PDA

View Full Version : أسئلة مبتدأ فوركس

hoodhood700
05-09-2017, 18:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا لسه مبتدأ فوركس من كام يوم بس الحمد لله بتعلم بسرعة وفي نفس الوقت مش مستعجل ابدا على التداول وممكن استنى شهور اتعلم الأول

انا متوسم فيكم خير أني ممكن اتقل عليكم في الأسئلة الي بتواجهني في فترة التعلم من وقت لأخر وجزاكم الله خير مقدما وأخيرا

1. وانا بتعلم كتير سمعت عن ان ممكن الواحد يكون عنده اكتر من حساب ولنفس الشركة طيب ايه الي يمنع اني افتح كذا حساب واكرر نفس الصفقات عليهم وبالتالي اضاعف من مكاسبي .. هل دا قانوني او طبيعي؟

2. اشتركت ف البداية مع شركة XM "حاليا منتظر تأكيد المستندات" ومع الشرح عرفت عن شركات Market Maker وشركات ال STP وعرفت ان ال XM تبقى Market Maker هل فعلا ثبت تلاعبها في الأسعار او نصبت على متاجر في فلوس او هل هي فعلا بيتم التداول جواها فقط بدون التعامل مع البنوك وهل بترشحولي شركة أخرى ولا لأ؟

3. د. أسامة عادل كان بيقول انه حرام من وجهة نظرة التعامل بالدهب او السلع كنا لا نملكها بس في نفس الوقت فسر اني معايا دولار وممكن اتعامل باليورو او أي عملة أخرى لانها نقط وبتتحول لأي عملة .. طيب ليه معتبرهاش بردو نقط وبتتحول لدهب او نفط او قمح بردو؟

4.لاحظت اني بتعلم من فيديوهات من سنة 2011 هل أي استراتيجيات هتعلمها منها أصبحت قديمة او مش نافعة ويستحسن متعلمهاش واشوف احدث الاستراتيجيات على طول ولا مفيش استراتيجيات حديثة وقديمة ولازم اتعلم كله؟

انا عارف ان أسئلتي كتيرة بس يا رب حد يساعدني ويجاوبني وشكرا

هدير البدري نور
05-09-2017, 19:39
انت كل الللي محتاجه انك تحمل كتاب اسمه الفوركس من الالف للياء
كتاب ممتاز جداا هتعللم منه كل شئ وكل رد علي اسئلتك تقبل مروري

snnaky
05-11-2017, 11:03
يابنى اللى انت عاوز تعرف اجاباتة دة رغم انة حق مشروع لك بس انت تاعب نفسك وعاوز احجابات ملاكى على اسمك انت مع انك لو كنت بحثت عن المعلومة فى المنتدى كنت وجدتها لأن مثل هذة الأسئلة واكثر تم الأجابة عليها من قفبل مرارا وتكرار وتم عمل مواضيع منفصلة عنها مرارا وتكرار فلماذا نعيد تكرار ما تم تكرارة مرات عديدة من قبل

yanic00
07-21-2017, 16:50
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم و رحمة الله و بركاته أشكرك أخي العزيز على هده المعلومات القيمة

احب اشكرك على شرحك واحب اقولك انه شرح ممتاز لان حضرتك بتختصر فيه

وشكرا للجميع علي حسن...

yanic00
10-01-2017, 12:12
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك وعلى مجهود الرائع نتمنى منك الافضل دائما
وجاارى تحميل الكتاب وقرائته وجزاك الله كل خير
وبالتوفيق للجميع