PDA

View Full Version : تفضل نصيحتى لك لتجنب الخسائر من تذبذب السوق ان شاء الله

Pages : [1] 2

painofhell
05-12-2012, 21:27
اخوانى واحبائى فى الله

الحقيقه ان هناك مشكله كبيره يمر بها الكثير من الاخوه

وهى انه ممكن باستراتيجيته يربح فى اليوم الذى يمشى فيه الزوج فى ترند واضح ويخسر فى اليوم الرينج والذى يسير السعر فيه صعودآ وهبوطآ

فكيف تعلم ان السوق اليوم سيمر بحاله تزبزب وبالتالى تجنب الخسائر الناتجه عن هذا التزبزب من ضرب الاستوبات او ضياع الربح الذى كان امامك فى دقائق وتجده ينقلب عليك الى خساره

الحقيقه انى اعلم ان كثير من المحترفين يستطيعوا ان يتوقعوا ذلك

ولكنى اقدم لكم طريقتى المتواضعه لمعرفه ذلك واتمنى ان ينتفع بها الاخوه

وهى عباره عن تقاطع موفنج افريج على فريم الساعه ضعها على شارت منفصل للزوج المميز لك وفى الصباح مجرد انك تفتح جهاز الكومبيوتروقبل ما تشوف اى حاجه انظر الى هذا الموفينج

اذا اعطاك من منتصف الليل الى بدايه السوق الاوروبى عدد 2 تقاطع

اى صعد ثم هبط ( او العكس ) اعلم اخى العزيز ان هذا اليوم سيكون متزبزب

وانصحك باغلاق الجهاز فى هذا اليوم وتمتع بوقتك مع اسرتك وتكثر من طاعه الله افضل

هذه الطريقه انا مجربها عده شهور وصادقه بنسبه كبيره جدآ واستخدمها

على زوج الباوند - دولار

المرفقات :

1- مرفق عدد 2 شارتس تم اكتشاف عدد 4 ايام تزبزب شديد فى اخر
اسبوعين + اخر يومين من الاسبوع الحالى

2- انديكيتور الموفنج افريج ( الميسا ) ستجد 2 موفنج جاهزين

لن تفعل شيئآ سوى وضعهم على الشارت

وايضآ اطلب من الاخوه الذى يعلم طرق اخرى للحمايه من هذا الفيروس
الخطير ومحطم راس المال ومدمر الصفقات ان يذكر طريقته

.

tervarto
05-12-2012, 21:40
شكرا لك أخى على هذة المعلومات القيمة , سأقوم بتجربتها و أرى كيف يتعامل السعر مع الموفينجات , لكن أخى دائما أزواج الباوند تكون متذبذبة , الرجاء ارفاق شارت لزوج عملة أخر غير الباوند , و اين الموفينجات , لا يوجد أى شئ مرفق , واذا كان هناك يمبلت يكون أفضل
تحياتى

عزبز 18
05-12-2012, 22:05
استراتيجية عل ما اظن حسب قولك هي جيدة ولاكنن تتطلب القعود كثيرا
مع جهاز الكمبيوتر وتقاطع الموفينج مع بعض هب اتراتيجة ممتازة ولاكن يجب دمج بعض
المؤشرات مثل الستوكاستيك للدخول في السوق

kingman
05-13-2012, 00:07
التذبذ كتير ناس مش بتعرف تحدده وفيه ناس بمجرد انها بتلقى نظرة على الشارت على فريم معين بتكتشف ان هناك تذبذب ان شاء الله يستفيدوا الأعضاء من طرحك ويكوم مميز
لكن تبقى المعضلة النسبة للمتاجر الى متى يطول التذبذب وينتهى او توقعه قبل حدوثه مثلا
والواحد اللى يقدر يتوقع التذبذب صح يقدر يحقق ارباح هائلة منه وربى يوفق الجميع

Hamad
05-13-2012, 10:02
التذبذب على العموم هو درجة التغير الغير متوقعة خلال وقت لسعر صرف زوج عملات و هو يعكس درجة المخاطرة التي يواجهها الشخص المكشوف على زوج العملات
وللحصول على احسن النتائج تجنب اوقات التذبذب على الرغم من إختلاف بين مؤشرات التذبذب عن بعضها البعض يعتبر إنحراف مؤشر التذبذب جيد لكشف حركه السعر

عمرو
05-14-2012, 12:01
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين ...

من الممكن الربح بشكل رائع من التذبذب عن طريق استراتيجيات الاسكالبينج التى تجنى منها 5 او10 نقاط بالكثير وتستطيع تحقيق المكاسب الرهيب
شكار لك يا صاحب الموضوع وشكرا على المعلومات المفيده جدا

Mohamed90
05-14-2012, 12:35
بارك الله فيك اخي و التذبذب يمكن يكون ايجابي للاصحاب استراتجيات القنص النقاط القليلة و لكن لايفضله الكثير و بارك الله فيك على نصيحة

Hamad
05-14-2012, 13:21
المشكلة في التذبذب انك تعرف هل نحن الان في مرحلة تذبذب ام ترند اذا تاكدت اننا في مرحلة تذبذب اي مؤشر تذبذب يفي بالغرض وكل استراتجيه احيانا تعطى اشارات كاذبه
ولكن اهم شىء تكون الاشارات الصادقه اكثر ومن الاستراتيجيات تعمل في اوقات التذبذب وعدد اخر تعمل في اوقات الرالي ولا توجد مؤشرات تقوم بتحديد وقت التذبذب في السوق

aboualy
05-14-2012, 21:38
اعتقد اخى العزيز انها طريقة جيدة ولن احياننا يحدث اكثر من تاطع للموفنح افرج ثم يسير السعر فى ترند
وانا ارى انه من الممكن الاعتماد على هذه الطريقة ختى وان فاتنى بسبها بعض الايام التى يكون فيها ترند واضح فضياع فرصة يكون دائما افضل من صفقة خاسرة

magic777
05-16-2012, 15:49
بصراحه فكره هايله اخي وجديده بالنسبه لي
ولكن ممكن ان تستغل ايام التذبذب وتحقق منها ربح جيد اذا كان لديك وقت فراغ ايامها بطرق المضاعفات وعلى فريم الدقيقه او الخمس دقايق
وانت مطمن ان السعر لن يخرج عن نطاق حركه معين وبالتالي اشتغل اسكالبنج وعيش واربح

mody2989
05-16-2012, 19:22
تمام اوي الموضوع ده بس الموفينجات كام عشان اعرف

kingman
05-17-2012, 00:56
ولكن ممكن ان تستغل ايام التذبذب وتحقق منها ربح جيد اذا كان لديك وقت فراغ ايامها بطرق المضاعفات وعلى فريم الدقيقه او الخمس دقايق
مهو المشكلة الحقيقة فى وقت السوق وعدم القدرة على توقع التذبذب وهل سيدوم فترة فى السوق اما لا فالمشكلة هو عدم التنبأ بمدى هذا التذبذب فبالتالى يصعب الأستفادة منه وانا برى ان اذا توقعنا بتذبذب فى منطقة معينة فيكون افضل حل هو الأستافدة بحدود التذبذب بيبع او شراء بأستوب والألتوام ليه حتى ان انتهى التذبذب او لم يحدث نكون خرجنا من الصفقة على اقل خسارة

mando
05-17-2012, 02:10
الحقيقة تقاطعات المفنوج افريج احيانا بتكون غير مجدية المؤشرات بتتبع السعر
والمفنوج افريج من ضمن المؤشرات التى تتبع السعر مثلا فى استراتجية تقاطع المفنوج افريج لفوق شراء تقطاع لتحت بيع ممكن يحصل تقاطع الشراء وفى الشمعه اللى بعدها يحدث تقاطع بيع لا دى تحقق الهدف ولا دى تحقق الهدف انا بفضل انه استخدام المؤشرات كدعم ومقاومة افضل من التقطع

Hamad
05-17-2012, 14:08
أكثر التجار ينسوا أن سوق تداول الفوركس قابل للتذبذب أهمية قوة الرفع بدون الأخذ في الاعتبار أنها سلاح مدمر لرأس المال إذا تم استخدامه بطريقة خطأ التذبذب واضح في الأسواق قبيل بيانات التضخم ومسببة مستويات عالية من التذبذب في أسواق العملات والأوراق المالية

ahmednabil240
05-17-2012, 20:43
التذبذب ياخى احيانا يكون فى الشئ الغير موجود باليد لذيك احيانا يكون غير مضمون ولكن الثقه فى العمل تؤدى الى انهاء التذبذب

magic777
05-18-2012, 01:37
مهو المشكلة الحقيقة فى وقت السوق وعدم القدرة على توقع التذبذب وهل سيدوم فترة فى السوق اما لا فالمشكلة هو عدم التنبأ بمدى هذا التذبذب فبالتالى يصعب الأستفادة منه وانا برى ان اذا توقعنا بتذبذب فى منطقة معينة فيكون افضل حل هو الأستافدة بحدود التذبذب بيبع او شراء بأستوب والألتوام ليه حتى ان انتهى التذبذب او لم يحدث نكون خرجنا من الصفقة على اقل خسارة

كل مشكله ولها حل اخي كينج
ممكن نحل المشكله دي اننا ندخل في وقت حركته ضعيفه وفي الايام دي هتلاقي الوقت الاضمن لعدم حدوث اي حركات سريعه هو قبل ساعتين من افتتاح الفتره الامريكيه ممتاز جدا
وايضا قبل ساعتين من اغلاق الفتره الامريكيه
وطبعا برده نراجع جدول الاخبار قبلها

kingman
05-18-2012, 04:19
كل مشكله ولها حل اخي كينج
ممكن نحل المشكله دي اننا ندخل في وقت حركته ضعيفه وفي الايام دي هتلاقي الوقت الاضمن لعدم حدوث اي حركات سريعه هو قبل ساعتين من افتتاح الفتره الامريكيه ممتاز جدا
وايضا قبل ساعتين من اغلاق الفتره الامريكيه
وطبعا برده نراجع جدول الاخبار قبلها
ده تذبذب مؤقت بيحصل فى السوق ومش بيدوم طويلا انا قصدت التذبذب الكبر واللى بيدوم فى السواق وقت اطول مفى كتير من الأيام بيبقى كلها تذبذ او حتى طول الأسبوع بيبقى فيه تدذبذب والواحد لو قدر فعلا يتوقع ان السوق يسيستمر فى تذبذب ممكن يحقق ارباح كبيرة من البيع والشراء وفيه استراتيجية بيعتبروها جيدة تسمى الشهباء بيسفيدوا من التذبذب بدخول بمضاعفات

magic777
05-18-2012, 22:01
ده تذبذب مؤقت بيحصل فى السوق ومش بيدوم طويلا انا قصدت التذبذب الكبر واللى بيدوم فى السواق وقت اطول مفى كتير من الأيام بيبقى كلها تذبذ او حتى طول الأسبوع بيبقى فيه تدذبذب والواحد لو قدر فعلا يتوقع ان السوق يسيستمر فى تذبذب ممكن يحقق ارباح كبيرة من البيع والشراء وفيه استراتيجية بيعتبروها جيدة تسمى الشهباء بيسفيدوا من التذبذب بدخول بمضاعفات
انا سمعت عن استراتيجيه الشبهاء لكني لم اعمل بها الصراحه لانها تحتاج الى وقت طويل للوصول الى الاهداف وده غير طريقتي في المتاجره
وعندك حق في اننا لو اكتشفنا وعرفنا ايام و اوقات التذبذب في السوق هنقدر نستغلها ونربح منها جيدا
وادعوا الاعضاء هنا لمشاركتنا الاراء وخبرتهم في هذه الجزئيه

kingman
05-19-2012, 01:09
انا سمعت عن استراتيجيه الشبهاء لكني لم اعمل بها الصراحه لانها تحتاج الى وقت طويل للوصول الى الاهداف وده غير طريقتي في المتاجره
وعندك حق في اننا لو اكتشفنا وعرفنا ايام و اوقات التذبذب في السوق هنقدر نستغلها ونربح منها جيدا
وادعوا الاعضاء هنا لمشاركتنا الاراء وخبرتهم في هذه الجزئيه
وممكن الأستفادة فى التذبذب بالتجارة على السكالبمج بان يرسم خدعم ومقاومة ويتم الدخول بيع من المقاومة والدخول شراء من الدعم ووضع ستوب مناسب على بعد مناسب من خطوط التذبذب حتى ان تحرك السوق خارج نطاق التذبذب لانخسر سوى الأستوب ونكرر هذه العملية الى ان يتم ضرب استوب واعتقد ان نجاح هذه الطريقة يعتمد على الى متى سيدوم هذا التذبذب وتحديده وان شاء الكل يشارك فى الموضوع اللى حضرتك فتحته بالأراء المناسبة
بالتوفيق للجميع بأذن الله

assidi saber
06-25-2012, 16:26
شكرا لك أخى على هذة المعلومات القيمة سأقوم بتجربتها و اتمنى ان تكون ناجحة

aminos
06-25-2012, 17:23
السلام عليكم
شكرا لك أخي الكريم على هذه المعلومات الجميلة
و سأقوم بالتجربة إن شاء الله
شكرا

sho
06-25-2012, 17:40
جزاك اللة خيرا ولكن لا يوجد اى مرفقات للتحميل نرجو منك اضافة اللينكات مرة اخرى حتى نستفيد منها

kamizidan
06-25-2012, 17:45
شكرا لك أخى على هذة المعلومات القيمة , سأقوم بتجربتها و أرى كيف يتعامل السعر مع الموفينجات , لكن أخى دائما أزواج الباوند تكون متذبذبة

Mr.GooDMaN
06-25-2012, 17:45
ياباشا ياريت تقولنا اعدادات الموفنجات دي عشان نقدر نستخدمها
او ترفق تمبليت فيه الموفنجات اللي يريحك تقريبا انت نسيت ده ف الموضوع

ahmed
06-25-2012, 19:16
طريقه من الواضح انها جيدة لكشف التذبذب على هذ الزوج تحديد
اعتقد انها تستحق التجربه شكر اخى لطرحك
واتمنى ممن جربوها من اخواننا ابلاغنا بالنتائج

elazez
06-25-2012, 20:44
استرتيجية جديدة تستحق التجريب
مشكور علي مجهودك وبالتوفيق

zikooo014
06-25-2012, 22:17
انا اعرف الموفينج و انواعه بس انا صراحة اول مره اعرف معلومة التذبذب عن طريق الموفينج
اشكرك علي الافاده و اتمني الدوام

jihadazzam
06-25-2012, 22:22

شكرا لك اخي
ساراقبها اولا ومنرجع منجربها
جزاك الله كل خير لافادة اخوانك لك كل الشكر

talal
06-25-2012, 22:46
شكرا لك اخي على المعلومه المفيدة جدا
فحالة السوق عندما يكون متذبذب يخسر المتداول الكثير من الارباح
الذي ربحها في الايام السابقة وبالتالي يخسر الكثير من الاموال
ولكن اخي الصورة غير واضحه ولا تظهر عندي
هل هي لاتظهر عند الجميع ام عندي فقط

KOGI
06-26-2012, 09:28
من الممكن الربح بشكل رائع من التذبذب عن طريق استراتيجيات الاسكالبينج التى تجنى منها 5 او10 نقاط بالكثير

omar kapo
06-26-2012, 09:36
هو اتبع استراتيجية عدم الطمع
فان الانسان الطمع كما نقول لا يمل عينه سوا التراب
فلذالك لا تطمع وتقول اذوا اسبرند كمان او شي لا ده كد غلط كد هتخسر اكيد الا لو ضرب الحظ مرة بس

---------- Post added at 06:34 AM ---------- Previous post was at 06:30 AM ----------

من الممكن الربح بشكل رائع من التذبذب عن طريق استراتيجيات الاسكالبينج التى تجنى منها 5 او10 نقاط بالكثير

هذا صحيح بالفعل ف عندما يكون الاسبرند عدد نقاط قليل فانت عندما تخسر لا تخسر دولار اثنين وايضا عندما تكسب هكذا
انت تضع خطة عايز اكسب قد ايه بس ولو دخلت بي كد هخسر قد ايه طيب لو خسرت معايا فلوس اكسب بيها تاني ولا ايه
ان يتوزن مكسبك مع خسائرك

---------- Post added at 06:36 AM ---------- Previous post was at 06:34 AM ----------

ايضا ممكن اتبع السواق من معرفة حركة السواق فحركة السواق تدور من التجار المحترفين فانت تعرف كيف يفكرون بالخطط الموجود ع السوق
والمنصة فانت تري المنصة تفسرها تعلم طريقة فكرهم ومن ثم تستطيع ان تتبعهم ف المكسب او الخسارة

kamizidan
06-26-2012, 13:51
شكرا لك أخى على هذة المعلومات القيمة , سأقوم بتجربتها و أرى كيف يتعامل السعر مع الموفينجات , لكن أخى دائما أزواج الباوند تكون متذبذبة

deadlyfox
06-26-2012, 13:54
اخى الكريم طلب بسيط منك لو تقدر تنفذة
ممكن نعرف ايه هى الموفنجات دى عشان اعرف اسغلها كويس ونستفيد منها

najoull19
07-01-2012, 19:18
معلومات قيمة وسوف يتم تجريبها بادن لكي لا يدهب عملك سدا

husamart
07-01-2012, 20:14
مشكووووور جداا اخي الكريم .. يأقوم فعلا بتجربة الموضوع وهو فعلا ضروري لان ايام التذبذب قااااااتلة ومضيعة للمال والصحة شكراا شكرا

كريم
07-01-2012, 22:18
المؤشرات جيدة جدا وقت التذبب خاصة باستعمال الموفينج افريج

و ايضا لا تكفي المؤشرات ودها فلازم يكون فيه بعض العوامل ظاهرة اثناء تذبب السعر

و على هذا يتم التداول و الله يوفق الجميع

mohamed4
07-02-2012, 00:55
جزاك الله خيرا اخى الغالى على النصيحة الغالية
بالنسبة لى ارى ان العمل فى اوقات التذبذب يكون فيه مخاطرة ولكن فى متاجرين يجيدون العمل بطريقه اسكالبنج ولكننى لااجيد التعامل مع هذة الطريقة لذلك افضل ان ادخل السوق فى حالة الاتجاة الصريح
تحياتى لك

safiforex
07-02-2012, 01:43
المؤشرات جيدة جدا وقت التذبب خاصة باستعمال الموفينج افريج

و ايضا لا تكفي المؤشرات ودها فلازم يكون فيه بعض العوامل ظاهرة اثناء تذبب السعر

و على هذا يتم التداول و الله يوفق الجميع
بالفعل اخي الكريم فالمؤشرات هي فعلا جيدة و لازم يكون الواحد يعرف كيف يتعامل بها في تداولاته
و بهذا فلابد من الالتزام بها لدرجة ان تكون الاستراتيجية تطبق بحذافيرها نقطة نقطكة

nrgslawi
07-02-2012, 02:02
السلام عليكم
انا وقعت لي خسارة عندما كان السوق في حالة تذبذب ربحت جيدا لكن في الصفقتين الاخيرتين انعكس السوق وكسر المقاومة

ramid
07-02-2012, 02:11
شكرا أخي على هاته المعلومات,لدي سؤالين لك:
أولاماهي اعدادات الموفين افيراج؟
ثانيا من الممكن التداول حتى في اليوم المميز بالتذبذب,على الفريمات القصيرة,الا تعتقد أن ذلك ممكن؟

abaragh
07-02-2012, 04:03
بامكانك معرف ذلك عن طريق مؤشر البولنجر ايضا حين ترى السعر يتحرك في قناة ضيقة ويعد احسن مؤشر من هاته الناحية

Mr.GooDMaN
07-02-2012, 04:14
شكرا لك على هذه المعلومات الجيدة

ولكن المشكلة الحقيقية التى تواجهنى دائما

ان اعرف اذا كنا فى مرحلة تذبذب ام ترند

وهناك بعض الاسترتيجيات تعطي مؤشرات خاطئة فى بعض الاحيان

derfcase
07-03-2012, 09:35
اضيف اليك اخي الكريم
painofhell
معلومة عامة ايضا - و هي عدم المتاجرة علي ازواج العملات الاوروبية في اسواق التداول الاسيوية ليلا

onbtavptbav
07-03-2012, 11:17
تمام اوي الموضوع ده بس الموفينجات كام عشان اعرف

halwaniptba
07-03-2012, 11:46

waleed adel
07-11-2012, 03:02
شكرا أخي على هاته المعلومات,لدي سؤالين لك:
أولاماهي اعدادات الموفين افيراج؟
ثانيا من الممكن التداول حتى في اليوم المميز بالتذبذب,على الفريمات القصيرة,الا تعتقد أن ذلك ممكن؟

افضل اعدادات للموفينج وهى ال 200 -100- 50
ودى اهم موفنجات ممكن نستخدهم ولو حد بيستعمل ال 55 اقوله جرب ال 50
وقولى ايه رايك

mohamed yossef
07-11-2012, 04:42
موضوع هام جدا التذبذب فعلا فيروس بيقضى على كل اللى ممكن يجنيه المضارب
لو سمحت اخى الكريم ارجو اعادة رفق المرفقات او اعمدادنا بالرابط لانه غير ظاهر
تحياتى

abdodomino
07-11-2012, 11:25
شكرا لك أخى على هذة المعلومات القيمة
سأقوم بتجربتها عندما أبدأ التداول

شكرا لك

Looser
07-11-2012, 11:28
إن من أصعب التجارب التي قد تمر بها أثناء المتاجرة بالعملات الأجنبية (الفوركس) هي أن ترى حجماً جيداَ الذي حققته كربح من الفوركس يختفي أمام عينيك. و الأسوء من ذلك هو خروج نقطة التوقف الخاصة بك، و تكبدك الخسائر كنتيجة لذلك. إن هذا الأمر يعد محنة للكثير من المتداولين في أسواق العملات الأجنبية (فوركس) و يمكن إيعازه للإدارة المالية السيئة ، ولعدم اتباع اي من استراتيجيات الفوركس.

إن من أهم استراتيجيات الفوركس هو أن تقوم بحماية أرباحك. و من الحكمة الشديدة أن تقبل أرباحاً أقل متمثلة في نقاط قليلة من أن تعرض نفسك لإحتمالات خسائر كبيرة. إن أفضل متداولي (فوركس) هم في البداية ناجون ماهرون، و من ثم رابحون كبيرون. في النهاية أنت تلعب بأموالك، و عليه ينبغي أن تقوم بحمايتها بشتى السبل، فمن دونها لا يمكنك أن تستمر في اللعبة.

إلا أن حماية الأرباح ليس بالسهولة التي تبدو عليها. على سبيل المثال، عند أية نقطة أرباح يجب عليك أن تقوم بتحريك نقطة التوقف؟ على الأقل لتكون في نقطة التعادل بين الربح و الخسارة. إن هذه الخطوة المهمة من شأنها أن تحمي أموالك في التداول ذي الصلة. بحيث إذا قمت بالتحرك في وقت مبكر جداّ، فإنك سوف تشاهد و بحسرة الأسعار تتحرك بسرعة نحو الإتجاه السابق.

و من ناحية أخرى، فإذا إنتظرت طويلاً، فإنك تعرض نفسك لعملية تصحيح سعر كبيرة و التي من الممكن أن توقف تداولك بشكل كامل. أفضل الطرق التي يمكن من خلالها التجاوز عن مثل هذه المشاكل هو تحديد نسبة الربح إلى الخسارة و القيمة المتوقعة من الإستراتيجية التي إعتمدتها في عمليات التدوال في العملات الأجنبية (فوركس) إما من خلال استخدام حساب تجريبي، أو المخاطرة بمبالغ ضئيلة.

طريقة أخرى لحماية الأرباح في (فوركس) هو التداول من خلال إستخدام مجموعتين في الوقت نفسه. في المجموعة الأولى يمكنك أن تحدد الهدف بناءاً على مستوى المقاومة التالي (إذا كنت تنوي البقاء طويلاً) أو مستوى الدعم التالي (إذا كنت لا تنوي البقاء طويلاً) و لكن يجب أن يكونا قابلين للتحقيق. و يمكنك بعدها أن تحدد أهدافاً أكثر طموحاً للمجموعة الثانية. و عندما يتم تحقيق أهداف المستوى الأول، يمكنك تحريك نقطة التوقف المخصصة للمجموعة الثانية لنقطة التعادل بما يسمح لك بالتداول بدون مخاطرة بعد تلك النقطة.

في الحقيقة، سوف تكون قد حققت أرباحاً مجدية. تذكر دوماً أن تحقيق النجاح في (الفوركس) هو ببساطة الفن في تحقيق عمليات ربح أكثر من عمليات الخسارة. بشكل لا يصدق، فإن الكثير من المتداولين في الفوركس، و بخاصة المبتدأين منهم، لا يقومون حتى بالأخذ بعين الإعتبار أية إستراتيجيات فوركس قابلة للتطبيق. يجب أن تدرك من البداية أن إستراتيجة الفوركس، مدعومة بإدارة جيدة للأموال هو أمر مهم جداً للنجاح

mohamedlee
07-11-2012, 11:34
معلومة جيدة جدا ويمكن الاستفادة منها والتجربة باذن الله جزاك الله خيرا اخى الكريم لطرحك لهذا الموضوع الهام جدا والذى اعانى منه اغلب الاوقات ولكنى اريد ان اتاجر فى اوقات التذبذب مع المحافظة على ادارة صارمة لرأس المال حيث يمكن الاستافدة جيدا من بعض هذا التذبذب

Looser
07-11-2012, 12:06
لمن يريد تجنب الخسائر إلية الحلول الاتية

1- أدكر الله وزيد من الاستغفار وتمسك وزيد من الطاعات

2- الصبر الصبر الصبر الصبر الصبر

3- لا تبيع بخسارة أبدا

4- لو سنحت لك فرصة لتعديل عدل( لو تملك سيولة)

5- لو تملك سهم ضعيف عدل فى سهم قوى فهو أسرع فى التعويض

والله يرسل عليكم جميعا الفرج والرزق أمين

walbad
07-11-2012, 15:29
استفدت كثيرا من الموضوع شكرا لك يا غالي وسيتم العمل بنصائحك

abdallah elbaz
07-11-2012, 16:12
بصراحه تسلم ايدك جدا في الفكره ممتازة
اكيد فى اطمئنان من ان السعر لن يخرج عن نطاق الحركه

SlaiteR
07-16-2012, 10:58
اخي انصح بشدة التداول بالباوند يومي الثلاثاء والأربعاء لنشوطه الملحوظ ولتجنب الخسارة

dent
07-16-2012, 14:25
مشكور اخى اكتشاف ممتاز

لكن ما العلمه ان الموفينج افريج لديه مشكله كبيره جدا وهو ان التقاطع بتاعه بيكون كاذب فى بعض الاحيان

ودى مشكله

HOUSAMMI
07-16-2012, 15:53
جزاك الله خيرا وبارك فيك

تم الحفظ وسيتم ان شاء الله التطبيق

وموافاتك بالنتائج

abdelaal
07-16-2012, 16:01
رغم أن الفوركس ليس به شئ مضمون ولكن سوف نجرب

realyone
07-16-2012, 16:07
معلومه مفيده تشكر عليه ,سوف نجربه ونرى النتيجه,فعلا التذبذب هو سبب خسارة لصفقاتنا,ان شاءالله سوف تنجح فكرتك وجزاك الله كل خير وأتمنى لك التوفيق والربح الوفير في سوق الفوركس

kimokonolove
07-16-2012, 16:22
تحتاج مؤشر اخر لتأكيد الأتجاة والأفضل هو الأوستوكاستيك
وزيادة موفينج افريج اخر اكبر مثل الموفينج 55 و 100

spiderxp
07-21-2012, 22:56
بجد انت برنس استراتيجية مفهاش غلطةبس ياريت الناس تطبق ياباشا شكرا على مجهووودك

Aker001
07-21-2012, 22:57
فعلا التذبذب هو سبب خسارة لصفقاتنا,ان شاءالله سوف تنجح

فكرتك وجزاك الله كل خير وأتمنى لك التوفيق

msh3egy
07-21-2012, 23:11

khaledforex
07-22-2012, 04:36
الموفنج يتبع السعر كالظل
من المفيد ان يكون الاعتماد على الموفنج ثانوى وليس اساسى حيث ان الموفنج بمفردة لا يفى بالغرض
من الممكن ايضا استخدام الموفنج على الشارتات الكبيرة لمعرفة اتجاة الترند
لكن كسر الموفنج او الارتداد عندة ليس مؤشر لمعرفة الاتجاة القادم وتحديد اتجاة الصفقة
والدليل على ذلك كل اكسبرتات الموفنج تفشل وتأكل الحساب اكلا

bodda.2011
07-22-2012, 05:58
الف شكر اخى الكريم على المعلومه المفيده جعلها الله فى ميزان حسناتك
تحياتى وكل عام وانت بخير

derfcase
07-22-2012, 10:37

الطريقة جيدة الي حد كبير اخي الكريم
msh3egy
و لكن يفضل عدم استعمالها علي فريم اقل من الربع ساعة

Looser
07-22-2012, 13:55

dent
07-22-2012, 14:15
تعمتد على الموفينجات لكن احذر لانها تعطى اشارات خاطئه احيانا
ومن الممكن ان تطيح بحسابك لانها مغريه الى حد ما
لابد لها من فلتر قوى او اضافه مؤشرات اخرى او تعتمد على اكتر منةمؤشر لكى لايضيع حسابك

msh3egy
07-25-2012, 18:13
شكرا لك اخي على المعلومه المفيدة جدا
فحالة السوق عندما يكون متذبذب يخسر المتداول الكثير من الارباح
الذي ربحها في الايام السابقة وبالتالي يخسر الكثير من الاموال
ولكن اخي الصورة غير واضحه ولا تظهر عندي
هل هي لاتظهر عند الجميع ام عندي فقط

mena
07-31-2012, 15:24
شكرا على هذه المعلومات وبالفعل محتاج لها فى تخطى السوق عند تذبذبه وكيفيه التعامل معه

mohamed eldamnhorey
07-31-2012, 16:04
فعلا التذبذب هو سبب خسارة لصفقاتنا,ان شاءالله سوف تنجح

فكرتك وجزاك الله كل خير وأتمنى لك التوفيق

اكيد التذبذب بيكون شئ مقزز على الصفقه

انا بحب ادخل الصفقه تمشى ديركت على الهدف بدون اى تذبذب ولا الرجوع لنقطة الدخول اكتر من مره ولا وجع الدماغ ده

gamal
07-31-2012, 16:09
يمكن يكون ايجابى لاصحاب الاستراتيجية
وان مطمن ان السعر لن يخرج على نطاق الحركة

chanadva
07-31-2012, 16:18
أكثر التجار ينسوا أن سوق تداول الفوركس قابل للتذبذب أهمية قوة الرفع بدون الأخذ في الاعتبار أنها سلاح مدمر لرأس المال إذا تم استخدامه بطريقة خطأ التذبذب واضح في الأسواق قبيل بيانات التضخم ومسببة مستويات عالية من التذبذب في أسواق العملات والأوراق المالية

Single phase
07-31-2012, 17:22
التذبذب فعلا احيانا كتير بيادي للخسائر
ومشكور على الفكره دي اللي بتخليك تستغل التذبذب

theshadow1
07-31-2012, 17:26
انا لا اعتقد ان في مؤشر ممكن يتغلب على السوق ونصيحتي لكل المتداولين اشتغل بلوط صغيير وخلي بالك من المؤشرات

mohamed eldamnhorey
07-31-2012, 17:55
انا لا اعتقد ان في مؤشر ممكن يتغلب على السوق ونصيحتي لكل المتداولين اشتغل بلوط صغيير وخلي بالك من المؤشرات

المؤشرات فى الغالب تتبع السعر

يعنى ماعتمد على المؤشر فقط

ولابد ان تكون مرن مع السعر وتلتف حول السعر ولا تقف محلك سر

nooor
07-31-2012, 19:07
كل الشكر على المجهود ولكن انا اعتقد ان هى محتاجة وقت معين ولا تصلح فى جميع الاوقات
لذلك المبتدئين مش هيقدروا يفهموا دا كويس ودا الى بقولة ان لازم كل مبتدئ ياخد وقتة الكافى فى حساب الديمو حتى التجار المحترفين بردوا لازم يرجعوا لحساب الديمو عند استخدام اى استراتيجية جديدة

mido
07-31-2012, 19:37
شكرا لك أخى على هذة المعلومات القيمة والاكثر من مفيده
تقبل مروري ولك فائق احترامي

ايه الجديد
07-31-2012, 22:31
اعتقد انك يمكنك استغلال ايام التذبذب بالطريقة التى اتبعها
دخول أكبر عدد من الصفقات
ولكن جميعها بأهداف قريبة جدا حتى لو كانت 3 الى 5 نقط

marou49
08-02-2012, 21:32

omaritox
08-02-2012, 21:35
مشكور اخي على المعلومة و على الموضوع باكمله مميز

hesham1046
08-03-2012, 01:45
التذبذ كتير ناس مش بتعرف تحدده وفيه ناس بمجرد انها بتلقى نظرة على الشارت على فريم معين بتكتشف ان هناك تذبذب ان شاء الله يستفيدوا الأعضاء من طرحك ويكوم مميز بس موضوعك رائع تحياتى لك ولشخصك الكريم

thehulk3
08-04-2012, 16:10
أقولك أيه
هااااااااااااااايل ما شاء الله
أحب انا الطرق الخفيفة دي اللي بتعتمد على الذكاء وبالعكس الطريقة مش متواضعة خالص
أنا شايفها بسيطة بس ذكية جدا جدا وجاري التجربة ان شاء الله
بس هل معنى كلامك ان لو مفيش تذبذب حتكون المتاجرة في اتجاه واحد في هذا اليوم ؟؟

osama shaban
08-04-2012, 16:13
انا بعتمد في التذبذب في المقامومات الاساسيه اللي السعر غاليبه لايستطيع ان يخترقها
بصراحه في التذبذب بيقبا السعر بيلعب في منطقه معينه وتقدر تحقق ارابح بسهوله
اهم حاجه الخروج من العمليه سريعا حتي لاتتعرض الي الترند الجديد

noor24
08-15-2012, 18:47
فعلا الباوند دائما متذبذب ولكن حركة السعر بالنسبة للباوند كبيرة ويمكن الربح منه ولكن يجب ان يكون لدي المتاجر حذر ويختار الوقت المناسب ليستفيد من حركة السعر

breaking
08-15-2012, 18:56

shadoow
08-16-2012, 07:34
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركته
وكل عام وانت بخير
بالتوفيق لكم جميعا

Moselhy
08-16-2012, 08:07
انا بتوقع ارتفاع كبير فى البوند وهيضرب كل شىء وانا خايف يضؤب اليورو لانى البوند ماسك نفسه فى السوق وكمان بيحقق ارباح كبيره اووى علشان متذبذب وكمان فى ناس كتير اوى مش بتشتغل عليه

nada
08-16-2012, 09:20
فكره جيدا اخى وبتاكيد سوف تنفعنا جيدا
وممكن نستفيد من وقت التذبذب بصفقات اسالبنج وهتكون مربحة جدا

amrx3
08-16-2012, 12:24

mannon
08-17-2012, 02:24
أقولك أيه
هااااااااااااااايل ما شاء الله
أحب انا الطرق الخفيفة دي اللي بتعتمد على الذكاء وبالعكس الطريقة مش متواضعة خالص
أنا شايفها بسيطة بس ذكية جدا جدا وجاري التجربة ان شاء الله
بس هل معنى كلامك ان لو مفيش تذبذب حتكون المتاجرة في اتجاه واحد في هذا اليوم ؟؟

افضل الطرق من وجهة نظرى هى التى تعتمد على البساطة ، فى واحد من اصحابى عنده استراتجية مشابهة للطريقة الى بيعمل عليها الاخ واعتقد ان بيحقق ارباح مهولة لانى بتابعة على الديمو والطريقة بسيطة جدا

mohmed94
08-17-2012, 23:07
اخوانى واحبائى فى الله

وهى انه ممكن باستراتيجيته يربح فى اليوم الذى يمشى فيه الزوج فى ترند واضح ويخسر فى اليوم الرينج والذى يسير السعر فيه صعودآ وهبوطآ

فكيف تعلم ان السوق اليوم سيمر بحاله تزبزب وبالتالى تجنب الخسائر الناتجه عن هذا التزبزب من ضرب الاستوبات او ضياع الربح الذى كان امامك فى دقائق وتجده ينقلب عليك الى خساره

وهى عباره عن تقاطع موفنج افريج على فريم الساعه ضعها على شارت منفصل للزوج المميز لك وفى الصباح مجرد انك تفتح جهاز الكومبيوتروقبل ما تشوف اى حاجه انظر الى هذا الموفينج

على زوج الباوند - دولار

المرفقات :

.
مشكوووور اخوي علي هزة المعلومات القيمة وانا ان شاء الله راح اتعامل بها وانشاء الله بتكون ناجحة

tarekfx
08-17-2012, 23:09
شكرا لك أخى على هذة المعلومات القيمة , سأقوم بتجربتها لاكن تبقى المشكلة في التذبذب

وبارك الله فيك

amininho10
08-18-2012, 03:09

no1forex
08-18-2012, 05:04
اخوانى واحبائى فى الله

على زوج الباوند - دولار

المرفقات :

.

اخى الكريم

بارك الله فيك وربنا يجعله لك فى ميزان حسانتك طبعا اوقات التذبذب خطر جدا على رؤوس الاموال الضعيف وعلى الناس الى بتاغامر بلوتات عاليه وفعلا الطريقه دى ناجحه جدا
وانا جربتها من قبل واوصى بها
وتحياتى الك والى مشرفين المنتدى

mohmed94
08-18-2012, 05:28

من الممكن الربح بشكل رائع من التذبذب عن طريق استراتيجيات الاسكالبينج التى تجنى منها 5 او10 نقاط بالكثير وتستطيع تحقيق المكاسب الرهيب

انا ايضا استخدمها وانصح الناس باستخدامها وسياسه اقتناص النقط ايضا رائعه

salah-alhoot
08-18-2012, 06:42
السوق كله قائم على التذبذب اخي ولكن هذا التذبذب اما ان يكون سريع او بطيء لكن كيف نستطيع جني الارباح من هذا التذبذب هنا هي الفكرة

mohmed94
08-18-2012, 11:37
اخوانى واحبائى فى الله

على زوج الباوند - دولار

المرفقات :

.
السلام عليكم اخوي الكريم وشكرا علي الموضوع الراءع والنصايح الممتازة وجاري العمل بها ونحن بانتظار كل جديد منك

mssforex
08-19-2012, 14:19
السلام عليكم ورحمة الله
فكره جيده اخى لكن على ما اعتقد متنفعش مع العملات الى اساسا تحركتها كلها تذبذب حاليا زى الكيبل دولا واليورو دولار

يعنى تنفع على الكاد واليو دى اكثر وتحياتى لكم
وجارى التجربه

aminewactop
08-24-2012, 03:46
التذبذب على العموم هو درجة التغير الغير متوقعة خلال وقت لسعر صرف زوج عملات و هو يعكس درجة المخاطرة التي يواجهها الشخص المكشوف على زوج العملات
وللحصول على احسن النتائج تجنب اوقات التذبذب على الرغم من إختلاف بين مؤشرات التذبذب عن بعضها البعض يعتبر إنحراف مؤشر التذبذب جيد لكشف حركه السعر

muthana
08-30-2012, 14:50
من الممكن اني يكون كلامك صحيح وهي طريقه جيده

hwida nada
08-30-2012, 15:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الفاضل اكلرمك الله جارى دراسة موضوعك والعمل به باذن الله
وننتظر منك كل جديد شكرا لك

peter
08-30-2012, 17:05
نصائح جميله تستاهل الشكر عليها اخي الكريم
لكن للاسف مهما الواحد سمع نصائح لازم يخسر و لازم يجرب و يشوف ايه الفوركس

yasna
08-30-2012, 18:36
استراتيجيه جيده ولكن المفروض ان اى متداول بيبقى عنده استراتيجيه للتداول فى وقت وجود ترند واضح واستراتيجيه تانيه لأوقات التذبذبات دا غير ان التذبذبات كمان ممكن الربح من وراها بشكل كبير وبالتالى انا اشيف انه خساره جدا انه يضيع يوم كامل بدون تداول بسبب تذبذب السوق

********** Post added at 03:36 PM ********** Previous post was at 02:48 PM **********

ايوه بس ممكن التذبذب يكون موجود فى جلسه وياخد السوق تريند واضح بمجرد بدء جلسه لبورصه تانيه يعنى ممكن يبدأ اليوم بتذبذب وياخد اتجاه بعد ساعتين تلاته , دا غير ان ممكن الأخبار تغير حاله السوق تمام , اعتقد ان الطريقه دى افضل فى بعض ايام الراحه من التداول اكتر منها استراتيجيه ثابته ممكن يتداول بيها

freemo14200
08-30-2012, 20:13
ألسلام عليكم
طيب ممكن يا اخوانى اعرف ايه الاستراتيجية اللى تخلينى اكسب من التذبذب
والف شكر على المعلومات وان شاء الله اجربها

adel sat
08-30-2012, 21:39
معلومات قيمة واستراتيجية تستحق التجربة واتمنى ان تكون مربحة للجميع

amr beni ata
09-01-2012, 20:04
-أتمنى ان تشاركونا بارائكم المستنيره في هذين الموضوعين

ملاحظاتي على المنتدى - أرجو من الجميع الدخول وحكموا ضمائركم

أستفتاء وتصويت لمشروع تطوير المنتدى - أرجو مشاركة الجميع

goodbye_love
09-01-2012, 20:50
احيك اخى على الموضوع
ومش شرط نبعد وقت التذبذب بالعكس دة فرصة
لاصحاب الاستراتيجيات الاسكالبنج
وفرصة للمبتدأين مثلى لمعرفة السوق والاستراتيجية الى هستخدمها للدخول

benb
09-25-2012, 18:12
شكرا على هذه المعلومات القيمة وسيتم تجربتها لمعرفة كيفية تعامل الاسعار مع خطوط الموفينج افريج
لكن اظن انها استراتيجية تتطلب الجلوس كثيرا امام شاشة الكمبيوتر
مشكور على العموم

elkhawaga
09-25-2012, 18:17
متشكر جدا على النصيحة دى و هجربها
من كتر ما عجبتنى انا سجلتها و ان شاء الله هبدا اعملها من اليوم
و انشاء الله الواحد يتجنب شوية الخسارة ربنا يكافئك على كدةخير

dracula
09-25-2012, 18:39
أخي الكريم كيف سنعلم أنه الان سيحين موعد التذبذب أو الترند هذا السوق يجب أن تربح فية في كلا الحالتين

heba 7
09-25-2012, 22:02
شكرا على النصيحة
وممكن تفيد الكثير منا ويضيفها كاستراتيجية يتبعها

simo512
09-25-2012, 22:21

moody
09-25-2012, 22:23
اخوانى واحبائى فى الله الحقيقه ان هناك مشكله كبيره يمر بها الكثير من الاخوه وهى انه ممكن باستراتيجيته يربح فى اليوم الذى يمشى فيه الزوج فى ترند واضح ويخسر فى اليوم الرينج والذى يسير السعر فيه صعودآ وهبوطآ فكيف تعلم ان السوق اليوم سيمر بحاله تزبزب وبالتالى تجنب الخسائر الناتجه عن هذا التزبزب من ضرب الاستوبات او ضياع الربح الذى كان امامك فى دقائق وتجده ينقلب عليك الى خساره الحقيقه انى اعلم ان كثير

mohammed1991
09-25-2012, 22:55
ما هى نصيحتك لتجنب الخسائر من تذبذب السوق؟؟؟
وشكراااااا على افدتنا بهذه النصيحة الجميلة اخى الكريم

keko
10-18-2012, 17:27
طبعا كل ما ذكرته بخصوص تجنب والحدمن الخسائر نصائح غاليه جدا يا اخى الفاضل جزاك الله كل خير
وبالفعل الواحد سوف يتبع كل ما ذكرته وبالفعل مش هيخسر حاجه المهم فعلا نقدر نبتعد عن الخساره وربنا يكفينا شرها

themystery
10-19-2012, 00:28
هو فعلا الواحد ممكن يخسر حسابه بسبب موضوع زي ده
انا اتمني من الناس كلها تقلل من خسائرها ع هذا الزوج
تحياتي و بالتوفيق

forex.masr
10-19-2012, 13:54
الله الله لى الموضوع الجامد اوى اوى وكمان بجد انا عن نفسى شايف ان
الموضوع ده ممكن يون من اجمل المواضيع فى المنتدى الغالى

ahmed zehiry
10-19-2012, 14:58
بسم الله الرحمن الرحيم
كلام جميل جدا ومشكووووووووووووووووووووو ووووووور اكتر للافاده يا اخي

yazeed
10-19-2012, 15:08
السلام عليكم
و ايضا ينصح اغلب الخبراء بعدم التداول في حالة تذبذب السوق و في وقت الاخبار ايضا

radwanho
10-19-2012, 15:21
مشكور أخي على النصيحة
قرأة أن التدبدب هو احسن ما في الفوركس ؟

hassan347
10-19-2012, 15:31
السلام عليكم ورحمه الله

شكرا لك اخى الكريم على النصيحه ولكن لا يوجد اى مرفقات للانديكاتور برجاء رفعه مره اخرى

eslam92
10-19-2012, 15:46
مشكور اخى على المعلمة القيمة سأحاول تجريبها علىأمل الا يخونىى الحظ والشارت
كما يفعل مع اغلب الاستراتيجيات التى احاول تنفيذها لكن هل يمكننى استخدامها مع ازواج مختلفة

jamalsale
10-19-2012, 16:09
التدبدب يمكن الاستعانة به في بعض الاحيان و استغلاله لصالحك
فبالنسبة لمستعملي السكالينج هو فرصة لخطف القليل من النقاط

Mr.Kareem
10-20-2012, 09:21
شكرا اخي على الاستراتيجية الرائعة وبجد انت بذلت فيها مجهود كبير باتمنى افهم اكتر عنها واستخدمها ان شاء الله

صدقيني انفع
10-20-2012, 10:34
سأقوم بتجربتها و أرى كيف يتعامل السعر مع الموفينجات , لكن أخى دائما أزواج الباوند تكون متذبذبة , الرجاء ارفاق شارت لزوج عملة أخر غير الباوند , و اين الموفينجات , لا يوجد أى شئ مرفق

noureen
10-21-2012, 11:03
اخوانى واحبائى فى الله

على زوج الباوند - دولار

المرفقات :

.

شكرا اخى و لكنك لم توضح ارقام الموفينج
ارجو الرد لتجربتها
جزاك الله خيرا
تقبل احتررامى

bilalkaz
10-21-2012, 11:10
شكرا لك على هذا الطرح
لكن الا تظن انه يمكن الاستفادة من التذبذب ولو بالقليل بدل القعود

kosha66
10-24-2012, 05:31
هنجرب ياباشا كدا ونرد عليك وربنا يجعلك سبب فى ربحنا وندعيلك ان شاء الله
هنجرب كدا ويارب خير ان شاء الله ونربح من ورا الطريقة دى

zezoo torky
10-24-2012, 06:48

MAGDY
10-24-2012, 06:56
بارك الله فيك .. يا صاحب المشاركة الأصلية
وهذا ما ذكرته حضرتك ، يعتبر استراتيجية قائمة بذاتها
وطالما أنك تعمل بها .. وتربح .. يبقى نقول لك : الله يبارك لك
تحياتى

raees
10-24-2012, 09:18
الحقيقة تقاطعات المفنوج افريج احيانا بتكون غير مجدية المؤشرات بتتبع السعر
والمفنوج افريج من ضمن المؤشرات التى تتبع السعر مثلا فى استراتجية تقاطع المفنوج افريج لفوق شراء تقطاع لتحت بيع ممكن يحصل تقاطع الشراء وفى الشمعه اللى بعدها يحدث تقاطع بيع لا دى تحقق الهدف

saleem7744
10-24-2012, 16:53
طبعا كل ما ذكرته بخصوص تجنب والحدمن الخسائر نصائح غاليه جدا يا اخى الفاضل جزاك الله كل خير
وبالفعل الواحد سوف يتبع كل ما ذكرته وبالفعل مش هيخسر حاجه المهم فعلا نقدر نبتعد عن الخساره وربنا يكفينا شرها

ososbahar
10-29-2012, 17:56
السلام عليكم
شكرا لك اخي علي هذه المعلومات القيمه
لكن في ايام التذبذب يمكن استخدام الفريمات الصغيره مثل الربع ساعه والله اعلم

ameer
10-29-2012, 17:59
اهلا بيك اخي العزيز وشكرا لك على هاي النصائح من كيفية معرفة تذبب السوق واعتقد هناك امور اخرى اخي لكريم لم تتم ذكرها وهي معروفة لدى التجار الكبار فقط حسب حد علمي

forex.masr
10-30-2012, 19:58
شكرا يا باشا على الموضوع وبجد فعلا الواحد لازم ياخد بنصيحتك وشكرا ليك على الموضوع الرائع واتمنى التوفيق وننتظر مزيدك يا باشا

rashed
11-05-2012, 03:32
فعلا طريقه جميله لتجنب الخساره
وساقوم بتجربتها ان شاءالله

mr mohsen6
11-05-2012, 04:49
شكرا على هذه المعلومه القيمه وسنعمل على تجربتهه ان شاء الله ويا ريت من ععنده تجارب اخرى يضعهه حتى يتفيد الجميع ويفيد واى مذيد من النجاح والتوفيق

haytham_mhmd
11-05-2012, 12:52
مشكور اخي الفاضل علي جهدك ومشاركتك الااعضاء في ما توصلت اليه من نتائج وان شاء الله بنجرب الطريقه وبنشوف النتائج
بارك الله فيك

mohamed omer
11-05-2012, 12:55
شكرا على هذه المعلومه القيمه وسنعمل على تجربتهه ان شاء الله ويا ريت من ععنده تجارب اخرى
يضعهه حتى يتفيد الجميع ويفيد واى مذيد من النجاح والتوفيق

engineer
11-05-2012, 19:33
بجد استفادم المعلومة
لكن مع ذلك تقدر تتاجر مابين الصعود والهبوط ولو باهداف صغيرة وماتضيعش عليك ايام التداول واعرف منطقة التذبذب كويس والعب على اساسها

wesam101
11-06-2012, 01:01
بجد استفادم المعلومة
لكن مع ذلك تقدر تتاجر مابين الصعود والهبوط ولو باهداف صغيرة وماتضيعش عليك ايام التداول واعرف منطقة التذبذب كويس والعب على اساسها

نعم لكن باهداف صغيرة حتي لا يتاثر حسابك
وانا استغل التذبذ في تحقيق نقاط بسيطة

محمود شبايك
11-06-2012, 03:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا لافهم ماذا تعنى ذبذبات السوق لانى مازلت جديد فى مجال الفوركس ولكن اتنمى ان استفيد اكثر ولكن شكرا لكاتب الموضوع

zamalix
11-06-2012, 03:57
جزاك الله كل خير بجد معلومة مفيدة جدااا وفكرة هايلة وجديدة عليا و هجرب تجربتك وان شاء الله هتنجح وهوعلي فكرة في اوقات بيكون ايجابي بردو بس فنفس الوقت ريسك
تسلم ومتحرمناش من خبراتك

kingmos4
11-18-2012, 19:14
مشكور اخى على هذه المعلومات القيمة
وان شاء الله ساحاول ان استفيد منها وعلى كل متداول عليه ان يستفيد من تجربة الاخرين
فهذا هو طريق النجاح ولكن لابد ان يتعلم ايضا ان تكون له طريقته الخاصة

azifek
11-26-2012, 00:36
مشكور أخي الكريم على هذا التوضيح
و بالفعل احسن شيئ يوضح أن السوق في تذبذب هو تقاطع خطي الموفينج
و التذبذب جيدا لمن يعرف كيف يحقق فيه نقاط رابحة

amin dabes
11-26-2012, 22:58
انا مش بدخل التداول في حالات التذبذب وفي حاله انا يكون السعر في اعلي القمه او في قمه القاع
هل دا صحيح ؟

أمير الحياة
11-29-2012, 12:22
فعلاً تذبذب السوق ده امر خطير وبيتعبني معاه الصراحه لازم اكون قاعد قصاده ومتقرش تمشي من ادامه الا لما تطمن من الاخبار الاقتصاديه والاجنده بتاعتك

radoinehajhouji
11-30-2012, 01:46
مشكور اخي على الموضوع القيم اللدي يساعد المبتدءين في معرفة خبايا الفوركس لانه عالم صعب
جزاك الله خيرا

p2000
11-30-2012, 02:05
طبعا كلامك عداه العيب
شكرا لك اخى على شرحك المييز هذا
فعلا انا استفدت منه
أكرر شكرى لك :)
وفى انتظار المزيد

Omaryat1
11-30-2012, 02:35
فعلا أظن أنه من الأفضل عدم المتاجرة في الأيام التي يكون فيها
الصعود و الهبوط و السوق متذبذبا

Diab.forex
11-30-2012, 02:44
شكرا جدا على المعلومة الرائعة وتنظيم شرحها وانا فعلا استقدت جدا منها
وسأتبعها على الحساب الديمو لكى اجربها فى حسابى الحقيقى

عبير الزهور
04-19-2013, 22:58
شكرا لك اخى الكريم على كل مجهوداتك الرائعه وعلى النصائح الهامه لكل العملا المبتدئين

remo timo
04-19-2013, 23:02
واضح إن المعلوات قيمة جدا وأنا إن شاء الله سوف أتدارسها حينما أقوم فعليا بالعمل علي حسابي التجريبي واتمنى المزيد من هذه المعلومات القيمة كعادة أعضاء المنتدى .

omr sherif
04-19-2013, 23:07
شكرا اخى الفاضل على المعلومات القيمه ولكن التذبذب مش مفيد
فى صفقات الاسكالبينج ...واكيد له اكثر من استراتيجيه لاقتناص الفرص منه

hana13
04-19-2013, 23:10
انها استراتيجية جيدة لتجنب الخسائر والابتعاد عن تقلبات السوق شكرا جزيلا لك .
اتمنى للجميع التوفيق .

magic777
04-20-2013, 15:07
انها استراتيجية جيدة لتجنب الخسائر والابتعاد عن تقلبات السوق شكرا جزيلا لك .
اتمنى للجميع التوفيق .

وعلشان تعمل لنفسك استراتيجيه جيده اخي لازم تجرب استراتيجيات كتير لحد لما
تكتسب الخبره وتقدر تعمل لنفسك استراتيجيه خاصه بك

maroc_forix
04-20-2013, 16:05
شكراا على المعلومة
لكنك هنا لم تذكر اعدادات الموفنج ارفرج لك واحد منهما
و ايضا تذبذب السعر قد يحقق ارباحا ان كنت تخشى الخسارة ادخل بلوت صغير

latraaa
04-20-2013, 16:14
بارك الله فيك أخي الكريم على النصائح القيمة التي قدمتها، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله، و أتمنى من كل قلبي أن نصل غلى درجة الإحترافية، بالتوفيق

moon2ooo
04-20-2013, 23:24
جزاك الله خير على هذه المعلومات القيمة والنصيحة الغالية
بالتوفيق للجميع

Dhoom
04-28-2013, 12:37
اخي الكريم
متشكر جدا علي هذخ النصائح بالفعل خسرة الكثير بسبب تزبزوب السوق في انتظار المزيد من نصائحك
تقبل مروري

mimo3050
05-15-2013, 18:47
فعلا شكلها طريقة ممتازة و لازم اجربها عما قريب انشاء الله و اقولك النتيجة

rayman123
05-15-2013, 18:48
بارك الله فيك أخي
و جزاك ألف خير

yacrao
05-15-2013, 19:00
اذا استطعب بكل بساطة ان تعرف اشكال السوق وهي العديد من الاشكال وتفرق بينها
طبعا لا يمكن ان تخسر وبكل تاكيد ستتفادى الخسارة وستحقق ارباحا معتبرة شكرا اخي الكريم على الموضوغ

maloka_nono
05-15-2013, 21:41
مشكوررررر جدا فعلا الاستراتيجيه دى مفيده وسهله بس مطلوب منى افضل ادام الكمبيوتر لفترات طويله حتى يحدث التقاطع
وده بيصعبها اكتر انا هجربها وان شاء الله خير

3amr
05-17-2013, 14:27
شكراً لهذة النصائح المهمة التي سوف تساعدنا في المستقبل بآزن الله

ayman.shosha
05-17-2013, 15:21
اخى العزيز

الامر غير مؤكد
وهو مدعاه للخوف من السوق
ومع اختبار الشارت الذى وضعته فى مشاركتك
وجدت عدت تقاطعات لا يتبعها تذبذب "على خلاف ما تقول"
ووجدت ايضا سوق متذبذب دون ان يسبقه هذا الانذار "على خلاف ما تقول"

وادعوك الى النظر الى الشارت مرة اخرى لتتأكد من صدق حديثى
كلنا نريد المعلومه والافاده والخير بالتكاتف والشورى بين الاعضاء
فشكرا لك على موضوعك..

maged mohamed
05-21-2013, 07:07
بسم الله الرحمن الرحيم
ان الفترة التى يتذبذب فيعا السوق بسبباما اخبار قوية
لابد ان نستفيد منه فى تحقيق الارباح بس تكون عملنا التحيلات الازمة للتبؤ بما قى السوق
شكرا على الشرح والتةضيح

like
05-29-2013, 22:08
جزاك الله خيرا اخي الكريم علي توضيح هذه الجزئيه
مع اني من الغير محبي للمؤشرات الفنيه وخصوصا الموفنجات

hebkar
05-29-2013, 22:36
شكرا لك لنصيحتك الغاليه جدا
بالفعل هناك اوقات يكون التذبذب بها شديد للغايه ويفضل الابتعاد عن السوق
تمنياتى لك بالتوفيق
تحياتى

AhmadMorad
05-29-2013, 23:41
التذبذ كتير ناس مش بتعرف تحدده وفيه ناس بمجرد انها بتلقى نظرة على الشارت على فريم معين بتكتشف ان هناك تذبذب ان شاء الله يستفيدوا الأعضاء من طرحك ويكوم مميز
لكن تبقى المعضلة النسبة للمتاجر الى متى يطول التذبذب وينتهى او توقعه قبل حدوثه مثلا
والواحد اللى يقدر يتوقع التذبذب صح يقدر يحقق ارباح هائلة منه وربى يوفق الجميع
أوف بمجرد نظرة !!! اول مرة اسمع بها بحياتي !!
على كل حال الله الموفق . و انا استعمل التحليل الزمني و هو لا يتأثر بالتذبذب و الحمدلله

tazi larbi
05-30-2013, 00:34
السلام عليكم والله الف شكر طريقة رائعة لكن هنا من يحب التجارة في السوق التذبذب ويجني منها الارباح اقصد المحترفين ومن لهم مواهب في الفوركس الف شكر على الموضوع الممتاز وننتظر منك المزيد والله الموفق

mekawypair
05-30-2013, 01:03
بجد اشكرك كثيرا علي شرح التذبذب
الشرح بسيط ومفيد لكل مبتدأ وانا استفدت فعلا من الشرح المبسط

mouhammed
05-30-2013, 01:05
اشكرك على المجهود الرائع والموضوع المميز والشرح المستفيض

وجارى التجربه ان شاء الله

A.H.M.E.D
05-30-2013, 01:25
شكرا لك اخي الكريم علي توضيحك وفعلا التجاره باي استراتيجيه يمكن
ان تحدث بها اخطاء نتيجه التبذبات الكبيره والاخبار لذلك يجب معرفه اوقات التذبذب والاخبار جيدا

nahla safwt
05-30-2013, 01:33
شكرا لك على نصيحتك وسأجرب هذة الاستراتيجية وفى الاغلب معظم المتداولين يبتعدوا عن السوق وقت الاخبار لا وقت التذبذب

dalirap
05-30-2013, 02:15
شكرا جزيلا لك أخي الكريم على هذه الطريقة أذنها نافعة جدا
لاكن هناك تجار الإسكالبنج الذي يعشقون السوق المتذبذب

انس بن تن
05-30-2013, 03:50
السلام عليكم يا اخي
مشكور جدا ع النصيحه بس استاذي ايمن شوشه يقول
ان ما تقوله غير صحيح احنا كمبتدئين نصدق مين نرجو ان كل عضو ينزل شئ يكون واثق منه

ريتال
05-30-2013, 04:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مع انى مبتدئه وجديده بالفوركس بس راح اسجل عندى هالاستراتيجيه الرائعه والفكره والمعلومات الجيده حتى اتجنب الخسائر عند المتاجره ان شاء الله
وربنا يرزقنا ويرزقك والجميع يارب

sendrela
05-30-2013, 04:00
بجد اشكرك اخى على تلك الفكره لان بالفعل التذبذب قاتل ومدمر لراس المال

اشكرك على التنبيه والنصيحه بوأنتظار جديدك دوما

دمت بود

انس بن تن
05-30-2013, 16:03
السلام عليكم يا اخي
طبعا التذبذب هي حاله بتبقا غير متوقعه داخل السوق
شكرا يا اخي ع التوضيح بارك الله فيك بالتوووفيق للجميع

taoufik bajjou
05-30-2013, 22:07
السلم عليكم اخي الغالي شكرا لك عىلى الموضوع و غن شاء الله يستفيد منه الجميع للحد من الخسائر و اتمنى التوفيق للجميع

taqa
05-31-2013, 01:08
شكرا على نصائحك التى تفيد
الجميع وجزاك الله كل خير ويجب الحذر من التذبذب

first4ever
05-31-2013, 01:15
السلام عليكم اخي الكريم قدمت لي فكرة هائلة و بسيطة لتفادي الوقوع في
الخسارة في انتضار جديدك اخي تقبل مروري

smsmasasa85
05-31-2013, 01:19
جزاك الله خير على هذه المعلومات القيمة والنصيحة الغالية
و أتمنى من كل قلبي أن نصل غلى درجة الإحترافية، بالتوفيق

shokrabo226@
05-31-2013, 01:50
تفضل نصيحتى لك لتجنب الخسائر من تذبذب السوق ان شاء الله من قسم "المواضيع التعليمية والشروحات
لحقيقه ان هناك مشكله كبيره يمر بها الكثير من الاخوه
وهى انه ممكن باستراتيجيته يربح فى اليوم الذى يمشى فيه الزوج فى ترند

latraaa
05-31-2013, 22:40
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و على النصيحة التي قدمتها، و أضيف أنه على المتداول أن يعل حسابه لحجم النقطة، فهي مهمة جدا لتفاجي الوقوع في شرك المارجن

melad
05-31-2013, 23:30
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته , فعلا كما قلت فى حاله التذبب يجب ان تبعد عن السوق حتى تتضح معالمه و تفهم ماذا كان يفعل او يريد ان يفعل , فلا تغامر اثناء التذبذب ابدا

mostafaabdelgawad
06-11-2013, 18:55
فكرة رائعة اخي الكريم الف شكر على المجهود
فعلا تجنب اوقات التذبذب هيوفر كتير في التداول ويقلل الفرص الخسرانة

hicham07
06-12-2013, 18:45
اشكرك على النصيحة التمينة
و الشرح الرائع و المدعوم بصور كي يتم فهم الشرح جيدا

soooonor
06-17-2013, 13:06
نصائح هامة .. ممكن يستفيد منها المبتدين خاصة

اوقات التذبذب تكون نسبة المخاطرة فيها مرتفعة جدا وقد تسبب خسائر فادحة للمتاجر و بالتالى اذا تمكنا من معرفة الوقت و الزوج الذى قد يحدث به تذبذب قد نتمكن من المحافظة على رؤوس اموالنا

sharshabil
06-18-2013, 01:34
السلام عليكم
نصيحة اشكرك عليها نابعة عن تجربة ة ارجت ان تفيجنا بها
ننتظر المزيد
تحياتي

mohamed61172
07-11-2013, 11:07
مشكور اخي الكريم بالفعل اخي الكريم الموفنجات اثبتت صدق رؤيتها لذلك يستخدمها الكثير من المتداولين

a_m_kh_2200
07-11-2013, 13:04
what a nice essay
thnx very much
بالعربي بقي
جزاك الله خيراااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااا عنا
thnx again:bravo:

rsfbg2010
07-11-2013, 13:20
السلام عليكم جميعا
الف شكر اخى على هذا الموضوع المميز الصراحه معرفه التذبذب قبل حدوثه
ممكن ساعتها تجنى ارباح هائله مع انى ارى صعوبه معرفه الايام التى ممكن ان يحدث فيها
عاى العموم جارى تطبيق الطريقه ومعرفه مدى جدواها الف شكر مره ثانيه

كن سالم
07-11-2013, 14:30
من الممكن أن تربح بشكل رائع من التذبذب ومشكور اخي الكريم على النصيحة

saad forex
07-31-2013, 23:04
انا عن نفسى احسن حاجه فى ايام التذبذب
اعمل حاجه واحده بس اتفرج وانا قاعد مكبر دماغى تماما
ولا كأنى موجود من اساسه

midouknight
07-31-2013, 23:21
السلام عليكم أخي الغالي
كل يوم معلومة جديدة في هذا السوق المجنون

MAGDYABDO
08-24-2013, 15:05

ahmed sobhi
08-24-2013, 15:08
نصائح جميله تستاهل الشكر عليها
لكن للاسف مهما الواحد سمع من نصائح لازم يخسر دا طبيعية الحياة

MuRa
08-26-2013, 04:53
اشكرك علي هذة المعلومات الجيده التي سوف تفيديني ف االمستقبل بآزن الله

choroukguid
08-26-2013, 21:47
معلوماتك قيمة اخي
هل هدا تحليلك الخاص الدي استنتجته ام التحليل العام

b---m
08-26-2013, 22:37
ان هذة الفكرة جيدا سوف ادرسة جيدا قبل ان ابدا بها ولكن حينما افرغ من الاستراتجاية التى احول ان اصنعها لنفسى للعمل بها والربح بها وارجو ان تفيدانا دائما

ahmed sobhi
08-26-2013, 22:38
السلام عليكم
مشكور يا اخى يا اخى على الفكره وسوف اقوم بدارسة جيدا وضع استراايجيات مناسبة

mena ahmed
08-26-2013, 22:43
هو الى عندة خبرة فى الفوركس هيقدر يتجنب التذبذب ولو مبتدا واستراتيجيتك كويسة اكيد يعنى انت كش هتكون متوقع للى هيحصل زى المحترف بس اهم حاجةتمشى بإدارة راس المال

maha elsayed
08-26-2013, 23:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركللته شكرا لك على هذه النصائح الغاليه سيدى
فتعلمت كتير من الاستراتيجيه دى

doaa sary
09-02-2013, 00:36
فعلا بيبقا وقت صعب
اعتقد بيحصل ف بداية ونهاية السوق
يعنى يوم الاتنين والجمعه

gmhd
09-02-2013, 07:16
مشكوور اخي علي هزا الاسترتجية
ساقوم بتجربتها
ويالتوفيق لك

forex_lionz
09-02-2013, 09:51
بالتوفيق يا غالى على الرغم من انى لا افضل التداول
فى اوقات التذبذب لانها ممكن تنعكس عليك

forex4
09-02-2013, 15:59
مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع الهام
واتمنى ان يستفيد منه الاعضاء الكرام
خصوصا وان اوقات التذبذب تشكل خطر اثناء التداول

khaled02
09-02-2013, 19:55
اسف جدا اخوتى االكرام انا مازلت مبتدىء وشعرت ان الموضوع هام جدا لكنى اعجز عن استيعابه الان. ولكن الوجه الايجايبى انه حفزنى انى اتعلم بسرعه حتى استطيع تعلم تقلبات وتذبذبات السوق من خلال حركات المؤشر.
واشكركم جزيلا

MuRa
09-03-2013, 03:37
شكراً ليك علي الموضوع دة وان شاء الله ربنا يــقدم لك الــخير في الفوريكس واشكرك تاني مرة علي نصائح بتاعتك وربنا يوفقك يارب وتبقي من اعظم خبراء الفوريكس

مهاب موسى
09-03-2013, 04:02
شكرا على هذا الشرح والنصائح المحترمه وبالتوفيق لك ولجميع الاعضاء ان شاء الله

lelenera
09-03-2013, 07:51
شكرا على المعلومات والفكرة الجميلة دى وفى انتظار جديدك
تقبل مرورى

forex_lionz
09-03-2013, 11:09
التذبذب فى سوق الفوركس اكثر الاوقات خطرا
لانه ممكن فى اى وقت ان يحدث جاب الا اذا استعملنا الاستوب لوز

Walaa Mohamed
09-03-2013, 14:06
اي انسان لابد ان يضع له استراتيجيه جيده ف المتاجره
واستراتيجيتك جيده وان شاء الله استفاد منها عند بدء تعاملاتي

doola2020
09-26-2013, 04:29
أهم شيئ يا أخي في المتاجرة هو عدم المتاجرة في سوق الفوركس عندما يكون متذبذب لأنه غير مستحب أن أتاجر وقت التذبذب

AHMED A
09-26-2013, 13:46
ناس مش بتعرف تحدده وفيه ناس بمجرد انها بتلقى نظرة على الشارت على فريم معين بتكتشف ان هناك تذبذب ان شاء الله يستفيدوا الأعضاء من طرحك ويكوم مميز
والواحد اللى يقدر يتوقع التذبذب صح يقدر يحقق ارباح هائلة منه وربى يوفقنا

ستارلايت
09-26-2013, 15:04
السلام عليكم
شكرا لك على هذه المعلومات والتوضيح
والله الموفق .

MichMich
09-27-2013, 04:22
اشكرك يا اخي علة الموضوع و النصيحة وامرفق
ساحتفظ بالرافط لحين اصل الى مرحلة تعلم التحليل الفني

ايهاب عادل
09-27-2013, 05:05
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك المفيد ومجهودك الرائع وعلى المعلومه المفيده
نتمنى منك المزيد من المعلومات المفيده شكرا لك

harimeche
09-27-2013, 05:28
السلام علكم و رحمة الله

بارك الله فيك اخي على الموصوع

ونشكرك على النصائح

falcon26
09-27-2013, 06:39
شرح مميز واكثر من رائع يا اخى خاصة للاشخاص المبتدئين فى عالم الفوركس
واتمنى ان تقوم بعمل المزيد من المواضيع المفيدة

kaaf
09-27-2013, 11:49
شكرا لك اخي العزيز على نصائحك القيمة والمفيدة

ashrafshawky
09-27-2013, 11:51
اخى الكريم اشكرك على تلك المعلومات ولكن كيف احمل هذا على
منصة التداول

ahmedhawash
09-27-2013, 11:54
شكرا لك على هذه الاستراتيجيه اللى تقيس مستوى التذبذب فى السوق

وااتمنى المزيد وهناك من يستطيع الاستفاده من هذه التذبذبات ولكنها بتكون صعبه

aaa
10-08-2013, 03:57
هذا شرح وافى وجميل جدا ويكون المستفيد الاكبر هو الاعضاء المبتدئين فى سوق الفوركس
وننتظر منك ان تقوم بنشر المزيد من المواضيع الجميلة والمفيدة

egy26
10-24-2013, 02:29
جزاك الله كل خير على هذا الشرح الوافى والجميل وانا كمبتداء فى مجال الفوركس استفدت كثيرا
من هذا الموضوع المفيد وانتظر منك المزيد من هذه المواضيع المفيدة

رشا الهوارى
10-24-2013, 14:26
بالنسبة لتذبذب السوق فهو موجود ممكن في كثير من الاوقات ولكنة من الممكن ان نستنتجة من الاخبار الاقتصادية الهامة التى من الممكن ام تؤثر بشكل كبير في اتجاة السوق العام ولكنها تعتبر طريقة سهلة من الممكن اتباعها لتجنب الخسائر

melad
10-28-2013, 11:27
بسم الله الرحمن الرحيم , شكرا اخى على الموضوع و على النقطة المهمة إللى حضرتك اتكلمت عنها و فعلا دى بتكون مشكلة لبعض المتاجرين و على فكرة ممكن بردة تعرفها عن طريق الإستوكاستيك و هتلاقى d% دعمال يتقاطع و يبعد مع k% او بالتحليل الإليوتى بيبان جدا و بكل وضوح

login
10-28-2013, 17:26
هذه استراتيجيه رائعه اخى الكريم لكن تتطلب الجلوس وقت طويل امام الكومبيوتر
شكرآ جزيلا على الموضوع الرائع و المميز

واصل تالقك معنا فى المنتدى

بارك الله فيك أخى ...

ننتظر منك الكثير من خلال إبداعاتك المميزة

لك منـــــــ إجمل تحية ــــــــــى

منور
10-28-2013, 17:40
شكرا اخي على الموضوع وننتظرمنك المزيد من مثل هذه المواضيع التي تفيد وهي محطة اهتام الذين يولون التعلم اساس في حياتهم الفوركسية

rikif
10-28-2013, 21:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور كثير يا اخي الكريم على هده المعلومات و
هده الافادة بارك الله فيك فبالتوفيق لك وللجميع مع السلامة
وفي امان الله

mido2020
10-28-2013, 21:51
مشكور اخى على هذة النصيحه التى فعلا مهمه ومفيدة بس ممكن تفهمنا اعدات الموفنج افرج
وتقبل مرورى وتحياتى
وفى انتظار كل جديد منك

Mona zarzora
10-28-2013, 22:35
والله استراتيجيه كويسه جدا ف فهم سلوك السعر وفعلا لان التذبذب بيجعلنا نفقد الكثير
من راس المال وبيبقى وقت صعب جدا والسعر مش راسى على حل وهجربها ان شاء الله :)

Moro_Mezo
10-28-2013, 22:55
الربح بشكل رائع من التذبذب عن طريق استراتيجيات الاسكالبينج التى تجنى منها 5 او10 نقاط بالكثير وتستطيع تحقيق المكاسب الرهيب

anassdr2
10-28-2013, 23:02

anamoody
10-28-2013, 23:08
بسم الله الرحمن الرحيم
موضوع جديد ومفيد وفكرة رائعة لنتجنب الخسارة
والتذبذب ممكن يكون ايجابى او سلبى على حسب اسلوب وطريقة
المتداول وربنا يكرم الجميع ويبعدنا عن الخسارة
تقبل مرورى

ahmedamire
10-28-2013, 23:15
شكرا لنصيحة الرائعـــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــة

w3ad
10-29-2013, 00:27
شكرا على النصائح
وخسائر فى الفوركس كثيره ويمكن تجدث بسهوله فيجب تعلم الفوركس جيدا

mohamaher
10-29-2013, 03:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مشكور على هذا الموضوع الرائع والنصائح المهمه
وان شاء الله اكون من المستفيدين
افادك الله كثيرا
جزاك الله خيرا

zamalkkawy
10-30-2013, 10:34
عل ما اظن حسب قولك هي جيدة ولاكنن تتطلب القعود كثيرا
المؤشرات مثل الستوكاستيك للدخول

منى الجندى
11-09-2013, 12:55
التذبب له طريقه ايضا فى الربح هى بتكون من اختيار الدخول
بذيل الشمعه الاولى عندما تظهر شمعه اخرى تكون منتصف حجم الشمعه الاولى
ممكن تحقيق ثلاث نقاط لكن ما زلت اتدرب على اوقات التذبب لانها كما قلت فيرس

nabile051
11-09-2013, 13:23
إلى ما ذكرت، والاحتجاجُ لما وصفت، وإلاَّ وضع الكتب فيه والولايةُ والعداوةُ فيه، ولا لهم لذَّة ولا همٌّ ولا مذهبٌ ولا مجازٌ إلاَّ عليه وإليه؛ فحين أرادوا أن يقسِّطوا بَيْنَ الجميع بالحِصص، ويَعْدِلوا بين الكلِّ بإعطاء كلِّ شيءٍ نصيبه، حَتَّى يقع التَّعديلُ شاملاً، والتَّقسيط جامعاً، ويظهر بذلك الخفيُّ من الحكم، والمستور من التَّدبير، اعترضتَ بالتعنُّت والتَّعجُّب، وسطَّرت الكلام، وأطلت الخطب، من غير أن يكون صوَّب رأيك أديبٌ، وشايعك حكيمٌ

Mostafa Haval
11-09-2013, 13:27
السـلام علـيكم ورحـمة الله وبـركاته

سلمت يداك عزيزي على المعلومة القيمة والتوضيح بالصور

تحـيـاتي لـكم ... بـالتـوفـيـق

catw
11-09-2013, 13:37
مشكور اخى على هذا الشرح المميز
واكيد ان التزبزب من الامور التى من الممكن ان تخسر المتاجر
وفى انتظار كل جديد منك ومن ابدعاتك
تقبل مرورى وتحياتى

mimoforex
11-09-2013, 13:41
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
تسلم على الموضوع و الشرح المميز
موفق ان شاء الله و مزيدا من التالق بمواضيع جديدة تفيد الاعضاء
مشكووووووووووووووووووووور

salim telecom
11-09-2013, 13:50
السلام عليكم أخي الكريم شكرا لك اخي الكريم بارك الله فيك انا اري ان السبب الاساسي لتبذب السوق هو وقت اللاخبار
و الله أعلم و الله الموفق

WASEM DALLOUL
11-09-2013, 14:10
السلام عليكم
شكرا لك يا أخي الكريم على هذه النصيحة الجيده والمفيده وجزاك الله كل خير وبارك الله فيك
وارجو النجاح والتوفيق للجميع

heroo252
11-09-2013, 14:16
اوقات التزبزب الناس ديما بتعتقد انها سبب خسارة وان الترند هو الافضل انما انا شايف غير كدة
ممكن جدا وقت التزبزب نتاجر بصفقات اسكالبنج ونحقق ربح كويس من الاسكالبنج كل صفقة كام نقطة ونخرج

ilyes chaieb
11-09-2013, 14:27
التذبذب عادة بحيصل لما يكون السوق مترقب نزول لخبر هام
لذلك لا نجد سيطرة كبيرة لا من قبل البائعين و لا من قبل المشتريين

اما بالنسبة للموفينج افريج , فهو ممتاز في فتح الصفقات و لكن حضرتك بتستعمله على فريم الساعة و هو ما يعطي اقل نقاط لانه بيكون
في تأخير في اعطاء اشارة الدخول و الخروج
بس لو حضرتك استعملته على فريم الربع ساعة ستكون النتائج افضل