده

asdakkay
08-05-2012, 18:02
او من المشرفين افادتنا بخصوص هذه الاسئلة المهمة لأن اغلب الاعضاء يتوقعون توقع ولا احد يفيدنا بجواب

نعم يا اخي نتمنى دالك لاننا في حاجة لخبرة وتجربة المشرفين والاعضاء اللدي سبقونا للميدان ..

jamalsale
08-05-2012, 18:46
أنا أتعامل بالسكالينج لم يتم خصم اي شيء من حساب
فانا لم اتجاوز في ارباحي ال 10 في المئة من راس المال

hichemdz
08-05-2012, 18:51
السلام عليكم

مع الاسف بعض الشركات لا تسمح بالاسكالبينج وتشترط ان تستمر الصفقة على الاقل دقيقتين
واعتقد ان انستا واحدة منهم مع الاسف
بالنسبة للأخبار لا اضن انه يتم خصم 10% من الارباح هذا يعتبر نصب وسرقة.

AMANI
08-05-2012, 18:57
السلام عليكم
اخواني لدي بعض الاستفسارا ت لم افهمها لحد الان ممكن احد المندوبين للشركة او احد الاعضاء ان يجيب بارك الله فيكم
اولا بالنسبة للسكالبينج هل فعلا يجب اغلاق الصفقة الا بعد دقيقتين وان اغلاق صفقة في اقل من دقيقتين يؤدي الى الغاء الشركة للصفقة فكيف اتجنب هذا المشكل
تانيا بالنسبة لاوقات الاخبار سمعت انه في حالة انه لو كان هناك ربح اكثر من عشرة في المئة يتم الغائه لاكن كيف اعرف الاخبار واتابعها واذا كنت عامل صفقة طويلة الامد واتى خبر بعد مدة معينة هل هذا يؤدي الى الغاء الصفقة
وشكرا

على حسب علمى اخى الكريم ان صفقات للسكالبينج فى شركه انستا يجب يمر عليها دقيقتين قبل اغلاقها والله تعالى اعلم فانا لا اشتغل فى مثل هذا النوع من الصفقات
بالنسبه للاخبار انا بشتغل عادى جدا بدخل الفجر وبقفل الصفقه غالبا على بدايه الفتره الامريكيه او على العشا كده بمجرد ما تحقق الصفقه هدفها وفى هذا الوقت الطويل غالبا بيكون فى اخبار ولا تغلق صفقاتى ابدا والربح لى والخساره على ايضا والصفقات لا تغلق ابدا

noureen
08-05-2012, 18:58
بنود الشركه واضحه وتم الحديث في تللك الموضوع من قبل الاسكالبينج لابد من مرور دقيقين علي الصفقه
المتاجره وقت الاخبار بمعني الدخول قبل الخبر بدقيقتين لابد الا تتجاوز الصفقه 10 % من الحساب والا سوف يتم تصحيح الصفقه
اتمني اي يكون تم الافاده

ارجو التوضيح اكثر لو سمحت هل تقصد ان الشركات لا تسمح بعقد الصفقات فى وقت الاخبار؟.؟؟؟؟

kimokonolove
08-05-2012, 18:59
ياريت بجد نتاكد من الموضوع ده عشان مايلخبطش حساباتنا طب ليه لازم دقيقتين قبل اغلاق الصفقة انا بتاجر في شركة وبقفل الصفقة بعد ثواني عادي خالص وكمان حكاية الاخبار ايه المشكلة اننا ناخد الربح كامل

M Sabry M Elbakrawy
08-05-2012, 19:04
نعم يا اخي لازم تغلق الضفقة بعد دقيقتين والمتارجة وقت الاخبار مش محسوبالك الا10% منهاا بس بس ممكن تحسبلك بالكامل لو انت فاتح صفقة قبل الخبر بنص ساعة علي الاقل

hend
08-09-2012, 16:10
هوا وقت الاسكالبتينج مفيش مشكلة هوا الى بسمعو ساعه الاخبار دة
بيقولو بيخصمو من الارباح النص مش عارفه لية بس اهو كدا بئا

mezo love
08-09-2012, 16:21
السكالبينج هو من خمسة الى خمس عشر نقطة على الاكثر

كن في شركات كتير بتتيح التعاملل بالاسكالبينج

khoroto
08-10-2012, 10:02
السلام عليكم
وشكرا

لا اخي السكالبينع يستعمل في فريم 5 دقائق 15 دقيقة 30 دقيقة هدا هو السكالبيغ

elmasry
08-10-2012, 10:31
بصراحه اذا كان هذه الشروط بشركة انستا بيكون التداول صعب وغير مريح,لكن انا فتحت صفقة واستمرت ساعات ولم يتم اقفال صفقتي

TheMasteR
08-10-2012, 10:48
انا شخصيا ما زلت عضو جديد
ولكن لازم اجرب
والسلام عليكم

Mohamed90
08-10-2012, 12:52
السلام عليكم نعم اخي العزيز بالفعل ممنوع الفتح و اغلاق الصفقة قبل 2 دقائق و هذا بند من قانون الشركة
و ايضا الربح اكثر من 10% من وقت اخبار يتم اقتطفها او الغائها تحياتي

themaxprofit1
08-10-2012, 15:34
انا شايف ان الموضوع دا عادى مفهوش اى مشكلة لو فى وجهة نظر لباقى الاعضاء باريت يغهمنى

king
08-10-2012, 15:41
لا اخى مفيش مشكله لان المتاجره اسكليبنج قصيرة المدى والاهداف منخفضه والشركه لا تلغى البروفيت للاهداف المنخفضه بينما المتاجره لفتره طويله الذى اعلمه ان يجب فقط ان تفتح الصفقه بعد الخبر وحتى لو قمت بااغلاق صفقتك فى وقت خبر اخر مفيش مشكله

light
08-10-2012, 16:07
طبعا الاسكالبينج يجب ان تمر دقيقتين حتى تقفل الصفقة هذا قانون يجب ان تحذر منه ، وايضا اثناء الاخبار يفضل ان تفتح الصفقة قبل ساعة من ذلك الخبر وبهذا لن يتم الغاء الارباح

magic777
08-10-2012, 16:35
اخي الشروط واضحه جدا اولا في صفقات الاسكالبنج كل اللي مطلوب منك انك تسيب الصفقه اكتر من دقيقتين بس كده
وفي مسأله المتاجره وقت الاخبار لو انت فاتح صفقه طويله الامد من قبل الخبر بمده طويله هنا يكون عادي ربحك منها ومش هيكون مرتبط بالاخبار
الا الصفقات اللي انت بتفتحها قبل الخبر او بعده بدقايق معدوده
او في وقت الخبر نفسه

Noah
08-10-2012, 16:36
بالفعل ان التداول فى وقت الاخبار من الممكن ان يكون خطير جدا ولا شك ان هناك بعض المتاجرين فى الفوركس لديهم بعض العمليات التى يقومون بتنفيذها والتى يكون بها نسبة كبيرة من المخاطر

kingman
08-10-2012, 16:36
لا اخى مفيش مشكله لان المتاجره اسكليبنج قصيرة المدى والاهداف منخفضه والشركه لا تلغى البروفيت للاهداف المنخفضه بينما المتاجره لفتره طويله الذى اعلمه ان يجب فقط ان تفتح الصفقه بعد الخبر وحتى لو قمت بااغلاق صفقتك فى وقت خبر اخر مفيش مشكله

انا اصبحت ابتعد نهائى عن المتاجرة وقت الأخبار فى شركة انستا حتى لا افاجئ بعدم قبول السحب وافضل شئ ان الواحد يعرف قوانين الشركة التى يتعامل معها حتى يتفادى اى خطا

sky44
08-10-2012, 16:42
السلام عليكم . بالنسبة للمتاجرة بالاسكالبينج ليس ممنوعا في شركة انستافوركس لاكن بشرك ان لا تغلق الصفقة قبل مرور دقيقتين . اما بالنسبة لسؤالك التاني فالمتاجرة وقت الاخبار فيها بعض التداخل في الاراء و انصحك بتجنب هدا الوقت ويمكنك الاطلاع على اهم الاخبار بواسطة المفكرة الاقتصادية التي تقدمها بعض المواقع المختصة مثل فوركس فاكتوري

safiforex
08-10-2012, 17:04
السلام عليكم . بالنسبة للمتاجرة بالاسكالبينج ليس ممنوعا في شركة انستافوركس لاكن بشرك ان لا تغلق الصفقة قبل مرور دقيقتين . اما بالنسبة لسؤالك التاني فالمتاجرة وقت الاخبار فيها بعض التداخل في الاراء و انصحك بتجنب هدا الوقت ويمكنك الاطلاع على اهم الاخبار بواسطة المفكرة الاقتصادية التي تقدمها بعض المواقع المختصة مثل فوركس فاكتوري

المهم ان الواحد في السكالبينج انه لا يغلق الصفقة الى بعد مرور الدقيقتين فهذا هو المسموح به في الصفقات السكالبينج
اما عن الاخبار فانصح انه الواحد يعمل عادي و لا يهتم لها

forexawy
08-11-2012, 22:54
لا يا اخي انا مع تجربتي للاسكالبينج كانت الامور طبيعيه ولا الشركه تخصم شيء لان الاسكالبينج
اهدافه صغيره 5 نقط الي
10 نقط وبحجم اكبر للنقطه يعني لو قعدت 5 دقايق ممكن تخسر

magic777
08-12-2012, 01:17
انا اصبحت ابتعد نهائى عن المتاجرة وقت الأخبار فى شركة انستا حتى لا افاجئ بعدم قبول السحب وافضل شئ ان الواحد يعرف قوانين الشركة التى يتعامل معها حتى يتفادى اى خطا

وده اصلا حمايه لينا برده لان الاغلبيه بيخسروا من الاخبار وحتى اللي بيكسب لو دورت وراه كده هتلاقي اللي بيكسبه
في صفقه بيخسره في صفقات تانيه ومش بيستفيد في النهايه حاجه وبيضيع وقته ومجهوده

zizo_a_86
08-12-2012, 01:41
هو السكالبنج هيبقى صعب شوية فى الشركة دى لان فعلا سمعت انه على الاقل لازم 3 دقايق عشان تقفل صفقتك

marwa
08-14-2012, 14:02
أخي الفاضل أحب أقولك ان مع الاسف بعض الشركات لا تسمح بالاسكالبينج وتشترط ان تستمر الصفقة على الاقل دقيقتين وده موضوع لوحده

themaxprofit1
08-14-2012, 14:58
انا قلت قبل كدا ان التداول وقت الاخبار مفهاش
اى مشكلة فى التداول فى مجال الفوركس ال لو فى حد من الاعضا ال اعنهم خبرة لية رائ تانى

ROTARY28
08-20-2012, 18:49
السلام عيلكم
ليس قانونا مفروضا عليك التخروج من الصفقات قبل الاخبار
لكن يجب الاخذ الحذر الشديد في التعامل وقت الاخبار القوية والمؤثرة في حركة السوق او العملة التي تتجار عليها

sami
08-20-2012, 18:56
أحترم رأي جميع الأعضاء و لكن أن يتمنى حسم الأمر مع مندوب من إنستا و هو الوحيد الذي بإمكانه
تقديم رد قطعي حول مسألة الدقيقتين في السكالبينج أو المتاجرة و قت الأخبار أو بعث إستفسار للدعم الفني
لأن هذه الإستفسارات تحتاج لتأكيد و ليس مجرد تأويلات أو إحتمالات

ahmed samir
08-20-2012, 19:16
ولا تخسر الارباح من خلال الاسكالبنج ولكن وقت الاخبار يرتفع السبريد وبالتالي لوا كنت ربحان 10 نقام وارتفع السبريد 11 نقطة تكون خسرت 1 وهذا الشيء ليس فيكل الشركات

rock86
08-20-2012, 19:24
ممكن نسميها استراتيجية لانه بالفعل هناك استراتيجية تسمى الاسكالينج وهي مصممة للفريمات الصغيرة كما يرى البعض انه ليس هناك من مانع لتجربتها على الفريمات الكبيرة

zeyadkabeel
08-20-2012, 23:53
اخى اللى اعرفه ان صفقات الاسكلابينج لو قعدت اقل من دقيقتين الشركة بتلغيها وموضوع الاخبار كانت بتلغى جزء من الارباح برده

ronaldo
08-21-2012, 00:26
الاسكالبينغ خطير جدا لمن لا يعرف التعامل معه فهو يعتمد على مبدأ اخطف وأجري وكذلك المتاجرة وقت الاخبار ان لم تكون لديك الخبرة الكافية للمتاجرة وهناك الكثير من الشركات تمنع المتاجرة بالاسكالبينغ وفتح واغلاق الصفقة بسرعة يؤدي الى اغلاق الحساب

hesham itch
08-25-2012, 12:32
اعتقد ان شروط المتاجرة فى المنتدى واضحة وبسيطة وسهلة ومحددة وجميع الاعضاء يعلمونه ولا يجهلونها
ويجب عليهم الالتزام بها حتى يستمر المنتدى فى العمل على منوال جيد ويعود الى ما كان عليه

HOUSAMMI
08-25-2012, 13:19
بسم الله

نعم لا يجب غلق الصفقات قبل 2 دقيقة ولكنى اعتقد ان هذا خاص بانستا دون سواها من الشركات

بالاضافة ان وقت الاخبار يجب متابعته عن طريق الاجندة او المواقع الاخبارية وعموما هناك اخبار معروفة للجميع

مواقع اخبارية مفيدة

http://www.arabictrader.com/portal/ar/home
http://www.**street.ae
http://www.daily**.com/arabic

kashif
08-25-2012, 13:49

elmirmajid
08-25-2012, 13:54
السلام عليكم اخي الكريم هو الاسكالبينج اهدافه صغيرة وانا كل تداولي في الفوركس بطريقة السكالبينج يعني اهدافي محددها يوميا ماتفوق 20 نقطة والحمد لله كل الصفقات اغلقها قبل بلوغها 5 دقائق لاني احدد الستوب لوز وامر التايك بروفيت موفق

morx123
08-25-2012, 13:57
لا اعتقد اخي الكريم
انا فتحت صفقات كثير واغلقتها في اقل من عشر ثواني
وفي احدى المرات كان الحساب به 50 دولار وتم تدبيله في نصف دقيقه إلى 400 حقيقه لا خيااااااال
وتم سحب المبلغ عادي جدا

ThE.pRoF
08-25-2012, 13:57
إيه الشروط المجحفه دي؟
ده تدخل صارخ في أمور خاصه بالنسبه للمضارب او المتاجر في سوق الفوركس
انا اللي اعرفه ان شركة البروكر تعني الوسيط بين المضارب و السوق و لا تتدخل في امور زي وقت الصفقه او المتاجره وقت الاخبار
بصراحه انا مستغرب !!!

face book
08-25-2012, 14:01
مدام الشركه محترمه وموثوق فيها اشتغل براحتك زي ما انت عايز
بس خلي بالك الاسكالبنج في حد ذاته خطر جدا باللذات وقت الاخبار
وومكن يروح فيها حسابك كله

aminewactop
08-29-2012, 22:00

amr beni ata
08-30-2012, 02:26

uventene
08-30-2012, 03:55
أسلوب للمتاجرة يقوم من خلاله المتاجر بفتح صفقة شراء أو بيع لزوج من العملات ويحتفظ بالصفقة لمدة قصيرة للغاية بهدف تحقيق ربح بسيط ويعتمد المتاجرون بالاسكالبنج على فتح عدد كبير من الصفقات وتحقيق أرباح بسيطة وفي كل صفقة والتجاره وقت الاخبار معظم الشركات لا تسمح بذلك

marem2007
08-30-2012, 04:37
لاالاسكالبينج وقت الاخبار بيكون بهدف 10 او 15 نقطة مش اكثر من كدة
وبالنسبة لالامرتجع دة كلام غلط
مش بيحصل

All 4 You
08-30-2012, 04:45
أعتقد أقل شيء في مدة فتح الصفقة وإغلاقها هو دقيقتين
ويمكنك أن تتاجر اسكالبنغ وقت الخبر عادي ولكن راقب الاسبريد

YASER83
09-06-2012, 12:34
السلام عيلكم
ليس قانونا مفروضا عليك التخروج من الصفقات قبل الاخبار
لكن يجب الاخذ الحذر الشديد في التعامل وقت الاخبار القوية والمؤثرة في حركة السوق او العملة التي تتجار عليها

zasd
09-08-2012, 00:12

mozoabdo
09-18-2012, 18:13
الاسكالبينغ ا لمن لا يعرف التعامل معه فهو يعتمد على مبدأ اخطف وأجري وكذلك المتاجرة وقت الاخبار ان لم تكون لديك الخبرة الكافية للمتاجرة وهناك الكثير من الشركات تمنع المتاجرة بالاسكالبينغ وفتح واغلاق الصفقة بسرعة

نور العمر
09-21-2012, 07:28

انا شايفة ان هذا الرد هو من اكثر الردود صوابا بجد يا سلام عليه فاهم معنى الكلام الى بيقوله و كمان مش بيبخل على حد بمعلومة مثلا و لا اى حاجة افادة افادة طول الوقت

smail
09-23-2012, 14:09

amine laksar
09-23-2012, 14:14

daisy
09-23-2012, 14:30
فعلا انستا بالنسبه للاسكالبينج بتمنع قفل اى صفقه قبل دقيقتين
وبالنسبه للاخبار بتديك 10%من اللى انت ربحته فقط
لكن انا فعلا عايزه اعرف
افرض انا فاتحه صفقه من بداية اليوم مثلا وجت اخبار فى قلب اليوم حركت الصفقه للربح ايه النظام؟

nrgslawi
09-23-2012, 15:05
اخي انا ايضا سمعت هذه المعلومات لكنني اتاجر منذ وقت طويل لكنني انا اتاجر بالاسكالبينج واتاجر وقت الاخبار لكن لم ينطبق علي هذا الامر اي مرة

faster4
09-23-2012, 15:17
شرط الاسكالبينج هو قفل الصفقة بعد دقيقتين من فتحها
والاخبار يشترط عدم فتح الصفقة بوقت قصيل قبل اعلانه

Mokka
09-23-2012, 16:22
ساوف ارد عليك فى السؤال بخصوص وقت الاخبار انصحك يعدم المتاجره وقت الاخبار هائيا و عليك متابعه الاخبار الاقتصاديه و الاخبار الكبيره مثلا انتخابات امريكيه يعنى تكون الاخبار من الممكن ان تغير اسعار العملات و ليس هناك اوقات محدده لصدور الاخبار

و اترك السؤال الاول للمحترفين فى الفوركس

magic777
09-23-2012, 16:51
فعلا انستا بالنسبه للاسكالبينج بتمنع قفل اى صفقه قبل دقيقتين
وبالنسبه للاخبار بتديك 10%من اللى انت ربحته فقط
لكن انا فعلا عايزه اعرف
افرض انا فاتحه صفقه من بداية اليوم مثلا وجت اخبار فى قلب اليوم حركت الصفقه للربح ايه النظام؟

وبصراحه اخي انا شايفه انها شروط عادله بالنسبه لوقت اغلاق الصفقات بس بالنسبه للأخبار دي
انا مش عارفه بيحسبوها على اي اساس يعني لو فاتحه صفقه بقالها مده مثلا وجه خبر وصلها للهدف كده مش هاخد كل ربحي

yasser habola
09-23-2012, 17:32
بالنسبة اللاسكالبنج يوجد شركات كتير لا تعترف بة وانا اظن ان شركة انستا تمنعة ايضا
لكن بالنسبة لعدم التعرض للمشكلة دي ان تسيب الصفقة وقت اكثر من دقيقتين حتي لا تتعرض لمشكلة

kaderbest
09-23-2012, 17:41
كلام الإخوة صحيح فالسبريد مرتفع كثيرا و بالتالي فالسكالبينج صعب جدا وعليك الإكتفاء ب 5 نقاط فقط
. و بما أن الشركة تمنع غلق الصفقة بسرعة فيمكن أن تفتح صفقة أخرى معاكسة بنفس الحجم و بعد مدة يمكنك غلق الصفقتين و هذه الطريقة لم أجربها

kramziie444
09-23-2012, 17:44
شكرا لك اخي الكريم على معلوماتك المفيدة و التي لا توانى في مشاركتها مع
الاخرين صراحة سكرا على مجهودك .

eng/ali
09-23-2012, 17:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعتقد ان الاسكالبنج له مميزات وعيوب انا جربته فتحت صفقات على اهدف صغيرة وكسبت الحمدلله

wacasat
09-23-2012, 18:14
السلام عليكم
وشكرا

السلام عليكم ورحمة الله
بخصوص اخى الكريم استفساراتك الاسكبلنج مفيش مشاكل فيه خالص بالنسبه لشركة انيستا
ولا الهيدج على نفس الحساب لكن المشكله بتكون موجوده على التجاره وقت الاخبار على ما اعتقد
ولا كن دى مش واثق فيها علشان اعرف ناس بتاجر وقت الاخبار عادى جدا ومفيش مشاكل غير كدا لا اعلم

hasback
09-23-2012, 23:10
راي انه لا يعدر احد بعدم معرفة الشروط فانت وافقت عليها عند التسجيل اما قضية الاغلاق عند دقيقتين فلا اضن انك لو انت متمكن من ادوات التحليل فلن يضرك ان تنتضر اكثر من دقيقتين

mohamedgo12
09-23-2012, 23:22
ياريت بجد نتاكد من الموضوع ده عشان مايلخبطش حساباتنا طب ليه لازم دقيقتين
قبل اغلاق الصفقة انا بتاجر في شركة وبقفل الصفقة بعد ثواني عادي خالص
وكمان حكاية الاخبار ايه المشكلة اننا ناخد الربح كامل

osamaelnino
09-24-2012, 00:45
انا اول مرة اعرف الموضوع ده ان مفيش سكالبنج
ومفيش وقت الاخبار متاجرة
لكننى لم اجرب هذا

keko
09-24-2012, 00:55
بصراحه انا معنديش الرد المناسب على الاسئبله الى انت قمت بطرحها لانى خبرتى مازالت محدوده فى هذا المجال
لكن بالفعل اغلب الاعضاء ذات الخبره قاموا بارد واكيد انا استفدت من ردوده جميعا وياريت المزيد من التعاون دائما

esraa
09-24-2012, 01:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا بجد مش عارفه لاني لسه مبتدأه
ومتاجرتش قبل كده كان في واحد هو اللي بيتاجرلي
اتمني ان باقي الاعضاء يفيدوك

zakimix
09-24-2012, 01:53
لازم الصفقة تقعد دقيقيتين مفتوحة وبعد كدة تقفلها بس مبدا انت تفتح صفقة وبعد 40 ثانية تقفلها

ahmed zehiry
09-24-2012, 01:54
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
لسة مبتدا ماعندي فكرة واسع عليها
ولي يمكن يفدنا باي ملعومات او نصائح اكون له شاكر

صقر برسا
09-24-2012, 01:56
1- كلام جميل جدا جدا اخى الكريم
لكى تكون محترف او متميز فى الفوركس عليك ان تتعلم باستمرار
وان تدرب على كل ما هو جديد من مؤشرات واستراتيجيات
عليك بالبحث الدائم عن كل ما هو جديد فى الفوركس
بهدف رفع كفائتنا و بالتالى زياده ارباحنا

ahmed zehiry
09-24-2012, 01:56
شكرا على المجهود الرائع والمميز ونرجو من المحترفين المشاركة والتفاعل
في هذا الموضوع لتعم الفائدة على الجميع

maro50
09-24-2012, 02:01
ان التداول باسلوب الاسكالبينج له مميزات وعيوب ومن مميزاته الحصول على الربح ولكن بشرط اجادة التداول به ولا يشترط وقت معين لاغلاق الصفقه ومن عيوبه انه يحتاج الى تركيز عالى وقوه ملاحظه

صقر برسا
09-24-2012, 02:03
- والله كلام زى الفل ودة طريقه مربحه جدا وانت ونصيبك ان السعر يعلى
وكمان دة طريقه الواحد اللى مش طماع واللى مش بيجازف واللى بيرضى بقليله وكمان دة طريقه لزيادة الاموال

mohamed amin
09-24-2012, 02:05
اعتقد اخى الكريم ان هناك الكثير من المضاربين الذى ينصحو بعدم
اجراء اى صفقات وقت سماع الاخبار نظرا لتقلب الحال ارجو الانتباه

صقر برسا
09-24-2012, 02:13
3- هذا ما أفضل فعله أن أحلل صفقة و أضع ستوب لوز و أقرأ مشاركة
وأرد على موضوع و أدخل شات ... و في بعض لحضات أرا شارات .

---------- Post added at 03:11 AM ---------- Previous post was at 03:09 AM ----------

1- كلام جميل جدا جدا اخى الكريم
لكى تكون محترف او متميز فى الفوركس عليك ان تتعلم باستمرار
وان تدرب على كل ما هو جديد من مؤشرات واستراتيجيات
عليك بالبحث الدائم عن كل ما هو جديد فى الفوركس
بهدف رفع كفائتنا و بالتالى زياده ارباحنا

---------- Post added at 03:13 AM ---------- Previous post was at 03:11 AM ----------

6- صح ياغالى

اهم شئ قبل دخول الصفقة

دراستها فنياً واساسياً

وعدم التسرع بالدخول قبل تحليل الشارت

تحليل جيد ووضع استوب لوز قبل الهدف

egypt25
09-24-2012, 02:17
هو اللى انا اعرفه ان لو عملت صفقات وقت الاخبار بالظبط واخدت منها ربح الربح ده بيتلغى ومش بتاخده
وسمعت قبل فعلا ان لازم الصفقة ما تقلش فى وقت يعنى من اول فتحها وحتى غلقها عن مدة معينة عشان تتحسب

4ex
09-24-2012, 03:09
صفقات للسكالبينج فى شركه انستا يجب يمر عليها دقيقتين قبل اغلاقها
والمتارجة وقت الاخبار مش محسوبالك الا10% منهاا بس بس ممكن تحسبلك بالكامل لو انت فاتح صفقة قبل الخبر بنص ساعة علي الاقل

m.o.b
09-24-2012, 03:55

ahmedgalal
09-24-2012, 05:15
انا كل الى اعرفه فى الموضوع ده ان هوا
وقت الاسكالبتينج مفيش مشكلة
هوا الى بسمعو ساعه الاخبار دة
بيقولو بيخصمو من الارباح النص
مش عارفه لية بس اهو كدا بئا

mohamed alalfy
09-29-2012, 19:15
السلام عليكم
اخىالكريم ليس لى
اى علم عن هذا الموضوع للاسف
كنت اريد ان اساعدك
وشكر الله سعيكم

hwida nada
09-29-2012, 19:18
ليس عندى اى معلومات فى هذا الموضوع
لكنى احببت ان ادخل هذا الموضوع كى اعرف اكثر لانى حتى الان لن اتعامل على حسابى فى انستا فوركس

asmaa omar
09-29-2012, 19:34
لا ارى اى داعى لهذه القوانين فى شركه انستا
ما الداعى لان يحكموا ربحنا طالما هذا الربح مش جاى من عندهم بالعكس هما بيربحوا معانا ؟؟؟؟؟؟؟؟

lecoq6
09-29-2012, 19:38
بالنسبة للاسكابلينج فأنا تقريا كل صفقاتي تقفل في وقت قصير لكن الاهم ان تمر دقيقتين
اما لتجنب الغاء الارباح وقت الاخبار فيكفي فتح الصفقة قبل او بعد 15 دقيقة من الخبر

mr.cavally
09-29-2012, 21:24
السلام عليكم
وشكرا

يا اخى يمكنك استخدام الاسكالبينج بأى ربح واى وقت شرط ان تدعمه الشركه
ثانيا مبيحصلشى ان الشركة بتخصم جزء من الربح اذا كسبت اكثر من 10 % من صفقاتك

mostafa ramy
10-14-2012, 02:22
الاسكالبينج لا مشكلة فىذلك اما بالنسبة للمتاجرة وقت الاخبار فالشركة تمنع ذلك
ولا تحسب لك الى 10 % من الارباح على حد علمى لانها تمنع التداول وقت الاخبار

MAGDY
10-14-2012, 02:40
السلام عليكم
وشكرا

لا يا عزيزى الفاضل
الكلام ده كله مش صحيح ومش دقيق
حضرتك محتاج إنك تقرأ وتتعرف على الموضوع بشكل صحيح
مافيش حاجة اسمها يجب الإغلاق ولا إلغاء الصفقات ولا أى شئ من كل اللى بتقوله حضرتك
يبدو إن حضرتك بتتكلم عن موضوع مختلف عن الفوركس
تحياتى

majdquran
10-14-2012, 02:57
السلام عليكم
وشكرا
اولا السكالبينج - ما في مساكل وهو مسموح ولكن خارج وقت الاخبار .
ثانيا نعم انستا تمنع التجارة وقت الاخبار ولكن لو انت ماخذ اورد قديم وسكر عند صدور الخبر ما فيش مشاكل .

lionking
10-14-2012, 11:22
اعتقد ان الاسكالبينج طبيعى مع صغار المتاجرين امثالنا
ومفيش اغلاق لصفقة او الغاء ربحها من الشركة

tharwat
10-14-2012, 11:33
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعتقد ان الاسكالبينج طبيعى مع صغار المتاجرين امثالنا
ومفيش اغلاق لصفقة او الغاء ربحها من الشركة

Nagwa
10-14-2012, 11:36
انا لاعارف الجابة ومنتظرةالرد من احد المشرفين لان كل ردود الاعضاء مجرد توقعات ونريد التأكيد للخبرة لو سمحت

ahmed esmat
10-14-2012, 11:38
لاسكالبينغ ا لمن لا يعرف التعامل معه فهو يعتمد على مبدأ اخطف وأجري وكذلك المتاجرة وقت الاخبار ان لم تكون لديك الخبرة الكافية للمتاجرة وهناك الكثير من الشركات تمنع المتاجرة بالاسكالبينغ وفتح واغلاق الصفقة بسرعة

sharif4
10-14-2012, 11:47
اخواني لدي بعض الاستفسارا ت لم افهمها لحد الان ممكن احد المندوبين للشركة او احد الاعضاء ان يجيب بارك الله فيكمانستا ف هيا تقريبا بتمنع الاسكالبينج لكن في شركات كتير بتتيح التعاملل بالاسكالبينج و انستا فيها مشكلة برده ان الاسبريد بتاعها عالي ف صعب انك تتعامل بالاسكالبينج فيها

forex.fee
10-14-2012, 12:00
شكرا ياباشا على المعلومه وبجد الواحد مش عارف يقولك ايه ولا ايه
وبجد كمان انا مستنى مزيدك وسلامى لك اخى

ahmed mohamed
10-17-2012, 08:08
اعتقد ان من قوانين شركة انيستا فوركس هو عدم المتاجرة وقت الاخبار واعتقد انة حماية
لرؤوس الاموال من الضياع وانا ارى انها نقطة ايجابية من الشركة فهى تحذر من ذلك لذلك
يجب ان يستمع الجميع الى القوانين التى تصدرها الشركة

good way
10-17-2012, 16:21
الاسكالبينج خطير جدا لمن لا يعرف التعامل معه
وكذلك المتاجرة وقت الاخبار ان لم تكون لديك الخبرة الكافية للمتاجرة
وهناك الكثير من الشركات تمنع المتاجرة بالاسكالبينج

mdgazy
10-17-2012, 18:55
الســلام عليكــم ..
اللي أعرفه يا أخي الكريم إنها بتفرق من شركة لشركة
في شركات لا تسمح أصلا بالاسكالبينج

CoRLeoN300
10-17-2012, 18:57
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا يا أخي على الموضوع الممتاز ده و كلامك صحيح يا أخي
تحياتي لك

toto
10-26-2012, 15:30
انا كل الى اعرفه فى هذا الموضوع ان السكالبينج
هو من خمسة الى خمس عشر نقطة على الاكثر
كن في شركات كتير بتتيح التعاملل بالاسكالبينج

ahsankhan
10-26-2012, 15:31

ima822006
10-26-2012, 17:49
يجب اغلاق الصفقة بعد دقيقتين وان اغلاق صفقة في اقل من دقيقتين يؤدي الى الغاء الصفقة

ameer
10-26-2012, 18:34
اهلا بيك اخي العزيز بالنسبة للاسكالينج اعتقد هو مسموح بي بالشركة وتقدر ان تخرج من الصفقة كحد اقصى وحسب حد علمي 5 نقطة واذا كان اقل ممكن تلغي حسابك في الشركة

ahmed fakhry
10-26-2012, 20:50
مفيش شئ ممنوع فى اى صفقة انتا ممكن تفتحها اللى ممنوع فقط انك تفتح صفقة لمدة اقل من 5 دقائق لو فى الحالة ممكن الصفقات تتلغى . اما بالنسبة للاخبار مفيش اى مانع من المتاجرة وقت الاخبار لكن لازم تلتزم بالوقت المزكور

rafeeq
10-26-2012, 21:05
او احد الاعضاء ان يجيب بارك الله فيكم
تانيا بالنسبة لاوقات الاخبار سمعت انه في حالة انه لو كان هناك ربح اكثر من عشرة

rahel
10-26-2012, 21:32
التجاره وقت الاخبار من اسباب الخساره وينصح شركات انستا بعدم التجاره اثناء الاخبار

oudai
10-26-2012, 21:50
لايتم الاغاء ولا على بالك فقط
اتبع استراتيجيات معينه ولا عليك

forex man
10-26-2012, 21:58
السلام عليكم
وشكرا

نعم اخى الكريم يجب اغلاق الصفقه بعد مرور دقيقتين من فتحها
واعتقد ان الصفقات طويله الامد لا تتاثر بقانون الاخبار
تحياتى

nabilo
10-26-2012, 23:06

mozoabdo
10-28-2012, 20:48
ياريت بجد نتاكد من الموضوع ده عشان مايلخبطش حساباتنا طب ليه لازم دقيقتين قبل اغلاق الصفقة انا بتاجر في شركة وبقفل الصفقة بعد ثواني عادي خالص وكمان حكاية الاخبار ايه المشكلة اننا ناخد الربح كامل

cristiano
10-29-2012, 16:27
بصراحه انا زق ماقولتلك اني كنت شغال اسكالبينج في انيستا في دقيقتين تلاته وكانت الدنيا تمام محصلش اي خصم بس اخر صفقه دخلت اسكالبينج وخسرت بس انا بوضح انها عادي لان دي متاجرتك كل مانت بتكسب الشركه بتكسب هيا كمان .

nermy
10-30-2012, 00:10
استراتيجية الاسكالبينج هى معقدة إلى حد ما ولكن على الرغم من هذا ، تقريبا كل المبتدئين يحاولون استخدام هذه الطريقة فى التداول.

شيرين
10-31-2012, 19:46
طرح مميز للغايه
رائع ماطرحتيه هنا
يعطيك العافيه لهذا الابداع
دمت بكل خير
تحياتى

ososbahar
10-31-2012, 19:55
السلام عليكم
انا كان نفسي الاقي اجابه للموضوع ده من حد من المسؤلون عن المنتدي
انا متابع جايز الاقي الاجابه
اشكرك اخي علي هذا السؤال

rahel
10-31-2012, 23:46
كنت قد قرات ان الاسكالبينج يضر بحساب المتداول ويحتاج الى خبره هل هذا الكلام صحيح

omar kapo
10-31-2012, 23:56
انا لا اتاجر وقت الاخبار ولا افضل التحليل الاساسي ولكن سوف ابدء ف تعلمه قريب
لانه مفيد بردوا يعني التحليل الاساسي مع الفني يفيدوك

mohamed djat
11-22-2012, 23:21
نعم يا اخي لازم تغلق الضفقة بعد دقيقتين والمتارجة وقت الاخبار مش محسوبالك الا10% منهاا بس بس ممكن تحسبلك
بالكامل لو انت فاتح صفقة قبل الخبر بنص ساعة علي الاقل

up97
11-23-2012, 17:25
قوانين الشركة بالانسبة للاسكالبينج هو ان تتعدى الصفقة دقيقتين
اما الاخبار فهو ممنوع فتح الصفقة في وقت صدور الخبر

face book
11-25-2012, 09:32
انا بصراحه لا انوي ان اتاجر اسكالبنج نهائي لانه موضوع في غايه الصعوبه لانها تجاره عنيفه وتجاره حاده والمغامره بتكون انتحار

لانه يتطلب خطف نقط بسيطه في اوقات قصيره جدا تكاد تصل الي 5 نقط وكل نقطه تمثل 2 % من راس المال

ANGEL_FROM_SKY
11-25-2012, 10:32
السلام عليكم
وشكرا

اهلا وسهلا اخى الكريم .. بالنسبة للسكالبينج شركه انستا محدده وقت لا تقفل الصفقه قبله
بالنسبه للاخبار ينصح كبار التجار بترك السوق قبل صدور الاخبار بفتره كافيه
يمكنك متابعه الاخبار من خلال اجندات الاخبار مثل اجنه موقع فوركس فاكتورى

zs-zs
11-26-2012, 02:48

easy_mezoo
11-27-2012, 18:22
اعتقد ان الهدف من الاسكالبينج هو 15 نقطة تقريبا
ولكن يجب اغلاق الصفقة فى اقرب وقت

asmoune
11-28-2012, 01:11
السلام عليكم ورحمة الله
بصراحة أنا لم أسمع بهذا من قبل !!!
ربما لأني عضو جديد لكني قرأت الكثير عن الفوركس قبل التسجيل ولم أسمع هذا من قبل

في انتظار أصحاب الخبرة إن شاء الله يساعدونا

omar.winner
11-28-2012, 01:23
هل هذا صحيح يا شباب ؟ وهل هذا القانون مطبق على جميع انواع الحسابات ام فى الحسابات الكبيرة فقط ؟ ايضا اريد ان اعرف السبب الحقيقي لهذا القانون وما هى فائدته ؟

elwardany
11-28-2012, 02:33
للاسف يا اخى عليك غلق الصفقة بعد دقيقتين بحد اكثر حتى لا تتعرض للاغاء لان السكالبينج لا يتيح لك اكثر من 5 - 10 نقاط فقط

محمود شبايك
11-28-2012, 03:00
الاسكالبينج ميزته ان انت لما تغتح صفقة من 5 نقطة الى 10 نقطة بتكون
مكاسيبها مضمونة بس لما تتعدى ال10ىبتكون مش مضمونة وبتخسر متير من حسابك

joker7diaa
11-28-2012, 03:34
الاسكالبينج يعتمد على خطف النقاط اي ان كانت عددها وهو يوجد به مخاطرة عالية يعني ممكن يمرجنلك الحساب والاسكالبينج يحتاج الى خبرة والى قلب ميت

a5rzamn
11-28-2012, 06:50
الله ينور عليك يا اخي...فعلا كانت هاي الشغله مجننتني

انه كيف بدي اوفق بين هاي الامور وانا فاتح صفقه او ثنتين مثلا

وكنت خايف انه الحكي هاد صحيح

alinader5
11-28-2012, 07:43
معلومة جديدة اول مرة اعرفها في الفوركس خصوصاً في نقطة غلق الصفقة أثناء الأخبار ولابد أن أشكرك يا صاحب الموضوع لأنك ساعدتني في فهم جزء من أجزاء الفوركس لتجنب الخسارة في المستقبل

sharif2u
11-28-2012, 08:18
الاسكالبينغ خطير جدا لمن لا يعرف التعامل معه فهو يعتمد على مبدأ اخطف وأجري وكذلك المتاجرة وقت الاخبار ان لم تكون لديكالارباح من خلال الاسكالبنج ولكن وقت الاخبار يرتفع السبريد وبالتالي لوا كنت ربحان 10 نقام وارتفع السبريد 11 نقطة تكون خسرت 1 وهذا الشيء ليس فيكل الشركات

ahmed1980
11-28-2012, 10:17
بسم الله الرحمن الرحيم
الاسكالبينج يعتمد على مبدأ اخطف وأجري ولكني لا اعلم بموضوع الوقت هذا
ووقت الاخبار يؤثر علي المدي القصير فقط

ahmed_ali
11-28-2012, 10:51
انا سة مبتدىء وفى مرحلة تعلم واستفدت جدا من تعليق بعض الاعضاء والى فهمته الاسكالبنج يقوم على الصفقات السريعة جدا التى لا تتعدى الدقيقتين ولكن كان لى استفسار هل يتطلب ان تدخل الصفقة عن طريق استخدام الاسكالبنج راس مال محدد لا يزيد اوينقص ولا راس المال مفتوح فى هذا النظام

gr53
11-28-2012, 11:54
لقد وقعت فريسة للتسرع والتهور وعدم اتخاذ القرار المناسب وعدم احترام راس المال مما تسبب لي في خسائر كثيرة
ولقد ادي اندفاعي لتعويض الخسارة احد اسباب المؤدية للخسارة فعلا فارجو من المبتدئين امثالي التريث في اتخاذ القرارات
والنهاية نلعن السوق ونسب الظروف ويخلط الحابل بالنابل دون علم او دراية والدافع الجري وراء الربح

سامية
11-28-2012, 13:16

one17
11-28-2012, 14:14
بالفعل بخصوص السكالبينج قانون الشركة ينص على ان الصفقة يجب ان تتجاوز دقيقتين
اما الاخبار لكي تتجنب الغاء الارباح يمكنك فتح الصفقات قبل الخبر بربع ساعة وبذلك لن تلغى ارباحك

abdenbi
11-28-2012, 14:30
نعم يا اخي تمنع الشركة الصفقات الاقل من دقيقتين و السكالينج في وقت الاخبار
و لكن ان فتحت صفقة قبل الاخبار بمدة فالاجراء لا ينطبق عليك

أمير الحياة
11-28-2012, 16:44
أنا الصراحه معرفش ايه هو الاسكالبنج ده ان شاء الله ححاول اقرا عنه وارد عليك

face book
11-28-2012, 17:57
انا طبعا ارفض المتاجره بتلك الطريقه لانها من اخطر طرق التداول علي الاطلاق

لانك بتدخل بعقود كبيره جدا في هدق 5 الي 8 بيب علي الاكثر ولكن انا رأيت تجار يجيدونها ولكن المعظم خساره فادحه وسريعه

fafa
11-28-2012, 20:02
هو بالنسبه لاستخدام اسلوب الاسكالينج فهو اسلوب جيد بس بيعتمد على خبره ولكن بالنسبه للدقيقتيين فانا لا اقدر
ان افيدك ولكن بالنسبه للتداول وقت الاخبار فده بيكون ممنوع منخلال اشركه بالفعل اذا حققت ربح اكثر من 10%

azifek
12-09-2012, 22:38
أخي الكريم
بالفعل غلق الصفقة بعد دقيقتين مشكلة لكل من يتاجر بطريقة اسكالبينج
و لهذا أرى أن الحل يكمن في تغيير استراتجية التداول و انتهى
لأن مخالفة قوانين الشركة ممكن أن يتسبب لنا بمشاكل

Cayote
12-09-2012, 23:28
السلام عليكم
بالنسبة للاسكالبينج : لا ينفع ادا تزامن مع خبر .. اما غير ذلك فيحتسب المبلغ
التداول على الاخبار : نعم صحيح يجب ان تكون الصفقة تزيد عن دقيقتان
متابعة الاخبار : هناك عدة مواقع تقدم الاخبار ووقت صدورها ومنتدي فوركس العرب واحد منها
ادا كنت فاتح صفقة من بعيد وجاء خبر وقفلتها على الخبر - اثناءه - بعده لا يهم وسيتم احتساب المبلغ
بالتوفيق

فتحية55555
12-10-2012, 00:21
اخى الكريم هناك بتوجد شركات كثيرة ولكن كل شركة لها مميزاتها وعبوبها
وبتختلف كل منهما عن الثانية ومع ذلك كل شركة ولها سياستها واما
من ناحية الاخبار فكلها ليست صحيحة احياننا فيجب عليك بالاعتماد
على ثقتك بنفسك اولا حتى لاتتردد فى صفقاتك والله المستعان

youssef1025
12-10-2012, 00:38
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته أول مرة أسمع هذا الخبر و أتمنى التأكيد من أحد مندوبي الشركة حتى نتمكن من المتاجرة الصحيحة فالغرض هو التعلم التداول الصحيح تحياتي.

ahmedsaied
12-10-2012, 06:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعتقد ان وقت الاخبرا لا احبز الدخول فيه لان الشركه يتخصم 90 % وبتدبك 10 % يبقى بلاش احسن واعتقد ان طالما دخلت صفقه قبل الخبر هتلغيلك ليه انت جوه الصفقه ده رزقك بقى

yaallah3
12-10-2012, 07:50
الاسكالبينغ هو استراتيجية وهى قائمة علي مبدأ اخطف وأجري وكذلك المتاجرة وقت الاخبار ان لم تكون لديك الخبرة الكافية للمتاجرة تكون المخاطر كببيرة وهناك الكثير من الشركات تمنع المتاجرة بالاسكالبينغ وفتح واغلاق الصفقة بسرعة يؤدي الى اغلاق الحساب

king123
12-10-2012, 08:14
اعتقد ان وقت الدقيقيتين قليل وممكن تحققه بسهولة فى الاسكالبينج وتحقق مكسب معاه
والاخبار ممكن تتابعها على موقع فوركس فاكتورى بينشر جميع اخبار الفوركس

forex3
12-10-2012, 13:49
عليك بمتابعة الاخبار من خلال متابعتها فى الجرائد اومن خلال التليفزيون ومن خلال الانترنت ايضا الذى عن طريقه يمكن معرفه كل الاخبار الاقتصادية والسياسية لكل اخبار العالم وانت فى منزلك او فى عملك وبمتابعة الاخبار هتقدر انك تتوقع مؤشرات التداول

Omaryat1
12-10-2012, 16:26
السلام عليكم
أخي نتمنى من المشرفين افادتنا بخصوص هذه الاسئلة المهمة لأن اغلب الاعضاء يقولون أظن أن و بالتالي فهم غير متأكدين

hassan asayed
12-11-2012, 00:38
اخى الكريم الاسكالبينج من احسن التجارات
ومن يتاجرون على الاسكالبينج اعتقد
ان همة ملوك الفوركس

mannon
12-11-2012, 15:46
عليك بمتابعة الاخبار من خلال متابعتها فى الجرائد اومن خلال التليفزيون ومن خلال الانترنت ايضا الذى عن طريقه يمكن معرفه كل الاخبار الاقتصادية والسياسية لكل اخبار العالم وانت فى منزلك او فى عملك وبمتابعة الاخبار هتقدر انك تتوقع مؤشرات التداول
جرايد اية يباشا ، واحنا معانا النت
فى حاجة بس على فكرة فى فرق بين الاخبار المجدولة والاخبار بصفة عامة اعتقد الاهم الى فى جدول ولها مواعيد ثابتة

newavocato
12-11-2012, 15:53
السلام عليكم من اجمل طرق المتاجره هى الاسكالبنج ولكن كيفية المتاجره بها ومن الممكن ان تتابع شرح لهده الطريقه من المنتدى وسيكون ان شاء الله شرح وافى ومفيد وشكرا

moonlight32
12-11-2012, 16:30
السكالبينج هو من خمسة الى خمس عشر نقطة على الاكثر مدة فتح الصفقة واغلاقها هو دقيقتين
وهو خطير جداً لمن لايجيد استخدامه

newavocato
12-11-2012, 16:37
السلام عليكم المتاجره بالاخبار تحتاج لمتابعه جيده طوال الوقت من فتح السوق وطريقة الاسكالبنج مع متابعة الاخبار جيده لمن يستطيع تنفيدها وبالتوفيق ان شاء الله

kingmos4
12-11-2012, 16:59
انا اول مرة اسمع بذلك اخى الكريم
كيف يعنى يلغى صفقة اقل من دقيقتين ولكن لاتستبعد شئ فالشركة هى التى تعطيك البونص
وهى التى تتحكم فى صفقاتك ولكن بالنسبة للربح اكتر من عشرة بالمئة تقوم الشركة بالالغاء فلا اظن ذلك

forex4maroc
12-11-2012, 17:13
نعم الصفقات في اقل من دقيقتين تلغى ولتجنبها حاول ان تجعلها مفتوحة اطول مدة ممكنة ثم لمعرفة الاخبار عليك بمتابعة الاجندة الاقتصادية

latraaa
12-11-2012, 19:17
من الأحسن أن تغلق الصفقات بعد دقيقتين، و هدا لتجنب أية مشاكل في الموضوع، و أرى أنه من الأحسن أن تستمر في الصفقة أكثر من دقيقتين

3008
12-11-2012, 19:37
لازم تغلق الضفقة بعد دقيقتين والمتارجة وقت الاخبار

saly
12-11-2012, 20:52
اى فقه فعلا متقفلهاش قبل دقيقتين والوقت بيكون مكتوب امامك فى الصفقه
اما الاخبار فانت تابعها على موقع فوركس فاكتورى ومتدخلش غير بعدها بفتره ممكن 10 دقايق تقريبا

hard$currency
12-11-2012, 21:18
من خلال وجهه نظرى اعتقد ان الاسكالبلينج جيد وانا اعتمد على هذه الطريقه فى التجاره لاوقات طويله واعتقد انه جيده ولا يوجد خصومات ولكن لابد من الحرص فى التعامل والوقت
وانا لا افضل التجاره وقت الاخبار بشكل كبير لان السوق دائما ما يكون متغير وقيمه السبريد تكون اكبر

maham
12-11-2012, 21:25
السلام عليكم
وشكرا

بالنسبه للاخبار انا بشتغل عادى جدا بدخل الفجر وبقفل الصفقه غالبا على بدايه الفتره الامريكيه او على العشا كده بمجرد ما تحقق الصفقه هدفها وفى هذا الوقت الطويل غالبا بيكون فى اخبار ولا تغلق صفقاتى ابدا والربح لى والخساره على ايضا والصفقات لا تغلق ابدا

mero12
12-11-2012, 23:36
نعم من اهم طرق المتاجره الاسكالبنج لكن نتمنى ان تفيدنا اكثر بكيفيه الاداره بها
مشكور على هالمواضيع

youssefrhanem
12-12-2012, 00:05
السلام عليكم و رحمته الله تعالى و بركاته
الهداف من الإسكالبينج هو ١٥ نقطة على لاكتر و لمتاجرة وقت صدور لخبر

nori
12-12-2012, 00:17
نعم التجارة وقت الاخبار هي خطيرة ويمكن الغاء الربح الخاص بك لذا انصح ان تتاجرو مثل هذه الاوقات
ثم بالنسبة للاسكالبينج يجب ان تتجاوز الصفقة الدقيقتين

noureddine700
12-12-2012, 01:03
دائما اسمع عن السكالبينج لكن لاع اعرف معناه
حبذا لوتكرم احد الاخوة وشرح لنا هذه الاسترتيجية

mahmoud1
12-12-2012, 01:29
دائما اسمع عن السكالبينج لكن لاع اعرف معناه
حبذا لوتكرم احد الاخوة وشرح لنا هذه الاسترتيجية

الاسكالبينج هو عبارة عن الخطف السريع يعنى بتخش صفقات بللوت كبير يعنى حجم عقد كبير ويكون الاهداف قليلة فى حدود من 5 الى 10 نقاط مثلا فى استراتجية اسكالبينج وبتعمل بيها على فريمات صغيرة فى اللى بيشتغل على فريمات الدقيقة وال 5 دقايق لكن لو لسة مبتدى ابعد عن الاسكالبينج خلاص لانه محتاج الى خبرة وفى خطورة

عبدالرحمن امام بيومى
12-12-2012, 01:42
لسلام عليكم المتاجره بالاخبار تحتاج لمتابعه جيده طوال الوقت من فتح السوق وطريقة الاسكالبنج مع متابعة الاخبار جيده لمن يستطيع تنفيدها وبالتوفيق ان شاء الله
وشكرا

ayman.shosha
12-24-2012, 18:19

اوافقك الرأى اخى العزيز
فلم تحدث تلك الامور معى من قبل
ويبدو ان شركات اخرى غير انستا هى من يفعل ذلك

haze5m
12-24-2012, 19:08
انا اعتقد ان الاسكالبينج هو موضوع خطير للمتاجرة
ولكن موضوع غلق الصفقات بعد دقيقتين هو امر غريب

raed3
12-24-2012, 19:10
يا ريت الادارة تفيدنا فى هذا الموضوع وشكرا
اخى على هذا الاستفسار

rinko
12-24-2012, 19:25
ان التداول باسلوب الاسكالبينج له مميزات وعيوب ومن مميزاته الحصول على الربح ولكن بشرط اجادة التداول به ولا يشترط وقت معين لاغلاق الصفقه ومن عيوبه انه
يحتاج الى تركيز عالى وقوه ملاحظه

statom
01-01-2013, 02:22
والمتارجة وقت الاخبار مش محسوبالك الا10% منهاا بس بس ممكن تحسبلك بالكامل لو انت فاتح صفقة قبل الخبر بنص ساعة علي الاقل

walid1
01-01-2013, 04:22
اعتقد ان من قوانين شركة انيستا فوركس هو عدم المتاجرة وقت الاخبار واعتقد انة حماية
لرؤوس الاموال من الضياع وانا ارى انها نقطة ايجابية من الشركة فهى تحذر من ذلك

RAHAA
01-01-2013, 04:50

ايه ده معقول يعنى لازم اقفل الصفقه بعد دقيقتين بس

افرض نسيت او قلت اصبر شويه طلما فيه ربح

يغلق كده حسابى؟؟؟

محمد عويس
01-01-2013, 09:29
لا اعرف كيف افيدك فى هذا الموضوع وذلك لانى جديد وليس لدي الخبرة الكافيه من ناحيه الصفقات ولكن هناك من لدي هذه الخبرة وقادر على الرد عليك ونريد منه ان يقوم بالرد حتى يستفيد الجميع من خبراته

birdgull
01-08-2013, 05:15
اعتقد ان اقل شيء في مده فتح الصفقة هو دقيقتين ويمكن انك تتاجر اسكالبنغ وقت الخبر عادي ولكن انتبه للاسبريدج

abobody
01-08-2013, 05:24
نقطة النظام هى دقيقتين
فلا يجوز فتح صفقة لمدة تقل عن دقيقتين وذلك فى اى وقت
اما بالنسبة للاخبار فالموضوع غاية فى البساطة فلايجوز فتح الصفقة وقت الخبر ثم اغلاقها فورا والا لا يحتسب مجموع مبلغ الربح الا فى حدود 10فى الميه فقط من رأس المال

star forex
01-11-2013, 00:07
انا شخصيا مش بتاجر بطريقه الإسكالبينج لأن شركه انستا اعتقد انها
مانعه الخاصيه دى لأن الإسبريد بتاعها عالى شويه

حسن
01-11-2013, 02:00
اخى الكريم الاسكالبينج رائع
وكثيرا ما اعمل بية لانى احب الصفقات قصيرة المدى جدا

pirlo
01-11-2013, 03:59
الافضل لك ان لاتتداول بهذه الطريقه خاصه اذا كنت في بدايتك في التداول ولم تكتسب الخبره بعد

ezel
01-11-2013, 21:37
نقطة النظام هى دقيقتين
فلا يجوز فتح صفقة لمدة تقل عن دقيقتين وذلك فى اى وقت
اما بالنسبة للاخبار فالموضوع غاية فى البساطة فلايجوز فتح الصفقة وقت الخبر ثم اغلاقها فورا والا لا يحتسب مجموع مبلغ الربح الا فى حدود 10فى الميه فقط من رأس المال
اولا اشكرك على ردك الشامل المفصل الذي فعلا كنت ابحث عنه من الشهر الماضي
ثانيا اخي انا لا افهم لماذا شركة معروفة مثل انستا تنفرد بمثل هاته الخصوصية

ahamed ali
01-11-2013, 21:42
ياريت بجد نتاكد من الموضوع ده عشان مايلخبطش حساباتنا
طب ليه لازم دقيقتين قبل اغلاق الصفقة انا بتاجر في شركة
وبقفل الصفقة بعد ثواني عادي خالص وكمان حكاية الاخبار ايه المشكلة

disha
01-11-2013, 21:51
انا شايف يا اخي ان الاسكالبنج اصلا في حد ذاته خطر
بغض النظر عن منع الشركة او السماح به

ياسر
01-11-2013, 21:55
السلام عليكم
في السكالبينج هو من خمسة الى خمس عشر نقطة على الاكثر لاكن للاسف يجب غلق الصفقات بعد دقيقتين
وهذا ما بحثت عنه الان وتاكد لي برد احد المندوبين

nsr3
01-11-2013, 22:01
الاسكالبينج طريقة جيدة فى الفوركس وهى تعتمد على الصفقات القصيرة ولكن تحتاج الى الوقت والى الخبرة المتواصلة

kingamon
01-11-2013, 22:58
الاسكالبينج مفيش فيه مشكله لان مفيش صفقة هتقعد اقل من دقيقتين

ahamed ali
01-11-2013, 23:04
اذا كان هذه الشروط بشركة انستا بيكون التداول صعب وغير مريح,لكن
انا فتحت صفقة واستمرت ساعات ولم يتم اقفال صفقتي
وبعض الأخوه قالوا يجب اقفال الصفقة بعد دقيقتين ارجو من مندوبين شركة انستا

data
01-11-2013, 23:12
طبعا قفل الصفقة قبل دقيقتين اكر من مرة يعرضك الى فقدان الارباح
اما الاخبار يمكن ان نتجنب الغاء الارباح بفتح الصفقة بربع ساعة مثلا قبل الخبر

chabbi
01-13-2013, 20:28
بالنسبة للمتاجرة بالاسكالبينج ليس ممنوعا لكن بشرط ان لا تغلق الصفقة قبل مرور دقيقتين
اما بالنسبة المتاجرة وقت الاخبار فيها بعض التداخل في الاراء و انصحك بتجنب هدا الوقت

FiFi
01-13-2013, 20:34
♠♠☺السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♠♠☺

اهلا بيك يب كذا يشتغل الاسكالبينح ولكن يمكن الشركه تخصم شوي من ارباح وشكرا لك

derar
01-14-2013, 19:22
مساء الخير
الاسكالبينج عادي جدا ما
في اي مشكلة فيه ولكن
الاخبار ما جربت

maged mohamed
01-14-2013, 19:43
بسم الله الرحمن الرحيم
انا من المبتدئين فى تعلم الفوركس
واتمنى من الاعضاء ذوى الخبرة العالية وال1وق الرفبع افادتنا فى مثل هذة الاسئلة افادكم اللة

locos
01-14-2013, 19:49
سبريد انيستافوركس عالي
في الي ما بتتجاوز 0.8
بس اينستا 3 نقاط في سعر اللوت
اذا تفادى الاسكالينج
انا جربتها وخسرت 28 دولار

sky4net
01-19-2013, 03:34

juliano
01-19-2013, 08:21
على فكرة اان شايف اختلافات كتير بين شركات الوساطة ومعظم الاختلافات دى تتركز فى حاجتين او تلاتة على الاكثر
الاسبريد والرافعة المالية والاسكالبنج.. يعنى هتلاقى الاسبريد بيختلف من شركة للتانية وكذلك الرافعة المالية
اما بخصوص الاسكالبينج فكل شركة لها قوانينها الخاصة التى تنظم ذلك النوع من الصفققات السريعة

forexing
01-19-2013, 08:43
السلام عليكم

كثير ما اسمع عن الاسكالبينج

وانه بيحقق الملايين

ويجعل منك غنيا

medo323
01-19-2013, 10:20
هو خطير جدا لمن لا يعرف التعامل معه فهو يعتمد على مبدأ اخطف وأجري وكذلك المتاجرة وقت الاخبار ان لم تكون لديك الخبرة الكافية للمتاجرة

ezel
01-19-2013, 10:22
هو خطير جدا لمن لا يعرف التعامل معه فهو يعتمد على مبدأ اخطف وأجري وكذلك المتاجرة وقت الاخبار ان لم تكون لديك الخبرة الكافية للمتاجرة

صحيح اخي السكلبينج مربح انما جد خطير لانه بعقود كبيرة الحجم
ايضا الاخبار لازم التداول عليها بالسكلبينج لذلك الاخبار تبغي احتراف

Ahmed1_egypt
01-19-2013, 10:44
منذ ان بدأت في التدرب علي الفوركس لم اجد مشكلة في اغلاق الصفقة سريعا وبالنسبة للاخبار لم اسمع عن الغاء اي صفقات
وقت الاخبار ولا تؤدي الاخبار الي اغلاق الصفقات الا اذا تغير اتجاه السوق بقوة وكنت تضع وقف للخسارة

SiSi
01-19-2013, 12:02
اهلا انا اعرف الاخبار ولكن لا اعرف ايش هو الاسكالبينج لاني لسه مبداته كثير

ahamed ali
01-21-2013, 11:52
بنود الشركه واضحه وتم الحديث في تللك الموضوع
من قبل الاسكالبينج لابد من مرور دقيقين علي الصفقه
المتاجره وقت الاخبار بمعني الدخول قبل الخبر بدقيقتين
لابد الا تتجاوز الصفقه 10 % من الحساب والا سوف يتم تصحيح الصفقه

forex2013
01-21-2013, 12:53
اعتقد أقل شيء في مدة فتح الصفقة وإغلاقها هو دقيقتين كما ذكر معظم الاخوه
ويمكنك أن تتاجر اسكالبنغ وقت الخبر عادي ولكن راقب الاسبريد

Karim Khalil ‎
01-21-2013, 12:55
تقريبا بتمنع الاسكالبينج لكن في شركات كتير بتتيح التعاملل بالاسكالبينج و انستا فيها
مشكلة برده ان الاسبريد بتاعها عالي ف صعب انك تتعامل بالاسكالبينج فيها

Karem1
01-22-2013, 11:12
اعتقد ان المتاجره عن طريق اسكالبينج جيده وفيها ارباح محترمه جدا جدا ولكن تحتاج بعض الحذر
اما المتاجره وقت الأخبار اعتقد ان الربح فيها مفتوع عادى
وبالنسبه لمعرفه وقت الأخبار دا بيكون معروف وفيه مواقع متخصصه فى كدا زى فوركس فوكترى

qq5050
01-22-2013, 11:39

noda
01-22-2013, 14:21
انا مع تجربتي للاسكالبينج كانت الامور طبيعيه ولا الشركه تخصم شيء لان الاسكالبينج اهدافه صغيره 5 نقط الي 10 نقط وبحجم اكبر للنقطه يعني لو قعدت 5 دقايق ممكن تخسر

shimi
01-23-2013, 15:57
بالفعل ان التداول فى وقت الاخبار من الممكن ان يكون خطير جدا ولا شك ان هناك بعض المتاجرين فى الفوركس لديهم بعض العمليات التى يقومون بتنفيذها والتى يكون بها نسبة كبيرة من المخاطر

اسماعلاوي
01-23-2013, 15:59
لا يا اخي انا مع تجربتي للاسكالبينج كانت الامور طبيعيه و الشركه لا تخصم شيء لان الاسكالبينج اهدافه صغيره 5 نقط الي 10 نقط
والاسكالبينج خطير جدا لمن لا يعرف التعامل معه فهو يعتمد على مبدأ اخطف وأجري وكذلك المتاجرة وقت الاخبار ان لم تكون لديك الخبرة الكافية للمتاجرة

أمين هـ
01-23-2013, 16:00
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أهلا أخي,
التداول بالأسكالبينج وقت الأخبار أصلا سيئ للغاية
تحيااااتي

safiforex
01-23-2013, 16:06
لا يا اخي انا مع تجربتي للاسكالبينج كانت الامور طبيعيه و الشركه لا تخصم شيء لان الاسكالبينج اهدافه صغيره 5 نقط الي 10 نقط
والاسكالبينج خطير جدا لمن لا يعرف التعامل معه فهو يعتمد على مبدأ اخطف وأجري وكذلك المتاجرة وقت الاخبار ان لم تكون لديك الخبرة الكافية للمتاجرة

هو طبعا ان السكالبينج طريقته هي الخطف للنقط و على هذا فهو يعتمد على اهداف صغيرة لا تتعدى 10 نقط
و بطبيعة الحال فان السكالبينج انه يحتاج الى محترف في التداول لانه خطير للغاية و ممكن عوض الربح منه ان يخسر منه و لهذا فانه يجب فهم السكالبينج جيدا قبل الشروع فيه

marly
01-23-2013, 16:15
هو فعلا بالنسبه لمن يحبون التعامل باسلوب الاسكالينج فيجب ان تكون الصفقه مفتوحه دقيقتيين ولكن من حيث خصم
الشركه فانا لا اعتقد ذلك ومن ناحيه الاخبار فالموضوع يحتاج الى اشخاص ذات خبره كبير اثناء التداول وقت صدور الخبر

spiderforex
01-23-2013, 16:18
حقيقة هذا الموضوع في اختلاف بين الاعضاء فبالنسبة للاسكالبينغ فأنا لا أعرف ما تفرضه قوانين الشركة أما بالنسبة للاخبار فأنا سمعت أن الشركة تخصم 90 في المائة من الارباح وتعطيك فقط 10 في المائة لكن لا نعرف الصحيح من هذه المعلومات

no name
01-23-2013, 16:29
بالنسبة للاسكالبينج الشركة لا تخصم شيء لو تعدت الصفقة الدقيقتان ولكن بالنسبة للتداول وقت الاخبار فانا ايضا قد سمعت بذلك ان الشركة لا تعطى التاجر ارباح اكثر من 10% وما يزيد عنها يتم خصمه ولا اعرف ما سبب ذلك فى الحقيقة

alalfy
01-23-2013, 16:40
السلام عليكم
اخى الكريم ليس لدى اى علم عن هذا الاستراتيجه
فارجو من سيادتك ان تعامنى عن هذه الاستراتيجيه
وشكر الله سعيكم

درش الحبوب
01-23-2013, 16:49
السلام عليكم التداول بالأسكالبينج فى وقت الاعلانات خطر كبير ولاكن بعض الناس يتعاملوا بيه

youssef1025
01-23-2013, 16:55
نعم اخي العزيز بالفعل ممنوع اغلاق الصفقة قبل 2 دقائق و هذا بند من قانون الشركة تحياتي.

mamigo
01-23-2013, 17:11
اللى اعرفه ان كل شئ زادت خطورته زادت مكاسبه فلذلك الاسكالبينج مخاطره كتيره و لكنه فى نفس الوقت
مكاسبه كتيره لذلك لازم توقف الصفقه بعد دقيقتين او تلاته بالكتير لئلا يحدث ما لا يحمد عقباه

vinex
01-23-2013, 17:22
السكالبنج ممكن تغلق الصفقة على نقطة دخولك او نقطةاو اقل من نقطة ادا كان حسابك ومنصتك 5 ارقام عادي جدا
اما تتنتظر 2 دقيقة فهدا فيه شيء من الشك في شركة الوساطة نفسها
لدى وجب الحدر منها و اغلب هده الشركات وهده الطرق تكون في حسابات البونص

asma
01-23-2013, 17:41
انا لم اجرب حتى الان العمل بالاسكالبينج لكنى اعلم بان لا يجب التدالول وقت الاخبار
وهناك احد الاخوة فى المنتدى ذكر انه تداول فى هذا الوقت وربح لكن الشركة لم ترضى ان تعطيه الربح
موذكرت له ذلك انه لايجوز اللعب وقت الاخبار

taoufik bajjou
01-23-2013, 17:45
السلام عليكم أخي الكريم كلامك صحيح الصفقة يجب أن تكون مدتا أكثر من دقيقتين لدلك يفضل تجارة الأسكاليينج في أوقات يكون السوق هادئ

yasmin
01-23-2013, 18:02
بسم الله الرحمن الرحيم
السكالبينج و التجارة وقت الاخبار شئ مهم و اساسى لكى لا يتم اغلاق الصفقة على ما اعتقد

a5060
01-23-2013, 18:02
انا عملت صفقات كتير وقت الاخبار ومحدش وقف اى صفقات

صديق العمر
01-23-2013, 18:03
كيف حالك يا صديقى انا ارى ان العمل فى فوركس يكون ناجح ان حاولا التاجر ان يفهم كيف يحافظ
على راس المال من خلال العمل فى فوركس والا يعمل قبل متابعه الاخبار الاقتصاديه والسياسيه

may
01-24-2013, 06:29
التجاره وقت الاخبار ممنوعه فى شركه انستا ولكن متى اعرف وقت صدور الاخبار حتى اتجنب هذا الوقت للتداول

juliano
01-24-2013, 07:17
اعتقد انة فى الاسكالبينج يجب ان لاتغلق الصفقة قبل دقيقتين .. انما بعد دقيقيتين لك مطلق الحرية فى ترك الصفقة او اغلاقها .. اما فى وقت الاخبار فالشركة لاتمنع المتاجرة وقت الاخبار ولكن الاسبريد سيكون مرتفعا .. فعندما يكون هناك خبرا فيجب ان تنظر اولا الى الاسبريد

birdgull1
01-24-2013, 07:27
الاكالبينج مش بتفضل وقت طويل
هي دقيقتين واقفلها لانها بتسحب كتير اوي والواحد مش بيقدر عليه
ولكن بالنسبه للتداول وقت الاخبار
اعتقد انه بيفضل عادي مافيش حاجه بتقفل السوق

LiNDa1
01-24-2013, 15:37
اهلا بيك ياغالي اجل التجارة وقت يمكن في بعض الاحيان تاخذ فقط 10 % من الارباح التي حققتها
ويمكن في بعض الاحيان ماتخذها بدا

Dana
01-24-2013, 17:51
♠♠☺السلام عليكم ورحمة الله وبركاته♠♠☺
========
Dana
========
شكرا لي طرح هذا الموضوع لكي يتعلم منه المبتدئين و هذا يرجع لك بأجر و كل من ردا برك الله فيه

sato
01-24-2013, 18:03
الهدف في السكالبينج هو من خمسة الى خمس عشر نقطة على الاكثر لاكن للاسف يجب غلق الصفقات بعد دقيقتين

حسن
01-26-2013, 05:49
بصراحة يا اخى انا اعشق نظام الاسكالبينج فى المتاجرة
فهى تريحنى كثيرا واشعر بالمتعة عند الكسب السريع

Rony
01-26-2013, 17:42
الطريقه دى مفهاش اى مشكله والشركه مش بتخصم اى حاجه
ودى بندخل بسرعه فى الصفقه ونطلع بنسبه ربح صغيره شويه
وخلاص

أمين هـ
01-26-2013, 17:46
أهلا أخي,
لا أنصحك أخي بالمتاجرة وقت الأخبار (خاصة عند المتاجرة بالأسكالبينج) .
و لا، لن تؤثر صفقاتك طويلة الأمد
تحيااااتي

civil
01-26-2013, 18:06
جميل اني اتعلم الاسكالينج والمتاجره وقت الاخبار انا مش بفضلها لانها بيبقي فيها مخاطره وكده

7oda
01-26-2013, 19:01
انا مش فاهم الموضوع كويس انت تقصد ان الشركة بتمنع التداول وقت الاخبار؟
ولا بتقصد انها بتدينا 10% من الارباح التى حصلنا عليها يعنى انا لو كسبت 100 دولار يبقى ربحى 10 دولار بس؟ ياريت التوضيح
وموضوع الاسكالبينج ده يعنى ايه ارجوا الافادة انا مبتدأ ولسه بتعلم

forexever
01-26-2013, 19:11
السلام عليكم شكرا يا اخى الكريم على طرحك هذا السؤال الهام و المفيد ايضا

حسن
01-26-2013, 19:20
اخى الكريم الاسكالبينج رائع جدا
ولكن هناك بعض الشركات تمنع التداول اثناء الاخبار
والى بيسمح بيعطيك 10% فقط من الارباح

magic777
01-26-2013, 20:16
اخى الكريم الاسكالبينج رائع جدا