PDA

View Full Version : اغتنام وقت صدور الأخبار و المتاجرة عليها بهدف عدد بسيط من النقاط

Pages : [1] 2

tervarto
05-11-2012, 21:59
بسم الله الرحمن الرحيم

اخوانى و أعزائى أعضاء المنتدى الجميل

تحية طيبة وبعد ,
سأقدم لكم أستراتيجية اقتناص بعض النقاط بالمتاجرة على الأخبار
كيف نتداول على الأخبار ’ اهم الأزواج للمتاجرة عليها , وكيف تعرف قوة الخبر و تأثيرة على العملة
كل هذا ستجدوة فى هذا الموضوع وان شاء الله سيكون موضوع مفيد للمبتدئين و زيادة خبرة للمحترفين
نبدأ باسم الله
أولا :- كيف نتابع الأخبار و ماهى الأخبار القوية و الأخبار الضعيفة
موقع
www.************.com

هو من أفضل المواقع على الأنترنت التى تقدم خدمة معرفة الأخبار الأقتصادية مجانا
أول شئ يجب عملة بعد دخول الموقع هو تغير الوقت , حتى يكون مطلبقا لتوقيت بلدك , حتى تعرف وقت صدور الخبر بشكل صحيح

يتم تغير أعدادات الوقت كما بالصورة الأتية:-1

http://forex-masr.com/attachment.php?attachmentid=149&d=1336760062

http://forex-masr.com/attachment.php?attachmentid=150&d=1336760113

بعد ذلك ترجع للصفحة الرئيسية و ستظهر لك كما بالشكل الأتى :- 2

http://forex-masr.com/attachment.php?attachmentid=151&d=1336760422

الأسهم الحمراء :- دلالة على ان الخبر سيكون قوى التأثير على العملة
الأسهم البرتقالية :-دلالة على ان الخبر سيكون متوسط التأثير على العملة
الأسهم الخضراء :- دلالة على ان الخبر سيكون ضعيف التأثير على العملة

عندما تفتح الموقع سيظهر لك أخبار اليوم الحالى , و لكن لمعرفة الأخبار الماضية أو الأخبار المستقبلية , تضغط على كلمة calendar أعلى يسار الصفحة , واختار منها اليوم الذى تريد معرفة الأخبار فية

ادارة راس المال :-

من المهم جدا معرفة أدارة راس المال حتى لا تقع فى فك الماجين كول أو خسارة جزء كبير من راس المال , عندما بدأت اتاجر على الأخبار , فانتظر لحظة انفجار الشمعة و ادخل معها , طبعا
A new quoteمرة تصيب و 100 مرة تخيب , لماذا ؟؟ , لأنى أدخل عندما يصل القطار الى نهاية طريقة , نظرا لظهور الرسالة السخيفة
و معناها ( أعادة التسعير ) , وهذا طبعا بسبب تغير سعر الدخول بسبب الأنفجار السعرى re-quote أو

اذا ما الحل فى هذة المعضلة الكبيرة ؟؟

الحل هو أن نضع أوامر شراء و بيع معلقة بثلاث دقائق قبل صدور الخبر
كيف نفعل هذا ؟؟
مثال بسيط , أوامر الشراء و البيع كالتالى :-
هناك خبر على الباوند / دولار
نفتح شارت الباوند / دولار
مثلا السعر الأن 1.6000
نضع أمر شراء معلق عند 1.6010 و تيك بروفيت 15 نقطة كبداية و ستوب عند 15 نقطة
أمر بيع معلق عند 1.5990 , تيك بروفيت 1.5975 وستوب عند 1.6005

لماذا وضعنا الأوامر المعلقة بعد السعر الحالى ب 10 نقاط فقط ؟؟
مثال :- بعض الأخبار القوية الأيجابية يصاحبها بعض الأخبار السلبية الضعيفة , فتجد ان السعر سار فى اتجاة الخبر السلبى لعدة نقاط الى ان يظهر تأثير الخبر القوى فيرتد السعر فى اتجاة الخبر القوى , لذلك يمكن ايجاد بعض الشموع الكاذبة التى ليس لها علاقة بالخبر القوى , فأرجو الحذر منها
وكما شرحت فى البداية أن الجري وراء القطار للدخول .. هناك الجري وراء الهدف للخروج. بمعني انه في حالة الارتداد قبل الوصول للهدف ممكن جدا لا تلحق تغلق الصفقة وهنا تأتي اهمية الستوب لذا ارجو الا تنسي وضع الستوب قبل تفعيل الامر

ماهي افضل الازواج للتداول علي الاخبار؟

اذا كان الخبر علي الباوند .. افضل زوج بالتأكيد هو GBP USD
اذا كان الخبر علي الكندي اذا زوج الUSD CAD
الخلاصة ان الافضل فتح العملة صاحبة الخبر امام الدولار
اما اذا كان الخبر علي الدولار.. بصراحة لا افضل الدخول عليه. علي الرغم انه في بعض الاحيان يكون قوي ولكني لازلت لا افضله

اذا لم تفعل الصفقة فى خلال 10 ثوانى نلغى الأوامر فورا , و يجب ان تكون ملاصق للشاشة , حتى تستطيع التصرف اذا لم تفعل الصفقة , وطبعا الفريم المستخدم هو فريم الدقيقة
أفضل العملات هى , الباوند , الكندى , الأسترالى , النيوزلاندى

Mohamed90
05-11-2012, 23:53
بارك الله فيك على التوضيحات و لعى الطريقة و لكن اعتقد انه تم حذف الموقع و اعتباره كاتشهير له

magic777
05-12-2012, 00:37
فيه طريقه جيده للتعامل مع هذه الاخبار
افتح اوردرين بيع وشراء بنفس وقت الخبر
واترك السعر يمشي مع تاثير الخبر وبعد مايهدى اقفل الامر الرابح وسيب الامر التاني يروح لنقطه الدخول
اللي غالبا بيروح ليها تاني بعد زوال تأثير الخبر

tervarto
05-12-2012, 00:38
بارك الله فيك على التوضيحات و لعى الطريقة و لكن اعتقد انه تم حذف الموقع و اعتباره كاتشهير له

انا أطلب من الأدارة أظهار الموقع , لأنة هدف الموضوع تعليمى , و ليس أى شئ أخر ,

Mohamed90
05-12-2012, 00:47

اه بارك الله فيك و واضح انه الهدف هو الافادة و ياريت ترسله لي على الرسالة خاصة و تفرق بين الحروف لكي لا يحذف طبعا

mando
05-12-2012, 03:14
السلام عليكم
الموضع جيد ياريت نعرف اية هى الاخبار اللى ممكن تحرك السوق يعنى مش كل خبر بالوان الاحمر معنى الخبر انه هايحرك السوق ممكن حضرتك تكتب اية هى الاخبار اللى ممكن نشتغل عليها فى اوقات اخبار الصفقة تتفعل والشمعه تكون طالعه نازلة تفعل الشراء مثلا تضرب ستوب لو ما كنت لغيت الصفقة الاخرى البيع ممكن تتفعل ايضا وتضرب ستوب عشان كده ياريت نعرف اية هى الاخبار الللى سوف يتم العمل عليها مثل الفايده البطاله تسجيل متابعه وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

Hamad
05-12-2012, 10:07
التداول وقت الاخبار خطير جداً لانها المحرك الأكبر للسوق ويتحرك السوق بعد الأخبار حوالي من 100 إلى 150 نقطه مستوى خطر المتاجرة خلال تلك الفترة يكون الخطر عالي جدا لذلك فإن وقت الاخبار خطير جدا وغير صالح للمتداول المبتدئ

tervarto
05-12-2012, 10:42
التداول وقت الاخبار خطير جداً لانها المحرك الأكبر للسوق ويتحرك السوق بعد الأخبار حوالي من 100 إلى 150 نقطه مستوى خطر المتاجرة خلال تلك الفترة يكون الخطر عالي جدا لذلك فإن وقت الاخبار خطير جدا وغير صالح للمتداول المبتدئ
انا لا انصح المتداول المبتدئ المتاجرة على الأخبار , اما بالنسبة لمستوى الخطورة , فانا تكلمت عنة فى ادارة راس المال .,الستوب لوز هو و التيك بروفت هو اهم شئ تفعلة قبل دخول الصفقة ,و على حسب راس مالك ,تحدد انت حجم العقد , و انا افضل 1% أو اقل

واترك السعر يمشي مع تاثير الخبر وبعد مايهدى اقفل الامر الرابح وسيب الامر التاني يروح لنقطه الدخول

شكرا اخى , لكن انا لا اعتمد هذة الطريقة , انا امارس هذة الأستراتيجية على الأخبار القوية , وللأسف السعر فى بعض الأحيان لا يذهب لنقطة الدخول , ويمكن لتأثير الخبر ان يغير اتجاة السعر لفترة ليست بالقصيرة ,خصوصا انا ادخل بعقود كبيرة نسبيا , لأن الهدف 15 نقطة كحد أقصى لكل صفقة , لذلك انا استخدم هذة الأستراتيجية

السلام عليكم
الموضع جيد ياريت نعرف اية هى الاخبار اللى ممكن تحرك السوق يعنى مش كل خبر بالوان الاحمر معنى الخبر انه هايحرك السوق ممكن حضرتك تكتب اية هى الاخبار اللى ممكن نشتغل عليها فى اوقات اخبار الصفقة تتفعل والشمعه تكون طالعه نازلة تفعل الشراء مثلا تضرب ستوب لو ما كنت لغيت الصفقة الاخرى البيع ممكن تتفعل ايضا وتضرب ستوب عشان كده ياريت نعرف اية هى الاخبار الللى سوف يتم العمل عليها مثل الفايده البطاله تسجيل متابعه وبالتوفيق للجميع ان شاء الله
يوجد العديد و العديد من الأخبار المهمة , منها أخبار أو تصريحات بعض المسئولين الكبار , مثل برناركى رئيس بنك الأحتياط الفدرالى , انا اتاجر على أربع عملات فقط , الباوند , الأسترالى , الكندى , النيوزلاندى , ولا أتاجر على الدولار أطلاقا , لأن تأثير الخبر على الدولار يكون على المدى البعيد و ليس لحظى , و انت ترى ان الهدف هو اقتناص بعض النقاط فى حوالى دقيقة على الأكثر , اما اذا كنت تريد المتاجرة على الدولار , فالزوج هو اليورو / دولار , اما اهم الأخبار فهى كالتالى
Construction PMI
Retail Sales y/y
Unemployment Rate
Manufacturing PMI

kingman
05-13-2012, 04:07

ياريت يتم رفع الحجب عنه فهو من افضل المواقع الأخبارية وكل اللى بيتعامل فى هذا السوق بيعتمد عليه حيث انه الأسرع والأدق وفيه مميزات كثيرة
وموضوعك متميز بشرحك وان شاء الله هيستفيد منه الكثيرين من الجدد فى هذا السوق وشكرا لك وربى يوفق الجميع الى الخير دائما

tervarto
05-13-2012, 16:52
ياريت يتم رفع الحجب عنه فهو من افضل المواقع الأخبارية وكل اللى بيتعامل فى هذا السوق بيعتمد عليه حيث انه الأسرع والأدق وفيه مميزات كثيرة
وموضوعك متميز بشرحك وان شاء الله هيستفيد منه الكثيرين من الجدد فى هذا السوق وشكرا لك وربى يوفق الجميع الى الخير دائما

شكرا أخى كينج على المشاركة , اتمنى من الأدارة رفع الحظر عن الموقع , وكما نرى ان الهدف هو تعليمى و ليس ربحى , واذا كانت هناك اى معلومة لديك يا كينج بخصوص هذا الموضوع , ارجو ان لاتبخل علينا بها , وشكرا

pengo
05-13-2012, 22:08
موضوع رائع ومجهود مشكور
ولكنني لازلت افضل
عدم المتاجر اثناء الاخبار
:)

tervarto
05-13-2012, 22:13
موضوع رائع ومجهود مشكور
ولكنني لازلت افضل
عدم المتاجر اثناء الاخبار
:)
انت لا تفضل المتاجرة على الأخبار , ولكن عليك معرفة أوقات صدور الأخبار القوية حتى لا تتعرض لخسارة كبيرة , انظر كمثال للكندى , يوم الجمعة الماضية نزل أكثر من 60 نقطة فى أول ربع ساعة من صدور الخبر , اذا كنت لا تفضل المتاجرة على الأخبار , فنصيحة , أبتعد عن المتاجرة وقت صدور الخبار القوية , حتى لا تلعن السوق

kingman
05-14-2012, 00:19
انت لا تفضل المتاجرة على الأخبار , ولكن عليك معرفة أوقات صدور الأخبار القوية حتى لا تتعرض لخسارة كبيرة , انظر كمثال للكندى , يوم الجمعة الماضية نزل أكثر من 60 نقطة فى أول ربع ساعة من صدور الخبر , اذا كنت لا تفضل المتاجرة على الأخبار , فنصيحة , أبتعد عن المتاجرة وقت صدور الخبار القوية , حتى لا تلعن السوق

دايما اخبار التوظيف ومعدل البطالة بتحرك السعر بقوة وبيكون التعامل معها بفضل الله جيد استطعت ان اقتنص 30 نقطة من هذا الخبر والحمدلله
هو التعامل مع الأخبار خطر لكن زى مابيقولوا مافيش حلاوة من غير نار ولازم الواحد يحاول يتعلم بأستمرار لكى يستفيد من الأحداث التى تجرى وان لم يستطيع فالبعد افضل اكيد من الخسارة بكل الأحوال
وربى يوفق الجميع

Hamad
05-14-2012, 10:32
لا يجب الإعتماد بتاتاعلى التوقعات الخاصة بالأخبار للمتاجرة وقت الأخبار وهو إحدى كنوز الفوركس ولا نقول المتاجرة وقت الأخبار سليم والمتاجرة في وقت الاخبار خطير جدا ومخاطرة كبيرة والمتاجرة وقت الأخبار تعتبر للمحترفين فقط وليس أي محترف والخبر المؤثر مثل الفائدة والتوظيف والبطالة وماشابه ذلك من الاخبار المؤثرة بشكل كبير على حركة الزوج بشكل عام ولمدة طويلة وليست لحظية هو من يحرك العملات

المتاجرة باستخدام البيانات الصحفية هي أداة هامة في ترسانة تجارتك ، بل وإنها أهم أداة لأن التقارير الاقتصادية تدفع السعر إلى حركات قوية على المدى القصير في أغلب الأحيان في سوق العملات وتسمى غالبا هذه الدفعات بالاندلاع أو لحظات سخونة السوق هناك الكثير من فرص التجارة التي يمكن الاعتماد فيها على الأخبار

silverfox
05-17-2012, 02:11
شخصيا انصح بالابتعاد عن المتاجرة على الاخبار لان السبريد فى الشركات يعلى احيانا اذا كان الخبر مهم جدا

mando
05-17-2012, 03:10
فعلا مشكلة فى معظم الشركات انه لو الخبر قوى بيحصل انزلاق سعرى اوى زيادة فى الاسبريد
ياريت لز يكون هنا ورشة عمل نقدر نتعلم فيها زاى نتعامل مع الاخبار

magic777
05-18-2012, 02:00
لا يجب الإعتماد بتاتاعلى التوقعات الخاصة بالأخبار للمتاجرة وقت الأخبار وهو إحدى كنوز الفوركس ولا نقول المتاجرة وقت الأخبار سليم والمتاجرة في وقت الاخبار خطير جدا ومخاطرة كبيرة والمتاجرة وقت الأخبار تعتبر للمحترفين فقط وليس أي محترف والخبر المؤثر مثل الفائدة والتوظيف والبطالة وماشابه ذلك من الاخبار المؤثرة بشكل كبير على حركة الزوج بشكل عام ولمدة طويلة وليست لحظية هو من يحرك العملات

كل وقت ليه مميزاته
اعرف ان وقت الاخبار بيحرك السعر نقاط كبيره ومتاجري الاخبار بيجتهدوا دائما قبلها لاستنتاج اتجاه الحركه حتى يستطيعوا ان يحققوا ربح كويس
واللي لم يستطيع الاستنتاج بيفتح عقدين هيدج من نفس النقطه على عمله الخبر ويسيب الخبر يمشي العمله في الاتجاه اللي هو عاوزه وبعدين يقفل ويترك السعر يرجع للعقد الاخر لنقطه الدخول او على الاقل لنصف المسافه ويغلق بربح ايضا
وهنا من يحب العمل في اوقات التذبذب ويكره الاخبار
المهم تختار طريقه تحبها وتناسبك وتعمل بها

kingman
05-18-2012, 21:19
فعلا مشكلة فى معظم الشركات انه لو الخبر قوى بيحصل انزلاق سعرى اوى زيادة فى الاسبريد
ياريت لز يكون هنا ورشة عمل نقدر نتعلم فيها زاى نتعامل مع الاخبار

وللأسف معظم الشركات بتحارب المتاجرة على الأخبار ولااجد شركة مناسبة استطيع ان اتداول معها على الأخبار شركة انستا مناسبة معى فى المتاجرة على الأخبار جدا لكن آخر مرة رفضوا طلب السحب ولغوا المبلغ بسبب شرط فى الأتفاقية انى مانفعش اربح اكتر 10% من قيمة الأيداع بالتداول على الأخبار وده للأسف مش يخلينى اقدر اتداول على الأخبار مع انستا خصوصا انى بدخل فول مارجن

magic777
05-19-2012, 00:21
وللأسف معظم الشركات بتحارب المتاجرة على الأخبار ولااجد شركة مناسبة استطيع ان اتداول معها على الأخبار شركة انستا مناسبة معى فى المتاجرة على الأخبار جدا لكن آخر مرة رفضوا طلب السحب ولغوا المبلغ بسبب شرط فى الأتفاقية انى مانفعش اربح اكتر 10% من قيمة الأيداع بالتداول على الأخبار وده للأسف مش يخلينى اقدر اتداول على الأخبار مع انستا خصوصا انى بدخل فول مارجن
بصراحه اخي كينج اول مره اعرف هذا الشرط ان لازم يكون ربحك من الخبر لا يزيد عن 10 في الميه من الحساب
متى اضافوا هذا الشرط
انا لا اعمل على الاخبار ولكن لنفرض اني فاتحه صفقه من البدايه وجاء خبر وحرك السعر لصفقتي للهدف المعلق وكان الربح اكتر من 10 في الميه
هل كده لن استطيع سحب هذا الربح

kingman
05-19-2012, 02:41
بصراحه اخي كينج اول مره اعرف هذا الشرط ان لازم يكون ربحك من الخبر لا يزيد عن 10 في الميه من الحساب
متى اضافوا هذا الشرط
انا لا اعمل على الاخبار ولكن لنفرض اني فاتحه صفقه من البدايه وجاء خبر وحرك السعر لصفقتي للهدف المعلق وكان الربح اكتر من 10 في الميه
هل كده لن استطيع سحب هذا الربح
اعتقد فقط هو معمول للتعامل مع الأوامر المعلقة اثناء الخبر والله اعلم كما حدث معى فقد تم رفض السحب وحذف المبلع وتوضيح السبب برقم البند وان شاء الله يفيدنا اكثر احد ممثلى الشركة لأنى صراحة بفضل المتاجرة على الأخبار وبهذا البند لن استطيع التعامل مع انستا فى المتاجرة على الأخبار فالبند ده لو اتشال هيبقى حاجة كويسة جدا لكن لااعتقد ذلك

mage
05-21-2012, 02:15
اول مرة اقرا معلومات عن التعامل مع الاخبار واحس انى استفدت بجد وهى معلومات بالفعل قيمة لان الغالبية منا لا يعرف كيفية التعامل مع الاخبار وهذه مشكلة كبيرة ان الكثير منا لا يمكنه ان يتخلص من تاثير الخبر والكثير يخسر اماوله فى اوقات الاخبار لانه مش بيبقى متابع الخبر كويس

mando
05-21-2012, 03:17
اعتقد فقط هو معمول للتعامل مع الأوامر المعلقة اثناء الخبر والله اعلم كما حدث معى فقد تم رفض السحب وحذف المبلع وتوضيح السبب برقم البند وان شاء الله يفيدنا اكثر احد ممثلى الشركة لأنى صراحة بفضل المتاجرة على الأخبار وبهذا البند لن استطيع التعامل مع انستا فى المتاجرة على الأخبار فالبند ده لو اتشال هيبقى حاجة كويسة جدا لكن لااعتقد ذلك
اانا ما قريت الشروط لكن انا شايف شرط زى دة فى انستا مش كويس خلاص كده الواحد مش هايستفيد حاجة لما يتاجر مع شركة وتعمل شرط زى دة يبقى الواحد يفضل يتاجر مع شركات اخرى يكون مافيها شرط مثل هذا انا عن نفسى لو حصل معايا كده هاسحب فلوسى من الشركة ومش هاتعامل معاها تانى

mrhoda
05-22-2012, 02:05
اولا انا معاك ان متاجرة الاخبار كويسة وتمام
بس خد بالك خطر جدا جدا
وخصوصا الاخبار على الدولار ممكن تيجى ضد الدولار وتلاقى السعر ماشى مع اتجاه الدولار
بالنسبة للاخبارعلى الدولار فممكن تعكس معاك ودى كارثة
يستحسن من الناس تبعد عن وقت الاخبار
الا لو معاك راس مال تقيل قوى

mohamed eldamnhorey
05-24-2012, 20:25
انا شخصياً والله ياغالى

لا احب اتاجر
وقت الاخبار

لان وقت شديد الخطوره ويحدث خركه عشوائية

فا انا انتظر لحين صدور الخبر ثم اقوم بعد ذلك بالمتاجره

تحياتى

kingman
05-25-2012, 01:41
انا شخصياً والله ياغالى

لا احب اتاجر
وقت الاخبار

لان وقت شديد الخطوره ويحدث خركه عشوائية

فا انا انتظر لحين صدور الخبر ثم اقوم بعد ذلك بالمتاجره

تحياتى

كثيرين المتاجرين حتى المحترفين منهم يوصون بذلك وبيكون معظمهم بيتعامل مع الأساسى ويمكن ده بيبقى اكثر امانا للصفقات والتعر للخسارة من غدر الخبر او تذبذبه قبل اتخاذه اتجاه معين لكن ايضا فيه من يستفيد من تلك الأخبار ويوظفها فى متاجرتك وانا بميل الى هذه الطريقة وبحاول ان استفيد منها فى المتاجرة هو طريق صعب لكن اتمنى انى ربنا يوفقنى فيه ويوفق الجميع

mohamed eldamnhorey
05-25-2012, 19:26
ياكنج السوق مفتوح 24 ساعه يومياً

لازم يعنى نتاجر وقت لما يكون فيه اخبار

من قلة الوقت

بس الناس بتستعجل معندهمش صبر

وعلشان كده الخساره ديماً بتلاحق الناس

الله المستعان

ahmed
05-28-2012, 19:35
بالفعل هذا حقيقى وقت صدور الخبر هذا اخطر وقت ممكن تتاجر فيه على مدار اليوم
هو فى فعلا ناس بتاجر على الاخبار بس بعد احتراف هذا النوع من المتاجرة
وانا عن نفسى لا اتاجر وقت الاخبار بس لو فى عقود بسبها لو الخبر فى اتجاهى والعكس صحيح

mage
06-04-2012, 00:55

من قلة الوقت

الله المستعان

اى حاجة بتبقى خيطرة تلاقى الناس بتحب تدخل فيها بالاخص احنا العرب واعتقد ان اى شئ خطير بيبقى نسبة الربح فيه عالية جدا ولكن سنبة الخسارة ايضا تكون كبيةر جدا ولذلك لا يوجد بالفعل وسط فى الفوركس من غير ادارة المال والالتزام بها دائما

AhmedMagnifico
06-05-2012, 20:57
بارك الله فيك اخى الفاضل
استراتيجية جميلة لكن اظن ان فيها مغامرة والله اعلم ويمكن ان تضيع الكثير ولا ايه رايك ؟

magic777
06-06-2012, 00:26
اول مرة اقرا معلومات عن التعامل مع الاخبار واحس انى استفدت بجد وهى معلومات بالفعل قيمة لان الغالبية منا لا يعرف كيفية التعامل مع الاخبار وهذه مشكلة كبيرة ان الكثير منا لا يمكنه ان يتخلص من تاثير الخبر والكثير يخسر اماوله فى اوقات الاخبار لانه مش بيبقى متابع الخبر كويس

اخي علشان تقدر تتاجر على الاخبار باحترافيه وتنجح فيها لازم مش بس تتعلم اساسيات الاخبار وما هيا المهمه فيه وتأثيراتها الموجوده في الكتب
لا اخي ده مش كفايه لازم تتدرب على الي اتعلمته نظريا ده على الديمو وتعمل جدول باخبار العمله اللي انت هتشتغل عليها
وتعرف كل خبر بيعمل ايه في العمله دي ومن نفسك كده وبعد ممارسه جيده هتحفظ حركات العمله دي مع الاخبار وهتعرف تتجار عليها باحتراف وتكسب

AhmedMagnifico
06-07-2012, 20:49
والله يا اخى اظنها استراتيجية جيدة ولكن والله اعلم بها بعض الخطورة
ع العموم راح احاول اجربها على التجريبى وربنا يسهل وتظبط

ahmed saleh
06-07-2012, 22:20
شكرا جدا على هذة المعلومات وكنت اريد ان اسال على ان يوجد اخبار جيدة اخرى مثل معدلات الفائدة
فهذا الخبر جيد جدا ومن الممكن ان تربح منة الكثير وشكرا على المعلومات

mando
06-08-2012, 00:30
شكرا جدا على هذة المعلومات وكنت اريد ان اسال على ان يوجد اخبار جيدة اخرى مثل معدلات الفائدة
فهذا الخبر جيد جدا ومن الممكن ان تربح منة الكثير وشكرا على المعلومات
فى معدلات الفايدة والنتج الاجمالى ووكذا خبر لكن مرات معدلات الفايدة ما بتحرك السوق ومرات شركات الوساطة بيحصل فيها تلاعب
وقت صدور الاخبر تلقى حصل انزلاق السبريد اتسع والحاجات دى كلها تؤدى الى الخسارة لا قدر الله

sandapa
06-08-2012, 13:34
التداول وقت الاخبار خطير جداً لانها قد تغر مجرى اعملات
يجب اتخاد الحيطة

magic777
06-09-2012, 02:40

من قلة الوقت

الله المستعان

لكل شيخ طريقه زي مابيقولوا اخي محمد
وعلشان كده بتلاقي اللي بيحب يتاجر اسكالبنج وغيره شايف ان ده خطر وبيحب يتاجر سوينج
واحد تاني شايف انه بيمل بسرعه وفي نفس الوقت مش بيحب يخاطر يقوم يعمل بنظام
المتاجره الانترداي وطبعا اكيد في متاجريين مبيشتغلوش الا على الاخبار
المهم تنوعت الطرق والهدف واحد وهو الربح
الطريقه اللي تقدر تحقق بيها ربح تبقى هيا دي الطريقه المناسبه ليك

ana1990
06-09-2012, 20:49
في البداية شكرا جدا لصاحب الموضوع خصوصا انه شرح كل حاجة بالصور لكن اللي كنت عايز اسال عليه هو مش دي مخاطرة كبيرة اوي الاعتماد على الاخبار في توقع حالات السوق نادرا ما بيكون صح و ساعات بيادي الى خسارات كبيره لكن لو فيه ربح برده بيكون كبير على العموم بالتوفيق للجميع و اتمنى تثبيت الموضوع

tervarto
06-09-2012, 20:56
في البداية شكرا جدا لصاحب الموضوع خصوصا انه شرح كل حاجة بالصور لكن اللي كنت عايز اسال عليه هو مش دي مخاطرة كبيرة اوي الاعتماد على الاخبار في توقع حالات السوق نادرا ما بيكون صح و ساعات بيادي الى خسارات كبيره لكن لو فيه ربح برده بيكون كبير على العموم بالتوفيق للجميع و اتمنى تثبيت الموضوع

لو قريت الشرح كويس هتلاقى ان انا حاطط ستوب لوز و تيك بروفت , و حددتلك الأزواج المهمة اللى بتأثر فى حركة الزوج , و عن تجربة ,افضل الأزواج هى زوج الباوند دولار , دايما بيصيب معايا , و الستوب هايحميلك الخسارة , أهم حاجة الألتزام باللى قولتة , و بكرر الألتزام هو حماية حسابك من الخسارة و الربح بالتأكيد

onlyforsoldi
06-12-2012, 19:22
موضوع مهم عشان فعلا المتاجره وقت الاخبار ليها اهميه كبيره جدا عشان فعلا اكتر حركه السوق بيتبقى وقت الاخبار بس الحكايه كلها عشان نقدر نستفيد من الاخبار لازم الاول نقدر نتحكم فى نفسنا ومشاعرنا وقت الاخبار نقدر نخرج بارباح عشان اللى ميقدرش يتحكم فى نفسه وقت لاخبار هيخسر كتير وحسابه هيتمرجن وقت الاخبار فهى سلاح زو حدين

mokhtar26
06-13-2012, 23:53
السلام عليكم
شكرا لك على الشرح المفصل و المتاجرة بالاخبار رائعة لكن احيانا خطرة حيث من الافضل المتاجرة بصفقتين متعاكستين على الباوند و بستوب قليل لان الباوند يتاثر بسرعة الصاروخ بالاخبار ويمكنك صيده بسهولة اما الازواج الاخرى فسنتكلم عنها فيما بعد
شكرا

yassoo011
06-17-2012, 14:11
فعلا انا اول مرة ارى هذه لاستراتيجية ولكن واضح انها حيدة وساستخدمها
ان شاء الله واول مرة ارى شرح لها هكذا
لكم جزيل الشكر ونتمنى استمرار تبادل الخبرات

yassoo011
06-17-2012, 14:27
مشكور على الشرح
بس عندي سؤال ليه الفريم بيكون على الدقيقة
ولو كان على 5 دقائق او غيره ماتسري

kamizidan
06-17-2012, 15:48
السلام عليكم اخي الكريم ولكل الشباب الاعزاء رواد المنتدى .. مساء الانوار ويسعدني النقاش رفقة الجميع ;;;جاري التجريب وقت الاخبار وسنرى فاعلية الطريقة

yousef1981
06-21-2012, 01:00
شرح رائع لكن هل يوجد امثال على الشارت على خبر معين

ارجو لتوضيح وشكرا

HARRY POTTEER
06-23-2012, 17:32
شكرا أخى على المشاركة , اتمنى من الأدارة رفع الحظر عن الموقع , وكما نرى ان الهدف هو تعليمى و ليس ربحى

KOGI
06-25-2012, 09:06
لا يجب الإعتماد بتاتاعلى التوقعات الخاصة بالأخبار للمتاجرة وقت الأخبار وهو إحدى كنوز الفوركس ولا نقول المتاجرة وقت الأخبار سليم والمتاجرة في وقت الاخبار خطير جدا ومخاطرة كبيرة والمتاجرة وقت الأخبار تعتبر للمحترفين فقط

HARRY POTTEER
06-26-2012, 03:44
بارك الله فيك على التوضيحات و لعى الطريقة

zikooo014
06-26-2012, 12:24
تحياتي ليك و شكرا علي مجهودك الرائع
انا بعلق الاوامر بعد 10 نقط + السبريد
و الهدف ممكن يتخطي ال 10 نقط

kamizidan
06-26-2012, 17:21

لا اخي ممكن ما يروحش ليها ثاني لو خبر قوي وراح السعر في اتجاه صفقة واحدة يعني الثانية حتروح في خسارة كبيرة لو مدخلتش بستوب

sami
06-26-2012, 18:04
طبعا هذا الموقع غني عن التعريف و خاصة أنه مهم لمعرفة وقت صدور الأخبار و البيانات الإقتصادية و نتيجة الخبر حال صدوره،أنا متفق معك بأن التداول على الأخبار مربح و لكن في الآن نفسه خطير جدا،بالنسبة لطريقة و ضع الأوامر المعلقة في الإتجاهين فهي تنطوي كذلك على الخطورة لأن السعر يتحرك بقوة و قد يؤدي إلى تفعيل الأمرين المعلقين في نفس الوقت

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 18:37
طبعا هذا الموقع غني عن التعريف و خاصة أنه مهم لمعرفة وقت صدور الأخبار و البيانات الإقتصادية و نتيجة الخبر حال صدوره،أنا متفق معك بأن التداول على الأخبار مربح و لكن في الآن نفسه خطير جدا،بالنسبة لطريقة و ضع الأوامر المعلقة في الإتجاهين فهي تنطوي كذلك على الخطورة لأن السعر يتحرك بقوة و قد يؤدي إلى تفعيل الأمرين المعلقين في نفس الوقت

طالما الصفقه هتبقا فى خطر

ليه ادخلها واعرض نفسى للخطر

انا اقعد واحط رجل على رجل واصبر الفرصه تيجى لحد عندى واصطاد السعر بمزاج واجنى منه الارباح اللى انا عايزه بدون مخاطره ووجع قلب

وفقكم الله حبايب

kamizidan
06-27-2012, 14:12
السلام عليكم
الموضع جيد ياريت نعرف اية هى الاخبار اللى ممكن تحرك السوق يعنى مش كل خبر بالوان الاحمر معنى الخبر انه هايحرك السوق

gribi17
06-27-2012, 18:30
السلام عليكم
الموضع جيد ياريت نعرف اية هى الاخبار اللى ممكن تحرك السوق يعنى مش كل خبر بالوان الاحمر معنى الخبر انه هايحرك السوق
هذه الاستراتجية قديمة جدا تعد ناجحة على أيادي الخبراء
أما اذا كنت مبتدئ انا لا أنصح بها
أحيانا يتحرك السوق عند هذه الاخبار باللون الاحمر و أحيانا لا يحدث شئ

osama shaban
06-27-2012, 18:33
السلام عليكم

طبعا مش كل الاخبار مهمه حتي الاخبار الموجوده بالون الاحمر انا اعتقد ان اهم الاخبار من وجهه نظري اخبار اسعار الفائده والموشرات الصناعيه في امريكا واخبار الصين واستراليا هامه جدا وبتحرك السوق عدد كبير من النقاط ثانيا الخبر امتي يكون تاثيره قوي لو السوق فضل فتره طويله عند اسعار قريبه او انه في انتظار تلك الخبر

hesham1046
06-28-2012, 00:31
والله ربنا يكرمك يارب بجد والوموقع دة رائع دة لوحدو استراتجية ممتازة وانا ديما بتبع على الدولار والكندى بيحقق ارباح جميلة
تسلم ايدك على الرسم والتوضيح
لك منى افضل تحية

aminos
06-28-2012, 00:53
السلام عليكم
شكرا أخي على الموضوع الرائع و التوضيح الجيد
و هذا الموقع هو الذي أتابع فيه صدور الأخبار مند بدايتي في تعلم
الفوركس من أحسن المواقع التي تقدم الأجندة

dodovedo
06-28-2012, 21:07
اخى الكريم
واللله معلومات رائعه بس انا منصحش المبتجىء انه يضارب
على وقت صدور الاخبار بيكون السوق فى هرج ومرج وصعب تقدر تتوقع اللى هيحصل

تقبل مرورى

Mr.GooDMaN
07-03-2012, 17:36
اريد معرفة
الاخبار التى يمكنها تحريك السوق
والاخبار اللى ممكن نشتغل عليها
في اوقات اخبار الصفقة

sabre
07-03-2012, 17:38
شكرا لك اخى على الموضوع
ولاكن لاننسى ان التتحليل الاخبارى وحدة لا يكفى
ويجب دراسه التحليل الفنى بجانبه لتجنب المفاجاءات

marem2007
07-03-2012, 22:25
التداول وقت الاخبار مكسب رهيب وخسارة فادحة من واجبي ان احزر الناس

shady hamza
07-04-2012, 23:53
ياريت نعرف اية هى الاخبار اللى ممكن تحرك السوق يعنى مش كل خبر بالوان الاحمر معنى الخبر انه هايحرك السوق ممكن حضرتك تكتب اية هى الاخبار اللى ممكن نشتغل عليها فى اوقات اخبار الصفقة تتفعل والشمعه تكون طالعه نازلة تفعل الشراء مثلا تضرب ستوب لو ما كنت لغيت الصفقة الاخرى البيع ممكن تتفعل ايضا وتضرب ستوب عشان كده ياريت نعرف اية هى الاخبار الللى سوف يتم العمل عليها مثل الفايده البطاله تسجيل متابعه وبالتوفيق للجميع

mokhtar26
07-07-2012, 23:35
السلام عليكم
التداول على الاخبار جيد و مربح في وقت واحد
واكثر الازواج تاثرا هو الباوند ين
بالتوفيق

derfcase
07-08-2012, 22:26
و لكني سمعت اخي الكريم
tervarto
ان معظم شركات التداول تعطي فقط ارباح 10% من قيمة الارباح المتحققة وقت التداول في صدور الاخبار فما مدي صحة هذا الكلام ؟

HARRY POTTEER
07-10-2012, 17:46
بسم الله الرحمن الرحيم

تحية طيبة وبعد ,
كيف نتداول على الأخبار ’ اهم الأزواج للمتاجرة عليها , وكيف تعرف قوة الخبر و تأثيرة على العملة
كل هذا ستجدوة فى هذا الموضوع وان شاء الله سيكون موضوع مفيد للمبتدئين و زيادة خبرة للمحترفين
نبدأ باسم الله
موقع
www.************.com

أول شئ يجب عملة بعد دخول الموقع هو تغير الوقت , حتى يكون مطلبقا لتوقيت بلدك , حتى تعرف وقت صدور الخبر بشكل صحيح

عندما تفتح الموقع سيظهر لك أخبار اليوم الحالى , و لكن لمعرفة الأخبار الماضية أو الأخبار المستقبلية , تضغط على كلمة calendar أعلى يسار الصفحة , واختار منها اليوم الذى تريد معرفة الأخبار فية

من المهم جدا معرفة أدارة راس المال حتى لا تقع فى فك الماجين كول أو خسارة جزء كبير من راس المال , عندما بدأت اتاجر على الأخبار , فانتظر لحظة انفجار الشمعة و ادخل معها , طبعا
A new quoteمرة تصيب و 100 مرة تخيب , لماذا ؟؟ , لأنى أدخل عندما يصل القطار الى نهاية طريقة , نظرا لظهور الرسالة السخيفة
و معناها ( أعادة التسعير ) , وهذا طبعا بسبب تغير سعر الدخول بسبب الأنفجار السعرى re-quote أو

كيف نفعل هذا ؟؟
مثلا السعر الأن 1.6000

مثال :- بعض الأخبار القوية الأيجابية يصاحبها بعض الأخبار السلبية الضعيفة , فتجد ان السعر سار فى اتجاة الخبر السلبى لعدة نقاط الى ان يظهر تأثير الخبر القوى فيرتد السعر فى اتجاة الخبر القوى , لذلك يمكن ايجاد بعض الشموع الكاذبة التى ليس لها علاقة بالخبر القوى , فأرجو الحذر منها
وكما شرحت فى البداية أن الجري وراء القطار للدخول .. هناك الجري وراء الهدف للخروج. بمعني انه في حالة الارتداد قبل الوصول للهدف ممكن جدا لا تلحق تغلق الصفقة وهنا تأتي اهمية الستوب لذا ارجو الا تنسي وضع الستوب قبل تفعيل الامر

اما اذا كان الخبر علي الدولار.. بصراحة لا افضل الدخول عليه. علي الرغم انه في بعض الاحيان يكون قوي ولكني لازلت لا افضله

اذا لم تفعل الصفقة فى خلال 10 ثوانى نلغى الأوامر فورا , و يجب ان تكون ملاصق للشاشة , حتى تستطيع التصرف اذا لم تفعل الصفقة , وطبعا الفريم المستخدم هو فريم الدقيقة

مشكور على الشرح
الوافي

fouedganb
07-12-2012, 16:33

mido95
07-12-2012, 17:12
بارك الله فيك على شرح هذا الموقع و هو على ما اعتقد اسمه
forexfactore
انا لم اجربه من قبل لكن رايت له موضوع فى منتدى اخر من قبل و ان شاء الله احاول اجربه يمكن ينفع مع الواحد

halwaniptba
07-12-2012, 19:41
لا يجب الإعتماد بتاتاعلى التوقعات الخاصة بالأخبار للمتاجرة وقت الأخبار وهو إحدى كنوز الفوركس ولا نقول المتاجرة وقت الأخبار سليم والمتاجرة في وقت الاخبار خطير جدا ومخاطرة كبيرة والمتاجرة وقت الأخبار تعتبر للمحترفين فقط

mahmoud1
07-13-2012, 01:33
السلام عليكم
التداول على الاخبار جيد و مربح في وقت واحد
واكثر الازواج تاثرا هو الباوند ين
بالتوفيق

فعلا التدوال على الاخبار ممكن يكون مربح لكن لازم الواحد يكون عنده طريقة يتعامل بيها مع الاخبار ومعلومة جيدة انه اكتر الازوج تاثرا بالاخبار هو الباوند ين هل اخبار الباوند او الين القوية بتدخل على هذا الزوج وتربح منه؟

hesham1046
07-13-2012, 01:43
المتاجرة وقت الاخبار صعب جدا عايز انك تفضل قاعد جم الجهاز 24 ساعة علشان اول ماتشوف الخبر تجرى تعمل صفقة شراء او صفقة بيع هههههههههه

nrgslawi
07-13-2012, 12:17
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا اخي الغالي على الموضوع التعليمي بامتياز
انا اعتمد في معرفة الاخبار على قنوات الفوركس

msh4egy
07-13-2012, 15:18

bodda.2011
07-14-2012, 07:36
فعلا طريقه الاوامر المعلقه طريقه ممتازه جدا
ولكن هناك بعض الشركات لا تفعل الاوامر وقت الاخبار

RAH2323
07-14-2012, 13:51
طريقة ذكية . جزاك الله خير أخي الكريم . وسأحاول مع هذه الطريقة عند فتح السوق يوم الأثنين

لا تحرمنا من جديدك

kero
07-14-2012, 14:06
موضوع جيد جدا اخى وفعلا التداول على الاخبار كويس جدا وممكن تحقيق ربح كبير جدا منه لكن بيحتوى على مخاطر عالية
وايضا انستا مش بتسمح بكده لان اى صفقة لابد ان تستمر دقيقتين على الاقل وفى اخبار بتحرك السوق ف لمح البصر عشرات النقاط

msh4egy
07-14-2012, 16:53
اول مرة اقرا معلومات عن التعامل مع الاخبار واحس انى استفدت بجد وهى معلومات بالفعل قيمة لان الغالبية منا لا يعرف كيفية التعامل مع الاخبار
وهذه مشكلة كبيرة ان الكثير منا لا يمكنه ان يتخلص من تاثير الخبر والكثير يخسر اماوله
فى اوقات الاخبار لانه مش بيبقى متابع الخبر كويس

A7mad_Aziz
07-14-2012, 16:57
اخي الفاضل ارجو منك وضع جدول بالاخبار القويه التي تؤثر بقوه علي حركه السوق

abdallah elbaz
07-22-2012, 15:32
هو فعلا زي ماانت تفضلت وقولت
أول شئ يجب عملة بعد دخول الموقع هو تغير الوقت , حتى يكون مطلبقا لتوقيت بلدك

al7oot
07-22-2012, 17:16

شكرا اخي الكريم

طريقة جميلة ورائعة ولم اكن اعلم بها
وسوف اجربها

شكرا لك استفدت من تعليقك
تحياتي

tarek22
07-23-2012, 17:00
يجب تحديد الخبر المهم من غيره
ثانيا طريقة الاوردرين بالنسبه لتجربتي لها فهي فعاله لكن بدأت تظهر مشاكل الشركات الوسيطه التي لا تنفذ لك طلباتكبحجج كثيره يتحججون بها في ذلك حيث لم ينفذوا لي اوردرات على عدة عقود وضيعوا علي اكثر من 600 نقطه وخرجت بصفر والحدلله انهمما خرجوني خسران

Aker001
07-23-2012, 17:02
وقت الاخبار ليها اهميه كبيره جدا عشان فعلا اكتر حركه السوق بيتبقى وقت الاخبار
بس الحكايه كلها عشان نقدر نستفيد من الاخبار لازم الاول نقدر نتحكم فى نفسنا ومشاعرنا
وقت الاخبار نقدر نخرج بارباح عشان اللى ميقدرش يتحكم فى نفسه وقت لاخبار هيخسر

mohamed yossef
07-24-2012, 00:31
مشكور اخى الكريم على الاستراتيجية ومجهودك فى الشرح المدعم بالصور

ولكن الا تجد بها مخاطرة تلك الطريقة كما ان من الممكن ان تجد بعض الشركات تعطى اسبريد عالى اثناء صدور الاخبار

اسعدنى المرور على موضوعك

al7oot
07-24-2012, 02:56
مشكور اخى الكريم على الاستراتيجية ومجهودك فى الشرح المدعم بالصور

ولكن الا تجد بها مخاطرة تلك الطريقة كما ان من الممكن ان تجد بعض الشركات تعطى اسبريد عالى اثناء صدور الاخبار

اسعدنى المرور على موضوعك

لفتة جميلة منك اخي بالنسبة للمخاطرة بهذه الطريقة
ارجو التوضيح من الاعضاء بالنسبة للمخاطرة

يعطيكم العافية

tarek22
07-24-2012, 17:58
بيكون الربح فيها اسهل واسرع وبنقاط كبيرة لن ايضا بها خسائر كبيرة عند انعكاس المتوقع للخبر وهذا يحدث كثيرا جدا هذة الايام ياتى الخبر عكس المتوقع

EngAhmed
07-28-2012, 14:40
بسم الله الرحمن الرحيم

تحية طيبة وبعد ,
نبدأ باسم الله
موقع
www.************.com

كيف نفعل هذا ؟؟
مثلا السعر الأن 1.6000

والله مجهود جميل منك وشرح اكتر من رائع وفعلا الموقع دا من افضل المواقع فى السوق ربنا يباركلك يابرنس:accute:

HARRY POTTEER
07-29-2012, 05:31
لفتة جميلة منك اخي بالنسبة للمخاطرة بهذه الطريقة
ارجو التوضيح من الاعضاء بالنسبة للمخاطرة

dollyabdallah
07-29-2012, 14:08

adam
07-30-2012, 03:06
ربح عدد بسيط من النقاط وقت الأخبار ليس مكسبا ولا والمتجر المحترف لا يتداول وقت الأخبار من أجل كم نقطة لأنه ممكن يقلب عليك السوق فجأة وتخسر اضعاف مضاعفة هذه النقاط أنا ضد هضا الأسلوب لما يحمله من مخاطر كبيرة على المضارب

SYRIAN
08-03-2012, 17:00
بارك الله فيك .....شرح رائع جدا
انا بالنسبة لي افضل وقت الاخبار القوية للمتاجرة لأنك تستطيع ان تصيد الاتجاه من بدايته

spectra4
08-03-2012, 17:05
طريقة ممتازة فى سرد المعلومات واضح انك شخص مثقف وتريد الوصول الى الاعلى
واللة الواحد تعلم من الفوركس الكثير وفى انتظار الاكثر

thehulk3
08-09-2012, 12:54
عملتها قبل كده وكانت بتفتح وتعكس الحركة وتقفل علي خسارة طب اية كان الحل

بسمة الحياه
08-10-2012, 02:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هل تم رفع الحظر أم لا
والا فأخبروني كيف أحصل على عنوان الموقع لو تكرمتم
ذشكرا مسبقا و بالتوفيق

جون فريكس
08-10-2012, 14:31
بسم الله الرحمن الرحيم

تحية طيبة وبعد ,
نبدأ باسم الله
موقع
www.************.com

كيف نفعل هذا ؟؟
مثلا السعر الأن 1.6000

نعم أخي شركة ماركتيفا قد أقفلت و غيرت إسم الشركة الله يبعدنا عن مثل هده الشركات النصابة فجميع عملائها الىن يعانون من فقدان رؤوس أموالهم

hend
08-12-2012, 03:42
بتصدر اخبار عن اقتصاد كل دولة مثل البطاله و مؤشر اسعار المستهلك
و بتكون موضحه بالوقت كموقع فوركس فاكتوري الشهير و تقوم بناء الخبر
بالبيع او الشراء و عليك باستخدام الأخبار القوية فقط

midohema
08-16-2012, 09:39
السلام عليكم
جزاك الله خيرا اخي الكريم علي هذا الشرح الرائع والوافي والمعلومات القيمه
بارك الله فيك

mmt123
08-21-2012, 19:09
جميل جدا فوريكس فاكتورى
لكن فيه مواقع افضل منه لانها بتجيب التوقعات كمان الى بتتوقعها للخبر
ولكن انا برايى ان الناس الى بتمشى بالتحليل الفنى فتبعد احسن عن وقت الاخبار
لكن الناس الى بتشتغل بالتحليل الاساسى فالافضل انها تشتغل بالاخبار
لان التحليل الفنى وقت الاخبار بيكون مدمر فى اوقات كثيره

moneymachine5
08-22-2012, 15:52
بس اخي الفاضل لازم تكون متمكن
علشان في مخاطرة كبيرة جداً

YASER83
09-16-2012, 14:48
السلام عليكم
بارك الله فيك .....شرح رائع جدا
انا بالنسبة لي افضل وقت الاخبار القوية للمتاجرة لأنك تستطيع ان تصيد الاتجاه من بدايته

suhao
09-16-2012, 14:50
وقت صدور الخبر احيانا به مخاطره واحيانا
ممكن تحقق به مكاسب كتيره
بس بالنسبه لى لاني اعمل مع انسيتا لاتسمح بالمتاجره وقت الاخبار

elkhawaga
09-16-2012, 21:49

goodbye_love
09-16-2012, 23:58
موضوع مميز ومفيد وشكرا لمجهودك
ولكن التداول وقت الاخبار خطر
ولكنة يفيد مع التحليل الفنى

amr beni ata
09-17-2012, 13:18
شكرا خي

الموضع جيد ياريت نعرف اية هى الاخبار اللى ممكن تحرك السوق يعنى مش كل خبر بالوان الاحمر
معنى الخبر انه هايحرك السوق ممكن حضرتك تكتب اية هى الاخبار اللى ممكن نشتغل عليها فى اوقات اخبار الصفقة تتفعل والشمعه تكون طالعه نازلة تفعل الشراء مثلا تضرب ستوب لو ما كنت لغيت الصفقة الاخرى البيع ممكن تتفعل ايضا وتضرب ستوب عشان كده ياريت نعرف اية هى الاخبار الللى سوف يتم العمل عليها مثل الفايده البطاله

tarek22
09-26-2012, 01:03
موضوع اكثر من ممتاز لان كثير من المتاجرين يغفلون عن هذه النقطة
فالاخبار من اهم الحاجات اللي بتاثر علي السعر
وحركة السوق ومحدش يقدر ينكر تاثيرها علي العملات
بس في اوقات الاخبار المضاربة ممكن تدبل الحسابات او تدمرها
محتاجة شخص يكون خبير في المضاربة وقت الاخبار

waheedpcc
09-29-2012, 13:35
فى معدلات الفايدة والنتج الاجمالى ووكذا خبر لكن مرات معدلات الفايدة ما بتحرك السوق ومرات شركات الوساطة بيحصل فيها تلاعب
وقت صدور الاخبر تلقى حصل انزلاق السبريد اتسع والحاجات دى كلها تؤدى الى الخسارة لا قدر الله

amr beni ata
09-30-2012, 11:14
جزاك الله كل خير اخي الكريم على
هذا الشرح لهذا الموضوع
لانني حتى الان لم اقرا عنه نهائيا

HOUSAMMI
09-30-2012, 13:43
مش عارف اشكرك ازاى اخى بارك لله

فيك موضوع رائع ومنسق ( و تعبان فيه )

قمت بحفظ الصفحات عشان الموضوع الرائع ده ماينفعش يتقرى كدة

yazeed
09-30-2012, 13:48
يمكنك اغتنام هذه الفرصة لانها سوف تساعدك كثيرا في التداول فهي طريقة ناجحة في التحليل و الربح

tarek1995
09-30-2012, 20:04
شكرا اخي العزيز سمعت عن الكثير من المتداولين الناجحين الذين يعتمدون على الاخبار في التداول والله مع التحليل الجيد ايضا نسبة الربح راح تكون جيدة

hassan347
10-01-2012, 05:14
بارك الله فك اخى الكريم

فعلا انا بقرء وبسمع ان التجاره على الاخبار مفيده وفى نفس الوقت سيئه على حسب بس مكنتش اعرف يعنى ايه تجاره على الاخبار

او عمل صفقات معلقه على الاخبار لكنى بفضل الله ثم موضوعك وشرجك فهمت يعنى ايه التجاره وقت الاخبار

وللتصحيح فقط اخى الموقع اللى حضرتك كاتبه المختص بالاخبار هو موقع فوركس فاكتورى صح كده ولا لا

تحياتى لك

khaledyosrie
10-01-2012, 06:12
موضوع مهم جدا فعلا معرفه الاخبار شىء فى غايه الاهميه وخصوصا وقت صدورها
وفهم الاخبار كمان مهم جدا جدا

ام يوسف
10-01-2012, 11:42
الموضع جيد جيدااااااااااا ولكنى لا افضل المتاجرة بالاخبار

moisaid
10-01-2012, 20:02
اهلا أخي الكريم شكرا على الطرح الجميل
ان شاء الله يستفد منه الجميع
بالتوفيق

kingmos4
10-03-2012, 06:29
مشكور اخى على هذاالموضوع المهم
لانه من المهم ان نتابع الاخبار الاقتصادية
ونتعلم كيف نستخدمها لصالحنا

koko990
10-07-2012, 21:16
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز شكرا الف مره على موضوعك الرائع والمتاجره على الاخبار انا فعلا بتاجر على الاخبار وبكسب من وراها كويس والحمد لله وموضوعك صحيح وشرح رائع وبالتوفيق لك

maaado
10-20-2012, 03:07
جميل جدا موضوع المضاربة علي العملة بلاخبار الاقتصادية وتاثيره علي قوة العملة
شكرا علي الطريقة

---------- Post added at 04:07 AM ---------- Previous post was at 04:03 AM ----------

جميل جدا موضوع المضاربة علي العملة بلاخبار الاقتصادية وتاثيره علي قوة العملة
شكرا علي الطريقة\
http://forex-masr.com/showthread.php?375

forex.masr
10-21-2012, 14:38
والله لا املك الا ان اقول لك بارك الله فيك وشكرا اخى الكيم واتمنى لك
التوفيق وسلامى لك وبجد الاخبار اهم حاجه

hasback
11-02-2012, 22:14
اهلا اخي وشكرا على المعلومات الت شرحتها لنا ولكن لا اعتقد ان انستا تسمح بالمتاجرة لاصحاب البونص وقت الاخبار وان اي ربح يصل الى 10 في المئة من راس المال يلغى
ولا اجد انه من الذكاء البحت عن ايباب لكي يغلق حسابك:tie:

power2v
11-02-2012, 22:37
شرح مميز .. مشكور اخي على هذا المجهود
مثل هذه الشروح مفيدة لنا كمبتدئين

tarek22
11-02-2012, 23:26
ان الاخبار هى المحرك الاساسى للسوق سواء فى انتظارها او وقت اصدارها
وفعلا بستغرب جدا ازاى كل العدد دا من المواضيع عن التحليل الفنى الللى بيتبع السعر
ومفيش مواضيع عن تحليل الاخبار اللى بتصنع الحركه نفسها

سارة
11-02-2012, 23:28
شكرا ع هذا الشرح ونرجو الاهتمام بالاشخاص الجديدة

Mamadof55
11-02-2012, 23:48
هى فعلا استراتيجيه جميله جدا و مفيدة و لكن من الممكن ان لا يكون لها تاثير لحظى لانه من الممكن ان يثبت السعر و لا يتحرك فى وقت الخبر اى لا يكون هناك تاثير للخبر

jamalsale
11-03-2012, 14:57
انا ايضا اعتمد على هدا الموقع فوركس فاكتوري
و هو ممتاز في تحديد اوقات الاخبار و قوتها

haytham_mhmd
11-03-2012, 15:10
ممكن تكتب اسم الموقع من غير اللينك وانا نجيبه من جوجل او تعمل برنت اسكرين وتحطه كصورة

ومشكور وجزاك الله خيره طريقه جيده وساقوم بتجربتها في اول يوم تداول بعد الاجازة

---------- Post added at 12:10 PM ---------- Previous post was at 12:06 PM ----------

بس عندي سؤال مهم هل تقبل انستا المتاجره علي الاخبار اصلا ؟
انا سمعت انها بتدي 10 % من الربح علي المضاربه وقت الاخبار هل تلك المعلومه صحيحه ؟

فتحية55555
11-03-2012, 19:00
والله يا اخى انا لسه بتعامل مع الحساب التجريبى ةلم ادخل فى اى صفقات حتى الان لان خبرتى لسه ضعيفه ومبتداة جديد

abdou1978
11-03-2012, 19:10
il faut tjr patienter

---------- Post added at 04:02 PM ---------- Previous post was at 04:01 PM ----------

mais le forex demande d etre ajour cela dire q il faut suivre les info chaque demiheure

---------- Post added at 04:04 PM ---------- Previous post was at 04:02 PM ----------

يجب عليك يأخي تصفح المنتدى بشكل جيد حتى تفهم جميع اعدادات

---------- Post added at 04:05 PM ---------- Previous post was at 04:04 PM ----------

يمكنك الدخول الى صفحة المساعدة و طلب دعم احد المشرفين

---------- Post added at 04:10 PM ---------- Previous post was at 04:05 PM ----------

يمكنك في لحظة الاتصال بأحد المشرفين

haytham_mhmd
11-03-2012, 20:46
يا اخوان نحتاج اسم الموقع يا ريت الي عنده يككتبه بالعربي من غير لين واحنا نجيبه من جوجل لو مكنش دا مخالف لقوانين المنتدي طبعا
او صاحب الموضوع يجيب برنت اسكرين للموقع باين فيه الرابط
ولكم الشكر

Cayote
11-04-2012, 02:48
مشكور كثيرا اخي الكريم على التحفة
موضوع من المواضيع التي افتقدها في المنتدى والتى ترقى الى مستويات الفهم والتيسيير
جعلها الله في ميزان حسناتك
وانا كنت جربت قبل كدا المداولة على الاسعار ولكم وكما قلت تجنبوا الاخبار المتوسطة والضعيفة لانها تحرك السكر على الاكثر 8 او 10 نقاط
تحياي لكم

iheb
11-04-2012, 02:57
تعتبر الاخبار من أهم الوسائل المساعدة في تحديد ما سيحدث في السوق
و شكرا على التوضيح الجديد و ذلك لمزيد تحقيق الإفادة للمبتدإين

tarek22
11-17-2012, 02:43
اعتقد ان التجاره بالاعتماد على الاخبار شىءصعب و محتاج قراءه كثيره للاخبار و درايه بحرمة الشوق و مدى انتشار الخبر
وشكراا على الموضوع

MAGDY
11-18-2012, 14:58
أحلى كلام وأحلى شغل وأحلى أرباح .. وقت صدور الأخبار
يا هناه يا سعده .. اللى يعرف يشتغل وقت صدور الأخبار
تخطف نقاط وأرباح ودولارات .. وتجرى بسرعة .. تأخذ نفسك
وترجع تانى تشتغل على توابع الخبر اللى صدر من شوية .. وتخطف تانى .. وتجرى
مبروك مبروك مبروك .. لكل محترم بيشتغل على الأخبار
تحياااااااااااااااااتى

youssef1025
11-18-2012, 21:49
شكرا أخي على هده الإفادة الجميلة فوركس فاكتوري يعطي الأخبار الاقتصادية التي تعطيك فكرة عن الدخول الى السوق و ما شسمى التحليل الفني إلا أنه بالانجليزي و أنا ضعيــــف في الانجليزي شكرا مرة ثانية

amin dabes
11-21-2012, 20:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
معرفه الاخبار واداره راس المال والازواج كمان والله يا غالي ما قصرت مشكور
تقبل مروري

tarek22
11-22-2012, 02:45
هناك الكثير من البيانات التي تصدر أسبوعياً ولكن يجب ان تعرف ان البيانات الاقتصادية الأمريكية هي الأهم فصدور بيانات اقتصادية أمريكية جيدة قد تؤدي لارتفاع سعر الدولار مقابل كل العملات الأخرى والعكس صحيح في حالة البيانات السيئة , أما البيانات الاقتصادية الصادرة عن فرنسا وألمانيا فهي لاتؤثر على الأغلب إلا على سعر اليورو مقابل الدولار .

LTF
11-23-2012, 18:20
السلام عليكم و رحمة الله
في الحقيقة أنا شخصيا أخاف من التداول وقت صدور الأخبار الأقتصادية الجديدة لأنها تجعل السعر كالمجنون ..لا تعرف الى أين هو واصل أبدا

kingmos4
11-29-2012, 01:56
مشكور اخى الكريم على الشرح الوافى لموقع الاخبار
ومهم جدا لكل مبتدء من اجل اكتمال طرق التحليل الفنى والاساسى

saloom100
11-29-2012, 03:50

هذهافضل طريقة واسرع طريقة افضلها الى الان

cettap2007
11-29-2012, 22:20
ممكن ان يتحرك السعر اكثر من 50 تقطة ويرتد عليك السعر مرة اخرى فاحدر من المخاطرة وتقبل مرورى

abdenbi
11-29-2012, 22:54
نعم يا اخي الاخبار ضرورية في الفوركس و هي المحرك الاساسي له
و انا استعمل هدا الموقع للاطلاع على الاخبار

p2000
11-30-2012, 01:35
بسم الله الرحمن الرحيم

تحية طيبة وبعد ,
نبدأ باسم الله
موقع
www.************.com

كيف نفعل هذا ؟؟
مثلا السعر الأن 1.6000

شرح وافى جدا أخى
شكرا لك انا من زمان وعاوز اتعلم ازاى اتاجر فى وقت الاخبار
بس انا عاوز اعرف هل المتاجره على الخبار تنحصر فى اوقات زمنيه معينه فى اليوم ؟!!

y4x
01-19-2013, 19:19
شكرا لك اخى على الموضوع بس اتحذف الرابط

لانة كده بيعتبر اعلان عن موفع اخر

كتير منا مش بيهتم بالاخبار مع انها مهم جدا لاى متداول

Aya Ali
01-20-2013, 04:29
بارك الله فيك موضوع جميل وتوضيحات مميزه وتفوقت فى التقديم
وبالتوفيق للجميع

sawdzz
01-29-2013, 21:39
شكرا أخى
على المشاركة , اتمنى من الأدارة رفع الحظر
عن الموقع , وكما نرى ان الهدف هو تعليمى و ليس ربحى

anzerg11
01-29-2013, 21:46
شكرا اخي الموضع جيد ياريت نعرف اية هى الاخبار اللى ممكن تحرك السوق يعنى مش كل خبر بالوان الاحمر

zamalkkkawy
02-10-2013, 10:52
السلام عليكم
ورحمة
الله
وبركاته
باااااااااااارك
الله
فيك
على المجهود الرائع ده
ومزيد من النجاااااااح
والتفوق ان شاء الله

ahmedhawash
03-19-2013, 04:28
السلام عليكم ورحمه الله

جزاك الله الف خير على المجهود من اجل الشرح والتويضح

taoufik bajjou
05-27-2013, 01:22
السلام عليكم أخي الغالي شكر لك على الموضوع المميز و أتمنى من لإخوة المبتدئين أن يستفيدوا من شرح الموقع المميز بارك الله فيك

mohamedsamy040
05-27-2013, 01:39
انا بخاف انى ادخل اى صفقات فى وقت الاخبار علشان مش بعرف اكسب نقاط فى هذا الوقت
بس انت شكلك خبير فى هذا الوقت و دارس ازاى تكسب منه كويس و انا هحاول انى اطبق اللى انت بتقوله

وليدحافظ
05-27-2013, 01:41
ولكن تحليل الاخبار بيختلف من وقت الى اخر

وكذلك مواعيد فتح بورصات العالم بيختلف من وقت الى اخر وان كان معظمهم بيفتح فى وقت متقارب من بعضه

لكن احزر وقت الافتتاح

Koman
05-27-2013, 02:50
هى الميزه ان بيكون فيه ناس متابعه وبيحصل فيه احيانا اضطراب ويخلى ناس يبيعوا فالسعر ينزل نترقب ونشترى وربنا يكرم

dalirap
05-27-2013, 02:58
شكرا جزيلا أخي على هذه الأستراتجيت إعتقد بأنها ناجحة بشكل خبر
لأنها تعتمد على الأخبار ولها مفعول جيد في طغيت إتجاه السوق

hema2013
05-27-2013, 03:48

مشكور اخى الكريم على هذه المعلومات القيمة

بجد حضرتك مشكور جدا على كل هذه المعلومات

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

simo_akon
05-27-2013, 04:05
شكرا لك اخي الكريم على الموضوع
ان وقت الاخبار هو احسن وقت لاقتناص نقط كبيرة فوقت قصر
وهو ايضا مهم للمتاجرين بالسكالبينج

ريتال
05-27-2013, 05:02
هذه معلومات رائعه للمبتدئن مثلى لن نستفيد من القرأه فى المواقع او اى مكان اكثر من المعلومه التى يعرضها الاعضاء من خلال تجاربهم السابقه واشكرك على الشرح الموضح هذا
تقبل مرورى

hebkar
05-30-2013, 21:53
الف الف شكر للشرح الرائع اخى العزيز
تمنياتى لك بالتوفيق ولكن اسم الموقع لا يظهر لماذا
تمنياتى لك بالتوفيق والربح

mouhammed
06-01-2013, 02:03
شكرا وبارك فيك الله واعرف هذا الموقع الذى يقدم المفركه الاقتصاديه
مع ظبط عدادات الوقت لتناسب ساعتك المحليه
تقبل مرورى اخى الكريم

hearts prince
06-01-2013, 17:49
مش كل شركات الفوركس بتسمح بالمتاجرة وقت صدور الاخبار على فكرة
وبعض هذه الشركات بتلغى الارباح الناتجة عن هذه المتاجرة

tazi larbi
06-01-2013, 19:50
السلام عليكم الاستراتجية تقريبا سكالبينج لكن اضافة الاوامر المعلقة جديد ومفيد شكرا لك رغم ان المخاطرة ظاهرة الا ان السوق يتطلب ذلك لان الخطر الاكبر يكون وقت الاخبار والاستراتجية تتطلب ذلك اكيد ساقوم بتجريبيها على التجربي وشكمكرا لك والله الموفق

sharshabil
06-01-2013, 22:02
السلام علبكم
ماشاء الله افكار جيدة شكرا لصاحب الموضوع وللاعضاء الكرام على النصائح

salma saad
07-11-2013, 02:35
سؤال اخى هل المتاجرة على الاخبار مسموحة لحمله البونص امثالنا
ولا مسموحة فقط للايادع

maged mohamed
07-11-2013, 07:31
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا على الطريقة الجميلة فى تسهيل الشرح وعرض كيقية اقتباص بعض النقاط اثناء الاخبار ولشرح بمن الالف اى الياء من بدا تتبع الاخبار ومعرفى ايهم يكون قوى وايهم بكون ضعيف وذلك فى حدود مواعيد البد التى اقيم فيها وايضا توضيح اهم العملات التى يجب التدول عليها وقت الاخبار افادكم الله

يزيد
07-15-2013, 13:37
السلام عليكم
شكرا لك يا اخي على هذا الموضوع الرائع و اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله

khlil
07-27-2013, 06:12
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
نصائح جيدة و مفيدة شكرا اخي العزيز
جازاك الله خيرا سوف أجرب هذه الطريقة و ارجو ان تكون جيدة

مازن كساب
07-27-2013, 14:18
شكرا على هذه المعلومات القيمة وان اكنت اجد ان الاعتماد على الاخبار فقط فى التعامل فيه جانب كبير من المخاطره قد لا يأتى بما تشتهى السفن

azifek
07-29-2013, 04:40
بارك الله فيك أخي الكريم على طريقة المتاجرة وقت الأخبار
و بصراحة هي رائعة لو نعرف كيف نتصرف معها خصوصا عندما يكون ستوب لوز صغير و الهدف كبير

zyzo
08-02-2013, 02:47
الله يعطيك العافيه اخي الكريم
على هذا الموضوع الاكثر من رائع هل عند الدخول
افتح صفقه بيع والاخرى شراء لتفادي الموقف
وبالله التوفيق

safikatyo
08-02-2013, 21:20
شكرا لك أخي على هذه الشروحات
بارك الله فيك .
لك هل في حاجة في الموقع أم ماذا ؟؟

Elcapitano
08-04-2013, 00:44
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته .
نعم هاته استراتيجية جيدة يا أخي , لكن لابد من دمج التحليل الفني و الأساسي و الأخباري لأجل الدخول في الصفقة الصحيحة .

WASEM DALLOUL
08-19-2013, 15:13
السلام عليكم
شكرا لك على هذه المشاركة الجميلة والمفيدة وانصح جميع المبتدئين الأبتعاد عن التداول بوقت الأخبار

emad64
08-20-2013, 10:19
السلام عليكم بارك الله فيك على التوضيحات وعلى هذه الطريقة و لكن يجب تجربتها اولا على الديمو

wael00
08-20-2013, 13:58
طريقتك جيدة اخي علي ما اعتقد جربتها بالامس
و حصلت علي نتيجة جيدة

amrsalim
08-29-2013, 05:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا على الاستراتجية الجديدة انا من المستفيدين منها شكرا اخى الكريم على الاستراتجية الرائعة شكرا يا اخى

---------- Post added at 02:41 AM ---------- Previous post was at 02:27 AM ----------

شكرا على الاستراتجية الجديدة انا من المستفيدين منها شكرا اخى الكريم على الاستراتجية الرائعة شكرا يا اخى

KABOMAGIC
09-09-2013, 16:07
موقع الالخبار اللى مطروح من افضل المواقع فى العالم هل يوجد
مواقع اخرى تاكد الاخبار الصحيحة شكرا اخى العزيز

DrAbeer
09-10-2013, 02:28
شكرا لك اخي الكريم ولكني وجدت مشكله في فتح الرابط
لكن هذا لايمنع من التقدم لك بالشكر الجزيل

doola2020
09-18-2013, 11:24
شكرا لك أخي الكريم علي هذا الموضع الرائع وأتمني أن تكون الإدارة سمعت كلام الأعضاء وترفع الحظر عن الموقع لكي نراه

salwasss
09-29-2013, 15:23
على الرغم من انه لايفضل التداول في أوقات الأخبار إلا إنه لامانع من تجريب الفكرة

أميمة
09-29-2013, 17:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك
اخى الكريم اشكرك على طرح موضوعك

AHMED A
09-29-2013, 17:17

أميمة
09-29-2013, 17:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخى الكريم اشكرك على طرح موضوعك
استفدت كتيييير مشكوووووووور اخى بالتوفيق

مهند
10-11-2013, 14:33

hassan ahmed
10-18-2013, 10:01
موضوع هام جدا اتمني من الاعضاء مراجعه هذا الموضوع
وشكرا لصحاحب الموضوع علي المجهود المبذول في الموضوع واتمني الاستفاده للجميع
تقبل مروري

salwasss
10-20-2013, 13:17
يجب الحذر والإنتباه إلى ان بعض الأخبار القوية الأيجابية يصاحبها بعض الأخبار السلبية الضعيفة , فتجد ان السعر سار فى اتجاة الخبر السلبى لعدة نقاط الى ان يظهر تأثير الخبر القوى فيرتد السعر فى اتجاة الخبر القوى

nour23
10-21-2013, 12:59
وصلاة وسلام على محمد وألي محمد أجمعين

مشكور أخي الكريم على المعلومات
يعطيك العافية

mazen2508
10-21-2013, 19:33
اخى الفاضل تحياتى
شكورا لشرح اعدادات الفوركس فكتورى
وكذلك لشر الاستراتيجيه ولكن ماهى نتائج
تطبيقهاومدى نجاحها وما هو متوسط عدد النقاط
المحقق فعليا

---------- Post added at 04:33 PM ---------- Previous post was at 03:41 PM ----------

اخى الفاضل تحياتى
مشكورا لشرح اعدادات الفوركس فكتورى
وكذلك لشرح الاستراتيجيه ولكن ماهى نتائج
تطبيقهاومدى نجاحها وما هو متوسط عدد النقاط
المحقق فعليا

nasro005
10-21-2013, 19:35
يجب الحذر والإنتباه إلى ان بعض الأخبار

faicalo
10-21-2013, 19:41
انك تتاجر عل أخبار فكرة ممتازة
لكن بصراحة جربتها عديد المرات وفشلت معي كثير ! والسبب
أحياناً خبر قوي ولا يحرك السوق !!
أنا حسب رايي ابتعد عل أخبار قدر الإمكان

hasback
10-21-2013, 19:55
تحياتي اخي الكريم وشكرا على الموضوع ومسالة المتاجرة وقت الاخبار جيدة من حيت الارباح ولكن هناك موانع كشرط انستا لعدم تخطي الربح 10 % من راس المال ,واما مسالة فتح صفقتي هيدج فهي جيدة واما ان تضع الاستوب لوز فالامر مخالف لمسالة الخسارة والربح العائم ووضع الاستوب لوز يعني اما ان تربح الصفقتين او تخسرهما كلتاهما

ragheb5
10-22-2013, 15:52
انها لمعلومات هام وتفسير واضح وجميل جدا
شكراً وتقبل مروري أخي الكريم بالتوفيق

kaaf
10-27-2013, 01:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي على هده الطريقة في المتاجرة اتناء صدور الاخبار وانا ارى ان الافضل الاوقات للدخول هي وقت الاخبار

ashrafshawky
10-27-2013, 01:32
اخى الكريم لك كل الشكر على هذة المشاركة مع اننى قد دخلت على الموقع ولكننى لم اجد ما تتكلم عنة وجدت اة موقع شركة تداول

salwasss
10-30-2013, 12:14
المتاجرة أثناء الأخبار من أهم الفرص للحصول على الأرباح وبشكل شبه مؤكد وحقيقي في تداول الفوركس الذي يتسم بالنجاح

---------- Post added at 11:27 AM ---------- Previous post was at 11:27 AM ----------

ولكن هناك الكثير من الأسس والقواعد

---------- Post added at 11:28 AM ---------- Previous post was at 11:27 AM ----------

التي يجب الإهتمام بها جديا

---------- Post added at 11:28 AM ---------- Previous post was at 11:28 AM ----------

قبل إستخدام الأخبار كمؤشر للتداول

---------- Post added at 11:29 AM ---------- Previous post was at 11:28 AM ----------

وقبل الإعتماد عليها فيه

---------- Post added at 12:12 PM ---------- Previous post was at 11:29 AM ----------

ويجب ان يكون المتداول فاهما

---------- Post added at 12:13 PM ---------- Previous post was at 12:12 PM ----------

وواعيا ويعرف معنى الأخبار

---------- Post added at 12:13 PM ---------- Previous post was at 12:13 PM ----------

ويعرف كيف يفسرها جيدا

---------- Post added at 12:14 PM ---------- Previous post was at 12:13 PM ----------

ويعرف مدلولاتها حيدا

---------- Post added at 12:14 PM ---------- Previous post was at 12:14 PM ----------

ويعرف كيف ومتى يتداول

tarek ahmed
10-30-2013, 12:31
لكن اين اجد الاخبار على منصة التداول و الا بلاقيها فى صفحة موقع الشركة و الا المقصود الاخبار الاقتصادية المتعلقة بالفوركس فى كل الانترنت

salwasss
10-30-2013, 14:29
ويعرف ماهي أخبار التداول

---------- Post added at 01:05 PM ---------- Previous post was at 01:04 PM ----------

وما الخبار التي تؤثر عليها

---------- Post added at 01:05 PM ---------- Previous post was at 01:05 PM ----------

ومتى يشتري ومتى يبيع

---------- Post added at 01:06 PM ---------- Previous post was at 01:05 PM ----------

ويعرف ما العملات المؤثرة عليها

---------- Post added at 01:07 PM ---------- Previous post was at 01:06 PM ----------

والسلع المتأثرة أيضا

---------- Post added at 01:07 PM ---------- Previous post was at 01:07 PM ----------

بلا شك ان الأخبار مؤثرة جدا

---------- Post added at 01:12 PM ---------- Previous post was at 01:07 PM ----------

لذلك يجب الإستفادة منها

---------- Post added at 01:12 PM ---------- Previous post was at 01:12 PM ----------

وبشكل فعال وجيد ومثمر

---------- Post added at 01:13 PM ---------- Previous post was at 01:12 PM ----------

وليس بتسرع وتهور

---------- Post added at 01:13 PM ---------- Previous post was at 01:13 PM ----------

وانما بلعلم والفهم والدراية

---------- Post added at 01:14 PM ---------- Previous post was at 01:13 PM ----------

ومراعاة اهم الأسس المفروضة

---------- Post added at 02:23 PM ---------- Previous post was at 01:14 PM ----------

ومن أهم الصفات التي

---------- Post added at 02:23 PM ---------- Previous post was at 02:23 PM ----------

يجب توفرها في المتداول

---------- Post added at 02:24 PM ---------- Previous post was at 02:23 PM ----------

أولها هو االوعي الكافي

---------- Post added at 02:24 PM ---------- Previous post was at 02:24 PM ----------

والعلم المتكامل بالفوركس

---------- Post added at 02:25 PM ---------- Previous post was at 02:24 PM ----------

وسرعة البديهة والإنتباه

---------- Post added at 02:25 PM ---------- Previous post was at 02:25 PM ----------

والتفاعل الإيجابي في التداول

---------- Post added at 02:26 PM ---------- Previous post was at 02:25 PM ----------

والقدرة على الربط

---------- Post added at 02:26 PM ---------- Previous post was at 02:26 PM ----------

بين الأخبار وإتجاه العملات

---------- Post added at 02:27 PM ---------- Previous post was at 02:26 PM ----------

وسرعة التعامل مع الأحداث

---------- Post added at 02:29 PM ---------- Previous post was at 02:27 PM ----------

مع أخذ الحذر الشديد

waleedhafez
10-30-2013, 14:29
شكرا على تلك الاستراتيجيه ولكن هناك شىء واحد يكون عائق فى استخدام تلك الاستراتيجيه
انه لوضع امر معلق على يجب ان يكون فارق النقاط ثلاثين نقطه وليس عشرة او خمسة عشر نقاط

salwasss
10-30-2013, 14:54
وكل ذلك يعتمد على الخبر نفسه

---------- Post added at 02:31 PM ---------- Previous post was at 02:30 PM ----------

وعلى توقيت الخبر

---------- Post added at 02:32 PM ---------- Previous post was at 02:31 PM ----------

وفي النهاية الأخبار فرصة

---------- Post added at 02:45 PM ---------- Previous post was at 02:32 PM ----------

لمن أراد الفائدة والنفع

---------- Post added at 02:45 PM ---------- Previous post was at 02:45 PM ----------

وفي أخر الأمر ان الربح رزق

---------- Post added at 02:46 PM ---------- Previous post was at 02:45 PM ----------

والأرزاق بيد الله تعالى وحده

---------- Post added at 02:46 PM ---------- Previous post was at 02:46 PM ----------

يؤتي رزقه من يشاء بغير حساب

---------- Post added at 02:47 PM ---------- Previous post was at 02:46 PM ----------

لذلك يجب الإيمان بذلك جيدا

---------- Post added at 02:47 PM ---------- Previous post was at 02:47 PM ----------

والإيمان بما يكتبه الله تعالى

---------- Post added at 02:48 PM ---------- Previous post was at 02:47 PM ----------

من أرزاق مقسمة على العباد

---------- Post added at 02:48 PM ---------- Previous post was at 02:48 PM ----------

كل لا يأخذ لا نصيبه

---------- Post added at 02:49 PM ---------- Previous post was at 02:48 PM ----------

وبالرغم من ان المتاجرة بالأخبار

---------- Post added at 02:50 PM ---------- Previous post was at 02:49 PM ----------

له عيوبه ومساؤئه

---------- Post added at 02:50 PM ---------- Previous post was at 02:50 PM ----------

كالتسرع يضر براس المال

---------- Post added at 02:51 PM ---------- Previous post was at 02:50 PM ----------

وعدم فهم الخبر يضر

---------- Post added at 02:51 PM ---------- Previous post was at 02:51 PM ----------

وكذلك سوء تفسير مشكلة كبيرة

---------- Post added at 02:54 PM ---------- Previous post was at 02:51 PM ----------

وكذلك سوء التوقيت في التداول

---------- Post added at 02:54 PM ---------- Previous post was at 02:54 PM ----------

إضافة للجهل الشديد

sondes
10-30-2013, 14:57
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاته
شكراً لك أخي الكريم على استراتيجيتك رائعة جداً أما بنسبة لنقاط يجب أن تتوفر 30 نقطة جزاك الله خيراً وشكر

salwasss
10-30-2013, 14:59
على كل حال الأمر كبير

---------- Post added at 02:57 PM ---------- Previous post was at 02:57 PM ----------

وله عدة جوانب ونواحي

---------- Post added at 02:58 PM ---------- Previous post was at 02:57 PM ----------

يجب أخذها في الإعتبار

---------- Post added at 02:59 PM ---------- Previous post was at 02:58 PM ----------

والتعامل معها بحذر ووعي

Eng_Amr
10-30-2013, 16:10
السلام عليكم
بارك الله فيك على التوضيحات و اتمنى منك مواصلة افادتنا بخبراتك
و بالفعل الكثير من التجار يستفيدون من الاخبار
مشكور و تقبل مرورى

latraaa
10-30-2013, 18:49
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلمة التي تقدمها، و هي بالفعل معلومة قوية و موقع جيد جدا، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

forex4
10-30-2013, 21:36
مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع الاكثر من رائع
فوقت الاخبار من الاوقات المهمة والخطيرةلانها تقضى على حسابات كثيرة
لذلك يجب مراعاة ادارة راس المال والحذر الشديد

Mona zarzora
10-30-2013, 23:17
والله وقت صدور الاخبار ده محتاج محترفين علشان يقدروا يتعاملوا
مع التذبذب الرهيب الى بيبقى موجود ومش اى حد يقدر يشتغل ف الوقت ده

مدير الفوركس
10-30-2013, 23:26
مشكور كثيرا اخي الكريم على التحفة
موضوع من المواضيع التي افتقدها في المنتدى والتى ترقى الى مستويات الفهم والتيسيير
جعلها الله في ميزان حسناتك
وانا كنت جربت قبل كدا المداولة على الاسعار ولكم وكما قلت تجنبوا الاخبار المتوسطة والضعيفة لانها تحرك السكر على الاكثر 8 او 10 نقاط
تحياي لكم

tarek ahmed
10-30-2013, 23:36
طب الموضوع هذا اكثر من رائع بس مع احترامى شركة انستا تمنع من الاساس المتاجرة على الاخبار كما اننى الى لا اعرف اين اجد الاخبار الصاقة يعنى فى اى موقع اجدها

ayman.shosha
10-31-2013, 00:39
والله يا غالى المتاجرة بإستخدام الاخبار امر مهم وعلامة من علامات انتقال المتاجر الى مرحلة متقدمة من الاحترافية
فلا يجب بأى حال الاستهانة بالاخبار فهى عصب ومحرك السوق والاسعار..

محمد 123
10-31-2013, 03:13
شكر اخي على الموضوع بس اكيد توجد موقع اكثر سرعه فى اصدار الاخبار للمتاجرة عليها بس ابحث اكتر وان شاء الله بتلاقى وشكر على الاستفاده يا اخي وجاري تجربة الموقع

abdousrk
10-31-2013, 04:00
افضل المتاجرة على الاخبار لان حركة السعر تكون كبيرة
يجب الحظر فقط لانها النتاجرة خطيرة
ستوب لوز يجب ان يكون دائما بين 10 و 15 نقطة
مشكور اخي العزيز

عاشق الفوركس
11-07-2013, 19:11
اولا وقبل كل شيى بسم الله الرحمان الرحيم
ثانيا ايش الكلام الغير مسوول ده كيف تشججع الناس عشان تدخل وقت الاتخبار يا جماعة الموضوع ده صعب جدا جدا لنه يجب ان تكون محترف لكى تدخل وقت الاخبار
ثالثا ان شخصيا لاادعم فكرة الدخول وقت الاخبار
مع أطيب أمنياتنا لك بالتوفيق والأرباح الدائمة

ameeralaomara
11-07-2013, 19:23
شكرا جزيلا على هذا الموضوع الرائع
يارب دائما هالتالق ويارب تنزل مواضيع اكثر
مره ثانيه شكرا

ahmed531
11-09-2013, 18:23
السلام عليكم مشكور اخى على هذه المعلومات الممتازه والمتاجره عالاخبار مربحه جدا اذا دخلنا فى الاتجاه الصخيخ لكن اذا دخلنا عكس الخبر سنضيع ولك جزيل الشكر

mansar
11-09-2013, 18:57
السلام عليكم ولرحمة الله وبركاته وشكرا
علي الموضوع الجميل ةالرائع وعلي الردود الجميل
ومع السلامة يا اخواني

ssnsafi
11-09-2013, 20:09
شكرا لك لشرح المتاجرة وقت الاخبار ولكن اخي الكريم انصحك وانصح اخوتي الاعضاء ابلابتعاد عن المتاجرة عند صدور خبر هام فهو خطر جدا جدا يسبب خسائر كبيرة جدا
وانا كثيرا ما فتحت صفقات بناء على تحليل فني وانسى ان اعود لصفحة الاخبار لأرى ان كان يوجد خبر هام وفجأن ارى السعر قد طار بعيدا عن صفقتي والسبب هو صدور خبر

ahmed531
11-14-2013, 05:11
بسم الله الرحماًن الرحيم

السلام عليكم مشكور اخى على شرحك اللذى افادنا والمهم بنسبه ليا لان المتاجره على الاخبار مربحه جدا لمن يتقنها وشكر لك

Rema Saab
11-14-2013, 05:18
اخي الكريم تحية طيبة .. بارك الله بك على هذا الموضوع الجميل .. الاعتماد على الاخبار للمتاجرة فكرة جميلة ومعروفة ولكنها ممنوعة في انستا على ما اعتقده ولا اعرف كيف سمحو بهذا الموضوع
ربما كنت مخطئة وليست ممنوعة .. ارجو التوضيح من الزملاء الكرام

ahmed531
11-16-2013, 17:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا فعلا احب العمل اثناء المتاجره على الاخبار فمن يتقنه تفيد كثيرا لكنى لم استطيع اتقانها حتى الان هل يوجد موقع عربى مثل موقع الاخبار الشهير ومشكورين

jamal2
11-16-2013, 20:16
تحريم بيع العينة، وهو شكل من أشكال التحايل على الربا، حيث يقوم الفرد بشراء شيء ما من شخص على أن يتم السداد بعد مدة، ثم يقوم ببيعها مرة أخرى إلى صاحبها بسعر أقل من الذي اشتراه به فيقبض الثمن، ثم يعود بعد المدة المتفق عليها ويقوم بدفع المبلغ الذي يكون أكثر من المبلغ الذي قبضه، فيكون هذا ظاهره بيع وباطنه ربا، فحرمه الإسلام جمهوراً، قال رَسُولَ الإسلام صلى الله عليه وآله وسلم: ‏"‏ اِذَا تَبَايَعْتُمْ بِالْعِينَةِ وَاَخَذْتُمْ اَذْنَابَ الْبَقَرِ وَرَضِيتُمْ بِالزَّرْعِ وَتَرَكْتُمُ الْجِهَادَ سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ ذُلاًّ لاَ يَنْزِعُهُ حَتَّى تَرْجِعُوا اِلَى دِينِكُمْ ‏"

هدىابراهيم
11-17-2013, 22:02
طريقه جيده للتعامل مع هذه الاخبار

هدىابراهيم
11-26-2013, 12:41
الاخبار من اهم الحاجات اللي بتاثر علي السعر
وحركة السوق ومحدش يقدر ينكر تاثيرها علي العملات
بس في اوقات الاخبار المضاربة ممكن تدبل الحسابات او تدمرها

creatorman1978
11-26-2013, 13:31
انا اعتقد اخى ان مادمت ستتاجر وقت الاخبار ان تلعب على نقاط كثيرة وليس هدف قريب حيث تتحرك العملة بقوة وقت الاخبار القوية ... تقبل تحياتى

yassoo011
11-26-2013, 14:11
انا اعتمد على فوركس فاكتوري بشكل كبير نسبيا في الاخبار
ووقت صدورها وتكون قوية جدا والميزة في ميعادها

rikif
11-26-2013, 15:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور كثير يا اخي الكريم
بارك الله فيك وجزاك الله كل خير على هده التوضيحات اتمنى لك وللجميع التوفيق مع السلامة وفي
امان الله

MOHAMED HASSAN MAHMOUD
11-26-2013, 15:26
استفدت بجد وهى معلومات بالفعل قيمة لان الغالبية
منا لا يعرف كيفية التعامل مع الاخبار وهذه مشكلة
كبيرة ان الكثير منا لا يمكنه ان يتخلص من تاثير الخبر
والكثير يخسر اماوله فى اوقات الاخبار لانه مش بيبقى متابع الخبر

A.H.M.E.D
11-27-2013, 12:08
سلام عليكم

mohammed nasser
11-27-2013, 12:14
استراتيجيه تم التعامل معها من قبل وهي استراييجيه جيده جدا
والكثير من المتداولين يتعاملون معها وتعطي نتائج جيده ولكن تحتاج الي طريقه عمل معينه لتحقيق اكبر استفاده منها

sabri
12-27-2013, 19:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور كثير يا اخي الكريم على هدا الموضوع المميز
بارك الله فيك وجزاك الله كل خير اتمنى لك وللجميع التوفيق مع السلامة

juve4ever
12-29-2013, 00:15
بـــسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم ورحمة الله مشكور اخي الكريم على الموضوع
التجاره على الاخبار مفيده وفى نفس الوقت سيئه على حسب بس مكنتش اعرف يعنى ايه تجاره على الاخبار او عمل صفقات معلقه على الاخبار لكنى بفضل الله ثم موضوعك وشرجك فهمت يعنى ايه التجاره وقت الاخبار معرفه الاخبار شىء فى غايه الاهميه وخصوصا وقت صدورها

harimeche
12-29-2013, 06:18
الســـــــلام عليكم ورحمة الله

موضوعـــ رائع وممتاز وأصنفه بأنه موضوعـــ تعليمي من الدرجة الأولى

لأني إستفدت منه كتيرااا

hossam samak
01-10-2014, 00:27
تعتبر المتاجرة باستخدام تحليل التقارير الإخبارية هي وسيلة المحترفين والأفضل في أسواق تبادل العملات الأجنبية لأننا نرى أن أزواج العملات تتحرك من 50 إلى 100 نقطة في دقائق معدودة بل في ثواني وخاصة وقت صدور البيانات الاقتصادية في جدول الأخبار.
إن 90% من التجار بعدما يقومون بتحليلاتهم التقنية والنفسية للسوق ويعتقدون بمستويات معينة للشراء أو البيع عند سعر معين ، ثم ينتظرون تأكيد التحليلات الأساسية بصدور البيان الاقتصادي لبدأ الدخول في الصفقة.

منور
01-10-2014, 10:20
اخاف من هذه التداولات في اوقات الخبر قد جربت ذلك بعد مشكلة سقف الدين الامريكي مما سبب صعف في العملة و بعد مدة جاء الخبر بحل المشكلة مما توقعت في صعود الدولار فاشتريت لكن وقع العكس وهذا جعلني لا افضل هذا لكن اخي الرابط غير سليم

creatorman1978
01-10-2014, 10:36
التداول وقت صدور الاخبار خطر على المبتدئين الذين لا يجيدون التعامل مع الاوامر المعلقة ... لذلك ارى انه من الحكمة تجربة الامر على الحساب التجريبى اولا ... هذا من ناحية
الامر الثانى شركة انستا تمنع تحقيق اكثر من 10 % من حجم حسابك اثناء الاخبار القوية ... لذلك لو هناك من سيتداول وقت صدور الاخبار القوية لابد الا يحقق او يزيد عن هذه النسبة وان يكتفى بربح قليل

nabile26
01-10-2014, 18:25
بسم الله الرحمن الرحميم
اخي الكريم شكرا على الموضوع القيم و عن اغتنام-وقت-صدور-الأخبار-و-المتاجرة-عليها-بهدف-عدد-بسيط-من-النقاط و شكرا.

salimned
01-23-2014, 18:00
السلام عليكم
مشكور اخي على افادتك بخصوص المتاجرة وقت
الاخبار لكني لا افضل العمل عليه لانه ممكن يؤدي حسابك
لان النتائج ممكن تكون عكسية و كثير ما حدث هدا و اثر على كثير من التجار
موفق اخي.

downbeat
01-23-2014, 19:28
السلام وعليكم ورحمة الله وبركاته
شكراً أخي لعزيز على هدى الموضوع الشيق وأتمنى من الله أن نستفيد كلنا منه انشالله وشكراً أيضاً على المعلومات القيمة ولكن التداول وقت الأخبار خطير جداً لمن ليفهم أساسيات السوق

Nader7
01-23-2014, 19:29
ياسلام على هذه المعلومات الرائعة أخي الكريم ويجب أن نأخذها بالحسبان حتى نضمن الاستمرارية في سوق تجارة العملات الفوركس

3omda El-Nopy
01-25-2014, 00:55
بالنسبة للاخبارعلى الدولار فممكن تعكس معاك ودى كارثة يستحسن من الناس تبعد عن وقت الاخبار وايضا ناس بتاجر على الاخبار بس بعد احتراف هذا النوع من المتاجرة ومشكور جدا

downbeat
01-27-2014, 17:19
السلام وعليكم ورحمة الله وبركاته
شكراً أخي لعزيز على هدى الموضوع الشيق والقيم و اتمنى من الله أن نستفيد كلنا منه ومشكور على الشرح الرائع وتقبل مروري أخي الكريم

rsfbg2010
01-27-2014, 23:42
اسللام عليكم جميعا
المتاجره على الاخبار من الاشياء المنتشره
ولكن يوجد مشكله ان السعر ممكن يصعد وبعد ككده ينزل فى دقيقه
وده بيحصل ساعات كثيره ساعات صدور اكثر من خبر

rabhiaziz
01-29-2014, 00:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحية عطرة لاعضاء المنتدى الكرام مشكور اخي على الموضوع مجهود كبير
ارجوو أن يساعدني على فهم الفوركس تحياتي و تقبل مروري

Essouayah Foued
01-29-2014, 00:55
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أليس ممنوع التداول وقتلاالأخبار لدى أنسافوركس .؟
و الله حرت في الموضوع هذا بين من يدّعمه و من يدحضه و الصحيح عند الله
أرجو توضيح من مندوبي الشركة و مدنا بكل القوانين المتعلقة بهذا .. و شكرا كثيرا .
تقبل مروري أخي الكريم

حمادة النجار
01-29-2014, 00:57
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا : مشكور اخى الفاضل على التوضيح وعلى الموضوع والمعلومات الهامة التي وضعتها لنا والتى يجب العمل والتعلم منها للوصول الى مرحلة الاحتراف
ثانيا : بالفعل فى عالم الفوركس لابد ان تشترى من القاع وتبيع من القمه ولكن الاهم ان تتوقع اين
هى القمه والقاع وده سر الفوركس
واخيرا : جزاك الله خيرا على تقديم المعلومة ووتقبل الله منك ومنا وجعله فى ميزان حسناتك
انتظر منك المزيد لا تحرمنا الجديد
تقبل مرورى

Ali Mahmoud
01-29-2014, 02:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ...

بارك الله فيك موضوع جميل وتوضيحات مميزه وتفوقت فى التقديم
وبالتوفيق للجميع

Wdiaa41
01-29-2014, 02:08
تحياتى أسأل الله ان يرزقنا وإياكم رزقا واسعا
لك وشكرا لك

وان شاء الله بالربح
ونسأل الله الخيرة واتمنى لك ولجميع المشاركين التوفيق والسلام عليكم

تـقبـل مـروري .. بـالتـوفيـق للجميع

واتمنى لك المكسب الوفير فى سوق الفوركس ياعزيزى :))..

Seham.Elshekh
01-30-2014, 23:41
السلام عليكم اخى الفاضل طبعا الخسارة فى تداول الفوركس يرجع الى التسرع وعدم الخبرة
والحالة النفسية للمتداول لذا فلابد من ادارة راس المال جيدا وكذلك ايضا متابعة التحليل
الفنى للسوق ودراسته جيدا وتحديد نقاط الدعم والمقاومة ونقاط الدخول والخروج من الصفقات
ويجب ايضا التداول على منصة الميتاتريدر 5 على الحساب الديمو التجريبى حتى يتثنى لك المتاجرة والتدريب عليها

saifgrissa
01-31-2014, 12:23
اسعد الله اوقاتكم بكل خير

شكرا على المجهود المبذول لتوصيل هذه المعلومة
وعلى مشاركتك هذه الإستراتيجية
أتمنى أن يسهل المهمة على الأأعضاء
جاري تجربتها
في إنتظار كل ماهو جديد ومفيد
بارك الله فيك

latraaa
01-31-2014, 19:12
مشكور أخي الكريم على الموضع الدي قدمته و على الشرح الدي قدمته، و لكن أرى أن الموقع ليس بالسهل لكي يستخدمه العماة، أتمنى أن نراك في مواضيع أخرى تشرح الموقع بالتفصيل الدي يجب أن يكون إنشاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

محمد مؤمن
02-01-2014, 00:55
اغتنام وقت صدر الأخبار بالفعل ومعرفة الأوقات المناسبة للتداول والأخبار التي تؤدي إلى أرباح هو من أهم وسائل تحقيق الربح في مجال الفوركس
وهو ما يسمى بالتحليل الأساسي ومن أزواج العملات التي تتأثر بشكل كبير بالأخبار هو الجنيه الاسترليني/ دولار أمريكي فالأخبار الاقتصادية فيه تكون مؤثرة بشكل كبير جداً
ومن يستطيع اغتنام هذه الأوقات يستطيع تحقيق أرباح مميزة

abo heba
02-01-2014, 02:19
اهلا بك
الف الف شكر لحضرتك والشرح الاكثر من رائع واعتقد ان التداول ب 15 نقطه وقت الخبر سيكون اسكالبينج ويمكن ان يتم حظر الحساب لان ال 15
نقطه سياتوا فى لمح البصر
تحياتى لك

saifgrissa
02-13-2014, 20:47
بسم الله الرحمن الرحيم
اسعد الله اوقاتكم بكل خير
كيف حالك اخي الكريم
اتمني ان تكون في تمام الصحة و العافية
اشكر علي طرحك للموضوع
شكرا على المجهود المبذول لتوصيل هذه المعلومة

med196
02-13-2014, 20:50
asalam 3alikom gros merci

abdotitim
02-14-2014, 14:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موضوع مهم جدا والله الفوركس هو المهم فيه راس المال وتحليل فني صحيح واستراتجية ناجحة دائمة وان شاء الله الى الربح الوفيير

azizhaddad2013
02-21-2014, 16:05
ألسلام عليكم و رحمة الله و بركاته شكرا أخي على هذا الموضوع المميز لكن للأسف
شركة انستا فوركس تضع قيودا على المتاجرة وقت الأخبار

amr mostafa
03-04-2014, 15:30
هذا الموضوع جميل جدا ولكنها يحتاج الى موضوعات اكثر كى يتطور الى اجمل استراتجية فى سوف الفوركس
شكرا اخى الفاضل وننتظر منك المزيد منالموضوعات

AMLAK
03-04-2014, 15:33
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان تحليل الاخبار
بيختلف من وقت الى اخر وكذلك مواعيد فتح بورصات العالم بيختلف من وقت الى اخر وان كان معظمهم بيفتح فى
وقت متقارب من بعضه لكن احزر وقت الافتتاح تحياتي للجميع

mokhalaf
03-04-2014, 17:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..أشكرك أخى الفاضل.
وفعلآ موضوع مهم جدآ ومفيد للغايه..والأخبار شئ صعب جدآ
لمن لايهتم بها...وفكرة واسترتيجية حضرتك فعلآ معقوله جدآ..
ونشكر أيضآ كل من أضع فكره أخرى وطريقه أخرى..
ومثل افادة الموضوع يوجد ردود حقآ مثمره ..والشكر كل الشكر
وربنا يجعله فى ميزان حسناتك.