PDA

View Full Version : القاعدة الذهبية

Pages : [1] 2

painofhell
05-12-2012, 21:18
القاعدة الذهبية

بسم الله الرحمن الرحيم

بعد تجربة العديد من الطرق و المؤشرات و الاستراتجيات و جدت القاعدة الذهبية

و الغريب انها من المبادئ و البديهيات من سيقرأ مشاركتى سيجد اننى لا اضيف اى شئ بل اننى بعد طول صمت نطقت بما لا يذكر

بعد تجربة العديد من الاكسبيترات وجد ان الاكسبيترات الناجحة تتميز ب

هدف قريب فى حدود 50 نقطة
نقطة وقف اقرب فى حدود 20 نطقة
تغير نقطة الوقف كلما تحرك السوق فى اتجاهك

و الغريب ان ذلك يحقق ارباح اكثر من 100% شهريا حتى لو ظللنا نشترى عند اى سعر نعيد الشراء كلما ضربنا نقطة الوقف

لست ادعوا الى الدخول بدون حسابات بل ادخل وفق حساباتك و ما تعلمت و لكن لا تفرط فى هذه القواعد

و الدليل الديمو و الباك تست

ارجوا تجربة هذه الشروط فقط على الديمو و اكرر هذة الشروط فقط

هدف قريب فى حدود 50 نقطة

و اختار الاتجاه ( شراء أو بيع ) و اثبت عليه

و اسف للاطالة
.

tervarto
05-12-2012, 21:35
طريقة ممتازة أخى الكريم , لكن أعتقد انها ستكون فعالة مع زوج العملات ذات الأتجاة الواضح , و اعتقد ان هذا لا ينفع فى هذة الأيام نظرا للتذبذب الذى يحدث على أغلب أزواج العملات المشهورة , ولكن أذا أتضح الأتجاة و أثبت أتجاهة , سأقوم بتجربتها و سأكتب لك النتائج فى المشاركات

kingman
05-13-2012, 00:19
ان شاء الله من يجربها يفيدنا بالنتيجة بس مش استوب نقطتين فقط سهل جدا ضربه بسهولة واضيف اليه الأسبريد
اان من الوهلة الأولى ارى انها مخاطرة كتفكير فى الستوب لكن الأفكار تحتاج التجريب لبيان قوتها من ضعفها وممكن فكرة بسيطة تكون سبب فى النجاح بعد كده
ان شاء الله اللى يجربها يفيدنا بالجديد ومتابعين معاكم بأذن الله

Hamad
05-13-2012, 07:45
لكي تصبح تاجرًا ناجحًا يجب أن يكون لديك رأس مال مخاطره كافي الخسارة التي منه أو أجزاء منه لن تدمر روحك المعنوية تمامًا ويجب أن تكون قادر أن تتعامل مع هذه المحنة بهدوء و هذا لا ينبغي أن يحقق أسلوب حياتك يجب أن يكون عقلك في السوق وليس على إيراداتك يجب أن تركز على مهمة التبادل ويجب أن تبقى هادئًا

عمرو
05-15-2012, 11:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
امـــــــــا بــــــــعد ....

اخى اين الاكسبرت الذى تتحدث عنه؟؟؟

ام انك تتكلم فى العام؟؟
انا اتمنى ان احصل على اكسبرت مثل هذا
وشكرا لك

Mohamed90
05-15-2012, 11:33
السلام عليكم
القاعدة الذهبية اخي لن تحقق شئ
لانه السوق متذبذب دئما و تلك الستوب لوز نقطتين يمكن ضربه بسرعة في كل صفقة
و اعتقد انه لن تجني شئ
انا اختلف معاك براي الستوب لوزم هو جيد للامان و لكن لو حاب تكسب لازم مغامرة شوي و صبر على التذبذب ولو انت عندك ثقة في تحليلك و تقعك فقط اتركه حتى لو تذبذب السعر يمكن تذبذب ب 25 نقطة ويرجع للتجاه الصحيح ب50 نقطة

tutaaaaa
05-15-2012, 15:56
فعلا نقطتين كستوب لوز قليلة جدا

طيب بصورة عامة
شو لازم يكون اعلى الستوب لوز او النقاط الهدف
لاني دايما اخلي الستوب لوز ابعد شي ممكن
واخلي الهدف قريب

Hamad
05-16-2012, 15:20
إن المتاجرة في سوق تبادل العملة (فوركس) فن يجب أن يفهم ويصقل جنبا الى جنب مع طبيعة السوق عالية المضاربة. إن
قصص النجاح في هذه الحلبة محددة وهناك أسباب عديدة وراء يميل المبتدئون في سوق تبادل العملة (فوركس) إلى التركيز على متاجرة النهار فقط، وهذا يمكن أن يكون أكثر
مخاطرة من أشكال المتاجرة الأخرى. ومن الأفضل المتاجرة على المدى الطويل لسهولة فهم كل خطوة

magic777
05-16-2012, 15:39
اتفق معك وازيدك
اذا عرفت الاتجاه الصحيح للعمله وهدفها الاسبوعي سوف تستطيع ان تفتح صفقاتك في هذا الاتجاه
ومش بس كده لا سوف تستطيع ان تحدد اتجاهات مصغره في نفس الاتجاه على الفريمات الصغيره وباهداف صغيره وتخرج عند تغير الاتجاه الفرعي الصغير
وتدخل تاني عند العوده للأتجاه الاكبر الاسبوعي
ولكن ده هيحتاج منك متابعه لصيقه للشاشه فلاسلم الدخول من اقرب نقطه لبدايه الأتجاه الكبيره وتحديد هدف كبير وعيش حياتك

mody2989
05-16-2012, 19:14
الموضوع جيد ولكن في حاله تذبذب السوق ماذا سوف يحدث

kingman
05-17-2012, 00:44

طيب بصورة عامة
واخلي الهدف قريب
انا بالنسبة ليا افضل استوب لوس هو المستوى الذى ان وصل اليه السعر فمعناها ان السعر سيستمر فى الأنعكاس لمستوى آخر لأنه كسر او اخترق مستوى الأستوب وبيكون من الأفضل غلق الصفقة على هذه الخسارة وعدم التمادى فيها بالنسبة ليا ده افضل مكان للأستوب ولكن تظل المهارة فى اختيار هذا المستوى الصحيح

Hamad
05-17-2012, 11:55
المتاجرة بمال يمكنك احتمال خسارته. ليس بالمال المخصص لتسديد القروض والفواتير.وأن يكون حكم
متاجرتك موضوعيا دائما، فإذا تاجرت بالمال يجب عليك تحمل فقدانه

magic777
05-18-2012, 01:00
وما هو العمل في حالة تذبذب السوق

هناك حلين اما ان لا تعمل في ايام التذبذب وتأخذها كأيام اجازه لك
او تستغل هذا التذبذب وتشتغل بطرق الاسكالبنج باهداف صغيره وسريعه
او تعمل صفقات انترداي باوامر معلقه في نطاق حركه السعر لهذا اليوم المتذبذب

kingman
05-18-2012, 04:39
هناك حلين اما ان لا تعمل في ايام التذبذب وتأخذها كأيام اجازه لك
او تستغل هذا التذبذب وتشتغل بطرق الاسكالبنج باهداف صغيره وسريعه
او تعمل صفقات انترداي باوامر معلقه في نطاق حركه السعر لهذا اليوم المتذبذب

الصفقات الأنترداى بتبقى جيدة وخصوصا زى ماحضرتك زكرت الأوامر المعلقة بتبقى افضل لأنه بتجعل السعر هو اللى ياتى اليك ويتفق مع تحليل وفى التذبذب كتير بفتح صفقات انترداى وبسبب التذبذب ممكن استكر معاها ايام كى تتحقق وبتبقى صفقات جيدة لكن التذبذب كانه بيوقف الزمن حتى يتحرك الى الهدف المنشود وكتير الواحد بيمل ويخرج من الصفقة

كريم
05-18-2012, 16:39
من رأيي مش فضية و لا حتى برونزية و مش مناسبة خالص و كده مش هتحقق ربح بالعكس ممكن تنقلب لخسارة ورا خسارة

و كده اصلا مش محتاجه تحليل و لا حتى مؤشرات و بالتوفيق و شكرا على الطرح

magic777
05-18-2012, 21:16
الصفقات الأنترداى بتبقى جيدة وخصوصا زى ماحضرتك زكرت الأوامر المعلقة بتبقى افضل لأنه بتجعل السعر هو اللى ياتى اليك ويتفق مع تحليل وفى التذبذب كتير بفتح صفقات انترداى وبسبب التذبذب ممكن استكر معاها ايام كى تتحقق وبتبقى صفقات جيدة لكن التذبذب كانه بيوقف الزمن حتى يتحرك الى الهدف المنشود وكتير الواحد بيمل ويخرج من الصفقة

بس المشكله في تحديد اوامر معلقه وتكون ضامن ان السعر سيأتي اليك ويفعل صفقتك
المشكله الاساسيه اللي بتقابلني في المتاجره بالاوامر المعلقه ان السعر غالبا بيجي قبل الامر المفعل ب10 نقاط ثم يذهب في اتجاه الصفقه
والامر مايكونش اتفعل بصراحه بتغاظ اوي من الحركه دي
وبتكون راحت عليك صفقه اليوم بس اعتقد بالممارسه سوف استطيع تحديد النقاط بدقه اكبر

kingman
05-19-2012, 01:38
بس المشكله في تحديد اوامر معلقه وتكون ضامن ان السعر سيأتي اليك ويفعل صفقتك
المشكله الاساسيه اللي بتقابلني في المتاجره بالاوامر المعلقه ان السعر غالبا بيجي قبل الامر المفعل ب10 نقاط ثم يذهب في اتجاه الصفقه
والامر مايكونش اتفعل بصراحه بتغاظ اوي من الحركه دي
وبتكون راحت عليك صفقه اليوم بس اعتقد بالممارسه سوف استطيع تحديد النقاط بدقه اكبر
متفق معاك جدا لسبب بسيط ان بتعرض لها كثيرا والله ساعات بيجى عند السعر بالظبط بفارق نقطة وينعكس وحصلت معايا مرة ان انعكس قبل السعر بجزء من نقطة وراح حقق الهدف الواحد فعلا بيبقى متغاظ جدا وبيبقى هاين عليه يمسك فى رقبة السعر هههههههه وايضا حركات كتير بتحصل زى دى فى السوق كان ينعكس السوق قبل ضرب الهدف بنقط قليلة جدا ويذهب بعدها يضرب الأستوب
:p

AhmedMagnifico
06-08-2012, 17:36
طريقة ممتازة يا اخى الكريم
وان شاء الله يتم تجربتها ولكن ارجوا ان كنت تتملتك انت نتائج لتجربتها ان تتحفنا بها
شكرا لك اخى على تعبك منعا :)

ramid
06-08-2012, 18:48
ليست دائما ناجحة وخصوصا في الفريمات القصيرة وبالاخص
في هاته الايام التي يصعب فيها توقع اتجاه السوق

pimo
06-09-2012, 00:22
اريد ان اضيف الي الاستراتجية التي وضعتها بعض النصح وهو انك لم تحدد وقت الدخول لتنفيذ هذه الطريقة لان السوق في هذا العام بالذات يمر بوقت صعب وكثير من التجار بل متداولون كبار فقدوا اموال طائلة في السوق هذا العام لذلك انصحك بتحديد فترة الدخول الي السوق

magic777
06-09-2012, 01:12

بص هو كل وقت وليه طريقته واحنا متفقين اننا لازم نمشي مع السوق بقواعده هو مش بمزاجنا
فالمفروض هنا قليل من المرونه مننا مثلا لاقينا حركه ترند ندخل صفقات مدروسه بلوت صغير في الاتجاه حسب تحليلنا
لاقينا مثلا يوم متذبذب نقدر نفتح فريم صغير ونشتغل عليه صفقات صغيره باهداف صغيره وهكذا العب مع
السوق بقواعده

Noah
06-09-2012, 03:04
القاعدة الذهبية فىا لفوركس هى واحدة فقط ان يكون لديمك ادارة مال ولا يوجد اى قاعدة ذهبية فىا لفوركس غير هذه القاعدة ولا يمكن لاى متاجر فى الفوركس ان يتخلص من اعباء السوق الا بعد ان يعرف هذه القاعدة وهى تطبيق ادارة المال فى كل الصفقات التى يفتحها

ahmed
06-13-2012, 14:31
اريد ان اضيف الي الاستراتجية التي وضعتها بعض النصح وهو انك لم تحدد وقت الدخول لتنفيذ هذه الطريقة لان السوق في هذا العام بالذات يمر بوقت صعب وكثير من التجار بل متداولون كبار فقدوا اموال طائلة في السوق هذا العام لذلك انصحك بتحديد فترة الدخول الي السوق

مظبوط اخى وقت الدخول هو ما يجعل مثل هذة الافكار تعمل بشكل جيد
او بربحيه عالليه وانا من وجهه نظرى ارى ان افضل وقت لتطبيق ذلك
فى الفترة الاسيويه

mohamed eldamnhorey
06-13-2012, 14:47
حين تبدأ بتخيل الأرباح وبناء أمنياتك المالية على أساس أنها واقعة لا محالة وتبدأ في التفكير في كيفية صرفها والاستمتاع بها وهي لم تتحقق بعد ، ونفس الشيء أن تبدأ بالقلق والتوتر من الخسارة التي لم تحدث ، تأكد أنك أصبحت خارج الواقع . بدلا من ذلك ركز على العقد المفتوح وتصرف بحكمة في وضع أمر التوقف وأمر الإغلاق في مواقع مناسبة وكن طبيعيا مثل رائد الفضاء يستريح ويستمتع بالرحلة وذكر نفسك بأنك ليس أنت من يسيطر على هذا السوق ويتحكم به.

magic777
06-13-2012, 17:19
حين تبدأ بتخيل الأرباح وبناء أمنياتك المالية على أساس أنها واقعة لا محالة وتبدأ في التفكير في كيفية صرفها والاستمتاع بها وهي لم تتحقق بعد ، ونفس الشيء أن تبدأ بالقلق والتوتر من الخسارة التي لم تحدث ، تأكد أنك أصبحت خارج الواقع . بدلا من ذلك ركز على العقد المفتوح وتصرف بحكمة في وضع أمر التوقف وأمر الإغلاق في مواقع مناسبة وكن طبيعيا مثل رائد الفضاء يستريح ويستمتع بالرحلة وذكر نفسك بأنك ليس أنت من يسيطر على هذا السوق ويتحكم به.
صح اخي محمد لما المتاجر يعيش في خيال الارباح الغير واقعيه ويبرمج عقله على كده تأكد انه عمره ما هيحقق حاجه في الواقع
لكن المتاجر الشاطر هو اللي بيعرف طبيعه السوق ويفهم انه مجرد عمل بياخد منه على قدر تعبه بالضبط
ولما يقتنع بكده بتلاقيه بيحقق النجاح واحد ولا التاني وخطوه بخطوه بيحقق احلامه

fafa280384
06-13-2012, 17:31
القاعدة الذهبية

بسم الله الرحمن الرحيم

و الغريب انها من المبادئ و البديهيات من سيقرأ مشاركتى سيجد اننى لا اضيف اى شئ بل اننى بعد طول صمت نطقت بما لا يذكر

هدف قريب فى حدود 50 نقطة

و الغريب ان ذلك يحقق ارباح اكثر من 100% شهريا حتى لو ظللنا نشترى عند اى سعر نعيد الشراء كلما ضربنا نقطة الوقف

لست ادعوا الى الدخول بدون حسابات بل ادخل وفق حساباتك و ما تعلمت و لكن لا تفرط فى هذه القواعد

هدف قريب فى حدود 50 نقطة

و اسف للاطالة
.
نفس استراتيجيتي مع هدف 10 او15
نقاط وان كان ميل السعر لصالحي يكون هدفي 30 نقطة

mony
06-15-2012, 11:59
أن يقوم المتداول في فوركس بصياغة استراتيجية. خطة تداول جيدة لا تحيد عنها هي أفضل سبيل إلى تقليل الخسارة وتعظيم الأرباح. بالإضافة إلى خطة تداول جيدة، من المهم أن تكون لديك مقاربة جيدة للتداول.

magic777
06-15-2012, 14:55
أن يقوم المتداول في فوركس بصياغة استراتيجية. خطة تداول جيدة لا تحيد عنها هي أفضل سبيل إلى تقليل الخسارة وتعظيم الأرباح. بالإضافة إلى خطة تداول جيدة، من المهم أن تكون لديك مقاربة جيدة للتداول.

فعلا احسن استراتيجيه يعمل بها المتاجر هيا الاستراتيجيه التي يعملها بنفسه وتكون فيها خلاصه خبرته
لانه وقتها هيقدر يوظفها صح ويكون عارف امتى بتحقق ربح ونقاط قوتها ونقاط ضعفها فين
وهيقدر يطور فيها بعد كده للأفضل مع تغير حركه السوق

magic777
06-18-2012, 18:00
متفق معاك جدا لسبب بسيط ان بتعرض لها كثيرا والله ساعات بيجى عند السعر بالظبط بفارق نقطة وينعكس وحصلت معايا مرة ان انعكس قبل السعر بجزء من نقطة وراح حقق الهدف الواحد فعلا بيبقى متغاظ جدا وبيبقى هاين عليه يمسك فى رقبة السعر هههههههه وايضا حركات كتير بتحصل زى دى فى السوق كان ينعكس السوق قبل ضرب الهدف بنقط قليلة جدا ويذهب بعدها يضرب الأستوب
:p

وعلشان كده بقى لازم احنا كمان نغيظ السوق ده ومنخليهوش يعمل فينا الحركه دي باننا نعمل حساب
ال 10 نقاط الي ممكن تحصل في اخلافات السبريد مثلا
ونقدم الامر او نأخره 10 نقاط حسب نوع الصفقه شراء ام بيع
وكذلك بالنسبه للأهداف والاستوبات

kamizidan
06-18-2012, 18:06
السلام عليكم اخي العزيز ويسعدني الرد في موضوعك وتبادل الخبرات والاراء مع بقية الاخوة...بالتوفيق رغم انني لا استعمل الاكسبيرت ولا احبه

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 18:27
السلام عليكم اخي العزيز ويسعدني الرد في موضوعك وتبادل الخبرات والاراء مع بقية الاخوة...بالتوفيق رغم انني لا استعمل الاكسبيرت ولا احبه

من الافضل ان لاتستخدم الاكسبيرتات

اجعل متاجرتك يدوياً ولا تعمتد على هذه الاشياء
هتضيع وقتك وهتخسرك
فكر فى المفيد اللى يفيدك وخلااص

sho
06-19-2012, 15:50
طريقة جميلة جدا انا تقريبا استخدمها فى التداول ... ارى انها مميزة ومفيدة للمتداول المبتدئ ولابد من تجربتها قبل الدخول الى السوق نقوم بتجربتها على الحساب الديمو لنتأكد من مدى نجاحها

magic777
06-21-2012, 01:37
من الافضل ان لاتستخدم الاكسبيرتات

اجعل متاجرتك يدوياً ولا تعمتد على هذه الاشياء
هتضيع وقتك وهتخسرك
فكر فى المفيد اللى يفيدك وخلااص

صح اخي محمد وكمان مش هتخلي يستفيد من السوق ومن متابعه حركه العملات بنفسه
لان اخطاء الاكسبرت مش هيعرف حتى سببها ايه لانه اكيد ماكنش متابع الصفقات بتاعت الاكسبرت
وبكده هو بيضيع وقته وبيحرم نفسه من انه يتعلم ويشتغل بنفسه

KOGI
06-25-2012, 06:37
طريقة ممتازة أخى الكريم , لكن أعتقد انها ستكون فعالة مع زوج العملات ذات الأتجاة الواضح , و اعتقد ان هذا لا ينفع فى هذة الأيام نظرا للتذبذب

assidi saber
06-25-2012, 14:09
هذه الفكرة ممتازة اخي لكن هذه الطريقة لا يمكن استعمالها عندما يكون هناك تذبذب كبير للسعر

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 14:25
صح اخي محمد وكمان مش هتخلي يستفيد من السوق ومن متابعه حركه العملات بنفسه
لان اخطاء الاكسبرت مش هيعرف حتى سببها ايه لانه اكيد ماكنش متابع الصفقات بتاعت الاكسبرت
وبكده هو بيضيع وقته وبيحرم نفسه من انه يتعلم ويشتغل بنفسه

تضييع للوقت وليس الوقت بس

اكيد هيخسره ياغالى

زى ما خسر ناس كتيرر

سيبك انت مفيش احسن من المتاجره اليدويه والمرونه مع السوق

عاشو

elazez
06-25-2012, 14:40
لابد من تحديد استوب لوز مناسب لانه ممكن بسهوله ضربه
وبذلك تتحقق الخسائر بدل جني الارباح

najoull19
07-01-2012, 19:15
اظن ان المتاجرة بالكسبيرتاتوالبرامج لا فائدة منها لان ارباحها قليلة

nrgslawi
07-01-2012, 20:18
شكرا لك يا باشا والله مواضيعك منورة المنتدى
لدي سؤال لك هل انت محترف في برمجة الاكسبيرتات
نريد دورة لتعلم برمجتها

Mr.GooDMaN
07-02-2012, 04:35
انا لا اعتقد ان الرافعة القاعدة الذهبية تساعد على المكسب حيث ان السوق دائما فى حالة تذبذب مستمر

وعندما يكون الستوب لوز نقطتين فقط يمكن ضربه فى اي لحظة

derfcase
07-02-2012, 11:20
للاسف اخي الكريم
painofhell
ان حتي نوعيات الاكسبيرتات التي ذكرتها تعتبر جيدة بالنسبة لغالب المنتشر الان
الذي تنحصر كل مهمته في متابعة السعر و المشي خلفه - بل و اعادة رسم نفسه في كثير من الاحيان

ahmed
07-02-2012, 12:09
انا لا اعتقد ان الرافعة القاعدة الذهبية تساعد على المكسب حيث ان السوق دائما فى حالة تذبذب مستمر

وعندما يكون الستوب لوز نقطتين فقط يمكن ضربه فى اي لحظة

هذة نقطه مهمه ضرب الاستوب فى منتهى السهوله وهذا من مساوى الطريقه
اتمنى من من جربها ان يخبرنا بالنتائج الاوليه للطريقه

osama00971
07-10-2012, 15:31
ممتاز الشرح وجار التجربة على الديمو
والمراجعة بالباك تست وذلك على زوج من العملات الرئيسية

ehab
07-10-2012, 23:18
انا شايف انها ممكن تكون فعالة مع زوج العملات ذات الأتجاة الواضح
و اعتقد ان هذا لا ينفع فى هذة الأيام نظرا للتذبذب فى بعض العملات

abdallah elbaz
07-11-2012, 02:15
ارى انها مخاطرة كتفكير فى الستوب لكن الأفكار تحتاج التجريب

mohamed yossef
07-14-2012, 15:32
الحمد لله انا لا اعتمد فى مضارباتى على اى نوع من انواع الاكسبرتات
لانى اصلا لا احب اسم الكسبرت ولا اطيقه
متعة المضاربة فى تحليلك بنفسك وادارة راس مالك بشكل صارم دون الاعتماد على توصبة او اكسبرت

تحياتى

mohamedlee
07-14-2012, 15:37
اخى الكريم جزاك الله خيرا على طرح الموضوع
ولكنى لا يطاوعنى قلبى لان اسير وفق اسكريبتات الا اذا قمت
بالتحليل الفنى اولا لزوج العملات المتضارب عليهم
وفى الاول وفى الاخر يمكن اتخاذ الاسكريبت كاداة للتأكد فقط من دخول الصفقات

safiforex
07-14-2012, 16:03
متعة المضاربة فى تحليلك بنفسك وادارة راس مالك بشكل صارم دون الاعتماد على توصبة او اكسبرت

تحياتى
و انا كذلك اخي الكريم لا احب ان اتداول وفق اكسبرت خالص
فكل ما اعمل به هو ان اتداول بنفسي و بيدي و بتفكيري و بتحليلي و وفق ما اراه ، فهذا كله يجعلني في راحة نفسية هادءة
لا معنى انني اضع امكوالي وفق اكسبرت لا اعرف كيف سيعمل اذا كان مشكل في السوق

msh4egy
07-14-2012, 17:20
من رأيي مش فضية و لا حتى برونزية و مش مناسبة خالص و كده مش هتحقق ربح بالعكس ممكن تنقلب لخسارة ورا خسارة

و كده اصلا مش محتاجه تحليل و لا حتى مؤشرات و بالتوفيق و شكرا على الطرح

shady hamza
07-14-2012, 19:59
أن يقوم المتداول في فوركس بصياغة استراتيجية. خطة تداول جيدة لا تحيد عنها هي أفضل سبيل إلى تقليل الخسارة وتعظيم الأرباح. بالإضافة إلى خطة تداول جيدة، من المهم أن تكون لديك مقاربة جيدة للتداول
شكرا لك على محاولتك الجميلة لتخبرنا بهذه المعلومات القيمة

hesham1046
07-14-2012, 20:58
مظبوط اخى وقت الدخول هو ما يجعل مثل هذة الافكار تعمل بشكل جيد
او بربحيه عالليه وانا من وجهه نظرى ارى ان افضل وقت لتطبيق ذلك
فى الفترة الاسيويه

dodovedo
07-14-2012, 21:41
والله اخى الكريم
الطريقه دى ممكن تناسب ناس وناس لا
على حسب هو بيتاجر ازاى
تقبل مرورى

SlaiteR
07-16-2012, 10:49
طريقة رائعة اخي لكن هل جربتها على حساب ديمو ؟؟؟

tarek22
07-18-2012, 02:00
الفوركس ليس له كبير ولا يمكن ان نعتمد عليه انه سوق كبير وخطير جاً وادارة راس المال هي الحارس الوحيد الذي يجعلك مطمئن في هذا السوق الخطير لذلك احرص على الالتزام بها

osama shaban
07-18-2012, 02:09
موضع صعب جدا وغير مقتنع به
كيف يكون الاستوب لوس بعد نقطيتن فقط سيضربها في ثواني ما عدا مرات قليله
النتجيه خير دليل ننتظر تجربتك

msh4egy
07-18-2012, 22:26
أن يقوم المتداول في فوركس بصياغة استراتيجية. خطة تداول جيدة لا تحيد عنها هي أفضل سبيل إلى تقليل الخسارة وتعظيم الأرباح. بالإضافة إلى خطة تداول جيدة، من المهم أن تكون لديك مقاربة جيدة للتداول

osama00971
07-21-2012, 15:55
بصراحة طريقة ومع كونها سهلة وبسيطة جدا
الا انها تحقق ارباح ممتازة
وتعد من اساسيات التجارة

spiderxp
07-21-2012, 18:21
يعني ياباشا ممكن يكون كلامك صحيح في بعض الاحيان

dodovedo
07-21-2012, 19:04
اخى الكريم
لا انا لا اتفق معك
فى اكسيبرتات روعه بتدبل حسبات دور انت
وهتلاقى بس دور
تقبل احترامى

tarek22
07-28-2012, 17:14
شرح وافي واكثر من رائع فعلا الكلام كله صحيح ولكن مئشر تدفق السيولة لا يهتم بحجم السيولة او حجم التداول

dodovedo
07-28-2012, 18:31
اخى الكريم
طريقتك ناجحه وقت الاتجاه فقط
لاكن وقت التذبذب
معتقدش
تقبل احترامى

Bourgila
07-28-2012, 18:37
وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
شكراا لك اخي على معلومات القيمة افدتني يا اخي اشكرك وادعو الى الله ان يجعله في ميزان حسناتك
شكراا لك اخي الكريم مرة اخرى

basom59
07-28-2012, 18:40
بس انا وجهت نظري انها متنفعش مع كل العملات تنفع مع عملة متكونش متذبذبة ويكون اتجاها واضح ومش وقت اخبار قوية على اي عملة من الزوج

Calast
07-28-2012, 20:55
سكرا لك على الموضوع القيم اخي ، لكن كما اشار العديد من الاخوة في حالة التذبذب ماذا يحدث

medmedooo
07-28-2012, 22:37
ان شاء الله من يجربها يفيدنا بالنتيجة بس مش استوب نقطتين فقط سهل جدا ضربه بسهولة واضيف اليه الأسبريد
اان من الوهلة الأولى ارى انها مخاطرة كتفكير فى الستوب لكن الأفكار تحتاج التجريب لبيان قوتها من ضعفها وممكن فكرة بسيطة تكون سبب فى النجاح بعد كده
ان شاء الله اللى يجربها يفيدنا بالجديد ومتابعين معاكم بأذن الله

EngAhmed
07-30-2012, 14:56
القاعدة الذهبية

بسم الله الرحمن الرحيم

هدف قريب فى حدود 50 نقطة

هدف قريب فى حدود 50 نقطة

و اسف للاطالة
.

والله كلام جميل ولو حد طبقه اكيد هيكسب منه كتيييييييييييير بس للاسف الطمع بقى لما بيدخل قلب الواحد

Aker001
07-30-2012, 14:59
الستوب لوزم هو جيد للامان و لكن لو حاب تكسب لازم مغامرة شوي و صبر على التذبذب
ولو انت عندك ثقة في تحليلك و توقعك فقط اتركه حتى لو تذبذب السعر

HOUSAMMI
07-30-2012, 15:01
الغريب ان ذلك يحقق ارباح اكثر من 100% شهريا حتى لو ظللنا نشترى عند اى سعر نعيد الشراء كلما ضربنا نقطة الوقف

انت تقصد فعلا النسبة دى 1 فى الالف شهريا

دى قليلة اوى اخى

بالاضافة ان كل النسب بتاعتك تعبانة للاخر وغير قابلة للتطبيق كانك كدة شغال للشركة مش ليك

ameer
07-30-2012, 15:01
اكيد اخي الصبر اهم شي واحلى شي في الفوركس وفي الحياة العامة ككل اذا فتحت صفقة وانت واثق من تحليلك انتظر السعر حتى لو تذبذب فانة سيعود للاعلى حسب تحليلك

mohamed eldamnhorey
07-30-2012, 17:34
اكيد اخي الصبر اهم شي واحلى شي في الفوركس وفي الحياة العامة ككل اذا فتحت صفقة وانت واثق من تحليلك انتظر السعر حتى لو تذبذب فانة سيعود للاعلى حسب تحليلك

اكيد لو انت حللت بطريقه جيده

وعندك خبره كويسه - هتعرف ان السعر هيرجع لك لو عكس عليك ولا لاء

وهيبقا عندك خبره فى التعزيز والتبريد
تقدر تطلع من غير خساره

badri
07-30-2012, 17:48
الموضوع الذي طرحته يا أخي العزيز مشكلة عويصة إصتصعت على الكثير ويريت تكون مواضعك القادمة الشرح يكون بالصور

hossam hossam
07-31-2012, 08:58
فعلا ياباشا انا جربت الكلام ده علي الديمو وكانت النتائج جيد
سوف اقوم بي تطبيقه علي الحساب الحقيقي بدايه من الشهر القادم

mena
07-31-2012, 15:29
شكرا على هذه القاعده ويجرى التجربه على حساب ديمو حتى نجرب ونشوف النتائج

mohamed eldamnhorey
07-31-2012, 16:01
شكرا على هذه القاعده ويجرى التجربه على حساب ديمو حتى نجرب ونشوف النتائج

اكيد كل شئ لابد ان يجرب على التجريبى

ابعد خالص عن حسابك الحقيقى

واستخدم التجريبى لتجربة الاستراتجيات والطرق

gamal
07-31-2012, 16:15
اخى لاتفيدنا بشى لان السوق متذبذب ويمكن ضربة بسرعة
واختلف فى راى الستوب

chanadva
07-31-2012, 16:17
المتاجرة بمال يمكنك احتمال خسارته. ليس بالمال المخصص لتسديد القروض والفواتير.وأن يكون حكم
متاجرتك موضوعيا دائما، فإذا تاجرت بالمال يجب عليك تحمل فقدانه

hend
08-11-2012, 16:57
كلام كويس ومظبوط فى التعامل وشرح بسيط ينفع ان تتداول بهذه
الطريقة وهى تعتبر زى استراتيجية كدا سهلةو ومبسطة وتقبل مرورى

newselvan
08-11-2012, 17:51
هو انا مش فاهمة الفكرة ممكن توضيح اكبر اشمعنا يعني اعملها في الديمو وايه حكاية ال001%دي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

salahdimansa
08-11-2012, 18:54
القاعدة الذهبية فىا لفوركس هى واحدة فقط ان يكون لديمك ادارة مال ولا يوجد اى قاعدة ذهبية فىا لفوركس غير هذه القاعدة ولا يمكن لاى متاجر فى الفوركس ان يتخلص من اعباء السوق الا بعد ان يعرف هذه القاعدة وهى تطبيق ادارة المال فى كل الصفقات التى يفتحها

master_egypt
08-12-2012, 00:06
فعلا ياشباب اهم شئ فى الفوركس انك تدخل اليه براس مال كويس يساعك على عمل ربح كويس من خلاله ويتحمل اى شئ ممكن يحصل والسعر مهما طلع بينزل ومهما نزل بيطلع هو ده الفوركس المهم ان الحساب يتحمل

midohema
08-12-2012, 14:14
شكرا لكم اخي سيتم تجربه هذا الامر لعله خير ان شاء الله

mannon
08-12-2012, 14:24
القاعدة الذهبية

بسم الله الرحمن الرحيم

هدف قريب فى حدود 50 نقطة

هدف قريب فى حدود 50 نقطة

و اسف للاطالة
.

والله يباشا الكلام جميل ، بس دائما الكلام سهل والتطبيق بيكون صعب ، لو هنكتفى مثلا يوميا ب 20 نقطة تقدر تقولى على طريقة نضمن بيها 20 نقطة بشكل يومى بدون اى خسائر والله لو تضمنلى 1 نقطة يوميا اضمن لك مليون دولار فى 4 سنين

BaHaa FxTr
08-12-2012, 20:23
اخي متهيألي نقطتين فقط صعب اوي يبقي ستوب لوس حتي لو تريلنج ممكن يضرب وميوصلش الصفقه للهدف اللي متحدد

breaking
08-12-2012, 21:12
امـــــــــا بــــــــعد ....

master_egypt
08-13-2012, 00:51
اخى صاحب الموضوع اتمنى لو تعيد موضوعك مره اخرى ببعض الصوره والشرح على الشارت او فيديو ضغير يدعم هذه القاعده لان الاغلبيه فى الموضوع مفهمووش منها اى شئ والكل بيطلب الشرح الكامل لها

MC BEN
08-13-2012, 02:15
السلام عليكم اخي هذا ممتاز وقد تستفيد منه بشكل كبير ولكن يجب ان تطور
تقنية لكي تعرف ماذا ومتى تتصرف حين يتذبذب السوق

Lotus-FX
08-13-2012, 04:34
اخي ليس دائما ندخل بعقد 05 او اكثر لأنه علينا مراعاة رأس المال
و أيضا مراعاة الستووب لوز ليس علينا إهماله أبدا

tamid0
08-13-2012, 05:35
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ازاي يا باشا نقطتين بس للستوب
لوز كده يبقى الخسارة مضمونة
اذا كانت الشركات تاخذ ثلاث نقاط
فكيف اعمل ستوب لوز 2 نقاط كده
الصفقة خسرانة قبل الدخول

aminewactop
08-24-2012, 15:08
لكي تصبح تاجرًا ناجحًا يجب أن يكون لديك رأس مال مخاطره كافي الخسارة التي منه أو أجزاء منه لن تدمر روحك المعنوية تمامًا ويجب أن تكون قادر أن تتعامل مع هذه المحنة بهدوء و هذا لا ينبغي أن يحقق أسلوب حياتك يجب أن يكون عقلك في السوق وليس على إيراداتك يجب أن تركز على مهمة التبادل ويجب أن تبقى هادئًا

hesham itch
08-31-2012, 16:39
اعتقد ان هناك العديد من القواعد التى يجب ان يسير عليها المتاجر فى الفوركس لكى يصل الى ما يريده
من تلك العملية والتى قد تعد من انجح الصفقات والعمليات التى يتم العمل عليها من وقت لاخر

thunderfot
08-31-2012, 17:43
أخي الاستوب 2 نقطه فهذا مستحيل لانه سيتم ضربه في ثواني

وأقل أستوب لا يجب أن يقل عن 10 نقاط في الاسكالبينج حتى

mero
09-01-2012, 00:11
شكرا على هذه القاعده الذهبيه واكيد هنستفيد منها ويوجد ايضا الكثير من القواعد الذى يجب ان نتعلمها ونعرفها حتى نستطيع ان نربح من الفوركس بسهوله

mostafaabdelgawad
09-26-2012, 22:22
اللهينور يا اخي فكرة جيدة لكن في الترند اعتقد
لكن لو السعر طالع نازل في تذبذب هتكون في مشكة وهيضرب استوبات كتير

syed
09-26-2012, 23:09

تحياتى

omarbling
09-27-2012, 01:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لك على هدا الموضوع الى اكتر من رائع وطريقة ممتازة أخى الكريم

KINGMOS
09-27-2012, 10:42
مشكوووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووو ر أخي
موضوع رائع ومتميز نتمنى أن تكمله في أقرب وقت نضراً لتضمنه معلومات جيد مفيدة شكراً جزيلاً
بتوفيق

Mohamed Ahmed Mohamed
09-27-2012, 11:22
القاعدة الذهبية

بسم الله الرحمن الرحيم

هدف قريب فى حدود 50 نقطة

هدف قريب فى حدود 50 نقطة

و اسف للاطالة
.

السلام عليكم
بارك الله فيك وفعلا انت جبت من الاخر بالنقاط دي :)
تحياتي ليك يا كبير :)

zaki
09-28-2012, 18:23

MAGDY
09-28-2012, 18:32
القاعدة الذهبية

بسم الله الرحمن الرحيم

هدف قريب فى حدود 50 نقطة

هدف قريب فى حدود 50 نقطة

و اسف للاطالة
.

من بعد احترامى وتقديرى لمشاركتك ولرأيك
دى مش قاعدة ، دى مجرد أسلوب عمل
قد يختلف فى كثير من الأحيان ، بحسب حالة السوق والوضع اللحظى
تحياتى

aymen
09-28-2012, 19:34
قصص النجاح في هذه الحلبة محددة وهناك أسباب عديدة وراء يميل المبتدئون في سوق تبادل العملة (فوركس) إلى التركيز على متاجرة النهار فقط، وهذا يمكن أن يكون أكثر
مخاطرة من أشكال المتاجرة الأخرى. ومن الأفضل المتاجرة على المدى الطويل لسهولة فهم كل خطوة

yasser habola
09-28-2012, 21:56
طريقة غريبة اخي العزيز لان احيانا السعر بيرتد في وقت الخبر ويصعد بي 500 نقطة بدون توقف والمثال علي ذلك
هو الذهب والمجنون فكيف لو ضرب الاستوب تعيد فتح الصفقة مرة اخري وبستوب لوز 5 نقاط انا لا اقتنع بهذا النوع من التداول

mohamed202024
09-29-2012, 02:24
سامحنى يا اخى انا اعترض معك لان ساعات السوق ممكن يتحرك مئات النقاط ولا يرجع لها الى بعد مدة كبير
واكبر دليل اليورو / دولار نزل من سعر 1.4000 ودلوقتى هو فى منطقة 1.2000 - 1.30000 من اكتر من سنه

علاء بدران
09-29-2012, 05:14
موضوع رائع وانا مش عارف اعمل اية فى حالة عدم وجود الاسبريد
وعند التذبذب

KINGMOS
09-29-2012, 07:44
ان شاء الله

noureen
10-06-2012, 04:28
يا غالى انت اكيد تقصد استوب 20 مش 2 لا يوجد هذا ابدا
مهما كانت قوه الاستراتيجه
تقبل مرورى

mshost
10-06-2012, 16:05
السلام عليكم
و اعتقد انه لن تجني شئ منه

mahmoud1
10-06-2012, 16:50
لابد من تحديد استوب لوز مناسب لانه ممكن بسهوله ضربه
وبذلك تتحقق الخسائر بدل جني الارباح

فعلا اهم شئ هو تحديد الاستوب المناسب لانه فى ناس بتعمل ستوب بشكل عشوئى وبيضر معهم استوبات كتير والمشكلة بتكون هى عدم تحديد الاستوب المناسب وفى اللى بيشتغل بون ستوب بادارة راس مال صارمة وبيقدر انه يحقق ربح بس اهم شئ نقطة الدخول تكون قوية

mohamed zewail
10-06-2012, 17:11
تحديد الاستوب لوز تجنبا للمخاطر .

rigiray
10-06-2012, 18:23
السلام عليكم يااخي الفاضل
مشكور اخي على المعلومات
ساطبقها

ozr10
10-06-2012, 18:50
انا مبتدا
لكي تكون لديك قاعدة يجب ان يكون لك راس مال كبير
و ان خسرت لا تفلس

sayed taha
10-06-2012, 23:54
شكرا على المجهود و الملاحظة و لكن اعتقد ان هذة الطريق تجعلك ملتصق بالجهاز دائما .كذلك مع هذا السوق المتقلب فان الارتداد يكون كبير و اعتقد لو اضفت الى هذة القاعدة ان نقط الدخول تكون عند الدقيقة 0و5و10و15و30و45و50 و بعكس الاتجاة فسوف تجد انة بعد مرور نصف دقيقة ان رصيد الصفقة السالب بفعل الاسبريد اصبح موجبا و يجب الدخول مع اتجاة التحليل

ptczalat
10-07-2012, 01:24
اعتقد انها طرقة فعالة جدا وبسيطة ويمكن من خلالها التحكم في حجم الخسارة وبذلك يمكن تفاديها او تعويضها في اقرب فرصة بعد ذلك

themystery
10-09-2012, 17:38
انا شايف أنها تستحق التجربه لكن
مش تفتكر ممكن تضرب الستوب لأن السوق متذبذب دائما؟
تحياتي و بالتوفيق للجميع

jamalsale
10-09-2012, 19:34
هته صفقات سكالينج لكن يجب ان تتم الصفقات في اوقات الحركة السعر
في احدا الاتجاهات بقوة حتى تخطف النقاط و تدهب

rachidkita
10-09-2012, 21:25
ماشاء الله شىء اكثر من رائع
أشكر الاخ مجهوداته واضحه جدا فى المنتدى
جزاك الله خيرا على هذا العرض الرائع وانا عن نفسى استفدت كتير منه
وخاصة انى لسه مبتدا وارجو ان تمدنا بالمزيد

مايسة حنفي
10-10-2012, 04:41
السلام عليكم. التفكير رائع ولكن اتفق مع باقي الاعضاء في الاستفسار عن وضع التذبذب السائد وعدم معرفه الوضع ولكن اعتقد بأنها سوف تكون فعالة في حالة الثبوت وبالاخص ثبوت زوج العملات.
بالتوفيق

rachidkita
10-10-2012, 05:07
ماشاء الله شىء اكثر من رائع
أشكر الاخ مجهوداته واضحه جدا فى المنتدى
ان شاء الله كل الاعضاء يستفيدو

derar
10-10-2012, 18:20
مساء الخير
بس ياريت سيدي توضح اكثر
المعلومة لانها بصراحة ما وصلت منيح
مع تحياتي للجميع

yacrao
10-10-2012, 18:49
نعم انها استراتيجية جميلة وناجحة لكن عندما تكون متمكنا
وهي اخطر ما يكون في اوقات الاخبار

yazeed
10-10-2012, 18:58
السلام عليكم
شكرا لك
على شرح هذه الاستراتيجية ولكن هل تستطيع ان وضح ماا نفعل في حالة تذبذب السوق وشكرا

abd123
10-15-2012, 02:21
السلام عليكم ورحمه الله

شكرا لك اخى الكريم على المجهود الرائع فى التلخيص لهدف الافاده للجميع

جزاك الله خيرا وجعله الله فى ميزان حنساتك

وبالتوفيق ان شاء الله

keko
10-15-2012, 20:20
صدقنى كلامك جميل والاستراتيجيه فعلا الناجح كما ذكرت ولكن لاتنسى انالسوق غير مستقر ودائما به تذبذب وخصوصا
فى تلك الاوقات نظرا للظروف ولكن لا مانع من تجريبها على الحساب التجريبى

azifek
11-26-2012, 00:37
أخي الكريم
أنا لا أفضل الهدف 5 نقاط و الوقف 2 نقطة
فهذا الأمر يجلعك ملتصقا أمام الشاشة معظم اليوم
أنا أفضل الصفقات الطويلة المدى على فريم 1 ساعة و بأهداف كبيرة

amin dabes
11-26-2012, 22:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا بجرب اي حاجه علي الحساب الديمو قبل معملها وبقعد فترات طويله حتي لو اثبتت نتائج ايجابيه للتاكد منها
تقبل مروري

Mamadof55
11-26-2012, 23:39
الاستراتيجية تبدو جيدة و لمنى افضل ان تكون الاستوب لوز مساوى للتيك بروفيت اى يكون الاستوب لوز 5 نقاط و بذلك يحدث التوازن المرغوب على الاستراتيجية

brimoel
11-27-2012, 03:04
السلام عليكم و رحمة الله
اعتقد انها تجربة غير ناجحة لان الستوب لوز سيتوقف في كل لحظة
خاصة و ان السعر دائم التذبذب

dreamdriss
11-27-2012, 17:58
استراتيجية محترمة خصوصا اذا كان عندك مبلغ كبير تتاجر به اما اذا كان المبلغ صغير فالاربح بالكاد ستذكر و ستحتاج الى بعض المغامرة للرفع الارباح اكثر

mr mohsen6
11-27-2012, 22:39
المشكله فى تذبنب والارتفاع والانخفاض ربما المتابعه الجيده والتحليل الجيد نافع اكتروعلى كل الاحوال نجرب وربنا يسهل ودينا بنتعلم

أمير الحياة
11-28-2012, 17:47
مش شايف فعلاً أنه غريب ان ذلك يحقق ارباح اكثر من 100% شهريا حتى لو ظللنا نشترى عند اى سعر نعيد الشراء كلما ضربنا نقطة الوقف

Cayote
11-28-2012, 19:15
ممكن الطريقة ناجحة معك - خصوصا اني لا استعمل الاكسبرتات - لكن سؤال هو هل هاته الطريقة ستنفع مع عقد واحد وتايك بروفيت 5 نقط ؟؟؟
والستوب لوز 2 نقط ومتحرك وهاته نقطة جميلة
لكن اظن انها لن تنفع الا ادا دخلنا بعدة عقود تعزيز ... بالتوفيق

karim06708
11-28-2012, 19:33
الموضوع جيد ولكن في حاله تذبذب السوق ماذا سوف يحدث
خصوصا نحن المبتدئين

moisaid
11-28-2012, 20:09
أهلا أخي الكريم
طريقة جميلة
لكن تعتمد على الأزواج ذات السبريد الصغير
و تعتمد على المتابعة
تشكر أخي على الاسترايجية
بالتوفيق و الى مزيد

Forex4moon
11-28-2012, 20:21
ان كان لديك اي سكربت المرجوا اعطاءه للمشركين او على الاقل اعطاؤهم اسماء السكريبتات حتى نستطيع تجربتها ان شاء الله .
و تقبل مروري و تحياتي

radoinehajhouji
11-30-2012, 14:41
:bravo::bravo::bravo:مشكور اخي على هدا الموضوع القيم اللدي سيساعد المبتدءين في معرفة عالم الفوركس اللدي يعتب صعب
جزاك الله بالف خير

محمد جمال محمد احمد
01-16-2013, 18:35
شكرا على الموضوع
واتمنى التوفيق للجميع

مروة كاظم
01-16-2013, 18:55
اولا : الهدوء وترك العصبية والتفاؤل بالربح والنجاح وبغير هذا يكون عقلك متشتت وتكون قرارتك مستعجلة .
ثانيا: توير منهج المتاجرة : يجب ان تتمسك بالخطة التي تضعها لنفسك وتلزم بها
ثالثا: لا تجعل العواطف تسيطر عليك: ويجب ان تعلم ان اكثر الذين يتعرضون للضغوط تكون خسائرهم فادحة
رابعًا خذ راحة بين متاجرة واخرى
خامساً لا تتاجر بعملات كثيرة في آن واحد

mcmr3
01-16-2013, 19:26
السلام عليكم أخي
موضوعك جميل جدا
لاكن مادا سيحدت ان كان هناك تدبدب
تحياتي لك وشكرا

rose flower
01-16-2013, 19:28
شروط هامه جدا ومفيده وانا سأحاول تطبيق هذه الشروط

هدف قريب فى حدود 50 نقطة

mehdi anonymous
01-16-2013, 19:31
ان شاء الله اللى يجربها يفيدنا بالجديد ومتابعين معاكم بأذن الله :happy: :yahoo:

rania salah
01-16-2013, 20:56
انا لسه مبتداه و لكنى استفادت جدا من الموضوع اخى الكريم ن و شكرا لمجهوداتك العظيمه

locos
01-16-2013, 21:19
فهمت انو كلامك قياس
يعني انجح الصفقات الاقل خطر والاقرب عدد من

nader halfa
01-16-2013, 21:55
مرحبا ي شباب
والله انا ما احب التداول باالانظمة الالية
افضل الاعتماد على نفسي

Aya Ali
01-17-2013, 02:34
من الواضح من شرحك انها قاعده فعلا ذهبيه والمعلومات سهله جدا ومبسطه
جزاك الله خيرا

alif
01-17-2013, 11:25
انها مخاطرة كتفكير فى الستوب لكن الأفكار تحتاج التجريب لبيان قوتها من ضعفها وممكن فكرة بسيطة تكون سبب

prince of dark
01-19-2013, 18:48
شكرا يا برنس الليالى على الموضوع الرائه وبجد ربنا يوفقك اخى الكريم وتقبل مرورى

ibrahiem2012
01-19-2013, 18:52
طريقه غريبه بعض الشئ ولم اسمع بها من قبل ولا يقدر عليها فعلا الا الاسكربتات المبرمجه اليا
بس ازاي بنضع وقف خساءر 2 نقطه والسركات لا تقبل ستوب اقل من 10 نقاط

مروة
01-20-2013, 23:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة جزاك الله خير علي الموضوع استفدت كتيرالموضوع ومن ردود الاعضاءوبالتوفيق لجميع اعضاء منتدانا الرائع

kebaierkhaled
02-17-2013, 12:54
السلام عليكم
ارى ان طريق الخمس نقاط هي لمن لا يعتمد على اي استراتجية و يكون متابع فوري لحالة السوق
اي بدون تحليل او تعمق
تفكير سطحي لربح 5 نقاط لا اكثر

haitham
02-17-2013, 13:08
ان شاء الله نجربها ويكون فهيا ربح ومكسب للجميع ان شاء الله وربنا يكرم وفى انتظار ردود الاخوة الاعضاء بماجربوا

dolly holly
02-17-2013, 13:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .. اخى الكريم علي الرم انى لسخه في بدايه تعلم الفوركس الا انى فهمت القاعده الذهبيه بتاعت حضرتك بجد انا بشكرك وبشكر جميع الاعضاء علي كل تعليقتهم المفيده وفعلا انا بتعلم كتير اوى في هذا المنتدى الرائع ...

جزاك الله كل خير .. مع تمنياتى لك بالتوفيق وبالمكسب الوفير ان شاء الله

dodovedo
02-17-2013, 15:00
اخى الكريم
بس فين التعلم وتحديد الهدف والتحليل
انا لا اتفق معاك فى فكرتك ولكنى احترمها
تقبل ودى

haze5m
02-17-2013, 15:48
انا احترم طريقتك في التداول
ولكن كل متاجر له الطريقة الخاصة بها

alif
02-17-2013, 17:43
ان يكون لديمك ادارة مال ولا يوجد اى قاعدة ذهبية فىا لفوركس غير هذه القاعدة ولا يمكن

rego
02-17-2013, 17:51
القاعدة الذهبية

بسم الله الرحمن الرحيم

هدف قريب فى حدود 50 نقطة

هدف قريب فى حدود 50 نقطة

و اسف للاطالة
.

السلام عليكم ورحمة الله
شكرا جزيلا لك ع هذا الموضوع
وبجد قدمت لنا اضافة بطرحك له

وانا عن نفسي برضو مش بدخل المواضيع اللي زي دي
واتمنى كل من لديه معلومة ان يشارك بها
بارك الله فيك

دينا اسماعيل
02-17-2013, 18:40
القاعدة المتبعة حسب قاعدة CAN SLIM™ للاقتصادي المعروف اونيل
(William O'Neil ) هي الخروج من السهم متى نزل سعرة 7% من قيمة الشراء مهما كانت الاسباب وجني الربح اذا ارتفع سعرة 20% اللا اذا حقق هذة النسبة في اقل من اسبوعين قيحتفظ بة الى ان يصل القمة ( وهناك عدة تحليلات فنية لمعرفتها) وبذلك اذا اخطات مرتين و اصبت مرة واحدة تكون قد حافظت على راس مالك علما بان الاولوية في الاستثمار في سوق الاسهم هي الحفاظ على راس المال اما تنمية راس المال تاتي في المرتبة الثانية.

zinamalqa
02-17-2013, 18:42
السلام عليكم
و اعتقد انه لن تجني شئ
انا اختلف معاك براي الستوب لوزم هو جيد للامان و لكن لو حاب تكسب لازم مغامرة شوي و صبر على التذبذب ولو انت عندك ثقة في تحليلك و تقعك فقط اتركه حتى لو تذبذب السعر يمكن تذبذب ب 25 نقطة ويرجع للتجاه الصحيح ب50 نقطة

فعلا اخي الكريم

هذه القاعدة ليست بذهبية كما يقال عنها مع احترامي لصاحب الموضوع

انما هي غياب الدراسة

safiforex
02-17-2013, 18:48
السلام عليكم
ارى ان طريق الخمس نقاط هي لمن لا يعتمد على اي استراتجية و يكون متابع فوري لحالة السوق
اي بدون تحليل او تعمق
تفكير سطحي لربح 5 نقاط لا اكثر
لا اخي الكريم فهذا غير منطكقي لانه هناك محترفين بيعتمدون على اهداف زي 5 نقط و 10 نقط او ممكن اقل من 5
فهذه الطريقة تسمى بالسكالبينج و لازم لها من احتراف فعلي

عماد هلال
02-17-2013, 18:49
امـــــــــا بــــــــعد .... لااظن انه ناجحة

---------- Post added at 05:49 PM ---------- Previous post was at 05:49 PM ----------

القاعدة المتبعة حسب قاعدة CAN SLIM™ للاقتصادي المعروف اونيل
(William O'Neil ) هي الخروج من السهم متى نزل سعرة 7% من قيمة الشراء مهما كانت الاسباب وجني الربح اذا ارتفع سعرة 20% اللا اذا حقق هذة النسبة في اقل من اسبوعين قيحتفظ بة الى ان يصل القمة ( وهناك عدة تحليلات فنية لمعرفتها) وبذلك اذا اخطات مرتين و اصبت مرة واحدة تكون قد حافظت على راس مالك علما بان الاولوية في الاستثمار في سوق الاسهم هي الحفاظ على راس المال اما تنمية راس المال تاتي في المرتبة الثانية.

انس بن تن
04-30-2013, 23:18
السلام عليكم يا اخي
انا طبعا احترم رائيك جدا
بس كل متداول وليه طريقته تحياااتي بالتووووفيق

mimo3050
05-15-2013, 18:43
فعلا دى طريقة ذهبية و انا ناوى اجربها انشاء اللع عما قريب و ساخبرك النتيجة

latraaa
05-15-2013, 20:22
مشكور أخي الكريم على الإستراتيجية و القاعدة الدهبية التي قدمتها، و أنا شخصيا ارى أن تقدير رأس المال و حجم الصفقات المناسبة هي من أهم القواعد

ayman.shosha
05-15-2013, 20:46
اعتقد يا غالى ان هذا الاسلوب لا يناسب
الا المتاجره بالاسكالبينح
----------------------
ففكرة الاهداف المتناهية الصغر
والاستوب لوز الصغير
هى لب هذا الاسلوب
----------------------

الا اننى اعتقد ان الامر سيصبح اكثر ارهاقا
وسيحتاج منا الى اوقات طويله للبقاء امام المنصه
ناهيك عن عمليات التحليل المتقاربه والمتكررة..

maloka_nono
05-15-2013, 20:57
فكرة كويسه وبسيطة وممكن كمبتدئين ننفذها ةاعتقدت انها هتكون ذات جدوى مع العملات الاكثر وضوحا
رغم ان ظروف السوق لا تدع شئ على حاله حيث ان العملات فى حالة صعود وهبوط بشكل غير منتظم

عيسو عماد الدين
05-15-2013, 21:35
فكرة جميلة من الممكن ان تحقق ارباح جيده يا غالي
ان شاء الله سيتم تنفيذها ...شكرا على طرح هذه القاعدة التي تبدو فعلا ذهبية
تحياتي

nader
05-15-2013, 22:58
على قدر بساطة الفكرة على قدر قوتها
بامكان تطبيقها بسهولة
لكن لا يمنع من التعلم كل ما في بحر الفوركس من استراتيجيات واكسبيرتات
فهدا لوحده متعة
وملاحظة الستوب لوز نقطتين صعب
وانت تعرف ان السوق سريع في كثير من الاحيان
يعني يجب اعطاء الفرصة للصفقة حتى تكتمل
بالتوفيق

nourgunners
05-16-2013, 00:24
اخي تجربة رائعة لكن الارباح ضعيفة جدا
يجب القليل من المجازفة في الفوركس
لتحقيق الربح الجيد
وشكرا

amerelhoozn
05-16-2013, 01:10
انت كده بتخسر فرق السبريد يا بشمهندس
والستوب لوز هيضرب هيضرب معاك لانه قريب جدا
وليه امشي بالاستراتيجية دي
لما ممكن صفقة واحدة بتركيز تعملي نتيجة احسن من 20 صفقة بالطريقة دي واكيد ليها خساير
عموما شكرا جدا على رأيك

saad forex
05-16-2013, 02:22
افتكر ان تحديد هدف قريب ده شىء جيد وميكونش فيه طمع لكن تحديد الاستوب نقطتين فقط ده صعب
لكنى اتفق معك فى تحريك الاستوب مع تحرك السعر فى اتجاه هدفك للمحافظه على الربح وعدم الحساره فى حاله ارتداد السعر
وتحريك الاستوب وحفظ الارباح طريقه جميله جدا وانا جربتها وفادتنى جدا برغم انها فى اوقات حرمتنى من جنى ربح بهدفى اللى عملته فى البدايه
لان السعر عكس عدد من النقاط ورجع فى مساره تانى ولكن القناعه بتنجى صاحبها

haitham mohsen
05-16-2013, 16:38
فكرة بسيطة وان شاء الله اجربها واقولك النتيجه وهيا واضح انها سهله وفعلا تعتمد على الاساسيات وجزاك الله خيرا

maged mohamed
05-16-2013, 19:13
بسم الله الرحمن الرحيم
نظام عصفور فى اليد خيرا من عشرة على الشجرة
والهدف القريب خير من ربخ يعيد
ان شاء الله اجرب هذة الطريقة ويكون لها الخير ولك الدعاء

DAMYMAHDY
05-16-2013, 22:27
ربنا يوفقق اخى الكريم
انا ان شاء الله هاجربها على الحساب الديمو وان شاء الله تجيب نتيجة واجى ارد عليك وياريت يا جماع ةتكتروا من الاستراتيجيات وطرق الربح عشا ننجربها ونربح تقبل مرورى

ezz22
05-17-2013, 00:55
متفق معاك انها فعلا قاعده ذهبيه هتحقق ارباح كبيره للشخص اللى عنده خبره فى التحليل وتحديد النقاط القويه للدخول والخروج من السوق

yassen
05-17-2013, 01:00
السلام عليكم
جزاك الله خير على الموضوع الجميل
وان شاء الله يستفيد منه الكثير من الاعضاء

تقبل مرورى

hebkar
05-17-2013, 01:30
سنجربها بعون الله
الف شكر للقاعده الذهبيه بالفعل اراها مناسبه لحساباتنا الصغيره
تمنياتى لك بالتوفيق

kh_mohamed88
05-17-2013, 01:39
شكرا اخى العزيز على هذه المعلومه اعتقد انى ساحاول ان اجربها كمبتدئ فى الوقت الحال

راني وليم
05-17-2013, 02:04
في حالة تذبذب الاسواق تكون هذة الطريقة غير ناجحة ولكن في حالة استقرار الاسواق انصحك بتجربة هذة الطريقة في ازواج العملات

takinroz
05-17-2013, 02:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بها تنبنى الفوركس والتجارة بشكل عام
بالتوفيق

---------- Post added at 11:58 PM ---------- Previous post was at 11:55 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تبنتها الفوركس والتجارة بشكل عام لغسل عقول فضية بدهبية
بالتوفيق

3amr
05-17-2013, 03:18
شكراً جزيلاً لك علي هذة المعلموات الجميله جداً وهذة من افضل معلومات رائيتها في موقع فوركس حتي الآن وآشكرك شكراً جزيلاً

وجزاك الله كل خير يا حبيبي ^_^

josse salvador
05-17-2013, 03:19
شكرا اخى العزيز على هذه المعلومه اعتقد انى ساحاول ان اجربها كمبتدئ فى الوقت الحال..

adell
05-22-2013, 10:13
طريقة ممتازة جدا وتحق ارباح هائلة
لان من مزايا هذه الاسترايتجية اننا نشترى كلما هبط السعر

انس بن تن
06-30-2013, 05:04
مشكور جدا يا اخي
لطرحك ذلك الموضوع لكن ف حاله حدوث تذبذب ماذا سوف يحدث ؟ بالتووووووفيق للجميع

mohamed61172
06-30-2013, 11:59
فعلا اخي الكريم ان تحقق هدف وتعمل عليه بدون طمع وتحققه
يكون الاسهل ويحقق لك دخل شهري ممتاز

ashrafabdelbary
06-30-2013, 12:34
اخى الكريم انا لست مقتنع بتلك الاستراتيجية ولدى العديد من الاستراتيجيات التى اعمل
بها وهى ناجحة معى وللة الحمد

taoufik bajjou
06-30-2013, 14:47
السلام عليكم اخي الغلي شكرا ك عى اموضوع و على مشاركتك ن خبرتك في هدا السوق الضخم سأقوم بتجريب إن شاء اله و أطلعك بالنتائج

ess_ess
06-30-2013, 15:10
جزاك الله خيرا اخى الفاضل على عرض هذه الطريقة ان شاء الله اجربها وانجح وان شاء الله الكل يستفاد منها

catw
08-04-2013, 20:22
مشاركه مميزة منك بس استوب 2 نقطه اختلف معك فيها
تقبل تحياتى وتقديرى

MAGDYABDO
08-26-2013, 09:02

طيب بصورة عامة
واخلي الهدف قريب

hema2013
08-26-2013, 09:20
انا بصراحة مش متفق يا اخى معك فى هذه القاعدة علشان الاستوب كد هيضرب بسهوله جدا لانه نقطتين فقط
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ahmedabokandeel
08-26-2013, 09:27
أشكرك أخى الحبيب على ما طرحته
فموضوع متميز وإن دل فليدل على ما
قمت بتجربته وعمله ثم قمت بطرحه
جزاك الله عنا خير الجزاء وجعله فى ميزان حسناتك

forex4
08-26-2013, 15:38
مشكور اخى الكريم على هذه المشاركة
واتمنى ان يستفيد منها الاعضاء الكرام
وارى بان الالتزام بهذه القاعدة تكون استراتيجية مستقلة

choroukguid
08-26-2013, 15:48
طريقة رائعة اخي رايحة اجربها لكن على الحساب التجريبي
لكن السوق يستطيع ان يتدبدب

wael00
08-26-2013, 15:59
لا اعتقد ان طريقتط اخي ناجحة فهي تعتمد علي الحض اكثر منه تحليل
ابتعد عن مثل هاته الاسكريبتات و اتعلم اسس الوركس افضل لك من اجل مستقبل افضل

forex_lionz
08-26-2013, 16:59
هذه استراتيجية من وجهة نظرى غير ممنهجة
ولا ارحب بها فهناك ازواج تظل فى اتجاه واحد لشهور

waleedhafez
08-26-2013, 17:02
يعنى افهم من كلامك انك تقوم باستخدام الستوب لوز المتحرك طيب الامر ده يمكن تطبيقه فى الحسابات التى تحتوى على مال يستطيع تحيرك الاستوب لوز انما الحسابات الصغيرة بيكون صعب جدا او ان المساحه لاتسمح به

skander
08-26-2013, 17:36
شكرا لك علي القاعدة الذهبية و بانتظاار نتائج الاعضاء لكي اعرفها استخدمها ام لأ

doaa sary
08-26-2013, 23:11
مبفضلش الاكسبيرت ولا البرامج الالية دى
انا اقدر اتاجر بنفسى مفيش حاجه مضموونه100%

samirb
08-26-2013, 23:12
القاعدة الدهبية هي يجب ان تتميز بالمرونة
و تتفاعل مع السوق و الواقع هل السعر ثابت ام متاعد ام متدبدب و تغير استراتيجيتك حسب دلك

mr.7assam
09-25-2013, 16:19

---------- Post added at 01:19 PM ---------- Previous post was at 01:12 PM ----------

MOHAMMED01
09-25-2013, 16:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخى الكريم اشكرك على طرح موضوعك

zedareda
09-25-2013, 17:03
ممتاز الموضوع الرائع الجميل دة دة شكراا بجداا على الموضوع الرائع دة تسلم الايادي وتحيات للكل

MuRa
09-25-2013, 17:58
شكراً لك علي هذا الشرح الممتاز شرح ممتاز وجميل ومبسط جداً آشكرك ^_^ وان شاء الله هعمل بكل كلمه قولتها

iamis
09-25-2013, 18:31
وجة نظر مش بطالة شكرا جدا ليك استفدت منها كتير جزاك الله كل خيررررررررر

kaaf
09-25-2013, 18:32
شكرا لك اخي العزيز على هده القاعدة الدهبية

mohd_ans
09-25-2013, 18:37
مع احترامى ارى انها ضعيفه وغير مجزيه وايضا بيتهيقلى لو الصفقه اقل من 10 دقايق دلوقتى بقت بتتقفل ويتخصم ربحها

iamis
09-25-2013, 18:53
شكرا جدا الموضوع جيد وفى معلومة جيدة بالنسبة للقاعدة الذاهبية والتفكير فى التعامل معها

gmhd
09-25-2013, 21:29
السلام عليكم
مشكور اخي فعلا موضوع جيد بس لو السوق في حالة تزبزب
هنعمل اية ؟؟؟؟؟؟؟؟

helbwer
09-25-2013, 22:05
السلام عليكم
موضوع متميز ورائع
ومن يعمل على القاعدة الذهبية مستفيد

منور
09-25-2013, 22:42
انا لا اتفق معك ليس اني ارى عملك خطا بل ان لي قناعة ان العمل البعيد الاهداف يحقق الغرض لقد جربت التداول بالنقاط القريبة جدا لكن في الغالب اقع في الخسارة على كل حال انت مشكور ووفقك الله في طريقتك

Walaa Mohamed
09-25-2013, 22:56
ان وضع الستوب لوز اداه مهمه فعلا
ولكن بالنسبه لي لا اعرف اين اضعها الاخوه قالو ان نقطتين ده قليل قوي
وعلى العموم كل شيخ وله طريقته

ahmedhawash
09-25-2013, 23:15
فكره الاكسبيرتات ممكن تكون كده ودى طريقه ان احب اتداول بيها

عن طريق الاستوب المتحرك كلما تحرك السوق فى اتجاه الصفقه

رشا الهوارى
09-25-2013, 23:34
انا طبعا ها حاول اجرب الموضوع دة بس علي الديمو وممكن اسالك سؤال هى النقاط اللي انت محددها دى تتحط في الشرا او البيع ازاى يعنى لو شراء اود علي العطاء 5 نقاط ولكن لو بيع انقص 5 نقاط اتمنى التوضيح لي لاننى اتمنى ان اجرب استراتيجية تحقق لي الهدف منها وهو النجاح فيها وكسب المال

WASEM DALLOUL
09-25-2013, 23:37
السلام عليكم
شكرا لك ياأخي على هذه المشاركة الجيده وياريت ياأخي ان ترفع لنا أفضل أكسبيرت عملت عليه وشكرا

aminox
09-26-2013, 00:03
انا اتفق معك فانا من محبي طريقة الاسكالبينع ومن الافضل ان يكون الهدف قريب حتى تكون الصفقة مضمونة
لكن لا اتفق معك في مكان وضع الاستوپ في نقطتين للان السعر قد يضرب الستوپ وبعدها يدهب للهدف لكن لن تستفيد

amindo
09-28-2013, 02:48
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي انا لا انصح باستعمال هذه الاسكبراتات فهي تأدي الى تمرجن الحساب وفقد كل الحساب
بالتوفيق

aaa
10-09-2013, 12:20
اشكرك جدا على هذا الموضوع المفيد والمميز والوافر بالمعلومات القيمة واتمنى ان تقوم
دائما بوضع المزيد من المواضيع المفيدة والقيمة لكى تعم الفائدة على الجميع

doola2020
10-15-2013, 16:20
لا والنبي ، إيه ياعم اللي انت بتقوله ده ده أنا لو مشيت ورا الكلام اللي انت بتقوله مش هخسر نفسي ده ممكن أبيع هدومي

matkaw
10-15-2013, 16:22
أتمنــــى لكـ من القلب .. إبداعـــاً يصل بكـ إلى الخيال لك خالص احترامي
شكرا على الموضوع الاكثر من رائع دمتِ بصحة وسعاده

egy26
10-18-2013, 04:13
شكرا جدا يا اخى الفاضل على مجهودك العظيم لقد قمت بطرح موضوع مهم للغاية ومفيد جدا للاعضاء
خاصة التجار المبتدئين واتمنى من الله ان يجازيك خيرا ويوفقك

rikif
11-11-2013, 19:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور كثري يا اخي الكريم
على هده النصائح جزاك الله كل خير واتمنى لك التوفيق وللجميع مع السلامة وفي
امان الله

zyzo
11-11-2013, 20:00
الحمد لله رب العالمين
استاذنا الكريم الفاضل شكرا على هذه الاستراتيجيه ولكنها
تجعلك لصيق الشاشه اما اذا عرفة ان تقراء
السوق سعرف مذا تعمل في صفقتك
و بالله التوفيق للجميع

حلم
11-11-2013, 20:02
بص ياريس القعدة الذهبية فى الفوركس هنا انك لازم
تهتم بادارة راس المال اهتماما كويس ومش لازم تخلفها ابدا مهما حصل

rsfbg2010
11-12-2013, 01:35
السلام عليكم جميعا
الصراحه ياخى مش هقدر احكم على الطريقه
الا لما نجربها عملى ونتاكد من مدى قوتها فلو جربتها
لفتره ياخى ياريت تقولنا ايه كانت نتائجها

karam22
11-12-2013, 01:57
مشكور اخي الفاضل علي الموضوع الفني القيم
المضاعفات من اهم انواع المتاجرة التي تنمو بالحساب لكن بحرص وعدم تسرع

mahmoud_26
11-20-2013, 12:32
احب ان اوجه اليك خالص الشكر والامتنان لهذا الموضوع الممتاز والغاية فى الاهمية والمفيد جدا ويكون
الرابح الاكبر هم الاعضاء المبتدئين فى سوق الفوركس والى الامام دائما

tazi larbi
11-20-2013, 12:39
السلام عليكم شكرا على الموضوع لكن اظن ان الطريقة المطروحة لبد العمل بها عندما نتاكد ان التجاه واضح لكن في التذبذب اظنها مغامرة وكل الصفقات ستكون خاسرة وخسارات متتالية ستؤدئ الى نفاذ الرصيد لا قدر الله اظن ان المغامرة هنا مخاطرة اتمنى لكم النجاح والله الموفق

منى الجندى
11-24-2013, 10:24
لا اتفق لو استوب 2 نقطه كده الخسارة بعملها بايدى
لا اظل اجد اكثرهم جديه وامان التحليل الفنى والاخبارى والمتاجرة يدويا

mohamaher
11-24-2013, 12:29
مشكور كتير على هذا الموضوع الرائع والشرح المبسط
وان شاء الله اكون من المستفيدين
جزاك الله خيرا وافادكم الله

anamoody
11-25-2013, 01:23
مشكور اخى الفاضل على التوضيح المفصل للموضوع وشرح القاعدة الذهبية
وربنا يجعله فى ميزان حسناتك وننتظر منك المزيد ولا تحرمنا الجديد وربنا يوفقك
تقبل مرورى

محمد أبو بكر
11-25-2013, 02:24
السلام عليكم و رحمته و بركاته
موضوع رائع وانا مش عارف اعمل اية فى حالة عدم وجود الاسبريد
وعند التذبذب
و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

anamoody
11-28-2013, 00:37
مشكور على طرحك للموضوع الهام الذى استفدت منه كثيرا وشرح القاعدة الذهبية
ربنا يجعله فى ميزان حسناتك وننتظر منك الجديد وفقك الله
تقبل مرورى

mohamaher
11-28-2013, 02:33
مشكور على موضوعك المتميز وتداوله ع المنتدى
وشرح وتوضيح "القاعدة الذهبية
اتمنى لك الافضل

meshmesha
11-28-2013, 03:14
السـلام عليـكم ورحمـة الله وبركـاته اظن ان اهم قاعده فى الفوركس هى عدم
الطمع والرضا بالربح ايا كان والخساره لابد من الرضا برضه

Eng_Amr
11-28-2013, 03:33
طريقة ممتازة أخى الكريم , لكن أعتقد انها ستكون فعالة مع زوج العملات ذات الأتجاة الواضح ,
ايضا ادارة راس المال مهم جدا
مشكور و تقبل مرورى

زهرة 124
11-28-2013, 07:34
دي فعلا قاعدة ذهبية وان شاء اله اجربها بس طبعا لازم تتدرس فريم كبير وليكن يوم او اسبوع وتشتغل علي فريم صغير علشان تتاكد من اتجاه السوق صح ؟
شكرا جزيلا علي الموضوع الجيد والمعلومة القيمة واجمل ما فيها ان الجميع بيتبادلوا الخبرات مما يزيد من اكتساب خبرات ومهارات بشكل اسرع
تقبلوا جميعا فائق احترامي

abdelaziz
11-28-2013, 12:29
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
السلام عليكم ورحمة الله
اتمنى لجميع التوفيق والنجاح

salimned
11-28-2013, 15:07
السلام عليكم
شكرا على طريقتك الجميلة اخي و لكن
كيف استطيع الحصول على هدا الاكسبيرت كي اجربه
يالرغم من انني لا احب الاعتماد على الاكسبيرتات لانها غير مفيدة كثيرا
موفق اخي.

juve4ever
11-28-2013, 15:17
بسم الله والصلاه والسلام على خير الانام محمد صلى الله عليه وسلم مشكور اخي الكريم على الموضوع
اهم شئ هو تحديد الاستوب المناسب لانه فى ناس بتعمل ستوب بشكل عشوائى السوق متذبذب دئما و تلك الستوب لوز نقطتين يمكن ضربه بسرعة

w3ad
11-29-2013, 01:15
شكرا على هذه النصائح ويجب عمل باك تيست للاستراتجيه قبل تطبيقها ان يتم تجربتها على حساب ديمو للتاكد منها

matango
11-29-2013, 19:09
مشكور اخي الكريم علي الموضوع الرائع الخاص بهذه القاعده الذهبيه
وان شاء الله في ميزان حسناتك وفي تقدم في الفوركس دايما

ashrafko
11-29-2013, 19:10
مشكور اخي الكريم علي الموضوع الرائع الخاص بهذه القاعده الذهبيه
وان شاء الله في ميزان حسناتك وفي تقدم في الفوركس دايما

falcon26
12-19-2013, 04:49
شكرا جدا يا اخى على هذا الموضوع وانا بالفعل سوف اقوم بحفظ هذا الموضوع
لاهمية الموضوع وانتظر منك ومن جميع الاعضاء المزيد من المواضيع المفيدة

east26
12-27-2013, 21:55
هذا الموضوع شديد الاهمية وانت قمت بشرح الموضوع بمنتهى السهولة واليسر وانا سعيد جدا بموضوع
حضرتك وجزاك الله كل خير على هذا المجهود الممتاز واتمنى لك التوفيق

may
12-28-2013, 15:50
ارى ان اهم شىء ان يتعلم المبتدىء بنفسه ويكتسب الخبره من الممارسه على حساب تجريبى وان يتعلم المتداول بنفسه دون الحاجه الى معلم

نور المعرفه
12-28-2013, 20:12
هنالك حكمة تقول( إذا تهت في الطريق ، فعد من حيث أتيت ) نعم الرجوع للأسس وتذكر تلك الأسس ، والعمل المستمر بها قبل الذهاب يميناً ويساراً ، هوالمفتاح الذهبي لكل الأبواب الموصدة ، تذكر الدروس الأولى وقم بالتطبيق لترى من هو الأصلح لك .

aliahamed8686
12-29-2013, 21:47
قواعد ذهبية فى الفوركس ومهمة جدا والاهداف القريبة فى التداول فضل البعيدة للتاجر المبتدئ
والهدف القريب يحقق ارباح كثيرة

3omda El-Nopy
12-31-2013, 13:11
يجب على المتداول أن يكون قادر أن يتعامل مع هذه المحنة بهدوء و هذا لا ينبغي أن يحقق أسلوب حياتك يجب أن يكون عقلك في السوق وليس على إيراداتك يجب أن تركز على مهمة التبادل ويجب أن تبقى هادئًا ومشكور جدا على الموضوع الرائع

ali2000
12-31-2013, 15:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العزيز هناك الكثير من القواعد المهمة في سوق الفوركس ويجب معرفتها ويجب ادراكها ايضا عند اخذ صفقة من حيث عدد الصفقات واللوت المستخدم بالنسبة للرصيد المتوفر والهامش والرافعه الماليه

Ali Mahmoud
12-31-2013, 15:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ....

طريقه غريبه بعض الشئ ولم اسمع بها من قبل ولا يقدر عليها فعلا الا الاسكربتات المبرمجه اليا
بس ازاي بنضع وقف خساءر 2 نقطه والسركات لا تقبل ستوب اقل من 10 نقاط

super trader
12-31-2013, 15:20
فكرة ممتازة اخي الكريم و لكن نقطتين ستوب لوست ليست جيدة
عندما يكون السوق شديد التذبذب او صعب التكهن باتجاه سعره.

ilyes chaieb
12-31-2013, 15:20
هذه ليست قاعدة عااامة عشان الناس تمشى بيها
فينا من ليس له وقت عشان يفتح عدد كبير من الصفقات و متااابعة الشارت لحظة بلحظة

لذلك تختلف انواع المتاجرة في الفوركس