PDA

View Full Version : شرح كيفية عمل الباك تيست بالطرق الثلاث

painofhell
05-12-2012, 21:08
شرح كيفية عمل الباك تيست بالطرق الثلاث
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم

أجد هذا الوقت مناسبا لشرح كيفية عمل الباك تيست بالطرق الثلاث :
لكي يستطيع البرنامج عمل باك تيست يقوم أولا بإنشاء جدول بالأسعار للعملة المختارة في الفترة المحددة
ثم بعد ذلك يقوم بعملية فحص أداء الاكسبيرت بناء على هذه الأسعار التي جمعها .
أي أنه ( يحاول ) الوصول إلى الأسعار اللحظية Tick بطريقتين :
-- الطريقة الأولى : من خلال الأسعار الحقيقية الموجودة في الفريمات الأصغر للفريم المحدد في الاختبار.
-- الطريقة الثانية : من خلال معادلات رياضية عقدية للحصول على الأسعار غير المسجلة لديه على أي فريم .
الآن بدمج الطريقتين السابقتين يستطيع الحصول على جدول الأسعار اللحظي للفترة المحددة .
وتكون نسبة جودة النمذجة Modeling quality هي عبارة عن نسبة الأسعار الحقيقية مقارنة بالأسعار المستخرجة رياضيا.
وكلما زادت هذه النسبة زادت صحة الفحص للفريم المستخدم فقط .
ولتزيد هذه النسبة عندك بشكل عام حاول أن يكون الهيستوري عندك مليء بالمعلومات لجميع الفريمات ولأطول فترة زمنية سابقة.

والآن نأتي لشرح طرق الفحص الثلاث :
1- الطريقة الأولى : Every Tick
يقوم البرنامج بعمل جدول الأسعار بالإعتماد على جميع الفريمات السابقة للفريم المحدد للحصول على الأسعار الحقيقية والمستخرجة رياضيا.
مثال :
حددنا فريم الساعة فيقوم البرنامج باستخراج جدول الأسعار من فريم الساعة ثم النصف ساعة والربع ساعة والخمس دقائق والدقيقة
ويضيف إليها الأسعار المحسوبة رياضيا لينشيء في الأخير جدول أسعار لحظي كامل للفترة المحددة .
كلما كانت المعلومات متوفرة أكثر في الهيستوري لجميع الفريمات السابقة لنفس الفترة كانت جودة الجدول أدق
لأنه اعتمد على أسعار حقيقية وليس أسعار وهمية رياضية .
2- الطريقة الثانية : Control Points
نفس الطريقة السابقة إلا أنه يعتمد فقط على الفريم السابق للفريم المحدد وليس لجميع الفريمات السابقة .
كما أنه يحدد عدد أعظمي للأسعار الحسابية بـ 12 مستوى متعشش فقط .
3- الطريقة الثالثة : Open Prices Only
ومن اسمها يتضح أنه يعتمد فقط على سعر الفتح لكل شمعة في الفريم المحدد وهي أقل الطرق دقة ولكنها الأسرع .
وتلاحظون أنه عند استخدام هذه الطريقة فإنه لا تظهر نسبة للنمذجة لأنه لا يحسب الأسعار رياضيا أبدا.
ويعتمد فقط على سعر الفتح لكل شمعة .
هذه هي الطرق الثلاث للفحص وطريقة عملها بشكل مبسط وواضح .
لذلك إذا أردت الوصول إلى أدق النتائج فعليك ما يلي :
- أن يكون لديك في الهيستوري معلومات جميع الفريمات السابقة للفريم الذي تريد إجراء الفحص عليه ولنفس الفترة للجميع .
- أن تستخدم الطريقة الأولى أو الثانية فهما الأدق في حال كان الفريم المستخدم خمس دقائق فما فوق .

في حالة اكسبيرت supaplex فإن الفريم المستخدم غير مهم لأنه لا يعتمد على مؤشرات والتي تعتمد بدورها على فريم معين .
لذلك كانت أفضل طرق الفحص هي بالإعتماد على فريم الدقيقة بإحدى الطريقتين الأولى أو الثانية .
.

kingman
05-13-2012, 00:43
موضوع عمل الباك تيست من المواضيع اللى دائما يسئل عنها اللأعضاء وكيفية عمله وكتير مش بيعرف يقوم به
واعتقد ان الموضوع هيحتاج شرح مستفيض ومدعم بالصور اكثر لكى يستطيع المعظم استيعابه
وان شاء الله الموضوع يكون فيه المزيد من الشروحات والأسئلة التى تفيد الجميع بأذن الله

zher_albanfsij
05-13-2012, 01:07
شكرا لك على هذا الشرح الوافي والكامل في كيفية عمل الباك تيست ولكن أريد أسأل في ماذا نستخدم الباك تيست او لماذا نستخدمه وماذا نستفيد منه

Hamad
05-13-2012, 06:05
تراقب الشارت بمؤشرات استراتيجيتك وتدقق فيها
وتحاول ان تحدد نقاط الدخول من استراجيتك على الشارت
عن طريق النظر والتركيز ورؤية تحقق الأهداف و ضرب الأستوبات
وتحرك السعر بعد كل اشارة

عمرو
05-15-2012, 11:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
امـــــــــا بــــــــعد ....
الباك تست من افضل ادوات المتداول فبساطة يمكن تجربة استراتيجيتك فى الماضى بكل بساطة ومنها تستطيع ان تعرف هل استراتيجيتك ممكن ان تربح ام لا

painofhell
05-16-2012, 02:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
امـــــــــا بــــــــعد ....
الباك تست من افضل ادوات المتداول فبساطة يمكن تجربة استراتيجيتك فى الماضى بكل بساطة ومنها تستطيع ان تعرف هل استراتيجيتك ممكن ان تربح ام لا
شكرا لك على هذه المعلومة القيمة وشكرا لمشاركتك

Hamad
05-16-2012, 15:09
هناك شىء يشبه الباك تيست فى برنامجvt خاص بالترادينج سيستم= الاكسبريت فى برنامج الميتا ونتيجته موثوقه الى حد كبير وهو عبارة عن مؤشر يدعى وهو يحسب مجموع النقاط الناتجة عن عمليات الدخول والخروج من السوق ويمثلها على شكل رسم بيانى مؤشرمع حساب ايضا عدد العمليات الرابحة والعمليات الخاسرة والعمليات المتعادلة وممكن ان تطلب برمجة استراتيجيتك بسهولة عن طريق المبرمجين الخاصين بهذا البرنامج

magic777
05-16-2012, 15:31
انا لحد الان لا استطيع عمل باك تسيت الي
ولكني اعتمد على الباك تسيت اليدوي اي بنفسي وعلى الفريمات الصغيره
لكن عامه لا استطيع الثقه بالنتائج لاعتقادي بان ماكان يصلح في الماضي لا يصلح حاليا
وايضا حركه السعر والمستويات في تغير دائم والاستراتيجيه التي كانت تحقق نتائج ممتازه في الماضي لن تحقق هذه النتائج الان الا لو توفرت نفس الحركه ونفس الاسعار التي كانت عليها العمله اثناء عمل الاستراتيجيه في الماضي غير كده النتائج سوف تختلف اكيد

kingman
05-17-2012, 03:52
انا لحد الان لا استطيع عمل باك تسيت الي
ولكني اعتمد على الباك تسيت اليدوي اي بنفسي وعلى الفريمات الصغيره
لكن عامه لا استطيع الثقه بالنتائج لاعتقادي بان ماكان يصلح في الماضي لا يصلح حاليا
وايضا حركه السعر والمستويات في تغير دائم والاستراتيجيه التي كانت تحقق نتائج ممتازه في الماضي لن تحقق هذه النتائج الان الا لو توفرت نفس الحركه ونفس الاسعار التي كانت عليها العمله اثناء عمل الاستراتيجيه في الماضي غير كده النتائج سوف تختلف اكيد
اتفق معك كثيرا فى هذه النقطة فالأسواق دائما فى تغير من احداث وتطور وكل وقت كانت له ظروفه الخاصة وليس دائما سيعيد التاريخ نفسه كما يعتقد فى هذا السوق وغير كده بعض الأستراتيجيات المعتمدة على مؤشرات تعيد رسم نفسها تتغير ولن يكون الباك تيست ذوى جدوى كبيرة والله اعلم ولكن يظل الباك تيست مفيد للكثير من الطرق والوقوف على مدى تعامل السوق معها فى فترة معينة ايضا

sheep192
05-17-2012, 11:00
--------------------------------------------------------------------------------

شكرا لك على هذا الشرح الوافي والكامل في كيفية عمل الباك تيست

Hamad
05-17-2012, 12:08
لازم تطبقها يدوى وتراجع النتائج على الشارت
او يكون لها اكسبيرت وهو يقوم بالباك تست
لكن اليدوى عموما افضل اعمل لها باك تست لمدة لا تقل عن سنة

ahmednabil240
05-17-2012, 20:56
شكرا اخى على هذا الموضوع بس نتمنى منك الشرح بعد كده يكون بالصور لكى يسهل عليا التعليم والعمل

aboualy
05-18-2012, 00:51
شكرا لك على هذا الشرح الوافي والكامل في كيفية عمل الباك تيست ولكن أريد أسأل في ماذا نستخدم الباك تيست او لماذا نستخدمه وماذا نستفيد منه

الباك تست اخى العزيز يستخدم لاختبار الاستراتيجيات الجديدة
يعن لو عندك استراتيجية جديد بتح المؤشرات بتعتها على الشارت وترجع الشرت وتشوف امتى اتحققت شروط الدخول للاستراتيجية وكام مرة تحقق الهدف وكام مرة ضرب الايستوب
وده بيفرلك جزء من الوقت بدل متقعد شهور تراقب الشارت عشان تشوف نتائج الاستراتيجية

Mohamed90
05-18-2012, 14:54
بارك الله فيك و طبعا يبقى الباك تيست من اهم الطرق للتربة استراتجيات الجديدة
و يجهل الكثير هذا الامر و هو مهم ويعطيك فكرة حول الاستراتجية
و تحياتي لك

magic777
05-18-2012, 21:25
اتفق معك كثيرا فى هذه النقطة فالأسواق دائما فى تغير من احداث وتطور وكل وقت كانت له ظروفه الخاصة وليس دائما سيعيد التاريخ نفسه كما يعتقد فى هذا السوق وغير كده بعض الأستراتيجيات المعتمدة على مؤشرات تعيد رسم نفسها تتغير ولن يكون الباك تيست ذوى جدوى كبيرة والله اعلم ولكن يظل الباك تيست مفيد للكثير من الطرق والوقوف على مدى تعامل السوق معها فى فترة معينة ايضا

واعتقد ايضا انك اذا اردت ان تحصل على نتائج واقعيه لمؤشر او استراتيجيه بالباك تسيت هو ان تجعل الفتره التي تعمل عليها الباك تسيت لا تزيد عن 3 شهور سابقه
علشان تأتي لك بنتائج واقعيه مش تعملها على سنوات سابقه لان في الحاله دي النتيجه ممكن ان تكون مختلفه كليا عن الفتره التي تتاجر بها حاليا

kingman
05-19-2012, 01:33
واعتقد ايضا انك اذا اردت ان تحصل على نتائج واقعيه لمؤشر او استراتيجيه بالباك تسيت هو ان تجعل الفتره التي تعمل عليها الباك تسيت لا تزيد عن 3 شهور سابقه
علشان تأتي لك بنتائج واقعيه مش تعملها على سنوات سابقه لان في الحاله دي النتيجه ممكن ان تكون مختلفه كليا عن الفتره التي تتاجر بها حاليا
اتفق معك على انه ممكن نعكل باك اتيست فى حدود فترة زمنية معينة على حسب الحاجة للأستراتيجية وتوقع اختنلاف نتائجها فى الماضى بس اعتقد 3 شهور فترة قليلة جدا ومش هتبين تقييمها بشكل دقيق فثلاث شهور فى هذا السوق تعتبر فترة قصيرة انا افضل سنة او سنتين يبقى افضل او حسب طريقة عمل الأتسراتيجية فأيضا يوجد استراتيجات لاتعمل سوى فى ظروف معينة وممكن مش نحتاج لها بالك تيست اصلا

AhmedMagnifico
06-08-2012, 17:37
احييك اخى الفاضل على مجهودك فى شرح كيفية عمل الباك تيست
وان شاء الله نجرب وتظبط معنا
مرة اخرة احييك اخى الكريم وجزاكم الله خيرا

magic777
06-09-2012, 01:39
اتفق معك على انه ممكن نعكل باك اتيست فى حدود فترة زمنية معينة على حسب الحاجة للأستراتيجية وتوقع اختنلاف نتائجها فى الماضى بس اعتقد 3 شهور فترة قليلة جدا ومش هتبين تقييمها بشكل دقيق فثلاث شهور فى هذا السوق تعتبر فترة قصيرة انا افضل سنة او سنتين يبقى افضل او حسب طريقة عمل الأتسراتيجية فأيضا يوجد استراتيجات لاتعمل سوى فى ظروف معينة وممكن مش نحتاج لها بالك تيست اصلا

بص هو في الاصل تحديد المده لعمل الباك تسيت بيكون على حسب نوع الاستراتيجيه نفسها
لو كانت عباره عن اوامر سوينجيه تقدر تحدد ان فتره الباك تسيت تكون سنه او سنتين زي مابتقول
لكن افرض استراتيجيه رقميه او اسكالبنج دي اكتر حاجه تلات شهور ويستحب اقل كمان من كده

Noah
06-09-2012, 03:11
علم الباكتيست من الاشياء اوا لخطوات التى يفتقدها الكثير منا لمتاجرين فى الفوركس وكثير من المتاجرين بيبقى عايز يعمل باكتيست على الطريقة بتاعته ولكنه لا يتمكن من فعلها لانه لا يعرف كيفية عمل هذا الباكتيست بطريقة جيدة ومنضبطة وفى وقت قصير

ahmed
06-13-2012, 14:20
الباك تست مهم بالتاكيد لكل متاجر ولا يمكن الاستغناء عنه
والصراحه انا افضل الباك تست اليدوى فى جميع الاحوال
لاننى منذ دخوىلى السوق قد تعودت عليه

AhmedMagnifico
06-14-2012, 20:14
الباك تست مهم بالتاكيد لكل متاجر ولا يمكن الاستغناء عنه
لاننى منذ دخوىلى السوق قد تعودت عليه
تمام يا ريس
فعلاً مهم جداً للمبتدا والمحترف على السواء :)
بالتوفيق لنا جميعاً :)

magic777
06-15-2012, 15:46
علم الباكتيست من الاشياء اوا لخطوات التى يفتقدها الكثير منا لمتاجرين فى الفوركس وكثير من المتاجرين بيبقى عايز يعمل باكتيست على الطريقة بتاعته ولكنه لا يتمكن من فعلها لانه لا يعرف كيفية عمل هذا الباكتيست بطريقة جيدة ومنضبطة وفى وقت قصير

فيه طرق آليه تقدر تعملك الباك تسيت زي ماانت عاوز من غير ماتعمله بنفسك
بس لازم تكون انت اللي محدد مده صحيحه حسب المؤشر او الاستراتيجيه اللي انت عاوزتعمل ليها الباك تست ده علشان يديك
في النهايه نتائج جيده وصحيحه وواقعيه

كريم
06-19-2012, 01:22
الموضوع ناقص صور و أنا كنت عايز افهمها كويس لأني قرأتها سابقا و لم استوعبها بشكل جيد

فياريت يا معلم تحط صور بالموضوع و تسهيل الشرح بشكل ابسط من ذلك و و يكون في ترجمه

و شكرا على الموضوع و الله يوفق الجميع

mage
06-19-2012, 02:56
الموضوع ناقص صور و أنا كنت عايز افهمها كويس لأني قرأتها سابقا و لم استوعبها بشكل جيد

فياريت يا معلم تحط صور بالموضوع و تسهيل الشرح بشكل ابسط من ذلك و و يكون في ترجمه

اضم صوتى لصوتك لان كيفية عمل باكتيسيت من اهم المراحل التى يجب ان يعمل بها اى متاجر فى الفوركس وانا شخصيا كنت قد جربتها منذ فترة على مؤشر لكى اعرف كيفية تحركات اثناء تحرك السوق ولكنى شعرت انه مش قوى على الباكتيست

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 05:11

صح معك حق كريم
الشرح المصور بيسهل اكتر على الناس

والناس بيقدروو يفهمو المعلومه بشكل جيد

2x1
06-19-2012, 08:00
الموضوع بجد مهم جدا بس انا عشان اقدر اكمل قراءتة عاوزك تكبر الخط شوية

عشان انا عنية وجعتي لان الخط صغير جدا ربنا يباركلك عالشرح

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 13:02
الموضوع بجد مهم جدا بس انا عشان اقدر اكمل قراءتة عاوزك تكبر الخط شوية

عشان انا عنية وجعتي لان الخط صغير جدا ربنا يباركلك عالشرح

انت ماشاء الله بتكتب بالبنط العريض ياغالى وعايز اللى يكتب زى ما انت بتكتب

الخير عندك زياده ربنا يباركلك

sho
06-19-2012, 14:31
موضوع عمل الباك تيست من المواضيع اللى دائما يسئل عنها اللأعضاء وكيفية عمله وكتير مش بيعرف يقوم به
واعتقد ان الموضوع هيحتاج شرح مستفيض ومدعم بالصور اكثر لكى يستطيع المعظم استيعابه
وان شاء الله الموضوع يكون فيه المزيد من الشروحات والأسئلة التى تفيد الجميع بأذن الله

اتفق معك فالموضوع يحتاج الى شرح مدعم بالصور ليكون اوضح لكل من لا يعرف الباك تست نرجو تعديل الموضوع واضافة شرح مستفيض مدعوم بالصور وشكرا

KOGI
06-25-2012, 06:28
علم الباكتيست من الاشياء اوا لخطوات التى يفتقدها الكثير منا لمتاجرين فى الفوركس وكثير من المتاجرين بيبقى عايز يعمل باكتيست على الطريقة بتاعته ولكنه لا يتمكن من فعلها لانه لا يعرف كيفية عمل هذا

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 14:41
علم الباكتيست من الاشياء اوا لخطوات التى يفتقدها الكثير منا لمتاجرين فى الفوركس وكثير من المتاجرين بيبقى عايز يعمل باكتيست على الطريقة بتاعته ولكنه لا يتمكن من فعلها لانه لا يعرف كيفية عمل هذا

يااخى الباك تيست برده غير كافى

المهم انك تجرب الاستراتجيه وتقنص منها الفرص لايف وتمارس عليها

لان فيه شخص ممكن يستخدم الاستراتجيه ينجح فيها وشخص اخر ممكن يستخدمها ويفشل دى بترجع للشخص نفسه

elazez
06-25-2012, 14:52
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم

لكي يستطيع البرنامج عمل باك تيست يقوم أولا بإنشاء جدول بالأسعار للعملة المختارة في الفترة المحددة
-- الطريقة الأولى : من خلال الأسعار الحقيقية الموجودة في الفريمات الأصغر للفريم المحدد في الاختبار.
-- الطريقة الثانية : من خلال معادلات رياضية عقدية للحصول على الأسعار غير المسجلة لديه على أي فريم .
الآن بدمج الطريقتين السابقتين يستطيع الحصول على جدول الأسعار اللحظي للفترة المحددة .
وتكون نسبة جودة النمذجة Modeling quality هي عبارة عن نسبة الأسعار الحقيقية مقارنة بالأسعار المستخرجة رياضيا.
ولتزيد هذه النسبة عندك بشكل عام حاول أن يكون الهيستوري عندك مليء بالمعلومات لجميع الفريمات ولأطول فترة زمنية سابقة.

يقوم البرنامج بعمل جدول الأسعار بالإعتماد على جميع الفريمات السابقة للفريم المحدد للحصول على الأسعار الحقيقية والمستخرجة رياضيا.
مثال :
حددنا فريم الساعة فيقوم البرنامج باستخراج جدول الأسعار من فريم الساعة ثم النصف ساعة والربع ساعة والخمس دقائق والدقيقة
ويضيف إليها الأسعار المحسوبة رياضيا لينشيء في الأخير جدول أسعار لحظي كامل للفترة المحددة .
كلما كانت المعلومات متوفرة أكثر في الهيستوري لجميع الفريمات السابقة لنفس الفترة كانت جودة الجدول أدق
نفس الطريقة السابقة إلا أنه يعتمد فقط على الفريم السابق للفريم المحدد وليس لجميع الفريمات السابقة .
ومن اسمها يتضح أنه يعتمد فقط على سعر الفتح لكل شمعة في الفريم المحدد وهي أقل الطرق دقة ولكنها الأسرع .
وتلاحظون أنه عند استخدام هذه الطريقة فإنه لا تظهر نسبة للنمذجة لأنه لا يحسب الأسعار رياضيا أبدا.
- أن يكون لديك في الهيستوري معلومات جميع الفريمات السابقة للفريم الذي تريد إجراء الفحص عليه ولنفس الفترة للجميع .
- أن تستخدم الطريقة الأولى أو الثانية فهما الأدق في حال كان الفريم المستخدم خمس دقائق فما فوق .

في حالة اكسبيرت supaplex فإن الفريم المستخدم غير مهم لأنه لا يعتمد على مؤشرات والتي تعتمد بدورها على فريم معين .
لذلك كانت أفضل طرق الفحص هي بالإعتماد على فريم الدقيقة بإحدى الطريقتين الأولى أو الثانية .
.

معلومات قيمة ومفيدة جدا في عمل الباك تيست
تساعد المضاربين الذين لا يعرفون شئ عن الباك تيست

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 15:25
معلومات قيمة ومفيدة جدا في عمل الباك تيست
تساعد المضاربين الذين لا يعرفون شئ عن الباك تيست

بس لابد انك تجرب استراتجيتك لايف ايضاً وتقتنص منها فرص لايف وتشوف النتائج فى الهيستورى وتحكم على الاستراتجيه

sunlight
06-26-2012, 15:31
بس لابد انك تجرب استراتجيتك لايف ايضاً وتقتنص منها فرص لايف وتشوف النتائج فى الهيستورى وتحكم على الاستراتجيه

نعم الباك تيست طريق رائعه لمراجعه استراتيجيتنا وطريقه عملنا والنتائج التى حصلنا عليها لدراستها جيدا

deadlyfox
06-27-2012, 16:15
شكرا اخى الكريم على موضوع الباك تست موضوع مكتمل وافى بالمعلومات
التى تفيد كل من هو يتعامل به او من لا يتعامل به فهو استفاد من موضوعك
مشكووور

dodovedo
06-27-2012, 17:59
اخى الكريم
موضوع الباك تست ده من المواضيع المهمه جدا لعمل
اختبارات للاسترتيجيات والمؤشرات
تقبل مرورى وودى

HUSSENEY
06-29-2012, 18:55
و تحياتي لك

nrgslawi
06-29-2012, 21:05
َشكرا لك اخي الغالي على الشرح الوافي
انا لم اجرب هذه الطريقة من قبل وساجربها عند فراغي
لاتمنى ان لراك في مواضيع جديدة

mohamed4
06-30-2012, 01:13
شكرا جزيلا لك اخى الغالى على الشرح الوافى
استفد منة كثيرا ولكن غالبا اسمع بان الباك تست يعطى نتائج غير واضحة
تحياتى لك

hesham1046
06-30-2012, 01:18
انا معاك ان هو موضوع جميل بس فى ملحوظة اخى انا معرفش اعمل باك تست الاسف ونفسى اتعلم ازاىاعمل قباك تست بس الاسف مافهمتش منك اى حاجة والله
فايريت لو حضرتك فاهم ياريت تنزل موضع شرح با الصور علشان يتم تثبيتة ولاعضاء كلهم يستفيدون
لك منى جزيل الشكر

mrhoda
06-30-2012, 02:12
انا نفسى اتعلم شرح للباك تست ده بس يكون شرح فيديو او صور ويكون واضح جدا
مع تنزيل ملف هيستورى للباك تست
ارجو الاهتمام بالموضوع ده لانه هايفيد ناس كتيير جدا

hesham itch
06-30-2012, 11:02
شرح مستوفى لطريقة العمل بالباك تيست وجيدة فى سرد التفاصيل والبيانات
وكذلك تتيح للمبتدىء تحقيق فكرة عامة عن الباك تيست وكيفية عمله

mhmd
06-30-2012, 15:23
ربنا يجازيك كل خير علي هذه المعلومة

جاري العمل ومعرفة كيفية تطبيق الباك تيست

najoull19
07-01-2012, 19:05
اتمنى ان يكون شرح مدعوم باصور لكي استففيد ويستفيد اخوتنا

2x1
07-01-2012, 22:05
والله اخي انا فهمت خطوات عمل الباك تيست فالميتا تريدر لكن انا مش فاهم اية

اللي بستفيدة بعد الخوات دي يعني لو تشرح علي صور يكون احسن

Mr.GooDMaN
07-02-2012, 04:18
لباك تيست من اهم ادوات المتداولا
يمكن تجربة استراتيجيتك فى الماضى بكل سهولة ومرونة
ومن خلاله تستطيع ان تعرف هل الاستراتيجية قابلة للمكسب ام الخسارة

derfcase
07-02-2012, 12:14
طيب هل من فريم معين اخي الكريم
painofhell
يفضل الاعتماد عليه عند عمل الباك تيست ؟
ام حسب نوعية المتداول سواء كان متداول متوسط او طويل او قصير المدي ؟

osama00971
07-10-2012, 15:28
موضوع رائع يبحث عنه الكثير وثلاث طرق جيدة
وعمل الباك تست مهم جيدا لاننا كما نعلم ان الاسواق متضاربة
دائما

ehab
07-10-2012, 23:19
تحدد نقاط الدخول من استراجيتك على الشارت
عن طريق النظر والتركيز ورؤية تحقق الأهداف و ضرب الأستوبات

abdallah elbaz
07-11-2012, 02:14
انا لا استطيع عمل باك تسيت
لكن على كل حال شكرا جدا على الشرح من الاعضاء اللى فهمت منه

Looser
07-11-2012, 12:42
1 - أول حاجة حمل ملف الإكسيل الخاص بالعملة حسب الشرح ده

إفتح حساب تجريبي مع شركة dukascopy
هيوصل لك على إيميلك رقم الحساب والباسورد
حمل منصة JFOREX DEMO START
أدخل برقم الحساب والباسورد إللي وصلوا لك على إيميلك
أدخل tools> Historical data manager
وهنعمل زي إللي في الصورة
ملحوظة:في خانة اسمها Delimiter فيها اختيارين (نقطة) و(فاصلة)
لازم نختار الفاصة بالشكل ده (,) عشان الملف يقبل يتحول

-------------------------------
2 - تروح لفولدر البرنامج وتضع الملف في المسار
experts\files

3 - تفتح منصة الميتاتريدر وتفتح الإسكريبت csv2**t وتعمل كما موضح بالصورتين
( ملحوظة : لو إنت عايز تعمل باك تست لليورو على شارت الساعة ..... يبقى لازم تكون فاتح شارت الساعة لليورو قبل فتح csv2**t )
يعني الإسكريبت بيحول على أساس الشارت إللي هيتفتح عليه

وتضغط ok وتنتظر إلى أن ينتهي الإسكريبت من تحويل الملف
بعد الإنتهاء إغلق المنصة
وإذهب إلى experts\files ستجد ملفات .hst و ملف .**t ( إعمل نسخ للملفات .hst كلها )
وضعهم في فولدر history ستجد بداخله أكتر من فولدر إختار فولدر الهيستوري التابع للمنصة المستخدمة
كما موضح بالصورة

يتبقى معنا ملف واحد في experts\files وإمتداده .**t إنسخه ( إعمله كوبي يعني )
وضعه في فولدر tester\history ( كما موضح بالصورة )

-------------------------------------
3 - إفتح المنصة وشغل إسكريبت birt's patch وإعمل كما موضح بالصورة

فائدة هذا الإسكريبت أنه يمنع الكتابة مرة أخرى على ملف الـ **t
ولابد ألا تعمل باك تست بدون تشغيل هذا الإسكريبت حتى تحافظ على الملفات عندك دقيقة
------------------------

ودلوقتي بقى ممكن تعملوا باك تست

mohamed yossef
07-14-2012, 15:38
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم

مثال :

.

لا اعتقد انى ساعتمد على الاكسبرتات فى مضارباتى
فانا لا اجد اى متعة فى الاعتماد على الاكسبرت

mohamedlee
07-14-2012, 15:51
بارك الله فيك اخى الكريم على طرح هذا الموضوع الهام
ولكن بالفعل الموضوع يحتاج تدعيم بالامثلة والصور

msh4egy
07-14-2012, 17:54

shady hamza
07-14-2012, 19:35
لباك تست اخى العزيز يستخدم لاختبار الاستراتيجيات الجديدة
يعن لو عندك استراتيجية جديد بتح المؤشرات بتعتها على الشارت وترجع الشرت وتشوف امتى اتحققت شروط الدخول للاستراتيجية وكام مرة تحقق الهدف وكام مرة ضرب الايستوبمهم بالتاكيد لكل متاجر ولا يمكن الاستغناء عنه

ymn30
07-14-2012, 19:37

بسم الله كما نرجو منك المزيد من الشرح حتى نستطيع ان نتعلم كيفية وياريت لو الشرح مدعم بالصور يبقى اكيد وفيت يامان

BRUFEN
07-14-2012, 23:51
ما عليش أخي الكريم هل راح اكلف عليك لو طلبت وضع صور لطريقة
الغريبه الباك تست لمدة خمس سنوات ولحد اليوم لا أستطيع أن القيام به بشكل صحيح وخاصه أنني عندما احاول بحسب طريقة بعض المواضيع المشروحة
يتوقف الجهاز لأكثر من ساعتين بدون أن أستطيع تحريك حتى الماوس طبعاً انا ما قدرت أصبر اكثر من ساعتين فأقوم بإغلاقه
ولكن الغريبه هل أنا طريقتي خطأ مع أني قمت بالتطبيق على حسب الشرح ولكن لا أعلم هل الخطأ من بطئ الإتصال
مع أني يومياً أفتح لما يقارب خمس منصات وتصل لسبع منصات هذا غير المتصفح ولا بأس بالإتصال المنصات تعمل
بدون مشاكل فهل لديك خلفيه أو هل مر عليك لما يحدث معي وأكون شاكر ومقدر للمساعدة

omanfx
07-15-2012, 00:31
الف شكر يا بااشا
بقالي فترة بدور على شرح عمل الباك تست

سوال
هل تحتلف الطريقة منمنصه الى اخرى ?

hesham1046
07-15-2012, 01:14
الاسف انا معرفش اعمل الباك تسيست دة خالص مافيش شرح با الصور ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟

simo424
07-15-2012, 02:03
السلام عليكم
اولا شكرا ليك على المجهود
ثانيا معلش واحده واحده عليا
انا بستعمل ال تريد وعايز اعمل باك تيست على الديلى البايفوت فايبو على فريم الساعه اعمل ايه بالظبط من اول ماافتح البرنامج
وهتظهر عندى نتايج الطريقه لو اشتغلت بيها ؟ والاعدادات لو سمحت
ولو عايز اعمل باك على طريقه معينه ملهاش انديكوتر او اكسبرت ينفع ولا لآ؟
اسف على الاطاله

kasrimohammed
07-15-2012, 02:16
في البداية أود أن أشكرك على المجهود الذي قمت به
وأود أن أستفسر فيما نستعمل الباك تيست

mage
07-15-2012, 05:26
الاسف انا معرفش اعمل الباك تسيست دة خالص مافيش شرح با الصور ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟

اخى انا اتفق معك لاننى لم اتمكن من الفهم واتمنى ان يكون هناك شرح مصور من احد الاخوة حتى يتضح الدرس جيدا ونعرف ما هو الطريق الى النجاح فى هذا السوق بطريقة جيدة عن رطيق عمل الكثير من الباكتيسيت

dodovedo
07-15-2012, 15:49
اخى الكريم
الباك تست مهم جدا علشان لو عاوز تعمل اختبار لاى استراتيجيه
انت عاوزها وعاوز تمشى عليها
تقبل مرورى

shady hamza
07-15-2012, 19:18
وصراحة الباك تست مهم بالتاكيد لكل متاجر ولا يمكن الاستغناء عنه
و تحياتي لك

SlaiteR
07-16-2012, 10:44
شكرا لك اخي ولكن وجدت أزمة في فهم موضوعك راجيا منك ان تدعمه بالصور وافتقاره الشديد لها لكي تسهل على المبتدا جدا

msh4egy
07-18-2012, 22:38

osama00971
07-21-2012, 15:48
اكيد طبعا الباك تست تحدد ما اذاكانت
استراتيجيتك ناجحة فى الماضى املا
وتحدد نسبة نجاحها

sabre
07-21-2012, 15:53
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
مهم جدا لكل متاجر معرفه طريقه الباك التيست
سواء اكان مبتدأ او محترف علشان يعرف يراقب الشارت فى الماضى ويختبرلا استراتيجيته فى التداول لمدة طويله
ولاكن اخى كان يفضل الشرح بالصور للايضاح اكثر

dodovedo
07-21-2012, 19:05
اخى الكريم
الباك تست مهم فى اختبار الاستراتيجيات
لاكن لازم نجربه على الديمو
تقبل احترامى

Looser
07-22-2012, 15:38
بعض الأستراتيجيات المعتمدة على مؤشرات تعيد رسم نفسها تتغير ولن يكون الباك تيست ذوى جدوى كبيرة والله اعلم ولكن يظل الباك تيست مفيد للكثير من الطرق والوقوف على مدى تعامل السوق معها فى فترة

simonie2010
07-22-2012, 15:39

khaled zizo
07-24-2012, 22:20
لان كيفية عمل باكتيسيت من اهم المراحل التى يجب ان يعمل بها اى متاجر فى الفوركس وانا شخصيا كنت قد جربتها منذ فترة على مؤشر لكى اعرف كيفية تحركات اثناء تحرك السوق ولكنى شعرت انه مش قوى على الباكتيست
لان فيه شخص ممكن يستخدم الاستراتجيه ينجح فيها وشخص اخر ممكن يستخدمها ويفشل دى بترجع للشخص نفسه من الاشياء اوا لخطوات التى يفتقدها الكثير منا لمتاجرين فى الفوركس وكثير من المتاجرين بيبقى عايز يعمل باكتيست على الطريقة بتاعته ولكنه لا يتمكن من فعلها لانه لا يعرف كيفية عمل