PDA

View Full Version : محتار كمبتدئ

hoodhood700
05-09-2017, 18:02
بعد الحيرة بين الاستراتيجيات والأفكار وطرق المتاجرة قررت أتاجر على الدعوم والمقاومات والترندات لما لها من مصداقية عالية
ولكن اللي حيرني إني بلاقي السعر بيتحرك بين مستويات مقاومة ودعم كتيرة وقريبة من بعض والفارق بينهم بيكون نقاط قليلة
فكل ما السعر يكسر دعم أقول فرصة وأدخل بيع وفعلا السعر ينزل لكن ابص ألقيه وقف بعد خطوات ونقاط قليلة من الكسر بسبب مواجهة دعم أخر ويفضل يتأرجح ويضيع اليوم وهو واقف في مكانه
وهكذا عندما يخترق مقاومة ألقيه بعد نقاط قليلة يتأرجح أمام مقاومة قريبة وينتهي اليوم وهكذا
فبعد ما ارتحت من فيلم الكسر الكاذب وبقيت اتوقع استكمال الاتجاه ألاقي في طريق السعر مطبات كتيرة ( دعوم ومقاومات )
وبرضه قلت يمكن الدعوم والمقاومات اللي في طريق السعر غير مهمة أو قوية والسعر هيعديها ولكن ألاقي السعر بيقف عندها ويتأرحج لاهو عارف يكمل ولا هو عارف يتراجع ويفضل لازق عند الخط
فمن فضلكم أريد من يدلني على الحل : نفسي السعر يتحرك شويه في اي اتجاه بدل ما هو لازق عند الدعوم والمقاومات
وأرجو منكم إخواني معرفة الرينج اليومي للعملات
وأسف على الإطالة ولكم مني كل الحب التقدير والاحترام

zakariacr07
05-09-2017, 18:25
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

أخي الفاضل غير الإستراتيجية التي تعمل بها فقط و حاول أن تكون نقطة دخولك للصفقة جيدة لكي تحقق الكثير من النقاط

بدر اشطيبي
05-09-2017, 18:32
فعلا اخي قد تحدث تحركات غير متوقعة بشكل دقيق لكن ثق
بي ادارة راس المال تغنيك عن هذا الالتباس شكرا لكم

osama fouad
05-09-2017, 19:19
بعد الحيرة بين الاستراتيجيات والأفكار وطرق المتاجرة قررت أتاجر على الدعوم والمقاومات والترندات لما لها من مصداقية عالية
ولكن اللي حيرني إني بلاقي السعر بيتحرك بين مستويات مقاومة ودعم كتيرة وقريبة من بعض والفارق بينهم بيكون نقاط قليلة
فكل ما السعر يكسر دعم أقول فرصة وأدخل بيع وفعلا السعر ينزل لكن ابص ألقيه وقف بعد خطوات ونقاط قليلة من الكسر بسبب مواجهة دعم أخر ويفضل يتأرجح ويضيع اليوم وهو واقف في مكانه
وهكذا عندما يخترق مقاومة ألقيه بعد نقاط قليلة يتأرجح أمام مقاومة قريبة وينتهي اليوم وهكذا
فبعد ما ارتحت من فيلم الكسر الكاذب وبقيت اتوقع استكمال الاتجاه ألاقي في طريق السعر مطبات كتيرة ( دعوم ومقاومات )
وبرضه قلت يمكن الدعوم والمقاومات اللي في طريق السعر غير مهمة أو قوية والسعر هيعديها ولكن ألاقي السعر بيقف عندها ويتأرحج لاهو عارف يكمل ولا هو عارف يتراجع ويفضل لازق عند الخط
فمن فضلكم أريد من يدلني على الحل : نفسي السعر يتحرك شويه في اي اتجاه بدل ما هو لازق عند الدعوم والمقاومات
وأرجو منكم إخواني معرفة الرينج اليومي للعملات
وأسف على الإطالة ولكم مني كل الحب التقدير والاحترام

بسم الله الرحمن الرحيم
فعلا موضوع جميل جدا جدا ربنا يجيزك خير يا باشا و يكرمك
من افضل المواضيع الي رايتها بس لازم ناخد بالنا من الترند المكسور اخي

هدير البدري نور
05-09-2017, 20:29
انا عن نفسي متلغبطه جداا ومش فاهمه حاجه حوليا بس بحااول افهم عشاان مفيش حل غير كده
موضوع اكثر من رائع بارك الله فيك تقبل مروري

doaa sary
05-09-2017, 21:41
اهلا بيك اخى الكريم انصحك بمشاهدة فيديوهات بسيطة وسكالبنج بالترند لاين فقط او حتى صفقات طويلة وانت طبعا تقدر تحط مؤشرات اخرى وتحط التاتش بتاعك وتعملك استراتيجية خاصة