PDA

View Full Version : أفضل أسابيع التداول

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

husamart
08-05-2012, 03:57
ينصح دوما الخبراء باغتنام الاسبوع الاخير او الرابع من كل شهر فهو افضل أسابيع التداول ويتحرك فيه السوق في الغالب مئات النقاط ويتميز بأنه أسبوع مبيعات المنازل والتداول فيه يعود على المتاجر بفائدة كبيرة

medhat
08-05-2012, 04:02
شكرا على المعلومه ولكن ولا اظن نفسى خبير فانا مبتدء ان افضل اسابيع التداول هى
الاسبوع الثانى والثالث لان الرابع يكون جنى ارباح والاول يكون متاثر بالرابع

abdelaal
08-05-2012, 04:19
أظن الربع الثاني والثالث بيبقي الاخبار فيها أضعف في الغالب والسوق بيمشي مع التحليل إلا حد ما أنما الربع الاخير أخبارة قوية والتداول فيها خطر

blonur
08-05-2012, 04:28
كما نعلم فإن الشهر يتكون من 4 أسابيع تقريبا" تضم 22 يوم تداول ، ولكن كما يلاحظ فهناك أسابيع تتميز بالربحية العالية للمتداول وأسابيع اخرى تتميز بالربح البسيط وأسابيع أهرى قد لا يوفق فيها المتداول ، فما هي هذه الأسابيع وكيف يمكن تصنيفها ؟

الأسبوع الأول من كل شهر يعتبر زاخرا" بالبيانات الإقتصادية الهامة ، حيث عادة" ما يصدر قرار الفائدة الأوروبية والبريطانية ومؤشر عدد الوظائف الجديدة (الغير زراعية Nonfarm Payroll ) ، ولكن ما يلاحظ على هذا الاسبوع هو سكون وهدوء السوق حتى لحظة صدور الخبر ثم تبدأ حالة من التذبذب الشديد عقب صدور الخبر ، وبالتالي لا يعتبر هذا الأسبوع اسبوع تداول موفق عند العديد من المتداولين .

الأسبوع الثاني أسبوع هاديء يخلو من صدور تلك المؤشرات القوية ولكنه يتميز ببطء الحركة والنطاقات الضيقة التي تسير بها أزواج العملات ، حيث لا نشهد تحركات لمئات النقاط لزوج معين خلال ساعتين او ثلاث ويكون معدل حركة الزواج هو الدنى خلال الشهر وعادة ما يحقق المتداولون أرباح بسيطة خلال هذا الأسبوع ولم يلاحظ تحقيق خسائر تذكر خلال هذا الأسبوع .

الأسبوع الثالث أسبوع جيد يغلب عليه صدور المؤشرات ذات العلاقة بالمستهلك مثل مؤشر اسعار المستهلكين CPI ومؤشر مبيعات التجزئة ، وبالتالي يعتبر هذا الأسبوع نشطا" وجيدا" للتداول ولكن عادة ما يصدر خلاله قرار الفائدة الامريكية والذي تسبب بهدوء وسكون السوق حتى لحظة صدوره في تمام ال 10:15 مساء" (مكة) .

الأسبوع الرابع أحد أفضل أسابيع الشهر للتداول واكثرها ربحية ، يتميز بأنه اسبوع مبيعات المنازل ويتميز التداول به بأنه ربحي جدا" وعادة ما تتحرك الأزواج مئات النقاط في الصفقة اليومية الواحدة ، بالتالي ينصح بإغتنام جميع الفرص التي تظهر خلال الأسبوع الرابع من كل شهر .

tamid0
08-05-2012, 04:50
السلام عليكم و رحمة الله
انا سمعت مرة ان افضل اسابيع التداول الرابع و النصف الول من الاسبوع الاول

no1forex
08-05-2012, 06:09
ينصح دوما الخبراء باغتنام الاسبوع الاخير او الرابع من كل شهر فهو افضل أسابيع التداول ويتحرك فيه السوق في الغالب مئات النقاط ويتميز بأنه أسبوع مبيعات المنازل والتداول فيه يعود على المتاجر بفائدة كبيرة

انا شايف الاسبوع الاول والاخير من كل شهر هم الاكثر تحركا بسبب المؤشرات الشهريه وتصريحات البنوك المركزيه

MohamedAdel
08-05-2012, 06:31
أنا مازلت مبتدأً في هذا المجال ولاكني أريد متابعة الأخبار لحظة بلحظة فمن خلالها أعرف كل شيء

Evon
08-05-2012, 06:34
كلامك مظبوط
ممكن نكسب كتير فى الاسبوع ده بس انت بتقول انه بيتحرك المئات من النقط طب هوا اكيد ان النقط دى و تحركها هيكون فى صالحنا
طب ما ممكن يتحرك عكس اللى احنا متوقعينه و نخسر كتير
ولا انت رأيك ايه فى كلامى ؟؟

hamzah krishan
08-05-2012, 06:34
انا عضو جديد في المنتدى شكرا على المعلومه وانا رح اخذ هذه النصيحة على محمل التطبيق في استغلال هذهالفرصة

artiste2008
08-05-2012, 06:42
السلام عليكم شكرا لك اخي الغالي على معلومة الفوركسية صراحة انا لسى مبتدا واعرف فقط انه هناك مواقيت في يوم يكون فيها ربح احسن
اما اسابيع او مرة اسمع بيها معلش تقولنا ماهي مميزات كل اسبوع وين والاختلاف؟؟؟

noureen
08-05-2012, 06:43
معلومه كتير مهمه و اول مره اعرفها و فعلا الشهر اللى فات
اخر اسبوع منه حقق ارباح هائله و حدثت فيه تغيرات عديده
جزاك الله خيرا

MrDeloma
08-05-2012, 06:46
أنا أفضل أيضا الاسبوع الرابع
ودائما ما أربح منه حوالي 30 الى 50 نقطه
لأن في هدا الاسبوع يتحرك السووق بقوه و يمكن للمتاجر جني أرباح كبيره

ngm el forex
08-05-2012, 07:07
امانه انا لا اعرف اخي ولكن حجتك ضعيفه اخي فما هذه الحجه ان يكون الشهر الاول والرابع او كما قال بعض الاخوه ان يكون الثاني والثالث لان الاول والرابع يكون فيهم تاثير جني الارباح فربا تتكون الفرص في ذلك الوقت فهل سيجنون الارباح بردك ويتركون الفرص ؟

webtech
08-05-2012, 07:23
شكرا جزيلا على هذا الطرح ساجرب الامر في الديمو و ارد عليك ان شاء الله

meroo
08-05-2012, 07:28
معلومة كويسه يااخى لكن مش شرط يبقى افضل الاسابيع ف التداول
ممكن يبقى من اسوا الاسابيع بسبب انه ياثر على السوق عكس صفقاتنا لو كانت سوينجات ودايما حركته بتبقى شديدة جدا وغير متوقعة الى حد كبير زى يوم الجمعة

hend
08-10-2012, 12:51
لا والله معنديش معلومة فى المجال ده لانى مازلت اتدرب فى الفوركس
وليس لدى الخبرة الكافية على الحكم على الايام والاسابيع الجيدة

themaxprofit1
08-10-2012, 15:35
شكرا ليك على المعلمو دة بس لية اخر اسبوع هوة احسن اسبوع فى التداول

ahmed
08-10-2012, 15:37
انا عنى نفسى اشعر دائما بخطر من الايام الاخيرة من الشهر بسبب الاغلاقات واحيانا
كثيرة اخسر فى هذة الايام لذلك افضل الابتعاد عن التداول فى هذة الايام

mashhor89
08-10-2012, 15:42
من خبرتي البسيطة اخي وجدت ان الاسبوع الاخي او الرابع يكون في الربح اكثر

ويكون السوق نشط جدا

light
08-10-2012, 15:45
طبعا يا اخي الاقفال الشهري يكون نوعا ما مربح ، لكن يجب عليك الحدر من تلك الاوقات لان غالبا يكون هناك تردد في الاتجاه ويمكن ان يدمر حسابك بسهولة

magic777
08-10-2012, 16:19
هو هيكون الاسبوع المناسب لمن يعمل بطرق الصفقات السوينجيه الاسبوعيه او الشهريه لان معظم اهدافه اذا ماكنش كلها
بتتحقق في الاسبوع ده لكن طبعا اللي بيشتغل بطرق الاهداف الصغيره لابد ان يتجنب العمل في هذا الاسبوع لانه مش هيكون مناسب
للعمل فيه مع الحركه القويه للسعر

kingman
08-10-2012, 18:10
هو الأسبوع اللأول من كل شهر بيبقى غنى بالخبار غالبا على معظم العملات والتحركات بتقى قوية خصوصا لما يكون فيه تصريحات قوية لرؤساء البنوك المركزية

safiforex
08-10-2012, 18:18
هو الأسبوع اللأول من كل شهر بيبقى غنى بالخبار غالبا على معظم العملات والتحركات بتقى قوية خصوصا لما يكون فيه تصريحات قوية لرؤساء البنوك المركزية

فعلا اخي الكريم فالاسبوع الاول من كل شهر بيكون فيه السوق ممتاز للتداول عليه
على عكس اخر اسبوع من الشهر فهذا بيكون مصيدة للكثيرين لمرجنة حساباتهم

domadoma
08-10-2012, 18:58
طبعا احنا عمرنا بنعمل كده لازم ندخل كل يوم مهما كان فيه مكسب او خسارة

dentist
08-10-2012, 19:27
فعلا يا ريس انا سمعت الكلام ده وانا مبتدئ
وشوفته بعيني لما تاجرتك
شكرا علي معلوماتك القيمه يا غالي

safiforex
08-10-2012, 19:36
السلام عليكم ورحمة الله والله افضل الاسابيع للتداوبل بتكون معا اخر الشهر يعني الاسبوع الاخير من كل شهر

على العكس اخس الكرسم فاخر اسبوع من اس شهر بيكون فيه تغيرات خطيرة
و هذا ما حصل مؤخرا من ثبل الدولار او الاورو فقد مرجنوا حسابات كثيرين في ظرف ايام الاخيرة من الشهر

pimo
08-10-2012, 20:27
اشكرك كثيرا علي هذا الموضوع المميز انه معلومات تفيد كثيرا وانا اري ايضا ان الاسبوع الاخير هو الاسبوع المفضل لي لكثرة الحركة وصدور الاخبار القوية وصدور مؤشرات اقتصادية مهمة ايضا تؤدى الي حركة قوية في السوق

asad
08-10-2012, 20:28

simo patrik 9
08-10-2012, 20:32
السلام عليكم و رحمت الله و بركاته
بصفتتي مبتدا لا اعرف ما هي اسابيع التداول و شكراااااااااااا

ROTARY28
08-10-2012, 21:01
السلام عليكم
يمكنك التداول باي وقت تريد شرط الابتعاد عن فتح الصفقات قبل فترة قصيرة من صدور خبر قوي ومؤثر على عملة معينة
وليس الدخول فقط في بداية كل شهر هو المجدي

kakachix
08-10-2012, 21:29
انا لازلت مبتدئ في المجال لكن احد اصدقائي اخبرني انا تاني وتالث هم الاحسن ولله اعلم

HOUSAMMI
08-10-2012, 21:38
كما نعلم فإن الشهر يتكون من 4 أسابيع تقريبا" تضم 22 يوم تداول ، ولكن كما يلاحظ فهناك أسابيع تتميز بالربحية العالية للمتداول وأسابيع اخرى تتميز بالربح البسيط وأسابيع أهرى قد لا يوفق فيها المتداول ، فما هي هذه الأسابيع وكيف يمكن تصنيفها ؟

الأسبوع الأول من كل شهر يعتبر زاخرا" بالبيانات الإقتصادية الهامة ، حيث عادة" ما يصدر قرار الفائدة الأوروبية والبريطانية ومؤشر عدد الوظائف الجديدة (الغير زراعية Nonfarm Payroll ) ، ولكن ما يلاحظ على هذا الاسبوع هو سكون وهدوء السوق حتى لحظة صدور الخبر ثم تبدأ حالة من التذبذب الشديد عقب صدور الخبر ، وبالتالي لا يعتبر هذا الأسبوع اسبوع تداول موفق عند العديد من المتداولين .

الأسبوع الثاني أسبوع هاديء يخلو من صدور تلك المؤشرات القوية ولكنه يتميز ببطء الحركة والنطاقات الضيقة التي تسير بها أزواج العملات ، حيث لا نشهد تحركات لمئات النقاط لزوج معين خلال ساعتين او ثلاث ويكون معدل حركة الزواج هو الدنى خلال الشهر وعادة ما يحقق المتداولون أرباح بسيطة خلال هذا الأسبوع ولم يلاحظ تحقيق خسائر تذكر خلال هذا الأسبوع .

الأسبوع الثالث أسبوع جيد يغلب عليه صدور المؤشرات ذات العلاقة بالمستهلك مثل مؤشر اسعار المستهلكين CPI ومؤشر مبيعات التجزئة ، وبالتالي يعتبر هذا الأسبوع نشطا" وجيدا" للتداول ولكن عادة ما يصدر خلاله قرار الفائدة الامريكية والذي تسبب بهدوء وسكون السوق حتى لحظة صدوره في تمام ال 10:15 مساء" (مكة) .

الأسبوع الرابع أحد أفضل أسابيع الشهر للتداول واكثرها ربحية ، يتميز بأنه اسبوع مبيعات المنازل ويتميز التداول به بأنه ربحي جدا" وعادة ما تتحرك الأزواج مئات النقاط في الصفقة اليومية الواحدة ، بالتالي ينصح بإغتنام جميع الفرص التي تظهر خلال الأسبوع الرابع من كل شهر .

بسم لله

رد مميز اخى سوف اهتم به كثير

نفع الله بك اخى

nada
08-10-2012, 22:15

صحيح هذه الايام بتكون فيها تحركات كبير والشاطر الى يعرف يستغل هذه المدى
لكن خذر من اول اسبوع فى اول الشهر بتكون التحركات عشوائية وقوية
وانا بسمى اسبوع المرجنة

mahmoud1
08-10-2012, 22:18
بالفعل بيكون فى تحركات كبيرة فى الاسبوع الاخير من الشهر وخصوص الاغلاق الشهرى بس فى بعض المتداولين لا يفضلو التداول فى يوم الاغلاق الشهرى لانه السوق بيكون فى خطر وبيكون فى تحركات كبيرة لاسعار

safiforex
08-10-2012, 22:20
بالفعل بيكون فى تحركات كبيرة فى الاسبوع الاخير من الشهر وخصوص الاغلاق الشهرى بس فى بعض المتداولين لا يفضلو التداول فى يوم الاغلاق الشهرى لانه السوق بيكون فى خطر وبيكون فى تحركات كبيرة لاسعار
نعم اخي الكريم في الاغلاق الشهري داءما بيكون السوق متقلب كثيرا و بيحصل انه بتمرجن حسابات الكثيرين
لهذا يجب داءما الحذر الشديد في الاغلاقات الشهرية

silver
08-10-2012, 22:22
معلومات قيمة ويجب اغتنام الفرصة في هذه الاوقات

شكرا على الموضوع اخي الكريم

saramoza
08-10-2012, 22:24

السلام عليكم
شكرا لك معلومات مفيدة جدددا بس المتداول الشاطر ميهموش فى اي اسبوع يقدر يتاجر
اي اسبوع حلو للمتاجر متهيألى

twaslpro
08-10-2012, 22:28
اخي اشكرك من اعماق قلبي على هذه المعلومة القيمة المهمة لاننا كثيرا ما نغفل عنها مع انها بسيطة وبامكاننا نحقق ارباح كبيرة ونحافظ على راس المال وان كان خالف فيها بعض الخبراء فهي تبقى محل اجتهاد ويتبين ذلك بالتجربة حتى نتاكد من صحة هذه او تلك المعلومة

mohamed eldamnhorey
08-10-2012, 22:36
ممتاز جداً الاسبوع الرابع ودائماً نحقق فيه ارباح جيده

nourhan ali
08-10-2012, 22:43
انا ما زلت مبتدئة لسه لكن اعتقد ان تحرك السوق بمئات النقاط
ده يعتبر مخاطرة ولا ايه ؟

fx-man
08-10-2012, 23:09
بالنسبة ليا انا اكتر اسبوع بخاف اتاجر فيه هو الاسبوع الاخير من كل شهر لان الحركة فى الغالب بتبقى كبيرة ودا بيسببلى خساير كتير لكن انا بفضل التجارة فى الاسابيع اللى وسط الشهر لان الحركة بتبقى وقتها متوازنة ومعقولة .

hwida nada
08-10-2012, 23:21
انا معرفش والله اية انسب اوقات لتداول او اية الاسباب بس علتعلم

mohy46
08-10-2012, 23:23
شكرا على المعلومة

tifanytomato
08-10-2012, 23:35
عمرى ما لاحظت المعلومة دى بس بالنسبة ليا انا بشتغل كل اسبوع على حدا يعنى مش بقارن بينة وبين الاسبوع اللى قبلة او اللى بعدة على العموم ملوحظة ممكن اخد بالى منها بعد كدة بس انا بصيت على الشارتات دلوقتى ومحستش بفرق اللى هو ظاهر او انى فية اختلاف كبير

talal
08-11-2012, 00:13
نعم اخي حيث يكون هناك العديد من الاخبار المهمة
والتي ثؤثر بشكل سلبي او ايجابي على تحرك وقوة وضعف العملات
ولكن في بعض الاسابيع والتي تكون نهاية كل شهر
يكون السوق غير مستقر حيث تكون هناك اجازت

youssofma
08-11-2012, 00:16
عن نفسي بصفتي مبتدأ فأظن انني ساستغل الاسبوع الثاني و الثالت فيه نسبة التداول ضعيفة مقارنة بالرابع و الاول

بسمة الحياه
08-11-2012, 17:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
على المتداول اختيار الوقت المناسب للدخول و الخروج
خاصة اوقات صدور الاخبارو الابتعاد عن اللحظات الصعبة و النغامرات
بالتوفيق للجميع

simo patrik 9
08-11-2012, 17:57
بسم الله الرحمان الرحيم
افضل اسابييع التداول هي الايام كلها

hwida nada
08-11-2012, 17:57
عن رئى كل الايام بتكون ممتميزة يعنى لو حتى اقل مكسب يبقى ممتاز فى اى يوم

بسمة الحياه
08-11-2012, 18:46
بصراحة حيرتونا واحد يقول افضل اسبوع و الاخر يقول اسوأ اسبوع
اين الحقيقة ؟ ندخل في السبوع الرابع أم لا
أنا في البداية و لا أدري اين الريق الصحيح

Mohamed Osman
08-11-2012, 18:59
شكرا على المعلومة وجارى التجريب باذن الله لما يبقى لدينا رأس مال نتداول به لانى للاسف لسة مبتدئ فوركس جديد

izalid
08-11-2012, 19:04
تداول فى نهاية الشهر اطن صعب لانه فى كل نهاية الشهر تكون هناك اجتماعات و نقاشات تاتر على السوق و تحدد تغيرات مفاجئة لداك لا انصح بتداول فيه

و اقترح منتصف الشهر اكتر استقرار

و الله ولى التوفيق

safiforex
08-11-2012, 19:07
تداول فى نهاية الشهر اطن صعب لانه فى كل نهاية الشهر تكون هناك اجتماعات و نقاشات تاتر على السوق و تحدد تغيرات مفاجئة لداك لا انصح بتداول فيه

و اقترح منتصف الشهر اكتر استقرار

و الله ولى التوفيق
هو بغظ النظر عن ما يوجد في اخر الشهر من اجتماعات و ما الى ذلك
المهم انه بيكون في اواخر الشهر السوق كمتقلب كثير فقد يظهر لك بانه صاعد و يهبط و هو يتلاعب هكذا لكي يفقد الكثيرين حساباتهم

yassie
08-11-2012, 19:10
هو هيكون الاسبوع المناسب لمن يعمل بطرق الصفقات السوينجيه الاسبوعيه او الشهريه لان معظم اهدافه اذا ماكنش كلها
بتتحقق في الاسبوع ده لكن طبعا اللي بيشتغل بطرق الاهداف الصغيره لابد ان يتجنب العمل في هذا الاسبوع لانه مش هيكون مناسب
للعمل فيه مع الحركه القويه للسعر

s.n
08-11-2012, 19:14
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
شكرا لك أخي على المعلومة المفيدة جزاك الله خيرا
بالتوفيق للجميع

yassoo011
08-11-2012, 20:35
انا لم اخذ بالي من هذه التقسيمة او الربحية قبل ذلك
ولكن سأحللها بمتابعة السوق وتحليل كل اسبوع وشكرا اخي على المعلومة

Wait Heart
08-11-2012, 20:41
انا رايى ان الاشبوع الثالث والرابع وزالك لان بداية المبيعات تبدء من اخر الاسبوع الثالث وحتى اخر الاسبوع الرابع فيكون زالك احسن اسبوعين للتداول

ridha63
08-11-2012, 20:43
الكيس واللبيب هو الشخص الذي يقتنص الفرص مهما كان يوم التداول فقط عليه أن يحسن إختيار العملية البيع أم الشراء

marou49
08-11-2012, 20:50

أنا شخصياا لا أعتقد هذاا الكلام و أفضل أسبوع في رأيي هو الأسبوع الثاني و الثالث لأن
الأسبووع الأول بيكوون فيه تدبدباات كثيره و يكون السوق متأثر بالأسبووع الأخير في الشعر اللي مضى , أنا الأسبووع الأخيير بيكوون غالياا حصااد النتائج التي كانت في الأسابيع الماضيه

mohammedtheboss
08-11-2012, 21:30
شكرا لك اخي على هده المعلومة المفيدة
وسوف افكر فيها وساعمل عليها

بالتوفيق للجميع

mohamed saad
08-13-2012, 02:04
اعتقد ان اخر اسبوع في الشهر التداول عليه خطر جدا لانه بيكون فيه تقفيل شهري و اخبار قوية وينصح بالتداول بحذر شديد فيه وشرط الاستخدام الاستوب المناسب لهذا الاسبوع كما انه من الممكن متابعة الاخبار الاقتصادية لهذا الاسبوع لانها بيكون لها تأثير على الاسابيع المقبلة وبالتالي بيكون لموضوع هام جدا

AMANI
08-13-2012, 02:08

بارك الله فيك اخى الكريم على هذه المعلومات

kimokonolove
08-13-2012, 02:15
على المتداول اختيار الوقت المناسب للدخول و الخروج
خاصة اوقات صدور الاخبارو الابتعاد عن اللحظات الصعبة و المغامرات
وبالنســــبة لـــلأوقــــات علـــى مـــدار الشــــهر عمــــومــــآ
الاسبوع الثاني و الثالت فيه نسبة التداول ضعيفة مقارنة بالرابع و الاول

zizo_a_86
08-13-2012, 02:23
دى معلومة اول مرة اسمعها بجد
مفيدة جدا ومن ضمن الاضافت لدى الخبرة الى الواحد بيتمنى انه يكتسبها

Lotus-FX
08-13-2012, 02:26
أفضل اسبوع بالنسبة لـي للمتاجرة هو اخر اسبوع في الشهر
خلالها يكون السووق متحرك كثيرا ، و انا افضله

ebtehag
08-15-2012, 17:40
شوف اخى الكريم هو مفيش حاجه اسمها كده افضل اسبوع فى التداول فى مثلا افضل اوقات المتاجره ماشى وهى بلا شك وقت دخول الفتره الامريكيه لكبر السيوله فيها كمان افضل وقت هو اليسوم اللى لاتلاقى فيه اخبار كتيره ودررجتها عاليه الخطوره

hossam hossam
08-23-2012, 22:14
بصراحه انا بتاجر في اي وقت تنسح لي الفرصه للمتاجره مش بستني وقت معين اتاجر
في اي وقت بكون فاضي بتاجر فيه

hesham itch
08-31-2012, 10:05
اعتقد انه لا يوجد فترة تسمى بالافضل للمتاجرة ولكن لكل يوم ظروفه وبيئة
العمل وحركة الاسعار والعملات المختلفة والتى تتغير من فترة لاخرى

mero
08-31-2012, 11:11
معظم ايام الفوركس جيده ويمكن تحقيق ارباح فيها ولكن يتوقف ذلك على متابعتك للاخبار وهل الاخبار فى هذا اليوم جيده ام لا وتحللها جيدا وبناء على ذلك تستطيع ان تتداول حسب تحليلك الشخصى

waleed adel
08-31-2012, 11:28
هو التداول عموما غير مرتبط بمواعيد معينه من الشهر فكل الايام بها فرص وتجارة
ولكن لابد من الحرص من التداول فى اخر اسبوع من الشهر طبعا

anazoft
08-31-2012, 11:44
نعم اخي الكريم
يعتبر الاسبوع الرابع اهم اسوع في الشهر
حيت تصدر فيه اخبار ملبيعات المنازل و هي التي تأتر بشكل كبير على السوق

forexawy59
08-31-2012, 18:05
بصراحه انا بقول ان الاسبوع التالت هو افضل اسبوع ممكن تغتنم فيه الفرص فى الربح
لانه اكتر اسبوع بيكون واضح فى التعامل وواضح فى الشارت من حيث الهبوط او السعود للاسعار

panda
08-31-2012, 18:06
لست خبيرا فى هذا الامر ولكن

عن نفسى ارى ان الافضل الاسبوع الثانى والثالث

mmm2013
08-31-2012, 18:46
انا ايضا اعتقد ان اخر اسبوع من كل شهر من الممكن ان نحقق به الربح الكبير جدا
واعتقد ان كل تاجر بالفعل يقوم بتحقيق مبالغ كبيره جدا فى ذلك الاسبوع

domadoma
08-31-2012, 20:42
التداول عادى فى اى يوم واى ساعه المهم انه يبعد عن بدايه الفتح للسوق او قفل السوق لحدوث تقلبات للاسعار قد تؤدى لخسائر مفاجئه لاضطرب الاسعار بصورة لحظيه

hehelibeb
09-01-2012, 01:07
أنا أعتقذ أن الأسببوع الأول هو الأفضل

لأنه تكون فيه سيولة

تدفع مستحقات الشهر
و

وهذا يعطي رواجا كبيرا

eslam2665
09-01-2012, 07:15
شكرا على هذه المعلومات وعلى مجهودكم العظيم
واحب ان اعرف هل هناك ساعات معينه للمتاجرة

maro50
09-01-2012, 07:21
لا اعتقد ان التداول فى الاسبوع الاخير ناجح لان التغيرات تكون سريعه ومن الممكن ان لاتقوم بصفقات ناجحه
ولكن لما لاتقوم بالتحليل الجيد دوما ومحاوله كسب اكبر نقاط مربحه فى التداول وذلك من خلال استراتيجيه ناجحه

moody mooda
09-01-2012, 09:57
انا اعتقد بأن الاسبوع الرابع هو اهو اسبو بالشهر
لان فيه تحركات اقتصاديه كبيره بالاضافه ال
اول اسبوع بالشهر

Looser
09-01-2012, 12:05
موضوع جميل جدا و فعلا افضل أيام التداول هو النصف الثانى من الشهر الا ان المخاطرة تكون عالية بعض الشئ.

hesham1046
09-01-2012, 12:12
شوف مافيش حد يفدر يدخل يتاجر اخر اسبوع من كل شهر دة كلام ناس بتاجر ياعم فى الملاين بس التاجر الصغير اللى زى حالاتنا بيتاجر بمبلغ 1000 دولار ودة يعنى مش بيلم منهم كثير بس لو انت من التاجر الكبار هههههه هاتاجر مرة كل شهر

medhat
09-01-2012, 12:25
نا لا افضل تحديد مواعيد معينه للتداول وافضل التداول فى كل الاوقات وكل الايام وهذا من مميزات الفوركس
وتحيد وقت او موسم يلغى هذه الميزه المهمه كما انه يحد من الربح المتوقع عن طريق تقليل عدد مرات التداول

yassoo011
09-01-2012, 13:38
انا ارى ان التداول معظمه يعتمد على الاخبار الاقتصادية اكثر من اي شيئ اخر
بجانب التحليل الفني فانه من اهم اسباب التجارة والربح بالفوركس

lala
09-02-2012, 00:33
انا عضوه جديده واكيد انا استفدت كثير من الكلام الى انتوا كاتبينه وانا راىء من خلال ردكم ان افضل الاسابيع
الاسبوع الاول لانه ملىء بالمعلومات الاقتصاديه والاسبوع الرابع لانه على حد كلامكم من اكثر الاسابيع ربحيه

yasefsami3
09-02-2012, 00:35
نعم كلامك مظبوط
ممكن نكسب كتير فى الاسبوع ده بس انت بتقول انه بيتحرك المئات من النقط طب هوا اكيد ان النقط دى و تحركها هيكون فى صالحنا

roussi27
09-02-2012, 00:40
أخي ، أصعب الأوقات هو وقت صدور الأخبار ، لأن السوق ربما ينقلب عليك بما لا تتوقعه !
لذلك حذاري

ahmedKUM
09-02-2012, 06:08

deadlyfox
09-02-2012, 11:18

من المؤكد والمعروف كما ذكر الاخ الكريم هذه الاسابيع وما تشتهر به فى السوق
ولكن يجب ان يعرف كل متاجر ان هذة ليست ثوابت يجب ان يسير عليها وانما هى متغيرات

MAGDY
09-02-2012, 11:20
مش فكرة أسابيع ولا أيام ولا شهور
بمجرد ظهور أى فرصة للدخول
فهى مناسبة للعمل والمتاجرة والمضاربة
يعنى اقتناص وصيد الفرص .. وانت وشطارتك
تحياتى

ahmos_2080
09-02-2012, 12:09
انا اول مرة اعرف هذه المعلومة

شكرا ليك وجزاك الله كل خير

soomoon
09-02-2012, 13:07
السلام عليكم يا اخوتى
واشكرك على هذة المعلومة الجيدة واتمنى الاستمرار منك
بس انا صراحة لسة مبتدأ

joorry
09-02-2012, 13:07
شكرا على المعلومات ..

واعتقد انه صحيح ..

بالتوفيييق

simonie2010
09-02-2012, 13:20
رغم كوني مبتدا في الفوركس الى اني احب التداول في الاسبوع الاخير لانه حقق معي نتائج
مرضية لكن في حساب الديموا طبعا

khaledyosrie
09-02-2012, 13:35
انا ارى ان التداول معظمه يعتمد على الاخبار الاقتصادية اكثر من اي شيئ اخر
بجانب التحليل الفني فانه من اهم اسباب التجارة والربح بالفوركس

soomoon
09-02-2012, 14:25
جزاكى الله خيرا على المعلومه ولكن انا مبتدء ان افضل اسابيع التداول هى
تحياتى

sa3idsmp
09-02-2012, 14:30
لاحظت هدا الشيء من خلال تداولي الشهرين الفائتين

بالفعل يجب اغتنام هده الفترة من الوقت لصالحنا

شكرا على المعلومة القيمة

HARRY POTTEER
09-02-2012, 14:36

صراحة لم يكن لدي علم بهده المعلوومة لكن ان كانت صحيحة
فستكوون جيدة و التداول في هدا الاسبووع راح يربح الناس الكتير

eng2012
09-02-2012, 14:37
انا لم اكن اهتم لهاذا الامر من قبل ولكنى اعتقد بالفعل ان افضل التوقيت الذى يكون به التعاملات من السهل ان نحقق من خلالها الربح
ويكون السوق فى حركه سهل تحديدها وتحقيق الربح من خلالها يكون دائما فى اخر اسبوع من كل شهر

magictrader
09-02-2012, 15:19
شكرا لك اخي على المعلومة ، وفعلا سوق الفوركس يعرف تقلبات كثيرة خصوصا في الاسبوع الاخير من كل شهر.
لذلك يبقى التداول في هذا الاسبوع خطيرا لأنه قد يأتي ضد كل التوقعات

ibrahimhabony
09-02-2012, 15:46
مشكووووووووووور اخى على موضوعك وجاااااارى المتابعة
واتمنى الاستمرار فى طرح المواضيع الهادفة

العوامى
09-02-2012, 16:00
كثير من المتداولين يهربون من المتاجرة فى هذا الوقت خوفا من التقلبات التى تحدث نتيجه لجنى الارباح
ولكن الاغلبيه تتاجر فى تلك الفترة وتعتمد استوب لوز مناسب وتستطيع بالفعل تحقيق نقاط خرافيه بسبب الراليات الكبيره المشهور بها هذا الوقت

ibrahimhabony
09-02-2012, 16:02
انا نفسى علشان اقدر اعيش من الفوركس لازم اشتغل كل يوم ومش كدا بس
ولازم اكسب كل يوم ههههههههههههههههههههههههه

Mokka
09-02-2012, 18:05
الاسبوع الاول من كل شهر طبعا بكون ملىْ بالاخار و التصريحات للمديرين و طبعا لكل ششخص خطته الاستراتيجيه للتعامل و المتاجره فى الفوركس للوصول للربح المناسب او الربح المطلوب الوصل اليه

abdellatif2013
09-02-2012, 18:25
شكرا على المعلومه وانا رح اخذ هذه النصيحة على محمل التطبيق في استغلال.......:)

ourami
09-02-2012, 19:58
السلام عليكم رحمة الله وبركاته
ب النسبة لي الاسبوع الأول هو الأكتر ارباحا في السوق

realyone
09-02-2012, 20:02
بصراحه انا لااهتم باجنده معينه في التداول ,افتح صفقاتي متى مااتيح لي فرصه مناسبه,اما ان انتظر ايام معينه او اسابيع معينه للتداول بحجه ان هذه الأيام او الأسابيع تكون فيه الفرص قويه فهذا الأمر لااهتم فيه كثيرا

tony700
09-02-2012, 20:10

ahmedgalal
09-15-2012, 11:44
يمكنك التداول باي وقت تريد شرط الابتعاد
عن فتح الصفقات قبل فترة قصيرة من صدور
خبر قوي ومؤثر على عملة معينة
وليس الدخول فقط في بداية كل شهر هو المجدي
والله يوفق الجميع فى السوق

sky44
09-15-2012, 14:00
نعم اخي لقد لاحظت هدا الامر ففي الاسبوع الاخير من كل شهر يتحرك السوق بقوة وتكون السيولة كبيرة لاكن اعتقد ان المتاجرة في هدا الوقت تكون محفوفة بالمخاطر

l3azzi
09-15-2012, 14:05
و عليكم السلام انا افضل الاسبوع ىالرابع لانني اجده الافضل و احقق الربح و هو المفضل لدي و لم اخسر قط فيه و لام اجر ب الاسبوع الاخير

abdulhadi
09-15-2012, 16:52
انا برأيي لايوجد اسبوع مختلف عن
الاخر حركة السوق تتعلق بالاخبار المؤثرة بالسوق
وليس باي اسبوع

amr beni ata
09-16-2012, 11:45
هذه المعلومه اول مره اسمع فيه اشكرك
اخي لانها مهمه مهمه

djilani
09-16-2012, 12:50
بالعكس أخي يفضل تجنب أسابييع أخر الشهور لان هناك إغلاقات يجب أن يصل لها السوق
تجنبا للحركات العنيفة يفضل البقاء خارج السوق

almjhol
09-16-2012, 13:08
انا لم اكن اهتم لهاذا الامر من قبل ولكنى اعتقد بالفعل ان افضل التوقيت الذى يكون به التعاملات من السهل ان نحقق من خلالها الربح
ويكون السوق فى حركه سهل تحديدها وتحقيق الربح من خلالها يكون دائما فى اخر اسبوع من كل شهر

face book
09-16-2012, 13:31
ما عنديش لنل الكلام ده افضل اسابيع التداول ولا اسوأ اسابيع الداول

الطريقه لو كانت قويه وانت مختبره قبل كده فتره مش قصيره ان شاء الله تكسب بيها في اي وقت وليست هذه الاسابيع فقط

ali1
09-16-2012, 13:58
السلام عليكم . شكرا على المعلومه ولكن ولا اظن نفسى خبير فانا مبتدء ان افضل اسابيع التداول هى
الاسبوع الثانى والثالث لان الرابع يكون جنى ارباح والاول يكون متاثر بالرابع . وبالموفقية للجميع .
والسلام عليكم

4ex
09-16-2012, 13:59
اشكرك كثيرا علي هذا الموضوع المميز انه معلومات تفيد كثيرا وانا اري ايضا ان الاسبوع الاخير هو الاسبوع المفضل لي لكثرة الحركة وصدور الاخبار القوية وصدور مؤشرات اقتصادية مهمة ايضا تؤدى الي حركة قوية في السوق

YASER83
09-16-2012, 14:17
السلام عليكم
الاسبوع الثالث ممكن
اما الاسبوع الراع فهو الاسبوع الذي تحدث فيه الاغلاقات الشهرية لجميع العملات والسلع والاسهم
وتحدث فيه الكثير من الاتجاهات المتاضربة والراليات الكبيرة

elkhawaga
09-16-2012, 14:18

العوامى
09-16-2012, 15:32
ان اليوم الاخير من كل اسبوع والاسبوع الاخير من كل شهر والشهر الاوسط والاخير لكل سنه
هى من اهم اوقات المتاجرة ونطلق عليها تصفيات او جنى ارباح دورى

zedan92
09-16-2012, 15:45
الاسبوع الخير من كل شهر يكون عنيف الحركه نتيجة الاغلاق للمراكز المفتوحه وتغيير المراكز ولكن هدا لايعني عدم التداول في هدا الاسبوع وممكن التداول فيه يحقق ارباح جيد ودلك بسبب الحركات العنيفه وفي كل الاحوال طوق النجاه في هدا السوق هو الاداره الماليه الجيده

mouwal555
09-18-2012, 18:58
السلام عليك اخي العزيز
سكرن اخي العزيز على المعلومات وانا كدالك متلوك افضل السبور الأخي التداول لأنه كما دركت يتحرك فيه السوق
في الغالب مئات النقاط ويتميز بأنه أسبوع مبيعات المنازل وهو افضل أسبور لتدال عندي شخصيا

mohamed s
09-18-2012, 18:59
انا شخصيا ابتعد عن اي اغلاقات الجمعة لانه اغلاق اسبوعي ونهاية الشهور وخصوصا اخر اسبوع بشهر 12

hedraf
09-18-2012, 19:05

اشكرك على هذه المعلومات الرائعة انا كمبتدئ اول مرة اعرف هذه المعلومات
اتمنى ان تعطينا اكثر عن حركة التداول فى وقت اخر

نور العمر
09-21-2012, 07:41
اه طبعا ممكن تبدأ باى مبلغ انت تحبة سواء كان صغير او كبير كبير او صغير انت و مزاجك يعنى و خلى بالك اوى عشان برضه يعنى دى مخاطرة و مجازفة و كلام كبير اوى

shaon22
09-21-2012, 08:27
شكرا على المعلومات، ولكن لا أعتقد نفسي يمارس، أنا لا تضاهى للتجارة أسابيع الشباب هو
تأييد الرباعية فترة وحقيبة لأن Balraba الأولية وجني الأرباح غير طبيعي الإنسان

aoneman3
09-21-2012, 14:42
السلام عليكم
فعلا والله يا اخى الكريم كلامك صح
بس ممكن يكون اسبوع خسارة زى ما هو اسبوع مكسب لان الحركة فية سريعم جدا وانا
انصح باتنى فى اخذ الصفقات

eng2012
09-21-2012, 14:50
hنا اعتقد انه بالفعل اخر اسبوع من كل شهر
تكون الحركه به افضل الاشياء التى تجعلنا نستطيع ان نحقق الربح بكل سهوله

loco
09-21-2012, 14:51
السلام عليكمهناك اختلاف كبير في الاراء
انا عن نفسي معنديش فرق في الاسبيع كلها ايام الله
ممكن اربح فيها او اخسر بالتوفيق للجميع

naceraziz3
09-21-2012, 15:00

yasefsami3
09-21-2012, 15:04
السلام عليكم شكرا لك اخي الغالي على معلومة الفوركسية صراحة انا لسى مبتدا واعرف فقط انه هناك مواقيت في يوم يكون فيها ربح احسن

senderla
09-21-2012, 15:09
السلام عليكم جميعا انا عضوة جديدة هنا فلا اعلم اي اسبوع التداول بة
اكثر ولكني اسمع كثيرا ان التداول بالاسبوع الرابع خطير جدا

علاء بدران
09-21-2012, 15:11
الاسبوع الاول بداية التجارة وسماع الاخبار بدء النشاط التجارى ويكون جنى الارباح
فى الغالب فى الاسبوع الرابع

faster4
09-21-2012, 15:24
انا ارى ان الفوركس ليس له وقت معين بحيث يكون جيد للتداول ، طبعا انا اسلوبي يعتمد على الاخبار لكن انستا تعيقني بعض شيء واضطر الى فتح الصفقات قبل نصف ساعة من الخبر

mouwal555
09-21-2012, 16:34
السلام عليك اخي الكريم
شكرا على المعلومه لكن لا ضن ان احسن الأسابيع لتداول تكون هي الأخري لنها تكون متقلب كتيرا و متدبدب
وانا شخصيا أفضل الأسبوع الأول و تاني لتداول لانهما يكونون اكتر إستقرارا

ayman.shosha
09-21-2012, 16:36
بارك الله فيك
وشكرا على المعلومة القيمة
كذلك يمكننا متابعة الاوقات الجيدة للتداول من خلال المفكرة الاقتصادية

kingta
09-21-2012, 16:47
السلام عليكم
بكل صراحة لا أعرف الاسبوع الجيد لكن من خلال موضوعك هدا عرفت وشكرا لك على الموضوع

kramziie444
09-21-2012, 16:54
السلام عليك اخي الكريم فعلا كلامك سليم جدا و شكرا جزيلا على المعلومة الفيدة
و سنحاول العمل بها .

نور العمر
09-21-2012, 17:01
أظن الربع الثاني والثالث بيبقي الاخبار فيها أضعف في الغالب والسوق بيمشي مع التحليل إلا حد ما أنما الربع الاخير أخبارة قوية والتداول فيها خطر بيتهيألى دة مناسب

ahmed samir
09-21-2012, 17:17
الفوركس بصراحة للمبدا هنا مواقيت فى يوم يكون فيها ربح احسن اما اسابيع اومة اسمع بيها معلش تقولنا ماهى مميزات كل اسبوع واين الاختلاف
وبعدين انت ممكن تكسب كتير فى الاسبوع دوت كتير بس انت بتقول انت بتحرك بالمئات طب النقطة دى هكون فى صالحنا والله الموافق

benb
09-21-2012, 17:23
السلام عليكم شكرا لك اخي الغالي على معلومة
افضل اسابيع التداول هى
الاسبوع الثانى والثالث لقلة الاخبار المؤثرة على اتجاه الاسعار لذا فهي تصدق فيها التحليلات الفنية بصفة كبيرة

syed
09-21-2012, 17:26
جزاكى الله خيرا على المعلومه ولكن انا مبتدء ان افضل اسابيع التداول هى
تحياتى

ali1
09-21-2012, 17:31
السلام عليكم . اخي الكريم . مشكور على هذه المعلومة الرائعة . وبالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى . والسلام عليكم

mezo love
09-21-2012, 17:33

esraa
09-21-2012, 18:51
انا ارى ان الفوركس ليس له وقت معين بحيث يكون جيد للتداول ، طبعا انا عملى يعتمد على الاخبار لكن انستا تعيقني بعض شيء واضطر الى ان افتح الصفقات قبل نصف ساعة من الخبر

smail
09-23-2012, 14:57
الاسبوع الثانى والثالث لان الرابع يكون جنى ارباح والاول

mohamed alalfy
09-30-2012, 01:38
السلام عليكم
اخى الكريم لا يوجد فرق بين
ايام الاسبوع فى التداول فكل الايام
تشبه بعضها فى التداول
وشكر الله سعيكم

Mido0o-style
09-30-2012, 01:54
سمعت هذا كثيرا ولا اعلم لماذا و لكن كتأكيد لهذا الكلام فهذا لاسبوع اى لاسبوع الاخير من شهر سبتمبر شهد بافعل حركات كثيرة و واضحة على زوج اليورو دولار كما لاحظت ربما يكون فعلا كما قلت افضل وقت للمتاجرة على الاطلاق.

magic777
09-30-2012, 02:07
سمعت هذا كثيرا ولا اعلم لماذا و لكن كتأكيد لهذا الكلام فهذا لاسبوع اى لاسبوع الاخير من شهر سبتمبر شهد بافعل حركات كثيرة و واضحة على زوج اليورو دولار كما لاحظت ربما يكون فعلا كما قلت افضل وقت للمتاجرة على الاطلاق.

بص نصيحه ومن تجربه لا تتاجر بصفقات كتير في اول اسبوع في الشهر وفي اخر اسبوع لكن الاسبوعين اللي في النص
دايما بيكون كويسين

shaimaa1
09-30-2012, 03:37
على حسب السوق والاخبار التى تصدر سواء سياسيه او اقتصاديه ومدى اهميتها على اسعار العملات

keko
09-30-2012, 03:40
فعلا معلومات قيمه وشكرا لكل الاعضاء الذيين قاموا بالرد وتوضيح افضل اسابيع التداول لانى اعتقد انعا بمثابه
معلومه مهمه لاى متداول جديد فى هذا السوق وانا بالفعل استفدت منها

m.o.b
09-30-2012, 05:04

yassin
09-30-2012, 05:13
حقيقي أن الأسبوع الأخير تكثر فيه المبيعت
كما نضيف الأسبوع الأول للقائمة كون تكون الشهية مفتوحة للإتجار

saasa
10-25-2012, 17:30
السلام عليكم ورحمة الله الامر يختلف من متاجر لاخر
انا عن نفسي اتاجر في كل الاسبيع دون التكميز بينها

asmaa omar
10-25-2012, 19:26
بالفعل دائما الاسبوع الاخير من كل شهر يكون اسبوع مميز
ففيه توجد السيوله فى قمتها بسبب الاخبار القويه كما هو الحال فى الشهر الاخير من السنه

ameer
10-25-2012, 19:33
اهلا بييك اخي الكريم تقريبا كل الاسابيع نفس الشي ما يختلف اي اسبوع عن الاخر فهم نفس الاتجاة او التحرك يتحركون ما عدا اختلاف بصيد جدا ولا يعتبر اختلاف كبير

فارس
10-25-2012, 19:36
بجد مكنتش اعرف افضل الاسابيع للمتاجرة
بس كويس انك وضحت المعلومة دى

last12
10-25-2012, 20:13
طبعا الاقفال الشهري يكون احسن وقت لحصد الارباح
لكن في الغالب دلك الوقت يكون سيء لكثرة الارتداد

fawadmuzzi
10-25-2012, 20:18

Oujda-City
10-25-2012, 20:19
بالفعل افضل اسبوع بالنسبة لـي هو الاسبوع الاخير حيت يكون السووق متحرك بنسبة كبيره
و يمكن المتاجر المحترف يحقق هدفه في اقل من ساعتين و يخرج من السووق

fawadmuzzi
10-25-2012, 20:26
كلامك مظبوط

abd123
10-25-2012, 20:45
شكرا لك اخي العزيز على المعلومة
لكن اظن ان المتداول الخبير والمحترف يمكنه في اغلب الاوقات ان يجني الارباح
اكييد الاسابيع متل ما زكرت بتأثر على السوق
لكن قدرة المتداول على التحليل والتخطيط تجعله يتغلب على هذا السوق وتذبذبه
شكرا لكم جميعا
وكل عام وانتم بالف خير

مايسة حنفي
10-25-2012, 20:58
شكرا علي المعلومة دي مكنتش اعرفها بصراحة يعني انا دلوقتي اتاجر الاسبوع الاخير ده اكتر صفقاتي؟ وبعدين هو دايما بيبأه مربح يعني مهو ممكن التغير والنقاط دي تكون خسارة مش ارباح صح؟ ولا انا فاهمة غلط ؟ ممكن اي حد يوضحلي بعد اذنكم؟

salah.bmw
10-25-2012, 21:08
اخي الناشر بغض النظر عن اي اسبوع افضل
لكن هناك بعض المتاجرين لا يستطيعو ان يدخلو صفقات بفترة تحرك السوق بهذه الطريقة
وهناك بعض المتاجرين تفضل العمل عندما يتحرك السوق حركة بطيئة

Profits4Ever
10-25-2012, 21:10
هدا الاسبوع ينشد تحركا كبيرا في السعر ، لأنه يكون فيه مبيعات كثيره
و انا افضله و احقق منه ربحا كبيرا و الكثير من المتاجرين يتاجرون في هدا الاسبوع فقط

ahmed fakhry
10-25-2012, 21:12
بالتاكيد كلامك صحيح انا شايف ان اخر اسبوع التداول افضل اسبوع ممكن اجنى فية عدد نقاط واحدد اتجاة السوق بشكل ادق من المتاجرة فى بداية الشهر

amgad boles
10-25-2012, 21:14
صدقنى انا اول مرة اعرف هذة المعلومة
دايما مواضيعك حلوة يا حسام مع تحياتى

nabilo
10-25-2012, 23:41

ahmed zehiry
10-26-2012, 00:04
الاسبوع الرابع من راى وقرأتى انه الاسبوع الافضل
للتداول فعلا ولكنه فى نفس الوقت يوجد به بعض الخطورة
واتمنى التوفيق للجميع

magic777
10-26-2012, 00:41
اخي الناشر بغض النظر عن اي اسبوع افضل
لكن هناك بعض المتاجرين لا يستطيعو ان يدخلو صفقات بفترة تحرك السوق بهذه الطريقة
وهناك بعض المتاجرين تفضل العمل عندما يتحرك السوق حركة بطيئة

الاسبوع الافضل هنا بيكون مختلف بالنسبه للمتاجر وطريقه عمله يعني مثلا واحد بيتاجر بالاسكالبنج فهيكون
الاسبوع الافضل ليه هو اللي السعر فيه كان متذبذب والعكس صحيح طبعا لمتاجر السوينج

eletrebi
10-26-2012, 01:03

فعلا انا شاهدت النهردة السعر بيتحرك نقاط كتيرة كدا صعود وهبوط
بس بردة دة محتاج واحد فنان ويتابع الاخبار اوى

latraaa
10-26-2012, 01:21

emyforex
10-26-2012, 01:41
انا لسه مبتدئه بس سمعت ان الاسبوع الاول
هو افضل الاسابيع للتداول

ramy saad
10-26-2012, 01:54
السلام عليكم ورحمه الله انا مبتدا ولكن اعتقد ان الارباح تكون في الاسبوع الثاني والسلام عليكم ورحمه الله

ahmedsaied
10-28-2012, 06:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اتفق معك فى التداول فى الاسبوع الاخير او الرابع من كل شهر فهو افضل أسابيع التداول

zs-zs
11-27-2012, 21:46
الاسبوع الثانى والثالث لان الرابع يكون جنى ارباح

asmoune
11-28-2012, 02:01
السلام عليكم جميعا
أنا لم أكن أعرف أن للتداول أوقات محددة
كنت أطن أن التحليل هو المهم لكن ثبت العكس

ما استخلصته من الموضوع ومن الردود المتعددة والمفيدة
هو أن أفضل أسبوع في الشهر للتداول هو الأسبوع الرابع
شكرا لكم على النصيحة

ANGEL_FROM_SKY
11-28-2012, 07:27

اهلا وسهلا اخى الكريم .. نعم كلامك صحيح ولكن انتبه فاكثر الخسائر تحدث ايضا خلال هذا الاسبوع حيث الاقفالات الشهريه وغالبا تكون غير متوقع المستويات الحقيقيه التى سيغلق عندها السعر فخلى بالك وربنا يوفق الجميع .................................... اللهم امين

alikhan
11-28-2012, 11:33
على العكس اخس الكرسم فاخر اسبوع من اس شهر بيكون فيه تغيرات خطيرة
و هذا ما حصل مؤخرا من ثبل الدولار او الاورو فقد مرجنوا حسابات كثيرين في ظرف ايام الاخيرة من الشهر

cettap2007
11-28-2012, 11:57
ماعرفه ان الشهر كله للتداول والسعر يقوم بالصعود والنزول 100 النقاط
وممكن ان تكون هده الحالة يومية

one17
11-28-2012, 14:11
بالفعل اخر الشهر يكون جيد للمتداول الذي يحسن اقتناص الفرص
لذا اعتقد ان المتداول اليومي هو الذي تصلح له تلك الاوقات

abdenbi
11-28-2012, 14:26
نعم يا اخي هدا ممكن فتاتر السوق الامريكية في الاسبوع الاخير
يكون كبيرا في اغلب الاحيان و من الضروري اغتنام الفرص

أمير الحياة
11-28-2012, 16:16
انا اول مره اسمع عن كده الصراحه انا اعرف افضل ايام هي الثلاثاء والأربعاء لكن اسابيع اوول مره اعرف واعتقد انهم كلهم عادي مفيش فرق لأن الي بيحرك السوق بنوك كبيره وكتيره

zasd
11-28-2012, 16:32
شكرا لك يا اخى على هذه المعلومه
ولكن لا اعتقد ان السعر فى اخر كل اسبوع يهبط
لان الاسبوع الاخير فى الشهر اللى فات كانت عملة اليورو دولار فى حالة صعود
اما الشهر ده فى حالة هبوط
وبالتوفبق

سامية
11-28-2012, 16:44
أظن الربع الثاني والثالث بيبقي الاخبار فيها أضعف في الغالب والسوق بيمشي
مع التحليل إلا حد ما أنما الربع الاخير أخبارة قوية والتداول فيها خطر

best13
11-28-2012, 17:11
فعلا توجد اوقات كثيرة يكون فيها التداول جيد
وطبعا كلما كانت حركة الزوج اكبر كلما توفرت فرص اكثر للتدوال

kosha66
11-28-2012, 17:30
بصراحة انا مكنش عندى المعلومة دى شكرا على المعلومة
وانا هتابع السوق كدا ونشوف الكلام دا وجزاك الله كل خير

face book
11-28-2012, 18:17
مافيش حاجه للاسف اسمها افضل اسابيع التداول لانه السوق متحرك يوميا ولا يوجد فيه اسمه تجار

الاسبوع الفلاني ولا غيره التزم فقط باستراتيجيتك وشوف مدي قوه طريقتك خلال السنه كلها وليست تلك الاسابيع

محمود شبايك
11-28-2012, 19:03
والله هو ناس كتير بتقول الاسبوع اللى فى النص وناس تانى بتقول
الاسبوعين الاخر وفى ناس تانية بتقول الاسبوع الاول لنا السوق
فيه بيكون لسة فاتح يعنى مافيش حد مستقر على حاجة

fafa
11-28-2012, 19:09
انا بالفعل سمعت عن افضل الاسابيع عو الاسبوع الاخير ولكننى مبتدا وغير مهتم بهذه النقطه تحديدا بل اقوم
بالعمل فى سوق الفوركس بفتح الصفقه واغلاقها يوميا بناء على ظروف السوق واعتقد من يهتمون بمثل هذه المعلومه من يمتلكون راس مال كبير ويحبون العمل على فترات زمنيه طويله

haytham_mhmd
11-28-2012, 19:18
اول مره انتبه لتلك المعلومه واعتقد انها مفيده جدا ولكن اخي الفاضل نحن في ااسبوع الاخير من الشهر حاليا ولا الاحظ تلك التقلبات السريعه التي تتحدث عنها في لموضوع
ربما اكون مخطا لكني اري حركه اليورو دولار علي الاقل طبيعيه

Mohi1192
11-28-2012, 19:22
افضل وقت للمداوله هي الوقت اللي يكون لها احداث كثيرا تقدر تستفيد من الاحداث لصالحك

انت وذكائك

y4x
11-28-2012, 20:08
اظن اخر اسبوع من كل شهر بيكون افضل ايام التداول

بس برضه الاخبار بتتكحم فى السوق اكتر شئ

faracha
12-06-2012, 21:23
السلام عليكم
نعم الاسبوع الاول من كل شهر بيكون فيه السوق ممتاز للتداول عليه
على عكس اخر اسبوع من الشهر

shimaa
12-06-2012, 21:27
شكرا على المعلومة المفيده دى وان شاء الله لما ابدا فى التداول الفعلى هاركز على الاسبوع الاخير من كل شهر .

fadel
12-06-2012, 21:35
هي الاوقات دي بتختلف من متاجر للتاني وكل متاجر بيكون له اوقات غير التاني بتناسبه وبيعرف يتاجر عليها
مثلا زي اخر اسبوع من كل شهر بيكون افضل للتداول

yaallah3
12-06-2012, 22:06
لاالاسبوع الرابع من اكثر الاسابيع حركة في التداول والبيع والشراء وهذا ما يجعل السوق افضل ، يحث تكون التجارة في وجود حركة في السوق افضل وان كانت اكثر مخاطرة و لكن علينا المتابعة الجيدة والتحليل قبل البدء في الصفقات

a7med918
12-06-2012, 23:19
اهلا أخوانى
انا على عكسك الاسبوع الاخير من الشهرو اليوم الاخير من الشهر يكون اشد خطر على الحسابات الصغيره
الله أسأل لكم التوفيق جميعا

yaallah2
12-06-2012, 23:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اعتقد ياصديقى ان ما ذكرته صحيح الى حد ما ولكنى على المستوى الشخصى لا اعتمد كثيرا على هذه التوقيتات وانما ادخل الى التجاره عند اتخاذ القرار بذلك وفق للمعلومات التى اجمعها عن الصفقه ووقت استقرار السوق بالتوفيق للجميع

hard$currency
12-07-2012, 02:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اعتقد يا صديقى العزيز ان ما يمثل فترات الرواج فى السوق ليس التقديرات الشخصيه او التفضيلات للتاجر وحيدا وانما السوق هو المحرك والاساسى
لذلك لابد من المتابعه للسوق لتتبين فى اى وقت تستطيع الدخول دمتم سالمين

hassan asayed
12-07-2012, 07:34
مشكور يا اخى الكريم على هذة المعلومة
وان شاء الله تفيد الكثير من الاعضاء

mannon
12-07-2012, 17:57
اول مره انتبه لتلك المعلومه واعتقد انها مفيده جدا ولكن اخي الفاضل نحن في ااسبوع الاخير من الشهر حاليا ولا الاحظ تلك التقلبات السريعه التي تتحدث عنها في لموضوع
ربما اكون مخطا لكني اري حركه اليورو دولار علي الاقل طبيعيه

ياريت والله يرجالة نحرص الفترة دى من اى تقبات ممكن تحصل ، لان معروف ان الوقت دة من كل سنة بيكون وقت الاغلاقات وفى صناديق بتخرج وصناديق بتدخل وهتلاقى حركات عنيفة جدا
يفضل اننا نبعد الفترة دى

ahamed ali
12-07-2012, 18:00
ممكن يبقى من اسوا الاسابيع بسبب انه ياثر على السو
ق عكس صفقاتنا لو كانت سوينجات ودايما حركته
بتبقى شديدة جدا وغير متوقعة الى حد كبير

med
12-07-2012, 18:10
شكرا على المعلومة

romy21
12-07-2012, 18:12
هو بالنسبه لمتداول او متاجر محترف فاهم السوق كويس وعاوز يحقق ربح عالي طبعا الاسبوع الرابع من كل شهر والثالث ممكن لكن الرابع اكثرهم للانهم بيكون حركه الشوق عاليه جدا في الفتره دي وممكن يحقق ربح كبير بس نسبه المخاطره كبيره للايتحمل فيها الخساره المتداول الجديد في المجال فا بيتدوال في الاسابيع الاولي يكون السوق بطئ اوي يقدر يتعامل معاه ده رأي الشخصي

mxmx
12-07-2012, 18:18
اعتقد ان افضل ايام التداول التى يحاول الكل ان يتاجر فيها
بنسبة كيبرة وهى البعد عن اخر شهر فى العام فهو مقلق جدا

azifek
12-09-2012, 22:33
نعم أخي الكريم
فدائما ما يكون هناك أوقات تصدر فيها الأخبار القوية
و تحرك السوق بشكل كبير جدا
لذا يجب إستغلالها لكسب نقاط كبيرة ة لكن يجب وضع ستوب لوز قريب حتى نتجنب خسائر فضيعة

Cayote
12-09-2012, 23:44
السلام عليكم
وشكرا لك على المعلومة القيمة
+ ممكن تقول لي مصدرها لو سمحت ؟؟؟؟
بالتوفيق

king123
12-09-2012, 23:48

حقا انا ايضا سمعت هدة المعلومة ولا ادري هلي هي صحيحة ام ليست حقية ان الاسبوع الثالث والاسبوع الثاني يكونوا افض الاسابيع تداولا والاسبوع الرابع يكون لجني الارباح والاسبوع الاول يكون متأثر به كما قال الاخ

Mohamed Ramadan Helal
12-09-2012, 23:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته معلومات رائعه
وشكرا لاى حد بيفيدنا واعتقد انه الاسبوع الاخير ف الشهر

forex3
12-11-2012, 13:48

بالفعل انما اشكرك يا اخى على تميزك بالموضوع وارى انها الجابة كافية ومفيدة للمبتدئين وانا ايضا افضل العمل بالاسبوع التانى والتالت

abero
12-13-2012, 19:25
ااسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا اخوانى
دائما اخر اسبوع واخر يوم فيه واخر شهر فى السنه تقلب كبير احذركم من ذلك
الله اسال لكم التوفيق

rinko
12-24-2012, 09:34
بالنسبة ليا انا اكتر اسبوع بخاف اتاجر فيه هو الاسبوع الاخير من كل شهر لان
الحركة فى الغالب بتبقى كبيرة ودا بيسببلى خساير كتير لكن انا
بفضل التجارة فى الاسابيع اللى وسط الشهر لان الحركة بتبقى وقتها متوازنة ومعقولة

kingmos4
12-24-2012, 09:46
اخى الكريم
بالنسبة لتحرك السعر مئات النقاط هو فقعلا كل يوم يتحرك مئات النقاط بخلاف ايام الاجازة
ولابد من متابعة السوق طوال الاسبوع من الاسبوع الاول للاسبوع الاخير واغتنام اى فرصة

magic777
12-24-2012, 19:17
اخى الكريم
بالنسبة لتحرك السعر مئات النقاط هو فقعلا كل يوم يتحرك مئات النقاط بخلاف ايام الاجازة
ولابد من متابعة السوق طوال الاسبوع من الاسبوع الاول للاسبوع الاخير واغتنام اى فرصة

على حسب نوع الطريقه اللي انت ناوي تتاجر بها تتابع يعني لو هتاججر اسبوعيا يبقى هتحلل كل اسبوع
بناء على معطيات الاسبوع السابق ونفس الكلام على المتاجره اليوميه

zeze mohamed
12-24-2012, 19:55

شكرا على هذه المعلومة المهمة وان شاء الله عندما افتح صفقة سوف اتذكر هذه المعلومة لانى لسة مبتدئة ومعملتش اى صفقات .

ياسر
12-24-2012, 20:03
بسم الله الرحمن الرحيم والله ان كان الامر كذلك وانها ليست خدعه فشكراااااااااااااا لك على النصيحه الذهبيه هذه

walid1
12-24-2012, 20:04
اهلا اخي الكريم و شكرا على المعلومة الرائعة جدا و بالنسبة لي فانا افضل التداول كل ايام الشهر حتى اغتنم جميع الفرص الممكنة ان شاء الله و بالتوفيق للجميع

waleed elhadary
12-24-2012, 20:07
السلام عليكم انا لسه مبتدئ فى الفوركس و لم اكن اعلم هذه المعلومه الجيده
و سوف اتداول فى هذا الاسبوع ان شاء الله

hanady
12-28-2012, 19:51
الاسابيع كلها مناسبه للعمل ومفهاش مشاكل
المهم هو طريقة العمل لان ذلك ما يحدد مصير الاسبوع سواء رابح او خاسر
وقد تجد اسبوع خلال الشهر خاسر واخر رابح وهكذا المهم تكون المحلصه الشهريه ربح

rose flower
12-28-2012, 19:54
مشكور جدا على المعلومات دى
وانا فى اخر ايام التداول بيكون العمل كتير جدا عشان اقدر اعلى الارباح

ahmed lamour
12-28-2012, 20:04
الأسبوع الثاني أسبوع هاديء يخلو من صدور تلك المؤشرات القوية ولكنه يتميز ببطء الحركة والنطاقات الضيقة التي تسير بها أزواج العملات

safi
12-28-2012, 20:06
السلام عليكم ...... يمكن يكون المرتب بيخلص وبالتال يتواجهوا الي الفوركس لبيع الممتلكات ، هو فعلا الفترة دى بيكون فيها حركة كويسه ممكن توصلنا لارباح معقوله اذا كنا نستطيع العمل مع مخاطره

Eslam Rashwan
12-28-2012, 20:37
جزاك الله خيرا على هذه المعلومة القيمة والمفيدة للكثير وخاصة المبتدأين مثلى فانها بالفعل جديدة بالنسبة الى ولكنها منطقيه فعلا

forex star
12-28-2012, 20:43
اعتقد انه لا يوجد اى فرق بين أسبوع واخر ولا اعتد على ذلك فقط نعتمد على التحليل والدراسه الجيده فقط
وليس سمعت وقيل وقال يجب ان يكون هناك مصدر حقيقى موثوق منه

forex 2
12-29-2012, 12:53
و لكن احذر هذا الوقت من الشهر لانه اغلاق شهري و غالبا لا يحترم التحليل
لانه كله اخبار و ممكن تكون غير المتوقع فيحدث تغير كبير في الاسعار بعكس ما نريد
اما اذا اردت العمل به فلا تغفل عن ايقاف الخساره كي تحمي الرصيد

salma saad
01-07-2013, 02:44
السلام عليكم
انا لسه مبتدئه وشكرا كثيرا على هذه المعلومات وسوف اخذ بهذه النصيحة ان شاء الله

harimeche
01-07-2013, 02:51
السلام عليكم ورحمة الله
بارك الله فيك أخي على المعلومة لكنني سعت أيضـــا
الأسبو ع الأول وخصوصــا في زوج الأورو دولار
والله أعلم

tota
01-07-2013, 02:57
شكرا لحضرتك على المعلومة الجميلة دى
وانا مبتدئة وفعلا محتاجة للمعلومات دى
وياريت الخبرا مايبخلوش بمعلوماتهم علينا

Alfreedom
01-07-2013, 04:21
عن نفسى انا شغال فى اى وقت عادى بس طبعا لازم تظبط التحاليل والاخبار وتفكر كويس قبل ما تتدخل وكله رزق اخدته انهرده بكره اى يوم فى الشهر رزق يعنى مش لازم وقت محدد ليه

mostafaabdelgawad
01-07-2013, 14:45
فعلا يا اخي لان بيكون فيه اخبار كتير والتحليل الاساسي بيعمل شغله معاه
لكن رجااء الحذر في هذه الاوقات لان الموضوع مش سهل

Ahmed H
01-07-2013, 21:50
افضل الاسابيع للتداوبل بتكون معا اخر الشهر يعني الاسبوع الاخير من كل شهر
بتكون الرئيه واضحع

فوركس مان 25
01-07-2013, 23:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا يا اخى العزيز وشكرا على المعلومة الجميلة دى ان فعلا الاسبوع الاخير من كل شهر بيكون من افضل الاسابيع بس ده فعلا بجد ولا من خلال تجربتك الشخصية انه بيكون افضل ياريت توضح ايه السبب فى انه افضل الاسابيع

حسن
01-08-2013, 07:48
مشكور يا اخى على التوضيح بصراحة
مكونت اعرف مشكور
جزاك الله خيرا

moonlight32
01-08-2013, 08:23
انا شايف الاسبوع الاول والاخير من كل شهر هم الاكثر تحركا بسبب المؤشرات الشهريه

عمر باشا
01-08-2013, 08:27
السلام عليكم
شكرا اخى على هذه المعلومه القيمه
واعتقد ان مثلى يحتاج لمثل هذه المعلومات الثمينه القدر حيث
انى جديد فى هذا العالم الممتع

ahmed1
01-08-2013, 12:00
لا يوجد شئ اسمه افضل اسابيع الدتداول يا عزيزي يوجد شئ اسمه وقت تحقق الفورص علي الشارت

وقتما تحققت تلك الشروط لازم تدخل السوق ولا تعطي له اي اهتمام غير الالتزام فقط

yassoo011
01-08-2013, 13:26
نعم حيث ان السعر يحاول الاغلاق في الهدف الشهري
وبالتالي تكون الحركة كبيرة نسبيا له

ess_ess
01-08-2013, 14:53

والله دى معلومة جديدة عليا ومعرفهاش بس على العموم شكرا عليها ونضعها فى الاعتبار عند التداول فى المستقبل

يوسف حبيب القلب
01-08-2013, 23:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اعتقد ان افضل الاسابيع للتداول الاسبوع الاول وخاصة الجزء الاخير منة والاسبوع الرابع وذلك عرفتة من الكثير من الاعضاء الذين لديهم الخبرة في مجال الفوركس ومازالت خبرتي متواضعة جدا في ذلك المجال ارجو من الله ان يوفققكم للاوقات التي نتاسب السوق وتؤدي الي المكاسب

pirlo
01-09-2013, 03:11
اعتقد انه اول اسبوع واخر اسبوع من كل شهر افضل اوقات التداول وبخاصه الاسبوح الاخير من كل شهر

paper
01-09-2013, 04:00
معلومة مفيدة
وفعلا فيه اوقات معينة كل شهر بيكون فيها اخبار مهمة زى بيع المنازل والفائدة وبيكون معروف ان السعر هيجرى فيها

sabel
01-09-2013, 04:07
شكرا اخي على هاته المعلومة المفيدة
بالنسبة لي معلومة جديدة لا اعرفها

حسن السيد
01-09-2013, 04:42
مشكور يا اخى على هذة المعلومة الرائعة
وان شاء الله تكون افادة لجميع الاععضاء والكل يربح

حسن
01-09-2013, 05:42
مشكور يا اخى على هذا وان شاء الله يستفاد
الكثير من الاعضاء من هذا وربنا يوفقنا جميعا

محمد عبده
01-09-2013, 05:45
اعتقد ان الاسبوع الاول والخير هو اكثر الاسابيع رواجا وحركة
وذلك فى حالة ثبات السوق اما فى حالة التغيرات فالاسابيع كلهل زى بعض

aliarif
01-09-2013, 05:50
لا اعرف اخي ولكن حجتك ضعيفه اخي فما هذه الحجه ان يكون الشهر الاول والرابع او كما قال بعض الاخوه ان يكون الثاني والثالث لان الاول والرابع يكون فيهم تاثير جني الارباح فربا تتكون الفرص في ذلك الوقت

egypt2013
01-09-2013, 06:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته, اخي الكريم انا اعتقد ان الافضلية بين اسابيع التداول تختلف من وقت الى الاخر وايضا تختلف من تاجر الى اخر من خلال الاستراتيجية وطريقة العمل التي يعمل بها هذا التاجر ولكن بالتأكيد هناك اوقات مثل وقت الاخبار تكون التحركات فيها كبيرة جدا

حسن
01-09-2013, 09:05
مشكور يا اخى الكريم وان شاء الله الكل يستفاد
ويحقق ارباح فى هذة الاوقات
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا

nsr3
01-09-2013, 09:42
ممكن يكون دا صحيح ولكن اعتقدد ان الفوركس سوق متقلب ولا له ميعاد لكى نتاجر فية مضمون