PDA

View Full Version : ما هو الفرق مايبن ؟؟؟

aliahamed8686
05-10-2013, 03:35
السلام عليكم
ما هو الفرق مايبن
حساب ميكرو
حساب مينى
حساب ستاندر
وماهى عاقة الرافعة المالية بحم اللوت
انا سعمت ان الحدد الاقصى للصفقة فى شركة انيستا وقت الاخبار 5 دقائق هل هذا صحيح ؟

aliahamed8686
05-10-2013, 05:22
اشكرك جزيل الشكر وقد قرات الشرح واستفدت
الفوركس لابد من تعليمه حتى الخبرة
وايضا لابد من المواصلة وعددم الاهمال

Referrer
05-10-2013, 23:36
المايكرو اللوت =1000
الميني اللوت=10000
العادي اللوت =100000

mmxxmm2
05-10-2013, 23:54
مرحبا اخى العزيز ....

حضرتك سئلت 5 اسئلة فى موضوع واحد ما شاء الله عليك .... ولكن ارجو منك ان تحفظ الاجابة جيدا وهذا هو المهم

..............................................

الحساب المايكرو ...

هو اقل قيمه وهو انك تشترى وتبيع بكمية ( 1000 ) من عملة مقابل عملة اخرى للعقد ويكتب هكذا فى المنصة ( 0.01 )

و قيمة النقطة بالنسبة لهذا العقد = ( 10 سنت )

الحساب المينى ...

وهو انك تشترى وتبيع بكمية ( 10.000 ) من عملة مقابل عملة اخرى للعقد ويكتب العقد هكذا فى المنصة ( 0.10 )

وقيمة النقطة بالنسبة لهذا العقد = ( 1 دولار )

الحساب الاستاندرد ...

وهو انك تشترى وتبيع بكمية ( 100.000 ) من عملة مقابل عملة اخرى للعقد ويكتب العقد هكذا فى المنصة ( 1.00 )

وقيمة النقطة بالنسبة لهذا العقد = ( 10 دولار ) وهذا اعلى حجم لوت فى الفوركس

ملحوظه مهمه جدا جدا ...

مع العلم ان هذه العقود تكتب هكذا فى جميع المنصات والشركات ماعدا الشركات التى بها حساب ( السنتات )

وهذا الحساب اصغر من الحساب ( المايكرو ) .

وطبعا كتابة عقد ولوت حساب السنتات سوف يكون بهذا الشكل فى المنصة التى بها حساب السنتات ( 0.01 )

وهذه النقطة = ( 1 سنت فقط ) وهذا فى الشركات التى بها حساب السنتات فقط

انتهى

.................................................. ..........................................

ما هى علاقة الرافعة المالية بحجم اللوت ...

بالنسبة للرافعة المالية .... تمكنك من انك تشترى وتبيع بحجم يفوق راس مالك باضعاف مضاعفه وكلما كبرت الرافعة

المالية كلما كانت لديك الفرصة لشراء وبيع العملات بحجم اكبر من راس مالك

مع العلم ايضا ان كلما كبر حجم الرافعة المالية كلما زادت المخاطرة معها ايضا ...لا تنسى هذا ابدا يا برنس

.................................................. ..........................................

وبالنسبة لحجم اللوت ... يمكنك بان تشترى وتبيع كميات محددة انت تحددها للشركة وكلما كبر حجم اللوت كلما

كبر قيمة النقطة سواءا فى الربح او الخسارة .... لو حسيت بتوهان وانك مش فاهم حاجة راجع الكلام اللى فوق

اللى بيتكلم عن احجام الحسابات سوف تجد ايضا معهم قيمة النقطة لكل نوع حساب ولكل لوت ....

انتهى .

تعالى بقى نعرف ايه العلاقة بين الرافعة المالية وحجم اللوت ...

انا حضرب مثالين اسكندرانى من عندنا وحضرتك ركز معايا اوى وقارن بينهم وحتعرف الفرق ... اتفقنا

** المثال الاول **

لو افترضنا ا ن حضرتك فتحت صفقة شراء على اى زوج واخترت اللوت ( 0.01 ) يعنى حتاجر فى بقمية ( 1000 ) من العملة

يعنى النقطة تساوى = 10 سنت ... طيب وكانت الرافعة المالية بتعتك فى الشركة ( 1 \ 1000 ).

معنى كده ان الشركة حتخصم كام تامين على الصفقة يعنى هامش مستخدم من راس مالك ... اقولك انا ولا تعالى نحسبها مع بعض علشان تستفاد

... احنا قلنا حنتاجر فى كام من العملة ... قلنا حنتاجر فى ( 1000 ) .... والرافعة عندنا كام فى الشركة ... يا عم قلنا ( 1 \ 1000 )

يبقى الحسبة تعملها بالشكل ده ... ركز اوى الله يكرمك...

حنقول ( 1 * 1000 / 1000 ) طيب معلش باللغة العربية بقى ( 1 فى 1000 على 1000 ) = 1 دولار

يعنى الشركة حتخصم من راس مالى اثناء الصفقة دى ( 1 دولار فقط )..

خليك فاكر كويس اوعى تنسى ( 1 دولار ).

** المثال الثانى **

لو افترضنا ان حضرتك فتحت صفقة شراء على اى زوج واخترت نفس اللوت ( 0.01 ) يعنى حتاجر فى بقمية ( 1000 ) من العملة

يعنى النقطة تساوى = 10 سنت برضو ... طيب وكانت الرافعة المالية بتعتك فى الشركة ( 1 \ 500 ).

معنى كده ان الشركة حتخصم كام تامين على الصفقة يعنى هامش مستخدم من راس مالك ... اقولك انا ولا تعالى نحسبها مع بعض علشان تستفاد برضو

... احنا قلنا حنتاجر فى كام من العملة ... قلنا حنتاجر فى ( 1000 ) .. والرافعة عندنا كام فى الشركة . يا عم هو كل شوية حقولك ( 1 \ 500 )

يبقى الحسبه بالصلاة على النبى كام ... ركز اوى الله يكرمك...

حنقول ( 1 * 1000 / 500 ) طيب معلش باللغة العربية الفسحه بقى ( 1 فى 1000 على 500 ) = 2 دولار

يعنى الشركة حتخصم من راس مالى اثناء الصفقة دى ( 2 دولار فقط )..

عرفت دلوقت بقى يا برنس ايه العلاقة بين الرافعة المالية وحجم اللوت ......... دلوقت ممكن اقولك انتهى وبقلب جامد كمان

اما بالنسبة لسؤالك الاخير اللى بيقول ( انا سعمت ان الحد الاقصى للصفقة فى شركة انيستا وقت الاخبار 5 دقائق هل هذا صحيح ؟ )

هو مش الحد الاقصى هو الحد الادنى للصفقة ... يعنى اقل مدة تفتح فيها صفقة هى 5 دقائق سواء وقت الاخبار او فى اى وقت اخر

تم بحمد الله

الكاتب \ mohammed alkeng

لا تنسونا من صالح دعائكم

ودى وتقديرى واحترامى وتحياتى لشخصك الكريم

اخوك ... \ محمد الكينج .... اضغط هنا (http://forex-masr.com/member.php?9618-alkeng)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

شرح وافى اخى الغالى والف شكر اخى انا كمان استفد من ردك شكرا وتقبل تحياتى

amerelhozn
05-11-2013, 01:15
حضرتك ف الشرح قولت ان الحد لادني للوقت هو 5 دقايق
طب انا ممكن اكون حققت هدفي ف اقل من 5 دقايق مثلا
ليه مقدرش اقفل الصفقة
وممكن ال 5 دقايق دول تخسرني
هل ده عيب ف الشركة مثلا ولا كل الشركات بتتعامل بنفس الاسلوب
ياريت الرد باقصي سرعة

amerelhozn
05-11-2013, 02:45
مرحبا اخى العزيز ...

** لكل شركة اخى ولها قوانينها الخاصة بها ... وحضرتك قبل ما توافق على قوانين اى شركة وقبل ما تفتح حسابك مع اى شركة

يجب عليك اولا ان تقرء هذه القوانين الخاصة بها لكى تعرف كل شئ وتسئل عن اى شئ وكل هذا كما قلت لك سابقا ( قبل الموافقة )

** اما بالنسبة لهذا البند من القانون فهو الاتى ...

حضرتك لو فتحت اى صفقة كانت والصفقة دى قفلت اقل من 5 دقائق يحق للشركة ان تلغى ارباح الصفقة دى

... ليه لان حضرتك وافقت على شروطها ... يعنى لا تلوم الشركة

وطبعا انت لك حرية الاختيار اولا واخيرا ولكنى فقط اوضح بعض الامور

.................................................. ......

الكاتب ... \ محمد الكينج .... اضغط هنا (http://forex-masr.com/member.php?9618-alkeng)

يعني انا المفروض اقري القوانين
يعني فيه شركات بتسمح ان الصفقة تتم ف اقل من 5 دقايق

وعموما عادي
بس من رأيك انت ال5 دقايق دي كفاية انك ممكن تحقق مكسب ولا خطر ولا ايه ..
اكيد انت من نفس الشركة ومجرب ..
يعني رأيك الشخصي

usema
05-11-2013, 03:18
المفروض لالتزام بالتحليلات سواء فنيه او اساسيه
الابتعاد عن اوقات عدم سيوله السوق وايام تقلب السوق وبطأها والتى منها يوم الجمعه

farahatxbs
05-11-2013, 08:20
مرحبا اخى العزيز ....

حضرتك سئلت 5 اسئلة فى موضوع واحد ما شاء الله عليك .... ولكن ارجو منك ان تحفظ الاجابة جيدا وهذا هو المهم

الحساب المايكرو ...

هو اقل قيمه وهو انك تشترى وتبيع بكمية ( 1000 ) من عملة مقابل عملة اخرى للعقد ويكتب هكذا فى المنصة ( 0.01 )

و قيمة النقطة بالنسبة لهذا العقد = ( 10 سنت )

الحساب المينى ...

وهو انك تشترى وتبيع بكمية ( 10.000 ) من عملة مقابل عملة اخرى للعقد ويكتب العقد هكذا فى المنصة ( 0.10 )

وقيمة النقطة بالنسبة لهذا العقد = ( 1 دولار )

الحساب الاستاندرد ...

وهو انك تشترى وتبيع بكمية ( 100.000 ) من عملة مقابل عملة اخرى للعقد ويكتب العقد هكذا فى المنصة ( 1.00 )

وقيمة النقطة بالنسبة لهذا العقد = ( 10 دولار ) وهذا اعلى حجم لوت فى الفوركس

ملحوظه مهمه جدا جدا ...

مع العلم ان هذه العقود تكتب هكذا فى جميع المنصات والشركات ماعدا الشركات التى بها حساب ( السنتات )

وهذا الحساب اصغر من الحساب ( المايكرو ) .

وطبعا كتابة عقد ولوت حساب السنتات سوف يكون بهذا الشكل فى المنصة التى بها حساب السنتات ( 0.01 )

وهذه النقطة = ( 1 سنت فقط ) وهذا فى الشركات التى بها حساب السنتات فقط

انتهى

ما هى علاقة الرافعة المالية بحجم اللوت ...

بالنسبة للرافعة المالية .... تمكنك من انك تشترى وتبيع بحجم يفوق راس مالك باضعاف مضاعفه وكلما كبرت الرافعة

المالية كلما كانت لديك الفرصة لشراء وبيع العملات بحجم اكبر من راس مالك

مع العلم ايضا ان كلما كبر حجم الرافعة المالية كلما زادت المخاطرة معها ايضا ...لا تنسى هذا ابدا يا برنس

وبالنسبة لحجم اللوت ... يمكنك بان تشترى وتبيع كميات محددة انت تحددها للشركة وكلما كبر حجم اللوت كلما

كبر قيمة النقطة سواءا فى الربح او الخسارة .... لو حسيت بتوهان وانك مش فاهم حاجة راجع الكلام اللى فوق

اللى بيتكلم عن احجام الحسابات سوف تجد ايضا معهم قيمة النقطة لكل نوع حساب ولكل لوت ....

انتهى .

تعالى بقى نعرف ايه العلاقة بين الرافعة المالية وحجم اللوت ...

انا حضرب مثالين اسكندرانى من عندنا وحضرتك ركز معايا اوى وقارن بينهم وحتعرف الفرق ... اتفقنا

** المثال الاول **

لو افترضنا ا ن حضرتك فتحت صفقة شراء على اى زوج واخترت اللوت ( 0.01 ) يعنى حتاجر فى بقمية ( 1000 ) من العملة

يعنى النقطة تساوى = 10 سنت ... طيب وكانت الرافعة المالية بتعتك فى الشركة ( 1 \ 1000 ).

معنى كده ان الشركة حتخصم كام تامين على الصفقة يعنى هامش مستخدم من راس مالك ... اقولك انا ولا تعالى نحسبها مع بعض علشان تستفاد

... احنا قلنا حنتاجر فى كام من العملة ... قلنا حنتاجر فى ( 1000 ) .... والرافعة عندنا كام فى الشركة ... يا عم قلنا ( 1 \ 1000 )

يبقى الحسبة تعملها بالشكل ده ... ركز اوى الله يكرمك...

حنقول ( 1 * 1000 / 1000 ) طيب معلش باللغة العربية بقى ( 1 فى 1000 على 1000 ) = 1 دولار

يعنى الشركة حتخصم من راس مالى اثناء الصفقة دى ( 1 دولار فقط )..

خليك فاكر كويس اوعى تنسى ( 1 دولار ).

** المثال الثانى **

لو افترضنا ان حضرتك فتحت صفقة شراء على اى زوج واخترت نفس اللوت ( 0.01 ) يعنى حتاجر فى بقمية ( 1000 ) من العملة

يعنى النقطة تساوى = 10 سنت برضو ... طيب وكانت الرافعة المالية بتعتك فى الشركة ( 1 \ 500 ).

معنى كده ان الشركة حتخصم كام تامين على الصفقة يعنى هامش مستخدم من راس مالك ... اقولك انا ولا تعالى نحسبها مع بعض علشان تستفاد برضو

... احنا قلنا حنتاجر فى كام من العملة ... قلنا حنتاجر فى ( 1000 ) .. والرافعة عندنا كام فى الشركة . يا عم هو كل شوية حقولك ( 1 \ 500 )

يبقى الحسبه بالصلاة على النبى كام ... ركز اوى الله يكرمك...

حنقول ( 1 * 1000 / 500 ) طيب معلش باللغة العربية الفسحه بقى ( 1 فى 1000 على 500 ) = 2 دولار

يعنى الشركة حتخصم من راس مالى اثناء الصفقة دى ( 2 دولار فقط )..

عرفت دلوقت بقى يا برنس ايه العلاقة بين الرافعة المالية وحجم اللوت ......... دلوقت ممكن اقولك انتهى وبقلب جامد كمان

اما بالنسبة لسؤالك الاخير اللى بيقول ( انا سعمت ان الحد الاقصى للصفقة فى شركة انيستا وقت الاخبار 5 دقائق هل هذا صحيح ؟ )

هو مش الحد الاقصى هو الحد الادنى للصفقة ... يعنى اقل مدة تفتح فيها صفقة هى 5 دقائق سواء وقت الاخبار او فى اى وقت اخر

تم بحمد الله

الكاتب \ mohammed alkeng

لا تنسونا من صالح دعائكم

اخوك ... \ محمد الكينج .... اضغط هنا (http://forex-masr.com/member.php?9618-alkeng)

السلام عليكم
متألق دائما فى ردودك اخى الكينج رد عظيم من انسان عظيم
اتمنى لك داوم التألق والتوفيق

Referrer
05-13-2013, 15:03
الميكرو 1000$
الميني 10000$
الاستاندر 100000$
يعني حجم اللوت يتغير حسب نوع الحساب

sendrela
05-13-2013, 18:06
اخى الكريم كلما ذات حجم اللوت اللذى ستدخل به الصفقه سيكون لديك سلاح ذو حدين

من الممكن انت تربح ارباح كبيره اذا كانت الصفقه موفقه

ومن الممكن تخسر حتى من راس مالك ..لان اللوت لما يكون كبير مثل النقطه بدولار او حتى 10 دولار فعدد النقاط التى خسرتها سيخصم من رصيدك

فكن حذر

تحيتى

انس بن تن
05-28-2013, 20:11
السلام عليكم يا اخي
بصراحه هو فعلا خمس اسئله في موضوع كتير بس
انتا يا استاذيalkeng متاءخرتش ورديت ع السؤال وكلنا استفادنا
ربنا يجعله ف ميزان حسناتك اللهم امين
بالتوووفيق للجميع

joker7diaa
05-30-2013, 02:46
لاء اي صفقة مدتها اقل من 5 دقائق لاغية سواء كانت هناك اخبار ام لم تكن
وده لان الصفقات الى اقل من خمس دقائق تعد اسكالبينج ..

RODY EHAB
05-30-2013, 02:52
السلام عليكم اخي الفاضل مش هقدر افيدك لاني لسه جديده اتمنا ان حضرتك تكون استفدت من رد الاخوه الاعضاء
وبالتوفيق والنجاح يارب

radouane chourad
05-30-2013, 05:44
صراحة هدذا السؤال صعب قليلا لانه انا مبتدئ بدات اليوم واريد
الربح في هذا المجال حتى افرض نفسي لذاتي

melad
05-31-2013, 01:31
السلام عيكم و رحمه الله و بركاته , الفرق بين الثلاثه هو حجم اللوت يعنى سعر النقطه مش اكثر و الحمد لله على وجود حساب مينى عشان الناس إللى زيى اصحاب رؤس الأموال الضعيفه يعرفوا يشتغلوا

melad
06-26-2013, 13:30
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته , الحساب الميكرو هو اصغر حساب و ده بيكون بالسنت , الحساب المينى مش عارف ده عامل إظاى , الحساب العادى هو حساب الصفقات فى بالدولار , الرافعه الماليه يتخليك تشترى لوتات اكبر

hebkar
06-26-2013, 19:28
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
الفرق فى حجم التعامل والعقود والعموله والاسبريد كما شرحه الاعضاء الكرام
الافضل من ناحيه كل الخبراء ومتعاملى الفوركس هو الاستاندرد
تحياتى لك

mokhtaralmasry2
08-26-2013, 04:50
الميكرو والميني والاستاندرد تختلف في حجم العقد او اللوت
الميكرو من الف حتى 9 الاف
الميني من 10 الاف حتى 90 الف
الاستاندر من 100 الف

soooonor
08-26-2013, 11:55
الفرق بين الحسابات الثلاثة هو حجم رأس المال و وقيمة النقطة و حجم اللوت

اعتقد ان 5 دقائق دى هى الحد الادنى للصفقة خاصة للمتداولين الذين يدخلون صفقات متتالية بهدف صغير لا يتعدى 20 نقطة

waleedhafez
08-26-2013, 11:58
هى حسابت صغيرة بتعتمد على الرافعه الماليه التى سوف تقوم باستخدامها بالاضافه الى حجم العقد اللى هتدخل به الى السوق توجد عقود صغيرة ومتوسطه وكبيرة ترتبط ارتباط وثيق بما تحويه من رأس مال فى الحساب

forex_lionz
08-26-2013, 12:39
هذه انواع حسبات توفرها شركات التداول وهما يختلفو فى حجم اللوت
وطبعا فى الرافعة المالية لكل حساب فيهم

mohamed saad
08-30-2013, 23:58
الحساب الميكرو هو ان يتراوح ما بين دولار الى مائة دولار ويكون احيانا بالسنتات اي ان الحد الاقصى للايداع مائة وايضا عند السحب لا يتعدى المبلغ المسحوب المودع والميني يتراوح ما بين مائة الى 1000 دولار اما الاستاندر فيكون من 1000 الى اعلى من 10000 دولار اما بخصوص التداول على الاخبار ففعلا انيستا منع ذلك وتسحب اي ارباح اتيه منها وانا ارى ان هذا في مصلحة العميل

chatmaster
09-22-2013, 20:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الكريم الفرق بين كل حساب والاخر هوة قيمة الوت فى الصفقة ودة وارد جددااا

وتحياتى لك بتوفيق وارجو ان تقبل مرورى

Mona zarzora
09-22-2013, 20:49
الفرق بين انواع اللوت هو حجم النقطه بمعنى انه ف اللوت المايكرو بتبقى النقطه فيه تساوى 10 سنت
اللوت المينى النقطه فيه تساوى 1 دولار
اللوت الاستاندرد النقطه فيه تساوى 10 دولار

hamm0di
09-22-2013, 21:08
تحيه طيبه
استاذنا الكريم الفاضل ان الان كل هذه الحسابات الثلاثه
تندرج في حساب واحد فقط وهو الاستندر اما عن
الصفقه فان اقل مده هي 5 دقائق للصفقه حتى تستطيع
ان تحصل على مكسبك
و الله الموفق

doola2020
10-27-2013, 21:06
أخي الحساب الاستندارد يكون الرصيد فيه 100000 دولار والميكرو 10000 دولار والميني ألف دولار فقط والرافعة المالية طبعا مهمة جدا

forexman55555
12-05-2013, 22:21
لا يوجد اى حد اقصى او ادنى للصفقة وقت الاخبار فى شركة انيستا
و يمكن لك ان تتاجر وقت الاخبار بحرية لكن لا انصحك ان تتاجر وقت الاخبار

زهرة 124
12-07-2013, 12:07
الحساب الميكرو بيكون الرصيد فيه من 100 دولار الي 1000 دولار
بينما في الحساب الميني بيكون الرصيد من 1000 الي 10000 دولار
والحساب الاستاندر بيكون اكبر من ذلك
الرافعة المالية هي عدد مضاعفات رأس المال التي يمكنك التجارة به

chatmaster
12-07-2013, 16:42
اخى انا لا انصحك بى المجازفة وقت الاخبار
حيث ممكن تحقق مبالغ كبيرة ولكن الاحتمال الاكبر هوة الخسائر الطائلة
انا فى صفقة وحدة خسرت فيها 86 دولار وقت الاخبار

xdorex
12-19-2013, 20:43
المشكله الوحيده في الصفقات هي الوقت الدي يجب ان تبقى فيه الصفقه مفتوحه فانا متلا
البارح دخلت في صققه وبعد الدخول ب 1 دقيقه وصل الربح الى 150 دولار ولكن لم ارغب في مخالفهم القوانين
فلم اغلقها بعد تواني تحول الربح الى خساره فتسبب لي في خسارى 300 دولار مؤلم الصراحه

harimeche
03-16-2014, 17:19
حســـاب الميكرو النقطة ب10 سنت

حساب المصغر النقطة ب 1 دولار

والحســــاب العـــادي النقطة ب10 دولار

لكن في الأول ينصح التعــــامل مع الحسب المصغر

forexanime
03-27-2014, 06:05
بسم الله الرحمن الرحيم بارك الله فيك اخى الكريم على هذا الموضوع الجميل وتلك المعلومات البنائه وجعله فى ميزان حسناتنا جميعا يوم القيامة وإن شاء بالعمل بجهد سوف نصل للربح الاكيد إن شاء الله وتقبلوا مرورى
...
...........................

GemyKadel
03-27-2014, 15:53
السلام عليكم اخي الكريم انا انصحك بان تبدأ بحساب مصغر في بدايتك كمتاجر وهذا افضل لك حتي لا تخسر كل اموالك كلها في صفقه او اتنين وهي اقل في قيمه النقطة عن الحساب العادي

mohamed bnali
03-29-2014, 14:06
عزيزي العضو المحترم في الفركس قوانين سنها الخبراء او الشركات قد تكون في صالح المبتدئ على العموم
والخبراء والمتمرسين لا نتكلم عليهم هنا فهم عارفون ما يقدمون وما يؤخرون ومارسوا الاشياء وسبكوا اغوارها وعرفو من اين تؤكل الكتف ومنابع الربح فتسابقوا لها واخطار المخاطر فتجنبوها اعدو لها العدة فادا نهت القوانين عن الصفقة في 5 دقائق فهدا لم ياتي من فراق وقد اتى من تجارب وخبرات وممارسات
فاما ان تستفيد من خبرات من سبقوك واما ان تتخطاها والعواقب تحملها كماهي
وتقبل مروري

voxaln
03-29-2014, 14:39
السلام عليكم
اخي الكريم اخي الكريم حساب الستاندر ييعني الحجم 1والنقطة ب10د دولار والمني الحجم0.1 والنقطة ب1دولار وحساب المايكرو الحجم0.01 والنقطة ب10 سنت
وشكرا

RomanyMoreed
04-21-2014, 00:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

هو بالنسبه لحكايه الصفقات مده 5 دقايق دي حقيقه بس مش للاخبار فقط دي لكل الصفقات عمومآ يا غالي

تحياتي

a7med84
05-21-2014, 00:52
الفارق بين الحسابات فى حجم النقطه او اللوت

واعتقد ان فى فى انست جدول للفارق بين الحسابات الموجوده فى الشركه

والله المستعان

الربح من الفوركس
05-21-2014, 01:14
اخى الحبيب مشكور على السؤال الذى قام الاعضاء الكرام بالشرح الجيد والننتاز لة وبالتوفيق للجميع والربح الكبير من عملاق الاسواق

ishytower
09-26-2014, 18:38
السلام عليكم اخي الكريم بالطبع يوجد فروقات بين الحسابات الحساب المصغر يكون قيمه اللوت صغيره اما الحساب الميكرو فهو يتعامل مع السنتات اما الحساب العادي قيمه اللوت عاليه نسبياً ويتعامل بالدولار بالتوفيق

amirnady3
09-27-2014, 13:43
السلام عليكم ورحمة الله
من رأيك انت ال دقايق دي كفاية انك ممكن تحقق مكسب ولا خطر ولا ايه ..
عدم سيوله السوق وايام تقلب السوق وبطأها والتى
وجزاك الله كل خير

abdgaribtc
09-27-2014, 14:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وبكل بساطة اقول لك انه حسب راس مالك
يمكنك معايرة اللوت لانه كما انه يمكن ان تربح منه الكثير ممكن ان تخسر الكثير ايضا

awa
11-04-2014, 23:24
السلام عليكم المايكرو و المينى و الستاندارد هما بالبلدى مقاسات الحسابات
فالحساب المينى مثلا اللوت فيه اصغر من اللوت فى الحساب الستاندارد

zarrik
11-05-2014, 15:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد
الف شكر لاعضاء هذا المنتدى العزيز الذين يساهمون بمثل هذه المعلومات ليستفيد منها الجميع ان شاء الله

antonioforex
11-17-2014, 21:43
السلام عليكم
طبعا اخي الفرق بين هده الحسابات يكمن في المبلغ الدي يوجد في رصيدك لتتاجر به
و انا انصحك باختيار حساب ميكرو كي لا تخسر كل حسابك.

Black Rock
11-18-2014, 20:37
جزاك الله عنا كل خير اخى العزبز على هذا الموضوع
وان شاء الله ننتظر منك المزيد من الموضوعات الناجحة , دائما الى التفوق
والنجاح

---------- Post added at 05:37 PM ---------- Previous post was at 11:25 AM ----------

جزاك الله عنا كل خير اخى العزبز على هذا الموضوع
وان شاء الله ننتظر منك المزيد من الموضوعات الناجحة , دائما الى التفوق
والنجاح

abdgaribtc
11-18-2014, 21:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هذه النسسب التي تتحدث عنها
هي من اجل حجم راسمال المتداول فاذا كان كبير يتم اخذ الستاندر

mohammednasser
11-20-2014, 19:23
المفروض لالتزام بالتحليلات سواء فنيه او اساسيه
الابتعاد عن اوقات عدم سيوله السوق وايام تقلب السوق وبطأها والتى منها يوم الجمعه

عاشق الفوركس
12-18-2014, 11:15
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،لا يوجدد فروق كثيرة بينهما سوى ان الحساب الكيرو تقدر تدخل النقطة بسنت اما الستاندار فانقطة ب واحد دولار ، تحياتي لك وللجميع ،تقبل مرورى ,

مصطفى حمدان
12-18-2014, 11:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل الفرق بين انواع الحسابات بيكون فى قيمة اللوت اللى بتدخل بيه الصفقة اما بالنسبة لوقت الاخبار فيشترط الا تحقق ازيد من 10% من راس المال اما ال5دقائق فهى فى جميع الاوقات

amermazzen
12-18-2014, 13:18
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم فأظن أن الفرق يكمن في قيمة اللوت اللى بتدخل بيه الصفقة اما بالنسبة لوقت الاخبار فيشترط الا تحقق ازيد من 10% للأن الكثير من الخبراء ينصحون بعدم المتاجرة وقت الأخبار.

abdgaribtc
12-18-2014, 18:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صديقي العزيز الفرق واضح من الأسماء للتسجيل في سوق الفوركس العالمي للعملات الأجنبية ولكن المعرفة بأنواع الحسابات مهم

Saudi
12-18-2014, 19:40
الحسابات يكمن في المبلغ الدي يوجد في رصيدك لتتاجر سوى ان الحساب الكيرو تقدر
تدخل النقطة بسنت اما الحسابات يكمن في المبلغ الدي يوجد في رصيدك لتتاجر
شكرا جزيلا اخي الكريم

mansour2010
02-22-2015, 16:14
اشكرك ايها الاخ الكريم على هدا الشرح الجيد والمبسط
خاصة للدين مازلاو في بداية الطريق
اتمنى لك النجاح والتوفيق الدائم

MahmoudNofal
03-25-2015, 15:09
المايكرو هو حساب 1000 دولار و المينى 10000 دولار و الاستاندرد 100000 دولار و طبعا مضاعفتهم و الرافعة هى الى بتخليك تدخل السوق

moutanabbih mohammed
03-25-2015, 15:41
الســلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
اتقدم لك بخالص الشكر والامتنان اخي mmxxmm2 على ما بذلته
من مجهود مبارك ان شاء الله حفظك الله ورعاك

zarour soufyane
03-27-2015, 22:57
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
حساب الميكرو يمكنك من اخد صفقات بالسنت و الستاند يمكنك اخد صفقات بالدولار الواحد بالتوفيق

mansour2010
04-09-2015, 14:27
السلام عليكم ورحمة الله وبراكاته
نعم ايها الاخ الكريم الحد الاقصى هو 5 دقائق
لكن ليس في وقت الاخبار فقط
اتمنى لك النجاح والتوفيق الدائم

zarour soufyane
04-10-2015, 00:05
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم في الحساب الميكرو تكون اللوت يسوي ١٠٠٠٠ و الميني ١٠٠٠٠٠ و الستاندر يكون فيه اللوت ب ١٠٠٠٠٠٠ بالتوفيق

moutanabbih mohammed
04-10-2015, 00:06
الســـــــلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
اخي aliahamed8686 هذا هو الفرق بين الحسابات في الفوريكس
حساب ميكرو حجم اللوت 0.10 دولار
حساب مينى حجم اللوت 1 دولار
حساب ستاندر حجم اللوت 10 دولار
موفق باذن الله

katreenaziz
04-10-2015, 00:55
اخى الكريم حساب الميكروا النقطة ب10 سنت والمينى 1 دولار والاستاندر 10 دولار والرافعة المالية كل ما صغرت قل الهامش المحجوز للصفقة وبلنسبة للمتاجرة وقت الاخبار هو ممنوع اصلا فى انستا انما لو تاجرت وربحت بتاخد 10% من قيمة ارباحك بلتوفيق

kaka23
04-12-2015, 21:14
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
الوقت المحدد للصفقة في انستا هو 5 دقائق في جميع الاوقات و ليس وقت الاخبار فقط عليك تصحيح معلوماتك

moutanabbih mohammed
05-08-2015, 12:51
الفرق ما بين حساب ميكرو و حساب مينى و حساب ستاندر في حجـم اللوت مثلا حساب ستاندر يمكنك من فتح صفقات بحجم لوت كبير و العكس صحيح

عاشق الفوركس
06-10-2015, 23:33
الله يا اخى الكريم هي فكرة مهمة مهمة بخصوص التجاذب مع هي بالقفعل قوية ويكمن الاعتماد عليها للتطور , بـالـتوفـيـق لـك و لـلـجـمـيـع إن شـاء الله تـعـالـى

mohamedpopo
06-10-2015, 23:44
كل حساب له لوت معين
الميكرو و هو الاصغر بتدخل ب الف دولار
المينى عشر الاف دولار
والعادى مائة الف دولار

OSAMA AMER
06-23-2015, 02:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :rules:
مرحبا بك اخى الكريم وكل الاخوة اعضاء ومشرف منتدى فوركس العرب
اتمنى للجميع حظا سعيدا :happy:
اخى الكريم انواع الحسابات تختلف باختلاف المبلغ الذى ستقوم بايداعه فى حسابك واما موضوع الخمس دقائق فى انستا وقت الاخبار هذا ياريت يكون صحيحا انت لا تأخذ اكثر من 10% من راس مالك مكسب وقت الخبر

karimovtich
08-21-2015, 01:43
الســـلام عليكــــم و رحمــــة الله و بركاتـــــه
اخي الكريم الفرق بين الحسابات التلاته في حجم النقطه التي تقوم بالتداول عليها بدايه من سنت وصولا لعشره سنت كما ان الرافعه الماليه تساعدك علي رفع راس مالك والدخول علي لوط اكبر

rachadcom
08-21-2015, 14:44
بســـــم الله الرحمـــــان الرحيـــــم .... و الســـلام عليكــــم و رحمــــة الله و بركاتـــــه ...
الفرق انو الميني حجم النطة 0.01 و ميكرو 0.1 اما الستاندر حجم النطة 0.1 و اقصد اللوت و العلاقة بين الرافعة و حجم اللوت هو كلما ما كانت الرافعة اكبر تستطيع اخيار حجم لوت اكبر...تقبــــــــل مــــروري و تحياتـــي .

حسنى صادق
08-21-2015, 15:55
اعتقد ان الرافعة المالية هى الاساسا التى يقوم علية التداول بسوق الفوركس و من الافضل ان نتعامل مع رافعة مالية صغيرة نسبيا و ليست كبيرة

qqqqqqq
08-21-2015, 16:57
السلام عليكم اخي الكريم
للاسف لايمكنني افادتك لانني مبتدا وليس لدي الخبرة
مع تمنياتي بالنجاح في قادم المواعيد...............

khaled saleh
08-21-2015, 17:06
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخي الفاضل هذا هو الفرق بين الميكرو و الميني و الاستاندرد
الميكرو 1000$
الميني 10000$
الاستاندرد 100000$
و لك كل الاحترام والتوفيق

Angry falcon
08-21-2015, 19:14
الحساب المايكرو ...

و قيمة النقطة بالنسبة لهذا العقد = ( 10 سنت

ishak88
10-12-2015, 18:18
السلام عليكم اخي عند فتح الصفقة يجب عدم اغلاقها قبل فوات خمس دقائق
اما الرافعة المالية هي تضاعف لك راس مالك و تساعدك على فتح لوت كبير

waleed shaaban
10-12-2015, 19:12
الفرق بين الحسابات يكو فى حجم اللوت فالميكرو اللوت ب1000 دولار وامينى 10000 دولار و الاستاندر ب 100000 دولار
اما بخصوص العمل وقت الاخبار لا يجوز الربح اكثر من 10 بالمائه وان لا تقل الصفقه عن 5 دقائق والا تعد مخالفه لشروط التدوال

mohmed1214
10-12-2015, 19:13
موضوع مفيد وهناك اخرين يستفادون من هذا الموضوع واتمنى الابداع اكثر وان تتحفنا بما هو جديد والا تبخل علينا
بما تعرفه واللهم يوفقك الى الخير والبركة والسعادة الابدية....تقبل مروري وشكرا لحضرتكم

محمد السيد
10-12-2015, 21:04
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ،،الفرق مايبن حساب ميكرو حساب مينى حساب ستاندر
ان الميكرو صغير جدا والميني صغير والاستاندرد هو العادي او القياسي ارجو ان تكون فهمت

forez
01-16-2016, 15:21
الســــــلام عليكـــم و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...........
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــم ...................
من الممكن تخسر حتى من راس مالك ..لان اللوت لما يكون كبير مثل النقطه بدولار او حتى 10 دولار فعدد النقاط التى خسرتها سيخصم من رصيدك

Bassem Hassani
01-16-2016, 17:50
الحسابات فى الفوركس متعددة وفى منها لمناسب لراس مالك كبير جدا ومنها المناسب لراس مال متوسيط ومنها المناسب راس مال صغير وانا افضل انك تبدا بالحساب المناسب لراس مال صغير علشان تعرف تتعامل مع السوق والفرق بين الحسابات دى بيكون فى قيمة النقطة فقط ففى الاستنادر بتكون ب10 دولار فى المينى بتكون ب1دولار وفى الميكرو بتكون ب10 سنت

حسام العدل
03-08-2016, 02:44
عليكم السلام ورحممة الله وبركاتة
اخي الفاضل عليك اولا بجمع اللبونص من المنتدي من خلال مشاركاتك وردودك في الموضوعات
بعد ذلك يحول لك البونص الي حسابمك بشركة انستا
ومن بعد ذلك تبدأ في المتاجرة

حسام العدل
03-08-2016, 02:46
اخي الفاضل عليك اولا بجمع اللبونص من المنتدي من خلال مشاركاتك وردودك في الموضوعات

حسام العدل
03-08-2016, 02:49

حسام العدل
03-08-2016, 02:49

محمد فاروق
03-08-2016, 21:40
السلام عليكم
اخى الكريم
المايكرو اللوت =1000 والميني اللوت=10000والاستاندر اللوت =100000
اما بالنسبة لموضوع الخمس دقايق بصراحة لا ادرى شىء عنه ..فكل شركة بها مميزات وبها عيوب

عاشق الفوركس
04-02-2016, 16:30
السلام عليكم , اخي الكريم القيمة هي هكذا كما ذكرها الاخ
المايكرو اللوت =1000
الميني اللوت=10000
العادي اللوت =100000بالتوفيق لك ولجميع اعضاء المنتدى الكرام ان شاء الله

badr achkaif
05-21-2016, 20:33
أسلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته أصدقائي الأعزاء
أتمنى أن تجد إجابة على هذا السؤال عندى عضو أخر فأنى عضو مبتدئ

csebai12
05-21-2016, 20:58
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع بالتسبة لوقت الصفقة يجب ان لا اتقل عن 5 دقائق و اللوت دو علاقة بنوع الحساب و ليس بالرافعة بينما هي لهل علاقة بالهامش و كل هذا ياثر على حجم النقطة

nuclear2010
05-21-2016, 22:11
السلام عليكم جميعا
الحساب الميكرو بيكون الرصيد فيه من 100 دولار الي 1000 دولار
بينما في الحساب الميني بيكون الرصيد من 1000 الي 10000 دولار
والحساب الاستاندر بيكون اكبر من ذلك
الرافعة المالية هي عدد مضاعفات رأس المال التي يمكنك التجارة به
تقبل مرورى