PDA

View Full Version : دقة المتاجر

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

husamart
08-05-2012, 04:42
أغلب التجار المبتدئين في الفوركس يبحثون عن ربح جميع الصفقات التي دخلون بها وتجد الواحد منهم يقيم الدنيا ولا يقعدها عندما يخسر صفقة او صفقتين مع ان الخسارة هي حزء من هذا السوق ولا يمكن الغاؤها مهما وصلت خبرة المتاجر ، وهنا أحب ان اوضح أمر دقة المتاجر وهي عدد الصفقات الرابحة الى مجموع الصفقات التي قمت بفتحها فمثلا لو قمت بتجارة مائة صفقة وربحت منهم 45 فتكون نسبة الدقة لديك في دخول الصفقات هي 45 في المائة وللعلم بأن أكثر المتاجرين في العالم دقة وصل الى 65 في المائة وقد ربح ملايين الدولاراات
علينا ان نتقبل الخسارة ولكن دوما ان نجعل خطتنا تغلب ربحنا على خسارتنا

medhat
08-05-2012, 04:46
ده لان المبالغ المستثمره قليله وكل واحد عاوز حطوه للامام فاى خطوه للخلف من مجموع الخطوات
بتكون محزنه

MrDeloma
08-05-2012, 07:38
صحيح أخي علينا دائما تقبل الخسارة ، هناك من لا يتقبلها و دلك يرجع عليه سلبيا
وهناك اايضا من يحاول الانتقام و كدلك يخسر جميع امواله

nemo emo
08-05-2012, 07:52
فعلا انت حطيت ايدك على اهم نقطة فى الفوركس و هى اننا نتقبل الخسارة
و ده بيخلينا قادرين على التحكم فى عواطفنا

ngm el forex
08-05-2012, 08:03
تعم الخساره جزء من السوق ولكن هذا كلام من الممكن نتداوله في المنتديات ولكن الخساره تجعلك تفقد الثقه بنفسك فهي ببالحقيقه تكون مؤلمه جدا ولكن علينا ان نتحلى بالصبر وان نكون ذو كياسه اكبر لتحليل تلك الخساره والاستفاده منها تحياتي تقبل ودي اخي

safari42
08-05-2012, 08:08
الخسارة جزء من الربح لانها يمكنها ان تعلمك لتتفاداها مستقبلا
ولا يمكنك ان تدخل بحر هذا السوق دون ان تخسر
انما يصعب تقبلها ولذا حاول ان يكون الكسب اكثر من الخسارة
لتكون الرابح في الاخير

no1forex
08-05-2012, 13:12
أغلب التجار المبتدئين في الفوركس يبحثون عن ربح جميع الصفقات التي دخلون بها وتجد الواحد منهم يقيم الدنيا ولا يقعدها عندما يخسر صفقة او صفقتين مع ان الخسارة هي حزء من هذا السوق ولا يمكن الغاؤها مهما وصلت خبرة المتاجر ، وهنا أحب ان اوضح أمر دقة المتاجر وهي عدد الصفقات الرابحة الى مجموع الصفقات التي قمت بفتحها فمثلا لو قمت بتجارة مائة صفقة وربحت منهم 45 فتكون نسبة الدقة لديك في دخول الصفقات هي 45 في المائة وللعلم بأن أكثر المتاجرين في العالم دقة وصل الى 65 في المائة وقد ربح ملايين الدولاراات

اصل هو لما بيكسب بيبقى فرحان فا بيزوك الوط بيروح خسران كل شئ بعد كدا العيب فينا وليس فى الفوركس

Mohamed90
08-05-2012, 15:10
السلام عليكم شكرا لك اخي العزيز و بالفعل الفوركس مكسب و خسارة و كل الناس تخسر حتى المحترفين ولكن الامر هو ان الارباح او عدد صفقاتهم الناجحة تكون اكبر بكثير من الصفقات الخاسرة تحياتي

silver
08-05-2012, 15:13
كلامك صحيح اخي الكريم

واكثر الناس ربحا هم اكثرهم خسارة، بالتاكيد سوف تسال كيف؟

جون ميرفي يقول ان سوف تستغرب من الصفقات الخسارة ولكن لكي تربح يجب ان تجعل هدف 3 اضعاف وقفك

بمعنى ان كان وقف 20 هدفك يجب ان يكون 60

ahmed rabee
08-05-2012, 15:28
فعلا الخسارة جزء من السوق والتجاره

ولازم نتقبلها وتبقي واقع

بس المهم الصفقه اللي هنخسرها دي هنخسر فيها اد ايه ؟ وكام ؟؟

والصفقه اللي هتكسب هيبقي الربح فيها اد ايه ؟؟ وكام نقطه ؟؟

ده المهم نعرفه ونحدده وده اللي بيحددلنا مدي الربح الحقيقي او الخسارة الحقيقه

ahmed
08-05-2012, 15:31
دقه الصفقات لا يتم احتسابها فقط بعدد الصفقات الخاسرة بالنسبه للرابح
ولكن نسبه الربح الى الخسارة واقصد الاستوب والتارجت من اهم العوامل التى تحدد دقه الصفقات

osama shaban
08-05-2012, 15:33
لازم نقتنع بالخساره عشان هي جزء من التجاره في الفوركس ولازم نحط استوب لوس لكل عمليه عشان نجد عمليات خاسره
المشكله ان حسباتنا صغيره ولا تتحمل عدد من العمليات الخاسره لذلك الخساره تكون صعبه

magic777
08-05-2012, 16:35
طبعا اخي مهما بلغ المتاجر المحترف هنا في السوق ده من دقه في تحليلاته فهيا في الاخر لن تخرج عن نسبه ال 60 او 70 في الميه
لانه برده هتكون تحت بند الاحتمالات وعلشان هو محترف فالاحتمالات دي اغلبها بيكون صائب لكن طبعا عنده اخطاء والاحتمال
في مرات هيخطأ معاه وده عادي

hend
08-09-2012, 15:20
بص هيا بتختلف من حيث راس المال لو عامل راس مال عالى اكيد هيجيبلو ربح كويس يومى
هيكون راضى علية ومش هيطمع لكن الحساب الصغير بيطمع عشان يضاعفه

themaxprofit1
08-09-2012, 16:22
فعلا عليك ان تقبل الخسارة كما تقبل وترفح لفوز فاحياة مكسب وخسارة ويجب ان تستمر وعشان تكسب لازم تخسر دا مبدء عشان متخسرش تانى وتعلمن من خسارتك

magic777
08-09-2012, 18:24
فعلا عليك ان تقبل الخسارة كما تقبل وترفح لفوز فاحياة مكسب وخسارة ويجب ان تستمر وعشان تكسب لازم تخسر دا مبدء عشان متخسرش تانى وتعلمن من خسارتك

هو تقبل الخساره امر مطلوب طبعا هنا اخي مافيش شك في كده ولكن مش تتقبل الخساره وخلاص على كده لا
لازم تتعلم من الخساره دي ايه هيا اسبابها وتعالج ده علشان متكررش نفس الخطأ اللي خسرت بسببه بعد كده

tamid0
08-09-2012, 18:44
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
فعلا و ده بيكون سببه شركات الوساطة اللي بتقول حلم المليون
و الكلام الفاضي ده
بس الخسارة ليها فايدة و هي التعليم لان
افضل تعليم هو التعلم بالخسارة
بالتوفيق

ROTARY28
08-09-2012, 18:49
السلام عليكم
فعلا السوق ليس ربح دائم ولا احد محصن من الخسارة
والمعادلة الصحيحة للربح هي
كيف تجعل ارباحك اكثر من خسائرك

Rami
08-09-2012, 18:53
والله بالفعل اخى الكريم انا اتذكر عندما بدأت التداول للمرة الاولى
كنت ارفض مبدا ان استسلم للخسارة فى الصفقات اى العناد والنتيجة المارجن
تحياتى لكم

gemmy
08-09-2012, 18:56
بالطبع اتفق معاك مليون فى المية الخسارة جزء من تجارة الفوركس و لازوم الواحد يتقبلها كما يتقبل المكاسب و التاجر الشاطر
هو اللى ميضيعش وقت كتير مفكرا فى خسارتة بل هو من يتعلم من اخطاءه سريعا ولا يكررها مستقبلا

ahmedyousef33
08-09-2012, 18:59
دقه المتاجر ليست فى ان يربح الصفقة كاملة لكن يبذل جهدة فى ان يخرج منها بربح

register
08-09-2012, 19:10
كلامك صحيح اخي اوافقك الرأي ، ثم ان الخسارة ليس توقف الحياة ، علينا ان ننظر اليها على انها درس ادينا واجبه ،
وعلينا تفاديه وعدم الوقوع فيه مرة أخرى

Noah
08-09-2012, 21:12
ان الدقة فى العمل فىا لفوركس لا شك ان المتاجر بحاجة لها دائما فى هذا السوق ولذلك انا فى حاجة ان اقوم بالتركيز الكامل فى التعامل مع كل الصفقات الهامة واتلى من خلالها يمكننا الاعتماد على الدخول الامن

The soul slayer
08-09-2012, 21:13
تماما أخي الكريم
كلامك سليم حيث لا يمكن النجاة من الخسارة في سوق الفوركس
يبقى الأمر مسألة قناعة وتخطيط مسبق

derfcase
08-09-2012, 21:17
اتفق تماما معك اخي الكريم
husamart
علي هذا الطرح - و هو ان الفرق بين المتداول الناجح هو الذي تكون نسبة ارباحه كل فترة معينة اعلي من نسبة خسائره
و بالطبع تختلف هذه النسبة من كل متداول لاخر حسب مهارته و خبرته في السوق و قدرته علي التحليل و التداول بشكل افضل عن غيره
و بالتالي ليس شرطا علي الاطلاق لكي تصبح متداولا ناجحا ان لا تحقق خسائر

islam96
08-16-2012, 18:08
فعلاً الخسارة أمر طبيعي
المهم نتعلم من أخطاءنا وندرس أسباب خسارتنا لتجنبها
وأهم شيء تجنب الطمع لتجنب الخسارة

mannon
08-17-2012, 19:45

فعلا كلام مظبوط ، وانا بصراحة بشوف دقة المتادول فى انة يحدد مناطق للدخول لا ينعكس منها السعر كثيرا يعنى لو دخل من منطقة ووضع استوب يكون هذا الاستوب بالقرب من مستوى الدخول ، بالطريقة دى نقدر فعلا نفرق بين متادول محترف ومتداول عادى

gullever
08-17-2012, 20:22
من رأيي ان مش كل الخساير زي بعضها بمعني ان ممكن اخسر صفقات كتيير لكن مجموع الأموال اللي خسرتها كلها في الصفقات دي 50 دولار و اربح في صفقتين بس و ربحي يكون مثلا 80 دولار كده انا كسبان رغم انا نسبة الصفقات الرابحه اقل من نسبة الصفقات الخاسره و بعتقد انه دا السر وراء ما يذكر ان اشخاص صفقاتهم الخاسره كتييره الا انهم حققوا مبالغ كبيره من الفوركس

face book
08-17-2012, 20:48
جزاك الله خيرا يا حبيبي
وجعله الله في ميزاااااان حسناااااااااتك

hesham itch
08-24-2012, 12:23
بالفعل يجب ان يلتزم المتاجر بالقدة عند دخول اى صفقة ولا يلهث وراء المال فقط لان ذلك سيؤدى الى
الخسارة دون شك واعتقد ان هذا افضل طريق للعمل على النجاح والوصول الى ما يريده كل متاجر

face book
08-24-2012, 15:26
المرونه في السوق هي من شيب الكبار والمحترفين
لازم تخسر علشان تكسب السوق مش كله مكسب ومش كله خساره
اذا جعلت هدفك ضعف استوبك فانت بالتأكيد ربحان مهما كانت التحديات امامك وبالصبر والعزيمه ان شاء الله توصل

dentist
08-24-2012, 17:03
والله كلام جميل جدا وكله منطق وبيدينا دفعه
اننا نتحري الدقه غي شغلنا ولا نبكي ع اللبن المسكوب

noureen
08-26-2012, 11:03
تمام يا اخى فالخساره خزء لا يتجزاء من الفوركس و لابد ان نخسر كى نشعر بقيمه المكسب فلا يوجد من دخل هذا المجال و لم يخسر ابدا مهما بلغت درجه خبراته و مكسابه فلابد ان يمر بخساره ولو بسيطه و هو انقلاب السوق الطبيعى

Looser
08-26-2012, 11:24
الخساره تجعلك تفقد الثقه بنفسك فهي ببالحقيقه تكون مؤلمه جدا ولكن علينا ان نتحلى بالصبر

forexawy59
08-26-2012, 11:28
نعم اخى يجب ان تكون دقتك فى انك تجعل نسبه ربحك اكتر من الخساره وان تكون صفقاتك الناجحه
اكبر واقوى من صفقاتك الخاسره فلا تزعل ان خسرت مره او مرتين يوميا لكن حاول ان تربح
اكثر من ما تخسر لتستمر فى الفوركس وتحقق ربح ان شاء الله

YASER83
09-19-2012, 17:49
السلام عليكم
والله انا لي اكثر من سنتين في هذا السوق اتداول واتعلم
واعرف ان هناك بحار عميقة للتعلم على هذا السوق
وفعلا معظم الخسائر تأتي بسبب قلة المعرفة والخبرة

ممدوح الشاعر
09-19-2012, 17:59
الخساره فى وجهه نظرى هى بدايه النجاح وتحقيق المكسب
فهى الضريبه المدفوعه مقدما للوصول للنجاح المرضى فيجب تقبل الخساره فى البدايه بصدر رحب

sohir
09-22-2012, 23:14

dina
09-22-2012, 23:19
ايوة مظبوط لازم نعتبر الخسارة جزء من السوق لان
الفوركس الخسارة فيها تغلب على المكسب ويجب ان نتقبل الخسارة ونراجع
الاستراتيجية لكى نتجنب الخسارة المرة القادمة

maaado
09-23-2012, 00:28
مفيش انسان بيكسب علي طول او بيخسر علي طول
بس المشكلة مش في المكسب او الخسارة لمشكلة ان راس مال الواحد يروح كله في خسارة

smail
09-24-2012, 15:06
ده لان المبالغ المستثمره قليله وكل واحد عاوز حطوه للامام فاى خطوه للخلف من مجموع الخطوات
بتكون محزنه

nrgslawi
09-24-2012, 15:15
نعم كلامك صحيح
لكنني لا افتح صفقات متعددة لكن اعتمد التحليل الفني وصفقاتي دائما ناجحة ولله الحمد
بالتوفيق لكم

faster4
09-24-2012, 16:39
طبعا دقة المتداول تعتمد على مدى حرصه على راس المال وعدم المجازفة
لكن يجب ان تكون نسبة الربح تفوق نسبة الخسارة على الاقل

mohamed amin
09-24-2012, 17:47
اظن ان الدقة صفة مهمة جدا وهى مطلوبة فى مجال خصوصا الفوركس فهو
يمتاز بالنظرة الصحيحة واقتناص الفرص المتاحة وشكرا

kazim
09-24-2012, 17:50

في المنتديات ولكن الخساره تجعلك تفقد الثقه بنفسك فهي ببالحقيقه تكون مؤلمه جدا ولكن علينا ان نتحلى بالصبر وان نكون ذو كياسه اكبر لتحليل تلك الخساره والاستفاده منها تحياتي تقبل ودي اخيولا يمكنك ان تدخل بحر هذا السوق دون ان تخسر
لتكون الرابح في الاخيرحطوه للامام فاى خطوه للخلف من مجموع الخطوات
بتكون محزنه

zikovic
09-24-2012, 17:52
السلام عليكم بنسبة لموضوع الخسارة فيجب علينا ان نخسر القليل بربح الكتير ليحصل التعويض و شكرااا

adel
09-24-2012, 17:56
الخسارة جزء لا يتجزأ من عملية المتاجرة بالسوق
و لكن عملية تقبل الخسارة و ما يحدث بعدها من ردة فعل هو من يفرق بين متاجر و أخر

forex.fee
09-24-2012, 17:58
والله العظيم انت كلامك صح كتير من الناس مش بتردى بالخساره ولكن هل يمكن ان يكون الانسان دائما
كسبان والله اللى انا اعرفع يوم ليك ويوم عليك مش كل يوم معاك
وشكرا كتير اخى الكريم على الموضوع الرائع بل الاكتر من رائع واتمنى منك المزيد واتمنى ان يكون التفاعل اكتر من الاعضاء
وتقبل مرورى اخى الكريم وشكر لك

عبدالعزيز
09-24-2012, 18:46
الكلام صحيح ولكن مع استمرار المداولة والتعلم من التداول والصبر ستتلاشى هذة الامور وشكرا

sharif4
09-24-2012, 18:51
أغلب التجار المبتدئين في الفوركس يبحثون عن ربح جميع الصفقات التي دخلون بها وتجد الواحد منهم يقيم الدنيا ولا يقعدها عندما يخسر صفقة او صفقتين مع ان الخسارة هي حزء من هذا السوق ولا يمكن الغاؤها مهما وصلت خبرة المتاجر ، وهنا أحب ان اوضح أمر دقة المتاجر وهي عدد الصفقات الرابحة الى مجموع الصفقات التي قمت بفتحها فمثلا لوجون ميرفي يقول ان سوف تستغرب من الصفقات الخسارة ولكن لكي تربح يجب ان تجعل هدف 3 اضعاف وقفك

بمعنى ان كان وقف 20 هدفك يجب ان يكون 60

keko
09-24-2012, 18:57
انت عندك حق فى كلام ولكن اى متداول منا دائما يبحث عن الارباح واكيد هيحزن للخساره ولكن فى الاول وفى الاخر دى حقيقه لازم
الكل يستوعبها انه من السهل الخساره ففى الفوركس واتمنى ان تكون الارباح التى تحققها ضعف خسارتك وفى هذا الوقت قد تكون وصلت الى تحقيق المعادله الصعبه

Zala
09-24-2012, 19:01
هو طبعا المفروض اى متاجر فى بدايه معرفته بالفوركس انو يعرف ان الخساره فى مجال الفوركس حاجه طبيعيه جدا
بالعكس دا تقريبا الخساره اكثر من المكسب المفروض بأه ميضيعش مجهود تعلمو علشان خسر فى صفقه معينه بالعكس المفروض يقف على رجلو تانى و يحاول يعوض الخساره

علاء بدران
09-24-2012, 19:03
طبعا كل ال بيكسب تلاقية فرحان ومن فرحتة مش شايف قدامة
ف ممكن يخسر كل شى
فيجب على المتاجر الشاطر الدقة وعدم التشتت

hmidaanas
09-24-2012, 19:08

bilalkaz
09-24-2012, 19:16
معظم المبتدئين يدخلون الصفقات وفي خيالهم أن الحياة قد تغيرت والربح قادم لا محالة
لهذا لا يتقبلون الخسارة لكن مع الوقت سيعتادون على ذلك

adel asran
09-24-2012, 20:53
كلام جميل يجب ان نتقبل الخسارة كما انة يجب ان نتحفز بعد اي خسارة
ونترك الفوركس لمدة كافية حتى نشحن انفسنا بالطااقة والتركيز كى لا نقع في الخطا مرة اخرى

misho
09-24-2012, 21:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اود ان اشكرك على هذا الموضوع اولا
ثانيا اود من المتاجرين عدم التسرع
وانهم يتقبلوا الخساره ايضا
فى جزء من المكسب
بالتوفيق

ona
09-24-2012, 21:23
دقة المتاجر تتحدد من نسبة الصفقات التى ربح فيها من مجموع صفقاته كلها
فالربح والخساره امران واردان فى اى متاجرهفيجب الا يستسلم المتاجر للخساره ويحاول تعويضها

yasser habola
09-24-2012, 21:47
معك حق اخي الكريم فالصفقات بها ربح وربها خسارة لكن التوفيق هو ان معدل الربح اكبر من معدل الخسارة
وبأدارة راس مال جيدة تقدر تجني الارباح الوفيرة من السوق فعليك اولا بالثقة بالنفس والرضا بالخسارة حتي تربح بكل ارتياحية

4ex
09-26-2012, 04:44
ان الدقة فى العمل فىا لفوركس لا شك ان المتاجر بحاجة لها دائما فى هذا السوق ولذلك انا فى حاجة ان اقوم بالتركيز الكامل فى التعامل مع كل الصفقات الهامة واتلى من خلالها يمكننا الاعتماد على الدخول الامن

Spiderhoof
09-26-2012, 04:54
يجب ان يمتاز المتداول بالدقة خاصة في مجالنا هذا ولكن بالطبع الخسارة والمكسب وجهان لعملة واحدة لذلك علي المرء ان يخلق من خسارته مكسب ..

y4x
09-26-2012, 08:25

اخى الخسارة وحشة اوى ربنا يبعد عنا الخسارة

بس لو نسبة الخسارة قليلة مش مشكلة

بس فى ناس كل ما تدخل صفقة بتخسر

وتقول اتعلمت المرة الجاى هاخد بالى

وبرضه بتخسر

elkhawaga
09-26-2012, 08:39
اتمنى ان تصل عدد نجاحى فى الصفقات العدد دة
لكن مش عارف ليه اخطائى هى هى
هل العيب فيا
عموما التركيز يا جماعة مهم جدا و لا تكرر اخطائك زى

maro50
09-26-2012, 08:46
اتفق معك لان طريق النجاح لابد وان يصاحبه الفشل ولكن من لا يعرف هذا المفهوم عن الفوركس اعتقد انه سوف يظل لبعض الوقت وبعد ذلك يختفى اما من يرغب بالنجاح هو التاجر الذى يتعلم من خسارته واخطائه فى التداول من اكتساب الخبرة وتجنبه فى المرات القادمه

mohamed saad
09-26-2012, 08:51
الموضوع عبارة عن مسألة توازن بين الربح والخسارة وبين دخول الصفقة بقيمة لوت معين وغيره فلو دخلت صفقات معينة يجب ان تدخل كل فرصها وتثبت قيمة لوتك حتى يقام التوازن لحسابك وتستطيع ان تحسب الربح والخسارة وايضا تثبت هدفك واستوبك وبالتالي تمشي على نظام ثابت يثبت لك ربحك من خسارتك

azifek
09-26-2012, 09:46
نعم الخسارة جزء لا يتجزأ من الفوركس
لا يجب أن نقيس عدد الصفقات الرابحة و الخاسرة
و لكن المهم في كل الأحوال أن يكون عدد النقاط التي ربحناها أكبر من عدد النقاط التي خسرنا

mohamed tawfik
09-26-2012, 09:52
لابد للمتاجره باستراتيجيه قويه وافضل الميورى ماث وان يتم الدخول للصفقه مع بدايه الترند لتحقيق مكاسب قويه

mohamed eldamnhorey
09-26-2012, 11:25
لابد للمتاجره باستراتيجيه قويه وافضل الميورى ماث وان يتم الدخول للصفقه مع بدايه الترند لتحقيق مكاسب قويه

ياريت يا اخى تضع لنا شرح لهذه الطريقه

سمعت عن اسمها اكثر من مره ولكن لا اعرف طريقة العمل عليها

farahatxbs
09-26-2012, 11:31
اعتقد ان المشكله الاساسيه فى قله المال وهذا هو سبب عدم رضا المتاجر

---------- Post added at 10:31 AM ---------- Previous post was at 10:28 AM ----------

وكيف يمكن ذلك

HOUSAMMI
09-26-2012, 11:32
بسم الله

من المهم جدا ان يكون عندك سجل فيه بيان الصفقات ومن المفروض ان كل فترة تراجع نفسك فيها وتحاول تخرج بتحليل لصفقاتك

الورقة دى بيكون مكتوب فيه تاريخ الصفقة وسبب الدخول هل هو توصية ولمين ام تحليل او استراتيجة وكمان الفريم

ده بيساعدك تقيم التوصية او الخطة او تحليلك

بالتوفيق

mohamedmmk
09-26-2012, 14:57
كلامك مظبوط ميه في الميه يجب ان نتقبل الخساره هذا العالم يوجد فيه الربح و الخساره ليس الربح فقط

Hamad
09-26-2012, 15:47
سر هذا السوق هو رأس مال ضخم مع ادارة رأس المال
أما من رأس ماله صغير والمامه عادي أو جيد ولا يدير رأس المال
فهذا مقامر اصلا ولن يجني الا الامراض النفسية من هذا السوق

tictok
09-26-2012, 16:04
تجارة الفوركس مثل اي تجارة بها الربح والخسارة ولابد من تقبل الخسارة كما نسعد بالربح ونتعلم من الأخطاء التي نقع فيها وتؤدي إلى الخسارة لكي نتجنبها في المستقبل

Ahmed Farouk
09-30-2012, 13:15
نصيحة جيدة لكل من يرغب البدء في المتاجرة عبر الفوركس ولكن
الخسارة تكون صعبة علي المبتدئين خصوصا اذا كان رأس المال عالي

ThE.pRoF
09-30-2012, 13:24
كلامك صحيح و لكن بجانب حساب عدد الصفقات يجب وضع عدد النقاط المحققه في الاعتبار لأنها العامل الاساسي الذي يرجح كفة الربح او الخساره عند اي تاجر في الفوركس

yazeed
09-30-2012, 13:28
انا نصح جميع المبتدئين بان يبدئو بالتعلم ثم يبدا بالعمل على الفوركس براس مال عالى لكي يتجنب الخسارة

jamalsale
09-30-2012, 13:49
الخسار هي جزء لا يتجزء من الفوركس فلا احد يربح كل صفقاته مهما وصلتدرجت احترافه
و التاجر المحترف يحاول ان يجعل عدد الصفقات الرابح اكثر من الخاسرة

omran
09-30-2012, 14:33
نعم لابد وان يتقبل الجميع الخساره وبالفعل فى البدايات لا يريد الشخص ان يخسر
ويتوقع ايضا ان كل صفقه بيفتحها هى كسبانه لا محاله وذلك خطا كبير جدا لان
لابد معرفعه ان السوق عباره عن خساره ومكسب

magic777
09-30-2012, 17:56
نعم لابد وان يتقبل الجميع الخساره وبالفعل فى البدايات لا يريد الشخص ان يخسر
ويتوقع ايضا ان كل صفقه بيفتحها هى كسبانه لا محاله وذلك خطا كبير جدا لان
لابد معرفعه ان السوق عباره عن خساره ومكسب

لازم المتاجر وهو بيحلل وقبل ما يفتح الصفقه حتى يكون عامل خطه بسيطه بديله لو السعر عكس معاه
يعني يعمل حسابه من الاول على ان تحليله ده مجرد احتمال

forexfun
10-02-2012, 23:26

elkashif
10-02-2012, 23:29
الدقة ليست اساس في عملية المتاجرة فهو فقط يحتاج قليل من التركيز وليس التركيز العميق لان السوق مفتوح امامة و لا يحتاج الي مزيد من التفكير انما ما يحتاجة هو ضبط النفس وعدم التصرع او الخوف

mahmoud1
10-02-2012, 23:34
طبعا الواحد معرض للمكسب والخسارة فى السوق لكن لو كانت الارباح اكتر من الخسارة دة المهم انه يكون فى ربح اضعاف الخسارة واهم شئ فعلا نتغلب على الخسارة بانه نتعلم منها ونحاول لا نقع فى مثل هذة الاخطاء مرة اخرى والواحد لو عندة استراتجية نسبة نجاحها 70% يقدر يربح بس المهم الالتزام

ebram
10-02-2012, 23:35
اهم شيء في المتاجره هي الحصيله الاسبوعيه عامل مكسب ولا عامل خساره مع اختلاف عدد الصفقات الرابحه او الخاسره وشكرا

midooo_k
10-02-2012, 23:44
اكيد طبعا ان الخسارة جزء من السوق

بس لازم اكون حاسب خسارتي قبل مكسبي لما افتح عملية

لازم تكون عامل حساب كل حاجة والحذر مطلوب

اسيا
10-03-2012, 00:01
طبعا علشان تكسب لازم تخسر لا الخساره تعلمنا فى المرات القادمه نكون حذرين فى حساباتنا ثم ان التاجر فى الفوركس لايجب ان يحسب كل صفقه ماذا كسب منها وماذا حسر يجب ان يحسب كل عده صفقات فسوف يجد ان نسب الحساره تتضح اكثر ومنها يستطيع ان يحدد هل كسب ام خسر وعيبنا نحن المبتدئين اننا نتعجل النتائج فى كل شىء

mohamedemara
10-03-2012, 00:08
ولكنى اعتقد ان الافضل ان نمتلك استراتيجيه عمل ناجحه
حتى نستطيع ان نقوم بتحقيق الربح بكل سهوله عند التداول

indomy
10-03-2012, 00:16
السلام عليكم

ممكن لاى متاجر بأقل تركيز ان يضع له نسبة يحاول الوصول لها
اما تكون نسبة يومية او اسبوعية او شهرية
كما يحب ان يتعامل لاوكن يجب ادارة صارمة للمال
تقبل تحياتى

xtomorrow
10-03-2012, 01:09
كلامك معقول فعلا لازم المتداول يعمل متوسط ارباح شهري مثلا ويخلص لنسبة مئوية عامة
هذه الطريقة تجعل المتداول يدرك مستواه في مجال الفوركس فكثير منا لا يعلم اهو بارع ام ضعيف

adam
10-03-2012, 12:56
اخي الكريم التداول في الفوركس يحتمل وجهين الربح والخسارة والخسارة في الفوركس امر حتمي لانه لا يوجد متداول حول العالم مهما بلغت قوته يستطيع عدم خسارة اي صفقة ولكن المهم في النهاية ان تتفوق عدد الصفقات الرابحة على عدد الصفقات الخاسرة ..

fxmylife
10-03-2012, 13:00
كلامك صحيح أخي ليس المهم هو ان تربح صفقة أو تخسر أخرى ولكن المهم هو الحصيلة النهائية يجب أن تكون ايجابية

sami
10-03-2012, 13:11
أتفق معك حول أن نسبة دقة الخبراء في حدود ٪ ٦٥ كنت قد عرفت هذه المعلومة من خلال مشاهدتي
فيديو للمهندس وليد الحلو،و هذه النسبة حقيقة توضح لنا أن التفكير في الربح بنسبة كبيرة و دون أدنى
خسائر هي ضرب من ضروب الخيال في هذا السوق،و عليه وجب علينا تقبل الخسارة شرط أن لا تتجاوز
الأرباح

sarim
10-03-2012, 13:17
كلامك سليم حيث لا يمكن النجاة من الخسارة في سوق الفوركس
يبقى الأمر مسألة قناعة وتخطيط مسبق

Servernet
10-03-2012, 13:27
اذا كنت تتكلم عن الدقه فى ما بين المزج بين الربح والخساره فبالتلى تقييمك لفتره معينه هو ال هيحدد انت بتكسب اد ايه بالنسبه ل خسارتك , وطبعا زى ما ذكرت ان الخساره جزء من السوق زى المكسب بالظبط ولازم بقى معمول حسابها قبل الدخول فى صفقه ما
وبالتالى يجب علينا التركيز فى الصفقات ال بندخلها ونختار الوقت المناسب للدخول والخروج والتعامل من مدخلات الصفقه كأنك اول مره تدخل بيانات لان اى غلطه فى كتابه الاستوب او اخد الربح ممكن تضيع الحساب بالكامل

miss_jpy
10-03-2012, 13:33
فعلا المبتدئين يريدون المكسب من كل صفقه يدخلونها واى مجال عمل يكون فيه احتمال الربح او الخساره اهم حاجه المعرفه الكافيه و الشامله بكل مايتعلق بهذا المجال لانه ضرورى جدا

moonli
10-03-2012, 14:13
فعلا كلامك صحيح
المفروض ان الربح بيتحسب بنسبته للخسائر
يعنى الخسائر موجوده دائما ولا يمكن انك تنهيها
ولازم تتقبلها كجزء من العمل

xtomorrow
10-05-2012, 01:34
فعلا كلامك صحيح
المفروض ان الربح بيتحسب بنسبته للخسائر
يعنى الخسائر موجوده دائما ولا يمكن انك تنهيها
ولازم تتقبلها كجزء من العمل
اكيد ، اساسا الربح يقاس بطرح نسبة الخسائر من نسبة الارباح او العكس لمعرفة الارباح او الخسارة
اذا كان المتداول ينوي الربح على طول دون اي خسارة فهذا السوق لا يتماشى ورغبته

عائشة
10-05-2012, 03:58
معكم حق اهم حاجة المعرفة والفهم لهذا المجال..فانا كمبتدئة اجد صعوبة
كبيرة واحاول اتنور اكثر كي اقف على اساس قوي..
اتمنى لكم التوفيق

mohamed2010
10-05-2012, 12:09
كما قال الجميع هذا السوق فيه
المكسب والخسارة والتاجر المحترف
هو الذى يكون مكسبة أكبر من خسارته
بغض النظر عن حجم هذة الخسارة

mohamed zewail
10-05-2012, 13:22
هذا السوق كما فيه الربح هناك الخساره ويجب ان يكون الربح اكبر من الخساره حتي تكون متداول ناجح .

magic777
10-05-2012, 23:19
كما قال الجميع هذا السوق فيه
المكسب والخسارة والتاجر المحترف
هو الذى يكون مكسبة أكبر من خسارته
بغض النظر عن حجم هذة الخسارة

فعلا اهم حاجه هنا اللي بتكون دليل على بدايه تحقيق النجاح للمتاجر انه يقدر يخلي المحصله الشهريه ليه ربح
وحتى لو كان الربح بسيط بس على الاقل يكون من الرابحين

محمد رشاد
10-05-2012, 23:21
لا بس اكيد محدش بيحب الخساره
انا لما اكسب هكبر تجارتى اكتر واكتر
الخساره ديما فى الفوركس بتزعل

hams
10-05-2012, 23:24
السلام عليكم

من لا شك فيه ان الخساره جزء من السوق ومفيش تجاره فيها مكسب بس كل شى معرض للمكسب والخساره ولازم اى يتاجر يتحمل الخساره بصدر رحب عشان مياثرس على نفسيته وبالتالى على الشغاله القادم

محمد ماهر مرعي
10-05-2012, 23:27
المهم نتعلم ليه خسرنــا وايه السبب وايه اللى نستفيده منها وكمـان نحاول ان لا نخســر كثيرا .. واذا خسرنا لا نحزن .

delpiero
10-05-2012, 23:56
لا يوجد المتاجر الذى يربح دائماً و على طول الخط
و انما اى تاجر معرض للخسارة
المهم هو الاستفادة من الخطأ الذى ادى الى الخسارة

ahmed mohamed
10-18-2012, 17:24
انا اتفق معك بان الفوركس مكسب وخسارة ولذلك يجب علينا تقبل الخسارة
مثل الربح تماما طالما اننا نبنى افكارنا على تحليل علمى وفنى

اسامة
10-18-2012, 17:30
الدقة فى الماجرة مهة جدا وهى تعتمد بالاكثر على التركيز

safdar
10-18-2012, 17:33
تفق تماما معك اخي الكريم
husamart
علي هذا الطرح - و هو ان الفرق بين المتداول الناجح هو الذي تكون نسبة ارباحه كل فترة معينة اعلي من نسبة خسائره
و بالطبع تختلف هذه النسبة من كل متداول لاخر حسب مهارته و خبرته في السوق و قدرته علي التحليل و التداول بشكل افضل عن غيره

forex.masr
10-18-2012, 17:49
ههههه واللع عندك حق يا باشا كل الناس عايزه تكسب ومحدش عايز يخسر وشكرا ليك على الموضوع الرائع بل الاكتر من رائع وتقبل مرورى اخى الكريم

mdgazy
10-18-2012, 18:27
الســلام عليكـم ..
كلامك صحيح و مظبوط 100 % يا أخي الكريم .. بارك الله فيك

minaedward
10-18-2012, 18:44
الموضوع عاوز دراسة وخبرة والمام بمتغيرات السوق المصاحبة للمكسب او الخسارة

CoRLeoN300
10-18-2012, 22:09
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا يا أخي على الموضوع المفيد ده
الخسارة بتكسبنا الخبرة
تحياتي لك يا أخي

derar
10-19-2012, 11:31
صباح الخير
يعني هو كل متداول بدو يربح
زما بدو يخسر لكن المبتدئ مهيأ نفسيتو على
اساس الربح فقط ما بيعرفش الخسارة
وهنا ينصدم

latraaa
10-19-2012, 11:33
كلامك صحيح مئة في المئة، بالتوفيق للجميع و تداول ناجح إن شاء الله

sharif4
10-19-2012, 11:52
ده لان المبالغ المستثمره قليله وكل واحد عاوز حطوه للامام فاى خطوه للخلف من مجموع الخطوات بالفعل الفوركس مكسب و خسارة و كل الناس تخسر حتى المحترفين ولكن الامر هو ان الارباح او عدد صفقاتهم الناجحة تكون اكبر بكثير من الصفقات الخاسرة تحياتي

cristiano
10-22-2012, 18:49
كلامك صحيح اخي اوافقك الرأي ، ثم ان الخسارة ليس توقف الحياة ، علينا ان ننظر اليها على انها درس ادينا واجبه ،
وعلينا تفاديه وعدم الوقوع فيه مرة أخرى .

2x1
10-22-2012, 18:51

فعلا اخي كلامك مظبوط احنا بنقع فالخسارة تكرارا ومرارا لكن المهم اننا بنكونط
طالعين من الخسارة اقوي من الاول ومنخليهاش تهزمنا مهما كان

2x1
10-22-2012, 18:52

فعلا اخي كلامك مظبوط احنا بنقع فالخسارة تكرارا ومرارا لكن المهم اننا بنكونط
طالعين من الخسارة اقوي من الاول ومنخليهاش تهزمنا مهما كان

danger 2
10-22-2012, 19:12
انا من راى ان لازم كل واحد ميتدئ هيخسر فى الأول لانه لسه بيتعلم
مش محترف ده كمان فى ناس محترفين بيخسروا يعنى لازم نصبر على الخساره

ameer
10-22-2012, 19:14
اخي الكريم الخسارة شي جميل للتعلم في عالم الفوركس وممكن ان تساعدك في تلافي الاخطاء بالمرات القادمة التي تقوم بفتج عقود جديدة او صفقات فالخسارة لها زين وشين على حساب هذا المثل المشهور

m0na
10-22-2012, 19:17
السلام عليكم
تعنى ان دقة المتاجر هى نسبة أرباحه التى قام بها
ارى ان المتاجر المحترف هو التى تزيد نسبة ارباحه عن نسبة خسارته
وليس الذى يحقق ارباح دائما ولا يحقق خسارة
لانه لا يوجد شخص لم يخسر حتى المحترفون فى الفوركس يخسرون الكثير

yacrao
10-22-2012, 19:23
نعم اشاطرك الراي اخي الكريم التجار المبتدئين يعني وانا اعرف
الكثير منهم عند خسارة اول صفقة تبدا الصفقات العشوائية بعدها بكل تاكيد خسارة
الحساب وللاسف

zakaria1987
10-22-2012, 19:31

كلامك صح فكثير من المبتدئين في المجال يخطئون كثيرا و لا تصل نسبة دقتهم
إلى هذه النسبة مما يجعلهم يفقدون تركيزهم و صوابهم و هذا شئ خطأ يجب أن نلغيه
من تداولاتنا إذا كنا نريد الإحتراف في المجال و ترقى نسبة دقتنا

ahmed zehiry
10-22-2012, 19:53
التجارة مكسب وخسارة ولابد من ان نتقبل كل منهما
صحيح ان الربح والمكسب يشجعنا للاستمرار ولكن الخسارة ايضا لابد من ان تحفزنا على الاستمرار للوصول للمكسب

last12
10-22-2012, 20:03
دقة المتداول تعتمد على مدى خبرته والقدرات التي اكتسبها بالتدرب
لذا يجب علينا ان نستفيد من كل تجربة نخوضها ونحولها الى خبرة تنفعنا

صدقيني انفع
10-22-2012, 20:06
ان المبالغ المستثمره قليله وكل واحد عاوز حطوه للامام فاى خطوه للخلف من مجموع الخطوات
بتكون محزنه

fofa_elsaied
10-22-2012, 20:15
انا مبتدئة ..اكيد انى كنت عاوزة احقق ارباح بطريقة سريعة فى البداية ودا نتيجة للى كنت بسمعه عن الفوركس انك تقدر تحقق ارباح منه بصورة سريعة ودخله جيد..لكن مع استمرارى فى الفوركس و زيادة تعلمى بدأت اعرف انى لازم يكون عندى صبر ومعلومات كافية عن الفوركس حتى يمكننى ان احقق الارباح واقلل من الخسارة.

demitri86
10-22-2012, 20:26
نعم ااخي الخسارة و الربح شيئان واردان فغي الفوركس فحتى المتاجرون دوو الخبرة يخسرون و هدا شيء طبيعي و لكن المهم ان تكون الخسارة درسا للانسان و يحاول انه يستفيد منها فيالمرات القادمة

lala
10-22-2012, 20:53
طبعا لازم نتقبل الخساره ايا كانت ولازم نعرف جيدا اثناء تعاملنا مع السوق وخصوصا ان كنا مبتدائيين ان
ندرك جيدا ان لازم تكون نسبه الخساره اكبر وفى حاله معرفتنا بهذه الملحوظه اكيد هيكون تاثيرها اقل على نفسيه الواحد لما يعرف ان الغالبيه العظمى بنفس الاسلوب وليس هو الوحيد الى شاذ فى تحقيق الخساره

علاء
10-22-2012, 21:53
فعلا اخي الكريم
فالتداول لن يكون علي وتيره واحده لن يكون مكسب علطول ولا خساره علطول
وان كان النبتدئين لا يستطيعون تحمل الخساره في البدايه فهذا امر طبيعي لان الانسان عاده طماع ولا يكتفي بما لديه
ولكنهم بعدمرور بعض الوقت واكتساب الخبره اعتقد انهم حتما بيغيرا وجهه نظرهم في الموضوع كليه

abd123
10-24-2012, 02:33
السلام عليكم
شكرا على اهتمامك بتقديم المساعده للأصدقاء ومزيد من المواضيع الهادفه ان شاء الله
اكييد انو الخسارة واردة وما في حد ما بيخسرش
بس المهم ان نتوخى الخسارة ونحاول ان تكون الارباح اعلى من الخسارة
وانتظر خبراتك دائما

---------- Post added 10-24-2012 at 12:33 AM ---------- Previous post was 10-23-2012 at 01:42 AM ----------

شكرا لك اخي العزيز على الموضوع الرائع
بارك الله فيك
وجزاك الله خير

mohamed ezzat
10-25-2012, 15:45
لا تصر على الصفقات اليومية وتحقيق ربح يومى ثابت
ادخل صفقاتك حينما ترى تحليل جيد وتوقعات ثابتة للسوق
التخطيط الجيد للصفقة قبل دخولها اساسى لنجاحها
وتقبل الخسارة هى ن مبادئ الفوركس شرط التعلم منها

mohamed gharieb
10-25-2012, 17:43
انت حطيت ايدك على اهم نقطة فى الفوركس و هى اننا نتقبل الخسارة

asmaa omar
10-25-2012, 19:21
بالفعل هذا ما يحدث مع اغلب المبتداين وكان يحدث معى انا شخصيا
وبالطبع الخساره جزء من حياتنا ككل ولابد ان نتقبلها والنتيجه هى النتيجه النهاءيه

meeco
10-25-2012, 19:40

التجار المبتدئين غالبا ما يبحثون عن المكسب السريع فى البداية ولا يقبلون الخسارة
ولكن مع الاستمرار فى السوق سيتعلمون كيف يتقبلون الخسارة

toto
10-26-2012, 10:11
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع
ان يلتزم المتاجر بالقدة عند دخول اى صفقة
ولا يلهث وراء المال فقط لان ذلك سيؤدى الى
الخسارة دون شك واعتقد ان هذا افضل طريق للعمل
على النجاح والوصول الى ما يريده كل متاجر

amgad boles
10-26-2012, 10:45
نعم المهم فى اى استراتيجية للتداول هى
نسبة الربح او الارباح الى نسبة الخسائر

ima822006
10-26-2012, 10:57
الدقة في الفوركس سبب من ضمن اسباب كثيرة تؤدي ألى النجاح ولكن من منا لايسهو أو يخطئ فالخطئ والسهو حق مكفول للتعلم لذلك الأخطائ والخسارة شر لابد منه

baby
10-26-2012, 11:02
بسم الله الرحمن الرحيم
الدقة فى الفوركس امر مهم جدا لكل متداول والصبر ايضا وعدم التسرع

nahlla
10-26-2012, 11:48
اكيد الخساره شئ طبيعي في الفوركس وعلينا تقبلها ولا ننتظر الربح المستمر حتي لا نكره الفوركس في النهايه ولازم كمان نعتقد بان كل خساره هي مكسب في حد ذاتها لانها بتدينا خبره وتعليم
ولازم نستفيد من اخطائنا وتلاشيها في المرات القادمه

Mustarinho
10-26-2012, 11:51
من رأيي ان مش كل الخساير زي بعضها بمعني ان ممكن اخسر صفقات كتيير لكن مجموع الأموال اللي خسرتها كلها في الصفقات دي 50 دولار و اربح في صفقتين بس و ربحي يكون مثلا 80 دولار كده انا كسبان رغم انا نسبة الصفقات الرابحه اقل من نسبة الصفقات الخاسره و بعتقد انه دا السر وراء ما يذكر ان اشخاص صفقاتهم الخاسره كتييره الا انهم حققوا مبالغ كبيره من الفوركس

forex.masr
10-26-2012, 12:50

فعلا يا جماعه لازم نتقبل الخساره وكمان زى ما نتقبل المكسب وكمان
حتى يرضى الله عنا وتقبل مرورى وشكرا على الموضوع وننتظر مزيدك

oudai
10-26-2012, 14:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مطلوبه الدقه والنزاهه والحرص
والاتباع للاستراتيجيات الصحيحه

waleed elhadary
10-26-2012, 14:45
السلام عليكم لازم نقتنع بالخساره عشان هي جزء من التجاره في الفوركس ولازم نحط استوب لوس لكل عمليه عشان نجد عمليات خاسره
المشكله ان حسباتنا صغيره ولا تتحمل عدد من العمليات الخاسره لذلك الخساره تكون صعبه

yassoo011
10-26-2012, 14:46
الرغبة في الربحالسريع ينأعنها اخطاء في التجارة
ومنها التسرع في دخول الفقات وعدم التحليل الجيد

magic777
10-26-2012, 22:00

اكيد اخي الخساره هنا بتكون كبيره او صغيره على حسب اللوت اللي انت كنت فاتح بيه
صفقتك يعني لو لوت صغير الخساره هتكون صغيره وتقدر تعوضها بسهوله والعكس صحيح

mozoabdo
10-28-2012, 20:53

nabilo
10-28-2012, 22:23
تعم الخساره جزء من السوق ولكن هذا كلام من الممكن نتداوله في المنتديات ولكن الخساره تجعلك تفقد الثقه بنفسك فهي ببالحقيقه تكون مؤلمه جدا ولكن علينا ان نتحلى بالصبر وان نكون ذو كياسه اكبر لتحليل تلك الخساره والاستفاده منها تحياتي تقبل ودي اخي

soomar khan
10-28-2012, 22:37
نعم اغلب التجار يبحثون الربح وبسرعةهنا يأتي المفاجئة، فيجب على كل تاجر أن يتحلى بالصبر والدقة، فالسرعة من الشيطان لا بد من أي تاجر يحتاج الصبر والتحري والتفكري فالمخاطرة تكون عواقبها وخيمة. لا بد الدراسة والتفنن والتعامل بصورة جيدة اصبح طموح كل تاجر ... فانتبه أيها التاجر الذكي.

willy
10-31-2012, 17:49
فعلا انا متفق معاك في الشق الاول من كلامك بانه علينا تقبل الخسارة لكن الشق الثاني اعتقد ان المتداولين الخبراء دقة تداولهم تفوق ال75% وليس 65% لانها نسبة قليلة للوصول الى الملايين

rahel
10-31-2012, 18:06
التركيز والدقه مطلوبه فى المتاجر لابد وان يتحلى بالصبر ايضا والهدوء والتفرغ التام

Abo Omar
11-10-2012, 14:53
ليس المهم في المتاجرة هو تحقيق الربح في كل الصفقات ولكن الاهم ان تكون نسبة
الربح اعلي من نسبة الخسارة وان تكون غطاء لعدم خسارة رأس المال

hassan asayed
11-15-2012, 05:09
صحيح يا اخى ما تقولة يجب تحرى دقة المتاجرة جيدا
والاختيار الامثل للستراتيجية التى تتبعها
وديما لازم الربح يفوق الخسارة واهم حاجة انك تكون راضى
عند الخسارة وتقول الحمد لله
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا

Forex4moon
11-26-2012, 01:22
السلام عليك اخي .
انا لا اتفق معك . بل الواقع هو عكس كلامك فأغلب التجار المبتدئين في الفوركس يخسرون كل الصفقات و ان ربحو صفقة واحدة يقيمون الدنيا ولا يقعدها من شدة الفرح هههههههههههه
تقبل مروري

bmw
11-27-2012, 15:12
سلام عليكم بالطبع اتفق معااك مليون فى المية الخساارة جزء من تجارة الفوركس و لازوم الواحد يتقبلها كما يتقبل المكاسب و التاجر الشاطر
هو اللى ميضيعش وقت كتير مفكرا فى خسارتة بل هو من يتعلم من اخطاءه سريعا ولا يكررها مستقبلا

p2000
11-27-2012, 16:09

طبعا المفروض ان اى واحد مبتدى يتعلم على الديمو الاول علشان ميصدمش من اول متاجره ليه فى الوركس
بس طبعا سوق الفوركس يلزمه الدقه والمتابعه واتخاذ القرار السليم فى الوقت السليم ..:)

سولي
11-27-2012, 16:35
الخسارة جزء من الربح لانها يمكنها ان تعلمك لتتفاداها مستقبلا
ولا يمكنك ان تدخل بحر هذا السوق دون ان تخسر
لتكون الرابح في الاخير

imaddine1986
11-27-2012, 16:44
سلام عليكم بالطبع اتفق معااك مليون فى المية الخساارة جزء من تجارة الفوركس و لازوم الواحد يتقبلها كما يتقبل المكاسب و التاجر الشاطر
نعم فمن يتاثر او يترك العاطفة تتحكم فيه فهذا النوع ليس له مستقبل في الفوركس
يجب ان ينسى كل مرة انه ربح او خسر قبل فتح صفقة جديدة
فقد يتاثر ان ربح ويغتر وان خسر يبحث على التعويض باي طريقة

said@77
11-27-2012, 16:46
سلام
ههههه نعم أخي العزيز كلامك 100/100 والله هذه تصف عند عدم الخبرة

fafa
11-27-2012, 16:52
فعلا عندك حق ياريتنا بالفعل نقدر ان نتقبل الخساره تحت اى ظف ايا كان ونعلم بالفعل ان الخساره جزء لا
يتجزء من ذلك السوق حتى بالفعل المشاهير وذوات الخبره بالفعل مروا بهذه المراحل من الخساره بس الاهم ان احنا نقدر نستفيدمنها ونجعل بعد ذلك نسبه الربح تفوق الخساره

a5rzamn
11-27-2012, 18:13
الي بصير اخي الكريم انو اذا خسر الواحد منا صفقه او ثنتين ينشأعنده العصبيه والتهور

ويحاول ان يعوض الصفقه التي خسرها باي شكل وهذا ما يؤدي الى خسارت كانل الحساب بلمح البصر

youssef1025
11-27-2012, 18:30
نعم أخي دقة المضارب عبارة عن نسبة و ليس هناك من يدخل و يربح جميع الصفقات لأن إدا كان هناك بهذا الشكل فسيفرغ السوق من اليوم الأول و لذلك أكبر نسبة موجودة لحد الأن و كما أظن 70% أي 7 صفقات ممكن يربحها من بين 10 ز هده النسبة راااائعة و مثالية لأنك هكذا سوف تكون محترف و ستجعل الفوركس هو شغلك الأول و الأخير.

qusayyy
11-27-2012, 18:39
اكيد اخي الخسارة جزء من هذا السوق لكن دائما المبتداين مثلي يدخلون
والمكسب وليس غير المكسب هدفهم لذلك ان خسرو وزعلو شيئ طبيعي

maloka
11-27-2012, 18:49
طبعا يااخي المفروض نعرف قبل البدايه في الفوركس ان دي تجارة والتجارة
خسارة وربح وده شيء طبيعي جدا لابد ان نتوقعه واوقات كثيرة بتكون الخسارة في البداية بداية جديدة
للنجاح والتعلم من الاخطاء ونربح بعدها الكثير وربنا يوفقك وشكرا لك

GODY
11-27-2012, 19:31
اهم حاجه اننا نرضا سواء كان المكسب قليل او كثير لان الطمع قل ماجمع ولازم نتحكم فى عواطفنا وانفعالاتنا لان التوتر يؤدى الى عدم اتخاذ قرار سليم

ماتريكس
11-27-2012, 19:45
تقبل الخسارة تدخل في نطاق المتاجرة الواقعية التي تؤمن بقواعد السوق الأساسية و منها وجود الخسارة ، ضرورة الصبر و التعلم ،
ضرورة مرور مدة طويلة لاكتساب الخبرات و التجارب و عدم وجود طريق مختصر يختزل ذلك ، و قواعد أخرى ضرورية
يجب على كل متاجر الاقتناع بها قبل أن يباشر تجارته الفعلية داخل السوق ، و الخسائر يمكن دائما اعتبارها سبيلا لكسب المزيد
من التجربة و المعرفة الحقيقية للسوق و تقلباته المفاجئة ، و ليس النظر اليها دائما باعتبارها وبالا و مصيبة تسبب الاحباط و اليأس.

besho
11-27-2012, 20:53
فعلا لازم نتقبل الخساره ونتعلم منها
ومفيش حد كبير على الخساره
المهم تكون نسبة ارباحك اكبر من نسبة خسايرك

elwardany
11-27-2012, 22:02
الخسارة هى جزء من السوق مثل الربح
فانت لن تربح فى جميع الصفقات ولكنك تيضا لن تخسر فى جميعها
وعليك دائما التعلم من اخطائك واختيار الاستراتيجية المناسبة

kingmos4
11-27-2012, 22:12
الذى يدخل مجال الفوركس والمخاطرة العالية
لابد ان يضع فى باله الخسارة قبل الربح حتى يستمر مع وقوع الخسارة
ولكن لابد ايضا ان يتعلم من خسارته ويعرف لماذا يخسر صفقاته او بعض صفقاته
اما من لايتقبل مبدء الخسارة فهذا لااظنه يستمر فىسوق الفوركس

saly
11-27-2012, 22:27
الخساره شئ طبيعى فى الفوركس ومهما وصلت للاحتراف برده لازم هتتعرض للخساره
وغريب جدا فعلا لما بلقى ناس هدفها ربح بدون خساره

abdenbi
11-27-2012, 23:07
طبعا اخي فان تربح صفقة امر جيد و ان تخسرها فهو امر عادي
في الفوركس فما على المتداول الى ان يكتر من الصفقات الرابح مقابل الخاسرة

عزبز 18
11-27-2012, 23:33
المال سلام عليكم نعم يجب ان نكون محترفين باتم معني الكلمة في فتح الصفقات اي بدقة عالية مع الالنزام بخطة معينة حتي تصل
الي المستوي العالي و ربح الكثير من

Bery Mahdy
11-28-2012, 00:28
شكرا اخى ع التوضيح المهم ده
وفعلا الخساره والمكسب جزء من الفوركس عشان كده المتداول لازم يتقبل الخساره ومش يستسلم ابدا ولا يتسرع بالعكس لازم يستفيد ويتعلم

ANGEL_FROM_SKY
11-28-2012, 02:12

كلام سليم جدا وجميل جدا اخى الكريم وانا اتفق معك . الفوركس غير مضمون مائه فى المائه المهم ان تكون ارباحك فى سوق الفوركس اكبر من خسائرك والخساره امر طبيعى يقل مع تقدمك فى اكتساب مهارات وفنون التداول

نانسي
11-28-2012, 02:54
اكيد لازم كل واحد داخل السوق جديد يكون فاهم كويس قوي انه مش معرض للخساره لا ده اكيد اكيد هايخسر ويكون متقبل الامر بصدر رحب
لان الخساره دي هي اللي هتعلمه لان الممارسه اهم بكتير من الدراسه النظريه

محمود شبايك
11-28-2012, 03:51
دقة المتاجر لا تاتى الا من خلال الخبرة اعملية وهذه تاتى من خلال الممارسات الكثيرة للصفقات
يعنى باختصار من خلال الممارسات الكتيرة بيكون حافظ السوق فبيكون عارف وبيكون دقيق فى فتح صفقاته

سامية
11-28-2012, 10:03
فعلا انت حطيت ايدك على اهم نقطة فى الفوركس و هى اننا نتقبل الخسارة

ahmed1980
11-28-2012, 11:25
بسم الله الرحمن الرحيم
حتي تربح من التجارة في الفوركس عليك تقبل الخسارة اولا
حتي تصل الي ذلك الربح

one17
11-28-2012, 14:16
دقة المتداول تزداد مع ازدياد خبرته في هذا المجال
لذا يجب ان نعمل كل يوم على تطوير قدراتنا الخاصة في هذا المجال

face book
11-28-2012, 17:45
طبعا الموضوع نسبه وتناسب انت بتبقي حاطت مثلا مبلغ صغير وعايز تحقق

منه ارباح كبيره في نهايه الشهر طب هتبقي ازاي الا واذا ضغط علي الحساب اكثر واكثر وممكن يتمرجن منك باسرع الطرق

yaallah3
12-20-2012, 22:35
طبعا لازم الواحد يعرف الخسارة دي حاجة عادي يعني زيها زي الربح وهي في البداية اهم كمان
لان معظمنا بيتعرض للخسارة وبيحبط ومش بيكمل وكده بس فعلا الخسارة بتعلمنا كتير اكتر من اي حاجة تانية

MAGDY
12-20-2012, 22:41

الدقة مطلوبة فى كل شئ وفى كل عمل
وخاصة إذا كان العمل فى فلوس وماديات
يبقى لازم الدقة والإنضباط وكل شئ يكون محسوب
تحياااااااااااااتى

ana_masrya
12-20-2012, 23:58
نعم يا اخي من غير خسارة في سوق الفوركس لا تستطسع الربح مفيش حد بيربح وبس
لازم هتمر علي الخسارة غصب عننا ويوجد الستوب لوز والتيك بروفت بيحددو كل شيء ويساعدونا كثيرا في وقف الخسارة
واعتقد ان نسبه الخسارة يجب ان تكون في البداية بنسبه معقوله شويه لكى نتعلم

do.dy
12-21-2012, 00:06
انا بعتبر الخسارة نقطة بداية للنجاح ويجب ان نستغلها ونعلم جيدا ان السوق ما هو الا مكسب او خسارة والجميع لابد ان يمر بالحالتين
لذك علينا الحذر عند التعامل مع سوق الفوركس وان نعيد حسابتنا وخطتنا اذا تعرضنا الى الخسارة

mohamed djat
12-21-2012, 00:20
اعتقد ان مشكلتنا نحن العرب اننا لا نتقبل الخسارة اطلاقا خاصتا المتجرين الجدد
فهم يسعون للربح السريع فقط.

Omaryat1
12-21-2012, 00:30
السلام عليكم
فعلا أخي فمن المهم تحمل الخسارة و عدم فقدان الأمل بالخسارة

mero12
12-21-2012, 00:32
فعلا عندك حق لانى بالفعل لسا مبتدئ فى البدايه كان الامر عليا صعب لكن الان
استفدت اكثر ساتعلم الاكثر ان شاء الله واحاول اتجنب اى خساره

Dana
12-21-2012, 00:38
سلام عليكم

شباب دا موضوع حلوى حبيت اسألكم انا كا مبتدأ كم يجب فتح من صفقة سواءا بيع او شراء

ممكن اللإفادة لو سمحتوا :)

و جزاكم الله الف خير و عافية

bakeer
12-21-2012, 00:53
نعم اخي العزيز
الخسارة جزء من هذا العالم المدهش فيها لا يستوي الأمر
الأبيض والأسود وجدا منذ قديم الزمان والربح والخسارة متلازمان
حتى نصل للربح يجب تقبل الخسارة ومعرفة الخطأ

walid1
12-21-2012, 01:10
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
بالفعل كلامك صحيح أنت تكلمت على أهم نقطة في الفوركس
ألا وهي تقبل الخسارة بكل روح مهما كان حجمها

ezel
12-21-2012, 01:29
الفوركس في رايي لعبة اعصاب والذي يسيطر على اعصابه يخرج بنتاءج جيدة
بالتالي الخسارة هي جزء من اللعبة ويكفي ان اشد المتداولين احترافا يخسرون

LiNDa1
12-21-2012, 01:55
هو كل واحد وشخصيته كيف يبدا او صفقة فيه لي يتعلم من الخسارة

magic777
12-21-2012, 19:37
الفوركس في رايي لعبة اعصاب والذي يسيطر على اعصابه يخرج بنتاءج جيدة
بالتالي الخسارة هي جزء من اللعبة ويكفي ان اشد المتداولين احترافا يخسرون

بالضبط اخي هو بيأثر على الاعصاب والنفسيه بشكل كبير خاصه وانك في المجال ده
بتكون مدير نفسك ودي مسؤليه كبيره مش اي حد بيعرف يتعامل معاها صح

mostafaabdelgawad
12-21-2012, 20:09
انا شايف ان الموضوع ادارة راس مال لو انا خسران كل عشرة صفقات تلاتة مثلا
بادارة راس كال جيدة هقدر احافظ على راس مالي واكسب مكسب جيد

ayman.shosha
12-21-2012, 20:12
كلامك صحيح اخى العزيز
وبالرغم من مرارة الخسارة والالم النفسى الذى تسببه الا انها
مدرس محترف لم يريد الاحتراف

qq5050
12-21-2012, 21:15

king123
12-21-2012, 21:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
صحيح اخي الكريم لابد ان نتقبل الخسارة لانك تضع مبالغ قليلة في الفروكس ولاكن ادا وضعت مبلغ كبير لا يمكن ان تحسب انها تكون خسارة ولكن المكاسب تكون مربحه ايضا فلا يجب وضع الخسارة امام العين حتي يحدث لنا اي احباط في الفوركس

yaallah2
12-21-2012, 21:46
اعتقد انه يجب على التاجر ان يتعلم كيفيه تقبل الخساره بالشكل الصحيح حتى يستطيع الخروج دائما بالنتائج والتعلم من الخساره ولا تكون الخساره مجرد بدايه لخساره اخرى
بالتوفيق للجميع

locos
12-21-2012, 21:49
الفوركس عالم ليس سهل
التركيز وعدم التسرع والدقة في اختيار القرار
تادي الى الربح
الله معانا للربح

ezel
12-21-2012, 22:11
الفوركس عالم ليس سهل
التركيز وعدم التسرع والدقة في اختيار القرار
تادي الى الربح
الله معانا للربح

اكيد اخي فالتسرع حتى في الحكم على انفسنا ممكن يؤدي بنا الى اعتزال الفوركس مستقبلا
فلازم الانسان ولو كانت بداياته كلها خسارة يستمر وممكن يلاحظ انه يتحسن مع كل صفقة

ياسر
12-21-2012, 22:13
السلام عليكم ورحمه الله
اما بعد يا خى الحبيب كلامك صحيح بس الواحد لو حصل وخسر يا عالم سا عتها ممكن يكون ازاى او يعمل ايع انا داخل اكبر ولا داخل اضيع واضيع نفسى استر يا رب

Ahmed H
12-21-2012, 22:14
الخسارة يا غالي لازم منها بالتاكيد فده امر طبيعي
لكن الاهم ان الواحد يحقق ربح ثابت بعد متاجرة شهر كاملا

ياسر
12-21-2012, 22:15
نعم نعم لازم الواحد يتعلم من فشله وكل شويه يحسس نفسه بيه ويقول لنفسه يا فاشل عشان ما يكررهاش

rinko
12-22-2012, 22:17
فعلاً الخسارة أمر طبيعي
المهم نتعلم من أخطاءنا وندرس أسباب خسارتنا لتجنبها
وأهم شيء تجنب الطمع لتجنب الخسارة

asmoune
12-25-2012, 02:48
ما دمنا في عالم الفوركس فلا يمكن أبدا تجنب الخسارة
لأنها ستضل رفقة المتاجر مهما احترف ومهما ربح
وهنا تظهر الخبرة، فالبعض يعتبر الخسارة سببا في الربح المستقبلي
وهناك من يأخد الخسارة على أنها نهاية العالم

mansourito
12-25-2012, 16:01
اكيد اخي الخسارة هي ضروري منها للوصول الى ربح جيد لهذا يجب على الواحد ان يتعلم فن تقبل الخسارة
لكي يربح جيدا ويكون متداول في المستوى

zeze mohamed
12-25-2012, 19:04

فعلا عندك حق كتير من المتاجرين هى دى نظرتهم للفوركس فيجب ان نتعلم من الخسارة ونعرف اسبابها لتجنبها ومن بعد الخسارة ربح ان شاء الله

yassoo011
12-25-2012, 19:59
الدقة مطلوبة جدا انا افتقدها اوقات التسرع في دخول الصفقات
فأدخل متسرع فأخطأ الزوج او بدلا من الشراء بيكون البيع

rename
12-25-2012, 20:08
طبعا دقة المتداول في ربح الصفقات تزداد مع خوضه التجارب و كسب الخبرة
لذا يجب ان تستفيد من كل تجربة في الفوركس حتى تتمكن من الوصول الى اعلى مستويات اتقان التداول

remas
12-25-2012, 21:20
والله اخى الكريم اغلبنا كمضاربين كنا كده كنا عاوزين نكسب على طول وبنبقى فرحانين جدا لما نربح لكن المشكله لما تخسر بنقوم الدنيا ومنقعدهاش يعنى كان خساره صفقه او حتى عشر صفقات هى نهاية العالم ودا طبيعى لاننا لسه فى اول الطريق لكن كل ما تقدم فى السوق بتكتسب خبره اكتر وببتلافى كل العيوب اللى حصلتلك فى اول الطريق

mohamedgo12
12-25-2012, 22:25

amira
12-25-2012, 23:03
الخساره لابد ان تحدث لان التجاره ما هى الا ربح وخساره
وطالما يوجد ربح لابد من وجود الخساره
والتاجر الجيد هو من يستطيع تقليل نسبة الخساره

kami
12-25-2012, 23:07
يجب ان يلتزم المتاجر بالقدة عند دخول اى صفقة ولا يلهث وراء المال فقط لان ذلك سيؤدى الى
الخسارة دون شك واعتقد ان هذا افضل طريق للعمل على االنجاح والوصول الى ما يريده كل متاجر

Eslam Rashwan
12-25-2012, 23:40
اتفق معك اخى فى اهمية تقبل الخسارة والتعلم من اسبابها لتقودنا الى المكسب ففعلا اغلب المتاجرين يقيم الدنيا عند الخسارة برغم ان هذه الخسارة قد تكون بالنسبة الية جزء من المكاسب التى سبق وحققها ولاكن لايملك تقبل الخسارة اطلاقا

ياسر
12-25-2012, 23:48
بسم الله الرحمن الرحيم
علينا دائما تقبل الخسارة ، هناك من لا يتقبلها وذلك يرجع عليه سلبيا
وهناك اايضا من يحاول الانتقام و كذلك يخسر وبناء عليه يجب تكون الروح رياضيه

brahimbba
12-25-2012, 23:54
السلام عليكم
نعم الدقة شيئ مهم جدا في الفوركس فكلما كانت عالية زادت الارباح

btisso
12-25-2012, 23:59
الدقة في الفوركس لا تكتسب إلا بالتجارب على الديمو و على الحقيقي بشكل أكبر
وشكرا لك اخي على هده السؤال المهم

sarasara
12-26-2012, 00:04
لازم الواحد فعلا يتقبل الخسارة لان ممكن عدم الرضا ده يخليه يتهور و يخسر الباقي و يبقى لا طال دا ولا دا

statom
12-31-2012, 19:17

محمد عويس
12-31-2012, 19:26
فعلا وانا اتفق معاك فى هذا الكلام ويجب على كل شخص دخل الفوركس ان يتقبل الخسارة قبل المكسب ويجب ان يعرف ان الخسارة تعتبر فى هذا المجال اكثر من الربح ولكن قد ياتى الربح يعوضك عن كثير من الخسائر وهذا هو السوق

forex star
01-02-2013, 15:43
اشكرك على طرحك للموضوع وانا معك تماما فى كل ما قلت وسوق المتاجره دائما يعرضنا للربح والخساره وهذا امر طبيعى
فقط لابد ان نتعلم من تجاربنا ومحاول اكتساب العلم قدر الإمكان حتى نتجنب اى خساره فى المستقبل

khamis
01-02-2013, 17:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته زى ماهو فى مكسب فى خسارة بس الشاطر اللى يتعلم من خسرته ويرجع يكمل من جديد

dragon2
01-02-2013, 17:25
لا يجب ان يدقق المتاجر بالصفقات بالشكل ده

انما المفروض يمشى بمبدأ الموازنه

يعنى يدخل مثلا 50 صفقه ويشوف كم خاسره وكم رابحه بس لازم كلهم نفس اللوت ونفس ادارة راس المال

كده ممكن يكسب

Egyptian Trade
01-02-2013, 17:32
يجب على الجميع ان يهترفو ان هذا سوق ويمكن ان يكسب وان يخسر فى اى وقت و يجب ان يتقبلو الخسارة مثلما يتقبلون الربح ولكن قبل حدوث هذا يجب ان تتعلم الفوركس جيدا وتكتسب خبرة فيه حتى تتعلم من هذه الخسائر

boudad
01-02-2013, 18:06
فعلا يا اخي يجب على المتاجر ان يتقبل الخسارة كما يقول المثل من الخظاء يتعلم الانسان فمن الطبعي على اي متاجر ان يخسر و يستفييد من خسارته

المهندس ياسر
01-02-2013, 19:47
بالفعل لن نستطيع الغاء الخسارة و لكن لابد من ان يكون الربح اكبر من الخسارة حتى يكون العائد فى نهاية ذا قيمة و نفع للمتاجر

sabirdaba
01-02-2013, 19:51
كلامك منطقي أخي وكذلك المعلومة التي ذكرتها حول أن أفضل المتاجرين في العالم حقق نسبة نجاح 65 في المائة من الصفقات الرابحة لكن كما تعرف فنحن العرب دائما نحب نكون الأفضل بدون مجهود هههه

walaabassuoni
01-02-2013, 19:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته, نعم اخى الكريم فقد وفقت فى عرضك لهذه النقطة وهى مهمة جدا ففى اى بيزنس يوجد المكسب وتوجد الخسارة ولكن النسبة بينهم هيا الاهم وهذا خطأ المبتدئين فعلا

yassoo011
01-03-2013, 00:09
الدقة في التجارة شيئ اساسي لا يجب ان يتسرع
التاجر بالدخول في صفقات قبل ان يحلل جيد

esam1230
01-03-2013, 00:40
اكيد اى واحد يكون متفائل ولا يحب الخسارة لاكن انا واحد من الناس ربنا يبعدنا عن الخسائر زى ميكون فية مكسب اكيد يكون فية خسائر دى شئى طبيبعى جداااااااااا وربنا يوفق الجميع

النسر الأسود
01-05-2013, 02:46

الخساره جزء من السوق ولكن هذا كلام من الممكن نتداوله في المنتديات ولكن الخساره تجعلك تفقد الثقه بنفسك فهي ببالحقيقه تكون مؤلمه جدا

ولكن علينا ان نتحلى بالصبر وان نكون ذو كياسه اكبر لتحليل تلك الخساره والاستفاده منها تحياتي تقبل ودي اخي .,,

egypt2013
01-05-2013, 17:54
السلام عليكم ...... بالتاكيد علينا تقبل الخسارة والتعلم منها ، واشكرك علي معلومة النسب والقياس فهى جديدة بالنسبة لي
تحياتى وتقبلوا مروري

masry
01-05-2013, 20:08
عدد الصفقات التى قمت بها حتى الان هى 30 صقه مع الاسف لاننى لم اكن اتداول يوميا بل اننى كنت اتداول يومين فى الاسبوع او الايام التى ارى ان الاشارة تكون بها قوية وعدد الصفقات التى ربحتها هى 17 صفقه الحمد لله وعدد الصفقات التى خسرتها هى صفقه وبالتالى أكون قد وصلت الى درجة جيدة من الدقه ولكن الارباح التى احققها تكون بكمية قليلة جدا ولكن الخسائر التى حققتها تكون كبيرة

prince of dark
01-05-2013, 20:58
والله انا كنت بعمل كده بس فعلا اخى الكريم الواحد مش عارف يقول ايه ولا يعمل ايه وشكرا على الموضوع الرائع وتقبل مرورى وتحياتى وسلامى لك وللجميع

ezel
01-12-2013, 12:08
السلام عليكم ...... بالتاكيد علينا تقبل الخسارة والتعلم منها ، واشكرك علي معلومة النسب والقياس فهى جديدة بالنسبة لي
تحياتى وتقبلوا مروري

فعلا اخي المعلومة ليست جديدية وانما صاحب الموضوع ذكر العديد بها
فمسالة ربح كل الصفقات غير ممكنة ولازم فقط تكون ارباحنا اكبر من خسائرنا

ahamed ali
01-12-2013, 12:10
ي اوافقك الرأي ، ثم ان الخسارة ليس توقف الحياة
علينا ان ننظر اليها على انها درس ادينا واجبه
وعلينا تفاديه وعدم الوقوع فيه

ahamed ali
01-15-2013, 00:26
ن الفرق بين المتداول الناجح هو الذي تكون
نسبة ارباحه كل فترة معينة اعلي من نسبة خسائره
و بالطبع تختلف هذه النسبة من كل متداول لاخر حسب مهارته
و خبرته في السوق و قدرته علي التحليل و التداول بشكل افضل عن غيره
و بالتالي ليس شرطا علي الاطلاق لكي تصبح متداولا ناجحا ان لا تحقق خسائر

FiFi
01-15-2013, 01:13
السلام عليكم ورحة الله وبركاته
اهلا يب كلامك صح والله لذا يجب التاكد من الخسارة شيء مفروغ منه في الفوركس سواء خسارة كبيرة وا صغيره
جزاك الله الف خير

salma saad
01-15-2013, 02:18
الخسارة طبعا هى جزء من مرحلة التعليم واكتساب الخبرة يجب ان نتقبلها ونستفيد منها

sky4net
01-19-2013, 00:16

tickno
01-19-2013, 00:31
طبعا الخسارة لا يمكن تجنبها دائما
لذا من الافضل محاولة ان تجعل نسبة الربح اكثر من الخسارة وتسيطر عليها

abdelhak
01-19-2013, 00:33
السلام عليكم اخي الفاضل بان كلامك صحيح فعلى المتاجر ان يتقبل الخسارة لانها واقع

medo323
01-19-2013, 00:53
تعم الخساره جزء من السوق ولكن هذا كلام من الممكن نتداوله في المنتديات ولكن الخساره تجعلك تفقد الثقه بنفسك ,بس المهم الصفقه اللي هنخسرها دي هنخسر فيها اد ايه ؟ وكام ؟؟ والصفقه اللي هتكسب هيبقي الربح فيها اد ايه ؟؟ وكام نقطه ؟؟

moonlight32
01-19-2013, 20:56
نعم هي شيئ مهم تقبل الخساره
لانها واقع ويجب عليه تقبله

SiSi
01-19-2013, 21:11
اانا ايضا ابحث عن طريقه يكون فيها كل الصفقات رابحه كيف اسوي هي الشيء

MINAEDWARDW
01-20-2013, 02:53
بالطبع يجب على كل متداول تقبل الخسارة والنهوض مرة اخرى لاستكمال التداول

Karem1
01-21-2013, 12:40
دا كتير بيقابلنى ارى بعض المتاجرين يريدون ارباح كبيره جدا دون حتى ان يكتسبوا ولو القليل
من العلم فى هذا المجال وفى الأخير يتعرضون لخساره كبيره للأسف

a5060
01-21-2013, 13:06
هل تقصد بالتخطى هو استخدام الطرق الحسابيه

Karim Khalil ‎
01-23-2013, 02:48
اكيد اخي الخسارة هي ضروري منها للوصول الى ربح جيد لهذا يجب على الواحد ان يتعلم فن تقبل الخسارة
لكي يربح جيدا ويكون متداول في المستوى

star
01-23-2013, 03:14
تعم الخساره جزء من السوق ولكن هذا كلام من الممكن نتداوله في المنتديات ولكن الخساره تجعلك تفقد الثقه بنفسك ,بس المهم الصفقه اللي هنخسرها دي هنخسر فيها اد ايه ؟ وكام ؟؟ والصفقه اللي هتكسب هيبقي الربح فيها اد ايه ؟؟ وكام نقطه ؟؟

zubair
01-23-2013, 03:17
من لا شك فيه ان الخساره جزء من السوق ومفيش تجاره فيها مكسب بس كل شى معرض للمكسب والخساره ولازم
اى يتاجر يتحمل الخساره بصدر رحب عشان مياثرس على نفسيته وبالتالى على الشغاله القادم