PDA

View Full Version : حد يجاوبني لو سمحتم

azezomsr
05-15-2013, 05:36
انا عملت صفقه شراء لليورو دولار عند نقطه 1.2940

ودلوقت المؤشر قاعد ينزل وصل 1.2920
اعمل ايه اصبر يمكن المؤشر يرفع تاني لنقطه الشراء
ولا اقفل الصفقه تحسبا للخساره تكبر؟
معلش اصلي جديد
فانتوا توقعاتكوا ايه علشان خاييف اتصرف غلط

chikopiko
05-15-2013, 21:02
فيه حاجه اسمها الستوب لوز ياريت تدخل علي trading unversities وتشوفها انا كنت لسه قاريه الموضوع ده و ان شاء الله يفيدك

ssn356
05-20-2013, 23:19
اترك الصفقة شغالة
انا مبتدئة وما اقول لك مجرد راي والافضل انتظار راي الخبراء
او فعل الستوب لوز

انس بن تن
05-28-2013, 16:25
السلام عليكم يا اخي
انا مبتدئه ولسه شويه ع دخول الصفقات بس يوجد نظام الاستوب لوز ممكن ان توقف بيه الخساره
بالتووووفيق للجميع

melad
06-24-2013, 16:10
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته , معلومه بسيطه جدا دا , مفيش حاجه فى الفوركس إسمها ممكن او يا رب السعر يرفع من جديد , ممكن تقول يا رب إدينى العلم و المعرفه و المهاره عشان اتاجر بإحتراف لكن بعد ما بتخش الصفقه مفيش دعاء و لا فى تمنى , احسنلك اغلق الصفقه و إلتزم بالخطه

hebkar
06-27-2013, 20:45
للاسف لم اكن متواجد اثناء هذا الموضوع لاعطيك راييى المتواضع فى الصفقه
لابد من ان تعتمد على التحليل الفنى والدعوم والمقاومات والمؤشرات
تحياتى لك واتمنى ان تكون ربحت

soooonor
07-23-2013, 04:00
الاول انت على تجريبى ولا حقيقى ؟؟؟ اذا كان حساب حقيقى اقفل الصفقة حالا لتقليل الخسائر قدر الامكان

على العموم حضرتك بدأت من المرحلة الخطأ.. لازم تتعلم الفوركس كويس و تتدرب كتير على حساب تجريبى علشان تقدر تعمل تحليل فنى للشارت و تتوقع اتجاه السعر

sanadiab
07-26-2013, 05:29
ده على حسب قرائتك للسوق اذا كنت تتوقع صعوده مره اخرى فعليك بالصبر اما اذا كنت تتوقع هبوطه ممكن تقفل الصفقع وتبقى الخساره بسيطه وومكن تعمل استوب لوز

Fourat
07-27-2013, 09:42
الاختيارات عديدة
ان كنت تتوقع الصعود يعني اعتمادا على التحاليل و المؤشرات اللي بالشارت فعليك ان تنتظر
ادا العكس انتظر يصعد نقطتين او ثلاثة لان الحركة دايما في تارجح يعني حتى ادا رح ينزل اكثر ممكن يرتفع نقطتين او ثلاثة و ينخفض بعدين بيع

farahatxbs
07-27-2013, 10:52
السلام عليكم
مردتش علينا انت علمت ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا لو مكانك على حسابى انا هستنى توصل ل50 نقطه علما بأن حسابى سنتات
اتمنى لك التوفيق

Mr.Kareem
07-27-2013, 13:13
طبعا لازم تغلق الصفقة فورا واجعلها درسا لك تتعلم فيه ان لا تدخل صفقة الا بعد دراسة وتحديد اهداف ....... احترامي لك

l'optimiste
07-27-2013, 17:07
اخي الكريم انصحك ان تدرس جيدا التحليل الفني
اضافة الى انه يمكنك عمل استوب لوز لتفادي خسارة اكبر

اميرة23
07-27-2013, 17:20
الموضوع ده قديم اوي لان السعر الوقتي طار خالص لفوق عموما لما يحصل مع اي حد حاجه ذي كده يشوف
اذا كان هيقد حسابه يستحمل اد اي خسارة وميقفلش على خسارة مهما حصل لان السعر هيترد مرة تانية لفوق

rsfbg2010
09-18-2013, 00:19
السلام عليكم جميعا
افضل شى ياخى ان قبل دخول الصفقه تقوم
بتحديد الهدف والاستوب مبكرا وتترك الشارت
ولاتجعل مشاعرك توثر عليك

ssnsafi
09-18-2013, 21:24
هذا تابع لخطة ادارة راس المال وكم انت مستعد ان تخسر في الصفقة
ولكن اذا كان المبلغ جيد فانتظر قليلا ولا تغلق الصفقة بل اصبر عليها فصدقني احيانا تكون الصفقة خاسرة 100 نقطة وتعود لتربح فلا تغلق الصفقة حاليا

رشا الهوارى
09-20-2013, 01:42
لازم تتابع اتجاة سعر العملة في اطار زمنى معين حتى تستطيع من خلال ذلك ان تتنبا بهبوط او صعود السعر فتستطيع ان ترسم ترند من القيعان صاعد ومن القمم هابط وتتابع اقل الاسعار التى وصل اليها واكثرها لكى تستطيع ان تتنبا بطريقة مبظاية صحيحة

mohamed saad
09-25-2013, 04:06
لا يجب اخي ان تتداول بدون تعلم او معرفة باستراتيجية جيدة فهذا خطأ كبير لان هناك اشياء يجب ان تهتم بها قبل بدء التداول الحقيقي مثل تتحديد اتجاة الزوج وكذلك الدخول في صفقات مع الاتجاه العام وبالتالي فلابد ان تنتظر حتى تتكيف مع هذه الامور النقطة الثانية انت تتداول على المؤشرات وهذا خطأ فالمؤشرات لم تصنع الا لتأكيد اشارات فقط اما الاساس يجب ان تبني دخولك في الصفقات على اسلوب تحليلي معتمد مثل التحليل الكلاسيكي

salwasss
09-25-2013, 12:37
يعتمد على حسب توقعات الأسعار إذا سيستمر الإنخفاض الى ان يؤثر على المارجن يفضل غلق الصفقة ويكفي خسائر

doaa sary
09-26-2013, 20:24
سيبها شغالة هو طبيعى السعر يتحرك كام نقطة عكس توقعاتك بس لو محلل صح تمام لكن لو داخل بالحظ ومتعرفش السعر هينزل ولا يطلع انصحك توقفها ومتدخلش تانى ع حسابك الحقيقى قبل ما تتعلم التحليل وتدرب ع الحساب التجريبى

chatmaster
09-26-2013, 22:43
اخى الكريم انا انصحك بان تنتظر مهما كان الوقت الذى تنتظرو

فى النهاية سوف يرتفع مجدادا

تحياتى لك بتوفيق واتمنى قبل ان تدخل صفقة تتابع الزوج الاول

EL-MASRY
09-26-2013, 23:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

شوف المؤشرات لو متجة للهبوط وكذا مؤشر بيأكدلك كدا اقفل الصفقة على طول ولو غير كدا خليك كمان شوية وشوف

بالتوفيق

maha elsayed
09-26-2013, 23:31
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا يا اخى لازم تتعلم وتفهم
والا سوف تخسر ارباحك

doola2020
10-27-2013, 19:36
أولا لازم تقفل عشان الخسارة متكبرش أكتر من كدة ثانيا لا تفتح أي صفقة علي الحساب الحقيقي إلا بعد التعلم علي الحساب التجريبي أولا

forexman55555
12-04-2013, 20:49
لا اعتقد انه ممكن ان ننصحك جميعا ماذا تفعل الان لانك ستجد كل شخص
برأى مختلف لذلك لابد ان يكون لك تحليل فنى خاص و خطة معينة و تسير عليها

yussuf
12-04-2013, 20:57
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته ,
معلومه بسيطه جدا دا , مفيش حاجه فى الفوركس إسمها ممكن او يا رب السعر يرفع من جديد
ان كنت تتوقع الصعود يعني اعتمادا على التحاليل و المؤشرات اللي بالشارت فعليك ان تنتظر

ishak88
12-04-2013, 23:38
لابد من ان تعتمد على التحليل الفنى والدعوم والمقاومات والمؤشرات اخي الكريم
و هناك حاجة اسمها الستوب لوز اخي انصحك بالتعلم اكثر تجنبا للخسارة الفادحة بالتوفيق

ahmedhawash
12-05-2013, 01:44
اخى الكريم انت دخلت الصفقه بناء على ايه المفروض انت بتدخل او تخرج بناء على

تحليلك الفنى انت شوف حسابك هيستحمل ولا لا وكمان شوف الاستراتيجيه اللى انت شغال بيها بتقول ايه

abbess
12-05-2013, 13:34
مرحبا اخي المبتدا
في مثل هذه الحالات هناك طريقتين لمعالجة الصفقة
اولا استشارة اقرب خبير في الفوركس
ثانيا يتم التعامل مع الصفقة اما بوضع ستوب لوز وتارجت
واما الدخول المعاكس في نفس الزوج اي نعمل هدج ونستنا الخروج منه في حال التوقعات تكون جيدة للزوج
وبعدين 20 نقطة خسارة في الصفقة , امر طبيعي في المتاجرة
تحياتي لك وباتلتوفيق

tazi larbi
12-05-2013, 21:09
السلام عليكم اخي اعرف ان الر د على الموضوع قد فات لكن ليستفيد الاعضاء الاخرين انا عموما اضع امر بيع بعقد مضاعف لعقد الشراء وهكذا لا اخاف على الحساب لكن مهم ان يكون معكرصيد وان كان رصيدك غير كافي الاظمن ان تغلق على خسارة قريبة خير من ربح بعيد اتمنى لكم النجاح والله الموفق

yaranabil
12-10-2013, 15:48
صعب احد يعطيك توقعه الا ان كان امام الشارت ولكن انت قم بالتحليل الجيد
حتى تستطيع ان تتقن تلك الامور واعلم انها تجارة فيها الربح والخسارة
فخسارتك لاتعتب رنهاية الطريق بل يمكن ان تكون بدايته ولكن اجتهد انت وابدء
بالتعلم

كمال الحمادي
12-10-2013, 17:36
فيه حاجه اسمها الستوب لوز ياريت تدخل علي trading unversities وتشوفها انا كنت لسه قاريه الموضوع ده و ان شاء الله يفيدك

السلام عليكم
اهلا بك اخى الكريم ,مشكور للغاية على المعلومات المفيدة
اتمنى منها الاستفادة القصوى لجميع الاعضاء في المنتدى
بالتوفيق والسداد لك وللجميع .

xdorex
12-21-2013, 03:14
السعر عكس عليك 20 نقطه ودالك خطير جدا يمكن ان لا يعود السعر ابدا صدقني غالبا ما ينزل سعر كتيرا
نصيحه مني استعمل دائما الستوب لوز في كل صفقاتك تقبل مروري

bodse
12-21-2013, 13:47
طبعا انا هتكلم عن طريق اليورو دوزلا دلوقتى وهو طبعا صاعد صعود كبير اعتقد انة هيروح مستويات 4000 ومن هناك البيع جيد جدا
طبعا اى هبوط فرصة ممتازة للشراء

frx
03-17-2014, 07:19
بارك الله فيك صديقى وجعله فى ميزان حسناتكم يا شباب الخير لم تقصروا فى الرد على هذا الموضوع وكل قام بدوره وهذا هو ما نحتاجه للارتقاء بالمنتدى العربى وتقبللوا تحياتى
.................................................. .....

a7med84
07-20-2014, 02:26
خاى لاكريم اتبع تحليلك الا لو كنت داخل بعشوائيه

ومهم جدا التعلم ومعرفه امتى او فين تعمل الاستوب لوز والله المستعان

ilyes chaieb
07-20-2014, 13:02
للصبر حدود مش معناه تصبر السعر راح يرجع بالعكس ممكن يواصل النزول و يجعشى تانى الا بعد شهور او حتى سنين
فيه حاجة اسمها تحليل فنى ,,

mohamed bnali
07-20-2014, 14:16
عزيزي المحترم على مادا نجيبك على اشياء معلقة في رجل الغراب على سعر وضعت حوله الصفقة ورايته يرجع عليها وياكلها جزءا جزء وانت تنظر الى مالك يهدر والخسارة عائمة عليك في حاجة استوب لوز هل انت باشرتها
او انت حللت تحليلك ووتقت ان السعر سيرجع مكانهوادا كنت على تقة من امرك فتمهل وان قتلك الخوف وهربت
ستهجم عليك الخسارة وتجد نفسك خاج عتنبة السوق
وتقبل مروري

Ahmed.azema
09-13-2014, 01:48
اكبر خطا ممكن ترتكبو اننك تفتح صفقه ومتباقش محدد من البدايه انته هتقفلها امتى .. يجب اولا الدخول حسب استراتيجتك اللى انته جربتها المفروض على حساب تجريبي كتير وبتتعامل بيها

Ahmed.azema
09-15-2014, 00:17
افضل طريقه هى التهديج .. يعنى تدخل بصفقه تانيه معاكسه ولكن بحج اكبر يعنى لو دخل بيع ب 1 سنت .. تدخل شراء ب 2 سنت ايين كان بقي سنت او دولار

gehad87
10-14-2014, 09:52
طب وهو انت دخلت شرا على اي اساس
مثلا انت في تحليل قاريه ولا تحليل عامله
ولا دخلتها حادي بادي كرنب زبادي مثلا
لو على اساس تحليل يبقا اكيد في مستوى انت بتبقا حاطة لفشل التحليل
وساعتها بتحط عنده الاستوب لوز

mahmoud mostafa
10-19-2014, 05:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
موضوع فى غاية الروعة بارك الله فيك اخى الفاضل
مع تمنياتى لجميع الاعضاء بالنجاح والتوفيق , والربح الوفير

awa
11-02-2014, 19:18
الموضوع ميتحسبش كدة لان ممكن مثلا يكون ارتكز على دعم و هيطلع تانى
و ممكن يكون الاتجاه اصلا هبوط و انت هتخسر المزيد فشكل الشارت هو اللى هيخليك تأخذ نتيجة صحيحة

mohammednasser
11-24-2014, 00:01
للاسف لم اكن متواجد اثناء هذا الموضوع لاعطيك راييى المتواضع فى الصفقه
لابد من ان تعتمد على التحليل الفنى والدعوم والمقاومات والمؤشرات
تحياتى لك واتمنى ان تكون ربحت

abdgaribtc
12-23-2014, 10:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صديقي العزيز راسمالك حاليا كام وحسب الموشرات التي تعتمد عليها هل تعطيك أن السعر سيرتغع

amermazzen
12-23-2014, 10:59
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم أنا انصحك بالتعامل أولا مع أوامر السوق من الستوب لوز والتيك بروفيت لأن هذان المؤشران مهمان جدا في الفور عند دخول أي صفقة لابد من ااعتماد اولا على الستوب لوز ونقطة خروج الصفقة حتى لا تكوةن هناك خسائر كبيرة.

ma7md ma7moud
12-23-2014, 11:17
سلاام عليكم وكيف انى اتعلم متل هادى الاشياء
واتاجر بيها فى الفوركس ومن اين انى ابحث عنها
حتى اجدها وافهم كل شى او ع الاقل اى شى قد من
الممكن انو يساعدنى على استخدام الفوركس الخاص بى

lyes1977
12-23-2014, 13:01
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا بالاخوة اعضاء منتدى فوركس مصر الكريم وبعد ، نعم اخي العزيز انظر اللى الاتجاه العام وحاول استعمال الفريم اليومي وان لاحظت انه يستمر في الهبوط يمكنك اسنتعمال الهيدج ، شكرا جزيلا على هذة الاضافة وتقبل تحياتي ومروري

مصطفى حمدان
12-23-2014, 15:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل اذا كان التحليل بتاعك صحيح وتم عكس السعر فلابد ان تضع استوب لوز ولا تتبع هواك فى اغلاق الصفقة لان الخسارة من الممكن ان تتمادى

4ex trader
02-25-2015, 08:04
حضرتك بتشوف الصح وفقا لتحليلك ورؤيتك لان مفيش حاجة قايمة فى الفوركس على التخمين او البركة

antonioforex
02-25-2015, 18:14
السلام عليكم
اخي عليك ان تعتمد على الاستراتيجية التي تعمل بها في تحقيق الاهداف في صفقاتك كي
تستنطيع معرفة كم ستسخر و كم ستكسب و اتمنى لك التوفيق اخي الفاضل سلام.

Schams
03-21-2015, 16:45
شكرا لك اخي على هذا الموضوع الهام المفيد الذي استفدنا منه نحن كمبتدئين و كخبراء من خلال ردود الاخوان
ننتظر مزيدك من المواضيع القيمة
تحياتي و تقبل مروري

OSAMA AMER
04-19-2015, 09:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاخوة الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب
اتمنى حظا سعيدا للجميع:happy:
انا اعتقد انك مازلت مبتدئ وعليك ان لا تستمر فى صفقة خاسرة اكثر من عشر نقاط وعليك ان تقوم بتحليل فنى واخبارى جيد قبل ان تقوم بفتح اى صفقة

4ex trader
04-19-2015, 23:28
المفروض اخى الفاضل ان عملية الشراء او البيع تكون ناتجة عن عملية تحليل دقيقة جدا للسوق ولا تتم بهذا الشكل العشوائى الذى تقوم به

katreenaziz
04-20-2015, 17:30
اخى الفاضل لابد وان تدخل صفقة مدروسة من حيث التيك بروفيت والاستوب لوز لو مش عارف تحدد التيك بروفيت والاستوب لوز متدخلش الصفقة على العموم اقفلها على خسارة واديك اتعلمت من خطأك بلتوفيق

طريق النجاح
04-20-2015, 18:50
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى،،،
والله اخي المفروض تغلق الصفقة طالما المؤشر اعطاك بيع وانت في شراء،،،،

chennana
04-28-2015, 19:27
اخي الكريم اذا كانت الصفقة خاسرة قم باغلاقها حالا
و المرة المقبلة لا تدخل صفقة دون تحليل السوق و تحديد الستوب لوز
بالتوفيق

moutanabbih mohammed
05-12-2015, 20:09
انصحك بالإعتماد على مؤشر الستوكاستيك في الدخول و الخروج من السوق و هذا طبيعي في سوق الفوريكس فالسعر يرتد ثم يكمل اتجاهه

flisachraf
05-24-2015, 23:23
مرحب أخي شكراً على طرح موضوع لابد من ان تعتمد على التحليل الفنى والدعوم والمقاومات والمؤشرات بتوفيق لك ولي جمع أعضاء

jamila cchahed
05-25-2015, 00:19
بسم الله الرحمان الرحيم ن كنت تتوقع الصعود يعني اعتمادا على التحاليل و المؤشرات اللي بالشارت فعليك ان تنتظر
ادا العكس انتظر يصعد نقطتين او ثلاثة لان الحركة دايما في تارجح يعني حتى ادا رح ينزل اكثر ممكن يرتفع نقطتين او ثلاثة و ينخفض بعدين بيع
تقبل مروري
والسلام

osama forexawy
05-30-2015, 15:02
(بســــــم الله الرحمــــن الرحيـــــــم
مرحبـــــا بكـــــم اخوانــــى الكــــرام فى منتـــدى فوركــس العـــرب
اتمنــــى للجميـــــع حظـــا موفقـــا :bravo:)
اخى الكريم على اى اساس قمت بافتتاح الصفقة هل توجد هناك نقطة دعم قريبة من السعر الحالى اذا كان يوجد فانتظر حتى يرتد السعر من عندها اذا لم يرتد اغلقها

ابراهيم حمادة
05-30-2015, 16:04
ﺍﻧﺖ ﺗﻘﻔﻞ ﺍﻟﺼﻔﻘﻪ ﺑﺘﻌﺘﻚ ﻭﻣﺘﻔﺘﺤﺶ ﺻﻔﻘﺎﺕ ﺗﺎﻧﻲ ﺍﻟﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﻟﺘﻌﻠﻢ ﻭﺍﺳﺘﻤﺎﻉ ﺍﻟﻔﺪﻳﻮﻫﺎﺕ ﻭﻣﻌﺮﻑ ﻭﻗﻒ ﺍﻟﺨﺴﺎﺭﻩ ﻭﺍﺧﺬ ﺍﻟﺮﺑﺢ ﻋﺸﺎﻥ ﻣﺶ ﺫﻱ ﻣﻨﺖ ﻓﺎﻛﺮ ﺗﻜﺴﺐ ﻭﺗﻂﻠﻊ ﻟﺴﺎ ﺑﺪﺭﻱ

sinn
05-30-2015, 16:18
السلام عليكم يا اخي
انا مبتدئه ولسه شويه ع دخول الصفقات بس يوجد نظام الاستوب لوز ممكن ان توقف بيه الخساره
بالتووووفيق للجميع

yassine imq
05-30-2015, 16:21
مشكور اخي الكريم على انك طرحة هذه النقطة لكي يستفد الجميع جزاك الله كل خير وتقبل مروري
تتسابق الكلمات وتتزاحم العبارات لتنظم عقد الشكر الذي لا يستحقه الا انت
اليك يا من كان له قدم السبق في ركب العلم والتعليم
اليك يا من بذلت ولم تنتظر العطاء

almagik
05-30-2015, 16:23
السلام عليكم ورحمة الله
اخى الحبيب اخواتى الاعزاء اتمنى ان لا ننسى اخواتنا الفلسطنين الذين يعيشون ماساة منذ نشاتهم اتمنى الدعاء لهم ولجميع المسلمين واسف لخروجى عن نص الموضوع
والله الموفق لنا جميعا

RomanyMoreed
06-12-2015, 19:32
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

حضرتك مينفعش تستعين في التداول بتاعك بالمؤشرات ده هيعرضك للخسارة وده امر اكيد يجب استخدام الدعوم والمقاومات وخط الترند

zer2999
06-12-2015, 21:02
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الشكر الجزيل لك اخي على هدا الموضوع القيم واتمنى الاستفادة و التوفيق للجميع في مجال الفوركس
والسلام عليكم.

mohamedpopo
06-13-2015, 08:00
يجب ان تكون لك دراسة مسبقة
ليس الاعتماد على الحظ او التوقع بالربكة
بهذة الطريقة يجب ان تكون لك خطة ب
stop lose و take profit
محدد حتى لا تكون مقامرة

OSAMA AMER
06-14-2015, 14:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى واخواتى الكرام فى منتدى فوركس العرب
اتمنى للجميع حظا سعيدا فى تجارة الفوركس :bravo:
اخى الكريم على اى اساس قمت بافتتاح الصفقة وما الهدف منها وهل هناك استوب لوزز ام لا لابد وان تعرف تلك الامور اولا

rachedcom
07-13-2015, 13:00
طبعا لازم تغلق الصفقة فورا واجعلها درسا لك تتعلم فيه ان لا تدخل صفقة الا بعد دراسة وتحديد اهداف ....... احترامي لك

karimovtich
08-12-2015, 20:38
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم حسب توقعاتك يعني ولو توقعت ان السعر يعلي تاني ماشي اصبر او اعمل ستوب لوز ولو توقعت ان السعر ما يطلعش تاني اغلق الصفقه بخساره قليله

mohamed gamal hamel
08-13-2015, 00:47
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته , معلومه بسيطه جدا دا , مفيش حاجه فى الفوركس إسمها ممكن او يا رب السعر يرفع من جديد , ممكن تقول يا رب إدينى العلم و المعرفه و المهاره عشان اتاجر بإحتراف لكن بعد ما بتخش الصفقه مفيش دعاء و لا فى تمنى , احسنلك اغلق الصفقه و إلتزم بالخطه

rachadcom
09-28-2015, 20:31
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــــــم ...الســــــلام عليكـــمــ و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...

يا غالي مفروض تحدد التيك بروفيت و الستوب لوز حتنى قبل دخلك الصفقة و تريح حالك من التابعة اللحظية... تقبـــــــل تحياتـــي و مـــــــروري .

marwanadam
09-28-2015, 22:09
على حسب اخى الجوى والتحليل الدى تقدمة فيه ادا كنت الجوى لا يطيق الصعود فمن الافضل الخروج
والرضى بالخسار لكن اخى فى اول وقبل الدخول فى اى صفقة يجب ان تحدد مسبق
نقاط الفوز والخروج
وبتوفيق

kirollosroumany
10-22-2015, 01:36
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته

طيب انت داخل بناءآ علي اي صفقة الشراء علي الزوج ده اصل مينفعش تدخل صفقة وانت مش واثق من تحليلك ده لو كنت حللت من الاساس

تحياتي

kobessy
10-22-2015, 12:56
السلام عليكم ورحمة الله
الافضل انك تقفل الصفقة لان حتي لو السعر ارتفع برضو مش هيغطي الخسارة لان الارتفاع هيكون طفيف.وبعد كده الاحسن تستخدم التحليل الفني عشان يتحكملك ف الصفقة

MahmoudNofal
10-22-2015, 22:01
السلام عليكم اخى المفروض انك تتعلم انت دخلت الصفقة دى على اى اساس هل فى اخبار ايجابية هل فى مؤشر انت عامله اداك الانطباع ده و لا انت دخلت و خلاص انصحك انك تتعلم كويس

rachadcom
10-23-2015, 14:13
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــــــم ...الســــــلام عليكـــمــ و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...

يا غالي مفروض تحدد التيك بروفيت و الستوب لوز حتنى قبل دخلك الصفقة و تريح حالك من التابعة اللحظية... تقبـــــــل تحياتـــي و مـــــــروري .

عاشق الفوركس
11-18-2015, 11:38
اا استاذنا الفاضل هو ان تصبر قليللا حت يقول السعر الى العودة الى النقطة الت ى فتحت فيها الصفقة لكن بشرط انك تكون داخل بلوت قليل ,بالتوفيق لك في الصفقة الحالية ان شاء الله

engaym
11-18-2015, 11:55
السلام عليكم اخى من المهم فى التداول فى الفوركس هو الصبر ولذلك يجب ان تصبر الى ان يعود السعر الى النقطة
التى فتحت فيها الصفقة ونتمنى التوفيق للجميع فى الفوركس

ishak88
11-19-2015, 15:34
السلام عليكم اخي عند دخول الصفقات يوجد نظام الاستوب لوز ممكن
ان توقف بيه الخسارة يجب عليك وضعه حتى تتجنب مرجنة حسابك بالتوفيق

WRZ
11-19-2015, 17:32
اخواني هل تعلم ان RSI مؤشر الخاص بقوة الشراء او البيع يعطي اشاراته قبل مؤشر ال MACD
Bollinger Bands
العديد من التجار استخدامها في المقام الأول لتحديد مستويات التشبع في الشراء والبيع
استراتيجية المبدئيه له هي البيع عندما يلامس السعر باند العلوي وشراء عندما يضرب أقل

M.gamal9463
11-19-2015, 20:41
السلام عليكم
مردتش علينا انت علمت ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا لو مكانك على حسابى انا هستنى توصل ل50 نقطه علما بأن حسابى سنتات
اتمنى لك التوفيق

bazogaalg
11-19-2015, 21:13
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

magdyezzat
05-24-2016, 22:37
و عليكم السلام
مبتديء انشاء الله راح تجد رأي يفيدك
و لا تقلق فالخسارة ليست النهاية أصبر
أَمْسَيْـنا وَأَمْسـى المُـلكُ للهِ رَبِّ العـالَمـين ، اللّهُـمَّ إِنِّـي أسْـأَلُـكَ خَـيْرَ هـذا الـيَوْم ، فَـتْحَهُ ، وَنَصْـرَهُ ، وَنـورَهُ وَبَـرَكَتَـهُ ، وَهُـداهُ ، وَأَعـوذُ بِـكَ مِـنْ شَـرِّ ما فـيهِ وَشَـرِّ ما بَعْـدَه . ** [أبو داود 4/322]