PDA

View Full Version : ما هي الرافعه الماليه و الشارت و الشمعه

Pages : [1] 2 3 4

gullever
08-07-2012, 15:34
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

في أثناء تواجدي بالمنتدي واجهتني بعض المفردات

التي لا اعرف معناها نظرا لأني مبتدئ و تلك الفردات مثل

الرافعه الماليه و الشارت و الشمعه و غيرها

فأرجوا منكم توضيح معانيها و لو كاان هنالك مصطلحات تتردد كثيرا وهامه ارجوا اعلامي بها و بارك الله فيكم

saramoza
08-07-2012, 15:37
الله يصلح حالك بجد ده الموضوع اللى نفسى فيه انا كمان مبتدئة ولسه مفهمتش اي من الكلمات دى الرافعة المالية والشارت والحساب الديمو والحقيقى وغيررررررره حد يجاوبنا ربنا يخليكوااا

gullever
08-07-2012, 15:57
الله يصلح حالك بجد ده الموضوع اللى نفسى فيه انا كمان مبتدئة ولسه مفهمتش اي من الكلمات دى الرافعة المالية والشارت والحساب الديمو والحقيقى وغيررررررره حد يجاوبنا ربنا يخليكوااا

اختي بالنسبه للحساب التجريبي و الحقيقي فالحساب التجريبي ده حياب بتفتحه بيكون فيه رصيد وهمي للتدرب فقط اما الحساب الحقيقي ده حساب بتفتحه و تودع فيه و تبدأ التدوال بشكل جدي يعني معرض للخساره و المكسب

thehulk3
08-07-2012, 16:19
ستجد في المرفقات
صورة المكان الذي تختار منه الشارت
الشارت يعني الرسم البياني
وعند قول شارت النص ساعة مثلا
يبقى تختار
30M ( minutes )

لكي تكون كل شمعة تعبر عن نصف ساعة
طيب معنى كلمة شمعة في الصورة الثانية
وهي طريقة الرسم البياني في الصورة السوداء وتختارها عن طريق الرسمة في الصورة الأولى ( أيقونة الشموع ) فهذه تسمى الشموع اليابانية
هل كدة قدرت تستوعبها ؟؟

بالنبة للرافعة المالية
هي تجعلك تتاجر بمائة ضعف حجمك

aggg
08-07-2012, 16:24
كما قال الاخ بالنسبة للحسابات التجريبية فهى كما يتضصح من اسمها (( تجريبية )
يوضع فى حسابك اموال افتراضية غير حقيقية حتى يمكنك التجربة والمتاجرة وكل ما ينتج عن هذا التداول من ربح وخسارة هو صحيح ولكن فى واقع افتراضى لن تأخذى سنت مما ربحتية وبالعكس لن تتجفعى سنت مما خسرتية

اما الرافعة المالية فهى خدمة تقوم
وفيها تقوم الشركة بأمدادك بمبلغ كبير من المال بمضاعفات مختلفة لمبلغك كأن يكون 1 الى 100 او 1 الى 200
يعنى كل 1 دولا يضاعف ل100 او 200 دولا لزيادة قدرتك المالية كنوع من القرض

اما الشارت فهو رسم بيانى يوضح سلوك السهم او العملة المتداولة
والذى من خلالة تستطيع ان تتفهم حالة العملة من نزول او صعود
اى تجسيد للحالة التى يمر بها وبة فترات سابقة ايضا فى الهستورى
ارجوا ان اكون وفقت فى التعبير

massary
08-07-2012, 16:33

فأرجوا منكم توضيح معانيها و لو كاان هنالك مصطلحات تتردد كثيرا وهامه ارجوا اعلامي بها و بارك الله فيكم

اعتقد ان الرافعة المالية يعنى مثلا انت بتضع مبلغ معين والشركة بتضع مبلغ امامك وبتاجر بالمبلغ ككل لو كسبت بتاخد المكسب على المبلغ كامل ولو خسرت بتخسر من مالك الخاص حتى ينتهى
مثال: لو رافعة مالية 1:100 وانت عملت فى حسابك 100 دولار يبقى انت هتاجر على 10000 دولار وهتاخد مكسبهم لكن احذر من المخاطرة براس المال لان الخسارة هتكون على اساس ان المبلغ 10000 دولار
بالنسبة للشارت والشمعة دى مصطلحات فى برنامج التداول نفسه وهى اشياء خاصة بالتداول

madman
08-07-2012, 16:40
اعتقد ان الرافعة المالية يعنى مثلا انت بتضع مبلغ معين والشركة بتضع مبلغ امامك وبتاجر بالمبلغ ككل لو كسبت بتاخد المكسب على المبلغ كامل ولو خسرت بتخسر من مالك الخاص حتى ينتهى
مثال: لو رافعة مالية 1:100 وانت عملت فى حسابك 100 دولار يبقى انت هتاجر على 10000 دولار وهتاخد مكسبهم لكن احذر من المخاطرة براس المال لان الخسارة هتكون على اساس ان المبلغ 10000 دولار
بالنسبة للشارت والشمعة دى مصطلحات فى برنامج التداول نفسه وهى اشياء خاصة بالتداول

الله ينور عليك يصحبى افدتنا بكلامك والله شكرا ليك على الموضوع دا وواصل سلامتى ليك

hend
08-07-2012, 16:43
والله انا شخصيا لسة معرفش انا مازلت مبتدئة ولا اعرف كيف اتداول فى مرحلة التعلم
ارجو من الساده المشرفين توضيح ذلك ولو بالفيديو ياريت لانه المرئى افضل بكثير

ROTARY28
08-07-2012, 17:16
السلام عليكم
يمكنك ايضا مراجعة موضوع اخي شادي فهو اكثر من رائع
اسم الموضوع
بخصوص الرافعه الماليه

s.n
08-10-2012, 17:31
السلام عليكم
أنا مازلت مبتدأ، شكرا أختي على هذا الموضوع لتعم الفائدة على الجميع

HOUSAMMI
08-10-2012, 18:35

الرافعة المالية او الهامش هو مقدار الاضافة التى تضعها الشركة لك حتى تتاجر براس مال كبير على سبيل السلفة لحين رد المبلغ لهم بعد الصفقة وبيتكتب مثلا 1:100 يعنى كل دولار انت تحطه الشركة هتحط ليك 100 مثلا

الشارت يعنى الرسم البيانى بتاع اى عملة والى بيوضح مقدار الربح والشراء صعودا ونزولاً

الشمعة عبارة عن محصلة البيع والشراء فى مقدار محدد من الوقت ربما يكون دقيقة او ساعة

asad
08-10-2012, 18:39
والله انا شخصيا لسة معرفش انا مازلت مبتدئ ولا اعرف كيف اتداول فى مرحلة التعلم

islam96
08-16-2012, 18:29
الشارت هو الرسم البياني
والرافعة المالية هي مضاعفة راس مالك اللي حابب تتجار فيه إلى نسبة معينة تختارها أنت
والشموع تكون موجودة في الشارت

jimmyhelmy
08-16-2012, 18:36
لا طبعاا التجاره تعتمد على العلم + الذكاء لكن غير كدا بيبقا تحارتك غلط وحتى لو الحظ معاك هيجيلك وقت وهتندم على انك متعلمتش
بس في اكيد نسب خظ في الاولب والاخر توفيق من ربنا

aladdensima
08-17-2012, 02:46
اخي العزيز انت تحتاج للبحث في اليوتيوب عن دروس تعلم الفوركس ومبدئيا
الرافعه الماليه هي مضاعفة راس مالك حسب اختيارك والشركه تحجز رصيدك مقابل الخساره فلو تاجرت خطأ تاخذ الخساره من رصيدك وهكذا
اما الشنعه فهي مؤشر ياباني يوضح تحرك السوق
اما الشارت فهو الرسم البياني الي فيه الشمعه وغيرها من المؤشرات

hesham itch
08-24-2012, 12:13
كل هذه النقاط من النقاط الاساسية التى يجب ان يكون كل متاجر على معرفة ودراية
تامة بها لذلك يجب عليك مشاهدة فيديوهات تعليمية تفيدك فى ذلك المجال الكبير

face book
08-24-2012, 16:11
كتاب جون ميرفي اكثر من روعه في تعليم الاساسيات انصحك بتحميله وقراءته وفهمه كله
فهما جيدا مش هتحتاج تسأل أحد علي هذه الاساسيات وخاصه للمبتدئين هيفهوا بسرعه وبسهوله

rorof
08-24-2012, 16:22
جزاك الله خيرا وجعله في ميزان حسناتك انت جميل والله

silver
08-24-2012, 21:56
الرافعة المالية عبارة عن قرض من الشركة لك

بالنسبة للتشارت فهو بالعربية يعني الرسم البياني وهي الشموع اليابانية مثلا

nrgslawi
08-24-2012, 22:55
الرافعة هي مثل القرض وهي تكون على مستويات
وتساعك على تحقيق مكاسب كبيرة انطلاقا من راس مال صغير
لكن في نفس الوقت يمكن ان تسبب الخسائر

hehelibeb
08-30-2012, 04:15
هذه مصطلحات جد بسيطة في الفوركس

يكفي قراءة الكورس وتتعلمها بسهول

يا ليت الفوركس كان أسهل كدة نتعلم مصطلحات

noureen
08-30-2012, 07:11
اولا انصحك التعلم من خلال الفيديوها ت و الكتب هما هيفيدوك اكتر فى معرفه كافه المصطلحات لان صعب انى اتذكرها كلها دلوقت ... اما بالنسبه سؤالك الرافعه هى مبلغ تضعه الشركه قصاد المبلغ اللى انتى بتحطها حسب الرافعه اللى انت بتختارها يعنى يعتبر قرض حسن لانه بدون فوايد او اى مكاسب تعود الى الشركه من وراءه و لكن فى حاله خساراتك فهى بتسترده ...الشمعه دى رسمه على الشارت كل شمعه من اللى بيكون قدامك بتتكون فى عدد الفريم اللى انت اختارته... الشارت و هو الشكل التحليلى اللى على الميتاتريد

MAGDY
08-30-2012, 07:15
الرافعة والشارت والشمعة
من أساسيات ومبادئ ومفردات الفوركس
تقدر تعرفهم من أى موقع يختص بشرح الفوركس
وتلاقيهم موجودين عالنت بكثرة وبكثافة
حاول تتعب نفسك شوية وتجتهد ، علشان تحس بالنتيجة
لازم يكون عندك دافع من جواك .. ولا إيه ؟؟؟
تحياتى

mero
08-30-2012, 07:57
ان كنت تبحثالتداول برافعة مالية كبيرة تذكر دوما ان الرافعة المالية هي اداة ان استخدمتها بالشكل الصحيح فمن الممكن ان تزيد من ارباحك وان استخدمتها بغير حكمة يمكن ان ينعكس عليك سلبا ويزيد من خسائرك وارى ان تبتعد عن استخدامها وتتداول من غيرها.

anazoft
08-30-2012, 08:02
هناك العديد من المواضيع
فقط بحت صعير بالمنتدى او جوجل يعطيك كل المعلومات

عموما الشمعة في المستطيل العمودي اللي بيكون في الرسوم البيانية
اما الشارت فهو الرسم البياني نفسه و يكون دائما منسوب الى مدة زمنة ساعة متلا او 30 دقيقة
كل شمعة من الشارت هي تمتيل لحالة السوق في تلك المدة
متلا لو شارت 30 دقيقة
كل شمعة في الشارت تبين حالة السوق في 30 دقيقة

اما الرافعة فصد رايت انو العديد من الاخوان ردو عليك بشانها
و بالتوفيق

asmaa omar
08-30-2012, 08:28
الرافعه الماليه هو نظام توفره شركات التداول لزياده ربحك او خسارتك فى السوق بمعنى انك فتحت حساب ب100 دولار فسوف يمكنوكى من التداول بمبلغ 10 اضعاف او 100 ضعف او 200 ضعف على حسب نوع الرافعه 1:100
1:200
1:400
وهكذا اى انهم يعطوك شئ مثل القرض لتتداول باضعاف مبلغك

الشارت : هو تقنيه فى بررنامج التداول ميتا تريدر تمكنك من فتح رؤيه التحركات لزوج العمله التى تريد العمل عليها واضافه انواع تحليلاتك عليها وايضا استراتيجتك
الشموع هى جزء داخل الشارت وهو نوع من انواع الشارتات وهو اسهلهم واغلب المتداولين يعرفوه ويتعاملون عليه

morx123
08-30-2012, 08:55
يوجد قسم تعليمي به كل ماتريد
من شروحات ومعلومات قوية جدا
انصحك بالذهاب الي والاستفادة

mhb2012
08-30-2012, 11:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كيف حالكم شباب منتدئ فوركس العرب مثل ماقالو الاخوه بلنسبه للرافعه الماليه
فهي التي تزيد مقدار راس مال 100ضعف

dentist
08-30-2012, 13:01
اولا في مواضيع كويسه جدا عن الحاجات دي ومشروحه بالتفصيل
بس بردو مفيش مشكله اننا نقولها باختصار
الشارت هو الرسم البياني اللي بتقوم عليه صفقتك
الشمعه كل شمعه تعبر عن نصف ساعه مرت فيها صفقتك
اما الرافعه الماليه فدي بتضاعف رأس مالك عشان تقدر تتاجر بيه

forexawy59
08-30-2012, 13:27
الرافعه الماليه اخى هى عباره عن خدمه تقدمها لك شركات الوساطه تتيح لك ان تتاجر بضضعف مالك الموجود
فى الحساب على حسب اختيارك للراقعه ولكن دوما يجب ان تتعامل برافعه صغيره عشان متخسرش
حسابك وراس مالك بسهوله

ainouna27
08-30-2012, 14:35
السلام عليكم
انا ايضا مبتدأ والشكر الجزيل للاعضاء الذين شرحو لنا هته المعاني فحقيقة كنت اسمع عليها كثيرا و لم اكن اعرفها
و بارك الله فيكم

mohamed alalfy
10-01-2012, 01:10
السلام عليكم
ستجد في المرفقات
يبقى تختار
30M ( minutes )

وهي طريقة الرسم البياني في الصورة السوداء وتختارها عن طريق الرسمة في الصورة الأولى
( أيقونة الشموع ) فهذه تسمى الشموع اليابانية
هل كدة قدرت تستوعبها ؟؟

بالنبة للرافعة المالية
وشكر الله سعيكم

CoRLeoN300
10-05-2012, 02:55
بسم الله الرحمن الرحيم
أريد معرفة ما هي الرافعة المالية و انا دائما أختار 1:1000
تحياتي

keko
10-09-2012, 17:09
بالنسبه للرافعه الماليه فهى بتجعلك تضاعف راس اموالك الى انت داخل بيها وعلى حسب اختيارك لاى رافعه انت تحتاجها
ودى بتعتبر خدمه تقدمها لك الشركه الوساطه بل احذر من سوء استخدامها اما بالنسبه للشارت فهو الرسم البيانى الذى يوضح لك مسار اتجاه العمله سواء فى الصعود او الهبوط

mannon
10-10-2012, 08:51
بسم الله الرحمن الرحيم
أريد معرفة ما هي الرافعة المالية و انا دائما أختار 1:1000
تحياتي

سلام ورحمة الله اخى الكريم ، شوف الرافعة المالية ممكن تقرا عنها كتير ومش تفهم حاجة
انا هديك مثال يوضح احسن
لو حسابك 100$
والرابعة 1:100
كدة لما تعمل صفقة ب 10 سنت
بياخدو 10 دولار هامش محجوز
لو الرافعة 1:1000
بياخدو بس 1 او 2
بس كدة

shawar
10-24-2012, 16:25
السلام عليكم
أنا مازلت مبتدأ، شكرا أختي على هذا الموضوع لتعم الفائدة على

raees
10-24-2012, 16:26
اولا انصحك التعلم من خلال الفيديوها ت و الكتب هما هيفيدوك اكتر فى معرفه كافه المصطلحات لان صعب انى اتذكرها كلها دلوقت ... اما بالنسبه سؤالك الرافعه هى مبلغ تضعه الشركه قصاد المبلغ اللى انتى بتحطها حسب الرافعه اللى انت بتختارها يعنى يعتبر قرض حسن لانه بدون فوايد او اى مكاسب تعود الى الشركه من وراءه و لكن فى حاله خساراتك فهى بتسترده

eletrebi
10-24-2012, 16:47

كبعا دلوقتى اعتقد انك عرفت الحاجات دى كلها لان مشاركاتك وصلت ل 88
بالتوفيق ليك يا خى وان شاء الله تحقق ارباح كويسة

oudai
10-24-2012, 16:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
افيدونا ياجماعه بالله عليكم
وكل عام وانتم بخير

فارس
10-24-2012, 16:59
استاذ فعلا انتة قمت اخى العزيز بتوضيح كبير ومفيد
اشكرك اخى على الافادة الطيبة

ima822006
10-24-2012, 17:23
ما هو الرسم البياني ؟
الرسم البياني هو مخطط للاسعار لتوضيح تتابع الاسعار علي الشاشة امامنا علي اطار زمني معين . ويستخدم المحلل الفني الرسوم البيانية " الشارت Chart " لكي يحلل اكثر من سوق مالي ، مثل : البورصات وسوق الفوركس وسوق السلع الاساسية . وذلك ليتمكن من توقع الحركة المستقبلية للاسعار وهذا هو اساس الاسواق المالية عموما .
ولا تعتقد ان الرسم البياني يمكن استخدامه فقط في التحليل الفني للعملات ولكن يمكن استخدامه ايضا لمعرفة تأثير الاحداث الاساسية علي اسعار الاسواق المالية المختلفة في فترة زمنية معينة ، حيث تكون الاحداث الاقتصادية لها تأثير علي العملات في فترات زمنية وعن طريق الشارت يمكن الرجوع للماضي القريب او البعيد لمعرفة تأثير الحدث علي حركة الاسعار .

أنواع الرسوم البيانية :
ستجد عزيزي القارئ في البرنامج التحليلي لسوق العملات الفوركس ان الرسوم البيانية تنقسم الي 3 انواع ، وهي :
1 ـ رسم الشموع اليابانية Candlesticks chart
2 ـ رسم الاعمدة Bar lines
3 ـ رسم الخط البياني Line chart

ما هى الرافعة المالية وما الاستفادة منها ومخاطرها فى سوق الفوركس laverg
الرافعة المالية من الشروط الرئيسية وتعتبر من الأمور المركزية في تداول الفوركس وتعرف أيضا بالتداول بالهامش. الرافعة المالية عبارة عن اقتراض المال في سياق التداول مما يمكن المتداول من أجراء صفقات بقيمة اكبر من المبلغ الأصلي الذي تم إيداعه وهكذا فان الرافعة المالية تسمح للمتداول بان يجري صفقات كبيرة باستثمار مبلغ صغير من المال. ومن الجدير ذكره أن الرافعة المالية تمكنك من الحصول على أرباح كبيرة وان حصل العكس فان خسارة المبلغ لا يتعدى مبلغ الإيداع الأصلي .

واحده من أهم الميزات التي يوفرها سوق الفوركس استخدام الرافعة المالية وبحجم كبير . حيث تتيح لك الرافعة المالية مضاعفة قيمة مبلغ الإيداع الأصلي بل وأكثر من ذلك فعلى سبيل المثال الرافعة المالية تمكنك من الاستفادة من كل دولار للحصول على 500 دولار كمبلغ يمكنك استغلاله لأجراء صفقات بمبالغ كبيرة وهكذا يمكن أن تنتج عوائد وإرباح لا تصدق. اعتماد الرافعة المالية لا يحمل في طياته أية مخاطر بل يتيح لك جني أرباح أكبر بكثير من قيمة المبلغ الأصلي الذي تم إيداعه .

كن مطمئناُ عند استخدام الرفعة المالية

يرى بعض المتداولون أن الرفعة المالية دين يجب سدادة لوسيط الفوركس والبعض الأخر يرون بها ميزة يمكن استغلالها للحصول على الكثير من الأرباح .

وللحقيقة فان التداول باعتماد الرافعة المالية من الأمور السهلة والبسيطة وهنالك احتمال كبير بالحصول على صفقات مربحة بمبالغ طائلة أضف إلى ذلك أن اعتماد التداول بالهامش لا ينطوي على مخاطر.

المخاطر والأرباح

المخاطر باعتماد التداول بالرافعة المالية وبالهامش هي أن وسيط الفوركس في هذه الحالة يوفر لك امكانية التداول بمبلغ اكبر من راس مالك ولذلك في حالات خاصة وبشكل فوري يجب عليك دعم الحساب حتى لا يتم إغلاق الصفقات بغض النظر عن ما إذا كان وضع السوق ايجابي او سلبي بما يخص الصفقات التي تقوم بها وهذا من اجل سداد قيمة الرافعة المالية .

ومن الجدير ذكره انه هنالك الكثير من المتداولين من أصحاب الخبرة في سوق الفوركس خسروا المليارات من جراء اعتماد الرافعة المالية بصوره اعتقدوا أنها سليمة وستدر عليهم بالربح الوفير. بعبارة أخرى فان الرافعة المالية تعرف بالأموال المقترضة من وسيط التداول لرفع مقدرتك على التداول بصفقات اكبر ولكن استعمال الرافعة المالية باستراتيجية غير سليمة تعود عليك بخسائر كبيره تصل أحيانا لخسارة كل قيمة مبلغ الاستثمار الأصلي .

بالرغم من ذلك, الرافعة المالية هي أيضا وسيلة مفيدة جدا لكسب المال بل يمكنها ان تصنع أرباح طائلة , على سبيل المثال، إذا كنت تستثمر في حساب الهامش رافعة مالية بمقدار 50 , أي ان كل دولار من قيمة المبلغ الأصلي يعادل 50 دولار كقيمة شرائية. لتوضيح إذا كنت تستثمر مبلغ بقيمة 10000$ , سوف تكون قادر على التداول بمبلغ نصف مليون دولار كقيمة شرائية في السوق فبالاعتماد على حجم التداول الذي توفره الرافعة الماليـة كل نقطة تربحها تكون بقيمة 50 دولار، مما يعني أنه يمكنك أن تربح في يوم واحد او صفقة واحده ما يعادل ربح سنه كاملة من التداول .

في نهاية الأمر القرار باعتماد الرفعة المالية هو أمر تتخذه بنفسك وهو يتعلق بك لوحدك بخبرتك وتجربتك في سوق الفوركس وبما يتوافق مع شركة الوساطة , لهذا يفضل دائماً مراجعة مدير حسابك الشخصي عند رغبتك في التداول بالهامش .

تقليص المخاطر

المخاطر المصاحبة لفقدان المبلغ المستثمر بشكل نهائي عند استخدام الرافعة المالية هي صغيرة نسبيا، وهذا طبعاً شريطة ان تقوم بتفعيل أمر إيقاف الخسارة الذي تحدثنا عنه سابقاُ .لهذا ننصح دائماً عند اعتماد التداول بالرافعة المالية قم بتحديد مستوى الخسارة الذي يمكنك تكبده في حالة اتجاه السوق لم يكن ايجابي . ومن الجدير ذكره أن السبب الرئيسي للخسارة التي تنصب جراء التداول بالهامش للمتداول المبتدئ هو اتخاذ القرارات السيئة الناجمة عن مخاوفه الخاصة من خسارة المال , لهذا فمن القواعد الأساسية التي يجب على كل متداول الالتزام بها هي التحلي بالصبر والعقلانية وان تتوفر لك دائما خطة احتياطية في حال سارت الأمور عكس توقعاتك .

kingptc
10-24-2012, 17:57
يوضع فى حسابك اموال افتراضية غير حقيقية حتى يمكنك التجربة والمتاجرة وكل ما ينتج عن هذا التداول من ربح وخسارة هو صحيح ولكن فى واقع افتراضى لن تأخذى سنت مما ربحتية وبالعكس لن تتجفعى سنت مما خسرتية

وفيها تقوم الشركة بأمدادك بمبلغ كبير من المال بمضاعفات مختلفة لمبلغك كأن يكون 1 الى 100 او 1 الى 200

رد في المستوى اتمنى ان نجد اناس تحب الخير للاخر
فان هذا سيجعلنا مجتمعا ناجحا باذن الله

danger 2
10-24-2012, 18:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
والله اخى الكريم الى انا اعرفه ان الرفعه الماليه هى قفلوس بتديهالك الشركه علشان تقدر تدخل الصفقه
لان انت ممكن فلوسك مش تسمحلك انك تدخلها وبتبقى بنسبه راس المال الى معاك

said@77
10-24-2012, 18:49

يا ليت الفوركس كان أسهل كدة نتعلم مصطلحات .

ameer
10-24-2012, 18:50
اهلا بيك اخي الحبيب بالنسبة للرافع المالية هي اداة في الفوركس لرفع من قيمة ارباحك عند فتح الصفقة اضعافا مضعفه اما الشمعه هو مؤشر لقراءة السوق

cristiano
10-30-2012, 17:31
الرافعة المالية او الهامش هو مقدار الاضافة التى تضعها الشركة لك حتى تتاجر براس مال كبير على سبيل السلفة لحين رد المبلغ لهم بعد الصفقة وبيتكتب مثلا 1:100 يعنى كل دولار انت تحطه الشركة هتحط ليك 100 مثلا

الشارت يعنى الرسم البيانى بتاع اى عملة والى بيوضح مقدار الربح والشراء صعودا ونزولاً

الشمعة عبارة عن محصلة البيع والشراء فى مقدار محدد من الوقت ربما يكون دقيقة او ساعة .

متمنية العلم
10-30-2012, 17:35
السلام عليكم و رحمة الله
الرافعة هي مقدار الاضافة التى تضعها الشركة لك حتى تتاجر براس مال كبيرالشارت يعنى الرسم البيانى بتاع اى عملة الشمعة عبارة عن محصلة البيع والشراء

شيرين
10-31-2012, 01:04
وانا ايضا مازلت مبتدئة وفي مرحلة الدراسة
اتمني حد يفيدك من الخبراء

emyforex
10-31-2012, 02:33
الشارات اللي هو الرسم البياني اللي بيوضحلك حاله العمله من هبوط لصعود
اما الرافعه الماليه هيا خدمه بتقدمها الشركه عشان تتداول بااضعاف راس مالك عشان تحقق ربح عالي ولكن مخاطرته تكون اعلي

brahim
10-31-2012, 22:19
السلام عليكم و رحمة الله
------------------

حبيت اشكر الاخوة الاعضاء

على الشروحات و التوضيحات

--------------------

rahel
11-01-2012, 00:21
الرافعه الماليه هى تكون فى مصلحه الشركه ولا يستفيد منها المتداولين غير اصحاب الخبره

jamalsale
11-01-2012, 15:38
الشارة هو داك المخطط الدي يضهر امامك عندما تفتح الميتاتريدر
الشموع هي تلك الخطوط التي تعبر عن حركت السعر في وقت معين
الرافع هي العدد الدي سيضرب فيه راس مالك لتتداول بيه

ahamed ali
11-01-2012, 15:51
لرافعه الماليه فهى بتجعلك تضاعف راس اموالك
الى انت داخل بيها وعلى حسب اختيارك لاى رافعه انت تحتاجها
ودى بتعتبر خدمه تقدمها لك الشركه الوساطه
بل احذر من سوء استخدامها اما بالنسبه للشارت فهو الرسم البيانى

mozoabdo
11-01-2012, 16:04
الرافعه الماليه هي مضاعفة راس مالك حسب اختيارك والشركه تحجز رصيدك مقابل الخساره فلو تاجرت خطأ تاخذ الخساره من رصيدك وهكذا

samorai
11-01-2012, 21:36
الشارة هو نوع من المخطط الدي يضهر لك ما يحصل في الفوركس
و الشموع هي جزء منه و كل شمعة تمتل فريم محدد

mamby
11-01-2012, 21:57
بسم االله الرحمن الرحيم
أخي أنصحك بهذا الموقع :
http://yallaforex.net
الذي فيه شرح كامل للفوركس

joker7diaa
11-01-2012, 23:46

وكل يوم راح تواجهك مرادفات جديدة , طيب شو العمل ؟
ان تذهب الى كورس فوركس كامل وتتابعه لان العمل في الفوركس , ليس كغيره من الاعمال فيحتاج الى تعلم وتدريب وصبر

Mohammed Adam
11-01-2012, 23:52
الرافعة المالية من الشروط الرئيسية وتعتبر من الأمور المركزية في تداول الفوركس وتعرف أيضا بالتداول بالهامش. الرافعة المالية عبارة عن اقتراض المال في سياق التداول مما يمكن المتداول من أجراء صفقات بقيمة اكبر من المبلغ الأصلي الذي تم إيداعه وهكذا فان الرافعة المالية تسمح للمتداول بان يجري صفقات كبيرة باستثمار مبلغ صغير من المال. ومن الجدير ذكره أن الرافعة المالية تمكنك من الحصول على أرباح كبيرة وان حصل العكس فان خسارة المبلغ لا يتعدى مبلغ الإيداع الأصلي .

واحده من أهم الميزات التي يوفرها سوق الفوركس استخدام الرافعة المالية وبحجم كبير . حيث تتيح لك الرافعة المالية مضاعفة قيمة مبلغ الإيداع الأصلي بل وأكثر من ذلك فعلى سبيل المثال الرافعة المالية تمكنك من الاستفادة من كل دولار للحصول على 500 دولار كمبلغ يمكنك استغلاله لأجراء صفقات بمبالغ كبيرة وهكذا يمكن أن تنتج عوائد وإرباح لا تصدق. اعتماد الرافعة المالية لا يحمل في طياته أية مخاطر بل يتيح لك جني أرباح أكبر بكثير من قيمة المبلغ الأصلي الذي تم إيداعه .

كن مطمئناُ عند استخدام الرفعة المالية

يرى بعض المتداولون أن الرفعة المالية دين يجب سدادة لوسيط الفوركس والبعض الأخر يرون بها ميزة يمكن استغلالها للحصول على الكثير من الأرباح .

وللحقيقة فان التداول باعتماد الرافعة المالية من الأمور السهلة والبسيطة وهنالك احتمال كبير بالحصول على صفقات مربحة بمبالغ طائلة أضف إلى ذلك أن اعتماد التداول بالهامش لا ينطوي على مخاطر.

vamoscapitos
11-02-2012, 00:09
اذهب الى قسم المبتدئين

ستجد هناك كل ما تريده من دروس

وكل شيء

zizo20
11-02-2012, 00:16
نصيحه مني الك لازم تاخد كورس كامل في الفوركس حتي تعرف كل شيء عنه

ahamed ali
11-02-2012, 00:50
التعلم من خلال الفيديوها ت و الكتب هما هيفيدوك اكتر فى معرفه كافه المصطلحات
لان صعب انى اتذكرها كلها دلوقت ... اما بالنسبه سؤالك الرافعه هى مبلغ تضعه الشركه
قصاد المبلغ اللى انتى بتحطها حسب الرافعه اللى انت بتختارها يعنى يعتبر قرض حسن لانه
بدون فوايد او اى مكاسب تعود الى الشركه من وراءه و لكن فى حاله خساراتك فهى بتسترده
...الشمعه دى رسمه على الشارت كل شمعه من اللى بيكون قدامك بتتكون فى عدد الفريم اللى انت اختارته

---------- Post added at 09:50 PM ---------- Previous post was at 09:40 PM ----------

الرافعة هي مقدار الاضافة التى تضعها الشركة لك
حتى تتاجر براس مال كبيرالشارت يعنى الرسم البيانى
بتاع اى عملة الشمعة عبارة عن محصلة البيع والشراء

shery1
11-02-2012, 01:00
على حد علمى بأبسط التعريف بالرفعة المالية
هو إمدادك بقدر من المال حتى يتيح لك المقايضة على شيء يساوى ما تقايض عليه ولكن عليك أن تحدد قدر المقايضة على رأس مال فى حالة الخسارة حتى لا تفقد مالك .

ahamed ali
11-02-2012, 01:15
ز انت تحتاج للبحث في اليوتيوب عن دروس تعلم الفوركس ومبدئيا
الرافعه الماليه هي مضاعفة راس مالك حسب اختيارك والشركه تحجز
رصيدك مقابل الخساره فلو تاجرت خطأ تاخذ الخساره من رصيدك وهكذا

سامية
11-02-2012, 01:22
ستجد في المرفقات
يبقى تختار
30M ( minutes )

وهي طريقة الرسم البياني في الصورة السوداء وتختارها عن طريق الرسمة في الصورة الأولى ( أيقونة الشموع ) فهذه تسمى الشموع اليابانية
هل كدة قدرت تستوعبها ؟؟

بالنبة للرافعة المالية
اشكرك اخي علي ردك المفيد
في انتظار ارائك المميزة والمفيدة
تقبل مروري

emy
11-02-2012, 03:11
الشموع اليابانية هى وجهه لحركه العمله وهى انواع كثيرة بمعرفتها امكانيه الاعتماد فى دخول الصفقات

nehal
11-02-2012, 03:38
الرافعة المالية

الشارت فهو رسم بيانى يوضح سلوك السهم او العملة المتداولة
اى تجسيد للحالة التى يمر بها

haytham_mhmd
11-02-2012, 05:41
في كتب في الموضوع المثبت في القسم هنا وفي قسم التعليمي في شروحات مفصله عن الموضوع ده
تقدر تدور علي جوحل في منتديات قديمه فيها شروحات ممتازة

فارس
11-02-2012, 15:33
الرافعة المالية هو مبلغ تضعة الشركة للك لكى تتاجر بة مساعد للمال الخص بك
انما الشارت هو ال موجود علية الاخبار والتحليلات وهذا ما اعرفة فقط

engineer
11-02-2012, 21:49
لشارت هى عبارة عن رسم بيانى يوضح مسار السعر
الشمعة هى رسم يوضح سعر الاغلاق والفتح واعلى سعر واقل سعر فى فترة زمانيه معينة

mohyedal
11-02-2012, 22:00
إن من شأن الدخول الى منتدى مثل منتدى فوركس العرب ان يساعدبدون شك المرء على استيعاب العديد من التقنيات المتعلقةبممارسة الفوركس كالرافعة و الشمعات و غيرها التي كنت حقا حتى وقت قليل لا اعرف معانيها كمبتدئ لكن و كما قال الاخوان اعلاه يجب حقا التدريب في حساب تجريبي لاكتساب لا اقول الخبرة بل التدرج في التعلم

mozoabdo
11-02-2012, 22:45

ahamed ali
11-02-2012, 22:53
تحتاج للبحث في اليوتيوب عن دروس تعلم الفوركس ومبدئيا
الرافعه الماليه هي مضاعفة راس مالك حسب اختيارك والشركه
تحجز رصيدك مقابل الخساره فلو تاجرت خطأ تاخذ الخساره من رصيدك وهكذا
اما الشارت فهو الرسم البياني الي فيه الشمعه

ali alwan
11-11-2012, 20:54
السلام عليكم،
ليست لدي معرفة بالمصطلحات كلها لكن يمكن أن أشرح لك الرافعة المالية

هي أداة تقوم بمضاعفة أموالك افتراضيا مع نسبة كبيرة من الأرباح
وتجعل رأسمالك كبيرا

ibrahiem2012
11-11-2012, 21:28
في مواضيع كويسه جدا عن الحاجات دي ومشروحه بالتفصيل
الشارت هو الرسم البياني اللي بتقوم عليه صفقتك الشمعه كل شمعه تعبر عن نصف ساعه مرت فيها صفقتك

ANGEL_FROM_SKY
11-11-2012, 22:03

هذه المصطلحات من اهم المفردات فى الفوركس
الرافعه الماليه هى قرض مؤقت تعطيه لك الشركه عند افتتاح الصفقه مقابل كل دولار من راس مالك تعطيك مبلغ معين انت تختار الرافعه عند افتتاح الحساب
الشارت هى نافذه فى منصه التداول تبين لك حركه السعر مع الزمن
الشمعه هى نوع من انواع الشارت

waleed elhadary
11-12-2012, 01:03
السلام عليكم لا بد طبعا من معرفة هذه المصطلحات الهامه لكى تتمكن من التداول
و الاخوه قاموا بتعريفهم و عليك البحث اكثر للتعلم

مانشستر
11-15-2012, 01:02
اشكرا اخى الكريم

mandosan
11-17-2012, 14:26
حسنا لا اعتقد ان هذا هو المكان المناسب لكى يتم شرح أى شئ من هذه المصطلحات على الأطلاق يمكنك الذهاب الى القسم التعليمى و متابعة احد المواضيع من البداية و حتى ينتهى الشرح فكل ما تتحدث عنه هو أساسيات اى متاجر فوركس و ليس شيئا صعبا.

hossam zaki65
11-18-2012, 02:53

يا ليت الفوركس كان أسهل كدة نتعلم مصطلحات

abdenbi
11-18-2012, 12:44
الرافعة المالية هو ان شركة الوصاطة تتدخل لرفع راس مالك لكي تربح اكتر في الفوركس
و الشارة هي المبيان الدي تضهر فيه اشكال كالشموع

azifek
11-30-2012, 16:39
أخي الكريم
الرافعه الماليه تسمح لك بالتداول أصعاف المبلغ الذي أودعته في حسابك في الفوركس مثلا الرافعة 1:300 تسمح لك بالتداول 300 مرة ضعف حسابك
و الشارت هو المنحنى الذي يبين لك حركة العملات
و الشمعه تقوم بعرض أدنى و أعلى سعر و أيضا سعر الإفتتاح و سعر الإغلاق

saiedhassan26
12-06-2012, 04:46
أعتقد ان هذا السؤال يعنى شيئا واحدا بالنسبة لك و هو انة تأخذ أقرب تاكسى الى القسم التعليمى . حقا أخى لا أعرف كيف تشارك فى منتدى فوركسى بالدرجة الأولى و تطمح فى الحصول على بونص و انت أصلا لا تعرف معنى أبسط اساسيات الفوركس .

kingmos4
12-06-2012, 04:52
اخى الكريم
معنى سؤالك انك مازلت مبتدء وتجهل كثيرا عن الفوركس وادواته
هناك قسك تعليمى ممتاز بالمنتدى انصحك بزيارته وتحميل دورات تعليم الفوركس
وان شاء الله ستعرف كل مايدور بخاطرك وما تجهله من ادوات الفوركس وطرق التداول والتحليل

majdquran
12-06-2012, 07:45

وعليكم السلام ورحنة الله وبركاته .
اخي الرافعة المالية هية التي تحدد القدرة على الشراء وهي تختلف باختلاف الشركة .
الشارت هو عبارة عن طرية مرئية لتوضيع جريان سير سعر العملة .

yaallah3
12-06-2012, 08:12
الرافعة المالية هى ميزة وضعتها شركات الواسطة حتى يمكن يمكن لاصحاب رؤؤس الاموال الصغيرة المتاجرة وعدم تعرض امواله لمخاطر الخسارة الكبيرة فيمكن ان يعد الدولار ب1000 دولار عن تنفيذ الصفقات والربح الحقيقي هو نسبة راس مالك الحقيقي من الصفقة

marmar
12-06-2012, 08:52
الرافعة المالية هى عبارة عن اقتراض المال فى سياق التداول مما يمكن المتداول من اجراء صفقات بقيمة اكبر من المبلغ الاصلى الذى تم ايداعه
الشارت هو الرسم البيانى المستخدم لتوضيح حركة السوق سواء كان سوق اوراق مالية او فوركس
الشموع تستخدم لمعرفة اعلى سعر وادنى سعر وادنى سعر وصل اليه السعر خلال التجارة ومعرفة سعر الافتتاح والاغلاق

mannon
12-06-2012, 10:59
أعتقد ان هذا السؤال يعنى شيئا واحدا بالنسبة لك و هو انة تأخذ أقرب تاكسى الى القسم التعليمى . حقا أخى لا أعرف كيف تشارك فى منتدى فوركسى بالدرجة الأولى و تطمح فى الحصول على بونص و انت أصلا لا تعرف معنى أبسط اساسيات الفوركس .

هههه حلوة المشاركة دى عجبتنى ، دى والله افضل نصيحة ممكن نقدمها لاى مبتدا عايز يتعلم بجد
لان للاسف فى ناس بتعمل مواضيع زى كدة بس عشان تتفتح مواضيع نقاشية وتعمل بونص
واتمنى ان الناس فعلا تشوف اية الى مش عارفة عنة فى الفوركس اوو صعب بالنسبة لها وتسأل علية عشان يستفيدوا من الوقت دة

Em@N
12-12-2012, 12:31
الرافعه المالية عبارة عن ان الشركة بتعطيلك فرصة لزيادة ارباحك وبتغطي حسابك في الشراء بتقدر تشتري وتستثمر بمبلغ قليل
اما الشارت فهو الرسم البياني الي بيوضح ارتفاع وانخفاض السهم المتداول

moonlight32
12-12-2012, 12:45
بالنسبة للحسابات التجريبية فهى كما يتضصح من اسمها (( تجريبية )
الرافعه الماليه تقوم الشركة بأمدادك بمبلغ كبير من المال بمضاعفات مختلفة لمبلغك كأن يكون 1 الى 200 او الى 100 وغيرها

Mr.Shiref
12-12-2012, 12:56

smsm75
12-12-2012, 13:07
الرافعة المالية هي ميزه تعطيها شركات التداول ومن خلالها يمكن ان ترفع مبلغ التداول على حسب النسبة التي تعطيها الشركة وهيه 1:100 او 1:500 او 1: 1000 حسب الشركة وميزة الرافعة في حالة المكسب فقط اما في حالة الخساره فانا اعتبرها كارثه لانه قد تخسر حسابك كله

fh32000
12-12-2012, 13:15
وهناك أساليب لا تتطلب منك سوى امتلاك جزء بسيط من قيمة السلعة التي ترغب في شراءها !!
فليس شرطاً أن تكون مليونيراً ليسمح لك البيع والشراء في البورصات !
فبدفع جزء بسيط من السلعة يمكنك أن تشتريها ثم تبيعها مرة أخرى وتحتفظ بالربح كاملاً لك وكأنك دفعت ثمنها كاملاً مما يعطيك الفرصة للحصول على أرباح تفوق رأسمالك بأضعاف مضاعفة وبفترة قد لا تتجاوز بضع ساعات بل أحياناً بضع دقائق ! .
يسمى هذا الأسلوب بالمتاجرة بنظام الهامش .وهو أسلوب يمكنك إستخدامه في كافة الأسواق المالية وعلى مختلف أنواع السلع والأوراق المالية بما فيها العملات .
عن طريق هذا الأسلوب يمكن لأي كان أن تتاح له فرصة التداول في البورصات الدولية بما فيها بورصة العملات .
يظل العائق هو المعرفة !

forex4maroc
12-12-2012, 13:35
لكل مبتدئ يبحث عن الجديد في الدروس فالمنتدى التعليمي فيه دروس جد مفيدة وهي ممتازة جدا للمبتدئين

Mr.Shiref
12-12-2012, 13:48

miraahmed208
12-12-2012, 13:57

الرافعه الماليه انا لسه موصلتش ليها الصراحه لكن الشارت هو البرنامج اللي بتجري فيه التعاملات بتاعت التداول زي برنامج بيكون علي جهازك وتعطي الاوامر من خلاله

الشمعه هي زي مقياس بياني يمعني اصح هو نوع من القياس البياني الاكثر وضوحا والاسهل لكل المتاجرين في الفوركس واكثرهم انتشارا

noureddine700
12-12-2012, 17:57
شكرا لك يا صاحب الموضوع والله استفدت من
هذا لكن بخصوص الرافعة هل يمكن ان يتحول حسابك الى السالب لو تخسر

latraaa
12-12-2012, 21:09
يا أخي مثل هده التعريفات سهلة، و يمكنك أن تجدها في القسم التعليمي في المنتدى أو على الأنترنت بشكل عام، قم يتحميل أحد الكتب المختصة في المجال و تسجد الجواب الشافي عن كل أسئلتك

البرجيسي
12-12-2012, 21:33
بامكاني توضيح الرفعة المالية لك يا استاذي العزيز حضرتك بضع في الحساب وليكن 400 دولار وبتقوم بشراء لوت مايكرو قيمته 200 دولار وبتحدد لنفسك الرافعة المناسبة لك من قبل الشركة الوسيطة بروكر اذا كان 1:50 او 1:100 او 1 : 200 و الي 1 : 400 وبالتالي بتضاعف لحضرتك مبلغك اللي هو كل دولار الي القيمة اللي انت بتختارها من الرفعات السابقة

حمو
12-17-2012, 12:10
وعيلكم السلام اظن ان الاخوةالاعضاء اقد اوفو الشرح
خد مني نصيحة انك لازم تروح الي مركز وتدرس من خلال مدرب قرص معتمد ولا تكتفي بالنبذة البسيطة اللي عرضها عليك الاعضاء

noureen
12-17-2012, 12:33
اعتقد ان الاخوه الكرام قاموا بالرد على اكمل وجهه
احب ان اضيف شىء ان اهم هذه المصطلحات اعتقد هو الشمعه لانها فى اشخاص
يعتمدون فى تجارتهم فقط على استخدام الشموع اليابانيه فقط

nabilo
12-17-2012, 14:45

ayman.shosha
12-17-2012, 14:50
اخى العزيز انصحك بقراءة كتاب عن الفوركس
ولا تحاول حتى فتح حساب تجريبى
بدون اطلاع

عموما الرافعة هى مضاعفة الرصيد بنسبة محددة تمكنك من المتاجرة على مبالغ بالمضاعفة او الرافعة التى تحددها انت او الشركة
الشارت هو شاشة عرضى رسم الترند السعرى
الشمعة هى حالة السعر من ارتفاع وانخفاض فى جلسة واحدة على حسب الفريم تايم الذى تحدده انت

asmoune
12-25-2012, 03:35
الشمعة هي التي تكون الشارت
عليك بالبحث في صور جووجل لأن هذين المصطلحين: شمعة وشارت
هي أشكال وليست كلمات تحفض تعريفها

محمود شبايك
12-29-2012, 21:10
الرافعة المالية هى التى تمكن المضاربين الصغار من
المتاجرة براس مال صغير والشارت هو اللى بتشتغل عليه

salma saad
01-07-2013, 03:03
السلام عليكم
شكرا على هذا الموضوع فانا كمبتدئه استفدت منه وكنت فى حاجة لهذه التعريفات

tota
01-07-2013, 03:37
طبعا اكيد انت مش محتاج اجابتى
ماشاء الله رد عليك يجى اكتر من مية واحد
وانا والله استفدت معاك من كل الردود

Amona
01-07-2013, 04:19
الشموع يمكن تعريف الشموع اليابانية بأنها احد الادوات المستخدمة للتنبأ بالحركة المستقبلية فى أسواق المال سوء على المدى الطويل أو المتوسط أو القصير و تظهر لنا الشمعة بيانات هامة عن فترة التداول المنقضية حيث تظهر لنا الشمعة بوضوح سعر الافتتاح / سعر الاغلاق / أعلى سعر / أدنى سعر و هى بيانات مهمة تفيد المحللين فى اتخاذ القرارات

harimeche
01-07-2013, 05:13
الرافعة المالية هي نسبة كمية الشراء أو البيع في أ صفقة مع إيداع هامش الامن المطلوب

sabel
01-07-2013, 05:19
وانا واجهتني مشكلة بفهم هاته المفردات

mostafaabdelgawad
01-07-2013, 14:42
يا اخي انا شايف انك يجب ان تطلع اولا على الكتب المبتدئين في الفوركس
حتى تختصر الوقت على نفسك لان بهذه الطريقة ستاخد معلومات ناقصة وغير مرتبة

azzeddine1
01-07-2013, 14:48
الشمعة هي عبارة عن شكل من اشكال الشارت و الدي يعبر على حركة السعر اي المبيان الموجود المنصة اما الرافعة السعرية هي اداة تمكنك من المتاجرة بمبلغ اكبر مما موجود في رصيدك

ياسر
01-07-2013, 15:00
الرافعة المالية فهى خدمة تقوم

haze5m
01-07-2013, 16:14
انا اعتقد انك تسرعت فمن الافضل ان تدري الفوركس اولا
فهذه مسطلخات بديهية يعرفها معظم المتاجرين

my work
01-07-2013, 16:56
مرحبا يا اصدقاء الرفعة الماليه اولا وهى ان تعطى شركة الوساطة رفعة ماليه يحددها التاجر وهيه لاتخسر الخسارة للتاجر فقط والمكسب لهما اما الشموع اليابانيه هى ان يدخل التاجر اولا ليتدرب فيها بعد حساب الديمو حتى يقدر على العمل وهى سهله للتاجر فى البدايه

amado flsts
01-07-2013, 17:00
الرافعة المالية للتسهيل علي المتداولين الصغار دخول الصفقات
الشارت هو ما يرسم الصراع بين عملتين
الشمعة هي جزء من صراع العملتين او كا كفة ميزان تصعد بالسعر و تهبط بسعر

Egyptian Trade
01-07-2013, 18:20
ممكن اوضحلك الرافعه الماليه علشان دى اللى اعرف اشرحها الرافعه الماليه هى ان يكون فى حسابك مبلغ وتستخدم الرافعه الماليه وتلقى المبلغ دا كبير يعنى مثلا معاك 1000 دولار وتستخدم الرافعه من 1:100 تلقى معاك 100000 دولار وكدا تقدر تدخل الصفقات بمبلغ كبير

Ahmed H
01-07-2013, 19:08
الشمعه وهي تقصد الشمعه اليابانيه فهي ودحه تمثل فترة تداول علي عمله او سهم لمده معينه
اى شارت ال 30 دقيقه اذن فكل شمعه تمثل 30 دقيقه تداول

egypt2013
01-08-2013, 00:10
السلام عليكم ....... الرافعة المالية هى ميزه تقدمهاا شركات السمسرة لاصحاب راس المال الصغير ، وتقوم بالتعامل مع المبلغ المودع طبقا للرافعة 1: 500 ، تعتبر الدولار 500 حتى يمكن التعال به فذ هذا السوق الكبير ، الشارت هو الرسم البيانى والذي يوضح حركة الترند ، تجياتى

فاطمه سمير
01-08-2013, 00:41

كريم سليمان
01-08-2013, 00:52
الشموع اليابانية هى اشارات تحذيرية كثيرة للمضارب من خلال الممارسة الفعلية لاسلوب المتاجرة بالشموع اليابانية مع الادوات الفنية الاخرى سنكتشف بأذن الله ان الشموع أقوى اشارة تحذيرية واضحة يمكن أن تحصل عليها فهى فعلاً مضيئة للشارت

مارو
01-08-2013, 00:58
تحمل الشموع اليابانية اشارات تحذيرية كثيرة للمضارب , من خلال الممارسة الفعلية لاسلوب المتاجرة بالشموع اليابانية مع الادوات الفنية الاخرى سنكتشف بأذن الله ان الشموع أقوى اشارة تحذيرية واضحة يمكن أن تحصل عليها فهى فعلاً مضيئة للشارت

طورت الشموع اليابانية فى القرن الثامن عشر ميلادى بواسطة الاسطورة اليابانى تاجر الارز Homma Munehisa , أعطت الشموع اليابانية لهذا التاجر و لاخرون خلاصة لسعر الافتتاح و الاغلاق و أعلى و أدنى سعر فى نهاية كل يوم خلال مدة زمنية معينة .

sabirdaba
01-08-2013, 01:03
الرافعة المالية تكون على هذا الشكل 1.200 وأنت من تحدد حجمها حسب رغبتك وهي أن الشركو ستضاعف رأس مالك 200 مرة أما الشمعة فهي التي ستجدها على الميتاتريدر على المنحنى وهي التي تبين السعر الحالي وأشكالها تساعد على تحديد الاتجاه اما الشارت فهو ما تراه أمامك عند فتح المنحنى التبياني فهذا ما يسمى الشارت أتمنى أكون أفدتك

الى الامام
01-08-2013, 02:05
الرافعة المالية هى تستخدم لامكانية مضاعفة حسابك و تدخل بقيم اعلى فى الصفقات و كلما كانت اكبر كلما كان افضل بالنسبة لى و الشارت هى الخريطة المرسوم بها الاسعار القديمة و التى يظهر بها كل دقيقة جديدة ما يسمى بالشموع و يكون لها اشكال يجب معرفتها لتساعدك فى التحليل

no name
01-08-2013, 02:15
ستجد في المرفقات
يبقى تختار
30M ( minutes )

هل كدة قدرت تستوعبها ؟؟

بالنبة للرافعة المالية
بارك الله فيك هذا الشرح كافى لكى تستطيع ان تتعلم ما هو الشارت وما هى الشمعة وما هى الرافعه المالية
ولكن يا اخى الكريم عليك ان تتعلم المصطلحات الهامه فى الفوركس جميعها لانها كثيرة ولن يتم سردها فى موضوع بل ابحث لكى تثبت المعلومة لديك

matrcx
01-08-2013, 02:19
السلام عليكم

الرافعة الماليه باختصار انك لو معاك 100 دولار وبتستخدم رافعة ماليه 1/100 اكن معاك فى الحساب 10000 بتاجر بيهم والخسارة عليك من ال 100 دولار اما الشارات ده مكونه من الشموع وهى بتمثل صعود وهبوط السعر مع الزمن

amera samer
01-08-2013, 03:30
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته:الرافعه الماليه هى خاصيه تعطيها شركات الوساطه لمضاعفه راس المال الصغير والمتاجرة فى صفقات اكبر من راسمال الشخص.اما بالنسبه للشارت والشمعه فاكيد هتتعرف عليهم اكتر من خلال الحساب الديمو

birdgull
01-08-2013, 03:40
الرافعه المالية هي بتساعدك انك تقدر تدخل في صفقات كبيرة حتى لو لم يكن معك المبلغ المطلوب
وهي بتساعد كثير من المبتدئين في الدخول واصحاب رؤوس الاموال الصغيرة

star forex
01-08-2013, 16:57
الرافعه الماليه هى خدمه بتقدمها الشركه لمضاعفه رأس مالك الأساسى ودى خدمه الأغلبيه او كل
المتاجرين بيعتمدوا عليها خاصه المتاجرين الصغار ولولا وجود هذه الخدمه فلن يكون لنا وجود اصلا هنا

حسن السيد
01-08-2013, 17:53
اخى الكريم الرافعة المالية رائعة جدا فهى تساعدك فى التداول
بحج مال اكبر من حسابك ولكن يجب ان تكون مناسبة لراس مالك

mino-2010
01-08-2013, 18:34
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مشكوووووووورين أحبتي
واصلو بذل مجهوداتكم

ezel
01-11-2013, 23:18
الرافعه الماليه هى خدمه بتقدمها الشركه لمضاعفه رأس مالك الأساسى ودى خدمه الأغلبيه او كل
المتاجرين بيعتمدوا عليها خاصه المتاجرين الصغار ولولا وجود هذه الخدمه فلن يكون لنا وجود اصلا هنا

صحيح والرافعة المالية هي الميزة التي تميز الفوركس عن بورصة الاسهم
بالنسبة للشرت فهو شاشة البلاتفورم والشمعات هي التي تعكس لنا حركة السعر

hamid
01-11-2013, 23:21
الرافعة المالية هي الميزة التي تميز الفوركس عن بورصة الاسهم والشمعات هي التي تعكس لنا حركة السعر ودى خدمه
المتاجرين

ahamed ali
01-11-2013, 23:21
انصحك التعلم من خلال الفيديوها ت و الكتب هما هيفيدوك اكتر
فى معرفه كافه المصطلحات لان صعب انى اتذكرها كلها دلوقت
... اما بالنسبه سؤالك الرافعه هى مبلغ تضعه الشركه قصاد
المبلغ اللى انتى بتحطها حسب الرافعه اللى
انت بتختارها يعنى يعتبر قرض حسن لانه بدون فوايد

medo1
01-11-2013, 23:32
الرافعة المالية تتراوح من 1 الي 20
الي 1 الي 1000 في بعض الشركات
بمعني ان المتداول يدخل بدولار واحد والشركة تدخل معك بمئة او الف ضعف
اما الشارت فهو المنحني البياني لحركة العملة علي فريم الدقيقة او الخمس دقائق او الربع ساعة
الي النصف ساعة والساعة والاربع ساعات واليوم والاسبوع والشهر
وده موجود في الميتاتريدر
اما اشكال الشموع فتختلف مسميات الشموع طبقا لاشكالها وتعطي تصور للحركة المقبلة

derar
01-18-2013, 11:38
صباح الخير
الرافع المالية مضاعفة لحسابك
والشارت شكل حركة السعر امامك
والشمعة احدى انواع الشارت وتمثل
فريم هابط او صاعد ساعة او يوم الخ

bonus.man
01-18-2013, 15:34
الرافعه مساعده من الشركه الشارت هى البيانات الشمعه جزء من الشارت وتقبل مرورى

FiFi
01-18-2013, 17:50
ستجد في المرفقات
يبقى تختار
30M ( minutes )

هل كدة قدرت تستوعبها ؟؟

بالنبة للرافعة المالية
بارك الله فيك ياغالى هي الشرح الجميل للرافعه والشموع
اكيد راح تفيد كل مبتدا كيف يلقاها شكرا لك

hossine1984
01-18-2013, 17:59
خى العزيز انصحك بقراءة كتاب عن الفوركس
بدون اطلاع

عموما الرافعة هى مضاعفة الرصيد بنسبة محددة تمكنك من المتاجرة على مبالغ بالمضاعفة او الرافعة التى تحددها انت او الشركة
الشمعة هى حالة السعر من ارتفاع وانخفاض فى جلسة واحدة على حسب الفريم تايم الذى تحدده انت

noda
01-18-2013, 20:28
الرفعة المالية هى مضاعفة راس المال بنسب معينة انت بتختار منها اللى يناسبك مقابل هامش من الارباح

LiNDa1
01-25-2013, 00:27
اهلا بيك ياغالي حاول انك تتعلم من القسم المخصص وهو القسم التعليمي الموجود غفي المنتدى
وان شاء الله راح يفيدك

b2000
01-25-2013, 00:48
ينبغى عليك اخى ان تقرا المزيد من الكتب فى هذا المجال
بالتوفيق اخى ..:)

صديق العمر
01-25-2013, 01:03
كيف حالكم اصحابى الرافعه الماليه التى تقوم بها شركة الوساطه من خلال العمل فى
فوركس تقوم بها لتاجر والشموع اليابانيه سوق تداول حقيقى ولكنه بسيك للمبتدئين

a5060
01-25-2013, 01:07
الشارت هو الرسم البيانى
والشموع احد ادواته او البارات او الخط

spiderforex
01-25-2013, 01:09
الشارت اخي هي المنصة التي تجد عليها كل الحركات التي تقوم بها ازواج العملات الشمعة هي الشموع اليابانية التي تعطينا فكرة على تحرك الزوج في فريم معين اما شمعة فريم الساعة او فريم الاربع ساعات وما الى ذلك ......

العزوني
01-25-2013, 01:17
الرافعة المالية هي مضاعفة رأس المال بنسب معينة لزيادة الارباح

نور مريم
01-25-2013, 02:04
الشارت يعنى الشاشه اللى بتوضح حركه السعر والشمعه عباره عن رسم اشهر نوع اسمه الشموع اليابانيه وطول الشمعه ومدتها تختلف حسب اختيارك ممكن الشمعه تكون مدتها يوم او اسبوع او ساعه وده بيقول عليه الفريم مثلا فريم الساعه يعنى الشموع اللى على الشارت كل شمعه مدتها ساعه الرافعه الماليه يعنى الشركه بتزود المبلغ بتاعك اضعاف كتير عشان تقدر تتاجر مع الناس اللى فى السوق يعنى العشره دولار اصلا ماينفعش تتاجر بيهم لكن الشركه بتساعدك تتاجربيهم وتكسب وهى بتستفاد فرق السعر بس ودا اسمه الاسبريد يارب اكون شرحت صح

ahmed shebl
01-25-2013, 02:15
مشكور اخي الفاضل على هد النقاش المثير الدي اترثه سنستفيد منه كثيرا اخي في تجربتنا في سوق الفوركس فشكرا لك اخي الكريم

easy_mezoo
01-25-2013, 02:22
الرافعة المالية هى قيام هو خيار يقدمه لك الشركة الوسيطة لمضاعفة راس مالك
اما الشارت فهو شاشة الخاصة بزوج من العملات توضح تحركاتهم

sato
01-25-2013, 13:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الرافعة المالية هى مضاعفة راس المال مقابل هامش من الربح

elmansy
02-18-2013, 18:10
اخي أنواع الرسوم البيانية :
ستجد عزيزي القارئ في البرنامج التحليلي لسوق العملات الفوركس ان الرسوم البيانية تنقسم الي 3 انواع ، وهي :
1 ـ رسم الشموع اليابانية Candlesticks chart
2 ـ رسم الاعمدة Bar lines
3 ـ رسم الخط البياني Line chart

sami4life
02-19-2013, 10:13
انا شخصيا لسة معرفش انا مازلت مبتدئة ولا اعرف كيف اتداول فى مرحلة التعلم
ارجو من الساده المشرفين توضيح ذلك ولو بالفيديو ياريت لانه المرئى افضل

Abdo_Abdo
02-19-2013, 10:38
الرافعة المالية تضمن لصغار المستثمرين دخول السوق برأس مال صغير فلو انك تملك 100 دولار يتم ضربها في قيمة الرافعة المالية فلو ضربناها في 1000 فستكون كأنك تضارب بمبلغ 100.000 دولار اما الشارت فهو شاشة متابعة تحرك العملة ويوجد بفترات مختلفة ومنها النصف ساعه والساعه وغيرها اما الشمعة فهي التي تعبر عن اتجاه العملة فاذا كان صعودا فتكون شمعة فارغة ولو كانت هبوطا تصبح شمعة بيضاء

FaTi
02-19-2013, 11:43
اهلا ضن انك لسه في بدايه مشوارك في الفوركس ولكن
انصحك انك تابع دورة حاطها الاخ الكريم فيها كل شيء عن الفوركس اطلع عليها وا نشاء الله تفيدك

alikhan
02-19-2013, 11:45
ان كنت تبحثالتداول برافعة مالية كبيرة تذكر دوما ان الرافعة المالية هي اداة ان استخدمتها بالشكل الصحيح فمن الممكن ان تزيد من ارباحك وان استخدمتها بغير حكمة يمكن ان ينعكس عليك سلبا ويزيد من خسائرك وارى ان تبتعد عن استخدامها وتتداول من غيرها

ze hima
02-19-2013, 18:53
ارجو توضيح الموضوع فأنا لم اكمل يومين على الفوركس
كما ارجو من اصدقائى القداما ان يزيدو من المشاركات المفيده

bechir.zitari
02-19-2013, 19:07
لله ينور عليك افدتنا بكلامك
شكرا ليك على الموضوع

spiderforex
02-19-2013, 21:22
انا شخصيا لسة معرفش انا مازلت مبتدئة ولا اعرف كيف اتداول فى مرحلة التعلم
ارجو من الساده المشرفين توضيح ذلك ولو بالفيديو ياريت لانه المرئى افضل

أخي الكريم الردود موجودة وتشرح كل ماذكر فما عليك سوى الرجوع لها أما بالنسبة للفيديوهات فهي موجودة بكثرة على اليوتوب وتشرح كل هذا

أسماء
02-19-2013, 21:26
طبعا كل هذه المصطلحات بتكون صعبة فى البداية على اى شخص لكن بعد كدا بتكون عادية
وكمان انصحك انك تقرأ كتب تخص المبتدئين فى الفوركس

ANGEL_FROM_SKY
02-19-2013, 21:29

هذه المصطلحات من اهم المفردات فى الفوركس
الرافعه الماليه هى قرض مؤقت تعطيه لك الشركه عند افتتاح الصفقه مقابل كل دولار من راس مالك تعطيك مبلغ معين انت تختار الرافعه عند افتتاح الحساب
الشارت هى نافذه فى منصه التداول تبين لك حركه السعر مع الزمن
الشمعه هى نوع من انواع الشارت

forex.secret
02-19-2013, 22:39
ياه دا انت على كده مش عارف اى حاجه عن الفوركس وبجد احسنلك انك تدخل فى قسم التعليم وبجد فى ويبنار تبع المنتدى وبجد اتمنى التوفيق لنا جميعا ان شاء الله ربنا يوفقنا اخى الكريم وتقبل مرورى اخى الكريم

didaaa
02-19-2013, 23:09
الرافعة المالية هي مضاعفة رأس المال بنسب معينة لزيادة الارباح
اما الشارت فهو شاشة الخاصة بزوج من العملات توضح تحركاتهم

habibdoom
02-20-2013, 13:56
السلام عليكم
اخى العزيز انصحك بقراءة كتاب عن الفوركس
بدون اطلاع

بالتوفيق

حسن
02-20-2013, 14:12
الرافعة المالية يا اخى هى تمكنك من متاجرة براس مال لا تملكة
والشمع تعنى الشمع اليابنية وهى افضل انواع الموجودة

walid1
02-22-2013, 19:46
عليك بالبحث في صور جووجل لأن هذين المصطلحين
شمعة وشارت هي أشكال وليست كلمات

malkoumx
02-22-2013, 19:59
أهلا بك أخي بيننا في هذا المنتدى الرائع، ما تود السؤال عنه كبير جدا، وكل مصطلح فيه كلام كبير والمؤلفون خصصوا له كتب،
لهذا أنصحك بالتوجه لقسم التعليم وسوف تجد كل ما تريد البحث عنه.

ahmad elgenady
02-22-2013, 20:37
الرافعة مولها كبير , مش عاوز اقولك مصطلحات انت محتاج حد يفهمك الرافعة على رواقة
والشارت , الى هو الرسم البيانى الى بتدرسة عشان تعرف هتدخل بيع ولا شراء
الشمعة احدى طرق ووسائل معرفة اسعار صرف العملات من سعر اغلاق وافتتاح واعلى سعر وصل لة السعر خلال تلك الشمعة واقل سعر ايضا

yacrao
02-22-2013, 20:42
انصحك اخي بالتعلم اكثر قبل البدء في الفوركس او قبل استعمال البونص من المنتدى
لان هذه الامور امور بصيدة الشارت هو المنحنى الرافعة المالية هو مضاعفة الحساب
من طرف الوسيط

dragonx
02-22-2013, 20:50

1- الرافعة المالية : هي النسبة المئوية التي تعطيها الشركة لك من الاموال للمتاجرة فانت عندما تتاجر بشراء اليورو مقابل الدولار لا تشتري يورو واحد لان ليس في ذلك مكسب فالرافعة المالية تحقق لك اموال لتستطيع ان تتاجر بها

بشكل جيد وهي انواع 1:50 1:100 1:200 1:250 1:400 1:1000

الشارت : هو المخطط البياني الذي يرسم خطوط العملة واتجاهاتها ويحددها كيف ذاهبة بارتفاع او انخفاض

الشمعة وهي عبارة عن تمقيل لنوع طريق العملة هل هي شمعة شراء ام شمعة بيع وللشمعة اليابانية سعر أغلاق سعر بداية وجسم الشمعة وسعر الفتح وسعر الاغلاق

هذا بشكل بسيط بس يجب عليك مراجعة بحوث الشموع اليابانية وانواعها وطريقة التحليل وقراءة الشارت

prince of dark
02-22-2013, 21:34
يا اخى الكريم انت لازم تتعلم بجد لانك بجد مش عارف اى حاجه وتقبل مرورى اخى الكريم وتسلم الايادى على الموضوع الجميل وربنا يوفقنا

4life
02-22-2013, 22:02
بجد ده الموضوع اللى نفسى فيه انا كمان مبتدئة ولسه مفهمتش اي من الكلمات دى الرافعة المالية والشارت والحساب الديمو والحقيقى وغيررررررره حد يجاوبنا

zahran
02-22-2013, 22:03
الرافعهالماليهيا خى دى اشتغاله شركه الوساطه بتوهم بيا عشانتتغر وتخسر فلوسك بسرعه
ام التشرت يا خى فهو عباره عن وهم اخر واسعار غر حقيقيه علىشاشتك
واشمع يا خى هذه حقيقه

zinamalqa
02-22-2013, 22:04
حتى وان شرحنا لك هنا اعتقد

انك لن تفهم تماما لان كل واحد هنا

سيشرح لك بطريقته وتتلخبط عليك الامور

الافضل ان تبحث عن الشرح

Bassemrko
02-22-2013, 22:07
الرافعة المالية هى زيادة راس المال وزيادة الارباح اوا زيادة الخسائر
الشارات هى ما تتداول بها وتعرف اسعار العملات
الشموع هى افضل انواع الشارات هدا ما اعرف يا غالى

الياسر
02-22-2013, 22:08
هى اشياء بسيطه لا تنزعج الرافعه هى ببساطه تتيح لك ان تزيد من مالك الضعف لكن غير حقيقىيعنى تدخل صفقه ممكن رس مالك مش كافى مثلا اما الشموع فهى رسم يبين حركه السعر صعود وهيوط

speed-man
02-22-2013, 22:10

expresso
02-22-2013, 22:10
السلام عليكم
انا مثلك مبتديئة ولكن علمت ان الشمعة هى بتسهل الارتفاعات والانخفاضات فى الاسعار وبتحدد بيها انت عاوز توصل الى اية
والرافعة المالية هى تضاعف فى راس المال والله اعلم انا جديدة ولسة مطبقتش الكلام دة

hamidi
02-22-2013, 22:17
الصبر ثم الصبر يا جماعة الله ينور عليك يصحبى افدتنا بكلامك والله شكرا ليك على الموضوع

betty992
02-22-2013, 22:18
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Karim Khalil ‎
02-22-2013, 22:19
في مواضيع كويسه جدا عن الحاجات دي ومشروحه بالتفصيل
الشارت هو الرسم البياني اللي بتقوم عليه صفقتك الشمعه كل شمعه تعبر عن نصف ساعه مرت فيها صفقتك

3abeer
02-22-2013, 22:22
الشمعه هى احدى الاشكال المعبره عن الشكل البيانى
بجد بشكر كل اللى عملنى حرف أو كلمه فى الفوركس

sahora
02-22-2013, 23:01
الرافعه الماليه يا اخي هي عباره انها بتزود رأس مالك وتسكيع ان تتاجر برأس مال كبير
وطبعا 1:1000 تنفع جدا التاجر العنده حسبا صغير والشموع اليابنه لابد ان تدرسك لانها مليئه بانواع كثيرة
لابد من فهما لها وتتعلمها وكل شمعه ليها كلام معين والشارت يا اخي صوره العمله
والتدالو في البرنامج شكلم مبتدئ تعلم واق{ا كثيرا وسوف تفهم مع الوقت

abobody
02-23-2013, 00:29
الرافعه الماليه هى مقدار ما يمكنك ان تاجر به بالنسبة لحجم مالك
و الشارت هو الرسم البيانى لكل زوج من العملات على فريم معين اى على وقت معين
و الشمعه هناك العديد من انواع الشموع وهى التى يتم رسمها صعودا وهبوطا

mostafa ismail
02-23-2013, 08:48
اخى الحبيب لابد ان تتعلم جيدا حتى تعرف
معنى هذه المفردات فهناك فديوهات لشرح الفوركس
مهم جدا ان تشاهدها حتى تعرف كيف تتاجر

tamanna
02-23-2013, 08:57
لا اعرف كيف اتداول فى مرحلة التعلم
ارجو من الساده المشرفين توضيح ذلك ولو بالفيديو ياريت لانه المرئى افضل بكثير السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

تشلساوي مكناسي
02-23-2013, 09:19
الرافعة المالية هو نظام تجده في شركات الوساطة يعطي تجار الفوركس فرصة أنهم يتاجرو بمبالغ أكبر من رأس مالهم الحقيقي
والشارت هو سلوك سعري لزوج من العملة ويمكن تقول هو رسم بياني وكذلك الشموع

maged mohamed
02-23-2013, 10:31
بسم االله الرحمن الرحيم
الشارت عبارة عن حاجة شبلة الرسم البيانى بيوضح انجا السعر فر الوقت الومنى اللى انت محددة
الشمعة هى نوع من انواع الرسومات والخطوط اللى على الشارت بتوضح السعر نازل ولا طالع

ramyrabie
02-23-2013, 10:40
هناك العديد من المواضيع
فقط بحت صعير بالمنتدى او جوجل يعطيك كل المعلومات

عموما الشمعة في المستطيل العمودي اللي بيكون في الرسوم البيانية
اما الشارت فهو الرسم البياني نفسه و يكون دائما منسوب الى مدة زمنة ساعة متلا او 30 دقيقة
كل شمعة من الشارت هي تمتيل لحالة السوق في تلك المدة
متلا لو شارت 30 دقيقة
كل شمعة في الشارت تبين حالة السوق في 30 دقيقة

اما الرافعة فصد رايت انو العديد من الاخوان ردو عليك بشانها
و بالتوفيق

ess_ess
02-23-2013, 10:50

اخى الفاضل كل اللى عاوز تعرفة عن الرافعة الماليةو هتلاقيه فى موقع يلا فوركس مشروح بطريقة مبسطة ومفهومة انصحك انك تتدور وتتعلم من نفسك والمعلومات اللى هتبحث عنها عمرك ما هتنساها

dolly holly
02-23-2013, 11:43
القسم التعليمي ف المنتدى اخي الكريم مليئ بكل المعلومات و المصطلحات اللازمه بالشرح التفصيلي الممل ارجو الدخول اليه و فهمه و بالتوفيق باذن الله تعالى

hanyfox
02-23-2013, 12:13
السلام عليكم لا بد طبعا من معرفة هذه
المصطلحات الهامه لكى تتمكن من التداول

chabah
02-23-2013, 14:03
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين

والله انا شخصيا لسة معرفش انا مازلت مبتدئ ولا اعرف كيف اتداول فى مرحلة التعلم

mannon
02-26-2013, 07:46
السلام عليكم لا بد طبعا من معرفة هذه
المصطلحات الهامه لكى تتمكن من التداول

طبعا دة كلام صحيح المصطلحات دى مهمة جدا ولازم يعرف كل مبتدئ جديد يعرف الحجات دى عشان يعرف يتعلم
لازم ومفيش بديل عنها

ابو علي
02-26-2013, 10:09
الرافعة المالية يا اخى هى تمكنك من المتاجرة
ببراس مال ضعف راس مالك ويجب ان تراعى الرافعة مع راس المل

شبايك
02-26-2013, 10:27
بص انت لسة مبتدىء عشان تعرف المعانى دى انت لازم تتعلم
انت لازم تحمل كتاب الفوركس من الاف الى الياء من الجوجل ونات هاتترف حكل حاجة لوحدك

mohamed4444
02-26-2013, 11:15
ان الرفعة المالية هى من اهم الاشياء التى تجعل المتدوال يكسب الكثير من الاموال بكل سهولة ويسير انه لابد من استخدام العوامل الصحيحة

forexing
02-26-2013, 11:17
أن نظام المتاجرة بالهامش هو نظام يتيح لك الإمكانية للمتاجرة بسلع تفوق قيمتها أضعاف رأسمالك .
يتم هذا النوع من المتاجرة بالتعامل مع شركات خاصة تقوم بمضاعفة رأسمالك عدة أضعاف حيث تسمح لك بالمتاجرة بسلعة ما مقابل خصم نسبة بسيطة من قيمتها كعربون مستخدم .
لا تشاركك هذه الشركات الربح أو الخسارة حيث لا تطالبك إلا بتسديد كامل قيمة السلعة بعد بيعها و تنحصر مهمتها بتنفيذ أوامر البيع والشراء الذي تحددها أنت وبالسعر الذي تختاره أنت .
فإذا أمرتها ببيع السلعة بسعر أعلى من سعر الشراء ستنفذ الأمر وستخصم قيمة السلعة كاملة وستعيد لك عربونك زائداً الربح كاملاً وكأنك كنت تمتلك السلعة فعلياً . وإن أمرتها ببيع السلعة بسعر أقل من سعر الشراء ستنفذ الأمر وستخصم من حسابك لديها ما يستكمل قيمة السلعة كامل

ابو علي
02-26-2013, 11:25
اخى الكريم على الرغم من اهمية الرافعة المالية
لكن يجب اختيار رافعة مناسبة لراس المال

Mr.JoCKeR
02-26-2013, 13:43
كلوا موجود في دورات المنتدى يا ريت تدخل عليها

و تتعلم

abdallah mohammed
02-26-2013, 14:00
السلام عليكم
اذا كنت يا اخي لا تعرف هذه الاشياء فانت لم تعلم شئ عن الفوركس في الاصل
شاهد الكثير من البرامج التعليميه وسوف احاول ان احضر لك رابط بالشروحات

winnerprofit2
02-26-2013, 14:14
ههههههه بجد يا باشا دول اسهل حاجه فى الفوركس وبجد انت كده محتاج تتعلم جامد وتقبل مرورى اخى الكريم وربنا يوفقنا جميعا

minaedward
02-26-2013, 15:45
انت تحتاج ان تقرأ كتب وتشاهد فديوهات عن شرح الفوركس واساسياته

Omaryat1
02-26-2013, 16:13
السلام عليكم و رحمة الله
أخي الرافعة المالية هي ترفع لك قدر مالك لتتاجر به و الشارت هو جدول العملات الذي يظهر لك في المنصة

mimo
02-26-2013, 16:14
بارك الله فيك ياغالي جزاك الله الف خير على توضيح

may
02-26-2013, 23:27
الرافعه الماليه هى ميزه تعطيها الشركه للعملاء وايضا يوجد فيها بعض العيوب وفيها مخاطره

bmwmohamed
02-27-2013, 00:10
الرافعة الماليه هى أداه توفرها شركات الوساطه كى نتمكن من المتاجره براس مال صغير
اما الشارت هو الرسم البيانى الذى يظهر تحركات السعر والشمعة هى حركة تغيرات السعر من حيث الارتفاع والانخفاض حسب فريم الوقت المحدد للشارت

Hamdy Elhossiny
02-27-2013, 03:26
الر افعه الماليه هى القيمه الافتراضيه لراس مالك وهى بالطبع قيمه اعلى من قيمتها الحقيقه فتساع\ك فى تحقيق الارباح
كبييره والشمعه هى حركه السوق فى فتره معينه سواء هبوط او صعود

saad forex
02-28-2013, 03:05
الرافعه الماليه بتعملك الهماش اللى بتشتغل بيه وده بيبقى يخلى حسابك اكبر
يعنى تقدر تشترى بأضعاف الٍعر اللى معاك والديمو او الحساب التجريبى ده شىء مهم وضرورى جدا جدا
علشان تقدر تتدرب على الشغل الحقيقى

ايهاب عادل
02-28-2013, 03:13
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك اخى الفاضل الرافعه الماليه هى التى تعطيك
راس مال كبير على رأس مالك الصغير وتكون 1:1000وتكون الارباح
تحصل اليك وان خسرت تخسر رصيدك كله لانها عالية المخاطره

tota2000
02-28-2013, 03:22
الشارت هو رسم بيانى يوضح سلوك السهم او العملة المتداولة والذى من خلالة تستطيع ان تتفهم حالة العملة من نزول او صعود اى تجسيد للحالة التى يمر بها وبة فترات سابقة ايضا فى الهستورى

minaedward
02-28-2013, 12:07
يمكنك معرفة هذه المصتلحات بأستفاضة من خلال الكتب التى تشرح اساسيات الفوركس

4life
03-01-2013, 01:14
الموضوع اللى نفسى فيه انا كمان مبتدئة ولسه مفهمتش اي من الكلمات دى الرافعة المالية والشارت والحساب الديمو والحقيقى وغيررررررره حد يجاوبنا

---------- Post added at 11:14 PM ---------- Previous post was at 11:05 PM ----------

يصلح حالك بجد ده الموضوع اللى نفسى فيه انا كمان مبتدئة ولسه مفهمتش اي من الكلمات دى الرافعة المالية والشارت والحساب الديمو والحقيقى وغيررررررره حد يجاوبنا

brahimo
03-01-2013, 01:14
السلام عليكم ايها الاخوة والاخوات و رحمة الله
يا اخي الفاضا انك تطرح الموضوع في
القسم الخطاانصحك ان تطرحه في القسم التعليمي

tecnequeforex
03-01-2013, 01:23
مشكور اخي في طرح هذا الشؤال الذي فعلا فاد الكثير من الاخوة المبتدئين من خلال الاخوة أصخحاب التجربة الذي بدورهم نقدم الشكر الجزيل في افادة الموضوع بالاجوة القيمة

ihebiheb
03-01-2013, 01:30
الشارت هي رسم بياني يصور جملة التعملات و هي التي يقوم عليها كل شيئ
اما الباقي فلا اجد له تقديم مصطلح
ارجو ان تجد مصطلح

emy anwer
03-04-2013, 04:14
الرافعة المالية هى نظام يمنح المستثمر الفرصة للاستثمار باضعاف محددة من راسماله.
ويعتبر العديد هذا النظام فرصة ذهبية يمكن للمستثمر تعظيم ارباحه من خلالها ولكن الحقيقة أن استخدام الرافعة المالية يعتبر سلاح ذو حدين ويمكن أن يعتبر كارثة ان تم استخدامه بطريقة غير مدروسة وباستثمار معرض للفشل وهو ما يعرض المستثمر لخطر خسارة كامل رأسماله في هذه الحالة.
والهامش وديعة نقدية زوّدت من قبل التاجر كتأمين لتغطية الخسائر المستقبلية الممكنة او المحتملة التي قد تنتج من تجارة تبادل العملات.

taoufik bajjou
03-17-2013, 00:20
السلام عليكم خي الكريم تلك المفردات أخي لن يكفي رد لشرحها أتمنى أن تشاهد أحد الدورات على اليوتوب و ستفهمه جيدا وفقك الله

ahmed elhalfawy
03-18-2013, 07:51
الله ينور عليكم انا مكنتش عارف يعنى ايه الرافعه شكرا جدا

شيماء الشناوي
03-18-2013, 08:04

من الاخر رافعه ماليه يعني مضاعفة راس المال (حاصل ضرب الرقم ال مدهولك فى الرافعه فى راس مالك )
الشارت هو الرسم البياني لحركة السعر فى فترة زمنيه الاطار الزمني ده اسمه الفريم
من انواع المخطتات مخطط الشموع يعطي كل البيانات عن السعر

tamanna
03-18-2013, 08:42
الله يصلح حالك بجد ده الموضوع اللى نفسى فيه انا كمان مبتدئة ولسه مفهمتش اي من الكلمات دى الرافعة المالية والشارتتستطيع ان تتفهم حالة العملة من نزول او صعود

piraaatm
03-18-2013, 08:49
الشمعة هي التي تكون الشارت
عليك بالبحث في صور جووجل لأن هذين المصطلحين: شمعة وشارت
هي أشكال وليست كلمات تحفض تعريفها

egyption
03-18-2013, 09:21
الرافعة المالية هى عبارة عن قرض من الشركة الى العميل يتيح لك التعامل مع صفقات اعلى من حسابك الاصلى وتكون بمضاعفات الحساب 1:100 او 200 الى ال1000 ضعف
الشمعة هى رسم بيانى يتيح لك معرفة السعر الاعلى والاقل والفتح والاغلاق لكل فترة زمنية معينة

haze5m
03-18-2013, 10:00
انا اعتقد انك اذا كنت لا تفهم معناها فماذا
عن شكلها يجب ان تتعلم اخي الكريم

ابو علي
03-18-2013, 10:42
الرافعة المالية يا اخى على الرغم من اهميتها
الا انة يجب استخدمها بطريقة صحيحة

rafikwood
03-18-2013, 17:14
أخي هناك فيديوهات و كتب متخصصة و واضحة لتعلم هذه المفردات

L!NDa
03-18-2013, 18:53
اهلا اخي الرافعه الماليه او ما يقصد بالمارجن هي التي تخليك تضاعف حسابك لما تتاجر
واما بخصوص الشمعه ياغالي هي اسلوب من اساليب التحليل

holeboys
03-18-2013, 18:55
الشارت هي رسم بياني يصور جملة التعملات و هي التي يقوم عليها كل شيئ
اما الباقي فلا اجد له تقديم مصطلح
ارجو ان تجد مصطلح

MINAED
03-19-2013, 04:30
يجب اولا قراءة الكتب التى تشرح اساسيات التداول لمعرفة اهم الاسس التى يقوم عليها التداول

alhawy
03-19-2013, 16:00
الله ينور عليك يصحبى افدتنا بكلامك والله شكرا ليك على الموضوع دا وواصل سلامتى ليك

freedom
03-19-2013, 16:23
الحسابات التجريبة الشركة بتوفرهلك علشان تقدر انك تااجر بدون خسارة فى السوق
يعنى انت بتشتغل فى الفوركس بس من غير ما تخسر راس مالك
والرافعة بتضاعفلك راس مالك اضعاف مضاعفة

AMROBASYOUNI
03-19-2013, 18:46
اخى الكريم اعتقد ان ما تبحث عنه من معلومات عن الرافعة المالية والشمعة والشارت ستجدوا في منتدى العملات العام › المنتدى التعليمي للفوركس
والسلام عليكم

abdellah01
03-19-2013, 18:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا مبتدأ ولا استطيع ان افيدك لاني لم اصل الى تلك المرحله بعد وارجو من الساده الاعضاء النظر الى ذلك الموضوع

insta client
03-19-2013, 19:40
والله يا باشا انت كده محتاج انك تتعلم من الصفر وبجد الواحد مش عارف يقولك ايه وتقبل مرورى وننتظر مزيدك باذن الله تعالى

soha
03-19-2013, 20:57
الرافعة امالية هي مساعدة تقدم من الشركات في الفوركس من اجل ماعفة رأس المال في التداول
الشارت هو الرسم البياني لاتجاة السوق والشمعة هي تتعلق بالسعر ربنا يوفقك

mrmilano1984
03-19-2013, 20:58
السلام عليكم لسة انا جديد واريد تعلم فوركس اكثر واحسن

mohamed saad
03-19-2013, 21:14
الرافعة المالية هي نظام توفره شركات الفوركس للعملاء وهو مضاعفة رأس المال الى حجم الرافعة التي توفرها الشركة بمعنى لو كانت تفر رافعة 1 : 200 اي ان رأس مالك الذي ستتداول به يضرب في 200 اما الشارت فهي الشاشة التي تظهر امامك على برنامج الميتاتريدر ويعرض لك اسعار العملات وسيرها طوال اليوم اما الشمعة فهو حركة السعر تتشكل في شكل شيء نطلق عليه اسم شمعة وانصحك بالتوجه للمنتدى التعليمي اخي الكريم

MINAED
03-19-2013, 23:09
هذه المصطلحات هى اساس العمل فى الفوركس ويمكن معرفتها بطريقة كبيرة من خلال الكتب التى تشرح الفوركس

marwafawzy941
03-19-2013, 23:45
يا اخى ان الرافعة المالية تعنى حجم النقطة فى الصفقة التى ستقوم بفتحها اذا كانت بدولار او اثنين دولار او اكثر
اما الشمعة فهى الشموع اليابانية التى تستخدم فى تحليل اتجاه العملة والشارت هى المدة نفسها فى التداول .

messi b
03-20-2013, 17:00
كويس اوى انك طرحت موضوع زى دا عشان فعلا نقدر الناس الى لسه
مش خبره تستفاد من الحاجات الى زى دى وان شاء الله نستفاد

haze5m
03-20-2013, 18:13
انا اعتقد انه من الافضل لك ان تتعلم الفوركس
من البداية لان هذه المصطلحات من الاساسيات

egypt2012
03-20-2013, 18:16
الرافعة المالية هى حجم القرض الذى سوف يعطيه لك شركة الوساطة اثناء فتح صفقتك
الشارت هو حركة السعر فى برنامج التداول
الشمعه هى شمعة سير السعر فى الشارت و تختلف كل مدة زمنية

ahmedfarh
03-20-2013, 23:28
ستجد في المرفقات
يبقى تختار
30M ( minutes )

هل كدة قدرت تستوعبها ؟؟

بالنبة للرافعة المالية

شكرا علي الرد المميز ده
انا فعلا كنت عايز اعرف ايه هو الشارت ده

mosalama
03-21-2013, 01:09
الرافعه دى هى الاضعاف اللى الشركه بتضاعفلك رصيدك بيها عشان تعرف تتاجر وكل ما زادت كان افضلك
دعواتكم معايا عشان اعوض خسارتى

eldoak
03-21-2013, 01:16
المصطلحات دى من الاساسيات واى حد جديد لابد له من تعلمها
لذا ارجو من الاخوة وضع صور اكتر اثناء الشرح لتعم الفائدة

tydia
03-21-2013, 01:25
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاتـــه
انا مزلت مبتدأة و ليست لدى الخبرة الكافية للاجابة على سؤالك
تقبل مروري مع تحياتي لك

spiderforex
03-21-2013, 01:26
الرافعه دى هى الاضعاف اللى الشركه بتضاعفلك رصيدك بيها عشان تعرف تتاجر وكل ما زادت كان افضلك
دعواتكم معايا عشان اعوض خسارتىلا نستطيع ان نحكم انها كلما زادت كلما كان افضل فهذا يخص كل شخص وهو من يحدد النسبة المناسبة ليه لأن هناك ناس تحب روافع صغيرة جدا من اجل الحفاض على راس المال

khalefa mohamed
03-21-2013, 01:38
السلام عليكم
اخى يمكنك الخول للقسم التعليمى وتعلم كل شئ من الصفر للاحتراف
ويمكنك ايضا فتح حساب تجريبى لدى شركه انستا لتجريب الاستراتيجيات

shm
03-28-2013, 17:46
الرافعةالمالية هى ان ترفع الشركة راس مالك بنسب معينة مثل 1الى200 او 1 الى 800 لكى تستطيع ان تدخل صفقات معقولة
اما الشارت فهو رسم بيانى يبين سعر العملة لعملة اخرى كل لحظة مثلا سعر الدولار مقابل اليورو
اما الشمعة فهى من 1 دقيقة حتى الشهر و هى حركة السعر فى خلال مدة الشمعة .

ant al7b s
03-28-2013, 18:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
بصراحة مش عارفة لانى مبتدئة هقرا ردود الاعضاء واتمنا الجميع يستفيد باالتوفيق للجميع

shando
03-28-2013, 18:12
الرافعه المالية دى اللى بتوفرها شركات الواسطة عشان تساعد صغار المتتداولين على الدخول فى السوق وهى بتسمح لك بدخول فى السوق بضاعاف راس المال واكبر رافعه مالية فى انستا هى 1.1000 وبالنسبة للشارت دة فى منصة التتداول الميتا تريد وهى ااة بتفتحها على زوج معين لكى تقوم بالتحليل والشمعه هى الشموع اليابانية وهى موجودة على الشارت بتساعد على التحليل وكل شمعه بيكون ليها هاى اعلى سعر ولو اقل سعر واوبن الافتتاح وكلوز وهو الاغلاق وممكن تخش على القسم التعليمى هاتلقى حاجات مفيدة عن الموضع دة

nimo
03-28-2013, 18:16
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته الموضوع نفسى فيه انا مبتدئ ولسه مفهمتش اي الرافعة المالية والشارت والحساب الديمو والحقيقى