PDA

View Full Version : اهمية اللغة الانجليزية في عالم الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14

asdakkay
08-05-2012, 19:27
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
هل اللغة الانجليزية اساس الفوركس
وهل لدي امكانية ولوج عالم الفوركس علما انني لا اتقن الانجلزية .

nadir21
08-05-2012, 19:33

اللغة الانجليزية ليست مهمة بدرجة كبيرة مادامت اصبح يوجد الدعم العربي في أغلب شركات الوساطة
وتستفيد من اللغة الانجليزية في تتبع الاخبار في المواقع الاجنبية او القنوان الاجنبية
لأن حتى التحاليل حول وضعية السوق اصبحت تصل بالعربية

asdakkay
08-05-2012, 19:39
اللغة الانجليزية ليست مهمة بدرجة كبيرة مادامت اصبح يوجد الدعم العربي في أغلب شركات الوساطة
وتستفيد من اللغة الانجليزية في تتبع الاخبار في المواقع الاجنبية او القنوان الاجنبية

شكرا هدا شئ جيد
ادا الان يمكنني ان احقق حلمي في عالم الفوركس

sa3idsmp
08-06-2012, 02:41
اللغة الانجليزة المتعامل بها في عالم الفوركس هي عبارة عن مصطلحات تقنية
يتم ضبطها و تعلمها من خلال الممارسة ولا داعي لتكون ملما باللغة جيدا
والله اعلم

MohamedAdel
08-06-2012, 02:45

safiforex
08-06-2012, 02:54
هي في السابق كانت مهمة للغاية و >لك لان الشركات كانت بتتعامل بالغة الانجليزية و لما تريد التحدث معهم في اي مشكل فكان لابد ان تحدثهم بلغة الانجليزية
اما الان فقد اصبحت الشركات تهتم بالقسم العربي و بدات تعمل له قيم خاص به و يمكن للواحد ان يتحدث معهم بالغة العربي عادي

lzw41188@gmail.com
08-06-2012, 02:58

حتى لو هناك دعم .. الأمر كله مبني على مصطلحات انجليزية
بل أكثر من هذا . المقالات المفيدة كلها انجليزي

AMANI
08-06-2012, 03:01

ليس شرطا اخى الكريم اتقان اللغه الانجليزيه لتكون متداول متفوق وناجح
المهم ان تتقن فنون التحليل الفنى

asdakkay
08-06-2012, 03:17
شكرا لكم جميعا

saramoza
08-06-2012, 03:22
الانجليزى على ما اظن مش مهم للدرجة دى الاهم بيتهيألى اللغة الروسية .......مش متاكده بس اللغة الانجليزية عادى مش مهمة بعنى

MrDeloma
08-06-2012, 03:28
أخي فقط لغنة اجنبيه و تفهم كلمات صغيره ، لأنه انستا فوركس بتوفر اللغة العربيه
و أيضا أظن الميتا تريدر يوفر اللغة العربيه ، و الحمد لله العرب اصبحوا يتاجرون كثيرا

hamzah krishan
08-06-2012, 03:31
اللغة الانجليزية هي مهمه فيكل شي وضرورية حتى من غير الفوركس ولكن انا في اعتقادي ليست ضرورية لان هناك الدعم العربي وشكر على الاستفسار

ahmed
08-06-2012, 18:56
الان وبعد ذلك التطور استطيع ان اقول ان اتقان الفوركس ليس هناك اى مانع يواجهه من قبل اللغه الانجليزيه
فجميع التحاليل واغلب الكتب متوفرة باللغه العربيه ولا نحتاح الانجليزيه ابدا الا اذا اردنا التوسع فى القرائه

bassma_kamel
08-07-2012, 14:29
اللغه الانجليزيه مهمه فى كل المجالات مش فى الفوركس بس , ولكن فى فرق ان تكون اللغه الانجليزيه مهمه او انها اساسيه ,لان اللغه الانجليزيه ليست اساسيه فى الفوركس لان فيه ناس كتير بيتعلموا الفوركس بالعربى بس انا بفضل تعلمه بالانجليزى خاصه المصطلحات المهمه

zeyadkabeel
08-07-2012, 14:31
اخى الكريم اللغة الانجليزية ليست مهمة اوى فى الفوركس يكفى فقط التعرف على بعض الكلمات لتنفيذ عمليات البيع والشراء واللوت وحاجات بسيطة يعنى

rafat
08-07-2012, 14:55
اللغة الانجليزيه مهمه وخاصه في تعلم الفوركس ولكن ليس شرطا
ان تجيدها فالكثير دخلوا هذا المجال دون معرفه بالانجليزيه

forex_8
08-07-2012, 14:58
لا يشترط ان تكون متقن للغة الانجليزية حتى تتمكن من الدخول الى عالم الفوركس ولكن بالطبع يجب ان يكون لديك ما يمكنك من القراءة الكتابة بحيث اذا حدث مشكلة فى حسابك تستطيع التواصل مع الشركة وبالتالى يجب ان يكون لديك الاساسيات حتى تستطيع عمل ذلك

Gravity
08-07-2012, 15:06
حاليا اصبح غير كليا .. لان اغلب الفوركس اصبح بالعربي
لكن لابد من حفظ المصطلحات والرموز بالانجليزية

bader
08-07-2012, 15:09
اعتقد ان اللغة الانجليزية ضرورية جدا على الاقل نكون ملمين بالاساسيات باللغة الانجليزية وليس احترافها بالكامل لمتابعه الاخباروالتعامل م البرنامج الخاص بالتدول

mohamed eldamnhorey
08-07-2012, 15:11
اللغه الانجليزية لغة البزنس

من لايعرف انجليزى لا يتعرف التعامل بلغة البزنس

ولكن فى هذا المجال عادى يعنى اللى يعرف زى اللى مش بيعرف لان الكتب اصبحت جميعها باللغه العربية

White Knight
08-07-2012, 15:24
الفوركس يعتمد على قدرتك فى اتقان النجليزي ولكن يمكن تعلمه ودخوله من عير اتقان اللغ لنجليزية
ولكن بشرط التعلم فى اتقان المعانى التى يحتاجها الفوركس

ghenaim
08-07-2012, 15:25
للدخول في هذا المجال ليس شرطل عليك تعلم اللغة الانجليزية او اتقانها فقط بعض المصطلحات يمكنك حفظها بمجرد استعمالها بكثرة كما انه اصبح يتوفر الدعم العربي في اغلب الشركات المعروفة لذلك لاأظن ان هذا يشكل عائقا ابدا

thepeaceman
08-07-2012, 15:28
حاليا وبسبب الانتشار الواسع والاقبال المتزايد من العرب بدءت غالبية شركات الوساطه بتخصيص الدعم للغة العربيه للتواصل وحل المشاكل مع الزبائن العرب واما فيما يخص الفوركس وتعلم اصوله فان المهتم يستطيع ان يلج المواقع والمنتديات العربيه وبالتالي اهميته ليست كبيره للكل ولكن
ان تكون صاحب لغة ومتمكن منها فلايوجد مشكله بالعكس بل انك سوف تقرا في المنتديات الاجنبيه وتكون على تواصل بكل ماهو جديد وبالتالي ربما توفر معلومات اخرى لاخوتك في المنتديات العربيه قد لا تتاح لهم الاطلاع عليها

aboualy
08-07-2012, 15:31
انت بالتاكيد لا تحتاج الى اتقان اللغة الانجليزية حتى تتمكن من العمل فى الفوركس ولكنك ستحتاج الى معرفة بعض الكلمات والمصطلحات الانجليزية المستخدمة فى الفوركس

mahmoud1
08-07-2012, 15:34
اللغة مهمة جدا عشان تقدر تطلع على حاجات اكتر والاجانب بيكون عندهم مادة علمية اكتر وعندهم طرق كتير والواحد يحاول انه يتعلم منه بس ايضا فى المنتديات العربية فى مادة علمية جيدة ممكن بس الواحد يفهم مصطلحات الفوركس بشكل جيد وبعدين الامور هاتبقى سهلة

hamid_aada
08-07-2012, 15:35
بالنسبة للغة فانا لا اتقن اية لغة ولاكن لا يدعي ذالك انني لا يمكنني ان اعمل في الفوركس
والسلام عليكم

light
08-07-2012, 15:38
طبعا اللغة الانجليزية مهمة ، لكن على المتداول العربي ان يتعلم بعض المصطلحات الفوركسية فقط
واتقان اللغة الانجليزية غير ضروري في الفوركس

gullever
08-07-2012, 15:44
ممكن أخي لما لا بإمكانك تعلم هذه اللغه بشكل جيد من أجل تحقيق أهدافك في الفوركس
و ان أردت ان يسير الأمر اسرع تعلم المفردات الخاصه بهذا المجال فقط

derfcase
08-07-2012, 15:48
اللغة الانجليزية مهمة اخي الكريم
asdakkay
في اسواق المال العالمية ككل و ليس في الفوركس فقط
و لكني اعتقد انه بامكانك تعلم الفوركس ولو اساسياته باللغة العربية و بخاصة بعد انتشار التداول في هذا السوق بالبلاد العربية في العقد الاخير

hend
08-11-2012, 14:34
هيا لغة مهمه بس مش ضرورية يعنى عشان نقول انها
حتمية دى مش دلوقت بس هيا لغة مهمه جدا فى التعامل

silver
08-11-2012, 14:35
لست بحاجة الى تعلم اللغة الانجليزية اخي الكريم

اعرف الكثير يربح ولا يعرف الانجليزية

amyou
08-11-2012, 14:53
اللغة الإنجليزية ليسة ضرورية فأنت لن تقوم بكتابة مقالات
فقط هناك كلمات معدودة يمكن شرحها بواسطة translate.google

hadeer hamdy
08-11-2012, 14:54
طبعا هى مهمه جدا وبعدين الفوركس باللغه
دى لازم الواحد يبقى فاهم هو بيعمل ايه

theshadow1
08-11-2012, 14:55
اخي الحبي ليس لها اهمية قصوى في مجال الفوركس
ولكن اقووول لك انك الافضل ان تتعلمها لحياتك وليس الفوركس فقط
لان اكثر من نصف سكان العالم يتحدثونها

ahmedyousef33
08-11-2012, 15:02
الغه الانجليزية مهمه جدا فى عالم الفوركس لان معظم الصفقات لا تخلى من اى جمله او كلمه فلابد من ان نفهم

otakon
08-11-2012, 15:06
لايوجد احتياج كبير للغه الانجليزيه بس يحتاج لك بعض المصطلحات
فقط لكي تعرفها في عالم سوق الفوركس بس لااكثر

pota1999
08-11-2012, 15:32
هي في السابق كانت مهمة للغاية ذلك لان الشركات كانت بتتعامل بالغة الانجليزية و لما تريد التحدث معهم في اي مشكل فكان لابد ان تحدثهم بلغة الانجليزية
اما الان فقد اصبحت الشركات تهتم بالقسم العربي و بدات تعمل له قيم خاص به و يمكن للواحد ان يتحدث معهم بالغة العربي عادي

nour7
08-11-2012, 15:46
بالطبع نعم
فاليوم جميع شركات الفوركس وبرامج التداول معربة
كما يوجد بها دعم عربي تستطيع من خلاله الاستفسار عن أي تساؤل
لم تعد اللغة مشكلة

MedoMix
08-11-2012, 15:56
نعم اساس الفوريكس اخي لزم الواحد يكون دارس المصطلحات الاجنبيه جيدا علي الاقل وقرائه المقالات والدروس الاجنبيه لانها مفيده جدا وتبسط المعلومه وكذلك الاستراتيجيات وطرق مختلفه للسوق

aboualy
08-11-2012, 16:01
طبعا هى مهمه جدا وبعدين الفوركس باللغه
دى لازم الواحد يبقى فاهم هو بيعمل ايه

اخى الفوركس ليس له لغة وانت ممكن تشتغل على برنامج تداول بالعربى وبالتالى لن تحتاج الى شئ من الغة الانجليزية ولكن من يتقن الانجليزية بالتاكيد ستكون فرصته افضل حيث انه سيستطيع ان يطلع على احدث الاستراتيجيات والطرق التى تكون مطروحة بالغة الانجليزية

osama00971
08-11-2012, 16:06
برايي انا بمستواي في الانجليزية
الذي لا باس به
استطيع فهم الفوركس
فهناك فيديوهات مترجمة
وكتب كذلك
وبرامج عربية للتداول

mohamed eldamnhorey
08-11-2012, 16:08
العلم اصبح باللغه العربية

مفيش اى مشكله بالنسبه للغه

نقدر نتعلم من الكتب ومن الفيديوهات باللغه العربيه عادى

ahmed
08-11-2012, 16:11
تستطيع ان تتعلم جميع ما تحتاجه فى الفوركس باللغه العربيه
الحمد لله متاح الان كم كبير جدا من الشروحات
واللغه الانجليزيه غير لازمه فى التعامل نهائيا

sky44
08-11-2012, 16:11
السلام عليكم
كل ما في الامر اخواني هو تعلم بعض المصطلحات الانجليزية و حفضها فقط و الانطلاق نحو تحقيق الارباح و حتى الدين يقولون بان الاخبار الاقتصادية تحتاج الى اللغة الانجليزية فهناك الان مفكرات اقتصادية باللغة العربية

dentist
08-11-2012, 16:13
يعني لازم نكون عارفين بردو انجليزي شويه
عشان نقدر نتابع الاخبار الاجنبيه

mmm2013
08-11-2012, 16:15
اعتقد ان الموضوع ليس بهذه الاهميه فانا اعرف الكثير من التجاره الناجحين لا يعرفون جيدا للغه الانجليزيه ولكن المهم انهم يتعرفون الى بعض المصطلحات الهامه التى يتعامل معها فقط

jamalsale
08-11-2012, 16:19
الانجليزية مهمة في عالم الفوركس لتعلم جديد الاستراتيجيات لكنها
ليست ضرورية للغاية فمكن التعلم و التعامل مع المنتديات بالغة العربية

topfox
08-11-2012, 16:22
مع ظهور العديد من مواقع الفوركس العربية و كمان الاجنبية لكن بها دعم عربي رائع جدا اصبحت اللغة الانجليزية غير ضرورية في تجارة الفوركس حيث انك يمكنك ان تتعلم و تمارس و تتاجر و تربح و تخسر و تصبح مليونير كل هذا باللغة العربية

Mohamed Osman
08-11-2012, 16:23
اللغة الانجليزية مفيدة جدا ولكن ليست بالاهمية الكبرى للتداول ف الشركات والصفقات لان اكثر الشركات تتيح لك اللغة العربية للتعامل معها

thehulk3
08-11-2012, 16:25
عادي جددددددددددا
هو طبعا الكتب الأجنبي هي الجامدة جدا في الفوركس ولكن مع ظهور الكتب المترجمة
بقى عليكي تحفظي شوية مصطلحات وخلاص

بالتوفيق ان شاء الله

MedoMix
08-11-2012, 16:28
عادي جددددددددددا
هو طبعا الكتب الأجنبي هي الجامدة جدا في الفوركس ولكن مع ظهور الكتب المترجمة
بقى عليكي تحفظي شوية مصطلحات وخلاص

بالتوفيق ان شاء الله

هيا تصلح هذه الطريقه ولكن يجب اقتناء اللغه بشكل افضل لانها مكسب برضو لغه الواحد لا يبذل مجهود من اجل البحث الدقيق عن المعلومات لان الاسئله الكثيره واجابتها متاحه باللغه الانجليزيه

dollyabdallah
08-11-2012, 16:30
.......ان تكون صاحب لغة ومتمكن منها فلايوجد مشكله بالعكس بل انك سوف تقرا في المنتديات الاجنبيه وتكون على تواصل بكل ماهو جديد

simo patrik 9
08-11-2012, 16:31
السلام عليكم جميعااااااااااااااحتى لو هناك دعم .. الأمر كله مبني على مصطلحات انجليزية
و شكرااااااااااااااا

mohamed2010
08-11-2012, 16:33
السلام عليكم اظن انا عندما تاجرت وجد انه ينفع
تغير اللغة الى عربى لذا لم تصبح اللغة عائق

mahfoudh
08-11-2012, 16:36
اعتقد ان اللغة الانجيلزية لغة مهمة خاصة في اكتساب بعض الخبرات من عند المتداولين الغرب

لكن انا لا اعتمد عليها كثيرا فالحمد لله لدينا العديد من الخبراء العرب

salut34000
08-11-2012, 16:39
اللغة الانجليزية هي أساس عالم الفوركس هي عبارة عن مصطلحات تقنية
يتم يتم تعلمها من خلال الاستعمال الدائم لها. فلا تخافوا من هذا اللغة فهي مجرد كلمات سهلة الحفظ والاتقان

nrgslawi
08-11-2012, 16:50
لا يا اخي يمكنك ان تتاجر بالفوركس بدون ان تكون متقنا للغة الانجليزية
لكن من الاحسن ان تتعلمها لانك ستزيد من فهمك لبعض المصطلحات

ROTARY28
08-11-2012, 16:54
السلام عليكم
اخي الكريم اللغة الانكليزية مفيدة في شيء واحد فقط وهي ان كنت ممن يرتادون منتديات الفوركس الاجنبية
غير هذا فانت لست بحاجة لها

mouwal
08-11-2012, 16:59
الانجليزى على ما اظن مش مهم للدرجة دى مادامت اصبح يوجد الدعم العربي في أغلب شركات

safiforex
08-11-2012, 17:22
اللغة الانجليزية مفيدة جدا ولكن ليست بالاهمية الكبرى للتداول ف الشركات والصفقات لان اكثر الشركات تتيح لك اللغة العربية للتعامل معها

نعم صحيح اخي الكريم فالشركات الان اصبحت تتجه الى العربية في اقسامها
و هذا ما جعل الكثيرين من العرب الدخول الى عالم الفوركس

All 4 You
08-11-2012, 18:00
أخي اللغة الإنجليزية مهمة لكن ليس لتلك الدرجة
المهم أن تتقن فنون التحليل الفني

marocain_forex
08-11-2012, 18:28
اللغه الانجليزيه مهمه في مصطلحات الفوركس

وكدلك في مواقع تعطي 1 بونص لكل رد بس لازم تكون عندك اللغه الانجليزيه

Noah
08-11-2012, 19:24
لا يوجد اى اهمية انا اهو يا اخى ليس لدى خبرة فىا للغةا لانجليزية ولكنىا لى الان اعمل فى الفوركس منذ عامين تقريبا ولا اعرف الكثير عن اللغةا لانجليزية ولم تفيدينى فى اى شئ

ahmed saleh
08-11-2012, 19:26
انا لا اعتقد ان الغة الانجليزة ليس لها ضرورة فى الفوركس
ولكن من الجيد ان يكون لديك لغة ان تعرفها لانها ممكن تساعدك فى التهامل مع خدمة العملة فى الفوركس

Tips™
08-11-2012, 20:21

كلامك سليم 100% و الله و اللغه العربيه مالهل يعنى ؟!!؟!؟
بس بردوا الانجليزيه هى اساس الفوركس
خاصه شركات والوساطه

علاء بدران
08-11-2012, 20:47
ليست لها اى اهمية الغة العربية افضلها بشكل كبير
لاانها الاساس فى كل شى فهيا لغة القران
لماذا الانعتمد عليها فى الفوركس وفى كل مواقع النت وفى كل شى؟؟

nemo emo
08-11-2012, 21:03
اهم حاجة انك تعرف المطلصحات الاساسية فى الفوركس لكن الانجليزى مش مهم اوى فى الفوركس
اهم حاجة عملية البيع و الشراء و متابعة التحليلات و الارقام

gemmy
08-11-2012, 21:06
لا ماظنش اللغة النجليزية مهمة طالما الواحد عارف الاساسيات بتاعت الفوركس اما لو واحد ضعيف مثلا فى الانجليزى
و حابب يشارك فى المنتديات الاجنبية فلابد من تحسينها قليلا

demitri86
08-11-2012, 21:08
اعتقد ان اللغة

الانجليزية ضرورية و هي اللي تسهل التداول اكثر من العربية عشان اغلب المصطلحات انجليزية و تم تعريبها

ELMoSeKaR
08-11-2012, 21:09
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
فى عالم الفوركس اللغة الإنجليزية ليست شئ اساسى لانك فقط تحتاج بعض الكلمات الأساسية التى تحتاجها فى برنامج التداول او المصطلحات الفوركسية فقط ولكنه لا يحتاج إلى تعلم اللغة الإنجليزيو أو تكون متقنها بجميع حذافيرها فمن السهل جدا دخول عالم الفوركس فقط تحتاج إلى تعلم جيد وتدريب كافى حتى تصبح متاجرا ناجحا

simo patrik 9
08-11-2012, 21:12
السلام عليكم جميعاااااااااااااااااااا
اضن ان اللغة الانجليزية ليست مهمة في الفوركس
و شكرااااااااااااا

Wait Heart
08-11-2012, 21:17
نحتاج نحن الى بعض المصطلحات وليست اللغة الانجليزية عموما مادام يمكننا التعامل باللغة العربية

marou49
08-12-2012, 00:44

بالنسبه لك نعم ممكن انك تدخل المجاال ده بما أنه معرووف لدى العرب و في كتب باللغه العربيه أكيد تستفيد منها ة في كذلك فديوووهاات
باللغة العربيه و مفيده ايضااا , و اللغه الإنحليزيه هي مفيده طبعااا و ضروووريه لأن كتب لإستراتيجياات باللغه ده و فديوهاات تشرح اشيااء كثيره كذلك
و كدلك الشركاات و الوسااطه دعمهاا انجليزي فكيف ستتعامل مع الدعم ان وقعت في مشكل

safiforex
08-12-2012, 00:53
فى عالم الفوركس اللغة الإنجليزية ليست شئ اساسى لانك فقط تحتاج بعض الكلمات الأساسية التى تحتاجها فى برنامج التداول او المصطلحات الفوركسية فقط ولكنه لا يحتاج إلى تعلم اللغة الإنجليزيو أو تكون متقنها بجميع حذافيرها فمن السهل جدا دخول عالم الفوركس فقط تحتاج إلى تعلم جيد وتدريب كافى حتى تصبح متاجرا ناجحا

هذا الان اصبح ممكنا فعلا ن لانه في السابق فكان كل شيء باللغة النجليزية لا في الكتب و لا في الفيدوهات و لا في الشركات فكل هذا كان بالانجليزي
مما كان يعقد شيءا ما من التعلم للفوركس
اما الان فقد اصبح كل شيء بالعربي و اصبح بالامكان توصل المعلومة بالعربي و حتى المصطلحات فيمكن ترعيبها و فهمها

ebtehag
08-14-2012, 16:21
طبعا اللغه الانجليزيه اصبحت مهمه الان مش بس فى مكجال الفوركس لا فى كل المجالات وفى الفوركس اكتر علشان تقدر تفهم ايه الموجود فى المواقع الاجنبيه المتعلق بالفوركس لازم يكون على الاقل عندك لغه كويسه الترجمه لوحدها مش كفايه اخى الكريم

hala
08-14-2012, 16:25
بسم الله الرحمن الرحيم

يعطيك العافية اخي

شكرا لالك علي سؤالك لانه أجا بوئتو

لاني عنجد ما بتقن الانجليزية

بس الاعضاء كفو ووفو بردودهم ماشاء الله عليهم

ahmed rabee
08-14-2012, 16:26

اساس عالم الفوركس هو التعلم والخبرة فقط

يمكنك تعلم الفوركس باي لغه ... عربي - انجليزي - روسي - فرنسي المهم العلم يوصلك وتقدر تفهم وتحلل بنفسك وتقدر تدخل صفقه وتحقق ربح

هتقابلك بعض المصطلحات الانجليزيه هتعرف معناها وتفهما بالتعود والممارسه ومش هتكون صعبه عليك ان شاء الله

numbersFX
08-14-2012, 16:33
في اعتقادي مادامت اصبح يوجد الدعم العربي في أغلب شركات الوساطة

eng Adel
08-14-2012, 16:40
هناك بعض المصادر والكتب الجيدة جدا في هذا المجال وغير مترجمة أعتقد من يريد ان يصقل موهبته عليه الاطلاع على الكتب الاجنبية ومن لايجيد الانكليزية اعتقد انه يكون ذات امكانيات محدودة

talal
08-14-2012, 16:56
لي بالضرورة
ولكن اللغة الانجليزية مهمة جدا وسوف تساعدك اكثر على الربح
لان هناك استراتيجيات في مواقع انجليزية ممتازة
ويجب عليك ان تتقنها باللغة الانجليزية حتى تطبقها وتشارك الاخرين بما توصلت اليه من نتائج

باي باي
08-14-2012, 17:14
في الغالب يا اخي الكريم يجب تعلم اللغه الانجليزيه لانك هتحتاجها في اي مجال في مجالات الحياه المختلفه انما بالنسبه للفوركس الشركات بقت تدعم اللغه العربيه في تعاملاتها

Eslam Torres
08-14-2012, 17:20
اللغه الانجليزيه مهمه جدا فى تجارة الفوركس
لانه يوجد العديد من المصلحات التى يجب ان نفهمها

safiforex
08-14-2012, 17:34
لي بالضرورة
ولكن اللغة الانجليزية مهمة جدا وسوف تساعدك اكثر على الربح
لان هناك استراتيجيات في مواقع انجليزية ممتازة
ويجب عليك ان تتقنها باللغة الانجليزية حتى تطبقها وتشارك الاخرين بما توصلت اليه من نتائج
هو فعلا اخي الكريم ان اللغة الانجليزية تساهعم في فهم استراتيجيات تبتكون موضوعة في كمواقع اجنبية و يكون فهما دقيقا
لكن اظن حتى هذا فهو ليس مشكل لانه يمكن للواحد ان يعمل بالاستراتيجية و يفهوم لوحده الشروط فيها

shadoow
08-14-2012, 17:44
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركته
الانجليزى على ما اظن مش مهم للدرجة دى الاهم بيتهيألى اللغة الروسية
بالتوفيق لكم جميعا

p2up
08-14-2012, 18:00

لا اخي ليس كتيرا اصبح الان يوجد الكتير من الكتب و المنتديات العربية لتعليم الفوركس و ايضا شركات الوساطة

face book
08-14-2012, 18:02
طبعا العلم زمان ما انتشرش ولا الثقافه زادت الا بكتب الترجمه وتعلم اللغات الاخري
علشان تقدر تواكب الامم اللي حواليك

hossam eldeen mohamed
08-14-2012, 18:03
السلام عليكم
تعلم اللغة الانجليزية ضرورية في هذا المجتمع وخاصة في المستقبل

elmirmajid
08-14-2012, 18:03

اخي الكريم اللغة الانجليلزية اصبحت الان ليس بعائق في الفوركس لان شركات لاوساطة انتبهت للامر ووفرت واجهات باللغة العربية وبدلك انحلت مشكل اللغة الانجليزية
وحتى برنامج الميتاتريدر اصبح معرب واصبح في مشكل واحد هو بعد المسطلحات التي لم يتم تغييرها متل تايك بروفيت والستوب لوز والسبرايدر ولكنها مصطلحات سهلة
موفق

kazim
08-14-2012, 18:06
شكرا هدا شئ جيد

و لما تريد التحدث معهم في اي مشكل فكان لابد ان تحدثهم بلغة الانجليزية

safiforex
08-14-2012, 18:09
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركته
الانجليزى على ما اظن مش مهم للدرجة دى الاهم بيتهيألى اللغة الروسية
بالتوفيق لكم جميعا
ليه اخي الكريم اللغة الروسية ، هي الروسية هي التي ستربحنا و لا ايه
الاهم في الفوركس ان نعمل باستراتيجية مربحة و بادارة مالية و ان نتوفر على راس مال كبير فلا يهم اي لغة الان

Zogota
08-14-2012, 18:12
اللغة الاجنبية مطلوبة ولكنها ليست كل شئ في الفوركس فا انا تعلمت الفوركس وانا لا اتقن اللغة الانجليزية
ولكن لا اخفي انها عائق امامي في التطوير من نفسي

mannon
08-15-2012, 13:12
اللغة الاجنبية مطلوبة ولكنها ليست كل شئ في الفوركس فا انا تعلمت الفوركس وانا لا اتقن اللغة الانجليزية
ولكن لا اخفي انها عائق امامي في التطوير من نفسي

طبعا احنا عندنا مصادر وكتب ومقالات عربية مفيدة جدا ، بس اسمحلى ياخى خلينا نعترف ان الغرب والاجانب هم اساتذة هذا العلم واكيد لو هنقرا المصادر الاصلية بلغتها الاصلية دة هيفيدنا جدا وهيفرق معانا كتير جدا

s.n
08-15-2012, 14:26
السلام عليكم
لا أعتقد أن اللغة الانجليزية ستكون عائقا في هذا المشروع بالتوفيق لجميع العرب

hazem ahmed moahmed
08-15-2012, 14:28
هي اللغه الانجليزيه مهمه طبعا عشان تقدر تفهم اخبار السوق و تقدر تقرأ كتب عن الفوركس بالانجليزي و عشان تقدر تشترك في منتديات بالانجليزي عشان تحسن البونص بتاعك فاعتد انها مهمه طبعا

الماهر
08-15-2012, 16:34
اللغة الانجليزية ليست الاساس في الفوركس لان كثير من الشركات

فتحت اقسام باللغة العربية وفتحت ايضا الكثير من المنتديات المختصة بهذا المجال

بسمة الحياه
08-15-2012, 18:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
طبعا أخي الكريم تستطيع ولوج العالم دون الاعنماد كليا على هده اللغة
كل ما عليك هوفهم بعض المصطلحات في البداية و بمرور الوقت سوف تتعود
بالتوفيق

Mohamed Osman
08-17-2012, 22:56
مهم ان دخلت المنتديات الاخرى الاجنبية وتريد الاستفادة منها ولكن الان لدينا منتدى عظيم وعربى ف لا حاجة للغة الانجليزية

boulouh
08-17-2012, 22:58
أخي لغنة اجنبيه و تفهم كلمات صغيره ، لأنه انستا فوركس بتوفر اللغة العربيه
و أيضا الميتا تريدر يوفر اللغة العربيه ، و الحمد لله العرب اصبحوا يتاجرون كثيرا

mido75
08-17-2012, 23:36
اللغة الانجليزية هامة جدا فى جميع المجالات الآن و ليس فى الفوركس فقط لأن بكل اسف جميع منابع العلم تأتينا من الدول الغربية و حضارتها و اتقان اللغة يعطيك ميزة فى انك تستطيع ان تقرأ وتتعلم فى الفوركس من اشخاص لها باع طويل فى المجال و لكن ايضا الان بجميع الشركات يوجد دعم باللغة العربية سهل امور التواصل بينك وبين الشركة و كذلك يوجد الكثير من الكتب لعرب او كتب مترجمة و فيديوهات عربية توفى بالغرض و لكن اتقان اللغة افضل بالطبع

davithamada
08-18-2012, 00:11
نعم يا اخي فقط ممكن الترجمة و لكن عليك يا اخي فهم اهم الكلمات الخاص بالفوريكس

abdelaal
08-18-2012, 00:24
يمكن كان زمان اللغة الانجليزية كانت مهمة في الفوركس لكن دلوقتي الموضوع بقي اسهل كتير
لوجود الدعم العربي في اغلب الشركات
ولان تقريبا كل الكتب اترجمت للعربية ويوجد فيديوهات تعليمية باللغة العربية
حتي برنامج التداول يمكن ترجمته للعربية

joudi10
08-18-2012, 00:49
الحمد لله اصبح كل شيء ممكن تعلمه بفضل مواقع متعددة افضلها اجد قوقل لترجمة لأي لغة ا على المرئ سوى الكد و الجد

mmm2013
08-18-2012, 01:16
انك تحتاج الى الكثير من اللغه كى تستطيع ان تتعلم وتتعامل مع السوق ومع الشركات الفوركس ولاكن يوجد بعض المصطلحات اذا عرفتها فهذا يكفى لكى تتعامل فى الفوركس

Rhaihat Dawam
08-18-2012, 01:41
أظن أننا يمكننا تعلم اللغة الإنجليزية كأي لغة أخرى و ذلك عن طريق الممارسة و المثابرة

pimo
08-18-2012, 01:59
يمكن كان زمان اللغة الانجليزية كانت مهمة في الفوركس لكن دلوقتي الموضوع بقي اسهل كتير

اخي هذا لا يعد مانع من تعلمك اللغة الانجليزية بل عليك التعلم لكي تستطيع ان تتوسع اكثر في بحثك عن المعلومات التي تحتاجها لتصبح من المحترفين في الفوركس وهناك الكثير من الكتب المهمة التي لم تترجم الي العربية حتي الان وهي مهمة جدا في مشوارك الفوركسي

intyxa
08-18-2012, 02:03
اللغة الانجليزية في الفوركس مهمة فهي تسهل عليك فهم أساسيات الفوركس وكيفية المتاجرة الصحيحة

elghoul2014
08-18-2012, 02:19
لا داعي لتكون ملما باللغة الانجليزة لان المتعامل بها في عالم الفوركس هي عبارة عن مصطلحات تقنية
يجب فهمها وحفظها

abdellatif2013
08-18-2012, 02:50
ليس شرطا اخى الكريم اتقان الانجليزى مهمة بدرجة كبيرة مادامت اصبح يوجد الدعم العربي في أغلب شركات الوساطة
وتستفيد من اللغة الانجليزية

yassoo011
08-18-2012, 02:53
مهم ان دخلت المنتديات الاخرى الاجنبية وتريد الاستفادة منها ولكن الان لدينا منتدى عظيم وعربى ف لا حاجة للغة الانجليزية

ليس هذا يا اخي فلا يمكن الستغناء عن اللغة لان كل شركات الفوركس تقريبا
اجنبية وتقع في مشاكلت رجمة انا عارف ان فيه ترجمة مواقع ولكن قد تقع
في مشكلة وتكلم خدمة العملاء تلاقيهم بيتكلموا انجليزي

salah-alhoot
08-18-2012, 02:55
بالنسبة الي ارى ان اللغه الانجليزية مهمة لان معضم الشركات الاخبارية المهمة تتعامل باللغة الانجليزية مع ان الكثير من الشركات لديها دعم عربي الا انه يكون في اوقات محددة

medhat
08-18-2012, 02:57
اللغه الانجليزيه ليست اساس اللتعامل فكل ما هو موجود هى مصطلحات واختصارات يمكن تعلمها والتعود عليها
ولكن هى تكون احيانا مهمه فى التعليم فقد تجد بعض الكتب والمراجع بالاجليزيه واللغه تسهل التعرف عليها

alaoui11
08-18-2012, 03:02
بالفعل اخي اللغة الانجليزية جد مهمة في الفوركس
للاسف انا اعاني من ضعف في لغة الانجليزية و بالتالي اعتقد سأجد الكتير من المشاكل و لكن اتمني ان اكون في المستوى

mahmoud30
08-18-2012, 03:20
اخي اللغه الانجليزيه اصبحت مش مشكله في مجال الفوركس
بسبب توفر دعم من المنتديات العربيه وتوافر الان شراكات وساطه عربيه

Mohib_El_Hikma
08-18-2012, 03:34
ان كنت تقصد اهمية اللغة في تتبع الاخبار فاللعة الانجليزية مهمة ولكن يوجد قوقل للترجمة يساعدك وحتى رموز المؤشرات يمكنك قرائتها وفهمها دون علمك بالانجليزية اما بخصوص منصة التداول فالموقع يدعم العربية وحتى اغلب شركات الفوركس تجدها تدعم العربية

houssam-kdz
08-18-2012, 03:46
لا أخي ليس شرط فاللغة الإنجلزية ليست شرط لتتقن الفوركس لان العربية أصبحت منتشرة جداااا في هذاا المجااال
ونه فقد أصبحت تكميلية فقط
بالتوفيق

daisy
08-18-2012, 03:56
اللغه الانجليزيه ليست اساس فى الفوركس
فالكتب والمواد العلميه الخاصه به اصبح لها نسخ عربيه
والمنتديات العربيه متاحه
فقط برنامج التداول يحتاج للغه الانجليزيه ولكن بشكل بسيط لا يتطلب اتقانها

Lotus-FX
08-18-2012, 04:00
اخي اللغة الاجنبيه ليست مهمة بنسبة كبيره
لأن شركة انستا توفر لك اللغة العربيه
كما ان الميتا تريدر أغلب كلماته سهلة الفهم
مثل Order
Buy , Sell , Stop Loss , Take profit

no1forex
08-18-2012, 05:41
السلام عليكم ورحمة الله

كان زمان اول ما بدائنا لكن الان لا يشترط الاهم النك تتعلم والتعليم كله بقى بالعربى وبنفس جودة الاجنبى واعلى كمان ومن ملوك الفوركس العرب زى الدكتور اسامه عادل والاستاز محمد صلاح واسماء اخرى كتير

الموضوع بقى اسهل فى التعلم الان وكله موجود على النت وبالمجان

وتحياتى لك

BaHaa FxTr
08-18-2012, 06:35
اخي اللغه الاجنبيه غير مهمه اطلاقا فيما يختص بالمتاجره وبرنامج التدوال وموقع شركه الوساطه الان هذا كلو يتوفر باللغه العربيه لكن المشكله تكمن في التعلم لأن معظم الكتب الجيده والمواقع المتعلقه بالفوركس غير مترجمه

abdellatif2013
08-18-2012, 06:43
في عالم الفوركس هي عبارة عن مصطلحات تقنية
ييييتم ضبطها و تعلمها من خلال الممارسية
لمهم ان تتقن فنون التحليل

yasefsami3
08-18-2012, 06:46
اللغة الانجليزية ليست اساس بل الاساس هو ان تعرف بعض الكلامات الانجليزية

mssforex
08-18-2012, 08:32
السلام عليكم ورحمة الله

انا شايف انه لا يوجد جدوى الان كل شئ اصبح بالعربى او مترجم خلاص عصر الغه مع الفوركس انتهى والبركه فى الاستاذه الكبار العرب بارك الله فيهم

amininho10
08-18-2012, 19:37

mannon
08-19-2012, 16:32

والله انا شايف ان اللغة الانجليزية هتكون مهمة جدا للى عايز يحترف الفوركس ويوصل لدرجة كبيرة فى احتراف الفوركس ، لكن الى عايز يستثمر واصلا مش بيحلل ممكن جدا يشوف اى طريقة فى المنتديات العربية ويعملها باك تيست ويشتغل عليها

FX-Profit
08-19-2012, 16:38
اللغة الاجنبيه مهمه و خصوصا بالميتا تريدر
لأنه حتى في الموقع ، انستا فوركس توفر اللغة العربيه
اما في الميتا تريدر عليك ان تعرف الكلمات بالاجنبيه

elking
08-19-2012, 16:49
اعتقد ان اللغة الانجليزية مش مهمة على الاطلاق فى الفوركس لان بقى فى دعم عربى فى كل الشركات

TmaxMyn3
08-19-2012, 16:54
اخي ادا لم يكن لديك علم باللغة الاجنبيه
عليك ان تتعلمها اول و بعد دلك تدخل الفوركس
لأنه ممكن تكلم الدعم الفني ، وتتاجر بالميتا تريدر

sonic_eg
08-19-2012, 19:10
انا شايف ان مفيش مشكل الان العلم كله بقى
بالعربى ومترجم الموضوع بقى اسهل من زمان الفكره كلها
ان الانجليزى هيسعدك فى مواقع التحليل الاجنبيه ولو انجليزى متوسط هيكفى

Mohamed Osman
08-19-2012, 21:39
مفييييييدة بس مش لدرجة الاساس يا جماعة وخصوصا وجود المنتدى العربى الرائع دا

forex.pips
08-27-2012, 04:26
اللغة الانجليزية ليست مهمة فى الفوركس بدرجة كبيرة على الاطلاق
المهم فقط معرفة الاساسيات بالانجليزية وبالتعود سيصبح كل شئ سهل

ThE.pRoF
08-27-2012, 11:35
طبعا لو معاك لغه انجليزيه هيكون افضل حتي لو لو من جهة التعلم من الكتب و المواد الانجليزيه
لكن لو مش معاك لغه انجليزيه ممكن تتعامل مع الفوركس
و الا مكنش حد قدر يتعامل مع الحاسب الالي بالاساس ممن لا يتقنون الانجليزيه

sarim
08-27-2012, 11:37
هي في السابق كانت مهمة للغاية و >لك لان الشركات كانت بتتعامل بالغة الانجليزية و لما تريد التحدث معهم في اي مشكل فكان لابد ان تحدثهم بلغة الانجليزية

العوامى
08-27-2012, 12:39
مش شرط تبقى متقن اللغه قوى يعنى يكفى انك تعرف الاساسيات وبعدين الباقى ممكن تكمله بالعربى
وهتلاقى كتب بالعربى كتير تعلمك اللى بالانجليزى كله

hossam zaki
08-28-2012, 01:04
اللغة الانجليزة المتعامل بها في عالم الفوركس هي عبارة عن مصطلحات تقنية
يتم ضبطها و تعلمها من خلال الممارسة ولا داعي لتكون ملما باللغة جيدا
والله اعلم

anazoft
08-28-2012, 01:06
اللغة الانجليزية مهمة جدا في عالم الفوركس
لكن ليس مستحيلا دخول هدا العالم دون المعرفة بها
الا انه من يتقنها يكون عنده تميز واضح عن من لا يفقهها

mido303037
08-28-2012, 01:59
الانجليزى مش مهم اوى فى حكاية الفوركس
ولكن هو ممكن يفيدك فى انك تطلع على استراتيجيات الاجانب وتستفاد منها فى زيادة ارباحك

fersinho
08-28-2012, 02:03
اللغة الإنجليزية هي اللغة الأولى بالعالم و لها أهمية بأي مجال أما بالفوركس فلا أعتقد ذلك فمعظم الشركات أصبحت تتناول معظم اللغات
بما فيها العربية المهم العلم بالفوركس و عقد الصفقات الجيدة للنجاح بسوق العملات و اللغة لا تعتبر عائق بنظري

Mohamed Diab
08-28-2012, 02:17
اللغة الانجليزية ليست اساس الفوركس
ولكن تدعمك فى متابعة الاخبار وتخلى عندك خبرة اكتر فى احترافيت الفوركس من اتجاه المصطلحات

forexawy59
08-28-2012, 02:24
لا هى مش اساس الفوركس ومش شئ اساسى ولكن هى عامل مساعد فاى حد يقدر يتداولعلىا لفوركس بدون معرفه
للانجليزيه طالما فهمت الاوامر وعرفت كل مسمى بيقصد ايه ولكن هى تساعدك دوما فى التعمق وفهم الاكتر

azza51
08-28-2012, 02:25
اللي عايز يكسب في حاجة هيكسب باي طريقة لكن اللغة الانجليزية مهمة لسهولة التعامل والقدرة علي القراءة والتفاهم في المنتديات وفي ششركات الوساطة والاشتراك والتفاعل في هذا المجال الكبير
واغرب ما قرأت من ردود هو عدم اهمية اللغة الانجليزية واهمية اللغة الروسية مع العلم انه اول مرة اسمع ان اللغة الروسية يتعامل بها في الفوريكس

donya_elkhir
08-28-2012, 02:30
انا شايفه ان الغه الانجليزيه مش مهمه قوى عشان بقا فى دعم بالغه العربيه الغه الانجليزيه بتكون موجوده فى بعض الصطلحات فقط ومش صعب معرفتها والان اكتر الشركات تهتم بالقسم العربى

Dola
08-28-2012, 02:33
والله من وجهه نظري الشخصيه ان اللغه الانجليزيه هي اساس التعامل في اي
شئ وبالاخص في التعامل في الفوركس

marem2007
08-28-2012, 02:46
هو انا دراستي الجامعية هي اللغة الانجليزية واللغة العربية
وبستخدم الفوركس في التعليم وتقوية اللغة بالنسبة لية

medmedooo
08-28-2012, 03:31
لا أعتقد ذلك لان الانجليزية في الفوركس عبارة عن مصطلحات وستتعلمها بالممارسة لكن الذي تستفيد منه هو تتبع ألأخبار في المواقع الأجنبية لذلك لا تحتاج لأن تكون ملما باللغة

mhb2012
08-28-2012, 10:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اللغه الانجليزيه هي عماد شركات الفوركس ويجب معرفه اللغه الانجليزيه وتعلمه قبل دخول في عالم الفوركس .......مع الشكر والتقدير

Mahmoudnashaat
08-28-2012, 10:30
اللغه الانجليزيه مش مهمه بالدرجه الكافيه لان الان اصبح هناك ماده كافيه للفوركس باللغه العربيه

والان اصبح لدينا مجموعه كبيره ايضا ممكن يترجمون اهم الموضوع

وده اصبح كافى بالنسبه لينا

kavo0o
08-28-2012, 19:32
انا من وجهة نظرى لزما يكون عندك معلومات عن اللغة الانجليزية ولو بسيطة
واهم شىء تكون عارف معنى المصطلحات الاجنبية
وكما تقول الدعم العربى اصبح متواجد في كل الشركات تقريبا

MAGDY
08-28-2012, 19:45
ليس اللغة كلغة ، وإنما يكفيك بعض المصطلحات
ومع التكرار والممارسة ، ستعرف كل شئ
وكما يقال : التكرار .. يعلم إيه ؟؟؟ الشطار
تحياتى

king forex
08-28-2012, 19:55
اللغة ليست مهمة اطلاقا انما المصطلحات فقط احفظ لك المصطلحات الموجودة بالفوركس كـ اللوت و ستوب وووو وان شاء الله تحترف بالفوركس
بوركت

Hasaneen
08-28-2012, 20:06
اللغة الانجليزيه مهمه قبل الدخول للفوركس
لأنه هي التي تساعدك على المتاجره و ايضا ففتح الصفقات و التحكم في حسابك

hesham itch
08-29-2012, 16:06
اعتقد ان اللغة الانجليزية مهمة جدا فى كثير جدا من المجالات والتى يعد الفوركس على راس هذه المجالات وقد
يقف عائقا امام من لا يعرف الانجليزية بنسبة جيدة لذلك يجب ان يكون لدى المتاجر قدر من المعرفة بالانجليزية

kimokonolove
08-29-2012, 16:43
حاليا وبسبب الانتشار الواسع والاقبال المتزايد من العرب بدءت غالبية شركات الوساطه بتخصيص الدعم للغة العربيه للتواصل وحل المشاكل مع الزبائن العرب واما فيما يخص الفوركس وتعلم اصوله فان المهتم يستطيع ان يلج المواقع والمنتديات العربيه وبالتالي اهميته ليست كبيره للكل ولكن
ان تكون صاحب لغة ومتمكن منها فلايوجد مشكله بالعكس بل انك سوف تقرا في المنتديات الاجنبيه وتكون على تواصل بكل ماهو جديد وبالتالي ربما توفر معلومات اخرى لاخوتك في المنتديات العربيه قد لا تتاح لهم الاطلاع عليها

dzabdou
08-29-2012, 16:53
بمكنك التغلم بالعربية . لأن أغلب المواقع أصبحت تدعم العربية
و إن شاء الله ستتعلم الإنجليزية مع مرور الوقت
بالتوفيق أخي الكريم

noureen
08-29-2012, 17:08
انا لا اعتقد ان الفوركس مرتبط بالانجليزيه فيكفى فقط العلم بالانجليزيه كى تفهمه لا يشترط ان تكون ضليع فى اللغه خصوصا حاليا كل المواقع ممكن تحويلها للغه العربيه و دا سهل كتير علينا طبعا و هذا المنتدى ايضا كل من فيه عرب لذا فلم نعد نحتاج الى اللغه بقدر كبير فى الفوركس

kimokonolove
08-29-2012, 18:26
في السابق كانت مهمة للغاية و >لك لان الشركات كانت بتتعامل بالغة الانجليزية و لما تريد التحدث معهم في اي مشكل فكان لابد ان تحدثهم بلغة الانجليزية

khaledyosrie
08-29-2012, 18:29
ضرورى معرفة مفردات اللغه الانجليزيه
وخاصه المصطلحات الخاصه بالفوركس
بمعنى بدايه الطريق بدايه سليمه

bell1895
08-29-2012, 19:20
السلام عليكم
بصراحة لا اعتقد انه مهم جدا في هذا المجال
بالتوفيق

qorrow
08-29-2012, 19:24
التعمق في اللغة الإنجليزية غير مطلوب
في تجارة الفوريكس حيث إن معظم المصطلحات
أصبح من السهل التحدث بها و معرفة معناها مثل ستوب لوز و تيك بروفيت و السبريب
ولكن يوجد الكثير من الكتب المهمة في الفوركس بالإنجليزية

Mostafa Ragab
08-29-2012, 19:27
اللغه الانجليزيه مهمه في كثير من المجالات مش في الفوركس فقط
ومن الضروري تعلم هذه اللغه لتستطيع التعامل مع غير العرب

egypt25
08-30-2012, 16:55
مش بالضرورة انك تكون متقن جدا للغة الانجليزية عشان تدخل عالم الفوريكس
وفى نفس الوقت ماتكونش ابيض قوى
يعنى تكون تقدر تتابع الى حد ما حاجات بالانجليزى

wadnoun20
08-30-2012, 17:36
ان بعتقد ان اللغة الانجليزية ليست مهمة بدرجة كبيرة مادامت اصبح يوجد الدعم العربي
في أغلب شركات الوساطة ولكن يجب ان تكون على دراية ببعض المصطلحات التقنية التي
يتم ضبطها و تعلمها من خلال فنون التحليل الفنى و الممارسة ووضع الاستراتيجيات

ahmed samir
08-30-2012, 18:06
هو ليس شرط اساسى انا يتم اتقفن اللغة الانجليزية فى الفوركس لكى تكون متتداول ذو
خبرة فى مجال الفوركس ولكن عليك انا تتقن التحليل الفنى والله الموافق

face book
08-30-2012, 18:34
اللغه الانجليزيه عي فعلا مهمه ولكن ليست العائق في تعلم الفوركس

انا لغتي الانجليزيه متواضعه ولكن فاهم ولامم بمعظم قوانين السوق

وبحاول اطور نفسي باستمرار

Shawky Farag
08-30-2012, 18:38
قليل من الانجليزية يكفي
حيث أن كل شركات الفوركس
ومع زيادة العرب في سوق الفوركس
اعتمدت معظم شركات الفوركس
اللغة العربية في التعامل
وفي الشارتات

HOUSAMMI
08-30-2012, 19:51

اكيد اخى لو عارف انجيلزى هتفتح لك ابواب اكثر اتساعا لجنى الربح والفهم والتعلم

بس ماشاء الله المنتديات العربية الان ملئا

بالخير والعلم بس انت تقرى وتطبق اخى

ainouna27
08-30-2012, 20:05
السلام عليكم .. الان معظم المواقع اصبحت تدعم اللغة العربية وكذلك توجد شروحات و كتب بالعربية لا تقل اهمية
عن الكتب الانجليزية لذا لا تهمك اللغة الانجليزية بقدر ما تهمك ذكائك و حجم تعبك و تعلمك
هادا الا اذا اردت التعلم في المنتديات الاجنبية هنا عليك تعلم الانجيزية جيدا
بالتوفيق

zasd
08-30-2012, 20:11
اللغة الانجليزيه عموما ستفيدك حتما مستقبلا
اما بالنسبه للفوركس .. تكفى انك فاهم فقط برنامج التداول الخاص بك
وبالنسبه للغة .. فسوف تحتاجها عند التحليل السياسى والاقتصادى وقراءة الاخبار الاجنبيه

Thepatriot
08-30-2012, 20:13

السلام عليكم اخي
انا صراحة ترددت كتير قبل ما ارد علي موضوعك
لاني لا اريد ان اجاملك فيؤدي ذلك الي الخسارة في النهاية
فتعلم الانجليزية ليس صعبا في هذه الايام
والكورسات في اللغة الانجليزية تمليء النت في هذه الايام
فسوف تحتاج تعلم الانجليزية ان اردت ان تحترف الفوركس او علي الاقل تلم بمعظم مصطلحات الفوركس الانجليزية
تقبل مروري والف سلام

wael edries
08-30-2012, 20:15
دائما اللغة الانجليزيه مهمة فى معرفة المصطلحات والتعامل بها فى بعض الاوقات
والله الموفق

bouchra1994
08-30-2012, 20:51
لا يا أخي ليس شرط ان تتقن الانجليزية لكن ان ملزم ان تعرف المصطلحات بالانجليزية

yasna
08-30-2012, 20:59
هيا مهمه اكتر فى مرحله التعليم اكتر منها فى التداول الفعلى لأن فيه مصادر تعليميه كتير بتبقى متاحه بالنجليزي بس وخصوصا الفيديوهات , دا غير ان فيه كتب مهمه موجوده باللغه الأنجليزيه بس انما غير كدا معظم الشركات دلوقتى عندها دعم بالعربى ومفيش مشكله فى اللغه خالص

mero
08-31-2012, 05:01
اللغه الانجلزيه بالتاكيد مهم حاليا فى اى مجال وطبعا مهمه فى الفوركس وبالاخص المصطلحات التى باللغه الانجليزيه ولكن يمكن استخدام ترجمه جوجل بديل تتعامل مع هذه المصطلحات وايضا للتعامل مع منتديات الانجليزى الخاصه بالفوركس لتسهل علينا كثير

yusef2011
08-31-2012, 06:14
لا اعتقد انه بالضروري تكون ملم بالانجليزي اذا عرفت مصطلحاتها ومعانيها وراح يشرحونها اخواننا لك باذن الله

الموضوع يحتاج معرفة فقط للاستراتيجة وانجليزية متوسطه او بسيطة وان شاء الله توصل

hehelibeb
08-31-2012, 06:32
أنا في نظري ليست ضرورية ولكن مفيدة

الشخص الذي يتقن اللغة الإنجليزية يستفيد أكثر من غيره

ولكن الذي لا يتقنها فالأبواب غير مغلقة في وجهه

y4x
08-31-2012, 07:55
اللغه الانجليزيه وسيله مفيده وهامه ولكن نحتاجها في الفوركس فقط لاجل معرفة بعض المصطلحات

mhb2012
08-31-2012, 08:38
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كيف الحال شباب منتدئ فوركس العرب عساكم بخير نعم للغه الانجليزيه اهميه كبيره
في الفوركس

waleed adel
08-31-2012, 14:37
ليست اللغه الانجليزيه مهمه فى التداول ولكن تكمن فائدتها فى متابعه المواقع
الاخباريه والتعليميه الاجنبيه

hmadi
08-31-2012, 14:56
اللغة الانجليزيه كانت زمان مهمة
بس حاليا بقت للمصطلخات بس
لان دروس الاجنبي بتترجم الان وكلو بالعربي ومافيش اي مشاكل في تعليم بنسبه للعرب

ايه الجديد
08-31-2012, 15:26
هتكون مهمه جدا لو بتتابع الأخبار من الصحف الأجنبية الكبرى
انما بشكل عام غير اساسية بشكل كاملل لتتعامل مع سوق الفوركس
ولكن بالطبع فى الوقت الحالى يفضل ان تكون متقن لها بشكل عام لانها اللغة العالمية حاليا

sam50005
08-31-2012, 15:51
ممكن أخي لما لا بإمكانك تعلم هذه اللغه بشكل جيد من أجل تحقيق أهدافك في الفوركس
و ان أردت ان يسير الأمر اسرع تعلم المفردات الخاصه بهذا المجال

domadoma
08-31-2012, 17:08
مش مهم للدرجه فى التداول لكن فى التعلم او التعليم بيكون مهم لان معظم الشرح بالانجليزى وبكده هيفوتك كتير من الفيديوهات واساليب التحليل بالانجليزى لو مكنش عارف انجليزى كويس بس ممكن التغاضى عن كده بالترجمه

ahmedgalal
09-15-2012, 01:08
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الجميل انه
الفوركس يعتمد على قدرتك فى اتقان النجليزي
ولكن يمكن تعلمه ودخوله من عير اتقان اللغ لنجليزية
ولكن بشرط التعلم فى اتقان المعانى التى يحتاجها الفوركس
وبالتوفيق للجميع

okash
09-15-2012, 01:21
اللغة الانجليزية ليست ضرورية لتعلم الفوركس او لدخول الفوركس فهناك الكثير من المواد لتعلم الفوركس باللغة العربية واصبحبرنامج الميتاتريدر باللغة العربية والتحليلات هناك العديد منها بالعربية ، اللغة الاجليزية جيدة كخبرة لك ولكن ليست ضرورية من وجهة نظري في الفوركس

lala
09-15-2012, 01:30
هةو بالنسبه للغه الانجليزيه فى الفوركس او فى اى مجال اخر لا غنى عنها ولكن فى الفوركس
فان اللغه الانجليزيه تمثل مجرد مصطلحات وبالتعود فانك تتعود عليها فلا تقلق من ناحيه عدم اتقانك للغه الانجليزيه

omar kapo
09-15-2012, 01:36
اللغة الانجليذية مهمة ف جميع الحياة واي وظيفة لبد من لغة اصبحت شي اساسي ف حياتنا اليومية
فاللغة الانجليذية اكثر استعمال فانت ف اسواق عالمية فاكيد تحتاج اللغة الانجليذية

shery
09-15-2012, 02:01
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اللغه الانجليزيه عامه مهمه فى اى شىء حاليا وبالاخص ف الفوركس ويجب ان نتعلم اللغه الانجليزيه لان يوجد الكثير من المصطلحات فى الفوركس باللغه الانجليزيه ونحتاج الى تعلمها حتى نفهمها جيدا ونعرف كيف نتعامل مع الفوركس

كونان
09-19-2012, 20:59
انك تحتاج الى الكثير من اللغه كى تستطيع ان تتعلم وتتعامل مع السوق ومع
الشركات الفوركس ولاكن يوجد بعض المصطلحات اذا عرفتها فهذا يكفى لكى تتعامل فى الفوركس

elkhawaga
09-19-2012, 21:02
الانجليزى عموما مهم
لكنه مش لازم يعنى فى الشغل دة
لان الشغل دة بيعتمد على الارقام
و كل الاقام عارفنها عربى بقى انجليزى

fnaan
09-19-2012, 21:06
اخى قديما كانت اللغه الانجليزيه هامه وضروره من الضروريات لدخول عالم الفوريكس اما الان فليست بنفس الاهميه ببساطه تقريبا اغلب الشركات اصبحت تدعم اللغه العربيه ولديها دعم يتحدث باللغه العربيه وبرامج التدوال ايضا ربما سوف تفيدك اللغه فى بعض المصطلاحات فقط وسوف تحفظ مع الوقت ولاتحتاج خبره للتعلم او حينما تشارك فى منتديات اجنبيه وخلافه

vip1988
09-19-2012, 21:09
اليوم اصبحت منصات التداول تدعم اللغه العربيه ولكن من المهم ايضا تعلم اللغه الانجليزيه هدا رأي

YASER83
09-20-2012, 15:33
السلام عليكم
اذا كنت تتابع فقط في المنتديات الاجنبية فانت بحاجة لهذه اللغة
اما في الجوانب الاخرى لسوق الفوركس فلا تحتاج معرفتك باللغة الانكليزية ويمكنك اعتماد على لغتك العربية فقط

faster4
09-20-2012, 16:17
طبعا يجب ان يكون كل متداول يعلم ولو القليل في اللغة الانجليزية لانها ، اصبحت لها اهمية قليلة بالنسبة لنا ، حيث كل شيء الان اصبح مترجم اي باللغة العربية

Moselhy
09-20-2012, 16:26
اللغه مفيده جدا فى جميع الاحوال مفيده جدا بعيده عن مجال الفوركس ولكن بالنسبه لمجال الفوركس قد تستفيد منها انك تتوصل مع ناس مختلفون يعنى الجنس واللون والشكل واللغه مختلفين فلازم تكون متعود على كده وكمان الانجليزى ممكن تستعين بوسيط اجنبى فالامر يكون صعب عليك

keko
09-20-2012, 16:45
هى مش اساس الفوركس ولا حاجه انك تتقن اللغه الانجليزيه بس على الاقل تستطيع ان تتتعرف على المصطلحات
الخاصه بالفوركس لانها كلها باللغه الانجليزيه ولكن المتاجرع عادى لا تتطلب منك دراسه اللغه الانجليزيه

esraa
09-20-2012, 17:11
لازم تعرف ولو جزء من اللغه النجليزيه لان في مصطلحات كتيره هتتعرف عليها باللغه الانجليزيه واكيد هتساعدك كتير

dina
09-20-2012, 17:14
معظمنا لا يتقن اللغة الانجليزية اتقان تام ولكن نحن نستعين
بمواقع الترجمه احيانا ومع الممارسة نتعمق فى مصطلحات الفوركس ولا نحتاج للترجمة

..::E.A.G.L.E::..
09-20-2012, 17:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اول شى اللغه الانجليزية هى لها نفس اهمية اللغة العربي بل وممجن
تكون اكتر كمان فهى لغة الانفتاح على العالم كلو وزيها زى الدولا كلاهما وجها لدولة واحده بس انا بعتبرها انا
متفيدكش فى الفوركس الا فى مجال اللخبار او الدعم الفنى الخاص بشركتك اكتر من كده الموضوع بيبقى كلو ارقام وحسابات

hitmanben2
09-20-2012, 17:18

أخي اللغة الانجليزية ليست أساس الفوركس فهناك الكثير من المصادر و المنتديات و الكتب العربية و المترجمة إلى العربية التي يمكنك أن تعتمد عليها في عملية التداول. و أما بالنسبة للمنصة فمعظم منصات التداول يمكنك الواجهة للغة العربية.

2x1
09-20-2012, 17:22
شكرا هدا شئ جيد

فعلا اخي انتا تدر تدخل عالم الفوركس دون الحاجة لاتقان اللغة مطلقا لان برامج التداول تتوافر باللغة العربية وايضا مواقع الاخبار هناك من يمون باللغة العربية فلا تقلق وتوكل علي الله وابدء مشوارك

sami
09-20-2012, 17:28
إتقان اللغات عموما مفيد في توسيع مداركنا الفكرية بخصوص الإطلاع على الثقافات الأخرى و أهمها
اللغة الإنجليزية لأنها لغة عالمية،و بخصوص الفوركس فتعلم هذه اللغة سيتيح لنا الإستفادة من المراجع و
الكتب الإنجليزية التي تحتوي على خبرات كبار المضاربين الأجانب

moheb
09-20-2012, 21:26
السلام عليكم
والله من وجهة نظري ان الفوركس فعلا محتاج للغه
ومش الفوركس بس اي حاجه دلوقتي في الدنيا محتاج للغه

mostafaabdelgawad
09-20-2012, 21:50
انا ارى انها مهمة جداً عشان في معظم مواقع الاخبار انجليزي
فهتكون محتاج تتابع الاخبار عشان تخلي بالك وانتا بتتريد
بس انتا ممكن تتعلم في البداية الكلمات المفيدة والمتداولة في الفوركس طالما انتا مش محتاج الانجليزي في حياتك العامة

ehap
09-20-2012, 22:02
ا داعي لتكون ملما باللغة الانجليزة لان المتعامل بها في عالم الفوركس هي عبارة عن مصطلحات تقنية
يجب فهمها وحفظها

yasser habola
09-20-2012, 22:55
انا لا اعتقد ان اللغة الانجليزية ليس شرطا في متاجر الفوركس

لان ما شاء الله المنتديات العربية بها كل شئ وخصوصا منتدي فوركس مصر

تحياتي

sohir
09-21-2012, 01:03
هيا لغة مهمه بس مش ضرورية يعنى عشان نقول انها
حتمية دى مش دلوقت بس هيا لغة مهمه جدا فى التعامل

mansourito
09-21-2012, 01:04
لا لا اخي الفوركس لا يحتاج انكليزية أو أي لغة لأن الفوركس يعتمد على التحليل والمنهجيات

sohir
09-21-2012, 01:07
اللغه الانجليزية لغة البزنس

من لايعرف انجليزى لا يتعرف التعامل بلغة البزنس

ولكن فى هذا المجال عادى يعنى اللى يعرف زى اللى مش بيعرف لان الكتب اصبحت جميعها باللغه العربية

maro50
09-21-2012, 01:10
اعتقد اننا الان لا نحتاج الى اللغه الانجليزيه فى التداول فكل ماتحتاج اليه هو الالمام ببعض المصطلحات من اجل العمل بها ولكن من الافضل لك ان تتقن اللغه الانجليزيه بصفه عامه حتى تتعرف على اراء الاجانب فى الفوركس وخبراتهم

eng2012
09-21-2012, 01:11
انا لا اعتقد ان الامر من الممكن ان يجعلنا نتوقف عن العمل
ولكنى اعتقد كى نستطيع ان نحصل على معلومات جيده فلن نجدها الا فى كتب باللغه الانجليزيه

eslam92
09-21-2012, 01:13
بالطبع الانجليزية هى اساس الفوركس واكثر ما يجب تعلمه للدخول او التداول
فالبرغم من امكانية التعلم بالعربية او حتى التداول الا انه يجب معرفه الكثير من المصطلحات وطرق التحليل والتى اغلبها ما يكون بالانجليزية
الامر لا يستحق العناء كما يعتقده البعض فقط بعض المصطلحات والاشياء الثابته فى كل مره

safiforex
09-21-2012, 01:20
بالطبع الانجليزية هى اساس الفوركس واكثر ما يجب تعلمه للدخول او التداول
فالبرغم من امكانية التعلم بالعربية او حتى التداول الا انه يجب معرفه الكثير من المصطلحات وطرق التحليل والتى اغلبها ما يكون بالانجليزية
الامر لا يستحق العناء كما يعتقده البعض فقط بعض المصطلحات والاشياء الثابته فى كل مره

و حتى الان الانجليزية فلم تعد ذات اهمية قصوى في عالم الفوركس
فهناك الان مصطلحات عربية مماثلة و اصبحت متداولة و حتى الميتاتريدر فهو اصبح له لغة عربية و يمكن تغييره اليها ، و كذلك الشركات اصبحت تعمل اقسام بالعربية للدعم العربي

bakerabukomsan
09-21-2012, 01:20
اللغله الانجليزيه موجوده في كل مكان ويجب الاحتكاك بها في كل موقع انها لغة العصر وانصح الجميع تعلمها لاستفاده فيها في كل مكان والتوفيق للجميع

mahmoudgad
09-21-2012, 01:55
اعتقد انها مش مشكلة مع انى مش خبرة بس انا اداب انجلش لو احتجت اى حاجة احنا فى الخدمة بردو
وكمان فى ناس هنا خبرة فى مجال الفوركس ممكن يفيدوك

4ex
09-21-2012, 02:06
اللغة مهمة جدا عشان تقدر تطلع على حاجات اكتر والاجانب بيكون عندهم مادة علمية اكتر وعندهم طرق كتير والواحد يحاول انه يتعلم منه بس ايضا فى المنتديات العربية فى مادة علمية جيدة ممكن بس الواحد يفهم مصطلحات الفوركس بشكل جيد وبعدين الامور هاتبقى سهلة

moon07
09-21-2012, 02:50
لا داعي لتكون ملما باللغة الانجليزة لان المتعامل بها في عالم الفوركس هي عبارة عن مصطلحات تقنية
يجب فهمها وحفظها

m.o.b
09-21-2012, 04:17
للغة الانجليزية ليست مهمة بدرجة كبيرة مادامت اصبح يوجد الدعم العربي في أغلب شركات الوساطة

smail
09-23-2012, 14:25

magic777
09-23-2012, 15:15
و حتى الان الانجليزية فلم تعد ذات اهمية قصوى في عالم الفوركس
فهناك الان مصطلحات عربية مماثلة و اصبحت متداولة و حتى الميتاتريدر فهو اصبح له لغة عربية و يمكن تغييره اليها ، و كذلك الشركات اصبحت تعمل اقسام بالعربية للدعم العربي

هو صحيح انه بأه سهل على من لا يجيد اللغه الانجليزيه انه يدخل مجال الفوركس ويعمل به بعد كمان انتشار الشروحات العربيه
والتسهيلات اللي قولت عليها في الشركات بس اذا اتقن اللغه الاجنبيه هتساعده في انه يكون احسن

tarek22
09-23-2012, 19:34
فعلا اللغة الانجليزية واتقانها يعطى الى المتداول الفرصة فى ان يتابع كل جديد فىعالم المال عموما وفى تجارة الفوركس
خصوصا فالكثير من النمنتديات الهامة لغتها الانجليزية

azifek
09-29-2012, 00:57
حسب رأيي ليس بالضرورة أن تكون ملما باللغة الانجليزية
لأن معظم مواقع الفوركس تدعم اللغة العربية
و حتى برنامج التداول يدعم اللغة العربية مثل ميتا ترايدر

omran
09-29-2012, 01:07
لا هى مش اساس الفوركس لان الفوركس بتقدر تتعامل فيه من خلال معرفه ما بداخله
ولكن اللغه عامل مساعد فى الفهم بشكل اسرع وهى تفيدك فى بعض الاحيان
بحيث الكلام مع الدعم فى حاله حصول مشاكل لا قدر الله
ولكن يمكنك التداول بدون تعلم اللغه او استخدامها

tecman
09-29-2012, 01:08
الانجليزية ليست مهمة ,,, لمن من المستحب معرفة بعض المصطلحات

Hamdy Elhossiny
09-29-2012, 01:21
الانجليزيه ليست مهمه جدا فى الفوركس ولكن من الممكن ان تتعلم فقط مصطلحات الفوركس
لكى تكون قادر على التعامل معه
ولكن فى حاله من الكتب الانجليزيه لابد ان تكون متقن للغه الانجليزيه

rania hossam
09-29-2012, 02:40
اعتقد ان اللغة الأنجليزية ليست مهمة في الفوركس فالفوركس الان اصبح منتشر بشكل جيد في العالم العربي اما عن المصطلحات الانجليزيه في الفوركس يمكنك تعلمها من خلال الممارسه لانها مصطلحات تقنية

khaled ibrahem
09-29-2012, 02:52
المفروض انك تعرف المصطلحات الموجوده فى الفوركس وده هيجى فى ابسط وقت عن طريق ترجمه هذه المصطلحات
وليس شرطً ان تكون ملم باللغه الانجليزيه ومعظم شركات الوساطه فيها اللغتين بل اكثر كمان من لغه

gigi
09-29-2012, 09:27
انا فى واجهه نظرى الشخصية فى هذا الموضوع ان
الفوركس يعتمد على
قدرتك فى اتقان النجليزي
ولكن يمكن تعلمه ودخوله من
عير اتقان اللغ لنجليزية
ولكن بشرط التعلم فى اتقان
المعانى التى يحتاجها الفوركس

shaimaa1
09-29-2012, 09:38
اللغه الانجليزيه مهمه ولان معظم مصطلحات الفوركس باللغه الانجليزيه ومواقع كثيره بالانجليزى فاللغه الانجليزيه مهمه

elking
09-29-2012, 10:02
انا شايف ان اللغة الانجليزية ملهاش اى اهمية فى الفوركس على الاطلاق
وخصوصا ان شركاتا لفوركس اصبح لها دعم عربى بالتاكيد وبالتالى هذا يسهل كثيرا على المتداول العربى

phoenix4447
09-29-2012, 10:18
اللغة الانجليزية ما زالت لغة العلم و التجارة و الاقتصاد و اللغة العالمية الاولى و فيما يخص
الفوركس يجب اتقانها للتحكم الجيد فيه للنجااح الاكيد فيه
اما عن العربية فهي في الطريق الصحيح فلولا منتدي الفوركس المصري مثلا لما انفتحت كل هذه الافاق لنا

egypt25
09-29-2012, 19:17
من وجهة نظرى الموضوع مش صعب اوى للدرجة يعنى
يعنى لو انت تعرف انجليزى على قدك يمشيك كده انك تعرف تشتغل على الشارت وتعرف تشوف الاخبار من فوركس فاكتورى يبقى كويس جدا

asmaa omar
09-29-2012, 20:30
التداول فى سوق العملات العالميه الفوركس
لا يتطلب الاتقان الجاد للغه الانجليزيه ولكن يمكنك فقط حفظ مفاهيم الفوركس

m0na
09-29-2012, 20:33
السلام عليكم
اظن انها ليست مهمه
المهم انك تتقن الفوركس وتتعلم الخبرات والمهارات
ولكن لما لا تتعلمها وتتقنها ستستفيد منها كثيرا
وستكتسب الكثير والكثير ايضا خصوصا انك تعلم انه يجب ان تعلم التحليل الاخبارى
اى تعرف اخبار الدول الاخرى والاخبار تكون باللغه الانجليزية

magic777
09-30-2012, 00:55
من وجهة نظرى الموضوع مش صعب اوى للدرجة يعنى
يعنى لو انت تعرف انجليزى على قدك يمشيك كده انك تعرف تشتغل على الشارت وتعرف تشوف الاخبار من فوركس فاكتورى يبقى كويس جدا

هو ممكن هيحتاج اللغه لما يجي يطب خدمه من الدعم الفني في الشركات اللي مش فيها دعم عربي
انما موضوع الاخبار فيه دلوقتي مواقع بتقدم الاخبار دي باللغه العربيه مع الشرح كمان

forexfun
10-05-2012, 02:28

almohajer2004
10-05-2012, 02:41
اعتقد معرفتها لم تعد بالضرورة الملحة في عالم الفوركس لان اغلب الشركات باتت تؤمن الدعم الفني باللغة العربية ، ولكن الافضل هو الالمام بها
مع تمنياتي للجميع بالتوفيق

عبدالله77
10-05-2012, 03:19
في حاجات لزم تتعود عليها لكي تعرفها بس لكن مش مهم

magic777
10-05-2012, 23:59

بص هو تقريبا الماده الاساسيه للمجال ده انتشرت في المنتديات العربيه وبأه سهل انك تتعلم زيك زي الاجانب
ومش محتاج هنا تدور على كتب اجنبيه وتترجمها الا لو انت بتبحث عن جزئيه معينه مش موجوده في المنتديات العربيه

lahcen
10-06-2012, 19:15
تعلمها مفيد اخي حتى وان لم تفيدك الان ستفيدك مستقبلا ان شاء الله

Spiderhoof
10-06-2012, 19:19
اللغة الانجليزية مهمة وليست اساسية في مجال الفوركس ابسط شيء انك ممكن تترجم الكتب للمتداولين الاجانب اللي بالطبع كتبهم باللغة الانجليزية لاكتساب الخبرة منهم

yazeed
10-06-2012, 19:21
السلام عليكم
انا لا اتوقع كي تتجار في الفوركس يجب عليك ان تتقن اللغة الانجليزية لان سوق الفوركس سهل التعامل

joker7diaa
10-06-2012, 19:38
ليسة مهمة كتيرا , وان احتاج الامر الى حفظ بعض الكلامات ليس بالامر الصعب

fersinho2012
10-06-2012, 19:43
لا أعتقج أنها تتمتع بأهمية كبيرة خصوصا بعد أن فتحس شركات الوساطة المجال للعديد من اللغات التي منها العربية
أما تبقى الصعوبة بعض الشيء في مادة الفوركس فبحيث جل الكتب الهامة تكون باللغة الإنجليزية رغم أني الحمد الله متمكن أوي من هذه المادة إلا أنني دائما أفضل لغتي الأم

shery1
10-06-2012, 19:47
اغلب شركات الوساطة تقدم الدعم العربى وكمان التحليلات موجوده باللغه العربية وكل اللى محتاجه متاجر الفوركس هو تعلم بعض المصطلحات الخاصه بالتداول ودى سهل تعلمها بالممارسة فلا داعى للقلق وبالتوفيق

CoRLeoN300
10-06-2012, 19:54
بسم الله الرحمن الرحيم
اللغة الانجليزية مهمة جدا في الفوركس و على الأقل تتعلم الكلمات المستعملة بكثرة في البرنامج و شرحه و حفظها
تحياتي

كريم جابر محمد انور
10-06-2012, 20:10
بكل تاكيد اللغة الانجليزية مهمة للغاية لانها اللغة الاولى والسادة على مستوى العالم
وستكون مهمة جدا فى عالم الفوركس كى يتواجد المجتمع الغربى على الفوركس
اللغة الانجليزية ستكون مهمة جدا فى عالم الفوركس

logly
10-07-2012, 05:19

---------- Post added at 02:19 AM ---------- Previous post was at 02:17 AM ----------

Haab
10-07-2012, 05:27
اللغه الأنجليزية دلوقتى أساس فى كل حاجه متعلقه بالكمبيوتر و النت كله
و اللى ما يعرفش أنجليزى كويس مش هيقدر يتعامل عليهم كويس
لازم الأنجليزى

amr beni ata
10-07-2012, 11:11
مش شرك انك تكون ملم بالانجليزريه

لكن الالمام ببعض المصطلحات الكثيرة التداول

امر ضروري

tictok
10-07-2012, 11:15
اللغة الإنجليزية ليست شرطاً لدخول عالم الفوركس لأن كل شىء الآن اصبح مترجم للعربية
وهناك كتب كثيرة ومواقع وفيديوهات باللغة العربية ومصطلحات الفوركس يمكنك أن تتعلمها بسهولة

issssou
10-08-2012, 04:20
السلام عليكم
الانجليزية مهمة في عالم الفوركس لتعلم جديد الاستراتيجيات لكنها
ليست ضرورية للغاية فمكن التعلم و التعامل مع المنتديات بالغة العربية
بالتوفيق لك