PDA

View Full Version : مساعدة هامة جدا بخصوص تفعيل حساب انستافوركس

the wolf
06-01-2017, 23:48
ياريت الاخوان اللي من مصر واللي فعلو حساباتهم على انستافوركس يوضحولنا ازاي
الاوراق بتعتهم اتقبلت وكانت ايه مواصفات الاوراق اللي رفعوها ويرفعولنا امثلة نظرا لصعوبة التفعيل وشكرا

YOUNESS EL-BAKKIOUI
10-16-2017, 12:07
السلام الله عليكم تفعيل حساب إنيستا فوركس اصبح من الامور التي لايمكن الاستغناء عنها من اجل سحب الاموال بكل تأكيد و سهولة

Asmaa1203
10-16-2017, 13:56
اخى الكريم التفعيل سهل و ليس بدرجة التعقيد التى تتوهمها كل ماعليك تصوير البطاقة وش و ظهر عن طريق سكانر حتى تكون واضحة دا بالنسبة للمستوى الاول بعد كدة صور اى فاتورة سواء غاز او كهرباء او مياة او حتى فاتورة جوال او كشف حساب شرط ان تكون باسمك و موضح بها عنوان السكن الخاص بك اللى هو نفسة المدون فى البطاقة و التفعيل ح يتم على طول

waelmma
10-17-2017, 07:20
:)):)):))اخى الفاضبارك الله فيك والحقيقة انا فعلت حسابى بالاوراق التالية فقط
الباسبور وهو كان اهم مستند وبعدين البطاقة الشخصية وش وظهر وكتبت على البطاقة بالانجليزى انها بطاقتى الوطنية
واستعملت كمانشهادة ال ICDL كنت اخدتها فى اختبار الكمبيوتر الدولى فقط ولم ارفع اى اوراق اخرى لكن انت ممكن ترفع كمان شهادة ميلاد رخصة قيادة كارنيه كلية...الخ

ehabbob
11-20-2017, 18:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخى العضو الكريم اولا التفعيل المستوى الاول سهل بالبطاقه تخدها اسكنر وش وظهر وتبعتها المشكلة فى التفعيل المستوى الثانى يجب ايصال مرافق واضح يكون باسمك وفى عنوان اقامتك واعلبنا ممكن يكون الايصالت بتكون باسم الاب فالحل هو كشف حساب بنكى لك يكون فى اسمك وعنوانك ومختوم من البنك هيعتمد على طول ويتم تفعيل حسابك
والله هو المستعان

shr
11-20-2017, 18:50
السلام عليكم ورحمخ الله وبركاته تقدر تفعله عن طريق رفع صورة ملونه من بطاقتك وهتتقبل بكل سهوله
والمتسوى الثاني يتستحسن رفع فاتورة مكتوب فيها عنوانك

maryam ahmed
11-20-2017, 21:49
المستوى التفعيل الاول يتطلب وضع البطاقة الشخصية بصورة عالية الجودة وش و ضهر , اما المستوى الثاني يمكن وضع فيه جواز سفر او رخصة قيادة او كشف حساب بنكي لم يمر عليه اكثر من 3 شهور و ينبغي مطابقة البيانات في كلا من الوثائق لكي يتم قبولها

Najmi
12-30-2017, 22:56
مرحبا أخي الكريم
عن نفسي المستوى الأول فعلته فقط بالبطاقة الوطنية الخاصة بي .. أما الثاني فقد فعلته ب وثيقة لكشف حسابي البنكي
تقبل مروري

haoundz
01-06-2018, 04:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته، انت على حق اخي و موضوعك سيفيدنا نحن متداولو المنتدى حتكما لأن شرحك متقن و في متناول الجميع و تراعي فهم المبتدئ كذلك المحترف.
ننتظرك في مواضيع شيقة اخرى انشاء الله و تقبلــــوا مروري

Asya adam
01-06-2018, 06:46
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي
الموضوع بمنتهي السهوله فقط قم برفع صوره واضحه من بطاقه الهويه الشخصيه وش وظهر وهذه هي الخطوه الاولي ومن ثم تنتقل للخطوه الثانيه وهي رفع صوره اثبات الاقامه وتتمثل في جواز السفر او رخصه القياده او ايصال كهرباء او غاز او مياه يحمل اسمك ويظهر به نفس عنوانك المذكور فالبطاقه الشخصيه ..

kiokimo
01-06-2018, 09:36
اخى العزيز اولا عليك ان تعرف شئ انه يجب عليك ان تقوم بسحب صوره من بطاقتك الشخصيه من الوجهين وبعد ذلك تقوم بسحب صوره جواز السفر الخاص بك او وصل مياه او غاز او تليفون وبعد ذلك تبدا بتفعيل الخطوه الاولاى وهى رفع وش البطاقه وظهر البطاقه فى مستوى التفعيل الاول وتنتظر من يوم الى اثنين وبعد ذلك تقوم برفع وجهه الجواز الخاص بك فى مستوى التفعيل الثانى حتى يكتمل التفعيل وتبدا فى مشوار الالف ميل والله ولى التوفيق

kiokimo
01-06-2018, 11:00
فى البداية يا اخى العزيز لابد من2 تفعيلات التفعيل الاول ارسال صورة البطاقة وتكون واضحة جدا وش وظهر و بعد ذلك ننتقل الى التفعبل الثانى وهو ارسال فاتورة كهربا يا اما مياة او غاز وهذا التفعيل هدفة هو اثبات العنوان لكى يتحققوا من شخصية صاحب الحساب

Suo
01-08-2018, 21:36
اولا ارسلت صوره بطاقتى الشخصيه وش وظهر على وجه واحد وبعد قبولهم تاتى الخوه الثانيه فارسلت صوره جواز السفر الخاص بى
واهم شى تكون الصور واضحه لكى يتم التفعيل وبالتوفيق لك ولجميع الاعضاء
ومن الممكن اثبات مكان السكن او الاقامه بيصال الكهرباء او رخصه القياده وهذا للعلم

zunebha
01-08-2018, 22:37
اخي الكريم انستا فوركس صارمة جدا في قضية تفعيل الحساب الخاص بها حيث التفعيل يحتوي على مستويين المستوى الاول مخصص لإثبات الهوية وذالك عن طريق رفع بطاقة الهوية او جواز السفر بشرط ان تكون الوثيقة واضحة جدا ومطابقة للمعلومات المسجلة بالشركة اما بالتسبة للمستوى الثاني فهو لإثبات السكن او العنوان وهذا عن طريق رفع فاتورة ما مثل فاتورة كهرباء او هاتف المهم ان يكون بها نفس العنوان الذي سجلته بالشركة.

emadomda
01-09-2018, 20:55
اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخير العزيز
ثانيا بصراحه اخي قمت بتفعيل حسابي بالعافيه شيئ صعب جدا
المستوي الاول سهل جدا لا يوجد به مشكله صوره باستخدام الاسكانر للبطاقه او جواز السفر الخاص بك
ثانيا المستوي التاني محتاج مواضيع بق لازم بطاقه او جواز سفر مع ايجار او ما شابه
اذا لم تجد يمكنك ان تكلم الدعم هما هيفيدوك اكتر

michael1
01-11-2018, 02:15
وعليكم السلام ورحمه اللة وبركاته
ان تفعيل المستوى الاول يعتبر فى الغالب سهل
ولكن المستوى الثانى هو الاصعب فعلا
فى ان تاتى بشئ يثبت المكان الذى تسكن فيه وان يكون باسمك

zam_bozo
01-11-2018, 04:58
والله نفس اللي انت بتعاني منه نحن ايضا بنعاني منه ومش عارف الشركة مصعباها ليه علينا كلنا وفي كل شيئ في تجميع البونص
وفي ارساله لنا وبتأخره قوي وليست سهلة في شروط قبول مستندات التفعيل وما كانش الأمر كده قبل كده ياترى احنا مغضوب علينا

waelmma
01-11-2018, 06:44
:o:)):o تمام اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انه اهم حاجة فى الاوراق ان تكون بيانات هذه الاوراق
مطابقة لبيانات التسجيل فى انستا وممكن رفع اى مستند ومش شرط ان يكون فاتورة كهرباء او مياه كما يشاع انا فعلت حسابى بدون فواتير لكن يجب ان يكون مستند منهم مترجم الى الانجليزى واقوى مستند هو الباسبور

skylol
01-11-2018, 14:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخي الغالي في المستوى الاول ارفع البطاقة الشخصية وانتظر الموافقة عليها ثم ارفع في المستوى الثاني فاتورة باسمك يكون فيها عنوانك او كشف حساب بنكي يكون مختوم لانه اذا لم يكن مختوم لن يقبل وبالتوفيق للجميع

كامل
01-11-2018, 15:53
السلام عليكم ، اعتقد اخي العزيز ان تفعيل الحساب الان اصبح اصعب من السابق ، يجي ان تكون الملفات المرفقة ذات جودة عالية .

baki
01-11-2018, 19:39
اخي كل ما عليك فعله لليتم قبول اوراق التفعيل هو ان ترسل اليهم اوراق الشخصية بصورة جيدة وواضحة
وا اوئكد على كلمة واضحة ثم ترسل في الجزء الثاني جواز السفر حيث انه يدل على مكانك

waelmma
01-12-2018, 07:53
:o:o:o:o اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انه اهم شىء فى تفعيل الحساب ان يكون
بيانات التفعيل مطابقة تماما لبيانات التسجيل فى انستا وممكن التفعيل باى مستند عندك

Hala Abdo
01-12-2018, 13:56
علشان تفعل حسابك على انستافوركس طبعا بتحتاج الى البطاقة الشخصية لاثبات انك اكبر من 18 سنة و مستند اخر بنفس الاسم زي ايصال كهربا او باسبور او رخصة قيادة او عقد تليفون

haoundz
01-16-2018, 16:02
السلام الله عليكم تفعيل حساب إنيستا فوركس اصبح من الامور التي لايمكن الاستغناء عنها من اجل سحب الاموال بكل تأكيد و سهولة