PDA

View Full Version : تحديد الاتجاه العام والدعم والمقاومه

zeze2017
04-28-2017, 01:46
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لكى تقوم بالتداول فى سوق العملات الاجنبيه على اى زوج تريد التداول عليه يجب عليك اولا رسم الترند لتحديد الاتجاه العام للزوج على الفريم اليومى او 4 ساعات وذالك بعدها الدعم والمقاومه لتحديد نقط الشراء والبيع

islammowafy
04-28-2017, 13:12
التحليل الأساسي: وهو طريقة للنظر الى السوق من خلال اخبار الاقتصاد والسياسة والاجتماع والتي تؤثر على نظام العرض والطلب
بمعنى آخر انك تنظر الى اقتصاد من هو الافضل ومن هو الاسوأ.
أي انه إدا كان إداكان إقتصاد دولة ما هو أفضل فعملتها تكون أفضل والعكس صحيح

snnaky
06-22-2017, 19:51
الكلام لوحدة مش كفاية دة اسمة استسهال انت لو عاوز تعمل شرح صح لازم تعمل شرح على الشارت انا معنديش اى مانع انك تعمل موضوع وتتكلم عن اداة فنية سواء كان هذا اداة جيدة او لا بس الاهم انك لما تعمل موضوع تضع ادوات الشرح فى الموضوع فين ياباشا ادوات الشرح بتاعتك مش معقول تكون بتكتب موضوع فنى وتتكلم عن اداة فنية بغض النظر عن اتفاقى او اختلافى فيها ومتعملش شروحات فنية وتنزل شارت توضح علية المحتوى

adamarwan
06-22-2017, 20:18
نعم هدا هو التحليل به
تتمكن من ان تتعرف على كل هدا الخطوات المهمة التى بها تتعرف على السوق
وعلى هدا التقنيات التى منها تتمكن
من ان يكون السوق فى افضل الحالات
وحظ موفق

moneer
06-22-2017, 20:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم بالتأكيد على كل متداول ان يقوم برسم الترندات والدعوم والمقاومات واماكن العرض والطلب قبل تنفيذ اي صفقة يعني ممكن نختصر كل الكلام هذا ونقول التحليل الفني وربطه بالاساسي

doaa sary
06-23-2017, 17:12
مهم جدا تحديد الاتجاة العام للزوج
لكن الفريم براحتك انا ف الاسكالبنج برسم الترند لاين ع الدقيقة
وال5دفايق والصفقات الطويلة ممكن4سعات وديلى

nore
06-23-2017, 17:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته تسلم اخي الكريم الغالي لطرحك موضوع مهم لكل مبتدا ومعلومات مهمه تحديد الاتجاه العام والدعم والمقاومه

leila yekhlef
06-23-2017, 23:08
مشكور أخي .. درس جميل جدا ونتمنى ان
نستفيد كلنا منه وبالأخص المبتدئين أمثالي ..
عموما .. ارجو لك التوفيق ونتمنى مشاهدة ما
هو مهم دائما في هذا المجال