PDA

View Full Version : لماذا لا نشاهد مواضع لمتاجرين يقولن فيها انهم ربحو

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

anaskassis
08-07-2012, 02:42
كثر المتداولين في هذا السوق
وسمعت انا نسبة من يربحو في هذا السوق قليلة جدا حوالي 6% من المتداويلين

هل هناك من يربح في هذا السوق
واذا كان هناك من يربح قلماذا لا نجد مواضيع يصرح اصحابها انهم ربحو
هل يعني اهذا انا لا احد يربح في هذا السوق
ام
ان من يربح يحتفظ بل الربح لنفسه ولا يريد التصريح بربح لعدة اسباب
منها انه مشغول بل الربح وغير فاضي لوضع المواضيع في المنتدى او بخاف من العين والحسد

companero
08-07-2012, 02:51
الفوركس فيه الربح و الخسارة
أنا مثلا مرت علي أيام كنت اربح فيها دائما, لكن اتدكر يوما خسرت فيه كل شيء هههههه الله يعوض علينا
لكن هدا هو السوق , المهم ان لا تستسلم و تتعلم

AMANI
08-07-2012, 02:54

ام
منها انه مشغول بل الربح وغير فاضي لوضع المواضيع في المنتدى او بخاف من العين والحسد

لا توجد احصائيه دقيقه تحدد نسبه الرابحين فى سوق الفوركس
واعتقد ان الرابحين لن تجدهم ابدا فى اى منتدى فوقتهم ثمين جدا

medhat
لسه الشهر فى اوله وناس كتير مستنيه استلام البونص حتى تبدء التداول على الحسابات
على الاسبوع الثالث تلاقى المواضيع بتنزل انشاء الله

ahmed
من يربح يحتفظ بل الربح لنفسه ولا يريد التصريح فى الغالب هذا يحدث وتجد جميع الخاسرين
يصرحون بخسائرهم اما الارباح فدائما ما تختفى

ahmedyousef33
08-07-2012, 03:10
من الظاهر يا اخى الكريم ان هؤلاء الاصدقاء يخافون من ان نحقد عليهم او يعلمونا كيف نربح مثلهم

nada
08-07-2012, 03:19
أنا مثلا مرت علي أيام كنت اربح فيها دائما, لكن اتدكر يوما خسرت فيه كل شيء هههههه الله يعوض علينا
ادراه راس المال هية التى تضع على الطريق الصحيح
اعتقد اذى التزامت بهذه سوف تربح ولا تتعرض لاخسره بل الاخمالى لك هوه المكسب

safiforex
08-07-2012, 03:24
هو في حاجة مهمة لازم يعرفها الكل ، انه لما يكون الواحد ناجح في الفوركس فهو في بداياته انه يحاول ان يتقاسم الربح مع الاخرين
و في هذا فانه يمكنه ان يضع نتاؤج صفقاته على مواضيع و من الاممكن ان يضع لهم حتى رقم الانفستور
لكن الغريب انه لما يضع كل هذا تبدأ الخساؤر تنهال عليه
و هذا من اراء الناس التي وقعت لهم هذه الاشياء و هم كثر
لا نعرف ايه السبب في هذا ، و لكن هذا ما يحصل لاغلب المتداولين
فربما هذا ما يجعل الواحد يحتفظ بنجاحه لنفسه

kimokonolove
08-07-2012, 03:34
من يربح يحتفظ بل الربح لنفسه ولا يريد التصريح هؤلاء الاصدقاء يخافون من ان نحقد عليهم او يعلمونا كيف نربح مثلهم فى الغالب هذا يحدث وتجد جميع الخاسرين

saramoza
08-07-2012, 03:35
من ميزات العرب وللاسف حب النفس فبتلاقى مبنعرفش مين اللى بيربح ....ربنا ما يورينا خسارة خالص

Ekramy
08-07-2012, 03:36
انا اعتقد عدم التصريح بالربح يرجع لعدة اسباب منها:
1_اكيد خوفا من العين و الحسد والحسد مذكور في القران
2_الوقت بقي يساوي كتير بالنسبه له فمش هيخش عشان يكتب وكده
3_كل متداول يريد ان يحتفظ بطريقة الكسب لنفسه فلو كتب موضوع فسوف يلاقي سيل من الاسئله حول كيفيه
كسبه للاموال فبيريح دماغه

MrDeloma
08-07-2012, 03:51
أخي هناك الكثير يربح و نسبة كثيرة تربح و الخاسرين أيضا هناك الكثير
لكن ليس هناك من يضع مواضيع للربح ، لأنه لا يكون لديه وقت لكتابة الموضوع و لا يحب ان يقول للجميع انه ربح
لأنه ممكن يتعرض للاختراق

adilosafae
08-07-2012, 03:55
من المعروف على الفوركس امكانية الربح والخسارة في لمح البصر الحدر مطلوب

ROTARY28
08-07-2012, 03:56
السلام عليكم
هناك حكمة فوركسية تقول
(((الرابحون يعملون بصمت)))
ويمكن لاتجد رابح يدخل الى منتديات الفوركس ويشارك خبرته معنا

All 4 You
08-07-2012, 04:05

nada
08-07-2012, 04:05
النسبة التى زكرتها هية للمتاجرين الزين عدد نقاط المكسب ازيد من الخساره
لاكنهم يخسرون اما الباقى فهم نقاط الخساره تعدد الربح
لذا المتاجر الناجح لبد ان يخسرا لكن المحصلة النهائية مكسب

nader
08-07-2012, 04:29
هذا ربما راجع لخلفيات عديدة
من بينها الخوف من الحسد او ربما عدم التأكد من ان الامر قد نجح اخيرا ويستحق التصريح به فكما نرى فالكثير من التجار يكونون رابحين الى ان يدخلوا صفقة خاسرة تعصف بالقديم والجديد نتيجة تهور او سوء دراسة للسوق
في النهاية تبقى الخسارة مؤكدة وهذا يظهر على الحساب بتصفيره
والربح مهما كبر يبقى في محل شك ما دام يشتغل على منصة التداول
والله اعلم

tamid0
08-07-2012, 05:12
السلام عليكم و رحمة الله
:)
بيخافووووووووو من الحسسسسسسسسد طبعاااااااااااااااااااااا

Meerak
08-07-2012, 05:17
بص يا غالى انا هكلمك بصراحة وعن تجربتى الشخصية
انا فى الفوركس من 2007 وقعدت اتعلم بتاعة سنة ونص وقررت انى معملش ايداع خالص بسبب المخاطرة العالية فى السوق
وقررت انى اعتمد على المسابقات والبونصات ويكفينى اقولك الحمد لله انى حققت اكثر من 10 الاف دولار ارباح من المسابقات فقط
يعنى اجابة سؤالك نعم هناك رابحين فى السوق اللى مش بيرضى يقول بيبقى خايف من العين والحسد بس مش اكتر

register
08-07-2012, 05:23
من يربح يعرف ان الخسارة تنتظره في الصفقة الموالية
هذا هو الفوركس ، لن يترك لك وقتا لتفرح بأرباحك

i5land_man
08-07-2012, 05:25

قصتك يتشارك فيها كثير من المتاجرين
كتير مننا عاشوا لحظات انتصار قوية في عالم الفوركس ولكن عندما تاتي الخسارة فانها تدمر الاخضر واليابس ولا يتبقي في الحساب اي شئ

webtech
08-07-2012, 05:25
اخي لا توجد احصائيات دقيقة فالسوق يتداول فيه ملايين البشر فمنهم الرابح و منهم الخاسر و هكذا

safiforex
08-07-2012, 05:30
قصتك يتشارك فيها كثير من المتاجرين
كتير مننا عاشوا لحظات انتصار قوية في عالم الفوركس ولكن عندما تاتي الخسارة فانها تدمر الاخضر واليابس ولا يتبقي في الحساب اي شئ

اكيد اخي الكريم ان في القصة قصص اخرى لاخرين لهم نفس القصة او اكثر
و انا من بينهم فانا مثلك و بنفس الاحساسا بالنتاءج التي كنت امر بها في ايم خلت
و لكن تاتي ضربة واحدة و يذهب كل شيء ، فقط لسبب واحد هو الطمع

i5land_man
08-07-2012, 05:33
اكيد اخي الكريم ان في القصة قصص اخرى لاخرين لهم نفس القصة او اكثر

غالبا القاسم المشترك بين كل الخسرانين هو عامل الطمع
لحظة طمع ممكن تقضي علي حساب وربح جمعه المتاجر في شهر

zakariasec
08-07-2012, 05:35
الكل يريد ان تكون كل اعماله و صفاقاته التي يقوم بها ان تكون محفوظة بكل سرية

Mido0o-style
08-07-2012, 05:53
غالبا بسبب ان المتاجرين الناجحين جدا او من يححقون أرباحا منتظمة فى هذا السوق لا يملكون الوقت اللازم للمشاركة فى المنتديات
أو أنهم بالفعل أستقلوا و أعتبروه عملهم و أنت لا ترى شخص يتحدث عن عمله التقليدى كثيرا و يقول مرتبى كذا و كذا ..

mage
08-07-2012, 07:23
للاسف هذا لا يحدث ولكن نرى الكثير فقط يعرض الخسارة واعتقد انه بسبب هذا الموضوع يوجد نسبة كبيرة جدا من المتاجرين فى سوق الفوركس يعانون من حالة نفسية ويعتقدون انه سوق معقد ولا يوجد ربح به

MohamedAdel
08-07-2012, 07:29
أخي لا يوجد لأن صاحب الربح لا يملك الا وقت التداول فقط المهم ان لا تستسلم و تتعلم

محمد فرغلى
08-07-2012, 07:58
لان متقدرش بردو تكسب بنفس استراتييجيتهم ممكن
لان دى ارزاق وكل واحد ليه دماغه
تقريبا يعنى من وجهة نظرى

thunderfot
08-07-2012, 09:06
من الظاهر يا اخى الكريم ان هؤلاء الاصدقاء يخافون من ان نحقد عليهم او يعلمونا كيف نربح مثلهم

هو في حاجة مهمة لازم يعرفها الكل ، انه لما يكون الواحد ناجح في الفوركس فهو في بداياته انه يحاول ان يتقاسم الربح مع الاخرين
و في هذا فانه يمكنه ان يضع نتاؤج صفقاته على مواضيع و من الاممكن ان يضع لهم حتى رقم الانفستور
لا نعرف ايه السبب في هذا ، و لكن هذا ما يحصل لاغلب المتداولين
فربما هذا ما يجعل الواحد يحتفظ بنجاحه لنفسه

بعض الناس تفضل عدم ذكر الارباح وذلك حتى لا يستغلها ضعاف النفوس في الترويج لادارة حسابات
والبعض يخاف من الحسد - والبعض لا يرى لذلك اهميه لانه انزل كامل طريقته او استراتيجيته في المنتدى وعليك ان تدرسها باك تيست وتجرب على الديمو وستعرف بنفسك مدى نجاحها وما الارباح المتوقعه - والبعض ينزل صور لبعض العمليات الماخوذه من حسابه ولكن ليس كل شيىء في حسابه - انت تريد صناره السمك وليس سمكه

walied
08-07-2012, 09:51
انا اعرف ناس وصلت انها بتحقق ربح من الفوركس وخسارتهم ضعيفه جدا وطالما في نسبه للربح يبقا ممكن تربح ديما

ghenaim
08-07-2012, 15:56
يوجد الكثير من الرابحين ولكنهم لا يجدون الوقت لتضييعه معنا لأنهم منشغلون بتجارتهم وجني الارباح واصطدياد الفرص

forex_8
08-07-2012, 15:58
اكيد يا اخى الكريم هناك من يربح فى هذا السوق والدليل على هذا استمرار الانجذاب الى هذا السوق وايضا زيادة حجم الفوركس حيث ان الفوركس اصبحت من اكبر الاسواق المالية فى العالم والكل فى الفوركس يربح ولكن مقابل الربح هناك الخسارة وعليك ان تتعلم كيف تزيد ربحك الكلى عن خسارتك الكلية

hamid_aada
08-07-2012, 16:00
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم هذا مانلاحظه ان من يربح لا ينشرها
لانه يرى ان الوقت غير ملائم او هناك اسباب اخرى

nadir21
08-07-2012, 16:02
غالبا بسبب ان المتاجرين الناجحين جدا او من يححقون أرباحا منتظمة فى هذا السوق لا يملكون الوقت اللازم للمشاركة فى المنتديات
أو أنهم بالفعل أستقلوا و أعتبروه عملهم و أنت لا ترى شخص يتحدث عن عمله التقليدى كثيرا و يقول مرتبى كذا و كذا ..

بالنسبة لمشاهدة نتائج المستثمرين وجدت في بعض منتديات ادارة الحسابات ينشرون نماذج للحسابات التي يومون بادارتها بمبالغ مالية متغيرة ومن شركات مختلفة يتعاملون معها مرة واحدة فقط شاهدت فيها حساب مدار من طرف هذه الشركة على المباشر ولكب مبلغ الاستثمار كان مبلغا كبيرا حوالي 50000دولار لكن الارباح اليومية اكثر من 500 دولار يوميا وقد شاهته لمدة اسبوع.

thehulk3
08-07-2012, 16:02
لالا هو للأسف في ناس كتير بتربح بس بتخاف مثلا من الحسد
بتكون مشغولة في تعليم غيرها وما إلى ذلك
لكن في ناس بتنجح ومش موجودة على المنتديات ولا أصلا عمرها ما اشتركت في منتدى

light
08-07-2012, 16:05
انا اعتقد ان الذين يربحوا يكون مشغول بالتحليل وفتح صفقة جديد
و ايضا كل متداول يربح ويخسلى مثلي انا ،

hichemdz
08-07-2012, 16:10
هناك الكثير من يربح في هذا السوق لكن لا احد يريد ان يخبر الآخرين بربحه ولا بطريقته في كسب الربح .الا نادرا جدا
ومن يربح في هذا السوق هم اكثر بكثير من 6%من المتداولين.دائما نسمع ان عدد الرابحين قليل لكن عدد المتداولين يتضاعف كل يوم

elking
08-07-2012, 16:13
هناك الكثيرون يا اخى يربحون فى الفوركس ومش معقولة كل واحد هيربح هيعمل موضوع يقول انا ربحت كام زى املمثل بيقول دارى على شمعتك تقيد

amr nabil
08-07-2012, 16:13
دائما نجد الخاسرين هم الذين يصرحون لنسيان مرارة الخسائر
كما ان الرابحين اوقاتهم ثمينة فلا جدهم ف المنتديات

osama00971
08-07-2012, 16:21
اخي كل الناس تربح وكلهم ايضا يخسر
لكن هناك من يخسر صفقة من عشر صفقات
وهناك العكس

reda6
08-07-2012, 16:27
انا اعتقد الموضوع اعقد من هذا وان الخاسرون كثير جداجدا وهل يا ترى الرابحون ليس منهم من يحب الخير لغيره فيدلهم على ذلك ...ولا واحد حتى يدل على الطريق الصواب .... اعتقد ان السبب واضح

mmm2013
08-07-2012, 16:30
اعتقد ان الذى يستطيع ان يحقق الربح لا يفضل الحديث عن الربح حتى لا يقوم احد بحسده او انه لا يجد الوقت لكى يدخل الى هذه المنتديات

mahmoud1
08-07-2012, 16:37
على حسب الشخص نفسة فى متدوال ممكن يربح ويكتب انه ربح من الفوركس وطبعا فى كتير هايسال على الاستراتجية اللى بيعمل عليها وممكن يقول عليها وممكن لا وفى نوع مش بيحب انه يشارك كتير عشان بيكون غير متفرغ انه يفتح موضوع ويرد على الاسئلة

racrab88
08-07-2012, 16:57
أنت أيضا يمكنك أن تكون من الرابحين كل من تتكلم عليهم كانوا مثلك يوما ما مبتدئون يحلمون بالربح اعتمد على نفسك و مدى تعلمك و استراتيجيتك للربح أما بالاعتماد على الآخرين فستربح يوما أو يوما بعد ذلك تنتهي صلاحية الاستراتيجية و ينتهي معها الربح

magic777
08-07-2012, 16:59
اصلا علشان بيربح مش بيكون بشكل مستمر علشان يدخل يتباهى بيه يعني لو ربح صفقه بيخسر بعدها
ويفضل كده يكسب مره ويخسر مره ولما يكون متوسط الربح اكبر من متوسط الخساره لديه هنا يكون من الناجحين

Gravity
08-07-2012, 17:00
الكثير يربح .. لكن الكل لايريد ان يفيد غيره .. وهذا مايسمى بالطمع والانانية ... افيد نفسي ولا افيد غيري
وحاليا الروس والاجانب ليس لديهم هذا النظام .. بس من علم شيئا علمه لسائر اخوانه
لذلك هم في المراكز الاولى .. لكن انا ماقول الكل .. فيه ناس خير

hend
08-07-2012, 17:09
اكيد ل واحد ربح ربح معين مش هيقولة للناس عشان الحسد مثلا وعشان ميطلبوش الاستراتيجية
بس اوعدك انا لو حققت ربح كويس هقولك كام بس متنقش والنبى هههههه

mido75
08-07-2012, 17:14
اعتقد ان اكثر المواضيع افادة هى ورش العمل المبنية على استراتيجيات تداول متكاملة وفيها ستجد الكثيرين يتحدثون عن اسباب دخولهم و تحقيقهم لارباح و ستجد مواضيع كثيرة عن ذلك فى مختلف المنتديات فالفوركس ربح و خسارة و لكن ايضا كما ذكرت ان نسبة الرابحون اقل كثيرا من الخاسرين

master_egypt
08-07-2012, 17:16
فعلا سؤال محير جدا كل الاوقات بنسمع خساره خساره مسمعتش ابدا ان فى حد قال انى عملت مليون دولار من الفوركس والا حاجه
اعتقد اننا شغالين مع شركات كلها ماركت ميكر كل هدفها هو خسارتنا فقط مهما عملت ووصلت من ارباح نهايتك الخساره

mohamed saad
08-07-2012, 18:45
دائما من يربح من الفوركس لا يفتح مواضيع او يضع اسباب التزم بها ووصل الى الربح لانه يطمع في مزيد من الارباح وينشغل بذلك ولا يحتاج اي مساعدة من احد لانه يعرف كيف يحصل على هذه الارباح اما من يخسر فدائما يفتح مواضيع ويستنجد بالناس لانه يحتاج الى المساعدة وهناك اناس افاضل ولكن قليلون يفتحون ورش لوضع فيها توصيات فهم يربحون ويريدون الربح لغيرهم

Noah
08-07-2012, 19:05
لانى عارف ان كل واحد حقق انلجاح لن يشرح الطريقة التى اعتمد عليها كما كان هو يطبقها ولكن سوف يقول الطريقة بصورة عامية وعلينا نحن ان نكتشف الطريق الى النجاح بهذه الطريقة ولن يشرح شئ

بسمة الحياه
08-07-2012, 19:28
السلام عليكم
الخاسر في صفقة يعلن حتى يجد المواساه و الدعم و يريح ضميره من كثرة التانيب
اما الرابح فهو لا يحتاج غيره بل هم يحتاجونه ومن هذا المنطلق قد يخفي الكثيرون انهم ربحوا حتى لا يتعرضوا للضغط و الاسئلة و طلب المساعده
هذا رايي
يا ربي وفقنا وبعد عنا الخسارة يا رب

derfcase
08-07-2012, 19:29
اولا اخي الكريم
anaskassis
ليست هناك نسبة ثابتة رسميا من جهة رسمية يمكن الاعتماد عليها
بخصوص التجار الرابحين و الخاسرين في هذا السوق - نظرا لان ذلك الامر يتغير من فترة لاخري

ثانيا اعتقد انه من الصعب ان تجد متداول في هذا السوق كلما حقق نقاط ربح معينة يقوم بعمل موضوع يقول انه حقق كذا و خسر كذا
الا في مواضيع التداول الجماعي و التي يعمل بها فريق كامل و ليس شخص واحد - و ذلك حتي يستفيدو اكثر من خبرات بعضهم البعض

khoroto
08-07-2012, 22:03

ام

السوق فيه ربح وخسارة لا يمكن اعتماد على الربح انا ارف شخص ريربح 5000 نقطة في اسبوع واحد

kingman
08-08-2012, 00:17
لانى عارف ان كل واحد حقق انلجاح لن يشرح الطريقة التى اعتمد عليها كما كان هو يطبقها ولكن سوف يقول الطريقة بصورة عامية وعلينا نحن ان نكتشف الطريق الى النجاح بهذه الطريقة ولن يشرح شئ

والمشكلة انه فيه مقوله سائدة لدى الكثيرين ان لو طرية متاجرته او استراتيجيته اتعرفت لدى الشركات او صناع السوق فسوف يقوما بضربها وحقيقى لااعلم صدق او عدم صدق هذه المقولة

islam96
08-15-2012, 02:28
لا أعلم
ربما يحاولون الاحتفاظ بأسرارهم
أتمنى أن يكون هنا قسم يضع فيه الخبراء تجاربهم واستراتيجياتهم

Yasmina
08-15-2012, 03:19
اخي هناك نسبة 80 بالمئه يربحون ، لكن فقط نسبة 5 بالمئه من يقولون انهم ربحوا
و دلك لأنهم لا يجدون وقت او لا يحبون ان يفشووا اسرارهم

AzizMikanik
08-15-2012, 03:46
اخي اضن ان السبب هو خوفه من تراكم الخساره عليه
بسبب الاشاعات او لاسباب اخرى لا نعرفها
و خصوصا ان هدا الامر وقت للكثير

mannon
08-15-2012, 04:29
اخي هناك نسبة 80 بالمئه يربحون ، لكن فقط نسبة 5 بالمئه من يقولون انهم ربحوا
و دلك لأنهم لا يجدون وقت او لا يحبون ان يفشووا اسرارهم

طيب استنى بس 80% يربحون و 5% يخسرون طيب كدة يبقى 85% ال 15 الباقية دى راحت فين هههههه
بس فعلا انتى عندك حق فعلا فى ناس كتير مش بتحب تشارك الى عندها وانا شخصيا بكون متاكد انهم من الرابحون فى هذا لاسوق

Mohamed Osman
08-17-2012, 23:22
حب نفس يجعل الانسان يخفى ما يربحة ولكن الاعلان عن الربح لايزيد احد فائد سوا التشجيع وخلاص

Mohib_El_Hikma
08-17-2012, 23:26
لا اعتقد ان الامر له علاقة بنفسيتنا كعرب فحتى الاجانب رايتهم في بعض المنتديات يحجمون عن الافتخار بنجاحاتهم اللهم الا في حالة ماكانو يبحثون عن من يريد الاستثمار معهم فتراهم يسردون عليه قصص نجاحاتهم وخططهم الناجحة

BRUFEN
08-17-2012, 23:36
اخي الكريم ليس بهذه الطريقة تقاس النجاحات بهذا المجال والمعادلة سهله وليست صعبه كما تعتقد
فمن ينجح ليس مجبر وليس لنا عليه كلمة ولا حق ولا أي طريقة مهما كانت لنجعله يرينا كيف كسب وما هو مكسبة فالمسأله ليست جريمه فهذا ماله الخاص وحسابه الخاص وله الحق وكل الحق بان لا يرينا حسابه او صفقاته او ربحه ومسألة القليل يربح والكثيرين يخسرون دعنا نبحث عن هؤلاء الذين يربحون وكيف إستطاعوا النجاح بهذه التجاره فبكل تاكيد سنجد بانهم جعلوا هذه التجارة مصدر رزق لهم فأجتهدوا
وتعلموا ودرسوا وبحثوا بكل مكان ليصلوا إلا ماوصلوا إليه ومسألة الذين يخسرون سنجد وبكل تاكيد ليس لديهم علم ولا معرفه ولا دراسة ولا جد ولا إجتهاد بهذه التجارة ولا تتعدى معرفتهم بهذه التجارة
إلا معرفة الأساسيات فقط ولم يكلفوا انفسهم بأن يجتهدوا ويتعبوا ليستطيعوا ان يصلون لما وصل إليه الناجحون فلكل مجتهد نصيب

bassma_kamel
08-18-2012, 00:01
الفوركس عباره عن ربح وخساره يعنى مفيش حد بيخسر على طول ولا حد بيكسب على طول واظن ان اكتريه المتداولين الكبار اللى هما بيربحوا مش بيحطوا مواضيع فى المنتدى عن ربحهم لانهم مش فاضين للمنتديات والكلام دا وكمان يخافوا من الحسد ههههههههه

tifanytomato
08-18-2012, 00:09
اللى بيكسب من الفوركش مش محتاج يدخل يقول عشان حيتسال اية الطريقة والطريقة ممكن تكون مناسبة لية مثلا من ناحية الوقت او راس المال مش مناسبة لاخر انا اعرف ناس كتير بتكسب بس مش بتقول بيثولك الحمد الله وخلاص بس انتا ركز واتعلم وذاكر كويس وربنا حيوفقك ان شاء الله

no1forex
08-18-2012, 05:54
اخى الكريم المتاجر المحترف مش فاضى انه يعمل مواضيع يقولك فيها انو بيبرح زهيقوزلك ليه ما تروح تتعلم وتربح وسعتها انت مش هتقول برده علشان هتبقى مشغول فى صفقاتك وفى شغلك ومع ذالك انا قلت انا ربحت كتير وخستر كتير من قبلعادى الفكره كلها ان لااحد يكسب على طول ولا احد يخسر على طول اطلما اتعلم كويس

BaHaa FxTr
08-18-2012, 06:13
مين اللي قالك المعلومه دي اكيد نسبه صانعي الارباح اكثر بكثير من هذه النسبه واللي بعتمدوا عليها كدخل اساسس اكثر واكثر لايوجد ربح دائما او خساره دائما مثل الحياه

mssforex
08-18-2012, 09:04
اخى الكريم المتداول الناجح كل وقته لى الاتشارت ومش هيخش على المنتديات يتكلم الا فى المفيد لكن مش هيتباهى بى ارباحه يعنى

jihadazzam
08-18-2012, 09:17
السلام عليكم
انا راح قلك ربحت 521 نقطة هذا الاسبوع على اليورو دولار والبترول
وانا بنزل توصياتي بموقع حديث وقريبا راح يعملو كوبي انما للاسف ما بقدر نزل رابط
لتشوفوا الارباح وكثير من السباب مسجلين عندي متابعة لي بالتوفيق للجميع

almahroky
08-18-2012, 12:06
مين اين لك بهذا الكلام
هناك الكثير من يضعون موعات بهذا يا اخى
حتى تعم الاستفادة على الجميع

sonic_eg
08-18-2012, 12:53
انا بشوف ناس بتقول انها حققت الشهر دا 1000 بيب وناس تانيه 500 بيب عادى جدا اظاهر انك مش بدور كويس بس مش اكتر

Mohamed90
08-18-2012, 14:59

ام

السلام عليكم اخي العزيز يوجد من يربحون و لكن متحفظون و الحد لله شوفنا بعض الاعضاء سحبو الارباح هنا في المنتدى
و لكن الأغلبية تفقد حسابات و لا توجد احصائية دقيقية حول نسبة الناجحين و الخاسرين

Moselhy
08-18-2012, 15:23
يعم فى متاجرين كتير من مصر مشين بمبداء دارى على شمعتك تأيد والمثل ده معنى الخوف من الحسد يعنى ممكن اى حد يحسدك لو عرف ان مكسبك كبروده مش بيحصل غير بأمر من ربنا علشان كده لازم اى حد بيكسب لازم يقول هو كسب ازى علشان الكل يستفيد

kimokonolove
08-18-2012, 15:39

ام

هناك الكثير يربح و نسبة كثيرة تربح و الخاسرين أيضا هناك الكثير
لكن ليس هناك من يضع مواضيع للربح ، لأنه لا يكون لديه وقت لكتابة الموضوع و لا يحب ان يقول للجميع انه ربح
لأنه ممكن يتعرض للاختراق

mmm2013
08-18-2012, 15:49
من يربح يحتفظ بل الربح لنفسه ولا يريد التصريح فى الغالب هذا يحدث وتجد جميع الخاسرين

انا اعتقد انه من يحقق الربح فى تداول العملات الاجنبيه لا يستطيع ان يجد الزوقت الذى يجعله يتجول داخل المنتديات ويحكى قصته لنا

silver
08-18-2012, 15:50
يوجد الكثير ممن يربح

لكن مع الاسف لا يخبرون اخوانهم

ونرى كشوفات حسابات مربحة جدا ولكن لا يخبرون الطريقة

yasefsami3
08-18-2012, 15:52
ادارة رأس المال هي السبب عن نفسي ربحت 4020 دولار في 14 يوم وضاعو في 5 ايام تحصل كثير

face book
08-18-2012, 17:55
لان معظم الناس هنا خسرانه
الا ما رحم ربي القليل منهم خايف من الحسد

gogo galal
08-18-2012, 18:03
لا يوجد نسبة محدد توضيح نسبة الخسارين أو الرابحين
لانى الرابحين لا يقولون انهم كسبوا
وان شاء الله نكون كلنا من الرابحين

sami
08-18-2012, 18:14
أخي الكريم في البداية أود أن أشير إلى نقطة هامة و هو أن نسبة ٪٦ من الرابحين لا تستند إلى أية إحصائيات دقيقة،و لو كان معظم المتاجرين خاسرون،لتركوا هذا المجال،بالعكس كل يوم يزداد كل يوم الراغبون في هذا المجال،بالنسبة للجزء الثاني من السؤال،بالفعل هناك متاجرون ناجحون و دونوا تجاربهم الناجحة في العديد من المنتديات العربية،لكن لا أحد حاول أن يسير على نهجهم لأن صاحب الموضوع حين ينقل تجربته و بعد حين يترك الموضوع نقوم كذلك بهجر الموضوع،و لا نكلف أنفسنا عناء التفكير أو الإستفادة من كل كلمة في موضوعه

sa3idsmp
08-18-2012, 18:17
موضوع الفوركس عند العرب موضوع جديد يعني لسة طري

لهدا لا نجد ارباح كثيرة اما عند الغرب

فحدث ولا حرج

Didios
08-18-2012, 18:19
بالطبع هناك رابحون في سوق الفوركس .. ولكن النقطة في تعريف معنى كلمة (رابح) ... فما هو المعيار المستخدم لإعتبار المتاجر رابحاً أم لا ؟؟؟
هناك متاجرين يحددوا لأنفسهم هدف وليكن 10نقط في اليوم مثلاً ، ومتى تحقق هذا الهدف يكتفي بهذا القدر . وهذا معناه أنه يحقق 2200دولار شهرياً .
فالمشكلة هنا في الإنضباط حتى لا ينجرف المتاجر إلى الطمع ويخسر ما جناه .

remas
08-18-2012, 18:25
لا يوجد نسبة محدد توضيح نسبة الخسارين أو الرابحين
لانى الرابحين لا يقولون انهم كسبوا
وان شاء الله نكون كلنا من الرابحين

هو صحيح لا يوجد نسبه محدده ولكن فيه مقوله كده دايما نرددها ان نسبة الرابحين فى السوق 5% والباقى خاسرين لو احنا اهتمينا بالموضوع ده اكيد هنتعقد ونستصعب الفوركس كل اللى عليك اخى الكريم انك تجيد تعلم الفوركس اولا لان دا اللى هيوصلك تكون من النسبه الرابحه

Didios
08-18-2012, 18:30
نسبة الرابحين للخاسرين مثلما درستها في دورات التحليل الفني هي أن 87% خاسرين و13% رابحين .

amininho10
08-18-2012, 18:34
من يربح يحتفظ بل الربح لنفسه ولا يريد التصريح هؤلاء الاصدقاء يخافون من ان نحقد عليهم او يعلمونا كيف نربح مثلهم فى الغالب هذا يحدث وتجد جميع الخاسرين

Eng PTC
08-18-2012, 18:48
اعتقد انك مخطا في تحديد 6% فقط

الجميع يربح .. ولكن يوجد من يخسر اكثر من ما يربح

ويوجد من يربج اكثر من ما يخسر

واعتقد انه من يربح هو من ترك لنا هذا الكم الهائل من المعلومات ومن الدروس والاستراتيجيات

تحياتي

hehelibeb
08-30-2012, 05:59
القضية لا تحتاج إلى تصريح

لأن ما ربحته الأن ممكن تخسره بعد قليل أو في لحظة

وليست هناك قيمة مضافة مثلا الريفيرل لكي يصرح الإنسان بالربح ليكسب ريفيرل

azza51
08-30-2012, 06:02
هل معني هذا ان الرابحين تجدهم دائما مشغولون بتجارتهم وربحهم ام انهم بخلاء علينا بالنصيحه ولماذا دائما الخاسرين يعلنون خسائرهم وينتحبون هي ناقصة طاقة سلبية المبفروض نشجع بعض ونعطي طاقة امل وتفائل ونتكلم بايجابية

hodhod
08-30-2012, 06:15
انا شوفت مشاركات بيقولوا فيها انهم كسبوا من الفوركس بس مش المكسب الكبير
وده طبعا بعد نصايح منهم بالالتزام بادارة راس المال الصحيحة وكذلك التحليل الفني ومتابعة الاخبار

mhb2012
08-30-2012, 12:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كيف حالكم شباب منتدئ فوركس العرب الفوركس لا يستمر على شئ واحد الفوركس فيه
الربح وفيه الخساره

dentist
08-30-2012, 12:32
الموضوع مش كده يا غالي
كل الحكايه اننا كلنا بنكسب وبنخسر ومش معقوله كل مكسب او خساره هندخل نقوله

face book
08-30-2012, 15:28
لان نسبتهم قليله جدا ولا يحتاجوا الدخول الي المنتديات لانها تشتت العقول

ولكن القليل منهم يدخلوا لمساعده اخوانهم من بحور الخساره والقليل جدا

HOUSAMMI
08-30-2012, 17:51

ام

اخى هناك سببان لهدا اولهم ان الرابحون لا يهمهم امرنا كثيرا فهم مشغولون بارباحهم

ثانيا يخافون على انفسهم من الحسد ،، فى سوق اكثر من 90 % فاشلون ادن يجب ان يخاف الناجحون على انفسهم ولو كنت مثلهم لفعلت

forexawy59
08-30-2012, 18:10
يا اخى نسبه الربح دا اعتقد انها غير صحيحه لان ماشاء الله هناك نجحين كثر فى الفوركس
اما عن ان كل واحد ينشر نجاحه فدى بترجع لكل واحد ورغبته فى انه يتكلم عن عمله او لا

asmaa omar
08-30-2012, 18:40
سوف ابدا بنفسى هذه هى ارباح الاسبوع هذا لحد الان الحمد لله
بالتوفيق ان شاء الله

اضفت صوره للارباح ولكن لم تظهر لا اعلم ما السبب

aymen-gfx
08-30-2012, 22:40
اعرف شخصا يربح 280 و 300 دولار
اسبوعيا او شهريا

Ama0200
08-30-2012, 22:45
اظن البعض يتملكه الغرور

و البعض الاخر يخاف على نفسه من الحسد

و البعض الاخرون يصل لنا منهم بعض النصائح و الاستراتيجيات

mero
08-31-2012, 02:49
لان فى اشخاص كثيره يفضلوا ان يحتفظوا بطريقه تداولهم لانفسهم ولا يحبوا ان يشاركوا احد فى تداولاتهم واعتقد ان ذلك غير جيد لان يمكن الشخص يفيد ويستفيد من خبرات الاخرين واكيد مهما وصلت من التعلم اكيد ف حجات تكون غير معروفه لك

egypt25
08-31-2012, 02:57
والله انا كنت عرفت من واحد قبل كده ان نسبة الرابحين فى الفوريكس فقط 10%
و90 % الخاسرين بس ماعرفش دى حقيقة ولا ايه

ولكن هتلاقى هنا بتكسب بس ربحها مش مستمر او مش مستقر فمش بيعتبروا ده ربح مستمر يقدروا يتكلموا عنه

waleed adel
09-01-2012, 00:33
عن نفسى لم ارى الكثير يربحون فى هذا السوق فمعظم اللى بشوفهم بالفعل بيخسروا ختى انى اسال نفس السؤال
كل الناس بتخسر مين بس اللى بيكسب

ahmedgalal
09-15-2012, 01:18
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الجميل ان
دائما نجد الخاسرين هم الذين يصرحون لنسيان مرارة الخسائر
كما ان الرابحين اوقاتهم ثمينة فلا جدهم ف المنتديات
وبالتوفيق للجميع فى السوق

4ex
09-17-2012, 18:24
للاسف هذا لا يحدث ولكن نرى الكثير فقط يعرض الخسارة واعتقد انه بسبب هذا الموضوع يوجد نسبة كبيرة جدا من المتاجرين فى سوق الفوركس يعانون من حالة نفسية ويعتقدون انه سوق معقد ولا يوجد ربح به

rafah
09-18-2012, 02:37
لا توجد احصائيات دقيقة فالسوق يتداول فيه ملايين البشر فمنهم الرابح و منهم الخاسر و هكذا

loco
09-18-2012, 02:44
طبع هناك الكتير من المتدولين لديهم ارباح كبير
لكن لا يصرحونيمكن انهم يخفون ان يتم نحسهموالتقويس عليهم هههه

mahmoud1
09-18-2012, 02:50
موضوع الفوركس عند العرب موضوع جديد يعني لسة طري

لهدا لا نجد ارباح كثيرة اما عند الغرب

فحدث ولا حرج

هما الاجانب قبل العرب فى الفوركس بس الفوركس لا يعرف اجانبى او عربى اللى بيتعلم ويحبث ويجهتد هو اللى بيقدر ينجح عشان كده المفروص انه الواحد يبحث ويبزل جهد ويتعلم باستمرار عشان يقدر يحقق مكسب

Didi
09-18-2012, 02:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اسوق هذا حاله لبدى من الخاسرة وربح انا اظن انهم مشغولن عن اعترافهم و ظرح موضيع انهم ربحو ويوجد ايضا اشخاص كما ذكرت اخي
يحملون هذه ثقافة في دماغهم ان تصبهم العين او يحسدون
وشكرا

eng.memo
09-18-2012, 02:53
الفوريكس زي اي تجارة فيها مكسب وخسارة .... وبصراحة اول مرة اسمع ان الي بيكسب فى الفوريكس ب 6% ...؟

smail
09-22-2012, 17:53
لكن هدا هو السوق

maro50
09-22-2012, 17:56
ان تصريح الرابحين بفوزهم وتغلبهم على سوق الفوركس لن تجده كثيرا لانهم ليسوا بحاجه الى التواجد داخل المنتدى من اجل الحصول على البونص او مشاركتنا اسرار النجاح لانهم يهتمون بالمزيد من الربح اكثر

vamoscapitos
09-22-2012, 17:56
الكل يربح والكل يخسر وليس هناك فئة معينة دائما ما تربح

فكما يصرح الرابح بارباحه يجب ان يصرح بخسائره ايضا

والقليل من المتاجرين من يصرحون بخسائرهم كما ارباحهم

kingta
09-22-2012, 18:05
السلام عليكم
أضن الكل خائف من العين ان تصيبه فيخسر كل شيئ والعين حق يعني توجد والله أعلم لكن هنالك من يصرح بها حسب الشخص ورغبته
وشكرا لك على الموضوع

sohir
09-22-2012, 18:13
لان متقدرش بردو تكسب بنفس استراتييجيتهم ممكن
لان دى ارزاق وكل واحد ليه دماغه
تقريبا يعنى من وجهة نظرى

sky44
09-22-2012, 18:26
السبب اخي هو ان اغلبية التجار يخسرون بعدما كانوا يربحون لهذا يكونون على يقين بأن هذا المجال فيه ربح لكن لا يستطيعون ان يضعو مواضيع يعلنون فيها بانهم سحبوا كدى و كدى هدا هو السبب لاني شخصيا هذا ما حدث معي ههه

moody
09-22-2012, 18:29
السلام عليكم
هل معنى هذا ان الرابحين تجدهم دائما مشغولون بتجارتهم وربحهم ام انهم بخلاء علينا بالنصيحه
يجب على كل شخص ان يقدم النصيحة لمن يحتاجها
اتمنى لكم التوفيق

daisy
09-22-2012, 18:38
مين قال ان مفيش مواضيع عن الارباح
اعتقد ان مواضيع الاستراتيجيات كلها بتتكلم عن اشخاص جربوا طريقة معينه وحققوا ارباح بيها
وبالتالى وضعوها للمشاركه

mahmoud1
09-22-2012, 18:42
السبب اخي هو ان اغلبية التجار يخسرون بعدما كانوا يربحون لهذا يكونون على يقين بأن هذا المجال فيه ربح لكن لا يستطيعون ان يضعو مواضيع يعلنون فيها بانهم سحبوا كدى و كدى هدا هو السبب لاني شخصيا هذا ما حدث معي ههه

لو كان المتاجر خبرة فى السوق ومحترف مش هايخسر كتير اكيد هايكون فى خسارة لكن الارباح اكتر من الخسارة ومافيش واحد محترف وكان بيكسب ويرجع يخسر كتير الخسارة بتكون بنسبة صعيفة بالنسبة لى الارباح

sharif4
09-22-2012, 19:09
نا مثلا مرت علي أيام كنت اربح فيها دائما, لكن اتدكر يوما خسرت فيه كل شيء هههههه الله يعوض علينا من يربح يحتفظ بل الربح لنفسه ولا يريد التصريح هؤلاء الاصدقاء يخافون من ان نحقد عليهم او يعلمونا كيف نربح مثلهم فى الغالب هذا يحدث وتجد جميع الخاسرين

dina
09-22-2012, 19:16
من المعروف ان نسبة الخسارة فى الفوركس كبيرة جدا
لذلك لن تجد المواضيع التى تتحدث عن الربح كثيرة وان وجدت تكون الارباح
غير مجزية ليتكلم عنها صاحبها

madoxegy
09-22-2012, 19:18
لان 95% من المتاجرين هم خاسرون ويبحثون عن ال5% الرابحون
وبالتالى الرابحون يكون تركيزهم فى العمل وليس المنتديات

maha sharawey
09-22-2012, 19:19
بسم الله الرحمن الرحيم
هناك اناس تربح في هذا المجال ولكن كل الذين يربحوا في هذا السوق قبل هذا الربح بيكونوا خسروا اكتر من مره

syed
09-22-2012, 19:29
الفوركس عباره عن ربح وخساره يعنى مفيش حد بيخسر على طول ولا حد بيكسب على طول واظن ان اكتريه المتداولين الكبار اللى هما بيربحوا مش بيحطوا مواضيع فى المنتدى عن ربحهم لانهم مش فاضين للمنتديات والكلام دا وكمان يخافوا من الحسد ههههههههه

bondokpower
09-22-2012, 19:30
طبعا هناك ناس كثيرون يربحون من الفوركس ولكن نسبه بسيطه تصل إلى 5% فقط وال95% خسرانين وهذه هى الحقيقه التى لايمكن إغفالها

magic777
09-22-2012, 19:36

هو مش الكل طبعا بيكون خايف من الحسد هنا وعلشان كده مبيقولش انه بيكسب مثلا ولكن فيه اللي بيكون
عنده قاعده انه ميقولش لحد سواء كسب او خسر بيحتفظ بتجاربه لنفسه يعني

wowdd
09-22-2012, 19:55

ام

السلام عليكم ورحمة الله
بعد السلام والتحيه الطيبه الفكره كلها تعتمد على مدى التعمال والتدريب والجهد فى هذا السوق وطبعا ادارة رائس المال
واستخدام التوب بروفيت والاستوب لوس وتحديد الاهداف والخطه التى تهدف اليها

aoneman3
09-22-2012, 19:59
السلام عليكم
اخى الكريم فى الحقيقة ال 6 % اللى انتة بتقول عليهم دول
لو قعدنا نفكر هما لية هما بس اللى بيكسبوا هتلاقى انهم اكتر الناس التزاما
بالقواعد

mostafaabdelgawad
09-24-2012, 02:00
معظم اللي بيكسبوا مبيقولوش عشان الحسد وعشان محدش يعرف طريقتهم في المتاجرة
الا القليل الذين يريدون افادة اخوانهم

noureen
09-29-2012, 14:39
فى كتير ناس من اصحاب التوصيات بيعلنوا عن ارباحهم السوق مكسب و خساره
يعنى مش لازم لما اكسب او اخسر اروح اقول للناس انا كسبت قد كدا او خسرت اد كدا اعتقد انك تخليها لنفسك افضل

y4x
09-29-2012, 16:07
عندك حق فعلا اللى بيكسب محدش بيعرف عنه شئ لكن لو خسر

يجى ويكتب ويقول انا خسرت عادى محدش بيحب يقول عن مكسبه

ولا طريقته فى المكسب

newselvan
09-29-2012, 16:11
اعتقد ان الامر
مبتدلا يتعلق بالحسد لكن بالانشغال ممكن او بالانانية او حب الاحتفاظ بالمجهود ومع ذلك اني اجد ان الخبراء يساعدونا كثيرا دون مقابل على عكس المبتدئين او قليلي الخبرة يخافون المشاركة
والله الموفق للجميع

lecoq6
09-29-2012, 16:15
يوجد العديد من المواضيع يقولون المتداولين فيهم انهم ربحوا
لكن الذين يقولون خسرنا اكثر وهذا راجع لان المتداول الذي يربح يكون مشغول بفتح صفقات اخرى

mansourito
09-29-2012, 16:26
اظن اخي ان من يربح يحتفظ بالطريقة لنفسك ولا يعلم احدا والخوف من العين والحسد لذا يحب ان يتمسك بها لنفسه ولا يخبر احدا

ayman.shosha
09-29-2012, 16:36
اعتقد اخى العزيز
ان الغالبية العظمى من المتاجرين الناجحين
ليس لديهم وقت للكلام عن تجاربهم
او انهم يعتمدون مبدأ
( دارى على شمعتك تنير )
هههههههههههههههههههههه

m.o.b
09-29-2012, 16:37

Hamdy Elhossiny
09-29-2012, 16:39
انا اعتقد ان الرابحين بنسب كبيره لا يفصحون عن ارباحهم خوفا من الحسد اولا
وعدم معرفتهم وايضا لكى لا يطلب احد منهم استراتيجيتهم
لانه كلما زاد عدد مستخدمى الاستراتيجيه الرابحه سوف يغير المتداولين الكبار اسلوبهم

hwida nada
09-29-2012, 16:41
لا يا اخى انا لست معك فى نظريتك انا عنما اربح فى صفقة 10 دولار واصرح لاهل بيتى وليس لاحد من خارج اسرتى
يدث لى انتكاثة فى وقتها والمكسب الزاهى يتبدل بخسائر فادحة كنت فى الاول لن انتبه لذالك ولكن بعدها تذكرت انى كلما فرحت بالمكسب واصفحت عنه
يحدث لى بعدها مالا يسرنى ابدا

2x1
09-29-2012, 16:43
ربنا يسهل واكون من الربحين النمهم اني اسحب من ارباحي انا مسحبتش غير مرة
واحدة وبعد كدة كسبت كتير ومسحبتهمش وراحوا

keko
09-29-2012, 16:47
اعتقد فعلا لقله المتاجريين الذين حققوا اربح فى الفوركس بس انا عندى تفاؤل انه مع هذا المتتدى وكثره عدد الاعضاء وفى الفتره
القادمه عندما تتتزايد الخبره اكيد هتكون فى مواضيع كثيره بتتحدث عن الارباح والمكاسب التى تم تحقيقها ومش شرط يعنى انه يذكر الاسترالتيجيه الى اتبعها فيكفى انه يدينا امل فى النجاح

magic777
09-29-2012, 17:03
اعتقد ان الامر
مبتدلا يتعلق بالحسد لكن بالانشغال ممكن او بالانانية او حب الاحتفاظ بالمجهود ومع ذلك اني اجد ان الخبراء يساعدونا كثيرا دون مقابل على عكس المبتدئين او قليلي الخبرة يخافون المشاركة
والله الموفق للجميع

على حسب مقدره المتاجر المحترف بيساعد اخي واحنا مش عاوزين نظلم حد لان لكل واحد ظروفه حتى
المحترف بيكون عنده ظروف فاللي بيساعد هنا شكرا ليه واللي مش عاوز براحته

khaled ibrahem
09-29-2012, 19:40
فعلاً ده سؤال مهم ليه امتاجريين زى ماهما بيبقواْ عايزين استفسارات للتداول لييه هما بعد مايربحوا مايصرحوش مثلاً بالاستراتيجيه المعينه دى او بالتحليل المعين
هل هو فعلاً بيطبق كلام اخى المعلق اللى بيقول حب النفس وعدم حب الخير للاخر ؟

علاء بدران
09-29-2012, 19:45
مش عارف يمكن خايفين من الحسد ولا حاجة
عشان كدة متلاقيش النسبة ال ترضينا

mr.cavally
09-29-2012, 21:21

ام

لانه ببساطة اخى الفوركس مثل البورصة
عندما يربح احد يخاف ان يقول خوفا من الحسد
وعندما يخسر احد يفضح الدنيا علشان الناس كلها تعرف

CoRLeoN300
10-05-2012, 13:51
بسم الله الرحمن الرحيم
الخسارة مش بتكسبك حاجة بس بتكسب منها الخبرة
تحياتي

jamalsale
10-05-2012, 14:03
من يربح لن يقول لك هذا لانه سيكون غارق في العمل او يحتفل بربحه
و طبعا هناك من يخاف الحسد

MAGDY
10-05-2012, 14:15

ام

لا أبداً .. لله الحمد ، كل أسبوع أعرض لكم نتائج مضارباتى على أكثر من حساب
والمتابع لمواضيعى ومشاركاتى ، يجد ويرى ويشاهد كشوف حساباتى الرابحة
وأيضاً لى كشف حساب خاسر ، لم أخجل منه وعرضته للأفاضل بالمنتدى هنا
تحياتى

jamalsale
10-05-2012, 15:00
شكر لك على عملك الجاد و انا لم اقصد الجميع بكلامي فلكل قاعدة استتناء و نتمنى
ان يتبعك المتداولون الاخرون

fxmylife
10-05-2012, 15:05
الاشخاص الرابحين من هذا السوق ليس عندهم الوقت لذكر أرباحهم وهو لا يرى أي فائدة في ذكر ذلك وهؤلاء الاشخاص يصعب حتى ايجادهم للحديث معهم لأنك كما قلت نسبتهم لا تتعدى 6 في المائة

adam
10-05-2012, 15:08
أضم صوتي الى صوتك اخي الكريم لكل من يربح في هذا السوق ان يضع كشف حساب تداول بالمال الذي ربحه وان يخبرنا عن طريقة التداول الذي يستخدمها كي نستطيع الاستفادة منها نحن ايضا هذا امر مهم لكي تستطيع مناقشة استراتيجيات الاعضاء والربح منها

mohamedemara
10-05-2012, 15:23
اعتقد انه من يستطيع ان يحقق الربح لا يجد الوقت كى يدخل
الى تلك المنتديات حتى يتحدث عن نفسه

magic777
10-05-2012, 17:53
أضم صوتي الى صوتك اخي الكريم لكل من يربح في هذا السوق ان يضع كشف حساب تداول بالمال الذي ربحه وان يخبرنا عن طريقة التداول الذي يستخدمها كي نستطيع الاستفادة منها نحن ايضا هذا امر مهم لكي تستطيع مناقشة استراتيجيات الاعضاء والربح منها

على الاقل اللي عاوز يساعد يقول طريقه العمل مثلا او يدلنا على كتب او فيديوهات قويه نتعلم منها لكن
موضوع كشف الحساب ده هنستفيد منه في ايه تقريبا لرفع الروح المعنويه فقط

tictok
10-06-2012, 12:17
أنا عن نفسي ربحت وخسرت مثل كل المتداولين في المنتدى واستخدم نفس الطريقة أحيانا تنحج وأحيانا تخسر فانا اعتمد على الدخول من نقطة دعم أو نقطة مقاومة
وأحلل أتجاهات السوق جيداً قبل الدخول واستخدم الشموع اليابانية والأستوك كاستيك وهناك شرح لبعض الطرق الأسكالبينج على اليوتيوب تعمل على فريم الربع ساعة ممكن تفيدك

Nagwa
10-06-2012, 12:22
لا تتواجد دراسة واحصائية دقيقة لتحديد نسبة الرابحين وطبعا لما المتاجر يربح مش هيضع مواضيع يقول فيها انه ربح بل انه سيظل مشغول لادارة الصفقات الاخرى للزيادة من الربح

sarim
10-06-2012, 13:19

ام

mannon
10-06-2012, 13:44

للاسف معظم الخسائر فى الفوركس هى نفسية من الاساس
ولو لاحظت فى الفوركس هتلاقى ان كل متداول بيحارب ويصارع نفسة فى السوق مش بيحارب الاخرين بس ولا الشركة

hwida nada
10-08-2012, 14:54
اخى الفاضل مجدى اظن انه غير من الضرورى كسف حساباتك للاخرين
كل منا له خصوصياته وليس من الضرورى وليس مطلوب منه ان يعرض اشياء ليس من حق اى احد رؤيتها
معذرة انا لو طلب منى ان اكشف عن حساباتى سواء خاسرة ام رابحة ساعترض بكل شدة
احترامى وتحياتى للجميع

yazeed
10-08-2012, 14:58
السلام عليكم

لا توجد احصائيات في الفوركس عن عدد الربحين ونسب الربح في الفوركس

علاء بدران
10-08-2012, 17:53
اعتقد ان الربحين وقتهم من دهب لايضيعونة ف اكيد
لايطرحون مكاسبهم ويتحدثون كيف نجحو

nrgslawi
10-08-2012, 19:13
اخي بطبيعة الحال هناك اشخاص ربحوا بالنسبة لي انا ربحت الكثير واربح دائما والحمد لله ولكن اخسر في بعض الاحيان
وفي هذا الشهر اول صفقاتي كانت خاسرة

ptczalat
10-10-2012, 01:48
من المؤكد ان هنا كثيرين جدا من الرابحين ولكن للأسف كثير منهم لا يحب ان يقول لماذا يكسب او كيف يحقق المكسب وبيخبي المعلومات عن الناس التانية

علاء بدران
10-10-2012, 06:39
هههههههه انتة عاوز العرب يقولو انهم كسبو دة بيخافو من الحسد
اكتر م بخافو على والادهم

xtomorrow
10-13-2012, 21:40
اعتقد ان الربحين وقتهم من دهب لايضيعونة ف اكيد
لايطرحون مكاسبهم ويتحدثون كيف نجحو

صحيح اخي وحتى ان تحدثوا عن ارباحهم لا يتحدثون عن طريقة ارباحهم
عموما اتمنى ان كل متاجر يشق طريقه بنفسه لان الجهد نتيجته الربح

hard currency
10-13-2012, 21:43
ف حكمه بتقول اللى بيعمل مبيقولش واللى بيقول مبيعملش ودا اكيد حال الناس اللى بتكسب خايفين من الحسد هههه
اكيد فى ناس بتكسب اكيد بس مش بالدرجه اللى بنسمع عنها

amar1989
10-13-2012, 21:45

ام
اضن بان هنالك العديد من الاشخاص الذين تحدوثوا عن ارباحهم والا لما كان الفوركس اليوم منتشرا

Ahmed Rock
10-13-2012, 21:52
لسة جديد معاكم و اما نجرب اقدر ارد عليكم ولكن كل شيئ فيه مكسب وخسارة ومفيش صعب و من الواضح ان فى اعضاء كتير هنا كسبت واكتر خسرت و دة العادي

mannon
10-14-2012, 13:08
ف حكمه بتقول اللى بيعمل مبيقولش واللى بيقول مبيعملش ودا اكيد حال الناس اللى بتكسب خايفين من الحسد هههه
اكيد فى ناس بتكسب اكيد بس مش بالدرجه اللى بنسمع عنها

انا معاك ان فى ناس كتير كدة وخوصا فى مجتمعنا العربى ، لن والله يباشا فى ناس كتير بتحب الخير للكل ومش عايزين نظلمهم لانهم فعلا فخر لكل العرب

mohamed ezzat
10-14-2012, 19:51
اعتقد اخى الكريم ان من يربح ليس لدية الوقت الكافى لعمل
مثل هذة المواضيع
فمعظم وقتة بين التحليل والمتابعة والصفقات ولا يشغل بالة بأى شئ أخر

majdquran
10-15-2012, 04:30

ام

لان معظم من يربحون هم متداولين محترفين ومعظمهم لا يوجد لديهم وقت للمنتديات وللعمل فيها .

madoxegy
10-15-2012, 04:33

ro2a
10-15-2012, 04:45
الاشخاص اللي بيربحوا فعلا بيحتفظوا بالسر لنفيهم
وبعدين حتي لو حد نشر مواضيع ايه الضمان انه هيربح مش معني انه نجح معاه هينجح معايا انا كمان

mohamed amin
10-15-2012, 04:54
لا اعتقد ذللك اخى فهناك من يعلن عن ارباحو والكل
يبارك له ولكن البض يرفض ذللك قد يكون الحسد والخوف على الارباح

blackknight
10-15-2012, 05:29
اكيد طبعا الى بيخسر لازم هيدخل وينصح الناس لكن معظم الرابحين لا يتحدثوا كثيرا خوفا من الحسد
او لانشغالهم الدائم بما هو اهم من الدخول والدردشه مع الاعضاء

عبدالرحمن امام بيومى
10-15-2012, 05:36
لا فى ناس بتكسب
بس ممكن الخوف من الحسد
غطى على شمعتك تايد
وعلى العموم ربنا يكرمنا كلنا

ahmed mohamed
10-18-2012, 18:45
انا عن نفسى الشركة التى اتعامل معها يوجد فيها ارباح كل متداول وتظهر لجميع المتداوليين
الاخرين حيث يمكن من خلالها اختيار افضل مزود ليصبح متاجر لك نفس نام فوركس كوبى

joker7diaa
10-18-2012, 19:17
لا فى ناس بتكسب
بس ممكن الخوف من الحسد
غطى على شمعتك تايد
وعلى العموم ربنا يكرمنا كلنا

والله بيني وبينك الواحد لازم يخاف من الحسد بلا كلام فاضي , الحسد وما ادراك ما الحسد , يعني اكيد الكل بيكسب وبيخاف من الحسد , لانه عند عمل مواضيع كم كسبت لا احد يكتب المبلغ الا القليل !!

derar
10-19-2012, 13:54
السلام عليكم
يعني ليش اللي يربح ما بحكي لحد
ليش ما بخلي غيرو يستفيد ويعطينا
شوي من خبراتو

eng_ali
10-19-2012, 14:13
جميع من فى السوق يمر بالمرحلتين المكسب او الخسارة
ولكن الرابحين لا يعلنون اسرارهم
ولذلك لا نسمع الا عن الخاسرين فى السوق

tahirou
10-20-2012, 02:55
لسه الشهر فى اوله وناس كتير مستنيه استلام البونص حتى تبدء التداول على الحسابات
على الاسبوع الثالث تلاقى المواضيع بتنزل انشاء الله .

madoxegy
10-20-2012, 02:56

mannon
10-20-2012, 06:56

قلة والله يمعلم ، انا بشوف ان فى ناس كتير بتشارك الطرق الى تعرفها وانت شايف المنتدى هنا مليان خبرات ومحدش بيبخل لاى شئ عن باقى الاخوة

علاء
10-21-2012, 21:55
الفوركس قلما تجد فيه من يصرح بالربح ولكن دائما تجد غيه الخاسرون يشاركون ليعرفون ما هى الطرق التى توصلهم لطريق النجاح
اما الرابحون فهم يتابعون ولا يبالون لاى شئ يحدث فهم لا يشاركون المعلومه

abdullah bakri
10-21-2012, 21:58
ما اعتقد ان شخص راح يحقق نتائج وارباح ايجابية وعالية جدا يكون لديه الوقت او حتى التفكير لاقامة شروحات للغير .

حمودى
10-21-2012, 22:02
ياريت يكون فى ناس من الرابحين او الذين توصلوا الى بعض الطرق للربح يكتبوا ويقولوا عن طريقتهم
بس الظاهر زى مافى ناس علقت وقالت الخوف من الحسد وعدم الاهتمام بنقل وسائل الربح للاخرين

ماتريكس
10-21-2012, 22:14
أعتقد بأن الاخوة الأعزاء أعضاء المنتدى الكرام لا يبخلون بآرائهم و أفكارهم و يتقاسمون خبراتهم بكل كرم و جود
و الدليل على ذلك هو وجود موضوع متكامل يحتوي على مجموعة من الاستراتيجيات الناجحة و المجربة
لكن تقاسم المعلومات و الخبرات شيء و كشف أسرار الربح الشخصية شيء آخر ، فليس من المعقول أن يكشف
لك شخص ناجح في الفوركس عن الطريقة التي ينتهجها حاليا في الربح التي تحقق له ارباحا طائلة ، ليس لأنه
لا يحب الخير للجميع ، و لكن لخشيته من انقلاب الربح الى خسارة بعد كشف سره للجميع .
هناك شيء آخر ، فالشخص الذي يحقق أرباحا كبيرة جدا من الفوركس لن تجده مطلقا في هذا المنتدى و لا في أي منتدى آخر
لماذا؟
ببساطة لأنه مشغول في تحقيق المكاسب و الأرباح و ليس لديه الوقت للمناقشات و الحديث في مواضيع يعتبرها شيئا من الماضي بالنسبة له ،
و هي تهم من يلتمسون طريق النجاح خطوة خطوة.

nahlla
10-21-2012, 22:36
الواحد بيسمع كتير عن الارقام الخياليه اللي ممكن نحققها ولكن بصراحه كلها لحد دلوقتي نظريات علي الورق وماوجدت حد وضع نظريه او استراتيجيه حقيقيه ممكن نتبعها لانه كل واحد بيصل لاستراتيجيه ناجحه معه بيحتفظ بهيا ومايصرح بيها لاي شخص وكانها هتفقد مفعولها وسحرها بمجرد البوح بها الله يهدي الجميع

yassoo011
10-21-2012, 23:21
فيه مواضيع موجوده عن اناس ربحو ولكن معظم الحديث
عن خسارة لان معظم الموجودين بالمنتدى مبتدئين

toto
10-26-2012, 06:34
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الرائع
انه لا توجد احصائيات دقيقة فالسوق يتداول
فيه ملايين البشر فمنهم الرابح و منهم الخاسر و هكذا

rooseyflower
10-26-2012, 07:50
سوق الفوركس فيه كل شئ
فيه الربح والخساره ولكن نسبة الربح قليله لكذلك برضو هتكون نسبة المواضيع عن الخساره اكتر بكثير من المواضيع المتعلقه بالربح

saasa
10-26-2012, 15:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هناكعرب استطاعوتحقي تروة مالية مشاء الله
لمن الفوركسيبق جديد بالنسبة للعرب والاخبره لا تنتشر

ahsankhan
10-26-2012, 15:33
انا اعتقد عدم التصريح بالربح يرجع لعدة اسباب منها:
1_اكيد خوفا من العين و الحسد والحسد مذكور في القران
2_الوقت بقي يساوي كتير بالنسبه له فمش هيخش عشان يكتب وكده
3_كل متداول يريد ان يحتفظ بطريقة الكسب لنفسه فلو كتب موضوع فسوف يلاقي سيل من الاسئله حول كيفيه
كسبه للاموال فبيريح دماغه

alMo9ana3
10-26-2012, 15:37
انا اشاهد مواضيع كثيره ، لإخوان يربحون من انستا لكن ليس الجميع يضع مواضيع بأنه ربح
لأن الربح شيء عادي و نسبة 40 بالمئه من المشتركين في الشركة يربحون يوميا ، و 60 بالمئه يخسرون

ahmedsaied
10-28-2012, 05:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته والله لو كنت من الرابحين لكن اجبتك بكل صدق ولكنى ساكون بعون الله لانى عندى هزيمه المكسب ولا اخبى فقال ربك واما بنعمه ربك فحدث وهذه نعمه من الله

yousef.3600
10-28-2012, 05:43
صح كلامك يعني مانشاهد اي مواضيع للاعضاء انهم ربحو في الفوركس كثير تقريبا شاهدت موضوع اوموضوعين في المنتدى
عن بعض الاشخاص اللي ربحو في المجال ويضا لاحد يشارك بالخبرات والاستراتجيات اللي عنده

haytham_mhmd
10-28-2012, 06:20
بيخافوا من الحسد

لا تجد من ينشر اخبار ارباحه الا شخص يعمل دعايا لرابط رافال عشان ياخد بونص من التسجيل عن طريقه
وغالبا لا يكتب ارباحه الحقيقيه كمان

mo7i
10-28-2012, 16:37
السلام عليكم و رحمة الله ممكن خوف من الحسد
بالاضافة ممكن تكون رغبة في الاحتفاض بطريقة عمله

willy
10-31-2012, 14:49
المشكلة اخي ان نسبة الرابحين في السوق لاتتعدى ال5%واعتقد ان هذه النسبة ضئيلة جدا لكن هناك من العرب وهم فريق السلاحف يقولون انهم وصلو الى المليون لكني لم اشاهد كشف حساب للصفقات لديهم او الربح الصافي لهم

ameer
10-31-2012, 14:51
اهلا بيك اخي الحبيب بالنسبة لنا اعتقد ان التجار الذين يربحون في الشركة لاياتون الى هذا المنتدى مجددا وخصوصا عندما المنتدى قام بتقليل من قيمة الاشتراك من 20 سنت الى 10 سنت

gameman1
10-31-2012, 14:56
انا اعتقد ان من يربح من سوق الفوركس مبيكونش فاضي انه يكتب موضوع يتكلم فيه عن ارباحه

zizokapo
10-31-2012, 15:01
تقريبا كده كلامك غلط لان اكيد اللى بيربحوا اكثر من اللى بيخسروا ومتكنش النسبة الصغيرة دى اللى تمثلهم

ahmed sleem
10-31-2012, 15:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم هذا سوق من درس واكتسب الخبره فيه استحق المكسب ومن تعجل وتكاسل في الدراسه او اخل باي شرط من شروط التداول مثل الصبر التركيز المحافظه علي راس المال وادارته فالبتاكيد الخساره تكون فادحه

عبدالله محمد عبد الفتاح
10-31-2012, 15:36
هناك الكثير ممكن يربحوا ولاكننا كعرب لا نخدم بعض
خوفا مما يسمي الحسد
لا يعرفون ان الله موجود

abdullah bakri
10-31-2012, 15:48
هناك مواقع تظهر نتائج المتاجرين بالفوركس .
يوجد الكثير منهم يحقق اؤباح خيالية وبنسب عالية جدا .

kingptc
10-31-2012, 18:43
داري على شمعتك تقيييد يا عم الحج
مفيش حد بيحب ان يتبص في لقمة عيشو
هو التفسير الوحيد للضاهرة دي

temp16
10-31-2012, 19:03
بالفعل العديد من المتداولين لا يقولون الا انني خسرت
اعتقد ان ذلك بان الربح يكون له طعم حلو والخسارة تكون مرة وتحاول ان تفرغ ما في جعبتك

iiitamarki
11-14-2012, 02:13
كما ذكرت: نسبة 6 في المئة هم الرابحون
يعني أنهم يحرقون دم جوفهم من أجل أن يبقو ضمن الـ 6 في المئة
لذلك فلا وقت لديهم لكتابة المواضيع والتفاخر بأرباحهم
+
هناك من لا يحب أن يعرف الناس مصدر أمواله،
لذلك يُبقي أمر الربح بينه وبين نفسه

حمو
11-14-2012, 12:21
السوق العربي وان توفرت القدرات العقلية العظيمة فانها من اكثر الاسواق بها نسبة خسارة
لان المتاجرين دخلوا الي اسوق دون دراية كاملة ومعرفة جيدة وهذا ما يؤدي بكثيرين الي الخسارة وفقدان الكثير ومن المال

a7med918
11-14-2012, 13:20
اهلا أخوانى
اهلا اخى انا ربحت وعملت موضوع بالاستراتيجيه وتم نقله للمكان المخصص له
الله أسأل لكم التوفيق جميعا

one17
11-14-2012, 15:42
الربح مختلف عن الخسارة بالنسبة للمتداولين ،حيث ان الربح يجعل المتداول اكثر اهتمام بالتداول
لكن الخسارة تجعل المتداول يبحث عن اسباب خسارته لذلك يشارك تجربته مع الاخرين كي يستفيد

latraaa
11-14-2012, 21:55
في اعتقادي أن المتاجرين ليس لديهم وقت لإنضمام إلينا و إفادتنا بالتجربة التي كسبوها من خلال التداول

mocha2011
11-15-2012, 14:11
بص يا معلم اي تجارة تحتمل الربح ووالخسارة مفيش حد بيربح على طول ولا حد بيخسر على طوول في حاجه اسمها
رزق وتوفيق وحسن ادارة راس المال بتفرق من متاجر للاخر بس

محمد اسامه
11-16-2012, 01:27
انا مش شايف ان دى حاجه تخوف لان زى ما بنكسب اكيد هنخسر وده اكيد هيرجع لاسباب احنا اهملناها واكيد ان الشخص الى يشتغل صح ويحلل ويفهم ويفسر الامور بعقلانيه هيكسب وحتى لو خسر اكيد هيرجع يكسب تانى

medone
11-16-2012, 02:52

Mamadof55
11-16-2012, 10:17
هناك يا اخى الكثير من المتداولين العرب حققوا و يحققون نجاحات متتاليى فى الفوركس و انا شخصيا اعرف الكثير من مديرى المحافظ الاستثمارية يحققون نجاحات رائعة

abdenbi
11-16-2012, 14:03
هناك الكتيرون من من يربحون في الفورلكس و نسبة ربحهم مختلفة
و لا اظن ان شخص يربح في الفوركس سيهتم بالاخرين و يقول لهم انه يربح

stp96
11-16-2012, 14:27
الربح يعتبره المتداولين شيء عادي ولن يستفيد منه اي شخص اذا اخبره
والخسارة تعتبر تجربة لذلك تجد المتداول الذي تعرض لها يخبرنا عنها كي يعرف اخطائه

first4ever
11-16-2012, 14:52
اعتقد ان الرابحين لن تجدهم ابدا فى اى منتدى فوقتهم ثمين جدا
تقبلو مروري

lollipop
11-16-2012, 15:21
انا عن نفسى لسة مش محددة استراتيجية محددة ههههههه
بس أعتقد لو حد خبير و فاهم المفروض يقول و يفيدنا

amira meroooo
11-16-2012, 15:37
هو اكيد فى ربح وخسارة بس تلاقى اكثر اللى بيصرحوا بيكون عن الخسائر وانهم عاوزين اراء الاخرين ان ازاى يحولوا الخسارة لمكسب
لكن وقت الربح خلاص مش محتاج حاجة من حد على الرغم ان ممكن يكونوا ساعدوه وجه عليه الدور يساعد غيره

ibrahiem2012
11-16-2012, 16:41
فعلا ياغالي في ناس بتربح بس بتخاف من الحسد او مش فاشيين يعملوا مواضيع يعني بيشتغلوا في صمت
وده مش عيب وفيه ايضا ناس بتصرح وبتعرض شوفات للحساب كل شهر
لكن حته ان مفيش حد بيربح دي مش صحيحه

hanix
11-17-2012, 04:59
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركته انا مبتدء خلال ابحاتي حول الفوركس قراءة عن هرب حققو نروة في المستوى انشاء الله نقدر نحن ايضا نحقق تروة

azifek
12-09-2012, 22:20
أخي الكريم
مما لا شك فيه أن أغلب الناس تخسر في الفوركس
و أظن أن هذا بسبب التسرع المفرط و الدخول في الفوركس دون تعلم الأساسيات
لهذا تجد أن الكثير يخسر أمواله بكل سهولة

forex3
12-11-2012, 12:56
لا توجد احصائية تحدد نمسبة الرابحين العرب فى الفوركس وفعلا نحن لا نشاهد مواضيع للمتاجرين يقولون فيها انه رابحون منم الفوركس ويمكن ده يكون خوف من الحسد او نوع من حب النفس

saiedhassan26
12-12-2012, 02:28
أولا النسبة التى ذكرتها صحيحة جدا للأسف و هناك الكثير من المتداولين اللذين يخسرون بشدة فى هذا السوق و لكن هناك مواضيع للعلم فقط يذكر أصحابها انهم ربحوا و أعتقد ان هناك موضوعا رأيته منذ يومين قديم عن أحد الأعضاء ما شاء الله دبل الحساب.

yaallah2
12-12-2012, 03:47
هناك ارباح بالفعل ولكن نسبة الخسارة حقيقة فى الفوركس كبيرة جدا قد تصل الى 95% لذلك لا يوجد الكثيرين ممن يقولون انهم ربحوا وبالفعل ارباحهم ههذه ليست كبيرة كما نتوقع ولا تتعدى الف دولار من وجهة نظرى اذا وصلت لهذا المبلغ لاننا ليس لدينا خبرة جيدة فى هذا المجال

asmoune
12-16-2012, 04:31
الرابحون تجدهم مختبئين يا أخي الكريم
ويخافون أن نسرق أموالهم أو الله أعلم مما يخافون
لكنهم يربحون في صمت ولا يحاولون بأي طريقة كانت أن يفيدونا معهم
لا بالتوصيات ولا بالنصائح ولا حتى بقول أنهم ربحو لكي يرفعو معنوياتنا المنكسرة

mannon
12-16-2012, 13:03

ام

لان المشكلة اى القياس
انت لما بتابع موضوع زى كدة لازم تعرف الى بيقول بيكسب دة بقالة قد اية فى الفوركس ، مش كسب شهر وبقالة 3 سنين بيخسر مثلا

saly
12-16-2012, 21:04
انا اشك فى النسبه دى واعتقد انها فعلا غلط
وممكن من غير متشوف مشاهير انك تتابع بس على المنتديات الورش
هتلاقى ان فيه ناس كتير ناجحين جدا فى التداول

ana_masrya
12-16-2012, 21:09
سلام عليكم اخي الكريم
مفيش في هد زمان بيحكي على الرباح لي انو رجع زمان ازمات
وناس بتخف من عين والحسد كيف هيجي وحد ويقلك انا ربحت
كل مرة وهوا عرف في الفوركس يمكن مرة يربح ومرتين يخسر
وبالتوفيق وتحياتي

melgebson
12-16-2012, 21:15
احييك يا اخى على هذا الموضوع
اعتقد ان هذه اصلا صفة فى الانسان وهى الكتمان
ولكن انا ارى ان يصرح من يكسب بنشر ماكسبه من نقاط
ولكن لاينشر مايكسبه من اموال ...

farazahmed
12-16-2012, 21:18

moonlight32
12-16-2012, 21:31
ليست هنالك احصائيه حقيقيه فكل من يربح يخفي ذلك
والخاسر يصرح وعند ربحه يصمت

3008
12-16-2012, 21:38
قررت انى اعتمد على المسابقات والبونصات ويكفينى اقولك الحمد لله انى حققت ارباح جيدة

Pipita20
12-16-2012, 21:45
بعض المتاجرين يرون ان مكاسبهم و تجارتهم هي شيء خاص
لايجب ان يشاركوه مع اي احد
وكذلك لحفظ الخصوصية لاستراتيجيتهم

hard$currency
12-16-2012, 21:53
نعم يا اخى هناك رابحين فى هذا السوق ولكن للاسف نسبة ارباحهم قليلة ولا يذكرونها بسبب قلتها وهناك ايضا من يربحون الكثير والكثير وهؤلاء هم المحترفين ولا اعتقد انهم موجودن معنا فى المنتديات الخاصة باعطاء البونص لانهم لا يحتاجونها

nabilo
12-17-2012, 01:16

hou1993ssam
12-17-2012, 01:30
السلام عليكم أخي الرابحين لايمكن حساب عدد الرابحين لأنك لن تجدهم في المنتديات
لانهم يتعاملون بالملايين
بالتوفيق

romio1990
12-17-2012, 01:32
السلام عليكم ورحمت الله مبركتو
كرااا لكم على هاذا الموضوع االذي يشغل بال الجميع وبالي انا ايضان يجب علبينا طرح متل هاضه السئلا ليك نعرف كيف نتعامل وتزي
الحبره لدا العامل وشكرااا
لكم

abero
12-17-2012, 01:42
اهلا اخوانى
والله والله والله لحد اخر حاجه انا ربحت ولكن اخسر واربح اقع واقوم وهكذا
الله اسال لكم التوفيق

romio1990
12-17-2012, 01:59
السلام لعيكم ورحمت الله وبركاتو شوكرااا لك يا اخي على هاذا الموضوع
في الحيانن المتاجرين بحب ان يعملو في طريقه سريه وما بحبو ان يحكو
عن اعاملهم وتجارتهم في المجال هاد
ة في سريه تامه بيكون وشكراااا لكم على هاذا الكلام

ihsane
12-17-2012, 04:58
السلام عليك اخي الكريم و شكرا على الموضوع الجميل و بالنسبة لتساؤلك فاعتقد انه من يربح في الفوركس يخاف من الحسد و يحاول دائما الزيادة الى الامام و عدم التباهي بارباحه

king123
12-17-2012, 08:49
اخى ليس هناك فى سوق الفوركس من هو رابح دائما او خاسر دائما انا عن نفسى اخسر احيانا
واربح احيانا اخرى

Asmaa_R
12-17-2012, 09:12
الظاهر ان الوضع الغالب هو الاحتفاظ بسر الربح انا حتى الان لم اربح شئ يممكني ان ادلي به او ان اعتبره سرا

maham
12-17-2012, 09:29

ام

engmhd2002
12-17-2012, 10:09
ليس هناك رابح باستمرار فى سوق الفوركس وايضا ليس هناك خاسر على الدوام
ولكن من يربح فى الغالب ليس لديه وقت لدخول المنتديات فهو مشغول بتجارته التى تدر عليه الاموال

محمد عويس
12-17-2012, 10:13
انا اعتقد ان هذا الموضوع غير مهم لان من الطبيعى ان الناس تربح من الفوركس والا لن تجد هذا الكم من الناس تدخل عليه ولا يكون لهو شهورة فى انه يحقق الاحلام ويجعلك تحصل على المال ومن يربح فهذا جيد بالنسبه له ولكن لايهم احد كم اخذ وربح بالظبط ممكن ان تعرف منه طريقه الربح فقط وليس عدد الفلوس وتستفيد من خبرته فى هذا المجال

s&a
12-17-2012, 10:39
هناك من يربح بالفعل ولقد صادفني موضوع لاحد المتداولين يشرح فيها كمية الارباح التي حصل عليها وكيف حصل علي هذه الارباح
وهناك ايضا من يفضل ان يحتفظ بطريقة الربح لنفسة لكي لا تصبح متداولة عند الكثير وبالتالي يفقد جزء من الارباح

raed3
12-17-2012, 10:45
الفوركس مثل اى تجارة فيها الرابح والخاسر ولكن اكيد عشان المجال لسة جديد فكل واحد يمكن يخاف يتعرض للخسارة فبيكون
التدوال اقل من اللازم واكيد فية ناس بتكسب

ahmed1
12-17-2012, 12:44
لا الرابحين في هذا السوق لا يهمهم المنتديات ولا الخاسرين وان الناجح هو الذي يتاجر بهدوء ولا يشتت نفسه

بين المنتديات والرد علي الاعضاء الخاسرين هذا هو عملهم في الفوركس

yaallah3
12-17-2012, 12:47
فى الغالب كل اللى بيربح بيحتفظ بيه لنفسه ولا يبوح بالاستراتيجة التى تحقق له الربح
اما الخسارة فالكل يبوح بها

yassoo011
12-17-2012, 13:20
فيه ناس بيربحوا كثيرين ولكن معظمهم غير موجود في المنتديات لانهم
يتاجرون من اموالهم ولا يحتاجون للبونص مثلنا

safiforex
12-18-2012, 00:25
فيه ناس بيربحوا كثيرين ولكن معظمهم غير موجود في المنتديات لانهم
يتاجرون من اموالهم ولا يحتاجون للبونص مثلنا

فعلا اخي لديك الحق في هذا للانه فعلا يوجد الكثير من المتداولين الناجحين الذين لا يهتمون الى البونص هذا
و بطبيعة الحال فان لديهم راس مال كبير و يربحون منه يوميا مبالغ كبيرة ك 1000 دولار في اليوم

mohamed33
12-18-2012, 00:39
هو في زي احتكار شويه من المتاجرين لخبراتهم في السوق
زي ما يكونوا كده مش عاوزين يقولا الخبره دي لحد