PDA

View Full Version : قيراط حظ ولا فدان شطارة

hany osman
05-10-2017, 21:41
كنت عايز اخد رايكم هل الكلام دة فعلا ينطبق على الفوركس يعنى هل تتمنى ان يكون ليك فى الفوركس قيراط حظ ولا يكون ليك فدان شطارة

elmister
05-26-2017, 08:29
بسم الله الرحمن الرحيم تحياتي وتقديري لحضرتك وبعد انا لا افهم ماذا تقصد بالضبط يا اخي ارجو اعادة صياغة الموضوع حتي نستطيع ان ننفهم ماذا تقصد

abo.tali.wtalin
05-29-2017, 18:24
بسم الله الرحمن الرحيم المكسب والخساره في مجال الفوركس التوقف على التحليل الفني والاداري كمان ان يكون لك strategy للعمل على ان ذكر الله كل خير على طرحك للموضوع والله الموفق والمستعان ملك للجميع و براجيا وتقبل مروري على موضوعك

anaboda
05-29-2017, 19:53
كلامك صحيح جدا اخى الكريم قيراط حظ ولا فدان شطارة طبعا الحظ مش كل حاجه ممكن حظك يبقى حلو مرة ومش حلوة مرة تانيه اهم حاجه الشطارة والخبرة فى مجال الفوركس وشكرا لكم

zakariacr07
05-29-2017, 20:17
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

أهم شيء في الفوركس التعلم الجيد و كسب الخبرة أخي الكريم و قليل من الحظ في بعض الأحيان

ahmedmahmoud2017
05-29-2017, 20:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اذا اتي لك الحظداخل الفورةس فستصل الي ارباح كبيره بالطبع تقبل تحياتي ‘مروري

lionhmada
06-04-2017, 17:48
اخلينا نقول هو التوفيق من الله قبل اي شيء في اي عمل ومنها الفوركس

طبعا الدراسة ودخول الصفقة لازم تتدرسها كويس وتخليها على ربنا وتوفيقه

abo.tali.wtalin
06-13-2017, 17:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا من وجهه نظري انت عامل زي ما انت ما بتقول كده يعتبر ماشي قمار وليس بتداول والله الموفق المستعان
وبرجاء تقبل مرورى على مواضيعك

zunebha
06-18-2017, 13:59
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته انا على حسب خبرتي ارى ان الحظ له نسبة قليقة ان لم نقل منعدمة بالفوركس بل يعتمد على الدراسة والتحاليل ومعرفة كل الامور عند التداول

mohamed ashmawey
06-18-2017, 18:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا لا اتفق معك ياأخي الكريم الستراتيجيات لزمتها ايه لما انت بتعتمد اعتماد كلي على الحظ
والأخبار برده هنالك عدة عوامل لو اشتغات عليها هتنجح ومرة تصيب ومرة لا
وبالتوفيق للجميع

locos
06-18-2017, 18:25
فعلا اخي الكريم الحظ مهم في اي ميدان وان سالتم الله فاسلوه البخت لكن ايظا سوق الفوركس
يقوم على علم تحليل فني واساسي واخباري وتعلم جيد للسوق قبل خوض غماره
شكرا جزيلا لك

Abu_Yassin
06-18-2017, 19:02
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الغالى لا يوجد للحظ دور بسوق الفوركس وأنما هى الشطارة والأجتهاد فى التحليل سبيل النجاح

nepester
06-20-2017, 17:56
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
انا شخصيا اؤمن بشيئ واحد هو ان حضك يمكن ان تصنعه بنفسك و لا تترك الكلام الخارجي يؤثر عليك لانهم مجرد اناس تريدك ان تبقى في الخلف

ثابر و اصبر و ستنال باذن الله
الفوركس سوق يجب ان توفر له الزاد الكفافي من المعرفة لكي يمكنك ان تدخلك و تخرج باكبر عدد من الصفقات الناجحة و اقل عدد من الصفقات الخاسرة
بالتوفيق للجميع

m7med
06-20-2017, 21:40
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
انا اسف اخي الكريم فانا في الحقيقة لم افهم اي شئ من هذا الموضوع و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

nour3iny
06-20-2017, 21:57
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
الحظ بالفوركس يعتبر قمار لان الفوركس يعتمد على قواعد وليس مجرد عمليه بيع وشراء فقط تقبل مرورى

omar2017
06-20-2017, 23:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بصراحة التداول يجب ان يكون معك به البعض من الحظ اثناء التداول اتمني ذلك بالطبع تقبل تحياتي ومرروى

amir anwar
06-21-2017, 00:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. الشطارة هتجيب ارباح اكثر و اكثر و الحظ مش هيعلمك الا الأعتماد علي الغير وبس وده غلط كبير جدآ

zezo3
06-21-2017, 01:18
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... اخى الفاضل ... اتفق معك تماما بس مش معنى كدا ان الحظ بس اقدر انى احافظ على ارباح جيده ومستمره لازم ايضا التعلم والاجتهاد والتطوير من الاداوت .

اسلام مجدي عباس
06-21-2017, 01:20
السلام عليكم ورحمت الله وبركاته اكيد كل واحد بيقي ليه من الحظ شويا اكيد وفي ناس تنطبق معاهم
هذة الجمله وناس تانين في سوق الفوركس برضو ينطبق معاهم ان يشتغلو كويس جدا والتعلم الجيد

Bastof
06-21-2017, 01:24
مشكور اخي العزيز على هذه المشاركة الفعالة التي منحتنا بعض المعلومات المفيدة من خلالها كما اود ان اشكر الاعضاء الكرام الذين قاموا ببعض المشاركات ايضا

yousif200
06-21-2017, 01:26
السلام عليكم ورحمه الله متهيالي كل حاجة فيها حظ بس الحظ في الفوركس قليل
لان التدوال بيتم عن طريق خطط واستراتجيات انت بتعلمها مش اي حاجة يعني

واكيد فية نسب حظ بس صغيرة

مصطفي السيد
06-21-2017, 01:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم اي خساره للصفقات تعني ان هناك معلومه ناقصه
وليس الامر حظا ولكني اراه جهل بامور كثيره

محمد حافظ 120
06-21-2017, 02:00
من وجهة نظري المتواضعه.. اني الشطاره والمهارة اهم. لان الشخص اللي عنده شطاره يقدر يستخدمها في اي وقت... انما الحظ مش مضمون.. مش دايما الواحد حظه بيبقي حلو... عشان كدا انا بقول انا كل واحد لازم يكون ليه طريقة معينه في الشغل عارفها ومتقنها وبيعرف يشتغل بيها في اي وقت.

one12
06-28-2017, 09:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي لك ولي كل أعضاء منتدى فوركس العرب اهم شيء في الفوركس التعلم الجيد و كسب الخبرة أخي الكريم و قليل من الحظ في بعض الأحيان مع تقبل مروري اخي الفاضل

abutalia
06-29-2017, 15:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا يا اخي الحظ موجود في الفوركس بكميه قليله وصدقني ان الالتزام باداره راس واالالزام بنقطه الدخول اهم شئ في السوق ............

doaa sary
06-29-2017, 18:11
منكرش ان الفوركس فية نسبة حظ
لاكن برضة لازم تتعب وتجتهد
وتحلل وتعتمد ع نفسك
متمشيسش ورا حد
ولاتعتمد كليا ع الحظ

Ahmed Khater
06-29-2017, 19:02
سلام الله عليكم
لا اعتقد ذلك خالص, فان كانت بالحظ لتحولت الى مقامرة و نصب واحتيال, الفوركس تتاثر بالتحليل الفنى و الاساسى

akkouche salah
06-29-2017, 19:07
السلام عليكم
مشكوور أخي على اموضوع فعلا تشبيه في محله
الفوركس لازملو القناعة تقبل مروري أخي

muhammad ismail
06-29-2017, 19:16
الفوركس اخى الكريم لا يعتمد على الحظ الابنسبه قليله جدا بنسبه 10% فقط اما الباقى بيعتمد على شغلكانت وعلى مدى علمك وتعلمك وخبرتك فى الفوركس وعلى فكرة
الخبرة لها اهميه كبيره جدا فى الفوركس وبتقلل من عدد صفقات الخسارة

Ahmed hany
06-29-2017, 19:39
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الفاضل
جزاك الله كل خير على هذه المعلومات القيمة والنصائح المفيدة تابع

MichaelAnees
07-10-2017, 18:24
لا استطيع ان انكر ان الحظ له دور كبير التداول في سوق الفوركس وان كان لا يكفي بمفرده بل يجب بذل مجهود في التعلم ومتابعة التحليلات الفنية والاخبار الاقتصادية اللتي تؤثر على حركة السوق بشكل واضح

YOUNESS EL-BAKKIOUI
07-10-2017, 18:50
السلام عليكم ورحمة الله الحظ عامل من عوامل النجاح في سوق الفوركس الفوركس يمكن أن يؤثر على تجاربك اما إيجابا أو سلبيا و هذا ما تأكد

amir anwar
07-13-2017, 02:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. الشطارة طبعآ و الشطارة اللي هتخليني اعمل حظي بنفسي لأنك لو اعتمدت علي الحظ هتصبح متداول مقامر لا يعتمد علي التحليل

cladiator2007
07-13-2017, 03:15
لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... اخى الفاضل ... اتفق معك تماما بس مش معنى كدا ان الحظ بس اقدر انى احافظ على ارباح جيده ومستمره لازم ايضا التعلم والاجتهاد والتطوير من الاداوت .

hamadasalama
07-16-2017, 00:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا يا اخي الفاضل الفوركس ليس لعبه حظ فهو سوق محترم جدا وان شاء الله تعالي ربنا يوفقنا ويكرمنا ونحقق ارباح كبيره من التداول به ونسحب ارباحنا بخير

o123
07-23-2017, 00:26
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الفاضل... اما بعد...مشكوووووور اخي العزيز علي مشاركتك لنا هذا الموضوع الهام

مصطفي السيد
07-23-2017, 00:34
الفوركس في معظم الاحوال يعتمد علي علم التحليل سواء الفني
او الاخباري ولا ننكر ان به نسبه حظ ولكنها ليست كبيره

yeslam
07-23-2017, 00:35
السلام عليكم ورحمة الله
الحظ هو في المفهوم العام سو كويس او لا لكن ماورا الحظ هو المقادير التي قسمها الله بين عباده فمنهم شقي ومنهم سعيد ومنهم
غني ومنهم فقير مافي احد يرزق نفسه الارزاق مقسمه وعلى الانسان الاتخاذ بالاسباب والمكتوب حيصير باذن الله
لايعني هذا ان نهمل التعلم والاحتراف
تقبل مروري

yousee
07-23-2017, 02:44
إن المخاطرة هي التي تنفع في هدا السوق الحض سينفعك مرة ويخونك الف مرة فالفوركس ليس مقامرة كما يضن الأغلبية انه علم إدا لم تتعلمه ستخسر كل ما تملك وكل ما لديك من مال لهدا اتمنى أن تكون عارف جيدا ما يمكن فعله

ahmedmahmoud2017
07-23-2017, 02:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الحظ لما ياتي الى صاحبة يجب ان ينتظر الخير كله اللهم ارزقني التوفيق منك في الفوركس

Mony Ezzat
07-23-2017, 02:59
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرتك في الفوركس افضل شيء طبعا ان يكون لديك شطاره لان الحظ لن ينجح دائما في الصفقات التي تنفذها

waelmma
07-23-2017, 09:33
:(:)):)) اخى الفاضل بارك الله فيك ولايجب ابدا ان تعتمد على الحظ فى الفوركس
والا تحول الموضوع الى قمار ولكن يجب ان تعتمد على التحليل بكل اشكاله

فهمى لاشين
07-23-2017, 12:54
بسم الله
الفوركس مثله مثل اى مل يعتمد على اساسيات وادراك الاساسيات هو جزء من الحظ
يتبق التغيرات والتقلبات التى تعتصر السوق وهنا ياتى دور التوفيق الربانى
تحياتى

Mhd nour
07-23-2017, 13:39
تحياتي اخي الكريم انا اتفق معك تماما بس مش معنى كدا ان الحظ بس اقدر انى احافظ على ارباح جيده ومستمره لازم ايضا التعلم والاجتهاد والتطوير من الاداوت و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

capoeira
07-23-2017, 13:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان العمل فى التداول بسوق العملات يحتاج الى الخبرة
و المعرفة ولكن فى الوقت نفسه انت تحتاج الى الحظ فى التداول من اجل مزيد من النجاح

skylol
08-01-2017, 01:07

اخي الغالي بالفعل كلامك صحيح ارضى بالقليل في الفوركس وابتعد عن الطمع لانك سوق تخسر كثيرا لو طمعت اتمنى التوفيق للجميع

mohamad ahmed 21
08-01-2017, 02:08
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخواني في المنتدي
كلام فية كثيير جدا من الصح حظ حظ حظ
التوفيق للجميع

---------- Post added at 12:40 AM ---------- Previous post was at 12:37 AM ----------

اخواني في المنتدي
الفوركس فية كثير من الحظ وكثير من الذكاء وليس شطارة
التوفيق للجميع

---------- Post added at 12:42 AM ---------- Previous post was at 12:40 AM ----------

اخواني في المنتدي
الفوركس فية كثير من الحظ وكثير من الذكاء وليس شطارة
التوفيق للجميع

---------- Post added at 01:04 AM ---------- Previous post was at 12:42 AM ----------

اخواني في المنتدي
الشطارة في الفوركس تعني الخبرة وهي مطلوبة
التوفيق للجميع

---------- Post added at 01:07 AM ---------- Previous post was at 01:04 AM ----------

اخواني في المنتدي
الشطارة انكم تتعلمون قواعد اللعبة اي لعبة الفوركس
التوفيق للجميع

---------- Post added at 01:08 AM ---------- Previous post was at 01:07 AM ----------

اخواني في المنتدي
لا يدون الحظ مع المحظوزين طويلا اخرتها مرجنة
التوفيق للجميع

احمد فوكس
08-01-2017, 02:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..اخى الكريم اكيد الكل يتمنى انه يكون له فدان حظ فى الفوركس حتى وان كان من المتداولين المحترفين ويربح باستمرار ولكن ليكن فى معلومك ان الفوركس لا يعتمد على الحظ بشكل كلى الحظ فقط يمثل عشرين بالمائة من السوق وباقى الثمانيين يعتبر تحليل بدقة
بالتوفيق

alsultanalmasry
08-01-2017, 03:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة موضوع له سمات عالية وجميلة ويمكن من الاخوة الاعضاء الاستفادة منة
ونرجوا المزيد من هذا لان الكل يستفايد ويتعلم بعضنا من بعض ولك جزيل الشكر

emadomda
09-24-2018, 17:35
ما المقصود بالعمل بنظام الهامش ؟

لكي تستطيع فهم آلية العمل بنظام الهامش بسهولة فإننا سنشرحها عن طريق مثال محسوس سيرافقنا طوال الوقت .

لنفترض إنك أردت المتاجرة بالسيارات وذلك بأن تقوم بشراء سيارة ثم تقوم ببيعها في السوق لمشتري وبسعر أعلى فكيف تقوم بذلك ؟

ستذهب إلى إحدى وكالات السيارات الكبيرة وستختار احدى السيارات التي تتصور أنك ستجد عليها طلبا في السوق لنفترض أن سعر السيارة لدى وكالة السيارات هو 10000 $ .

فكل ماعليك هو أن توفر هذا المبلغ وتدفعه لوكالة السيارات وبذلك تكون مالكا لسيارة بقيمة 10000$ .. وبما أن الغرض من شراء السيارة هو المتاجرة بها فإنك ستذهب إلى السوق وتعرض سيارتك آملا بأن تبيعها بسعر أعلى من السعر الذي اشتريتها به .

emadomda
09-24-2018, 17:46
السلام عليكم هده واحدة من اهم الاستفادات لشركات الوساطة بالتوفيق
في الماضي كانت أغلب شركات الوساطة تأخذ عمولة ثابتة على كل لوت تقوم ببیعة أو شراءه وبصرف النظر عن نتیجة الصفقة
ربحاً كانت أم خسارة .
فمثلاً : لو قمت بشراء لوت یورو ثم بعتھ وكانت نتیجة ھذه الصفقة ربحاً یعادل 500 $ كانت الشركة تخصم من ربحك 20 $ مثلاً
عن كل لوت قمت بالمتاجرة بھ كعمولة لھا , ولو قمت بالمتاجرة ب 2 لوت ستخصم 20 $ من ربحك .
ولو قمت بشراء لوت جنیة ثم بعتھ وكانت نتیجة ھذه الصفقة خسارة 300 $ كانت الشركة تضیف على خسارتك 20 $ عن كل لوت
قمت بالمتاجرة بھ تخصمھا من حسابك كعمولة لھا .وستصبح خسارتك الإجمالیة 320 $ عن تلك الصفقة .
فالعمولة تأخذ بصرف النظر عن نتیجة الصفقة ربحاً كانت أم خسارة .
ولكن لا تقلق ..

A.mustafa
09-29-2018, 09:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
الشطاره والمهارة اهم. لان الشخص اللي عنده شطاره يقدر يستخدمها في اي وقت... انما الحظ مش مضمون.. مش دايما الواحد حظه بيبقي حلو... عشان كدا انا بقول انا كل واحد لازم يكون ليه طريقة معينه في الشغل عارفها ومتقنها وبيعرف يشتغل بيها في اي وقت...

Sofien
10-01-2018, 20:24
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، قيراط حظ ولا فدان شطارة ، هههه يمكن أن يكون هذا مثل مصري

ولم أفهمه لأنني من تونس أرجو منك إعادة الموضوع بلغة العربية

gamal mourad
10-02-2018, 03:53
كلامك صح بس تعقيب صغير انه مش كل حاجة الحظ لازم يكون تحليل فني و استخدام المؤشرات الازمة و كيفية التعامل مع الفرص لانك لا يمكن الاعتماد علي الحظ وحده فهو مرة لك و 100 مرة عليك

DR.MJH.JO
10-02-2018, 04:19
سم الله الرحمن الرحيم
المكسب والخساره في مجال الفوركس التوقف على التحليل الفني والاداري كمان ان يكون لك strategy للعمل
على ان ذكر الله كل خير على طرحك للموضوع والله الموفق والمستعان ملك للجميع و براجيا وشكرا
تحياتي

DR.MJH.JO
10-02-2018, 04:20
سم الله الرحمن الرحيم
المكسب والخساره في مجال الفوركس التوقف على التحليل الفني والاداري كمان ان يكون لك strategy للعمل
على ان ذكر الله كل خير على طرحك للموضوع والله الموفق والمستعان ملك للجميع و براجيا وشكرا
تحياتي
الحظ مهم والشطارة ضرورية

PROFITMONEY
10-02-2018, 06:17
مشكور اخي الكريم على الموضو ع
الشطارة هي بتغلب الحظ في النهاية لان الفوركس لازمو شطارة مو حظ

alasfarahmad
10-02-2018, 07:53
السلام عليكم ورحمة الله
صديقنا الفاضل hany osman لا يجوز الاعتماد على الحظ بالفوركس، لأنه احتمالات النجاح بالحظ ممكنة لمرة واحدة أو مرتين أو ثلاث مرات، أما النجاح المستمر بالحظ فغير ممكن، ولهذا من الأفضل الاعتماد على المهارات والكفاءات التي يمكن أن يكتسبها المتداول، وتساعده في تنظيم تداولاته بنجاح أفضل، وعلى الرغم من أن الربح مضمون مع مستويات قليلة من الخبرة لكنه ضئيل إذا كان حجم الرأسمال ضعيفا، وعلى قدر ارتفاع حجم الاستثمار، وارتفاع مستوى الخبرة على قدر ما تأتي الرباح كبيرة، مشكور على مساهمتك، ونتمنى لك التوفيق.

yacrao
10-02-2018, 10:12
كما سبقت وذكرت وبعد تجربه كبيره مع الفوركس اتضح لي ان التجاره في الفوركس تجاره حض وكل قواعد العاب الحض تنطوي عليها لهذا انا افضل ان احذر من هذه التجاره الخطيره داىما

yansane87
10-02-2018, 10:28
الحظ له نسبة قليقة ان لم نقل منعدمة بالفوركس انا لا اتفق معك ياأخي الكريم الستراتيجيات لزمتها ايه لما انت بتعتمد اعتماد كلي على الحظ طبعا الحظ مش كل حاجه ممكن حظك يبقى حلو مرة ومش حلوة مرة تانيه

مصطفي السيد
10-02-2018, 17:01
كنت عايز اخد رايكم هل الكلام دة فعلا ينطبق على الفوركس يعنى هل تتمنى ان يكون ليك فى الفوركس قيراط حظ ولا يكون ليك فدان شطارة

لا اعتقد ان الفوركس يعتمد علي الحظ ولو اعطاك الحظ مره فتاكد انه سياخذ
منك مرات الفوركس علم واسع المجال خصب الافكار يحتاج الي عمل دؤب وحب للتعلم

eslam-gad
10-03-2018, 17:26
تحياتي للجميع
الموضوع راءع جدا وشيق تحياتي لك ونرجو المزيد من المواضيع الشيقة التي نستفيد منها جميعا
تقبلوا مروري ولكم فائق الاحترام
ارجو التوفيق للجميع