PDA

View Full Version : الفوركس كعمل اساسى

hoodhood700
05-14-2017, 12:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
النهارده ياجماعه كنت بفكر كده فى مستقبلى وبصراحه سئلت نفسى سؤال
وماعرفتش اجاوب او بمعنى اصح الاجابه مش عجبانى
اولا كلنا الحمد لله تعليم عالى ولكن كما نعلم فرص العمل ضئيله جدا
ولو توفر عمل بيكون مش مجزى ماديا خالص وساعات عمل طويله
بصراحه حاجه تحرق الدم المهم انى فى الفتره الاخيره قررت انى اعتمد على الفوركس
وطبعا فى الاول كانت خسائر فظيعه الى ان من الله عليه وبقيت تقريبا اعمل ربح ثابت
طبعا مش من فتره بقالى بتاع كام شهر كده ولكن حتى الان قلقان لان هذا السوق لا يرحم
المهم السؤال كان هل يمكن الاعتماد على الفوركس كمهنه اساسيه؟؟؟
نعم...........لا
من الاخر ياجماعه كانت اجبتى نعم ولكن......
انا لا اشعر فى هذا السوق بشىء مهم جدا (الامان)
اى شغلانه (مهنه) مهما كانت متعبه بتبقى عارف ان اخر الشهر فى فلوس
لكن دى ممكن اخر الشهر يكون خساره فلوس
ماهو رايكم ؟؟؟

Anis Aliouachene
05-14-2017, 12:18
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم أعضاء المنتدى الكرام
تبارك الله فيك أخي و مشكور على الموضوع
نتمنى أن تنشر دائما الجديد و لا تبخل علينا بمعلوماتك القيمة
تقبل مروري المتواضع أخي الفاضل

ahmed megahed
05-14-2017, 12:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا معك تماما واوافقك الراي لكن من الممكن ان تتجاوز هذه النقطة اذا كان معك راس مال مناسب لما تحتاجه من دخل بمعنى انك تحتاج الى 1000 دولار شهريا مثلا لتلبية حاجاتك فليس من المعقول ان يكون راس المال 100 او حتى 1000 دولار فهذا السبب اعتبره انا انه سبب الخسارة السريعة لان ما يترتب عليه هو انك تدخل السوق باستعجال لانك في حاجة لتحقيق الربح الذي هو مصاريفك وبالتالي تخسر بعض او اغلب الصفقات
اما رؤيتي الشخصية هو ان تتعامل مع الفوركس بمنطق عدم الحاجة وانه اذا ربحت كان جيد واذا خسرت فلن يؤثر عليك بشيء بالتالي لا بد من اخذ الاجراءات التالية وهي:
1 - العمل بعمل ثابت بعيد عن الفوركس ، 2 -وضع راس مال مناسب لما تتمنى الحصول عليه من ربح ، 3 - عدم التسرع في اخذ صفقات عشوائية 4 - ادارة جيدة لراس المال يتم حساب الخسارة اولا قبل المكسب
وفي النهاية اتمنى التوفيق لي ولك ولجميع المتداولين

Tareke
05-14-2017, 12:43
تبارك الله يا اخي الفاضل ومجهود رائع

A.mustafa
05-14-2017, 13:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
نعم اخي كلامك صحيح فمن المعرف ان الفوركس ممكن ان يجلب لك المال الكثير
لاكنه غير مضمون انك تعمل لك دخل شهريا ثابت ممكن ان ييجي شهر خساره وليس مكسب
تحياااتي لك

maryam ahmed
05-19-2017, 18:21
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته . . . . . نعم يمكن الاعتماد على الفوركس بشكل اساسي و لاتخاذ هذا الاجراء لابد ان تضمن انك سوف تنجح باستمرار و تقلل نسب الخسائر التي من الممكن ان تحدث و ذلك عن طريق اخذ الوقت الكافي للتعلم و عدم التسرع و اخذ كل الاحتياطات التي تساعد في اتخاذ القرار السليم لعقد الصفقات

Mahmoud salman
05-19-2017, 18:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتو مرحبا اخي الحبيب اود ان اشكرك علي هذا الموضوع الرائع الذي قد استفت منه كثيرا ومن التعليقات ايظا وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

mme.hanane
05-19-2017, 18:26
السلام عليكم ورحمة الله..الموضوع الذي طرحته اخي مهم جدا وانا في رأيي المتواضع لايجب الاعتماد على الفوركس كدخل اساسي لازم يكون عندك دخل آخر تعتمد عليه لان عالن الفوركس يحتمل الخسارة ايضا..والله اعلم.بالتوفيق للحميع

Mahmoud.salman
05-19-2017, 18:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتو مرحبا اخي الحبيب اود ان اشكرك علي هذا الموضوع الرائع الذي قد استفت منه كثيرا ومن التعليقات ايظا وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

bebars zolfakar
05-19-2017, 21:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
عن نفسى فى الوقت الحالى بصراحة الفوركس احسن من اى شغل لكن لابد ايضا من العمل المدنى والخروج والدوام حتى لايمل الانسان
اما الان الفوركس من الادوات الاولى لتحقيق الارباح
تقبل مرورى وتحياتى
شكرا لكم

Asmaa1203
05-19-2017, 22:54
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة
بالطبع اخى الكريم لا يمكنك الاعتماد على الفوركس كمصدر للدخل بشئ كامل الا عندما ترى الى مستوى الخبراء وقتها يمكنك الاعتماد عليه كدخل اساسى لك و طول ما انت بتتعلم
اعتبرة مصدر دخل اضافى و بالتوفيق

xmenflis1
05-19-2017, 23:27
مرحباً
شكراً على إضافة
عن نفسى فى الوقت الحالى بصراحة الفوركس احسن من اى شغل لكن لابد ايضا من العمل المدنى والخروج والدوام حتى لايمل الانسان
بتوفيق للجميع

oussama94
05-20-2017, 00:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته . والله أمنية كل واحد منا هو الربح .لكن بالتعلم يأتي الربح . انا كذلك خسرت كثير و الحمد الله . من يصبر ينال . الله يرزقك حبيب

saeyd
05-20-2017, 01:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فى البدايه اشكرك اخى الكريم على موضوعك الرائع الفوركس كعمل اساسى
وفعلا هو سؤال محير لانه فعلا هذا السوق ليس له امان وكل يوم بنسمع عن حسابات بتتمرجن وناس بتفلس دة غير الاخبار القوية اللى ممكن تطير الحساب فى لحظة